Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 00:52

DDX

anandus schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 10:08:
[...]
Daar hebben ze al aan gedacht: Als je binnen 20 minuten weer uitcheckt wordt er niets afgeschreven.
Dat is volgens mij een uur (bij de ns)
Ik heb net om 12:40 en uitgecheck om 13:35, kosten 0 euro.
Tijdje op station staan genieten van uitzicht op een defecte trein en na uurtje maar opgegeven dat er nog wat ging rijden.

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01:46

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Freee!! schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 12:14:
Nee, je zou onder de min 4 komen dus gaat de hele transactie niet door dus wordt er niet automatisch opgewaardeerd.

Het is compleet logisch en totaal wereldvreemd. Precies om die reden blijf ik lekker papieren kaartjes kopen als ik met de NS reis (prijsverschil is er toch niet).
Dit verhaal heb ik zelf proberen te testen maar blijkt uiteindelijk grote onzin te zijn. Als het bedrag ontoereikend is wordt er gewoon opgewaardeerd. Ik erger mij juist aan het feit dat de NS ervoor zorgt dat je gemiddeld 20 tot 40 euro op je kaart hebt staan. Voor een dichte deur staat gaat je niet lukken.

Het verhaal stamt nog uit de begintijd waarin het wel zo gewerkt heeft naar het schijnt, dat is echter allang opgelost door een dubbele opwaardering. Is het jou eigenlijk zelf wel eens overkomen of roep je maar wat om je aversie te ondersteunen? :)

[ Voor 14% gewijzigd door Gonadan op 19-05-2011 14:17 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:22

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Gonadan schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 14:16:
[...]
Dit verhaal heb ik zelf proberen te testen maar blijkt uiteindelijk grote onzin te zijn. Als het bedrag ontoereikend is wordt er gewoon opgewaardeerd. Ik erger mij juist aan het feit dat de NS ervoor zorgt dat je gemiddeld 20 tot 40 euro op je kaart hebt staan. Voor een dichte deur staat gaat je niet lukken.

Het verhaal stamt nog uit de begintijd waarin het wel zo gewerkt heeft naar het schijnt, dat is echter allang opgelost door een dubbele opwaardering.
OK, dat is nieuw.
Is het jou eigenlijk zelf wel eens overkomen of roep je maar wat om je aversie te ondersteunen? :)
Is mij nooit overkomen en zo'n aversie heb ik ook niet tegen die kaart (werkt uitstekend in de Rotterdamse metro).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

ebia schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 21:40:
[...]

Die chauffeur of controleur zit er toch... Dus hoeveel extra moeite is het als die persoon naast besturen/controleren ook gewoon een kaartje verkoopt? (Voor de enkele keer dat dat gebeurt).
Die chauffeur zit daar om te chauffeuren en die moet betaald worden. Als hij nul kaartjes hoeft te verkopen kan 'ie in dezelfde tijd, dus voor hetzelfde geld, meer chauffeuren want dan kan de dienstregeling korter op elkaar gezet worden. Die controleur zou weg kunnen als jij geen kaartje meer hoefde te kopen.
Daarnaast hebben al die duizenden chippaaltjes en poortjes vele miljoenen gekost, dus ga niet beginnen over de extra kosten die ik maak met het kopen van een los kaartje.
Die paaltjes kosten niet X euro per uur per paaltje. Dat is een eenmalige investering die vervolgens een aantal jaar meegaat. Die kosten vallen in het niet vergeleken bij personeelskosten.
Dat je iets meer betaald omdat je minder groot inkoopt (zoals dat vroeger was met losse kaartje ipv strippenkaart) begrijp ik. Maar met de ov chipkaart gaat dat argument niet meer op, want als ov-chipkaart houder hoef je immers niet groot in te kopen.
Groot inkopen is voordeliger omdat er minder handelingen verricht hoeven te worden door de verkoper: het kost minder tijd (en is dus goedkoper) om één kaart van 15 strippen te kopen, dan 5 van 3 strippen. Dat geldt 100% hetzelfde voor wagenverkoop van OV-Chipkaarten.
Ik heb er echt geen moeite mee als het ietsje duurder zou zijn. Maar dat het bijna 2x zo duur is gewoon te gek voor woorden... En waarom geldt dat alleen bij het regio/stadsvervoer en niet in de treinen? Daar betaal je immers voor een los kaartje niet veel meer (of misschien wel minder) ten opzichte van een ov-chipknipper.
Nee, daar betaal je ofwel hetzelfde (als je een kaartautomaat gebruikt) ofwel meer (als je een loket gebruikt), tenzij je onder een bepaalde groep valt die gratis gebruik mag maken van de dienst 'loketmedewerker' (bejaarden iig.) of je een kaartje wilt kopen dat de automaat je niet kan geven. Anders komt er onverbiddelijk een toeslag bij voor het gebruik van de tijd van een loketmedewerker.

Allemaal precies hetzelfde principe. Ik snap niet waarom dat zo moeilijk te begrijpen is.

En verder is er, zoals gezegd, een ontmoedigingsbeleid voor wagenverkoop juist omdat het een probleem is voor de veiligheid (chauffeur heeft opeens cash geld bij zich, plus waardevolle goederen) en omdat het dus tijd kost. Het is een serieus probleem voor de dienstregeling als er bij een halte 20 man staat die allemaal een kaartje moet kopen. En ja, dat gebeurde ten tijde van de strippenkaart echt. Tegenwoordig al een stuk minder.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Voordat ik er zelf een met AO aanschafte heb ik ook getracht te achterhalen of dit probleem actueel was. Niemand had het echter meegemaakt en ook niemand kon vertellen hoe het zat, uiteindelijk is er ook maar één echte bron op internet geweest die beweerde dat het een probleem was. Dan vraag ik mij toch af hoe het in het begin zat. :P
Is mij nooit overkomen en zo'n aversie heb ik ook niet tegen die kaart (werkt uitstekend in de Rotterdamse metro).
Zelf had ik wel redelijk wat aversie, maar dan niet tegen het ding zelf maar tegen het beleid en de uitvoering in het algemeen. Uiteindelijk heb ik dat voor lief genomen en gewoon een kaart met AO genomen. Nu ik deze week de hele tijd met het OV moet en op krukken loop is het ideaal. Ook als je af en toe eens met het OV moet werkt het lekker makkelijk. Jammer van die paar tientjes waar zij rente van trekken maar als ik zie hoe snel het gaat bij het instappen dan is het gewoon fijn.

Zeker als je ziet dat één persoon die geen OVC heeft net zoveel tijd in beslag neemt als alle andere passagiers bij elkaar bij het instappen in de bus, dan snap ik wel dat men wat extra gaat rekenen voor dat gedoe met kleingeld. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 25-10 12:43

PauseBreak

derp!

ValHallASW schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 10:58:
[...]

Er is nog niets over gecommuniceerd omdat de hekjes nog niet dicht zijn. En het probleem met ophalen/afzetten zonder pasje snap ik niet: dan blijf je toch buiten de hekjes wachten?

En ach, vroeger moest je ook een perronkaartje kopen...
Want dat is inderdaad erg praktisch. Het gaat me niet zozeer om het probleem an sich, het gaat me er gewoon om dat er voor de zoveelste maal een verschraling van de sociale functie van het OV plaatsvindt. Het is gewoon niet nodig om mensen op te schepen met een aantal extra handelingen om iets te mogen doen dat ze nu ook gewoon kunnen doen, zonder die handeling.

Tsja, vroeger moest je ook je billen afvegen met een krant, wat is je punt?

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Laatst online: 22:22

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Gonadan schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 14:44:
[...]
Voordat ik er zelf een met AO aanschafte heb ik ook getracht te achterhalen of dit probleem actueel was. Niemand had het echter meegemaakt en ook niemand kon vertellen hoe het zat, uiteindelijk is er ook maar één echte bron op internet geweest die beweerde dat het een probleem was. Dan vraag ik mij toch af hoe het in het begin zat. :P
Ik ben ook maar afgegaan op de informatie die ik heb gekregen (plus een zekere basiskennis automatisering door overheid en aanverwanten :X ).
Zelf had ik wel redelijk wat aversie, maar dan niet tegen het ding zelf maar tegen het beleid en de uitvoering in het algemeen. Uiteindelijk heb ik dat voor lief genomen en gewoon een kaart met AO genomen. Nu ik deze week de hele tijd met het OV moet en op krukken loop is het ideaal. Ook als je af en toe eens met het OV moet werkt het lekker makkelijk.
Ik heb inderdaad ook (nog steeds) veel meer moeite met het beleid en de invoering dan met die kaart zelf.
Jammer van die paar tientjes waar zij rente van trekken maar als ik zie hoe snel het gaat bij het instappen dan is het gewoon fijn.
Zoveel staat er nooit op en meestal reis ik op een abonnement.
Zeker als je ziet dat één persoon die geen OVC heeft net zoveel tijd in beslag neemt als alle andere passagiers bij elkaar bij het instappen in de bus, dan snap ik wel dat men wat extra gaat rekenen voor dat gedoe met kleingeld. ;)
Dat is inderdaad een hoop gezeur, maar gewoon doorlopen terwijl je je abonnement liet zien ging nog sneller dan inchecken in de bus.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Freee!! schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 15:40:
Zoveel staat er nooit op en meestal reis ik op een abonnement.
Als je bij de NS wilt reizen zonder abonnement maar met AO dan moet je een bedrag van twintig euro voor AO kiezen. Aangezien inchecken kan zorgen dat er al weer opgewaardeerd wordt is mijn saldo altijd tussen de twintig en veertig euro.
Dat is inderdaad een hoop gezeur, maar gewoon doorlopen terwijl je je abonnement liet zien ging nog sneller dan inchecken in de bus.
Mee eens, maar het aantal mensen wat een abonnement had was vele malen lager dan het aantal mensen wat nu met OVC incheckt. De tijd die een chauffeur nu bij een halte moet wachten op het instappen is echt significant lager geworden, dat is toch echt een behoorlijk positief punt van de OVC. Daarom is het contract met iemand die contant betaald nóg groter dan voorheen.

Daar wil ik nog wel als kanttekening bij plaatsen dat het langslopen met abonnement alleen sneller was als de chauffeur de abonnementen niet goed controleerde. Had je er één die het abonnement wel goed wil zien dan duurt het al langer dan zo'n piepje van de OVC.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ma9ma
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-10 12:39

ma9ma

MoDiMiDoFrSaSo

Gonadan schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 15:57:
[...]
Als je bij de NS wilt reizen zonder abonnement maar met AO dan moet je een bedrag van twintig euro voor AO kiezen. Aangezien inchecken kan zorgen dat er al weer opgewaardeerd wordt is mijn saldo altijd tussen de twintig en veertig euro.
Dat is een vereiste? Of wenst de NS dat graag?

Fünf auf der nach oben offenen Richterskala

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAcid
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Je kunt niet inchecken met minder dan €20 op de kaart als je automatisch opladen niet hebt aanstaan... Een vereiste dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ma9ma
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-10 12:39

ma9ma

MoDiMiDoFrSaSo

MrAcid schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 16:49:
Je kunt niet inchecken met minder dan €20 op de kaart als je automatisch opladen niet hebt aanstaan... Een vereiste dus.
Maar we hebben het hier over het wél AO aan hebben staan. Moet deze dan op 20 euro staan of kan het ook bij een AO van 10 euro?

Fünf auf der nach oben offenen Richterskala

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

MrAcid schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 16:49:
€16.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 14:44:

[...]

Tja, dat wordt weer gecompenseerd door de vertraging bij het uitstappen op drukke haltes. Daar moet ik me nu, als ik eens een keer met de bus ga, door de uitcheckende "meute" heenwurmen om gewoon uit te kunnen stappen.

Maar wagenverkoop is ook alleen echt voor mensen die bijv. maar 1 of 2 keer per jaar met de bus gaan. Als je iedere 3 maanden 1 keer zou gaan, had je toch al beter een strippenkaart kunnen kopen. En zo lang duurt 2 of 3 strippen afstempelen niet.

Ik heb overigens nog steeds geen chipkaart. Heb nog 1 strippenkaart liggen, die nog niet op is en bij de NS kun je nog gewoon papieren kaartjes kopen. Misschien volgend jaar maar eens kijken of het nodig is om zo'n ding aan te schaffen. Ben druk bezig om mijn leven "OV-loos" in te richten (ookal hebben we geen auto), dus het zou zomaar kunnen, dat ik maar aan de "wagenverkoop" ga voor die enkele keer dat ik nog met de bus moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
Gonadan schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 14:16:
[...]

Dit verhaal heb ik zelf proberen te testen maar blijkt uiteindelijk grote onzin te zijn. Als het bedrag ontoereikend is wordt er gewoon opgewaardeerd.
Inderdaad, wat wel zo is, is dat de NS automaat inderdaad hetgeen aangeeft wat gedacht wordt. Ondanks dat ik autoload aan heb staan, beweerde de automaat dat ik niet kon/mocht proberen in te checken maar dat ik eerst het saldo moest verhogen.

Eigenwijs als ik ben toch gewoon ingechecked bij de NS, wat gewoon ging en wat gewoon een autoload triggerde.

Dit is enkele dagen geleden gebeurd, dus zeker nog actueel.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornE
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-10 20:22
Verwijderd schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 18:01:
[...]

Ik heb overigens nog steeds geen chipkaart. Heb nog 1 strippenkaart liggen, die nog niet op is en bij de NS kun je nog gewoon papieren kaartjes kopen. Misschien volgend jaar maar eens kijken of het nodig is om zo'n ding aan te schaffen. Ben druk bezig om mijn leven "OV-loos" in te richten (ookal hebben we geen auto), dus het zou zomaar kunnen, dat ik maar aan de "wagenverkoop" ga voor die enkele keer dat ik nog met de bus moet.
Ik zou zeker blijven opletten. Diverse regio's houden kortingsactie, waarbij je een P-kaart goedkoop kan aanschaffen of met extra saldo er op. Als je een P-kaart zou willen ;) Meestal geldt zo'n actie dan alleen voor inwoners van die stadsregio of provincie.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Argamas-2833/hero/1713811

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 18:01:
Tja, dat wordt weer gecompenseerd door de vertraging bij het uitstappen op drukke haltes. Daar moet ik me nu, als ik eens een keer met de bus ga, door de uitcheckende "meute" heenwurmen om gewoon uit te kunnen stappen.
Welnee, als je wat vaker met de bus gaat en geen exotische tijden kiest dan gaat dat niet minder snel dan gewoon uitstappen. Mensen vertragen al voor de afstap, dat uitchecken merk je amper. Het zal wel een verschil maken als je veel mensen hebt die het voor het eerst doen, reis je echter gewoon rond spitstijd waar bijna iedereen een ervaren 'checker' is dan gaat het erg soepel. Je kunt veel over de OVC zeggen, maar het principe werkt echt retesnel.
Maar wagenverkoop is ook alleen echt voor mensen die bijv. maar 1 of 2 keer per jaar met de bus gaan. Als je iedere 3 maanden 1 keer zou gaan, had je toch al beter een strippenkaart kunnen kopen. En zo lang duurt 2 of 3 strippen afstempelen niet.
Was het maar waar. Er zijn tientallen mensen die te lui of te 'stoer' zijn om een strippenkaart of OVC te kopen. Die halen gewoon elke keer weer een kaartje in de bus. Afstempelen duurt inderdaad veel minder lang dan contant betalen, maar duurt nog steeds twee à drie keer zo lang als iemand die gewoon incheckt.
Die keuze is uiteraard aan jou. Ik ga zelf ook zeer weinig met het OV, alleen de laatste tijd toevallig wat meer. Maar toch had ik een OVC met AO genomen, je kunt namelijk altijd reizen als het nodig is en hoeft er nooit van tevoren over na te denken, heerlijk. Je zal namelijk maar een kaartje in de bus willen kopen en hebt even niets anders dan minimaal een briefje van twintig, als de chauffeur dan krap in zijn wisselgeld zit heb je gewoon pech.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 08:52:
[...]

