Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvr84
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 03-01-2024
Ik snap het niet.. Zodra de gecontroleerde lijst van de conducteurs wordt vergeleken met de lijst van TLS heb je toch een aantal gevallen die niet overeen komen.. ik snap dat die niet direct gepakt kunnen worden, maar je kan dan wel een zwarte lijst opstellen en die weer aan de conducteurs meegeven..

zodra je dan nog een keer met dezelfde kaart fraudeerd kunnen ze je beboeten.

Mis ik hier iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10 17:46

tdw

Amai seg!

jvr84 schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 13:20:
Ik snap het niet.. Zodra de gecontroleerde lijst van de conducteurs wordt vergeleken met de lijst van TLS heb je toch een aantal gevallen die niet overeen komen.. ik snap dat die niet direct gepakt kunnen worden, maar je kan dan wel een zwarte lijst opstellen en die weer aan de conducteurs meegeven..

Mis ik hier iets?
Ja, je moet gecontroleerd worden.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
tdw schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 13:26:
[...]

Ja, je moet gecontroleerd worden.
En als je gecontroleerd wordt, dan moet bij iedere controle een database van ik weet niet hoeveel gegevens worden doorgelopen. Kan zo'n PDA waar die conducteurs mee lopen dat wel aan? Of duurt het dan een half uur per controle?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvr84
Verstekbakker schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 13:40:
[...]

En als je gecontroleerd wordt, dan moet bij iedere controle een database van ik weet niet hoeveel gegevens worden doorgelopen. Kan zo'n PDA waar die conducteurs mee lopen dat wel aan? Of duurt het dan een half uur per controle?
hoeveel frauduleuze kaarten zullen er in omloop zijn.. het is een extra check die moet worden ingebouwd.. Maar ik weet ook niet of die kaarten een bepaald unique ID hebben die niet kan worden gewijzigd.. want dan zou de fraudeur elke keer nieuwe kaarten moeten kopen..

en ik snap dat je moet worden gecontroleerd, maar het gaat om de angst dat je kan worden gepakt. dit zal het grootste deel van de fraudeurs die nu gebruik maken van de ov chip kaart waarschijnlijk wel tegenhouden. zodra er maar een kleine kans is dat je kan worden gepakt haken er al een hoop mensen af.

maargoed voordat zo'n check in die PDA's wordt ingebouwd zijn we weer een paar maanden verder...

[ Voor 0% gewijzigd door jvr84 op 15-02-2011 14:00 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-10 12:37

donny007

Try the Nether!

De PDA's moeten uitgerust worden met een 4gb geheugenkaartje, dan kun je iets meer dan een miljoen OV-chipkaarten volledig opslaan (4kb per chip), door deze later weer door de database te halen kun je ze blokkeren, de blacklist wordt gesynct met alle OV-chipkaartapparatuur, bij een volgende controle zal de PDA rood worden en kun je de fraudeur pakken.

Alle chips hebben een uniek ID wat niet aan te passen is (als je het toch voor elkaar krijgt om het UID aan te passen dan klopt het algoritme niet meer en is de kaart onleesbaar), blokkeer het UID.

[ Voor 3% gewijzigd door donny007 op 15-02-2011 14:27 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Allemaal waardeloze lapmiddelen die alleen nog maar meer geld kosten. Ten opzichte van het vorige systeem zie ik de verbetering echt niet. Het zou makkelijker moeten worden voor de reiziger, maar uit- en inchecken bij iedere overstap, opladen van een chipkaart, abonnementen die de helft van de tijd niet werken... Ik zie het echt niet makkelijker worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvr84
donny007 schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 14:25:
De PDA's moeten uitgerust worden met een 4gb geheugenkaartje, dan kun je iets meer dan een miljoen OV-chipkaarten volledig opslaan (4kb per chip), door deze later weer door de database te halen kun je ze blokkeren, de blacklist wordt gesynct met alle OV-chipkaartapparatuur, bij een volgende controle zal de PDA rood worden en kun je de fraudeur pakken.

Alle chips hebben een uniek ID wat niet aan te passen is (als je het toch voor elkaar krijgt om het UID aan te passen dan klopt het algoritme niet meer en is de kaart onleesbaar), blokkeer het UID.
Maar je hoeft niet alle OV chipkaarten op te slaan toch? één conducteur controleert ook geen miljoen reizigers, en de conducteur krijgt dan alleen een lijst met de geblacklistte ID's als hij synct. Dan zal je ook geen 4gb geheugenkaartje nodig hebben.

Maargoed misschien zijn ze er al mee bezig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pkopf
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 11-04 12:53
Misschien is het vloeken in de kerk, maar ik maak sinds een jaar gebruik van de OV-chip bij het reizen met bus en tram en heb nog nooit problemen gehad. Ik reis niet op saldo, zorg dat ik zelf in de gaten houd hoeveel saldo er op mijn kaart staat. En dat ik de OV-chipkaart in mijn hand houd als ik de bus of tram zit, zodat ik niet vergeet uit te checken bij het verlaten van de bus/tram.

Maar ik reis dan ook niet dagelijks met het ov. Ik vind het wel degelijk een verbetering ten opzichte van het reizen met strippenkaart. Altijd uitzoeken hoeveel strippen je moet hebben in een onbekende stad / regio, vragen bij een buschauffeur die het ook niet weet, zodat ie maar ruimschoots strippen afstempelt...Enige minpunt die ik zie zijn de fraudegevoeligheid en privacyschending die het systeem faciliteert.

wild mutant space hamsters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-10 12:37

donny007

Try the Nether!

Ik heb nog nooit een probleem gehad met de OV-chipkaart, zowel met anonieme kaarten als met mijn OV-studentenkaart, gewoon in- en uitchecken, hou de kaart desnoods in je hand als je het steeds vergeet.
Nog nooit een defecte kaart gehad, als je er netjes mee omgaat gaat de kaart een lange tijd mee. (dus niet tegen de lezer aandrukken en doorbuigen, dat is de grootste killer voor de fragiele contactpuntjes van de chip, nee een centimeter ervanaf houden werkt ook).

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandaX
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20:55

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Verstekbakker schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 14:50:
Allemaal waardeloze lapmiddelen die alleen nog maar meer geld kosten. Ten opzichte van het vorige systeem zie ik de verbetering echt niet. Het zou makkelijker moeten worden voor de reiziger, 1 maar uit- en inchecken bij iedere overstap, 2opladen van een chipkaart, 3abonnementen die de helft van de tijd niet werken... Ik zie het echt niet makkelijker worden.
1. Alleen als je overstapt op een andere vervoerder (trein). In de bus moest je ook altijd je strippen opnieuw tonen aan de chauffeur op een andere lijn.

2. Kan automatisch, en waarom is het opladen van een chipkaart (als je bezwaren hebt tegen het automatisch opladen) meer moeite dan het aanschaffen van een strippenkaart / treinkaartje?

3. Hier zijn de vervoerders inderdaad laat mee, maar als de abonnementen er zijn werken ze toch prima? (mijn dalkorting(en) wel iig)

Ik ben zeker geen aanbidder van de OVchipkaart (met name door de fraudegevoeligheid), maar zie er de voordelen ook zeker wel van in. De bovengenoemde "problemen" die je hier schetst zijn wat mij betreft geen redenen om de kaart af te doen als iets dat een verslechtering zou zijn. Dan kan ik wel een aantal zaken opnoemen die voor meer frustratie zorgen bij deze kaart (zowel voor vervoerder, als opdrachtgever als reiziger).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Ik reis inmiddels al bijna 2 jaar met de OV-chipkaart: eerst alleen bij tram en metro, maar sinds het kan ook bij NS. Met automatisch opladen en een voordeelurenabonnement. Ook ik heb nog nooit een probleem gehad, afgezien van één keer een niet-werkende automaat in een Amsterdamse tram. Inchecken bij een andere, klaar.

Dus het werkt wel, maar het kan beter.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Ik reis altijd met losse kaartjes of een OV studentenkaart zonder chip, nooit problemen mee gehad. Wat willen jullie bereiken met zulke opmerkingen, doen we een enquete ofzo? Beetje irrelevant, omdat het steekproefkader op deze manier een beetje minder valide is he...

De investering was niet nodig geweest als je het mij vraagt, het is een onnozel prestigeprojectje van een paar achterlijke corrupte managers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Om het op safe te spelen zou ik een aangetekende brief (handtekening retour) versturen naar DUO waarin je ze op de hoogte stelt hiervan. Vraag om een oplossing van hun kant, of een bevestiging van hun kant dat het product volgens hun administratie is verwijderd.
Had ook al een e-mail gestuurd en ze hebben nu geantwoord: Wij hebben geregistreerd dat u uw reisrecht op 30 december 2010 heeft stopgezet.Wat er nu nog op uw Studenten OV-chipkaart heeft staan kunnen wij helaas niet controleren.

Als ze het niet kunnen controleren... hoe kunnen ze dan een boete geven?

Ondertussen is wel mijn vrij reizen product geblokkeerd (niet verwijderd). Op de NS automaat verschijnt er een rood kruis door het product met de melding "contacteer NS servicebalie". Blijkbaar zijn ze wakker geschoten toen ik mijn kaart wou laten checken bij de conductrice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19:27
Verstekbakker schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 16:54:
Ik reis altijd met losse kaartjes of een OV studentenkaart zonder chip, nooit problemen mee gehad. Wat willen jullie bereiken met zulke opmerkingen, doen we een enquete ofzo? Beetje irrelevant, omdat het steekproefkader op deze manier een beetje minder valide is he...

De investering was niet nodig geweest als je het mij vraagt, het is een onnozel prestigeprojectje van een paar achterlijke corrupte managers.
Idd.

Je moet je OV chipkaart nog altijd laten zien in de trein en in en uitchecken (bus, tram, metro). Voor de consument zijn er handelingen bij gekomen (fysiek in en uitchecken) en er moet nog altijd gecontroleerd worden (in de trein, maar ook in de bus en tram). Goed geen papieren kaartje iedere keer, maar je moet wel geld op je kaart hebben (opwaarderen dus) wat net zoveel handelingen vereist als een papieren kaartje halen is. Je kunt evengoed meerdere kaartjes per keer kopen mocht je het irritant vinden.

Vooral het vergeten van uitchecken is een van de grootste ergernissen onder reizigers. Poortjes zou dat probleem oplossen, maar er ook gelijk een creëren (en gaat niet op voor bus en tram). Verlies je je kaart onderweg of gaat die kapot heb je een probleem. Voor onze minder valide medemens is het trouwens allemaal ook niet echt een vriendelijk systeem (Ja ja er zijn overal liften }:O ).

Uiteindelijk is alleen het bedrijfsleven er bij gebaat. Je kan reis gegevens veel gemakkelijker bijhouden. Minder tot geen controleurs nodig en minder gelazer met het papier in de automaat. Wat dat oplevert gaat zeker niet terug in de zak van de consument.

Ik wil best voor de OV chipkaart zijn (het zal dan ook uiteindelijk wel door de strot van de consument gedrukt worden) maar, ik heb tot nu toe nog geen overtuigende reden gehoord waarom we überhaupt zijn overgestapt op de chipkaart.

Is er iemand die het me nog een keer kan uitleggen (zonder gelijk weerlegd te worden) waarom we over moesten stappen op de OV chipkaart?

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Koenoe schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 22:26:
[...]

Idd.

