• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:33
CyBeR schreef op woensdag 29 september 2010 @ 09:02:
[...]

Klopt. Ik weet niet welke malloot dat bedacht heeft zomaar in te voeren, iedereen die dat tegenkwam deed de eerste keer een double-take.

Overigens ben ik er niet tegen, aangezien dit bijvoorbeeld blinden helpt erachter te komen wat er gebeurt.
Ik vind het wel goed dat ze nu verschillende bliepjes hebben idd. Ik had ook heel vaak dat ik uitcheckte maar tegelijkertijd iemand incheckte, dat bracht mij altijd in verwarring "ben ik dat, of is de ander dat?'

Verder mochten ze wel even communiceren dat ze het bliepje hebben veranderd, want in de bussen is het nog hetzelfde etc. Ik dacht namelijk op het begin dat het nieuwe bliepje betekende dat je wel bent uitgecheckt (omdat het groene lichtje wel brand) , maar je saldo of iets dergelijks niet goed/telaag is. Blijkbaar niet dus. Voor de rest werkt de OV-chipkaart goed en makkelijk, voor mij :) :D

Vraagje: ik heb me kaart gewoon los in me zak zitten, er zijn van die plastichoesjes die je om je pasje heen kan schuiven, zodat het pasje niet kan doorbuigen...maar waar vind ik die?! in de stad kan ik ze niet echt vinden...V&D...Hema...etc hebben deze niet?

Hoi

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:32

Dido

heforshe

foppe-jan schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 17:54:
Huh? Het is zo op 1 traject, dus het is zo op meerdere trajecten? 8)7
UIteraard. Ik stap een halte eerder/later op, neem aansluitend voor een halte de bus, etc. Als er 1 traject is waarvoor iets geldt is de kans zeer miniem dat er geen ander traject is waarvoor dat geldt.
En dan ook nog een voorbeeld van iemand die elke 35mins weer in het OV stapt, iets dat voor bijna alle woon-werkverkeerreizen irrelevant is?
Ik denk dat er meer dan genoeg forensen zijn die overstappen tijdens hun reis, hoor.
Daarnaast kon je in de oude situatie gewoon 3 strippen stempelen als je toevallig iets langer wegbleef, en dan betaalde je ook geen 2x instapstrip.
Dan reed je grijs, want de geldigheidsduur voor 2 tot 4 strippen is 1 uur. Je zou dus 3 extra strippen af moeten stempelen voor een half uur, dat levert dus geen besparing op.
foppe-jan schreef op woensdag 29 september 2010 @ 11:02:
Onzin. een zone is een blok van ca. 4.5km². Je kunt dus ook prima nog (2x) 6km reizen (eenrichtingsverkeer, omwegen) op 2 strippen, en dan dus nog veel duurder uit zijn dan 26% duurder. Daarnaast is het voor nèt over de zonegrens inderdaad goedkoper, maar ik wil wedden dat dat voor elke afstand over de helft van een zone niet meer waar is.
Als die 4,5km2 klopt, is het niet heel moeilijk om die weddenschap te verliezen, natuurlijk. Dan is een modelzone namelijk ruwweg een cirkel met een straal van 1.2 kilometer. Een rit van 1.2 kilometer is volgens je eigen berekeningen goedkoper.
En om een indicatie te geven van welke reizen de druktste zijn: Kijk gewoon eens naar stad/streekbussen. Stadsbussen zijn by far het drukst, en daarna de korte afstand-streekbussen. Daarna krijg je nog wat langere-afstand woon-werkverkeer, maar die zijn alleen druk voor heel specifieke bestemmingen (alkmaar-hoogovens, de rijp+purmerend/amsterdam).
En omdat stadsbussen het drukste zijn, is het grootste deel van de ritten langer dan 2 kilometer? Je logica is wat lastig te volgen, maar dat zal wel aan mij liggen.
Overigens is in Utrecht denk ik de drukste bus lijn 12, die over een zonegrens heengaat met de meeste van zijn passagiers (dat zijn welliswaar studenten, dus die zal het tarief een zorg wezen, maar je statistiek van de koude grond raakt echt kant noch wal.)