Welnee, als je wat vaker met de bus gaat en geen exotische tijden kiest dan gaat dat niet minder snel dan gewoon uitstappen. Mensen vertragen al voor de afstap, dat uitchecken merk je amper. Het zal wel een verschil maken als je veel mensen hebt die het voor het eerst doen, reis je echter gewoon rond spitstijd waar bijna iedereen een ervaren 'checker' is dan gaat het erg soepel. Je kunt veel over de OVC zeggen, maar het principe werkt echt retesnel.
Tot nu toe heb ik dat niet zo ervaren. Maar ik ga bijna nooit met de bus. De (enkele) keren, dat ik bij een drukke halte uit moest stappen, zag ik veel mensen naar het schermpje turen tijdens het uitchecken. Dat vertraagt toch 2 seconde per uitstapper.
[...]

Was het maar waar. Er zijn tientallen mensen die te lui of te 'stoer' zijn om een strippenkaart of OVC te kopen. Die halen gewoon elke keer weer een kaartje in de bus. Afstempelen duurt inderdaad veel minder lang dan contant betalen, maar duurt nog steeds twee à drie keer zo lang als iemand die gewoon incheckt.
Tja, dat snap ik ook niet. Ook bij de strippenkaart was je een dief van je eigen portemonnee als je wagenverkoop-kaartjes kocht terwijl je toch elk jaar een paar keer met de bus/tram ging. Was toen ook al ongeveer 2 keer zo duur.
[...]

Die keuze is uiteraard aan jou. Ik ga zelf ook zeer weinig met het OV, alleen de laatste tijd toevallig wat meer. Maar toch had ik een OVC met AO genomen, je kunt namelijk altijd reizen als het nodig is en hoeft er nooit van tevoren over na te denken, heerlijk. Je zal namelijk maar een kaartje in de bus willen kopen en hebt even niets anders dan minimaal een briefje van twintig, als de chauffeur dan krap in zijn wisselgeld zit heb je gewoon pech.
Ik denk, dat het voor mij pas interessant wordt om een chipkaart aan te schaffen zodra de NS geen papieren kaartjes meer levert. In het dagelijks leven gebruik ik geen OV meer: ik kan tegenwoordig alles op de fiets of te voet. Alleen voor bezoekjes aan verderweg-wonende familie of dagjes weg gebruik ik de trein (en in 9 van de tien gevallen worden we dan opgehaald van het station of kunnen het laatste stukje lopen en we wonen zelf 10 minuten lopen van het station). Voor een dagje "willekeurige stad" kun je gewoon een dag- of X-uren-kaart kopen als je meer wil dan alleen het centrum bekijken (het centrum is eigenlijk altijd per trein te bereiken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 09:03:
Tot nu toe heb ik dat niet zo ervaren. Maar ik ga bijna nooit met de bus. De (enkele) keren, dat ik bij een drukke halte uit moest stappen, zag ik veel mensen naar het schermpje turen tijdens het uitchecken. Dat vertraagt toch 2 seconde per uitstapper.
Dat zal dan het verschil zijn tussen spits en geen spits. Mijn ervaring is dat iedereen wel weet wat er op het schermpje staat en eigenlijk gewoon doorloopt. Ik kan me wel voorstellen dat Oma Annie graag even ziet wat er op staat. ;)
Tja, dat snap ik ook niet. Ook bij de strippenkaart was je een dief van je eigen portemonnee als je wagenverkoop-kaartjes kocht terwijl je toch elk jaar een paar keer met de bus/tram ging. Was toen ook al ongeveer 2 keer zo duur.
En terecht imo, je houdt de boel dan gewoon op.
Ik denk, dat het voor mij pas interessant wordt om een chipkaart aan te schaffen zodra de NS geen papieren kaartjes meer levert. In het dagelijks leven gebruik ik geen OV meer: ik kan tegenwoordig alles op de fiets of te voet. Alleen voor bezoekjes aan verderweg-wonende familie of dagjes weg gebruik ik de trein (en in 9 van de tien gevallen worden we dan opgehaald van het station of kunnen het laatste stukje lopen en we wonen zelf 10 minuten lopen van het station). Voor een dagje "willekeurige stad" kun je gewoon een dag- of X-uren-kaart kopen als je meer wil dan alleen het centrum bekijken (het centrum is eigenlijk altijd per trein te bereiken).
Zelf gebruik ik het liefst de auto als het op de fiets niet te doen is, het OV brengt je van waar je niet bent naar een plek waar je niet wilt zijn. De rest moet je dan lopen en je reist vaak verschrikkelijk om. Met de auto de stad in is echter ook een ramp, dus dan liever de trein inderdaad. Die dagkaarten voor een stad zijn trouwens schreeuwend duur. Als je in A'dam een kaart wil is het 7 euro geloof ik, 6 als je hem op zo'n transferium haalt. Dat zijn nog wel mooie dingen, maar die staan altijd ramvol. Je moet dus op een dag al een keer of vijf à zes met de tram of bus gaan anders betaal je gewoon te veel.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:55

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Gonadan schreef op vrijdag 20 mei 2011 @ 09:19:
[...]

Dat zal dan het verschil zijn tussen spits en geen spits. Mijn ervaring is dat iedereen wel weet wat er op het schermpje staat en eigenlijk gewoon doorloopt. Ik kan me wel voorstellen dat Oma Annie graag even ziet wat er op staat. ;)
Al zou ik iedere dag met het OV reizen; ik zou ook iedere keer bij het uitchecken het saldo controleren. Immers, als er ergens iets fout gaat is het bijna onmogelijk om dit nog adequaat te corrigeren met de diverse instanties. Als er iets fout zou gaan wil ik dat dan ook zsm weten!

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Wat DrivinUCrazy zegt. Ook in Utrecht in de lijnen 12(s) en 11 controleert eigenlijk iedereen zijn/haar saldo bij uitchecken. Is ook nodig, want alleen aan de piepjes en lampjes kun je niet zeker weten of het jóuw kaart was die correct is uitgecheckt, en dat gaat ook vaak zat fout (dat dat ding je kaart niet meteen pakt of pas na 4-5s).
Haltepalen bij erg drukke haltes, zoals de HU en UU haltes van 12(s) en 11 zouden dit kunnen ondervangen, maar dat voorstel vanuit de gemeente was afgeschoten door GVU volgens mij.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Tsja, ik gewoon een goed zicht en gehoor dus weet wel of het mijn kaart was, je moet alleen even opletten. Daarnaast heb ik een kaart op naam genomen dus kan thuis even inloggen om te controleren of alles wel goed gegaan is, dat scheelt mij de noodzaak van controleren.

Daarnaast denk ik dat je nu wel vindt dat je het altijd zou moeten controleren, maar als jij daadwerkelijk elke dag met het OV zou gaan dan ben je dan snel zat hoor. ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Gonadan op 20-05-2011 10:38 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-10 00:20

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Zuid-Holland is nu ook over op de OV-chipkaart, maar geldt die ook voor de NS? Ik zie op internet bij de info alleen maar HTM, Connexxion e.d. staan, nergens NS. Zijn de normale kaartjesautomaten nog te gebruiken of moet ik zo'n klotekaart gaan halen?

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornE
Nee, NS gaat als laatste. Al die berichten gaan over bus/tram/metro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Laatst online: 21-10-2024
mbt VDU-kaarten: misschien komt er een optie voor in die machines, net zoals voor de "1 dag 1e-klas-reizen"...?

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
  • Laatst online: 05-10 15:05
Ik ben vorige maand vergeten uit te checken bij de NS, daarna niet meer gereisd.
Nou neem ik aan dat die 20 euro is afgeschreven, maar ik hoef geen restitutie aangezien de ritprijs 17,70 was, dus voor die 2,30 ga ik geen moeite doen. Wat ik me afvraag is of ik nu morgen weer gewoon mijn saldo kan opladen en inchecken bij de NS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Ja hoor geen probleem.
Maar je kan ook gewoon even webform invullen op ns.nl, dan maken ze geld over naar je.
Kan je dus opzich misbruik van maken, maar gok dat ze wel bepaald maximum hebben, ik heb het inmiddels 2 keer terug gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
DDX schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 10:13:
Maar je kan ook gewoon even webform invullen op ns.nl, dan maken ze geld over naar je.
Welk webform? In de NS-FAQ staat het volgende:
Vergeten uit te checken

Wist u dat u via Reisplanner Xtra op uw Android telefoon een waarschuwingsseintje kunt instellen, dat u waarschuwt dat u moet uitchecken? Klik op de pdf onderaan deze pagina om te lezen hoe u dit seintje instelt.

Het kan gebeuren dat u toch nog vergeet uit te checken. Neemt u in dat geval contact op met NS Klantenservice. Zij helpen u graag verder. NS Klantenservice is op werkdagen bereikbaar van 08.00 tot 18.00 uur op telefoonnummer 0900 - 20 21 163 (€ 0,10 p.m.).
en ik kan het formulier niet terugvinden. Ik heb overigens ooit gehoord dat je het max 3x mag terugvragen, maar dat kan ik ook niet terugvinden op de NS-site.

[ Voor 8% gewijzigd door ValHallASW op 26-05-2011 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

ValHallASW schreef op donderdag 26 mei 2011 @ 11:30:
[...]

Welk webform? In de NS-FAQ staat het volgende:
https://www.ns.nl/zva/contactForm

Ik heb vorige week dat formulier ingevuld toen ik 2 vergeten uitchecks zag staan, dit was hun reactie :
Graag beantwoord ik uw e-mail. U geeft aan dat u vergeten bent uit te
checken op 20 februari 2011 en 30 september 2010 en u wilt graag het teveel
betaalde bedrag terug ontvangen. Ik begrijp dat dit heel vervelend is
geweest voor u.

Zonder geldige check uit is berekening van uw reis niet mogelijk en wordt
het instaptarief in rekening gebracht. Uit coulance betalen wij het verschil
terug. Binnen drie weken kunt u het bedrag van ? 15,80 tegemoet zien op
rekeningnummer <..>.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S401
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-10 14:22
En ik heb een scheurtje sinds vanochtend in mijn ov-chipkaart, dus hij doet het nu 4 van de 5 keer niet, de enige plek waarbij het deed was het oplaadpunt bij de Albert Hein. Ik weet niet hoe het komt, ben vanochtend nog gecontroleerd en deed hij het nog. Ben er altijd erg voorzichtig mee geweest. Aanvraag voor nieuwe ov-chipkaart duurt 2 weken.
Moet de komende 3 weken nog 8 keer naar school en wacht denk ik maar nog even met het aanvragen van een nieuwe ovchipkaart. Tussen Arnhem en Nijmegen wordt amper gecontroleerd en als ik gecontroleerd dan doe ik wel als of ik niks weet. Maar meestal is laten zien al goed. En in de bus checkt amper niemand in Nijmegen bij lijn 10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 12:23

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Jefrim schreef op vrijdag 27 mei 2011 @ 17:00:
En ik heb een scheurtje sinds vanochtend in mijn ov-chipkaart, dus hij doet het nu 4 van de 5 keer niet, de enige plek waarbij het deed was het oplaadpunt bij de Albert Hein. Ik weet niet hoe het komt, ben vanochtend nog gecontroleerd en deed hij het nog. Ben er altijd erg voorzichtig mee geweest. Aanvraag voor nieuwe ov-chipkaart duurt 2 weken.
Moet de komende 3 weken nog 8 keer naar school en wacht denk ik maar nog even met het aanvragen van een nieuwe ovchipkaart. Tussen Arnhem en Nijmegen wordt amper gecontroleerd en als ik gecontroleerd dan doe ik wel als of ik niks weet. Maar meestal is laten zien al goed. En in de bus checkt amper niemand in Nijmegen bij lijn 10.
ik had PRECIES hetzelfde. Ik heb wel gewoon een nieuwe aangevraagd omdat ik iedere dag 2 uur heen en 2 uur terug reis (ook in bussen). Nieuwe aanvraag was met 2 weken geregeld. Declareren ging moeilijk. Ze waren mijn kaartjes kwijt (kosten: 190 euro). Ik gebeld, reactie: we hebben ze niet (2e keer al van hun dus). Nog een keer gebeld eergister. kreeg vanochten mail (oh ja, we hebben ze toch .. eh ... sorry) ... *zucht*

sterkte alvast!

All-Round nerd | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S401
Oke dan. Als het werkt dan is het echt een fijn product, was eindelijk van kopen van kaartjes af in het weekend, omdat de syntus ook de ov-chipkaart had geïntroduceerd. Die incheckpaaltjes van de Syntus zijn echt super irritant, ze maken geen geluid, waardoor je goed moet kijken of hij het wel of niet doet, wat nog wel eens het geval is. Maarja me ouders gaven me groot gelijk, ik hou me gewoon dom voor de komende 2 a 3 weken.
En ik snap niet dat je niet gewoon een papieren vervanger krijgt als je ovchipkaart een scheurtje heeft.

[ Voor 10% gewijzigd door S401 op 27-05-2011 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

nieuws: PvdA wil introductie ov-chipkaart uitstellen

"De ov-chipkaart zou moeten worden uitgesteld, omdat een onderzoek naar het rekenen van dubbele kosten vertraging heeft opgelopen."

Wordt daarmee dat dubbele opstaptarief bedoelt bij overstappen onderweg naar andere vervoerder?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornE
Raven schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 10:31:
nieuws: PvdA wil introductie ov-chipkaart uitstellen

"De ov-chipkaart zou moeten worden uitgesteld, omdat een onderzoek naar het rekenen van dubbele kosten vertraging heeft opgelopen."

Wordt daarmee dat dubbele opstaptarief bedoelt bij overstappen onderweg naar andere vervoerder?
Jup, de commissie Meijdam.

