Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:19

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Maasluip schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 12:25:
Wat wil je dan dat er gezegd wordt. "Voor een deel van de reizigers gaat de prijs omhoog"? Dat wordt natuurlijk direkt aangegrepen voor "zie je wel, het zijn maar een paar mensen die er last van hebben".
Dus omdat een reële uitspraak misschien meer weerstand krijgt versterkt men de uitspraak maar preventief? Dat verklaart wel waarom zoveel discussies in extremen verzanden. ;)
Nee, ondanks dat het bij de NS en Arriva gelijk blijft zal het een meerderheid zijn die er last van krijgt. Regionale aanbestedingen zijn een feit en de regionale vervoerders zitten te pushen om het landelijke verkeer aanbesteed te krijgen.
Ik zou wel eens cijfers willen zien van hoeveel reizigers meerdere spoorbedrijven gebruiken tijdens een reis. Volgens mij is dat namelijk alles behalve een meerderheid.

Er is vooraf aan invoering toch beloofd dat het gemiddeld niet duurder zou worden? Dan ben ik wel benieuwd wat voor maatregelen er nog gaan komen. Met alleen het oplossen van het meervoudige opstaptarief ga je er niet komen.
Ik vind het een vreemd soort ontkenning door te zeggen dat het niet per definitie duurder wordt. Als het voor de helft van de mensen gelijk blijft in prijs en voor de helft van de mensen wordt het duurder, dan wordt het gewoon duurder.
Het is geen ontkenning, ik vind gewoon dat de argumenten realistisch gebruikt moeten worden. Gemiddeld wordt het gewoon duurder, dat moge wel duidelijk zijn. Daar heb je dan ook geen berekeningen voor nodig die suggereren dat je altijd de lul bent.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 27-10 14:40
Gonadan schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 09:45:
[...]

Met 'een systeem als in Londen' bedoel je een dagkaartsysteem ofzo? Gewoon papier? Ik begrijp even niet waar je heen wilt. :)
Wat ik vooral bedoelde: je hebt de optie om voor papier te gaan, chippen is niet verplicht - wel goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

RetroTycoon schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 20:34:
Wat ik vooral bedoelde: je hebt de optie om voor papier te gaan, chippen is niet verplicht - wel goedkoper.
Ah zo, dat zou beter zijn inderdaad. Nu ben je afhankelijk van de betreffende vervoerder. GVB rekent (uit mijn hoofd) 2,30 voor een uur en iets van 7,00 voor een dagkaart. Dan mag je alleen met de tram of metro en moet je alsnog in- en uitchecken. Iets wat 90% van de mensen niet weet, zeker toeristen niet. Dat vind ik wel asociaal duur als ik het vergelijk met de ritjes die je normaal gesproken in de stad maakt.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-10 17:52
Gonadan schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 08:39:
[...]
Dan mag je alleen met de tram of metro en moet je alsnog in- en uitchecken.
Dat lijkt me sterk, je mag ook vast in de (GVB) bus...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

troftnom schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 09:56:
Dat lijkt me sterk, je mag ook vast in de (GVB) bus...
En de GVB-bus inderdaad, Connexxion dan weer niet bijvoorbeeld.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
RetroTycoon schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 20:34:
[...]

Komt nog iets bij: het kaartje kost niets. Je koopt hem voor 5 pond, maar als je 'm inlevert krijg je dat weer terug. Ik weet niet of dit ook voor persoonlijke kaarten geldt, maar iig voor anonieme wel dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Geen ov-chipkaart op Waddeneilanden
Reizigers kunnen op de Waddeneilanden geen gebruik maken van de ov-chipkaart, zoals in de rest van Nederland vanaf 30 juni het geval is. Eind juni verdwijnt de strippenkaart voor de bus. Reizen met de bus kan dan alleen nog met de chipkaart of met een duurder los kaartje dat bij de chauffeur wordt gekocht.

Op de Waddeneilanden kunnen busreizigers tegen een normaal tarief nog een los kaartje kopen. Het is ook mogelijk om vooraf een kaartje te bestellen via internet.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:10
Ik heb een NS trajectkaart van mijn werk. Ik reis daarmee eens in de zoveel tijd met tram/metro op saldo en dat gaat prima. Ik ben nog nooit vergeten uit te checken en ik heb ook nog nooit een weigerende automaat gehad.

Groot was dan ook mijn verbazing toen ik probeerde reizen met de trein op saldo op de kaart te plaatsen: dat kan niet. De NS helpdesk kon mij niet veel meer vertellen dan "dat kan nog niet, daar wordt aan gewerkt", maar een reden werd mij niet gegeven.

WTF?!?

Ik heb een kaart van de NS en dan kan ik niet op saldo reizen met de NS? Heeft iemand een idee waarom dat is?

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat is een van de zovele dingen waar niet over nagedacht is of die men niet voorzien heeft.

Het enige technische probleem wat ik me kan bedenken is dat er maar één reisproduct per vervoerder op mag staan.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Maar zo verkopen ze wel meer van die kaarten à 7,50 welke allemaal saldo hebben. Ik vraag me af of ze haast hebben met het verhelpen ervan. :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BounceCloud
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-10 20:36
Ze hebben nog een zootje kaarten liggen die nogal makkelijk manipuleerbaar te zijn, daar moeten ze eerst vanaf voordat ze die nieuwe chipkaarten kunnen gaan verspreiden. :+ Dus nee, haast met het oplossen van dat soort 'problemen' zullen ze niet hebben. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

'Strippenkaart te vroeg afgeschaft'
DEN HAAG - De ANWB vindt het te vroeg om de strippenkaart eind juni en begin juli in diverse provincies af te schaffen. De stap is onomkeerbaar, terwijl er nog geen duidelijkheid is over de oplossing van een aantal problemen.

Dat schrijft de ANWB in een brief aan de Tweede Kamer, meldde de organisatie woensdag.

Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) zou moeten wachten met de afschaffing van de strippenkaart in Overijssel, Gelderland, Flevoland, Noord-Holland en Friesland (op 30 juni) en Zeeland en Limburg (op 7 juli).

Knelpunten
Een commissie onderzoekt nog knelpunten met betrekking tot de ov-chipkaart, onder meer de problemen rond het dubbele opstarttarief.

Dat moeten reizigers betalen als ze met verschillende vervoerders reizen, waardoor ze worden geconfronteerd met twee keer een begintarief.

Ook gaat de commissie-Meijdam voorstellen doen voor een nieuwe landelijke organisatiestructuur voor de chipkaart.

Ongebruikte strippen
De ANWB wil verder dat de Kamer er bij de minister op aandringt dat de waarde van ongebruikte strippen kan worden overgeheveld op de ov-chipkaart, zodat mensen er nog iets aan hebben.

''Het kan niet zo zijn dat de geldelijke waarde vervalt als gevolg van een overheidsbesluit om het huidige betaalsysteem af te schaffen ten gunste van een nieuw betaalsysteem'', staat in de brief.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
JeroenH schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 14:20:
Ik heb een kaart van de NS en dan kan ik niet op saldo reizen met de NS? Heeft iemand een idee waarom dat is?
Gefaseerde invoering; verder schijnen ze nog niet overweg te kunnen met de situatie dat je een deel van je reis door je vaste traject reist en een deel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:18

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Deze fase zouden we ondertussen wel gehad moeten hebben.
verder schijnen ze nog niet overweg te kunnen met de situatie dat je een deel van je reis door je vaste traject reist en een deel niet.
Knap stom, bij stad- en streekvervoer is dat al wel mogelijk.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
asmi schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 20:12:
Gefaseerde invoering; verder schijnen ze nog niet overweg te kunnen met de situatie dat je een deel van je reis door je vaste traject reist en een deel niet.
Lijkt mij iets wat geregeld had moeten worden voordat de OV-chipkaart ingevoerd had mogen worden. Als ik nu op saldo met de trein wil reizen moet ik voor € 7,50 zo'n anonieme kaart kopen. Weer een extra pasje in mijn portemonnee en geld kwijt zonder reden.

Nee, echt ontwikkeld met de gebruiker in het achterhoofd, die hele OV-chipkaart.

Xtool D1 10w laser cutter - IoT moet nooit op internet - 4x HomeWizard plug-in batterij, totaal 10,8 kWh / 3200 watt / 3200 watt, aansturing met Home Assistant - Renault Twizy ± 10000 km per jaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• asmi
  • Niet online
JeroenH schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 21:55:
Als ik nu op saldo met de trein wil reizen moet ik voor € 7,50 zo'n anonieme kaart kopen. Weer een extra pasje in mijn portemonnee en geld kwijt zonder reden.
Simpel, niet doen dus en een papieren kaartje kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

'60 procent wil OV-chipkaart niet'
Ruim 60 procent wil de OV-chipkaart niet, zo blijkt uit een onderzoek op de FOK!frontpage. Minder dan 15 procent is 'heel tevreden' met het nieuwe vervoersbewijs voor het openbaar vervoer in Nederland.

In totaal reageerde ruim 3900 respondenten op de vraag 'Hoe tevreden ben jij over de OV-chipkaart?'. 37 procent wil de OV-chipkaart absoluut niet gebruiken en ruim 23 procent gebruikt liever papieren kaartjes en/of een strippenkaart (samen ruim 60 procent). Ruim 12 procent is het om het even en iets meer dan 13 procent vindt de OV-chipkaart juist beter dan papieren vervoersbewijzen.

Uit de reacties bij het onderzoek blijkt dat het vooral de complexheid van het systeem is dat mensen tegen staat, zo wordt als voorbeeld het octopus-systeem uit Hong Kong genoemd dat veel klantvriendelijker zou zijn. Zelf je mening geven kan hier.