Je moet je OV chipkaart nog altijd laten zien in de trein en in en uitchecken (bus, tram, metro). Voor de consument zijn er handelingen bij gekomen (fysiek in en uitchecken) en er moet nog altijd gecontroleerd worden (in de trein, maar ook in de bus en tram). Goed geen papieren kaartje iedere keer, maar je moet wel geld op je kaart hebben (opwaarderen dus) wat net zoveel handelingen vereist als een papieren kaartje halen is. Je kunt evengoed meerdere kaartjes per keer kopen mocht je het irritant vinden.
Pardon? Je beweert nu dat een kaart 2 keer uit je zak vissen meer werk is dan een reisbestemming selecteren, klas, korting ja/nee, vandaag/onbeperkt, enkeltje/retourtje en betaalmogelijkheid selecteren, vervolgens je portemonnee uit je broek frommelen, dan je pinpas rottig in dat apparaat steken, pincode intoetsen, kaart terugstoppen, transactiebon ja/nee, wachten op het printen en dan portemonnee terugstoppen? Nee, dat gaat er bij mij niet in.
Vooral het vergeten van uitchecken is een van de grootste ergernissen onder reizigers. Poortjes zou dat probleem oplossen, maar er ook gelijk een creëren (en gaat niet op voor bus en tram). Verlies je je kaart onderweg of gaat die kapot heb je een probleem. Voor onze minder valide medemens is het trouwens allemaal ook niet echt een vriendelijk systeem (Ja ja er zijn overal liften }:O ).
En in welk opzicht verschilt dat van een papieren kaartje? Verlies je die of scheur je 'm per ongeluk dan is die ook niet meer geldig.
Is er iemand die het me nog een keer kan uitleggen (zonder gelijk weerlegd te worden) waarom we over moesten stappen op de OV chipkaart?
Zodat het voor de vervoeders gemakkelijker wordt om de opbrengsten van de abo's te verdelen. Daarnaast een extra stukje gemak voor de consument die automatisch opladen aan heeft staan, reizen kan dan in principe altijd. Daarnaast heb je nog het reisoverzicht wat voor sommigen ook wel handig kan zijn. Plus dat je die ene kaart voor alle reguliere openbaar vervoersmiddelen kunt gebruiken, in plaats van voor elke overstap weer een ander kaartje regelen.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
tdw schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 22:58:
[...]

Pardon? Je beweert nu dat een kaart 2 keer uit je zak vissen meer werk is dan een reisbestemming selecteren, klas, korting ja/nee, vandaag/onbeperkt, enkeltje/retourtje en betaalmogelijkheid selecteren, vervolgens je portemonnee uit je broek frommelen, dan je pinpas rottig in dat apparaat steken, pincode intoetsen, kaart terugstoppen, transactiebon ja/nee, wachten op het printen en dan portemonnee terugstoppen? Nee, dat gaat er bij mij niet in.
Dus bij het papieren kaartje ga je het hele traject van betalen langs, maar als je over de OVC praat noem je alleen het inchecken... Meen je nou werkelijk dat ik je dan nog serieus ga nemen? Ik ben maar gestopt met lezen, want ik vermoed dat je met nog meer van die flauwekul komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Zo'n OV Chipkaart is 1x in de 5 jaar een aanschaf. Dat is even heel anders dan elke keer een kaartje uit de automaat moeten trekken hoor.

Want je kan de OV Chipkaart automatisch laten opladen, en dan heb je nergens omkijken naar. Dat scheeld al behoorlijk wat handelingen.

Dat je zelf kiest om elke dag dat ding handmatig te moeten opladen, is je eigen keus.

Of koop jij elke dag een nieuwe chipkaart dan? Lijkt me niet handig hoor :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
[...]
Vooral het vergeten van uitchecken is een van de grootste ergernissen onder reizigers.
Dat is een tijdelijke ergernis die afaik rustig te negeren is. Nu is het nog niet de gewoonte om in en uit te checken, straks wel en dan is die ergernis automatisch verdwenen.
Nu is het enkel maar wennen aan een verandering wat ergernis oproept.
Simpel : gemakzucht en duidelijkheid. De strippenkaart was niet het haleluja, het was een onduidelijk systeem waar erg veel misbruik van werd gemaakt ( ik heb 1/2 jaar in een lijn gereden die 2 haltes voor een school een zonegrens had, was altijd humor. Was het de standaard chauffeur dan werd er 2 haltes voor de school gestopt totdat iedere scholier uitgestapt was, was het een inval chauffeur dan bleef de hele meute zitten tot de halte van de school )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

En nu zie je massaal mensen eerder uitchecken dan dat ze daadwerkelijk uitstappen.

En controleurs in een bus? Dat heb ik 1 keer meegemaakt, tijdens de zomervakantie, omdat het controleursteam van Connexxion onderbemand is om de tram te controleren, en dan pakken ze de bus, maar anders echt nooit.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
RaZ schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 23:12:
Zo'n OV Chipkaart is 1x in de 5 jaar een aanschaf. Dat is even heel anders dan elke keer een kaartje uit de automaat moeten trekken hoor.

Want je kan de OV Chipkaart automatisch laten opladen, en dan heb je nergens omkijken naar. Dat scheeld al behoorlijk wat handelingen.

Dat je zelf kiest om elke dag dat ding handmatig te moeten opladen, is je eigen keus.

Of koop jij elke dag een nieuwe chipkaart dan? Lijkt me niet handig hoor :P
Wat een onzin... Mijn oma wil gewoon 1x in het jaar met het OV naar het museum in Amsterdam als het niet minder is... Moet ze dan zo'n klotekaart gaan installeren?

De voordelen die je noemt zijn gewoon geen voordelen TEN OPZICHTE VAN de oude situatie. In de oude situatie kon ik ook met een papieren of plastic kaartje een abonnement hebben, hoefde ik niet in te checken, gewoon de coureur even laten zien dat ik heb betaald. De situatie is helemaal niet makkelijker geworden, daar kun je lang of breed over blijven zagen, het gemak is gelijk gebleven en zo niet, verminderd...

Ik ben nog niet in Rotterdam geweest, maar stel dat ik daar op CS aankom, kan ik dan gewoon in de bus stappen en betalen voor een enkeltje? Ik kan me namelijk niks makkelijkers voorstellen, een bus instappen en bij de chauffeur 2 euro neerleggen en worden gereden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:35

Dido

heforshe

Verstekbakker schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 00:01:
Wat een onzin... Mijn oma wil gewoon 1x in het jaar met het OV naar het museum in Amsterdam als het niet minder is... Moet ze dan zo'n klotekaart gaan installeren?
Nee, ze hoeft niets te installeren. Makkelijk he?
De voordelen die je noemt zijn gewoon geen voordelen TEN OPZICHTE VAN de oude situatie. In de oude situatie kon ik ook met een papieren of plastic kaartje een abonnement hebben, hoefde ik niet in te checken, gewoon de coureur even laten zien dat ik heb betaald. De situatie is helemaal niet makkelijker geworden, daar kun je lang of breed over blijven zagen, het gemak is gelijk gebleven en zo niet, verminderd...
Gemak is kennelijk zeer relatief :) Jij vindt het niet makkelijker geworden, ik wel. En ik ben blij met het gemak dat het me dagelijks oplevert.
Ik ben nog niet in Rotterdam geweest, maar stel dat ik daar op CS aankom, kan ik dan gewoon in de bus stappen en betalen voor een enkeltje? Ik kan me namelijk niks makkelijkers voorstellen, een bus instappen en bij de chauffeur 2 euro neerleggen en worden gereden...
Ik wel. Je stapt in de bus, trekt je portemonee langs de paal en er wordt gereden.
Je hoeft je portemonnee niet te openen, er is geen gezeur over gepast geld/wisselgeld en je wordt niet afgezet (wat met een los buskaartje veelal wel het geval was). Maar dat is kennelijk mijn roze bril, ik vermoed dat de nieuwe situatie voor jou een stuk minder makkelijk is :)

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Leftblank
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
Ja, er zijn gewoon tijdelijke kaarten te koop bij de chauffeurs (in ieder geval van Connexxion in regio R'dam, volgens mij is dit bij de RET ook niet anders).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Dido schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 00:10:

[...]

Ik wel. Je stapt in de bus, trekt je portemonee langs de paal en er wordt gereden.
Je hoeft je portemonnee niet te openen, er is geen gezeur over gepast geld/wisselgeld en je wordt niet afgezet (wat met een los buskaartje veelal wel het geval was). Maar dat is kennelijk mijn roze bril, ik vermoed dat de nieuwe situatie voor jou een stuk minder makkelijk is :)
Zie je zelf niet hoe slecht deze reactie is? Je doet alsof dat kaartje uit de hemel is komen stralen richting jouw portemonnee met daarop toevallig ook nog eens tegoed... Daar is ongemak aan vooraf gegaan. Maar dat feit erbij moeten noemen zou je hele reactie natuurlijk verpesten, dus laat je het voor het gemak maar even weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

[...]

Mijn oma wil ook wel 1 keer per jaar naar het museum, maar dan moet ik toch echt met een urn gaan lopen sjouwen. En dan gaat zij gratis, en moet ik betalen...

Maargoed. Ik weet dus niet waar jouw oma vandaan komt, maar als ze ook met de trein gaat, moet ze dus a: 1 buskaart kopen, en b: 1 treinkaartje (denk ik). En dat dus 5x over een periode van 5 jaar.

Maar even van uit gaan dat mijn oma nog zou leven, en ook 1 keer per jaar naar een museum in Amsterdam gaat. Dan koopt ze 1 enkeltje naar het station, 1 treinkaartje, en vervolgens weer 1 kaartje om bij het museum te komen. En zo kwiek dat ze is, koopt ze een retourtje voor de trein, waar ze op de terugreis ook nog eens 2 buskaartjes moet kopen.

Ze kan ook zo'n roze strippenkaart kopen, maarja, die zijn ook maar 1 jaar geldig, want ook die prijzen gaan elk jaar omhoog, en dan gooi je geld weg.

Met de OV Chipkaart kan ze dus 1 keer een kaart aanschaffen, en daar 5 jaar lang op reizen.

Wees eens de helpende kleinzoon, en activeer dat voor haar.. Iedereen blij.

Elk systeem heeft voor en nadelen. Er zijn zat oudjes die niet durven te pinnen. Dat hoefde voor hun helemaal niet, want je kon vroeger in winkels gewoon met betaalkaarten betalen. Geld haalde je ook met die kaarten gewoon aan de balie van je bank.

Jij noemt het nu onzin, over 10 jaar weet men niet beter. Voor de invoering van de nationale strippenkaart moest je zelf kaartjes per vervoeder halen. Dan kon je voor 1 tripje met 3 vervoeders 3 kaartjes halen, dan is een OV chipkaart toch een stuk praktischer hoor.

[ Voor 23% gewijzigd door RaZ op 16-02-2011 00:20 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
RaZ schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 00:18:
[...]

Elk systeem heeft voor en nadelen.
In dat geval is een investering die in de miljarden loopt niet nodig en voldoet het papieren systeem prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
tdw schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 22:58:
[...]

Behalve dan dat je moet opletten dat je uit moet checken. M.a.w. 1 keer een handeling voor een papieren kaartje (van mij part doe je dat aan het loket als die er is) 2x voor de chipkaart. Trouwens zoals ik al vermelde, je kan ook gelijk meerdere kaartjes halen (zonder datum) of zelfs een kaartje thuis uitprinten.

De OV chipkaart had (en heeft?) trouwens problemen met retourtjes en abbo's. Dus ook dat argument valt af, tenzij dat vandaag de dag verholpen is.

Anyways, als het werkt zoals het zou moeten, dan kan ik er eventueel wel een voordeel van inzien. Ware het niet dat dat volkomen teniet wordt gedaan door het verplicht uitchecken. Iets wat iedereen wel een keer gaat vergeten.
En in welk opzicht verschilt dat van een papieren kaartje? Verlies je die of scheur je 'm per ongeluk dan is die ook niet meer geldig.
Klopt, maar dan is er een conducteur/controleur aan wie ik mijn verhaal kan doen en staan de poortjes mijn weg naar buiten niet te blokkeren.
Zodat het voor de vervoeders gemakkelijker wordt om de opbrengsten van de abo's te verdelen. Daarnaast een extra stukje gemak voor de consument die automatisch opladen aan heeft staan, reizen kan dan in principe altijd. Daarnaast heb je nog het reisoverzicht wat voor sommigen ook wel handig kan zijn. Plus dat je die ene kaart voor alle reguliere openbaar vervoersmiddelen kunt gebruiken, in plaats van voor elke overstap weer een ander kaartje regelen.
Nogmaals wat is het voordeel hiervan t.o.v. mijn papieren kaartje? Reizen kan in principe altijd met een pinpas of contant geld ook. Een reis overzicht kan ik zelf ook wel maken. Momenteel moet je als je op andere lijnen wil rijden opnieuw in en uitchecken, waardoor je extra veel kosten maakt.

