Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17:46

PeaceNlove

Deugleuter

Volgens de NS-automaat en ook volgens de website kan je niet inchecken bij de NS met een saldo lager dan 10 euro met VDU.
Ik merk alleen regelmatig dat ik WEL kan inchecken bij de NS met mijn VDU met een saldo lager dan 10 euro. Gisteren zelfs met een saldo lager dan 8 euro!
Heeft iemand een idee waarom ik dat wel kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-10 12:13
Automatisch opladen geactiveerd?

Andere reden kan ik niet bedenken, het zou gewoon niet mogen en kunnen.

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:52

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

PeaceNlove schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 12:29:
Volgens de NS-automaat en ook volgens de website kan je niet inchecken bij de NS met een saldo lager dan 10 euro met VDU.
Ik merk alleen regelmatig dat ik WEL kan inchecken bij de NS met mijn VDU met een saldo lager dan 10 euro. Gisteren zelfs met een saldo lager dan 8 euro!
Heeft iemand een idee waarom ik dat wel kan?
Omdat de grens bij € 6,- ligt. Als je daar de € 10,- borg/inchecktarief vanaf trekt, kom je op - € 4,- wat het toegestane minimum is. Zodra je daaronder zou komen, wordt het geweigerd.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornE
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 23-10 15:46
Wat Freee!! zegt. Vervoerders willen liever niet dat je rood staat en met een saldo onder nul kun je niet verder reizen met de bus, tram of metro

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Argamas-2833/hero/1713811

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-10 17:52
PeaceNlove schreef op dinsdag 29 maart 2011 @ 12:29:
Ik merk alleen regelmatig dat ik WEL kan inchecken bij de NS met mijn VDU met een saldo lager dan 10 euro.
Had je toevallig daarvoor OV anders dan de trein gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

troftnom schreef op woensdag 30 maart 2011 @ 16:53:
[...]
Had je toevallig daarvoor OV anders dan de trein gebruikt?
Niet relevant, overstappen geldt niet bij de NS.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
Nevermind.

[ Voor 116% gewijzigd door troftnom op 30-03-2011 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.ad.nl/ad/nl/10...oeiers-met-ov-kaart.dhtml

En je kan natuurlijk geen kaart kopen met cash geld :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Tijd om een grote kaartruilmiddag te organiseren. Lijkt me toch onmogelijk te bewijzen dat ik degene ben geweest die de kaart heeft aangepast en ermee heeft gereisd als ik die kaart niet in bezit heb... Volgens mij dus gewoon bangmakerij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emrulez
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 24-06-2024
Mijn Studenten OV Chipkaart is Maandag Defect geraakt. Ik heb hem vandaag met het formulier opgestuurd. Ik heb voor nu even een anonieme OV. Maar heb ik andere opties? En kan ik de kosten die ik maak terug krijgen?

Iemand die hier meer over weet of ervaring mee heeft?

Alvast Bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RetroTycoon
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:52
Emrulez schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 15:34:
Mijn Studenten OV Chipkaart is Maandag Defect geraakt. Ik heb hem vandaag met het formulier opgestuurd. Ik heb voor nu even een anonieme OV. Maar heb ik andere opties? En kan ik de kosten die ik maak terug krijgen?

Iemand die hier meer over weet of ervaring mee heeft?

Alvast Bedankt
Backupje in het vervolg maken en die maar als noodoplossing op een willekeurige kaart overzetten? ;)

Ik meende te weten dat je geen kosten vergoed krijgt, of slechts een deel, maar dat zijn slechts vage herinneringen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-10 20:51

Sebazzz

3dp

RetroTycoon schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 16:36:
[...]

Backupje in het vervolg maken en die maar als noodoplossing op een willekeurige kaart overzetten? ;)
Dat werkt dus niet, de keys van de sectoren worden berekend op basis van (onder andere) het unieke kaartnummer wat niet te veranderen is.

Overigens gok ik dat als je kaart kapot is, dat gewoon er wat data corrupt is. Ik kan mij voorstellen dat het terugzetten van een backup op je kaart al de boel kan repareren. Dit vindt TLS echter niet zo leuk, en is daarom ook illegaal ;)

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 16:28
Voortaan opbellen en zeggen dat je kaart kwijt is. Hoeft je niet te wachten op postbezorging+verwerking van de formulieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10 17:46

tdw

Amai seg!

Sebazzz schreef op dinsdag 05 april 2011 @ 16:51:
[...]

Dat werkt dus niet, de keys van de sectoren worden berekend op basis van (onder andere) het unieke kaartnummer wat niet te veranderen is.
Ik dacht dat je dat ook kon aanpassen en daarmee palen/automaten kon laten crashen, omdat die niet berekend zijn op kaarnummers met minder dan 16 cijfers?

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:40

Snippertje

Light up your life

Laatst zat ik in de bus, ingecheckt op een zaterdagavond (week OV student). Wilde ik uitchecken, deed dat ding het niet. Nu zie ik dus net dat ik in de min sta en daardoor niet kan reizen. Ik denk prima, vraag het geld wel terug. Was bij Hermes, dus ik kijken hoe ik het terug moet vragen. Blijkt dat ik de haltes, tijden en al die andere ongein moet weten en daarbij alles in een gefrankeerde envelop moet opsturen naar de klantenservice!? Kan iemand mij vertellen dat dit ook op een andere manier kan? Dit moet toch wel? Dit is echt te belachelijk voor woorden namelijk.

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-10 16:11
Snippertje schreef op zondag 10 april 2011 @ 20:27:
Laatst zat ik in de bus, ingecheckt op een zaterdagavond (week OV student). Wilde ik uitchecken, deed dat ding het niet. Nu zie ik dus net dat ik in de min sta en daardoor niet kan reizen. Ik denk prima, vraag het geld wel terug. Was bij Hermes, dus ik kijken hoe ik het terug moet vragen. Blijkt dat ik de haltes, tijden en al die andere ongein moet weten en daarbij alles in een gefrankeerde envelop moet opsturen naar de klantenservice!? Kan iemand mij vertellen dat dit ook op een andere manier kan? Dit moet toch wel? Dit is echt te belachelijk voor woorden namelijk.
Het lijkt me niet onredelijk dat je de tijden en haltes moet opgeven. Ze moeten toch weten welk bedrag er wel in rekening gebracht moet worden en eventueel controleren of de storing daadwerkelijk plaatsgevonden heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Joshua schreef op zondag 10 april 2011 @ 20:35:
[...]
Het lijkt me niet onredelijk dat je de tijden en haltes moet opgeven. Ze moeten toch weten welk bedrag er wel in rekening gebracht moet worden en eventueel controleren of de storing daadwerkelijk plaatsgevonden heeft.
Maar het kan geen kwaad om in geval van storing ook een declaratie voor de porto op de enveloppe mee te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.nu.nl/binnenla...kaartfraude-nog-niet.html

Oftewel, laatst weer slap gelul van Translink

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 11:41

PauseBreak

derp!

Joshua schreef op zondag 10 april 2011 @ 20:35:
[...]

Er wordt op het moment dat je niet uitcheckt toch gewoon de 'borg' à €4,- afgeschreven? In dat geval is het dus ook helemaal niet relevant om te weten waar je bent in- en uitgestapt (muv voor reizigersbewegingsdoeleinden). Ze behoren gewoon die €4,- voor jouw kaart klaar te zetten de volgende keer dat je incheckt zodat je niet meer rood staat op die kaart.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

PauseBreak schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 11:15:
[...]
Er wordt op het moment dat je niet uitcheckt toch gewoon de 'borg' à €4,- afgeschreven? In dat geval is het dus ook helemaal niet relevant om te weten waar je bent in- en uitgestapt (muv voor reizigersbewegingsdoeleinden). Ze behoren gewoon die €4,- voor jouw kaart klaar te zetten de volgende keer dat je incheckt zodat je niet meer rood staat op die kaart.
Niet waar, ze behoren de € 4,- minus de reiskosten klaar te zetten en daarvoor is het dus wel nodig om in- en uitstaphalte te weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Freee!! schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 12:14:
[...]

