Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
flowerp schreef op zondag 30 januari 2011 @ 14:56:
[...]

Nee, jouw manier van redeneren is lekker dan?
Jou lukt het in elk geval niet om er een speld tussen te krijgen. Maar dat zie je niet. Het gaat er bij jou niet in. Het enige waar je een poging toe doet is persoonlijke aanvallen, maar inhoudelijk sla je nog geen deuk in een pakje lauwe boter. Je argumenten heb ik voorheen al weerlegd, maar je mist het inzicht om dat te begrijpen lijkt het. Het zou goed voor je zijn om eens te studeren aan een universiteit, misschien dat ze je daar iets kunnen bijbrengen over een academischere manier van redeneren. Food for thought.

[ Voor 14% gewijzigd door Verstekbakker op 30-01-2011 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Excuses, met valide bedoelde ik als argumentatie om te gebruiken in deze discussie.
Voordat we gaan muggeziften over of studenten / abbohouders nou wel/niet moeten inchecken wilde ik het gewoon even duidelijk stellen.
[...]
Omdat het weer een stap verder is?
Tja, dan komen we weer terug op de mobiel die nu, heden ten dage al een heleboel stappen verder is.
[...]
En dat is een heel trieste zaak ja, dat dat zomaar genegeerd word betekend dus dat het niet belangrijk is?
Blijkbaar... Of wilde je het een hot issue noemen als zelfs de organisatie die erop moet letten het al 3 jaar verzuimt?
Ook zijn ze bij het toetsen van het systeem bij het CBP 'toevallig' vergeten te vermelden dat abbo houders ook in moeten checken. Goh wat toevallig.
Gewoon even een tussendoorvraag (want ik heb er geen idee van) welke bevoegdheden heeft het CBP eigenlijk? Mag het ook echt iets doen, of mag het enkel rapportjes uitbrengen over bedrijven die zich niet aan hun voorschriften houden?
[...]
Jij verwart iets wat meer gebruikt word met belangrijker. Als ik morgen geen telefoon mag gebruiken kom ik maandag gewoon weer op m'n werk aan, zonder OV ben ik fucked.
Imho beschrijf ik eerder de praktijk.
[...]
En nogmaals, er is niet toegestane prijsdruk om veel privacy op te geven en dat vind ik geheel terecht omdat het voor bijvoorbeeld studenten niet realistisch is om zelf hun treinkosten nog een keer te gaan betalen, ze worden nog niet gedwongen maar heeeel hard gepushed 8)7 herhalen kunnen we overigens beide :P
Enig idee voor hoeveel studenten het wel realistisch is om zelf hun vervoerskosten te gaan betalen? Het is geen noodzaak dat studenten gesubsidieerd worden, het is een keuze geweest. Ga het nou aub niet omdraaien.
Verstekbakker schreef op zondag 30 januari 2011 @ 15:48:
[...]
Jou lukt het in elk geval niet om er een speld tussen te krijgen. Maar dat zie je niet. Het gaat er bij jou niet in.
Tja, als alle argumenten die je geeft weerlegd worden en je enkel maar kan zeggen dat anderen het niet zien, dan kan je idd zeggen dat anderen geen speld tussen jouw onbekende (want niet geuitte) argumenten krijgen.
Het enige waar je een poging toe doet is persoonlijke aanvallen, maar inhoudelijk sla je nog geen deuk in een pakje lauwe boter. Je argumenten heb ik voorheen al weerlegd, maar je mist het inzicht om dat te begrijpen lijkt het. Het zou goed voor je zijn om eens te studeren aan een universiteit, misschien dat ze je daar iets kunnen bijbrengen over een academischere manier van redeneren. Food for thought.
Pot ketel zwart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
GoldenSample schreef op zondag 30 januari 2011 @ 15:34:

Dat klopt en is volkomen kut, echter is het nog steeds geen argument. Je zegt nu ja we hebben X (van A) al waarmee het helemaal fucked is wat betreft Onderwerp Z dus dan maakt Y (van B) ook over precies onderwerp Z niet meer uit, het is toch al fucked.
Nee, dat is het niet. Maar als je zegt "dat klopt en is volkomen kut" dan wordt het wel al een heel andere discussie ;)

Waar ik op doel zijn van die lui die in de trein zitten te bellen met hun mobiel en dan luid verkondigen in die mobiel dat ze in de trein zitten, maar niet met de ov chipkaart reisen hoor. "Waarom niet? Ben je me daar gek! Ik hecht aan mijn privacy! Mij volgen ze niet!"

De OV Chipkaart tegenstanders hebben flink in het nieuws lopen te verkondigen hoe erg het is dat je gevolgd kan worden en mensen kakelen dat gewoon na. Dat je met de mobiel net zo goed te volgen ben, lijkt gewoon langs de massa (en enkele hypocriete figuren zoals in dit forum) heen te gaan. Het is niet dat het niet bekend is.

Als er een bekende crimineel gepakt is omdat men hem via z'n mobiel heeft kunnen volgen staat iedereen er bij te knikken: "Heb je het al gehoord? Sammie B. is opgepakt! Ja, met z'n mobiel gevolgt. Wat ze niet al kunnen het tegenwoordig!"

En de dag erna staan ze weer te schuimbekken! Weg met de OV Chipkaart, ik wil niet gevolgd worden! Ik hecht aan privacy! Terwijl de mobiel dus in de broekzak zit.

Iemand die tegen alle vormen van (centrale) registratie is, die heeft wel een punt. Die gebruikt dus geen pin-pas, rijdt geen auto (nummerbord wordt bij elke afrit gefotografeerd), loopt in de stad met base-bal petje op (openbare beveiligings camera's), betaald overal met contant geld en zeker bij de AH (of komt daar helemaal niet en koopt alleen bij natuurwinkels), stookt zelf thuis op hout zodra de slimme meter komt , werkt zwart, laat het buurjongetje met contant geld een paar dagen van te voren een trein kaartje uit de automaat halen, gebruikt dus zeer zeker gezegd geen mobiel (pre-paid is maar gedeeltelijk een oplossing, want je belt natuurlijk wel naar bekenden, dus er ontstaat al zeer snel een patroon), kijkt geen TV via de kabel (UPC weet precies hoe laat en naar welke zender je kijkt), komt ook zeker niet op Internet (je ISP houdt al je inlog gegevens bij) en als je op Internet komt ga je zeker niet eens Googlen (google onthoudt al je zoek termen).

Eigenlijk zou je gewoon liever ergens in een hutje in donker Afrika wonen.

Maar... je hebt wel een punt en je bent niet hypocriet.

Dit is hoe dan ook waar onze maatschappij zich heen beweegt. Maar dit is veelal een andere discussie. Alleen de OV Chipkaart van privacy schending beschuldigen is 99 van de 100 keer dom of hypocriet. Zoals gezegd, of je beseft gewoon niet dat je met de auto en mobiel ook al gevolgd wordt, of je hebt onderbuikgevoelens dat T-Mobile een heel vriendelijk bedrijf is dat alles mag, terwijl TLS een stelletje fascisten zijn die niets dan kwaads met je gegevens willen doen.

[ Voor 42% gewijzigd door flowerp op 30-01-2011 16:29 . Reden: Had al iemand na me gepost, andere reactie in zelfde post niet meer nodig ]

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Gomez12 schreef op zondag 30 januari 2011 @ 16:10:
[...]

Excuses, met valide bedoelde ik als argumentatie om te gebruiken in deze discussie.
Voordat we gaan muggeziften over of studenten / abbohouders nou wel/niet moeten inchecken wilde ik het gewoon even duidelijk stellen.

[...]

Tja, dan komen we weer terug op de mobiel die nu, heden ten dage al een heleboel stappen verder is.
Wat ik bedoelde is niet zo zeer dat de mobiele telefoon (vermits je 'm aan hebt staan en vaak genoeg mee) privacy gevoelligere informatie oplevert maar dat het en extra systeem is wat dus meer lek kansen oplevert en minder eenvoudig te omzeilen is voor veel mensen. Het ov is voor veel mensen noodzakelijker dan de mobiele telefoon om hun verplichtingen na te komen.
[...]

Blijkbaar... Of wilde je het een hot issue noemen als zelfs de organisatie die erop moet letten het al 3 jaar verzuimt?
Nee dat onderstreept juist dat het bij de overheid geen hot-issue is, gezien de hiervoor aangewezen instantie niet genoeg middelen krijgt/een rechter andere belangen zwaarder weegt.
In dat laatste zit hem ook het probleem, dit 'systeem' (niet anonieme opslag van reisdata van elke abbo houder) had nooit goedgekeurd geworden door het CBP als het in het oorspronkelijke plan had gezeten -> dan hadden we het nu waarschijnlijk niet gehad want dan werd het niet goedgekeurd (want voldoet niet aan de privacy richtlijnen/wetgeving).
Echter nu is het systeem er al en bestaat het risico dat de rechter het belang van bijvoorbeeld de OV maatschappijen belangrijker vind waardoor het nu toch kan blijven bestaan. (de discussie over de rechters in kwestie word dan weer een ander)
Als het CBP dit van te voren ook inschat zien ze dus af van handhaving (inprincipe). Dit is een van de redenen dat er soms in een rapport staat dat het eigenlijk niet kan maar er niet gehandhaafd word.

Pin me er niet op vast overigens dat het precies zo is.
[...]

Gewoon even een tussendoorvraag (want ik heb er geen idee van) welke bevoegdheden heeft het CBP eigenlijk? Mag het ook echt iets doen, of mag het enkel rapportjes uitbrengen over bedrijven die zich niet aan hun voorschriften houden?
http://www.cbpweb.nl/Pages/ind_cbp.aspx
Hoe het precies zit weet ik niet, echter kunnen ze dus concluderen dat (volgens hen) iets strijdig is met de wet en daarmee naar de rechter stappen. Verder heeft het een voorlichtende en adviserende rol bij het maken van nieuw beleid.
[...]

Imho beschrijf ik eerder de praktijk.
Jij beschrijft wat meer word gebruikt en voor (bijna) iedereen belangrijk is.
Voorbeeld:
Als je product A en B hebt
A word door 90% van de bevolking gebruikt
B door 50%
Nu kunnen zowel A als B niet gebruikt worden
B is voor 25% van essentieel belang om te kunnen functioneren in de maatschappij (bijvoorbeeld: anders kunnen ze niet naar hun werk)
Bij A is dit maar 5% (Veel mensen zullen enige hinder ervan ondervinden, echter voor een klein deel zal het het functioneren onmogelijk maken)
Dan is het niet meer kunnen gebruiken van B imho een stuk erger.
[...]

Enig idee voor hoeveel studenten het wel realistisch is om zelf hun vervoerskosten te gaan betalen? Het is geen noodzaak dat studenten gesubsidieerd worden, het is een keuze geweest. Ga het nou aub niet omdraaien.
Zonder de (steeds verder gemarginaliseerde) 'subsidie' kunnen er inderdaad veel studenten niet meer studeren of zullen deze afhaken omdat hun toekomst (enorme schulden) te onzeker word.
Dat is inderdaad een keuze, wat je hiermee precies wilt aangeven snap ik niet helemaal. :)
flowerp schreef op zondag 30 januari 2011 @ 16:18:
[...]

Nee, dat is het niet. Maar als je zegt "dat klopt en is volkomen kut" dan wordt het wel al een heel andere discussie ;)
knipje

Dit is hoe dan ook waar onze maatschappij zich heen beweegt. Maar dit is veelal een andere discussie. Alleen de OV Chipkaart van privacy schending beschuldigen is 99 van de 100 keer dom of hypocriet. Zoals gezegd, of je beseft gewoon niet dat je met de auto en mobiel ook al gevolgd wordt, of je hebt onderbuikgevoelens dat T-Mobile een heel vriendelijk bedrijf is dat alles mag, terwijl TLS een stelletje fascisten zijn die niets dan kwaads met je gegevens willen doen.
Als ik het goed begrijp snap je mijn punt wel dus dan is die argumentatie niet geldig in mijn geval :)
En wat je zegt, daar heb je gelijk in en ik ben inprincipe inderdaad tegen elke vorm van centraleopslag, zeker in het geval van digitalecentraleopslag van privacy gevoelige gegevens.

Sommige zaken zijn logisch dat deze worden opgeslagen (anders kan ik komende verkiezingen 100x gaan stemmen of meer), echter hoe er draconische maatregelen worden genomen 'voor de veiligheid' slaat nergens op. Het tracken van je mobiele telefoon helpt hoogstens de dombo's te pakken en niet de echte 'zware jongens' maar maakt een enorme inbreuk op je privacy, daar staat niemand bij stil.

Zo zijn er legio voorbeelden (camera toezicht in Groningen bijvoorbeeld, zoek maar eens op) waarmee ik dit topic niet zal vervuilen.
linkjes, voorbeelden en waar ik denk dat dit toe kaan leiden staan in dit essay van me klik

[ Voor 19% gewijzigd door GoldenSample op 30-01-2011 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Verstekbakker schreef op zondag 30 januari 2011 @ 15:48:
Jou lukt het in elk geval niet om er een speld tussen te krijgen.
Het is ondertussen geen speld meer maar een balk groot genoeg om de aarde te bewegen vanaf de maan.
Maar dat zie je niet. Het gaat er bij jou niet in.
Ik denk dat het punt er bij jou eerder niet in gaat. Wat is nou helemaal je stelling joh? De OV Chipkaart is slecht omdat je reizen dan bekend zijn en de mobiel heeft er niets mee te maken want dat is een mobiel en geen OV Chipkaart? 8)7
Het enige waar je een poging toe doet is persoonlijke aanvallen
Ik zie die eerder van jou komen eigenlijk. Iets met -knip- en "reet" ofzo in je eerdere comments?
Je argumenten heb ik voorheen al weerlegd, maar je mist het inzicht om dat te begrijpen lijkt het.
Mooie dooddoener. Jij bent het genie en niemand is slim genoeg om jou te begrijpen? }:|

Ik heb je echter niets zeer weerleggen. Je kunt wel zeggen dat je iets weerlegd, maar dat is niet hetzelfde als het ook echt doen. Het enige wat ik jou heb horen zeggen is dat niemand voor jou kan beslissen hoe jij je voelt. Op zich waar, maar ik kan ook meerdere ware stellingen brengen. Wat dacht je van deze: true == true. Of nog een mooie, false != true. Beiden waar, maar voegt het iets toe aan de discussie?
Het zou goed voor je zijn om eens te studeren aan een universiteit, misschien dat ze je daar iets kunnen bijbrengen over een academischere manier van redeneren. Food for thought.
Ohja, dat ik mijn profiel uit 2003 nog eens moet updaten ja. Staat nog HBO. Thanks!

