Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 16:23

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Dido schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 12:55:
[...]

Zo lust ik er nog wel een paar. Op verse vleeswaren staat ook geen houdbaarheidsdatum, dus mag het niet bederven.
Elke plastic kaart, of er nu een magneetstrip of chip (contactloos of niet) op zit, heeft een beperkte geldigheidsduur. Bij de meeste kaarten is dat 5 jaar. Los van een eventueel aan de kaart gekoppeld product (mijn maandabonnement verloopt eerder dan mijn chipkaart, maar mijn bankrekening leeft veel langer dan mijn bankpas). Het idee dat de NS jou een kaart verstrekt die wel het eeuwig leven heeft is dus nogal naief. Dat de geldigheidsduur niet op de kaart vermeld staat is slordig - maar goed, er is weinig waar de NS niet slordig in is als het om de OVC-implementatie gaat, dus veel verbazing mag dat niet wekken.

[...]
Waarom zou dit zo zijn? Als er nergens bij aanschaf, bij de informatie op de automaat of op de pas zelf staat wanneer de pas verlopen is, zou ik er ook van uitgaan dat deze onbeperkt geldig is. Zie bijvoorbeeld ook de Oyster-card in Londen. Omdat ik (of jij) er regelmatig mee te maken heb en weet dat op andere OV-chipkaarten een verloopdatum staat, betekent niet dat andere mensen dat ook weten.

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10-2024
Nou ja, wat ik storender vind is dat het stiekem ook onmogelijk is geworden om mee te reizen op iemand anders zijn/haar voordeelurenkaart.. Op je eigen pas kun je niet aangeven dat je met voordeel wil reizen, en als je zoals aangegeven een kaartje koopt betaal je in geval van een enkeltje een stevige premie bovenop de enkele-reis-met-chipkaart-prijs.
De Samenreiskorting is niet omgezet in de OV-chipkaart. Wilt u in de daluren medepassagiers meenemen voor 40% korting, dan kopen zij voorlopig gewoon een papieren kaartje met korting. U kunt dan zelf wel reizen op saldo.

[ Voor 54% gewijzigd door foppe-jan op 05-11-2010 14:00 ]

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
foppe-jan schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 13:51:
Nou ja, wat ik storender vind is dat het stiekem ook onmogelijk is geworden om mee te reizen op iemand anders zijn/haar voordeelurenkaart.. Op je eigen pas kun je niet aangeven dat je met voordeel wil reizen, en als je zoals aangegeven een kaartje koopt betaal je in geval van een enkeltje een stevige premie bovenop de enkele-reis-met-chipkaart-prijs.
In eerste instantie was het plan dat reizigers bij een automaat een traject/kaartje op een chipkaart zouden laden. Dan zou iets als korting geen probleem zijn.
In principe is zoiets introduceren nog steeds mogelijk.

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 11:52

[...]
Hoezo stiekem onmogelijk? Gewoon een kaartje kopen zoals je zelf zegt dus. In de toekomst zal dit wel worden opgelost door een treinkaartje digitaal op de ovchip te zetten. Voor nu is er geen enkel probleem.

Die stevige premie is inderdaad jammer, maar goed, daar tegen over staat dan wel dat je je privacy gewaarborgd blijft. ;)

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Dido schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 12:55:
[...]

Maar hoe lang heb je hem nou?
Blijkbaar al 5 jaar, omdat die dingen volgens de OV chipkaart desk na 5 jaar verlopen. Zo lang bestaat de OV chipkaart echter nog niet 8)7
Zo lust ik er nog wel een paar. Op verse vleeswaren staat ook geen houdbaarheidsdatum, dus mag het niet bederven.
Van vleeswaren is algemeen bekend dat deze niet oneindig houdbaar zijn. Maargoed, als we het over houdbaarheid hebben dan heeft een plastic kaart een houdbaarheid van wellicht wel honderd jaar. Weet je hoe lang het duurt voordat plastic biologisch is afgebroken? Erg lang. Aangezien de chip in het plastic zit verwerkt moet dus eerst het plastic worden afgebroken voordat de chip kan worden aangetast.
Elke plastic kaart, of er nu een magneetstrip of chip (contactloos of niet) op zit, heeft een beperkte geldigheidsduur. Bij de meeste kaarten is dat 5 jaar.
De kaarten met een geldigheidsduur hebben altijd een geldigheidsduur vermeld op de kaart. Ik heb bijvoorbeeld een kortingspas voor een bepaald taxibedrijf. Het taxibedrijf is bij de eerste batch vergeten om er een geldigheidsduur op te zetten. Gevolg is dat iedereen met zo'n kaart van de eerste batch nog steeds korting krijgt en niet elk jaar een nieuwe kaart hoeft te kopen. Ik heb de kaart natuurlijk nog steeds, na al die jaren :)

Zo iets simpels als een geldigheidsduur of houdbaarheidsdatum moet worden vermeld op een kaart omdat je er als consument niet direct van uit gaat dat een kaart na een bepaalde tijd verloopt, tenzij het natuurlijk op de kaart is vermeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-10 17:52
en als je zoals aangegeven een kaartje koopt betaal je in geval van een enkeltje een stevige premie bovenop de enkele-reis-met-chipkaart-prijs.
[...]
Sinds de laatste prijswijziging maakt dit al weer minder uit, op kortere trajecten is er al geen verschil meer. NS heeft op mijn huis-werk traject de OVchip prijs verhoogt zodat die identiek is aan die van een los kaartje met korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
Trommelrem schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 14:51:
[...]

Blijkbaar al 5 jaar, omdat die dingen volgens de OV chipkaart desk na 5 jaar verlopen. Zo lang bestaat de OV chipkaart echter nog niet 8)7
Ik neem aan dat je zelf toch wel ongeveer weet hoe lang je hem hebt?
Dacht ergens gelezen te hebben dat de eerste kaarten in Rotterdam de vijf jaar al gehaald hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
troftnom schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 15:02:
[...]

Dacht ergens gelezen te hebben dat de eerste kaarten in Rotterdam de vijf jaar al gehaald hebben...
Al een poosje. Ik ga er echt niet op letten wanneer ik hem heb aangeschaft. Ik denk ook niet dat ik de kassabon nog heb. Ik denk dat ik hem al 3 a 4 jaar heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
Trommelrem schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 15:13:
[...]

Al een poosje. Ik ga er echt niet op letten wanneer ik hem heb aangeschaft. Ik denk ook niet dat ik de kassabon nog heb. Ik denk dat ik hem al 3 a 4 jaar heb.
Onbekende kaart op NS-site ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
Uiteindelijk gaat alles iedereen 100% meevallen. Vandaag op de servicelijnen gereden in Arnhem (veel bejaarden in de bus) en de meesten zijn al overgestapt op de OV-Chipkaart. Ze vonden alleen het aanvragen moeilijk en moesten even wennen aan het inchecken en vooral het uitchecken. Vooral over het automatisch opladen zijn ze helemaal lyrisch. Aan de strippenkaart (die bij iedereen ineens heilig is) moesten ze langer wennen.

Oh, een opmerking naar alle studenten. Wees a.u.b. iets voorzichtiger met de S-OVC. De kaarten willen nogal eens kapot gaan als je ze blijft buigen. Je wilt niet weten in wat voor staten ik de papieren-studenten OV kaart soms aantrof.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Tja die oude dingen pasten niet in je portomonne en zaten dus maar bij m'n papier geld (niet gevouwen overigens!) maar daarvan was de plastificatie zo slecht dat na 2 maanden de hoekjes al los begonnen te raken.

En nee ik ga niet een los mapje nemen voor iets wat ook op creditcardformaat kan maar enkel niet gebeurd omdat men daar te lui voor is (iets anders kan ik niet bedenken).

Tegenwoordig is het met de OV Chipkaart beter, dat dat ding echter zo snel kapot gaat vind ik erg jammer, zelf gelukkig nooit last van gehad maar vind het in m'n portemonnee ook altijd zo frappant, sommige pasjes verslijten waar je bij staat (Rabobank pinpas breekt en scheurt gewoon) andere zijn oer degelijk.

Mijn OV chipkaart is van dusdanig zacht kunststof, als ik die langs redelijk grovestof haal met een hoekje (bijvoorbeeld m'n broek) zit er een vlak kantje aan omdat 't weg gesleten is 8)7 Op de stof zit dan wat wit 'ovchikaartplastic'.
Verder worden na nog geen jaar gebruik de letters op de achterkant al grauw en vlekkerig en dus langzaam onleesbaar. Heel raar als dat ding altijd in m'n portemonnee zit en er een keer of 6 per week uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-10 14:58

PauseBreak

derp!

trolleystad schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 19:08:
Oh, een opmerking naar alle studenten. Wees a.u.b. iets voorzichtiger met de S-OVC. De kaarten willen nogal eens kapot gaan als je ze blijft buigen. Je wilt niet weten in wat voor staten ik de papieren-studenten OV kaart soms aantrof.
Dat is een mooie. In plaats van dat het product gewoon 'hufterproof' is, moet de gebruiker er ineens zuinig mee omgaan. Dat was met de oude ook niet het geval :P
Bovendien is het ook gewoon feitelijk onmogelijk. Iedere bus heeft weer andere palen. Zo had ik laatst het probleem dat ik in de 12s wel in, maar niet meer uit kon checken doordat de paal het ding simpelweg niet wou lezen. 't Ding gaf geen enkele respons toen ik de kaart in de portemonnee aanbood, op exact dezelfde wijze en bij dezelfde paal als waar ik incheckte. Dan moet je dus die kaart eruit halen, tegen de paal aanhouden en tsja, dan buigt er idd wel eens iets. Daar hoort die kaart gewoon tegen te kunnen. Ik ga er dus ook zeker niet specialer mee om dan met mijn bankpas, id, of rijbewijs (die allemaal hun verwachte levensduren halen). Als het kapot gaat, reis ik wel gewoon donkergrijs met een kopie van de aanvraag voor een nieuwe :P
Dat ze die kaart niet voldoende sterk hebben gemaakt is echt niet mijn probleem.

