Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornE
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-10 20:22
D4NG3R schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 16:58:
Vandaag na schooltijd even naar het Centraal station in Hengelo gegaan om mijn OV Chipkaart te activeren. Blijkt dat verdomme op bijna elk station in NL niet mogelijk te zijn.. (En op Hengelo dus ook niet)

Waarom moeten die punten allemaal bij winkels staan? Is een station niet de meest logische plek :? .
Wat wil je activeren? Dat moet sinds kort wel kunnen op stations... :?

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Argamas-2833/hero/1713811

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
Wat een loze kreet 8)7

Het gaat erom om het bedrag in perspectief te brengen. Een enorm project met talloze voordelen en uitgebreide groeimogelijkheden voor de toekomst zou moeten worden teruggedraaid vanwege een €7,50 per 5(!) jaar. De kroeg was maar een willekeurig voorbeeld. Je kan 5 jaar reizen t.o.v. 1 of 2 drankjes die je in enkele minuten op hebt. Als je niet naar de kroeg gaat trek dan de vergelijking met een magazine kopen die je in een half uurtje uithebt of misschien meer direct de belasting die je voor je auto betaald.

Dan zijn allemaal grote veelvouden van die €7,50. We hebben het hier niet over €500,- per jaar ofzo...

Ik geef toe, natuurlijk zou ik hem ook graag gratis willen hebben of nog liever er voor betaald worden om hem te hebben, maar ik kan me niet voorstellen dat €7,50 per 5 jaar zelfs voor de meest armlastige minima een niet op te hoesten bedrag is (en ja, ik heb als student in een best wel armoedige situatie geleefd dus heb wel enige ervaring met elk dubbeltje moeten omdraaien).

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:14

D4NG3R

kiwi

:)

BjornE schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 17:02:
[...]

Wat wil je activeren? Dat moet sinds kort wel kunnen op stations... :?
Weekabbo voor m'n Studentenkaart.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:41

ManiacsHouse

Scheisse!

ManiacsHouse schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 09:34:
[...]

[...]

Vooral doorgaan met kop in zand en arrogant je nergens wat van aantrekken.
Vraag me af of het afgesproken werk is. "Oei" zegt mevrouw Schultz tegen de provincies "de kamer wil de strippenkaart nog houden en ik kan dat niet zonder gezichtsverlies doordrukken. Als jullie als provincies nou eens gaan dreigen met claims enzo dan heb ik een legitieme reden om schijt te hebben aan de kamer en de burgers" :P
Ik quote mezelf maar even. Het was niet de minister maar de PVV die voor de 'dreiging' zwichtte dus...
Wat een losers. Oh jee schadeclaims... Dus niet kijken of het echt wel goed is voor de burgers... Nee straks zijn we geld kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
shameete schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 10:00:
ik heb liever ook gewoon een strippenkaart, maar ja... iets met strot en duwen :(
Begin jaren 80 had ik liever ook gewoon een los kaartje ipv die rare gekke nieuwe andere stroppenkaart, maar ja... iets met strot en duwen :(

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10-2024
flowerp schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 17:20:
[...]

Begin jaren 80 had ik liever ook gewoon een los kaartje ipv die rare gekke nieuwe andere stroppenkaart, maar ja... iets met strot en duwen :(
Enkele jaren terug is mij beloofd dat de invoering van dit nieuwe systeem niet gepaard zou gaan met een hele zwik aan stiekeme kostenverhogingen voor het gebruiken van het OV. Maar ja, iets met politici. (En lui op fora die vinden dat je niet mag klagen over kostenverhogingen en voorgelogen worden "want dat had je kunnen verwachten")

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

PVV

De PVV geldt als een groot criticaster van de ov-chipkaart, vooral omdat die partij de nieuwe kaart voor reizigers te duur vindt. PVV'er Leon de Jong zei in het debat geen steun te kunnen geven aan de motie van de oppositie, omdat die motie uitgaat van het verbeteren van de chipkaart.

Hij wil echter dat die chipkaart niet verplicht wordt ingevoerd.

De motie regelde echter ook dat de strippenkaart voorlopig niet mag worden afgeschaft, maar door de toevoeging haakte de PVV af.

De Jong diende wel zelf een motie in die inging op mogelijke claims bij het tijdelijk redden van de strippenkaart, maar diende zelf geen motie in om de kaart ook daadwerkelijk langer in stand te houden.
Dus stemt men toch maar gewoon voor de kaart... Juist ja... Ziek volk. Ik :r van die PVV

[ Voor 23% gewijzigd door ManiacsHouse op 22-06-2011 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
foppe-jan schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 17:27:
[...]

Enkele jaren terug is mij beloofd dat de invoering van dit nieuwe systeem niet gepaard zou gaan met een hele zwik aan stiekeme kostenverhogingen voor het gebruiken van het OV. Maar ja, iets met politici.
Lijkt mij meer iets met vervoerders te maken te hebben en niet met politici?
(Al zou je daar de schuld van kunnen geven aan politici, die hebben 10 jaar geleden (ofzo?) het openbaar vervoer geprivatiseerd, maar da's weer een andere discussie :P ).

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
flowerp schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 17:08:
[...]

Wat een loze kreet 8)7

Het gaat erom om het bedrag in perspectief te brengen. Een enorm project met talloze voordelen en uitgebreide groeimogelijkheden voor de toekomst zou moeten worden teruggedraaid vanwege een €7,50 per 5(!) jaar. De kroeg was maar een willekeurig voorbeeld. Je kan 5 jaar reizen t.o.v. 1 of 2 drankjes die je in enkele minuten op hebt.
ik kan helemaal geen 5 jaar reizen, ik heb de mogelijkheid om die 5 jaar te reizen, dat is heel wat anders. moet je eens bij een bar van je klanten verlangen dat ze een bierglas kunnen kopen voor 7,50 waarvan ze een x periode gebruik mogen maken. uiteraard zoveel drinken als ze zelf willen maar een biertje kost net zoveel als voorheen.

elke reisbeweging kost me geld, als ik 2x per jaar reis op de OV chipkaart is het veel.
dus voor 10 retourtjes die ik maak met zo'n kaart kost me dat dus 75 cent per retour extra omdat die kaart geld kost.

ik zie geen enkel voordeel in de chipkaart in de huidige vorm.

*opladen vs. nieuwe strippenkaart kopen. het vereist beide dezelfde handeling.. namelijk een winkel inlopen.
* automatisch opladen, leuk bedacht maar ik hou graag de controle over m'n geld, geen voordeel voor mij dus.
* in en uitchecken is alleen maar lastiger geworden, naast inchecken is er nu een extra handeling bijgekomen waarbij als je die vergeet je óf achter je geld aan kunt, óf 4 euro armer bent.

dus eh.. wat zijn dan de talloze voordelen en uitgebreide groeimogelijkheden?

[ Voor 7% gewijzigd door Shanquish op 22-06-2011 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17:22
@shameete; waarom zouden we jou nog overtuigen...? Je bent bang voor veranderingen concludeer ik uit je posts. Jammer maar geeft niet. De ov-chipkaart word je mooi door de strot geduwd. :)

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:49
Als we over 20 jaar overstappen op OV betalen met een vingerafdruk/irisscan/geïmplanteerde chip dan is de OV Chipkaart ineens heilig!

[ Voor 10% gewijzigd door Dolan op 22-06-2011 18:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
anandus schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 17:31:
[...]
(Al zou je daar de schuld van kunnen geven aan politici, die hebben 10 jaar geleden (ofzo?) het openbaar vervoer geprivatiseerd, maar da's weer een andere discussie :P ).
politici hebben het huidige kilometersysteem goedgekeurd, en provincies het recht gegeven die tarieven zelf te bepalen. Dus nee, gewoon de schuld van die politici. ;)

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
foppe-jan schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 17:27:
[...]

Enkele jaren terug is mij beloofd dat de invoering van dit nieuwe systeem niet gepaard zou gaan met een hele zwik aan stiekeme kostenverhogingen voor het gebruiken van het OV. Maar ja, iets met politici. (En lui op fora die vinden dat je niet mag klagen over kostenverhogingen en voorgelogen worden "want dat had je kunnen verwachten")
Nee.

Ik weet dat het ondertussen veel berichten zijn, maar vrij in het begin van deze discussie schreef ik al dat met stipt, het aller-aller-aller... ALLER domste ding is wat de hele OV Chipkaart organisatie ooit in haar hele bestaan heeft gedaan is er niet voor zorgen dat no matter what de prijs van reizen met de OV Chipkaart altijd lager is dan met de strippenkaart.

Vergeleken bij de pure domheid hiervan valt het hele security issue (wat ook al van ongekende domheid getuigde) wat mij betreft nog volledig in het niets.

Het is gewoon een te makkelijke stok voor de mensen die sowieso tegen verandering zijn om een nieuw product mee te gaan slaan.

De veronderstelde algemene tariefsverhoging van reizen met de OV Chipkaart t.o.v. de strippenkaart is eigenlijk helemaal niet te wijten aan een chip kaart maar aan de Wet Personenvervoer 2000 (zie Wikipedia: Wet personenvervoer 2000), waarbij nagenoeg tegelijk met de invoering van de OV Chipkaart ook de tariefstructuur is veranderd voor deze wet. Echter, de OV Chipkaart kan makkelijk ook met het bestaande zone systeem worden gebruikt. Dit weten maar heel weinig mensen klaarblijkelijk, maar in Amsterdam heeft men een flinke poos het zone systeem met de OV Chipkaart gebruikt.

Het zou echter mogelijk geweest kunnen zijn om naast de prijsberekening per kilometer, ook intern parallel de prijs berekening per zone te doen en dan ***ALTIJD*** de laagste van die 2 te nemen. Dan hadden de vervoerders in principe minder inkomsten kunnen hebben, maar dat is de prijs die je dan betaalt voor een duaal systeem en de invoering. Maar men gaat er nu van uit dat het gemiddelde van soms goedkoper, soms duurder vrij sterk overeenkomt met wat het zone systeem destijds opbracht en dat mensen het dus ook ervaren dat ze even duur uit zijn.

Mensen zijn echter schijnheilige en selectieve wezens, want met name in discussies zoals we die hier voeren herinnerd men zich natuurlijk 'toevallig' alleen de keren dat ze duurder uit waren, maar nooit de keren dat ze goedkoper uit waren en dus wordt het hele systeem als duurder ervaren.

Had men die altijd-goedkoper-strategie aangehouden tijdens de invoering dan had men later alsnog de prijzen kunnen verhogen. Dat gebeurd nu immers ook met de strippenkaart en papieren trein kaartjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
shameete schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 17:50:
[...]

ik kan helemaal geen 5 jaar reizen, ik heb de mogelijkheid om die 5 jaar te reizen, dat is heel wat anders. moet je eens bij een bar van je klanten verlangen dat ze een bierglas kunnen kopen voor 7,50 waarvan ze een x periode gebruik mogen maken. uiteraard zoveel drinken als ze zelf willen maar een biertje kost net zoveel als voorheen.
Wat dacht je van de entree bij b.v. de Zwarte Markt in Beverwijk of de Pasar Mallam in Den Haag?

Daar moet je betalen voor de mogelijkheid om iets te kunnen kopen.

En wat dacht je van de bankpas? Daar moet je ook voor betalen en dan heb je alleen de mogelijkheid om iets te kunnen betalen. En internet bankieren? Kost ook geld en dan heb je alweer alleen de mogelijkheid om te kunnen betalen.

Houder-schap belasting? Moet je betalen alleen voor het bezit van een voertuig. Het echte reizen kost je dan nog geld per kilometer.

En wat dacht je van cafes die entree vragen? Dan betaal je zomaar ook even €5 of meer en dan moet je dus inderdaad nog voor elk biertje of wijntje apart betalen.

En die OV Chipkaart is niet altijd €7.50. Je kunt hem ook voor €1 krijgen, of dikwijls gratis bij een abonnement. Daarnaast vertegenwoordigd het ding een waarde van €4 aan reistegeoed, omdat je dus €4 in de min kan staan.
elke reisbeweging kost me geld, als ik 2x per jaar reis op de OV chipkaart is het veel.
dus voor 10 retourtjes die ik maak met zo'n kaart kost me dat dus 75 cent per retour extra omdat die kaart geld kost.
75 hele centen! Het is me toch wat... Als die 75 cent je zo zwaar ligt kun je misschien even na je ritje ergens met een pet gaan staan? Of toch maar voortaan een minuutje per maand minder bellen ofzo? Dan heb je het ook zo terug verdient :P
automatisch opladen, leuk bedacht maar ik hou graag de controle over m'n geld, geen voordeel voor mij dus.
Jij misschien, maar de meerderheid van de Nederlanders ziet dat blijkbaar toch anders gezien hoe dikwijls men via de pin pas betaalt.

Daarnaast, het klinkt wel heel stoer om iets te zeggen in de trend van "IK BEPAAL ZELF"... maar met de OV Chipkaart kun je wel gewoon inzichtelijk zien wat je precies aan reiskosten hebt gemaakt en DAT BEPAAL JE ZELF. Bewaar jij soms al je oude strippenkaart in een la en pluis je die periodiek na door op de stempels te kijken hoeveel je in een bepaalde periode aan reiskosten hebt gemaakt?

Ik denk dat je met electronisch betalen juist meer controle kunt houden omdat je veel beter naderhand kunt zien waar je geld heengegaan is.

[ Voor 31% gewijzigd door flowerp op 22-06-2011 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:16
anandus schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 17:31:
[...]
De vervoerders zijn inderdaad verantwoordelijk voor de prijzen. Echter de overheid heeft een grote troef in handen, namelijk om de strippenkaart te vervangen door de OVchipkaart moet de wet aangepast worden. Wat let de overheid om te zeggen zolang deze lijst met problemen rond de OVchipkaart nog niet opgelost is blijft de strippenkaart bestaan en pas als de punten zijn opgelost schaffen wij de strippenkaart af. Dan hebben de vervoerders het helemaal zelf in de hand hoelang ze de strippenkaart willen laten bestaan en de daarbij gepaarde kosten.

Het probleem is echter dat de overheid zelf tot over zn oren erin zit en feitelijk geen toezichthouder meer is en naar de pijpen danst van de vervoerders. De strippenkaart wordt afgeschaft terwijl er nog een legio aan problemen spelen, feitelijk hoopt men door het maar door te duwen dat tzt uiteindelijk die problemen wel worden opgelost en uitkomt waar men wil zijn.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
flowerp schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 18:27:
[...]

Nee.

Ik weet dat het ondertussen veel berichten zijn, maar vrij in het begin van deze discussie schreef ik al dat met stipt, het aller-aller-aller... ALLER domste ding is wat de hele OV Chipkaart organisatie ooit in haar hele bestaan heeft gedaan is er niet voor zorgen dat no matter what de prijs van reizen met de OV Chipkaart altijd lager is dan met de strippenkaart.

