Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10-2024
anandus schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 18:03:
Zijn er eigenlijk nog (veel) mensen die met een strippenkaart reizen? Of is het sowieso uitgestorven?
(Ik woon in Amsterdam, dus heb geen flauw idee hoe het is in de gebieden waar nog een strippenkaart gebruikt kan worden)
Buiten Amsterdam/Waterland/Zuidholland kun je eigenlijk overal nog wel met strippenkaart reizen. Ik zelf doe niet anders; scheelt me per rit gemiddeld iets van 15% op de ritprijs.

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21-10 17:46

Ardana

Mens

Ik heb nog best een aantal strippenkaarten liggen, ooit eens gekocht, voor het geval dat... Ik vraag me af of je het geld daarvoor terug kan krijgen? Normaal gesproken zijn strippenkaarten geldig tot 12 maanden na de laatste verhoging, nu kondigen ze net iets meer dan 1 maand van tevoren aan dat ze hun geldigheid verliezen.

Ik moet zeggen dat ik 't echt schandalig vind.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
Ardana schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 19:11:
Ik heb nog best een aantal strippenkaarten liggen, ooit eens gekocht, voor het geval dat... Ik vraag me af of je het geld daarvoor terug kan krijgen? Normaal gesproken zijn strippenkaarten geldig tot 12 maanden na de laatste verhoging, nu kondigen ze net iets meer dan 1 maand van tevoren aan dat ze hun geldigheid verliezen.

Ik moet zeggen dat ik 't echt schandalig vind.
Natuurlijk kun je daar je geld niet voor terugkrijgen.

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
foppe-jan schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 19:00:
[...]

Buiten Amsterdam/Waterland/Zuidholland kun je eigenlijk overal nog wel met strippenkaart reizen. Ik zelf doe niet anders; scheelt me per rit gemiddeld iets van 15% op de ritprijs.
Ik weet dat het kán, maar ik zat me af te vragen of het ook gebeurt.
Zijn er recente cijfers van de chipkaart-ratio?
Gebruikt 90% de chipkaart of moet ik eerder denken richting 70%, bijv?

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 24-10 19:06
Je kunt nog wel papieren kaartjes voor treinreizen kopen, lijkt mij? Anders wordt meereiskorting ook zo lastig, lijkt mij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornE
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-10 20:22
@tcoenraad: ja, wat ik gelezen heb, gaat NS eind 2012 over.

@ anandus: denk rond de 5-10% chipkaart gebruikt. Mensen houden niet van verandering ;) In Amsterdam en Rotterdam lag het hoger vanwege de metro.

@ ardana: je hebt nog meer dan twee maand voor de genoemde regio's en bijna een half jaar voor de rest. Lijkt me redelijk.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Argamas-2833/hero/1713811

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
Vanaf 12 mei ook bij Syntus. Maar dubbel instaptarief en vdu-problemen. Waarom dat niet eerst oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
Interessant leesvoer: http://blog.yogarine.com/2011/01/devcov-chipkaart.html Maar wat is de maar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornE
RetroTycoon schreef op dinsdag 03 mei 2011 @ 20:44:
Vanaf 12 mei ook bij Syntus. Maar dubbel instaptarief en vdu-problemen. Waarom dat niet eerst oplossen?
Voor mensen die met de bus en regionale trein reizen is chipkaart vaak goedkoper (maar niet altijd). Voor de lange afstandsreiziger papier. Papier blijft nog bestaan dus Best of both worlds

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BjornE schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 20:47:
[...]
@ ardana: je hebt nog meer dan twee maand voor de genoemde regio's en bijna een half jaar voor de rest. Lijkt me redelijk.
Ligt eraan wat je onder redelijk verstaat. Strippenkaarten, die in 2011 zijn aangeschaft, zijn geldig tot eind 2012. Vanaf 1 juli zou dat dus 18 maanden zijn. Je krijgt nu 2 maanden om ze op te maken. Dat is net iets meer dan 10 procent van de periode, die je eigenlijk zou moeten hebben. Lijkt mij redelijk onhaalbaar als je 2 strippenkaarten van 45 strippen in huis hebt en niet dagelijks met het OV gaat.

Ik ben wel blij, dat Utrecht langer op zich laat wachten. Ik moet in juni (waarschijnlijk voor het laatst) op cursus in Nieuwegein en heb nog geen chipkaart. Hoef ik me daar voorlopig ook nog geen zorgen over te maken. Dit jaar ben ik al welgeteld 1 keer met de bus geweest. Dan zie ik in 2012 wel weer verder. Voor de zaak ga ik dan hoe dan ook mijn cursussen zo plannen, dat ik niet meer met de bus hoef om de locatie te bereiken. Ik reis dermate weinig met het OV, dat ik een persoonlijke OV-chipkaart absoluut niet zie zitten. En ik zie geen mogelijkheid om mijn reiskosten te declareren met een anonieme chipkaart. Voor zover ik weet, printen de uitcheckpalen geen bonnetjes. :)

Ik ben eigenlijk vooral benieuwd, hoe de NS zaken als samenreiskorting (op de VDU van mijn vriendin) gaat implementeren, als de papieren kaartjes worden afgeschaft. Zelf heb ik geen VDU nodig, want de baas betaalt de treinreizen voor de cursussen en het komt nauwelijks voor, dat ik in mijn vrije tijd alleen met de trein ga. We reizen eigenlijk altijd samen en pakken dan de eerste trein na 9:00 uur.

(Dat aangekondigede Dal Voordeel-abonnement is bijvoorbeeld knap waardeloos, als je het vergelijkt met de huidige VDU. Dezelfde prijs, alleen mag je tussen 16:00 uur en 18:30 uur ook niet meer met korting reizen. Belooft niet veel goeds: verkapte flinke prijsverhoging.)

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 03-05-2011 21:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
Ik zag deze, ook straks voor vdu? http://yfrog.com/gyt2ejtj

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
Interesant. Kern is deze:
Als de check-ins gesigned zouden worden, dat wil zeggen voorzien van een digitale handtekening, zou je makkelijk kunnen controleren of de signature klopt.
Niet enorm veel anders dan mijn eerdere voorstel hier ;)

Deze zet ik wel vraag tekens bij:
En ten tweede kan je op je vingers natellen dat deze nieuwe chips net zo rap gekraakt zullen worden als de vorige.
Nieuwe chip is niet zo "nieuw" eigenlijk, dus zou zich al in de praktijk hebben bewezen niet?

Alleen zou elke beveiliging die deze chip biedt alleen als extra layer moeten gelden. De kern is dat de rest van het systeem ervan uit gaat dat de kaart een publiekelijk leesbaar/schrijfbaar medium is, en dat alle code input van de kaart net zo behandeld als dat je in een web applicatie data van de client behandeld.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Is het trouwens niet heel simpel om goedkoop te reizen als je incheckt aan het begin van je dag en dan uitcheckt als je terug komt? Hoe werkt dat precies?

Of via reizen, dat is dan toch ook spotgoedkoop? Als ik van Maastricht naar Nijmegen reis, maar dat via Den Haag doe, hoe is het dan mogelijk om daar iets over te zeggen? Bij een papieren kaartje beslis ik voor vertrek waar ik naartoe ga, met inchecken beslis ik dat pas bij het uitchecken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-09 08:46

smokalot

titel onder

Verstekbakker schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 00:13:
Is het trouwens niet heel simpel om goedkoop te reizen als je incheckt aan het begin van je dag en dan uitcheckt als je terug komt? Hoe werkt dat precies?
Je mag niet reizen richting het station waar je ingecheckt bent.
Of via reizen, dat is dan toch ook spotgoedkoop? Als ik van Maastricht naar Nijmegen reis, maar dat via Den Haag doe, hoe is het dan mogelijk om daar iets over te zeggen? Bij een papieren kaartje beslis ik voor vertrek waar ik naartoe ga, met inchecken beslis ik dat pas bij het uitchecken...
Via reizen bestaat niet meer bij de ov-chipkaart. Retourtjes ook niet meer. Alles zijn nu enkele reizen. Als je via een station reist moet je daar dus uit- en weer inchecken. Op zich wel zo eerlijk, alleen wel erg onhandig dat je een paar minuten moet wachten na het uitchecken om weer in te kunnen checken.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-10 17:30

Dido

heforshe

smokalot schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 00:50:
Via reizen bestaat niet meer bij de ov-chipkaart. Retourtjes ook niet meer. Alles zijn nu enkele reizen. Als je via een station reist moet je daar dus uit- en weer inchecken. Op zich wel zo eerlijk, alleen wel erg onhandig dat je een paar minuten moet wachten na het uitchecken om weer in te kunnen checken.
Ik check bij overstappen van trein naar trein niet uit en in, en volgens mededelingen aan boord van de trein (en als xxx uit eindbestemming is, vergeet dan niet uit te checken) hoeft dat ook niet.
Als je daadwerkelijk het station verlaat wordt je wel geacht uit te checken, maar dan is die paar minuten tussen uit- en inchecken geen probleem.