Wat de PvdA hier doet, verbaast mij:

Alleen door steun van de PvdA kon in Zuid-Holland ook de OV-Chipkaart ingevoerd worden ten koste van de strippenkaart. Maar nu mag het op eens niet meer door van diezelfde partij, vanwege allerlei problemen?

Zuid-Holland, Rotterdam en Amsterdam hebben in het bus-tram-metro vervoer in Nederland ongeveer een aandeel van 50%. Waarom dan nu stoppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

BjornE schreef op zaterdag 28 mei 2011 @ 10:53:
Alleen door steun van de PvdA kon in Zuid-Holland ook de OV-Chipkaart ingevoerd worden ten koste van de strippenkaart. Maar nu mag het op eens niet meer door van diezelfde partij, vanwege allerlei problemen?
Partijpolitiek he... ik kan overigens direct claimen dat geen van de standpunten tegen ovchipkaart invoering in Haaglanden is opgelost.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Eind volgend jaar alleen nog ov-chippen bij NS

© anp
Uiterlijk eind 2012 stopt de Nederlandse Spoorwegen met de verkoop van papieren kaartjes en kan er alleen worden gereisd met de ov-chipkaart. Voor buitenlandse reizigers wordt wel een uitzondering gemaakt.

Eind 2012 komen er alleen nog kaartjes voor buitenlandse reizigers uit de automaten. © ANP Veel loketten op treinstations zullen verdwijnen, maar de medewerkers worden niet ontslagen. Zij zullen worden ingezet om vragen te beantwoorden in stationshallen. 'Er wordt in elk geval niemand van de betrokken werknemers ontslagen', benadrukt een woordvoerder van de NS.

NS stelt dat als reizigers straks aangeven dat loketten moeten openblijven, 'wij zulke pleidooien niet zomaar ter zijde zullen schuiven'. Daar kunnen mensen dan (ook) een ov-chipkaart kopen en opladen.

Informatie
Sinds de invoering van de ov-chipkaart op het spoor - in oktober 2009 - en de plaatsing van kaartjesautomaten worden aan de loketten weinig kaartjes meer verkocht. 'Voor baliemedewerkers is informatieverstrekking veel belangrijker geworden, maar reizigers willen vaak snel worden geholpen en hebben geen zin om met een vraag aan te sluiten bij een lange rij wachtenden. Dat vraagt van ons een dynamischer instelling', aldus de woordvoerder.

Internetzuil
Op het station in Amersfoort wordt op dit moment een proef gehouden met een servicepunt, een internetzuil waar reizigers snel verder kunnen worden geholpen. De ervaringen zijn dusdanig goed, dat de servicepunten ook op andere stations worden geïntroduceerd.

Goedkoper
Volgens de NS worden de kaartjes door de volledige overschakeling op de ov-chipkaart niet extra duur, zoals bij sommige streekvervoerders. 'Sterker nog: mensen die een enkeltje kopen zijn met de chipkaart nu al goedkoper uit dan met een kaartje. Dat komt doordat wij voor de chipkaart de retourprijs in tweeën hebben gedeeld'. (Redactie)
01/06/11 07u14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Las het in de krant net.

Hopelijk hebben ze tegen die tijd het dubbele opstaptarief opgelost en een alternatief voor waarmee je nu nog met de voordeelurenkaart meerdere mensen (geloof 3 of 4) mee kan meenemen die ook van de korting gebruik kunnen maken. (Of is dat er al?)

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Nee, dat is er nog niet en ik zou ook niet verwachten dat dat er tegen die tijd wel zal zijn. Nou ja, het scheelt weer dat ik tegen die tijd toch niet meer het OV hoef, dus dan ben ik ook van die draak van een OV-chipkaart af :P

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Raven schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 08:11:
Las het in de krant net.

Hopelijk hebben ze tegen die tijd het dubbele opstaptarief opgelost en een alternatief voor waarmee je nu nog met de voordeelurenkaart meerdere mensen (geloof 3 of 4) mee kan meenemen die ook van de korting gebruik kunnen maken. (Of is dat er al?)
Dat eerste gaat nog wel goedkomen vermoed ik, dat tweede niet, dat zullen ze gewoon als extra inkomstenbron gebruiken. Komt de NS best goed uit hoor.

Ik vraag mij alleen af hoe ze willen zorgen dat alleen toeristen een papieren kaartje kopen? Er zullen genoeg eigenwijze Hollanders zijn die dan ook liever een papieren kaartje halen in plaats van de OVC.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20:44
Gonadan schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 09:02:
[...]

Dat eerste gaat nog wel goedkomen vermoed ik, dat tweede niet, dat zullen ze gewoon als extra inkomstenbron gebruiken. Komt de NS best goed uit hoor.

Ik vraag mij alleen af hoe ze willen zorgen dat alleen toeristen een papieren kaartje kopen? Er zullen genoeg eigenwijze Hollanders zijn die dan ook liever een papieren kaartje halen in plaats van de OVC.
Waarom geen systeem als in London? Papier is duurder - that's it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
RetroTycoon schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 09:07:
[...]

Duurder voor de NS, niet voor de consument. Je bent 27,50 kwijt voor je de trein in kunt en dan moet je als je terug wil weer geld erop zetten... Ik zie er werkelijk geen voordeel van. Ja voor een groepje thuis-opladers zie ik voordelen, een dagkaart kost nog maar 7,50. Maar dat is volgens mij niet de bedoeling geweest van dit kutsysteem.

[ Voor 39% gewijzigd door Verstekbakker op 01-06-2011 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

RetroTycoon schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 09:07:
Met 'een systeem als in Londen' bedoel je een dagkaartsysteem ofzo? Gewoon papier? Ik begrijp even niet waar je heen wilt. :)
Verstekbakker schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 09:29:
Duurder voor de NS, niet voor de consument. Je bent 27,50 kwijt voor je de trein in kunt en dan moet je als je terug wil weer geld erop zetten... Ik zie er werkelijk geen voordeel van. Ja voor een groepje thuis-opladers zie ik voordelen, een dagkaart kost nog maar 7,50. Maar dat is volgens mij niet de bedoeling geweest van dit kutsysteem.
De NS zal alles gewoon doorberekenen als er extra kosten komen en het verschil in eigen zak steken als er ergens wat bspaard wordt. Dat komt omdat het een bedrijf is en heeft helemaal niets te maken met de OVC of andere vormen van betaling voor vervoer.

Verder heb je inderdaad eenmalige kosten, daarna betaal je gewoon hetzelfde tarief. Maar ik heb een vermoeden dat je ergens een bepaalde haat jegens dit systeem hebt ontwikkeld welke je nu nog niet beargumenteerd hebt?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:07

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Voor zover ik het heb begrepen wordt er een avondspits ingevoerd en daarom het VDU-product afgeschaft.
Bestaande gebruikers mogen hun VDU-product blijven verlengen en reizen in die avondspits met korting.
De rest zou tussen de spitsen in met korting reizen op hun OVC.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-10 16:48

Sponge

Serious Game Developer

Volgens mij zien we dan eind 2012 ook niet meer schoolreisjes met de trein denk ik. Een retourtje Den Haag - Delft zou wel erg kostbaar worden voor een groep van 20 scholieren voor een school.

(20 * 7,50e) + (20 * 2,20e) ipv (20 * 2,20e) of vergis ik mij?

Zelf wonend in Zuid Holland vind ik de OVC prima voor de tram (behalve dat ik tot de laatste dag strippen gebruikt hebt omdat de OVC 20% duurder is voor mijn rit :X), maar voor de trein gebruik ik het gewoon niet, vanwege alle 'normale' gemakken die een normaal kaartje heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Ik vermoed dat je voor dat soort situaties nog wel een retourtje bij het loket kunt kopen, net als de toeristen.

Hoe kan je trouwens de OVC bij de NS een nadeel vinden als je er toch al een hebt? :D

[ Voor 28% gewijzigd door Gonadan op 01-06-2011 09:57 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 09:45:
[...]

Met 'een systeem als in Londen' bedoel je een dagkaartsysteem ofzo? Gewoon papier? Ik begrijp even niet waar je heen wilt. :)

[...]

De NS zal alles gewoon doorberekenen als er extra kosten komen en het verschil in eigen zak steken als er ergens wat bspaard wordt. Dat komt omdat het een bedrijf is en heeft helemaal niets te maken met de OVC of andere vormen van betaling voor vervoer.

Verder heb je inderdaad eenmalige kosten, daarna betaal je gewoon hetzelfde tarief. Maar ik heb een vermoeden dat je ergens een bepaalde haat jegens dit systeem hebt ontwikkeld welke je nu nog niet beargumenteerd hebt?
Pagina's geleden heb ik me er al uigebreid over uitgelaten. Dat leest toch niemand, dus dat ga ik niet nog een keer doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Sponge schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 09:55:
Volgens mij zien we dan eind 2012 ook niet meer schoolreisjes met de trein denk ik. Een retourtje Den Haag - Delft zou wel erg kostbaar worden voor een groep van 20 scholieren voor een school.

(20 * 7,50e) + (20 * 2,20e) ipv (20 * 2,20e) of vergis ik mij?

Zelf wonend in Zuid Holland vind ik de OVC prima voor de tram (behalve dat ik tot de laatste dag strippen gebruikt hebt omdat de OVC 20% duurder is voor mijn rit :X), maar voor de trein gebruik ik het gewoon niet, vanwege alle 'normale' gemakken die een normaal kaartje heeft...
Je vergeet 20 x 20e aan instaptarief. Dat was 'vroeger' 44 gulden.
Gonadan schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 09:57:
Ik vermoed dat je voor dat soort situaties nog wel een retourtje bij het loket kunt kopen, net als de toeristen.

Hoe kan je trouwens de OVC bij de NS een nadeel vinden als je er toch al een hebt? :D
Het is prettig om te weten wat een reis kost VOOR je de trein in stapt. Reis eens van Maastricht naar Nijmegen. Op internet is zo'n kaartje goedkoper dan uiteindelijk met de OVC (via Veolia).

[ Voor 26% gewijzigd door Verstekbakker op 01-06-2011 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
De NS zal alles gewoon doorberekenen als er extra kosten komen en het verschil in eigen zak steken als er ergens wat bspaard wordt.
Dat komt omdat het een bedrijf is en heeft helemaal niets te maken met de OVC of andere vormen van betaling voor vervoer.
Het is prima mogelijk voor de overheid om af te dwingen dat ze dit soort trucjes niet flikken. Feit blijft dat ze dit voorheen niet eens konden proberen, en dat het nu mogelijk wordt doordat de overheid ze toestaat om, met de invoering van de OVC, op allerlei manieren extra geld binnen te halen.
Maar dat vind jij blijkbaar normaal, gezien je instantane overschakeling op een ad hominem argument a la "onredelijke haat jegens dit systeem die je nog niet beargumenteerd hebt."

Wie mag trouwens het geld houden dat op de OVC's blijft staan die door toeristen worden gekocht? Ik stel me zo voor dat het vaak zo zal zijn dat zij er veel meer geld op zetten dan nodig is (omdat je, zeker als toerist, nauwelijks in kunt schatten wat alle reizen kosten), en dat ze dit er als ze weggaan of niet afhalen, of afhalen, maar dan weer met €2.50 vermindering "vanwege administratiekosten".. Dat klinkt als een mooie melkkoe, maar wie krijgt het?

[ Voor 21% gewijzigd door foppe-jan op 01-06-2011 10:20 ]

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge

Sponge

Serious Game Developer

Gonadan schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 09:57:

Volgens mij ging het juist om iets eenvoudiger te maken of niet. En wie weet hoeveel loketten er straks nog zijn. Ik denk dat de locaties met HiSpeed balies een belangrijke functie gaan vervullen.

En de voordelen;
  1. Ik hoef geen 20e op mijn kaart te hebben
  2. De wel bekende kortingsissues
  3. Geen gehannes met producten opladen voor andere klasse, meenemen van fietsen, etc.
  4. Ik kan iemand eenvoudig(er) meenemen met 40% korting
  5. Ik hoef niet uit te checken. (Vooral handig als je een abo hebt, maar niet meer voor mij van toepassing)
  6. Ik weet hoeveel ik betaal ipv. achteraf.
  7. Ik heb nog nooit administratieve handelingen hoeven verrichten bij kaartjes om een nieuwe kaart te krijgen, geld terug te krijgen, en vooral nog nooit 7,50e te hoeven betalen om te mogen reizen!
Naja, you get the point. Ik kan nog wel wat meer praktische issues bedenken, maar daar is al zoveel over geschreven ;).

Voor tram zie ik het iets minder negatief. Behalve dat je altijd die OVC vast moet houden anders vergeet je toch uit te checken. Daarom vind ik het ook zo typisch dat dat meisje haar OVC vast houdt op de "Hallo OV-Chipkaart" posters ;). En de prijzen zijn meestal een stuk hoger dan bij de strippenkaart.
Verstekbakker schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 10:05:
Je vergeet 20 x 20e aan instaptarief. Dat was 'vroeger' 44 gulden.
Oeps, inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verstekbakker schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 10:03:
Pagina's geleden heb ik me er al uigebreid over uitgelaten. Dat leest toch niemand, dus dat ga ik niet nog een keer doen.
Ik heb specifiek al jouw berichten gelezen, maar zie voornamelijk slecht onderbouwde 'rants'. Er zitten zeker nadelen aan de kaart ten opzichte van het oude systeem, maar er zijn ook zeer veel verbeteringen. Mits je bereid ben het systeem te gebruiken zoals het bedoeld is. Velen houden zich krampachtig vast aan de 'oude' handelswijzen en klagen dan nu dat de OVC er niet op aansluit, tsja nogal wiedes. Gebruik je hem echter zoals hij bedoeld is kan je het jezelf heel gemakkelijk maken, dan is het echt wel een voordeel. Natuurlijk blijven er uitzonderingen zoals de bekende Oma die één keer per jaar reist. Nou die mag vast wel een papieren kaartje in de bus of bij het loket kopen. Voor gemiddelde OV-reiziger zie ik veel voordelen, ook nadelen maar die zijn imo echt minder.
Verstekbakker schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 10:05:
Het is prettig om te weten wat een reis kost VOOR je de trein in stapt. Reis eens van Maastricht naar Nijmegen. Op internet is zo'n kaartje goedkoper dan uiteindelijk met de OVC (via Veolia).
Dat ben ik met je eens. Zeker omdat prijsverhogingen en dergelijke nu nóg minder zullen opvallen. Voorverkoop op internet is echter altijd goedkoper, ook ten opzichte van een papieren kaartje. Die vergelijking is dus niet eerlijk.
foppe-jan schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 10:17:
Het is prima mogelijk voor de overheid om af te dwingen dat ze dit soort trucjes niet flikken. Feit blijft dat ze dit voorheen niet eens konden proberen, en dat het nu mogelijk wordt doordat de overheid ze toestaat om, met de invoering van de OVC, op allerlei manieren extra geld binnen te halen.
Er zijn zat instanties die oneerlijke prijsstellingen of oplichting van consumenten aanpakken. Die instanties pakken alle soorten bedrijven aan, niet alleen OV-bedrijven. Ik zou dan ook niet weten waarom die een uitzonderingspositie moet hebben zolang het geprivatiseerd is.