Vergeleken bij de pure domheid hiervan valt het hele security issue (wat ook al van ongekende domheid getuigde) wat mij betreft nog volledig in het niets.
Tja, zo dom is het niet van ze geweest, want de politici gaan hier toch nooit-niet iets aan doen. Dus het is gewoon makkelijk binnenlopen voor ze.
Mensen zijn echter schijnheilige en selectieve wezens, want met name in discussies zoals we die hier voeren herinnerd men zich natuurlijk 'toevallig' alleen de keren dat ze duurder uit waren, maar nooit de keren dat ze goedkoper uit waren en dus wordt het hele systeem als duurder ervaren.
Het spijt me vreselijk je te moeten teleurstellen, maar voor de 8 verschillende trajecten die ik regelmatig bereis met de bus ben ik op alle trajecten tenminste 6%, en in andere gevallen bijna 20% duurder uit dan voorheen. Dit zijn allemaal relatief lange reizen met een enkele vervoerder (tussen de 4 en 20 km). Het zal best dat er afstanden zijn waarop je voordeel behaalt, maar ik wil wedden dat dit allemaal afstanden zijn die relatief minder populair zijn, zodat ze daar nauwelijks omzet aan verliezen, terwijl ze er door al die andere reizen stevig binnenlopen.
Had men die altijd-goedkoper-strategie aangehouden tijdens de invoering dan had men later alsnog de prijzen kunnen verhogen. Dat gebeurd nu immers ook met de strippenkaart en papieren trein kaartjes.
Again: waarom zouden ze? De politiek dekt hun rug toch wel. Voordat het CBS een keer komt met een rapport (of voor er iemand gaat klagen over de stevig gestegen winstmarges van die bedrijven) zijn ze toch alweer een paar jaar verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

shameete schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 17:50:
[...]

Wat een uitstekend voorbeeld neem je hier. Bij veel festivals betaal je namelijk per glas (plastic over het algemeen) statiegeld.
Bijna. Het kost je 35 cent per retour extra, er van uitgaande dat je het volle pond betaald hebt voor de kaart. Waarom? De prijs van een kaart (€7.50) bestaat uit twee delen: een vergoeding voor de kaart zelf (á €3.50) en een borg voor het rood staan (€4.00).

Een slimmerd die z'n kaart goedkoper kreeg dan €4.00 kan dus zelfs een beetje korting krijgen op de ritprijs.
*opladen vs. nieuwe strippenkaart kopen. het vereist beide dezelfde handeling.. namelijk een winkel inlopen.
Nee, voor de strippenkaart moest je een winkel inlopen of je toevallig in een stad bevinden die automaten heeft waar strippenkaarten uit komen. Volgens mij was dat laatste alleen in Amsterdam het geval. Een OV-Chipkaart kan twee dingen: automatisch opladen zodat je nooit zelf op hoeft te laden en gebruikt worden in automaten die op veel plaatsen staan. Connexxion heeft die automaten zelfs in de voertuigen zelf hangen zodat je, als blijkt dat je saldo op is, ter plekke op kunt laden.
* automatisch opladen, leuk bedacht maar ik hou graag de controle over m'n geld, geen voordeel voor mij dus.
Voor een incidentele reiziger heeft automatisch opladen inderdaad weinig voordeel. Voor iemand die dagelijks het OV neemt echter is het superhandig.
* in en uitchecken is alleen maar lastiger geworden, naast inchecken is er nu een extra handeling bijgekomen waarbij als je die vergeet je óf achter je geld aan kunt, óf 4 euro armer bent.
Heuh? Reis jij gratis dan? Anders ben je toch echt minder dan 4 euro 'kwijt'.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kryziek
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-10 15:44

Kryziek

bb || !bb

Ik heb nog een vraag. Ik reis ook met de bus per maandkaart, zijn die straks ook ongeldig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Kryziek schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 19:33:
Ik heb nog een vraag. Ik reis ook met de bus per maandkaart, zijn die straks ook ongeldig?
Neen, alleen de strippenkaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shanquish
  • Niet online
roelieboelie schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 18:19:
@shameete; waarom zouden we jou nog overtuigen...? Je bent bang voor veranderingen concludeer ik uit je posts. Jammer maar geeft niet. De ov-chipkaart word je mooi door de strot geduwd. :)
Nee hoor, niet bang voor veranderingen.
Wel voor veranderingen die me extra geld kosten zonder er iets extras voor terug te krijgen.

Maar goed, de komende 5 jaar zit ik nog safe met m'n gratis chipkaart, over 5 jaar zien we wel weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:24
Connexxion heeft die automaten zelfs in de voertuigen zelf hangen zodat je, als blijkt dat je saldo op is, ter plekke op kunt laden
dat opladen doe je natuurlijk wel nadat je een kaartje hebt gekocht voor de rit. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Carfanatic schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 21:54:
[...]

dat opladen doe je natuurlijk wel nadat je een kaartje hebt gekocht voor de rit. :)
Euh, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flowerp schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 18:35:
[...]

En die OV Chipkaart is niet altijd €7.50. Je kunt hem ook voor €1 krijgen, of dikwijls gratis bij een abonnement. Daarnaast vertegenwoordigd het ding een waarde van €4 aan reistegeoed, omdat je dus €4 in de min kan staan.

[...]
De persoonsgebonden chipkaart (iedereen met een abonnement heeft er zoeen) vertegenwoordigd absoluut geen 4 euro aan waarde. Als je chipkaart verloopt of - in het geval van de NS - je zegt je abonnement op, dan krijg je gewoon een rekening van TLS als je een negatief saldo hebt.

Toen ik nog een NS jaartrajectabo had bij de NS, was dat blijkbaar ook een chipkaart. Ik kon er niet mee op saldo reizen bij de NS, maar blijkbaar wel in de bus. (Logisch was dat ook: kaart van de NS, die je overal kon gebruiken behalve bij de NS) Ik heb toen ooit eens in een drukke bus tegen zo'n lezer aangestaan en dat ding heeft me ingecheckt en weer uitgecheckt. Dan krijg je dus mooi een rekening van TLS van - in mijn geval - 87 cent.

Ach... ik heb ze een brief gestuurd met wat vragen en verzocht om een schriftelijk antwoord. Daarna nog een keer gebeld, om aan te geven dat ik het er niet mee eens was. En daarna die 87 cent overgemaakt. Daar hebben ze in ieder geval voor moeten werken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

NS-kaarten krijg je dan ook gratis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Is dat zo dat in bussen van Connexxion je wel kan opwaarderen? Ik heb zelf geen OVC, maar op de perrons van de tram van Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein staan ook overal van die extra paaltjes waarbij je je saldo kan checken. Volgensmij zijn dat alleenmaar van die afhaalpunten, want je kan daar geen muntgeld of papiergeld of je pinpas in stoppen.

Die dingen in de bus heb ik ook wel eens gezien, maar die staan altijd achter de chauffeur, en zonder saldo kom je er eigenlijk niet eens in, dus hebben die dingen ook al geen nut.

Voor 1 juli moet ik dus ook aan de OVC, maar weet nog steeds niet wat nu het makkelijkste is qua aanbieder.

M'n moeder moest 3x op en neer met de bus naar de NS omdat ze alleen daar geactiveerd kon worden. Wat kost een 3-strips kaartje in de bus? Juist, de hoofdprijs. De aanschaf van zo'n kaart alleen al wordt idioot duurgemaakt door het ge-heen-en-weer wat je moet doen.

6 kaartjes a 2,40 is 14,40 moeten uitgeven voordat ie bruikbaar was. Duur geintje.

Dus ik weet nogsteeds niet waar ik nu 1 kaart kan halen waarmee ik alles kan. Zonder daar iedere keer de deur voor uit moet om een product af te halen. Geef gewoon een activatiecode waarmee je dat op internet kan doen ofzo.

Iemand nog een strippenkaart kopen met 27 ongebruikte strippen met een waarde van 18 euro?

[ Voor 3% gewijzigd door RaZ op 23-06-2011 01:10 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gerbennn
  • Laatst online: 10-09 17:42
flowerp schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 16:57:
[...]

Dat laatste is zeker niet de enigste optie. Je kunt inschakelen via Internet en dan ophalen bij nagenoeg elke automaat. In het verleden wilde alleen de NS niet mee doen hieraan, maar ik dacht dat ze dat laatst rechtgetrokken hadden zodat je nu ook bij NS automaat automatisch opladen kunt ophalen.
Zo staat het er niet. Zie pagina 6 van deze pdf:
Als u automatisch opladen op uw oude kaart heeft, dan krijgt u ook automatisch opladen op
uw nieuwe kaart. U moet dit dan nog wel bij een balie activeren.

[...]

Vandaar dat wij uit veiligheidsoverwegingen vragen het automatisch opladen te activeren bij een balie van een OV-bedrijf. U moet dan ook een geldig legitimatiebewijs meenemen (Nederlands paspoort, rijbewijs of identiteitsbewijs), de brief en uw OV-chipkaart.
Sterker nog, ik blijk me te moeten legitimeren met mijn ID-kaart, rijbewijs of paspoort. Dat lijkt me lastig gaan bij een automaat.

Wel raar trouwens, want bij de initiele activering van het automatisch opladen was dat niet nodig.

</signature>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:45

Fiber

Beaches are for storming.

Wat ik nog het meest lastige vind is dat die OVCK nog steeds niet overal bruikbaar is, bijvoorbeeld nog steeds niet in sommige regionale treinen. Dan krijg je dus dit soort gedoe:
Reizigers die op een van de stations van de Valleilijn instappen en met de Valleilijn naar Ede-Wageningen of Amersfoort reizen, moeten voorlopig nog gebruik maken van het papieren kaartje. Ook treinreizigers met een OV-Chipkaart die bijvoorbeeld van Arnhem naar Utrecht reizen via de Valleilijn, hebben een papieren treinkaartje nodig voor het traject tussen Ede/Wageningen en Amersfoort.
http://www.valleilijn.nl/index.php?pid=42

Hoog tijd dat ze dat soort zaken ook gaan uniformeren.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

RaZ schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 01:07:
Is dat zo dat in bussen van Connexxion je wel kan opwaarderen? Ik heb zelf geen OVC, maar op de perrons van de tram van Utrecht-Nieuwegein-IJsselstein staan ook overal van die extra paaltjes waarbij je je saldo kan checken. Volgensmij zijn dat alleenmaar van die afhaalpunten, want je kan daar geen muntgeld of papiergeld of je pinpas in stoppen.

Die dingen in de bus heb ik ook wel eens gezien, maar die staan altijd achter de chauffeur, en zonder saldo kom je er eigenlijk niet eens in, dus hebben die dingen ook al geen nut.
Ja, dat kan. Je kunt er geen contant geld in gooien maar wel mee pinnen. Werkt prima. Als je bij de chauffeur aangeeft dat te moeten doen laat 'ie je ook echt wel door hoor.
Voor 1 juli moet ik dus ook aan de OVC, maar weet nog steeds niet wat nu het makkelijkste is qua aanbieder.

M'n moeder moest 3x op en neer met de bus naar de NS omdat ze alleen daar geactiveerd kon worden. Wat kost een 3-strips kaartje in de bus? Juist, de hoofdprijs. De aanschaf van zo'n kaart alleen al wordt idioot duurgemaakt door het ge-heen-en-weer wat je moet doen.

6 kaartjes a 2,40 is 14,40 moeten uitgeven voordat ie bruikbaar was. Duur geintje.

Dus ik weet nogsteeds niet waar ik nu 1 kaart kan halen waarmee ik alles kan. Zonder daar iedere keer de deur voor uit moet om een product af te halen. Geef gewoon een activatiecode waarmee je dat op internet kan doen ofzo.

Iemand nog een strippenkaart kopen met 27 ongebruikte strippen met een waarde van 18 euro?
Het simpelste is er gewoon anonieme een uit een automaat halen. NS automaten versie 3 verkopen anonieme NS-kaarten.

De andere optie is een persoonlijke nemen. Die wordt opgestuurd en is in tegenstelling tot wat je hier zegt direct bruikbaar. Er staat geen saldo op maar omdat 0 euro niet als negatief wordt gezien kun je direct reizen. Het is aan te raden dat te doen naar een plek waar je wel op kunt laden :P Ook in de bus opladen is direct mogelijk als je een bus hebt die daartoe uitgerust is.

Wat je wel even moet activeren is automatisch opladen. Dit zodat je geen financieel probleem hebt als iemand anders je kaart uit de post schept. (Daarom ook dat je moet legitimeren enzo; gewoon een stukje veiligheid.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Dat is toch bezopen.

Als ik een kaart aanvraag, persoonlijk, en als ik die eenmaal in huis heb, daar automagisch opladen op wil hebben, hoef ik maar 10 minuten te lopen voor de dichtsbijzijnde tramhalte waar ik dat 24 uur per dag kan afhalen/activeren.

Bij de NS moet ik 20 minuten bussen/trammen, eer ik op Utrecht CS sta, vervolgens 30 minuten in de rij moet staan, met legitimatie 8)7

Dus dan zou ik zeggen, ik bestel wel via ov-chipkaart.nl... Maaaar.. Je kan geen NS producten op die '1 kaart voor alle vervoeders' zetten.

Bestel ik een nieuwe bankrekening, krijg ik de pas en de pincode (wel seperaat) gewoon per post opgestuurd.

Zeker bij kaarten die je online besteld (kan bij alle vervoeders) is het toch van de zotte dat je alleen met een kaart van de NS met legitimatie naar de balie moet.

Ik ben wel voor het systeem hoor, maar god wat maken die dwazen het omslachtig. |:(

Edit:
Ik las net (ja, wat aan de late kant, i know) het bericht op T.net over de strippenkaart. En dat roept meer vragen op dan antwoorden.
Update, 19:00: Hoewel de strippenkaart als vervoersbewijs is afgeschaft, hebben Utrecht, Groningen, Noord-Brabant en Drenthe ervoor gekozen om deze voorlopig te blijven accepteren. In die provincies kan de strippenkaart dus nog steeds worden gebruikt.
Er zijn genoeg vervoeders die niet in 1 provincie blijven. Lijkt me lastig voor de chauffeurs om bij de ene halte het wel te moeten accepteren die strippenkaart, en de andere niet.

Bus 120 van Connexxion: Utrecht CS (Utrecht) <-> Amsterdam Bijlmer/Arena (N. Holland)
Bus 46 van Arriva: Nieuwegein (Utrecht) <-> Gouda (Z. Holland)

En zo zullen er nog genoeg zijn waarbij je dus op de heenreis met strippenkaart kan, en terug moet je lopen :P

Ik denk onderhand dat het hier gaat om de stadsbussen, en niet de streekbussen.