Niet waar, ze behoren de € 4,- minus de reiskosten klaar te zetten en daarvoor is het dus wel nodig om in- en uitstaphalte te weten.
Ja ok, dat is logisch :P Maar dan nog heb je tijden niet nodig, dus waarom ze die dan wel vragen? :?

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:42

mrsar

waar een sar is,is een wodka

controleren of de automaat echt in storing stond? zal vast wel bijgehouden worden (zoals hierboven ergens gezegt)

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

mrsar schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 13:11:
controleren of de automaat echt in storing stond? zal vast wel bijgehouden worden (zoals hierboven ergens gezegt)
En de claim dat je wel hebt ingechecked verifiëren. Uitstaptijd en -halte dienen ook redelijk met elkaar overeen te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15:40

Snippertje

Light up your life

En toch blijf ik het belachelijk vinden. Dit allemaal uitzoeken kost me zoveel tijd, dat het uiteindelijk nog meer geld kost. Wel makkelijk geld verdienen zo voor die OV bedrijven, want ik denk dat niet veel mensen steeds die moeite willen doen.Een online formulier opsturen zou al zoveel makkelijker zijn.

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Snippertje schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 14:57:
En toch blijf ik het belachelijk vinden. Dit allemaal uitzoeken kost me zoveel tijd, dat het uiteindelijk nog meer geld kost. Wel makkelijk geld verdienen zo voor die OV bedrijven, want ik denk dat niet veel mensen steeds die moeite willen doen.Een online formulier opsturen zou al zoveel makkelijker zijn.
Als het je werkelijk zoveel tijd kost, dat je dat in geld uit kunt drukken, kan je dat natuurlijk altijd bij de declaratie van de portokosten voegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16:26

D4NG3R

kiwi

:)

Ik heb even een vraagje: Binnen nu en ~1 week ontvang ik mijn (Studenten) OV Chipkaart. Maar mag ik deze dan ook direct gebruiken? Mijn StuFi gaat namelijk pas 1 juli in.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Hier nog een mooie ov-chipkaar casus.

Aan ib-groep doorgeven dat mn ov chipkaart niet meer hoeft, kan gewoon online, dingetje invullen en klaar.
Dat was juni vorig jaar en zou per 1 augustus vorig jaar in gaan. Nergens stond dat je nog ergens een reisproduct moest deactiveren bij zo'n paal in de AH en dat dus ook niet gedaan. Al die tijd stond er minstens €20 op de kaart. Kaart in 2010 drie keer gebruikt, voor de bus geloof ik. Niet spannend dus.

Paar weken terug automatisch afschrijven geactiveerd. Toen ik van het weekend met de trein wou stond er dat mijn student reisproduct was geblokkeerd. Op zich prima, dat mocht meer dan een half jaar geleden al. Maar nu hebben ze de hele ov-chipkaart geblokkeerd.
Ik dat nummer bellen achterop, nee dan moet u naar een NS loket, daar kunnen ze een print maken. Ik daar heen, print gemaakt. Staat inderdaad dat hij geblokkeerd is.
En nu? De beste mevrouw van de balie wist het niet. En ik ook niet.

officieel heb ik nog recht op de ovchipkaart, dus een aanslag van de ibgroep verwacht ik niet

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honmashinsei
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-08 01:54
Wat is nu de beste reader, naast de touchatag? Die is echt nergens meer te verkrijgen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErgoStijn
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13:51
D4NG3R schreef op dinsdag 12 april 2011 @ 15:32:
Ik heb even een vraagje: Binnen nu en ~1 week ontvang ik mijn (Studenten) OV Chipkaart. Maar mag ik deze dan ook direct gebruiken? Mijn StuFi gaat namelijk pas 1 juli in.
Nee, als goed is staat er in de brief dat je een maand voordat je stufi ingaat, je je reisproduct op kunt halen. En dan vanaf een bepaalde dag X, kun je hem gebruiken. staat iig ergens vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S401
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:57
Volgens mijn vriendin kunnen we eindelijk reizen met de OV chipkaart op het traject Tiel - Arnhem met syntus :) . Eindelijk van het kaartjes kopen af in het weekend en het hopen dat het enige kaartjes automaat je pinpas wil pakken, want die wil ook wel eens weigeren. Niet dat er zo vaak gecontroleerd wordt bij de syntus, maar toch reis niet graag zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Hou er wel rekening mee dat je dan een nieuwe treinreis begint. Het degressieve tarief dat je met een papieren kaartje hebt geldt niet met een OV-chipkaart. Utrecht - Elst via Tiel zal zo dus een beetje duurder worden.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Jefrim schreef op woensdag 13 april 2011 @ 00:30:
Volgens mijn vriendin kunnen we eindelijk reizen met de OV chipkaart op het traject Tiel - Arnhem met syntus :) . Eindelijk van het kaartjes kopen af in het weekend en het hopen dat het enige kaartjes automaat je pinpas wil pakken, want die wil ook wel eens weigeren. Niet dat er zo vaak gecontroleerd wordt bij de syntus, maar toch reis niet graag zwart.
Op het traject Hengelo<->Oldenzaal nog niet, althans, afgelopen zondag.

Jij hebt dus ook problemen met het herkennen van de pinpas? "Pas ongeschikt"....

edit:
PVV blijft tegen OV-chipkaart
De PVV verzet zich tegen de verplichte invoer van de OV-chipkaart en blijft strijden voor behoud van de strippenkaart. Dat schrijft de partij in een persbericht. Volgens de partij is pijnlijk duidelijk geworden dat reizigers aantoonbaar duurder uit zijn als zij reizen met de OV-chipkaart, de OV-chipkaart niet bijdraagt aan de veiligheid in het openbaar vervoer en dat de kaart eenvoudig te kraken is.

PVV'er Léon de Jong stelt: "Voordat we weer met oogkleppen op honderden miljoenen extra aan belastinggeld uit de zakken van de reizigers schudden en pompen in dit miljardenverslindende project en de reizigers de OV-chipkaart verder door de strot duwen, zal de PVV middels een motie een onafhankelijke kosten-baten-analyse aanvragen. Hierin moet worden gekeken naar de kosten van de opties voor behoud, verbeteren en afschaffen van de OV-chipkaart".

[ Voor 50% gewijzigd door Raven op 13-04-2011 11:37 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DePers.nl voegt nog een stukje toe
De Jong gaat zijn verzoek voor zo'n kosten-batenanalyse donderdag per motie indienen tijdens een debat over het nieuwe vervoerbewijs. De PVV, gedoogpartner van het kabinet, is net als veel oppositiepartijen verre van tevreden over de ov-chipkaart. ,,Afgelopen periode is pijnlijk duidelijk geworden dat reizigers aantoonbaar duurder uit zijn als zij reizen met de ov-chipkaart, dat de kaart niet bijdraagt aan de veiligheid in het openbaar vervoer en dat 'ie eenvoudig te kraken is'', somt De Jong de bezwaren op.
Wat mij betreft een goede zaak en ik hoop echt dat die OV Chipkaart word afgeschaft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S401
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 15:57
Raven schreef op woensdag 13 april 2011 @ 10:20:
[...]

Op het traject Hengelo<->Oldenzaal nog niet, althans, afgelopen zondag.