Je probeert uit alle macht aan te tonen dat de OV-chipkaart (veel) duurder uitvalt, maar je laat informatie weg, gebruikt verouderde informatie, of zelfs ronduit foute informatie, overgiet dat met wat rammelende pseudo-statistiek en verwacht dan dat ik je serieus ga nemen? Ik heb al lang aangegeven dat sommige trajecten inderdaad duurder uitvallen, ik heb al lang aangegeven dat ik geen cijfers heb over hoe dat gemiddeld uitvalt, ik begrijp absoluut niet waarom je blijft doorhameren op je zelfgetrokken, maar vooralsnog niet onderbouwde, conclusie dat de OV-chipkaart het reizen duurder maakt.

Wat betekent mijn avatar?

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21-08 11:20
Het uitcheckbliepje is inderdaad veranderd, dit nadat daar in grote mate om werd gevraagd op het IkChip-reizigersforum. NS heeft toen 10 verschillende uitcheckbliepjes op de site gezet en de mensen mochten kiezen.

We are shaping the future

• MrJames
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

AutCha schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 16:38:
[...]

Je kan de nederlander op 1 manier enorm stimuleren: prijs. Maak de reizen met OV chipkaart tot het einde van dit jaar 50% goedkoper, moet je eens kijken hoeveel mensen dan opeens bereid zijn om een chipkaart te nemen. En natuurlijk leid dat tot verlies over die drie maanden, maar dat weegt niet op tegen de kosten van een gefaald project.

Sterker nog, maak het OV de komende drie maanden gratis, maar wél met gebruik van OV chipkaart. Schaf vervolgens de strippenkaart en papieren kaart over drie maanden af.
Dit zal tevens een enorme stijging van het aantal OV gangers teweegbrengen en als een reiziger eenmaal een paar maanden gebruik maakt van het OV, ziet hij opeens ook weer de voordelen wat een stijging in het aantal toekomstige klanten inhoud. De kosten verdien je dus in het jaar erna weer terug.

Maar ja, het blijft semi overheid, dus daadkrachtige beslissingen hoeven we niet te verwachten. Helemaal niet als ze winstdrukkend zijn (m'n bonus, wat doe je!).

Zelf ben ik wel tevreden met het gemak van de OV chipkaart. Gelukkig kan ik al mijn kosten declareren, want ik zie wel dat het veel duurder is:
Trein 3,40 enkele reis tegen 6,40 voor een papieren retourtje
Tram 1,31 enkele reis tegen 1,01 strippenkaart of 0,80 dalkaartje
Omdat ik maar twee tot drie keer per week met het OV naar m'n werk ga, moest ik voorheen altijd denken aan retourtjes (zonder datum) en strippenkaarten kopen en niet vergeten beiden af te stempelen bij het instappen.

Wat ik wel lastig vind: Ik ben redelijk controlefreak, en ik zit niet rustig in een trein/tram als ik niet weet of ik een geldig vervoersbewijs heb. En dat is dus niet te controlleren! Alsof je gedachteloos de deur uit loopt, zonder dat je kan controlleren of je hem wel op slot hebt gedaan.
Je moet niet zomer wat dingen gaan roepen.

Ik reis dagelijks met de OV.
Het is net een kippenhok in de trams van Rotterdam en Den Haag. Nooit gezien?
De huidige lijnen kunnen de drukte niet aan. Er moeten meer trams rijden.

Waar ik me nou aan erger... de in- en uitcheck palen. Er staan op dit moment veel te weinig palen op de stations in Den Haag en Rotterdam.

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-10 21:03
Alex) schreef op woensdag 29 september 2010 @ 15:04:
Het uitcheckbliepje is inderdaad veranderd, dit nadat daar in grote mate om werd gevraagd op het IkChip-reizigersforum. NS heeft toen 10 verschillende uitcheckbliepjes op de site gezet en de mensen mochten kiezen.
Staan die er nog op? Ik kan het niet vinden.

• mux
  • Laatst online: 16-10 12:57

mux

99% efficient!

MrJames schreef op woensdag 29 september 2010 @ 15:19:
[...]

Waar ik me nou aan erger... de in- en uitcheck palen. Er staan op dit moment veel te weinig palen op de stations in Den Haag en Rotterdam.
Mja, ik zie niet zo snel hoe er iets aan te doen is dat mensen allemaal op 1 moment naar en van hun werk willen met de tram. In Den Haag rijden er bij HS en CS zoveel trams als ze volgens mij veilig op de rails kunnen gooien en het is inderdaad nog steeds niet genoeg. Beste oplossing lijkt me het stimuleren van gespreide werktijden, en niet nog meer trams (want de rest van de tijd is het vrij rustig, zowel in rotjeknor als den haag)

• Icelus
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
trolleystad schreef op woensdag 29 september 2010 @ 15:57:
[...]