Ik vraag me trouwens wel af wat er gebeurt als je daadwerkelijk van Maastricht naar Arnhem gaat via den Haag, zonder op Den Haag het station te verlaten.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Nou, ik ben tot nu toe groot voorstander van de OV chipkaart geweest, heb er totaal 4x mee gereisd.

Nu, de 5de keer ging het mis. Na een avondje stappen laatst in Amsterdam uitgechecked. Dat er is uitgechecked weet ik zeker. Ik kwam in de trein een oud-collega tegen met wie ik uitstapte. "Niet vergeten uit te checken" zei hij nog, en we liepen naar de paal.

Nu wilde ik weer inchecken en was mijn saldo weg. Kijk ik nu in de historie, staat er dat ik nooit heb uitgechecked, 20 euro weg.

* PWM knuffelt lekker zijn auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08:20

FreakNL

Well do ya punk?

Ondanks dat je je auto knuffelt; Wel ff een restitutieformuliertje invullen! Zou zonde van je geld zijn anders, benzine is al duur genoeg ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Ik heb eergisteren voor het eerst gemerkt dat NS voordeelurenabonnement in combinatie met Veolia niet echt handig is. De kaart is gewoon geldig en in combinatie met papieren vervoersbewijzen met 40% mag je met de trein (inclusief 3 andere). Er is wel een probleem wanneer je gewoon inchecked, want dan betaal je gewoon 100% (terwijl meereizende mensen met papier wel korting hebben).

Om dit op te lossen moet je een aparte voordeeluren van Veolia bestellen en bij AH e.d. laden. Het enige voordeel is dat deze maar 0.01€ kost, maar blijft omslachtig allemaal.
http://www.google.nl/url?...RejstPxzMlGYjFX9g&cad=rja

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
Dit dus:
Rover heeft de afgelopen jaren aangedrongen op betere tariefsamenwerking tussen NS en de regionale spoorvervoerders (Arriva, Connexxion, Syntus en Veolia). Toch krijg je met het Voordeelurenabonnement geen korting bij de regionale vervoerbedrijven als je ‘op saldo’ reist: twee van die bedrijven zijn al met eigen kortingsregelingen gekomen (die de reiziger ook weer apart moet activeren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Laatst online: 27-09 08:46

smokalot

titel onder

Dido schreef op woensdag 04 mei 2011 @ 01:32:
[...]

Ik check bij overstappen van trein naar trein niet uit en in, en volgens mededelingen aan boord van de trein (en als xxx uit eindbestemming is, vergeet dan niet uit te checken) hoeft dat ook niet.
Als je daadwerkelijk het station verlaat wordt je wel geacht uit te checken, maar dan is die paar minuten tussen uit- en inchecken geen probleem.
Je hoeft niet altijd uit te checken als je overstapt, maar soms wel. Net als bij papieren kaartjes mag je de snelste weg nemen naar je eindstation. Als je een andere weg neemt reis je via, en is een enkeltje/retourtje niet genoeg, dan moet je een papieren via-kaartje hebben, of uitchecken en weer inchecken met een chipkaart.
Ik vraag me trouwens wel af wat er gebeurt als je daadwerkelijk van Maastricht naar Arnhem gaat via den Haag, zonder op Den Haag het station te verlaten.
Als je gecontroleerd wordt tussen Den Haag en Arnhem zal de conducteur zien dat je in Maastricht bent ingecheckt, en dus is jouw chipkaart geen geldig vervoersbewijs in die trein, en dan kan hij dus een boete uitschrijven. Ik heb geen idee hoe coulant de NS hiermee is op dit moment, ik kan me voorstellen dat ze nu nog niet zo moeilijk zijn met dit soort randgevallen.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Het is dat het reizen met chipkaart officieus zo goed als gratis is, maar anders gebruik ik hem toch echt niet.

Veolia rekent voor Nijmegen - Roermond meer dan de NS (15,55 wordt ingehouden van je saldo bij Veolia, terwijl op de NS site een bedrag staat van 13,30 voor dat traject, enkele reis, 2e klas). Echt een waardeloos systeem. En dan die 20 euro die ze eerst eraf schrijven. Als je saldo dus te laag is kun je geen kant op... Voor je weg kunt ben je dus eerst 27,50 kwijt... Dat was vroeger in guldens... Enfin, dat kreeg je mensen vroeger niet door de strot geramd hoor.

Met het papieren kaartje gaat het allemaal wel goed. Dan weet ik tenminste ook vooraf wat ik kwijt ben voor een reis. Nu stap je in een trein en moet je maar hopen dat het niet te duur is. Veolia houdt iedereen even lekker voor de gek.

Een gehackte kaart, als dat ding dan toch zo nodig door de strot moet, is in elk geval het duidelijkst, voor 7,50 kun je de hele dag onbeperkt treinen, bussen, trammen, metro-en, noem het maar op. En het is zo anoniem als het maar zijn kan.

Vanmiddag trouwens gevraagd aan een NS medewerker hoe dat zit met via reizen. Kwam erop neer dat het aan de conducteur is of hij je laat rijden of niet. Best vaag, lijkt erop dat er geen echt duidelijke regel voor is.

Nijmegen - Roermond via Venlo of via 's Hertogenbosch mocht allebei zei ze.

[ Voor 87% gewijzigd door Verstekbakker op 05-05-2011 02:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Ietwat offtopic:
Buskaartjes mogelijk flink duurder
(Novum) - Utrecht - Buspassagiers moeten binnenkort mogelijk flink wat meer betalen voor een busrit. Vervoersbedrijven Connexxion, Arriva, Veolia en Syntus dreigen de prijzen met 8,4 procent te verhogen omdat ze niet worden gecompenseerd voor de hoge brandstofprijzen, schrijft het Financieele Dagblad vrijdag.

De vervoerders hadden met de provincies afspraken gemaakt over onder meer een compensatie van zestien miljoen euro. Maar daar is echter nog niets van ontvangen, zegt Anne Hettinga van koepelorganisatie FMN. "Het geld zou ergens bij de provincies moeten staan, als het al niet op is."

De vier bedrijven vrezen dat er ontslagen moeten vallen als zij de compensatie niet meer ontvangen. Minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen (VVD) is per brief op de hoogte gesteld. Zij moet beslissen of de tariefverhoging per 1 juli door mag gaan.
Dus de al dure kaartjes die nog in de bus zijn te krijgen worden nóg duurder?
Proberen ze mensen op deze manier te "dwingen" de ov-chipkaart te gebruiken?

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 06-05-2011 09:19 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raven schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 09:18:
Ietwat offtopic:

[...]

Nou, ik vermoed dat de tarieven voor de chipkaart juist aangepast zullen worden. "Klein nadeeltje" voor de reiziger. Een prijsverhoging is nu eenvoudig door te voeren. Voorheen werd de strippenkaart (inclusief wagenverkoop-kaarjtes) 1x per jaar duurder en stond het tarief vast voor het hele jaar en waren de strippenkaarten geldig tot een jaar na de eerstvolgende tariefswijziging. Nu is het 1 klik op de knop en iedereen gaat meer betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

BjornE schreef op vrijdag 29 april 2011 @ 20:47:
@ anandus: denk rond de 5-10% chipkaart gebruikt. Mensen houden niet van verandering ;) In Amsterdam en Rotterdam lag het hoger vanwege de metro.
Onzin. Mischien in lutjebroek, maar waar daadwerkelijk mensen wonen is 't meer richting 85 a 90% wat een ov-chipkaart gebruikt in het regionale vervoer. Bij de trein loopt 't nog wat achter, daar zijn 't voornamelijk houders van VDU's die 't doen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornE
Nee hoor. Een groot deel van de mensen reist op papier vanwege abonnementen:
- studenten zijn in de bus alleen verplicht in te checken in Rotterdam en Amsterdam. Daarbuiten mag het
- meeste sterabonnementen zijn papieren abonnementen en blijven dat nog
- OV-jaarkaarten kennen ook nog geen verplichting tot inchecken buiten Rotterdamen Amsterdam

Dan heb je al bijna 70 procenten van de vervoersbewijzen.