Hoe lang die strippenkaarten dan weer geldig blijven in mijn regio stond er dan weer niet bij. Maar hak nou gewoon die knoop door. Dan wordt het maar door de strot geduuwd, maar nog meer verwarring schiet natuurlijk al helemaal niet meer op.

Slechte zaak weer dit.

[ Voor 40% gewijzigd door RaZ op 23-06-2011 03:31 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik moet bekennen geen automatisch opladen te hebben op m'n NS-pas, maar volgens mij is dat hetzelfde vlaggetje op de chip en werkt dat dus exact hetzelfde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
CyBeR schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 01:43:
[...]

Ja, dat kan. Je kunt er geen contant geld in gooien maar wel mee pinnen. Werkt prima. Als je bij de chauffeur aangeeft dat te moeten doen laat 'ie je ook echt wel door hoor.
Kan ik in de bus mijn OV-chipkaart opladen?
Ja, dat kan. In vrijwel al onze bussen staat een service-automaat waar u uw OV-chipkaart kunt opladen.
Maar dan moet u wel een geldig vervoerbewijs hebben. Dus een OV-chipkaart met saldo of een ander vervoerbewijs (een OV-Ritkaart bijv.).

Een OV-chipkaart met saldo wil zeggen: geen negatief saldo.
Dus als u ‘0’ (of meer) op uw OV-chipkaart heeft staan, kunt u WEL inchecken en opladen in de bus.
Maar als u bijvoorbeeld 1 eurocent negatief saldo heeft, kunt u NIET inchecken en dus ook NIET opladen in de bus.

In dat geval moet u eerst een kaartje kopen in de bus. Of uw OV-chipkaart ergens anders opladen.
http://www.connexxion.nl/ov-chipkaart_opladen/169/
zag zelfs een sticker op de betaaltafel zitten met deze informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Grappig, maar dat is níet wat ik in de praktijk zie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
CyBeR schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 10:37:
Grappig, maar dat is níet wat ik in de praktijk zie.
daar heb je gelijk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
Ligt er een beetje aan, in de spits laat ik 't niet toe. Maar buiten de spits heb ik vaak tijd genoeg en mag iemand wel even z'n reisproductje ophalen. (wij hebben alleen de afhaalautomaten in de bus, geen PIN gebeuren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
trolleystad schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 14:50:
[...]

Ligt er een beetje aan, in de spits laat ik 't niet toe. Maar buiten de spits heb ik vaak tijd genoeg en mag iemand wel even z'n reisproductje ophalen. (wij hebben alleen de afhaalautomaten in de bus, geen PIN gebeuren).
Ik zie regelmatig mensen saldo laden. Tegen de tijd dat ze (kunnen) inchecken is de bus bij de 5e halte.
Levert mooie discussies op met controleurs...

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
Icelus schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 15:01:
[...]
Levert mooie discussies op met controleurs...
precies hetzelfde met passagiers die al 500m van te voren uitchecken.

[ Voor 36% gewijzigd door Carfanatic op 23-06-2011 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10 17:46

tdw

Amai seg!

Carfanatic schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 15:21:
[...]

precies hetzelfde met passagiers die al 500m van te voren uitchecken.
Als er in de tussentijd geen andere halte is kan dat best hoor :P

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
RaZ schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 01:07
Als we maar iets te bashen hebben he :) Erg kinderachtig natuurlijk. Je weet zelf ook heel goed dat je dan even mag doorlopen en geld op je kaart mag zetten en daarna incheckt. In heel veel bussen hangen al van die automaten waar je gewoon geld op je kaart kunt zetten namelijk en die hangen idd achter de chaffeur, want tja.....vreemd he?

Over het incidenteel reizen dat men dan een OVC etc moet aanschaffen en zoveel ontzettend duurder is dan de strippenkaart is ook een kulargument. want het saldo op je OVC is ALTIJD geldig en kan KOSTELOOS worden overgezet op een andere kaart indien die verlopen is na 5jaar (ja ok, dat was vroeger niet zo, nu wel). Neem nu de strippenkaart, die vervalt ongeveer om het jaar.....dus bye bye bye strippen die je nog niet had opgemaakt.. . .

Maar goed, het blijft natuurlijk even een investering en vooral voor treinritjes is het inderdaad belachelijk dat je eerst 27,50 euro moet investeren om een ritje van 2 euro te maken. 8)7 8)7

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
roelieboelie schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 18:02:
[...]

Als we maar iets te bashen hebben he :) Erg kinderachtig natuurlijk. Je weet zelf ook heel goed dat je dan even mag doorlopen en geld op je kaart mag zetten en daarna incheckt.
Officieel mag dat dus niet, want dan moet de chauffeur bij elke oplaadactie bij de halte blijven wachten. Moet je voorstellen wat dat voor vertragingen gaat opleveren. Sinds dat de haltes opgehoogd worden heb je ook steeds minder haltes met een 'inrijdvak' en geen inhaalmogelijkheid (voorbeeld). Terwijl jij vrolijk saldo staat te laden moet de rest van het verkeer ook maar even wachten omdat jij te lui bent dit op tijd - dus vooraf, net zoals de alom geprezen strippenkaart - te regelen?

De oplaadautomaten in de bussen hebben een aanvullende functie. Het is niet de bedoeling dat iedereen eerst gaat opladen in de bus en daarna inchecken.
[...]
In heel veel bussen hangen al van die automaten waar je gewoon geld op je kaart kunt zetten namelijk en die hangen idd achter de chaffeur, want tja.....vreemd he?
Dat is niet waar. Bij ons hangen de afhaalapparaten tegenover de uitstapdeur. In de Prov. Utrecht CXX bussen hangen de oplaadautomaten in de 15 meter wagens ook bij de achterdeur. Ze worden geplaatst op een plek die het meest logisch is in het ontwerp van het type bus. Er zijn nogal wat verschillende merken en typen in omloop met elk weer verschillende indelingen.

[ Voor 42% gewijzigd door Dolan op 23-06-2011 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

[...]

Als we maar iets te bashen hebben he :) Erg kinderachtig natuurlijk.
[..]
Bashen? Ik weet niet of je het hele topic gelezen hebt, maar die reactie van mij was nou niet de eerste waar je op quotte. Sterker nog, ik ben altijd, en nogsteeds, voorstander van die OVC. Want zoals het geplugged wordt: "1 kaart voor alle vervoerders" vind ik een ideaal systeem.

Maar dat is theoretisch bebrabbel, want in de praktijk is dat nu 'na al die jaren' nogsteeds niet mogelijk.

Je kan een NS abo niet op een andere kaart zetten dan een NS kaart.

Gevalletje: Idee is goed, uitvoering is rampzalig.
[..]
Maar goed, het blijft natuurlijk even een investering en vooral voor treinritjes is het inderdaad belachelijk dat je eerst 27,50 euro moet investeren om een ritje van 2 euro te maken. 8)7 8)7
Mwah.. Het is natuurlijk wel zo dat je ook een treinkaartje kan halen voor Den Helder - Maastricht, en die is toch een stuk duurder dan 27,50 anders.

Maar toch.. je kan het zien als dat je de barman in de kroeg 20 euro geeft, en bij het verlaten je misschien wat terugkrijgt, of misschien moet bijbetalen.

En eigenlijk ben ik van mening dat je bij het inleveren van een niet volle strippenkaart, je gewoon restitutie moet krijgen op je OVC. Vandaag maar met de bus gegaan naar het centrum (5 mins bussen, 10 mins fietsen), want tjah, weggooien is ook zonde natuurlijk.
trolleystad schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 19:02:
[...]

Dat is niet waar. Bij ons hangen de afhaalapparaten tegenover de uitstapdeur. In de Prov. Utrecht CXX bussen hangen de oplaadautomaten in de 15 meter wagens ook bij de achterdeur. Ze worden geplaatst op een plek die het meest logisch is in het ontwerp van het type bus. Er zijn nogal wat verschillende merken en typen in omloop met elk weer verschillende indelingen.
Vandaag in de 71 (Zeist - Nieuwegein) en de 74 (Vianen - Zeist/Driebergen) die dingen achter de chauffeur zaten. En jij zal ook wel weten dat dat CXX lijnen zijn :P

Een ander punt is dat het gros van de mensen niet weet dat CXX en GVU geen enkele eigen bus hebben. De bussen hier (Remise in Nieuwegein) zijn allemaal eigendom van de provincie, en hebben de vervoerders dus niets op in te brengen qua merk en indeling.

Er zit echt zoveel verschil in de CXX bussen als ik Nieuwegein vergelijk met Amersfoort of Almere.

Ach, in 2013 zie je hier nergens geen CXX of GVU meer, aangezien QBuzz dat gaat doen. Als ik zie hoeveel bussen er op de remise in Nieuwegein staan overdags, staat het halve wagenspark gewoon stil heb ik het idee.

[ Voor 28% gewijzigd door RaZ op 23-06-2011 19:31 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

trolleystad schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 19:02:
[...]

Dat is niet waar. Bij ons hangen de afhaalapparaten tegenover de uitstapdeur.
En de achterdeur is in jullie bussen vóór de chauffeur? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Over het incidenteel reizen dat men dan een OVC etc moet aanschaffen en zoveel ontzettend duurder is dan de strippenkaart is ook een kulargument. want het saldo op je OVC is ALTIJD geldig en kan KOSTELOOS worden overgezet op een andere kaart indien die verlopen is na 5jaar (ja ok, dat was vroeger niet zo, nu wel).
Serieus? Ik dacht dat je daarvoor nog voor moest betalen en daarbij niet eens het volledige saldo overgezet werd.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
RaZ schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 19:22:
[...]
Vandaag in de 71 (Zeist - Nieuwegein) en de 74 (Vianen - Zeist/Driebergen) die dingen achter de chauffeur zaten. En jij zal ook wel weten dat dat CXX lijnen zijn :P
Natuurlijk weet ik dat, want ik heb zelf die bussen gereden. Jij hebt het over de 12-meter bussen van VDL Berkhof, de ambassador. In die wagens hangen ze inderdaad direct achter de chauffeur. In de 15-meter bussen (Volvo 8700) hangen ze achterin.
[...]
Een ander punt is dat het gros van de mensen niet weet dat CXX en GVU geen enkele eigen bus hebben. De bussen hier (Remise in Nieuwegein) zijn allemaal eigendom van de provincie, en hebben de vervoerders dus niets op in te brengen qua merk en indeling.
Dat klopt niet. De gele bussen worden geleased (via BRU) en gaan bij overgang van concessie over naar de nieuwe concessienemer.

De groene bussen (waar opstaat dat ze in opdracht van de provincie Utrecht rijden) zijn 100% van Connexxion zelf.
[...]
Er zit echt zoveel verschil in de CXX bussen als ik Nieuwegein vergelijk met Amersfoort of Almere.
Amersfoort valt onder dezelfde concessie als de lijnen rond Utrecht. Almere heeft inderdaad ongeveer dezelfde indeling.
[...]
Ach, in 2013 zie je hier nergens geen CXX of GVU meer, aangezien QBuzz dat gaat doen.
Helaas weer fout, er is een fout gemaakt in de gunning. Voorlopig blijft het GVU en Connexxion gewoon de BRU concessie uitvoeren.
[...]
Als ik zie hoeveel bussen er op de remise in Nieuwegein staan overdags, staat het halve wagenspark gewoon stil heb ik het idee.
In Nieuwegein staan veel bussen 'opgelegd'. Dit zijn bussen die nergens meer inzetbaar zijn omdat ze niet meer aan de concessie-eisen voldoen (hogevloer, emissienorm, leeftijd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Het geheel wat ik getikt had, komt rechtstreeks van m'n buurman af (wel eens waar niet van gisteren, maar toch een jaartje terug ongeveer), die tramchauffeur is op de tram in deze regio.

@Raven:
Tjah.. als ie verlopen is.

Even ter voorbeeld dan: Ik haal nu een CXX kaart, omdat ik toch momenteel niet trein, of zelfs, amper, en geen abo nodig heb. 23 juni 2012 heb ik een NS abo nodig, en moet dus een NS-kaart hebben. Saldo overzetten kost je 2,50 administratiekosten, en over 5 jaar verloopt ie pas. Dan mis je op dat saldo toch even 4 jaar lang inflatie mis, waardoor die kaart dus elk jaar devalueert.

Overigens zou het me niets verbazen dat bij verlopen je automatisch een nieuwe krijgt waarbij het saldo dan ook automatisch overgezet wordt.

En om het CBS er even bij te halen. In 2009 meldde ze dat sinds 2000 (tijdbestek van 9 jaar) de prijzen met het OV 37% duurder zijn geworden. Dat is 18% in 5 jaar. Die 5 euro op een kaart die je 4 jaar in de kast moet laten liggen om het saldo gratis over te laten zetten heeft dan nogmaar de waarde van iets meer dan 4 euro.

Zo kosteloos is dat dus niet.

Bij diefstal, verlies, beschadiging gaat die vlieger dus niet op.

Het klinkt leuk in theory, maar in de praktijk is het niet echt veel waard.

[ Voor 13% gewijzigd door RaZ op 23-06-2011 20:53 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
RaZ schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 20:49:
[...]

Het geheel wat ik getikt had, komt rechtstreeks van m'n buurman af (wel eens waar niet van gisteren, maar toch een jaartje terug ongeveer), die tramchauffeur is op de tram in deze regio.
Dan werkt hij inderdaad voor de BRU, niet voor de Provincie Utrecht. De BRU bussen zijn inderdaad geen eigendom van Connexxion. Heerlijk al die verschillende concessies.... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Laatst online: 18:23

Dido

heforshe

RaZ schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 20:49:
Bij diefstal, verlies, beschadiging gaat die vlieger dus niet op.

Het klinkt leuk in theory, maar in de praktijk is het niet echt veel waard.
Toen de kaart van mijn vrouw gestolen was kreeg ze anders het volledige saldo op haar rekening gestort. Misschien een belachelijk klantvriendelijke actie van de RET, maar er gaan meer vliegers op dan sommige mensen willen zien.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:22

Onbekend

...

Een vraagje:
Mijn broertje wilde vanmorgen met de bus mee, maar zijn ov-chipkaart (studenten ov) werd geweigerd. Na kort onderzoek hebben we een klein scheurtje in een hoekje ontdekt waardoor de antennespoel waarschijnlijk defect is.
Hij heeft nu een aanvraag voor een vervangende kaart ingevuld en is nu met zijn auto naar school......
Was er nog een mogelijkheid om toch met het ov (bus en trein) naar school te gaan?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
Onbekend schreef op vrijdag 24 juni 2011 @ 08:06:
Een vraagje:
Mijn broertje wilde vanmorgen met de bus mee, maar zijn ov-chipkaart (studenten ov) werd geweigerd. Na kort onderzoek hebben we een klein scheurtje in een hoekje ontdekt waardoor de antennespoel waarschijnlijk defect is.
Hij heeft nu een aanvraag voor een vervangende kaart ingevuld en is nu met zijn auto naar school......
Was er nog een mogelijkheid om toch met het ov (bus en trein) naar school te gaan?
Ja, met een ander vervoerbewijs. Dus een los kaartje kopen in de bus of (indien nog mogelijk) met een roze strippenkaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeR schreef op donderdag 23 juni 2011 @ 00:51:
NS-kaarten krijg je dan ook gratis.
Voor TLS is het gewoon een persoonsgebonden kaart. Dat de NS hem gratis verstrekt, doet er voor TLS natuurlijk niet toe. Deze "uniformiteit" zou nou juist de kracht van het hele systeem moeten zijn: 1 soort kaart (in de smaken persoonlijk en anoniem) voor alle vervoerders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:29

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

flowerp schreef op woensdag 22 juni 2011 @ 16:35:
[...]