[ Voor 15% gewijzigd door Raven op 10-06-2011 19:37 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Tjah... een Poll op Fok! waarvoor je een geregistreerde gebruiker moet zijn. Dat is net zoiets als dat T.net een 'item' er door drukt over welk het meest gebruikte OS of browser is.

Die 60% moet je met een hele grote korrel zout nemen denk ik zo.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Zou kunnen ja....

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

JeroenH schreef op woensdag 08 juni 2011 @ 21:55:
[...]

Als ik nu op saldo met de trein wil reizen moet ik voor € 7,50 zo'n anonieme kaart kopen. Weer een extra pasje in mijn portemonnee en geld kwijt zonder reden.
Maar dan heb je weer geen korting, waar je met je jaartrajectkaart wel recht op hebt.

[ Voor 12% gewijzigd door CodeCaster op 10-06-2011 20:20 ]

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Provincie wil 7 ton voor strippenkaartstrop
DEN HAAG - De provincie Zuid-Holland heeft een claim bij het Rijk neergelegd omdat het afschaffen van de strippenkaart in die provincie, wegens strubbelingen in de Tweede Kamer, werd uitgesteld.

Dat heeft minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) vrijdag geschreven aan de Tweede Kamer.

De provincie stelt dat de extra kosten voor het uitstel van bijna vier maanden 675.000 euro bedragen.

Zuid-Holland zou in eerste instantie per februari de strippenkaart afschaffen. Maar na een motie in de Tweede Kamer over de fraudegevoeligheid van de ov-chipkaart, moest dit worden uitgesteld tot 19 mei.

De provincie had de claim al bij de minister aangekondigd zodra duidelijk was dat het afschaffen van de strippenkaart uitgesteld moest worden.

Campagnes
Zuid-Holland heeft het bedrag berekend in samenspraak met Arriva en Connexxion, de vervoerders die in de provincies werkzaam zijn.

Zo hebben vervoerders en provincies naar eigen zeggen veel extra kosten gemaakt door tweemaal een campagne op te zetten om de reizigers van de veranderingen in het openbaar vervoer op de hoogte te stellen.

VVD-fractie
De fractie van de VVD in de Tweede Kamer heeft er eerder bij de minister al op aangedrongen ruimhartig met de claim om te gaan. Schultz schrijft in de brief van vrijdag dat ze zich nog beraadt of en in hoeverre zij aan de claim van de provincie Zuid-Holland tegemoet wil komen.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Laatst online: 21-10-2024
Zo hebben vervoerders en provincies naar eigen zeggen veel extra kosten gemaakt door tweemaal een campagne op te zetten om de reizigers van de veranderingen in het openbaar vervoer op de hoogte te stellen.
De arme schapen. Dat heeft ze vast 675k gekost ja. (Hadden ze ook zo'n stel dansende graafmachines besteld ofzo voor de feestelijke opening?)
VVD-fractie
De fractie van de VVD in de Tweede Kamer heeft er eerder bij de minister al op aangedrongen ruimhartig met de claim om te gaan. Schultz schrijft in de brief van vrijdag dat ze zich nog beraadt of en in hoeverre zij aan de claim van de provincie Zuid-Holland tegemoet wil komen.
Oh, daar is wel geld voor?

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
Treinreizen met Syntus bijna allemaal duurder door ov-chipkaart
DOETINCHEM/ TIEL Vrijwel alle treinreizen in en vanuit het vervoersgebied van Syntus zijn duurder met een ov-chipkaart. Dat geldt niet alleen, zoals eerder gemeld, voor treinreizen waarbij moet worden overgestapt op een andere vervoerder, maar ook ín het gebied van Syntus zelf.

Zie ook:
'Reiziger dupe van twee vervoerders spoor Arnhem - Doetinchem'
Nog wennen aan de OV-chipkaart op Syntus-lijnen
Advies bij OV-chip: papieren kaartje voor reis met twee vervoerders
'Invoering OV-chipkaart in Achterhoek verloopt gladjes'
Dat blijkt uit een vergelijking van de prijzen van 25 ritten op de site 9292ov.nl . De OV-chipkaart is sinds 12 mei te gebruiken op de Syntuslijnen Arnhem-Winterswijk, Winterswijk- Zutphen en Arnhem-Tiel.

Zo kost een enkele reis van Opheusden naar Arnhem met 'papier' 5 euro en met een ov-chipkaart 5,14 euro. Maar wie van Gaanderen naar Roermond reist, betaalt met een papieren kaartje 18,60 en 'op saldo' 26,43 euro. Dat is een stijging van ruim 40 procent.

Volgens projectleider invoering ov-chipkaart Hetty Gerritsen van de provincie Gelderland is de prijsverhoging veroorzaakt doordat er op de Syntustrajecten extra kortingsregelingen gelden: 20 procent in de daluren (buiten de spits) en 34 procent voor 65-plussers.

"Het uitgangspunt is dat de ov-chipkaart voor Syntus kostenneutraal wordt ingevoerd", aldus Gerritsen. Concreet betekent dat dat het geven van korting aan de ene kant een prijsverhoging aan de andere kant veroorzaakt.

Ze wijst erop dat voor degenen die van díe kortingen gebruik maken, de tarieven bínnen het Syntusgebied weer iets gunstiger kunnen uitvallen dan met een papieren kaartje.
En die 20%-korting kost 7,50. Hoezo is het dan 'kostenneutraal'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
RetroTycoon schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 12:07:
Treinreizen met Syntus bijna allemaal duurder door ov-chipkaart
En die 20%-korting kost 7,50. Hoezo is het dan 'kostenneutraal'?
Zou er ook niet overleg zijn deze zomer over een kortings abonnement die bij alle treinvervoerders geldt?

Als je nu van zeg Zevenaar naar Amersfoort gaat, reis je met maar liefst 3 vervoerders. Zevenaar -> Arnhem = Syntus. Arnhem -> Ede-Wageningen = NS. Ede-Wageningen -> Amersfoort = Connexxion.

Beetje vervelend als je dan 3 aparte jaar abonnementen moet afsluiten. Als je nog wat meer reist in NL zou je zomaar eens op de 4 a 5 jaar abonnementen kunnen zitten alleen maar voor de trein. Daar komen dan nog producten voor streekvervoer bij.

Probleem met dat scenario is dat de ruimte op de kaart zeer beperkt is, dus op een gegeven moment houdt het op. Hopelijk krijgen nieuwere kaarten in de toekomst een klein beetje meer geheugen, zodat je wel die 20 abonnementen kunt afsluiten om comfortabel in heel NL te reizen, maar een overkoepelend abonnement waarbij de maatschappijen onderling de opbrengsten verdelen zou veel comfortabeler zijn. Technisch is dit door de in en uitcheck verplichting overal natuurlijk best te realiseren.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:57

Onbekend

...

En straks willen ze weer 7 ton omdat de OV-kaart duurder is in gebruik dan bij de originele strippenkaart. :)
En over een jaar 7 ton omdat er een veiligere variant is bedacht en ingevoerd moet gaan worden....

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Onbekend schreef op zaterdag 11 juni 2011 @ 15:25:
[...]
En over een jaar 7 ton omdat er een veiligere variant is bedacht en ingevoerd moet gaan worden....
Die plannen liggen er al en ongetwijfeld vinden de voorbereidingen voor die invoering nu al plaats.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Afbeeldingslocatie: http://www.ravenslair.nl/GoT2/behoudpapierentreinkaartje1_small.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.ravenslair.nl/GoT2/behoudpapierentreinkaartje_small.jpg

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03:48

ManiacsHouse

Scheisse!

Tsja ze zien hun kans schoon. Elke vervoersmaatschappij heeft een monopoly op zijn eigen stukje tegewezen spoor of gebied. Dus of OV-chipkaart nemen of maar lekker niet reizen. En ze worden door Den Haag gesteund want die willen het er ook zo snel mogelijk doorheen drukken.

Overigens gaat hier in Gelderland eind juni de strippenkaart er definitief uit. Men zou een actie opzetten om de mensen daar op te wijzen. Geweldige actie... Nou nou nou. Bij de winkels ligt een niet opvallend blaadje met voornamelijk de tekst dat je straks niet meer met de strippenkaart kan reizen en dat je GEEN restitutie krijgt van de strippen die je over hebt. Want, zo staat vermeld, dat staat in de wet!

Die restitutie blijf ik discutabel vinden. Restitutie krijg je niet als een kaart maar half gebruikt en hem weer wilt inleveren tijdens het bestaan van de strippenkaart. En strippenkaart is normaal gesproken ongeveer 2 jaar geldig (jaar van aanschaf + jaar van prijsverhoging). Nu verklaart men alle strippenkaarten ineens ongeldig en zijn ze volgens de overheid ineens waardeloos...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Eind juni hier in Twente ook.... Dat is hier dus ook een niet opvallend blaadje geworden.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

De Strippenkaartuitzwaai-weken. Bij elke inzending gaat 1 euro naar de Cliniclowns... Wat een farce als je dit leest http://www.strippenkaartu...nten/actievoorwaarden.pdf
Goede Doelen
• Uit de opbrengsten van deze actie worden bezoeken gebracht door CliniClowns op ziekenhuislocaties door
zowel Gelderland, Flevoland als Overijssel.
Per strippenkaartnummer geven we 1 euro aan CliniClowns, tot een maximum van 5000 euro.
Dus Cliniclowns krijgen een maximum van 5000 euro. Geef ze dat dan gewoon meteen in handen en ga niet doen alsof wij met onze oude strippenkaart hier aan bijdragen. Tjonge jonge...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Lars-
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Er is een stukje van mijn studentenov-chipkaart afgebroken en nu doet deze het niet meer. Hoe kan ik nu zo snel mogelijk weer gebruikmaken van mijn 'studentenreisproduct'?

