CyBeR schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 23:49:
Collectief grote kosten voor de burger? Waar heb je 't over? De 500mln die 't gekost heeft om aan te leggen? Dat is, uitgaande van een levensduur van 't systeem van een jaar of 25 (ongeveer hetzelfde als de strippenkaart nu) net iets meer dan een euro per inwoner per jaar aan belasting. Of de reiskosten? Die zijn voor mij elke keer dat ik van huis naar m'n werk reis ongeveer 2 euro per dag MINDER dan met de strippenkaart. (Dus kom maar op met die euro per jaar.)
Heel modern, om kosten puur financieel te willen rekenen, maar ik heb het dan over het collectieve ongemak en de extra handelingen. Bovendien is het leuk dat jij minder betaalt, maar dat gaat lang niet voor iedereen op.
Ik heb niet betaald nee, maar met toestemming van de bestuurder. Het is heel simpel: als je niet kunt inchecken door de schuld van de vervoerder reis je gratis. Als je niet kunt uitchecken door de schuld van de vervoerder krijg je dat geld terug. (Dáár moet je idd even een formuliertje voor invullen.)
Wederom een voorbeeld waar het probleem van de vervoerder bij de burger neergelegd wordt. Het kost tijd, moeite en levert ongemak op. Dat veel mensen het de moeite niet waard vinden 10 minuten te besteden aan het invullen van zo'n formulier (reken maar uit wat het je kost als je bijvoorbeeld normaal gesproken 45 euro per uur in rekening brengt) betekent niet dat het juist is of gemarginaliseerd kan worden. Integendeel juist.
Ik reis nu denk ik al twee jaar bijna elke dag met m'n OV-chip en de afgelopen anderhalf jaar is dat me wellicht één keer overkomen.
Het probleem is groter dan jouw eigen situatie

Inderdaad. En 'je moet een groene hoed op hebben' zou een rare voorwaarde zijn. 'Je moet gebruik maken van het betalingssysteem' echter niet.
Ik zou eerder zeggen: je moet accepteren dat het systeem substantieel verslechtert tegen schending van je rechten. Toch best rare voorwaarden.
Dan zou er een grote hoeveelheid diefstal van brood bij de AH zijn. Maar dat is nog steeds gewoon diefstal hoor, geen 'burgerlijke ongehoorzaamheid'.
Dan waren Gandhi of Rosa Parks dus ook criminelen volgens jou? Ze deden immers iets dat tegen de wet was.
Ik hoef je toch niet uit te gaan leggen hoe de privacy geschonden wordt door dit systeem?
Beter inzicht in reizigersstromen / gebruik van het OV is uiteraard enkel ten voordele van de vervoersbedrijven...
Die vervolgens weer een perfect excuus hebben om bepaalde lijnen op te heffen die niet rendabel genoeg zijn? Dat is precies waarom de NS nooit geprivatiseerd had moeten worden: het is dienstverlening en dat moet gewoon gebeuren, of het nou rendabel is of niet. Je kan geen buslijn opheffen omdat er relatief weinig mensen gebruik van maken, als je daarmee een groep mensen afsnijdt van de buitenwereld. Financieel belang wordt zo belangrijker dan algemeen belang en dat is nooit goed.
Inzicht in die reizigerstromen kan trouwens ook prima op andere manieren zonder de privacy te schenden (optische trackers, menselijke tellers, genoeg te verzinnen), dus dat is een nonargument.
Wmb is het OV een algemeen belang, maar de problemen zijn maar met een beperkt aantal mensen afaik.
Namelijk de voordeelurenhouders en de abbonnementshouders.
De rest heeft gewoon de keuze om een anonieme kaart te nemen ( ja, ook studenten. Gratis OV is een gunst met voorwaarden, geen recht ).
Ik vind het dus maar zeer de vraag of het een vraag van algemeen belang is.
Jij zegt dat je omdat je een student bent en het een gift is je maar tevreden moet stellen met allerlei schendingen van je burgerrechten? Je realiseert je dat je je daarmee enorm op glad ijs begeeft, hoop ik toch. Dan kunnen we ook zeggen dat rekeningrijden met een GPS-kastje geen schending van je rechten is, je kan immers met de fiets. Als je daar een tracker op zet kan je nog lopen. Geen enkel probleem, je hebt een keuze.
Nee, dat gaat dus helaas niet op. Bovendien is het en substantieel onderdeel van de bevolking. Ik vind het nogal eng hoe makkelijk jij je handen er vanaf trekt met een impliciete 'het is mijn probleem niet'. Alsof iedereen in Nederland altijd met alle zaken van landsbelang te maken krijgt?
Zelfs met een anonieme chipkaart is je privacy minder gewaarborgd. Je hoeft immers maar één keer met een betaalkaart op te waarderen en ze weten wie je bent en sowieso worden nog steeds al je reizen gebundeld via je kaart. Met losse kaartjes is dat onmogelijk, zeker als je cash betaalt.
Hoe kan je een slecht voorbeeld gebruiken om je eigen stelling belachelijk te maken...
De vervoersprijs is niet gestegen naar 30 euro, en het OV is niet het enige vervoer ( en binnen het OV is de chipkaart niet NL-breed het enige betaalmiddel )
Zoals ik al zei, je voorbeeld sloeg nergens op