Edit:
@ vorige pagina en de roze strippenkaart:
Op dit moment is deze strippenkaart nog te koop. Als je goed had gelezen, was mijn voorstel dus om die kaart gewoon in de verkoop te houden voor een beperkt aantal doelgroepen. Dat hoeft geen enkel probleem te zijn.

[ Voor 10% gewijzigd door PauseBreak op 07-11-2010 18:55 ]

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

PauseBreak schreef op zondag 07 november 2010 @ 18:52:
[...]

Dat is een mooie. In plaats van dat het product gewoon 'hufterproof' is, moet de gebruiker er ineens zuinig mee omgaan. Dat was met de oude ook niet het geval :P
Nooit een verregende strippenkaart gehad, of een strippenkaart waarvan een stempel door een vouw onleesbaar is geraakt?
@ vorige pagina en de roze strippenkaart:
Op dit moment is deze strippenkaart nog te koop. Als je goed had gelezen, was mijn voorstel dus om die kaart gewoon in de verkoop te houden voor een beperkt aantal doelgroepen. Dat hoeft geen enkel probleem te zijn.
Dus problemen met een nieuw systeem los je op door het oude systeem in ere te herstellen?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJames
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

Uiteindelijk gaat alles iedereen 100% meevallen. Vandaag op de servicelijnen gereden in Arnhem (veel bejaarden in de bus) en de meesten zijn al overgestapt op de OV-Chipkaart. Ze vonden alleen het aanvragen moeilijk en moesten even wennen aan het inchecken en vooral het uitchecken. Vooral over het automatisch opladen zijn ze helemaal lyrisch. Aan de strippenkaart (die bij iedereen ineens heilig is) moesten ze langer wennen.

Dan moeten ze het beter maken. Een kennis van me heeft er afgelopen jaar 6 stuks gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
MrJames schreef op zondag 07 november 2010 @ 19:14:
[...]

Dan moeten ze het beter maken. Een kennis van me heeft er afgelopen jaar 6 stuks gehad.
Natuurlijk zijn er productiefouten e.d., feit blijft wel dat veel mensen er ongelofelijk lomp mee omgaan. Vandaag had ik een student met een studentenOVC met een barst erin. Met veel geweld probeerde hij in te checken, maar dat mislukte natuurlijk. Kaart stuk. Hoe zou die kaart nu gebroken zijn.... Met de papierenstudentenkaart had je hetzelfde. Die zagen er vaak ook uit alsof ze 20x meegewassen waren in de wasmachine, gebruikt zijn om een brand te blussen, etc. Je kunt zo'n kaart niet hufterproof maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Had het al eerder gepost maar die papieren dingen waren ook verschikkelijk slecht geplastificeerd en te groot waardoor ze gegarandeerd kapot gingen in je portemonnee, tas of zak als je er geen speciaal hoesje voor ergens vandaan toverde of hem in een boek oid bewaarde.

Het is geen museumstuk maar zo moest je 'm wel behandelen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

GoldenSample schreef op maandag 08 november 2010 @ 10:12:
Had het al eerder gepost maar die papieren dingen waren ook verschikkelijk slecht geplastificeerd en te groot waardoor ze gegarandeerd kapot gingen in je portemonnee, tas of zak als je er geen speciaal hoesje voor ergens vandaan toverde of hem in een boek oid bewaarde.

Het is geen museumstuk maar zo moest je 'm wel behandelen :P
Nou moet je mijn anti-anti-OV-opmerkingen richting jou absoluut niet persoonlijk opvatten :P Maar ik heb drie jaar rondgelopen met mijn eerste papieren OV-studentenkaart, twee jaar met mijn tweede en een jaar met mijn derde. Ze zaten (na wat bijknippen van de randen zodat ze überhaupt in mijn portemonnee pasten) achter elkaar in mijn portemonnee achter een doorzichtig stuk plastic. Gewoon, omdat het kon, en zodat het leek alsof er nog wát in m'n portemonnee zat. De kaarten zijn nooit stukgegaan, en zagen er na die drie jaar allemaal nog hetzelfde uit (afgezien van kleur en geldigheidsdatum natuurlijk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
CodeCaster schreef op maandag 08 november 2010 @ 10:21:
[...]

Nou moet je mijn anti-anti-OV-opmerkingen richting jou absoluut niet persoonlijk opvatten :P Maar ik heb drie jaar rondgelopen met mijn eerste papieren OV-studentenkaart, twee jaar met mijn tweede en een jaar met mijn derde. Ze zaten (na wat bijknippen van de randen zodat ze überhaupt in mijn portemonnee pasten) achter elkaar in mijn portemonnee achter een doorzichtig stuk plastic. Gewoon, omdat het kon, en zodat het leek alsof er nog wát in m'n portemonnee zat. De kaarten zijn nooit stukgegaan, en zagen er na die drie jaar allemaal nog hetzelfde uit (afgezien van kleur en geldigheidsdatum natuurlijk).
Inderdaad. Ik heb ze ook allemaal gewoon in mijn portemonnee laten zitten. Geen enkele die kapot is gegaan. Heb ze onlangs vernietigd, maar ze zagen er allemaal nog als nieuw uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

CodeCaster schreef op zondag 07 november 2010 @ 19:06:
[...]

Nooit een verregende strippenkaart gehad, of een strippenkaart waarvan een stempel door een vouw onleesbaar is geraakt?
Nee, ik ga secuur met mijn dingen om namelijk. Bovendien is het probleem met regen niet zo moeilijk: Gewoon in je jas houden dat ding, en wat vouwen betreft ook niet. Gewoon 1x vouwen en verder niks meer aan doen.
Dus problemen met een nieuw systeem los je op door het oude systeem in ere te herstellen?
Dat is niet wat ik zeg, daarnaast herstel je het niet in ere, want het 'oude' systeem is nu ook nog werkzaam en een geldig vervoersbewijs in vrijwel geheel Nederland.
Als ze de huidige problemen/bezwaren weg willen werken is dat natuurlijk prima, maar in de tussentijd moet er wel een keuze zijn vind ik, en die keuze is er op dit moment gewoon niet.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Hier ook altijd die dingen bewaard, kwamen er als nieuw weer uit. Mijn broertje heeft zijn studenten OV ook alweer stuk, heeft nog geen 3 maanden geduurd. Dat zo'n pasje gevoelig is snap ik ook wel, maar als ik zie dat pinpassen waar gewoon een breuk langs de magneetstrip zat gewoon blijven werken of schoolpasjes waarbij het chipje aan de achterkant met plakband in het kaartje is geplakt ook nog gewoon werkt...
Lullige is dus, nou moet ie een nieuwe pas aanvragen, en in de tussentijd mag ie zelf zijn OV betalen en hopen dat het achteraf vergoed gaat worden. Aanvragen zelf was ook al zo'n hel, ze zijn destijds 2x de aanvraag kwijtgeraakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:35
troftnom schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 15:02:
[...]

Ik heb een anonieme kaart aangeschaft die na nog geen 4 jaar "verlopen" was. Daar sta je dan op een stationnetje Berkel Westpolder waar geen nieuwe kaart te koop is. Ik heb die kaart misschien 8 gebruikt voor een traject van max. 2,50 euro. Dan is het een flinke "opslag" zo'n kaart van 7,50 en inmiddels 8 euro.
Ik had dus ook geen idee dat zo'n kaart een geldigheidsdatum had, staat ook niet op de kaart aangegeven.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

PauseBreak schreef op maandag 08 november 2010 @ 11:21:
[...]

Nee, ik ga secuur met mijn dingen om namelijk. Bovendien is het probleem met regen niet zo moeilijk: Gewoon in je jas houden dat ding, en wat vouwen betreft ook niet. Gewoon 1x vouwen en verder niks meer aan doen.
Jij beschrijft hier toch echt "secuur omgaan met", iets wat volgens jou met de strippenkaart niet hoefde.
Dat is niet wat ik zeg, daarnaast herstel je het niet in ere, want het 'oude' systeem is nu ook nog werkzaam en een geldig vervoersbewijs in vrijwel geheel Nederland.
Als ze de huidige problemen/bezwaren weg willen werken is dat natuurlijk prima, maar in de tussentijd moet er wel een keuze zijn vind ik, en die keuze is er op dit moment gewoon niet.
We, en dan bedoel ik ons reizigers, zitten sinds een jaar of anderhalf in een overgangsperiode naar een nieuw systeem. Sinds iets minder dan een jaar hebben we een enorm grote groep testers (namelijk studenten) waardoor een flink aantal aanloopproblemen zijn gevonden en (worden) opgelost. Door een geleidelijke invoering waren dergelijke problemen veel minder snel of misschien zelfs helemaal niet aan het licht gekomen en waren ze achteraf wellicht lastiger op te lossen geweest.

Ik snap de aversie tegen de chipkaart en het gebruiken van de studenten als proefkonijnen gewoon niet. Dat verschillende aspecten niet juist worden belicht en opgelost, denk aan de moeite die je moet doen voor het terugbetaald krijgen van reiskosten bij een defecte kaart of het terugkrijgen van een onterecht niet teruggestort instaptarief, vind ik uiteraard betreurenswaardig en dat moet opgelost worden.

Maar ga daar dan op hameren, en niet op het in stand houden van de toch al ten dode opgeschreven strippenkaart, zelfs niet voor bepaalde doelgroepen.