Jij hebt dus ook problemen met het herkennen van de pinpas? "Pas ongeschikt"....

edit:
PVV blijft tegen OV-chipkaart

[...]
Ja heb ook problemen met pinpas met zowel mijn rabopas als mijn ING pinpas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Verwijderd schreef op woensdag 13 april 2011 @ 12:34:
[...]
ik hoop echt dat die OV Chipkaart word afgeschaft.
Waarmee je dus een systeem van 1,5 miljard euro op 5 jaar tijd afschrijft, en bovendien enorme kosten maakt om een ander systeem in te voeren? Geloof je het zelf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Alex) schreef op woensdag 13 april 2011 @ 17:44:
[...]

Waarmee je dus een systeem van 1,5 miljard euro op 5 jaar tijd afschrijft, en bovendien enorme kosten maakt om een ander systeem in te voeren? Geloof je het zelf?
Je bespaart in elk geval de miljarden die het loze project nog gaat kosten. Het probleem ligt bij degene die op het idee is gekomen dit waardeloze systeem in te voeren. Had nooit mogen gebeuren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Het idee achter het systeem is prima, in andere landen werkt het ook. Het is alleen de uitvoering die niet al te best is.

De grootste kostenpost is denk ik wel geweest, nu in bijna heel Nederland met de OV-chipkaart gereisd kan worden. Er komt nog een kleinere kostenpost aan, namelijk het vervangen van alle kaarten voor veiligere kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
Verwijderd schreef op woensdag 13 april 2011 @ 12:34:
[...]
Wat mij betreft een goede zaak en ik hoop echt dat die OV Chipkaart word afgeschaft.
En de geschiedenis herhaald zich. Want ook bij het introduceren van de strippenkaart hoopte de tegenstanders dat ie na enkele problemen snel weer zou worden afgeschaft.

Ik schreef het al eerder in dit topic, maar jij bent tegen elke verandering. Tot er weer een nieuwe verandering is en dan ben je opeens grote fan van de vorige verandering en groot tegenstander van de dan weer nieuwe.

Toen Windows 95 op de markt kwam spuwde je vuur, en hoopte dat het snel weer afgeschaft werd want 3.1 was veel beter. Toen Windows 98 kwam was je opeens grote fan van 95 en hoopte je dat 98 snel weer zou worden afgeschaft want 95 was veel beter.

Triest...

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
flowerp schreef op woensdag 13 april 2011 @ 18:05:
[...]

En de geschiedenis herhaald zich. Want ook bij het introduceren van de strippenkaart hoopte de tegenstanders dat ie na enkele problemen snel weer zou worden afgeschaft.

Ik schreef het al eerder in dit topic, maar jij bent tegen elke verandering. Tot er weer een nieuwe verandering is en dan ben je opeens grote fan van de vorige verandering en groot tegenstander van de dan weer nieuwe.

Toen Windows 95 op de markt kwam spuwde je vuur, en hoopte dat het snel weer afgeschaft werd want 3.1 was veel beter. Toen Windows 98 kwam was je opeens grote fan van 95 en hoopte je dat 98 snel weer zou worden afgeschaft want 95 was veel beter.

Triest...
En de geschiedenis herhaalt zich... De HBO'er begint te zeuren over mensen die zeuren over vernieuwingen die nergens voor nodig zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
De discussie wel of geen OVC is al in den treuren uitgekauwd hier in dit topic. Er zijn mensen voor, er zijn mensen tegen, er zijn mensen die het totaal niks boeit. Laten we niet weer gaan lopen bekvechten met het welles/niettus spelletje en gewoon verder gaan over het onderwerp OV Chipkaart.

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Jefrim schreef op woensdag 13 april 2011 @ 17:30:
[...]

Ja heb ook problemen met pinpas met zowel mijn rabopas als mijn ING pinpas.
offtopic:
ABN hier. Het is wel minder geworden, blijkbaar heeft dat vele geklaag iets geholpen, maar toch gebeurt het nog wel eens.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:45

Onbekend

...

flowerp schreef op woensdag 13 april 2011 @ 18:05:
[...]

Triest...
Het gebruik ervan wordt je gewoon verplicht, dus er valt niets terug te veranderen.
Na elke nieuwe Windows-versie zijn er wéér nieuwe Linuxgebruikers erbij gekomen.
Helaas is zwartrijden het enige alternatief voor een OV-chipkaart. Of het OV mijden en gewoon de betrouwbare auto nemen....

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Ofwel, je hebt voldoende mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornE
Het project zal doorgaan. In alle concessies zijn verplichtingen aangegaan en het rijk is gebonden aan bestuursovereenkomsten met decentrale overheden. Het rijk zal claims van do's en vervoerders niet willen, laat staan de parlementaire enquete ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

BjornE schreef op donderdag 14 april 2011 @ 07:54:
Het project zal doorgaan. In alle concessies zijn verplichtingen aangegaan en het rijk is gebonden aan bestuursovereenkomsten met decentrale overheden. Het rijk zal claims van do's en vervoerders niet willen, laat staan de parlementaire enquete ;)
Die laatste krijgen ze toch wel >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterLBP
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-09 19:25
Iemand al een doorstart of kopie van ov-chipkaart.org tegen gekomen/zelf gemaakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
MisterLBP schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 10:55:
Iemand al een doorstart of kopie van ov-chipkaart.org tegen gekomen/zelf gemaakt?
http://213.155.3.26/ov/nfcboard/

Deze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterLBP
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10-09 19:25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neodymium
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

Het is me ondertussen duidelijk dat je 5 minuten voor je vrij-reizen (of korting periode) kan inchecken bij NS en vervolgens je reis geheel met korting danwel gratis kan doen.

Hoe zit het echter met indien je met je weekend-ov inchecked op 11.55 (laten we voor het gemak zeggen 11.56) en vervolgens de trein van 11.59 pakt (bijv. ri Amsterdam op Amersfoort). Is dit nu wel toegestaan, of niet? Immers geld het vrij reizen pas om 12.00 (op vrijdag).

Doen de conducteurs hier moeilijk over? Iemand al ooit eens meegemaakt?

En moet ik dan nu inchecken met weekend voor dit 5-minutenvoordeel, of kan ik ook de chipkaart als (zichtkaart - "niet ingechecked") laten zien?

N00dlesoup alleen op afhalen (4,29EUR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MoiZie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06:38
Neodymium schreef op zondag 17 april 2011 @ 17:59:
Het is me ondertussen duidelijk dat je 5 minuten voor je vrij-reizen (of korting periode) kan inchecken bij NS en vervolgens je reis geheel met korting danwel gratis kan doen.

Hoe zit het echter met indien je met je weekend-ov inchecked op 11.55 (laten we voor het gemak zeggen 11.56) en vervolgens de trein van 11.59 pakt (bijv. ri Amsterdam op Amersfoort). Is dit nu wel toegestaan, of niet? Immers geld het vrij reizen pas om 12.00 (op vrijdag).

Doen de conducteurs hier moeilijk over? Iemand al ooit eens meegemaakt?

En moet ik dan nu inchecken met weekend voor dit 5-minutenvoordeel, of kan ik ook de chipkaart als (zichtkaart - "niet ingechecked") laten zien?
Dat mocht ook met het oude kaartje al niet, dus dit mag ook niet met de ov chipkaart. Vertrektijd 12:00 of later...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Echter zal dat in de praktijk goed gaan. Ten slotte heb je als je laat aankomt op het station zelf geen keuze meer of je betaald of niet.

Dus dit kan tegenwoordig gewoon wel.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neodymium
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

Hooglander1 schreef op zondag 17 april 2011 @ 18:14:
...Ten slotte heb je als je laat aankomt op het station zelf geen keuze meer of je betaald of niet...
Deze vat ik even niet :S

N00dlesoup alleen op afhalen (4,29EUR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Streekvervoerders willen geld voor invoering ov-chipkaart
DEN HAAG - De streekvervoerders willen compensatie van de overheid voor de meerkosten bij de invoering van de ov-chipkaart. Ze zeggen dat ze daar recht op te hebben, omdat de centrale overheid heeft nagelaten te zorgen voor een goede en kostenefficiënte invoering.