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
GoldenSample schreef op zondag 30 januari 2011 @ 16:28:
[...]
Het ov is voor veel mensen noodzakelijker dan de mobiele telefoon om hun verplichtingen na te komen.
Ik vraag het me af. Zo ongeveer iedereen die ik ken die buiten de deur werkt die is afhankelijk van zijn mobiele telefoon. Van vrachtwagenchauffeur tot vertegenwoordiger aan toe.
[...]
http://www.cbpweb.nl/Pages/ind_cbp.aspx
Hoe het precies zit weet ik niet, echter kunnen ze dus concluderen dat (volgens hen) iets strijdig is met de wet en daarmee naar de rechter stappen. Verder heeft het een voorlichtende en adviserende rol bij het maken van nieuw beleid.
Oftewel ze kunnen niet meer dan de gemiddelde Nederlander? Eigenlijk vind ik dat gewoon diep triest.
[...]
Jij beschrijft wat meer word gebruikt en voor (bijna) iedereen belangrijk is.
Voorbeeld:
Als je product A en B hebt
A word door 90% van de bevolking gebruikt
B door 50%
Nu kunnen zowel A als B niet gebruikt worden
B is voor 25% van essentieel belang om te kunnen functioneren in de maatschappij (bijvoorbeeld: anders kunnen ze niet naar hun werk)
Bij A is dit maar 5% (Veel mensen zullen enige hinder ervan ondervinden, echter voor een klein deel zal het het functioneren onmogelijk maken)
Dan is het niet meer kunnen gebruiken van B imho een stuk erger.
Ik zet grote vraagtekens bij de cijfers (en ja ik snap dat ze hier verzonnen zijn :) ).
Ik denk dat je het belang van het OV overschat en het belang van een mobiel onderschat.
Of je moet bij een mobiel een andere weging gaan toepassen door te zeggen dat een vertegenwoordiger wel 1x per dag naar kantoor kan komen om te horen waar hij de volgende dag heen moet. En dat dan enkel onder hinder scharen, ik schaar dat gewoon onder niet functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Uitgaande van je laatste bewering stel jij dus verminderde productiviteit (vaker langs kantoor moeten komen) gelijk aan niet op je werk kunnen komen?

Voor de rest is niet iedereen vrachtwagenchauffeur of vertegenwoordiger (zijn overigens werkzaamheden waar het nog vervelender is gezien je op locatie echt 'niets' hebt als je bijvoorbeeld fieldmarketing doet) en kan er dan alsnog met een vaste telefoon gebeld worden (wat inderdaad niet optimaal is), dat schaar ik onder verminderde arbeidsproductiviteit en niet onder niet eens kunnen werken.

Verder blijft gewoon mijn eerdere argumentatie dat het nog een extra systeem is wat ons volgt overeind staan. (voor anoniem reizen word je extra op kosten gejaagd ten opzichte van het oude systeem en je moet een extra 'maatregel' nemen om je privacy te beschermen).

Over het CBP, het is inderdaad triest dat ze weinig macht hebben, dat betekend overigens niet dat ze geen gelijk hebben!
Daarnaast zal een politicus iets meer waarde hechten aan het CBP dan aan mijn conclusie, verder heb ik niet de mogelijkheden (financieel maar ook op het vlak van toegang tot informatie) om een onderzoek te doen op die schaal binnen die tijd.

[ Voor 37% gewijzigd door GoldenSample op 30-01-2011 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vihaio
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14:39
[...]

[...]
Dus er is een groep mensen die tegen elke vorm van centrale opslag is, een andere groep die een openbaar hyvesprofiel heben en overal kopieën van hun paspoort rond laten slingeren, en de rest van de mensen is dom of hypocriet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Vihaio schreef op zondag 30 januari 2011 @ 18:51:
[...]

Dus er is een groep mensen die tegen elke vorm van centrale opslag is, een andere groep die een openbaar hyvesprofiel heben en overal kopieën van hun paspoort rond laten slingeren, en de rest van de mensen is dom of hypocriet?
Dat is iets te sterk. De mensen die schuimbekken tegen de OV Chipkaart vanwege dat 'men' weet waar je heen bent geweest, die zijn dom of hypocriet als ze wel gewoon met een mobieltje op zak lopen.

Je zou nog het onderscheid kunnen maken dat je overheden wel vertrouwd en bedrijven niet. Dus de nummerbord registratie vind je dan wel okay, maar de ov chipkaart registratie niet.

Maar 2 (groepen van) bedrijven die allebei nagenoeg het zelfde doen maar het dan van de ene wel goedvinden en van de andere niet, ja dat is hypocriet. Dan is privacy voor jou dus kennelijk helemaal niet zo'n issue, maar vindt je het gewoon een leuke stok om de OV Chipkaart mee te slaan.

Of zoals al meerdere keren gezegd, misschien weet je het gewoon niet dat T-Mobile je ook volgt. Dan ben je dom. Of misschien als je "dom" een iets te sterk woord vindt, dan ben je op z'n minst onwetend.

Het hyves profiel en de kopieën van je paspoort laten rondslingeren is overdreven. Dat is iets wat jij ervan maakt. Dat je accepteert dat de UPC weet naar welk kanaal je kijkt, en dat je ISP weet wanneer je op Internet actief bent, is dat identiek aan kopieën van je paspoort laten rondslingeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

GoldenSample schreef op zondag 30 januari 2011 @ 17:00:
[..]

Voor de rest is niet iedereen vrachtwagenchauffeur of vertegenwoordiger (zijn overigens werkzaamheden waar het nog vervelender is gezien je op locatie echt 'niets' hebt als je bijvoorbeeld fieldmarketing doet) en kan er dan alsnog met een vaste telefoon gebeld worden (wat inderdaad niet optimaal is), dat schaar ik onder verminderde arbeidsproductiviteit en niet onder niet eens kunnen werken.

[..]
En de niet-vrachtwagen-chauffeurs en/of niet-vertegenwoordigers reizen natuurlijk ook niet per definitie met het OV. Wel reeel blijven he ;)

Punt is wel dat als je een dienst afneemt, het bedrijf natuurlijk wel mag documenteren om welke dienst het gaat. En dus ook de opstap, overstap en uitstap. Daardoor zijn de kosten veel transparanter natuurlijk. Met het oude systeem, vooral voor OV-studenten kaart was dat totaal niet zo.

En als je dan inderdaad je zorgen maakt over je privacy, zie je gewoon dat het gros van de mensen hypocriet zijn, iets wat flowerp ook al aangaf.

Want laten we wel zijn, met je mobiel ben je ook te traceren. En wat dacht je van een pin-transactie? Daar staat gewoon ook de datum en de tijd bij. Zelfde als die vrouw die bij de brand in Moerdijk stond ze zeiken over wat ze dan wel allemaal niet aan het inademen was, terwijl ze een shaggie stond te paffen 8)7 Nee, roken is lekker gezond |:( En dan ben ik zelf een roker..

Als je te hard rijd met de auto, en je wordt geflitst, weet men ook waar je was op dat moment.

Ik reis zelf niet met de OV-chip, omdat het voor mij goedkoper is met een strippenkaart. Maar ik zou echt geen probleem hebben met een chipkaart op naam (dus niet een anonime). Ik loop namelijk ook met m'n mobiel opzak, en pin ik overal wel.

Privacy vind ik totaal onbelangrijk voor zaken in het openbaar. Ben dus ook voorstander van het EPD, en wat mij betreft wordt bij iedereen DNA afgenomen. Privacy is iets, net als geloof, zaken voor binnenshuis.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 08-10 22:33

Jeroen

uǝʌ ǝp uɐʌ

RaZ schreef op zondag 30 januari 2011 @ 19:57:
Privacy vind ik totaal onbelangrijk voor zaken in het openbaar. Ben dus ook voorstander van het EPD, en wat mij betreft wordt bij iedereen DNA afgenomen. Privacy is iets, net als geloof, zaken voor binnenshuis.
De enige reden dat ik tegen het EPD ben is dat ik zeker weet dat er ooit zo'n snuggere regering komt die in het kader van bezuinigingen besluit de info in het EPD te delen met verzekeringen, en dat een tijdje later die verzekeringen hun prijzen aanpassen aan je medische geschiedenis en die van je ouders. En dat is een situatie die ik ernstig wil vermijden, ook al zijn mijn ouders en ik kerngezond.

"I don't always test my code, but when I do, I test on production."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15-10 16:57

Sponge

Serious Game Developer

Ik was toch wel enigszins verbaasd dat ik in de RandstadRail (RR3 & RR4, andere weet ik niet) ontdekte dat die kaartjes automaten in de voertuigen alleen nog maar chipknip gaan accepteren als betalingsmethode...

Terwijl het al jaren mogelijk is om gewoon contant geld in het apparaat te stoppen. Voor zover ik weet is chipknip toch alleen een Nederlands systeem, en dit zou de laatste plek zijn voor buitenlanders om nog makkelijk een kaartje te kunnen halen wmb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:43

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
flowerp schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 14:08:
Dat is niet helemaal zo. Het idiote is dat mensen blerren dat de OV Chipkaart hun door de strot is geduwd (klinkt lekker negatief) en dit impliceert dat de strippenkaart dus een vrije keus was. Niets is echter minder waar. De strippenkaart is er niet altijd geweest. Ik snap dat het in de beleving van mensen die dit blerren wel zo is. Immers, toen zij geboren werden was de strippenkaart er al. Echter iedereen die een beetje kan nadenken kan beredeneren dat het ding ook ooit geïntroduceerd moet zijn.

En bij die introductie was er dus ook geklaag. VEEL geklaag. Want het 'concept' strippenkaart t.o.v. een los enkeltje kopen was volledig nieuw toen. Ook het concept van een landelijk eenheidstarief was volledig nieuw en mensen waren hier WOEST over. Tot schuimbekkend aan toe. Letterlijk! Ik heb een oude NOS opname op VHS waar een gast zo buiten zichzelf is over de strippenkaart die hem ja wel "door de strot wordt geduwd"(!) dat er toch echt schuim uit z'n mond lijkt te komen. (ik hou een kleine slag om de arm, want de opname is erg ruiserig, maar het lijkt toch echt schuim).

Het is al eerder gepost in deze thread en het staat ook op wikipedia, enkele links naar kranten artikels en een radio opnamen van de commotie destijds bij de introductie van de strippenkaart. Van welke tijd denk je dat de term "Stroppenkaart" komt?
Leuk verhaal, niet relevant, je wilt het niet begrijpen. Laat dan maar. :)
Natuurlijk mag dat wel. Zoek eens terug in dit topic waar ik ook een aantal punten noem (zoals over de beveiliging in 2008) die erg onzorgvuldig aangepakt zijn. De beveiliging is ook gewoon DOM. Ik kan er niets anders van maken. Maar al deze 'kritiek' moet wel weggefilterd worden tegen het geblaat van een groep m*ng*len die blaat alleen om het geblaat. Als de OV Chipkaart er was toen zij geboren werden en die zou nu afgeschaft worden en de strippenkaart juist geintroduceerd, dan zouden ze net zo hard schuimbekken.

Die gasten zijn niet tegen of voor de strippenkaart of ov chipkaart. Ze zijn tegen alles wat er veranderd.

Daarnaast heb je nog de tarief stelling. Veel mensen associëren het per kilometer betalen en verschillende tarieven per regio/vervoerder direct met de OV Chipkaart, maar die staat er feitelijk los van. Nederland heeft er voor gekozen om deze 2 dingen tegelijk in te voeren, maar ze staan feitelijk los van elkaar.

Het was misschien slimmer geweest om het bestaande zone systeem te handhaven, dan met de OV Chipkaart een korting op elke reis te geven en vanaf het begin een veiligere chip te gebruiken. Nadat de OV Chipkaart volledig ingeburgerd was, had men dan kunnen overwegen de andere tarief structuur (die al in iets van 2000 wettelijk mogelijk gemaakt is) in te voeren.

Maar nee, men wilde het weer "even sneller" doen en "meteen 2 vliegen in 1 klap slaan". Dit is niet vreemd aan het OV Chipkaart project. Ik kom dit bij nagenoeg elk IT project tegen.
Helemaal mee eens.
flowerp schreef op zondag 30 januari 2011 @ 19:48:
Dat is iets te sterk. De mensen die schuimbekken tegen de OV Chipkaart vanwege dat 'men' weet waar je heen bent geweest, die zijn dom of hypocriet als ze wel gewoon met een mobieltje op zak lopen.
Laat je wel even iedereen in zijn waarde? Dat er andere mogelijkheden zijn om iemand te traceren betekent toch niet dat je geen weerstand mag hebben tegen nóg een mogelijkheid?

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op maandag 31 januari 2011 @ 09:50:
Laat je wel even iedereen in zijn waarde? Dat er andere mogelijkheden zijn om iemand te traceren betekent toch niet dat je geen weerstand mag hebben tegen nóg een mogelijkheid?
Natuurlijk mag dat, enkel als je dan niet uitgesproken tegen die andere mogelijkheden bent is dat wel als hypocriet te bestempelen.....dat mag imo dan ook wel dom en/of hypocriet genoemd worden. En dat is ansich ook niet erg, maar dan moet je ook kunnen toegeven dat je op dat punt hypocriet bent (en dat is iedereen wel eens).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op maandag 31 januari 2011 @ 10:21:
Natuurlijk mag dat, enkel als je dan niet uitgesproken tegen die andere mogelijkheden bent is dat wel als hypocriet te bestempelen.....dat mag imo dan ook wel dom en/of hypocriet genoemd worden. En dat is ansich ook niet erg, maar dan moet je ook kunnen toegeven dat je op dat punt hypocriet bent (en dat is iedereen wel eens).
Oh maar het is ook zeker hypocriet als je het traceren van de telefoon niet erg vindt en dat van de OV-chipkaart wel. Het is ook niet erg als dat aangetoond wordt. Het lijkt mij echter niet nodig om pagina's lang mensen voor hypocriet en wat mij meer stoort, dom, uit te maken. Men verschilt gewoon van mening en om hypocrisie als hoofdargument te gebruiken in een discussie is juist hypocriet. Je zegt het zelf al, iedereen is wel eens hypocriet.