[ Voor 3% gewijzigd door CodeCaster op 08-11-2010 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-10 13:16
Ik ben het niet eens met de gemaakte keuzes in de huidige implementatie van de OVchipkaart. Daarmee beschouw ik de OVchipkaart een slecht ontworpen product die ik niet wil gebruiken, al verwacht ik dat de overheid namens de Ovbedrijven de huidige implementatie zal doordrukken. Echter dit maakt de strippenkaart niet heilig in mijn opinie en wat mij betreft had de strippenkaart al 10 jaar geleden het enkeltje naar het museum mogen krijgen.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15:41
OV chip begint ook langzaam aan te komen in de Qbuzz bussen of niet? Ik zat vanochtend in de bus in Groningen, en toen zag ik ineens die units hangen, met een sticker erop "Nog niet in gebruik".

En die zaten er vorige week nog niet volgens mij :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Laatst online: 21-08 11:20
Cobb schreef op maandag 08 november 2010 @ 12:21:
[...]

Ik had dus ook geen idee dat zo'n kaart een geldigheidsdatum had, staat ook niet op de kaart aangegeven.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/zkBnPyJZoMCMQABMrXSIYkGS/full.jpg

Op mijn beide (persoonlijke) OV-chipkaarten (bovenste NS, onderste TLS) staat dat in ieder geval wel vermeld, en het enige verschil tussen een persoonlijke en anonieme TLS-chipkaart is volgens mij het kleurtje (geel bij persoonlijk, blauw bij anoniem).

[ Voor 7% gewijzigd door Alex) op 08-11-2010 13:41 ]

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
Cobb schreef op maandag 08 november 2010 @ 12:21:
[...]
Ik heb een anonieme kaart aangeschaft die na nog geen 4 jaar "verlopen" was. Daar sta je dan op een stationnetje Berkel Westpolder waar geen nieuwe kaart te koop is. Ik heb die kaart misschien 8 gebruikt voor een traject van max. 2,50 euro. Dan is het een flinke "opslag" zo'n kaart van 7,50 en inmiddels 8 euro.
Ik zou zeker eens gaan klagen bij de verkopende partij, zeker gezien je die 4 jaar nog niet eens gehaald hebt. Bij het RET (zo te zien zit je in de buurt van Rotterdam) is er blijkbaar wel eens wat mis mee gegaan gezien deze regeling.
Aan je eerder bericht tezien was je kaart nog niet eens een jaar oud :?.
Frappant trouwens dat je destijds wel wist te melden dat er een geldigheidstermijn is. Dat is een beetje het probleem met ons selectieve geheugen. ;)
Cobb schreef op donderdag 28 januari 2010 @ 11:05:
Gisteren mij eerste kaart gekocht voor 8 euro...dat ding is maar 4 jaar geldig. Dusss over 4 jaar kan ik weer opnieuw lappen, dan inmiddels een tientje. Ik ga maar zelden met het OV, dus dat betekent een flinke verhoging in vergelijking tot de ouderwetsche strippenkaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11:35
De kaart waar ik het over had was van mijn vriendin toen zij hem kocht was het nog niet bekend, diegene waar jij na refereert is idd mijn eerste. Ik moest mij frustratie nog een keer kwijt.

Vier tot vijf jaar? Wat zijn dat voor voorwaarden?

Het was zo'n kaart waar de Erasmusbrug op stond afgebeeld.

[ Voor 52% gewijzigd door Cobb op 08-11-2010 17:46 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Cobb schreef op maandag 08 november 2010 @ 17:25:
Vier tot vijf jaar? Wat zijn dat voor voorwaarden?
Dat zijn toch gewoon briljante voorwaarden, iedereen die zegt dat hij korter houdbaar is dan een persoonlijke kaart kan je wijzen op de 5 jaar en in de praktijk heb je er gewoon een jaar vanaf gehaald...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 16:28

Dido

heforshe

Kennelijk hebben die anonieme kaarten gewoon een geldigheidsduur van 5 jaar vanaf het moment van productie (wat helemaal niet zo gek is). Aangezien ze niet persoonsgebonden zijn, worden ze in batches tegelijk gemaakt en als je er een aanschaft van een batch van een jaar oud is ie nog maar 4 jaar geldig. Het zou wel heel erg handig zijn als ze een geldigheidsdatum erop zouden vermelden, want anders sta je dus inderdaad voor lul bij sommige stations.
Trommelrem schreef op vrijdag 05 november 2010 @ 14:51:
Ik denk het wel. En de eerste batches anonieme kaarten zullen zeker meer dan vijf jaar geleden aangemaakt zijn. Early adapters krijgen de kinderziekten voor hun kiezen, dat weet je vantevoren :P
Maargoed, als we het over houdbaarheid hebben dan heeft een plastic kaart een houdbaarheid van wellicht wel honderd jaar.
Leest nou iedereen over mijn voorbeelden heen? Elke plastic kaart die ik heb heeft een beperkte houdbaarheid. Kijk bijvoorbeeld eens op je bankpas of je creditcard.
Weet je hoe lang het duurt voordat plastic biologisch is afgebroken?
offtopic:
Ja, dat weet ik. En nee, dat duurt afhankelijk van de kunststof en de omstandigheden veel minder lang dan vaak gedacht wordt. Op een standaard vuilstort overleven kranten het langer dan veelgebruikte kunststof verpakkingen.
Aangezien de chip in het plastic zit verwerkt moet dus eerst het plastic worden afgebroken voordat de chip kan worden aangetast.
Dat is volslagen irrelevant. Het gaat er bij dat soort dingen om dat de techniem kan veranderen, en dat je bij een geupgrade chip simpelweg in X jaar alle kaarten vervangen hebt, in plaats van dat je iedereen ertoe moet gaan bewegen dat ze hun oneindig houdbare kaart moeten gaan opwisselen (zie je het voor je? Al die mensen die het blijven uitstellen om vervolgens te gaan klagen dat er van alles foutgaat als ze met zijn allen op het laatste moment overstappen).
Zo iets simpels als een geldigheidsduur of houdbaarheidsdatum moet worden vermeld op een kaart omdat je er als consument niet direct van uit gaat dat een kaart na een bepaalde tijd verloopt, tenzij het natuurlijk op de kaart is vermeld.
Ik ben met je eens dat de verloopdatum erop zou moeten staan, zeker als de geldigheid ingaat bij productie en niet bij verkoop (en daar lijkt het op).

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-10 12:48
Ik wordt niet goed van die studenten ov-chipkaart. Even een overzicht:

1) 14 oktober: ov-chipkaart kwijtgeraakt, direct met de klantenservice gebeld. Kaart zou geblokkeerd worden en ik zou binnen 2 weken een nieuwe krijgen.
2) 28 oktober maar weer eens gebeld, want ik heb nog geen kaart. Bleek dat de kaart per ongeluk beëindigd is i.p.v geblokkeerd.... Lekker dan.
3) 28 oktober gelijk een nieuwe aanvraag ingediend.
4) 2 novemer aanvraag formulier ingevuld en terug opgestuurd.
5) 9 november: Krijg een brief dat de aanvraag niet voltooid kan worden, omdat ik al gekoppeld ben aan een kaartnummer wat klopt. Maar de kaart is al beëindigd, dus dat zou niet moeten uitmaken.

Net weer gebeld en situatie uitgelegd. Antwoord: ja,aha,hmm. Ok, komt eraan. Nog vragen?. Sorry hoor, maar wat voor een service is dat?! Na enig aandringen komt hij dus wel naar mij toe, maar ik ben er niet gerust op...

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Nu online
Verwijderd schreef op donderdag 05 november 2009 @ 19:50:
Vandaag een wat mindere ervaring met de ov chipkaart gehad. Op een bus lijn van veolia of hoe ze precies heten (valleilijn bus naar ede-wageningen), kwam vandaag een ander soort bus dan normaal. De gewone bus heeft denk ik nog niet de ov chipkaart, maar deze had een geactiveerde reader. Ik check dus in en het piepje klonk goed, bij het uitstappen checkte ik weer uit, en weer een goed piepje. Toen ik even later mijn saldo & transacties bekeek, bleek er twee maal 4 euro te zijn afgeschreven.

Nu zal dat waarschijnlijk wel komen doordat die soort bus eigenlijk helemaal niet op dat traject voor die lijn zou moeten rijden, maar toch...

Eens kijken of ik ergens mijn geld terug kan krijgen. In deze is het toch wel jammer dat de ov chipkaart niet 1 aanspreek punt heeft. De gvb in amsterdam heeft duidelijke loketten, maar geen idee bij wie ik voor deze vage bus moet zijn. Ik neem aan bij die veolia ofzo die normaal op die lijn rijdt, maar of die loketten of een terug gave formulier hiervoor kennen is dan ook weer uitzoeken...
Tegen deze faal ben ik dus ook aangelopen. Ik heb een stad/streekproduct waardoor ik 1 zone gratis mag rijden. Normaal liet ik altijd mijn kaart zien waarop de zone was af te lezen. Niets aan de hand. Tot op een dag een chagarijnige Connexxion-chauffeur zei dat ik dat ding maar gewoon tegen de lezer aan moest houden. Ik was wat sceptisch maar uiteindelijk gewoon gedaan. Het werkte als een tierelier. Nu rijd ik met enige regelmaat met de GVU (=Connexxion) en in mijn eigen stad Connexxion zelf. Maar in mijn eigen stad rijdt (helaas) ook nog de Veolia. Dus ik gewoon blind mijn OV-chipkaart tegen die lezer aanhouden. Dat was dus erg dom van mij want dat was blijkbaar niet de bedoeling met mijn abo.

Aan de ene kant dom van mij dat ik het stickertje niet heb gelezen. Aan de andere kant, waarom moeten er nu verschillende manieren zijn om in te checken? Vind dit niet ech klantvriendelijk. Al helemaal niet omdat ik geen tegoed op mijn kaart heb staan en een maand op mijn geld kan wachten. Ik sta nu negatief en mijn chipkaart is dus onbruikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
Robkazoe schreef op woensdag 10 november 2010 @ 08:55:
[...]
Aan de ene kant dom van mij dat ik het stickertje niet heb gelezen. Aan de andere kant, waarom moeten er nu verschillende manieren zijn om in te checken?
Die zijn er niet, er zijn alleen verschillende kastjes van verschillende fabrikanten. Geen enkele fabrikant mag het monopolie hebben e.d.