Dat staat in een dinsdag gepresenteerd rapport van de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland (FMN).

In het rapport, gemaakt onder leiding van Arie van der Zwan, staat dat de claim gerechtvaardigd is, omdat er schade is geleden maar ook omdat de streekvervoerders voor een beter openbaar vervoer hebben gezorgd in de regio. Bovendien is er door de aanbesteding geld bij de overheid binnengekomen dat voor de compensatie kan worden gebruikt.

Bij de FMN zijn aangesloten de particuliere vervoerders Arriva, Connexxion, Veolia Transport en Syntus.

Beter ov

Het geld dat openbaarvervoerbedrijven overhouden door ov-reizigers die vergeten uit te checken, moet nog meer dan nu worden geoormerkt voor beter openbaar vervoer. Een SP-motie met die strekking is dinsdag aangenomen door de Tweede Kamer.

De borg die reizigers kwijt zijn als ze zich vergeten uit te checken kunnen de ov-bedrijven momenteel op hun rekening bijschrijven.

Tientallen miljoenen

Ze zijn wel verplicht dat geld te gebruiken voor bijvoorbeeld betere informatiecampagnes om mensen te wijzen op het belang van uitchecken in het ov. De SP vindt echter dat dat geld besteed moet worden om het ov te verbeteren en vond een Kamermeerderheid aan haar zijde.

Motie-indiener Farshad Bashir is in zijn nopjes. ''Van de tientallen miljoenen euro's kunnen bijvoorbeeld de tarieven van het treinkaartje worden verlaagd'', oppert hij. ''Maar het geld kan ook worden gebruikt om te voorkomen dat buslijnen worden opgeheven.''

Jaarlijks zijn er miljoenen transacties met de chipkaart waarbij er iets misgaat met het in- of uitchecken. Hierdoor is de reiziger zijn volledige borg kwijt. Deze kan oplopen tot 20 euro per reis.

Geld terugvragen

Slechts een paar procent van de reizigers vraagt dit geld terug. Bashir denkt dat door zijn motie dat geld beter wordt besteed en dat het niet in ''de zakken van bijvoorbeeld de Franse en Duitse aandeelhouders van vervoersbedrijven'' verdwijnt.

''Het geld moet straks dus zorgen voor lagere tarieven, betere verbindingen en andere investeringen in goed openbaar vervoer. Tegelijk zorgt deze motie ervoor dat de vervoersbedrijven het aantal mislukte transacties moeten terugdringen. Zij hebben hier immers voortaan geen financieel voordeel meer bij.''

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornE
Jammer dat ze daarbij zijn vergeten welke rol ze zelf spelen. Hadden vervoerders al niet beloofd dat de kaart in 2009 er al zou zijn met producten er op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrNGm
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 03-10 20:49
MisterLBP schreef op vrijdag 15 april 2011 @ 10:55:
Het zal schaamteloze spam zijn om hier een link te vermelden, maar PC-Active heeft inmiddels een wiki opgezet met de content van de wiki van ov-chipkaart.org
Alex) schreef op woensdag 13 april 2011 @ 17:50:
Het idee achter het systeem is prima, in andere landen werkt het ook. Het is alleen de uitvoering die niet al te best is.
offtopic:
Dat zegt men van communisme ook. Aha! De OV-chipkaart is een verbasterde vorm van communisme! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benoni
  • Niet online
Het Parool: [url=hhttp://www.parool.nl/parool/nl/4/AMSTERDAM/article/detail/1878061/2011/04/20/Automatische-vergoeding-bij-vergeten-uitchecken.dhtml]'Automatische vergoeding bij vergeten uitchecken'[/url]

Een Amsterdams bedrijf komt met een systeem dat moet bijhouden wanneer reizigers vergeten uit te checken of recht hebben op een vergoeding bij vertragingen. De zogenaamde Claimer wil de gemaakte kosten automatisch bij de vervoerder claimen en vergoedingen doorstorten aan de reiziger.

Volgens Claimer strijken vervoersbedrijven jaarlijks 6 miljoen euro op doordat mensen vergeten uit te checken of geen vergoeding voor hun vertragingen opeisen. Het nieuwe monitoring systeem belooft de reisgegevens van een gebruiker automatisch bij te houden en te analyseren op vertragingen en 'vergeten keren uit te checken'. Op den duur moet geld claimen bij vertragingen automatisch gaan. Een vergeetachtige 'uitchecker' moet eerst aangeven wat de eindbestemming was.

Wie van de dienst gebruik wil maken, moet een account hebben op ov-chipkaart.nl en claimer.nl daar toegang toe verschaffen. Het project zit voorlopig nog in de testfase, waarin gebruikmaken van Claimer gratis is. Eenmaal uit de testfase houdt Claimer 20 procent in op de inkomsten van claims die daadwerkelijk worden vergoed.
Treffend commentaar van R. Rokvok op joop.nl:
Eerst verzin je een slecht systeem, daarna zien handige ondernemers een gat in de markt om geld te verdienen. Bedankt overheid. Dit is de broken window fallacy waar libertariërs altijd over reppen.
Ben benieuwd wat ze bij TLS voor gerechtelijke kronkels gaan verzinnen om dit te gaan dwarsbomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
Alsof je zomaar je gebruikersnaam en wachtwoord gaat gegeven?? Dan kunnen ze dus echt overal bij...beetje kansloze software lijkt mij....het idee is uiteraard wel goed, maar dat moet dus gewoon van TLS zelf komen en niet door een of ander vaag ander bedrijfje dat toegang wil dat je account (en dus ook rekeninggevens, reishistorie, adres, alles), maar ook bijvoorbeeld automatisch opladen, etc.

[ Voor 48% gewijzigd door roelieboelie op 20-04-2011 17:00 ]

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Laatst online: 21-10-2024
benoni schreef op woensdag 20 april 2011 @ 16:35:
[...]

Treffend commentaar van R. Rokvok op joop.nl:
Ben benieuwd wat ze bij TLS voor gerechtelijke kronkels gaan verzinnen om dit te gaan dwarsbomen.
Zelf, gratis deze service aanbieden, omdat ze zich opeens realiseren dat het pure diefstal is dat dit niet al is geregeld?
Oh wacht, ik vergat even dat de strippenkaart alleen maar wordt vervangen om verkapte prijsverhogingen door te kunnen voeren, die anders niet doorgevoerd zouden kunnen worden omdat het te duidelijk zou zijn dat de reiskosten opeens met 10-15% worden opgehoogd. (Prijsverhogingen van treinkaartjes etc. moeten door de politiek worden goedgekeurd, en als je op deze manier een nieuw systeem invoert dan is het niet duidelijk dat er op allerlei manieren omzetverhogingen mogelijk door worden, bijv. door "via"-kaartjes af te schaffen.)

Verder las ik dat er in groningen/drenthe geen vervanging komt voor de roze strippenkaart voor 65+ers, en dat ook de dagkaart komt te vervallen. Oftewel, lekker cashen en stiekem prijsverhogingen doorvoeren door het aanbod te "stroomlijnen". (Want het is ontzettend moeilijk om net zoals in de London Tubes een systeem te maken dat maximaal een bepaald bedrag per dag afschrijft afhankelijk van de hoeveelheid zones die je doorreist.)

[ Voor 21% gewijzigd door foppe-jan op 20-04-2011 17:03 ]

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
uh...in de OVC zit een functie voor 65+...welliswaar geen anonieme OVC, maar wel een persoonlijke.