Staan die er nog op? Ik kan het niet vinden.
http://www.ns.nl/cs/Satel...hipkaart/ikchipforum/main (onderste menuoptie).

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10 17:46

tdw

Amai seg!

[...]

Op het station van Houten is het ook zo mooi geregeld. Daar moet je dus van het perron aflopen, trap af, naar rechts (afhankelijk van waar je vandaan komt natuurlijk) en dan staat die paal ergens achter ondoorzichtige dranghekken 8)7

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

RomeoJ schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 12:37:
[...]

Bij mij gaat het nog steeds niet, ik heb van de week met de "Studenten OV-chipkaart" helpdesk gebeld. Krijg je een buitenlandse mevrouw (NOFI) aan de telefoon die zeer gebrekkig Nederlands spreekt... vervolgens heb ik mijn probleem zo goed mogelijk uit proberen te leggen en na 15 minuten mocht ik mijn gegevens achterlaten zodat ze het op konden lossen. 8)7
Tot op heden nog niets van deze toko gehoord.

Vandaag heb ik met een ander nummer gebeld die ook ergens verstopt staat op de website, kan je telefonisch je abonnement opzeggen. Morgen maar weer eens kijken of er wat klaar staat. *Zucht*
Zojuist gebeld door de Studenten OV-chipkaart helpdesk, ze zeiden dat mijn studentenreisproduct correct op de website is stopgezet (juh? dat had ik al kenbaar gemaakt..) en dat ik verder niets meer hoef te doen om dat reisproduct van mijn kaart af te halen. Ik heb het laten dubbelchecken en was inderdaad zo correct stopgezet.

Toch zie ik op de website bij het kopje "Kaartbeheer" nog steeds "Studenten OV-chipkaart week - Active" staan, maar ook een negatief saldo, terwijl ik het laatst heb opgewaardeerd. Kan dus zijn dat de gegevens op de website niet helemaal actueel zijn, maar als ik een keer een conducteur in de trein tegenkom, dan zal ik wel eens vragen of hij ziet dat er daadwerkelijk geen studenten-abonnement meer op staat.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AutCha
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-08 12:06
[...]

OK, mee eens. Nu reis ik over het algemeen in de vroege ochtend en in en naar Utrecht, dan speelt dat nog niet.
Op mijn route zijn ze ook nog regelmatig enkele dagen defect. Gelukkig nog net niet allemaal tegelijkertijd.
Hebben ze geen SLA op die dingen? En monitoren moet toch ook niet al te moeilijk zijn: Als er gedurende een kwartier op een paal geen inchecks meer zijn terwijl ze wel verwacht worden (op basis van verleden en palen rond hetzelfde punt): Reset en een signaal naar beheerorganisatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21-10-2024
Weet iemand eigenlijk of de conducteurs in de trein tussen Groningen en Leeuwarden nou eindelijk al eens van die handscanners hebben?

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
AutCha schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 14:24:
[...]

En monitoren moet toch ook niet al te moeilijk zijn: Als er gedurende een kwartier op een paal geen inchecks meer zijn terwijl ze wel verwacht worden (op basis van verleden en palen rond hetzelfde punt): Reset en een signaal naar beheerorganisatie.
Dat is te onbetrouwbaar, er kan altijd een reden zijn waarom er op een paal ineens niet wordt ingecheckt, bijvoorbeeld door een verstoring waardoor er geen treinverkeer mogelijk is.

Een beter systeem daarvoor lijkt me een heartbeatsysteem... iedere 10 minuten een seintje sturen naar een server om te laten weten dat de paal nog leeft. Is het langer dan 10 minuten terug dat de paal contact op heeft genomen, dan stuur je er iemand naartoe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Alex) schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 23:31:
[...]

Dat is te onbetrouwbaar, er kan altijd een reden zijn waarom er op een paal ineens niet wordt ingecheckt, bijvoorbeeld door een verstoring waardoor er geen treinverkeer mogelijk is.

Een beter systeem daarvoor lijkt me een heartbeatsysteem... iedere 10 minuten een seintje sturen naar een server om te laten weten dat de paal nog leeft. Is het langer dan 10 minuten terug dat de paal contact op heeft genomen, dan stuur je er iemand naartoe.
Dat werkt niet. De paal zelf kan prima reageren namelijk, maar als de daadwerkelijke mifare chip een probleem heeft doet die paal 't alsnog niet. De eerdere suggestie is zo slecht nog niet, en een paal herstarten terwijl er toch niemand naast staat is ook niet zo boeiend.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
Ik hoop dat ze snel de uitcheck piepjes overal weer gelijk trekken....nu vind ik het erg storend! :(

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJames
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

AutCha schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 14:24:
[...]