Flexibele kortingen, flexibele abonnementen, geen losse kaartjes kopen, niet van te voren je reis hoeven te plannen.
Flexibele kortingen _O-
De grootste gotspe die ik tot nu toe gehoord heb is Gelderland en Syntus, waar de tariefsverhoging wordt vergoeilijkt met "ja, maar nu hebben 60+'ers wel altijd korting". Heb ik wat aan zeg.
Geen losse kaartjes kopen? Wat boeit mij dat, die 2 keer per jaar met de bus of de trein gaat.
De reis niet van te voren hoeven plannen? Juist wel in mijn situatie, want ik moet juist voor die reis iets gaan doen met die OV Chipkaart.
Kom op man, ik ga nu reizen door m'n kaart even voor een reader te houden en ik stap uit waar ik wil, wanneer ik wil en ga terug via welke route ik wil. Ik hoef geen aparte kaartjes te kopen telkens, niet telkens een strippenkaart te kopen, etc. Gewoon m'n pas voor de reader en gaan.
Je stapt uit waar je wil en na een half uur betaal je opnieuw opstaptarief en beginnen de kilometers weer van 0 af te rekenen (weg degressief tarief). Lijkt me geweldig. Waarom kunnen we nog altijd geen kaartjes als reisproduct op die kaart laden?
Dat de kaart nog niet perfect is, okay. Er zijn diverse -echte- problemen zoals korting over diverse trein maatschappijen heen, buitenlandse reizen, het niet kunnen zien of je op een bepaald moment bent ingechecked en het onduidelijke signaal bij uitchecken of inchecken bij grote groepen reizigers die snel langs een poortje gaan (b.v. bij CS in de spits).
Overstappen met verschillende vervoerders, omreizen, klassewissel. Ja, er zijn echte problemen. Overigens gaat dit over de trein en ik heb het over de bus.
Eh, in- en uitchecken bij een andere halte als waar je werkelijk bent in- of uitgestapt, niet vooraf kunnen zien wat je ritprijs wordt, geen eenduidige tarieven, bus 1 die dezelfde route als bus 2 doet kost meer. Oh, dat is de concurrentie binnen het OV.
Maar door te blijven emmeren over onbenulligheden sneeuwt de aandacht voor deze echte problemen een beetje onder.
Vooral zeggen dat problemen onbenulligheden zijn. Dat vergroot het draagvlak altijd.

Dat hij voor jou werkt wil nog niet zeggen dat hij voor iedereen werkt. De incidentele reiziger krijgt een grote extra horde te verwerken. Ik heb echt geen hekel aan openbaar vervoer, maar de OV chipkaart maakt het er echt niet makkelijker op.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Puh, jij met je strippenkaart dan.. Statische kortingen :N
De grootste gotspe die ik tot nu toe gehoord heb is Gelderland en Syntus, waar de tariefsverhoging wordt vergoeilijkt met "ja, maar nu hebben 60+'ers wel altijd korting". Heb ik wat aan zeg.
Voor Gelderland (een heel oost nederland geloof ik) heb ik mooi maar even een gratis 20% korting product op mijn kaart gezet. d:)b
Geen losse kaartjes kopen? Wat boeit mij dat, die 2 keer per jaar met de bus of de trein gaat.
Nou, mij boeit het dus wel wat. :Y
De reis niet van te voren hoeven plannen? Juist wel in mijn situatie, want ik moet juist voor die reis iets gaan doen met die OV Chipkaart.
En met die kaartjes van je hoefde je niets te doen voor 2 per jaar dat je ging reizen? :S

Met name met trein kaartjes moet je eigenlijk altijd je reis van te voren in een retourtje uitdrukken, of ingewikkelde via constructie kaartjes kopen. Met de OV chipkaart heb je veel meer het fiets gevoel, maar dan voor het OV. Je gaat gewoon reizen, en stopt onderweg waar je wilt. Besluit je dat het daar leuk is blijf je daar en als het laat wordt ga je later op de dag weer terug. Met kaartjes ben je dan altijd gedeelte van je kaartje kwijt. }:|

Of je gaat ergens met trein heen, ontmoet vrienden, je komt ergens anders terecht en reist weer verder en/of terug. Met de OV chipkaart maakt dat allemaal niets uit. Je stapt op willekeurige station in en uit de trein en houdt gewoon die kaart voor een reader. *O*
Je stapt uit waar je wil en na een half uur betaal je opnieuw opstaptarief en beginnen de kilometers weer van 0 af te rekenen (weg degressief tarief). Lijkt me geweldig. Waarom kunnen we nog altijd geen kaartjes als reisproduct op die kaart laden?
Het is absoluut niet ondenkbaar dat dat nog komt later. De basis van het chipkaart systeem is nu grotendeels gelegd. Hier bovenop kunnen op termijn tal van nieuwe producten en diensten worden uitgerold.
Overstappen met verschillende vervoerders, omreizen, klassewissel. Ja, er zijn echte problemen.
Ja, over die verschillende vervoerders (met name de trein) zou deze zomer een debat gevoerd gaan worden. Dat zijn op zich geen onoplosbare problemen. Klassewissel is nu al mogelijk. Je gaat naar een automaat en zegt dat je een andere klasse wil.
Eh, in- en uitchecken bij een andere halte als waar je werkelijk bent in- of uitgestapt,
Als je in-checkt bij een andere halte als waar je bent ingestapt dan heb je je kaart niet voor de reader gehouden? Dat is de taak van de chauffeur om daar op te letten. Dat is net zoiets als met een strippenkaart instappen zonder deze af te stempelen?

En eerder uit-checken is toch net zoiets als bij het begin van de rit zeggen dat je 2 zones reist maar dan stug 3 zones blijven zitten?
niet vooraf kunnen zien wat je ritprijs wordt
Alsof je altijd van te voren weet hoeveel strippen er afgestempeld gaan worden. Centuurbaan naar Havikslaan (in Noord), hoeveel stempels is dat? Weet jij dat uit je hoofd dan?
, geen eenduidige tarieven, bus 1 die dezelfde route als bus 2 doet kost meer. Oh, dat is de concurrentie binnen het OV.
Ja, en begin jaren 80 waren 'jullie' juist zo kwaad dat er overal eenduidige tarieven kwamen. Het gevolg was dat dus noodzakelijkerwijs lijnen die eerst goedkoper dan het gemiddelde waren duurder werden. Natuurlijk waren 'jullie' kwaad, want de strippenkaart was een verborgen prijsverhoging. Nee, prijzen moesten gedifferentieerd blijven zoals met losse kaartjes mogelijk was. "Stroppenkaart! Stroppenkaart! Stroppenkaart niet door de strot!" was een leus die gebruikt werd bij de invoering van de strippenkaart destijds.

En zie. Nu gaat men na jarenlang geklaag overstag en terug naar gedifferentieerde tarieven, en nu is het -weer- niet goed?
Vooral zeggen dat problemen onbenulligheden zijn. Dat vergroot het draagvlak altijd.
Er zijn problemen, en er zijn stokken die gezocht worden omdat men tegen verandering is.
Dat hij voor jou werkt wil nog niet zeggen dat hij voor iedereen werkt.
En andersom, dat het voor jouw niet werkt (of dat je misschien denkt dat het niet zal gaan werken) wil toch ook niet zeggen dat het voor anderen niet werkt?
De incidentele reiziger krijgt een grote extra horde te verwerken. Ik heb echt geen hekel aan openbaar vervoer, maar de OV chipkaart maakt het er echt niet makkelijker op.
Ik heb zo'n vermoeden dat je over een paar jaar al niet beter meer weet. Een paar vriendinnen van me zagen het eerst ook niet zitten en hebben tot aan de laatste dag met de strippenkaart gereist. Toen het eenmaal niet anders meer kon een OV chipkaart gaan gebruiken, en nu gebruiken ze dat ding volledig geroutineerd: in een drukke 5 met de mobiel in de ene hand een gesprek voerend, om de schouders een boel tassen, en ergens tussendoor halen ze even de kaart langs een reader, zonder ook maar op of om te kijken of hun gesprek te onderbreken.

En was het met de invoering van de euro ook niet zo iets? Mensen hadden geen hekel aan geld, maar betalen zou er niet makkelijker op worden, en niemand (vooral ouderen) zou er echt aan kunnen wennen, en we zouden altijd in guldens blijven denken, etc etc. En wie rekent er nu nog om in guldens? Niemand toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
flowerp schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 00:05:
Voor Gelderland (een heel oost nederland geloof ik) heb ik mooi maar even een gratis 20% korting product op mijn kaart gezet. d:)b
Jij wel. Maar dan nog zijn de syntustarieven duurder dan in de oude situatie.
Met name met trein kaartjes moet je eigenlijk altijd je reis van te voren in een retourtje uitdrukken, of ingewikkelde via constructie kaartjes kopen. Met de OV chipkaart heb je veel meer het fiets gevoel, maar dan voor het OV. Je gaat gewoon reizen, en stopt onderweg waar je wilt. Besluit je dat het daar leuk is blijf je daar en als het laat wordt ga je later op de dag weer terug. Met kaartjes ben je dan altijd gedeelte van je kaartje kwijt.
Of je gaat ergens met trein heen, ontmoet vrienden, je komt ergens anders terecht en reist weer verder en/of terug. Met de OV chipkaart maakt dat allemaal niets uit. Je stapt op willekeurige station in en uit de trein en houdt gewoon die kaart voor een reader. *O*
En als je wel 'via' reist, en niet op de bonnefooi met de trein reist (bestaan die mensen serieus?) dan betaal je 2x het instaptarief, en extra omdat de eerste kilometers met de NS veel duurder zijn dan de laatste.
Het is absoluut niet ondenkbaar dat dat nog komt later. De basis van het chipkaart systeem is nu grotendeels gelegd. Hier bovenop kunnen op termijn tal van nieuwe producten en diensten worden uitgerold.
Het is niet ondenkbaar, nee. Maar hoe waarschijnlijk is het, in een "handen-af"-klimaat van privatisering?
Ja, over die verschillende vervoerders (met name de trein) zou deze zomer een debat gevoerd gaan worden. Dat zijn op zich geen onoplosbare problemen. Klassewissel is nu al mogelijk. Je gaat naar een automaat en zegt dat je een andere klasse wil.
Het was wel te voorzien dat dit ervan zou gaan komen. Dus waarom was daar niet op geanticipeerd? Dit is gewoon reizigertje pesten/uitzuigen tot je er niet meer mee wegkomt.
Als je in-checkt bij een andere halte als waar je bent ingestapt dan heb je je kaart niet voor de reader gehouden? Dat is de taak van de chauffeur om daar op te letten. Dat is net zoiets als met een strippenkaart instappen zonder deze af te stempelen?
Met een strippenkaart kon je terugreizen op dezelfde strippen. In het nieuwe systeem kost dit je gewoon 100% extra (als je snel bent minus het instaptarief).
Alsof je altijd van te voren weet hoeveel strippen er afgestempeld gaan worden. Centuurbaan naar Havikslaan (in Noord), hoeveel stempels is dat? Weet jij dat uit je hoofd dan?
Je weet prima dat je nergens binnen Amsterdam 8 strippen kwijt zult zijn, dus het is net zo goed in te schatten als wanneer je moet letten op het hebben van positief saldo. Natuurlijk kun je autoopladen aanzetten, maar je kunt ook prima twee strippenkaarten tegelijk kopen.
Ja, en begin jaren 80 waren 'jullie' juist zo kwaad dat er overal eenduidige tarieven kwamen. Het gevolg was dat dus noodzakelijkerwijs lijnen die eerst goedkoper dan het gemiddelde waren duurder werden. Natuurlijk waren 'jullie' kwaad, want de strippenkaart was een verborgen prijsverhoging. Nee, prijzen moesten gedifferentieerd blijven zoals met losse kaartjes mogelijk was. "Stroppenkaart! Stroppenkaart! Stroppenkaart niet door de strot!" was een leus die gebruikt werd bij de invoering van de strippenkaart destijds.
Hij had het niet over "overal eenduidige tarieven", hij heeft het erover dat dezelfde in 2 verschillende bussen vaak van elkaar verschillen qua prijs. (Waar nog bijkomt dat de kilometertarieven per busvervoerder verschillen.)
En zie. Nu gaat men na jarenlang geklaag overstag en terug naar gedifferentieerde tarieven, en nu is het -weer- niet goed?
Oh wat is het toch makkelijk om eerst aan te komen zetten met "jullie" tussen aanhalingstekens om bij de volgende quote opeens Maassluip onder die jullie te rekenen. zwaktebod.
Er zijn problemen, en er zijn stokken die gezocht worden omdat men tegen verandering is.
Er wordt geklaagd, en flowerp komt met halve waarheden en stromannen aanzetten om zijn "gelijk" te bewijzen.
Ik heb zo'n vermoeden dat je over een paar jaar al niet beter meer weet. Een paar vriendinnen van me zagen het eerst ook niet zitten en hebben tot aan de laatste dag met de strippenkaart gereist. Toen het eenmaal niet anders meer kon een OV chipkaart gaan gebruiken, en nu gebruiken ze dat ding volledig geroutineerd: in een drukke 5 met de mobiel in de ene hand een gesprek voerend, om de schouders een boel tassen, en ergens tussendoor halen ze even de kaart langs een reader, zonder ook maar op of om te kijken of hun gesprek te onderbreken.
Klaagden jouw "vriendinnen" ook over de kostenverhogingen die hiermee werden doorgevoerd? Want volgens mij ging het Maassluip niet alleen om het "wennen aan de kaart".
En was het met de invoering van de euro ook niet zo iets? Mensen hadden geen hekel aan geld, maar betalen zou er niet makkelijker op worden, en niemand (vooral ouderen) zou er echt aan kunnen wennen, en we zouden altijd in guldens blijven denken, etc etc. En wie rekent er nu nog om in guldens? Niemand toch?
Nee, een van de grote vrezen met de Euro was dat het voor sterke inflatie zou zorgen. En dat heeft het ook gedaan, terwijl de overheid dit keihard ontkende. Kijk, voor een van de extreemste gevallen maar naar de fietsenprijzen. Terwijl een goede fiets vroeger misschien 1000 gulden kostte, betaal je tegenwoordig voor een beetje fiets al rustig €600 of €750, terwijl je ook zat fietsen te koop ziet staan voor €1000+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Doe geen moeite, het is een HBO'er met een gigantisch bord voor de kop. Dat krijg je er toch niet af. Steeds dezelfde stropop- en hellend vlak-redeneringen en bijbehorende schrijffouten.