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:26

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

foppe-jan schreef op woensdag 20 april 2011 @ 16:59:
[...]

Zelf, gratis deze service aanbieden, omdat ze zich opeens realiseren dat het pure diefstal is dat dit niet al is geregeld? :+
Oh wacht...

Verder las ik dat er in groningen/drenthe geen vervanging komt voor de roze strippenkaart voor 65+ers, en dat ook de dagkaart komt te vervallen. Oftewel, lekker cashen en stiekem prijsverhogingen doorvoeren door het aanbod te "stroomlijnen". (Want het is ontzettend moeilijk om net zoals in de London Tubes een systeem te maken dat maximaal een bepaald bedrag per dag afschrijft afhankelijk van de hoeveelheid zones die je doorreist.)
Dus je MOET een OV-chipkaart gaan gebruiken ook in het Noorden? :X Vind juist die kaartjes zo fijn omdat ik er niet altijd rekening moet houden dat mijn ovpas in mijn portemonnee zit.... Overigens waren die eurokaartjes zo goddelijk goedkoop soms _/-\o_ 12 euro de hele dag het hele Noorden door *O* _/-\o_

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
roelieboelie schreef op woensdag 20 april 2011 @ 17:01:
uh...in de OVC zit een functie voor 65+...welliswaar geen anonieme OVC, maar wel een persoonlijke.
Weet ik. Maar in de flyer die ik kreeg stond dit toch echt, tenzij ik niet kan lezen.

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Touchdomex schreef op woensdag 20 april 2011 @ 17:03:
eurokaartjes zo goddelijk goedkoop soms _/-\o_ 12 euro de hele dag het hele Noorden door *O* _/-\o_
Dat zou in principe toch nog steeds mogelijk moeten zijn?
In Amsterdam en Rotterdam kun je ook dagproducten krijgen waarmee je onbeperkt in die zones kunt reizen.

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Icelus schreef op woensdag 20 april 2011 @ 17:23:
[...]
In Amsterdam en Rotterdam kun je ook dagproducten krijgen waarmee je onbeperkt in die zones kunt reizen.
Niet in de bus zelf toch? Moet je dus eerst naar een centrale plek waar je dat soort kaartjes kan kopen en dan pas reizen? Of hoe werkt dat in Amsterdam?

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Touchdomex schreef op woensdag 20 april 2011 @ 17:27:
[...]

Niet in de bus zelf toch? Moet je dus eerst naar een centrale plek waar je dat soort kaartjes kan kopen en dan pas reizen? Of hoe werkt dat in Amsterdam?
De blauwe GVB automaten (staan op elk station waar ook de metro of sneltram komt en dat zijn bijna alle). Tevens kun je bestellen via de site en dan idd in de bus ophalen. Direct bij de chauffeur kopen (tegen de gebruikelijk meerprijs natuurlijk voor kaartjes in de bus) zou wel ideaal zijn.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

flowerp schreef op woensdag 20 april 2011 @ 20:03:
[...]

De blauwe GVB automaten (staan op elk station waar ook de metro of sneltram komt en dat zijn bijna alle). Tevens kun je bestellen via de site en dan idd in de bus ophalen. Direct bij de chauffeur kopen (tegen de gebruikelijk meerprijs natuurlijk voor kaartjes in de bus) zou wel ideaal zijn.
Dat soort automaten zijn er hier in het Noorden nauwelijks. Aangezien dorpen ook relatief ver uit elkaar liggen dan bijvoorbeeld in een stad of in de randstad is het plaatsen van dat soort dingen lastig. De enige manier waarop het dus in het Noorden zou kunnen is via de website....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Tegenwoordig zou je bestellingen bij iedere automaat op moeten kunnen halen, onafhankelijk van vervoerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Alex) schreef op woensdag 20 april 2011 @ 20:11:
Tegenwoordig zou je bestellingen bij iedere automaat op moeten kunnen halen, onafhankelijk van vervoerder.
Dan moet je dus vantevoren je kaartje bestellen en niet in de bus zoals nu. Ook zijn de plekken waar je zo'n bestelling kan ophalen is in het Noorden dun gezaaid...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rev!
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Die GVB kaartjes kosten 2.60 en zijn maar een uur geldig, lekker waardeloos dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornE
Icelus schreef op woensdag 20 april 2011 @ 17:23:
[...]
Juist vanwege de beperkte hoeveelheid automaten zou het goed kunnen dat die in veel regio's gewoon papieren opties blijven.

@ Foppe-Jan: Op een P-kaart staat je geboortedatum. Het systeem ziet dan automatisch of je recht hebt op ouderen- of jongerenkorting. Daar hoef je niks voor te doen.

@ Rev: dat is het zogenaamde "wagenverkoopkaartje", de oude grijze strippenkaart. Ik heb begrepen dat ze in amsterdam nog bezig zijn met een regionaal kaartje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornE
Strippenkaart op 19 mei weg uit Zuid-Holland

DEN HAAG - De strippenkaart verdwijnt op 19 mei uit het stads- en streekvervoer in de provincie Zuid-Holland. Dat maakten de provincie en het stadsgewest Haaglanden donderdag bekend. Vanaf die datum kunnen reizigers zonder abonnement alleen nog met de ov-chipkaart reizen.

De strippenkaart zou al begin februari worden afgeschaft, maar dat werd uitgesteld omdat de Tweede Kamer een motie aannam om eerst onderzoek te doen naar de fraudegevoeligheid van de ov-chipkaart.

Fraude 'beheersbaar'
Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) vindt die mogelijke fraude beheersbaar, meldde ze ruim een maand geleden.In de stadsregio's Rotterdam en Amsterdam is het nu al niet meer mogelijk om met een strippenkaart te reizen. Reizigers mogen daar alleen met een ov-chipkaart instappen.
Bron: http://www.nu.nl/binnenla...mei-weg-zuid-holland.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Een van de reacties bij bovenstaand artikel is het volgende:
Ff een domme vraag misschien, stel dat ik besluit om een keer naar Nederland terug te gaan en ik wil met een bus mee, kan ik dan zo instappen of moet ik maanden van tevoren al iets gaan ondernemen?
Daar ben ik wel benieuwd naar. Moet je nu maar van te voren een OV-chipkaart aanvragen en hopen dat die naar het buitenland opgestuurd wordt of pas bij aankomst in NL hopen dat je er meteen een kan krijgen?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
Raven schreef op donderdag 21 april 2011 @ 12:31:

[...]

Daar ben ik wel benieuwd naar. Moet je nu maar van te voren een OV-chipkaart aanvragen en hopen dat die naar het buitenland opgestuurd wordt of pas bij aankomst in NL hopen dat je er meteen een kan krijgen?
Nee, die kaartjes die je in de bus kunt kopen, en die volgend jaar vermoed ik €2,25 en het jaar daarop 3,50 voor 2 zones kosten (De "eurokaartjes" kosten nu al 50% meer dan toen ze werden ingevoerd.) blijven beschikbaar. En omdat die niet aan prijscontrole door de overheid onderhevig zijn, kunnen ze daar lekker woekerwinst op maken.

[ Voor 11% gewijzigd door foppe-jan op 21-04-2011 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandaX
  • Laatst online: 07:30

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

foppe-jan schreef op donderdag 21 april 2011 @ 12:39:
[...]

Nee, die kaartjes die je in de bus kunt kopen, en die volgend jaar vermoed ik €2,25 en het jaar daarop 3,50 voor 2 zones kosten (De "eurokaartjes" kosten nu al 50% meer dan toen ze werden ingevoerd.) blijven beschikbaar. En omdat die niet aan prijscontrole door de overheid onderhevig zijn, kunnen ze daar lekker woekerwinst op maken.
Onjuist, alle tarieven die op de bus worden gehanteerd, zowel verchipt als fysiek op een bij de chauffeur gekocht kaartje, moeten door de vervoersautoriteit (provincie / stadsregio) worden goedgekeurd.

