- Maar ook vaak te krijgen via acties voor €1
- Bankpas kost je €7,50 ~ €12,50 per jaar. Heb je nog niets voor behalve recht om te pinnen. Nagenoeg heel NL heeft zo'n pas en niemand klaagt erover.
- Wel typisch om over die lullige €7,50 per 5 jaar zo te lopen huilen, maar je b.v. in de kroeg met het grootste gemak een veelvoud uitgeeft per avond, terwijl je veel goedkoper uit bent door thuis te drinken.
- Als je een beetje baan hebt, heb je in de tijd die het kost om deze reactie in te tikken al bijna meer verdient.
Die 10 euro (minus de ritprijs) ben ik dan voor 5 jaar kwijt, of ik leg nog eens 2,50 neer om het saldo terug te boeken.
Vergeet niet dat je ook nog het voorrecht hebt om €4 in de min te staan. Dat is feitelijk een renteloze lening zonder echte mogelijkheden tot invordering bij anonieme kaart.
En over 5 jaar als ik na het verlopen van de chipkaart het saldo gratis terug kan laten boeken ben ik waarschijnlijk die chipkaart waarschijnlijk al kwijt.
Sorry, maar dit is een vrij domme opmerking. Volgens jou is papieren geld dus ook zo vreselijk, want tegen de tijd dat je het wilt uitgeven ben je het waarschijnlijk al kwijt? Sterker nog, was dit niet 1 van -de- argumenten tegen de strippenkaart v.s. losse enkeltjes destijds? Dat tegen de tijd dat je dat 2de, 3de etc ritje wilde maken je die hele strippenkaart alweer kwijt was waarschijnlijk?
Wegwerpkaartjes? Oh, heeft iemand het daar dan nog over? Nee, niet bij Veolia.
Wel bij GVB. Ligt dus aan Veolia en niet aan concept OV Chipkaart.
Verder kan ik bij de supermarkt bij mij om de hoek wel een anonieme chipkaart kopen, maar saldo eropzetten kan daar niet. Daarvoor moet ik naar een boekenwinkel (??? voorheen postagentschap, waarschijnlijk daarom) 2 km verder. Daar kan ik dan weer geen chipkaart kopen, alleen maar laden.
Klassieke fout.
De (tijdelijke) situatie in jouw lokale dorp gebruiken om het concept van de OV Chipkaart in twijfel te trekken.
De geschiedenis blijft zich herhalen, want bekend is het gefoeter op jouw geliefde strippenkaart destijds. Dat was toen zogenaamd een "stroppenkaart" omdat het ding (nog) niet in IJmuiden te koop was destijds. Dan kon je van Amsterdam naar IJmuiden reizen, maar als je dan niet voldoende strippen had voor terug reis was je de sjaak. Het hele concept "strippenkaart" was dus zogenaamd gedoemd te mislukken, omdat IJmuiden nog geen verkoop punt had.
Maar weet je wat, doe eens gek en kies voor automatisch opladen. Ja, dat is gek he? Want dan heb je helemaal geen gedoe meer met opladen. En dan ervaar je ook meteen waar de grootste handigheid van de OV Chipkaart inzit.
En natuurlijk ga je nu foeteren, dat je nooit voor automatisch opladen zal gaan kiezen, want dat is... ja, dat is wat? Anders? Precies!
Weer een herhaling van de geschiedenis. Bij de introductie van de PIN pas foeterde men ook dat een pas die direct aan je bankrekening gekoppeld was belachelijk was en dat men dat nooit zou gaan gebruiken. Nee, als het dan toch electronisch moest liever het model van de chipper/chipknip. Geld op je pas laden, zodat jij zelf de controlle had.
En wat blijkt?
Geen hond die betaald met de chipknip en steeds meer mensen die altijd en overal met de PIN pas betalen i.p.v. contant geld. Zo gek vinden mensen het dus blijkbaar helemaal niet om boodschappen, een snack, een cadeau, whatever, met hun pas af te rekenen. Maar als het om reizen gaat dan vinden mensen zoals jij dat opeens gek? (maar wel ondertussen je kaartje met je PIN pas afrekeken, wat feitelijk op hetzelfde neerkomt maar met een overbodige tussenstap)
Wie kon mij hier ook alweer het voordeel van die OV-Chipkaart uitleggen?
Flexibele kortingen, flexibele abonnementen, geen losse kaartjes kopen, niet van te voren je reis hoeven te plannen.
Kom op man, ik ga nu reizen door m'n kaart even voor een reader te houden en ik stap uit waar ik wil, wanneer ik wil en ga terug via welke route ik wil. Ik hoef geen aparte kaartjes te kopen telkens, niet telkens een strippenkaart te kopen, etc. Gewoon m'n pas voor de reader en gaan.
Dat de kaart nog niet perfect is, okay. Er zijn diverse -echte- problemen zoals korting over diverse trein maatschappijen heen, buitenlandse reizen, het niet kunnen zien of je op een bepaald moment bent ingechecked en het onduidelijke signaal bij uitchecken of inchecken bij grote groepen reizigers die snel langs een poortje gaan (b.v. bij CS in de spits).
Maar door te blijven emmeren over onbenulligheden sneeuwt de aandacht voor deze echte problemen een beetje onder.
It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.