- ook eurokaartjes zijn populair en blijven nog
- mensen maken strippenkaarten op

Wel zal het nu stijgen omdat Zuid Holland volgt en waarschijnlijk voor de zomer nog veel regio's. Mensen hebben wel een chipkaart maar gebruiken die nog niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Laatst online: 22:44
Studenten zijn ook buiten Rotterdam en Amsterdam verplicht in te checken in de bus: zover ik gemerkt heb ook in Utrecht, 's-Hertogenbosch en Eindhoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 24-10 02:29
Hier in Zuid-Limburg in ieder geval wel. Lijkt me ook vrij logisch aangezien er geen controleurs door de bussen lopen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

BjornE schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 10:54:
Nee hoor. Een groot deel van de mensen reist op papier vanwege abonnementen:
- studenten zijn in de bus alleen verplicht in te checken in Rotterdam en Amsterdam. Daarbuiten mag het
Nope, studenten moeten overal inchecken. Anders is het verschil week/weekend niet te zien voor de chauffeur/conducteur namelijk zonder tijdrovende scanprocedure.

En verder: ik heb mijn ideeën niet uit een theorie over vervoersbewijzen. Ik zeg dat aan de hand van wat ik elke dag zie in de bus (CXX Haarlem) en tram (GVB) naar m'n werk en terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16-10 22:24
Ik lees net dat de NS met een campagne komt tegen vergeetachtige mensen, mensen dus die vergeten uit te checken. Volgens mij kan men beter voor goede poortjes zorgen. In de metro is vergeten uit te checken bijvoorbeeld nagenoeg onmogelijk. Bij reizen met de trein is het zeer waarschijnlijk. Op het ene station staan de palen op de perrons, op het andere station staan ze bij de in- / uitgang en elders staan ze nog ergens anders. Totaal willekeurig lijkt het wel. Ik vind het althans weinig helder.
Raven schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 09:18:
Ietwat offtopic:

[...]

Volgens mij vast jij 'buskaartjes' iets te letterlijk op. Ook reizen met de ov-chipkaart zal mogelijk duurder gaan worden. Het gaat dus om reizen met de bus in het algemeen, niet alleen in geval er een papieren kaartje bij komt kijken.

[ Voor 29% gewijzigd door argro op 06-05-2011 12:05 ]

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:11

Twazerty

AVCHDCoder developer

(jarig!)
Voor zover ik heb begrepen wordt er 10 euro instaptarief gerekend bij de NS. Wat gebeurt er in het volgende scenario:
- Je checked in op station Maastricht en betaald dus 10 euro instaptarief.
- Je stapt uit in Alkmaar en vergeet uit te checken. Tegen normaal tarief zou dit ritje je €23,50 kosten
vervolgens 2 mogelijkheden:
- Je checked 3 dagen later weer in voor de terugreis naar Maastricht
of
- Je gaat dezelfde dag nog terug naar Maastricht.

Heb je op 1 van deze manieren niet € 13,50 "verdient"? Hoe gaat dat nu in zijn werk?

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-10 22:05

Koppensneller

winterrrrrr

Twazerty schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 12:13:
- Je checked 3 dagen later weer in voor de terugreis naar Maastricht
Als je je kaart bij een incheckpaal houdt, checkt ie je eerst uit.
- Je gaat dezelfde dag nog terug naar Maastricht.
Dan ben je aan het reizen naar Maastricht, terwijl je daar al ingecheckt hebt. De conducteur kan je daar een boete voor geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheesy
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
KoppenSneller schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 12:16:
[...]

Als je je kaart bij een incheckpaal houdt, checkt ie je eerst uit.

[...]
Ook na 3 dagen nog steeds? Ik mag aannemen dat de reis na een bepaalde tijd 'verloopt'. Ik weet alleen niet hoelang dat is bij NS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornE
CyBeR schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 11:51:
[...]

Nope, studenten moeten overal inchecken. Anders is het verschil week/weekend niet te zien voor de chauffeur/conducteur namelijk zonder tijdrovende scanprocedure.

En verder: ik heb mijn ideeën niet uit een theorie over vervoersbewijzen. Ik zeg dat aan de hand van wat ik elke dag zie in de bus (CXX Haarlem) en tram (GVB) naar m'n werk en terug.
Ik mag hopen dat het bij GVB bijna 100% is. Daar mag je niet zonder de chipkaart.

De meeste kaartjes (oa. Ov jaarkaart) vallen onder het NVB. In de wet is vast gelegd dat die gezichtskenmerken hebben en alleen waar het NVB. Is uitgeschakeld, Amsterdam en Rotterdam, moet je inchecken. Dat vervoerders iets anders zeggen, mag je niet verbazen. Zoek het maar op. Boetes kun je aanvechten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

argro schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 12:03:
[...]
Volgens mij vast jij 'buskaartjes' iets te letterlijk op. Ook reizen met de ov-chipkaart zal mogelijk duurder gaan worden. Het gaat dus om reizen met de bus in het algemeen, niet alleen in geval er een papieren kaartje bij komt kijken.
Ik dacht dat ze die ritkaartjes van €2,20 / 3,30 /etc bedoelden die nog wel in de bus zijn te krijgen.
Hmm, okee.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
Cheesy schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 12:38:
[...]

Ook na 3 dagen nog steeds? Ik mag aannemen dat de reis na een bepaalde tijd 'verloopt'. Ik weet alleen niet hoelang dat is bij NS.
Uitloggen gebeurt 's nachts (ik vermoed rond 4am, voor de dienstregeling van de volgende dag gaat gelden.) Dus dan betaal je de borgsom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twazerty
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 23:11

Twazerty

AVCHDCoder developer

(jarig!)
foppe-jan schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 14:25:
[...]

Uitloggen gebeurt 's nachts (ik vermoed rond 4am, voor de dienstregeling van de volgende dag gaat gelden.) Dus dan betaal je de borgsom.
En de borgsom bedraagt 10 euro? Dan is het in bepaalde gevallen toch 'slim' om juist 'vergeten' uit te checken?

Ruisende versterker: schakel je subwoofer in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Twazerty schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 14:32:
[...]

En de borgsom bedraagt 10 euro? Dan is het in bepaalde gevallen toch 'slim' om juist 'vergeten' uit te checken?
20 euro, als je geen VDU hebt. (En Groningen - Maastricht kost je 23,50 vol tarief tweede klas.)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2011 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Kan je toch 3.50 euro voordeel pakken door niet uit te checken.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-10 11:08
Twazerty schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 14:32:
[...]

Dat lijkt zo, maar als je te vaak vergeet uit te checken word je kaart geblokkeerd.

edit:
Damn you autocorrect

[ Voor 5% gewijzigd door Dolan op 07-05-2011 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Aldus de TC Tubantia kunnen reizigers van Syntus vanaf donderdag van de OV-chipkaart gebruik maken.
Maar wel met dubbel opstaptarief indien er van 2 vervoerders gebruik gemaakt wordt. (Zou daar niet wat aan gedaan worden?)

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Totaalgeflipt
  • Laatst online: 06:32

Totaalgeflipt

De enige echte

Zojuist een nieuwe pas gekregen om vuil te storten in Almelo, volgens mij ook met een RFID chip. Zou het de Mifare chip zijn? Iemand die dit al weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
De stadspas in Eindhoven heeft in elk geval dezelfde chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Voor Amsterdam is nu ook een abonnement te koop die alleen bij GVB te gebruiken is: ‘GVB Only maandabonnement’.
Net zo duur als een 2-ster-abonnement maar in een groter gebied te gebruiken.

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
trolleystad schreef op vrijdag 06 mei 2011 @ 17:17:
[...]

Dat lijkt zo, maar als je te vaak vergeet uit te checken word je kaart geblokkeerd.

edit:
Damn you autocorrect
Nee niet waar. Je kaart wordt niet geblokkeerd.
Borg 20, eigelijke rit 23.50. Heb je idd een winst van 3.50. Dit is maar op een aantal trajecten zo. Meestal is het toch beter om uit te checken.
Studenten kaarten zouden geblokkeerd worden na ~12 keer vergeten uit te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornE
denuz schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 17:40:
[...]

