Look for the signal in your life, not the noise.
Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Hoezo geen zin om dat te gaan betalen, dat bedrag wat in de min staat is er niet zomaar opgekomen, dat heb je zelf verbruikt, dus lijkt het me logisch dat je dat, mits je de kaart inlevert terugbetaald. Ook al gaat het misschien om een paar eurocenten. Je zou ook je kaart doormidden kunnen knippen en weg kunnen gooien. Ben alleen benieuwd wat er gebeurt als de kaart gaat verlopen in hun systeem, of je dan een brief krijgt om het negatieve saldo te betalen of dat ze de kaart gewoon uit hun systeem flikkeren. Iemand daar ervaring mee?kthxbye schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 12:06:
[...]
Hm, ik zit er een beetje mee. Omdat de NS "vanwege een storing" mijn gratis verkregen jaar Voordeelurenkaart (vanwege afstuderen) niet kan verlengen op eenzelfde kaart heb ik nu een nieuwe kaart gekregen. Dus heb ik 2 OV-Chipkaarten. Ik wil graag mijn oude kaart laten blokkeren e.d. omdat ik het niet prettig vind als er nog eentje in hun systeem "zwerft", maar dat kan alleen als ie gestolen of kwijtgeraakt is. Dus ik wil het netjes via zo'n formulier doen om em te laten beëindigen, maar heb geen zin om te betalen
Hoi
Facts don't care about your feelings
Even gechecked zonder de korting wat studenten hebben:Gonadan schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 12:11:
[...]
Zo'n negatief saldo kan toch niet meer dan vier euro zijn? Daar ga je je toch niet druk om maken hè?
Ritje Maastricht -> Den Helder kost 23,50. Je hebt minimaal 10 euro saldo nodig om in te checken. Dan kan je dus 13,50 negatief staan. Dit is dan wel ongeveer het maximum wat je reis kan kosten in Nederland denk ik.
[ Voor 29% gewijzigd door RaZ op 03-02-2011 12:22 ]
Ey!! Macarena \o/
Ah 13,50, nou als je student bent is dat heel wat.RaZ schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 12:22:
Even gechecked zonder de korting wat studenten hebben:
Ritje Maastricht -> Den Helder kost 23,50. Je hebt minimaal 10 euro saldo nodig om in te checken. Dan kan je dus 13,50 negatief staan. Dit is dan wel ongeveer het maximum wat je reis kan kosten in Nederland denk ik.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
20 euro als je geen abbo hebt zoals je zegt (10 euro is met 40% abbo). dus dan zou je op -3.50 komen.RaZ schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 12:22:
[...]
Hoi
Dan sla je de zaak wel heel onvoordelig op. Met de op zich uiterst eenvoudige BCD-methode*) kom ik op 0,8 MB.LauPro schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 02:14:
Kaartnummer heeft 14 cijfers. Stel dat je de nummers van 100.000 kaarten op wil slaan dan heb je 1,4 MB nodig. Een diskette dus
.
*) Binary Coded Digit, 2 cijfers per byte met een halve byte voor het teken (hier altijd positief).
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Dat kan nog effectiever en veiliger, blokkeer het unieke ID van de chip, dat is maar 4 bytes lang.Dan sla je de zaak wel heel onvoordelig op. Met de op zich uiterst eenvoudige BCD-methode*) kom ik op 0,8 MB.
*) Binary Coded Digit, 2 cijfers per byte met een halve byte voor het teken (hier altijd positief).
30 seconden in de magnetron en klaar, ja kaart is onbruikbaar, negatief saldo is weg en je hoeft niet door de lange TLS procedure....kthxbye schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 12:06:
[...]
Hm, ik zit er een beetje mee. Omdat de NS "vanwege een storing" mijn gratis verkregen jaar Voordeelurenkaart (vanwege afstuderen) niet kan verlengen op eenzelfde kaart heb ik nu een nieuwe kaart gekregen. Dus heb ik 2 OV-Chipkaarten. Ik wil graag mijn oude kaart laten blokkeren e.d. omdat ik het niet prettig vind als er nog eentje in hun systeem "zwerft", maar dat kan alleen als ie gestolen of kwijtgeraakt is. Dus ik wil het netjes via zo'n formulier doen om em te laten beëindigen, maar heb geen zin om te betalen
Je kunt er ook 1 euro af (verder de min in) "hacken", TLS detecteert fraude, kaart is geblokkeerd.
[ Voor 3% gewijzigd door donny007 op 03-02-2011 16:49 ]
/dev/null
Vertraagt dat het zoeken niet onnodig? Je zal ook nog wat ruimte moeten hebben voor wat index tables. Maar zelfs op embedded systemen is 1,4MB niet meer, en 0,8 zeker nietFreee!! schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 16:30:
[...]
Dan sla je de zaak wel heel onvoordelig op. Met de op zich uiterst eenvoudige BCD-methode*) kom ik op 0,8 MB.
edit: ah, ik zie het al, handig idd
[ Voor 5% gewijzigd door LauPro op 03-02-2011 17:11 ]
Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!
Werkt de 'truc' met het tweemaal inchecken? Of kan je gewoon echt niet inchecken bij de NS als je tussen de 5 en 6 euro zit?
Daarnaast begrijp ik niet waarom er geadviseerd wordt om minimaal 20 bij te schrijven door de NS. Eender welk bedrag er automatisch bijgeschreven wordt kan je op elke willekeurig bedrag uitkomen als je tripjes bijvoorbeeld de bus maakt. Of heeft dat dan weer te maken met een minimum instaptarief? Als dat laatste waar is waarom heb je dan problemen met de 5-6 euro?
Zeiss Distagon 21 f/2.8
[ Voor 13% gewijzigd door Dolan op 03-02-2011 22:47 ]
Al heb je een kortingskaart, en je gaat voor 09:00 door de weeks dat traject doen, krijg je die korting dus niet. Nog even los van het feit dat als je echt over een traject-abo hebt, je ook buiten dat traject kan reizen (zonder korting, gewoon op saldo). Dan kom je toch op die -13,50roelieboelie schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 13:00:
[...]
20 euro als je geen abbo hebt zoals je zegt (10 euro is met 40% abbo). dus dan zou je op -3.50 komen.
Ey!! Macarena \o/
Anonieme kaart-->formulier invullen defecte anonieme kaart. restitutie volgt.(dienen wel persoonsgegevens opgegeven te worden.)
Persoonlijke kaart, d.m.v. vervaningsformulier krijg je een nieuwe kaart, en volgt restitutie van saldo.
Saldo is ten alle tijde actueel in de back office.
Ook niet helemaal waar. Als student is je instaptarief idd 10 euro, maar dat is ook omdat je met korting reist. Een ritje Maastricht--> Den Helder kost dan ook 14.10( het reductietarief)RaZ schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 12:22:
[...]
[ Voor 45% gewijzigd door denuz op 03-02-2011 23:00 ]
Zonder voldoende saldo kan je niet inchecken. Vriendin van met met een OVC kortingskaart kon dat niet als het bedrag lager was dan 10 euro.Gonadan schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 17:19:
[..]
Werkt de 'truc' met het tweemaal inchecken? Of kan je gewoon echt niet inchecken bij de NS als je tussen de 5 en 6 euro zit?
M'n moeder heeft een normale NS OVC (opnaam dus niet anoniem), met automatisch opwaarderen. Dit gebeurt altijd per 10 euro. In de trein is het instap tarief een tientje, vandaar dat je niet onder een tientje kan inchecken. Voor de bus is dat 4 euro.Daarnaast begrijp ik niet waarom er geadviseerd wordt om minimaal 20 bij te schrijven door de NS. Eender welk bedrag er automatisch bijgeschreven wordt kan je op elke willekeurig bedrag uitkomen als je tripjes bijvoorbeeld de bus maakt. Of heeft dat dan weer te maken met een minimum instaptarief? Als dat laatste waar is waarom heb je dan problemen met de 5-6 euro?