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Verstekbakker schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 00:30:
[...]

In dat geval is een investering die in de miljarden loopt niet nodig en voldoet het papieren systeem prima.
Het systeem heeft gewoon zo'n mankementen, daar zal niemand het over oneens zijn. Dan heb je nog dat er zat mensen zijn dat van de privacy een issue maken. Maar als die zaken nou niet zouden meespelen. Een foutloos, niet falend, geen privacy-tracking of what so ever. Dan is het toch gewoon een perfect systeem.

1 x per 5 jaar een kaart scoren, en je reist het hele land af. Nooit meer in de rij voor een kaartje. Geen papier en inkt meer voor kaartjes die overal maar op de grond weggegooid worden. Het is uiteindelijk een besparing, en nog beter voor het mileu. Kosten zijn veel transparanter, en voor de vervoeders na enkele jaren weer een goed systeem waar men betaald krijgt per reiziger, ipv te moeten delen uit 1 pot.

En daarbij, alle investeringen kosten eerst geld. Als men nu alle 120km zones omhoog wil gooien naar 130, heb je enig idee hoeveel borden er dan weggegooid moeten worden? Wat dat je van het idee van de PVV, alle 80km zones gewoon naar de 120. Zover ik weet staan op die hectometerpaaltjes allemaal ook het 80km bord. Dan kunnen die ook allemaal vervangen worden..

Noord-Holland, Flevoland en Utrecht willen fuseren cq. samenwerken.. Klinkt leuk, maar een groter ambtelijk bestel zorgt voor meer overhead, waardoor je meer bureaucratie krijgt waardoor dingen dus duurder worden, ipv goedkoper. Da's blussen met benzine...

[ Voor 37% gewijzigd door RaZ op 16-02-2011 00:45 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
RaZ schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 00:40:
Maar als die zaken nou niet zouden meespelen.
Als mijn Peugeot 205 uit 1988 een Ferrari uit 2011 zou zijn, dan zou hij veel geld waard zijn!

Wederom kolder dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
Gomez12 schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 23:27:
[...]

Dat is een tijdelijke ergernis die afaik rustig te negeren is. Nu is het nog niet de gewoonte om in en uit te checken, straks wel en dan is die ergernis automatisch verdwenen.
Nu is het enkel maar wennen aan een verandering wat ergernis oproept.

[...]

Simpel : gemakzucht en duidelijkheid. De strippenkaart was niet het haleluja, het was een onduidelijk systeem waar erg veel misbruik van werd gemaakt ( ik heb 1/2 jaar in een lijn gereden die 2 haltes voor een school een zonegrens had, was altijd humor. Was het de standaard chauffeur dan werd er 2 haltes voor de school gestopt totdat iedere scholier uitgestapt was, was het een inval chauffeur dan bleef de hele meute zitten tot de halte van de school )
Zelfs als we er aan gewend zouden zijn gaan we het nog vergeten om 101 redenen. Het werkt alleen echt goed met een gesloten systeem (m.a.w. poortjes).

Nee de strippenkaart was niet het perfect. De OV chipkaart ook niet hebben inmiddels kunnen constateren. Ook niet qua misbruik ervan ed. Vraag me trouwens af of je ook een halte verder kan uitchecken in een volle bus en dan vrolijk verder kan reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Verstekbakker schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 00:44:
[...]

Als mijn Peugeot 205 uit 1988 een Ferrari uit 2011 zou zijn, dan zou hij veel geld waard zijn!

Wederom kolder dus.
Volgensmij ben jij gewoon zwaar allergies voor veranderingen... >:)
Koenoe schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 00:49:
[...]

[..]
Vraag me trouwens af of je ook een halte verder kan uitchecken in een volle bus en dan vrolijk verder kan reizen.
Ja hoor, en daar hoeft zo'n bus heel niet voor vol te zitten. Ik zie het vaak zat gebeuren. Na 1 of 2 haltes checkt men al uit, en ze blijven dan nog 5-6 haltes zitten. In deze regio wordt zo goed als nooit gecontroleerd in de bus, alleen in de tram.

[ Voor 108% gewijzigd door RaZ op 16-02-2011 00:52 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Verstekbakker schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 00:16:
Zie je zelf niet hoe slecht deze reactie is? Je doet alsof dat kaartje uit de hemel is komen stralen richting jouw portemonnee met daarop toevallig ook nog eens tegoed... Daar is ongemak aan vooraf gegaan. Maar dat feit erbij moeten noemen zou je hele reactie natuurlijk verpesten, dus laat je het voor het gemak maar even weg...
Mijn reactie is niets slechter dan jouw continue zwartgallige discussieverziekende onzinreacties, hoor. Dat ongemak dat aan mijn opgeladen chipkaart vooraf is gegaan is niet meer of minder dan jouw ongemak dat vooraf is gegaan aan die twee euro die je toevallig gepast in je zak moet hebben. Of zal ik even op jouw tour gaan, en aannemen dat jij doet alsof die twee euro-munten uit de hemel komen stralen richting jouw portemonee? Dat dat niet zo is laat je voor het gemak maar even weg, want dat zou je hele reactie verpesten.

Verdomd, dit is inderdaad makkelijker dan een inhoudelijke argumentatie :D

Maar, het is ondertussen duidelijk dat jij weinig van de OV-chipkaart moet hebben, en dat je weigert op een normale manier over de voor- en nadelen in discussie te gaan. Je mening is wel duidelijk onderhand, en dat je er trotser op bent dan een ouderling op zijn bijbel ook. Je kunt je zo aansluiten bij degenen die nog steeds tegen de strippenkaart strijden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
RaZ schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 00:49:
[...]

Volgensmij ben jij gewoon zwaar allergies voor veranderingen... >:)
Ik ben allergisch voor kolderverhalen als het geen kunstvorm betreft.
Dido schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 00:54:
[...]

Mijn reactie is niets slechter dan jouw continue zwartgallige discussieverziekende onzinreacties, hoor. Dat ongemak dat aan mijn opgeladen chipkaart vooraf is gegaan is niet meer of minder dan jouw ongemak dat vooraf is gegaan aan die twee euro die je toevallig gepast in je zak moet hebben.
Het ongemak is gelijk dus? Wat is nu het nut van het investeren van miljarden euro's aan het nieuwe systeem? En je persoonlijke aanpak zal ik voor de goede orde maar negeren, is niet zo netjes van je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
Dido schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 00:54:
[...]

Mijn reactie is niets slechter dan jouw continue zwartgallige discussieverziekende onzinreacties, hoor. Dat ongemak dat aan mijn opgeladen chipkaart vooraf is gegaan is niet meer of minder dan jouw ongemak dat vooraf is gegaan aan die twee euro die je toevallig gepast in je zak moet hebben. Of zal ik even op jouw tour gaan, en aannemen dat jij doet alsof die twee euro-munten uit de hemel komen stralen richting jouw portemonee? Dat dat niet zo is laat je voor het gemak maar even weg, want dat zou je hele reactie verpesten.

Verdomd, dit is inderdaad makkelijker dan een inhoudelijke argumentatie :D

Maar, het is ondertussen duidelijk dat jij weinig van de OV-chipkaart moet hebben, en dat je weigert op een normale manier over de voor- en nadelen in discussie te gaan. Je mening is wel duidelijk onderhand, en dat je er trotser op bent dan een ouderling op zijn bijbel ook. Je kunt je zo aansluiten bij degenen die nog steeds tegen de strippenkaart strijden :P
Maar hij heeft natuurlijk wel een punt. Je hebt het over je portemonnee langs de paal trekken en klaar, maar vergeet te vermelden dat je bent uitgestapt en vergeten bent om uit te checken. Extra kosten + extra moeite om het überhaupt terug te krijgen.

Dat is als je OV chipkaart gelezen wordt van binnenuit je portemonnee. Anders sta je daar alsnog maximaal aan te kloten om dat ding er uit te krijgen tussen al je passen en chipkaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Koenoe schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 01:02:
[...]

Maar hij heeft natuurlijk wel een punt. Je hebt het over je portemonnee langs de paal trekken en klaar, maar vergeet te vermelden dat je bent uitgestapt en vergeten bent om uit te checken. Extra kosten + extra moeite om het überhaupt terug te krijgen.
Tjah... als je dingen zelf vergeet, draai je altijd er ook zelf voor op. Als ik m'n boodschappen vergeet mee te nemen uit de supermarkt, komt niemand ze thuisbrengen hoor.
Dat is als je OV chipkaart gelezen wordt van binnenuit je portemonnee. Anders sta je daar alsnog maximaal aan te kloten om dat ding er uit te krijgen tussen al je passen en chipkaarten.
En hoe moeilijk is het dan je portomonee beter in te delen? Want je pinpas gebruik je neem ik aan ook regelmatig, en dan loop je toch ook niet te kloten? Of iemand moet gewoon van nature lomp zijn, en altijd lopen te kloten natuurlijk :P

Beetje non-argumenten..

Als ik een OV chipkaart neem, komt ie natuurlijk op een plek in de knip waar ik er makkelijk bij kan. Lijkt me niet meer dan logisch..

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
RaZ schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 01:12:
[...]

Tjah... als je dingen zelf vergeet, draai je altijd er ook zelf voor op. Als ik m'n boodschappen vergeet mee te nemen uit de supermarkt, komt niemand ze thuisbrengen hoor.
Beetje een kromme vergelijking, maar goed, here goes.

Ten eerste het zijn mijn spullen, heb er net voor betaald. Het ligt voor me en ik moet alles in een tas stoppen (of terug in de winkelwagen). Heel veel mis kan er niet gaan. allemaal een doorlopende actie vanaf het betalen.
Maar goed als ik dan wat vergeet dan kan ik altijd nog terug komen om te kijken of het achtergehouden is en mocht dit niet het geval zijn, dan is de winkel eigenaar 9 van de 10x wel zo aardig om kosteloos alsnog het product aan mij te geven.

Ik zou de vergelijking meer zien als inchecken met je OV chipkaart en dan vergeten te reizen...

De vervoerder laat nu de consument een actie uitvoeren die hij normaal zelf had moeten doen. Geld in het laatje en als het mis gaat draai de consument er nu zelf ook voor op.
En hoe moeilijk is het dan je portomonee beter in te delen? Want je pinpas gebruik je neem ik aan ook regelmatig, en dan loop je toch ook niet te kloten? Of iemand moet gewoon van nature lomp zijn, en altijd lopen te kloten natuurlijk :P

Beetje non-argumenten..

Als ik een OV chipkaart neem, komt ie natuurlijk op een plek in de knip waar ik er makkelijk bij kan. Lijkt me niet meer dan logisch..
Zo moeilijk is het niet, ware het niet dat de inhoud en samenstelling wel regelmatig veranderd. :+

Beste plek is dan aan de buitenkant, die vaak onderaan de portemonnee zit. Onder alle kaarten dus :p

Anyways Dido had het erover dat je de chipkaart er niet eens uit hoeft te halen. Klopt wel, maar het werkt niet vlekkeloos. Als het dan toch gebeurt dat die niet gepakt wordt is het contant geld toch sneller!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Koenoe schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 01:23:
[...]

Beetje een kromme vergelijking, maar goed, here goes.