Nee niet waar. Je kaart wordt niet geblokkeerd.
Borg 20, eigelijke rit 23.50. Heb je idd een winst van 3.50. Dit is maar op een aantal trajecten zo. Meestal is het toch beter om uit te checken.
Studenten kaarten zouden geblokkeerd worden na ~12 keer vergeten uit te checken.
Wel waar. Je kaart wordt na 7x niet uitchecken geblokkeerd.
Ben je meerdere malen vergeten uit te checken, dan worden de producten op je chipkaart geblokkeerd en lijkt je kaart defect. Vergeet dus nooit uit te checken! Ga naar de balie van het OV-bedrijf waar je bent vegeten uit te checken. Zij kunnen de producten op je kaart deblokkeren, of je doorverwijzen als er iets anders met je kaart aan de hand is.
http://studentenov-chipka...%20in-/uit%20te%20checken?

Zie halverwege, het antwoord op de vraag 'Wat gebeurt er als ik vergeet in-/uit te checken?'

NB: zie ook http://studentenov-chipkaart.nl/landkaart voor verplicht inchecken of niet met OV Studentenkaart.

Hier staan duidelijk 2 categorieën: verplicht inchecken (Rotterdam en Amsterdam en omgeving) en kan inchecken.

Laat je dus niks wijsmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07:55

PauseBreak

derp!

In Utrecht is het anders wel verplicht om in te checken als student, daar je anders geen geldig vervoersbewijs hebt omdat zij geen andere methode hebben om dat te controleren. Dus tenzij je graag wilt betalen als je week-ov hebt, zou ik gewoon inchecken.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BjornE schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 21:24:
[...]

Wel waar. Je kaart wordt na 7x niet uitchecken geblokkeerd.

[...]

http://studentenov-chipka...%20in-/uit%20te%20checken?

Zie halverwege, het antwoord op de vraag 'Wat gebeurt er als ik vergeet in-/uit te checken?'

NB: zie ook http://studentenov-chipkaart.nl/landkaart voor verplicht inchecken of niet met OV Studentenkaart.

Hier staan duidelijk 2 categorieën: verplicht inchecken (Rotterdam en Amsterdam en omgeving) en kan inchecken.

Laat je dus niks wijsmaken.
Op ovchipkaart.nl staat, dat de normale kaart na 12x pas geblokkeerd wordt. Lullig als je in Maastricht woont en je voor het laatst bij de GVB (bijvoorbeeld) bent ingecheckt, want je moet je kaart dan laten deblokkeren bij een informatiepunt van de GVB (moet bij de vervoerder waar je het laatst hebt ingecheckt). En die zitten allemaal vrij ver van Maastricht af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornE
PauseBreak schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 22:15:
In Utrecht is het anders wel verplicht om in te checken als student, daar je anders geen geldig vervoersbewijs hebt omdat zij geen andere methode hebben om dat te controleren. Dus tenzij je graag wilt betalen als je week-ov hebt, zou ik gewoon inchecken.
Tja, kijk naar de kaart... Geen plicht in Utrecht.

Zij hebben wel een methode, namelijk je chipkaart controleren op het reisrecht dat er op staat. Dat kan de chauffeur zelf niet, maar dat is jouw probleem niet.

Je gelijk krijgen is natuurlijk iets anders dan gelijk hebben. Kan me voorstellen dat je geen zin hebt in boetes en rechtszaken om je gelijk te halen ;)

[ Voor 35% gewijzigd door BjornE op 10-05-2011 22:53 . Reden: spelvouten ;) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:10

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

BjornE schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 22:32:
[...]
Je gelijk krijgen is natuurlijk iets anders dan gelijk hebben. Kan me voorstellen dat je geen zin hebt in boetes en rechtszaken om je gelijk te halen ;)
Kan voor een student rechten anders best een keer een leuke zaak zijn >:)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
Het is nog eenvoudiger. Officieel "mag" je inchecken in die gebieden met je studenten ov-chipkaart. Doe je dit niet, dan kan er bij controle geen boete worden uitgeschreven als je een geldig reisrechtproduct op je chipkaart hebt staan.

Echter, de chauffeurs hebben de instructie iedereen te laten inchecken. Doe je dit niet, dan mag je niet mee. Ook ik laat studenten gewoon inchecken in mijn bus. Weigeren ze dit, dan gaan ze maar lopen. Alleen als er vage foutmeldingen in het schermpje komen ben ik coulant en laat ik ze gewoon meegaan. Reageert de CiCo helemaal niet? Dan check ik of de kaart een barst o.i.d. heeft. Zo ja, los kaartje kopen. Moeten ze er maar voorzichtiger mee omgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
In- en uitchecken: waar wel en waar niet

Het verplicht in- en uitchecken bij vervoersbedrijven wordt stap voor stap landelijk ingevoerd.
Klik hier om de veelgestelde vragen over het reizen met de Studenten OV-chipkaart te bekijken.
Check met je Studenten OV-chipkaart altijd in en uit waar mogelijk . In bus, tram en metro in de regio's Rotterdam en Amsterdam is het papieren vervoerbewijs inmiddels afgeschaft. Hier checkt iedereen dus verplicht in en uit met een OV-chipkaart.
In de bussen in de rest van het land en in de treinen van NS check je ook in en uit met je Studenten OV-chipkaart. In de kortingsuren kun je het beste reizen met saldo op je Studenten OV-chipkaart. Je mag hier eventueel in de kortingsuren ook nog reizen in combinatie met een roze strippenkaart of papieren treinkaartje.
Let op: check dan niet in en uit!.
Bij de regionale treinvervoerders gebruik je jouw Studenten OV-chipkaart als zichtkaart.

Het is belangrijk dat je de communicatie van de specifieke vervoerder in de gaten houdt: in de loop van 2011 wordt in- en uitchecken in steeds meer regio's verplicht!
Bron

Maak ik toch uit op dat je op dit moment overal in dient te checken, behalve bij de regionale treinvervoerder.

Wel tegenstrijdige informatie,
verderop staat;
Controle en boete

In de regio’s waar de strippenkaart is afgeschaft en je dus alleen maar met de OV-chipkaart reist, is het verplicht om in- en uit te checken. Anders is jouw reisbewijs niet geldig en riskeer je een boete. Check daar dus altijd in- en uit. Ook tijdens de vrij-reizen periode.
Bij controle kan de controleur zien of je een geldig reisproduct hebt.
Dat wil zeggen: of je bent ingecheckt.
Gebruik je je kaart als zichtkaart bij een vervoerder waarbij in- en uitchecken nog niet mogelijk is, dan ziet men bij controle of je een week- of weekendkaart hebt. Zorg dus in je kortingsperiode voor een kaartje.

[ Voor 21% gewijzigd door denuz op 11-05-2011 00:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

denuz schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 00:43:
[...]

Bron

Maak ik toch uit op dat je op dit moment overal in dient te checken, behalve bij de regionale treinvervoerder.

Wel tegenstrijdige informatie,
verderop staat;

[...]
Die informatie is niet tegenstrijdig. Lees maar eens goed:
Gebruik je je kaart als zichtkaart bij een vervoerder waarbij in- en uitchecken nog niet mogelijk is

[ Voor 12% gewijzigd door CyBeR op 11-05-2011 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Vervoerders zijn klaar met bedrijf achter chipkaart
AMSTERDAM - Connexxion, Arriva, Veolia en Syntus willen van het bedrijf achter de OV-chipkaart af. De vervoersbedrijven vinden dat de resultaten van chipkaartleverancier Trans Link Systems (TLS) tegenvallen. Zo neemt TLS volgens de vervoerders geen verantwoordelijkheid bij het verbeteren van de veiligheid van de chipkaart.

De vier vervoerders, verenigd in de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland, willen dat een externe marktpartij de taken van TLS overneemt.

TLS is opgericht door een aantal deelnemers in de OV-chipkaart. Naast NS, GVB, RET en HTM was dat ook Connexxion, maar dat bedrijf stapte al in 2008 uit TLS.

Bezuinigingen

"Als TLS geen verantwoordelijkheid neemt, kan een andere marktpartij de taken eventueel overnemen", verduidelijkt een FMN-woordvoerder.