En daarom zei ik dat ik die berekening dus zonder kortingdeed. Zie ook mijn eerdere reactiedenuz schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 22:57:
[...]
Ook niet helemaal waar. Als student is je instaptarief idd 10 euro, maar dat is ook omdat je met korting reist. Een ritje Maastricht--> Den Helder kost dan ook 14.10( het reductietarief)
Daarnaast kan je dus ook een 1ste klas OVC hebben, waarbij de rit nog duurder is.
[ Voor 19% gewijzigd door RaZ op 03-02-2011 23:04 ]
Ey!! Macarena \o/
Klopt inderdaad. Stel saldo op de kaart is: 14€.RaZ schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 23:00:
M'n moeder heeft een normale NS OVC (opnaam dus niet anoniem), met automatisch opwaarderen. Dit gebeurt altijd per 10 euro. In de trein is het instap tarief een tientje, vandaar dat je niet onder een tientje kan inchecken. Voor de bus is dat 4 euro.
[...]
Er volgt een incheck bij de NS. €14-€10=4 ( saldo tijdelijk onder €5) +€10 automatisch opladen erbij= €14.
Na uitcheck word de ritprijs dan verrekend met het instaptarief.
Je hoeft het helemaal niet meer illegaal te doen, het wordt voor je gedaan.
Signatures zijn voor boomers.
Dat is mij bekend, vandaar mijn vragen. Eerder in het topic werd aangegeven dat je niet meer kon inchecken als je onder de 6 euro kwam. Omdat het opladen pas gebeurd onder de 5 euro had je een gat waar je gewoon vast zit. Er was ergens het advies gegeven om dan tweemaal in te checken zodat je het automatisch opladen zou forceren, echter heb ik nog niemand gezien die het ook heeft kunnen proberen.RaZ schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 23:00:
Zonder voldoende saldo kan je niet inchecken. Vriendin van met met een OVC kortingskaart kon dat niet als het bedrag lager was dan 10 euro.
Dan heeft zij een voordeelurenabonnement, anders is het geen tientje. Maar jou moeder kan dus wel eens niet inchecken? Aangezien hij pas onder de vijf euro gaat opladen ben je tussen de vijf en tien euro dan de sjaak.M'n moeder heeft een normale NS OVC (opnaam dus niet anoniem), met automatisch opwaarderen. Dit gebeurt altijd per 10 euro. In de trein is het instap tarief een tientje, vandaar dat je niet onder een tientje kan inchecken. Voor de bus is dat 4 euro.
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Dus als d'r saldo nu 20 euro is, en ze gaat bussen voor 1 euro, waardoor het saldo dus onder de 20 komt, wordt er dus een tientje bij gezet.
Ze heeft een kaart van de NS, en niet van een busmaatschappij. Aangezien de NS een hoger saldo eist (instaptarief), zal dat dus het verschil zijn (wilde gok).
Ey!! Macarena \o/
Het saldo wordt pas bijgeladen als hij onder de 5 euro komt, niet onder de 20.RaZ schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 12:17:
Nee, ze heeft een gewone normale OV Chipkaart. Ze vond het namelijk al raar dat er al vaak een tientje was afgeschreven. Maar als het bedrag boven de 20 moet zijn, is dat de reden natuurlijk.
Dus als d'r saldo nu 20 euro is, en ze gaat bussen voor 1 euro, waardoor het saldo dus onder de 20 komt, wordt er dus een tientje bij gezet.
Ze heeft een kaart van de NS, en niet van een busmaatschappij. Aangezien de NS een hoger saldo eist (instaptarief), zal dat dus het verschil zijn (wilde gok).
Zeiss Distagon 21 f/2.8
[ Voor 69% gewijzigd door RaZ op 04-02-2011 12:54 ]
Ey!! Macarena \o/
Ik heb het probleem al gevonden, ze hebben mijn adres gebruikt waar ik twee jaar geleden woonde. Heb nu eindelijk een account kunnen aanmaken.Joshua schreef op maandag 31 januari 2011 @ 21:28:
Ik probeer een account aan te maken op https://www.ov-chipkaart.nl, echter dit wil niet lukken.
Ik maak gebruik van een studenten OV en vul het nummer in dat hun aangeven, ik krijg echter de volgende foutmelding:
[...]
Ik heb mijn gegevens ingevuld zoals ze bekend zijn bij de DUO - IB-groep. Heeft iemand enig idee wat er fout kan zijn, anders moet ik van de week de klantenservice a 10 cent per minuut maar even bellen (waarom is dat niet gratis?)..
Als het saldo door het inchecken onder de vijf euro laadt hij ook op voor zover ik weet. In theorie zou je moeder inderdaad voor de situatie kunnen staan dat ze niet in kan checken. Echter is het lastig te doorgronden hoe het precies zit.RaZ schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 12:50:
Dat is dan erg vaag. Haar automatisch opladen gaat met 10,- Haar instaptarief voor een normale OVC is 20,-
Automatisch opladen met 10,- als het saldo onder de 5,- komt, zou ze nooit met de OVC kunnen treinen..
Ergens klopt er dan iets niet.
Dan zal het volgens de OVC-makers geen probleem zijn. Als ik het topic doorlees zijn er echter problemen zat, ben benieuwd of die onderhand verholpen zijn.RaZ schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 12:50:
Laat maar, haar instaptarief is 10,- en niet 20,-. Ergens ging ik de mist in.
[ Voor 22% gewijzigd door Gonadan op 04-02-2011 13:39 ]
Zeiss Distagon 21 f/2.8
Voorlopig is ze met dat ding alleenmaar met de bus gegaan waardoor het instaptarief onder die 5 euro ligt. Maar het lijkt me niet dat ze nooit zou kunnen treinen vanwege te weinig saldo. Op de site van de NS kan ik het ook niet even snel checken. Ik zal d'r eens polsen of ik d'r reisgegevens mag inzien, waar ook het opladen bij staat.
Ik weet niet of je een kaart die automatisch oplaad uberhaupt wel handmatig kan opladen.. Want dat is namelijk niet nodig theoretisch.
Een negatief saldo (of te weinig voor het instap-tarief) is voor een kaart met automatisch opladen natuurlijk geen issue om een incheck niet toe te staan, omdat ze toch het geld wel incasseren.
Ey!! Macarena \o/
We are shaping the future
Een student reist gemiddeld aardig veel voor schoolVerwijderd schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 16:05:
[...]
Goede zaak. Een goede bezuiniging zou trouwens zijn om studenten geen algemene OV-kaart meer te geven, maar een trajectkaart (huis-school en huis-stage). Is natuurlijk vrij makkelijk in te programmeren op de kaart.
Waarom zou een student nou weer moeten reizen naar een bedrijf? Een student OV gratis geven over heel Nederland heb ik nooit begrepen. Geef ze gratis reizen tussen huis en school klaar. Als ze eenmaal stage gaan lopen dan kan de reiskostenvergoeding via het bedrijf lopen of desnoods wordt het dan tijdelijk aangepast naar een ander traject.Slapstick schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 17:40:
[...]
Een student reist gemiddeld aardig veel voor school. En dan niet huis-school, nee voor bijvoorbeeld een bepaalde afspraak bij een bedrijf. Je wilt dus dat een student dit zelf gaat bekostigen? Met als het tegenzit een inkomen van bijvoorbeeld 180 euro per maand?