OK, mee eens. Nu reis ik over het algemeen in de vroege ochtend en in en naar Utrecht, dan speelt dat nog niet.

[...]

Op mijn route zijn ze ook nog regelmatig enkele dagen defect. Gelukkig nog net niet allemaal tegelijkertijd.
Hebben ze geen SLA op die dingen? En monitoren moet toch ook niet al te moeilijk zijn: Als er gedurende een kwartier op een paal geen inchecks meer zijn terwijl ze wel verwacht worden (op basis van verleden en palen rond hetzelfde punt): Reset en een signaal naar beheerorganisatie.
Het stinkt en plakt in de trams. Zo smerig.
Het is al jaren zo maar ik merk dat het dit jaar veel drukker is dan de voorgaande jaren. Ik zie de OV bedrijven helemaal niks doen. Ik woon in Rotterdam en neem elk ochtend de tram richting CS. Ik ga niet betalen voor een reis waar ik helemaal tegen de raam word geduwd, ik check dan ook niet in.

Bij een defect paal kun je lekker op zoek gaan naar een andere paal. Dit heb ik vorige week gehad. Letterlijk hé, alle palen geprobeerd en helaas het deed het niet. Uiteindelijk naar binnen gegaan en daar stond wel een werkende paal. En intussen. tikt de tijd en kwam ik telaat op werk :X .
roelieboelie schreef op maandag 04 oktober 2010 @ 13:28:
Ik hoop dat ze snel de uitcheck piepjes overal weer gelijk trekken....nu vind ik het erg storend! :(
Ik dacht dat ze over hetzelfde waren...

[ Voor 9% gewijzigd door MrJames op 05-10-2010 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
CyBeR schreef op vrijdag 01 oktober 2010 @ 23:37:
[...]

Dat werkt niet. De paal zelf kan prima reageren namelijk, maar als de daadwerkelijke mifare chip een probleem heeft doet die paal 't alsnog niet.
Misschien is het geen gek idee om iets te doen met tripple uitgevoerde chips in die kaarten, waarbij de reader ze alle drie herkent en doet wat de meerderheid van die chips 'zegt'. Als er eentje stuk is of iets anders (fouts) zegt kan nog geprobeerd worden die ene te repareren uit data van de 2 andere, en anders krijg je een warning dat je kaart vervangen moet worden. Ondertussen kun je deze dan wel blijven gebruiken.

Een soort RAID van je chips dus.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-09 08:46

smokalot

titel onder

MrJames schreef op dinsdag 05 oktober 2010 @ 15:58:
[...]

Ik ga niet betalen voor een reis waar ik helemaal tegen de raam word geduwd, ik check dan ook niet in.
Jij loopt ook iedere dag met een stuk komijnenkaas naar buiten, omdat je dat heel vies vindt en er dus niet voor hoeft te betalen?

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Strippenkaart blijft, regiobestuurders bedroefd
ARNHEM - De strippenkaart blijft in Oost-Nederland in gebruik tot zeker 1 februari. Demissionair minister Eurlings heeft woensdagmiddag in de Tweede Kamer bekendgemaakt dat hij weigert akkoord te gaan met afschaffing op 18 november.

Volgens Eurlings gaat het nog veel te vaak fout met het uitchecken met de ov-chipkaart uit bus en trein. In die gevallen wordt telkens 4 euro van het tegoed op de chipkaart afgeschreven.

De provincies Gelderland, Overijssel en Flevoland en de Stadsregio's Arnhem Nijmegen en Twente wilden op 18 november definitief af van de strippenkaart. Maar volgens Eurlings is het aantal incomplete transacties in deze gebieden nog altijd bijzonder hoog, veel hoger dan in Rotterdam en Amsterdam waar de strippenkaart al wel is afgeschaft.

Ook vindt Eurlings het onbestaanbaar dat de chipkaart nog niet gebruikt kan worden in regionale treinen, zoals Nijmegen-Roermond. Zolang dat zo blijft, kan de chipkaart niet het enige vervoerbewijs zijn. Eurlings zat daarmee op een lijn met de Tweede Kamer.