Daarbij, om de vraag van Raven te beantwoorden: heb blijft altijd mogelijk een kaartje bij de chauffeur te halen. Deze zullen wel duurder worden om te ontmoedigen dat hier structureel gebruik van gemaakt gaat worden. Dit kunnen trouwens wegwerp-OV-chipkaarten zijn, maar ook simpele niet gechipte kaartjes (afhankelijk van de vervoerder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
SandaX schreef op donderdag 21 april 2011 @ 13:01:
[...]

Onjuist, alle tarieven die op de bus worden gehanteerd, zowel verchipt als fysiek op een bij de chauffeur gekocht kaartje, moeten door de vervoersautoriteit (provincie / stadsregio) worden goedgekeurd.
Dus die 50% prijsverhoging in een paar jaar tijd wordt goedgekeurd door de gemeente/provincie? Wat een wereld leven we in...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Raven schreef op donderdag 21 april 2011 @ 12:31:

[...]

Je kunt sowieso een anonieme chipkaart uit de automaat trekken. Dus dat kun je doen bij aankomst.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Touchdomex schreef op woensdag 20 april 2011 @ 17:27:
[...]

De 24-uurskaart zou ook bij de chauffeur te koop zijn in Amsterdam.

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

SandaX schreef op donderdag 21 april 2011 @ 13:01:
[...]

Daarbij, om de vraag van Raven te beantwoorden: heb blijft altijd mogelijk een kaartje bij de chauffeur te halen. Deze zullen wel duurder worden om te ontmoedigen dat hier structureel gebruik van gemaakt gaat worden. Dit kunnen trouwens wegwerp-OV-chipkaarten zijn, maar ook simpele niet gechipte kaartjes (afhankelijk van de vervoerder).
Okee.
PauseBreak schreef op donderdag 21 april 2011 @ 13:17:
[...]

Je kunt sowieso een anonieme chipkaart uit de automaat trekken. Dus dat kun je doen bij aankomst.
Weten niet Nederlands sprekende toeristen dat ook? Zo'n beetje alles qua OV info wordt alleen in NL aangegeven voor zover ik weet. Alleen de omroepinstallatie op de stations doet zo nu en dan EN+DE wanneer het om een internationale trein gaat. Lekker handig als je als nietsvermoedende aankomt in dit land...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornE
foppe-jan schreef op donderdag 21 april 2011 @ 13:04:
[...]

Dus die 50% prijsverhoging in een paar jaar tijd wordt goedgekeurd door de gemeente/provincie? Wat een wereld leven we in...
Dit ligt toch anders. Elk jaar worden de prijzen bijgesteld. Voor de strippenkaart met 5 cent, of een dubbeltje, etc. Bij dit soort eurokaartjes kan dat per jaar, maar gebruikelijker is dat het wordt opgespaard.

Bijvoorbeeld in Groningen is het euro kaartje vijf jaar (oid) lang op 1 euro gebleven, maar vorig jaar op 1,50 gezet. Wel is toen het aantal zones uitgebreid en ik dacht dat overstappen toen ook mocht (dat laatste weet ik niet zeker).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Raven schreef op donderdag 21 april 2011 @ 16:25:
[...]
Weten niet Nederlands sprekende toeristen dat ook? Zo'n beetje alles qua OV info wordt alleen in NL aangegeven voor zover ik weet. Alleen de omroepinstallatie op de stations doet zo nu en dan EN+DE wanneer het om een internationale trein gaat. Lekker handig als je als nietsvermoedende aankomt in dit land...
Tja, waarom veranderen hoe het vroeger werkte?

Of dacht je dat vroegah de toeristen wisten dat ze of naar een supermarkt of een sigarenwinkeltje of een ... of een ... moesten gaan om een strippenkaart te kopen.

Chipkaart kan je tenminste nog kopen in een automaat die je over kan schakelen naar engels...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Even een ander puntje he...
Lekker handig als je als nietsvermoedende aankomt in dit land...
Mischien is het sowieso niet handig om 'nietsvermoedend' in een land aan te komen. Zomaar een ideetje hoor.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
De NS speelt anders behoorlijk in op de buitenlandse toerist op Schiphol, automaten daar hebben een engelstalig hoofdscherm, met een vette shortcut naar een 1e klas kaartje naar Amsterdam. 8)7
Maar bij volledige overgang naar de OV chip gaat de NS daar ook wel op een handige manier op inspelen op dat soort toeristen punten. Dan proberen ze vast een anonieme OV chip voor in de 1e klas aan te smeren. ;)

De meeste toeristen weten waarschijnlijk wel dat touristensteden handige opties hebben voor het OV. Als Nederlander kijk je daar zelf ook naar in het buitenland tenslotte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
[...]
Okee.
[...]

Weten niet Nederlands sprekende toeristen dat ook? Zo'n beetje alles qua OV info wordt alleen in NL aangegeven voor zover ik weet.
Niet helemaal waar.

Bij mij op het werk krijgen we regelmatig buitenlandse collega's over de vloer. Dan lopen we mee naar een automaat om een OV chipkaart voor hen te kopen (iets in het achterhoofd hebbende van, domme buitenlanders weten dat toch niet). Achtereenvolgens is het volgende gebeurd:
  • Ze hadden zelf al een kaart gekocht bij aankomst op schiphol (gele NS automaat)
  • Ze wilde automaat zelf bedienen en hadden het vlaggetje om naar EN om te schakelen binnen no time gevonden.
  • Er stond een GVB medewerker naast de automaat te posten en deze medewerker wilde met alle geweld de service verlenen om de machine te bedienen (bankpas erin stoppen mocht wel zelf :P). Uiteraard sprak de medewerker Engels.
Het lijkt ook of het vooral Nederlands is om te denken dat anderen gek zijn en onze zogenaamd volledig unieke en bizarre systemen niet begrijpen. Als ik andersom naar een ander land ga gaat men er veel meer automatisch vanuit dat ik het lokale OV (en andere zaken) wel zal snappen. In de regel is een beetje voorbereiding op Internet en ter plekke een beetje logisch nadenken wel genoeg.

Enige irritante is dat op enkele stations (Bijlmer Arena, Amstel, ...) waar je van de trein op de metro/snel-tram kunt overstappen de instructies om dit te doen alleen in het Nederlands staan. Het is voor lokale mensen die er voor 't eerst komen al rottig om te weten welke van de 5 unieke readers (poortje NS, paaltje NS, poortje GVB, paaltje GVB, blauwe controle reader) je moet hebben voor jouw specifieke situatie. Heel simpel de tekst die er nu op staat ook in het Engels opzetten zou dit voor heel veel mensen een stuk makkelijker maken.
troftnom schreef op donderdag 21 april 2011 @ 22:52:
[...]

De NS speelt anders behoorlijk in op de buitenlandse toerist op Schiphol, automaten daar hebben een Engelstalig hoofdscherm, met een vette shortcut naar een 1e klas kaartje naar Amsterdam. 8)7
Klopt, dat kan moeilijk misgaan. Centraal heeft ook een paar van die shortcut apparaten staan.