*Knip* Het mag wel wat minder grof *knip*

Maar goed, daar kun je inderdaad ook de conclusie uit trekken dat ze de chipkaart nu helemaal gewend zijn en hem geweldig vinden, want ja, ze gebruiken hem nu immers he! En in China is ook gewoon genoeg keuzevrijheid bij de verkiezingen!

Was flowerp uberhaupt oud genoeg voor het aanmaken van herinneringen in de jaren '80? Was die er uberhaupt bij? Ik vermoed van niet namelijk. Zouden de makers (en de door de strot rammende politici) van die chipkaart zelf met het openbaar vervoer moeten? Wat een kolder... :D !

[ Voor 95% gewijzigd door Grrrrrene op 25-06-2011 15:36 . Reden: Wat grof taalgebruik verwijderd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
foppe-jan schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 00:35:
Jij wel. Maar dan nog zijn de syntustarieven duurder dan in de oude situatie.
Ja en nee. Ik heb inderdaad een ritje met een syntus bus meegemaakt die met die 20% korting mee gerekend €1.60 is, terwijl het nu met de strippenkaart €1.54 is (3 zones, bij gebruik 15-strippenkaart). Stap ik 1 halte eerder in en 1 halte eerder uit, dan is juist de OV Chipkaart goedkoper.

Er spelen echter wel 2 dingen mee.
  1. De strippenkaart wordt normaliter ook telkens duurder. Zie http://www.vbn-bv.nl/content.php?pagina_id=377 in aantal gebieden kun je de 'oude' situatie al niet meer vergelijken.
  2. De prijsverschillen zijn nagenoeg volledig te wijten aan het zone-systeem vs het kilometer-systeem, en dat is niet perse het verschil tussen strippenkaart en OV Chipkaart. Ook zonder de OV Chipkaart had men het zone systeem op kunnen heffen, of met OV Chipkaart het zone systeem kunnen handhaven.
En als je wel 'via' reist, en niet op de bonnefooi met de trein reist (bestaan die mensen serieus?) dan betaal je 2x het instaptarief, en extra omdat de eerste kilometers met de NS veel duurder zijn dan de laatste.
Compleet op de bonnefooi is wellicht niet de meest voorkomende situatie, maar wel dingen als dat je van Arnhem naar Amstel gaat, en dan 's avonds bij terug gaan bedenkt dat je nog even langs Food Plaza op Schiphol wilt. Dat is maar klein stukje om en vanaf Schiphol gaat weer directe trein naar Arnhem. Als je al een retourtje Arnhem-Amstel had, is dat toch een wat lastigere situatie.

Dit is maar een voorbeeld natuurlijk. Er zijn andere voorbeelden te bedenken zoals een retourkaartje naar Rai en dan vanaf Rai nog wat gaat lopen, en b.v. op Amstel of CS weer met de trein terug wilt.

Waar het om gaat is dat je met papieren kaartjes zeer sterk het reizen op 1 traject afstemt, met dezelfde heen en terug route. Terwijl je met de OV Chipkaart dat eigenlijk volledig kan loslaten en meer gaat reizen hoe het je uitkomt.
Het is niet ondenkbaar, nee. Maar hoe waarschijnlijk is het, in een "handen-af"-klimaat van privatisering?
Ik denk dat het zeker gaat gebeuren. Je ziet nu al overal producten die met de papieren kaartjes niet te doen waren geweest of een stuk lastiger, zoals de al eerder genoemde 20% korting in Gelderland, maar kijk ook eens naar de nieuwe abonnementen van de NS.
Het was wel te voorzien dat dit ervan zou gaan komen. Dus waarom was daar niet op geanticipeerd? Dit is gewoon reizigertje pesten/uitzuigen tot je er niet meer mee wegkomt.
Ik kan niet in hun organisatie kijken, maar ik kan wel vertellen dat over het algemeen het dikwijls een kwestie is van dat je maar een eindige hoeveelheid resources hebt. Stuk voor stuk had je op elke issue kunnen anticiperen, maar als dat 10.000 issues zijn, en je hebt de resources om er 9000 van weg te werken (ik ben optimistisch, dit ligt in de praktijk meestal lager), dan blijven er 1000 issues over.

Daar gaat de buitenstaander dan van schuimbekker: "hoe kun je issue X nu niet gedaan hebben of op geanticipeerd hebben?". Ja, als de 9000 andere issues er niet geweest waren dan had issue X inderdaad opgepakt kunnen worden.

Daarnaast is het ook een kwestie van erg veel belangen en het Nederlandse poldermodel van blijven discussiëren, onkunde bij project management en met hand in eigen boezem, onkunde bij engineers (wellicht is een bepaalde specificatie verkeerd geïmplementeerd bij de NS zodat de andere vervoerders hier niet op kunnen inhaken, en is men nu achter de schermen druk bezig om een stuk overnieuw te bouwen, etc). Zie ook mijn eerdere betoog hoe het dikwijls er aan toe gaat bij de ontwikkeling van (grote) systemen.

"Reizigertje pesten" (of in het algemeen "klantje pesten") is een leuke, makkelijke en populistische uitleg, maar ik heb deze nog nooit zien staan in wat voor soort requirements document dan ook.
Met een strippenkaart kon je terugreizen op dezelfde strippen. In het nieuwe systeem kost dit je gewoon 100% extra (als je snel bent minus het instaptarief).
Nu geef je er wel een leuke draai aan in het voordeel van de strippenkaart. Jij lijkt nu te suggereren dat bij de strippenkaart elke strip automatisch als retourtje geldt. Wie denk je daar nu mee te foppen? (pun intended, foppe-jan :P).

Maar serieus, alleen "als je snel was" kon je terugreizen op dezelfde strippen. Als je ook maar een klein beetje tijd nodig had op je bestemming dan haalde je dat absoluut niet.
Je weet prima dat je nergens binnen Amsterdam 8 strippen kwijt zult zijn, dus het is net zo goed in te schatten als wanneer je moet letten op het hebben van positief saldo.
Uhm, ja, dus wat is je punt nu?

Met de strippenkaart kan ik voorzichtig schatten dat ik met 8 strippen wel overal kom binnen Amsterdam (hoewel, volgens mij was buikslotermeer plein -> binnenhof 6 strippen, en dan moet je dus nog terug, en ja binnenhof is technisch geen Amsterdam, maar praktisch wel ;)).
Met de OV Chipkaart weet ik dat ik met positief saldo overal kom binnen Amsterdam en dat ik met zo'n €6 op de kaart ook altijd nog wel terug kom.

Wat is dan nu het verschil? Het is er hier met de OV Chipkaart niet slechter op geworden, wat je eerdere bewering leek te zijn. Qua reizen op saldo is het er wel beter op geworden, omdat je nu veel meer plekken hebt waar je kan opladen. Strippenkaarten konden (bijna) nooit uit automaten verkocht worden. Oplaad punten voor je OV Chipkaart staan echter overal.

Daarnaast is het met automatisch opladen dus wel significant beter er op geworden.
Hij had het niet over "overal eenduidige tarieven", hij heeft het erover dat dezelfde in 2 verschillende bussen vaak van elkaar verschillen qua prijs. (Waar nog bijkomt dat de kilometertarieven per busvervoerder verschillen.)
Je bedoelt als ik de 354 om maandag 14:00 neem dat het dan de ene week €1.40 is en de andere week met dezelfde bus, zelfde tijd opeens €1.39? Of dat de 358 voor dezelfde begin en eind bestemming €1.37 kost?
Er wordt geklaagd, en flowerp komt met halve waarheden en stromannen aanzetten om zijn "gelijk" te bewijzen.
En foppe-jan komt niet met minder dan halve waarheden om op haar beurt haar gelijk te bewijzen?

Het is ook wel lekker makkelijk om de argumenten van iemand met wie je het niet eens bent een "halve waarheid" te noemen hè?
Klaagden jouw "vriendinnen" ook over de kostenverhogingen die hiermee werden doorgevoerd? Want volgens mij ging het Maassluip niet alleen om het "wennen aan de kaart".
Ik weet niet waar het op slaat dat je vriendinnen tussen quotes zet, maar goed. Nee, ze klagen hier niet specifiek over. Veel ritjes zijn goedkoper, of het gaat over enkele centen. Het is links om of rechts om geen prijsverhoging waarvan iedereen zo krom legt dat we het OV maar massaal minder gaan gebruiken. In tegenstelling eigenlijk zou ik zeggen.

Heb jij het op welke lijn dan ook rustiger zien worden sinds de OV Chipkaart verplicht is?
Nee, een van de grote vrezen met de Euro was dat het voor sterke inflatie zou zorgen. En dat heeft het ook gedaan, terwijl de overheid dit keihard ontkende. Kijk, voor een van de extreemste gevallen maar naar de fietsenprijzen. Terwijl een goede fiets vroeger misschien 1000 gulden kostte, betaal je tegenwoordig voor een beetje fiets al rustig €600 of €750, terwijl je ook zat fietsen te koop ziet staan voor €1000+.
Ik kan me een DVD herinneren die rond 2000 zo'n 70 tot 80 gulden was. Is nu hooguit €20 voor een nieuwe maar ze leggen ook al voor €10 (ook nieuwe) of €5 (iets oudere) in de winkel. Ik kan me desktop computers herinneren die rond 2000 minimaal zo'n 1000 gulden waren, heb je nu al voor €250. Ik kan me 40" TV schermen herinneren die rond 2000 ergens in de buurt van de 10.000 gulden zaten, heb je nu al voor €300.

Inflatie was ook met de gulden een continu gegeven, en na de invoering van de euro zijn er ook producten enorm veel goedkoper geworden. En waar het voor ons uiteindelijk op neerkomt, inflatie of niet, is de koopkracht daadwerkelijk enorm gedaald? (maar goed, is een beetje offtopic discussie hier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Hier weer zoiets, die vergelijking met de euro slaat nergens op (en als je het al gaat vergelijken, dan kijk maar naar de Griekenland zeik, oh wat is die euro zo geweldig...). DVD-prijzen met fietsen of een OV-chipkaart-prijs gaan vergelijken... Het klopt gewoon van geen kanten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:23

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Verstekbakker schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 03:13:

Als die vriendinnen in de kont neuken niet lekker vinden, maar per 1 juni is hun kut verplicht dichtgenaaid, dan kijken ze ook niet meer op of om van het in de reet neuken. Er is simpelweg geen alternatief meer,
Dat is er wel (ze hebben ook nog een mond :+ )
dus ja, stennis erom maken heeft geen zin. Ze leren ermee leven.
AMEN!

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quincy5
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:35
Volgens het nieuws van woensdag was de strippenkaart al afgeschaft in Zuid-Holland. Maar tot mijn verbazing werd er gisteren in de bus in Leiden nog gewoon eentje geaccepteerd.

PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse

ManiacsHouse

Scheisse!

Over 4 dagen is de strippenkaart niet meer geldig in Gelderland.
En dan lees je dit: http://www.gelderlander.n...ring-rond-ovchipkaart.ece
niet terecht konden op het treinstation in Doetinchem voor het activeren van 'automatisch opladen'. Maar volgens haar wordt het probleem snel verholpen.

"We hadden donderdag en vrijdag een storing in de apparatuur. Er wordt hard gewerkt om die te verhelpen. Ik kan niet precies zeggen wanneer het probleem is opgelost, maar vermoedelijk in de loop van deze week."
Dit is helemaal achterlijk
Reizigers in de Oost-Achterhoek moeten ook naar Doetinchem voor het activeren van 'automatisch opladen'. Ze kunnen niet terecht op het station in Winterswijk. Voortman erkent dat dit hinderlijk is. "Er wordt gewerkt aan een andere oplossing."
Treinreis van ongeveer een half uur vanaf Winterswijk om de even je kaart op automatisch opladen te zetten.
Okay je OV-chip werkt weliswaar als je er zelf saldo op zet en dat zal het argument wel zijn om alle problemen maar rustig aan op te lossen onder het mom van "Je kunt er toch mee reizen?"
Ook lekker. Kachel je helemaal naar Winterswijk naar Doetinchem om te ontdekken dat je je kaart deels niet kunt activeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ManiacsHouse schreef op maandag 27 juni 2011 @ 09:22:
Over 4 dagen is de strippenkaart niet meer geldig in Gelderland.
En dan lees je dit: http://www.gelderlander.n...ring-rond-ovchipkaart.ece

[...]

Dit is helemaal achterlijk
[...]

Treinreis van ongeveer een half uur vanaf Winterswijk om de even je kaart op automatisch opladen te zetten.
Okay je OV-chip werkt weliswaar als je er zelf saldo op zet en dat zal het argument wel zijn om alle problemen maar rustig aan op te lossen onder het mom van "Je kunt er toch mee reizen?"
Ook lekker. Kachel je helemaal naar Winterswijk naar Doetinchem om te ontdekken dat je je kaart deels niet kunt activeren.
Overheid en ICT-projecten: dit is niets nieuws.

Vergelijk het maar met de migratie van een financieel systeem voor een grote onderneming. Dit is de fase: "het werkt nog niet, maar we testen wel verder in de productie-omgeving". Bij een "normaal" bedrijf, zou de volgende fase horen te zijn: "verantwoordelijke IT-ers gaan op zoek naar een nieuwe job".

Bij de overheid modderen dezelfde prutsers gewoon lekker verder...

Dat er in een nieuw systeem nog een paar kleine schoonheidsfoutjes blijken te zitten, nadat het in productie genomen is: OK, kan ik nog begrijpen. Maar als er zelfs nog foutjes/problemen in core-functionaliteit en usability zitten, dan hoort het systeem gewoon nog niet thuis in de productieomgeving. Maarja, maak ze dat maar eens wijs in Den Haag. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flowerp schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 13:31:
Ik kan me een DVD herinneren die rond 2000 zo'n 70 tot 80 gulden was. Is nu hooguit €20 voor een nieuwe maar ze leggen ook al voor €10 (ook nieuwe) of €5 (iets oudere) in de winkel. Ik kan me desktop computers herinneren die rond 2000 minimaal zo'n 1000 gulden waren, heb je nu al voor €250. Ik kan me 40" TV schermen herinneren die rond 2000 ergens in de buurt van de 10.000 gulden zaten, heb je nu al voor €300.
Technische producten zoals TV's en DVD spelers vergelijken met iets als fietsen is kansloos. Techniek daalt altijd gigantisch in prijs in de jaren nadat het op de markt komt. Bij fietsen is dit niet het geval. Wanhopig argument dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2011 @ 10:17:
[...]