Daarbij ben ik het zonder meer met je eens dat het een vuile manier van de NS is om dat voordeel van de VDU om zeep te helpen. Maar als je eerlijk bent zag je dat al jaren aankomen doordat ze het voordeel stapje voor stapje in proberen te perken.
Maar dat vind jij blijkbaar normaal, gezien je instantane overschakeling op een ad hominem argument a la "onredelijke haat jegens dit systeem die je nog niet beargumenteerd hebt."
offtopic:
Drogredenen zoeken is nooit echt constructief voor een discussie. Mijn opmerking slaat op zijn argumentatie die mijns inziens volkomen ontbreekt, hij als persoon staat daar los van. Daar mag je van mij een Ad Hominem in zoeken, het was voor mij meer bedoeld als 'trigger' om de argumentatie los te weken. Als je echt een Ad Hominem wilt zien kijk dan naar de opmerking van jezelf hierboven, dat is een sprekend voorbeeld. ;)
Wie mag trouwens het geld houden dat op de OVC's blijft staan die door toeristen worden gekocht? Ik stel me zo voor dat het vaak zo zal zijn dat zij er veel meer geld op zetten dan nodig is (omdat je, zeker als toerist, nauwelijks in kunt schatten wat alle reizen kosten), en dat ze dit er als ze weggaan of niet afhalen, of afhalen, maar dan weer met €2.50 vermindering "vanwege administratiekosten".. Dat klinkt als een mooie melkkoe, maar wie krijgt het?
Dat is een zeer goede vraag, vooralsnog ben ik bang dat het gewoon op de rekening van het OV-bedrijf blijft staan. Die administratiekosten bij restitutie vind ik dan ook ronduit schandalig, dat geld is van jou en moet je zonder kosten over kunnen beschikken.

De gemiddelde toerist zal waarschijnlijk gewoon een dagkaart kopen, dan heb je bovenstaande problemen niet. Dat zou dan echter ook voor de NS beschikbaar moeten worden. Of een algemene dagkaart, desnoods met provinciezones ofzo. Net als de internationale zones die de NS heeft voor papieren kaarten. Daarmee zou je incidentele reizigers veel mogelijkheden kunnen bieden. Ik ben echter bang dat dat niet meer de insteek van het verhaal is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Sponge schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 10:35:
Volgens mij ging het juist om iets eenvoudiger te maken of niet. En wie weet hoeveel loketten er straks nog zijn. Ik denk dat de locaties met HiSpeed balies een belangrijke functie gaan vervullen.
Het aantal loketten zal zeker te weinig gaan worden, daar ben ik ook bang voor. Dat is naar mijn mening nu al ruk, je moet gewoon naar Amsterdam als je in Noord-Holland een internationaal kaartje wilt kopen. 8)7
Iets wat overigens niet aan de OVC te wijten valt maar wat gewoon OV-bedrijfbeleid lijkt te zijn.
En de voordelen;
[list=1]
• Ik hoef geen 20e op mijn kaart te hebben
Mee eens, ten opzichte van NS dan. In geval van strippenkaart had je dat evengoed.
• De wel bekende kortingsissues
Dan doel je op punt 4 neem ik aan?
• Geen gehannes met producten opladen voor andere klasse, meenemen van fietsen, etc.
Dat is zeker een nadeel inderdaad, al zou je voor een fiets evengoed een apart product/kaartje moeten kopen. Dus was is dan wezenlijk het verschil?
• Ik kan iemand eenvoudig(er) meenemen met 40% korting
Eens.
• Ik hoef niet uit te checken. (Vooral handig als je een abo hebt, maar niet meer voor mij van toepassing)
Eens.
• Ik weet hoeveel ik betaal ipv. achteraf.
Eens.
• Ik heb nog nooit administratieve handelingen hoeven verrichten bij kaartjes om een nieuwe kaart te krijgen, geld terug te krijgen, en vooral nog nooit 7,50e te hoeven betalen om te mogen reizen!
Je had een VDU toch? Want je praat over mensen meenemen met korting. Dan zal de prijs van de kaart erbij in gezeten hebben en de administratieve handelingen had je dus ook moeten verrichten. ;)

Heb je dat niet dan is het inderdaad een voordeel.

[/list]
Naja, you get the point. Ik kan nog wel wat meer praktische issues bedenken, maar daar is al zoveel over geschreven ;).
Er zijn inderdaad best wat nadelen die je tegen staan, maar daarbij zijn er ook zoveel voordelen. Het automatisch opladen, de snelheid waarmee mensen de bus of tram in kunnen. Als er wat meer van die 'issues' opgelost worden dan is het in mijn ogen best een mooi product. Alle beleidsmatige blunders en privacyklachten daar gelaten.
Voor tram zie ik het iets minder negatief. Behalve dat je altijd die OVC vast moet houden anders vergeet je toch uit te checken. Daarom vind ik het ook zo typisch dat dat meisje haar OVC vast houdt op de "Hallo OV-Chipkaart" posters ;). En de prijzen zijn meestal een stuk hoger dan bij de strippenkaart.
Uitchecken moet je aan wennen, ik ben het nog nooit vergeten, maar dat is persoonlijk. De discussie qua prijzen zal een discussie zonder einde zijn. Ik heb vele berekeningen gezien die positief uitvallen maar ook vele die negatief uitvallen. Ik kan zelf geen eenduiding antwoord geven op de vraag of het gemiddeld nu duurder geworden is of niet.

edit:
fuk, dubbel

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
De NS is van zins eind volgend jaar geen papieren treinkaartjes meer te verkopen.
....
Het papieren kaartje verdwijnt niet volledig. Voor buitenlandse reizigers blijft deze beschikbaar. De kaartjes zouden niet duurder worden door de vrijwel volledige overschakeling op de ov-chipkaart.
Wie biedt? Zijn "buitenlandse reizigers" "reizigers die niet vanaf Schiphol reizen"?

Daarnaast: grotendeelse afschaffing VDU, vervallen meereismogelijkheden VDU, vervallen terugreismogelijkheden op zelfde kaartje (bus), vervallen "via"-reizen NS.. Ik krijg zo stiekem het vermoeden dat de belangrijkste reden dat de overstap naar de OVC "nodig" was, was omdat ze op allerlei manieren de omzet van de OV-bedrijven wilden verhogen zonder aan de kaartjes/strippenprijzen te zitten.

[ Voor 33% gewijzigd door foppe-jan op 01-06-2011 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 10:35:
[...]

Ik heb specifiek al jouw berichten gelezen, maar zie voornamelijk slecht onderbouwde 'rants'. Er zitten zeker nadelen aan de kaart ten opzichte van het oude systeem, maar er zijn ook zeer veel verbeteringen. Mits je bereid ben het systeem te gebruiken zoals het bedoeld is. Velen houden zich krampachtig vast aan de 'oude' handelswijzen en klagen dan nu dat de OVC er niet op aansluit, tsja nogal wiedes. Gebruik je hem echter zoals hij bedoeld is kan je het jezelf heel gemakkelijk maken, dan is het echt wel een voordeel. Natuurlijk blijven er uitzonderingen zoals de bekende Oma die één keer per jaar reist. Nou die mag vast wel een papieren kaartje in de bus of bij het loket kopen. Voor gemiddelde OV-reiziger zie ik veel voordelen, ook nadelen maar die zijn imo echt minder.
Dan heb je ook mijn mail gelezen aan ROVER nav een onderzoek van de RET.
[...]

Dat ben ik met je eens. Zeker omdat prijsverhogingen en dergelijke nu nóg minder zullen opvallen. Voorverkoop op internet is echter altijd goedkoper, ook ten opzichte van een papieren kaartje. Die vergelijking is dus niet eerlijk.
Ik koop geen kaartje op internet, maar ik neem wel geld mee naar de automaat nadat ik op internet gekeken heb hoeveel geld ik moet meebrengen voor een kaartje en het kan op de begroting. Ik betaal, en dan is het klaar. Het heeft me € X,xx gekost, dat gaat op de balans als ik thuis kom. Als ik nu ga weet ik het niet eens hoeveel op de begroting moet en als ik het op de balans wil zetten moet ik verdomde vlug zijn met kijken bij het uitchecken. "Ja dan loop je even naar de automaat!" Kilometers van huis zeker...

Ik maak geen balans of begroting, maar 'vroeger' was dat in elk geval een stuk inzichtelijker. Maar goed, het is bij telecomaanbieders ook heel lucratief gebleken om wat minder inzicht te bieden in de kosten van het gebruik van hun diensten...

De discussies hier lopen toch steeds uit in gezeur over mensen die krampachtig zijn volgens de voorstanders, in plaats van inhoudelijk in te gaan op het 'Waarom eigenlijk OV chipkaart?'. Daarom ga ik ook niet 100x herhalen waarom ik iets vind, dat leest niemand en als ze het lezen gaan ze niet in op de inhoud. Het was ooit openbaar vervoer, iedereen kon er gebruik van maken, tegenwoordig moet je een ICT'er zijn om goedkoop te kunnen reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge

Sponge

Serious Game Developer

Ik geef ook eerlijk toe dat ik toevallig heel blij was dat ik iets extra's op mijn OVC had gezet, waardoor ik net een euro genoeg had om met de NS te reizen.

Want, toen ik op Den Haag Centraal kwam twee weken geleden, was dat zo een bouwput, dat er maar een kaart automaat was voor de centrum kant van het station. Daar stond toch een rij... Dus toen probeerde ik in te checken en kon ik toch nog de trein naar Delft halen die in 1-2 minuten zou vertrekken. Een gokje die goed beviel.

Er zitten best wel wat voordelen aan de OVC, maar toch ook behoorlijk wat nadelen die met een papierenkaartje toch wel praktischer waren. Over het fietskaartje, die moet je inderdaad ook halen bij een automaat. Maar bij een OVC neem ik aan dat ik het "fiets product" weer moet deactiveren bij de volgende reis zonder fiets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verstekbakker schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 10:52:
Dan heb je ook mijn mail gelezen aan ROVER nav een onderzoek van de RET.
Klopt.
Ik koop geen kaartje op internet, maar ik neem wel geld mee naar de automaat nadat ik op internet gekeken heb hoeveel geld ik moet meebrengen voor een kaartje en het kan op de begroting.
Je gaf aan dat het via internet goedkoper was, vandaar dat ik erover begon.
Ik betaal, en dan is het klaar. Het heeft me € X,xx gekost, dat gaat op de balans als ik thuis kom. Als ik nu ga weet ik het niet eens hoeveel op de begroting moet en als ik het op de balans wil zetten moet ik verdomde vlug zijn met kijken bij het uitchecken. "Ja dan loop je even naar de automaat!" Kilometers van huis zeker...

Ik maak geen balans of begroting, maar 'vroeger' was dat in elk geval een stuk inzichtelijker. Maar goed, het is bij telecomaanbieders ook heel lucratief gebleken om wat minder inzicht te bieden in de kosten van het gebruik van hun diensten...
Ik vraag mij wel af wie er nu eigenlijk serieus keek naar de prijs van een reis. Over het algemeen neem je zo'n bedrag ter kennisgeving aan en doe je er verder niets mee.

Maar ik geef wel toe dat het nu best veel moeite kan kosten om daar inzicht in te krijgen als je per sé een anonieme kaart wilt. Dat is erg vervelend maar ook wel weer een concessie waar je zelf voor kiest imo.
De discussies hier lopen toch steeds uit in gezeur over mensen die krampachtig zijn volgens de voorstanders, in plaats van inhoudelijk in te gaan op het 'Waarom eigenlijk OV chipkaart?'. Daarom ga ik ook niet 100x herhalen waarom ik iets vind, dat leest niemand en als ze het lezen gaan ze niet in op de inhoud. Het was ooit openbaar vervoer, iedereen kon er gebruik van maken, tegenwoordig moet je een ICT'er zijn om goedkoop te kunnen reizen.
Openbaar vervoer is nooit goedkoop geweest. ;)

Wat het probleem in mijn ogen is, is dat de discussie inderdaad in cirkeltjes loopt. Veel fanatieke tegenstanders hebben problemen met de manier waarop het ingevoerd is en met de privacyissues. Daar kan ik helemaal inkomen, daar heb ik zelf namelijk ook problemen mee. Het wordt erdoor gedrukt, desnoods met het verdraaien van gegevens en rapporten (zie jouw brief en het rapport uit Engeland geloof ik). Daarnaast is de privacy stukken minder gewaarborgd dan met een papieren kaartje.

Daar staat wel tegenover dat veel nadelen die je hier leest welke steeds als absoluut onoverkomelijk struikelblok genoemd worden als sneeuw voor de zon verdwijnen als je gebruik maakt van de mogelijkheden. Ja als je een anonieme kaart wilt dan is het niet altijd even makkelijk. Neem je een kaart op naam met automatisch opladen dan werkt het ineens stukken makkelijker.

Dát is het stukje wat ik bedoel met krampachtig vasthouden aan de oude werkwijze. De OVC heeft allerlei mogelijkheden om het makkelijker te maken, weiger je daar gebruik van te maken dan wordt het automatisch een kutproduct. Dat vind ik dus geen eerlijke vergelijking. Dan heb je namelijk geen klachten over het product an sich maar over het beleid en de privacy. In mijn ogen is dat voor de meeste tegenstanders nog steeds de achterliggende klacht, niet het product op zich.

Daarmee wil ik niet beweren dat er geen ruimte voor verbetering is, integendeel, er zijn nog veel te veel dingen die niet kloppen. Maar er is ook veel verbeterd, dat kan je objectief gezien niet ontkennen.
Sponge schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 10:53:
Er zitten best wel wat voordelen aan de OVC, maar toch ook behoorlijk wat nadelen die met een papierenkaartje toch wel praktischer waren. Over het fietskaartje, die moet je inderdaad ook halen bij een automaat. Maar bij een OVC neem ik aan dat ik het "fiets product" weer moet deactiveren bij de volgende reis zonder fiets?
Nee, je koopt een fietskaartje, dat is eenmalig. Nu is dat echter überhaupt nog niet mogelijk met de OVC dus dat is wel een gevalletje :')

[ Voor 7% gewijzigd door Gonadan op 01-06-2011 11:20 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Even een andere wending aan de gesprekken hier. Ik was vorige week nog in Canada en als je ziet hoe het OV systeem daar werkt dan vraag ik mij af waarom wij hier in Nederland het zo moeilijk,duur en omslachtig maken.
Het is allemaal zo half,half en net niet met alle gevolgen van dien.