De ProData kastjes van Veolia, Arriva en Syntus kunnen inderdaad nog niet overweg met zone-abbo's.
[...]
Vind dit niet ech klantvriendelijk.
True, ik vind het ook onduidelijk. Ik moest in eerste instantie ook al mijn passagiers met zo'n ding verplichten in te checken, maar je kunt van passagiers niet verwachten dat ze gaan kijken welke vervoerder er aan komt rijden. Wij hebben hier bijvoorbeeld ook gedeelde lijnen (lijnen waar 2 vervoerders op rijden) en dat heeft al voor problemen gezorgd.
[...]
Al helemaal niet omdat ik geen tegoed op mijn kaart heb staan en een maand op mijn geld kan wachten. Ik sta nu negatief en mijn chipkaart is dus onbruikbaar.
Naja, onbruikbaar niet helemaal. Als je er wat tegoed op zet (je weet nooit wanneer je 't een keer nodig hebt, bijv. als je net buiten je zone gaat reizen) kun je gelijk weer gebruik maken van je kaart. Maar Veolia moet gewoon je geld teruggeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb sinds een half uur geleden problemen met mijn (studenten)ov-chipkaart.
Ik ging na het inchecken in de bus zitten, waarbij er blijkbaar een klein scheurtje in mijn kaart is gekomen!
Toen ik daarna probeerde uit te checken deed hij helemaal niks, geen rood lampje, geen bliepje, niks nada noppes..
Dan zul je ook net zien dat je de enigste bent die uit moet checken met een chipkaart, nu weet ik dus ook niet of het aan mijn (kapotte) kaart lag of aan het apparaat..
Iemand hier ervaring mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Eldariel schreef op dinsdag 09 november 2010 @ 18:33:
Ik wordt niet goed van die studenten ov-chipkaart. Even een overzicht:

1) 14 oktober: ov-chipkaart kwijtgeraakt, direct met de klantenservice gebeld. Kaart zou geblokkeerd worden en ik zou binnen 2 weken een nieuwe krijgen.
2) 28 oktober maar weer eens gebeld, want ik heb nog geen kaart. Bleek dat de kaart per ongeluk beëindigd is i.p.v geblokkeerd.... Lekker dan.
3) 28 oktober gelijk een nieuwe aanvraag ingediend.
4) 2 novemer aanvraag formulier ingevuld en terug opgestuurd.
5) 9 november: Krijg een brief dat de aanvraag niet voltooid kan worden, omdat ik al gekoppeld ben aan een kaartnummer wat klopt. Maar de kaart is al beëindigd, dus dat zou niet moeten uitmaken.

Net weer gebeld en situatie uitgelegd. Antwoord: ja,aha,hmm. Ok, komt eraan. Nog vragen?. Sorry hoor, maar wat voor een service is dat?! Na enig aandringen komt hij dus wel naar mij toe, maar ik ben er niet gerust op...
En waarom wordt je nu niet goed van de ov-chipkaart? Dit is gewoon standaard knudde gedrag van de IB-Groep / DUO... Dit was echt niet anders geweest zonder chipkaart hoor....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Verwijderd schreef op woensdag 10 november 2010 @ 17:07:
Dan zul je ook net zien dat je de enigste bent die uit moet checken met een chipkaart, nu weet ik dus ook niet of het aan mijn (kapotte) kaart lag of aan het apparaat..
Iemand hier ervaring mee?
Geen ervaring mee, maar je kunt kijken of een automaat je kaart nog wel kan lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Verwijderd schreef op woensdag 10 november 2010 @ 17:07:
Ik ging na het inchecken in de bus zitten, waarbij er blijkbaar een klein scheurtje in mijn kaart is gekomen!
Toen ik daarna probeerde uit te checken deed hij helemaal niks, geen rood lampje, geen bliepje, niks nada
Ik hoor vaak dat die kaart een beetje scheurt en het niet meer doet. Waar maak ik een denkfout? Ik denk altijd dat de kaart voor de handbaarheid is en dat het om die vierkante centimeter rechtsonder gaat. Ik dacht dus dat je hem in acht stukken kon knippen en dan het juiste stukje nog steeds als chipkaart kan gebruiken.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Laatst online: 15-10 16:43

Onbekend

...

Er zit een antenne in die langs de zijkanten van de hele kaart loopt. Op die manier kan hij met de antenne genoeg energie opvangen om zelf een verwerking uit te voeren.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Laatst online: 16:38

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Gomez12 schreef op woensdag 10 november 2010 @ 17:26:
[...]
En waarom wordt je nu niet goed van de ov-chipkaart? Dit is gewoon standaard knudde gedrag van de IB-Groep / DUO... Dit was echt niet anders geweest zonder chipkaart hoor....
Precies, dit ligt niet aan de ov-chipkaart maar aan IBG/DUO en daar heeft het al nooit gedeugd. Waarom denk je dat ze elke paar jaar de naam veranderen :? Niet dat dat helpt, want dezelfde incompetente minkukels blijven er gewoon zitten en er verandert behalve de naam dus precies helemaal niks.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
Vandaag weer een aantal mensen duidelijk gemaakt dat de OV-Chipkaart een contactLOZE kaart is. Weer 2 studenten met kapotte kaarten (scheurtje in de kaart).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Onbekend schreef op woensdag 10 november 2010 @ 18:58:
Er zit een antenne in die langs de zijkanten van de hele kaart loopt. Op die manier kan hij met de antenne genoeg energie opvangen om zelf een verwerking uit te voeren.
Ah, ok. Ik weet niet of dat ding een beetje massa heeft maar mss kan Floxy 'm aan elkaar solderen? :P
trolleystad schreef op woensdag 10 november 2010 @ 19:32:
Vandaag weer een aantal mensen duidelijk gemaakt dat de OV-Chipkaart een contactLOZE kaart is.
Wat bedoel je? Dat je de kaart met the force uit je portemonnee moet laten zweven?

[ Voor 27% gewijzigd door Sando op 10-11-2010 19:34 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Sando schreef op woensdag 10 november 2010 @ 19:32:
[...]
Wat bedoel je? Dat je de kaart met the force uit je portemonnee moet laten zweven?
Ach, als ik als passagier al zie dat sommige mensen de kaart dubbelvouwen tegen de lezer dan gok ik dat ik wel snap wat hij bedoelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
Waarom moet je eigenlijk betalen voor de kaart zelf naast de dienst die je afneemt? Dat was bij de strippenkaart toch ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Gomez12 schreef op woensdag 10 november 2010 @ 19:43:
Ach, als ik als passagier al zie dat sommige mensen de kaart dubbelvouwen tegen de lezer dan gok ik dat ik wel snap wat hij bedoelt.
Dat is gewoon idioot. Ik heb nog niet zulke acties gezien, dus ik vergat die optie even. :P
Roenie schreef op woensdag 10 november 2010 @ 20:01:
Waarom moet je eigenlijk betalen voor de kaart zelf naast de dienst die je afneemt? Dat was bij de strippenkaart toch ook niet.
Omdat wij dat nog doen ook.
Doet me denken aan het prijskaartje van €50 aan een paspoort hangen, en vervolgens identificatieplicht invoeren.

Ik vind: Druk je het door de strot, dan moet het verplicht gratis zijn. Maarja wie ben ik, ik stond ook niet met een zwarte vlag in Den Haag ofzo toen die chip erdoor kwam.

[ Voor 102% gewijzigd door Sando op 10-11-2010 20:03 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Sando schreef op woensdag 10 november 2010 @ 19:32:
Ah, ok. Ik weet niet of dat ding een beetje massa heeft maar mss kan Floxy 'm aan elkaar solderen? :P
Ik neem aan dat je het niet serieus bedoelt. :)
Solderen zal niet gaan. Het ziet er zo ongeveer uit:
Afbeeldingslocatie: http://www.haohaotech.com/uploadfile/20091213/20091213233859188.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Onbekend schreef op woensdag 10 november 2010 @ 20:54:
[...]

[afbeelding]
Waar haal ik die?

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Roenie schreef op woensdag 10 november 2010 @ 20:01:
Tja, veel mensen slikken het gewoon. Er wordt ook fors verdiend aan de verkoop van de kaart. Zo'n kaart kost echt niet meer dan 2 euro aan productie en logistiek. En als er per kaart meer als 1 euro aan administratieve handelingen uitgegeven wordt, dan moeten ze toch eens naar de efficiency van de organisatie gaan kijken. :)

Het is dat ik geen chipkaart heb, anders zou ik hem misschien nog wel kunnen gebruiken om de toegangspoortjes bij ons op de zaak te openen. Dat systeem werkt met dezelfde chips en ik kan zelf als beheerder nieuwe kaartnummers in het systeem zetten. (Kwestie van kaart voor lezer houden, in de logging het nummer van de kaart teruglezen en een kaart met dat nummer toevoegen aan het systeem.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op woensdag 10 november 2010 @ 23:02:
[...]