De Gelderse gedeputeerde Marijke van Haaren en voorzitter Jaap Modder van de Stadsregio Arnhem Nijmegen reageren teleurgesteld. Ze spreken van een zwarte dag voor de reiziger. Notoire tegenstanders van de chipkaart, zoals GroenLinks en de SP, zijn juist in feeststemming.
Ze vergeten de lijn Zutphen-Hengelo-Oldenzaal, als ander voorbeeld ;)

Anyway, nu kan ik tenminste nog steeds reiskosten declareren, dat ene probleem waar ik een tijd terug over postte is er nog steeds. Connexxion weigert nog altijd ook maar iets te doen, zoals mijn emails lezen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Klopt het dat de meningen nogal verdeeld zijn betreft het wel of niet goedkoper zijn van het heen en weer gaan op de zelfde dag met de ov-chip of met een retour-kaartje bij de NS?

Wordt nog mooier als je voor 9 uur weggaat en een voordeelurenkaart hebt. Een terugweg-only-korting bestaat niet op een papieren retourtje.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10 07:55

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Waarom dat angstvallig vast houden aan een retourtje.
Even, tenminste, twee enkeltjes kopen waarvan de terugweg met korting.
Ben je slim dan koop je op de heen weg ook twee kaartjes.
Het eerste kaartje tot het station waar de trein na 9 uur stopt. De rest met korting.
Het kost wat tijd aan de automaat maar je hebt dan de korting.
Hopelijk kan het chip-systeem dat in de toekomst ook aan.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:16

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

KroontjesPen schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 21:04:
Het eerste kaartje tot het station waar de trein na 9 uur stopt. De rest met korting.
Nog veel leuker is twee enkeltjes, de eerste zonder korting tot het eerste station na negen uur en het tweede vanaf dat station terug naar je vertrekpunt via je eindbestemming. Meestal verreweg de goedkoopste oplossing en je hebt maar twee kaartjes in plaats van de drie volgens jouw methode.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Freee!! schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 21:25:
[...]

Nog veel leuker is twee enkeltjes, de eerste zonder korting tot het eerste station na negen uur en het tweede vanaf dat station terug naar je vertrekpunt via je eindbestemming. Meestal verreweg de goedkoopste oplossing en je hebt maar twee kaartjes in plaats van de drie volgens jouw methode.
Dat via is toch alleen als je over en met een traject rijdt van een andere maatschappij?

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

neuh ook als je bijvoorbeeld van Amsterdam naar Enschede wilt via Rotterdam moet je toch echt dat via punt ingeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Dus de kaart interpoleert niet zelf dat je vanaf station X korting zou moeten hebben? Hoop dat dat nog komt!

Trouwens, dat via werkt toch niet als je van A naar X naar B naar A moet (X is de halte waar de korting in gaat), omdat het kaartje dan van X naar B naar A naar X gaat terwijl je niet meer van A naar X hoeft.

Sorry als ik het nu ingewikkeld heb gemaakt. 8)7

Zit even te bedenken wat het goedkoopste is als ik straks met de trein moet moet forenzen voor mijn werk.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Ik heb het wel eens gedaan, dagje Efteling vanuit Rotterdam.
Dus treinkaartjes nodig van Rotterdam naar Tilburg en terug, trein vertrok om 8:47 uit Rotterdam en om 9:01 uit Dordrecht. Dat was dus per persoon een enkele reis Rotterdam - Dordrecht vol tarief en een enkele reis Dordrecht - Rotterdam via Tilburg met korting.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-10 21:51

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

KroontjesPen schreef op woensdag 06 oktober 2010 @ 21:04:
En hoe doe je dat dan na 9 uur of in het weekend? Dan kun je normaal een retourtje met korting kopen, dat kan met de OV-chipkaart niet.

En nee: de OV-chipkaart kan dit volgens de vervoerders niet aan en het komt er ook niet in. Bullshit natuurlijk, maar goed.

Het leuke bij-effect van deze actie "retour = 2xenkel" is dat een rondreis A-B-A goedkoper wordt dan een retour A-B. Want een retour A-B is 2x het tarief van A-B en een rondreis A-B-A is het tarief van 2x de afstand A-B. En vanwege het degressieve tarief van NS is dat minder.
Sando schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 02:31:
Dus de kaart interpoleert niet zelf dat je vanaf station X korting zou moeten hebben? Hoop dat dat nog komt!
Nee, ook dat komt niet. Je krijgt de korting die geldt op het moment dat je incheckt. Dus als je om 8:50 incheckt dan betaal je de volle mep.