Ten eerste het zijn mijn spullen, heb er net voor betaald. Het ligt voor me en ik moet alles in een tas stoppen (of terug in de winkelwagen). Heel veel mis kan er niet gaan. allemaal een doorlopende actie vanaf het betalen.
Maar goed als ik dan wat vergeet dan kan ik altijd nog terug komen om te kijken of het achtergehouden is en mocht dit niet het geval zijn, dan is de winkel eigenaar 9 van de 10x wel zo aardig om kosteloos alsnog het product aan mij te geven.

Ik zou de vergelijking meer zien als inchecken met je OV chipkaart en dan vergeten te reizen...

De vervoerder laat nu de consument een actie uitvoeren die hij normaal zelf had moeten doen. Geld in het laatje en als het mis gaat draai de consument er nu zelf ook voor op.
Dat is met prepaid bellen niet anders. Als ik vergeet m'n beltegoed op te bellen cq. SMS'en, ben ik dat ook kwijt. Valt niet eens meer terug te halen.

Als ik de afspraak van m'n tandarts vergeet of bij de fysio, stuurt hij mij de rekening, en niet naar m'n verzekering.

Overal worden dingen weer anders geregeld, dat is nu eenmaal zo.
[...]

Zo moeilijk is het niet, ware het niet dat de inhoud en samenstelling wel regelmatig veranderd. :+

Beste plek is dan aan de buitenkant, die vaak onderaan de portemonnee zit. Onder alle kaarten dus :p

Anyways Dido had het erover dat je de chipkaart er niet eens uit hoeft te halen. Klopt wel, maar het werkt niet vlekkeloos. Als het dan toch gebeurt dat die niet gepakt wordt is het contant geld toch sneller!
Nou.. Een kaart uit je knip halen en langs de incheck te halen is sneller dan eerst kijken of je gepast kan lappen, kan je vervolgens natuurlijk niet, waardoor je weer gekloot hebt met wisselgeld.

En dat heb je dan dus weer niet bij het uitchecken. Want als ie weigert hoeft dat niet persee bij het inchecken te gebeuren. Want hoe handel jij dan in die situatie als hij bij het uitchecken niet reageert?

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
RaZ schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 01:30:
[...]

Dat is met prepaid bellen niet anders. Als ik vergeet m'n beltegoed op te bellen cq. SMS'en, ben ik dat ook kwijt. Valt niet eens meer terug te halen.

Als ik de afspraak van m'n tandarts vergeet of bij de fysio, stuurt hij mij de rekening, en niet naar m'n verzekering.

Overal worden dingen weer anders geregeld, dat is nu eenmaal zo.
Dat het nu eenmaal zo is, maakt het nog niet in orde. Klopt, er is een tendens om de consument alles zelf te laten doen (bijv. callcenters) , omdat het nou eenmaal veel geld bespaart. Klandizie(sp?) is tegenwoordig ver te zoeken en het zou de bedrijfsleven sieren om daar eens weer wat meer aandacht aan te geven.
Nou.. Een kaart uit je knip halen en langs de incheck te halen is sneller dan eerst kijken of je gepast kan lappen, kan je vervolgens natuurlijk niet, waardoor je weer gekloot hebt met wisselgeld.

En dat heb je dan dus weer niet bij het uitchecken. Want als ie weigert hoeft dat niet persee bij het inchecken te gebeuren. Want hoe handel jij dan in die situatie als hij bij het uitchecken niet reageert?
Uiteraard heb je je geld al in de hand of al gepast (klopt dat je dit uiteraard ook met je OV chipkaart kan doen). Of je koopt een strippenkaart van te voren en zegt tegen de chauffeur hoeveel haltes je moet of waar je naar toe moet. De stempel is net zo rap als de bliep tbh.

Had die situatie laatst trouwens met me vriendin (uitchecken ging niet goed). Dan moet je hopen dat de chauffeur voor je blijft staan en geduld heeft. In dit geval wel, maar in een drukke bus zie ik dit zo snel niet gebeuren. Maar als het helemaal niet werkt ben je je geld kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

franssie

Save the albatross

RaZ schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 01:12:
[...]

boodschappen zie je tenminste nog staan ... en je krijgt zo een leeg gevoel als je zonder wegloopt (en uiteindelijk een klagende partner of tenminste honger)
[...]

En hoe moeilijk is het dan je portemonnee beter in te delen? Want je pinpas gebruik je neem ik aan ook regelmatig, en dan loop je toch ook niet te kloten? Of iemand moet gewoon van nature lomp zijn, en altijd lopen te kloten natuurlijk :P
over het indelen van je portemonnee ... ik heb 5 Mifare passen waarvan 1 OV kreng. Hoe deel je dat in het het werkt en er niets kapot gaat ... ik hoor het graag.
Beetje non-argumenten..
yep!
succes, ik heb nu twee portemonnees en dat gebruiksgemak valt reuze tegen... niet dat alles met een magneetstrip beter was maar dan had je nog het gevoel van controle. RFID is wat mij betreft klaar voor een opvolger.

Vroeger (paar jaar geleden) wilden ze eea nog combineren (1 pas voor alles) waar ze ze gelukkig van afgestapt zijn maar voor een hoop dingen zou het wel moeten kunnen denk ik.

[ Voor 17% gewijzigd door franssie op 16-02-2011 02:02 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

franssie schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 01:55:

over het indelen van je portemonnee ... ik heb 5 Mifare passen waarvan 1 OV kreng. Hoe deel je dat in het het werkt en er niets kapot gaat ... ik hoor het graag.
Dat is inderdaad een kansloos gevolg van dat iedereen dezelfde chips gebruikt (Mifare dus), maar weigert met elkaar samen te werken. NXP heeft al jaren geleden een manier bedacht om meerdere instanties dezelfde kaart te laten gebruiken, de Mifare Application Directory, maar ik heb nog niemand kunnen betrappen op het gebruik van dat systeem.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:02
MIFARE-kaarten virtualiseren? :P Een drukknopje op de kaart aanbrengen waar je 1 van de 5 virtuele kaarten mee selecteert :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goodfellas
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07-05 12:39
In het kader van damage-control, deze handige uitspraak van de NS:

"Iedereen kan zeggen dat de ov-chipkaart zo lek is als een mandje - en misschien is dat ook wel zo – maar in een mandje kan je nog steeds dingen vervoeren." 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Niet online
Goodfellas schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 12:09:
In het kader van damage-control, deze handige uitspraak van de NS:

"Iedereen kan zeggen dat de ov-chipkaart zo lek is als een mandje - en misschien is dat ook wel zo – maar in een mandje kan je nog steeds dingen vervoeren." 8)7
Is de hele opzet van die zegswijze niet dat iemand water in een mand probeert te vervoeren en dat dat niet lukt...? Begrijpt die man van de NS het Nederlands niet zo goed? Het lijkt wel de gemiddelde forumbezoeker...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
CyBeR schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 02:41:
[...]

Dat is inderdaad een kansloos gevolg van dat iedereen dezelfde chips gebruikt (Mifare dus), maar weigert met elkaar samen te werken. NXP heeft al jaren geleden een manier bedacht om meerdere instanties dezelfde kaart te laten gebruiken, de Mifare Application Directory, maar ik heb nog niemand kunnen betrappen op het gebruik van dat systeem.
De FeliCa-kaarten die in Azië worden gebruikt kunnen precies hetzelfde... en daar wordt dat ook gebruikt voor zover mij bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maverick
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:25
Ik denk dat die hele hack een goede ontwikkeling is. Er wordt hier vaak genoeg gezegd dat "security through obscurity" een heel slecht iets is. Nu zien we daar een heel mooi voorbeeld van.
Er werd tijden lang geroepen dat het wel lek was, maar dat het allemaal veel te veel moeite kostte voor de gewone reiziger. Nu blijkt dat dat slechts een kwestie van tijd was.
Ik mag hopen dat iedereen massaal aan het rfid-en gaat. Des te eerder zullen de vervoerders en de overheid geneigd zijn om stappen te ondernemen.
Een lek in het nadeel van de vervoerder is ook een lek in het nadeel van de reiziger, deze staat namelijk met zijn gegevens gekoppeld aan een lek systeem.

Overigens lijkt het ook hard te gaan, een simpele zoektocht op de touchatag apparatuur (een van de goedkoopste manieren om ket rfid kaartjes te communiceren) is overal uitverkocht. Mensen zijn die dingen flink aan het inslaan.

[ Voor 14% gewijzigd door Maverick op 16-02-2011 12:58 ]

PSN: DutchTrickle PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Verstekbakker schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 23:09:
[...]
Dus bij het papieren kaartje ga je het hele traject van betalen langs, maar als je over de OVC praat noem je alleen het inchecken... Meen je nou werkelijk dat ik je dan nog serieus ga nemen? Ik ben maar gestopt met lezen, want ik vermoed dat je met nog meer van die flauwekul komt.
Nee hoor, ik noem ook het uitchecken. Ik zeg niet voor niets dat je 2x die kaart uit je zak moet toveren. Maargoed, je hebt ergens wel een punt. Het aanvragen van die kaart kostte ook wel moeite, maar niet dusdanig dat je na 5 keer reizen dat er niet uit hebt. Tenminste, ik had nog een pasfoto liggen, dan is het een werkje van formulier invullen (nog geen 3 minuten), kopietje van bankpas, alles in envelop en opsturen maar. Ben je in totaal nog geen 10 minuten mee kwijt.
Verstekbakker schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 00:16:
[...]

En elke dag een kaartje kopen is geen ongemak, in plaats van één keer een OVC aanschaffen? En ja, je kan alsnog meerdere kaartjes per keer kopen, maar ook maar maximaal 5 per keer. En elke nieuwe dag moet je er 1 afstempelen, kun je evengoed zien als inchecken. Buiten dat het een onwijze papierzooi zou worden in mijn zak/portemonnee, maar dat ligt aan mij en is maar een half argument.
Koenoe schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 00:37:
De OV chipkaart had (en heeft?) trouwens problemen met retourtjes en abbo's. Dus ook dat argument valt af, tenzij dat vandaag de dag verholpen is.

Anyways, als het werkt zoals het zou moeten, dan kan ik er eventueel wel een voordeel van inzien. Ware het niet dat dat volkomen teniet wordt gedaan door het verplicht uitchecken. Iets wat iedereen wel een keer gaat vergeten.
Daar heb je gelijk in, (weekend)retourtjes en kortingen gaan (vaak?) fout, en dat is inderdaad een groot punt. En daar is geen argument voor te verzinnen en goed te praten.

Waar ik het niet mee eens bent is dat je zegt dat iedereen het verplichte uitchecken eens gaat vergeten. Er zijn ook zat mensen die per ongeluk (of expres) een zone te weinig of teveel afstempelen. Dát geld kun je dus NOOIT meer terug krijgen als je teveel afstempelt, als je te weinig afstempelt kun je een boete krijgen. Dat probleem heb je met de OVC niet. Als je het vergeet krijg je gewoon je geld terug.
[...]

Klopt, maar dan is er een conducteur/controleur aan wie ik mijn verhaal kan doen en staan de poortjes mijn weg naar buiten niet te blokkeren.
En jij denkt dat de conducteur je gelooft als je zegt dat je per ongeluk je kaartje kwijt bent? Ik denk dat hij dat heel vaak te horen krijgt.. ;) En als je hebt ingecheckt en daarna gaat je kaart stuk EN je krijgt een boete, dan kun je dat aan de hand van je reisoverzicht aanvechten. ("Kijk, ik heb wel ingecheckt, toen ging m'n kaart stuk en toen kreeg ik en boeten en ik kon ook niet uitchecken"), dan heb je kans dat ze de boete verscheuren en je geld teruggeven. Toegegeven, als je twee helften van het papieren kaartje laat zien heb je al deze rompslomp niet, maar geheel kansloos ben je in ieder geval niet. (tenzij je moet overstappen)
Nogmaals wat is het voordeel hiervan t.o.v. mijn papieren kaartje? Reizen kan in principe altijd met een pinpas of contant geld ook. Een reis overzicht kan ik zelf ook wel maken. Momenteel moet je als je op andere lijnen wil rijden opnieuw in en uitchecken, waardoor je extra veel kosten maakt.
Het overstappen gaat tegenwoordig gewoon goed, dus je betaalt als je overstapt geen instaptarief meer. Je hebt dus geen "extra veel" kosten meer.
Verstekbakker schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 01:02:
[...]