Bekijk het zo... ik ken iemand die heeft zo'n abonnement gekocht met de trein voor een jaar, kosten: 2500 euro. Voor een hbo studie van 1500 per jaar kan je door heel Nederland gratis reizen

[ Voor 12% gewijzigd door YoshiBignose op 04-02-2011 18:25 ]
http://webwereld.nl/nieuw...m=website&utm_campaign=wwMomenteel wordt ook gewerkt aan een applicatie voor Android-telefoons, waardoor het zelf-inchecken in het openbaar vervoer subtieler wordt.
Verwijderd
Netjes een anonieme kaart gekocht en tegoed erop gezet. Ik stap op de bus, alles werkt prima. Bleek de kaart op het treinstation niet te werken. Navraag bij de conducteur leerde mij dat ik eerst 'reizen met NS' moet activeren. Dit is gratis, dus nu vraag ik mij af welk slim brein dit heeft bedacht en waarom het niet vooraf al actief is. Anno 2011 had ik wel wat meer plug&play verwacht.

Heeft niets te maken met de borg, maar met de klasse.rutgerw schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 20:39:
Dat heeft de NS bedacht, want die rekent een hogere borg (20 euro) dan de rest (4 euro).
Reizen op saldo bij NS= klasse-keuze, ofwel 1e/2e klasse.
NS kan een kaart niet aanvullen.RaZ schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 14:16:
@Gonadan: Ik heb echt het vermoeden dat de NS die kaart aanvult met 10,- als het saldo onder de 10,- komt.
Voorlopig is ze met dat ding alleenmaar met de bus gegaan waardoor het instaptarief onder die 5 euro ligt. Maar het lijkt me niet dat ze nooit zou kunnen treinen vanwege te weinig saldo. Op de site van de NS kan ik het ook niet even snel checken. Ik zal d'r eens polsen of ik d'r reisgegevens mag inzien, waar ook het opladen bij staat.
Ik weet niet of je een kaart die automatisch oplaad uberhaupt wel handmatig kan opladen.. Want dat is namelijk niet nodig theoretisch.
Een negatief saldo (of te weinig voor het instap-tarief) is voor een kaart met automatisch opladen natuurlijk geen issue om een incheck niet toe te staan, omdat ze toch het geld wel incasseren.
Automatisch opladen=TLS. TLS zorgt voor saldo op de kaart. NS neemt alleen maar saldo.
Check in-->instarief eraf-->saldo <5euro?-->automatisch opladen. In veel gevallen wordt er dus al automatisch opgeladen bij de check in, door de borg.
Tevens is handmatig opladen uiteraard mogelijk bij een kaart die automatisch opladen heeft.
[ Voor 68% gewijzigd door denuz op 04-02-2011 21:08 ]
Tja, alsnog heb ik dan het gevoel dat ze een default klasse hadden kunnen meegeven... En dan gewoon de 2e klasse.denuz schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 21:04:
[...]
Heeft niets te maken met de borg, maar met de klasse.
Reizen op saldo bij NS= klasse-keuze, ofwel 1e/2e klasse.
Dan werkt het voor iedereen by default, enkel voor de extra's van 1e klasse moet je een extra handeling doen.
Klopt, is ook zo. Vanaf begin september krijgen NS-vdu kaarten standaard 2e klasse mee. Voor anonieme kaarten en overige persoonlijke kaarten is niet (nog) niet zo.Gomez12 schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 21:12:
[...]
Tja, alsnog heb ik dan het gevoel dat ze een default klasse hadden kunnen meegeven... En dan gewoon de 2e klasse.
Dan werkt het voor iedereen by default, enkel voor de extra's van 1e klasse moet je een extra handeling doen.
Volgens mij bevatten de incheck-palen van de NS trouwens witte stickers met de tekst '1e keer OV-chipkaart gebruiken bij NS? Zie www.ns.nl' o.i.d. Ook kaartautomaten bevatten soortgelijke stickers.
Inderdaad, maar dat zou dus wel moeten gebeuren.denuz schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 21:16:
[...]
Klopt, is ook zo. Vanaf begin september krijgen NS-vdu kaarten standaard 2e klasse mee. Voor anonieme kaarten en overige persoonlijke kaarten is niet (nog) niet zo.
Niets op je kaart maar wel genoeg saldo? -> 2de klasse check-in.
Wil je 1ste klasse -> extra handeling bij kaart automaat.
Even de kaart bij de NS automaat houden en voor 1ste klasse kiezen zou dan genoeg moeten zijn. Elke vorm van registratie of aanvragen is dan niet nodig.
It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.
Als je zo'n waardeloze MBO of HBO doet dan kom je inderdaad bijna niet buiten nee... Maar als je echt onderzoeken moet doen, dan ben je behoorlijk aan het rondreizen voor je opleiding...YoshiBignose schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 18:24:
[...]
Waarom zou een student nou weer moeten reizen naar een bedrijf? Een student OV gratis geven over heel Nederland heb ik nooit begrepen. Geef ze gratis reizen tussen huis en school klaar. Als ze eenmaal stage gaan lopen dan kan de reiskostenvergoeding via het bedrijf lopen of desnoods wordt het dan tijdelijk aangepast naar een ander traject.
Bekijk het zo... ik ken iemand die heeft zo'n abonnement gekocht met de trein voor een jaar, kosten: 2500 euro. Voor een hbo studie van 1500 per jaar kan je door heel Nederland gratis reizenwat klopt er niet?
Allebei de prijzen zou ik zeggen, OV zou goedkoper moeten zijn, en collegegeld mag ook wel wat lagerYoshiBignose schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 18:24:
Bekijk het zo... ik ken iemand die heeft zo'n abonnement gekocht met de trein voor een jaar, kosten: 2500 euro. Voor een hbo studie van 1500 per jaar kan je door heel Nederland gratis reizenwat klopt er niet?
It sounds like it could be either bad hardware or software
Verwijderd
Nergens gezien zo een sticker, en ik ben langs 3 palen geweest. Het enig wat ik kreeg was een harde piep, een rood scherm 'inchecken niet mogelijk'. Ik dacht dus dat er iets defect was. Ze moeten echt '2e klasse' standaard erop zetten vind ik, of een foldertje bij die kaart bijsluiten met een stappenplan voor dummies. Op de FAQ op hun website kon ik het ook niet 1,2,3 terugvinden. En ik ben geen omaatje van 86.denuz schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 21:16:
[...]
Volgens mij bevatten de incheck-palen van de NS trouwens witte stickers met de tekst '1e keer OV-chipkaart gebruiken bij NS? Zie www.ns.nl' o.i.d. Ook kaartautomaten bevatten soortgelijke stickers.
• Studenten-OV is week- of weekend only en dat scheelt een hoop.YoshiBignose schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 18:24:
[...]
• In 'mijn tijd' heb ik voor school en stage kriskras musea en voorstellingen bezocht, erg waardevol. Ik hoop dat de OV voor toekomstige studenten blijft.
• Schoolgeld is meer dan €4500 per jaar. De overheid subsidiëert de rest.
🇪🇺 Buy from EU (GoT)
Verwijderd
Jouw redenatie....Alsof iedere hbo student een ov kaart krijgt en alsof dat een serieus alternatief zou zijn voor iemand die een abo wil kopen. Enkel de prijs klopt natuurlijk idd niet. Verder is het nu pas mogelijk dat je trajecten fatsoenlijk in kunt programeren, schat ik zo (al weet ik daar niets van af) en zelfs dan loop je nog tegen een enorme administratieve rompslomp. Wat te doen bij verhuizingen, trajectafwijkingen wegens werkzaamheden/uitval/enz., eenmalige studiereizen, hoe kan daar snel op ingespeeld worden? Ik vind een algemene OV kaart een prima manier om studenten tegemoet te komen, het is niet alsof ze daar nou echt heel veel misbruik van kunnen maken. Ben wel blij dat ik nu klaar ben met studeren sinds de OV chipkaart er is. Voor mij enkel OV als het niet anders kan, de auto is veel beter te doen.YoshiBignose schreef op vrijdag 04 februari 2011 @ 18:24:
[...]