Ik denk dat voor veel mensen bijvoorbeeld het traceren via mobiel iets is wat de laatste jaren pas bekend raakt. 'Vroeger' werd er niet eens over nagedacht. Nu is de mobiel al zo'n gemeengoed dat daar tegen ageren nogal zinloos is. Nu is weerstand bieden aan de OV-chipkaart evengoed zinloos, die komt er toch wel, maar omdat het nog niet geheel rond is proberen mensen daar toch nog weerstand aan te bieden.

Ook is er imo een verschil tussen weerstand bieden tegen de twee zaken los van elkaar en de twee met elkaar gecombineerd. Het verbieden van kritiek vanwege de hypocrisie is dan ook wat vreemd. Stel je hebt 'vroeger' niet geageerd tegen de tweede golfoorlog. Dat zou volgens de redenatie in dit topic betekenen dat je niet tegen de inval in Irak had mogen zijn, dan was je namelijk hypocriet en dom. Terwijl dit misschien juist wel de druppel is die de spreekwoordelijke emmer doet overlopen.

Verder ben ik het met je eens dat mensen zich niet blind moeten staren op het traceren, daar ga je toch niet ver mee komen in de discussie. Maar haal dat dan gewoon onderuit met inhoudelijke argumenten, niet met schelden. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:08

LauPro

Prof Mierenneuke®

De OV Chipkaart tegenstanders hebben flink in het nieuws lopen te verkondigen hoe erg het is dat je gevolgd kan worden en mensen kakelen dat gewoon na. Dat je met de mobiel net zo goed te volgen ben, lijkt gewoon langs de massa (en enkele hypocriete figuren zoals in dit forum) heen te gaan. Het is niet dat het niet bekend is.
Er is nogal een nuanceverschil.

Ten eerste is het mobiele telefoonnetwerk uitgerold in een hele andere tijd en setting. Men had toen helemaal niet door dat er sprake kon zijn van verregaande logging. Dit waren ook functies die er in het begin zeker nog niet in zaten maar pas konden worden gebruikt toen er voldoende processorkracht voor beschikbaar was.

Bij de OVC is er vanaf het begin al kritiek geweest op het punt privacy. En dit argument is gewoon naast ons neer gelegd en slechts op een paar punten gehonoreerd. Er is een anonieme kaart, maarja hoe anoniem is die als je hem gaat laden met een pinpas.

Ik vind het buitengewoon jammer en echt een misser dat de politiek niet een duidelijk lijn uit zet met wat ze willen doen qua privacy. De positiebepaling van mobiele telefoons bijvoorbeeld heeft bij veel rechtzaken ertoe geleid dat mensen veroordeeld konden worden. Bijvoorbeeld omdat ze een bepaalde route hebben gelopen en daarbij ook door andere getuigen waren gezien. Op dat moment kan men het gebruiken als aanvullend bewijs.

Stel dat meneen echte anonieme chipkaarten gaat maken: je kan van maximaal 2 weken je reishistorie (beveiligd) downloaden via internet. De systemen zitten zo in elkaar dat je reishistorie direct beveiligd wordt opgeslagen binnen een dag. Een onafhankelijke stichting monitort deze systemen op betrouwbaarheid en taps (een beetje zoals bij kerncentrales).

Dan gaat de vraag vanuit de overheid komen hoe men taps kan plaatsen. De overheid heeft nou eenmaal een monopolie op dit soort zaken. De belastingdienst eist bijvoorbeeld dat je je administratie minimaal 6 jaar bewaart.

Voorheen zou men een detective naast je huis neer zetten die je gewoon gaat volgen maar de politie en het OM moeten ook bezuinigen dus is hier minder budget voor en vallen ze dus terug op deze relatief goedkope digitale oplossingen.

De kern is eigenlijk dat er een politieke partij zal moeten komen die zal strijden voor deze rechten. En dat we ook eens gaan stoppen met alsmaar criminaliteit terug te willen dringen. Als je geen camera's wil dan kan de politie gewoon een stuk minder zaken op lossen, er zullen meer vrouwen aangerand worden dat is gewoon een direct verband helaas. Dat zal een stukje opvoeding betekenen dat je als vrouw alleen niet meer na 8 uur 's avonds in de grote stad alleen over straat kan.

Zolang dergelijke statistiek onacceptabel wordt geacht zal er niet veel veranderen ben ik bang.

Ik zou graag een gulden middenweg willen hebben. Zorg ervoor dat beelden van camera's e.d. maximaal een maand worden bewaard en als er een misdrijf is wees er dan op tijd bij en tref hard. Als iemand wordt opgepakt, meteen afhandelen (snelrecht). Dat slaat veel meer in. Betrek hierbij de buurt, bijvoorbeeld oudjes die de hele dag thuis zitten die wat beelden in de gaten kunnen houden. Maar dit laatste stukje is wat offtopic.

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

LauPro schreef op maandag 31 januari 2011 @ 10:49:
De kern is eigenlijk dat er een politieke partij zal moeten komen die zal strijden voor deze rechten.
Die was er maar haalde (mede door het blunderende media optreden van een lijsttrekker) de kiesdrempel niet eens.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Skinkie schreef op maandag 31 januari 2011 @ 10:54:
Die was er maar haalde (mede door het blunderende media optreden van een lijsttrekker) de kiesdrempel niet eens.
GroenLinks was redelijk in de goede richting, echter hebben die de afgelopen weken ook niet echt aan imagoverbetering gedaan. ;)

Zijn er trouwens mensen die ervaring hebben met automatisch opladen? Er wordt beweerd dat het automatisch bijgeboekt wordt zodra het saldo onder de vijf euro komt. Kan dat ook meerdere keren achter elkaar? En wat als je reis meer kost dan het bijgeboekte tarief?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Ik heb zelf wel op de piratenpartij gestemd, mede door hun zwakke optreden, hebben ze het inderdaad niet gehaald. GL is zo ongeveer overal tegen en valt weinig serieus te nemen.

Het is belangrijk dat een grote partij dit standpunt in gaat nemen. Want vooral PVDA/CDA hadden er een handje van om de rechtsgang te vergemakkelijken. Consequentie hiervan is dus meer camerabewaking/taps etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op maandag 31 januari 2011 @ 10:45:
[...]

Dat zou volgens de redenatie in dit topic betekenen dat je niet tegen de inval in Irak had mogen zijn, dan was je namelijk hypocriet en dom.
Volgens mij is dat niet helemaal wat ze bedoelde. Je was hypocriet als je het ene wel goed vond maar het andere niet, en je was dom als je ene wel goed vond en niet wist van het bestaan van het andere. Ze hield nog een slag om de arm door te zeggen dat je voor dom ook ontwetend kon gebruiken.

Er was niet gezegd dat iemand hypocriet EN dom was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op maandag 31 januari 2011 @ 11:47:
Volgens mij is dat niet helemaal wat ze bedoelde. Je was hypocriet als je het ene wel goed vond maar het andere niet, en je was dom als je ene wel goed vond en niet wist van het bestaan van het andere. Ze hield nog een slag om de arm door te zeggen dat je voor dom ook ontwetend kon gebruiken.

Er was niet gezegd dat iemand hypocriet EN dom was.
flowerp heeft pagina's lang mensen voor dom en hypocriet uitgemaakt, ik heb wel een idee wat ze bedoelde.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Dat er bij elke invoering mensen tegen de verandering zijn is wel bekend. En eerlijk gezegd is dat hier het hele probleem niet. De aanloopproblemen zijn er, maar de OVC kent wel degelijk gemakken.

De strippenkaart was niet ideaal, dat is duidelijk. Als je ermee bent opgevoed dan is het geen probleem maar probeer er maar eens je eerste ritje mee te maken.

Verder vind ik het eerlijk gezegd niet zo relevant dat men niet tegen de OVC zou mogen zijn ivm privacy. Neem nu de OV Jaarkaart, als je die voor 3000 euro (oid) koopt dan is het verder volstrekt irrelevant hoe en waar je reist. Sterker nog, je zou niet eens hoeven in te checken. Zou een leuk gemak zijn geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
LauPro schreef op maandag 31 januari 2011 @ 12:32:
...
De strippenkaart was niet ideaal, dat is duidelijk. Als je ermee bent opgevoed dan is het geen probleem maar probeer er maar eens je eerste ritje mee te maken.
...
Ben benieuwd wat het probleem is. Ik ben niet opgevoed met de stippenkaart en had ondanks dat geen enkel probleem ermee toen ik naar NL kwam.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Waar de magische zones beginnen en eindigen bijvoorbeeld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katseviool
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 20:59
[...]

Waar ik op doel zijn van die lui die in de trein zitten te bellen met hun mobiel en dan luid verkondigen in die mobiel dat ze in de trein zitten, maar niet met de ov chipkaart reisen hoor. "Waarom niet? Ben je me daar gek! Ik hecht aan mijn privacy! Mij volgen ze niet!"

Misschien iets om even wat nuance aan te brengen in al je posts/gedachtengang...

We weten allemaal dat er gegevens zoals mobiel/internet gebruik wordt opgeslagen. Doordat we deze kennis hebben en hiermee vanuit praktisch oogpunt het (met enige weerstand) toch accepteren, mogen we ons niet meer verzetten tegen een verdere verschraling?

In jouw wereld, kun je dus tegen iemand roepen die in bikini op FB staat om de rest ook maar uit te trekken. Had ze maar in een coltrui op het strand moeten zitten of beter nog, geen foto moeten plaatsen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandaX
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:00

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

LauPro schreef op maandag 31 januari 2011 @ 12:32:
Neem nu de OV Jaarkaart, als je die voor 3000 euro (oid) koopt dan is het verder volstrekt irrelevant hoe en waar je reist. Sterker nog, je zou niet eens hoeven in te checken.
Vervoerders willen liever dat er wél ingecheckt gaat worden vanwege het eerlijk(er) verdelen van de opbrengsten tussen NS, Connexxion, Veolia, etc.

Nu met de strippenkaart en abonnementen wordt er aan de hand van een enquete en enkele locatiespecifieke factoren bepaald hoe groot de opbrengsten per vervoersgebied zijn: WROOV. Logischerwijs vind iedere vervoerder dat deze recht heeft op een groter aandeel, omdat nooit volledig objectief bepaald kan worden waar de gekochte strippenkaarten worden gebruikt.

Vanuit de vervoerder gezien is het primaire doel van de OV-chip dus een eerlijke verdeling van de opbrengsten. Dat ze hun vervoersstromen (geanonimiseerd) goed in beeld kunnen brengen is een (zeer) prettige bijkomstigheid voor het beter kunnen aanbieden van een juiste hoeveelheid bussen / treinen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
LauPro schreef op maandag 31 januari 2011 @ 12:41:
Dat heb ik altijd met weinig moeite kunnen achterhalen door op een kaart te kijken of te vragen. Ook heeft dat niet veel met de strippenkaart op zich te maken.

[ Voor 16% gewijzigd door begintmeta op 31-01-2011 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

begintmeta schreef op maandag 31 januari 2011 @ 12:53:
Dat heb ik altijd kunnen achterhalen door op een kaart te kijken of te vragen.
Omdat je het gewend was, het werkte natuurlijk niet echt jofel. Weet je wel hoe vaak je een verschillende hoeveelheid strippen gestempeld kreeg op hetzelfde traject? Dat is echt komisch als je er op let.

Het principe is helemaal niet zo handig als je het niet gewend bent. Je wordt eerst naar de appie op de hoek gestuurd om zo'n blauw papiertje te halen. Dan moet je op zo'n bord kijken waar de lijntjes staan en hoe de zonegrens nu weer aangegeven wordt. Dan moet je de route volgen en kijken hoeveel lijntjes je passeert om te weten hoeveel strippen je nu eigenlijk nodig hebt. Ik heb er nooit problemen mee gehad maar makkelijk is anders. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik was het niet gewend, kwam naar NL en ging toen strippenkaarten gebruiken (zonder moeite). Dat men zich soms vergist: 'tuurlijk is dat zo, je moet ook wel een beetje opletten. Zo moet je ook niet vergeten uit te checken met de ov-chipkaart etc. 't heeft allemaal voor en nadelen, maar ik kon met de strippenkaart leven, en ik kan met de ov-chipkaart leven.

Ik zou met name voordelen zien als er uiteidenlijk één ov-kaart voor heel europa (of de wereld) zou zijn. Dat lijkt me praktisch gezien alleen met een chipkaart te realiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

SandaX schreef op maandag 31 januari 2011 @ 12:49:
Vervoerders willen liever dat er wél ingecheckt gaat worden vanwege het eerlijk(er) verdelen van de opbrengsten tussen NS, Connexxion, Veolia, etc.
Zal allemaal zijn, de vervoerders willen alles wel. Het gaat om de reiziger.

Vooralsnog lijkt het mij allemaal prima houdbaar om te stellen dat altijd een minderheid met een dergelijke jaarkaart reist. Dus als je van de overige 90% statistiek hebt, dan kan je die jaarkaarthouders wel extrapoleren.

Voor een statisticus is het een doodzonde maar voor de jkh een genot.
begintmeta schreef op maandag 31 januari 2011 @ 12:53:
Dat heb ik altijd met weinig moeite kunnen achterhalen door op een kaart te kijken of te vragen. Ook heeft dat niet veel met de strippenkaart op zich te maken.
Ik vond het wel een handig systeem, je kon tenminste zelf bepalen hoeveel strippen je afstempelde en zo af en toe een beetje compenseren als je 15 minuten wachtend op een late bus/metro stond te verkleumen ;) .

Neemt niet weg dat het aan alle kanten rammelde, die discussie is nu wel genoeg gevoerd. Maar echt veel logica was er niet, soms kon je voor 2 strippen 10 km afleggen, en de andere keer kostte die 10km een strip of 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
LauPro schreef op maandag 31 januari 2011 @ 13:09:
... soms kon je voor 2 strippen 10 km afleggen, en de andere keer kostte die 10km een strip of 6.
Heeft weinig met logica of soorten kaartjes te maken maar gewoon met tariefsystemen en tarieven. Er zijn ook vervoersbedrijven die totaal geen relatie met gereisde afstanden of zones leggen maar met het aantal ritten etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gonadan schreef op maandag 31 januari 2011 @ 12:59:
[...]