Volgens de conducteur is het tegenwoordig niet (meer?) nodig om een speciale studentenov-chipkaart aan te vragen. Het snelst zou volgens hem het aanvragen van een normale persoonlijke ov-chipkaart zijn. Sinds kort zou je ook daar zélf een studentenreisproduct op kunnen zetten.

Bovenstaande vraag heb ik ook nog eens voorgelegd bij een infobalie. Daar zat de minst informatieve man ooit. Hij ontkende dat je op een persoonlijke ov-chipkaart een studentenreisproduct kunt zetten. Ik zou toch echt een speciale studentenov-chipkaart aan moeten vragen. (Op de website van bijvoorbeeld Syntus vond ik dat sinds 1 juni 2011 je wel een studentenreisproduct op een 'gewone' persoonlijke ov-chipkaart kunt zetten - maar volgens de beste man achter de balie was dit zeker niet het geval). Vervolgens geeft hij me wel een aanvraagformulier mee voor een vervangende kaart - voor een persoonlijke OV-chipkaart nota bene, niet voor een speciale studentenversie. Daarmee was wat de baliemedewerker de zaak afgehandeld en hij ging weer met z'n collega's kletsen.

Moet ik nu gewoon dat aanvraagformulier invullen en opsturen? Zijn er snellere methoden? Waarom spreekt de balieman zijn collega in de trein tegen?

De websites van de (studenten)ovchipkaart maken me ook niet veel wijzer...

Waarom is zo'n kaart stuk als er zo'n klein hoekje vanaf is? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenH
-Lars- schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 09:42:
Waarschijnlijk omdat de antenne tot in de hoeken doorloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-10 12:25

Sebazzz

3dp

Gisteren naar Alexandrium geweest met de metro, vanaf Spijkenisse, en ik heb steeds meer het idee dat het systeem niet faalt maar de mensen. Mensen lopen zo te prutsen bij de poortjes, ik weet niet hoe ze het voor elkaar krijgen. Gewoon pas erop, deuren open, pas eraf, doorlopen, NEXT.

De enige reden dat er hier zoveel kritiek op is en in Engeland en Japan niet is omdat het systeem daar al ingeburgerd is, en hier net nieuw is. Of Nederlanders zijn gewoon dommer.

[ Voor 3% gewijzigd door Sebazzz op 14-06-2011 09:53 ]

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:24

FreakNL

Well do ya punk?

Mensen zijn gehaast, zeker als ze een trein moeten halen of iets dergelijks.

Ik kom regelmatig op Alexander in de ochtend om daar de trein te pakken. Als ik dan uitcheck uit de metro wacht ik altijd rustig bij het poortje tot ik zie dat de "uitcheck message" van degene voor mij van het schermpje verdwijnt. Daarna haal ik mijn kaart langs de lezer, en luister en kijk ik of het allemaal goed gaat. En als het niet goed gaat, probeer ik het nog een keer.

Ik zie echter heel veel andere mensen gewoonweg hun pas erlangs halen en meteen doorlopen. En ik zie (of hoor, het is namelijk een andere pieptoon als uitchecken mislukt) dat dus ook regelmatig verkeerd gaan, maar die mensen lopen gewoon stug verder. De poortjes sluiten ook niet als de er met zijn allen met zo'n vaart doorheen gaat, dus waarschijnlijk hebben die mensen het niet eens iets in de gaten.. Ik weet zeker dat er per batch metro passagiers zeker 1 of 2 niet correct uitchecken.. Als die dan ook nog eens automatisch opladen aan hebben staan (of gewoon sowieso hun saldo transacties niet controleren) is het kassa voor de vervoerders.. Maar het is ook wel hun eigen schuld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sebazzz schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 09:52:
Gisteren naar Alexandrium geweest met de metro, vanaf Spijkenisse, en ik heb steeds meer het idee dat het systeem niet faalt maar de mensen. Mensen lopen zo te prutsen bij de poortjes, ik weet niet hoe ze het voor elkaar krijgen. Gewoon pas erop, deuren open, pas eraf, doorlopen, NEXT.

De enige reden dat er hier zoveel kritiek op is en in Engeland en Japan niet is omdat het systeem daar al ingeburgerd is, en hier net nieuw is. Of Nederlanders zijn gewoon dommer.
Helemaal niet. In Japan is het systeem succesvol omdat het naast de papieren kaartjes wordt aangeboden wat dus niet voor het opdringgevoel zorgt zoals dat hier wel het geval is. Als die kaart hier optioneel was zou er veel minder kritiek zijn en als de kaart zelf goed was en voordeel bood zouden veel mensen vanzelf overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 10:09:
[...]

Helemaal niet. In Japan is het systeem succesvol omdat het naast de papieren kaartjes wordt aangeboden wat dus niet voor het opdringgevoel zorgt zoals dat hier wel het geval is. Als die kaart hier optioneel was zou er veel minder kritiek zijn en als de kaart zelf goed was en voordeel bood zouden veel mensen vanzelf overstappen.
I rest my case...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

-Lars- schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 09:42:
Er is een stukje van mijn studentenov-chipkaart afgebroken en nu doet deze het niet meer. Hoe kan ik nu zo snel mogelijk weer gebruikmaken van mijn 'studentenreisproduct'?

Volgens de conducteur is het tegenwoordig niet (meer?) nodig om een speciale studentenov-chipkaart aan te vragen. Het snelst zou volgens hem het aanvragen van een normale persoonlijke ov-chipkaart zijn. Sinds kort zou je ook daar zélf een studentenreisproduct op kunnen zetten.

Bovenstaande vraag heb ik ook nog eens voorgelegd bij een infobalie. Daar zat de minst informatieve man ooit. Hij ontkende dat je op een persoonlijke ov-chipkaart een studentenreisproduct kunt zetten. Ik zou toch echt een speciale studentenov-chipkaart aan moeten vragen. (Op de website van bijvoorbeeld Syntus vond ik dat sinds 1 juni 2011 je wel een studentenreisproduct op een 'gewone' persoonlijke ov-chipkaart kunt zetten - maar volgens de beste man achter de balie was dit zeker niet het geval). Vervolgens geeft hij me wel een aanvraagformulier mee voor een vervangende kaart - voor een persoonlijke OV-chipkaart nota bene, niet voor een speciale studentenversie. Daarmee was wat de baliemedewerker de zaak afgehandeld en hij ging weer met z'n collega's kletsen.

Moet ik nu gewoon dat aanvraagformulier invullen en opsturen? Zijn er snellere methoden? Waarom spreekt de balieman zijn collega in de trein tegen?

De websites van de (studenten)ovchipkaart maken me ook niet veel wijzer...

Formulier downloaden, invullen en opsturen samen met OV chipkaart.
2 weken later heb je een nieuwe in de bus. In de tussentijd kun je op eigen kosten reizen.

(Mijn OV chipkaart is recentelijk vervangen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Dj-sannieboy schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 10:19:
[...]

2 weken later heb je een nieuwe in de bus. In de tussentijd kun je op eigen kosten reizen.

WTF je chipkaart opsturen? En dat hoeft vast niet aangetekend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22:14
op eigen kosten reizen is ook zo'n onzin, je kan wel declareren mag ik hopen?

[ Voor 7% gewijzigd door maarud op 14-06-2011 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

ManiacsHouse schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 10:21:
[...]

WTF je chipkaart opsturen? En dat hoeft vast niet aangetekend?
Ja, gewoon in een envelop met een postzegel erop. (Zo krijg je de nieuwe ook weer thuisgestuurd.)
Declareren kan volgens mij niet, maar daar heb ik tegenstrijdige verhalen over gehoord. Een tussentijdse vervangende kaart kun je niet krijgen. Ik had maar een anonieme kaart gekocht voor de tussentijd.

[ Voor 13% gewijzigd door Dj-sannieboy op 14-06-2011 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Dj-sannieboy schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 10:30:
[...]

Ja, gewoon in een envelop met een postzegel erop. (Zo krijg je de nieuwe ook weer thuisgestuurd.)
Declareren kan volgens mij niet, maar daar heb ik tegenstrijdige verhalen over gehoord. Een tussentijdse vervangende kaart kun je niet krijgen. Ik had maar een anonieme kaart gekocht voor de tussentijd.
Lol. Hoe fraudegevoelig is dat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

ManiacsHouse schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 11:10:
[...]

Lol. Hoe fraudegevoelig is dat...
Ach met je kapotte OV kunnen ze toch niks (meer).
De eerste keer heb je jouw OV chipkaart toch ook gewoon via de post gekregen?
Wordt overigens wel in een redelijk onopvallende envelop verstuurd. (Ik had niet verwacht dat m'n vervangende OV chipkaart er in zat :+) Ophalen zoals vroeger (oude studenten OV) was ook een optie geweest, hoewel dat altijd bij het postkantoor moest. (die er niet meer zijn)

EDIT:

Over declareren: http://www.ov-chipkaart.nl/pdf/uitleg_declaraties_student
Bij mij zat er een scheur in de kaart, dus zichtbare schade waardoor ik dus niet in aanmerking kom.

[ Voor 27% gewijzigd door Dj-sannieboy op 14-06-2011 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07:11
Vraagje.

