Niet helemaal waar.
Bij mij op het werk krijgen we regelmatig buitenlandse collega's over de vloer. Dan lopen we mee naar een automaat om een OV chipkaart voor hen te kopen (iets in het achterhoofd hebbende van, domme buitenlanders weten dat toch niet). Achtereenvolgens is het volgende gebeurd:
- Ze hadden zelf al een kaart gekocht bij aankomst op schiphol (gele NS automaat)
- Ze wilde automaat zelf bedienen en hadden het vlaggetje om naar EN om te schakelen binnen no time gevonden.
- Er stond een GVB medewerker naast de automaat te posten en deze medewerker wilde met alle geweld de service verlenen om de machine te bedienen (bankpas erin stoppen mocht wel zelf
). Uiteraard sprak de medewerker Engels.
Het lijkt ook of het vooral Nederlands is om te denken dat anderen gek zijn en onze zogenaamd volledig unieke en bizarre systemen niet begrijpen. Als ik andersom naar een ander land ga gaat men er veel meer automatisch vanuit dat ik het lokale OV (en andere zaken) wel zal snappen. In de regel is een beetje voorbereiding op Internet en ter plekke een beetje logisch nadenken wel genoeg.
Enige irritante is dat op enkele stations (Bijlmer Arena, Amstel, ...) waar je van de trein op de metro/snel-tram kunt overstappen de instructies om dit te doen alleen in het Nederlands staan. Het is voor lokale mensen die er voor 't eerst komen al rottig om te weten welke van de 5 unieke readers (poortje NS, paaltje NS, poortje GVB, paaltje GVB, blauwe controle reader) je moet hebben voor jouw specifieke situatie. Heel simpel de tekst die er nu op staat ook in het Engels opzetten zou dit voor heel veel mensen een stuk makkelijker maken.
Klopt, dat kan moeilijk misgaan. Centraal heeft ook een paar van die shortcut apparaten staan.
Voordeel van 1e klas is natuurlijk wel dat ze onmogelijk verkeerd kunnen gaan zitten, wat een hoop gedoe met horken van de NS in de trein kan besparen. Je weet wel, van die gasten die vrolijk een gezin van 5 die duidelijk toeristen zijn een boete van 5 x €32,- + 5 x ritprijs probeert op te leggen, en als ze dan niet kunnen betalen ze even vrolijk om 23:00 bij Lelylaan de trein uitzet
[
Voor 17% gewijzigd door
flowerp op 24-04-2011 12:52
]
It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.