Omdat je het gewend was, het werkte natuurlijk niet echt jofel. Weet je wel hoe vaak je een verschillende hoeveelheid strippen gestempeld kreeg op hetzelfde traject? Dat is echt komisch als je er op let.
...
Bij mij welgeteld 1x zo lang ik me kan herinneren op mn vaste traject.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op maandag 31 januari 2011 @ 13:18:
[...]

Bij mij welgeteld 1x zo lang ik me kan herinneren op mn vaste traject.
Geen overstap zeker?

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik vond m'n eerste ritje in ieder geval niet zo lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stimmt. :) Persoonlijk heb ik er nooit zo'n problemen mee gehad. OV chipkaart zal vast ooit wel eens goed zijn en het idee vind ik wel goed, alleen werkt het allemaal nog veel te brak en instabiel nu Als er eens wat mis gaat ben je als reiziger standaard de lul van wat ik zo om me heen zie van de mensen die wel al zo'n ding gebruiken. Ik ben blij dat ik het zelf nog ff af kan wachten iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Verwijderd schreef op maandag 31 januari 2011 @ 14:04:
Stimmt. :) Persoonlijk heb ik er nooit zo'n problemen mee gehad. OV chipkaart zal vast ooit wel eens goed zijn en het idee vind ik wel goed, alleen werkt het allemaal nog veel te brak en instabiel nu Als er eens wat mis gaat ben je als reiziger standaard de lul van wat ik zo om me heen zie van de mensen die wel al zo'n ding gebruiken. Ik ben blij dat ik het zelf nog ff af kan wachten iig.
Mijn vriendin heeft een vast traject met overstap en naar schatting gaat het een op de vijf keer mis. Te veel of te weinig, of de chauffeur heeft de datumstempel weer niet aangepast en dat mag je dan aan de volgende uitleggen. Nee, dat is ook niet alles.

Het probleem van de OVC, eigenlijk al dat soort systemen, dat het wel nagenoeg vlekkeloos moet werken. Helaas zijn overheidsinstanties niet zo goed in IT- en andere technische zaken dus dat rammelt nog wel eens. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:01

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

LauPro schreef op maandag 31 januari 2011 @ 12:41:
Precies, en als je dat net door had kwamen er zones tussen omdat er te weinig aan verdiend werd.
Je dat in een vreemde stad eerst moest uitzoeken tussen de bekladde tabellen.
Het dubbel stempelen als je verder moest gaan op een nieuwe kaart.
Na de eerste "ping" werd je al door geduwd door de meute achter ja.
Stempelautomaten die niet stempelde en je als nog een boete kreeg bij controle.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Katseviool schreef op maandag 31 januari 2011 @ 12:48:
[...]
In jouw wereld, kun je dus tegen iemand roepen die in bikini op FB staat om de rest ook maar uit te trekken. Had ze maar in een coltrui op het strand moeten zitten of beter nog, geen foto moeten plaatsen. 8)7
Niet echt goed voorbeeld. Dat is stap verder gaan. Meer vergelijkbaar met alleen GVB mag je gegevens zien vs iedereen mag je gegevens zien. Jouw voorbeeld is meer als je in bikini op FB staat moet je niet zeuren over zelfde foto op Hyves.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
flowerp schreef op zaterdag 29 januari 2011 @ 14:08:
Ik heb een oude NOS opname op VHS waar een gast zo buiten zichzelf is over de strippenkaart die hem ja wel "door de strot wordt geduwd"(!) dat er toch echt schuim uit z'n mond lijkt te komen. (ik hou een kleine slag om de arm, want de opname is erg ruiserig, maar het lijkt toch echt schuim).
3 oktober 1980: de nationale strippenkaart, een primeur voor de gehele wereld!! ;)

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Laatst online: 22:40
Wie o wie voelt zich geroepen om eens een nieuw topic te openen???

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joshua
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10-10 16:11
Ik probeer een account aan te maken op https://www.ov-chipkaart.nl, echter dit wil niet lukken.
Ik maak gebruik van een studenten OV en vul het nummer in dat hun aangeven, ik krijg echter de volgende foutmelding:
Voer a.u.b. het kaartnummer van een persoonlijke kaart in en/of de geboortedatum, het adres en eventueel de rekeninggegevens zoals opgegeven bij uw kaartaanvraag.
Ik heb mijn gegevens ingevuld zoals ze bekend zijn bij de DUO - IB-groep. Heeft iemand enig idee wat er fout kan zijn, anders moet ik van de week de klantenservice a 10 cent per minuut maar even bellen (waarom is dat niet gratis?)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

RaZ schreef op zondag 30 januari 2011 @ 19:57:
[...]

En de niet-vrachtwagen-chauffeurs en/of niet-vertegenwoordigers reizen natuurlijk ook niet per definitie met het OV. Wel reeel blijven he ;)
En waar suggereer ik dat?

Verder vervoerd de NS alleen al vervoerd ruim meer dan een miljoen mensen per dag. Volgens mij zijn er wat minder truckers of vertegenwoordigers?
Punt is wel dat als je een dienst afneemt, het bedrijf natuurlijk wel mag documenteren om welke dienst het gaat. En dus ook de opstap, overstap en uitstap. Daardoor zijn de kosten veel transparanter natuurlijk. Met het oude systeem, vooral voor OV-studenten kaart was dat totaal niet zo.
Nog steeds geen reden waarom TLS dit niet zou anonimiseren..
En als je dan inderdaad je zorgen maakt over je privacy, zie je gewoon dat het gros van de mensen hypocriet zijn, iets wat flowerp ook al aangaf.
LEES gewoon mijn argumentatie voordat je je in het topic mengt, ik heb het notabene hier nog aangegeven.
Dat een ander hypocriet is heeft niet met mij te maken.
Want laten we wel zijn, met je mobiel ben je ook te traceren. En wat dacht je van een pin-transactie? Daar staat gewoon ook de datum en de tijd bij. Zelfde als die vrouw die bij de brand in Moerdijk stond ze zeiken over wat ze dan wel allemaal niet aan het inademen was, terwijl ze een shaggie stond te paffen 8)7 Nee, roken is lekker gezond |:( En dan ben ik zelf een roker..
Andermaal lees je eerst eens in, anders herhalen we de discussie
Als je te hard rijd met de auto, en je wordt geflitst, weet men ook waar je was op dat moment.

Ik reis zelf niet met de OV-chip, omdat het voor mij goedkoper is met een strippenkaart. Maar ik zou echt geen probleem hebben met een chipkaart op naam (dus niet een anonime). Ik loop namelijk ook met m'n mobiel opzak, en pin ik overal wel.

Okee, wat vind jij als je zorgverzekeraar je morgen 100 euro per maand door berekend omdat je rookt?
(editje, of omdat je gister naar de mcdonalds bent geweest), of omdat je rood haar hebt omdat die statisch misschien een grotere kans hebben op weet ik wat voor ziekte?)

Lees voor de gein eens mijn essay anders (of dit topic). Of bedenk zelf wat er kan gebeuren als deze gegevens in verkeerde handen komen.

Serieus, als je je in een discussie gaat mengen lees dan eerst even iets terug.. want hier kan ik gewoon letterlijk uit m'n laatste 5 posts gaan c/p

[ Voor 6% gewijzigd door GoldenSample op 01-02-2011 00:54 . Reden: zorgverzekeraar, voordat we daar ook op beginnen te zeuren ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:32

Dido

heforshe

GoldenSample schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 00:34:
Okee, wat vind jij als je verzekeraar je morgen 100 euro per maand door berekend omdat je rookt?
offtopic:
Wel eens een levensverzekering (of een overlijdensrisicoverzekering) afgesloten? Het is vrij normaal dat die een (flink) hogere premie berekenen aan rokers - en andere mensen die meer risico lopen. Toegegeven, dat gebeurt op basis van een vrijwillige vragenlijst, maar als blijkt dat je die niet naar waarheid ingevuld hebt betalen ze niet uit, dus dan hoef je hem ook niet af te sluiten.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Verstekbakker
  • Registratie: Juli 2006
  • Niet online
Dido schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 00:45:
[...]

offtopic:
Wel eens een levensverzekering (of een overlijdensrisicoverzekering) afgesloten? Het is vrij normaal dat die een (flink) hogere premie berekenen aan rokers - en andere mensen die meer risico lopen. Toegegeven, dat gebeurt op basis van een vrijwillige vragenlijst, maar als blijkt dat je die niet naar waarheid ingevuld hebt betalen ze niet uit, dus dan hoef je hem ook niet af te sluiten.
Ik had niet gedacht dat het mogelijk zou zijn, maar deze vergelijking slaat alles. Als je het verschil niet snapt tussen die verzekeringen dan moet je echt niet meepraten over dit onderwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Nergens, maar je spreekt er wel over in de context van: "niet iedereen is vrachtwagenchauffeur of vertegenwoordiger". Dat werkt natuurlijk gewoon 2 kanten op. Als je zegt dat als er geen OV is, jij niet kan werken, wat natuurlijk bullshit is. Je kan ook ander vervoer kiezen, of jobhoppen naar iets dichter bij waar je woont. Dus dat vind ik een non-argument.
Verder vervoerd de NS alleen al vervoerd ruim meer dan een miljoen mensen per dag. Volgens mij zijn er wat minder truckers of vertegenwoordigers?
Ja dus.. Wat wil je daar mee zeggen dan? Omdat het minder is, is het dan in eens een heel anders iets? Nope.
[...]

Nog steeds geen reden waarom TLS dit niet zou anonimiseren..
Omdat je een abo niet annoniem kan afnemen. Dat is overal zo. Dus ook met de OV-chipkaart. Maar jij kan prima anoniem reizen met een OV-chipkaart. Het kost je wel meer. Maar dat is met mijn zorgverzekering ook zo. Kies ik voor acceptgiro, komen daar 'extra' kosten bij. Iets met wat je niet hebt als je het op een automatisch incasso hebt.
[...]

LEES gewoon mijn argumentatie voordat je je in het topic mengt, ik heb het notabene hier nog aangegeven.
Dat een ander hypocriet is heeft niet met mij te maken.
Gezien jij niet op mijn computer kan kijken, doe je aannames. Ik volg dit draadje al vanaf het begin, maar als mensen gewoon met een plaat voor hun kop zitten, en in hun eigen straatje zitten te denken "ikke ikke ikke", ga ik me er ook even mee 'bemoeien'. En dan zeg ik dus mijn mening. En ik heb het in mijn post echt niet alleen tegenover jou. Ik gaf het aan als in de algemeenheid. Als iemand zeikt over de privacy voor het OV, stop dan ook met je mobiel en pinnen, daar ben je net zo traceerbaar.
[...]
Andermaal lees je eerst eens in, anders herhalen we de discussie
Zoals ik al zei, ik volg het draadje sinds dag 1.
[...]

Okee, wat vind jij als je verzekeraar je morgen 100 euro per maand door berekend omdat je rookt?
Ik word als roker zijnde toch al gediscrimineerd, dus ach.. Op het moment dat het zo is, is het zo. Meer dan accepteren kan je wat dat betreft niet. Maar als ik 100 euro meer zou moeten lappen, mag daar best gratis tabak voor verschaft worden. Roken kost me al 78 euro per maand. Ik leef al korter waardoor ik dus al niet 'oud' ga worden, wat al kostenbesparend werkt natuurlijk.
Lees voor de gein eens mijn essay anders (of dit topic). Of bedenk zelf wat er kan gebeuren als deze gegevens in verkeerde handen komen.
Volgens mij val je nu al voor de 3de keer in 1 post in herhalen over het lezen van het topic..
Serieus, als je je in een discussie gaat mengen lees dan eerst even iets terug.. want hier kan ik gewoon letterlijk uit m'n laatste 5 posts gaan c/p
Je valt een beetje in herhaling. Dit is de 4de x in 1 post waarbij je aangeeft dat ik het draadje moet lezen, wat ik gewoon al heel lang doe. Dat ik niet a la minuut reageer op iedereen, doe jij aannames die er..... Wacht.. Nu herhaal ik mezelf... 8)7

Er zullen altijd wel mensen zijn die voor- en tegenstander zijn van een bepaald iets. Zo heb jij jouw mening, en ik de mijne. En ik kan me voor 150% vinden in wat flowerp hier ook zegt.

Een hoop geblahblah, en weinig constructiefs. Het is gewoon een beetje de ja-knikkers tegen de nee-schudders. Wellus vs. Nietus..

Het gaat al een aantal pagina's zo. En waar diverse figuren zich druk om maken, waar jij er ook 1 van bent, denk ik echt: denk om je hartslag, is dat gezeik het allemaal waard? Want waar maak je je druk om. Beetje alu-hoedje-achtig zelfs... Denk je nu echt dat mensen van TLS gebruikers in de gaten gaan houden waar ze allemaal geweest zijn? Doet je mobiele provider dat ook? Of de bank die elke dag je pin-transacties volgt? Die hebben echt wel wat beters te doen hoor.

Ga lekker een anonieme kaart halen, en klaar ben je.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

RaZ schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 01:02:
[...]

Nergens, maar je spreekt er wel over in de context van: "niet iedereen is vrachtwagenchauffeur of vertegenwoordiger". Dat werkt natuurlijk gewoon 2 kanten op. Als je zegt dat als er geen OV is, jij niet kan werken, wat natuurlijk bullshit is. Je kan ook ander vervoer kiezen, of jobhoppen naar iets dichter bij waar je woont. Dus dat vind ik een non-argument.

[...]

Ja dus.. Wat wil je daar mee zeggen dan? Omdat het minder is, is het dan in eens een heel anders iets? Nope.
Ik heb al eerder vermeld dat het niet voor ieder mogelijk is om een auto te kopen of om op de fiets te gaan. Dan kun je zeggen: dan studeer je maar niet of ga je van je familie en vrienden verstoken ergens leven. Echter is dat een iets grotere issue als niet mobiel bellen als vertegenwoordiger of vrachtwagenchauffeur, welke ook nog eens wat minder talrijk zijn.
[...]

Omdat je een abo niet annoniem kan afnemen. Dat is overal zo. Dus ook met de OV-chipkaart. Maar jij kan prima anoniem reizen met een OV-chipkaart. Het kost je wel meer. Maar dat is met mijn zorgverzekering ook zo. Kies ik voor acceptgiro, komen daar 'extra' kosten bij. Iets met wat je niet hebt als je het op een automatisch incasso hebt.
Waarom de data niet anoniem word opgeslagen, DAT is de issue, dat is de vraag.
De verificatie: check-in -> check-out binnen kaart?
Ja -> gratis -> anoniem wegschrijven 'iemand gereisd van A naar B tussen tijd X en Y en daarna zijn gegevens weg dat jij het bent.
Aan je tweede opmerking is al duidelijk te zien dat je dus niet hebt gelezen wat ik eerder heb gezegd.
Nu is er erg grote prijsdruk om privacy op te geven binnen het openbaar vervoer, iets wat ik verwerpelijk vind en volgens het CBP niet mag.
[...]