Waarom zou een student nou weer moeten reizen naar een bedrijf? Een student OV gratis geven over heel Nederland heb ik nooit begrepen. Geef ze gratis reizen tussen huis en school klaar. Als ze eenmaal stage gaan lopen dan kan de reiskostenvergoeding via het bedrijf lopen of desnoods wordt het dan tijdelijk aangepast naar een ander traject.
Mee eens. Uiteraard zou het makkelijk zijn als alle kaarten standaard ingesteld staan op 2e klasse bij NS. Waarom dit nog niet gedaan word? Geen idee, misschien omdat anonieme kaarten in beheer zijn van de vervoerders en de persoonlijke kaarten ook vaak branded worden afgegeven.Verwijderd schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 12:44:
[...]
Nergens gezien zo een sticker, en ik ben langs 3 palen geweest. Het enig wat ik kreeg was een harde piep, een rood scherm 'inchecken niet mogelijk'. Ik dacht dus dat er iets defect was. Ze moeten echt '2e klasse' standaard erop zetten vind ik, of een foldertje bij die kaart bijsluiten met een stappenplan voor dummies. Op de FAQ op hun website kon ik het ook niet 1,2,3 terugvinden. En ik ben geen omaatje van 86.
Ik weet wel dat je iig met anonieme kaarten reizen op saldo niet hoeft aan te vragen. Anonieme kaarten zijn direct bij een kaartautomaat van de NS te voorzien van Reizen Op Saldo.
Iedere HBO-er krijgt toch een student ov kaart? Tenzij je daarvoor al hbo hebt gedaan bijv. en de 4-jaar al hebt gebruikt.Verwijderd schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 13:19:
[...]
Jouw redenatie....Alsof iedere hbo student een ov kaart krijgt en alsof dat een serieus alternatief zou zijn voor iemand die een abo wil kopen.
Afaik wel.Verwijderd schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 13:19:
[...]
Jouw redenatie....Alsof iedere hbo student een ov kaart krijgt
Valt prima te ondervangen, laat de mensen / bedrijven het melden en het gaat perfect.Wat te doen bij verhuizingen, trajectafwijkingen wegens werkzaamheden/uitval/enz.,
Maar moeten die dan vergoed worden?eenmalige studiereizen,
Definieer misbruik makenhet is niet alsof ze daar nou echt heel veel misbruik van kunnen maken.
Dan is nu het 'uitdelen' van de trajectkaarten wel iets makkelijker geworden, echter de registratie blijft een enorme berg werk. Ik hoor de roepen over bureaucratie en te veel ambtenaren alweer komen
Verder is die kaart ook bedoeld om te zorgen dat studenten meer zien dan hun eigen omgeving, levert een breder wereldbeeld op wat alleen maar positief is dan dat iemand nog nooit buiten de biblebelt is geweest. daar hebben zat mensen nu nog steeds een verknipt wereldbeeld, daar niet van
[ Voor 27% gewijzigd door GoldenSample op 05-02-2011 14:39 ]
Dan heb je een giga-besparing. Als je de complete ov-kaart weigerde kreeg je 80 (euro/gulden weet ik even niet meer) terug per maand. Losse OV-kaart kost ietwat meer. De ov-kaart wordt dan ook voor een groot gedeelte door de staat gedragen, de student betaalt er maar een gedeelte van.Roenie schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 15:05:
Als je studenten geen landelijke kaart geeft maar een trajectkaart, dan zou eigenlijk de studiefinanciering omhoog moeten en heb je nog geen besparing. Bij de invoering hebben de studenten immers studiefinanciering ingeleverd.
Schaf het staatsgedeelte af en je hebt een besparing.
P.s. hiermee pleit ik niet voor een totale afschaffing van de ov-kaart (want dan komen veel studenten echt in de knoei) het is echter een droom om te denken dat de ov-kaart afschaffen netto niets oplevert. Een student kan simpelweg niet reizen voor wat de ov-kaart hem kost.
[ Voor 16% gewijzigd door Gomez12 op 05-02-2011 16:08 ]
[ Voor 3% gewijzigd door Verstekbakker op 05-02-2011 16:49 . Reden: +aftrek duh... ]
Ja dat wil ik ook wel, geen hypotheekrente meerVerstekbakker schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 16:17:
Hypotheekrente afschaffen levert meer op. Dat ze daar maar eens eerst aan beginnen.
[ Voor 66% gewijzigd door YoshiBignose op 05-02-2011 16:20 ]
Studenten-OV heb je 7 jaar recht op. Tenminste, nu nog wel.YoshiBignose schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 14:08:
[...]
Iedere HBO-er krijgt toch een student ov kaart? Tenzij je daarvoor al hbo hebt gedaan bijv. en de 4-jaar al hebt gebruikt.
The devil is in the details.
Defensie afschaffen levert weer meer op.Verstekbakker schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 16:17:
Hypotheekrente afschaffen levert meer op. Dat ze daar maar eens eerst aan beginnen.
100% belasting invoeren levert nog meer op.
Omdat je A niet aanpakt mag je ook gelijk maar niets aan Z doen, ook al zijn ze helemaal totaal niet gelinkt aan elkaar? Op die manier kan je nooit iets doen, altijd is er wel iets wat meer geld oplevert...
Ik kwam niet met het belachelijke idee om nog wat meer op studenten te bezuinigen. Dat idee was hier net zo op zijn plaats als dat van mij.Gomez12 schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 16:28:
[...]
Defensie afschaffen levert weer meer op.
100% belasting invoeren levert nog meer op.
Omdat je A niet aanpakt mag je ook gelijk maar niets aan Z doen, ook al zijn ze helemaal totaal niet gelinkt aan elkaar? Op die manier kan je nooit iets doen, altijd is er wel iets wat meer geld oplevert...
Als ik na mijn studie klaar ben, krijg ik een VDU van de NS toch? Klopt het dat ik die níet op mijn huidige kaart kan laden en zo ja, waarom hebben ze dat zo bedacht?
Nee, merp!
Het kan niet op je huidige kaart geladen worden, NS abonnementen kunnen niet op andere kaarten geladen worden. NS abonnementen worden alleen afgegeven op NS-kaarten. www.ns.nl/uitgestudeerd
Of ik begrijp het verkeerd en je zet er eenmalig 50 euro op. Maakt een backup van je kaart en vult hem daarna weer aan met die backup.
Maar als de TLS dat registreerd blokkeren ze je UID en is je kaart waardeloos?
Hij kan zo 'goedkoop' aangeboden worden door het volume natuurlijk. Als je 100000 kaarten bestelt krijg je best wat kortingGomez12 schreef op zaterdag 05 februari 2011 @ 16:02:
[...]
Dan heb je een giga-besparing. Als je de complete ov-kaart weigerde kreeg je 80 (euro/gulden weet ik even niet meer) terug per maand. Losse OV-kaart kost ietwat meer. De ov-kaart wordt dan ook voor een groot gedeelte door de staat gedragen, de student betaalt er maar een gedeelte van....
Maar goed, het levert minder besparing op doordat voorheen ook reiskostenvergoeding werd gegeven om de kosten voor het traject van huis naar onderwijsinstelling te dekken. Als je de 'Studentenkaart' afschaft zul je dus de studiefinanciering moeten verhogen met de ´eigen bijdrage´ alsook de reiskosten. Dan is het opeens niet zo´n grote besparing meer.