Ik dacht dat wij nederlanders bij uitstek geroemd en bekend waren om het "anders denken?" :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 11:41:
Even een andere wending aan de gesprekken hier. Ik was vorige week nog in Canada en als je ziet hoe het OV systeem daar werkt dan vraag ik mij af waarom wij hier in Nederland het zo moeilijk,duur en omslachtig maken.
Het is allemaal zo half,half en net niet met alle gevolgen van dien.
Hoe werkt het in Canada dan? :)
Overigens vind ik het persoonlijk wel meevallen met omslachtig, je hebt 1 pas en kan daarmee overal inchecken (althans in de Randstad).
Vaak heb je juist in het buitenland dat je voor elk type vervoer (bus/trein/metro) weer verschillende kaarten moet hebben, dan vind ik het in Nederland nog best netjes gedaan, gezien er vele verschillende vervoerders zijn.

Enige nadeel vind ik wel dat je bij elke vorm van vervoer weer uit moet checken, dat is inderdaad heel omslachtig. Het liefste check ik hier in in de bus en als ik dan bus->trein->bus doe en uitcheck in de andere bus dat dan de hele reis wordt gedaan ipv elk tussensegment apart moeten doen.

Maar ik ben benieuwd hoe het in Canada is, misschien kunnen we er wat van leren?

[ Voor 35% gewijzigd door anandus op 02-06-2011 11:46 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

[...]

In London heb je de Oyster card, wat een systeem is als de OV chipkaart. Maar daarnaast kan je ook een papieren kaartje kopen als enkele reis of zelfs een dagkaart.
Die papieren kaartjes (met magneetstrip) gaan door een sleufje terwijl de Oysterkaar via een touch pad.
Met oyster is goedkoper en check je in en uit net als bij OV kaart.
Papieren kaartje is hardcoded waar je mag reizen, ga je naar ander station gaat uitgangspoortje niet open...

Oftewel je heb een keuze en hoeft niet een chipkaart te hebben om te kunnen reizen..
Als 'buitenlander' is het nu al een elende dat in kaartjesautomaten alleen NL pinpassen geaccepteerd worden, en straks is het dus helemaal elende.. die paar keer dat ik in NL met OV zou gaan zou ik eerst een heel gedoe voor moeten doen om een chipkaart te kopen en dan saldo overhouden waarschijnlijk (neem aan dat dat prepaid moet als je geen NL bankrekening hebt)...
Het is ook een afschikmiddel om de 'casual' OV gebruiker het niet makkelijk te maken om en keer de trein ipv de Auto te pakken..

Leuk idee die OV kaart maar eigenlijk alleen handig voor de mensen die al vaak met OV gaan.. de rest word het er alleen maar lastiger op..

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 01 juni 2011 @ 11:17:

Maar ik geef wel toe dat het nu best veel moeite kan kosten om daar inzicht in te krijgen als je per sé een anonieme kaart wilt. Dat is erg vervelend maar ook wel weer een concessie waar je zelf voor kiest imo.
En hier word ik nou zo moe van. Steeds te moeten aangeven dat het geen keuze is, maar die kaart wordt je opgedrongen. Het is openbaar vervoer en het mag toch niet zo zijn dat je meer gaat betalen omdat je anoniem wil reizen? Zo van, geef ons je gegevens, dan krijg jij van ons die leuke aanbieding, namelijk een goedkoper kaartje... Dat gaat dan toch steeds meer op flauwekul lijken als reclameboodschappen in je smsjes om de smsjes gratis te kunnen versturen... Dat is geen openbaar vervoer meer.
Dan heb je namelijk geen klachten over het product an sich maar over het beleid en de privacy. In mijn ogen is dat voor de meeste tegenstanders nog steeds de achterliggende klacht, niet het product op zich.
Hetzelfde is te zeggen over poep. Ik heb geen probleem met poep an sich, maar met het stinkende en bacterierijke. Probleem is dat poep niet zonder stank en bacterieen kan komen, dus wat je zegt klopt niet. Het is wel de kaart weer een probleem mee is.

En nu ben ik weer klaar, mijn bloeddruk is te hoog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Verstekbakker schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 12:42:
[...]
En hier word ik nou zo moe van. Steeds te moeten aangeven dat het geen keuze is, maar die kaart wordt je opgedrongen.
Vermoeiend... en de strippenkaart was destijds wel een keuze?

Jij was toen toch destijds 1 van die gasten die schuimbekkend stond te protesteren en "Stroppenkaart niet door strot duwen!" liet te blèren?

Nu gaat die "stroppenkaart" eruit, en is het weer niet goed?

Jij bent net zoals Facebook gebruikers: elk nieuw design haten, totdat er een volgend nieuwe design komt. Dan ben je opeens gek van wat eerst het nieuwe design was en haat je dat volgende nieuwe design.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Leren ze op het HBO ook begrijpend lezen? Ik heb het over iets heel anders namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Verstekbakker schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 14:46:
Leren ze op het HBO ook begrijpend lezen? Ik heb het over iets heel anders namelijk.
Ik begrijp het niet helemaal wat je daar nu weer schrijft. Zou het leggen aan mijn HBO die me niet begrijpend lezen leerde, of aan jouw VMBO die je niet begrijpelijk schrijven leerde?

Hoe dan ook, wat je opschrijft, het is vrijwel altijd vrij slap. Die strippenkaart werd je ook gewoon door de strot geduwd, en voor volledig anoniem mobiel bellen betaal je ook meer. Het gaat je waarschijnlijk ook helemaal niet om die punten op zich, maar je zoekt een stok om de OV-chipkaart mee te slaan. En zelfs die hele OV-chipkaart is het punt niet, maar ik denk dat simpelweg het feit dat er iets veranderd is wat jou dwars zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-10 11:08
flowerp schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 16:04:
[...]
Hoe dan ook, wat je opschrijft, het is vrijwel altijd vrij slap. Die strippenkaart werd je ook gewoon door de strot geduwd, en voor volledig anoniem mobiel bellen betaal je ook meer. Het gaat je waarschijnlijk ook helemaal niet om die punten op zich, maar je zoekt een stok om de OV-chipkaart mee te slaan. En zelfs die hele OV-chipkaart is het punt niet, maar ik denk dat simpelweg het feit dat er iets veranderd is wat jou dwars zit.
Niet alleen bij hem, bij heel veel Nederlanders. Veel mensen haten in het begin dingen die "Nieuw" of "Anders" zijn. De Nationale Strippenkaart werd ook met veel scepsis en tegenstanders ontvangen. Want het was zo een onduidelijk systeem. Hoe wist je nou van te voren hoeveel zones je reis was? En die stomme opstapstrip? En dan uitvogelen hoe die stempel in elkaar zat. Stempelnummer - Zonenr - Weeknr - Dag - Tijd

Als Buschauffeur heb ik dagelijks de hele dag te maken met de OV Chipkaart. Ik vind de hele OV Chipkaart een goed idee. Je hebt één kaart voor al het openbaar vervoer. Echter de uitvoering heb ik wel wat kanttekeningen bij.

1. Grote verschillen in uiterlijk en gebruik van apparatuur

Alle vervoerders hebben uiteraard gekeken welke leverancier de apparatuur het goedkoopst kan leveren. Het resultaat hiervan is een allegaartje aan in/uitcheckapparatuur.

Bussen/Trams

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4QAaTEuJA45VwqRz6wVb4ojH/full.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/skq1IRAPGzxiwvfIDrTPQZSH/full.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/sjuGG7CJhHhqi3bQYIzhv0CK/full.jpg
ConneXXion, Hermes, GVU, Breng, RET en HTM

Geluidsignalen
Lange lage pieptoon = Goed
2x korte hoge pieptoon = Fout
Arriva, Syntus en Veolia Transport

Geluidsignalen
Korte pieptoon = Goed
Lange pieptoon = Fout
GVB en Qbuzz

Geluidsignalen
Lange lage pieptoon = Goed
2x korte hoge pieptoon = Fout

Naast de verschillende audiosignalen zijn ook bij de apparaten de meldingen in het display anders. Leg dit maar eens uit aan een 65+er.

Treinstations

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/52faOcAHF29shsQzsOkw1H1d/full.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/XyiRK7zOpTsHxWtOcegYa6TI/full.jpgAfbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/F0ZnmyqMGmQ5SuhsNmDqxjGK/full.jpg
NS
Veolia Transport en SyntusArriva

Het allegaartje aan apparatuur is onduidelijk voor de reiziger. Je wilt bij het uitchecken makkelijk zien hoeveel de rit gekost heeft en hoeveel tegoed je nog over hebt. Als je steeds andere meldingen krijgt moet je elke keer gaan zoeken naar de juiste informatie (in de korte tijd dat het in beeld is).

Bij de treinen en metro's check je in voordat je in het voertuig stapt. Bij bussen en trams in het voertuig zelf. Overstappen bij bussen en trams is vrij natuurlijk, je checkt in bij instappen en uit bij uitstappen. In principe hoef je niet te letten met welke vervoerder je reist. Dit is bij de treinen een heel ander verhaal. Dit breng mij bij punt 2.

2. Overstappen bij het gebruik van de trein

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/pcZQQ5FQFxufMkCmmP0u8xB6/full.png

Je moet niet willen dat een passagier van te voren moet gaan opzoeken met welke vervoerders hij op zijn treintraject te maken krijgt. Dit hoeft bij de bus en tram ook niet. Dus er zijn twee oplossingen:
  • Geïntegreerd systeem, dus alleen inchecken op beginstation en uitchecken op bestemming
  • Validators installeren in de treinen i.p.v. op de perrons

3. OV Chipkaart producten

Alle vervoerders en regio's hebben eigen kaartproducten. Veel ervan zijn niet uitwisselbaar, d.w.z. alleen te gebruiken bij één vervoerder. Dit gaat helemaal in tegen het hele idee van de OV Chipkaart.

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/5ii84bouiHhSG7W1INlBt8ux/full.jpg

Zoals te zien in dit voorbeeld kun je dus reisproduct kopen genaamd GVB 24 uur. Hiermee kun je 24 uren vrij reizen in het reisgebied van de vervoerder. Het reisgebied van de vervoerder GVB bestaat voornamelijk uit de stad Amsterdam. Je zou dus denken dat je binnen Amsterdam dus ook met een bus van Connexxion vrij kan reizen, je bent immers in het reisgebied van het GVB. Dit kan dus niet, er wordt gewoon geld afgeschreven.

Concluderend

Ik ben niet tegen de OV-Chipkaart. Het idee is prachtig, het is alleen jammer om te zien hoe alle betrokken partijen bezig zijn om het hele idee achter de OV Chipkaart (één kaart voor alles) vakkundig te slopen. Ook wordt er niet vanuit de reiziger gedacht. Zelfs de ontwerpen van de apparaten zelf zijn knudde. Ik moet elke dag wel 20x zeggen dat mensen de kaart niet tegen het zwarte gedeelte (het scherm) moeten houden, maar bij het roze logo. Zwart wordt nog steeds geassocieerd met een antenne o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 00:33

Onbekend

...

Netjes en duidelijk uitgelegd.

Doordat de verschillende vervoersbedrijven niet met elkaar (willen) samenwerken heb je zo'n gefragmenteerd systeem, terwijl dat allemaal netjes op die kaart bij te houden is.

Moet je bij zo'n GVB-24uurs-kaart ook steeds verplicht inchecken en uitchecken?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
Onbekend schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 20:35:
Moet je bij zo'n GVB-24uurs-kaart ook steeds verplicht inchecken en uitchecken?
Jep, maar het is geen kaart, het is een reisproduct. Dus elke keer als je incheckt gaat er 4 euro af, bij het uitchecken krijg je weer 4 euro terug.

[ Voor 27% gewijzigd door Dolan op 02-06-2011 20:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-10 17:41

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Je mist nog het leukste. De prijs van het kaartje. Voor het treinverkeer gaat dat flink omhoog omdat het NS tarief degressief is en het tarief van de meeste regionale vervoerders niet.
Dat betekent ten eerste dat als je twee NS trajecten van elk 50 km hebt, dit duurder zal zijn dan als het als 1 keer 100 km wordt berekend.

Dan de gewone ritprijs, voorbeeld Veolia:
Nijmegen - Mook: NS tarief 2,30, chipkaart tarief 2,50.
Bedenk nu dat het NS tarief degressief is en het Veolia tarief niet en je weet dat met toenemende afstand het verschil alleen maar groter wordt.
Nijmegen - Roermond: NS tarief 13,30, chipkaart tarief 16,34.

Het wordt dus helemaal leuk als je met meerdere vervoerders reist.
Doetinchem - Sittard: NS tarief 20,00, chipkaart tarief 30,28.
WTF? 50% duurder!

Dank je wel, reizen op saldo. En of er ooit nog een mogelijkheid komt om vooraf een kaartje van A naar B te kopen tegen de normale prijs, daar hoor je niemand over. Je krijgt er ook geen antwoord op als je het vraagt. De vervoerders zijn allang blij dat ze vet meer inkomsten krijgen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
Maasluip schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 20:49:
Dank je wel, reizen op saldo. En of er ooit nog een mogelijkheid komt om vooraf een kaartje van A naar B te kopen tegen de normale prijs, daar hoor je niemand over. Je krijgt er ook geen antwoord op als je het vraagt. De vervoerders zijn allang blij dat ze vet meer inkomsten krijgen.
En helaas worden deze inkomsten meegerekend in de aanbestedingen. Hierdoor kunnen regionale vervoerders goedkoper treintjes laten rijden. De provincies springen een gat in de lucht, want het kost hen minder geld i.t.t. de reizigers.

Erg stevig zijn die OV-chipvalidators ook niet. Resultaat na een flink drempeltje in Renkum:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/d9IDUICF1786wsAcUOGUF4jX/full.jpg

Na einde dienst heb ik de validator afgegeven bij de Gevonden Voorwerpen. Het gezicht van m'n collega, priceless })

[ Voor 19% gewijzigd door Dolan op 02-06-2011 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornE
Maasluip schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 20:49:
Je mist nog het leukste. De prijs van het kaartje. Voor het treinverkeer gaat dat flink omhoog omdat het NS tarief degressief is en het tarief van de meeste regionale vervoerders niet.
Dat betekent ten eerste dat als je twee NS trajecten van elk 50 km hebt, dit duurder zal zijn dan als het als 1 keer 100 km wordt berekend.

Dan de gewone ritprijs, voorbeeld Veolia:
Nijmegen - Mook: NS tarief 2,30, chipkaart tarief 2,50.
Bedenk nu dat het NS tarief degressief is en het Veolia tarief niet en je weet dat met toenemende afstand het verschil alleen maar groter wordt.
Nijmegen - Roermond: NS tarief 13,30, chipkaart tarief 16,34.

Het wordt dus helemaal leuk als je met meerdere vervoerders reist.
Doetinchem - Sittard: NS tarief 20,00, chipkaart tarief 30,28.
WTF? 50% duurder!