Het ongemak is gelijk dus? Wat is nu het nut van het investeren van miljarden euro's aan het nieuwe systeem? En je persoonlijke aanpak zal ik voor de goede orde maar negeren, is niet zo netjes van je.
Het ongemak is niet gelijk, het is makkelijker geworden. 1x 1 kaart voor alle vervoerders. 1x een aanvraag van, als je echt heel traag bent, een half uur. Dat heb je na 15 keer kaatjes kopen al eruit. Dat is dus al bij 3 reizen per jaar.
Koenoe schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 01:41:
Had die situatie laatst trouwens met me vriendin (uitchecken ging niet goed). Dan moet je hopen dat de chauffeur voor je blijft staan en geduld heeft. In dit geval wel, maar in een drukke bus zie ik dit zo snel niet gebeuren. Maar als het helemaal niet werkt ben je je geld kwijt.
Dat geld kun je terugkrijgen, maar daar moet je inderdaad wel moeite voor doen.

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

tdw schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 13:23:

[...]

Het overstappen gaat tegenwoordig gewoon goed, dus je betaalt als je overstapt geen instaptarief meer. Je hebt dus geen "extra veel" kosten meer.
Je betaalt dan wel geen instaptarief meer, maar in de trein betaal je wel meer. Omdat het tarief degressief is is een kaartje van 100 km goedkoper dan twee kaartjes van 50 km. Helaas betaal je wel twee kaartjes van 50 km als je halverwege moet uit- en inchecken.
Iets wat best op te lossen is, maar de minister vond het niet nodig hier regie in te voeren en liet dit allemaal aan de vervoerders over.
[...]
Het ongemak is niet gelijk, het is makkelijker geworden. 1x 1 kaart voor alle vervoerders. 1x een aanvraag van, als je echt heel traag bent, een half uur. Dat heb je na 15 keer kaatjes kopen al eruit. Dat is dus al bij 3 reizen per jaar.
Voordeelurenkaart bij alle vervoerders aanvragen. En ik zie niet in waarom inchecken, uitchecken, inchecken, uitchecken (en dat nog een paar keer als je overstapt) makkelijker is dan één keer een kaartje kopen.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
'Ook studentenchipkaart gekraakt'
AMSTERDAM - Twee Groningse studenten hebben de OV-chipkaart voor studenten gekraakt. De twee hebben een programma gemaakt waarin zij binnen twee seconden van een week- een weekendkaart kunnen maken, en andersom.
http://www.nu.nl/binnenla...enchipkaart-gekraakt.html

_O-

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2011 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Maasluip schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 13:35:
[...]

Je betaalt dan wel geen instaptarief meer, maar in de trein betaal je wel meer. Omdat het tarief degressief is is een kaartje van 100 km goedkoper dan twee kaartjes van 50 km. Helaas betaal je wel twee kaartjes van 50 km als je halverwege moet uit- en inchecken.
Iets wat best op te lossen is, maar de minister vond het niet nodig hier regie in te voeren en liet dit allemaal aan de vervoerders over.
Klopt inderdaad, maar dat zei ik ook ;) Dat retourtjes e.d. nog niet echt vlekkeloos gaan, maar ik denk (en mag hopen :X ) dat daar nog wel verandering in komt.
Maasluip schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 13:35:
Voordeelurenkaart bij alle vervoerders aanvragen. En ik zie niet in waarom inchecken, uitchecken, inchecken, uitchecken (en dat nog een paar keer als je overstapt) makkelijker is dan één keer een kaartje kopen.
Ik heb een beetje mijn verhaal geschreven op mijn eigen ervaringen met de OVC, en ik stap idd niet heel vaak over. Daarom heb ik dat even gemist ja. :P Overigens zou het wel ideaal zijn om gewoon 1x in te checken en dan weer uit te checken als je er weer bent. Maar dan zit je weer met het probleem van "wie krijgt hoeveel geld?"

Voordeelurenkaarten zijn mij al helemaal compleet onbekend (zo vaak reis ik niet, dus ook geen abo nodig). Was het "vroeger" dan zo dat je 1 VDU-abo kon aanvragen dat dan voor alle vervoerders gold ?

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rrob
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-10 10:53
tdw schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 13:48:
[...]
Voordeelurenkaarten zijn mij al helemaal compleet onbekend (zo vaak reis ik niet, dus ook geen abo nodig). Was het "vroeger" dan zo dat je 1 VDU-abo kon aanvragen dat dan voor alle vervoerders gold ?
Een NS vdu abo is gewoon geldig in alle treinen, dit is net als vroeger, en -ook net als vroeger- een vdu abo voor de trein is niet geldig in bus tram of metro.

En ik kan me vergissen, maar bus tram en metro abo's waren ook in het verleden vervoerder- of regiogebonden. De OVC heeft hier dus niets aan veranderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Nu online

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Al een week of 2 zijn ze al zover dat ze thuis de abonnementen op een anonieme kaart kunnen zetten :+ Ben benieuwd of ze het nu ook kunnen doen zonder het hele systeem op zijn bek te laten gaan :+ Vast wel.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20:29

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
SandaX schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 16:02:
2. Kan automatisch, en waarom is het opladen van een chipkaart (als je bezwaren hebt tegen het automatisch opladen) meer moeite dan het aanschaffen van een strippenkaart / treinkaartje?
Nou daar kan ik je nog wat over vertellen. Ik wilde ook een OVC, maar dan wel een persoonlijke mét automatisch opladen. Dat is namelijk in mijn ogen absoluut de enige manier waarop hij gemakkelijker is voor de consument dan een strippenkaart of treinkaartje.

Ik ga zelden met het OV dus als ik dan zo'n bliepding met automagisch saldo heb dan is dat voor mij erg makkelijk. Nooit meer doorfietsen omdat je nog een kaartje moet kopen en nooit meer afvragen of je wel genoeg strippen hebt.

Ok, pasfoto'tje gescanned, meuk ingevoerd op de website en je schijnt een pakket thuis te krijgen. Dit ging wonderbaarlijk snel, ongeveer een week. Leuk pasje, rotkop erop en een begeleidende brief dat ik hem nog wel even aan moest laten zetten bij de balie van een OV-bedrijf.

Goed, ik begrijp dat de legitimatie een gewenste veiligheidsmaatregel is maar dat je dan in de hele kop van Noord-Holland alleen in Alkmaar, Purmerend en Zaanstad terecht kan begrijp ik echt helemaal niets van. Maar het is vast logisch dat je flink moet reizen om de OV-kaart te kunnen activeren.

Fijn, daar zet je je dan overheen en komt bij de balie die gelukkig ook 's avonds open was. De baliemiep kijkt 0,3 seconden op je rijbewijs, scant je pas en deelt je mede dat je kunt reizen...........met de bus en tram. Want de NS kan je niet meer reizen, die moet je aanvragen op de website. Pardon? Ja, niet bij de NS-balie waar ik de kaart net geactiveerd heb, nee dat kan niet, je moet het op de website doen. En ohja, daarna mag je weer terug naar het station om de 'bestelling op te halen'. W...T...F...

Gelukkig had ik nog 20 minuten parkeertijd over en een smartphone met interwebs dus heb rustig in de auto de aanvraag zitten doen. Die zou binnen een uur geactiveerd worden maar gelukkig was dat in vijf à tien minuten. Dan haal je het 'product' op bij zo'n automaat en geeft hij aan dat alles in orde is. Je kunt nu reizen met NS en hebt automatisch opladen. En ohja, je hebt 0,00 saldo en kunt niet inchecken bij NS. Wat? Niet inchecken? Maar dan laad hij toch automatisch op? Ja dat schijnt van wel maar dat weet je dus pas zeker als je het probeert. Ofwel: als ik de eerste keer met de trein mag ga ik toch maar op tijd heen voor het geval ik alsnog zelf saldo moet laden.

Ach, het is vast wat ik ervan hoopte als het allemaal eenmaal werkt, maar wat er allemaal moet gebeuren om het aan de praat te krijgen slaat helemaal nergens op. Mijn moeder zou met alle goede wil van de wereld hier zelf niet uit komen, die is dan wel geen IT'er maar kan wel gewoon surfen en e-mailen, dit zal echter niet zomaar goed gaan. Wat een gedoe, en dan heb ik nog niet eens gereisd.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mafketel
  • Registratie: Maart 2000
Voor de soms gebruikers is die ov kaart gewoon erg vervelend.

Van de week wilde we met z'en drieën naar r'dam zuid vanuit centrum, prut weer en aangezien beide locaties naast metro lagen hadden we zoiets van we pakken de metro ..... Normaal hadden we de fiets gepakt.
Kosten:
3 maal €7,50 kaart plus 6x €1,64 ritprijs. reistijd 20 minuten en moet nog oppassen dat je op tijd naar huis gaat
Sorry ik pak dan de auto wel..... 2 liter benzine a €3,20 en ben er net wat sneller maar die paar minuten boeien niet, wachten haasten op de tijd letten wel.
Ja de auto staat voor de deur.
En ja daar heb je een parkeervergunning voor nodig en wegenbelasting en onderhoud+apk ....
En een fiets heb ik ook moeten kopen en daar moet ook wel eens wat aan gebeuren.

Maar toch is dit voor mij weer een extra drempel om niet meer van het openbaar vervoer gebruik te maken. Laatste keer dat ik er over dacht binnen rotterdam is bijna precies 2 jaar terug, dus ik zal die 7,50 kaart kosten toch over een paar ritjes moeten verdelen.

Ik bedenk mij net dat ik eind vorig jaar ook nog over het ov heb nagedacht om naar/van eindhoven airport te gaan ..... Dit hadden we even naast elkaar gezet met strippenkaarten en ik weet eigenlijk niet eens of dat nog kan .... bleek het inclusief bijna €50 parkeerkaart met drie man goedkoper met de auto. En op de terugweg ook nog twee passagiers extra mee genomen.
Bedenk mij nog een ov ritje van vorig jaar lente .... met trein naar delft(kaartje via internet gekocht, relaxt) om in delft aangekomen bijna een uur op de bus te moeten wachten. Lopen was sneller (2,5km 30min)en hebben we ook maar gedaan.

Het ov in nl ... leuk idee, de uitwerking..... niet helemaal jofel. Ik zou graag een positiever beeld schetsen maar voor mij persoonlijk is het ov niet vaak een optie en dat terwijl ik altijd op voor het ov goed bereikbare plekken heb gewoond c.q. woon.

p.s. Ik ben geen ov hater ik ga alleen liever met de fiets, ov is uitermate belangrijk voor de wereld om te functioneren maar zoals het hier geregeld is ..... functioneert het minder en minder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Laatst online: 16:08

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

tdw schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 13:48:
[...]
Klopt inderdaad, maar dat zei ik ook ;) Dat retourtjes e.d. nog niet echt vlekkeloos gaan, maar ik denk (en mag hopen :X ) dat daar nog wel verandering in komt.
Je hebt misschien geen "extra veel" kosten, maar wel "extra" kosten. Want het is nog altijd van de ratten besnuffeld dat dit soort zaken zonder veel protest gewoon ingevoerd worden.

En dat retourtje: no chance. Het tarief is daar extra op aangepast "omdat de OV-Chipkaart dat niet kan". Komplete bullshit, want de OV-Chipkaart kan dat best.
[...]