Voordeel van 1e klas is natuurlijk wel dat ze onmogelijk verkeerd kunnen gaan zitten, wat een hoop gedoe met horken van de NS in de trein kan besparen. Je weet wel, van die gasten die vrolijk een gezin van 5 die duidelijk toeristen zijn een boete van 5 x €32,- + 5 x ritprijs probeert op te leggen, en als ze dan niet kunnen betalen ze even vrolijk om 23:00 bij Lelylaan de trein uitzet 8)7

[ Voor 17% gewijzigd door flowerp op 24-04-2011 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
flowerp schreef op zondag 24 april 2011 @ 12:47:
[...]
• Er stond een GVB medewerker naast de automaat te posten en deze medewerker wilde met alle geweld de service verlenen om de machine te bedienen (bankpas erin stoppen mocht wel zelf :P). Uiteraard sprak de medewerker Engels.
Kan je een indicatie geven hoevaak dit voorgekomen is? Ik heb werkelijk waar nog nooit een medewerker naast een automaat zien staan posten / uitleg geven.

Dit is echt de 1e keer dat ik hiervan hoor in NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Gomez12 schreef op zondag 24 april 2011 @ 13:02:
[...]

Kan je een indicatie geven hoevaak dit voorgekomen is? Ik heb werkelijk waar nog nooit een medewerker naast een automaat zien staan posten / uitleg geven.

Ik zie ze best vaak staan in Amsterdam, vooral bij de kaartautomaten bij metrostations.
Ze staan er niet altijd maar ik zie ze redelijk vaak.

[ Voor 10% gewijzigd door anandus op 24-04-2011 13:05 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
anandus schreef op zondag 24 april 2011 @ 13:03:
[...]
Ik zie ze best vaak staan in Amsterdam, vooral bij de kaartautomaten bij metrostations.
Ze staan er niet altijd maar ik zie ze redelijk vaak.
Ok, dan zal ik simpelweg oostindisch blind zijn :)

Ik had er alleen enkel ook nog nooit van gehoord (behalve in de reclamefolders etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dipsausje
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
[...]

In Venlo heb ik ook meegemaakt dat een NS medewerker hielp om de DB-automaat te bedienen. De DB automaat is (of was in ieder geval toen) alleen Duits, geen pin, enkel contant geld wat dicht bij te betalen bedrag komt (briefje van €20 wordt geweigerd als je nog €8 moet betalen). Ik ben nog altijd niet zo'n fan van de OV-chipkaart, maar als toerist is het openbaar vervoer in Nederland echt zo moeilijk nog niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
[...]

Pfff... daar vraag je met wat. Voorzichtige indicatie is een paar honderd keer dat ik ze heb gezien denk ik. Een tiental keer dat ze me zelf wilde helpen ("Nee, bedankt mevrouw/meneer ik ontwikkel zelf dergelijke systemen ik heb geen hulp nodig") en een handjevol keer met buitenlandse collega's (zodra ze een woord Engels horen komen ze extra snel ;)).
Dipsausje schreef op zondag 24 april 2011 @ 16:58:
[...]
In Venlo heb ik ook meegemaakt dat een NS medewerker hielp om de DB-automaat te bedienen. De DB automaat is (of was in ieder geval toen) alleen Duits,
Dat is leuk, nooit geweten dat er in Nederlandse plaatsen DB automaten stonden. Enkele andere bij de grens gelezen plaatsen (Hengelo, Arnhem, Nijmegen) heb ik ze nooit gezien. Wel rijdt er in Nijmegen een Duitse bus. Vraag me af of ze dat ooit gaan oplossen met de OV-chipkaart en speciaal voor het NL publiek een OV chipkaart reader plaatsen.

DB automaten in Duitsland zelf kun je altijd van taal wisselen. Dat was in ieder geval al zo'n 5 jaar geleden het geval van wat ik me kan herinneren.

[ Voor 38% gewijzigd door flowerp op 24-04-2011 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:08
Ze zitten ook lekker stevig vast. Ik reed nog redelijk rustig over een drempeltje en hoorde daarna een knal bij de achterdeur.

OV Chipfaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
trolleystad schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 08:24:
Ze zitten ook lekker stevig vast. Ik reed nog redelijk rustig over een drempeltje en hoorde daarna een knal bij de achterdeur.

[afbeelding]
Niet meegenomen voor onderzoek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
Verstekbakker schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 09:25:
[...]

Niet meegenomen voor onderzoek?
Zal m'n werkgever niet blij mee zijn. >:) Heb het apparaat onder de chauffeursstoel gelegd. De TD mag 'm weer vastzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
trolleystad schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 11:03:
[...]

Zal m'n werkgever niet blij mee zijn. >:) Heb het apparaat onder de chauffeursstoel gelegd. De TD mag 'm weer vastzetten.
Doodzonde! 'Iemand' had hem toch wel in zijn zak kunnen steken toen je even strippenkaarten aan het stempelen was? O-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
Verstekbakker schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 14:54:
[...]

Doodzonde! 'Iemand' had hem toch wel in zijn zak kunnen steken toen je even strippenkaarten aan het stempelen was? O-).
Mja ik denk dat deze apparaten niet meer bevatten dan een RFID lezer, wat lampjes, display, een netwerkverbinding en wat simpele logica. Het meeste wordt afgehandeld door een centrale boordcomputer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
trolleystad schreef op dinsdag 26 april 2011 @ 16:40:
[...]

Mja ik denk dat deze apparaten niet meer bevatten dan een RFID lezer, wat lampjes, display, een netwerkverbinding en wat simpele logica. Het meeste wordt afgehandeld door een centrale boordcomputer.
En die vallen natuurlijk wat minder makkelijk onder de wagen vandaan... Shit...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Hmm, eerst zaten ze bij het loket toeslag te eisen als je daar een kaartje kwam kopen, nu doen ze dat bij het opladen van het saldo van de OV-chipkaart bij het loket blijkbaar ook zag ik toenstraks.
Lullig voor de mensen (mams en ik zijn er 2 van) waarvan de pas nog steeds wel eens geweigerd wordt door die touchscreen kaartjesautomaten....
CyBeR schreef op donderdag 21 april 2011 @ 21:39:
Even een ander puntje he...

[...]

Mischien is het sowieso niet handig om 'nietsvermoedend' in een land aan te komen. Zomaar een ideetje hoor.
Hoe moet je als toerist van te voren weten dat ze hier druk bezig zijn met het doordrukkeninvoeren van een nieuw vervoersbewijs. :? Okee, enig onderzoek doen kan, net even geprobeerd met Google in het Engels, en er is wel wat Engelse info beschikbaar zo te zien: http://amsterdamtips.com/tips/ov-chipkaart.php
Misschien had ik dat zoeken met Google even voor mijn vorige post moeten doen :$
flowerp schreef op zondag 24 april 2011 @ 12:47:
[...]

Niet helemaal waar.

Bij mij op het werk krijgen we regelmatig buitenlandse collega's over de vloer. Dan lopen we mee naar een automaat om een OV chipkaart voor hen te kopen (iets in het achterhoofd hebbende van, domme buitenlanders weten dat toch niet). Achtereenvolgens is het volgende gebeurd:
  • Ze hadden zelf al een kaart gekocht bij aankomst op schiphol (gele NS automaat)
  • Ze wilde automaat zelf bedienen en hadden het vlaggetje om naar EN om te schakelen binnen no time gevonden.
Het lijkt ook of het vooral Nederlands is om te denken dat anderen gek zijn en onze zogenaamd volledig unieke en bizarre systemen niet begrijpen. Als ik andersom naar een ander land ga gaat men er veel meer automatisch vanuit dat ik het lokale OV (en andere zaken) wel zal snappen. In de regel is een beetje voorbereiding op Internet en ter plekke een beetje logisch nadenken wel genoeg.

Enige irritante is dat op enkele stations (Bijlmer Arena, Amstel, ...) waar je van de trein op de metro/snel-tram kunt overstappen de instructies om dit te doen alleen in het Nederlands staan. Het is voor lokale mensen die er voor 't eerst komen al rottig om te weten welke van de 5 unieke readers (poortje NS, paaltje NS, poortje GVB, paaltje GVB, blauwe controle reader) je moet hebben voor jouw specifieke situatie. Heel simpel de tekst die er nu op staat ook in het Engels opzetten zou dit voor heel veel mensen een stuk makkelijker maken.