Ik werk voor een instelling en we gaan anonieme OV-chips aanschaffen. Zijn er apparattjes (en dan bedoel ik niet de nieuwe android met Nera Field Gedoe) om het saldo uit te kunnen lezen thuis? Ik moet enkel dat doen en hoef dus verder niet te morrelen aan dat ding.
Op google kan ik nog nix vinden, maar dat zegt niet alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terminus
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-09 10:56
maartend schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 12:02:
Vraagje.

Ik werk voor een instelling en we gaan anonieme OV-chips aanschaffen. Zijn er apparattjes (en dan bedoel ik niet de nieuwe android met Nera Field Gedoe) om het saldo uit te kunnen lezen thuis? Ik moet enkel dat doen en hoef dus verder niet te morrelen aan dat ding.
Op google kan ik nog nix vinden, maar dat zegt niet alles.
Je zou gewoon een OV chipkaart reader kunnen kopen met daarbij de "illegale" software. Als je deze dan alleen gebruikt voor het uitlezen lijkt het me dat er geen problemen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Terminus schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 12:06:
[...]

Je zou gewoon een OV chipkaart reader kunnen kopen met daarbij de "illegale" software. Als je deze dan alleen gebruikt voor het uitlezen lijkt het me dat er geen problemen zijn.
Laatste is lastig. Ik kan hier op kantoorcomputers absoluut de software niet installeren. Als ik dat doe krijg ik echt grote problemen. An sich was de optie niet gek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
maartend schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 12:07:
[...]

Laatste is lastig. Ik kan hier op kantoorcomputers absoluut de software niet installeren. Als ik dat doe krijg ik echt grote problemen. An sich was de optie niet gek.
Software hoeft niet geinstalleerd, dat draait gewoon zo. Je kunt het ook vanaf een usb-stick draaien bijvoorbeeld.

Drivers moeten trouwens WEL geinstalleerd! Maar dat heeft volgens mij niks met illegaliteit te maken. Het wordt ook pas illegaal als je een kaart aanpast en er dan mee gaat reizen. Aanpassen mag dus zelfs nog gewoon binnen de kaders van de wet.

[ Voor 18% gewijzigd door Verstekbakker op 14-06-2011 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

Is het saldo niet online te checken m.b.v. het kaartnummer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Verstekbakker schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 12:37:
[...]

Software hoeft niet geinstalleerd, dat draait gewoon zo. Je kunt het ook vanaf een usb-stick draaien bijvoorbeeld.

Drivers moeten trouwens WEL geinstalleerd! Maar dat heeft volgens mij niks met illegaliteit te maken. Het wordt ook pas illegaal als je een kaart aanpast en er dan mee gaat reizen. Aanpassen mag dus zelfs nog gewoon binnen de kaders van de wet.
Gaat er niet opm of het illegaal is. We draaien hier met thin-clients. Dus dat maakt het al onmogelijk. En verder zal de ict-afdeling niet blij zijn als we software gaan installeren. En zelf zullen ze dit nooit installeren.

@DJ-Sannieboy ; gaat dacht ik niet bij de anonieme kaarten. Maar ik kan fout zitten

[ Voor 5% gewijzigd door maartend op 14-06-2011 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
maartend schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 13:53:
[...]

Gaat er niet opm of het illegaal is. We draaien hier met thin-clients. Dus dat maakt het al onmogelijk. En verder zal de ict-afdeling niet blij zijn als we software gaan installeren. En zelf zullen ze dit nooit installeren.

@DJ-Sannieboy ; gaat dacht ik niet bij de anonieme kaarten. Maar ik kan fout zitten
Dan heb je dus een laptop nodig waar je alles op mag en kan. Je doet in elk geval niks wat niet mag zolang je een gemanipuleerde kaart niet gebruikt als vervanging voor een geldig vervoersbewijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09:24

FreakNL

Well do ya punk?

Het gaat een beetje offtopic, maar waarom zou jullie ICT afdeling het niet willen installeren? ICT is ondersteunend, niet leidend.

Al kan ik ook weer wel begrijpen (ben zelf sysbeheerder) dat niet elk 3rd party crappytek programma zomaar geinstalleerd gaat worden... Maar dit is toch iets wat jullie voor jullie werk nodig gaan hebben? Of is het iets wat jullie zomaar zelf verzonnen hebben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Lars-
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Dj-sannieboy schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 10:19:
[...]

Ah, bedankt! Had de baliemedewerker dus geen gelijk, maar wel het juiste formulier meegegeven :P

Klopt het nou dat de organisatie die mij mijn vervangende OV-chipkaart moet verschaffen er ook het meest belang bij heeft dat ik deze zo laat mogelijk krijg (omdat ik dan in de tussentijd volle pond moet betalen)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

-Lars- schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 14:43:
[...]

Ah, bedankt! Had de baliemedewerker dus geen gelijk, maar wel het juiste formulier meegegeven :P

Klopt het nou dat de organisatie die mij mijn vervangende OV-chipkaart moet verschaffen er ook het meest belang bij heeft dat ik deze zo laat mogelijk krijg (omdat ik dan in de tussentijd volle pond moet betalen)?
Lijkt me niet dat ze er belang bij hebben om er zo lang mogelijk over te doen om jou een nieuwe OV chipkaart te leveren. Ik had veel problemen gelezen op internet. Toch m'n OV studenten chipkaart maar opgestuurd en tegen verwachting in netjes twee weken later een nieuwe op de mat. Resterende bedrag van m'n oude OV studenten chipkaart werd ook netjes op m'n rekening gestort. (Was maar 2 euro ofzo, daar niet van)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
FreakNL schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 14:08:
Het gaat een beetje offtopic, maar waarom zou jullie ICT afdeling het niet willen installeren? ICT is ondersteunend, niet leidend.

Al kan ik ook weer wel begrijpen (ben zelf sysbeheerder) dat niet elk 3rd party crappytek programma zomaar geinstalleerd gaat worden... Maar dit is toch iets wat jullie voor jullie werk nodig gaan hebben? Of is het iets wat jullie zomaar zelf verzonnen hebben?
Ik vind jullie aanmoedigen echt leuk, maar geloof me, dat is een no go area. Dus kom ik terug op de originele vraag?
Uitlezer dit dit ding onafhankelijk van een ander apparaat kan inlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 26-10 23:26
maartend schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 17:13:
[...]

Ik vind jullie aanmoedigen echt leuk, maar geloof me, dat is een no go area. Dus kom ik terug op de originele vraag?
Uitlezer dit dit ding onafhankelijk van een ander apparaat kan inlezen.
Je zou persoonlijke kaarten op naam van bedrijf kunnen bestellen, dan kun je online met behulp van kaartnummer gewoon het saldo checken (loopt altijd wel één dag achter). Eventueel kun je, na toestemming, ook de reisgeschiedenis inzien (staat standaard uit).

Dat is de enige legale manier om thuis van je pc het saldo te checken, een andere is er niet in de vorm van een officieel programma'tje of iets dergelijks.

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
roelieboelie schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 17:56:
[...]

Je zou persoonlijke kaarten op naam van bedrijf kunnen bestellen, dan kun je online met behulp van kaartnummer gewoon het saldo checken (loopt altijd wel één dag achter). Eventueel kun je, na toestemming, ook de reisgeschiedenis inzien (staat standaard uit).

Dat is de enige legale manier om thuis van je pc het saldo te checken, een andere is er niet in de vorm van een officieel programma'tje of iets dergelijks.
Van het eerste was ik al bang. Het laatste is juist niet mijn bedoelking. Ik zoek geen programma, ik zoek een apparaat dat het saldo uit kan lezen. Maar ik begin te vermoeden dat dit niet bestaat. Jammer en een gemiste kans voor OV-chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-10 11:14
maartend schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 18:01:
[...]

Van het eerste was ik al bang. Het laatste is juist niet mijn bedoelking. Ik zoek geen programma, ik zoek een apparaat dat het saldo uit kan lezen. Maar ik begin te vermoeden dat dit niet bestaat. Jammer en een gemiste kans voor OV-chip.
Die bestaan wel, je vind ze bijvoorbeeld op metrostations. Kun je als bedrijf vast wel bestellen bij http://www.thalesgroup.com/netherlands/

Afbeeldingslocatie: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/1/17/Defecte_saldolezer.JPG/800px-Defecte_saldolezer.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Vrees voor meer schadeclaims om strippenkaart
Een deel van de Tweede Kamer vreest dat zes provincies een vergoeding zullen eisen voor extra kosten die zij maken als het afschaffen van de strippenkaart vertraging oploopt. Minister van Verkeer Melanie Schultz van Haegen (VVD) deelt deze zorg, maar heeft te maken met een Kamermeerderheid die niet zonder meer akkoord gaat met de invoering van de OV-chipkaart.

Vorige week diende de provincie Zuid-Holland een schadeclaim in, nadat in januari het afschaffen van de strippenkaart werd uitgesteld. Dit betekende dat tot 19 mei, toen de provincie definitief overstapte op de OV-chipkaart, twee systemen in de lucht moesten worden gehouden. De extra kosten bedroegen circa zeven ton, en dat wil de provincie nu verhalen op het rijk.

De Kamerfracties van VVD, CDA, D66 en ChristenUnie vrezen dat als het afschaffen van de strippenkaart in de volgende zes provincies ook vertraging oploopt, er nieuwe claims binnenstromen. Zij willen daarom dat minister Schultz haar plannen snel doorzet. De bewindsvrouw ziet zich echter geconfronteerd met een onwelwillende Kamermeerderheid.