Er is een voorstel voor een proef met een nieuwe kortingskaart van NS, waar ook de avondspits als spitstarief gerekend wordt, en ook daar geldt: als je voor de grens van daluren naar spits incheckt, dan reis je de hele reis op kortingstarief.
Dat dus weer wel.
Trouwens, dat via werkt toch niet als je van A naar X naar B naar A moet (X is de halte waar de korting in gaat), omdat het kaartje dan van X naar B naar A naar X gaat terwijl je niet meer van A naar X hoeft.
Als je met papieren kaartjes korting vanaf een bepaald station wil hebben dan moet je twee kaartjes kopen. Als je met de OV-chipkaart korting vanaf een bepaald station wil hebben moet je de trein uit, uitchecken en weer inchecken.
Correct me if I'm wrong: maar daar moet ook minstens een minuut tussen zitten dacht ik.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
Maasluip schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 08:00:

Als je met papieren kaartjes korting vanaf een bepaald station wil hebben dan moet je twee kaartjes kopen. Als je met de OV-chipkaart korting vanaf een bepaald station wil hebben moet je de trein uit, uitchecken en weer inchecken.
Correct me if I'm wrong: maar daar moet ook minstens een minuut tussen zitten dacht ik.
3 minuten zelfs ;). Daarbij zijn de bij de NS blijkbaar toch niet zo dom als ze lijken en hebbe ze alle uitcheck/incheck palen ver van de perrons staan zodat je never nooit even snel kan in en uitchecken....kijk maar eens goed op de grote stations (bijv: utrecht, den bosch, eindhoven), nergens incheckpaaltjes te vinden.
8)7

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen

KroontjesPen

Maasluip schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 08:00:
En hoe doe je dat dan na 9 uur of in het weekend? Dan kun je normaal een retourtje met korting kopen, dat kan met de OV-chipkaart niet.
Dit antwoordt snap ik niet en daar ging de opmerking van Redsandro niet over.

Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-10 13:16
De volgende regel viel me op in het artikel welke door raven gelinkt is.
De Gelderse gedeputeerde Marijke van Haaren en voorzitter Jaap Modder van de Stadsregio Arnhem Nijmegen reageren teleurgesteld. Ze spreken van een zwarte dag voor de reiziger.
Hoezo is het een zwarte dag voor de reiziger? Feitelijk is de reiziger het beste af, immers deze krijgt in tegenstelling tot Amsterdam en Rotterdam de mogelijkheid te kiezen voor de OVchipkaart of de strippenkaart.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

KroontjesPen schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 09:11:
[...]
Dit antwoordt snap ik niet en daar ging de opmerking van Redsandro niet over.
Ik zie de opmerking van Kroontjespen die zich afvraagt wat er slecht is dat het retourtarief weggaat omdat je (door de week) ook een enkeltje zonder en een enkeltje met korting kunt kopen, wat goedkoper is dan een retourtje zonder korting.

Maar dat gaat na 9 uur en in het weekend niet op.
squaddie schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 09:20:
De volgende regel viel me op in het artikel welke door raven gelinkt is.

[...]

Hoezo is het een zwarte dag voor de reiziger? Feitelijk is de reiziger het beste af, immers deze krijgt in tegenstelling tot Amsterdam en Rotterdam de mogelijkheid te kiezen voor de OVchipkaart of de strippenkaart.
Onbekendheid met het OV-chipkaart dossier en daarom alleen maar de hoeraverhalen willen zien.

[ Voor 34% gewijzigd door Maasluip op 07-10-2010 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GreatDictator
  • Laatst online: 20:40
Maasluip schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 08:00:Nee, ook dat komt niet. Je krijgt de korting die geldt op het moment dat je incheckt. Dus als je om 8:50 incheckt dan betaal je de volle mep.
Hier liep ik ook tegenaan toen m'n OV alleen geldig was als kortingskaart tijdens de zomermaanden. Ik nam vanuit m'n stageplek meestal dezelfde bus terug naar huis, en merkte dat de reis op willekeurige dagen een euro meer kostte. Waarschijnlijk gaat het om een euro spitstoeslag die geldt vanaf vijf uur, en aangezien de bus om vijf voor moest vertrekken en regelmatig te laat was moest ik dan dus die euro extra betalen. Dat vind ik persoonlijk nogal achterlijk aangezien het niet mijn schuld is dat die bus laat is.