[...]

Klopt, dat kan moeilijk misgaan. Centraal heeft ook een paar van die shortcut apparaten staan.

Voordeel van 1e klas is natuurlijk wel dat ze onmogelijk verkeerd kunnen gaan zitten, wat een hoop gedoe met horken van de NS in de trein kan besparen. Je weet wel, van die gasten die vrolijk een gezin van 5 die duidelijk toeristen zijn een boete van 5 x €32,- + 5 x ritprijs probeert op te leggen, en als ze dan niet kunnen betalen ze even vrolijk om 23:00 bij Lelylaan de trein uitzet 8)7
That's a new one, de enigste keer dat ik iemand zag staan om te helpen bij een kaartjesautomaat was toen ik aankwam op Gardemoen. Kreeg die automaat niet in het Engels...
offtopic:
Ik kreeg toen de vraag of ik student was :? . Natuurlijk ja gezegd, was ik toen ook ;) . Studentenpas? Nooit gekregen, wel een (de geplastificeerde) OV-kaart. Ziet ze student staan, geeft dat in de automaat aan waarna de prijs Gardemoen->Oslo 50% goedkoper werd. Daarna redde ik me wel. De automaat overigens niet, die gaf nogal veel wisselgeld terug. Stopte er een 200NOK (~€25) briefje in, kaartje was met korting 80NOK (~€10), kreeg ik 600NOK (~€75) aan 20NOK (~€2,50) munten terug. Handig wat extra kleingeld :+

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
http://www.nu.nl/politiek...-overal-ov-chipkaart.html
"In plaats daarvan wordt er door allerlei partijen gepraat over het terugdraaien van de ov-chipkaart, terwijl het gros van de mensen gewoon tevreden is, inclusief de ANWB", stelt Aptroot.
En die aap heeft dat aan iedereen gevraagd, incl. de mensen die NIET met dat ding reizen? Dit zijn weer van die belachelijke uitspraken...

En natuurlijk is de ANWB er tevreden over... Minder mensen gaan met het OV door die kaart, meer mensen in de auto, meer mensen die ANWB lid worden...

[ Voor 17% gewijzigd door Verstekbakker op 28-04-2011 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:45

Onbekend

...

En al heeft hij wel een aantal negatieve antwoorden gehad, dan zou hij ze nog steeds niet vertellen.
Het gezegde "Wij van WC-eend adviseren WC-eend." blijft terugkomen.

En trouwens, als een onafhankelijke onderzoeksorganisatie iets anders heeft geconcludeerd, dan wordt die kaart alsnog doorgedrukt.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Ik vind het overigens opvallend dat er anno 2011 blijkbaar nog steeds plaatsen zijn waar je niet met een OV-chipkaart kan reizen. Al ben ik het niet tegengekomen, maar ik reis voornamelijk in de Randstad.
Zal me niets verbazen als het gewoon een trucje is om mensen geld af te troggelen door ze te dwingen om losse kaartjes in de bus te kopen :P
En natuurlijk is de ANWB er tevreden over... Minder mensen gaan met het OV door die kaart, meer mensen in de auto, meer mensen die ANWB lid worden...
Hoe kom je erbij dat er minder mensen met het OV zouden reizen?
Het enige wat ik daarvan weet is dat de SP ooit 'becijferd' heeft dat er minder mensen met het OV zouden gaan. Maar harde cijfers daarvan zijn er niet, voor zover ik weet.

Sterker nog, nu het OV makkelijker is geworden (1 pasje ipv allemaal verschillende papiertjes) kan ik net zo goed claimen dat er juist méér mensen met het OV gaan ;)

Ook de conclusie dat die mensen dús maar met de auto gaan acht ik ook onbewezen. Je hebt ook alternatieven zoals bijv de fiets. Er is wel een groei van het aantal autogebruikers, maar die groei is al jaren/decennia bezig, ik zou dat niet zo snel een gevolg van de OV-chipkaart noemen :P

[ Voor 18% gewijzigd door anandus op 28-04-2011 11:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
anandus schreef op donderdag 28 april 2011 @ 11:36:
[...]

Hoe kom je erbij dat er minder mensen met het OV zouden reizen?
Het enige wat ik daarvan weet is dat de SP ooit 'becijferd' heeft dat er minder mensen met het OV zouden gaan. Maar harde cijfers daarvan zijn er niet, voor zover ik weet.

Sterker nog, nu het OV makkelijker is geworden (1 pasje ipv allemaal verschillende papiertjes) kan ik net zo goed claimen dat er juist méér mensen met het OV gaan ;)

Ook de conclusie dat die mensen dús maar met de auto gaan acht ik ook onbewezen. Je hebt ook alternatieven zoals bijv de fiets. Er is wel een groei van het aantal autogebruikers, maar die groei is al jaren/decennia bezig, ik zou dat niet zo snel een gevolg van de OV-chipkaart noemen :P
Kortom: Aptroot kletst net zo hard uit zijn nek als een idioot op Tweakers.net. Dat wilde ik er maar mee zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornE
De enige plaatsen zijn nog wat decentrale treinlijnen. Als het goed is, komt dat eind dit jaar wel goed. Als de planningen nu wel gehaald worden;) is eind dit jaar het wel overal alleen ov chipkaart(bus en trein). Alleen bij ns blijft ook papier nog (tijdelijk?) bestaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Verstekbakker schreef op donderdag 28 april 2011 @ 14:13:
[...]

Kortom: Aptroot kletst net zo hard uit zijn nek als een idioot op Tweakers.net. Dat wilde ik er maar mee zeggen.
Oh, okee. Dan delen we dezelfde mening :P

Nadat over 2 weken de chipkaart in Zuid-Holland ingevoerd wordt volgt in juni Overijssel, Gelderland, Flevoland, Noord-Holland en Friesland en in juli Zeeland en Limburg:
Nederland in juli goeddeels aan ov-chipkaart

Reizigers in het openbaar vervoer kunnen per 7 juli in een groot deel van Nederland geen gebruik meer maken van hun strippenkaart. Nu kunnen ze nog kiezen tussen dat papieren reisbewijs of de ov-chipkaart, maar met ingang van die datum wordt alleen nog maar de nieuwe kaart geaccepteerd.

Dat heeft minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) vrijdag geschreven aan de Tweede Kamer.
Haar brief volgt op een debat van donderdagavond waarin bleek dat een Kamermeerderheid akkoord is met het verdwijnen van de strippenkaart. PVV en SP zijn daar wel tegen, omdat de ov-chipkaart duurder en fraudegevoeliger zou zijn.

Per 30 juni al schaft de VVD-bewindsvrouw de strippenkaart in een flink aantal gebieden af. Dat zijn de provincies Overijssel, Gelderland, Flevoland, Noord-Holland en Friesland.
Per 7 juli volgen Zeeland en Limburg. In de stadsregio's Rotterdam en Amsterdam is de strippenkaart al een tijdje niet meer geldig. In het Kamerdebat van donderdag werd afgesproken per 19 mei in heel Zuid-Holland de papieren ov-kaart te bannen.
Zijn er eigenlijk nog (veel) mensen die met een strippenkaart reizen? Of is het sowieso uitgestorven?
(Ik woon in Amsterdam, dus heb geen flauw idee hoe het is in de gebieden waar nog een strippenkaart gebruikt kan worden)

[ Voor 3% gewijzigd door anandus op 29-04-2011 18:11 ]

Pagina: 1 ... 55 ... 100 Laatste

Let op:
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.