Tja, veel mensen slikken het gewoon. Er wordt ook fors verdiend aan de verkoop van de kaart. Zo'n kaart kost echt niet meer dan 2 euro aan productie en logistiek. En als er per kaart meer als 1 euro aan administratieve handelingen uitgegeven wordt, dan moeten ze toch eens naar de efficiency van de organisatie gaan kijken. :)
De fysieke kaart (blanco) kost ongeveer een euro. Meestal iets meer voor een 4K kaart, maar laten we stellen dat TLS in enige mate bulk-korting krijgt en het op een euro houden. Daarna moet daar een verwerkingsproces overheen om dat een OV-Chipkaart te maken: hij moet bedrukt worden, geregistreerd, voorzien van data en crypto-keys, etc. Daarna moet ofwel een mens 'm in een automaat stoppen ofwel moet 'ie op de een of andere manier verzonden worden. Die kosten kan ik je niet direct voorrekenen, maar laten we dat op nog een euro schatten. Daarna komt er 4 euro bij voor het bedrag dat je 'rood' mag staan, zodat 't niet loont om steeds een nieuwe kaart te kopen ipv uit te checken. Zitten we al op 6 euro. Het ding kost €7.50. Komt in de buurt, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Onbekend schreef op woensdag 10 november 2010 @ 20:54:
[...]
[afbeelding]
Was wel serieus, als ik iets doms zei dan was dat oprecht. Ik dacht koperdraadje ofzo. Maar het is zeker een spoeltje?
_O-

Maar inderdaad, je komt in de buurt. Toch vind ik het ook getuigen van erg onchristelijke kutmanieren.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Tsja, de 13 in rot13 is strict gezien ook een crypto key :P Dat was verder geen waardeoordeel.
Maar inderdaad, je komt in de buurt. Toch vind ik het ook getuigen van erg onchristelijke kutmanieren.
Tsja, zoals ik al zei gaat 't om de daadwerkelijke gemaakte kosten plus ervoor zorgen dat 't niet loont om het systeem te omzeilen met elke rit een nieuwe kaart. Onlogisch vind ik 't niet, moet ik zeggen.

Het kan wel anders overigens. Bijvoorbeeld in Boston krijg je gratis een CharlieCard, maar daar heb je een ander systeem voor het betalen voor je rit. Hier check je in en uit en betaal je naar rato, daar betaal je bij aanvang een vast bedrag. Hier kun je met een lege kaart reizen (sta je rood), daar móet je er eerst geld op zetten.

Oh en ja, het is een spoel.

Verwijderd

CyBeR schreef op woensdag 10 november 2010 @ 23:22:
[...]

De fysieke kaart (blanco) kost ongeveer een euro. Meestal iets meer voor een 4K kaart, maar laten we stellen dat TLS in enige mate bulk-korting krijgt en het op een euro houden. Daarna moet daar een verwerkingsproces overheen om dat een OV-Chipkaart te maken: hij moet bedrukt worden, geregistreerd, voorzien van data en crypto-keys, etc. Daarna moet ofwel een mens 'm in een automaat stoppen ofwel moet 'ie op de een of andere manier verzonden worden. Die kosten kan ik je niet direct voorrekenen, maar laten we dat op nog een euro schatten. Daarna komt er 4 euro bij voor het bedrag dat je 'rood' mag staan, zodat 't niet loont om steeds een nieuwe kaart te kopen ipv uit te checken. Zitten we al op 6 euro. Het ding kost €7.50. Komt in de buurt, niet?
- Als de kaart slechts 4,50 euro zou kosten, zou het al niet meer lonen om telkens een nieuwe kaart te kopen
- Bij een persoonsgebonden kaart krijg je gewoon een rekening thuis, als je kaart beëindigd wordt / verlopen is en er een negatief saldo op staat. Toen ik mijn NS-kaart heb beëindigd, kreeg ik ook een factuur voor 87 cent van TLS. (Terwijl ik de kaart nooit gebruikt heb, maar dat is een ander verhaal.)

En persoonsgebonden kaart zou dus in feite niet meer dan 3 of 4 euro hoeven te kosten en een anonieme kaart zou voor 4,50 (om jouw verhaal over "roodstaan" te dekken) verkocht moeten kunnen worden.

OV-chipkaarten verkopen is gewoon een garantie voor een (netto) miljoenenwinst op jaarbasis.

• Dido

Dido

heforshe

Verwijderd schreef op donderdag 11 november 2010 @ 07:51:
OV-chipkaarten verkopen is gewoon een garantie voor een (netto) miljoenenwinst op jaarbasis.
Die mag je me even voorrekenen :)
Doe ik een voorzetje (met enigszins gefingeerde cijfers om makkelijk te rekenen)
Met 15 miljoen Nederlanders die allemaal een OV-chipkaart kopen hebben we het over 3 miljoen kaarten (ze zijn 5 jaar geldig) per jaar, a raison van 7,50 per kaart, waarvoor de kosten (volgens ergens hierboven) 2 euro bedragen, betekent 16,5 miljoen winst per jaar. Mooi.

Maar: er zijn geen 15 miljoen Nederlanders die een chipkaart willen of hebben en er zijn flinke groepen reizigers die helemaal geen 7,50 voor een chipkaart betalen (ik ben aan mijn derde kaart bezig, de duurste ooit was dacht ik 2,50.) en studenten betalen ook geen 7,50 voor hun kaart. Daarnaast weten we de daadwerkelijke kosten van de kaart niet.

Dus ik ben heel benieuwd naar cijfers die tot een meer realistiche berekening leiden, eerlijk gezegd.

• Roenie
  • Niet online
CyBeR schreef op woensdag 10 november 2010 @ 23:22:
Ik begrijp dat er kosten aan verbonden zijn, maar waarom wordt dat dan niet verdisconteerd in de tarieven, net als bij de strippenkaart?

• Dido

Dido

heforshe

Roenie schreef op donderdag 11 november 2010 @ 17:13:
Ik begrijp dat er kosten aan verbonden zijn, maar waarom wordt dat dan niet verdisconteerd in de tarieven, net als bij de strippenkaart?
Misschien omdat de kaarten geleverd worden door een ander bedrijf dan de bedrijven die de tarieven opstrijken? Ik krijg van de NS een chipkaart, ik gebruik hem voornamelijk bij de RET en de HTM. Moeten RET en HTM dan een administratie gaan bijhouden waaruit blijkt dat ze per jaar voor mijn kaart 63 resp. 72 cent aan de NS zouden moeten betalen?
Of aan TLS natuurlijk?

Ja, bij de strippenkaart speelde dat ook, de strippenkaart had nog een veel groter probleem: de opbrengsten konden niet op basis van harde cijfers verdeeld worden, dus gebeurde dat op basis van schattingen. Waarbij vziw zo ongeveer elk vervoersbedrijf naar eigen idee te weinig kreeg. Ideaal systeem dus :X

• Freee!!

Freee!!

Inderdaad, alle vervoerders waren in gelijke mate ontevreden ;)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

• roelieboelie
Dido schreef op donderdag 11 november 2010 @ 17:02:
[...]

Doe ik een voorzetje (met enigszins gefingeerde cijfers om makkelijk te rekenen)
Met 15 miljoen Nederlanders die allemaal een OV-chipkaart kopen hebben we het over 3 miljoen kaarten (ze zijn 5 jaar geldig) per jaar, a raison van 7,50 per kaart, waarvoor de kosten (volgens ergens hierboven) 2 euro bedragen, betekent 16,5 miljoen winst per jaar. Mooi.

Maar: er zijn geen 15 miljoen Nederlanders die een chipkaart willen of hebben en er zijn flinke groepen reizigers die helemaal geen 7,50 voor een chipkaart betalen (ik ben aan mijn derde kaart bezig, de duurste ooit was dacht ik 2,50.) en studenten betalen ook geen 7,50 voor hun kaart. Daarnaast weten we de daadwerkelijke kosten van de kaart niet.

Dus ik ben heel benieuwd naar cijfers die tot een meer realistiche berekening leiden, eerlijk gezegd.
Eens met dido, en dan hebben we het nog niet eens gehad over de mensen die een VDU aanschaffen en hiermee meteen "gratis" een ov-chipkaart krijgen van de NS. Of de acties van de provincies (overijssel bijv.) met het weggeven van gratis OV chipkaarten. Van die netto miljoenen winst blijft na de streep denk ik weinig van over. Dus als je jouw stelling kan onderbouwen, erg graag, maar telkens blijven trollen en zeiken op die ov chipkaart zonder enige feiten is een beetje een hype aan het worden en in mijn ogen ontzettend kansloos.

Hoi

• Roenie
  • Niet online
roelieboelie schreef op donderdag 11 november 2010 @ 18:24:Eens met dido, en dan hebben we het nog niet eens gehad over de mensen die een VDU aanschaffen en hiermee meteen "gratis" een ov-chipkaart krijgen van de NS. Of de acties van de provincies (overijssel bijv.) met het weggeven van gratis OV chipkaarten. Van die netto miljoenen winst blijft na de streep denk ik weinig van over. ...
Dan betaalt gewoon een andere partij die kaart in plaats van de reiziger. Het is niet dat de fabrikant van die kaarten dat geld misloopt natuurlijk ;)

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Roenie schreef op donderdag 11 november 2010 @ 17:13:
[...]
Omdat de tarieven een dagelijks terugkerend bedrag zijn dat je dan verhoogt, terwijl de OV-chipkaart een eenmalige (per 5 jaar) aanschaf is. Dat zou vrij snel spaak lopen en bovendien per reiziger compleet anders uitpakken. Bij de strippenkaart is dat echter vrij simpel omdat je steeds een nieuwe nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
AMERSFOORT - Het aantal klachten over de ov-chipkaart dat bij het OV Loket binnenkomt is de afgelopen maanden fors gedaald.

Dat stelde maandag Trans Link Systems, het bedrijf dat de ov-chipkaart uitgeeft. In de eerste drie maanden van dit jaar kwamen er nog 1469 klachten binnen, in het tweede kwartaal waren dat er 864, in het derde kwartaal 704.

De meeste klachten betroffen de administratiekosten, maar die zijn op 19 oktober afgeschaft. Verder komen er veel klachten binnen over het automatisch opladen van de kaart.

Zo wordt een kaart direct geblokkeerd als een automatische incasso mislukt, doordat er te weinig geld op de bankrekening staat. Het is de bedoeling dat de reiziger in de loop van volgend jaar in dat geval eerst een brief ontvangt waarin wordt gevraagd het bedrag over te maken.

© ANP
http://www.nu.nl/binnenla...n-ov-chipkaart-daalt.html

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dido schreef op donderdag 11 november 2010 @ 17:02:
[...]