De PVV en de SP zijn sowieso tegenstanders van de OV-chipkaart. De PvdA en GroenLinks hebben ieder een lijst met aanvullende wensen, onder meer op het punt van korting voor kinderen en ouderen en vervoer van scholieren. Zij willen dat de minister eerst naar die wensen kijkt. Schultz zegde toe naar deze plannen te gaan kijken en zo snel mogelijk de Kamer te informeren over de mogelijkheden hiervan.

D66-Kamerlid Kees Verhoeven vreest dat dit tot extra vertraging leidt, waarna claims van provincies voor enorme extra kosten kunnen zorgen. "Ze hoeven alleen maar het voorbeeld van Zuid-Holland te volgen, en er liggen weer claims van een paar ton. Ik wil ook van de minister weten wat ze met die claims van plan is te gaan doen."

PVV'er Leon de Jong stelt voor om de schadeclaims door te sturen naar Trans Link Systems (TLS), het bedrijf dat de chipkaarten levert. Rond de kaarten zijn veel problemen, ze bleken onder meer eenvoudig te kraken. Schultz zei dat ze niet verwacht dat er enige grond is om TLS op te laten draaien voor de eventuele vergoedingen aan provincies.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
Oh, laten we 'm invoeren om de schadeclaims voor te zijn, goed idee :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Verwijderd schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 10:09:
[...]

Helemaal niet. In Japan is het systeem succesvol omdat het naast de papieren kaartjes wordt aangeboden wat dus niet voor het opdringgevoel zorgt zoals dat hier wel het geval is.
Doe ff normaal joh, de papieren kaartjes zijn enkele jaren(!) aangeboden naast de chip. En toen gingen mensen ook al zeuren. Mensen, maar Nederlanders in het bijzonder, vinden het nu eenmaal leuk om te zeuren. Als we van de chip naar een strippenkaart gingen had men zeer waarschijnlijk nog veel harder gezeurd.

Het gaat er niet om of de chip goed of fout is, het gaat er om dat men de strippenkaart gewend is. Daarom was de strippenkaart fout (men was de losse kaartjes gewend) en daarom is de OV chipkaart fout (met was de strippenkaart gewend) en daarom is over 20 jaar XYZ fout (men was de ov chipkaart gewend) en daarom zullen er altijd dingen fout zijn (totdat er dus weer iets nieuws komt, en dan is het vorige opeens weer goed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

flowerp schreef op dinsdag 14 juni 2011 @ 23:59:
[...]

Doe ff normaal joh, de papieren kaartjes zijn enkele jaren(!) aangeboden naast de chip. En toen gingen mensen ook al zeuren. Mensen, maar Nederlanders in het bijzonder, vinden het nu eenmaal leuk om te zeuren. Als we van de chip naar een strippenkaart gingen had men zeer waarschijnlijk nog veel harder gezeurd.

Het gaat er niet om of de chip goed of fout is, het gaat er om dat men de strippenkaart gewend is. Daarom was de strippenkaart fout (men was de losse kaartjes gewend) en daarom is de OV chipkaart fout (met was de strippenkaart gewend) en daarom is over 20 jaar XYZ fout (men was de ov chipkaart gewend) en daarom zullen er altijd dingen fout zijn (totdat er dus weer iets nieuws komt, en dan is het vorige opeens weer goed).
Euhm... Strippenkaart is uiteindelijk een kaartje met langere houdbaarheidsdatum. Je weet wat je koopt en kunt het blijven gebruiken (okay tot 1 jaar na prijsverhoging). Is het ding op, koop je een nieuwe. Er is mee te frauderen ja door de stempels te wissen. Maar das dan ook zo'n beetje het enige. Als je er mee reist ben je niet te traceren, je hoeft niet al je gegevens op te geven als je een ritje wilt maken.

En natuurlijk zijn we gewend aan de strippenkaart en werkte het verder prima. Dus waarom moet dat verdwijnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

De anonieme kaart heb je al die gegevens niet voor nodig. Wel traceerbaar natuurlijk, maar zo heb ik soms ook meerdere strippenkaarten in m'n knip zitten.

Dan komen we op het nadeel van die anonieme kaart, wat maartends ook al aankaart, en kan het saldo niet checken. Je kon vroeger met de chipknip/chipper zo'n klein ding krijgen voor aan je sleutelbos waar je direct je saldo op kon zien. Maarja, met RFID kan je dus het saldo van anderen ook zien, en dat is dan weer niet wenselijk.

Al om al, met de hele rompslomp die je er om heen hebt, is het een kutsysteem, terwijl het eigenlijk best een prima systeem kan zijn. Als je die kaart aanvraagt moet je hem eerst activeren. Oftewel: Ik moet kosten maken met een strippenkaart om uberhaupt saldo er op te kunnen zetten.. Maar nee, volgende maand moet je eerst een fucking duur kaartje in de bus/tram/metro bij de chauffeur kopen, om vervolgens bij het juiste punt uit te komen. Dat schiet totaal niet op.

Het is een beetje met de fiets naar de benzinepomp om een jerrycan prut te kopen voor je kan autorijden 8)7

Goed, ik zag vandaag dat ik nog 27 strippen heb op m'n strippenkaart. Wat inhoud dat dat ding nog 13,68 waard is die ik volgende maand dus kan wegflikkeren. Restitutie krijg je niet. En dit type weer is nou niet echt zoiets om te zeggen: Goh, ik ga maar eens een doelloos busritje maken, want dan ga je kapot van de warmte.

Daarbij kan je je Guldens in briefgeld gewoon nog tot 2030 omwisselen voor euro's.

Maar het hele activatie systeem is ronduit knurft.. Krijg je die kaart (en voor het gemak dan een NS-kaart, vanwege de VDU (die ook vervalt)). Dat ding krijg je dus thuis, je kan er geen ene klote mee, en moet je naar het station (kaartje kopen in de bus/tram). Hop geactiveerd. Oh, wil toch eigenlijk automagisch opladen, bestellen op internet.. Fuck!!!! weer moet je het product afhalen.

Belastingaangifte doen is onderhand nog eenvoudiger >:)

Maar volgens flowerp is de ovc al 'enkele jaren(!)' een optie, waaruit we eigenlijk kunnen opmaken dat de overheid al jaren aan het falen is met een goed product de markt op te pushen.

In princiepe ben ik wel voorstander van het systeem, maar zorg dan eerst dat het fatsoenlijk werkt. Ik gok dat het hele ovc systeem niet eens 1 maand zonder problemen bij alle vervoerders zal gaan werken.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
[...]

Je zeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Je realiseert je dat dit een drogreden is, om zo elke kritiek weg te kunnen schuiven zonder er inhoudelijk op in te gaan?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]

Ok dus omdat men de kaartjes gewend is gaat men zeuren over de ov-chipkaart :')
Dan zullen we de aanschafprijs van de kaart, de techniek die te vaak faalt en het feit dat een groot deel van de reizen in een klap duurder is geworden maar even door de vingers zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

[...]

Hang je hetzelfde verhaaltje ook even op voor treinreizen, en dan vooral voor treinreizen met meerdere vervoerders? Inclusief argumenten waarom je meer zou moeten betalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 06:57:
[...]
Ok dus omdat men de kaartjes gewend is gaat men zeuren over de ov-chipkaart :')
Dan zullen we de aanschafprijs van de kaart, de techniek die te vaak faalt en het feit dat een groot deel van de reizen in een klap duurder is geworden maar even door de vingers zien.
Maar ze heeft wel een punt.
Toen de strippenkaart werd ingevoerd was het precies hetzelfde verhaal, alles werd duurder, ingewikkelder, het was makkelijker te vervalsen en weetikveel wat de argumenten zijn.

Niet dat dat goedpraat dat de vervoerders de overstap misbruiken om eventueel de kaartjes schijnbaar duurder te maken (al heb ik dat zelf in de praktijk nog niet meegemaakt tijdens mijn dagelijkse reizen (bus+trein+bus))

[ Voor 17% gewijzigd door anandus op 15-06-2011 07:45 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:57

Onbekend

...

Ik zie steeds weer diezelfde discussies voorbij komen. Erg constructief is het niet want er blijft altijd een nee-front en een ja-front.

Het gaat er uiteindelijk om wat het doel van de OV-chipkaart is, en of dat doel gehaald zal worden.
En voorlopig is dat doel nog niet gehaald, omdat het reizen met het OV niet eenvoudiger op is geworden.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornE
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-10 20:22
Het komt ook, omdat het om drie projecten gaat, die allemaal samenhangen:
1) invoering OV-Chipkaart, één portemonnaie voor het OV. Het is niet één kaart, maar drager van saldo reizen en abonnementen;
2) de basis van betaling verandert van zones naar kilometers voor bus, tram en metro;
3) afronding van de decentralisatie in het OV. Waarbij regionale overheden regionale tarieven mogen hanteren (vroeger was dat naast strippenkaart, nu naast saldoreizen en dat maakt het veel zichtbaarder);

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Argamas-2833/hero/1713811

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Gisteren weer wat leuke feitjes gehoord. Op een OV chipkaart kunnen maximaal 12 reisproducten. Dat is eigenlijk veel minder dan ik dacht toen ik aan het reverse engineeren was :)

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Skinkie schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 08:49:
Gisteren weer wat leuke feitjes gehoord. Op een OV chipkaart kunnen maximaal 12 reisproducten.
Inderdaad, daarom hoop ik ook dat er snel duidelijk komt over een overkoepelend kortings abonnement voor de trein en dat de vervoerders dan onderling de kosten/opbrengsten regelen. Zoals ik eerder melde, met de ov-chipkaart hoeft men geen verdeel sleutel te gebruiken, maar kunnen ze van de echte reis data uitgaan.