Technische producten zoals TV's en DVD spelers vergelijken met iets als fietsen is kansloos. Techniek daalt altijd gigantisch in prijs in de jaren nadat het op de markt komt. Bij fietsen is dit niet het geval. Wanhopig argument dus.
Ik vindt het eerder een wanhopige en trieste reactie van jou, want beide zitten gewoon in de consumentenprijsindex onder het kopje duurzame consumptie goederen. Bij DVDs (niet spelers, maar de schijfjes) speelt het argument "techniek wordt altijd goedkoper" eigenlijk helemaal niet, want de kosten van het medium zelf (het fysieke schijfje) zijn nagenoeg nihil. Je hebt het hier met name over de vergoeding van de kosten van de productie en alle diensten daar om heen.

En als jij zowel een computer als een fiets wil (typisch voor de meeste Nederlanders) en de computer is extreem veel goedkoper geworden, en de de fiets duurder, dan kun je per saldo nog steeds goedkoper uit zijn dan eerst.

Daarnaast is lange tijd een apparaat uit een bepaalde categorie niet direct goedkoper geworden, maar kreeg je betere specificaties. De minimale prijs voor b.v de goedkoopste computer op een bepaald moment is lange tijd vrijwel gelijk gebleven. Eerst kreeg je een computer met een 68000 voor ~1000 gulden, later zat er een 68020 in. Die met de 68000 erin werd niet 500 ofzo, maar ging gewoon van de markt. De laatste grofweg 10 jaar is deze minimale prijs wel gedaald.
Verwijderd schreef op maandag 27 juni 2011 @ 09:45:
[...]

Overheid en ICT-projecten: dit is niets nieuws.

Vergelijk het maar met de migratie van een financieel systeem voor een grote onderneming. Dit is de fase: "het werkt nog niet, maar we testen wel verder in de productie-omgeving". Bij een "normaal" bedrijf, zou de volgende fase horen te zijn: "verantwoordelijke IT-ers gaan op zoek naar een nieuwe job".
Ik ben het volledig met je eens dat het zo zou moeten zijn, maar je zou eens moeten weten bij hoeveel "normale" bedrijven het er precies eender aan toe gaat. Het is diep triest, maar helaas te vaak realiteit.

[ Voor 18% gewijzigd door flowerp op 27-06-2011 21:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

flowerp schreef op maandag 27 juni 2011 @ 21:55:
[...]

Ik vindt het eerder een wanhopige en trieste reactie van jou, want beide zitten gewoon in de consumentenprijsindex onder het kopje duurzame consumptie goederen. Bij DVDs (niet spelers, maar de schijfjes) speelt het argument "techniek wordt altijd goedkoper" eigenlijk helemaal niet, want de kosten van het medium zelf (het fysieke schijfje) zijn nagenoeg nihil. Je hebt het hier met name over de vergoeding van de kosten van de productie en alle diensten daar om heen.
De productiekosten van DVD's maken mij niks uit. Het gaat om de prijs die ik als consument ervoor betaal. En die is vrij snel gedaald zoals dat met techniek vaak zo is. Je merkt hetzelfde nu met Blu-Rays. Na een paar jaar wordt de prijs gewoon minder. Leuk dat ze beiden in de consumentenprijsindex zitten maar dat maakt in dit geval niks uit. Ik kijk naar 2 producten en hoe snel die in prijs zakken.
En als jij zowel een computer als een fiets wil (typisch voor de meeste Nederlanders) en de computer is extreem veel goedkoper geworden, en de de fiets duurder, dan kun je per saldo nog steeds goedkoper uit zijn dan eerst.
Vast wel, maar ik bekijk het per product, anders kan je wel allerlei zaken erbij halen die er niet toe doen, alleen maar om een gemiddelde naar beneden te halen.
Daarnaast is lange tijd een apparaat uit een bepaalde categorie niet direct goedkoper geworden, maar kreeg je betere specificaties. De minimale prijs voor b.v de goedkoopste computer op een bepaald moment is lange tijd vrijwel gelijk gebleven. Eerst kreeg je een computer met een 68000 voor ~1000 gulden, later zat er een 68020 in. Die met de 68000 erin werd niet 500 ofzo, maar ging gewoon van de markt. De laatste grofweg 10 jaar is deze minimale prijs wel gedaald.
Als je meer waar krijgt voor je geld wordt het product 'computer' in verhouding goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 07:22:
[...]

De productiekosten van DVD's maken mij niks uit. Het gaat om de prijs die ik als consument ervoor betaal. En die is vrij snel gedaald zoals dat met techniek vaak zo is.
Je snapt het punt niet. De prijs van een DVD is gedaald, maar niet omdat "techniek" nu eenmaal is gedaald, want de prijs van een DVD bestaat maar voor een zeer klein gedeelte uit "techniek". Het hele punt is dus dat prijzen sinds de introductie van de Euro ook gedaald kunnen zijn en dat dus niet alleen vanwege dat "techniek nu eenmaal altijd in prijs daalt". Ik zal het nog 1 keer herhalen voor je: "Het is NIET vanwege dat techniek nu eenmaal altijd in prijs daalt".
Je merkt hetzelfde nu met Blu-Rays. Na een paar jaar wordt de prijs gewoon minder.
Nee, dat is niet vanzelfsprekend. Je betaalt voor het beeld materiaal, niet voor het medium. Het is NIET vanzelfsprekend dat deze nu eenmaal gewoon in prijs dalen. Vergelijkbare producten van een andere tijd, zoals LPs en heel lang CDs, zijn enorm lang niet gedaald in prijs. En nu wordt de algehele prijs van boeken ook niet 'gewoon minder'.
Vast wel, maar ik bekijk het per product, anders kan je wel allerlei zaken erbij halen die er niet toe doen, alleen maar om een gemiddelde naar beneden te halen.
Dan moet je het niet per product bekijken he? |:(

Koopkracht gaat van een mandje van producten uit, niet per product. Je kunt niet alleen met die lamme fiets van je aankomen en zeggen dat met de Euro de koopkracht is gedaald, alleen omdat jij vindt dat je fietsen met niets anders mag vergelijken.

Okay, en dat is het laatste wat ik er hier over zeg. Als je verder wilt discussiëren over dit onderwerp open je maar een nieuw topic ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

flowerp schreef op zaterdag 25 juni 2011 @ 13:31:
[...]

Compleet op de bonnefooi is wellicht niet de meest voorkomende situatie, maar wel dingen als dat je van Arnhem naar Amstel gaat, en dan 's avonds bij terug gaan bedenkt dat je nog even langs Food Plaza op Schiphol wilt. Dat is maar klein stukje om en vanaf Schiphol gaat weer directe trein naar Arnhem. Als je al een retourtje Arnhem-Amstel had, is dat toch een wat lastigere situatie.

Dit is maar een voorbeeld natuurlijk. Er zijn andere voorbeelden te bedenken zoals een retourkaartje naar Rai en dan vanaf Rai nog wat gaat lopen, en b.v. op Amstel of CS weer met de trein terug wilt.

Waar het om gaat is dat je met papieren kaartjes zeer sterk het reizen op 1 traject afstemt, met dezelfde heen en terug route. Terwijl je met de OV Chipkaart dat eigenlijk volledig kan loslaten en meer gaat reizen hoe het je uitkomt.
Het is goed dat je dat voorbeeld aanhaalt. Want voor de invoering van de OV Chipkaart had je nog een punt gehad. Toen waren retourtjes maar 60% van de prijs van twee enkeltjes en kocht iedereen een retourtje (omdat dat dus goedkoper was).
Nu we de OV Chipkaart hebben en dat ding volgens NS al braindead is en niet kan omgaan met retourtjes, is de prijs van een retourtje gelijk aan de prijs van twee enkeltjes. Dus je hoeft nu niet een retourtje te kopen, en je kunt een enkeltje naar Rai kopen en terug vanaf welk station je instapt of met welke via je 's avonds laat nog kunt bedenken.

Dus juist vanwege die OV Chipkaart gaat jouw argument niet op. Oh, de ironie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
flowerp schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 08:52:
Je betaalt voor het beeld materiaal, niet voor het medium. Het is NIET vanzelfsprekend dat deze nu eenmaal gewoon in prijs dalen.
http://www.bright.nl/prijs-blu-ray-film-daalt-naar-16-euro
En nu wordt de algehele prijs van boeken ook niet 'gewoon minder'.
Die is bij de wet vastgelegd...

Werkelijk waar. Bruno Santanera is er niets bij, zoveel domme zever komt er uit jouw toetsenbord...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Laatst online: 22:10

Cyphax

Moderator LNX
[...]

Misschien is dat ooit het idee geweest maar dat is in de praktijk gewoon niet waar. Mijn rit kost me 3 strippen of 1,87 met die kutkaart. Weet je wat 3 strippen kosten? 7,70 / 15. 1,51 euro dus. Dat is 36 cent duurder. Maar als ik na 18:30 diezelfde bus (zelfde lijn, zelfde instap- en uitstaphaltes) kost die rit me niet 1,87. Dan komen er namelijk een paar haltes bij en kost die rit me ineens 2,08. Dan is het zelfs 57 cent duurder, want het was nog steeds 3 strippen.
Ik snap wel dat de tarieven wel vaker omhoog gaan maar deze verhoging hebben we er echt wel bij gekregen hoor. Het zijn bedrijven, denk je nou echt dat die elke kans niet pakken om de prijzen effe omhoog te gooien? Winst moet er gemaakt worden en hoe meer hoe beter. Anders heeft een bedrijf geen bestaansrecht. Elke figuur die ook durfde te beloven dat het helemaal niet duurder zou gaan worden is een naieveling, en dan hou ik me nog in. Ik geloof best dat er toevalligerwijs wat uitzonderingen zijn maar mij maak je niet wijs dat het gemiddelde niet gewoon simpelweg keihard omhoog is gegaan. Mijn reis in elk geval wel en het scheelt gewoon echt fucking veel. Ongeveer een euro per dag.
Het is gewoon een te makkelijke stok voor de mensen die sowieso tegen verandering zijn om een nieuw product mee te gaan slaan.
Ja, het is ook perfect, je moet gewoon nadelen bedenken die niet kunnen bestaan. Het is ideaal dat je kan vergeten uit te checken. Het is ook erg handig dat je, voor je een treinrit kan maken met de NS, je per se MINIMAAL 20 euro op je kaart moet hebben staan, ook al kost de rit je maar 4 euro. Verder is het fijn dat je dus weet wat een rit je kost: aardig wat meer dan voorheen, al heb ik het dan over de bus; ik weet niet of dat met de NS zo is want ik gebruik die kaart echt niet als het niet per se moet.
De veronderstelde algemene tariefsverhoging van reizen met de OV Chipkaart t.o.v. de strippenkaart is eigenlijk helemaal niet te wijten aan een chip kaart maar aan de Wet Personenvervoer 2000 (zie Wikipedia: Wet personenvervoer 2000), waarbij nagenoeg tegelijk met de invoering van de OV Chipkaart ook de tariefstructuur is veranderd voor deze wet. Echter, de OV Chipkaart kan makkelijk ook met het bestaande zone systeem worden gebruikt. Dit weten maar heel weinig mensen klaarblijkelijk, maar in Amsterdam heeft men een flinke poos het zone systeem met de OV Chipkaart gebruikt.
Daar heb ik niks aan, dan moet ik eerst helemaal naar Amsterdam. Het is gewoon fors duurder. Tegen de beloftes in, maar ik zou steil achterover zijn geslagen als het niet duurder was geworden hoor.
Zodra ik een keer goedkoper uit ben laat ik het je weten, okee? Ik heb het nog niet meegemaakt maar ik ben dan ook zo'n halve gare die elke keer dezelfde bus pakt.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nazanir
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-07 22:44

Nazanir

Is pappa!

Nu ben ik ook over op de OV chipkaart, maar ik ben er geen sinds blij mee. Ik reis tussen Duiven en Arnhem voornamelijk, als ik bij vrienden/familie in Nijmegen op bezoek ga, moet ik inchecken in een Syntus poortje, uitchecken in Arnhem, inchecken bij de NS en de reis voortzetten, of inchecken bij een bus. Echt overstappen is er niet bij.

Voor werk Reis ik dan tussen Duiven en Arnhem, en per rit is de prijs met 80 cent omhoog gegaan (op de strippenkaart 4 strippen per rit, wat neerkomt op 2.30 naar boven afgerond), dat is 1,60 per dag en 8 euro per week. Uitgaande van 6 weken vakantie, houd je 46 weken x 8 euro over, wat neerkomt op 368 euro per jaar. Ik moet dus 368 euro meer gaan betalen, voor dit nieuwe systeem, wat voor mij ook nog eens enorm omslachtig in het gebruik is. Op een Dal uren kaart, ben ik beduidend minder kwijt (dan ligt de rit prijs rond een 2 euro in de dal uren), maar die kan je alleen op naam krijgen. Laat ik daar nou niet zo'n fan van zijn.

De keuze is: hoofdprijs betalen, en niet dat gezever van het bijhouden van mijn reisgegeven.
Of Daluren kaart op naam nemen.

Ik vind die hele OV chipkaart een aanfluiting.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Chipkaartbaas blijft grootverdiener
AMSTERDAM - De topman van TLS, het bedrijf dat verantwoordelijk is voor de ov-chipkaart, blijft meer verdienen dan de Balkenendenorm. Gertjan Kroon peinst er niet over om zijn salaris te verlagen.

De Tweede Kamer stemde vorige week in met een motie van SP-kamerlid Farshad Bashir om het loon van het omstreden bedrijf onder de Balkenendenorm (rond 190.000 euro) te brengen.

Maar TLS is dit niet van plan. „We zijn een zelfstandig bedrijf. Bij ons gaat de raad van commissarissen over de beloning’’, zegt een woordvoerster van TLS.

Kroon verdient inclusief bonus 260.000 euro per jaar, zijn financiële directeur Gerben Nelemans een kleine 220.00 euro
Ja, want zoiets zag je natuurlijk niet aankomen :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Echt weer de overheid die loopt te zeiken. De overheid kiest een bedrijf om zaken mee te doen, en vervolgens moet een bedrijf dan de salariering van de overheid hanteren? Beetje rare gang van zaken dat de tweede kamer zo redeneert.