- Hoeveel toeristen bezoeken jaarlijks ons land? Als ze met het OV willen reizen in bijv. Amsterdam, zullen ze een chipkaart moeten kopen.
- Nadat de chipkaart er goed en wel is, zullen ze echt wel gaan stoppen met acties om het gebruik van de chipkaart te stimuleren. Je hebt dan immers geen keus meer en hoeft niet "over de streep getrokken te worden" om een chipkaart aan te schaffen.
- Er hoeven maar 500.000 kaarten per jaar verkocht te worden, om een winst van 2 miljoen euro te behalen. Trek daar de toeristen af en hou een beetje rekening met de sloddervossen en lomperikken onder ons die er maar 1 of 2 jaar mee doen en je komt op (ruwe schatting) 2 miljoen mensen met een betaalde OV-chipkaart.

Moet makkelijk haalbaar zijn. Daarnaast zit de prijs van de chipkaart natuurlijk ook gewoon ingecalculeerd in de prijzen van de abonnementen en de bijdrage van de overheid aan de vervoerders voor de studenten-kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op maandag 15 november 2010 @ 15:49:
[...]

- Hoeveel toeristen bezoeken jaarlijks ons land? Als ze met het OV willen reizen in bijv. Amsterdam, zullen ze een chipkaart moeten kopen.
De meeste buitenlandse toeristen (in amsterdam iig, waar ze voornamelijk uithangen) kopen wegwerpkaarten in de vorm van 24/48/etc uur kaarten, of andere kaarten bedoeld voor toeristen. Omdat ze meestal geen eigen vervoer hebben en vaker heen- en weer willen dan mensen die in Amsterdam wonen of werken is dat ook meestal goedkoper voor ze dan per rit betalen.

[ Voor 18% gewijzigd door CyBeR op 15-11-2010 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-10 17:58
Verwijderd schreef op maandag 15 november 2010 @ 15:49:
- Nadat de chipkaart er goed en wel is, zullen ze echt wel gaan stoppen met acties om het gebruik van de chipkaart te stimuleren. Je hebt dan immers geen keus meer en hoeft niet "over de streep getrokken te worden" om een chipkaart aan te schaffen.
Niet om het een of ander maar ik vind het bijvoorbeeld vrij beroerd dat ik nu met 2 strippen (dus ongeveer 1 euro) van mijn huis naar het station kan met de tram / randstadrail en dat hetzelfde ritje met het ov mij 1,44 danwel 1,39 kost met de OV chipkaart. Nu heb ik wel gezien dat de HTM 2 cent per km goedkoper moet worden per 12 december maar dan nog blijft het een stuk meer dan wat ik nu betaal met de strippenkaart.

Ook is het systeem nu nog niet in staat om wanneer je een maandtrajectkaart hebt van bijvoorbeeld Den Haag > Leiden je niet aan 1 stuk kan doorreizen naar Amsterdam. Nee, je krijgt een losse maandtrajectkaart (die kunnen ze nog niet activeren op je OV chipkaart) en dan heb je nog los je OV chipkaart met korting en reizen op saldo ernaast.

Edit: Naar mijn oude werk was ik zelfs 1,78 kwijt ipv 2 strippen, toen was de lol van die chipkaart er snel vanaf.

Ook vind ik het butt dat er geen keuzemogelijkheid is tussen 1e en 2e klasse op de incheckpaal. Ik heb niet altijd zin om 2e klasse te zitten, vooral niet als ik een paar drukke dagen heb gehad en dan in de spits zou moeten gaan staan. Oplossing is een los kaartje kopen maar ook niet echt een aanrader.

[ Voor 3% gewijzigd door Uberprutser op 15-11-2010 16:36 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ballebek schreef op maandag 15 november 2010 @ 16:26:
[...]
Ook vind ik het butt dat er geen keuzemogelijkheid is tussen 1e en 2e klasse op de incheckpaal. Ik heb niet altijd zin om 2e klasse te zitten, vooral niet als ik een paar drukke dagen heb gehad en dan in de spits zou moeten gaan staan. Oplossing is een los kaartje kopen maar ook niet echt een aanrader.
De oplossing is voor het inchecken even langs de kaartautomaat gaan en een klassewissel doen. Dat is sneller dan een kaartje kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-10 17:58
CyBeR schreef op maandag 15 november 2010 @ 16:36:
[...]

De oplossing is voor het inchecken even langs de kaartautomaat gaan en een klassewissel doen. Dat is sneller dan een kaartje kopen.
Dat heb ik laatst geprobeerd, dat was geen succes (toen ik hoorde dat dit mogelijk was sinds half september). Klassewissel gedaan die een dag geldig zou zijn maar toen ik in de trein zat kreeg ik mooi een waarschuwing van de conducteur dat ie op 2e klasse zou staan. Misschien moet dit proces nog verbetert worden maar het was geen succes vorige week. :)

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ballebek schreef op maandag 15 november 2010 @ 16:40:
[...]

Dat heb ik laatst geprobeerd, dat was geen succes (toen ik hoorde dat dit mogelijk was sinds half september). Klassewissel gedaan die een dag geldig zou zijn maar toen ik in de trein zat kreeg ik mooi een waarschuwing van de conducteur dat ie op 2e klasse zou staan. Misschien moet dit proces nog verbetert worden maar het was geen succes vorige week. :)
Hm, ik heb 't ook wel gedaan maar geen controleur gehad volgens mij. Maar bij het inchecken hoort de paal/poort aan te geven dat je gebruik maakt van de klassewissel, was dat zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
Ik heb 1 huidige OV Chipkaart en sinds deze week een neiuwe OV chipkaart met VDU ontvangen.

Op de huidige OV chipkaart staan een aantal abbonementen. Deze staan natuurlijk NIET op de nieuwe OV Chipkaart. Kan ik deze ergens laten overzetten?! Ik heb net de NS klantenservice gebeld en die zeggen dat dat niet mogelijk is, maar dat lijkt me sterk??? Wat is dat voor onzin?! Moet ik nu met 2 ov chipkaarten op pad gaan?

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Je moet volgens mij bij iedere vervoerder langs zodat zij hun abonnementen kunnen overzetten. NS kan niet aan de producten van bijvoorbeeld Connexxion, vandaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spookie
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 06-09 13:23
Vandaag weer gebeld met connection :|.

Mijn probleem is dat ik mijn studenten abonnement niet verwijdert krijg van mijn kaart. *jippie* de paal geeft een 999 error (meerdere geprobeerd in meerdere). Hierdoor denken de poortjes in de bus dat ik nog een student ben en dus gratis mag reizen.

Echter zegt DUO dat het netjes is gestopt. Als ik connection bel zeggen ze dat het onmogelijk is. Leuk!!

Ik heb er verder nog 50 euro op staan dus een nieuwe kaart aanvragen NO WAY! ondertussen reis ik al de hele maand verder gratis....

Hmms!! leuk zo'n kaart!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
Alex) schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 15:07:
Je moet volgens mij bij iedere vervoerder langs zodat zij hun abonnementen kunnen overzetten. NS kan niet aan de producten van bijvoorbeeld Connexxion, vandaar.
Mijn god 8)7 Dat gaat hem dus niet worden (3 abbo's van verschillende vervoerders waar ik ook nog niet wekelijks kom). Wat een stelletje imbiciele daar bij de ov chipkaart. Ik ben harstikke voorstander van de Ov chipkaart, het werkt prima. Maar een product overzetten van een andere ov chipkaart moet toch in één keer kunnen. 8)7 8)7 8)7

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
roelieboelie schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 15:22:
[...]

Mijn god 8)7 Dat gaat hem dus niet worden (3 abbo's van verschillende vervoerders waar ik ook nog niet wekelijks kom). Wat een stelletje imbiciele daar bij de ov chipkaart. Ik ben harstikke voorstander van de Ov chipkaart, het werkt prima. Maar een product overzetten van een andere ov chipkaart moet toch in één keer kunnen. 8)7 8)7 8)7
Sterabonnementen zijn volgens mij bij bijv. Connexxion, GVB en RET te regelen. Voor andere abonnementen/producten moet je naar de vervoerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
Icelus schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 15:37:
[...]
Sterabonnementen zijn volgens mij bij bijv. Connexxion, GVB en RET te regelen. Voor andere abonnementen/producten moet je naar de vervoerder.
Leuk dat dat allemaal daar te regelen is :) Vooral handig als je een boerengat woont :). Klacht bij het ovloket is inmiddels ingediend. Dit zou wat mij betreft gewoon online moeten kunnen / of bij een centrale balie op het station.

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
roelieboelie schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 15:53:
Dit zou wat mij betreft gewoon online moeten kunnen
Je zult ze uiteindelijk toch van de kaart af moeten halen en dus altijd naar een loket moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
Icelus schreef op vrijdag 19 november 2010 @ 15:59:
[...]
Je zult ze uiteindelijk toch van de kaart af moeten halen en dus altijd naar een loket moeten.
Dat kan toch ook online? Automatisch opladen kan ook online worden aan/uitgezet. Studenten kunnen hun abbo ook online aanzetten/uitzetten. Dit zou dan ook met andere abbonementen moeten kunnen. :)

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

roelieboelie schreef op zondag 21 november 2010 @ 19:45:
[...]

Dat kan toch ook online? Automatisch opladen kan ook online worden aan/uitgezet. Studenten kunnen hun abbo ook online aanzetten/uitzetten. Dit zou dan ook met andere abbonementen moeten kunnen. :)
Ik moet 'm alleen nog wel fysiek in z'n kastje veranderen hoor..
Ik moet 't dus gewoon dubbel doen, een keer online en een keer fysiek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
GoldenSample schreef op zondag 21 november 2010 @ 20:04:
[...]