Vanwege die 12 producten limiet in het bijzonder is het niet echt wenselijk dat de klant meerdere abonnementen moet gaan afsluiten, want het gaat erg hard dan met de ruimte op de kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
Elke maand kun je een nieuw daluren abbo kopen. Ze blijven echter een jaar geldig. Ik voorzie geen praktisch probleem, maar theoretisch heb je dit dus makkelijk vol. Een waarschuwing lijkt me op z'n plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ik zie het er van komen dat ik binnenkort een chipkaart moet gaan kopen. Over een maand kun je niet meer met de strippenkaart bij Veolia reizen dus verplicht aan de OV-Chipkaart.

Nu kost een anonieme chipkaart mij 7,50. Dat is al meer dan de retourrit die ik over twee maanden ga doen. En daarvoor moet ik ook nog eens 10 euro op dat ding zetten en over 5 jaar weer 7,50 neerleggen omdat de reiziger blijkbaar nog niet genoeg uitgeperst wordt.
Die 10 euro (minus de ritprijs) ben ik dan voor 5 jaar kwijt, of ik leg nog eens 2,50 neer om het saldo terug te boeken. En over 5 jaar als ik na het verlopen van de chipkaart het saldo gratis terug kan laten boeken ben ik waarschijnlijk die chipkaart waarschijnlijk al kwijt.
Wegwerpkaartjes? Oh, heeft iemand het daar dan nog over? Nee, niet bij Veolia.

Verder kan ik bij de supermarkt bij mij om de hoek wel een anonieme chipkaart kopen, maar saldo eropzetten kan daar niet. Daarvoor moet ik naar een boekenwinkel (??? voorheen postagentschap, waarschijnlijk daarom) 2 km verder. Daar kan ik dan weer geen chipkaart kopen, alleen maar laden.

Een strippenkaart kost mij 7,70. Dan ben ik heen en weer geweest en dan kan ik het me veroorloven de niet-gereisde 3 strippen weg te gooien. Ik hoef niet naar twee verschillende winkels om die ene strippenkaart te kopen.

Wie kon mij hier ook alweer het voordeel van die OV-Chipkaart uitleggen? Ik zie werkelijk alleen maar nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Je zoekt vast een stok om de OV-Chipkaart mee te slaan! Net als al die andere lui die het voordeel er niet van zien ben jij iemand die autistisch is en niet tegen verandering kan! Niet zo schuimbekken en slik die OV-Chipkaart nou maar! Niet voor jezelf nadenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Laatst online: 01-10 17:46

tdw

Amai seg!

Verstekbakker schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 14:53:
Je zoekt vast een stok om de OV-Chipkaart mee te slaan! Net als al die andere lui die het voordeel er niet van zien ben jij iemand die autistisch is en niet tegen verandering kan! Niet zo schuimbekken en slik die OV-Chipkaart nou maar! Niet voor jezelf nadenken!
Ik was ook groot voorstander van de OV-chipkaart. Maar nu niet meer. Omdat ik 'm gebruik.

Ooit al eens gezien dat een poortje stuk ging in de bus? Nee? Nou, ik wel. Gehannes weer met formulieertje dat je moet invullen, en opsturen.. Moet je zelf nog een postzegel op plakken ook. Zwaaizwaai, 46 eurocent van de 2 euro die je moet terugkrijgen (ja, echt)

Om de haverklap bij elke vervoerder in en uitchecken (sommige vervoerders KUN je niet eens in en uitchecken, kun je naar een kaartautomaat rennen om snel een papieren versie te kopen) (ja, echt)

Bij sommige vervoerders moet je het ding uit je portemonnee halen omdat-ie niet door het poortje scant (keer 2, omdat uitchecken) (ja, echt)

De aanschaf is €7,50, en dan ben je nog nergens heen geweest en dan moet er nog saldo op (lekker voordelig) (ja, echt)

Oke, toegegeven, het ding is wel 5 jaar geldig itt tot een strippenkaart die max. 2 jaar geldig is, maar met een strippenkaart van 7,70 kun je direct reizen. En het is makkelijk dat je met (bijna) alle vervoerders met een OV-chipkaart kunt reizen*.

* Tenzij je een abonnement hebt. Dan kun je alle loketten af van alle vervoerders om je abonnement op de kaart te laten zetten. Heb je ook een NS-abonnement, dan kun je een nieuwe kaart aanvragen omdat de NS polio heeft ofzo. (ja, echt)

Nou vertel eens, waar zit het voordeel?

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Ik zou het niet weten, ik zie alleen voordelen voor de lui die hem door mijn strot proberen te rammen. Levert ze veel geld op. Net als bij telecombedrijven is het handig als je systeem totaal niet overzichtelijk is.

Maar Flowerp schijnt de kleren van de keizer te zien, ook als gebruiker, dus die kan het vast goed toelichten. Al heb ik dat nog niet zien gebeuren, het enige argument dat VOOR de kaart spreekt, is dat ik en alle andere tegenstanders schuimbekken en autistisch zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbennn
  • Laatst online: 10-09 17:42
tdw schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 15:16:
[...]

Ooit al eens gezien dat een poortje stuk ging in de bus? Nee? Nou, ik wel. Gehannes weer met formulieertje dat je moet invullen, en opsturen.. Moet je zelf nog een postzegel op plakken ook. Zwaaizwaai, 46 eurocent van de 2 euro die je moet terugkrijgen (ja, echt)
Tip: de meeste klantenservice-afdelingen hebben een antwoordnummer. Daar kan 'ie naar toe zonder postzegel. Dat heb ik laatst ook gedaan toen Connexxion te veel geld had afgeschreven van mijn kaart.

Wat ik vooral erg vervelend vindt aan de chipkaart is dat hij na vijf jaar verloopt. Wanneer dat gebeurd moet ik:
  • € 7,50 betalen voor een nieuwe kaart
  • Reizen op Saldo van NS opnieuw aanvragen (en ik neem aan ook weer 'ophalen')
  • automatisch opladen activeren bij een balie van een OV-bedrijf (want het is niet alsof zie die balies niet bij bosjes sluiten ofzo :/)
bron

Al met al een hoop gedoe en absoluut niet klantvriendelijk.

</signature>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
[...]

Doe ff normaal joh, de papieren kaartjes zijn enkele jaren(!) aangeboden naast de chip.
...maar de papieren kaartjes gaan (zijn) er wel uit, als het aan de vervoerders ligt.
En toen gingen mensen ook al zeuren. Mensen, maar Nederlanders in het bijzonder, vinden het nu eenmaal leuk om te zeuren. Als we van de chip naar een strippenkaart gingen had men zeer waarschijnlijk nog veel harder gezeurd.
Ongetwijfeld, want dan moet je steeds nieuwe strippenkaarten kopen en zijn die na ~2 jaar niks meer waard... Ik ben zelf ook niet tegen de OV Chipkaart, maar ik vind het een ondoordacht systeem zoals het nu werkt. Wat me tegenstaat is dat ik een pasje moet kopen om überhaupt te mogen reizen. Verder mag ik niet anoniem reizen blijkbaar, want anders kan ik mijn reiskosten niet declareren.

Hoe moeilijk is het om een knop met "print bon" bij uitcheckpaaltjes te zetten, zodat je een klein bonnetje krijgt met je vertrekpunt, aankomstpunt, tijd/datum en reisbedrag? Dan blijft de reiziger anoniem en heeft hij toch een bonnetje. En anno 2011 is het dus blijkbaar ook niet mogelijk om een NS Voordeelurenabo op een anders-dan-NS-kaart te zetten |:(

Het gevoel dat het door je strot wordt gedrukt komt van politici die roepen dat alles volgens plan loopt en dat de papieren kaartjes uitgefaseerd worden, zonder in te gaan op de problemen en hoe die opgelost gaan worden. Ik zie alle voordelen wel, maar de nadelen moeten niet genegeerd worden. En inderdaad, waarom zouden we niet beide systemen naast elkaar gebruiken? Papier voor de incidentele reiziger, chip voor de dagelijkse reiziger (met papier als backup in het geval van storingen ofzo)...
Het gaat er niet om of de chip goed of fout is, het gaat er om dat men de strippenkaart gewend is. Daarom was de strippenkaart fout (men was de losse kaartjes gewend) en daarom is de OV chipkaart fout (men was de strippenkaart gewend) en daarom is over 20 jaar XYZ fout (men was de ov chipkaart gewend) en daarom zullen er altijd dingen fout zijn (totdat er dus weer iets nieuws komt, en dan is het vorige opeens weer goed).
Ik vind dat je het wat zwartwit bekijkt. Ik ben het met je eens dat zeuren om het zeuren iets heel Nederlands is en verandering vinden maar weinig mensen fijn, welke kant het ook op gaat. Maar je brengt het nu alsof het allemaal ongefundeerd gezeur is, terwijl ik echt wel argumenten zie waarom de OV Chipkaart te vroeg ingevoerd is of op z'n minst nog even een papieren systeem naast zich moet hebben.
Verstekbakker schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 15:20:

Maar Flowerp schijnt de kleren van de keizer te zien, ook als gebruiker, dus die kan het vast goed toelichten. Al heb ik dat nog niet zien gebeuren, het enige argument dat VOOR de kaart spreekt, is dat ik en alle andere tegenstanders schuimbekken en autistisch zijn.
Niemand noemt jou autist, dat maak je er zelf van...