Verwijderd
Stel je vindt een anonieme chipkaart, waar voor 100 euro aan saldo op staat. De eigenaar is uiteraard niet bekend, dus kan je hem moeilijk teruggeven. Dus ga je ermee reizen.
En wat nou als die kaart gefraudeerd is? Dan ben je toch in principe onschuldig omdat niet te bewijzen is dat jij die kaart hebt gefraudeerd. Dit is toch precies hetzelfde als met gevonden geld, wat in principe ook vals kan zijn.
Daarnaast is iets pas je eigendom na 5 jaar als je het vind, en zou die OVC dus al zijn verlopen. Je hebt dus 0,0 recht om daar mee te reizen.
En dat blijkt maar 1 jaar te zijn zie ik nu. Maar je moet het dus wel aangeven als zijnde dat je het gevonden hebt, waar de eigenaar zich binnen een jaar moet melden. Als je dus saldo verbruikt, zal jij dat wel moeten terug betalen.
Bron
[ Voor 34% gewijzigd door RaZ op 08-02-2011 15:08 ]
Ey!! Macarena \o/
Heb dat formulier al ingevuld en kaart erbij geplakt, en doe hem straks op de post.
Iemand een idee hoe lang het duurt voordat je een vervangende hebt, en wat daar aan kosten aan is verbonden?

Maar dat wat jij zegt is misschien handiger in de bus (omdat ik hem daar alleen hoef te laten zien), maar als ik in de trein gecontroleerd wordt kan ik nogsteeds een boete krijgen
Maar in dat geval (als het ook zo snel gaat) kun je een declaratieverzoek sowieso schudden, want ze vergoeden alleen reiskosten indien je langer dan 2 weken moet wachten op een vervangende kaart (en dus ook alleen de gemaakte reiskosten na die 2 weken). Ik heb nog verschillende klachten en bezwaarschriften opgestuurd omdat die termijn destijds nergens vermeld stond, maar daar kreeg ik iedere keer zulke waardeloze antwoorden op dat ik op gegeven moment maar ben gestopt met mijn tijd verdoen.
[ Voor 5% gewijzigd door jelle. op 09-02-2011 11:54 ]
Als je kaart defect/verloren/gestolen is, dan is je kaart niet te vervangen en dien je zelf een nieuwe kaart aan te vragen d.m.v. een nieuw aanvraagformulier.
Zie ook http://www.studentenov-chipkaart.nl/aanvragen
Best handig als je dat formulier al thuis hebt liggen voor t geval je kaart kwijt is.
Kaarten die beginnen met 3528-0244-****-**** kunnen bij defect/verlies/diefstal wel vervangen worden zonder nieuw aanvraagformulier.
Eergister via het geautomatiseerde 088 nummer gedaan, deze aardige mechanische meneer vertelde mij dat ik vanaf gister dus niet meer kon reizen.
Dus ik gister vrolijk ingecheckt in de bus en nog een stuk gereisd.
Daarna maar even de helpdesk gebeld a 15ct per minuut op een mobiele telefoon. Na 5 minuten in de wacht te hebben gestaan kreeg ik een hele vrolijke mevrouw aan de telefoon.
Die vertelde mij dat alles goed zou gaan en ik dus vandaag niet meer zou kunnen reizen.
Goed, poging 2, ik stap vanmorgen weer in de bus en kan gewoon nog inchecken met mijn studenten week abonnement..
Net dus maar op internet de wijziging doorgevoerd, hier staat alles ook zo lekker duidelijk...
Als je je product wil opzeggen moet je dus eerst de ingangsdatum van de wijziging doorgeven, nu denkt een simpele ziel als ik dus dat je dan de ingangsdatum van je abbo kan wijzigen wat eigenlijk vrij nutteloos is.
Na even gespeeld te hebben blijkt dat dus inderdaad de ingangsdatum van de wijziging op je abbo te zijn, dus ik daar gewijzigd dat ik vanaf morgen niet meer met men ov chipkaart wil reizen.
nog geen minuut later krijg ik een e-mail van DUO dat de wijziging is doorgevoerd en ik binnen 5 dagen het product van men chipkaart kan verwijderen en er een ander abonnement opladen.
We gaan het maar zien...
Leuk dus je kunt met een kleine verandering nu gewoon ook heel A'dam CS platleggen. Dat vraagt om een flashmob.
Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!
Wat een ongelovelijke fail.Skinkie schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 20:16:
http://www.nu.nl/binnenla...ns-kaartverkoop-plat.html
Leuk dus je kunt met een kleine verandering nu gewoon ook heel A'dam CS platleggen. Dat vraagt om een flashmob.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Maar serieus: In geen enkel ontwerp hoort dit mogelijk te zijn, ook al staat niet in het contract dat het systeem moet blijven werken als er gemanipuleerde kaartjes zijn gebruikt.
Dat kunnen we met vals geld ook wel zeggen.....quote: http://nu.nlJe kaart hacken mag niet”, reageert Rob Hageman. “Ga niet zitten hobbyen, het is strafbaar. Hou er mee op. Betaal voor je reis, zoals het hoort."
Speel ook Balls Connect en Repeat
de zinnigste reactie van het hele artikel.Over de reactie van de NS is hij verder kort: “Zorg er nou eens voor dat dit soort zaken veilig zijn."
[ Voor 24% gewijzigd door Freee!! op 11-02-2011 21:33 ]
heb zo'n formulier ingevuld en na 6 weken eindelijk mijn geld terug.
er is alleen 4 euro extra afgeboekt en maar 2,50 euro bijgeschreven.
nu dacht ik stuur even een mailtje willen ze mij alleen helpen als ik weer zo'n formulier invul
en ja het bedrag is klein maar ik vind het wel vreemd.
Dat is echt een lage streek, want in mijn geval ben ik voor 10 dagen toch wel ~120 euro kwijt (retourtje trein is 10 euro per dag, vanaf station naar m'n opleiding is ook 4 strippen (2 heen 2 terug)jelle. schreef op woensdag 09 februari 2011 @ 11:53:
Mijn vriendin had nog geen 10 dagen na het insturen van haar oude (kapotte) kaart en dat formulier alweer een nieuwe in huis. Het kán dus wel snel![]()
Maar in dat geval (als het ook zo snel gaat) kun je een declaratieverzoek sowieso schudden, want ze vergoeden alleen reiskosten indien je langer dan 2 weken moet wachten op een vervangende kaart (en dus ook alleen de gemaakte reiskosten na die 2 weken). Ik heb nog verschillende klachten en bezwaarschriften opgestuurd omdat die termijn destijds nergens vermeld stond, maar daar kreeg ik iedere keer zulke waardeloze antwoorden op dat ik op gegeven moment maar ben gestopt met mijn tijd verdoen.
Njaa ik zie het wel, hoop wel dat die nieuwe beetje snel klaar is want dit vind ik maar niks zo (luxeprobleem
Verwijderd
Ik heb sinds 1 januari geen recht meer op studiefinanciering en dus ook geen reisrecht meer. Ik krijg echter al meer dan een maand het reisrecht niet van mijn chipkaart. Gemaild naar DUO, gebeld naar klantenservice studenten ov chipkaart... volgens hen is het product al een tijd van de kaart. Ook de website www.ov-chipkaart.nl toont geen producten meer op de kaart. Echter, de NS automaat toont nog steeds een reisrecht tot 2030. Heb vandaag even aan een conductrice gevraagd om mijn kaart te lezen, en volgens haar heb ik nog wel degelijk een geldig weekendabonnement.
Heb al verscheidene keren geprobeerd om nieuwe producten op te halen, maar er staat niks klaar... Dan maar zo laten, of riskeer ik toch nog een boete?