Gezien jij niet op mijn computer kan kijken, doe je aannames. Ik volg dit draadje al vanaf het begin, maar als mensen gewoon met een plaat voor hun kop zitten, en in hun eigen straatje zitten te denken "ikke ikke ikke", ga ik me er ook even mee 'bemoeien'. En dan zeg ik dus mijn mening. En ik heb het in mijn post echt niet alleen tegenover jou. Ik gaf het aan als in de algemeenheid. Als iemand zeikt over de privacy voor het OV, stop dan ook met je mobiel en pinnen, daar ben je net zo traceerbaar.
1 je reageerd op mijn post
2 EXACT op dit punt heb ik al gereageerd maar op herhaling:
Een extra traceer manier: een extra manier om te lekken naar bijvoorbeeld een criminele organisatie (nota bene met een op internet gekoppelde database), verder kan ik er voor kiezen mijn telefoon uit te laten. Zonder mij gedeeltelijk in een sociaal isolement te storten kan ik echter niet studeren, mijn telefoon uitzetten (hoewel het ook voor mijn werk niet zo handig is) kan prima. De pin traceerbaarheid kan ik ook verminderen door slechts minder frequent een groot bedrag op te nemen.
[...]

Zoals ik al zei, ik volg het draadje sinds dag 1.
Dat is prima, maar reageer dan niet met al eerder gebruikte (en mijn inziens onderuit gehaalde argumenten, reageer anders op dit argument van mij waarom dit niet geldig is naar jou mening).
Reageer dan ook alsof je het gelezen, begrepen en onthouden hebt.
[...]

Ik word als roker zijnde toch al gediscrimineerd, dus ach.. Op het moment dat het zo is, is het zo. Meer dan accepteren kan je wat dat betreft niet. Maar als ik 100 euro meer zou moeten lappen, mag daar best gratis tabak voor verschaft worden. Roken kost me al 78 euro per maand. Ik leef al korter waardoor ik dus al niet 'oud' ga worden, wat al kostenbesparend werkt natuurlijk.
Precies, als het zo erg is 'dan is het zo' mooi gelaten houding, ik kaart dit aan en dat is 'slecht' ik kan me dus maar beter naar de (digitale?) slachtbank laten leiden?
[...]

Volgens mij val je nu al voor de 3de keer in 1 post in herhalen over het lezen van het topic..
Dat klopt omdat je telkens weer weinig blijkt geeft de discussie te volgen
[...]

Je valt een beetje in herhaling. Dit is de 4de x in 1 post waarbij je aangeeft dat ik het draadje moet lezen, wat ik gewoon al heel lang doe. Dat ik niet a la minuut reageer op iedereen, doe jij aannames die er..... Wacht.. Nu herhaal ik mezelf... 8)7
zie eerder

Er zullen altijd wel mensen zijn die voor- en tegenstander zijn van een bepaald iets. Zo heb jij jouw mening, en ik de mijne. En ik kan me voor 150% vinden in wat flowerp hier ook zegt.
Grappig, dat flowerp zelfs zegt dat hij mij niet zo zeer z'n klakkeloze nee roeper vind gezien mijn beargumentatie, hij is echter van mening dat veel mensen dit wel zijn, daar heb je dan toevalligerwijs over heen gelezen denk.
Een hoop geblahblah, en weinig constructiefs. Het is gewoon een beetje de ja-knikkers tegen de nee-schudders. Wellus vs. Nietus..

Het gaat al een aantal pagina's zo. En waar diverse figuren zich druk om maken, waar jij er ook 1 van bent, denk ik echt: denk om je hartslag, is dat gezeik het allemaal waard? Want waar maak je je druk om. Beetje alu-hoedje-achtig zelfs... Denk je nu echt dat mensen van TLS gebruikers in de gaten gaan houden waar ze allemaal geweest zijn? Doet je mobiele provider dat ook? Of de bank die elke dag je pin-transacties volgt? Die hebben echt wel wat beters te doen hoor.
Het is niet zo zeer die onnozele systeembeheerder bij de TLS waar ik het bangst voor ben. Het is voor het lekken van de data waar ik bang voor ben. Of de dag dat de overheid het wat minder goed met mij (of mijn meden mens) voor heeft en mij via een heel erg mooi systeempje totaal digitaal kan monitoren.
Of dat mijn 'profiel' erg lijkt op dat van een voetbalhooligan en daarom op dag X een meldplicht krijg op het politiebureau. Of omdat ik van wegen mijn privacy gerichtheid (of interesse in het midden-oosten gecombineerd met het niet eten van varkensvlees. dat deed de alarmbellen zoemen, nu blijkt dat ik met de bus ook nog bij de bushalte vlak bij het hoofd van hofstadgroep2.0 uit stap en ik ben fucked.) niet meer met het vliegtuig mag (hij zal wel wat te verbergen hebben?).

Daag je andermaal uit dit te lezen als je echt het probleem niet ziet, daarin staat waar ik bang voor ben.
http://portfolio.io.utwen..._de_impact_op_de_mens.pdf

Een citaat waarin ik een deel van het 'probleem' met een situatie schets
Ook worden alle databases gekoppeld, met een druk op de knop krijgt iemand die toegang heeft het hele hebben en houden van een persoon te zien. Allerlei toezichthouders, beschermings-en handhavingsorganen hebben profielen van mogelijke misdadigers op wat voor manier dan ook. De computer zal automatisch de databases afspannen naar mensen die aan dit profiel voldoen. Mensen zullen opgepakt en verhoord worden omdat ze toevallig aan een daderprofiel voldoen, er zal op basis van de profielvergelijking en de statistiek al preventief bestraft worden. Op een dag kan opeens de kinderbescherming voor de deur staan en je kinderen uit huis komen halen, puur omdat je een aantal kenmerken van een kindermishandelaar hebt.
En dit is niet zo onrealistisch, als jij escortwebsite X hebt bezocht word je al gesmst door onze politie net als dat je in de buurt bent geweest van 'moord' Y op een bepaald moment.

Gezien dat best lang is heb je hier al een voorzetje in 5 minuutjes
YouTube: WDD Vincent Icke - Elektronisch Patiënten Dossier en Gulliver
Ga lekker een anonieme kaart halen, en klaar ben je.
PRIJSDRUK en mensen die hier (helaas) niet over nadenken in bescherming nemen. Verder is die anonieme kaart ook niet zo anoniem als het lijkt. (ga die maar ergens proberen te halen zonder met je pinpas te betalen of al gelijk op de camera te staan).

Echt jij leest wel maar begrijpt het blijkbaar niet.
Anders wil je het niet begrijpen of onthoud je het niet.
Ongelooflijk.. Dat bord voor je kop, daar kun je een vliegtuig op landen.

[ Voor 21% gewijzigd door GoldenSample op 01-02-2011 01:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

GoldenSample schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 01:20:
[...]
Echt jij leest wel maar begrijpt het blijkbaar niet.
Anders wil je het niet begrijpen of onthoud je het niet.
Ongelooflijk.. Dat bord voor je kop, daar kun je een vliegtuig op landen.
Ik begrijp je prima, vandaar ook juist dat ik vind dat je er een veels te groot punt van maakt. En dat bord.. Daar kan een A380 makkelijk op landen, een spaceshuttle misschien ook wel >:)

Ik vind jouw argumenten verwerpelijk, en simpelweg te kortzichtig.

Boekhoudtechnisch gezien vind ik dat ze gewoon gelijk hebben. Want dan zijn de kosten namelijk duidelijker. Men weet dan hoeveel mensen er op welk traject zitten (of staan for that matter), en kan dat in ieders voordeel werken. Langere treinen of bussen inzetten, zodat er meer zitplaats is. Of ze vaker laten rijden. Tijdens de spits bijvoorbeeld.

Ik vind het systeem prima, jij blijkbaar niet. Dan verschillen wij gewoon van mening.

Zelfde dat ik voorstander ben van een DNA-databank, en zelfs het EPD. Zorgvezekeraars gaan daar niet in kijken, en daarbij gaan de bonnen van de apotheek gewoon richting de verzekeraar, en die houden dat toch al bij. Een DNA-databank kan je slachtoffers sneller identificeren, en boeven sneller pakken. Het EPD kan helpen bij het vinden van de juiste medicatie, zonder eerst een jaar te 'experimenteren', nog even los van dat ambulance personeel je niet een shot geven met meuk waar je misschien allergisch voor bent.

En misschien met het CBP ook maar eens aangepakt worden. Want met diverse zaken gaan ze wat mij betreft veels te ver.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:51

franssie

Save the albatross

RaZ schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 01:39:
[...]

Ik begrijp je prima, vandaar ook juist dat ik vind dat je er een veels te groot punt van maakt. En dat bord.. Daar kan een A380 makkelijk op landen, een spaceshuttle misschien ook wel >:)

Boekhoudtechnisch gezien vind ik dat ze gewoon gelijk hebben. Want dan zijn de kosten namelijk duidelijker. Men weet dan hoeveel mensen er op welk traject zitten (of staan for that matter), en kan dat in ieders voordeel werken. Langere treinen of bussen inzetten, zodat er meer zitplaats is. Of ze vaker laten rijden. Tijdens de spits bijvoorbeeld.

Ik vind het systeem prima, jij blijkbaar niet. Dan verschillen wij gewoon van mening.

Zelfde dat ik voorstander ben van een DNA-databank
Wees vrijwilliger, jij hebt toch niets te verbergen?
, en zelfs het EPD. Zorgvezekeraars gaan daar niet in kijken,
echt wel - waarom zou je het niet doen als het kan
en daarbij gaan de bonnen van de apotheek gewoon richting de verzekeraar, en die houden dat toch al bij.
en ze houden het voor zich, ze zijn redelijk zorgvuldig, tenminste die ik ken
Een DNA-databank kan je slachtoffers sneller identificeren, en boeven sneller pakken.
NEE dat denk je maar EPD kan helpen bij het vinden van de juiste medicatie, zonder eerst een jaar te 'experimenteren', nog even los van dat ambulance personeel je niet een shot geven met meuk waar je misschien allergisch voor bent.
Ja, hier heb je gelijk maar dat kan ook zonder dat iedereen in je PD kan kijken
En misschien met het CBP ook maar eens aangepakt worden. Want met diverse zaken gaan ze wat mij betreft veels te ver.
Geef ajb daar eens een voorbeeld van? het CBP dat te ver gaat?

sorry, leuk dat jij geen behoefte hebt aan privacy maar als je je niet kan inleven in mensen die dat wel willen ..?

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

RaZ schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 01:39:
[...]

Nice, heb je tenminste geen ruimte gebrek!

Echter die naïviteit/domheid (wat het ook is) en talent om niet op argumenten in te gaan zullen er niet op passen.
Reageer dan eens inhoudelijk met nieuwe argumenten, herhalen dat is sinds de uitvinding van Control-C Control-V (of commandkey geloof ik, mocht je achter een mac zitten) makkelijker dan ooit. Een anders argumenten zonder eigen argumente verwerpelijk en kortzichtig noemen vind ik dan weer kortzichtig :P
let op hè, wat ik heb gepost in de post waar jij net op reageerde ga ik er op in, waarom het bullshit is om dit te monitoren (daarnaast zijn er andere mogelijkheden dan het via de hele ovchipsysteem te doen maar ok, das wel zo makkelijk en goedkoop), zie hier:
[...]

grote knip

[...]

Ja -> gratis -> anoniem wegschrijven 'iemand gereisd van A naar B tussen tijd X en Y en daarna zijn gegevens weg dat jij het bent.
Aan je tweede opmerking is al duidelijk te zien dat je dus niet hebt gelezen wat ik eerder heb gezegd.
Nu is er erg grote prijsdruk om privacy op te geven binnen het openbaar vervoer, iets wat ik verwerpelijk vind en volgens het CBP niet mag.

[...]
grote knip
Ik vind het terecht als ik hier op straat de hele dag achter 1 en de zelfde willekeurige voorbijganger ga lopen en exact ga documenteren wat hij doet, wat hij in zijn huis heeft staan (ga ff naar binnen kijken) hoe vaak hij zijn vrouw volgiet met liefdessappen en wanneer hij wel en niet thuis is. Ik denk dat die willekeurige voorbijganger er iets minder blij mee is.
Daar ga ik niet met hem over in discussie, blijkbaar verschillen we van mening.
Met andere woorden, daarom zitten we niet op een discussie forum.
Zelfde dat ik voorstander ben van een DNA-databank, en zelfs het EPD. Zorgvezekeraars gaan daar niet in kijken,
Want die zijn roomser dan de paus? Ze kunnen zich zelf hier enorme voordelen mee doen of zie je dat niet. De meerderheid van de zorgverzekeraars heeft als enige doel zo veel mogelijk geld te verdienen. Het kapitalistische systeem is op geld en niet op moraal gebaseerd.
Te hardrijden mag ook niet dus waarom zou iemand dat doen?
en daarbij gaan de bonnen van de apotheek gewoon richting de verzekeraar, en die houden dat toch al bij. Een DNA-databank kan je slachtoffers sneller identificeren, en boeven sneller pakken.
En door de foutmarge in een DNA staaf kan ik als mogelijke dader worden aangewezen en mag ik komen uitleggen waar ik 3 maanden geleden was puur omdat er een foutje is gemaakt of een foutmarge op het onderzochte DNA strookje zit. Vind ik niet zo fijn, jij wel?
Het EPD kan helpen bij het vinden van de juiste medicatie, zonder eerst een jaar te 'experimenteren', nog even los van dat ambulance personeel je niet een shot geven met meuk waar je misschien allergisch voor bent.
Gelukkig kunnen er geen foutjes in sluipen.
Of leuk word 't als je arbo arts ook bij je verzekeraar blijkt te werken.
Of de locale hypotheekverstrekker welke op het punt staat om jou een hypotheek te 'verkopen'. Die man zijn vrouw is op de afdeling 'zere tenen en snotneuzen' toevallig arts en kan zo mooi even zien of jij nog een beetje ernstige shit hebt waardoor dat hypotheekje onzeker word?
noem eens wat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
[...]
Waar haal je btw vandaan dat dit nu ook al niet zo is? Ipv iemand is het iemand met kaart-id xxxxxxx, maar voor de rest is het afaik gewoon zo.