Ik heb een beetje mijn verhaal geschreven op mijn eigen ervaringen met de OVC, en ik stap idd niet heel vaak over. Daarom heb ik dat even gemist ja. :P Overigens zou het wel ideaal zijn om gewoon 1x in te checken en dan weer uit te checken als je er weer bent. Maar dan zit je weer met het probleem van "wie krijgt hoeveel geld?"
Dat is niet het probleem van de reiziger en het slaat nergens op om het zijn probleem te maken.
Voor de trein was er 1 VDU. Probleem met de OV-Chipkaart is dat de NS VDU op het NS gedeelte staat en dat de Veolia/Arriva/Connexion/Syntus conducteur dat niet kan lezen. Dus kan hij niet controleren dat je een VDU hebt. Arriva en Veolia hebben dat erg netjes opgelost door een gratis (of 1 cent) VDU aan te bieden, maar het is een oplossing voor een non-issue. Want er is geen enkele technische (of organisatorische) reden te bedenken dat je een VDU niet op een publiek leesbaar gedeelte kunt zetten.

Je kunt zeggen wat je wil, maar de OVC hangt aan elkaar van slechte hacks en reizigersonvriendelijke oplossingen. En het argument "reizen op saldo betekent alleen maar in- en uitchecken" vind ik echt niet minder moeite dan alleen een kaartje kopen.
Plus dat je van mensen die niets hoeven doen (maand/jaarkaart houders) opeens zonder enige reden wel eist dat ze gaan in- en uitchecken. Totaal overbodig voor de reiziger en alleen van nut voor de vervoerder.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Maasluip schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 14:43:
...Plus dat je van mensen die niets hoeven doen (maand/jaarkaart houders) opeens zonder enige reden wel eist dat ze gaan in- en uitchecken. Totaal overbodig voor de reiziger en alleen van nut voor de vervoerder.
Dit is inderdaad typisch. Je hebt toch ook zo'n kaart omdat je dan geen gezeur meer hebt met het kopen van kartjes en dergelijke. Als er nu tourniquets zouden zijn dan kun je dat niet vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Maasluip schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 14:43:
Plus dat je van mensen die niets hoeven doen (maand/jaarkaart houders) opeens zonder enige reden wel eist dat ze gaan in- en uitchecken. Totaal overbodig voor de reiziger en alleen van nut voor de vervoerder.
Niet helemaal, je kunt ook verder dan je zonegebied reizen waarna er saldo wordt afgeschreven.

Helaas werken (maand)abonnementen nog niet overal goed. Ben al een half jaar bezig om saldo (ondanks abonnement) van Connexxion terug te krijgen.

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Mafketel schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 14:40:
Voor de soms gebruikers is die ov kaart gewoon erg vervelend.

Van de week wilde we met z'en drieën naar r'dam zuid vanuit centrum, prut weer en aangezien beide locaties naast metro lagen hadden we zoiets van we pakken de metro ..... Normaal hadden we de fiets gepakt.
Kosten:
3 maal €7,50 kaart plus 6x €1,64 ritprijs. reistijd 20 minuten en moet nog oppassen dat je op tijd naar huis gaat
En je was zonder veel moeite voor 15 euro klaar geweest met 3 2-rittenkaarten a 5 euro. Nog los van het feit dat je die 7,50 weg moet strepen tegen die auto, natuurlijk.

Waarom maken mensen toch altijd dit soort belachelijke vergelijkingen? Je betaalt zonder blikken of blozen 2 keer zoveel al snodig, en gaat dan achteraf klagen over de prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Om te benadrukken hoe eenvoudig de OV-chipkaart gehackt kan worden, verloot Webwereld daarom 10 RFID readers onder zijn lezers.

Inschrijven voor deze actie kan op: www.webwereld.nl/rfid

Met deze actie willen we de mislukking van de OV-chipkaart verder onder de aandacht brengen. De enig juiste plek voor dit geflopte project is de vuilnisbelt.
Bron

Dat vind ik nog eens een strakke actie :P

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Klopt, dat had ik ook gelezen. Alleen niet meegenomen hier op GoT.

Ik denk dat TLS weinig kans maakt, aangezien Webwereld enkel de RFID lezers weggeeeft, en niet de software. Die RFID lezers zijn dus niet illegaal, want er zijn meer systemen dan enkel de OVchipkaart die met RFID werken.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand wat meer informatie over de volgende situatie?

Ik heb een OV- studenten chipkaart, maar deze heb ik via DUO/IB-groep begin februari opgezegt, d.m.v. het inloggen op de DUO/Ib-groep website met mijn digid code en vervolgens het reisproduct stop te zetten. Deze is ook keurig stop gezet en heb even met DUO gebeld om te verifieren of mijn studenten ov chipkaart ook is stopgezet. Dit was ook het geval.

Maar nu kwam ik erachter dat mijn studenten ov chipkaart nog steeds werkt als week ov studenten chipkaart. Dus het inchecken/uitchecken werkt ook gewoon nog, en de incheckpaal geeft ook gewoon studenten week ov chipkaart aan.

Hierover ben ik eens gaan informeren bij DUO, en zij adviseren mij om het volledig stop te zetten, naar zijn laadpunt moet gaan en het reisproduct stopzetten moet inladen op mijn ov studenten chip kaart, zodat ik de kaart dan verder als persoonlijke kaart kan gaan gebruiken.

Hierbij werd er verteld dat het geadviseerd werd, en het eigenlijk niet zo heel veel uitmaakt als je dit dus niet doet. Diende slechts om het te veranderen naar een persoonlijke ov chipkaart.

Betekend dit dat ik alsnog verder gratis kan reizen met mijn ov studenten chipkaart? (Bij DOU is het namelijk wel gewoon officieel opgezegt)

Of zien conducteurs/controleurs in de trein/metro/bus dat het een verlopen ov studenten chipkaart is? (want inchecken/uitchecken werkt wel gewoon).

Buiten deze situatie om ben ik niet eens op de hoogte gesteld dat het reisproduct ook bij zo'n oplaadpunt definitief moet worden stopgezet, pas wanneer ik ze zelf ben gaan bellen kreeg ik het te horen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:52
Stap naar een conducteur toe en vraag of hij/zij er iets aan kan zien, want jij denkt dat 'ie niet helemaal naar behoren werkt. Dan weet je het snel genoeg :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Verwijderd schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 17:27:
Betekend dit dat ik alsnog verder gratis kan reizen met mijn ov studenten chipkaart? (Bij DOU is het namelijk wel gewoon officieel opgezegt)

Of zien conducteurs/controleurs in de trein/metro/bus dat het een verlopen ov studenten chipkaart is? (want inchecken/uitchecken werkt wel gewoon).
Probleem is dat er geen verlopen studenten kaarten zijn ( alles staat afaik ingesteld tot iets van 2030 ). Het lijkt me dus dat een controleur het nu (of spoedig) kan zien, anders hebben studenten 20 jaar gratis vervoer...
Buiten deze situatie om ben ik niet eens op de hoogte gesteld dat het reisproduct ook bij zo'n oplaadpunt definitief moet worden stopgezet, pas wanneer ik ze zelf ben gaan bellen kreeg ik het te horen.
Heeft er iemand misschien nog iets van een initiele brief oid? Het lijkt mij toch dat het ergens in moet staan en ik vermoed dan ook dat het bij de welkomstbrief oid zat ( alhoewel het natuurlijk ook gewoon simpelweg gemeld kan worden als je het stopzet )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Gonadan schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 14:29:
[...]
Je kunt nu reizen met NS en hebt automatisch opladen. En ohja, je hebt 0,00 saldo en kunt niet inchecken bij NS. Wat? Niet inchecken? Maar dan laad hij toch automatisch op? Ja dat schijnt van wel maar dat weet je dus pas zeker als je het probeert. Ofwel: als ik de eerste keer met de trein mag ga ik toch maar op tijd heen voor het geval ik alsnog zelf saldo moet laden.
Ben je die situatie al tegengekomen? Hoe ging dat?

Ik heb namelijk vernomen dat er een kleine eigenaardigheid inzit bij NS, omdat de 'automatisch opladen' threshold (5 euro) lager is dan het minimale wat op je kaart moet staan (6 of 16 euro). De 'truuk' zou dan zijn om nog een keer de kaart voor de lezer te houden, en dan zou 'ie wel op moeten laden.

Ik heb op m'n VDU geen automatisch opladen geactiveerd omdat ik graag de losse bonnetjes heb tbv declareren, dus ik kan 't niet zelf proberen.

Overigens ben ik 't roerend met je eens aangaande automatisch opladen vs. strippenkaarten. Dat gebruik ik al ruim twee jaar en dat gaat perfect. Ik heb de persoonlijke kaart die ik in de bus en tram gebruik nog nooit handmatig van saldo hoeven voorzien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

CyBeR schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 20:07:
[...]

Ik heb namelijk vernomen dat er een kleine eigenaardigheid inzit bij NS, omdat de 'automatisch opladen' threshold (5 euro) lager is dan het minimale wat op je kaart moet staan (6 of 16 euro). De 'truuk' zou dan zijn om nog een keer de kaart voor de lezer te houden, en dan zou 'ie wel op moeten laden.
Maar dan stel je automagisch opladen toch in op €20?
Dat staat ook duidelijk op de site van de ov-chip.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gomez12 schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 19:59:
[...]

Heeft er iemand misschien nog iets van een initiele brief oid? Het lijkt mij toch dat het ergens in moet staan en ik vermoed dan ook dat het bij de welkomstbrief oid zat ( alhoewel het natuurlijk ook gewoon simpelweg gemeld kan worden als je het stopzet )
Ik heb deze mededeling niet in een brief gezien, alleen dat je binnen 5 werkdagen na het stopzetten van stufi, je de ov studentenkaart moet stopzetten d.m.v. in te loggen op DUO/IB-groep website en het reisproduct stop te zetten of anders te bellen naar een telefoonnummer (met afgespeeld bandje, geen echte medewerker aan de lijn)

• Mad Marty
  • Laatst online: 20:28

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Verwijderd schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 23:08:
[...]

Ik heb deze mededeling niet in een brief gezien, alleen dat je binnen 5 werkdagen na het stopzetten van stufi, je de ov studentenkaart moet stopzetten d.m.v. in te loggen op DUO/IB-groep website en het reisproduct stop te zetten of anders te bellen naar een telefoonnummer (met afgespeeld bandje, geen echte medewerker aan de lijn)
Het staat inderdaad ook niet op de DUO-website bij 'Stopzetten', zie http://www.ib-groep.nl/particulieren/reizen/stopzetten.asp

Blijkbaar hoeft het dus ook niet meer :P

Rail Away!

• Gonadan

Gonadan

CyBeR schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 20:07:
Ben je die situatie al tegengekomen? Hoe ging dat?
Nee, ik heb de kaart alleen geactiveerd, het OV gebruik ik zelden. Mijn vriendin heeft hem wel gebruikt, maar dan met de bus, daar laadde hij keurig op.
Dat heb ik vaker in dit topic gevraagd, echter is er niemand die de situatie is tegen gekomen. Je leest hem alleen op het net. Mocht ik het een keer tegen komen dan zal ik het zeker laten weten.
EWK schreef op woensdag 16 februari 2011 @ 20:32:
Maar dan stel je automagisch opladen toch in op €20?
Dat staat ook duidelijk op de site van de ov-chip.
Dat is vanwege het instaptarief van de NS, dat zegt niets over de hypothetische situatie. Het probleem is echter dat ik alleen over de situatie gelezen heb en nog niemand gesproken heb die het ook echt heeft meegemaakt. Ik vermoed dus dat het geen probleem is maar je weet het nooit.