Volgens de federatie is het in deze tijden van bezuinigingen extra belangrijk dat problemen in de bedrijfsvoering kordaat worden aangepakt.

Gehackt

Sinds de geleidelijke invoering van de OV-chipkaart heeft het systeem voortdurend te maken met beveiligingsproblemen. De kaart werd al in 2007 voor het eerst gehackt.

Daarna kwamen er steeds meer beveiligingslekken aan het licht. Inmiddels is er op internet software te vinden waarmee iedereen de kaart simpel kan manipuleren om er gratis mee te reizen.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
CyBeR schreef op woensdag 11 mei 2011 @ 00:55:
[...]

Die informatie is niet tegenstrijdig. Lees maar eens goed:

[...]
Ik zie anders genoeg studenten in- en uitchecken bij de NS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Sefyu schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 00:15:
[...]

Bij de NS werkt in- en uitchecken dan gewoon zoals het hoort natuurlijk.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Sefyu schreef op zaterdag 14 mei 2011 @ 00:15:
[...]

NS is niet regionaal, plus in- en uitchecken is gewoon mogelijk (zij het niet verplicht in je vrij reizen periode).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:55

DDX

Vanavond met m'n voordeelurenkaart gereisd. (op saldo)
Alleen bij uitcheken zag ik opeens 5 euro ipv de gebruikelijk 3 euro staan.
(gisteren ging het nog wel goed)

Bij kaartautomaat gekeken en daar stond het ook.
Op 'mijn ns' staat ook 'Reizen op Saldo NS Vol tarief'
Bij producten staat ook netjes 'Voordeelurenabonnement: Geldig tot: doorlopend'

Foutje van de ns in mijn nadeel dus, morgen maar eens bellen.

Iemand idee wat er mis gegaan kan zijn ?

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

DDX schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 22:42:

Je weet toch waar NS voor staat :?
Ne Scio (ik weet niet)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
DDX schreef op dinsdag 17 mei 2011 @ 22:42:

Hoe laat heb je ingecheckd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

incheck 20:49, uitcheck 21:40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Wat ik wel een aantal keer meegemaakt heb is dat die poortjes voor de OV Chipkaart soms niet open gaan, dit is mij al zo'n 3 of 4 keer gebeurd, terwijl het lichtje bij het in of uitchecken wel groen brandde.

Meestal is degene die na mij in de rij staat om in of uit te checken zo haastig dat het meestal wel lukt om met z'n tweeën er door te lopen.
Het was zelfs één keer zo erg bij uitchecken (op een rustig tijdstip) dat het poortje niet voor mij open ging, toen wilde ik de kaart opnieuw aanbieden maar gaf aan dat ik al uitgecheckt was, daar sta je dan.....
Gelukkig kwam er kort daarna iemand aan die ook wilde uitchecken, dus ben gewoon met haar door hetzelfde poortje gegaan, sta je anders wel mooi opgesloten!

Heeft iemand anders hier ook last van? Ik check tegenwoordig expres recht na iemand anders in of uit, om dit vrij vervelende probleem tegen te gaan.. Het is trouwens bijna altijd bij de poortjes van metro van Rotterdam.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23:38

D4NG3R

kiwi

:)

Ik heb een korte vraag tussendoor: Is het eigenlijk nog mogelijk om met een gereduceerd tarief te reizen? Dan bedoel ik dus dat 1 reiziger met een (in dit geval) Studenten OV Chipkaart reist, en de ander met een "Gewone" OV Chipkaart.

[ Voor 3% gewijzigd door D4NG3R op 18-05-2011 12:12 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
D4NG3R schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 12:09:
Ik heb een korte vraag tussendoor: Is het eigenlijk nog mogelijk om met een gereduceerd tarief te reizen? Dan bedoel ik dus dat 1 reiziger met een (in dit geval) Studenten OV Chipkaart reist, en de ander met een "Gewone" OV Chipkaart.
Een 'gewone' ov chipkaart die kortingsgerechtigd is? Dan wel, anders niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornE
D4NG3R schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 12:09:
Ik neem aan dat je doelt op "meereiskorting" zoals die met een voordeelurenkaart of OV Studentenkaart geldt.

Dat kan met de OV-chipkaart nu niet. De kaart werkt per persoon. Het systeem kan van een "normale" chipkaart niet zien dat jij met iemand mee reisde die korting had en dat die korting geldt voor drie andere personen.

Dan moet je op papier blijven reizen.

Ik vraag me wel of dan alleen de meereizer papier moet hebben of ook de kortingskaarthouder, want de conducteur kan op de kaart zien dat hij korting heeft. Ik weet alleen niet of de voorwaarden van reizen met VDU-chipkaart veranderd zijn zodat hij geen korting meer geeft voor papier 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

De meereiskorting verdwijnt stilletjes met de verdwijning van de papieren kaartjes helaas.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:04

franssie

Save the albatross

De hele korting wordt op de schop genomen:
UTRECHT - Reizigersvereniging Rover vindt het slecht dat NS per 1 augustus stopt met het Voordeelurenabonnement en een avondspits invoert waarin het gewone tarief geldt. Een woordvoerder zei vrijdag bang te zijn dat daardoor reizigers wegvallen en de auto in gaan. „En het kan niet de bedoeling zijn dat de wegen drukker worden.”

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-10 14:23

FlyEragon

Alien Monkeys

Door het alsmaar duurder en slechter wordende service ben ik sinds kort overgestapt op de auto voor woon/werk verkeer, bevalt mij prima. Vraag me af waarom ik al die tijd dat niet heb gedaan, reistijd is nog maar 1/3 van de originele tijd van 45min. Heb ook het geluk dat ik geen last heb van files.

[ Voor 3% gewijzigd door FlyEragon op 18-05-2011 17:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX

DDX

Net even gebeld en wat is er aan de hand: mijn kaart (datum die op de voordeelurenkaart staat) is geldig tot 26-4-2012
Mij abonnement is alleen gisteren verlopen en aangezien +1 jaar dan na vervaldatum van m'n huidige kaart moet ik een nieuwe voordeelurenkaart ontvangen.
Alleen hiervoor wilt de ns een nieuwe pasfoto ontvangen, waarover ik een brief gehad zou moeten hebben.
Zonder deze pasfoto geen nieuwe voordeelurenkaart.
Alleen heb ik deze brief nooit gehad....

Oplossing: Ik krijg teveel betaalde bedrag van gisteren teruggestort op m'n rekening.
Ik krijg een nieuwe brief met verzoek om pasfoto in te sturen.
En ze sturen me een tijdelijk voordeelurenkaart op.

Het laatste kan aantal dagen duren, dus als ik nu wil reizen moet ik vol tarief papieren kaartjes kopen, die ik daarna kan opsturen.
(leuk moet ik vantevoren goed nadenken waar ik vandaag uitstap)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hooglander1 schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 16:34:
De meereiskorting verdwijnt stilletjes met de verdwijning van de papieren kaartjes helaas.
Daar ziet het wel naar uit inderdaad. Resultaat: meer dagjesmensen op de wegen. Met een voordeelurenabonnement was het vaak nog wel haalbaar om de trein te pakken i.p.v. de auto. Als die meereis-korting komt te vervallen, zou je wel gek zijn om de trein te pakken als je met 2 of meer personen bent. De auto is dan altijd een stuk goedkoper en meestal ook nog sneller (al is dat laatste natuurlijk minder belangrijk voor een dagje-weg).

Wij gingen vroeger (toen ik een jaartrajectkaart had en mijn vriendin een VDU) soms weleens met 6 of 8 man met de trein op pad. Als we dat zonder meereis-korting zouden moeten doen, dan hadden we natuurlijk gewoon de auto gepakt. Combineer dat met het wegvallen van de korting in de avondspits en je houdt een waardeloos kortingsabonnement over tegen dezelfde prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
Ik probeer sinds het begin van de OV chipkaart het ding (en de functionaliteiten) een beetje te volgen enzo. Normaal pak ik dingen wel redelijk snel op, maar dit is gewoon een veel te gecompliceerd product. Zeker voor mensen zoals ik die slechts sporadisch gebruik maken van het openbaar vervoer. Het uitzoeken van welke lijnen of spoor ik moet hebben is al lastig zat. Ik heb helemaal geen tijd om me te verdiepen in systemen, ik wil gewoon een kaartje kopen zodra die gelegenheid zich voordoet.