Dan zal er straks geen enkel bedrijf meer zijn wat aan de overheid mag leveren. Nog even en de tweede kamer zegt dat de top van VAG niet meer dan de balkenende-norm mag verdienen omdat daar een grote order is geplaatst voor het nieuwe wagenpark 8)7

Ik zou ook geen cent inleveren als ik die man was. Lijkt me nogal logisch.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ja, iedereen met een beetje hersens had wel kunnen bedenken dat dit een kansloze actie was. Neemt niet weg dat die directeur (of iig zijn bedrijf) totaal faalt met de OV Chipkaart. Maar dat is verder niet van belang, want de overheid is er tevreden mee, en dat is het enige dat voor TLS telt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

RaZ schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 12:45:
Echt weer de overheid die loopt te zeiken. De overheid kiest een bedrijf om zaken mee te doen, en vervolgens moet een bedrijf dan de salariering van de overheid hanteren? Beetje rare gang van zaken dat de tweede kamer zo redeneert.
Dat moet genuanceerd worden. De motie daartoe was als volgt:
De Kamer,

gehoord de beraadslaging,

constaterende dat TLS voor 100% eigendom is van vier publieke vervoersbedrijven die op hun beurt weer voor 100% eigendom zijn van de overheid;

constaterende dat de drie bestuurders aan de top van TLS fors boven de

balkenendenorm verdienen en hun beloning ieder jaar hoger wordt ondanks het enorme verlies dat TLS de laatste vier jaar heeft geleden;

overwegende dat een dergelijk inkomen bij TLS maatschappelijk niet verantwoord is omdat omzetten en inkomens van TLS worden opgebracht met geld van reizigers en omdat TLS 100% eigendom is van publieke vervoersbedrijven;

verzoekt de regering, met de aandeelhouders en de bestuurders van TLS in gesprek te gaan met als doel om te komen tot een substantiële matiging van de salarissen van de bestuurders van TLS zodat zij onder de balkenendenorm komen te vallen;

en gaat over tot de orde van de dag.
Bolding mine. IMO verandert dat de zaak wel een klein beetje. TLS is dus, met een kleine omweg, eigendom van de staat. De vraag is hoe die omweg hier invloed op heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RaZ schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 12:45:

Dan zal er straks geen enkel bedrijf meer zijn wat aan de overheid mag leveren. Nog even en de tweede kamer zegt dat de top van VAG niet meer dan de balkenende-norm mag verdienen omdat daar een grote order is geplaatst voor het nieuwe wagenpark 8)7

Ik zou ook geen cent inleveren als ik die man was. Lijkt me nogal logisch.
Ja, hoho. VAG is niet opgericht uit ongeveer 100% gemeenschapsgeld en levert niet alleen aan de publieke sector.

De Nederlandse belastingbetaler heeft alles rondom TLS betaald en gezien de grote verliezen van de voorgaande jaren dus ook het salaris van meneer de directeur.

(Het zal waarschijnlijk wel duidelijk zijn, dat ik voorstander ben van het opdoeken van TLS. Pak ze de OV-chipkaart af en het bedrijf bestaat feitelijk niet meer. En dan gewoon het werk op een eerlijke manier aanbesteden aan wat meer competente partijen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 13:48:
[...]

En dan gewoon het werk op een eerlijke manier aanbesteden aan wat meer competente partijen.
Dat zou voor de verandering best wel eens een keer leuk zijn. :)
Maar op IT-gebied (waar je dit ook wel onder mag scharen denk ik) is het al jaren bekend dat het al jaren belabberd is. En we krijgen het niet voor elkaar om het goed te doen. Ik vind 't knap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BjornE
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-10 20:22
Cyphax schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 11:05:
[...]

Misschien is dat ooit het idee geweest maar dat is in de praktijk gewoon niet waar. Mijn rit kost me 3 strippen of 1,87 met die kutkaart. Weet je wat 3 strippen kosten? 7,70 / 15. 1,51 euro dus. Dat is 36 cent duurder. Maar als ik na 18:30 diezelfde bus (zelfde lijn, zelfde instap- en uitstaphaltes) kost die rit me niet 1,87. Dan komen er namelijk een paar haltes bij en kost die rit me ineens 2,08. Dan is het zelfs 57 cent duurder, want het was nog steeds 3 strippen.

Ik snap wel dat de tarieven wel vaker omhoog gaan maar deze verhoging hebben we er echt wel bij gekregen hoor. Het zijn bedrijven, denk je nou echt dat die elke kans niet pakken om de prijzen effe omhoog te gooien? Winst moet er gemaakt worden en hoe meer hoe beter. Anders heeft een bedrijf geen bestaansrecht. Elke figuur die ook durfde te beloven dat het helemaal niet duurder zou gaan worden is een naieveling, en dan hou ik me nog in. Ik geloof best dat er toevalligerwijs wat uitzonderingen zijn maar mij maak je niet wijs dat het gemiddelde niet gewoon simpelweg keihard omhoog is gegaan. Mijn reis in elk geval wel en het scheelt gewoon echt fucking veel. Ongeveer een euro per dag.
Het ligt toch genuanceerder:
1) tarieven mogen WEL duurder worden: alleen indexering. Door kostenontwikkeling van de sector (niet de feitelijke, maar de gemeten zoals IMOC, loonvoet etc. ) zijn de tarieven sinds 2007 met ca. 10-15 procent duurder geworden (basistarief bv. van 70 cent naar 79 cent). Dit komt door loon ontwikkeling en de dieselprijs. Dit is gebruikelijk in het OV en een politieke keuze om de reiziger wel te belasten met een deel van de kostenstijging.

2) bij het vaststellen van de kilometerprijs zijn grotere gebieden meegenomen: provincies, concessies e.d. Dit is nodig om een balans te vinden tussen ritten vanaf het buitengebied en in de stad. Ergo per definitie zijn stadsritjes duurder. Ook al is er wel gewogen naar kilometer en aantal reizigers per rit.

http://eu.battle.net/d3/en/profile/Argamas-2833/hero/1713811

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

CyBeR schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 13:18:
[...]

Dat moet genuanceerd worden. De motie daartoe was als volgt:

[...]

Bolding mine. IMO verandert dat de zaak wel een klein beetje. TLS is dus, met een kleine omweg, eigendom van de staat. De vraag is hoe die omweg hier invloed op heeft.
Het antwoord luidde:
De heer Bashir (SP):

Ik maak bezwaar tegen het feit dat de minister zegt dat zij hierover niets te zeggen heeft. TLS is voor 100% eigendom van de publieke vervoersbedrijven, die op hun beurt voor 100% eigendom zijn van de overheid. De minister is 100% aandeelhouder van NS. Ik zou zeggen: ga met die bedrijven in gesprek en zorg ervoor dat die motie gewoon uitgevoerd wordt. U hebt er wel wat over te zeggen, minister!

Minister Schultz van Haegen-Maas Geesteranus:

Nee. De aandelen van NS zijn voor 100% in handen van het Rijk. De minister van Financiën ziet erop toe dat het beloningsbeleid van NS passend is binnen de bestaande afspraken op dat vlak; het gaat dan om het beloningsbeleid van de NS-directie. NS heeft naast de activiteiten op het Nederlandse spoor, de concessie, ook een aantal andere taken. Het bedrijf investeert ook in buitenlandse bedrijven en doet andere zaken. Voor al die andere taken kan NS een organisatie in het leven roepen, zoals TLS. Dat is een private organisatie waarin NS participeert. De minister van Financiën, die wel invloed op de salarissen van de heer Meerstadt en consorten, kan geen invloed uitoefenen op de salarissen van partijen waarin NS eventueel investeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
Nazanir schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 11:55:

Voor werk Reis ik dan tussen Duiven en Arnhem, en per rit is de prijs met 80 cent omhoog gegaan (op de strippenkaart 4 strippen per rit, wat neerkomt op 2.30 naar boven afgerond), dat is 1,60 per dag en 8 euro per week. Uitgaande van 6 weken vakantie, houd je 46 weken x 8 euro over, wat neerkomt op 368 euro per jaar. Ik moet dus 368 euro meer gaan betalen, voor dit nieuwe systeem, wat voor mij ook nog eens enorm omslachtig in het gebruik is. Op een Dal uren kaart, ben ik beduidend minder kwijt (dan ligt de rit prijs rond een 2 euro in de dal uren), maar die kan je alleen op naam krijgen. Laat ik daar nou niet zo'n fan van zijn.
Is toch €2,05 voor 4 strippen? (o.b.v. 15-strippenkaart).
Kun je niet veel beter een abonnement nemen als je toch iedere dag dezelfde route reist?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Maasluip schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 09:21:
[...]
Nu we de OV Chipkaart hebben en dat ding volgens NS al braindead is en niet kan omgaan met retourtjes, is de prijs van een retourtje gelijk aan de prijs van twee enkeltjes. Dus je hoeft nu niet een retourtje te kopen, en je kunt een enkeltje naar Rai kopen en terug vanaf welk station je instapt of met welke via je 's avonds laat nog kunt bedenken.
Wat natuurlijk een zinloze actie is als je dat retourtje al hebt gekocht omdat je aanvankelijk wel van plan was via Rai terug te reizen...
Cyphax schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 11:05:
[Het] ALLER domste ding is wat de hele OV Chipkaart organisatie ooit in haar hele bestaan heeft gedaan is er niet voor zorgen dat no matter what de prijs van reizen met de OV Chipkaart altijd lager is dan met de strippenkaart.

Misschien is dat ooit het idee geweest maar dat is in de praktijk gewoon niet waar.
Volgens mij las je niet helemaal goed, want ik schreef juist dat het dom was dat het niet altijd goedkoper is geworden. Als jij stelt dat dat niet waar is, dan vindt je dus dat het wel goedkoper is geworden, maar dat gaat tegen de rest van je betoog in.
Dit weten maar heel weinig mensen klaarblijkelijk, maar in Amsterdam heeft men een flinke poos het zone systeem met de OV Chipkaart gebruikt.

Daar heb ik niks aan, dan moet ik eerst helemaal naar Amsterdam.
Ik denk dat je nogmaals het niet helemaal goed leest. Men heeft een flinke poos de OV Chipkaart met het zone systeem gebruikt, maar nu dus niet meer. Dat betekent dat je dus niet alleen helemaal naar Amsterdam moet, maar ook nog eens naar het verleden als je op deze manier wilt gaan reizen.
Het zijn bedrijven, denk je nou echt dat die elke kans niet pakken om de prijzen effe omhoog te gooien? Winst moet er gemaakt worden en hoe meer hoe beter.
Elk zelfstandig bedrijf kan natuurlijk voor haar diensten in theorie de prijzen omhoog gooien. Maar waarom vraagt jouw bakker niet €100 voor een gebakje? Deze kan dat in principe doen, maar doet dat niet omdat deze anders geen klanten meer zou over houden.

Andersom wil de consument niets anders dan alles gratis hebben of zelfs geld toe krijgen om iets te gebruiken. Bij producten waar het kan uit zich dat in het illegaal kopiëren (met als eeuwig excuus, "de bedrijven zijn toch rijk genoeg", of "bieden het niet in de vorm aan die ik wil"), of het tegen elkaar proberen uit te spelen van bedrijven totdat ze kapot zouden gaan en niemand meer iets kan verdienen.

Ergens in het midden moeten deze twee partijen elkaar ontmoeten, en laat daar nu juist een hele mooie theorie over bestaan die je als het goed is in het eerste of tweede jaar van je middelbare school opleiding bij een vak als economie hebt gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
flowerp schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 20:54:
[...]

Volgens mij las je niet helemaal goed, want ik schreef juist dat het dom was dat het niet altijd goedkoper is geworden.
Volgens mij heb je gelijk. :$
Als jij stelt dat dat niet waar is, dan vindt je dus dat het wel goedkoper is geworden, maar dat gaat tegen de rest van je betoog in.

[...]
We zijn het gewoon eens zo te zien hierover.
[q
Ik denk dat je nogmaals het niet helemaal goed leest. Men heeft een flinke poos de OV Chipkaart met het zone systeem gebruikt, maar nu dus niet meer. Dat betekent dat je dus niet alleen helemaal naar Amsterdam moet, maar ook nog eens naar het verleden als je op deze manier wilt gaan reizen.

[...]
[/quote]
Ik had het wel goed gelezen maar het is een beetje een loos punt voor mij. Het heeft hier nooit met zones gewerkt (met de OV-chopkaart) maar hier is het oosten en daar speelt die hele kaart nog niet zo lang als in de randstad geloof ik.
Elk zelfstandig bedrijf kan natuurlijk voor haar diensten in theorie de prijzen omhoog gooien. Maar waarom vraagt jouw bakker niet €100 voor een gebakje? Deze kan dat in principe doen, maar doet dat niet omdat deze anders geen klanten meer zou over houden.
Dat is een onvergelijkbare situatie: ik ga wel naar een andere bakker als de een me niet aanstaat. Ik heb die keuze niet als ik met de bus moet. Dat is het kromme hier in Nederland dan weer.
Andersom wil de consument niets anders dan alles gratis hebben of zelfs geld toe krijgen om iets te gebruiken.
Bij producten waar het kan uit zich dat in het illegaal kopiëren (met als eeuwig excuus, "de bedrijven zijn toch rijk genoeg", of "bieden het niet in de vorm aan die ik wil"), of het tegen elkaar proberen uit te spelen van bedrijven totdat ze kapot zouden gaan en niemand meer iets kan verdienen.
Je bedoelt de zwartrijders? Ik heb nog nooit opzettelijk zwartgereden. Bijna per ongeluk gelukt maar de conducteur was er op tijd bij. :+
Ergens in het midden moeten deze twee partijen elkaar ontmoeten, en laat daar nu juist een hele mooie theorie over bestaan die je als het goed is in het eerste of tweede jaar van je middelbare school opleiding bij een vak als economie hebt gehad.
Ja dat is wel erg lang gelden maar ik geloof niet dat we bij economie de situatie van het niet hebben van een keus hebben mogen terugzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

flowerp schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 20:54:
[...]

Wat natuurlijk een zinloze actie is als je dat retourtje al hebt gekocht omdat je aanvankelijk wel van plan was via Rai terug te reizen...
Er is geen reden om een retourtje te kopen dus waarom zou je als je zo graag flexibel wil zijn. Het is juist de invoering van de OV-Chipkaart die dit mogelijk maakt en het is geen pluspunt van de OV-Chipkaart dat je er flexibel mee kunt zijn.

Erger nog: als je op een tussenstation uitstapt, uitcheckt en 35 minuten later pas incheckt kost het je extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
Het is wel een pluspunt van de OVC dat je er flexibel mee kunt zijn, met de trein dan. twee enkeltjes OV-chipkaart zijn namelijk goedkoper (!) dan een oud retourtje met een papieren kaartje ! Heb je daar wel eens over nagedacht? Bijvoorbeeld als je vriendin een eindje weg woont en je vroeger twee enkeltjes moest kopen voor een belachelijke prijs (nee, het weekendretour is pas ná 19:00 geldig destijds; dus dat was geen optie). Dat is nu met de OVC een heel stuk eerlijker :)

Ik spreek nu alleen over de NS, de andere treinvervoerders maken er een mooi potje van.