Ik moet 'm alleen nog wel fysiek in z'n kastje veranderen hoor..
Ik moet 't dus gewoon dubbel doen, een keer online en een keer fysiek
Ja, dat begrijp ik, maar daarvoor hoef je dus niet na elk loket van elk vervoerder te gaan. Dat kan gewoon overal waar zo'n apparaat hangt :).

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teckna
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-06 14:48
Wel stom, mijn vriendin heeft een voordeel uren kaart. maar heeft een gedeelte van de reis voor voordeel uren gereden en het grootste gedeelte na 9 uur.

doordat de overstap in Amersfoort letterlijk in een minuut moest gebeuren (platform oversteken, trein wacht al) kan ze dan niet uit/inchecken (sowieso kan dat ook niet omdat je eerst paar minuten moet wachten?)

Wat mij betreft mogen ze daar wel een slimmer systeem voor maken zodat niet meteen de hele reis maar volledig tarief wordt afgeschreven (is een reis van 3 uur waar meer dan de helft gewoon in dal tarief was)

Ik bedoel, zo lastig zou dat toch niet zijn om er een algoritme op los te laten die berekend of in/uit-check tijd in de redelijkheid v/d reis is en hierbij dan een korting toe te passen op wat ongeveer logischerwijs daadwerkelijk met korting is? desnoods rond je het af naar voordeel voor het bedrijf.

Zeker als je de controle applicatie direct linked met het spoorboekje (welk de site overigens ook perfect live updated bij vertragingen e.d.) zie ik erg weinig problemen. in ieder geval niets wat niet opgelost zou kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Teckna schreef op maandag 22 november 2010 @ 12:47:
Wel stom, mijn vriendin heeft een voordeel uren kaart. maar heeft een gedeelte van de reis voor voordeel uren gereden en het grootste gedeelte na 9 uur.

doordat de overstap in Amersfoort letterlijk in een minuut moest gebeuren (platform oversteken, trein wacht al) kan ze dan niet uit/inchecken (sowieso kan dat ook niet omdat je eerst paar minuten moet wachten?)

Wat mij betreft mogen ze daar wel een slimmer systeem voor maken zodat niet meteen de hele reis maar volledig tarief wordt afgeschreven (is een reis van 3 uur waar meer dan de helft gewoon in dal tarief was)

Ik bedoel, zo lastig zou dat toch niet zijn om er een algoritme op los te laten die berekend of in/uit-check tijd in de redelijkheid v/d reis is en hierbij dan een korting toe te passen op wat ongeveer logischerwijs daadwerkelijk met korting is? desnoods rond je het af naar voordeel voor het bedrijf.

Zeker als je de controle applicatie direct linked met het spoorboekje (welk de site overigens ook perfect live updated bij vertragingen e.d.) zie ik erg weinig problemen. in ieder geval niets wat niet opgelost zou kunnen worden.
Zolang dat nog niet op orde is, zal ik dus niet op saldo reizen met de OV-chipkaart.
* Freee!! reist voorlopig nog met een door de baas betaalde OV-jaarkaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P-Storm
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-10 17:27
Studenten OV-Chipkaart faal!
Even beetje schaamteloos promoten voor mijn probleem. Komt er op neer dat telkens in dezelfde procedure zit en ze echt blind zijn bij de studenten ov-chipkaart helpdesk.
* P-Storm zucht weer, waarom kunnen deze dingen niet gewoon in 1x goed gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-10 10:00
Heeft iemand het adres voor klachten over de Studenten OV-chipkaart? Ik wil namelijk gewoon een brief schrijven en vertik het zo'n 0900 nr te gaan bellen. Ik heb wel het adres van Klantenservice OV-chipkaart, nemen die ook klachten over de Studenten OV-chipkaart in behandeling of is dat echt een andere klantenservice?

edit: laat maar, je kunt online een bewaar indienen :)

[ Voor 8% gewijzigd door jelle. op 23-11-2010 16:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
jelle. schreef op dinsdag 23 november 2010 @ 15:47:
Heeft iemand het adres voor klachten over de Studenten OV-chipkaart? Ik wil namelijk gewoon een brief schrijven en vertik het zo'n 0900 nr te gaan bellen. Ik heb wel het adres van Klantenservice OV-chipkaart, nemen die ook klachten over de Studenten OV-chipkaart in behandeling of is dat echt een andere klantenservice?

edit: laat maar, je kunt online een bewaar indienen :)
Je kunt online bij het ov-loket.nl je klachtindienen. Deze nemen alle klachten serieus, dus ook over de studenten OVC.

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Strippenkaart verdwijnt uit Friesland
(Novum) - De strippenkaart wordt op 23 december afgeschaft in Friesland. Reizigers kunnen dan alleen nog met een OV-chipkaart terecht in het openbaar vervoer, heeft minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz (VVD) geschreven in een brief aan de Tweede Kamer.
Strippenkaart verdwijnt uit Friesland

De provincie voldoet aan alle voorwaarden om het papieren vervoersbewijs af te schaffen, stelt Schultz. Zo blijkt de OV-chipkaart niet duurder dan de strippenkaart en staan ook consumentenorganisaties achter de definitieve invoering ervan.

Friesland is na Rotterdam en Amsterdam de derde regio waar de strippenkaart verdwijnt uit de bus, tram en metro. Aanvankelijk zou de kaart deze maand ook verdwijnen in Oost-Nederland, maar dat stelde Schultz' voorganger Eurlings een paar maanden uit. De invoering van de OV-chipkaart ging in die regio nog met te veel problemen gepaard.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
Ik snap niks van die keuze. De treinen zijn niet eens voorzien van apparatuur en wat te denken van de provincie Groningen?! Lekker zooitje gaat dat worden.

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online

PeaceNlove

Deugleuter

roelieboelie schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 21:18:
Ik snap niks van die keuze. De treinen zijn niet eens voorzien van apparatuur en wat te denken van de provincie Groningen?! Lekker zooitje gaat dat worden.
Het gaat duidelijk over de bus in het nieuwsbericht en niet over de trein. Beter lezen volgende keer. En idem met Groningen: wat heeft dat met Friesland te maken? Het zal heus niet zo zijn dat de kaartlezers in de bus opeens op rood springen omdat de provinciegrens opeens gepasseerd wordt hoor.

* PeaceNlove is selectief gebruiker: als ik een enkele reis wil maken pak ik graag de korting die je met de OV-chip kan krijgen en voor zakelijke trips is het inzien van de reisgegevens op de NS-Site ook wel erg fijn, want dan hoef je al die treinkaartjes niet meer te bewaren voor de declaratie :) . Retourtjes prive komen bij mij daarentegen nog vaak als papiertje uit de automaat of worden online bij de NS gekocht. Gewoon omdat je dan zeker weet dat je goed zit:-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Kan helemaal niet, voor Friesland is de opbrengstneutraliteit niet door commissie Kist in kaartgebracht of goedgekeurd... dat is alleen voor Amsterdam gebeurd.

[ Voor 3% gewijzigd door Skinkie op 27-11-2010 22:26 ]

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
PeaceNlove schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 22:10:
[...]

Het gaat duidelijk over de bus in het nieuwsbericht en niet over de trein. Beter lezen volgende keer. En idem met Groningen: wat heeft dat met Friesland te maken? Het zal heus niet zo zijn dat de kaartlezers in de bus opeens op rood springen omdat de provinciegrens opeens gepasseerd wordt hoor.
Dat heb ik ook gelezen dat het alleen voor de bus geldt, daarom haal ik de trein dus aan dat daar de kaart nog niet kan worden gebruikt. Dat is toch ontzettend niet logisch (een kaart voor het OV, etc etc...)....

Verder ligt Groningen volgens mij naast de provincie Friesland? Dat de kaartlezers niet op rood springen, dat begrijp ik. Maar de mensen wel, want de mensen in Groningen zullen echt niet allemaal een chipkaart hebben omdat deze daar nog niet eens correct werkt!

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

roelieboelie: je reactie komt wat naief over, als ik eerlijk ben. Je doet nu net alsof Friezen te achterlijk zijn om een chipkaart te bemachtigen als ze naar Groningen reizen. Heb je wel eens gehoord van dat dorpje in Zuid-Holland waar ze de strippenkaart er al een tijdje geleden uitgebonjourd hebben? Daar kwamen ook wel eens mensen van buiten, en die snapten het allemaal ook wel redelijk.
Er zijn bussen, en zelfs metro's die buiten het vervoersgebied van dat dorpje kwamen, en waar toch geen chaos uitbrak. Ik heb ook geen verhalen gehoord van reizigers die op rood sprongen.
In dat dorpje hebben ze ook treinen, en daar was die OV-chipkaart ook nog niet geldig. Omdat de meeste inwoners van het dorpje het verschil tussen een trein, een bus, een metro en een tram echter redelijk goed wisten in te schatten bleef de verwarring redelijk uit.

Wat betreft je ene kaart: op hoeveel treinen reist de Nederlandse reiziger nu met een strippenkaart? Ja, er zijn een paar trajecten waar dat onding geldig is of was, maar over het algemeen gold dat je voor de trein toch al een ander kaartje moest hebben.

[ Voor 9% gewijzigd door Dido op 29-11-2010 20:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-10 11:47
Dus.. vanmorgen uit het niets m'n ov-chipkaart geblokkeerd. Klantenservice van de chipkaart verwijst me naar "de vervoerder" en die zegt "uw kaart is al op 15 augustus verlopen :? ". Sure, ding is nog tot 2015 houdbaar. Wat nu? Van ellende maar een strippenkaart gekocht, moet toch werken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

PeaceNlove schreef op zaterdag 27 november 2010 @ 22:10:
[...]