Nu deed ik dat een tijdje terug in de tram in Amsterdam, lijn 3, opgestapt bij het Oosterpark en d'r uit bij de Nieuwe Willemsstraat. Een los (1-uurs) kaartje koste me 2,60, dus heen en terug kwam neer op 5,20.Ligt het aan mij of is dit gewoon belachelijk duur? Ik ben dus eens gaan zoeken... en als je dus een ov-chipkaart hebt kost je datzelfde ritje (retour) je 2,88. Ik betaal dus bijna 2x zoveel omdat ik geen ov chipkaart heb! Hoe belachelijk is dat?

Ik ben zo klaar met deze belachelijke geldverspilling (enerzijds) en deze benadeling (anderzijds), dat ik echt op het punt sta hier iets aan te willen gaan doen. Ik weet alleen nog niet wat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

ebia schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 19:53: Ik ben dus eens gaan zoeken... en als je dus een ov-chipkaart hebt kost je datzelfde ritje (retour) je 2,88. Ik betaal dus bijna 2x zoveel omdat ik geen ov chipkaart heb! Hoe belachelijk is dat?
Dat is helemaal niet belachelijk. Het is gewoon self-service versus bediend worden. Daar zit een verschil in kosten in en het is niet meer dan logisch dat dat doorberekend wordt. Terwijl jij dat kaartje staat te kopen kan de tram namelijk niet verder rijden. Dat kost tijd, en dus geld. Die kaartjes kun je ook vantevoren kopen overigens, maar dan sta je de tijd van een verkoopmedewerker op te eisen. Ook dat kost geld. Heel simpel allemaal.

[ Voor 11% gewijzigd door CyBeR op 18-05-2011 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
CyBeR schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 19:57:
[...]

Dat is helemaal niet belachelijk. Het is gewoon self-service versus bediend worden. Daar zit een verschil in kosten in en het is niet meer dan logisch dat dat doorberekend wordt. Terwijl jij dat kaartje staat te kopen kan de tram namelijk niet verder rijden. Dat kost tijd, en dus geld. Die kaartjes kun je ook vantevoren kopen overigens, maar dan sta je de tijd van een verkoopmedewerker op te eisen. Ook dat kost geld. Heel simpel allemaal.
Wat is het toch bijzonder dat het systeem überhaupt kon werken voor we dit godswonder kregen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
ebia schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 19:53:
Het uitzoeken van welke lijnen of spoor ik moet hebben is al lastig zat.
Deze site kan je aardig op weg helpen: http://www.9292ov.nl/ :)
Wordt vaak ook aangegeven welk perron je moet hebben.
Ik betaal dus bijna 2x zoveel omdat ik geen ov chipkaart heb! Hoe belachelijk is dat?
Vroeger toen er nog papieren kaartjes waren was het ook duurder om te reizen met kaartjes die je in de bus kocht dan met een strippenkaart. Dat is niet iets wat chipkaart-specifiek noch nieuw is.

Mensen die een papieren strippenkaart hebben en deze alleen in Zuid-Holland gebruiken hebben nog paar uur om hem op te maken, trouwens :)

[ Voor 11% gewijzigd door anandus op 18-05-2011 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
[...]
Krom antwoord imho. Ik heb in ieder geval nog nooit meegemaakt dat een trein bleef wachten terwijl ik een kaartje kocht... En tja, die verkoopmedewerker was dacht ik iets in de orde van een verhoging van 50 cent als je een kaartje aan het loket koopt. En tja, die paaltjes waren natuurlijk gratis toen ze geplaatst werden dus uiteraard waren dat geen extra kosten.

Het is gewoon veel simpeler, de NS promoot de chipkaart via de portemonnee. Hoef je geen verhaaltjes omheen te verzinnen, zo werkt het gewoon in de wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Gomez12 schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 20:58:
Het is gewoon veel simpeler, de NS promoot de chipkaart via de portemonnee. Hoef je geen verhaaltjes omheen te verzinnen, zo werkt het gewoon in de wereld.
Nou ze promoten het omdat het een portemonnee kon worden. Dus bij alle servex filialen, of koffie in de trein, direct aftikken. Dat scheelt veel meer geld en verlaagt de drempel natuurlijk enorm.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-10 13:47
[...]

Dat is helemaal niet belachelijk. Het is gewoon self-service versus bediend worden. Daar zit een verschil in kosten in en het is niet meer dan logisch dat dat doorberekend wordt.
Die chauffeur of controleur zit er toch... Dus hoeveel extra moeite is het als die persoon naast besturen/controleren ook gewoon een kaartje verkoopt? (Voor de enkele keer dat dat gebeurt).

Daarnaast hebben al die duizenden chippaaltjes en poortjes vele miljoenen gekost, dus ga niet beginnen over de extra kosten die ik maak met het kopen van een los kaartje.

Dat je iets meer betaald omdat je minder groot inkoopt (zoals dat vroeger was met losse kaartje ipv strippenkaart) begrijp ik. Maar met de ov chipkaart gaat dat argument niet meer op, want als ov-chipkaart houder hoef je immers niet groot in te kopen.
Terwijl jij dat kaartje staat te kopen kan de tram namelijk niet verder rijden. Dat kost tijd, en dus geld. Die kaartjes kun je ook vantevoren kopen overigens, maar dan sta je de tijd van een verkoopmedewerker op te eisen. Ook dat kost geld. Heel simpel allemaal.
Ik heb er echt geen moeite mee als het ietsje duurder zou zijn. Maar dat het bijna 2x zo duur is gewoon te gek voor woorden... En waarom geldt dat alleen bij het regio/stadsvervoer en niet in de treinen? Daar betaal je immers voor een los kaartje niet veel meer (of misschien wel minder) ten opzichte van een ov-chipknipper.

Tot slot, maar dat is mijn persoonlijke opvatting, is het denk ik niet goed dat alles wordt vervangen door machines. Het gaat niet alleen om bediening maar ook om een stukje service, sociale controle en veiligheid. Want laten we wel wezen, in mijn ogen is het al niet zo interessant om het OV te pakken (tijdsduur, prijzig, niet van deur tot deur) en dan zou je juist het punt waarop de OV bedrijven nog een stukje kunnen scoren ook weghalen en vervangen voor een machine/display/computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nobleone
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:39
Raven schreef op dinsdag 10 mei 2011 @ 08:36:
Aldus de TC Tubantia kunnen reizigers van Syntus vanaf donderdag van de OV-chipkaart gebruik maken.
Maar wel met dubbel opstaptarief indien er van 2 vervoerders gebruik gemaakt wordt. (Zou daar niet wat aan gedaan worden?)
Dubbel opstaptarief is inderdaad belachelijk.
Maar aangezien ik dat kan declareren voor mij niet zo'n probleem, alleen een lichte ergernis.
Een zware ergernis die ik ervaar is het gedoe met al die verschillende paaltjes. Sta ik bijvoorbeeld op een perron bij Arnhem Velperpoort, kan het me geen ruk schelen van welk bedrijf de trein is die mij naar Arnhem Centraal gaat brengen maar nu moet ik dus toch goed daarnaar kijken om te bepalen wel incheckpaaltje ik moet gebruiken. Mensen die vaak met het OV gaan, weten dat op één of andere manier uit hun hoofd maar voor mij is een trein gewoon een vies, lawaaiig ding (zéker die rookspuwers van Syntus!) op rails waar asfalt had kunnen liggen maar waarin ik desondanks, gedwongen door mijn werkgever die OV-gebruik als ideaal beschouwt, af en toe in moet stappen; ik wil de verschillen tussen OV-aanbieders op die rails gewoon niet weten/merken.
In elk geval: als ik pech heb, is het een trein van Syntus want dan moet ik op Centraal dus eerst weer uitchecken bij een Syntus paal om gelijk weer in te check bij eentje van de NS zodat ik mijn reis naar Amsterdam kan vervolgen.
Als ik op de terugweg nog een keer Syntus aantref op Centraal, heb ik soms nog extra pech omdat er dan te weinig saldo (bij Syntus treinen €10) op de chip heb staan. Als het 'gewoon' een NS trein was geweest naar Velperpoort, had ik door kunnen reizen.