Mijn reiskosten werden vergoed dus het maakte mij verder niet uit, maar vreemd vind ik het wel.

Und weil der Mensch ein Mensch ist | Drum hat er Stiefel im Gesicht nicht gern | Er will unter sich keinen Sklaven seh'n | und über sich keinen Herr'n

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Ik heb weer wat geks. Ik heb een jaartrajectabonnement van de NS. Hier op kun je (nog) geen RoZ aanvragen, maar dit is mij een paar weken geleden via de NS website toch gelukt. Nu staat er helaas geen bestelling klaar bij de NS kaartautomaat. Maar krijg wel steeds dit soort mailtjes van de NS:
Geachte heer Vos,

Onlangs ontving u van ons een bericht over het activeren van reizen op saldo op uw OV-chipkaart. Volgens onze systemen is uw kaart tot op heden nog niet geactiveerd. Graag maken we u erop attent dat u pas ná het activeren bij NS kunt reizen met uw OV-chipkaart.

Activeren gaat zo:
1. Houd uw OV-chipkaart bij de NS-kaartautomaat* voor de kaartlezer. Deze bevindt zich rechtsonder naast het scherm van de kaartautomaat.
2. Kies ‘Ophalen bestelling’ en volg de aanwijzingen op het scherm. Na enkele handelingen is reizen op saldo op uw OV-chipkaart geactiveerd.
U kunt het ook bij de NS-servicebalie regelen als u daar de voorkeur aan geeft.
De NS klantenservice komt met het standaard antwoord dat RoZ aanvragen voor de jaartrajectkaart helemaal niet kan.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Gewoonlijk moet RoZ bij AH kaartautomaten opgehaald worden volgens mij (en nog een aantal andere plekken). Dit was in elk geval wel zo bij RoZ op voordeeluren-chipkaart. Ik vraag me alleen af of het goed gaat en je niet opeens ook voor jouw traject moet betalen ;)

[ Voor 21% gewijzigd door Kixtart op 07-10-2010 11:06 ]

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-10 17:52
jelmervos schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 10:14:
Ik heb weer wat geks. Ik heb een jaartrajectabonnement van de NS. Hier op kun je (nog) geen RoZ aanvragen, maar dit is mij een paar weken geleden via de NS website toch gelukt. Nu staat er helaas geen bestelling klaar bij de NS kaartautomaat. Maar krijg wel steeds dit soort mailtjes van de NS:
Die NS site rammelt van alle kanten, heb zelf op mijn voordeeluren kaart aangevraagd dat ze zelf het saldo verhogen. Kreeg een handvol emails dat ik die bestelling op kon halen, maar stond nooit klaar bij het automaat (zowel NS, AH als aan het loket geprobeerd). Hun systeem is niet erg correct dus. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Niet online

jelmervos

Simple user

Wel jammer, wou het gezicht van een conducteur wel es zien als ik toch reis op saldo met mijn jaartrajectabonnement.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spongerobie
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15-10 13:34

Spongerobie

Keizacht de sponsigste!!

Ok, misschien kan ik hier wat duidelijkheid krijgen.

Ik reis dus elke dag van Alkmaar naar Beverwijk met een Studenten OV Chipkaart, normaal check ik niet in en uit omdat dat niet schijnt te hoeven.
Nou ben ik dus laatst een gesprek aan gegaan met een conducteur over hoe en wat.. hij zegt dat het nog steeds niet hoeft (ik ben eigenwijs en doe het wel gewoon heb namelijk een of andere natuurlijke aantrekkingskracht op bekeuringen...), een collega van me zegt dat het ook niet hoef maar op de GvB site lees ik het volgende:
quote: GvB
Reist u met uw abonnement op uw OV-chipkaart nog steeds 'op zicht'? Check voortaan altijd in en uit. Vanaf 1 oktober 2010 riskeert u anders een boete.
Abonnementen en reisproducten op uw OV-chipkaart zijn pas geldig als u bent ingecheckt.

Laat u uw kaart nog zien aan de bestuurder of conducteur? En checkt u niet in omdat op de buitenkant van uw OV-chipkaart staat met welk abonnement u reist? Ook dan riskeert u vanaf 1 oktober a.s. een boete van € 37,60.
check inWaarom altijd inchecken? Ik heb toch al een abonnement of reisproduct gekocht?