Ik citeer even voor je:
Reizigers kunnen dan alleen nog met een OV-chipkaart terecht in het openbaar vervoer
Dat impliceert dus dat de maatregel in alle vormen van openbaar vervoer van kracht wordt, dus niet alléén in de bus. Dat gaat dus ongetwijfeld voor problemen zorgen, want niet alle bussen hebben die palen en ook niet alle treinen hebben die palen (de niet-NS treinen die daar rijden).
Daarnaast heeft geen enkele Qbuzz of Qliner zo'n paal en we weten allemaal wat er gebeurt met dit soort systemen wanneer het overhaast wordt geïmplementeerd, zoals bijv. bij Connexxion/GVU. En hoe gaat het met de betalingen met bussen die over de provinciegrenzen heen gaan? Daar ontstaat ook een onduidelijke situatie, want in Friesland zelf zou je dus verplicht in moeten checken, waar je voor dezelfde busrit in omgekeerde volgorde gewoon met een strippenkaart zou kunnen betalen. Dat is nogal apart.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
Dido: ik ben ontzettend voorstander van de OV Chipkaart. Maar een regio bestempelen als "OV chipkaart only" (even terzijde of dat bus/trein is) terwijl het in de naast gelegen regio's nog niet eens mogelijk is om met deze kaart te reizen is in mijn ogen een ontzettend vreemde keuze. Kijk maar naar het landkaartje op ovchipkaart.nl waar het mogelijk is om te reizen met de OVC, daar staat groningen nog steeds mooi als "wit" weergegeven. Nu zal dat hopelijk, nu de naast gelegen regio (friesland) de OVC verplicht stelt snel veranderen.

Men wordt verplicht om zowel een OVC + strippenkaart bij zich te hebben als men naar een andere regio wil (van friesland naar groningen en vice versa). Dit is, bijvoorbeeld bij de ov-chip kaart only regio Amsterdam, niet van toepassing omdat de omringende regio's WEL de OVC accepteren. Dus daar kun je, zoals het moet en zoals het in mijn ogen hoort te zijn, reizen met EEN kaart voor al het openbaar vervoer. Zodat je geen vreemde problemen krijgt zoals PauseBreak hierboven stelt :)

Nogmaals, ik ben ontzettend voorstander van de ovchipkaart, echter deze keuze snap ik totaal niet VANUIT de reiziger gezien. Pak dan de regio limburg of brabant en pak deze regio aan als OVC only: allen bussen + treinen werken ("zouden moeten" ;) ) namelijk al met de kaart.

[ Voor 3% gewijzigd door roelieboelie op 30-11-2010 11:09 ]

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Ik had zojuist wat vreemds tijdens het reizen met mijn ov chipkaart (studentenkaart). Heb namelijk een week ov wat betekend dat ik gewoon gratis zou moeten kunnen reizen doordeweek. In het weekend gebruik ik de kaart verder niet dus heb er nooit saldo opgezet, het saldo was dus altijd 0.

Echter vanmorgen bij het inchecken zag ik al wat raars, namelijk in het schermpje kwam te staan "Goede reis" ipv "IN OK" wat er normaal altijd komt te staan. Ik dacht nog van misschien hebben ze die tekst aangepast ofzo. Maar toen ik vervolgens wilde uitchecken kwam er tot mijn grote verbazing te staan dat dit ritje 1,87 gekost had en dat mijn nieuwe saldo nu -1,87 was.

Even blijven kijken en toen bleek dat ik niet de enige was, van iedereen in mijn bus werd saldo afgeschreven en dat terwijl denk ik 90% in die bus een studentenkaart heeft. Heeft iemand dit wel eens meegemaakt? En wat kan ik nu het beste doen?

Volgens mij kan ik namelijk zo straks niet meer naar huis omdat mijn saldo nu negatief is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-10 16:06

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Jep, dat had ik ook, 1,12 euro afgeschreven, op twitter staat dat meerder studenten opeens moesten betalen en dat de studenten chipkaart was omgezet in een gewone chipkaart?!

Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stfn89
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-04 17:00
ik222 schreef op woensdag 01 december 2010 @ 09:04:
Ik had zojuist wat vreemds tijdens het reizen met mijn ov chipkaart (studentenkaart). Heb namelijk een week ov wat betekend dat ik gewoon gratis zou moeten kunnen reizen doordeweek. In het weekend gebruik ik de kaart verder niet dus heb er nooit saldo opgezet, het saldo was dus altijd 0.

Echter vanmorgen bij het inchecken zag ik al wat raars, namelijk in het schermpje kwam te staan "Goede reis" ipv "IN OK" wat er normaal altijd komt te staan. Ik dacht nog van misschien hebben ze die tekst aangepast ofzo. Maar toen ik vervolgens wilde uitchecken kwam er tot mijn grote verbazing te staan dat dit ritje 1,87 gekost had en dat mijn nieuwe saldo nu -1,87 was.

Even blijven kijken en toen bleek dat ik niet de enige was, van iedereen in mijn bus werd saldo afgeschreven en dat terwijl denk ik 90% in die bus een studentenkaart heeft. Heeft iemand dit wel eens meegemaakt? En wat kan ik nu het beste doen?

Volgens mij kan ik namelijk zo straks niet meer naar huis omdat mijn saldo nu negatief is....
Vanochtend heb ik precies dezelfde situatie meegemaakt. Ik heb ook een ov chipkaart met studentenreisproduct en 0 saldo. Eerst bij het streekvervoer (Arriva) geen problemen gehad met in- en uitchecken. Moet daarbij wel zeggen dat ik bij het uitchecken niet op de melding heb gelet. Toen ik daarna bij de stadsbus (GVU) ging inchecken was er voor mij een person die al een foutmelding kreeg, iets van ongeldige/onbruikbare pas, de exacte melding weet ik niet meer. Ik kon nog wel gewoon inchecken. Bij het uitchecken zag ik dat er 1.20 was afgescheven. Vervolgens probeerde ik opnieuw in te checken, maar ik kreeg nu dezelfde melding als die persoon had. Waarschijnlijk vanwege het negatieve saldo. Geen idee of ik straks naar huis kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
Ik zit gelukkig vlak bij het station dus ga dadelijk als de drukte wat weg is even langs de servicebalie daar. Die 1,87 vind ik niet eens een ramp, echter is mijn kaart nu ook onbruikbaar door het negatieve saldo waardoor ik straks niet naar huis kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milanza
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 02-07 13:16
Ik had zojuist precies hetzelfde toen ik in Utrecht in lijn 11 en 12 zat (moest overstappen). Ik ving op dat er inderdaad meer mensen waren met dit probleem. Ik was al bang dat ik zelf iets verkeerd had gedaan. Hopen dat het snel verholpen is en als het straks nog steeds zo is, weiger ik om in/uit te checken.

I love the smell of a Palm in the morning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
http://twitter.com/#search?q=%23ovchipkaart

Daar staan inmiddels flink wat meldingen, lijkt een landelijke storing te zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door ik222 op 01-12-2010 10:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle.
Same here in Utrecht. Rond 08:15 in Nijmegen (Breng / Connexxion) echter niet. De chauffer van GVU zei tegen mij dat het landelijk was, maar ik lees nu alleen berichten van GVU volgens mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJason
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:12
Er was vanochtend om 08.00 al een landelijke storing met de studenten-ov chip kaarten ( Zat voor in de bus en buschauffeur zei dat tegen zijn collega). Bij mij is ook 11.41 afgeschreven vanochtend terwijl ik een week-ov gebruik. Dit gebeurde bij Connexxion. Ben benieuwd hoe ik dat geld weer terug kan krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend

Onbekend

...

Iets zegt mij dat dit niet zomaar een storing is, maar gewoon een ontwerp/programmeerfout.
Het is toch van de zotte dat er zomaar geld wordt afgeschreven terwijl dat helemaal niet hoeft.

Wat heb ik straks medelijden met die Friezen die geen andere reismogelijkheid hebben. Want dan staan ze daar, met OV-kaart die niet geldig is te wachten op de bus naar huis......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-10 16:06

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Het zal mij niks verbazen als er een niet eerder opgemerkte regeling per 1 december is ingegaan bij de ov-chipkaart instelling waardoor nu iedereen opeens een gewijzigd abonnement heeft. Maar goed ik zal er straks dus wel 5 euro moeten opzetten, want met een negatief saldo is het niet mogelijk om te reizen, ook niet als je dus een weekabonnement hebt?

Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ik222
  • Niet online
mark de man schreef op woensdag 01 december 2010 @ 11:06:
Het zal mij niks verbazen als er een niet eerder opgemerkte regeling per 1 december is ingegaan bij de ov-chipkaart instelling waardoor nu iedereen opeens een gewijzigd abonnement heeft. Maar goed ik zal er straks dus wel 5 euro moeten opzetten, want met een negatief saldo is het niet mogelijk om te reizen, ook niet als je dus een weekabonnement hebt?
Nee inderdaad, ben net langs het station geweest (zowel langs de servicebalie van de NS als die van de busmaatschappij). Enige oplossing was 5 euro erop zetten zodat je saldo weer positief was (ik stond 1,87 negatief door deze storing). Dus heb dat maar gedaan omdat ik anders mijn ov niet meer kan gebruiken. Deze storing (of fout) zal wel opgelost worden echter je saldo blijft negatief staan als je geen geld erop zet. En dat betekend dus dat je de kaart nooit meer kan gebruiken zonder opwaarderen.

De 1.87 kan ik terugvragen maar dan moet dat per brief dus moet ik dan een postzegel kopen en dan houden ze volgens mij ook nog 0,75 in, dat is dus nutteloos.

[ Voor 16% gewijzigd door ik222 op 01-12-2010 11:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle.
Ik mag toch hopen dat het niet de verantwoordelijkheid is van de studenten om je geld terug te krijgen. Dat zou echt belachelijk zijn, en hoe zijn ze van plan duizenden declaraties af te gaan handelen?

Dit moet toch op een of andere manier terug te draaien zijn (gewoon alle in- en uitcheckmomenten van tijdens de storing)? Of denk ik nu te simpel?
Pagina: 1 ... 43 ... 100 Laatste

Let op:
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.