Grootste ergernis: heeft TLS het eindelijk voor elkaar om de volgende dag de reistransacties van Connexxion en NS via Mijn OV-Chipkaart zichtbaar te maken, schiet Syntus dus weer niet op: gisterochtend met Syntus gereisd, nu 36 uur later nog steeds geen Syntus transacties zichtbaar.
Dus weer langer wachten met declareren.
Voordat ze bij TLS klagen over veiligheidsaspecten, hadden al die OV-bedrijven eerst eens met elkaar kunnen afspreken hoe ze het gebruik van die chipkaart voor de reiziger zo min mogelijk irritant konden maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:04

franssie

Save the albatross

tja ik rij ook weer met de auto, of soms met een papieren kaartje. Iemand een idee hoe ik het saldo van de kaart afkrijg? ik heb de chipkaart een klein jaar geprobeerd en te slecht bevonden. zeldzaam klantonvriendelijk product/systeem is het.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Laatst online: 11-09 18:20
nobleone schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 21:40:
[...]
In elk geval: als ik pech heb, is het een trein van Syntus want dan moet ik op Centraal dus eerst weer uitchecken bij een Syntus paal om gelijk weer in te check bij eentje van de NS
??? Op Centraal komen helemaal geen Syntus treinen, alleen NS.

Wel ben ik het eens dat dit een onhandigheid is van paaltjes. Als de perrons afgeschermd zouden zijn via poortjes en een maatschappij een vast perron heeft zou het al iets intuïtiever worden.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornE
ebia schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 21:40:
[...]

Die chauffeur of controleur zit er toch... Dus hoeveel extra moeite is het als die persoon naast besturen/controleren ook gewoon een kaartje verkoopt? (Voor de enkele keer dat dat gebeurt).

Daarnaast hebben al die duizenden chippaaltjes en poortjes vele miljoenen gekost, dus ga niet beginnen over de extra kosten die ik maak met het kopen van een los kaartje.

Dat je iets meer betaald omdat je minder groot inkoopt (zoals dat vroeger was met losse kaartje ipv strippenkaart) begrijp ik. Maar met de ov chipkaart gaat dat argument niet meer op, want als ov-chipkaart houder hoef je immers niet groot in te kopen.
[...]

Ik heb er echt geen moeite mee als het ietsje duurder zou zijn. Maar dat het bijna 2x zo duur is gewoon te gek voor woorden... En waarom geldt dat alleen bij het regio/stadsvervoer en niet in de treinen? Daar betaal je immers voor een los kaartje niet veel meer (of misschien wel minder) ten opzichte van een ov-chipknipper.

Tot slot, maar dat is mijn persoonlijke opvatting, is het denk ik niet goed dat alles wordt vervangen door machines. Het gaat niet alleen om bediening maar ook om een stukje service, sociale controle en veiligheid. Want laten we wel wezen, in mijn ogen is het al niet zo interessant om het OV te pakken (tijdsduur, prijzig, niet van deur tot deur) en dan zou je juist het punt waarop de OV bedrijven nog een stukje kunnen scoren ook weghalen en vervangen voor een machine/display/computer.
Jij hebt het over de zogenaamde wagenkaartjes, die waren er voor de chipkaart ook al. En waren toen ook al erg duur. Er werd en er wordt een ontmoedingsbeleid gevoerd om kaartjes op de bus te kopen. Ook vanwege sociale veiligheid. De OV-Chipkaart heeft daar niks mee te maken.

Verder, het OV is gewoon duur. Van elke euro die wij betalen, heeft de overheid er al zelf een bijgelegd. Dat heeft vooral te maken met materiaal en loonkosten. Het is een politieke keuze om te bepalen hoeveel de reiziger mee betaalt. Sinds de jaren 80 is er al de helft van het totale OV budget wegbezuinigd: http://www.treinreiziger....roorzaker_fileleed-142409

Het kabinet Rutte kort nog eens 200 miljoen per jaar op het OV. Dat kan niet zonder dat de reiziger dat niet merkt. We hebben in Nederland gekozen en duidelijk niet voor het OV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

franssie schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 21:46:
tja ik rij ook weer met de auto, of soms met een papieren kaartje. Iemand een idee hoe ik het saldo van de kaart afkrijg? ik heb de chipkaart een klein jaar geprobeerd en te slecht bevonden. zeldzaam klantonvriendelijk product/systeem is het.
Je kunt het bij een balie terug laten storten volgens mij.

En @ dat 'afsluiten met poortjes verhaal' hier boven: Dat is ook niet heel handig, want een station vervult ook een sociale functie (waaronder uiteraard doorgangsgebied, maar ook het wegbrengen en ophalen van mensen). Wanneer je die sociale functie wegneemt, doe je daarmee niet bepaald een goede zet.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ma9ma
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 24-10 12:39

ma9ma

MoDiMiDoFrSaSo

Een vraagje met het risico dat deze al gesteld is, maar ik zo even niet een handige zoekopdracht bedenken om dit boven water te krijgen.

Ik heb een persoonsgebonden OV chipkaart waarbij ik het automatisch opladen heb geactiveerd. Zojuist heb ik bij de NS reizen op saldo aangevraagd. Zodra deze geactiveerd is zou ik met mijn OV Chipkaart ook met de trein moeten kunnen reizen. Wat mij echter nog niet duidelijk is: móet er altijd minimaal 20 euro op de kaart staan als ik wil beginnen met een reis of is mijn huidige instelling (automatisch opwaarderen met 10 euro indien het bedrag onder de 5 komt) voldoende?

Fünf auf der nach oben offenen Richterskala

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornE
ma9ma schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 10:01:
Een vraagje met het risico dat deze al gesteld is, maar ik zo even niet een handige zoekopdracht bedenken om dit boven water te krijgen.

Ik heb een persoonsgebonden OV chipkaart waarbij ik het automatisch opladen heb geactiveerd. Zojuist heb ik bij de NS reizen op saldo aangevraagd. Zodra deze geactiveerd is zou ik met mijn OV Chipkaart ook met de trein moeten kunnen reizen. Wat mij echter nog niet duidelijk is: móet er altijd minimaal 20 euro op de kaart staan als ik wil beginnen met een reis of is mijn huidige instelling (automatisch opwaarderen met 10 euro indien het bedrag onder de 5 komt) voldoende?
Met een persoonlijke kaart van NS is je borg 10 euro. Je mag maximaal 4 euro rood staan. Je moet 6 euro op je kaart hebben, maar liefst meer, omdat je kosten van je reis er uiteindelijk ook nog van af gaan. NS adviseert zelf 10 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
PauseBreak schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 09:59:
[...]
En @ dat 'afsluiten met poortjes verhaal' hier boven: Dat is ook niet heel handig, want een station vervult ook een sociale functie (waaronder uiteraard doorgangsgebied, maar ook het wegbrengen en ophalen van mensen). Wanneer je die sociale functie wegneemt, doe je daarmee niet bepaald een goede zet.
Daar hebben ze al aan gedacht: Als je binnen 20 minuten weer uitcheckt wordt er niets afgeschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

anandus schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 10:08:
[...]
Daar hebben ze al aan gedacht: Als je binnen 20 minuten weer uitcheckt wordt er niets afgeschreven.
Niet heel lang dan, want hier is echt niks over gecommuniceerd. Kan me ook voorstellen dat wanneer je nooit met het OV gaat - zoals mijn pa bijv. - maar alleen af en toe iemand afzet of ophaalt, je geen zin hebt in het gedoe van nóg een pas in je portemonnee moeten hebben.
Nee, heel erg 'maatschappelijk verantwoord' is dit niet imo.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
PauseBreak schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 10:54:
Niet heel lang dan, want hier is echt niks over gecommuniceerd. Kan me ook voorstellen dat wanneer je nooit met het OV gaat - zoals mijn pa bijv. - maar alleen af en toe iemand afzet of ophaalt, je geen zin hebt in het gedoe van nóg een pas in je portemonnee moeten hebben.
Nee, heel erg 'maatschappelijk verantwoord' is dit niet imo.
Er is nog niets over gecommuniceerd omdat de hekjes nog niet dicht zijn. En het probleem met ophalen/afzetten zonder pasje snap ik niet: dan blijf je toch buiten de hekjes wachten?

En ach, vroeger moest je ook een perronkaartje kopen...

[ Voor 12% gewijzigd door ValHallASW op 19-05-2011 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ma9ma

ma9ma

MoDiMiDoFrSaSo

BjornE schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 10:07:
[...]