TLS heeft afaik de gegevens van kaart-id xxxxxx gescheiden van de naw gegevens zodat er geen directe koppeling is.

En waarom het iemand met kaart-id xxxxxx is, dat is ook gewoon heel simpel. Ze willen de hele vervoersketen zien. Ze willen weten of er 100 mensen dezelfde rit maken waarbij er 4x overgestapt wordt, zodat ze kunnen overwegen om een directe lijn te maken.
Het interesseert hun (qua vervoersketen) weinig of er 100 mensen in die 4 bussen zitten, dat kunnen steeds wisselende mensen zijn. Ze hebben een id nodig dat ze de hele keten door kunnen volgen.

TLS zegt dat ze het niet koppelen. Dat kun je of wel geloven of niet. Maar het hele verhaal van dbases koppelen vind ik in dit opzicht wel vergezocht, er zijn veel grotere en veel interessantere dbases om te koppelen ( bijv mobiele gegevens )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Hoe het momenteel precies zit weet ik niet, echter kunnen ze wel checken of mijn reisrecht op mijn Studenten OV nog geldig is, er is dus vanuit de IB-groep/DUO sowieso een link tussen mijn persoon en mijn OV-chipkaart id nummer.

Maar al gaan we van het systeem wat je schetst uit dan is het dus voor de overheid nog steeds opvraagbaar evenals iets of iemand met kwaad in de zin, dat blijf ik onzin vinden en het is met terugwerkende kracht over 7 jaar (zo lang gaat het bewaard worden) nog terug te vinden en te koppelen.

Het gevaar zit hem verder voor een groot deel ook in het gemak van de automatische database, het is geen ordner vol, maar het is een ordner die iemand exact uit zijn hoofd kent en ook alle verbanden direct kan leggen.

[ Voor 40% gewijzigd door GoldenSample op 01-02-2011 02:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.nu.nl/binnenla...-vervroegd-vervangen.html
'NS willen ov-chipkaart niet vervroegd vervangen'
Uitgegeven: 1 februari 2011 08:02
Laatst gewijzigd: 1 februari 2011 08:02

AMSTERDAM - De Nederlandse Spoorwegen (NS) willen niet op korte termijn een nieuwe ov-chipkaart. Het vervangen van de vorige week definitief gekraakte chip zou te duur zijn, schrijft de Telegraaf dinsdag.
© ANP“Het is een kostenafweging”, zegt een woordvoerder van de NS in de krant. De nieuwe, beter beveiligde chip, is aan het einde van dit jaar beschikbaar. Met de invoering zou zo’n honderd miljoen euro zijn gemoeid.

Reizigers krijgen de vernieuwde ov-chipkaart pas na het verlopen van hun huidige kaart, die vijf jaar geldig is.

“Wij schatten net als de minister in dat het probleem beheersbaar is”, aldus de zegsman. “We hebben geen overzicht over de schaal van de fraude, maar duidelijk is wel dat niet iedere treinreiziger fraudeert.”

Kaartbeheerder

De NS is de belangrijkste gebruiker van de ov-chipkaart. Het spoorbedrijf laat aan De Telegraaf weten te hopen dat kaartbeheerder Trans Link Systems een systeem ontwikkelt waarmee fraude met gekraakte kaarten wordt opgespoord.

Eind januari bleek dat met behulp van een eenvoudig computerprogramma voor het veelgebruikte besturingssysteem Windows, het mogelijk is om zwart te rijden op de ov-chipkaart.

Diverse journalisten kregen de software in handen en konden weken met gemanipuleerde kaarten reizen. In slechts twee gevallen werd de kaart geblokkeerd voor het inchecken bij de NS. In bus, tram en metro functioneerden de kaarten gewoon. De blokkade bleek te verwijderen door de software opnieuw te gebruiken.
Nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Lees je eigen post. Je quote daar jezelf waar je aangeeft dat iets van het CBP niet mag.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

Had je anders verwacht? De meeste keuzes qua beveiliging zijn op basis van kosten genomen, niet op basis van veiligheid.
Dido schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 00:45:
offtopic:
offtopic:
Dat probleem ken ik en ik vind het volkomen logisch en compleet belachelijk tegelijk. Aan de ene kant is het normaal dat iemand die de hele dag giftige stoffen inademd meer premie betaalt. Aan de andere kant word ik, die hooguit twee feestsigaartjes per jaar rookt, ook als roker bestempeld en moet hogere premie betalen anders krijg je je geld niet.

Daarbij mag je gerust slecht eten, te weinig bewegen of een levensgevaarljik beroep hebben, dat kost niets extra. Sociaal geaccepteerde discriminatie zullen we het maar noemen.
RaZ schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 09:19:
Lees je eigen post. Je quote daar jezelf waar je aangeeft dat iets van het CBP niet mag.
Een aanvullend voorbeeld natuurlijk, een beetje eigen inbreng mag ook wel als je allerlei beweringen doet. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Gonadan op 01-02-2011 09:52 ]

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 07-10 09:02
“Wij schatten net als de minister in dat het probleem beheersbaar is”, aldus de zegsman. “We hebben geen overzicht over de schaal van de fraude, maar duidelijk is wel dat niet iedere treinreiziger fraudeert.”

Jezus... ze gaan er echt vanuit dat iedere Henk en Ingrid dat ding wel ff hacken. Dat is toch niet te doen voor een normaal mens? Misschien op tweakers hier dat er een paar zijn die dat kunnen maar dan nog... Ik denk ook niet dat voor de NS de kosten opbrengen tegen het geld dat ze mislopen met gehackte ov-chipkaartjes. Maar in het nieuws doen ze nu echt alsof iedereen met een gehackte kaart rondloopt :')

Facts don't care about your feelings

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Gonadan schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 09:51:
[...]

Een aanvullend voorbeeld natuurlijk, een beetje eigen inbreng mag ook wel als je allerlei beweringen doet. :)
Hij kwam zelf aan met "met mag niet van het CBP". Daar dus al genoeg reden om eens kritisch daar naar te kijken.

Op het falen na, is het gewoon een prima systeem. De kosten worden na jaren pas duidelijk, welke vervoeder meer geld moet krijgen, en welke minder. Dat is een eerlijk systeem, voor iedereen.

Dat mensen simpelweg gaan "janken" over dat de reisgegevens in te zien zijn, moeten dan net zo min gaan "janken" bij mobiel bellen, want daar weten ze ook waar je bent. Heb ik hier al gelezen dat vanwege dit mensen niet meer mobiel bellen? Nee, dus ben je automatisch in mijn ogen gewoon hypocriet. Zelfde gaat voor pin-transacties. Je bank weet waar je was, en op de seconde nauwkeurig waar je je centen hebt uitgegeven. Pin je dan elke maand een paar honder euro om vervolgens alles cash te dokken? Nee? Dan ben je hypocriet bezig.

Het is gewoon heel zwart/wit. Of je bent tegen "al" deze zaken, of je bent voor. Wie A zegt moet ook B zeggen.

Dus als het CBP vandaag zou zeggen: Wij vinden de OV-chipkaart geen inbraak op de privacy, terwijl het systeem gehaandhaaft blijft zoals ie is, zijn de tegenstanders dan ook allemaal schapen die dan in eens ook gaan roepen: Oh, het is niet erg...

[ Voor 9% gewijzigd door RaZ op 01-02-2011 10:27 ]

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
YoshiBignose schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 10:05:
Jezus... ze gaan er echt vanuit dat iedere Henk en Ingrid dat ding wel ff hacken. Dat is toch niet te doen voor een normaal mens? Misschien op tweakers hier dat er een paar zijn die dat kunnen maar dan nog...
Maar iedere Henk en Ingrid kán dat ding inmiddels hacken. Op usenet en torrents zwerven inmiddels kant-en-klare pakketjes rond met daarin alle tools die nodig zijn en een bijbehorende handleiding. De kaartlezers vliegen de winkels uit (i-Pos, Touchatag).

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

RaZ schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 10:25:
Hij kwam zelf aan met "met mag niet van het CBP". Daar dus al genoeg reden om eens kritisch daar naar te kijken.
Dat is erg makkelijk discussiëren, de argumenten van de tegenstanders gewoon onderuitschoffelen en dan van hen eisen dat ze met nieuwe komen. :)
Op het falen na, is het gewoon een prima systeem. De kosten worden na jaren pas duidelijk, welke vervoeder meer geld moet krijgen, en welke minder. Dat is een eerlijk systeem, voor iedereen.
Het idee erachter is op veel vlakken goed, ik zie ook heel veel voordelen van de OVC. De manier waarop is echter ronduit slecht waardoor het product nog alles behalve 'prima' is.
Dat mensen simpelweg gaan "janken" over dat de reisgegevens in te zien zijn, moeten dan net zo min gaan "janken" bij mobiel bellen, want daar weten ze ook waar je bent. Heb ik hier al gelezen dat vanwege dit mensen niet meer mobiel bellen? Nee, dus ben je automatisch in mijn ogen gewoon hypocriet. Zelfde gaat voor pin-transacties. Je bank weet waar je was, en op de seconde nauwkeurig waar je je centen hebt uitgegeven. Pin je dan elke maand een paar honder euro om vervolgens alles cash te dokken? Nee? Dan ben je hypocriet bezig.

Het is gewoon heel zwart/wit. Of je bent tegen "al" deze zaken, of je bent voor. Wie A zegt moet ook B zeggen.
Het leven is niet zwart/wit. Ik heb een of twee pagina's terug nog een aantal dingen gezegd over de vergelijking mobiel en OVC, misschien dat je daar dan nog een reactie op hebt?
Dus als het CBP vandaag zou zeggen: Wij vinden de OV-chipkaart geen inbraak op de privacy, terwijl het systeem gehaandhaaft blijft zoals ie is, zijn de tegenstanders dan ook allemaal schapen die dan in eens ook gaan roepen: Oh, het is niet erg...
Natuurlijk niet, mensen lopen alleen achter een partij aan als die in hun voordeel is. De voorstanders, jij dus, zullen dan ineens met het CBP gaan schermen in discussies.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaveloW
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 15:33
[...]
Neem aan dat je ook voorstander bent van camera's in je huis om te controleren of je niets illegaals doet etc etc. Als je B zegt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Alex) schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 10:30:
[...]
Maar iedere Henk en Ingrid kán dat ding inmiddels hacken. Op usenet en torrents zwerven inmiddels kant-en-klare pakketjes rond met daarin alle tools die nodig zijn en een bijbehorende handleiding. De kaartlezers vliegen de winkels uit (i-Pos, Touchatag).
Hmm nou, er vanuit gaande dat de gemiddelde Henk & Ingrid overweg kan met nieuwsgroepen of torrents, is het nog steeds te lastig. Ik weet niet of je het zelf weleens geprobeerd hebt?

[ Voor 50% gewijzigd door YoshiBignose op 01-02-2011 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19-10 12:37

donny007

Try the Nether!

Op dit moment zijn de "hacks" nog op het Tweaker++ niveau, iedere Henk & Ingrid besteld nu een kaartlezer... om er later achter te komen dat het niet werkt zoals ze misschien gedacht hadden, de eerste gevallen zijn al bekend, opgefokte personen die nare comments posten op ov-chipkaart.org en dan vervolgens klagen dat ze gebant worden omdat ze "service" en "gratis reizen voor een prikkie met 2 kliks" verwachten....

http://www.ov-chipkaart.o...s-moeilijker-dan-gedacht/

Says it all

[ Voor 27% gewijzigd door donny007 op 01-02-2011 11:10 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
YoshiBignose schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 10:40:
[...]
Hmm nou, er vanuit gaande dat de gemiddelde Henk & Ingrid overweg kan met nieuwsgroepen of torrents, is het nog steeds te lastig. Ik weet niet of je het zelf weleens geprobeerd hebt?
Niet zelf geprobeerd, maar ik vermoed dat Henk & Ingrid ook gewoon een handig buurjongetje hebben die het best voor een tientje oid wil doen voor hun, net zoals de andere 95% van NL.

Het zijn niet zozeer de mensen die het zelf doen die het probleem zijn, het zijn meer de handige harry's die het op het schoolplein / marktplaats / buurthuis / weet ik veel waar aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

[...]

kijk als je nu eens op mn argumenten in zou gaan en zegt waarom je wat vind, dan komen we ergens.
Mij woorden in de mond leggen, dat ik domweg achter het cbp aan loop ofzo. Of me voor jankerd uitmaken, daarmee komen we nergens.
Maargoed ik ben toch bang dat je te stom bent om te kunnen discusseren gezien je herhaaldelijk bijna nergens op in gaat en nog minder (niet weerlegde) argumenten aandraagd.

Is dit nu gewoon trollen of bevat je het niet helemaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

Gomez12 schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 11:12:
[...]

Niet zelf geprobeerd, maar ik vermoed dat Henk & Ingrid ook gewoon een handig buurjongetje hebben die het best voor een tientje oid wil doen voor hun, net zoals de andere 95% van NL.
Ik wens de "handig buurjongetjes" veel succes dan, als we TLS mogen geloven wordt een gefraudeerde kaart 36 uur na gebruik geblokkeerd, dan kun je een nieuwe halen, die weer gekraakt moet worden, opgeladen moet worden etc. dat volledige proces duurt (afhankelijk van de kaartlezer) 1 tot 5 uur en moet iedere dag herhaald worden om echt gratis (voor 7.50 per dag) te kunnen reizen!

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-10 10:00
Ik kreeg vanochtend van de conducteur te horen dat er vanaf 1 maart verplicht in- en uitgecheckt moet worden met Studenten OV-chipkaart. Nog meer mensen hier iets van gehoord :)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

Ik heb nog niks gehoord over verplicht inchecken met de ov-studentenchipkaart...

Ik check altijd in en uit, ook als het niet nodig is, als je het eenmaal vanzelf doet is het zo erg nog niet. Het hele OV-chipkaart systeem is best goed (op de beveiliging, privacy en sommige kosten na), alleen jammer dat het door een malafide BV opgezet en onderhouden wordt.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
donny007 schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 11:20:
[...]