[ Voor 8% gewijzigd door Grrrrrene op 18-06-2011 18:48 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJames
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

- weg

[ Voor 97% gewijzigd door MrJames op 29-06-2011 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Skinkie schreef op woensdag 15 juni 2011 @ 08:49:
Gisteren weer wat leuke feitjes gehoord. Op een OV chipkaart kunnen maximaal 12 reisproducten. Dat is eigenlijk veel minder dan ik dacht toen ik aan het reverse engineeren was :)
Dat is inderdaad niet veel. Is het ook bekend hoe busabonnementen opgeslagen worden?
Ik neem aan dat ieder sterabonnement met eigen centrumzone een apart reisproduct is.

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornE
Ik zie het probleem niet, hoe wil je aan 12 producten komen?

Ik kan me niet voorstellen dat er iemand is die met de trein gaat en in meer dan 2 gebieden regelmatig met de bus gaat. Als die er wel is, dan zou ik een OV-Jaarkaart halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

nieuws: OM doet onderzoek naar journalist wegens ov-chipkaarthack
Het Openbaar Ministerie voert een onderzoek uit naar freelancejournalist Brenno de Winter, een van de journalisten die betrokken waren bij het hacken van de ov-chipkaart afgelopen jaar. De Winter zal nog deze week gehoord worden.

Het Openbaar Ministerie doet het onderzoek om te kijken of De Winter tijdens zijn research naar diverse hacks van de ov-chipkaart over de schreef is gegaan. Het OM vermoedt dat De Winter geen journalistiek doel had voor het onderzoek. De Winter wordt woensdag gehoord over de zaak, zo laat hij weten aan Tweakers.net. Hij vreest een rechtszaak. "Al denk ik niet dat ik veroordeeld word."

Journalisten mogen onder strenge voorwaarden de wet overtreden om misstanden aan de kaak te stellen. Daarbij moet het duidelijk zijn dat er een maatschappelijk doel gediend is met de overtreding van de wet. Volgens De Winter was zijn doel, zoals vereist wordt, zuiver journalistiek. "Ik heb in veel publicaties erover geschreven. Ik heb de hack niet stil gehouden, maar van de daken geschreeuwd." Bovendien heeft hij ov-chipkaartbeheerder Trans Link Systems en de NS ingelicht over de hacks, zo claimt hij.

De Winter was betrokken bij veel publicaties over de ov-chipkaart. De ov-chipkaart bleek eind vorig jaar met relatief goedkope apparatuur te kraken. Daardoor kunnen gebruikers zelf hun saldo ophogen of op een willekeurige plek inchecken. De hacks leidden tot politieke vragen en bijna tot het uitstel van de invoering van de ov-chipkaart. De gehackte kaart is echter nog altijd overal in gebruik en wordt op steeds meer plekken ingevoerd.

Het onderzoek is ingesteld naar aanleiding van een aangifte van Trans Link Systems. Volgens De Winter kloppen er cruciale gegevens uit de aangifte niet. "Zij beweren dat er met een bepaald aantal kaarten is gefraudeerd, maar dat klopt niet. Ze hebben dus gevallen van fraude niet gedetecteerd, precies wat ik aan wilde tonen."

De freelancejournalist noemt het 'verstikkend' dat het OM een onderzoek heeft ingesteld. "Ik moet een advocaat in de arm nemen en er komt druk te staan op mijn omgeving." De Nederlandse Vereniging voor Journalisten staat achter hem, zo beweert De Winter.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 08:18

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

BjornE schreef op maandag 20 juni 2011 @ 16:12:
Ik zie het probleem niet, hoe wil je aan 12 producten komen?
Verouderde/vervallen producten worden lang niet altijd verwijderd danwel overschreven.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
An error has occurred in the application. We apologise for the inconvenience.
Ik kreeg iig gelijk en gratis een reactie ;)

[ Voor 6% gewijzigd door RetroTycoon op 20-06-2011 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Verstekbakker schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 15:20:
het enige argument dat VOOR de kaart spreekt, is dat ik en alle andere tegenstanders schuimbekken en autistisch zijn.
Die ga ik onthouden!

Trollface

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Nu online

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

RetroTycoon schreef op maandag 20 juni 2011 @ 18:59:
[...]

[...]

Ik kreeg iig gelijk en gratis een reactie ;)
They found a coin and helped him to the telescope. He complained and insulted them, but they helped him look at each individual letter in turn, The first letter was a ``w'', the second an ``e''. Then there was a gap. An ``a'' followed, then a ``p'', an ``o'' and an ``l''.

Marvin paused for a rest.

After a few moments they resumed and let him see the ``o'', the ``g'', the ``i'', the ``s'' and the ``e''.
Anyway. Dat is plagiaat. Zolang je je er maar goed bij voelt. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kavorka
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-10 15:31
Freee!! schreef op maandag 20 juni 2011 @ 18:36:
[...]

Verouderde/vervallen producten worden lang niet altijd verwijderd danwel overschreven.
Wanneer niet dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 27-10 19:21

Dido

heforshe

Geen idee wat de logica erachter is, maar het gebeurde bijvoorbeeld niet toen ik op een gegeven moment 7 maandkortingskaarten van de RET op mijn kaart had staan (waarvan er zes verlopen waren). Dan ga je je toch afvragen of 12 items niet wat weinig is. Nu is dat enkele jaren geleden, ik heb geen idee of dat tegenwoordig beter gaat, maar het is sowieso niet zo gek om elk product tijdelijk dubbel op je kaart te hebben (een nieuwe versie die nog in moet gaan en een oude die bijna verlopen is). Dan is je kaart al halfvol als je een trajectkaart en twee stad/streekaanvullingen hebt.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Afbeeldingslocatie: http://www.ravenslair.nl/GoT2/strippenkaartblijvertje_small.jpg

Mijn eerste gedachte: Is it coming or going? Make up you're mind will ya 8)7

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Raven schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 08:57:
[afbeelding]

Mijn eerste gedachte: Is it coming or going? Make up you're mind will ya 8)7
Die claims zijn natuurlijk een beetje bullshit. Je kunt een campagne zoals in Gelderland toch gewoon doorgang laten vinden als voorbereiding mocht de strippenkaart er over x periode alsnog uitgaan. Sterker nog zo´n campagne had men al tig maanden/jaren eerder moeten doen om de mensen op de hoogte te brengen. Dit is de eerste keer dat mij iets opvalt (hoewel het nog schamel is) m.b.t. OV Chipkaart en dat het ding bestaat. Behalve het geneuzel in de politiek en de scanners die al 2 jaar in de bus hangen heb ik verder nooit info gezien of gekregen.

Mevrouw Schultz is een eigenwijze tante. http://www.gelderlander.n...kan-weg-in-Gelderland.ece
Schultz schreef dinsdag aan de Kamer dat de regio's hard werken aan het verbeteren van de ov-chipkaart. Het in fasen afschaffen van de kaart kan gewoon doorgaan, vindt de minister.
Vooral doorgaan met kop in zand en arrogant je nergens wat van aantrekken.
Vraag me af of het afgesproken werk is. "Oei" zegt mevrouw Schultz tegen de provincies "de kamer wil de strippenkaart nog houden en ik kan dat niet zonder gezichtsverlies doordrukken. Als jullie als provincies nou eens gaan dreigen met claims enzo dan heb ik een legitieme reden om schijt te hebben aan de kamer en de burgers" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
Maasluip schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 12:11:
Ik zie het er van komen dat ik binnenkort een chipkaart moet gaan kopen. Over een maand kun je niet meer met de strippenkaart bij Veolia reizen dus verplicht aan de OV-Chipkaart.

Nu kost een anonieme chipkaart mij 7,50. Dat is al meer dan de retourrit die ik over twee maanden ga doen. En daarvoor moet ik ook nog eens 10 euro op dat ding zetten en over 5 jaar weer 7,50 neerleggen omdat de reiziger blijkbaar nog niet genoeg uitgeperst wordt.
Die 10 euro (minus de ritprijs) ben ik dan voor 5 jaar kwijt, of ik leg nog eens 2,50 neer om het saldo terug te boeken. En over 5 jaar als ik na het verlopen van de chipkaart het saldo gratis terug kan laten boeken ben ik waarschijnlijk die chipkaart waarschijnlijk al kwijt.