Met een persoonlijke kaart van NS is je borg 10 euro. Je mag maximaal 4 euro rood staan. Je moet 6 euro op je kaart hebben, maar liefst meer, omdat je kosten van je reis er uiteindelijk ook nog van af gaan. NS adviseert zelf 10 euro.
De persoonlijke kaart is niet door de NS uitgegeven, als je dat bedoeld. Maar als jouw verhaal klopt heb je dus een kans dat je hiaat van 1 euro hebt? Het bedrag wat er automatisch opgewaardeerd moet worden kan ik aanpassen. De grens wanneer dat plaats moet vinden niet: dat is altijd bij 5 euro. Dit dit zou inhouden dat als ik 5.99 op mijn kaart heb staan kan ik voor een "dichte deur" komen te staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 12:23

w4rguy

Team Manager NAB Racing

Heeft er iemand in dit topic ervaring met declareren?

mijn ov-studentenchipkaart was kapot, dus 2 weken zelf reizen betalen. was 190 euro kwijt. Gedeclareerd, kaartjes opgestuurd met formulier en gister kreeg ik mail dat zij de bewijsstukken niet hebben.

Word dus lekker genaait hier. Ze gaan het nu nog een keer uitzoeken na 4 keer bellen. Als het om 20 euro ging zou ik er niet moeilijk over doen, maar dit wel.

All-Round nerd | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
w4rguy schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 11:29:
Heeft er iemand in dit topic ervaring met declareren?

mijn ov-studentenchipkaart was kapot, dus 2 weken zelf reizen betalen. was 190 euro kwijt. Gedeclareerd, kaartjes opgestuurd met formulier en gister kreeg ik mail dat zij de bewijsstukken niet hebben.

Word dus lekker genaait hier. Ze gaan het nu nog een keer uitzoeken na 4 keer bellen. Als het om 20 euro ging zou ik er niet moeilijk over doen, maar dit wel.
Je krijgt hooguit 1 kaartje terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornE
ma9ma schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 11:26:
[...]

De persoonlijke kaart is niet door de NS uitgegeven, als je dat bedoeld. Maar als jouw verhaal klopt heb je dus een kans dat je hiaat van 1 euro hebt? Het bedrag wat er automatisch opgewaardeerd moet worden kan ik aanpassen. De grens wanneer dat plaats moet vinden niet: dat is altijd bij 5 euro. Dit dit zou inhouden dat als ik 5.99 op mijn kaart heb staan kan ik voor een "dichte deur" komen te staan?
Jup. Volgens mij is die kans er. Je mag niet meer dan vier euro rood komen te staan. In jouw voorbeeld van 5,99 kom je 4,01 euro rood te staan. Dan blijven de poorten dicht of je kan niet inchecken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

ma9ma schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 11:26:
[...]
Maar als jouw verhaal klopt heb je dus een kans dat je hiaat van 1 euro hebt? Het bedrag wat er automatisch opgewaardeerd moet worden kan ik aanpassen. De grens wanneer dat plaats moet vinden niet: dat is altijd bij 5 euro. Dit dit zou inhouden dat als ik 5.99 op mijn kaart heb staan kan ik voor een "dichte deur" komen te staan?
Precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ma9ma

ma9ma

MoDiMiDoFrSaSo

Ge-wel-dig. En daar heeft bij het design nou helemaal niemand over nagedacht? Of is dit weer het gevolg van verschillende eilandjes die apart van elkaar aan dezelfde oplossing werken? Het had zo handig kunnen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w4rguy
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-05 12:23

w4rguy

Team Manager NAB Racing

foppe-jan schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 11:37:
[...]

Je krijgt hooguit 1 kaartje terug.
kun je ook verklaren waarom maximaal 1?

All-Round nerd | iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
BjornE schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 11:43:
[...]

Jup. Volgens mij is die kans er. Je mag niet meer dan vier euro rood komen te staan. In jouw voorbeeld van 5,99 kom je 4,01 euro rood te staan. Dan blijven de poorten dicht of je kan niet inchecken
Maar dan wordt het toch gelijk weer opgewaardeerd naar 5.99? (Want onder de 5 euro, dus komt een tientje bij). Nu weet ik niet hoe snel dat gaat, ik waardeer handmatig op, maar als dat redelijk instant is is er toch geen probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

anandus schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 12:05:
[...]
Maar dan wordt het toch gelijk weer opgewaardeerd naar 5.99? (Want onder de 5 euro, dus komt een tientje bij). Nu weet ik niet hoe snel dat gaat, ik waardeer handmatig op, maar als dat redelijk instant is is er toch geen probleem?
Nee, je zou onder de min 4 komen dus gaat de hele transactie niet door dus wordt er niet automatisch opgewaardeerd.

Het is compleet logisch en totaal wereldvreemd. Precies om die reden blijf ik lekker papieren kaartjes kopen als ik met de NS reis (prijsverschil is er toch niet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nobleone
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 22:39
flowerp schreef op woensdag 18 mei 2011 @ 23:45:
[...]

??? Op Centraal komen helemaal geen Syntus treinen, alleen NS.

Wel ben ik het eens dat dit een onhandigheid is van paaltjes. Als de perrons afgeschermd zouden zijn via poortjes en een maatschappij een vast perron heeft zou het al iets intuïtiever worden.
Ik zie liever dat ze een 'back office'-oplossing bieden:
Eén type paaltje voor de reizigers en verrekening achter de schermen. Op basis van uitchecktijden en -locaties is toch zeker wel te bepalen wie wanneer van welke vervoerder gebruik heeft gemaakt?

En die Syntus palen op Centraal staan er trouwens niet voor de sier hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Freee!! schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 12:14:
[...]

Nee, je zou onder de min 4 komen dus gaat de hele transactie niet door dus wordt er niet automatisch opgewaardeerd.
Oh, zo. Natuurlijk, ik zat even niet op te letten en verkeerd te lezen.
Maar dat probleem is makkelijk te verhelpen door het minimumopwaardeerbedrag op 10 euro te zetten als je ook met de trein reist.
Maar dat had wel iets beter opgelost kunnen worden, inderdaad, dat ben ik met iedereen eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornE
nobleone schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 12:21:
[...]

Ik zie liever dat ze een 'back office'-oplossing bieden:
Eén type paaltje voor de reizigers en verrekening achter de schermen. Op basis van uitchecktijden en -locaties is toch zeker wel te bepalen wie wanneer van welke vervoerder gebruik heeft gemaakt?
Het probleem is dat het systeem anders werkt. Bij uitcheck wordt bepaald wat je reis kost. Bij incheck je "reisproduct". Bij verschillende vervoerders kan de rit prijs anders zijn. Bij de trein reis je van station tot station en niet van voertuig tot voertuig. Volgens mij kan het huidige systeem met een paal dan dus niet bepalen wat je reis kost.

Ik ben geen expert dat ik dit verder kan uitleggen, maar zoiets is het probleem :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ma9ma

ma9ma

MoDiMiDoFrSaSo

anandus schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 12:28:
[...]
Maar dat probleem is makkelijk te verhelpen door het minimumopwaardeerbedrag op 10 euro te zetten als je ook met de trein reist.
Maar dát werkt dus niet. Ik zie wel opties om het opwaardeerbedrag te wijzigen, maar niet om het grens bedrag te wijzigen. Of ik moet iets totaal over het hoofd zien. Dus hoe hoog het opwaardeerbedrag ook is. Tussen den 5 en 6 euro heb je altijd een hiaat.

[ Voor 196% gewijzigd door ma9ma op 19-05-2011 13:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

ma9ma schreef op donderdag 19 mei 2011 @ 13:15:
[...]
Maar dát werkt dus niet. Ik zie wel opties om het opwaardeerbedrag te wijzigen, maar niet om het grens bedrag te wijzigen. Of ik moet iets totaal over het hoofd zien.
Mogelijk, maar ondertussen vrij onwaarschijnlijk, meer mensen hebben daarover geklaagd.
Dus hoe hoog het opwaardeerbedrag ook is. Tussen de 5 en 6 euro heb je altijd een hiaat.
En er zijn al genoeg mensen in dat hiaat gevallen (met een boete als gevolg), voorlopig houd ik het dus nog op papieren kaartjes.

Pagina: 1 ... 56 ... 100 Laatste

Let op:
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.