Ik wens de "handig buurjongetjes" veel succes dan, als we TLS mogen geloven wordt een gefraudeerde kaart 36 uur na gebruik geblokkeerd, dan kun je een nieuwe halen, die weer gekraakt moet worden, opgeladen moet worden etc. dat volledige proces duurt (afhankelijk van de kaartlezer) 1 tot 5 uur en moet iedere dag herhaald worden om echt gratis (voor 7.50 per dag) te kunnen reizen!
Ach, datzelfde TLS zei eerst dat het enkel in een lab-setting te doen was, dat het veels te veel geld kostte, dat elk misbruik gelijk opgemerkt zou worden, dat kaarten geblokkeerd zouden worden etc. etc.
De trackrecord van TLS is wat dat betreft niet zo goed hoor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maranello
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 27-05 15:16
jelle. schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 13:08:
Ik kreeg vanochtend van de conducteur te horen dat er vanaf 1 maart verplicht in- en uitgecheckt moet worden met Studenten OV-chipkaart. Nog meer mensen hier iets van gehoord :)?
Begin vorig jaar met invoering van Studenten OV-chipkaart gingen er ook dat soort verhalen rond. Toen zei ook zowat iedere NS-medewerker iets anders (wel/niet/ja, maar/nee, tenzij). En inmiddels hoeft het in/uit-checken nog steeds officieel niet voor de trein. Dus laten we de officiële primaire bronnen even afwachten (persbericht NS en/of DUO) anders gaan er weer allerlei tegenstrijdige verhalen de wereld in. De conducteur bedoeld het vast aardig om je te waarschuwen, maar het is nu nog niet te zeggen dat het ook klopt/doorgaat.

Wat donny007 ook zegt kan het wel sinds 10 januari, dus het jezelf aanleren is inderdaad geen slecht idee.

[ Voor 6% gewijzigd door Maranello op 01-02-2011 13:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Eigenlijk zijn er twee verschillende zaken. Ten eerste het idee an sich van de OV Chipkaart. En ten tweede de manier waarop het systeem in elkaar zit.

Als je ageert tegen het tweede, wil dat absoluut niet zeggen dat je tegen het eerste bent. Dat lijken sommigen hier wel te denken met opmerkingen over het "tegenhouden van de vooruitgang" en "niet tegen verandering kunnen."

Kortom, goed idee, maar de uitvoering moet verbeteren om mij (en kennelijk een flink aantal anderen) over de streep te trekken.

[ Voor 15% gewijzigd door Roenie op 01-02-2011 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De OV-chip (en de N/Z-lijn) hebben MILJOENEN gekost.

En nu moet A'dam (naast R'dam + Den Haag) ernstig bezuinigen op de kern-activiteit: het vervoer zelf....In plaats van al die MILJOENEN naar de OV-CHIP had dit dus kunnen worden voorkomen vv
Kaalslag in Amsterdams openbaar vervoer

AMSTERDAM - Het GVB moet volgend jaar al avond- en weekenddiensten schrappen van bus- en tramlijnen. Ook worden routes ingekort en wordt minder vaak gereden. Zo wil de gemeente 13 miljoen euro bezuinigen.

Dat zegt wethouder Eric Wiebes (VVD, Verkeer). Wiebes maakt deze week in een brief aan de raad bekend in welke lijnen hij wil snijden. ''Dit zijn forse ingrepen waar veel Amsterdammers last van krijgen,'' zegt Wiebes.

Voor de jaren daarna is het beeld nog somberder: tussen 2013 en 2017 moet gemiddeld 70 miljoen per jaar worden bezuinigd. ''Op onderhoud en infrastructuur kunnen we nauwelijks besparen en dus zal het geld vooral uit het exploitatiebudget van 122 miljoen per jaar moeten komen. Dat wordt vanaf 2013 dus gehalveerd,'' zegt Wiebes.

De gevolgen zijn gigantisch, zegt. Wiebes: van de zestien tramlijnen zullen er zes verdwijnen, en van de 44 buslijnen blijven er nog maar 24 over. Metropassagiers moeten veel vaker overstappen. En bovendien worden nog veel meer lijnen ingekort en zal voor een groot deel van het lijnennet geen avonddienst of weekenddienst meer worden gedraaid. Wiebes: ''De situatie is nog veel ernstiger dan veel Amsterdammers denken.''

Wiebes noemt de bezuinigingsplannen van het ministerie onmogelijk. ''De bezuinigingen zullen heel erg slecht zijn voor de bereikbaarheid.'' (JASPER KARMAN)
http://www.parool.nl/paro...ms-openbaar-vervoer.dhtml

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2011 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Ik kreeg vanochtend van de conducteur te horen dat er vanaf 1 maart verplicht in- en uitgecheckt moet worden met Studenten OV-chipkaart.
Wellicht dat men toch een token achtig systeem gaan invoeren zoals ik voorstelde? ;) Zoveel moeite qua implementatie zou dit niet perse hoeven te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffie
  • Laatst online: 22:22

Steffie

Opaque

Verwijderd schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 14:52:
De OV-chip (en de N/Z-lijn) hebben MILJOENEN gekost.

En nu moet A'dam (naast R'dam + Den Haag) ernstig bezuinigen op de kern-activiteit: het vervoer zelf....In plaats van al die MILJOENEN naar de OV-CHIP had dit dus kunnen worden voorkomen vv
Ik vraag me af wat de relevantie van dit nieuwsbericht in dit topic is. De 'eenmalige' investering die gemoeid is met de OV-Chipkaart kan toch nooit de jaarlijks terugkerende problemen omtrent de exploitatiekosten van de OV bedrijven verhelpen?

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:32

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Steffie schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 16:48:
[...]
Ik vraag me af wat de relevantie van dit nieuwsbericht in dit topic is.
Beperkt.
De 'eenmalige' investering die gemoeid is met de OV-Chipkaart kan toch nooit de jaarlijks terugkerende problemen omtrent de exploitatiekosten van de OV bedrijven verhelpen?
Klopt, meer een gevolg van financiëel wanbeleid, een Amsterdams specialisme.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Freee!! schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 17:50:
[...]

Beperkt.

[...]

Klopt, meer een gevolg van financiëel wanbeleid, een Amsterdams specialisme.
offtopic:
Nee, Rotterdam doet het lekker :|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[...]

Ik vraag me af wat de relevantie van dit nieuwsbericht in dit topic is. De 'eenmalige' investering die gemoeid is met de OV-Chipkaart kan toch nooit de jaarlijks terugkerende problemen omtrent de exploitatiekosten van de OV bedrijven verhelpen?
]de exploitatie van het ov-chipsysteem drie keer zo veel kost als die van de oude strippenkaart.
http://www.trouw.nl/nieuw...oge_tarieven_ov-chip.html

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2011 05:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

flowerp schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 22:56:
[...]

offtopic:
Nee, Rotterdam doet het lekker :|
offtopic:
In vergelijking met Amsterdam valt het heel erg mee. Daarnaast ligt de verbouwing van het Centraal Station (met nieuwe metrotunnel) netjes op schema en blijft het binnen de begroting (toegegeven, de pot onvoorzien is wel aangesproken, maar nog lang niet overschreden).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe zit het nou eigenlijk dan met het opladen je OV en dan vervolgens het geld terug vragen of boeken???
Schijnbaar zou dit ook mogelijk zijn??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Verwijderd schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 13:39:
Hoe zit het nou eigenlijk dan met het opladen je OV en dan vervolgens het geld terug vragen of boeken???
Schijnbaar zou dit ook mogelijk zijn??
Naar ik heb vernomen kan dat, maar dat kost € 2,50 administratiekosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goede zaak. Een goede bezuiniging zou trouwens zijn om studenten geen algemene OV-kaart meer te geven, maar een trajectkaart (huis-school en huis-stage). Is natuurlijk vrij makkelijk in te programmeren op de kaart.

Overigens denk ik dat de problematiek van het kraken van de kaarten wel mee valt. Overlastplegers hebben de beschikking niet over apparatuur die dit kan en de rest van de burgers schrik je gewoon af met de zware straffen die op het kraken van de kaart staan.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2011 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Laatst online: 22:40
Freee!! schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 15:53:
[...]

Naar ik heb vernomen kan dat, maar dat kost € 2,50 administratiekosten.
Inderdaad 2,50 euro. Maar als je de kaart terugstuurt naar TLS dan krijg je het volledige bedrag terug zonder administratiekosten. Beetje krom allemaal.....

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Gonadan schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 10:36:
[...]

Dat is erg makkelijk discussiëren, de argumenten van de tegenstanders gewoon onderuitschoffelen en dan van hen eisen dat ze met nieuwe komen. :)
Ik heb enkel gezegd dat ik de aangedragen argumenten verwerpelijk vind. Dat heet het hebben van een mening. En laat ook maar eens zien waar ik eis dat men met andere argumenten moet komen.
[...]

Het idee erachter is op veel vlakken goed, ik zie ook heel veel voordelen van de OVC. De manier waarop is echter ronduit slecht waardoor het product nog alles behalve 'prima' is.
Nou, laat ik het dan begrijpenlijk verwoorden: Idee goed, uitvoedering: faal. Het product anisch, en de methode vind ik dus prima. Dat er gekozen is voor een systeem wat al gehackt was voordat het ingevoerd is, is natuurlijk gewoon te idioot voor woorden. Het bijhouden van reisgegevens vind ik niet een issue om het als "fout" te bestempelen.
[...]

Het leven is niet zwart/wit. Ik heb een of twee pagina's terug nog een aantal dingen gezegd over de vergelijking mobiel en OVC, misschien dat je daar dan nog een reactie op hebt?
Ik voel mij niet genoodzaakt om op iedere post te reageren. Maar jouw mening over een vergelijking hoef ik totaal niet met jou te delen. En ik vertel dat ook elke keer als ik post, dat mensen gewoon een andere mening hebben. En mijn mening lijkt me wel duidelijk, toch..
[...]

Natuurlijk niet, mensen lopen alleen achter een partij aan als die in hun voordeel is. De voorstanders, jij dus, zullen dan ineens met het CBP gaan schermen in discussies.
Ik zie er zelf totaal geen voordeel in voor mij, maar ook geen nadeel. Het boeit mij namelijk geen seconde dat men weet waar ik ben geweest, hoe laat ik ergens vertrok, en hoe laat ik ergens aankom, en hoelang ik er over heb gedaan.
PaveloW schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 10:40:
[...]

Neem aan dat je ook voorstander bent van camera's in je huis om te controleren of je niets illegaals doet etc etc. Als je B zegt.....
Zoals ik al eerder vertelde: Privacy is in mijn ogen - net als geloof - iets voor thuis. Als ik naakt door m'n toko wil lopen, is dat mijn zaak. Doe ik dat buiten op straat, mag het niet. Zelfde geldt voor gebruik van alcohol. Dat mag thuis, en niet in het openbaar. Totaal verschillende zaken.
GoldenSample schreef op dinsdag 01 februari 2011 @ 11:18:
[...]

kijk als je nu eens op mn argumenten in zou gaan en zegt waarom je wat vind, dan komen we ergens.
Mij woorden in de mond leggen, dat ik domweg achter het cbp aan loop ofzo. Of me voor jankerd uitmaken, daarmee komen we nergens.
Maargoed ik ben toch bang dat je te stom bent om te kunnen discusseren gezien je herhaaldelijk bijna nergens op in gaat en nog minder (niet weerlegde) argumenten aandraagd.

Is dit nu gewoon trollen of bevat je het niet helemaal?
Laat eens zien waar ik jouw woorden in de mond leg dan. Ik spreek je niet aan, ik tik m'n tekst in z'n algemeenheid. Ik spreek over "mensen" en niet over "jij". Jij noemt mij nu stom, terwijl ik jou nooit direct op iets heb aangesproken. Dus ik weet niet wie hier nu dingen "niet bevat" en wie er nu op de man aan het spelen. Ik vraag me dan af wie van ons "jij en ik" moeite heeft met begrijpend lezen.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
[...]

Dat de exploitatiekosten voor de OV-Chipkaart 3x zo hoog liggen voor OV bedrijven (!) dan de klassieke strippenkaart. Snap je de relevantie van het bericht nu wel?

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 02-02-2011 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:32

Dido

heforshe

offtopic:
bobwarley: krijg je niet snel genoeg reactie naar je zin of zo?

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffie
  • Laatst online: 22:22

Steffie

Opaque

Verwijderd schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 18:11:
Dat de exploitatiekosten voor de OV-Chipkaart 3x zo hoog liggen voor OV bedrijven (!) dan de klassieke strippenkaart. Snap je de relevantie van het bericht nu wel?
Zonder absolute bedragen is de relevantie van dit nieuwsbericht mijnsziens nog steeds ver te zoeken. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat een bedrijf als het GVB, dat 70 miljoen gemiddeld per jaar moet bezuinigen, een substantieel deel van die 70 miljoen kwijt is aan de exploitatiekosten van de OV-chipkaart. Misschien zit ik er helemaal naast, maar zonder zo'n verantwoording krijg ik sterk de indruk dat de OV-chipkaart een zondebok is voor alle grote financiele problemen waarmee het OV te kampen heeft. Structurele problemen zoals de verdeling tussen rendabele en onrendabele lijnen of achterstallig onderhoud worden echt niet verholpen als het OV-chipkaart project zou stoppen, of als het er nooit was geweest.

offtopic:
En het is inderdaad bijzonder (ongewenst) om je eigen bericht te quoten.

[ Voor 5% gewijzigd door Steffie op 02-02-2011 21:15 ]

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:09
Ik heb vandaag eindelijk m'n brief binnen gekregen voor het deblokkeren van m'n OV-chipkaart. Let op:
"Geachte heer AlterMann,
Op 24-11-2010 is uw ov-kaart geblokkeerd. (... bla bla bla bla ...). Wij vragen u vriendelijk het verschuldigde bedrag binnen 3 weken na dagtekening van deze brief te voldoen. Daarna hebben we het recht om de vordering over te dragen aan een incassobureau."