Wie kon mij hier ook alweer het voordeel van die OV-Chipkaart uitleggen? Ik zie werkelijk alleen maar nadelen.
ik heb er 1 besteld op www.zeeuwseovchipkaart.nl die hebben een actie waarbij ze 1 ct kosten.
gewoon op laten sturen hier naar Rotterdam, was geen enkel probleem.

automatisch opladen heb ik meteen uitgezet nadat ik de kaart had ontvangen, ik doe met 10 euro ook jarenlang, gezien ik af en toe een ritje met een metro doet naar het centrum.

op m'n oude kaart stond nog 2,74. via de website van ov-chipkaart heb ik die netjes teruggestort gekregen.

ik heb liever ook gewoon een strippenkaart, maar ja... iets met strot en duwen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Goeie tip ;)

Maar deze kan niet bij de ns gebruikt worden. volgens die site ... lijkt mij dat je via ns toch wel het Reizen op Saldo voor de ns aanvragen en activeren http://www.ov-chipkaart.nl/faq/iframe/?n=1165

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandaX
  • Laatst online: 09:45

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Je kan er wel mee op saldo bij NS reizen (zou met iedere chipkaart moeten kunnen na aanvraag van het reizen-op-saldo-bij-NS-product) Je kunt er echter geen VDU (voordeelurenabonnement) op krijgen. NS vindt het nodig om hiervoor een eigen kaart te pushen. Ze zijn er wel mee bezig om het VDU ook als los product aan te bieden, hoe lang dit nog duurt is nog niet bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-10-2023
Blijf het allemaal maar vaag vinden ...... ov-chipkaart dient de mens O-)

Maar ik heb dan nu in ieder geval een kaart mocht ik dat ding ooit nodig hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Maasluip schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 12:11:
Nu kost een anonieme chipkaart mij 7,50.
  • Maar ook vaak te krijgen via acties voor €1
  • Bankpas kost je €7,50 ~ €12,50 per jaar. Heb je nog niets voor behalve recht om te pinnen. Nagenoeg heel NL heeft zo'n pas en niemand klaagt erover.
  • Wel typisch om over die lullige €7,50 per 5 jaar zo te lopen huilen, maar je b.v. in de kroeg met het grootste gemak een veelvoud uitgeeft per avond, terwijl je veel goedkoper uit bent door thuis te drinken.
  • Als je een beetje baan hebt, heb je in de tijd die het kost om deze reactie in te tikken al bijna meer verdient.
Die 10 euro (minus de ritprijs) ben ik dan voor 5 jaar kwijt, of ik leg nog eens 2,50 neer om het saldo terug te boeken.
Vergeet niet dat je ook nog het voorrecht hebt om €4 in de min te staan. Dat is feitelijk een renteloze lening zonder echte mogelijkheden tot invordering bij anonieme kaart.
En over 5 jaar als ik na het verlopen van de chipkaart het saldo gratis terug kan laten boeken ben ik waarschijnlijk die chipkaart waarschijnlijk al kwijt.
Sorry, maar dit is een vrij domme opmerking. Volgens jou is papieren geld dus ook zo vreselijk, want tegen de tijd dat je het wilt uitgeven ben je het waarschijnlijk al kwijt? Sterker nog, was dit niet 1 van -de- argumenten tegen de strippenkaart v.s. losse enkeltjes destijds? Dat tegen de tijd dat je dat 2de, 3de etc ritje wilde maken je die hele strippenkaart alweer kwijt was waarschijnlijk?
Wel bij GVB. Ligt dus aan Veolia en niet aan concept OV Chipkaart.
Verder kan ik bij de supermarkt bij mij om de hoek wel een anonieme chipkaart kopen, maar saldo eropzetten kan daar niet. Daarvoor moet ik naar een boekenwinkel (??? voorheen postagentschap, waarschijnlijk daarom) 2 km verder. Daar kan ik dan weer geen chipkaart kopen, alleen maar laden.
Klassieke fout.

De (tijdelijke) situatie in jouw lokale dorp gebruiken om het concept van de OV Chipkaart in twijfel te trekken.

De geschiedenis blijft zich herhalen, want bekend is het gefoeter op jouw geliefde strippenkaart destijds. Dat was toen zogenaamd een "stroppenkaart" omdat het ding (nog) niet in IJmuiden te koop was destijds. Dan kon je van Amsterdam naar IJmuiden reizen, maar als je dan niet voldoende strippen had voor terug reis was je de sjaak. Het hele concept "strippenkaart" was dus zogenaamd gedoemd te mislukken, omdat IJmuiden nog geen verkoop punt had. |:(

Maar weet je wat, doe eens gek en kies voor automatisch opladen. Ja, dat is gek he? Want dan heb je helemaal geen gedoe meer met opladen. En dan ervaar je ook meteen waar de grootste handigheid van de OV Chipkaart inzit.

En natuurlijk ga je nu foeteren, dat je nooit voor automatisch opladen zal gaan kiezen, want dat is... ja, dat is wat? Anders? Precies!

Weer een herhaling van de geschiedenis. Bij de introductie van de PIN pas foeterde men ook dat een pas die direct aan je bankrekening gekoppeld was belachelijk was en dat men dat nooit zou gaan gebruiken. Nee, als het dan toch electronisch moest liever het model van de chipper/chipknip. Geld op je pas laden, zodat jij zelf de controlle had.

En wat blijkt?

Geen hond die betaald met de chipknip en steeds meer mensen die altijd en overal met de PIN pas betalen i.p.v. contant geld. Zo gek vinden mensen het dus blijkbaar helemaal niet om boodschappen, een snack, een cadeau, whatever, met hun pas af te rekenen. Maar als het om reizen gaat dan vinden mensen zoals jij dat opeens gek? (maar wel ondertussen je kaartje met je PIN pas afrekeken, wat feitelijk op hetzelfde neerkomt maar met een overbodige tussenstap)
Wie kon mij hier ook alweer het voordeel van die OV-Chipkaart uitleggen?
Flexibele kortingen, flexibele abonnementen, geen losse kaartjes kopen, niet van te voren je reis hoeven te plannen.

Kom op man, ik ga nu reizen door m'n kaart even voor een reader te houden en ik stap uit waar ik wil, wanneer ik wil en ga terug via welke route ik wil. Ik hoef geen aparte kaartjes te kopen telkens, niet telkens een strippenkaart te kopen, etc. Gewoon m'n pas voor de reader en gaan.

Dat de kaart nog niet perfect is, okay. Er zijn diverse -echte- problemen zoals korting over diverse trein maatschappijen heen, buitenlandse reizen, het niet kunnen zien of je op een bepaald moment bent ingechecked en het onduidelijke signaal bij uitchecken of inchecken bij grote groepen reizigers die snel langs een poortje gaan (b.v. bij CS in de spits).

Maar door te blijven emmeren over onbenulligheden sneeuwt de aandacht voor deze echte problemen een beetje onder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flowerp schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 16:35:
[...]

Geen hond die betaald met de chipknip en steeds meer mensen die altijd en overal met de PIN pas betalen i.p.v. contant geld. Zo gek vinden mensen het dus blijkbaar helemaal niet om boodschappen, een snack, een cadeau, whatever, met hun pas af te rekenen. Maar als het om reizen gaat dan vinden mensen zoals jij dat opeens gek? (maar wel ondertussen je kaartje met je PIN pas afrekeken, wat feitelijk op hetzelfde neerkomt maar met een overbodige tussenstap)
_/-\o_ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

SandaX schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 13:32:Ze zijn er wel mee bezig om het VDU ook als los product aan te bieden, hoe lang dit nog duurt is nog niet bekend.
In tegendeel. Ze zijn bezig de VDU af te schaffen en te vervangen door een ander product.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornE
PVV is omgegaan.

Strippenkaart verdwijnt in Overijssel, Fryslan, Flevoland, Gelderland, Noord-Holland, Zeeland en Limburg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
[...]
  • Maar ook vaak te krijgen via acties voor €1
hooguit bij de introductie, ik ben ze in Rotterdam na de RET actie 5 jaar terug niet meer tegen gekomen
  • Bankpas kost je €7,50 ~ €12,50 per jaar. Heb je nog niets voor behalve recht om te pinnen. Nagenoeg heel NL heeft zo'n pas en niemand klaagt erover.
maar daar kies je zelf voor, maw.. er zijn alternatieven (Argenta bijv)
bij de chipkaart heb je het maar gewoon te accepteren.
[...]
  • Wel typisch om over die lullige €7,50 per 5 jaar zo te lopen huilen, maar je b.v. in de kroeg met het grootste gemak een veelvoud uitgeeft per avond, terwijl je veel goedkoper uit bent door thuis te drinken.
wat een non-argument :X
[...]
  • Als je een beetje baan hebt, heb je in de tijd die het kost om deze reactie in te tikken al bijna meer verdient.
maar dat betekend toch niet dat we dat maar klakkeloos moeten gaan uitgeven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
gerbennn schreef op vrijdag 17 juni 2011 @ 15:44:
Wat ik vooral erg vervelend vindt aan de chipkaart is dat hij na vijf jaar verloopt. Wanneer dat gebeurd moet ik:
  • € 7,50 betalen voor een nieuwe kaart
  • Reizen op Saldo van NS opnieuw aanvragen (en ik neem aan ook weer 'ophalen')
  • automatisch opladen activeren bij een balie van een OV-bedrijf (want het is niet alsof zie die balies niet bij bosjes sluiten ofzo :/)
Dat laatste is zeker niet de enigste optie. Je kunt inschakelen via Internet en dan ophalen bij nagenoeg elke automaat. In het verleden wilde alleen de NS niet mee doen hieraan, maar ik dacht dat ze dat laatst rechtgetrokken hadden zodat je nu ook bij NS automaat automatisch opladen kunt ophalen.

Het zou in de toekomst niet geheel ondenkbaar zijn dat je bij een uitgebreidere automaat ook direct automatisch opladen kunt activeren zonder tussenkomt van Internet, bijvoorbeeld door je pin pas in de automaat te stoppen, je pin in te voeren (als 'handtekening') en daarna je OV Chipkaart voor de reader van de automaat te houden.

Qua het eerste punt, dat is misschien vervelend, maar bij de bank betaal je dat per jaar. Tevens heb je vele abonnementen waarbij je de OV Chipkaart gratiz er bij krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-10 22:12

D4NG3R

kiwi

:)

Vandaag na schooltijd even naar het Centraal station in Hengelo gegaan om mijn OV Chipkaart te activeren. Blijkt dat verdomme op bijna elk station in NL niet mogelijk te zijn.. (En op Hengelo dus ook niet)

Waarom moeten die punten allemaal bij winkels staan? Is een station niet de meest logische plek :? .

[ Voor 7% gewijzigd door D4NG3R op 22-06-2011 16:59 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Pagina: 1 ... 58 ... 100 Laatste

Let op:
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.