Er wordt namelijk gezegd dat je maar maximaal vier euro in de min mag staan, dat zou voor de NS betekenen dat je (zonder VDU) minimaal 16 euro op de kaart moet hebben, anders kan je niet inchecken. Het AO wordt echter pas geactiveerd als je incheckt en onder die vijf euro komt maar dat inchecken kan niet, dus heb je een probleem. Op het hele internet heb ik één post van een medewerker gevonden die suggereerd dat je dan het AO kunt forceren door een tweede keer in te checken, dit is verder echter helemaal nergens te vinden of te verifiëren.

Aan de ene kant wil ik mijzelf graag wijsmaken dat de ontwerpers hier echt wel goed over nagedacht hebben en dat het dus gewoon goed werkt, aan de andere kant heb ik onderhand 0,0 vertrouwen in de competenties van alle medewerkers die de OVC ontwikkeld hebben.

Mijn vermoeden is echter dat het verhaal van de 16 euro niet klopt. Het lijkt erop alsof men het instaptarief voor de bus, wat je dus maximaal in de min mag staan in de bus als grens voor de NS ziet. Ik denk echter dat die 4 euro in de min niets met de NS te maken heeft. Het is echter zo lastig te testen. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Gonadan schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 09:50:
[...]

Nee, ik heb de kaart alleen geactiveerd, het OV gebruik ik zelden. Mijn vriendin heeft hem wel gebruikt, maar dan met de bus, daar laadde hij keurig op.
Ja dat is ook geen probleem want de 4 euro die er bij het instappen af gaat is minder dan de 5 euro waaronder het opladen gebeurt.
Er wordt namelijk gezegd dat je maar maximaal vier euro in de min mag staan, dat zou voor de NS betekenen dat je (zonder VDU) minimaal 16 euro op de kaart moet hebben, anders kan je niet inchecken.
Dat is ook zo, kan ik je vertellen. Ik heb een VDU dus ik mag nog 10 euro minder rekenen, maar met minder dan 6 euro op m'n kaart (dus vanaf €5.99) moet ik opladen.
Mijn vermoeden is echter dat het verhaal van de 16 euro niet klopt. Het lijkt erop alsof men het instaptarief voor de bus, wat je dus maximaal in de min mag staan in de bus als grens voor de NS ziet. Ik denk echter dat die 4 euro in de min niets met de NS te maken heeft. Het is echter zo lastig te testen. ;)
Die 4 euro heeft op zich niet echt iets met NS te maken nee. Dat is een besluit geweest ergens vandaan en NS houdt zich eraan. Sowieso kun je niet lager dan €-7.50 omdat dan een nieuwe kaart goedkoper is.

• Gonadan

Gonadan

CyBeR schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 11:14:
Dat is ook zo, kan ik je vertellen. Ik heb een VDU dus ik mag nog 10 euro minder rekenen, maar met minder dan 6 euro op m'n kaart (dus vanaf €5.99) moet ik opladen.
En jij hebt geen AO?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Op m'n VDU niet, nee. M'n andere persoonlijke kaart van TLS wel, maar daarmee reis ik niet in de trein (want dief van eigen portemonnaie :P)

• Gonadan

Gonadan

CyBeR schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 12:17:
Op m'n VDU niet, nee. M'n andere persoonlijke kaart van TLS wel, maar daarmee reis ik niet in de trein (want dief van eigen portemonnaie :P)
Waarom twee kaarten?

Moet je trouwens niet met je hele portemeknip inchecken, dat wordt wat duur.

Zijn er trouwens nog pasjes of zaken die er niet tegen kunnen als je met je hele portemonnee incheckt?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Geldbesparing bij overstappen, hoewel ik sinds vanochtend (TLS kaart vergeten mee te nemen) aan mezelf twijfel. Ik kreeg bij het instappen in de tram hier in Amsterdam namelijk een 'Overstap OK' melding, terwijl ik uit de trein kwam en dat naar mijn mening niet had moeten kunnen. Ik zou ook zweren dat dat andersom (in Haarlem bij Connexxion) niet gebeurt. Vanmiddag even testen. Zou best iets specifieks aan Amsterdam kunnen zijn omdat je hier ook met je strippenkaart in de trein mag bijvoorbeeld.
Moet je trouwens niet met je hele portemeknip inchecken, dat wordt wat duur.
Ik heb meerdere kaarten, de rest zit in een aluminium hoesje in m'n jaszak ;)

• Gonadan

Gonadan

CyBeR schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 13:02:
Ik heb meerdere kaarten, de rest zit in een aluminium hoesje in m'n jaszak ;)
Vanwege eventuele RFID-lezers die je onderweg tegen komt?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
De Nederlandse Spoorwegen pakt mensen die de ov-chipkaart kraken om gratis te kunnen reizen, hard aan. Inmiddels worden al tientallen fraudeurs vervolgd.

Dat heeft NS-topman Bert Meerstadt donderdag gezegd tijdens de presentatie van de jaarcijfers van het vervoersbedrijf.

''We nemen alle maatregelen tegen mensen die het systeem bedriegen en oneerlijk zijn. Bij iedereen bij wie we het ontdekken wordt automatisch vervolging ingesteld'', waarschuwde Meerstadt.

Zodra er is gefraudeerd en de NS dit ziet, wordt de kaart ingeslikt en onbruikbaar gemaakt. Meerstadt wilde niet zeggen hoe zij kunnen ontdekken dat er is geknoeid met het digitale vervoersbewijs.

De NS-directeur acht het goed mogelijk dat de chipkaart op de langere termijn vervangen zal worden door een verbeterde versie. ''Maar een chip maken die niet te kraken is, dat is een illusie'', stelde Meerstadt.

Hij wijst erop dat met de papieren kaartjes in het verleden ook werd gefraudeerd en op veel grotere schaal.

De chipkaart kwam onlangs onder vuur te liggen in Den Haag toen opnieuw bleek dat de kaart vrij gemakkelijk is te kraken.

Veel fracties in de Tweede Kamer plaatsten stevige vraagtekens bij de veiligheid van de kaart. Maar Meerstadt benadrukte donderdag dat de kaart volstrekt veilig is en dat reizigers er geen geld mee kunnen kwijtraken.

Inmiddels gebruikt volgens hem al meer 20 procent van de treinreizigers de ov-chipkaart.
nu.nl

Mooi, hard aanpakken die lui. Gewoon vervolgen wegens fraude en/of oplichting.

Virussen? Scan ze hier!

• Koppensneller
  • Laatst online: 15:46

Koppensneller

winterrrrrr

Maar welke NS-automaten kunnen kaarten inslikken? :s

[ Voor 10% gewijzigd door Koppensneller op 17-02-2011 17:25 ]

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Wanneer word TLS eens aangepakt eigenlijk? Voor het te simpel nadenken over de kaart en het uitstellen van het invoeren van de vernieuwde chip die veel veiliger is dan deze?

Reizen met een gekopieerde chip mag niet en moet worden aangepakt. Maar als je het de criminelen te makkelijk maakt vraag je er imho gewoon om.....

Je kan inderdaad niet een systeem maken wat niet te kraken valt. Aangezien dat altijd wel gebeurd of men doet een erg goede poging tot. Zorg er dan wel voor dat het zo moeilijk mogelijk is of omslachtig is. Dan doe je tenminste nog actief aan preventie.

Voorkomen is beter dan genezen ;) :)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Verwijderd

Topicstarter
''We nemen alle maatregelen tegen mensen die het systeem bedriegen en oneerlijk zijn. Bij iedereen bij wie we het ontdekken wordt automatisch vervolging ingesteld'', waarschuwde Meerstadt.
http://www.nu.nl/binnenla...rs-ov-chipkaart-hard.html

Wat een grootspraak weer. De NS kan niemand vervolgen. Ze kunnen alleen automatisch aangifte doen. Het OM heeft een monopolie op vervolging. Het is dan nog maar de vraag of het OM niet seponeert. Het OM kan beter benut worden om hardrijders, roodlicht-rijders, dronkenrijders etc aanpakken ipv zwartrijders. De NS moet niet hun 'lek' op de schouders van het OM leggen.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2011 18:18 ]

Verwijderd

Buskaartjes waren bijna onmogelijk te kopieren door het watermerk en andere 'snufjes' die zouden opvallen bij het scannen/printen van een buskaart.

Die buskaart was notabene prima.

Verwijderd

Topicstarter
nvm

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2011 18:21 ]

• Touchdomex
  • Nu online

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Verwijderd schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 18:15:
[...]

http://www.nu.nl/binnenla...rs-ov-chipkaart-hard.html

Wat een grootspraak weer. De NS kan niemand vervolgen. Ze kunnen alleen automatisch aangifte doen. Het OM heeft een monopolie op vervolging. Het is dan nog maar de vraag of het OM niet seponeert. Het OM kan beter benut worden om hardrijders, roodlicht-rijders, dronkenrijders etc aanpakken ipv zwartrijders. De NS moet niet hun 'lek' op de schouders van het OM leggen.
Het gaat niet om een lek bij alleen de NS... Maar algemeen bij de kaart...

Daarnaast gaat het om fraude met een geldig betaalmiddel in NL... Je maakt dus geld eigenlijk..... Of het nu digitaal is of niet maakt niet uit. Aangezien de kaart breder word ingezet in het OV dan alleen de trein.

Vind het ook grootspraak van de NS en ben benieuwd hoe actief ze ermee bezig gaan.... Denk dat het uiteindelijk wel mee zal vallen...

Verwijderd

Topicstarter
Touchdomex schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 18:22:
Daarnaast gaat het om fraude met een geldig betaalmiddel in NL... Je maakt dus geld eigenlijk..... Of het nu digitaal is of niet maakt niet uit. Aangezien de kaart breder word ingezet in het OV dan alleen de trein.
De OV chip is net zo een geldig betaalmiddel, als een coupon inwisselen voor een gratis kop koffie ergens. De OV Chip is geen wettelijk betaalmiddel iirc.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 17-02-2011 18:25 ]

• Alex)
De reizigers die NS nu kennelijk gaat vervolgen zijn hoogstwaarschijnlijk de reizigers die zelfstandig hun saldo ophogen, waardoor de back-end ze kan detecteren. Immers, wanneer je zelf incheckt met een tooltje als dat van OVKipje weet de hele TLS-infrastructuur er niets van.

Alleen bij controle door een conducteur zou de conducteur aan de hand van de transactiegeschiedenis wellicht kunnen zien dat er iets mis is omdat er wellicht een transactie ontbreekt. Maar een echte fraudeur houdt ook daar rekening mee en zorgt dat de historie klopt.

Pas op het moment dat de Railpocket realtime kan controleren of een kaart is ingecheckt kan hij/zij de fraudeur op heterdaad betrappen, maar voor zover mij bekend is is daar op het moment geen sprake van: alle mobiele apparatuur (de lezers in de bus, de apparaten van de controleurs, noem maar op) zijn ingesteld op 'offline werken en soms synchroniseren'.

Daarnaast vind ik dat NS zich er een beetje eenvoudig vanaf maakt: "het mag niet, we weten je te vinden, verder is er niks aan de hand." Er is van alles aan de hand, en juist NS moet nu druk gaan uitoefenen op TLS en systeemintegrator East-West Consortium om zo snel mogelijk iedere OV-chipkaartchip die maar in Nederland te vinden is te vervangen door een nieuwe. Natuurlijk op kosten van TLS.

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:07

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Touchdomex schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 17:32:
Wanneer word TLS eens aangepakt eigenlijk? Voor het te simpel nadenken over de kaart en het uitstellen van het invoeren van de vernieuwde chip die veel veiliger is dan deze?

Reizen met een gekopieerde chip mag niet en moet worden aangepakt. Maar als je het de criminelen te makkelijk maakt vraag je er imho gewoon om.....

Je kan inderdaad niet een systeem maken wat niet te kraken valt. Aangezien dat altijd wel gebeurd of men doet een erg goede poging tot. Zorg er dan wel voor dat het zo moeilijk mogelijk is of omslachtig is. Dan doe je tenminste nog actief aan preventie.