OK, dus ik moet eerst 2.5 maand wachten op een brief, zelf meerdere malen contact opnemen met de klantenservice.. en dan gaan ZIJ meteen dreigen? Nou nou, wat een service.. Als ik niks had laten horen had ik die 20 euro niet hoeven betalen. Nu wel. En ik gebruik dat ding niet eens meer. Zucht :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

AlterMann schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 21:30:
Ik heb vandaag eindelijk m'n brief binnen gekregen voor het deblokkeren van m'n OV-chipkaart. Let op:
"Geachte heer AlterMann,
Op 24-11-2010 is uw ov-kaart geblokkeerd. (... bla bla bla bla ...). Wij vragen u vriendelijk het verschuldigde bedrag binnen 3 weken na dagtekening van deze brief te voldoen. Daarna hebben we het recht om de vordering over te dragen aan een incassobureau."

OK, dus ik moet eerst 2.5 maand wachten op een brief, zelf meerdere malen contact opnemen met de klantenservice.. en dan gaan ZIJ meteen dreigen? Nou nou, wat een service.. Als ik niks had laten horen had ik die 20 euro niet hoeven betalen. Nu wel. En ik gebruik dat ding niet eens meer. Zucht :P
Och, da's nog niks. Van mijn eerste (nooit gebruikte) chipkaart - NS jaartrajectabonnement - kreeg ik een rekening met bijbehorende dreigbrief zoals die van jou voor 87 cent. Op de een of andere manier is dat ding ooit blijkbaar ingecheckt en daarna weer uitgecheckt in de bus. Dat schijnt standaard aan te staan voor elke chipkaart en als je dan in een propvolle bus dus eens vlakbij zo'n lezer staat loop je dit risico.

Die rekening heeft in ieder geval meer gekost, dan dat hij opgeleverd heeft. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

Uit protest zelf deblokkeren, gaat sinds vorige week prima (ok, nu nog alleen in de bus) met de juiste software en technische ingrepen ;)

YouTube: Effectiviteit OV-chipkaart blokkade

[ Voor 9% gewijzigd door donny007 op 03-02-2011 00:07 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Misschien begrijp ik je filmpje niet helemaal goed, maar de kaart is alleen gedeblokkeerd in de bus en dus niet bij de NS?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YoshiBignose
Tjah, 2 dagen na de eerste check-in met een aangepaste OV-chipkaart kwam de onvermijdelijke melding “OV-chipkaart geblokkeerd” op de NS paal, wat nu?

In de bus proberen, helaas dat werkte ook niet. Dus zetten we een dump van vóór de blokkade terug en tada, inchecken in de bus kan weer (wel op een vreemde manier, er verschijnt geen “u bent al IN/UITgecheckt” melding meer als de kaart twee keer tegen de lezer wordt gehouden, het gaat meer van Goede reis – Tot ziens – Overstap – Tot ziens – Overstap – Tot ziens – Overstap…..)”.
De NS paal trapt er niet in en blijft de kaart negeren. De NS automaat zag het ook niet zitten en verwees ons naar de servicebalie, de kaartlezer in het Hermes kantoortje gaf alleen een melding toen ik probeerde het saldo op te hogen, vreemd dat alleen de kaartlezers in de bus de “gedeblokkeerde” kaart accepteren…. software foutje?

Dus voor 7.50 kun je een dag onbeperkt eerste klas met al het OV door heel Nederland, de daaropvolgende dagen kun je lekker met je kaart de bus blijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Steffie schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 21:10:
[...]
Zonder absolute bedragen is de relevantie van dit nieuwsbericht mijnsziens nog steeds ver te zoeken.
Maar het zal vast wel waar zijn, 1 stempel + stempelkussen kost waarschijnlijk al minder dan de stroom voor de lezers.

Ik vind het eerlijk gezegd een wonder dat die ov-chipkaart installatie in een bus zo goedkoop is dat hij maar 3x zoveel kost als een stempel + stempelkussen.
- Stempel + stempelkussen is imho redelijk aso-vrij. Zie die dingen maar eens te slopen.
- OV-chipkaart lezer wordt aan gehangen / getrokken etc. etc. Daar zal vast 1x per 6 maanden een onderhoudsbeurt voor nodig zijn ( naast updaten van software etc )

Maarja, 3x niets is qua absolute waarde nog steeds niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007

donny007

Try the Nether!

De OV-chipkaart lezers zijn vrij dure apparaten, in de mooi vormgegeven NS paaltjes (gemaakt van degelijke materialen) zit een hele Windows-CE "pda" met rfid reader/writer en netwerk interface verwerkt. Men zou deze prachtige hardware niet moeten slopen of laten rotten voor een station maar voor eigen deur moeten zetten om de garage met de ov-chipkaart te openen zodat de dikke Audi naar binnen kan ;)

De bus lezers zijn simpeler, maar een beetje bus heeft 3 tot 5 van die kaartlezers en een centrale computer met gps,wifi, verschillende sensoren en soms ook gprs etc. zo goedkoop is dat embedded spul niet.... onderschat de kosten niet.....

[ Voor 14% gewijzigd door donny007 op 03-02-2011 01:19 ]

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Volgens mij staan die paaltjes van de NS al wel in verbinding met een centraal systeem. Dus die kunnen eenvoudig controleren, kwestie van implementeren.

Ik heb ze kabels zien leggen voor die paaltjes en dat was niet enkel 3x1,5mm2 maar ging ook data over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Wat misschien een optie is, is dat de apparatuur van de NS een blacklist heeft van alle geblokkeerde kaarten, en dat die blacklist alleen maar groeit, waar bij de bus de lijst wordt gerecycled om ruimte te besparen? Ik weet niet over hoeveel dagen verspreid dat filmpje gemaakt is... misschien stond het kaartnummer gewoon nog op de blacklist en werd de kaart hoe dan ook opnieuw geblokkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro

LauPro

Prof Mierenneuke®

Kaartnummer heeft 14 cijfers. Stel dat je de nummers van 100.000 kaarten op wil slaan dan heb je 1,4 MB nodig :P. Een diskette dus ;) .

Mits gesorteerd op alfabet kan het zoeken gewoon linear, lookup time is een aantal miliseconden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

RaZ schreef op woensdag 02 februari 2011 @ 17:40:
Ik heb enkel gezegd dat ik de aangedragen argumenten verwerpelijk vind. Dat heet het hebben van een mening. En laat ook maar eens zien waar ik eis dat men met andere argumenten moet komen.
Als de aangebrachte argumenten niet geldig zijn is of de discussie afgelopen, of men moet met nieuwe komen. De verwerping op zich zou nog discussiewaardig kunnen zijn.
Nou, laat ik het dan begrijpenlijk verwoorden: Idee goed, uitvoedering: faal. Het product anisch, en de methode vind ik dus prima. Dat er gekozen is voor een systeem wat al gehackt was voordat het ingevoerd is, is natuurlijk gewoon te idioot voor woorden. Het bijhouden van reisgegevens vind ik niet een issue om het als "fout" te bestempelen.
Dat zijn we dan eens.
Ik voel mij niet genoodzaakt om op iedere post te reageren. Maar jouw mening over een vergelijking hoef ik totaal niet met jou te delen. En ik vertel dat ook elke keer als ik post, dat mensen gewoon een andere mening hebben. En mijn mening lijkt me wel duidelijk, toch..
Prima, maar dan is de conclusie die er aan verbonden wordt ook niet meer dan een mening. Dan wordt er blijkbaar niet inhoudelijk op meningen gediscussieerd en heeft een topic al helemaal geen zin.
Ik zie er zelf totaal geen voordeel in voor mij, maar ook geen nadeel. Het boeit mij namelijk geen seconde dat men weet waar ik ben geweest, hoe laat ik ergens vertrok, en hoe laat ik ergens aankom, en hoelang ik er over heb gedaan.
Leuk, maar voorstanders zullen nog steeds met het CBP gaan schermen.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RaZ
  • Niet online

RaZ

Funky Cold Medina

Ik kan natuurlijk nog meer voorbeelden aanhalen, maar die slaan dan totaal niet meer op de discussie van de OVC. Ik had een DNA-databank en een EPD al genoemd. En om dan maar even Johan Cruijf te qouten: "Elk nadeel heb z'n voordeel". Dat is natuurlijk gewoon altijd waar. En dat werkt 2 kanten op. Ik vind het nadeel niet opwegen tegenover het voordeel. En dat punt zal voor mij niet veranderen.

De tegenstanders komen ook niet veel verder dan: het mag niet van het CBP, en ik wil het niet. Prima, maar omdat een 1 of andere instantie iets roept, en om daar als een schaap achter te verschuilen, zonder enig eigen argumentatie, vind ik sowieso al niet een discussie.

En met schaap bedoel ik dan het spreekwoord: Als 1 schaap over de dam is, volgen er meer.

Ik heb heel dat CBP niet nodig om een mening te vormen er over, en kom met prima argumenten (vind ik dan he).

Want waarom mag de ene instantie het wel, en de andere het niet. Daarop word inhoudelijk niet eens op ingegaan, enkel als reactie: "ey, dat is anders". Zelfde als het voorbeeld wat ik aanhaalde in Moerdijk. Werd ook met de meest vage en scheve vergelijkingen uit z'n verband getrokken.

We zien het zelfde met de voor- en tegenstanders van bijvoorbeeld de PVV. Die mensen zullen altijd wel blijven botsen, en met de meest idiote vergelijkingen komen om dingen goed of fout te praten. Een mening verandert per definitie al niet snel, wat dan uitdraait op wellus-nietus, wat de discussie al niet ten goede komt.

Maar ik zal me verders afzijdig houden in dit draadje over het wel of niet registreren van de reizen, want dat gaat sowieso al nergens meer over.

Ey!! Macarena \o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

RaZ schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 11:31:
Ik kan natuurlijk nog meer voorbeelden aanhalen, maar die slaan dan totaal niet meer op de discussie van de OVC. Ik had een DNA-databank en een EPD al genoemd. En om dan maar even Johan Cruijf te qouten: "Elk nadeel heb z'n voordeel". Dat is natuurlijk gewoon altijd waar. En dat werkt 2 kanten op. Ik vind het nadeel niet opwegen tegenover het voordeel. En dat punt zal voor mij niet veranderen.

De tegenstanders komen ook niet veel verder dan: het mag niet van het CBP, en ik wil het niet. Prima, maar omdat een 1 of andere instantie iets roept, en om daar als een schaap achter te verschuilen, zonder enig eigen argumentatie, vind ik sowieso al niet een discussie.

En met schaap bedoel ik dan het spreekwoord: Als 1 schaap over de dam is, volgen er meer.

Ik heb heel dat CBP niet nodig om een mening te vormen er over, en kom met prima argumenten (vind ik dan he).
Als ik het topic een beetje bekijk hebben zowel de voorstanders als de tegenstanders goede argumenten. Ik ben het lang niet met alle argumenten eens maar respecteer ze wel, mits er inderdaad over nagedacht is en het geen herhaling van zetten is. Wat je uiteindelijk van de OVC vindt is persoonlijk, een mening. Beide kampen hebben echter ook aanhangers die minder goede argumenten hebben, dat gebeurt helaas in elke discussie en is vaak niet positief voor een topic. ;)
Want waarom mag de ene instantie het wel, en de andere het niet. Daarop word inhoudelijk niet eens op ingegaan, enkel als reactie: "ey, dat is anders". Zelfde als het voorbeeld wat ik aanhaalde in Moerdijk. Werd ook met de meest vage en scheve vergelijkingen uit z'n verband getrokken.
Dit begrijp ik niet helemaal, waarschijnlijk heb ik ergens wat gemist. Kan je dit uitleggen? Eventueel in DM om het topic niet te veel te verstoren. :)
We zien het zelfde met de voor- en tegenstanders van bijvoorbeeld de PVV. Die mensen zullen altijd wel blijven botsen, en met de meest idiote vergelijkingen komen om dingen goed of fout te praten. Een mening verandert per definitie al niet snel, wat dan uitdraait op wellus-nietus, wat de discussie al niet ten goede komt.

Maar ik zal me verders afzijdig houden in dit draadje over het wel of niet registreren van de reizen, want dat gaat sowieso al nergens meer over.
offtopic:
De insteek van discussieleden verschilt nog wel eens, de één wil graag discussiëren om tot een inzicht te komen en mogelijk van andere argumenten te leren. De ander wil niets anders dan de tegenstander bekeren tot zijn eigen mening.

Een psycholoogachtigpersoon heeft mij wel eens verteld dat het vaak mannen zijn die de ander willen overtuigen, het gaat dan niet om een conclusie vinden maar om gelijk hebben. Dat is wel een beetje de moraal van internetdiscussies.

Wat is eigenlijk de originele insteek van dit topic? :+

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honmashinsei
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-08 01:54
Weet iemand wat er gebeurt als je een persoonlijke OV-chipkaart via het formulier "Beëindiging en restitutie" terugstuurt en uit het systeem laat halen met een negatief saldo erop? Gaan ze dat van je bankrekening afhalen, krijg je een acceptgiro o.i.d. of vervalt dat saldo gewoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan

Gonadan

kthxbye schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 11:49:
Weet iemand wat er gebeurt als je een persoonlijke OV-chipkaart via het formulier "Beëindiging en restitutie" terugstuurt en uit het systeem laat halen met een negatief saldo erop? Gaan ze dat van je bankrekening afhalen, krijg je een acceptgiro o.i.d. of vervalt dat saldo gewoon?
Ik denk dat je er vanuit mag gaan dat ze daar nog wel een factuurtje voor sturen. Dat vervalt echt niet zomaar. Of het direct van je bankrekening af gaat hangt af van of je een automatisch opladen of machtigingen hebt gegeven denk ik.

Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• honmashinsei
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 12-08 01:54
Gonadan schreef op donderdag 03 februari 2011 @ 11:52:
[...]

Ik denk dat je er vanuit mag gaan dat ze daar nog wel een factuurtje voor sturen. Dat vervalt echt niet zomaar. Of het direct van je bankrekening af gaat hangt af van of je een automatisch opladen of machtigingen hebt gegeven denk ik.
Hm, ik zit er een beetje mee. Omdat de NS "vanwege een storing" mijn gratis verkregen jaar Voordeelurenkaart (vanwege afstuderen) niet kan verlengen op eenzelfde kaart heb ik nu een nieuwe kaart gekregen. Dus heb ik 2 OV-Chipkaarten. Ik wil graag mijn oude kaart laten blokkeren e.d. omdat ik het niet prettig vind als er nog eentje in hun systeem "zwerft", maar dat kan alleen als ie gestolen of kwijtgeraakt is. Dus ik wil het netjes via zo'n formulier doen om em te laten beëindigen, maar heb geen zin om te betalen :')
Pagina: 1 ... 50 ... 100 Laatste

Let op:
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.