Mocht er een antwoord komen als "uw reisproduct is gedeactiveerd volgens onze administratie" heb je in principe mazzel. Mocht er dan ooit iets op komen dan heb je zwart-op-wit staan dat volgens DUO alles in orde zou moeten zijn.
Verwijderd
Lol dit had ik ook eens. Voor 1,88 euro zo'n formulier opgestuurd en vervolgens werd bij een volgende incheck de 1,88 euro wel bijgeschreven maar er ging ook meteen 4 euro vanaf waardoor ik gewoon de ritprijs betaalde en alsnog mijn 1,88 niet kreegfespen schreef op vrijdag 11 februari 2011 @ 21:48:
weet iemand wat over een restitutie bij niet kunnen uitchecken.
heb zo'n formulier ingevuld en na 6 weken eindelijk mijn geld terug.
er is alleen 4 euro extra afgeboekt en maar 2,50 euro bijgeschreven.
nu dacht ik stuur even een mailtje willen ze mij alleen helpen als ik weer zo'n formulier invul
en ja het bedrag is klein maar ik vind het wel vreemd.

Inderdaad, als programmeur zijnde begrijpelijk, maar toch idd een fail.
Als je er normaliter van uit gaat dat input vanaf een bepaalde plek 'safe' is of correct, ga je niet continu checks op van alles en nog wat uitvoeren. In mijn server-side applicatie vertrouw ik b.v. mijn database en mijn JVM.
Als ik een simpele "select * from foo" uitvoer, ga ik er vanuit dat die result set correcte rijen bevat, gewoon omdat ik vertrouw in mijn code dat de DB correct is (mocht de DB corrupt zijn dat zijn er hele andere lagen die dit moeten opvangen en fixen).
Zelfde met je JVM, die vertrouw je ook. Je gaat geen code schrijven als:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
| int a = 1; if (a != 1) { // the impossible just happened } Foo foo = new Foo(); if (foo == null) { // This can't happen, but it happened anyway... start emergency... } // Foo classes should have a bar property, check that it's there if (!reflectionUtils.hasPropery(foo, "bar") { // This cannot be! The definition of Foo has been altered!!!! } // yeah we checked before, but we trust noone. Check again if (foo == null) { } try { foo.bar(); } catch (Throwable t) { // WTF!? ... } // yeah we checked before, but we trust noone. Check again if (foo == null) { } try { foo.kaz(); // little risky, we didn't check kaz existed (yeah, normally the compiler does this, but let's be sure) } catch (Throwable t) { // bummer... let's check if it was kaz if (!reflectionUtils.hasPropery(foo, "kaz") { } } |
Dat is natuurlijk niet de manier om te programmeren. 'Normaal' schrijf je je code telkens met aannames. Nadat je 1 assigned hebt aan de local variable a, ga je er vanuit dat ie 1 is. Als ie opeens toch niet 1 blijkt te zijn, kan de code en dus het hele systeem volledig de fout in gaan.
De fout lijkt hier dus zijn geweest dat een externe OV Chipkaart werd beschouwd als iets dat per definitie klopt. Na alle hacks is dat zeker niet meer zo, maar zoals Van de Looy al correct aangeeft had deze aanname ook zonder hack niet zomaar gemaakt kunnen worden. De kaart kan idd ook door andere factoren defect/corrupt raken.
It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.
Verwijderd
Op internet is software verschenen om zelf de OV-chipkaart in te checken. Geen controleur die de aanval kan ontdekken. Ook het bedrijf achter de kaart heeft niets door. Iedereen kan nu gratis reizen.
De programmatuur werd aangeboden via het forum van OV-chipkaart.org, maar de link naar de software werd verwijderd door de beheerders van het forum, die er niets mee te maken willen hebben. De maker, die zichzelf OVKipje noemt, belooft de broncode van de programmatuur binnenkort beschikbaar te stellen. Het programma biedt hij wel al via zijn blog aan.
Eerder deze maand toonden onderzoekers al software waarmee reizigers zichzelf kunnen in- en uitchecken. Deze software is destijds niet aan het publiek vrijgegeven. De applicatie van OVKipje verandert die situatie.
Doordat de software een OV-chipkaart in- en uitcheckt, hoeft de zwartrijder niet meer langs paal op het station. Daarmee is detectie door zowel conducteurs als in de fraudedatabase van Trans Link Systems onmogelijk. Deze kaarten worden daarom ook niet geblokkeerd.
Functionele hack
Dat deze hack werkt, bleek afgelopen maand. Uw verslaggever reisde een week door zichzelf in te checken en gebruikte daarvoor een door de NS wegens fraude geblokkeerde kaart. Tientallen conducteurs hadden niets door.
De nieuwe tool is geavanceerder dan de eerder software, die nooit beschikbaar kwam voor een breed publiek. Hij werkt door een kopie van een kaart aan te passen. De reiziger kiest zijn eigen incheck-station, datum en tijd. Vervolgens wordt de gemodificeerde kopie naar de kaart terug geschreven.
Om zwart te reizen is naast de speciale software ook een RFID-reader nodig. Deze zijn in de vrije handel eenvoudig te krijgen.
Stortvloed aan applicaties
Op internet is de afgelopen weken een stortvloed aan OV-chipapplicaties verschenen. Eerder kwamen al tools online om de kaart te kraken, te beschrijven, kopieën te maken en het saldo op de kopie aan te passen. Ook een applicatie om alleen snel het saldo aan te passen kwam beschikbaar.
Inmiddels wordt er in hackerskringen gewerkt aan een applicatie om een studenten OV-kaart aan te passen. Bezitters van een weekendkaart kunnen dan door de week ogenschijnlijk een weekkaart hebben en omgekeerd. Al kan deze hack wel worden ontdekt in bus, tram of metro als TLS de administratie op orde heeft, toch zal ook hier een conducteur niets doorhebben.
De stortvloed aan OV-chiphacks is een gevolg van de ondermaatse beveiliging van de kaart. Hoewel experts al sinds 2008 waarschuwen voor de mogelijke gevolgen, hebben vervoersbedrijven, politiek en overheid ervoor gekozen om de onveilige kaart te handhaven.
Drempel overschreden
"Jammer dat wat als het blootleggen van kwetsbaarheden begon, nu een crimineel trekje krijgt. Een gevaarlijke drempel wordt overschreden", reageert een voorlichter van de NS. Voor hem is het duidelijk dat dit niet meer gaat om het maken van een punt. "Fraude is van alle tijden en alle betaalmiddelen. Samen met TLS zal NS zich inspannen om de pakkans zo groot mogelijk te maken."
Inmiddels is het blog met de software door WordPress verwijderd, omdat OVKipje de gebruikersvoorwaarden heeft overtreden.
Update 22:32 reactie NS toegevoegd.
Update 22:42 verwijderen van het blog gemeld
[ Voor 135% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2011 23:09 ]
Zeer interressant om deze ontwikkelingen te lezen..
Ey!! Macarena \o/
Thuis opladen bedoel je, maar dan mét transactie-record in de backoffice van TLS?Skinkie schreef op maandag 14 februari 2011 @ 23:10:
Kan trouwens ook melden dat er nog iets veel reizigers vriendelijkers zit aan te komen voor iedereen met een lezer, die wel gewoon willen betalen. Wat zich hopelijk gaat uitbreiden tot 'echte' NS dienst. Overigens ik vind het wel leuk dat de 3e generatie ovchipkaart 'hackers' met die leuke programaatje komen. En dat we zelf nog wat nuttigers kunnen doen.
All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.
Leuke anekdote, maar zo werkt het niet.flowerp schreef op zaterdag 12 februari 2011 @ 13:28:
Inderdaad, als programmeur zijnde begrijpelijk, maar toch idd een fail.