Voorkomen is beter dan genezen ;) :)
Kan TLS ondertussen niet aangepakt worden op uitlokking :?

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

• Gomez12
Verwijderd schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 18:17:
Buskaartjes waren bijna onmogelijk te kopieren door het watermerk en andere 'snufjes' die zouden opvallen bij het scannen/printen van een buskaart.
Buskaarten waren goed te kopieren hoor...

Technische hulpmiddelen zijn enkel nuttig als de mensen ook weten hoe het gebruikt moet worden. Een buschauffeur controleert niet op een watermerk, net zoals een 16-jarige kassamiep ook niet een briefje van 10 gaat controleren, ze houdt hem onder de lamp maar heeft geen idee waar ze op moet letten.

Een 100% copie, dat is bijna onmogelijk, maar een copie die enkel maar een kortstondige inspectie kan doorstaan, dat is simpel

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Gonadan schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 14:15:
[...]

Vanwege eventuele RFID-lezers die je onderweg tegen komt?
Ja. Die hangen namelijk in de bus en in de tram en als die vol zit wil je daar nog wel 's bij in de buurt moeten gaan staan. En toevallig hangen ze precies even hoog als mijn binnenzak :P

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20-10 17:08

LauPro

Prof Mierenneuke®

Verwijderd schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 18:24:
De OV chip is net zo een geldig betaalmiddel, als een coupon inwisselen voor een gratis kop koffie ergens. De OV Chip is geen wettelijk betaalmiddel iirc.
Ik zou graag willen dat deze status 'wettig betaalmiddel' wordt ingetrokken. Een dergelijk product zonder afdoende beveiliging is dat het niet waard.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

CyBeR schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 19:31:
Ja. Die hangen namelijk in de bus en in de tram en als die vol zit wil je daar nog wel 's bij in de buurt moeten gaan staan. En toevallig hangen ze precies even hoog als mijn binnenzak :P
Ah vanwege automatisch in- of uitchecken dus, niet vanwege illegaal lezen. Dan ben je ook niet lang trouwens. ;)

Werkt het ook dwars door je lichaam heen? Anders zou je er voor kunnen kiezen om aan de ene kant van je portemonnee alufolie te doen, die kant richt je dan naar buiten in de binnenzak. De andere kant heeft dan geen folie zodat de pas toch zonder eruit te halen te gebruiken is.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Gonadan schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 10:27:
[...]

Ah vanwege automatisch in- of uitchecken dus, niet vanwege illegaal lezen. Dan ben je ook niet lang trouwens. ;)
Ik ben vrij lang, maar m'n binnenzakken zitten niet erg hoog ;) Plus dat veel van die dingen naast een trapje hangen.
Werkt het ook dwars door je lichaam heen? Anders zou je er voor kunnen kiezen om aan de ene kant van je portemonnee alufolie te doen, die kant richt je dan naar buiten in de binnenzak. De andere kant heeft dan geen folie zodat de pas toch zonder eruit te halen te gebruiken is.
Nee, het werkt niet door je lichaam heen. Of je moet dunner dan 5cm zijn. Alufolie aan één kant is niet echt een optie. De folie absorbeert namelijk de energie, ongeacht van welke kant 't komt. Dus dan werkt de pas nog steeds niet.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 18-02-2011 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.telegraaf.nl/b...egen_hackers__.html?p=1,1
NS doet geen aangifte tegen hackers Harry van Gelder
AMSTERDAM - NS heeft volgens het OM helemaal geen aangifte gedaan tegen tientallen hackers van de ov-chipkaart, onder wie internetjournalist Brenno de Winther.

Donderdag zei topman Bert Meerstadt van de NS bij de presentatie van de jaarcijfers dat dit wel was gebeurd. ,,Wij ontvangen reizigers graag met open armen, maar als ze frauderen pakken we ze hard aan. Daar onder vallen ook de mensen die op televisie het hacken hebben gedemonstreerd.''

Volgens Meerstadt is er tegen tientallen hackers aangifte gedaan. Maar het OM spreekt dat tegen. Tot nu toe zijn er slechts twee gevallen bekend, bij justitie. De Winther toonde op televisie meerdere malen hoe je met een gekraakt ov-chip gratis kan reizen. Ook liet hij zien hoe de kaartautomaten van de NS volledig op tilt sloegen van de gehackte kaarten.

Volgens Bert Meerstadt zijn er inmiddels ,,tientallen mensen'' ontmaskert met een gefraudeerde kaart. ,,Van deze mensen is de kaart ingenomen, waardoor ze het geldbedrag dat op de kaart stond, kwijt zijn. Ook zij zijn aangegeven bij de politie.''

Volgens De Winther kan de NS het illegaal inchecken met een gehackte kaart helemaal niet traceren. En ook het omzetten van een stiudentenkaart van een weekend- in een door-de.weekse-kaart en andersom niet. ,,Ik ben niet uitgenodigd voor een gesprek met justitie'', zegt De Winther. Hij maakt hij zich er ook niet erg druk over. ,,Ik heb NS van te voren uitgenodigd om te laten zien hoe het werkt. Maar de NS weigerde op de uitnodiging in te gaan.''
Kneuzen :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DDX
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:52

DDX

CyBeR schreef op donderdag 17 februari 2011 @ 13:02:
Ik kreeg bij het instappen in de tram hier in Amsterdam namelijk een 'Overstap OK' melding, terwijl ik uit de trein kwam en dat naar mijn mening niet had moeten kunnen. Ik zou ook zweren dat dat andersom (in Haarlem bij Connexxion) niet gebeurt.
Ik krijg deze melding ook wel eens bij gvb(metro) en connexxion zaandam (bus).
Aan beide kanten wel eens gehad, heeft volgens mij met max reisduur oid te maken wanneer je hem wel of niet krijgt.
(en als ik hem krijg is de 2e reis goedkoper)

https://www.strava.com/athletes/2323035

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Volgens Bert Meerstadt zijn er inmiddels ,,tientallen mensen'' ontmaskert met een gefraudeerde kaart. ,,Van deze mensen is de kaart ingenomen, waardoor ze het geldbedrag dat op de kaart stond, kwijt zijn. Ook zij zijn aangegeven bij de politie.''
Ik vraag me af of dat wel zomaar mag, stel dat de reiziger in kwestie zijn saldo niet heeft aangeraakt, maar wel een ongeldige check-in heeft geplaatst. Dan is er gefraudeerd, maar het geld op die kaart is daar op legitieme reden op terechtgekomen en het innemen van de kaart staat dan wat mij betreft gelijk aan diefstal.

In de gebruiksvoorwaarden staat dat de kaart eigendom blijft van TLS, maar het saldo is iets waarvoor men betaald heeft (dit kan teruggezocht worden in de administratie van TLS en via Mijn OV-chipkaart) en dat moet in dat geval gewoon worden terugbetaald aan de reiziger.

En volgens mij moet dat geschreven worden als ontmaskerd

[ Voor 4% gewijzigd door Alex) op 18-02-2011 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

CyBeR schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 10:58:
Ik ben vrij lang, maar m'n binnenzakken zitten niet erg hoog ;) Plus dat veel van die dingen naast een trapje hangen.
Dat is waar inderdaad, dat trapje was ik al even vergeten. Ben benieuwd of mijn vriendin dan last krijgt met haar handtas.
Nee, het werkt niet door je lichaam heen. Of je moet dunner dan 5cm zijn. Alufolie aan één kant is niet echt een optie. De folie absorbeert namelijk de energie, ongeacht van welke kant 't komt. Dus dan werkt de pas nog steeds niet.
De folie absorbeert de energie? Klinkt mij apart in de oren. En als je hem dan FBI-style voor de scanner hangt?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-10 17:52
Brenno de Winther?
Of de NS of de Telegraaf weet niet eens over wie ze het hebben. 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door troftnom op 18-02-2011 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:57
Gisteren waren bij ons in Arnhem 6 antiliaantjes bezig met de Android app "OV Chipkaart faker". Nog agressief/moeilijk gaan lopen doen ook nog toen ze gepakt werden.... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

trolleystad schreef op vrijdag 18 februari 2011 @ 17:04:
Gisteren waren bij ons in Arnhem 6 antiliaantjes bezig met de Android app "OV Chipkaart faker". Nog agressief/moeilijk gaan lopen doen ook nog toen ze gepakt werden.... 8)7
Die app had ik gezien inderdaad, die is wel heel erg sneu. :D :') _O-

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Laatst online: 18:04

Polycom

Poes van goud

Nu is het ook mogelijk om van je studentenOV week een weekend te maken en anders om. Alleen is dat niet ontzettend dom omdat ze dan duidelijk en direct kunnen zien dat het om fraude gaat?

Met een anonieme OVchipkaart is dat nog maar de vraag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
jvr84 schreef op dinsdag 15 februari 2011 @ 13:20:

Mis ik hier iets?
Ja. Je zorgt dat je altijd 2 anonieme kaarten bij je hebt. Een gehackte waarmee je normaliter gratis reist (totdat ie een keer geblokkeerd wordt) en een 'normale'. Stel er komt controle: om niet voor fraude gepakt te kunnen worden, toon je gewoon je andere 'normale' anonieme kaart en zeg je: sorry vergeten in te checken of u heeft gelijk ik heb expres niet ingecheckt (oid). Dan kunnen ze je alleen beboeten voor zwartrijden maar nimmer voor fraude omdat je gehackte kaart nimmer in beeld komt. Of mis ik hier iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Beetje omslachtig, want je kan ook zonder chipkaart zeggen dat je zwartrijd. Hell, als je altijd zwartrijd, heb je geen chipkaart nodig natuurlijk.

Het hele gedoe om die hack is dat men niet kan zien dat je zwartrijd, en als dat faalt, kan je net zogoed al die moeite besparen om uberhaupt eerst 1 of 2 kaarten a 7,50 te kopen..

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Ja, je mist het hele doel van het reizen met een gekraakte kaart.

Ieder normaal denkend mens realiseert zich dat de door jouw geschetste situatie exact overeenkomt met de situatie waarin iemand gewoon geen kaart laat zien. Resultaat is in beide gevallen een boete voor zwartrijden. Benodigdheden: Jan Lul zonder kaart heeft helemaal niets nodig.
Piet - ik heb een hekel aan de chipkaart dus ik wil hem verneuken - Snot heeft nodig:
• 1 chipkaart a 7,50 om te laten zien bij controle
• 1 chipkaart a 7,50 om mee te froebelen
• 1 cardreader a 30 euro
• een stuk software om mee te froebelen
• tijd over om te froebelen

Ja, dan mist Piet Snot iets, en heeft Jan Lul het beter begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-09 08:46

smokalot

titel onder

Voor zover ik het begrijp is het steeds verder mogelijk om de toestand van je eigen kaart zelf te bepalen right? Fraude zou opgespoord kunnen worden door de werkelijke toestand van de kaart te vergelijken met de toestand die de kaart zou moeten hebben volgens het centrale systeem. Dat kan niet real-time, en dus kunnen ze hooguit kaarten waar iets mee mis is op een blacklist zetten en in de toekomst die kaart weigeren, of ze moeten het reispatroon gaan analyseren om je echt op te sporen.

Maar voor zover ik het begrijp is het ook mogelijk om een kaart te klonen. Als een kloon makkelijk te maken is, en niet van echt te onderscheiden is lijkt me dat ze echt een probleem hebben toch? Hoe gaan ze er iets aan doen als jij bij willekeurige medereizigers een tas met reader in de buurt van hun portemonnee houdt en hun chip kloont, en daarmee een dag reist, waarna je weer iemand anders kloont? Als ze dan alle gekloonde kaarten blacklisten benadelen ze ook de eerlijke mensen flink.

Of mis ik iets?

It sounds like it could be either bad hardware or software

Pagina: 1 ... 52 ... 100 Laatste

Let op:
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.