Dit heeft een andere reden. De decentrale lijnen waren opgegeven door NS. Regionale overheden hebben ze toen overgenomen anders waren ze helemaal verdwenen. Toen, 2005, is ook afgesproken dat daar een apart tarief zou komen. De chipkaart zou dat faciliteren, want toen was de planning nog 2007 klaar. Tot die tijd zou het ns tarief gevolgd worden.

De andere tarieven komt omdat de meeste lijnen gekoppeld zijn aan het bus vervoer. Bijvoorbeeld in Limburg. Daar is het treintarief op de bus afgestemd. Vroeger lag de opstap tussen bus en trein en nu tussen ns en regionale trein.

Het ligt dus veel genuanceerder. Ook omdat in Nederland nog altijd veel mensen reizen met abonnementen. Dit is wel iets waar incidentele reizigers mee te maken hebben. Voor mensen die met regionale trein en bus reizen, gaan er op vooruit

[ Voor 3% gewijzigd door BjornE op 02-06-2011 22:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

BjornE schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 22:35:
[...]

Dit heeft een andere reden. De decentrale lijnen waren opgegeven door NS. Regionale overheden hebben ze toen overgenomen anders waren ze helemaal verdwenen.
Dat is een wel heel erg vrije interpretatie van wat er gebeurd is. De NS heeft nooit plannen gehad om de regionale lijnen niet meer te rijden, afgezien misschien van Almelo - Marienberg. Dat de lijnen zijn aanbesteed is volledig vanuit de overheid gekomen met de wet personenvervoer 2000, waarin is geregeld dat er meer marktwerking moest komen.
Het is echt niet de NS die gezegd heeft "wij gaan hier niet meer rijden", zoek maar een oplossing.
Toen, 2005, is ook afgesproken dat daar een apart tarief zou komen. De chipkaart zou dat faciliteren, want toen was de planning nog 2007 klaar. Tot die tijd zou het ns tarief gevolgd worden.
De differentiering in tarief is ook met de wet personenvervoer 2000 afgesproken. Regionale overheden zouden hun eigen tarief mogen vaststellen. Dat heeft verder niks met de OV-chipkaart te maken, het is gewoon uitkomst van de wet. Wat er nu gebeurt is dat je alleen op saldo kunt reizen met de OV-chipkaart, dat trajecten worden geknipt op plekken waar je van vervoerder moet wisselen en dat de ritprijsberekenign daar opnieuw begint.
Arriva en NS hanteren op dit moment hetzelfde tarief bij de OV-chipkaart. Toch kost een kaartje Zwolle - Delfzijl je meer als je met de OV-chipkaart reist als wanneer je het met een papieren kaartje zou doen. Rara.
Het meer betalen ligt niet alleen aan de regionale tarieven maar ook aan de OV-chipkaart. Dat regionale overheden/vervoerders dan ook nog eens een hoger tarief vaststellen is nog een extra trap in de ballen van de reiziger.
De andere tarieven komt omdat de meeste lijnen gekoppeld zijn aan het bus vervoer. Bijvoorbeeld in Limburg. Daar is het treintarief op de bus afgestemd. Vroeger lag de opstap tussen bus en trein en nu tussen ns en regionale trein.
Van mij thuis naar Nijmegen. 6 strippen met de bus naar Venlo en dan de trein. Alles Veolia.
Voorheen was dat 3,04 + 10,00 = 13,04. Met de OV-chipkaart 0,79 + 2,46 + 11,21 = 14,46. Dus ondanks dat ik maar een keer opstaptarief betaal is het wel duurder.

Reizigers die nu uitsluitend op trajecten van NS reizen zullen er niks van merken, maar elke andere reiziger gaat meer betalen. De OV-chipkaart biedt geen enkele oplossing voor een probleem dat de reiziger had, het is zelfs geen oplossing voor een probleem dat de vervoerders hadden.

Maar goed. Hoe je het ook wil goedpraten, het verandert niets aan het feit dat de reiziger de tol betaalt door tot 50% hogere ritprijzen.
Hoe noemen we dat? "Het kind met het badwater weggooien".

[ Voor 9% gewijzigd door Maasluip op 03-06-2011 00:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornE
1) ja ik heb het versimpeld. Juist om de discussie te kunnen voeren. Dit kent zo veel geschiedenis, lastig om dat allemaal te duiden. Ik vond en vind dat je alles te eenzijdig belicht. Er zit meer achter en dat heb ik willen neerzetten, zonder je punt te willen weghalen
2) vanuit NS wordt misschien zo gedacht, maar vanuit de overheid niet. Als je dit ontkent, snap je nooit wat er achter zit. Je moet regionaal spoor echt zien als bussen op Rails
3) tuurlijk weet ik dat de tariefvrijheid via de WP2000 geregeld is, maar tot 2009 heeft het rijk toch echt de meeste tarieven vast gesteld: het NVB, strippenkaart, ov jaartkaart en sterabonnementen. Met de chipkaart zou dat gaan veranderen. Er is nergens op grote schaal ander tariefbeleid gevoerd vanwege het NVB.
4) tja, op individueel niveau kun je hard gepakt worden. Dat is nooit ontkent. Je zult het vast niet willen horen maar dat heeft ook niks met de chipkaart zelf te maken, maar met het feit dat we tegelijk met de chipkaart overgaan van zone naar kilometer. Kilometers is eerlijker, maar als je meer betaald zal je dat natuurlijk een zorg zijn :p
5) wel is er het dubbel opstaptarief. TLS was vergeten te eisen dat software van vervoerders op elkaar moet afstemmen. Daar kijkt nu de Commissie Meijdam naar hoe dat zit en wat er moet veranderen

[ Voor 5% gewijzigd door BjornE op 03-06-2011 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Goede post! Vul hem nog iets aan, draai hem als PDF uit en stuur hem eens op naar TLS.

1 ding dat nog bij de readers kan: het uitcheck geluidje. Dat is de bij de NS ook significant anders.

Tevens is de reactie tijd ook anders. De "Arriva, Syntus en Veolia Transport" reader reageert heel traag. Naast dat het uberhaupt irritant is, is het extra vervelend voor mensen die de veel snellere Connexion etc en GVB readers gewend zijn. Die houden kort hun pas ervoor en lopen door, maar je moet minimaal 2 seconden wachten dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
BjornE schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 07:59:
1) ja ik heb het versimpeld. Juist om de discussie te kunnen voeren. Dit kent zo veel geschiedenis, lastig om dat allemaal te duiden. Ik vond en vind dat je alles te eenzijdig belicht. Er zit meer achter en dat heb ik willen neerzetten, zonder je punt te willen weghalen
2) vanuit NS wordt misschien zo gedacht, maar vanuit de overheid niet. Als je dit ontkent, snap je nooit wat er achter zit. Je moet regionaal spoor echt zien als bussen op Rails
Het zal mij worst wezen hoe regionale en landelijke overheden bus- en treinvervoer concipiëren. De vraag is niet wat ze erover denken, maar waarom ze het zo doen. En de enige reden die ik daarvoor kan bedenken is omdat ze voor "bussen op rails" andere (hogere) kilometertarieven mogen rekenen.

Enigszins ongerelateerd, maar zo zijn de interliners tegenwoordig ook niet meer te betalen als je chipt.. Terwijl er voor kaartjes een maximumtarief gold, bestaat die bij chip niet, waardoor een reis als groningen<>alkmaar nu opeens >100% duurder is geworden. (van ~11.70 naar €25.)
3) tuurlijk weet ik dat de tariefvrijheid via de WP2000 geregeld is, maar tot 2009 heeft het rijk toch echt de meeste tarieven vast gesteld: het NVB, strippenkaart, ov jaartkaart en sterabonnementen. Met de chipkaart zou dat gaan veranderen. Er is nergens op grote schaal ander tariefbeleid gevoerd vanwege het NVB.
Oh, dus het prijsbeleid wordt in vervolg vrijgegeven? Woei.
4) tja, op individueel niveau kun je hard gepakt worden. Dat is nooit ontkent. Je zult het vast niet willen horen maar dat heeft ook niks met de chipkaart zelf te maken, maar met het feit dat we tegelijk met de chipkaart overgaan van zone naar kilometer. Kilometers is eerlijker, maar als je meer betaald zal je dat natuurlijk een zorg zijn :p
Dit is dus abjecte nonsens. Kilometerprijzen zijn helemaal niet "eerlijker", want de prijzen zijn niet omzetneutraal, maar afstandneutraal berekend. Waarbij expres niet is meegewogen hoe vaak de verschillende lijnen werden gebruikt, om zo een sluikprijsverhoging door te kunnen voeren voor die arme geprivatiseerde vervoerders.
5) wel is er het dubbel opstaptarief. TLS was vergeten te eisen dat software van vervoerders op elkaar moet afstemmen. Daar kijkt nu de Commissie Meijdam naar hoe dat zit en wat er moet veranderen
Er is, alleen al bij de NS, ook het "vervallen" van de meereismogelijkheden VDU (vanaf eind 2012 dus), en het vervallen van via-reizen (dus dubbel opstaptarief en hogere afstandprijs omdat het 2 losse reizen betreft.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
foppe-jan schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 08:47:
[...]
Enigszins ongerelateerd, maar zo zijn de interliners tegenwoordig ook niet meer te betalen als je chipt.
Waarbij wel nogmaals moet worden opgemerkt voor de duidelijkheid dat het vrijgeven van de prijzen op zich los staat van de OV-chipkaart. Hier was al een akkoord voor gesloten lang voordat men met de OV-chipkaart begon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
flowerp schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 08:43:
[...]

Goede post! Vul hem nog iets aan, draai hem als PDF uit en stuur hem eens op naar TLS.
Ach, wat moet TLS er mee? Elke fabrikant moet OV Chipapparatuur kunnen maken, anders krijgt een bepaalde fabrikant een monopoliepositie en dat mag weer niet. Daar krijg je deze zooi door. Hetzelfde geld voor het OV an sich.

Ik pleit eigenlijk wel voor aanbesteding, maar niet overal een ander merk/kleurtje/etc. Zoals in Vlaanderen. Daar zijn alle bussen van "De Lijn", maar het wordt wel door 100en pachters verzorgd. Noem het hier in Nederland "De Bus" ofzo en laat Connexxion/Arriva/Syntus/Veolia/Etc allemaal in dezelfde kleurstelling rondrijden. En dan één gezamelijke klantenservice door een onafhankelijk bedrijf onder toezicht van ROVER o.i.d. zodat alle klachten serieus worden genomen en het betreffende vervoersbedrijf aangesproken kan worden op gemaakte fouten.
[...]
1 ding dat nog bij de readers kan: het uitcheck geluidje. Dat is de bij de NS ook significant anders.
Heb ik al eens aangegeven bij mijn werkgever (Connexxion), maar dat zal wel te lastig zijn om te realiseren.
[...]
Tevens is de reactie tijd ook anders. De "Arriva, Syntus en Veolia Transport" reader reageert heel traag. Naast dat het uberhaupt irritant is, is het extra vervelend voor mensen die de veel snellere Connexion etc en GVB readers gewend zijn. Die houden kort hun pas ervoor en lopen door, maar je moet minimaal 2 seconden wachten dan.
Klopt, maar wat ik wel irritant vind aan de Cxx/GVB/Qbuzz readers is dat als je meerdere OV Chipkaarten in je portemonnee hebt en je houdt je portemonnee tegen de reader dat je met beide kaarten incheckt. Dat kan bij die andere weer niet.

[ Voor 18% gewijzigd door Dolan op 03-06-2011 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10 17:46

tdw

Amai seg!

trolleystad schreef op vrijdag 03 juni 2011 @ 22:16:
[...]

Heb ik al eens aangegeven bij mijn werkgever (Connexxion), maar dat zal wel te lastig zijn om te realiseren.
Hoezo? De NS kan het ook, en die kan studenten niet eens in laten checken :')

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
tdw schreef op zaterdag 04 juni 2011 @ 00:07:
[...]

Hoezo? De NS kan het ook, en die kan studenten niet eens in laten checken :')
Technisch zal het misschien 5 minuten zijn voor de engineers die de firmware van die dingen onderhouden, maar ik weet precies hoe dat gaat.

Eerst moet de suggestie een keertje of 100 gevallen zijn voordat iemand er eens een issue/ticket voor aanmaakt. Die komt op lijst van 1000 andere issues. Als er ooit eens naar gekeken wordt, moeten er eerst 10 meetings voor georganiseerd worden. Maar de personen die bij die meetings moeten zijn hebben elke keer dan weer andere dingen te doen, dus die 10 meetings worden elk ook weer zo'n 10 keer uitgesteld. Tijdens de meetings wordt uitvoerig gediscussieerd over de hoogte van de piepjes, of het er misschien toch niet 3 moeten zijn, want er moet toch een onderscheid zijn tussen wij en de NS. Dan wordt er nog uren gediscussieerd over de exacte lengte tussen de piepjes.

Als dat allemaal is gedaan wordt er een issue in de lijst voor de engineers aangemaakt. Die bestaat echter uit 10.000 issues en er zijn altijd andere dingen die prioriteit hebben. Effin, als uiteindelijk een engineer hem oppakt en het wil implementeren blijkt dat de duur van piepjes niet bepaald is en besluit na even nadenken 0.4 seconden te gebruiken. Maar dan komt een manager er achter dat een engineer een gebruikers beslissing heeft gemaakt en dat kan niet. Want engineers snappen gebruikers niet en alles wat zij bedenken is per definitie technisch en niet te begrijpen voor klanten.

Vervolgens begint het hele circus weer overnieuw met een follow up issue op lijst van 1000, 10 vergaderingen, etc etc... en uiteindelijk wordt dan bepaald... 0.4 seconden. Weer nieuwe issue aangemaakt (waarom ook toevoegen aan oude?) op stapel van 10.000, wordt uiteindelijk na een jaar of 2 opgepakt door engineer. Besteed er 5 minuten aan, pushed changeset repository in.

Change komt ergens in een "feature branch", die niemand direct kan testen, tussen 100 andere feature branches. Na een jaartje wordt die branch eens geïntegreerd met een trunk en na een poosje komt er een branch die getest en QA'ed wordt.

QA persoon is stomverbaasd dat er opeens een ander geluidje is bij uitchekken. Vraagt om opheldering. Maar persoon die opheldering vraagt heeft andere dingen te doen. Branch wordt maar even geparkeerd.

Half jaar later ziet weer andere persoon open branch, kaart het aan, en na enkele dagen wordt oorspronkelijke ticket gevonden, specs gevalideerd, en is 'iedereen' boos want 'zij' waren hiervan nooit op de hoogte gebracht en dit is 'zomaar doorgevoerd'.

10 vergaderingen, 10x uitstel.