Java:
1 int a = 1;
Dat is natuurlijk niet de manier om te programmeren. 'Normaal' schrijf je je code telkens met aannames. Nadat je 1 assigned hebt aan de local variable a, ga je er vanuit dat ie 1 is. Als ie opeens toch niet 1 blijkt te zijn, kan de code en dus het hele systeem volledig de fout in gaan.
Postfix - een Open Source mailserver - heeft als guideline dat bij alle functies de parameters opnieuw moeten worden gechecked op geldigheid. Omdat ze is geschreven is C zijn de kansen op memory leaks extra groot.
Als programmeur mag je externe data nooit vertrouwen. En het uitlezen van een chipkaart is absoluut niet hetzelfde als het uitlezen van een file. Misschien is het puur technisch wel het geval echter dien je alles in twijfel te trekken. Ik gok dat men ergens op de chipkaart een lengte meegeeft en dat er een buffer buiten zijn grootte loopt.
Deze bug valt gewoon niet goed te praten. Men had dit vrij eenvoudig kunnen ontdekken door met kaarten te testen die random data bevatten.
Verder kan je in Java vrij eenvoudig verplichten dat een variable van een bepaald (object)type moet zijn, in dat geval hoef je niet meer allemaal properties te gaan controleren.
Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!
Omdat voor elkaar te krijgen ben ik al sinds december bezig. Dit ging meer om 'geld terug bij vertraging'.CyBeR schreef op maandag 14 februari 2011 @ 23:15:
Thuis opladen bedoel je, maar dan mét transactie-record in de backoffice van TLS?
Zie o.a de uiteenlopende meningen op het ov-chipkaart.org forum.
/dev/null
Verwijderd
Ik ben eigenlijk meer benieuwd wat de reactie zal zijn van het OM. Dit kan niet lang meer duren voor de hackers en de gebruikers vervolgd gaan worden.Verstekbakker schreef op maandag 14 februari 2011 @ 23:51:
OVstation staat dus nu ook ergens op een site met torrents en een server in Ukraine... Ik ben benieuwd wat nu de reactie gaat zijn van de politiek!
Dat je uberhaupt durft te zeggen dat er 'tweakers' zijn geweest die wat hebben getweakt aan de ovchipkaart...donny007 schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 09:03:
Het hele OV-chipkaart hack gedoe verliest zijn tweaker karakter, het wordt meer en meer crimineel gedrag (stimuleren).
Zie o.a de uiteenlopende meningen op het ov-chipkaart.org forum.
Zeg ik dat dan, ik vertel alleen dat de kraak het tweaker/onderzoekskarakter verliest en steeds meer begint te lijken op (het stimuleren van) een criminele daad.Skinkie schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 09:47:
[...]
Dat je uberhaupt durft te zeggen dat er 'tweakers' zijn geweest die wat hebben getweakt aan de ovchipkaart...
Er zit altijd nog een verschil tussen een tweaker (vergaande computergebruiker*) en een Tweaker (aanhanger van tweakers.net).
* De exacte definitie weet ik zo even niet.
[ Voor 19% gewijzigd door donny007 op 15-02-2011 09:58 ]
/dev/null
Misschien maken ze ook hun eigen zone indeling. Zelfs het niet meer toestaan dat andere maatschappijen passagiers vervoeren in hun concessie gebied zoals dat vroeger was. Wordt weer alleen uitstappen als je een ander gebied binnen rijdt naar een CS of zo en alleen instappen als je terug rijdt naar eigen gebied.
Enige alternatief zou dan zijn de privatisering weer opheffen. Gaat misschien vanzelf wel als het er geen ov-maatschappijen meer zijn omdat ze het niet kunnen bolwerken met het geld wat de overheden nog te besteden hebben voor het ov.
May the Force be with you
Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!
Verwijderd
Met andere kaartjes kon ook gefraudeerd worden en dat gebeurde ook op grote schaal. Via namaak of gestolen kaarten. Dat is dus geen argument om de redelijk goed werkende ov-chipkaart maar af te schaffen.Verstekbakker schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 10:28:
Het is niet relevant of het crimineel is of 'tweakerkarakter'. Die kaart moet afgeschaft en het moet gewoon weer mogelijk worden om met een papieren kaartje te reizen in het hele openbaar vervoer. Dit systeem deugt niet en de mogelijkheden tot frauderen waren van begin af aan bekend. Nu niet ineens de fout van de overheid neerleggen bij degene die gebruik maakt van de mogelijkheden...
Redelijk goed zou ik schrappen.... Aangezien dat gewoon niet het geval is... Hij werkt en daar is de kous wel mee af.Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 11:05:
[...]
Met andere kaartjes kon ook gefraudeerd worden en dat gebeurde ook op grote schaal. Via namaak of gestolen kaarten. Dat is dus geen argument om de redelijk goed werkende ov-chipkaart maar af te schaffen.
Ze hadden het in het begin beter moeten aanpakken en niet terwijl ze wisten hoe slecht het beveiligd is het toch invoeren... Daar is de fout geweest en nu moeten ze in mijn optiek maar zo snel mogelijk ervoor zorgen dat er een beter beveiligde kaart op de markt komt... Nu is het systeem gewoon nog niet af.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Verwijderd
Er staat een maximale straf van zes jaar gevangenisstraf en 76.000,-. Mocht het uit de klauw lopen dan hoeft er maar een paar keer een voorbeeld gesteld te worden.Touchdomex schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 11:11:
[...]
Redelijk goed zou ik schrappen.... Aangezien dat gewoon niet het geval is... Hij werkt en daar is de kous wel mee af.
Ze hadden het in het begin beter moeten aanpakken en niet terwijl ze wisten hoe slecht het beveiligd is het toch invoeren... Daar is de fout geweest en nu moeten ze in mijn optiek maar zo snel mogelijk ervoor zorgen dat er een beter beveiligde kaart op de markt komt... Nu is het systeem gewoon nog niet af.
Oftewel dat is je excuus? Vind het een aanfluiting. Gaat veel geld naar TLS, een landelijk systeem waar iedereen mee moet gaan werken en eigenlijk werkt het gewoon niet...Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 11:25:
[...]
Er staat een maximale straf van zes jaar gevangenisstraf en 76.000,-. Mocht het uit de klauw lopen dan hoeft er maar een paar keer een voorbeeld gesteld te worden.
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker
Verwijderd
Excuus? Het is gewoon crimineel gedrag om te reizen met het OV zonder te betalen. Dat was het voor de OV-chipkaart ook alTouchdomex schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 11:31:
[...]
Oftewel dat is je excuus? Vind het een aanfluiting. Gaat veel geld naar TLS, een landelijk systeem waar iedereen mee moet gaan werken en eigenlijk werkt het gewoon niet...
Eindelijk iemand die het ziet. Dat is dus precies waar ik het het liefst naartoe zou zien gaan.KroontjesPen schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 11:01:
Enige alternatief zou dan zijn de privatisering weer opheffen. Gaat misschien vanzelf wel als het er geen ov-maatschappijen meer zijn omdat ze het niet kunnen bolwerken met het geld wat de overheden nog te besteden hebben voor het ov.
Dikke onzin. Ik ben zoiets nog nooit tegen gekomen en waar je over praat zijn bezigheden die alleen interessant zouden zijn voor criminelen uit Letland ofzo. In elk geval niet voor iemand op een zolderkamertje met een laptop een een inkjet.Verwijderd schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 11:05:
[...]
Met andere kaartjes kon ook gefraudeerd worden en dat gebeurde ook op grote schaal. Via namaak of gestolen kaarten. Dat is dus geen argument om de redelijk goed werkende ov-chipkaart maar af te schaffen.