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nazanir
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 19-07 22:44

Nazanir

Is pappa!

Icelus schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 17:29:
[...]
Is toch €2,05 voor 4 strippen? (o.b.v. 15-strippenkaart).
Kun je niet veel beter een abonnement nemen als je toch iedere dag dezelfde route reist?
Klopt ja, ik ben dus eigenlijk nog veel meer kwijt dan, dan mijn berekende 368 euro :(

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
roelieboelie schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 09:43:
Het is wel een pluspunt van de OVC dat je er flexibel mee kunt zijn, met de trein dan. twee enkeltjes OV-chipkaart zijn namelijk goedkoper (!) dan een oud retourtje met een papieren kaartje !
Incorrect. Enkeltjes kosten sinds dit jaar exact de helft van de retourprijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
Nazanir schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 10:05:
[...]

Klopt ja, ik ben dus eigenlijk nog veel meer kwijt dan, dan mijn berekende 368 euro :(
Om welke exacte route gaat het eigenlijk? Ik meen dat zo'n 2 euro met OV-chipkaart zou moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Laatst online: 18:23

Dido

heforshe

foppe-jan schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 10:32:
Dankzij de invoering van OV-Chipkaart! ;)
Nazanir schreef op dinsdag 28 juni 2011 @ 11:55:
Ik heb nieuws voor je: als jij 2,30 per rit betaalt, ben je in 46 weken dus 1058 euro, terwijl je voor 700 euro een jaar-sterabonnement hebt (2 sterren, genoeg voor de drie zones waarin je gezien je 4 strippen reist, als je de centrumzone goed kiest).
Je gooit dan dus al een 358 euro op jaarbasis weg, kennelijk omdat je ook een sterabonnement met een persoonlijke stamkaart al teveel inbreuk op je privacy vond?
De keuze is: hoofdprijs betalen, en niet dat gezever van het bijhouden van mijn reisgegeven.
Of Daluren kaart op naam nemen.

Ik vind die hele OV chipkaart een aanfluiting.
Je betaalde al veel meer dan nodig zonder de chipkaart, en je betaalt nu vrijwillig nog meer te veel. Da's prima, maar dat is je eigen keus, en geen valide reden om de chipkaart af te serveren. Net zomin als ik je tekeer zie gaan tegen de strippenkaart waarmee je ook honderden euro's per jaar teveel betaalt omdat je geen abonnement hebt.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vervoersbedrijven klagen over kosten OV-chipkaart

Laatste update: 29 juni 2011 11:33 info

AMERSFOORT - Diverse vervoersbedrijven beklagen zich over hoge kosten en gebrek aan transparantie van het bedrijf achter de OV-chipkaart. Ze eisen daarom medezeggenschap, maar worden het over de voorwaarden niet eens.
Dat blijkt uit een brief die de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland, een collectief van Connexxion, Arriva, Veolia en Syntus, naar Trans Link Systems (TLS) heeft gestuurd.

Het bedrijf achter de OV-chipkaart zou te hoge kosten rekenen. Ook ontbreekt het aan de nodige transparantie over hoe de onderneming de kostenstructuur heeft opgebouwd.

TLS zegt in een reactie de discussie over tarieven te kennen, maar het niet eens te zijn met het standpunt van de vervoerders. Een zegsvrouw benadrukt dat de afgelopen jaren de verliezen zijn opgevangen door de aandeelhouders (Nederlandse Spoorwegen, HTM, RET en GVB). De onderneming stelt wel verbaasd te zijn over de kritiek.

Uit onderzoek van NU.nl bleek eerder dat TLS verlieslatend is en de directie een salariëring ontvangt die boven de Balkenendenorm ligt. Dit leidde tot irritatie in het parlement en de oproep van de Socialistische Partij om de onderneming op te heffen.

Aandeelhouderschap

In de brief geven de vervoersbedrijven verder aan ook zeggenschap over TLS te willen en daarom aandeelhouder te willen worden. Volgens TLS zijn daar inmiddels onderhandelingen over gevoerd met Connexxion en ligt er een voorstel op tafel. Het vervoersbedrijf heeft dat bod echter afgeslagen.

De stap is opmerkelijk, omdat Connexxion eerder aandeelhouder was maar de aandelen juist had verkocht. Volgens een voorlichtster van het vervoersbedrijf was het bod niet acceptabel. Ook bevestigt zij tegenover NU.nl nog steeds ontevreden te zijn over de kostenafwikkeling en de gebrekkige transparantie bij TLS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
hoorde vanochtend in de opkomstkantine een paar chauffeurs vragen of de chipkaart nou morgen of overmorgen wordt ingevoerd :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
foppe-jan schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 10:32:
[...]

Klopt, en de retourprijs van NU is goedkoper dan de oude retourprijs in het papierenkaartjes tijdperk van de NS. Begint het te dagen?

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
roelieboelie schreef op woensdag 29 juni 2011 @ 12:50:
Klopt, en de retourprijs van NU is goedkoper dan de oude retourprijs in het papierenkaartjes tijdperk van de NS.
Nee, de retourprijzen zijn exact hetzelfde als in 2010.
Begint het te dagen?
Excuseer mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-10 17:52
Retourprijs nu is niet goedkoper dan vroeger in ieder geval, daar is vorig jaar nog een extra prijsverhoging overheen gegaan. Als ik het goed begrijp zijn er 3 momenten waarop deze met 2 procent verhoogt worden, van juni vorig jaar weet ik in ieder geval zeker dat dit gebeurt is, in 2011 zou er ook nog een komen (http://www.treinreiziger...._duurdere_tarieven-142636).
Mijn dagelijks retourtje was voor en na juni 2010 dus niet even duur/goedkoop meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:45

Fiber

Beaches are for storming.

Ik vind dat je eventuele prijsverhogingen los moet zien van de OV Chipkaart zelf. Op zich ben ik wel voorstander van een modern elektronisch kaartsysteem i.p.v. een ouderwets papieren kaartsysteem. Maar er zitten (nog) wel veel fouten in dit systeem, zeker bij het overstappen van het ene naar het andere soort vervoer. Ik ben vóór 1 keer inchecken waar je reis begint en 1 keer uitchecken waar je reis eindigt met 1 tarief ongeacht welk vervoermiddel je gebruikt. Voor mijn part bouwen ze er een GPS in zodat je ook een eerlijke prijs krijgt als je om reist.

Ik ga soms van Amsterdam Duivendrecht naar Amsterdam Centraal. Dat kan vanaf hetzelfde perron met de trein of met de metro. Ik pak altijd welke het eerst vertrekt maar dat weet ik nooit van tevoren en je kan niet op het perron inchecken. Iemand daar een oplossing voor? O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Weer een bericht op nu.nl: http://www.nu.nl/binnenla...-chipkaart-inleveren.html

Een deel:
Het bedrijf dat de ov-chipkaart maakt, Trans Link Systems (TLS) moet beleidsbepalende taken met betrekking tot de ov-chipkaart overdragen aan een nieuwe zogenoemde ov-autoriteit.
Foto: ANP

Dat adviseert de commissie-Meijdam aan vervoersminister Melanie Schultz van Haegen.

Een woordvoerster van de commissie bevestigde woensdag berichtgeving van RTL Nieuws van die strekking. De overheden en vervoerders die bij de kaart betrokken zijn, moeten dan meedoen in die nieuwe stichting.
Hieruit begrijp ik dat ze een stichting willen om te voorkomen dat eigenaar van het kaartsysteem failliet gaat vanwege de vele kosten die ze (nog moeten) maken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Daar vanaf vandaag de strippenkaart hier niet meer geldig is, heeft de krant maar (weer) een groot artikel over de OV-chipkaart geschreven. Hier staat echter volgens mij een fout in. Er staat dat voor Syntus de OV-chipkaart eerst aangemeld moet worden met de computer. Dat was toch alleen met de NS het geval vanwege 1e/2e klas?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

nieuws: 'Reizigers moeten betalen voor aanpassen ov-chipkaartsysteem'

Eindelijk.
De reiziger gaat eindelijk zelf betalen voor het slechte ontwerp i.p.v. de belastingbetaler (via subsidies).
Nu valt die 3 cent wel mee, maar dat zal denk ik binnenkort wel hoger worden. })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Nouja, die 3 cent kan ik ze in dit geval wel vergeven denk ik. Het oude systeem was ook zo dat je van verschillende aanbieders verschillende kaartjes moest kopen, toch? Dan is deze aanpassing echt een verbetering die er in eerste instantie uiteraard al wel in had mogen zitten, maar vooruit; dat was niet een achteruitgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
Nieuw reisproduct op ov-chipkaart

Maxx meerreizenkaart Almere, 10x en 50x
• Geldig op Maxx buslijnen van Almere (1 t/m 7 en 10).
• 90 minuten reizen na eerste check-in.
• Aantal check-ins tot 75 minuten onbeperkt.
• Laatste check-in mogelijk na 75 minuten.
• Bij inchecken geen € 4,- instaptarief.
• Geen 35 minuten overstapregel.
• Na een vergeten check-out wordt bij een nieuwe check-in een nieuwe reis afgeschreven.
• Geen restitutie mogelijk.
• Maxx Meerreizen OV-chipkaart kan zowel op een anonieme als persoonlijke OV-chipkaart geladen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
Cyphax schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 11:17:
Nouja, die 3 cent kan ik ze in dit geval wel vergeven denk ik. Het oude systeem was ook zo dat je van verschillende aanbieders verschillende kaartjes moest kopen, toch? Dan is deze aanpassing echt een verbetering die er in eerste instantie uiteraard al wel in had mogen zitten, maar vooruit; dat was niet een achteruitgang.
Moet ik echt geloven dat aanpassing van het back-end 50 miljoen kost? Of hebben ze volgens Meijdam ook nog eens een recht om winst te maken op het inbouwen van functionaliteit die er van meet af aan in had moeten zitten? (Omdat het om het "gemak" -- dwz, om tegemoetkoming aan de zogenaamde gemakszucht of luiheid -- van de reiziger zou gaan?)

[ Voor 9% gewijzigd door foppe-jan op 30-06-2011 12:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
foppe-jan schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 12:02:
[...]

Moet ik echt geloven dat aanpassing van het back-end 50 miljoen kost? Of hebben ze volgens Meijdam ook nog eens een recht om winst te maken op het inbouwen van functionaliteit die er van meet af aan in had moeten zitten?
Dát weet ik niet maar ik sta er niet van te kijken. Het lijkt wel of overheidsprojecten altijd een extra nulletje krijgen in het bedrag. De bedoeling is wat mij betreft ook niet dat er fors winst op wordt gemaakt, uiteraard, maar mocht het minder kosten, dan tellen ze er niet 3 maar 2 of 1 cent bij op. Dit is nog wel te behappen.
Overigens ben ik verder echt bijna helemaal niet te spreken over de hele OV-chipkaart. Het blijft een geld-aftroggelsysteem in mijn ogen maar dat gaat meer over de vervelende geforceerde invoering. Ik vind het ook belachelijk dat een rit mij wel meer dan 50 cent extra kan kosten op een bedrag van rond de 2 euro. Da's veel. Dan is die 3 cent bovenop een treinkaartje van enkele euro's een kleinigheidje waar ik me dan niet druk meer over wil maken. Anders gaat m'n bloeddruk teveel omhoog denk ik. :+

[ Voor 5% gewijzigd door Cyphax op 30-06-2011 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Ik zag net op het journaal van 18.00 uur op RTL4 een reportage over dat vanaf vandaag de strippenkaart in een aantal provincies niet meer wordt geaccepteerd.
Vervolgens zie je bij de toespraak dat ze van plan zijn om te gaan inventariseren wat er aangepast moet worden om de kaart gebruiksvriendelijker te gaan maken, waaronder het overstappen.

Daar komen ze nu pas mee!!! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax

Cyphax

Moderator LNX
Onbekend schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 18:13:
Ik zag net op het journaal van 18.00 uur op RTL4 een reportage over dat vanaf vandaag de strippenkaart in een aantal provincies niet meer wordt geaccepteerd.
Vervolgens zie je bij de toespraak dat ze van plan zijn om te gaan inventariseren wat er aangepast moet worden om de kaart gebruiksvriendelijker te gaan maken, waaronder het overstappen.

Daar komen ze nu pas mee!!! :o
Vanochtend had er iemand al pech in de bus ja. Die dame zei nog zo mooi "kan vandaag nog met de strippenkaart, hier is ie" waarop de chauffeur haar moest corrigeren: dat ding is "vanaf 30 juni niet meer geldig" in Gelderland. Jammer, die datum, je denkt al gauw "oh eind van de maand = eind van de strippenkaart".
Sowieso vind ik het kut dat de strippenkaart nu al uitgefaseerd is terwijl ze dus, zoals jij ook al aangeeft, eigenlijk nog helemaal niet klaar zijn met die OV-chopkaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Cyphax schreef op donderdag 30 juni 2011 @ 18:16:
[...]

Vanochtend had er iemand al pech in de bus ja. Die dame zei nog zo mooi "kan vandaag nog met de strippenkaart, hier is ie" waarop de chauffeur haar moest corrigeren: dat ding is "vanaf 30 juni niet meer geldig" in Gelderland. Jammer, die datum, je denkt al gauw "oh eind van de maand = eind van de strippenkaart".
Datum is verwarrend ja. Alhoewel, na de invoering van de Euro ook nog wel mensen gezien die ijskoud nog met guldens probeerde te betalen.
Sowieso vind ik het kut dat de stroppenkaart nu al uitgefaseerd is terwijl ze dus, zoals jij ook al aangeeft, eigenlijk nog helemaal niet klaar zijn met die OV-chipkaart.
Misschien, maar helaas wel realiteit van de IT. De ontwikkelingen gaan misschien pas echt hard als het systeem volledig operationeel is. Het ideaal van de IT is nog steeds volledig duidelijke requirements die in 1 keer opgeschreven, dan een perfect design wat bijna automatisch uit de requirements volgt, dan een implementatie die werkelijk automatisch uit het design komt (lees: door ongeschoolde 16 jarige kinderen in Afrika, India of Rusland kan worden omgezet) en een test fase die ook alweer automatisch uit de requirements kan worden gegenereerd.

Dit alles wordt dan gedaan zonder dat er 1 user ooit echt gebruik van heeft gemaakt, en als het systeem dan live gaat is alles perfect, hoeft er nooit meer iets veranderd te worden en is iedereen blij.

In de praktijk gaat het echter over vele iteraties, en met vanaf de zijlijn ontwikkelingen kom je echt maar tot een bepaalde hoogte. Heel veel problemen blijven toch gevonden worden na live gang, hoe veel je ook test en van te voren over dingen nadenkt. Nu de OV Chipkaar nagenoeg overal verplicht is, denk ik dat het een stuk harder zal gaan.

Pagina: 1 ... 59 ... 100 Laatste

Let op:
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.