Uit pure ellende geeft hoger geplaatste manager er maar toestemming voor, half wetende waar het over gaat, maar er zijn "andere dingen" die gedaan moeten worden.

Gaat QA weer in. Staat klaar voor release, als opeens... iemand bedenkt dat het publiek wel geïnformeerd moet worden over nieuwe piepje. Campagne wordt bedacht. 10 vergaderingen over beste bureau (waarom ook gewoon gebruikelijke bureau gebruiken?), 10x uitstel... campagne wordt gelanceerd, grote dag is daar, patch komt live. Hoera! Iedereen blij. 5 minuten werk fix heeft doorloop tijd van 3 jaar gehad.

After match:
Volgende dag, ene Verstekbakker op got spuit gal over dat piepje veranderd is. Dingen moeten niet veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
_/-\o_ Beter kan ik 't niet verwoorden. Daarom kan iets niet 'zomaar' even 'makkelijk' veranderen. Teveel betrokken partijen die allemaal hun eigen zegje willen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

ToolkiT schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 11:48:
In London heb je de Oyster card, wat een systeem is als de OV chipkaart. Maar daarnaast kan je ook een papieren kaartje kopen als enkele reis of zelfs een dagkaart.
Die papieren kaartjes (met magneetstrip) gaan door een sleufje terwijl de Oysterkaar via een touch pad.
Met oyster is goedkoper en check je in en uit net als bij OV kaart.
Papieren kaartje is hardcoded waar je mag reizen, ga je naar ander station gaat uitgangspoortje niet open...

Oftewel je heb een keuze en hoeft niet een chipkaart te hebben om te kunnen reizen..
Als 'buitenlander' is het nu al een elende dat in kaartjesautomaten alleen NL pinpassen geaccepteerd worden, en straks is het dus helemaal elende.. die paar keer dat ik in NL met OV zou gaan zou ik eerst een heel gedoe voor moeten doen om een chipkaart te kopen en dan saldo overhouden waarschijnlijk (neem aan dat dat prepaid moet als je geen NL bankrekening hebt)...
Het is ook een afschikmiddel om de 'casual' OV gebruiker het niet makkelijk te maken om en keer de trein ipv de Auto te pakken..

Leuk idee die OV kaart maar eigenlijk alleen handig voor de mensen die al vaak met OV gaan.. de rest word het er alleen maar lastiger op..
Klinkt goed inderdaad, maar heb je dan ook te maken met verschillende vervoerders? Of is alles echt centraal geregeld. Het grote probleem in Nederland is namelijk al die verschillende vervoerders die het op eigen houtje doen waardoor het gemak aardig ondermijnd wordt. Zie inderdaad ook de dagkaart die je voor het GVB kunt kopen, terwijl je dan niet alles in Amsterdam kunt bereizen. Leg dat een toerist maar uit.
Verstekbakker schreef op donderdag 02 juni 2011 @ 12:42:
En hier word ik nou zo moe van. Steeds te moeten aangeven dat het geen keuze is, maar die kaart wordt je opgedrongen. Het is openbaar vervoer en het mag toch niet zo zijn dat je meer gaat betalen omdat je anoniem wil reizen? Zo van, geef ons je gegevens, dan krijg jij van ons die leuke aanbieding, namelijk een goedkoper kaartje... Dat gaat dan toch steeds meer op flauwekul lijken als reclameboodschappen in je smsjes om de smsjes gratis te kunnen versturen... Dat is geen openbaar vervoer meer.
Natuurlijk wordt de kaart opgedrongen, anders krijg je nooit wat nieuws geïntroduceerd met al die mensen die hun hakken in het zand zetten. Er wordt echter steeds beweerd dat je geen keuze hebt qua privacy, maar dat is gewoon onzin. Die keuze heb je wel, hij kost je alleen meer geld en/of moeite, maar je hebt de keuze.

Twee seconden? Dat is wel heel irritant lang, dan is het hele snelheidsvoordeel ook om zeep geholpen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-10 12:13
Ik word een beetje moe van al die mensen die zo ontzettend de ov-chipkaart aan het afzeiken zijn en niet tegen een verandering kunnen en opeens de strippenkaart zo ontzettend heilig maken om maar gewoon lekker te bashen tegen iets nieuws. En daar totaal niet tegen kunnen.

Voor die mensen die zich aangesproken voelen heb ik onderstaande kranten artikelen in een afbeelding geplakt, destijds toen de strippenkaart werd ingevoerd (1980) en nu de ovchipkaart wordt ingevoerd (vanaf 2007 grofweg).

Afbeeldingslocatie: http://i52.tinypic.com/2gvsxnr.jpg

Ja ok? Duidelijk? Zullen we ophouden met het ongefundeerd bashen op de ov-chipkaart? Dank. Vrede.

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
Ja, want alle kritiek is "bashen", en dus "ongefundeerd". Wat een zalig wereldbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
foppe-jan schreef op maandag 06 juni 2011 @ 20:21:
Ja, want alle kritiek is "bashen", en dus "ongefundeerd". Wat een zalig wereldbeeld.
Wat een zalig wereldbeeld om meteen te generaliseren met het woordje "alle". Erg leuk hoor. Zo ken ik er ook nog een paar ;).

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:05

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

roelieboelie schreef op maandag 06 juni 2011 @ 20:27:
[...]

Wat een zalig wereldbeeld om meteen te generaliseren met het woordje "alle". Erg leuk hoor. Zo ken ik er ook nog een paar ;).
Heb je nu ook serieuze bronnen? :+ Telegraaf staat nogal bekend om hun schreeuwerige tegen alle vernieuwingen te zijn.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
roelieboelie schreef op maandag 06 juni 2011 @ 20:27:
[...]

Tja, als jij opeens, uit het niets aankomt met
Ik word een beetje moe van al die mensen die zo ontzettend de ov-chipkaart aan het afzeiken zijn en niet tegen een verandering kunnen en opeens de strippenkaart zo ontzettend heilig maken om maar gewoon lekker te bashen tegen iets nieuws. En daar totaal niet tegen kunnen. Voor al die mensen die zich hierdoor aangesproken voelen, tadaa
dan bereik je daarmee niet zozeer dat ik me aangesproken voel, maar wel dat ik doodmoe ben geworden van het lezen van die eerste paragraaf, omdat er blijkbaar wéér iemand is even kwijt moet dat hen de volgende mening toegedaan is: "omdat heel veel mensen klagen over elke verandering, is elke klacht ten onrechte totdat ze mij ervan overtuigd hebben dat het echt een probleem is".
Het zal best dat er ten onrechte geklaagd wordt, maar er wordt ook ten onrechte verdedigd, waarbij precies diezelfde redenatie wordt gebruikt: "je bent gewoon tegen alle vernieuwing".
Ik vind false negatives erger dan false positives.

[ Voor 6% gewijzigd door foppe-jan op 06-06-2011 20:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
Touchdomex schreef op maandag 06 juni 2011 @ 20:31:
[...]

Heb je nu ook serieuze bronnen? :+ Telegraaf staat nogal bekend om hun schreeuwerige tegen alle vernieuwingen te zijn.
Het gaat niet uit welke bron het is. Het gaat om de vergelijking uit die zelfde bron, kijk eens goed naar de koppen bijvoorbeeld. Valt je niet iets op? ;) (ja de telegraaf is schreeuweriger, populair, etc vandaar JUIST deze artikelen!)

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22:05

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

roelieboelie schreef op maandag 06 juni 2011 @ 20:42:
[...]

Het gaat niet uit welke bron het is. Het gaat om de vergelijking uit die zelfde bron, kijk eens goed naar de koppen bijvoorbeeld. Valt je niet iets op? ;) (ja de telegraaf is schreeuweriger, populair, etc vandaar JUIST deze artikelen!)
Nee juist niet! Waarom? Doodsimpel omdat je dan daadwerkelijk de echte problemen die er zijn met het systeem kan zien! Zo'n schreeuwerige populistische kop die bang maakt voor mensen die het nog niet gebruikt hebben is niet een goede bron.

Er zijn echt problemen met die kaart die serieus opgelost moeten worden en daar moet naar gekeken worden. Het idee van het systeem is leuk en uiteindelijk werkt het ook aardig maar het werkt nog lang niet naar behoren of zoals het zou moeten werken!

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
Laat ik eventjes vergelijken hoe de busprijzen zijn in de oude en nieuwe situaties.
Mijn punt is hier niet dat deze prijsverhoging "de schuld van de OVC" zijn, maar de OVC is wel gebruikt als excuus om deze prijsverhoging door te voeren, en te gaan liegen dat dit "eerlijker" is. Ik vind de OVC nog tot daar aan toe, maar deze prijsverhogingen zijn gewoon pure oplichterij.

Bij de strippenkaart was het zo dat elke zone ca. 4.5x4.5km groot was, ofwel grofweg 20km²
Strippenkaart:
Een roze strippenkaart kost €5, geeft 15 strippen, dus 33c per strip.
Een blauwe 45-strippenkaart kost momenteel 21.60, en 48c per strip.
OVC
Instaptarieven en kilometerprijzen:
  • Roze: 52c, 8c/km
  • Blauw: 78c, 12c/km
Situatie 2 strippen:
Hier kun je maximaal (zeker gegeven het feit dat de meeste wegen in de binnensteden zeer kronkelig zijn) zo'n 6 à 7 km op reizen.
2 strippen (Roze): 66c
2 strippen (Blauw, 45-strippenkaart): 96c
Vergelijking met prijzen sinds invoering OVChip
Roze: Hierop kun je met de OVC minder dan 2km reizen (66c-52c=14c), en voor elke afstand die groter is dan 2 kilometer reizen ben je met de OVC duurder dan in de oude situatie.
Blauw: 96c-78c=18c, oftewel zelfs een reis van 2km kost nu 102c in plaats van 96c, een toename van 6%. Elke afstand groter dan 2km is duurder.

Vergelijking met situatie 3 strippen
Voor 3 strippen kom je bijv. vanaf Utrecht Centraal Station tot aan de westelijke rand van Zeist, een afstand van ca. 8km. Dit is een redelijk populaire route.

3 strippen (roze): €1. Instaptarief 52c. Dus er blijft 48c over voor de reis, ofwel 6km (er vanuitgaande dat de afstandsberekening klopt; in werkelijkheid betaal je in verschillende bussen van Connexxion verschillende tarieven voor dezelfde route). Een reis van 8km kost je 16% meer dan in de oude situatie, en elke reis van langer dan 6km is duurder.
3 strippen (blauw): 48c*3=€1,42. €1.42-78c=64c, wat betekent dat elke reis die langer is dan 5.3km duurder is. 8km kost met de OVC €1.74 in plaats van €1.42, een toename van 22.5%!!!

Tel daar nog eens bij op dat je niet langer terug kunt reizen op hetzelfde kaartje, en het feit dat de meeste mensen korte afstanden reizen, en de conclusie is dat er met de invoering van de OVC een enorme prijsverhoging is doorgevoerd.

[ Voor 28% gewijzigd door foppe-jan op 06-06-2011 21:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21:07

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Er zijn hier al zat berekeningen gemaakt die juist de OVC goedkoper laten zijn. Eentje dan.
Met 2 strippen van Marconiplein naar Oostplein dat is van west naar oost door R'dam of voor 3 strippen alléén even de Maas over moeten steken 1 halte dus.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S401
Het enige echt probleem wat ik heb ondervonden is met de ovchipkaart dat je echt de lul bent als je ovchipkaart kapot gaat, je zou dan voor 2 weken gewoon de volle prijs moeten betalen. Als bijvoorbeeld de ovchipkaart van een mede student die elke dag 1.5 uur heen en terug met de trein moet, zou hij 30 euro per dag kwijt zijn. Wat als thuis wonende student erg veel is. Ik vind het op dat punt erg slecht geregeld, natuurlijk kan er misbruik van gemaakt worden, maar zelfs als je er goed mee omgaat is de kans dat er een scheurtje in je ovchipkaart komt.

Mijn oplossing voor het probleem zou zijn dat je bij een service balie je kapotte ovchipkaart inlevert, want je moet daar toch zijn volgens de regels om te verklaren dat hij kapot is( heeft de conducteur mij verteld) en dat je dan een 2 week geldige vervangende ovchipkaart krijgt met 40% korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

foppe-jan schreef op maandag 06 juni 2011 @ 20:41:
dan bereik je daarmee niet zozeer dat ik me aangesproken voel, maar wel dat ik doodmoe ben geworden van het lezen van die eerste paragraaf, omdat er blijkbaar wéér iemand is even kwijt moet dat hen de volgende mening toegedaan is: "omdat heel veel mensen klagen over elke verandering, is elke klacht ten onrechte totdat ze mij ervan overtuigd hebben dat het echt een probleem is".
Het zal best dat er ten onrechte geklaagd wordt, maar er wordt ook ten onrechte verdedigd, waarbij precies diezelfde redenatie wordt gebruikt: "je bent gewoon tegen alle vernieuwing".
Logisch.
Ik vind false negatives erger dan false positives.
Waarom? Of het een 'positive' of 'negative' is hangt af van het oogpunt.
Touchdomex schreef op maandag 06 juni 2011 @ 20:47:
Nee juist niet! Waarom? Doodsimpel omdat je dan daadwerkelijk de echte problemen die er zijn met het systeem kan zien! Zo'n schreeuwerige populistische kop die bang maakt voor mensen die het nog niet gebruikt hebben is niet een goede bron.
Voor zijn doel is het een prima bron, het is ook goed dat hij twee keer dezelfde krant heeft gebruikt. Het toont aan dat de strippenkaart ook niet zonder slag of stoot ingevoerd is. Dit toont dan ook weer aan waarom de overheid gewoon doorzet, die verwachten toch wel dat veel mensen tegen vernieuwing zijn. Dit zegt niets over de OVC vs. de strippenkaart op zich, maar het verklaart wel een significant deel van de weerstand.
foppe-jan schreef op maandag 06 juni 2011 @ 21:19:
Laat ik eventjes vergelijken hoe de busprijzen zijn in de oude en nieuwe situaties.
Mijn punt is hier niet dat deze prijsverhoging "de schuld van de OVC" zijn, maar de OVC is wel gebruikt als excuus om deze prijsverhoging door te voeren, en te gaan liegen dat dit "eerlijker" is. Ik vind de OVC nog tot daar aan toe, maar deze prijsverhogingen zijn gewoon pure oplichterij.
Er zijn net zoveel berekeningen in het voordeel als in het nadeel van de OVC gedaan, nieuwe berekeningen gaan daar echt geen ander licht op werpen. Er is geen eenduiding antwoord mogelijk of het reizen nu goedkoper of duurder is geworden.