Je praat veel te makkelijk de overheid na die alleen maar de (minimale) voordelen blijven uitspreken en de (maximale) nadelen onder het tapijt veegt. Die kaart moet gewoon verdwijnen. EPD hetzelfde verhaal, wat zou makkelijker te stelen zijn, een volle kast van twee kuub met een heel klein gedeelte medische dossiers van 1 huisartsenpraktijk, of een database ergens op een centrale server met de gegevens van de hele Nederlandse bevolking? Doe mij maar alles lekker analoog, dat is een stuk minder fraudegevoelig.
Pardon? Werk je in het OV? Ik ben zelf buschauffeur en kom vrij regelmatig fraude tegen met zowel de strippenkaarten als de sterabonnementen. Een paar voorbeelden:Verstekbakker schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 11:34:
Dikke onzin. Ik ben zoiets nog nooit tegen gekomen en waar je over praat zijn bezigheden die alleen interessant zouden zijn voor criminelen uit Letland ofzo. In elk geval niet voor iemand op een zolderkamertje met een laptop een een inkjet.
- Plakbandje over de strip waar gestempeld moet worden (plakbandje eraf halen en je kunt de strip opnieuw gebruiken)
- Strippenkaart insmeren met vasaline/labello/etc zodat de inkt niet hecht.
- Instappen en vragen om 2 strippen, vervolgens toch blijven zitten na de zonegrens
- Stamkaartnummer niet invullen op sterabo, zo kunnen meerdere mensen hetzelfde abo gebruiken
- Bij het instappen de geldigsheidsdatum van het abo afdekken met je vingers
- Zelf een sterabo uitprinten, geen chauffeur die het verschil zo snel kan zien
- etc
En ik wil jullie hiermee niet op ideeen brengen, bij mij hoef je dit soort praktijken niet te proberen, ik sodemieter je zonder pardon m'n bus uit
Elke dag is het bij mij wel een paar keer raak. Dus dat er sinds de OV Chipkaart meer gefraudeerd word is onzin, mensen die willen frauderen vinden altijd wel een manier. Kraakvrij zal het nooit worden. We kunnen het alleen zo lastig mogelijk maken. Afschaffen van de OV Chipkaart heeft helemaal geen zin. Daar komt nog bij dat de vervoerders daar never nooit mee akkoord gaan. Die hebben immers miljoenen gestoken in apparatuur voor de OV Chipkaart in alle bussen en trams, paaltjes op de stations en oplaadapparatuur, controleapparaten voor de controleurs, etc.
Ik blijf erbij dat op termijn die nieuwe chip ingevoerd moet worden, dit systeem werkt goed genoeg, ook al is het te kraken.
[ Voor 4% gewijzigd door Dolan op 15-02-2011 12:03 ]
Voorbeeldje: als je bij de NS-kaartautomaat een kaartje koopt van Den Helder, naar Vlissingen via Leeuwarden, krijg je een bepaalde prijs die gelijk staat aan de prijs van een dagkaart. Met de chipkaart ben je duurder uit.
Is dit omdat het technisch onmogelijk is om een dagmaximum te stellen? In de huidige implementatie wel. Maar met een paar bytes kun je per vervoerder bijhouden voor welk bedrag er gereisd is op een dag of zelfs een periode en aan de hand daarvan bepalen om niet meer geld af te schrijven.
Net als een trajectabonnement: naar het schijnt is het op dit moment niet mogelijk om te bepalen wanneer je binnen of buiten je traject reist, dit i.v.m. de borg bij het instappen. Mij lijkt het logisch om dan gewoon de standaardborg af te houden en die terug te storten bij het uitchecken (binnen je traject) of te verrekenen (gedeeltelijk buiten je traject).
Voordeelurenabonnement: de chipkaart zou automatisch moeten kunnen bepalen op hoeveel korting je recht hebt, dit in functie van het incheckmoment en de afstand tussen twee stations. Soms zal dit voordelig uitvallen voor NS, soms voor de reiziger, maar het moet technisch best mogelijk zijn.
Heel veel dingen zijn onwil.
Jawel, zodra Syntus de OVC ook actief heeft stap je over door uit te checken bij NS, inchecken bij Syntus en later weer omgekeerd. Dat opstaptarief-gebeuren zijn ze nog mee bezigAlex) schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 12:02:
Het systeem werkt niet: veel van de dingen die nu met papieren kaartjes wél mogelijk zijn (zoals een Via-reis met Syntus) zijn met de chipkaart niet mogelijk. Nu is dat nog wel begrijpelijk (immers kan de chipkaart niet ruiken hoe je reist) maar veel van de andere dingen die mogelijk zouden moeten kunnen zijn, zijn niet mogelijk.
Bij de bus/tram/metro werkt dat inderdaad al zo. Trein nog niet.Alex) schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 12:02:
Net als een trajectabonnement: naar het schijnt is het op dit moment niet mogelijk om te bepalen wanneer je binnen of buiten je traject reist, dit i.v.m. de borg bij het instappen. Mij lijkt het logisch om dan gewoon de standaardborg af te houden en die terug te storten bij het uitchecken (binnen je traject) of te verrekenen (gedeeltelijk buiten je traject).
Mee eens.Alex) schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 12:02:
Voordeelurenabonnement: de chipkaart zou automatisch moeten kunnen bepalen op hoeveel korting je recht hebt, dit in functie van het incheckmoment en de afstand tussen twee stations. Soms zal dit voordelig uitvallen voor NS, soms voor de reiziger, maar het moet technisch best mogelijk zijn.
Heel veel dingen zijn onwil.
Hier laat je toch al meteen zien waarom een papieren systeem beter is? Jij kunt het als doodnormale buscoureur gewoon zien en je kunt ze eruit gooien. Als er iemand fraudeert met een chipkaart kun je dat niet. Niet om het een of het ander, maar ik snap niet hoe blind je moet zijn als je met jouw eigen ervaringen nog kunt kiezen voor een digitaal systeem...trolleystad schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 12:01:
[...]
En ik wil jullie hiermee niet op ideeen brengen, bij mij hoef je dit soort praktijken niet te proberen, ik sodemieter je zonder pardon m'n bus uit![]()
Als je met poker in het begin heel veel geld hebt ingezet met een slechte set kaarten, dan is het beter om optijd te passen. Nog meer geld inzetten gaat je echt niet aan de winst helpen.
Dit gaat natuurlijk niet op. Er is een schijnbaar veel veiligere chip die reeds bestaat en waar de huidige lezers gewoon mee overweg kunnen. Er moet alleen een softwareupdate plaats vinden. Dat gaat geld kosten ja, maar dat kan je dus zeker aan de winst helpenVerstekbakker schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 12:16:
Als je met poker in het begin heel veel geld hebt ingezet met een slechte set kaarten, dan is het beter om optijd te passen. Nog meer geld inzetten gaat je echt niet aan de winst helpen.
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
Opnieuw laten delen is niet hetzelfde als meer geld inzetten op de hand die je hebt. Het is gewoon dom om veel geld te investeren in een hand die bij voorbaat al waardeloos is.tdw schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 13:01:
[...]
Dit gaat natuurlijk niet op. Er is een schijnbaar veel veiligere chip die reeds bestaat en waar de huidige lezers gewoon mee overweg kunnen. Er moet alleen een softwareupdate plaats vinden. Dat gaat geld kosten ja, maar dat kan je dus zeker aan de winst helpen
Maar genoeg metaforen, die nieuwe kaart is ook te kraken en dan wordt het weer onzichtbaar voor de controleurs op de trein. Gewoon niet meer doen, zo'n papieren kaartje werkt prima.
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.