Wel kan je met gerust hart zeggen dat je erg naief bent als je denkt dat het OV serieus goedkoper zou worden voor de consument. De betrokken partijen willen natuurlijk ook de kosten eruit halen dus gemiddeld genomen zal de reiziger gewoon meer gaan betalen vermoed ik. Mooie verhalen als kostenbesparing waar de reiziger van mee kan profiteren en dergelijke worden veelal niet waargemaakt. Daarnaast zie je dat meestal onder de noemer 'technisch niet mogelijk' verschillende voordeelproducten uitgekleed worden. Een slechte zaak, de OV-bedrijven zijn gewoon graaiers in deze.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

roelieboelie schreef op maandag 06 juni 2011 @ 20:18:
Ik word een beetje moe van al die mensen die zo ontzettend de ov-chipkaart aan het afzeiken zijn en niet tegen een verandering kunnen en opeens de strippenkaart zo ontzettend heilig maken om maar gewoon lekker te bashen tegen iets nieuws. En daar totaal niet tegen kunnen.
Een beetje verandering is niet per definitie verkeerd, maar wel als die verandering op plaatsen tot een 50% prijsverhoging leidt.
Of reken maar eens het prijsverschil uit tussen een reisje van Venray naar Doetinchem met OV-chipkaart en papieren kaartje.

Een chipkaart kan heel goed werken in een beperkt gebied (een stad), maar landelijk is het volgens mij de eerste keer dat zoiets ingevoerd wordt en het blijkt gewoon dat er veel meer haken en ogen aan zitten dan men de gebruiker voorgespiegeld had (en waarschijnlijk gewoon veel meer dan men zelf verwacht had).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
Gonadan schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 08:17:

Wel kan je met gerust hart zeggen dat je erg naief bent als je denkt dat het OV serieus goedkoper zou worden voor de consument. Een slechte zaak, de OV-bedrijven zijn gewoon graaiers in deze.
Waar zeg ik in hemelsnaam dat ik verwachtte dat het goedkoper zou worden? Ik verwacht gewoon dat de kosten voor de reiziger grosso modo gelijk blijven. En dat de politici die dit systeem hebben goedgekeurd niet liegen op het moment dat ze zeggen "de kosten blijven gelijk". Nou weet ik ook wel dat dit hedendaagse politici geen hol interesseert, maar ik vind het uitermate ergerlijk dat dit tegenwoordig normaal wordt gevonden.
En sorry, maar "ja uit verschillende modellen komen verschillende berekeningen, dus niemand kan het zeggen" weerspreek je zelf al door te zeggen "maar je kunt er donder op zeggen dat het nieuwe systeem zal leiden tot omzetverhogingen". Dus waarom begin je dan door te zeggen "modellen zijn betekenisloos"? Denk je nou echt dat de vervoersbedrijven hiermee hadden ingestemd als ze niet zelf door hadden gerekend dat ze hierdoor veel meer zouden gaan verdienen?
Wat mijn simpele berekeningentje laat zien is dat je alleen goedkoper uit bent als je toevallig net rond de zonegrenzen moet zijn, en dat je in zo'n beetje alle andere gevallen 6-20% meer betaalt dan met het oude systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

foppe-jan schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 09:02:
Waar zeg ik in hemelsnaam dat ik verwachtte dat het goedkoper zou worden?
Dat beweer ik ook niet, mijn opmerking was in het algemeen.
Ik verwacht gewoon dat de kosten voor de reiziger grosso modo gelijk blijven. En dat de politici die dit systeem hebben goedgekeurd niet liegen op het moment dat ze zeggen "de kosten blijven gelijk". Nou weet ik ook wel dat dit hedendaagse politici geen hol interesseert, maar ik vind het uitermate ergerlijk dat dit tegenwoordig normaal wordt gevonden.
En sorry, maar "ja uit verschillende modellen komen verschillende berekeningen, dus niemand kan het zeggen" weerspreek je zelf al door te zeggen "maar je kunt er donder op zeggen dat het nieuwe systeem zal leiden tot omzetverhogingen". Dus waarom begin je dan door te zeggen "modellen zijn betekenisloos"? Denk je nou echt dat de vervoersbedrijven hiermee hadden ingestemd als ze niet zelf door hadden gerekend dat ze hierdoor veel meer zouden gaan verdienen?
Wat mijn simpele berekeningentje laat zien is dat je alleen goedkoper uit bent als je toevallig net rond de zonegrenzen moet zijn, en dat je in zo'n beetje alle andere gevallen 6-20% meer betaalt dan met het oude systeem.
Zo zijn er tientallen, zo niet honderden verschillende berekeningen. Wat ik dus al eerder schreef is dat die zowel voor al tegen de OVC uitvallen. Daarom heeft het geen zin zelf berekeningetjes te gaan zitten maken. Over modellen heb ik niet gesproken dus waarom je die erbij haalt? Je legt nogal wat in mijn mond zo.

Het enige wat ik stel is dat jan en alleman berekeningen loopt te maken welke hun eigen mening ondersteunen terwijl het commerciële bedrijven betreft. Die bedrijven zullen echt geen geld gaan toeleggen op zoiets als de OVC en gaan ook echt niet zorgen dat ze minder binnen krijgen. Ofwel de OVC zou in theorie alleen op lange termijn goedkoper kunnen zijn dan de prijzen die er zouden zijn als de 'oude' koers aangehouden zou worden. Iets wat alleen maar met aannames te voorspellen is, we zullen het nooit weten.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Gonadan schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 09:28:
[...]

Zo zijn er tientallen, zo niet honderden verschillende berekeningen. Wat ik dus al eerder schreef is dat die zowel voor al tegen de OVC uitvallen. Daarom heeft het geen zin zelf berekeningetjes te gaan zitten maken. Over modellen heb ik niet gesproken dus waarom je die erbij haalt? Je legt nogal wat in mijn mond zo.
Die berekeningen zijn vooral voor busvervoer gemaakt. Treinvervoer wordt gewoon (deels fors) duurder. En daar is de commissie Meijdam voor in het leven geroepen.

Redenen waarom treinvervoer duurder wordt:
• NS heeft een degressief tarief, de regionale vervoerders (uitgezonderd Arriva) niet.
Consequentie: Syntus is goedkoper tot 7 tariefkm, Veolia tot 6. Detail: tot 8 tariefkm is bij NS minimumprijs van € 2.00.
• Reizen met verschillende vervoerders worden in stukjes berekend, waardoor (als gevolg van het degressieve tarief) de reis onevenredig duurder wordt.
Voorheen was een reis van 100 km € 15.20. Twee reizen van 50 km kosten € 17.20. Als dat een reis half met Veolia en half met NS is dan kost het € 17.80. Verschillen worden groter naar mate je verder reist (ook vanwege het maximum tarief van NS dat natuurlijk niet meer geldt als de reis in twee stukken berekend wordt) of met nog meer vervoerders moet reizen.

Als je het NS-tarief zou omrekenen naar een km-tarief met opstaptarief van € 0.79, dan kom je op een initieel kilometertarief van € 0.153. Dat is lager dan welke regionale vervoerder dan ook. En dan nog daalt dat tarief bij stijgende kilometers.
Dus alleen voor treinreizigers die maximaal 6-7 km reizen is de OV-chipkaart goedkoper. Voor NS- en Arrivareizigers blijft de prijs gelijk zolang ze bij één vervoerder blijven, voor alle andere reizigers wordt de reis duurder.
Grosso modo betekent dat dat treinreizen met de OV-chipkaart duurder is dan met het papieren kaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Maasluip schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 10:39:
Die berekeningen zijn vooral voor busvervoer gemaakt. Treinvervoer wordt gewoon (deels fors) duurder. En daar is de commissie Meijdam voor in het leven geroepen.

Redenen waarom treinvervoer duurder wordt:
*knipzoveelsteberekeningrepost*
Als je inderdaad bekijkt wat de NS allemaal aan het uitspoken is dan valt die vervoerder nogal goed onder het kopje 'graaier' wat ik schreef. Je ziet samenreiskorting vervallen, VDU uitkleden en inderdaad vage constructies met meerdere vervoerders. Beloften zoals het rekenen van één opstaptarief en eventueel degressie over de hele reis toepassen zullen waarschijnlijk slechts in beperkte mate waargemaakt worden.

Hoe zit het trouwens met de kosten als de reis alleen NS betreft, zoals de meeste reizen met de trein? Volgens mij verandert er dan niets.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat staat in de conclusie op het eind: reizen die alleen bij NS of Arriva worden gedaan blijven gelijk in prijs. Maar dat dat de meeste reizen zijn (qua percentage zal het toch niet veel meer dan 70% zijn) is erg onbelangrijk als alle andere reizen (deels fors) duurder worden.

Dat is hetzelfde als zeggen dat het niet erg is dat de prijs van LPG 20-50% omhoog gaat omdat de meeste mensen toch benzine of diesel rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Maasluip schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 11:35:
Dat staat in de conclusie op het eind: reizen die alleen bij NS of Arriva worden gedaan blijven gelijk in prijs. Maar dat dat de meeste reizen zijn (qua percentage zal het toch niet veel meer dan 70% zijn) is erg onbelangrijk als alle andere reizen (deels fors) duurder worden.

Dat is hetzelfde als zeggen dat het niet erg is dat de prijs van LPG 20-50% omhoog gaat omdat de meeste mensen toch benzine of diesel rijden.
Mee eens, maar het haalt wel het argument onderuit dat reizen door de OVC per definitie duurder wordt, dat is gewoon niet waar. Vaak wordt een situatie welke in minderheid voorkomt gebruikt om het geheel te beoordelen, dat is niet eerlijk. Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook tegen die constructies en vind de handelswijze dan ook verwerpelijk.

Om jouw voorbeeld te gebruiken: "Alle automobilisten worden weer genaaid, de LPG gaat met 20-50% omhoog.". Terwijl dus maar een beperkte hoeveelheid automobilisten getroffen wordt. Dat maakt de wijziging op zich niet minder erg, maar geeft een benzinerijder niet echt reden tot klagen.

[ Voor 4% gewijzigd door Gonadan op 07-06-2011 11:42 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
Gonadan schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 11:42:
Om jouw voorbeeld te gebruiken: "Alle automobilisten worden weer genaaid, de LPG gaat met 20-50% omhoog.". Terwijl dus maar een beperkte hoeveelheid automobilisten getroffen wordt. Dat maakt de wijziging op zich niet minder erg, maar geeft een benzinerijder niet echt reden tot klagen.
Ja, dat is leuk en aardig, maar hogere LPGprijs betekent meer benzinerijders, en dus hogere benzineprijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

foppe-jan schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 11:50:
Ja, dat is leuk en aardig, maar hogere LPGprijs betekent meer benzinerijders, en dus hogere benzineprijzen.
Ik mag toch aannemen dat je mijn punt wel begrijpt en niet serieus op deze manier wilt discussiëren toch? :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
Gonadan schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 11:54:
[...]

Ik mag toch aannemen dat je mijn punt wel begrijpt en niet serieus op deze manier wilt discussiëren toch? :)
Jouw stelling is "Mee eens, maar het haalt wel het argument onderuit dat reizen door de OVC per definitie duurder wordt, dat is gewoon niet waar."

Mijn definitie van "per definitie duurder" is "het systeem als geheel wordt duurder voor de gebruikers". Jouwe is "veel mensen ondervinden er geen nadeel van, dus is het acceptabel". Natuurlijk zullen benzinerijders daar niet massaal over klagen (ook al wordt ze wel keuzevrijheid ontnomen), maar ze krijgen er ook niks voor terug. De enige die er iets voor terugkrijgt is "de belastingbetaler" (maar dan wel de belastingbetalers die nooit met het OV reizen, want zij die dit wel doen betalen er alsnog voor), omdat de overheid al jaren de overheidsbijdrage aan het OV vermindert omdat dat "staatssteun" is. Nogal wiedes; het doel van OV was dan ook ooit om betaalbaar en toegankelijk vervoer te leveren aan de burger. Alleen klagen bepaalde burgers dat ze daar niet langer aan mee willen betalen, en dus zijn we lekker gaan privatiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

foppe-jan schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 12:05:
Jouw stelling is "Mee eens, maar het haalt wel het argument onderuit dat reizen door de OVC per definitie duurder wordt, dat is gewoon niet waar."

Mijn definitie van "per definitie duurder" is "het systeem als geheel wordt duurder voor de gebruikers". Jouwe is "veel mensen ondervinden er geen nadeel van, dus is het acceptabel".
Nee, ook dat leg je in mijn mond. "Per definitie" betekent dat reizen met OV duurder is, punt. "Het systeem als geheel" betekent dat het gemiddeld duurder wordt. Dat is iets anders. Mijn mening is dat het systeem gemiddeld duurder wordt, heb ik al vierentwintig keer gezegd onderhand, maar dat het niet per definitie duurder is als je met het OV gaat reizen. Dat laatste is een argument wat in mijn ogen nog wel eens gebruikt wordt en wederom in mijn ogen onterecht is.

Wel gemierenneuk over details zo trouwens...
Natuurlijk zullen benzinerijders daar niet massaal over klagen (ook al wordt ze wel keuzevrijheid ontnomen), maar ze krijgen er ook niks voor terug. De enige die er iets voor terugkrijgt is "de belastingbetaler" (maar dan wel de belastingbetalers die nooit met het OV reizen, want zij die dit wel doen betalen er alsnog voor), omdat de overheid al jaren de overheidsbijdrage aan het OV vermindert omdat dat "staatssteun" is. Nogal wiedes; het doel van OV was dan ook ooit om betaalbaar en toegankelijk vervoer te leveren aan de burger. Alleen klagen bepaalde burgers dat ze daar niet langer aan mee willen betalen, en dus zijn we lekker gaan privatiseren.
Of privatisering een goed idee was is een geheel andere discussie, maar daar zouden wij zomaar aan dezelfde kant kunnen staan. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Gonadan schreef op dinsdag 07 juni 2011 @ 11:42:
[...]

Mee eens, maar het haalt wel het argument onderuit dat reizen door de OVC per definitie duurder wordt, dat is gewoon niet waar. Vaak wordt een situatie welke in minderheid voorkomt gebruikt om het geheel te beoordelen, dat is niet eerlijk. Begrijp me niet verkeerd, ik ben ook tegen die constructies en vind de handelswijze dan ook verwerpelijk.
Wat wil je dan dat er gezegd wordt. "Voor een deel van de reizigers gaat de prijs omhoog"? Dat wordt natuurlijk direkt aangegrepen voor "zie je wel, het zijn maar een paar mensen die er last van hebben".
Nee, ondanks dat het bij de NS en Arriva gelijk blijft zal het een meerderheid zijn die er last van krijgt. Regionale aanbestedingen zijn een feit en de regionale vervoerders zitten te pushen om het landelijke verkeer aanbesteed te krijgen.

Ik vind het een vreemd soort ontkenning door te zeggen dat het niet per definitie duurder wordt. Als het voor de helft van de mensen gelijk blijft in prijs en voor de helft van de mensen wordt het duurder, dan wordt het gewoon duurder.

Pagina: 1 ... 57 ... 100 Laatste

Let op:
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.