Niet op elke OV-chipkaart is aan de buitenkant af te lezen welk product u op uw kaart heeft staan. Daarnaast zijn er nog een aantal redenen waarom er altijd in- en uitgecheckt moet worden. Alleen door in en uit te checken, kan de kaartlezer nl. controleren of u:

* een geldig product op uw kaart heeft staan of voldoende saldo
* bijvoorbeeld buiten uw abonnementsgebied of -periode reist, waardoor bijbetaling nodig is
* uw betaling heeft voldaan bij het gespreid betalen van uw jaarabonnement

Daarnaast is in het besluit Personenvervoer, artikel 47 vastgelegd dat in regio’s waar de strippenkaart is afgeschaft, uw abonnement pas geldig is als u bent ingecheckt.
Daarom gewoon altijd in- én uitchecken!
en NS zegt het volgende:
quote: NS
Ik heb een Studenten OV-chipkaart

Zet er dan jouw studentenreisproduct op. Alleen dan is je Studenten OV-chipkaart geldig bij NS. Je kunt dan in je vrije reizenperiode reizen, daarbuiten koop je voorlopig nog papieren treinkaartjes. Je hoeft dus bij NS nog niet in- en uit te checken!
Ik dacht dat dit een universeel ding moest worden? dus in een GvB ding moet je wel inchecken en bij NS nog niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
Spongerobie schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 11:35:
Daarnaast is in het besluit Personenvervoer, artikel 47 vastgelegd dat in regio’s waar de strippenkaart is afgeschaft, uw abonnement pas geldig is als u bent ingecheckt.
Daarom gewoon altijd in- én uitchecken!
[...]
Bij het GvB is de strippenkaart toch al afgeschaft, je komt op veel plekken niet eens de metro perrons op zonder ov chip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Ik reis dus elke dag van Alkmaar naar Beverwijk met een Studenten OV Chipkaart, normaal check ik niet in en uit omdat dat niet schijnt te hoeven.
Nou ben ik dus laatst een gesprek aan gegaan met een conducteur over hoe en wat.. hij zegt dat het nog steeds niet hoeft (ik ben eigenwijs en doe het wel gewoon heb namelijk een of andere natuurlijke aantrekkingskracht op bekeuringen...), een collega van me zegt dat het ook niet hoef maar op de GvB site lees ik het volgende:
GVB gaat niet van Alkmaar naar Beverwijk, dus daar heb je niets mee te maken.

Ik snap niet waarom dit moeilijk is. GVB zegt dat 't moet, NS zegt van niet. Hoe kom je dan bij een andere conclusie dan 'bij GVB wel inchecken en bij NS niet'?
Ik dacht dat dit een universeel ding moest worden? dus in een GvB ding moet je wel inchecken en bij NS nog niet?
Uiteindelijk wel ja, maar zover zijn we nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-10 14:58

PauseBreak

derp!

Even een vraagje, want ik kan het antwoord zo niet vinden op de site van de ov chipkaart.

Wat gebeurt er met je studenten ov-chipkaart wanneer je bij het instappen incheckt, maar als je wilt uitchecken alle palen op "Buiten Dienst" staan en je dus ook niet meer kunt uitchecken? Telt dit mee als "Vergeten uit te checken" of niet, en wat wordt je geacht te doen wanneer je niet gratis reist?
De palen van de GVU willen met name in de 49xx bussen (lijnen 12,12s, 11 en sporadisch 31 en 211) nogal eens uitvallen tijdens de rit, waardoor je dus niet meer kunt uitchecken en ik wil niet dat gezeik hebben dat mijn kaart wordt geblokkeerd, en zeker niet vanwege iets waar ik helemaal niks aan kan doen.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Dat telt inderdaad als 'niet uitgecheckt' en wanneer je kaart geblokkeerd raakt hierdoor is het ook jouw probleem... lekker he? :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Denk het wel, zal je eens voor moeten bellen hoe of wat dat zit (of naar een balie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandaX
  • Laatst online: 23:44

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

PauseBreak schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 14:25:
Even een vraagje, want ik kan het antwoord zo niet vinden op de site van de ov chipkaart.

Wat gebeurt er met je studenten ov-chipkaart wanneer je bij het instappen incheckt, maar als je wilt uitchecken alle palen op "Buiten Dienst" staan en je dus ook niet meer kunt uitchecken? Telt dit mee als "Vergeten uit te checken" of niet, en wat wordt je geacht te doen wanneer je niet gratis reist?
De palen van de GVU willen met name in de 49xx bussen (lijnen 12,12s, 11 en sporadisch 31 en 211) nogal eens uitvallen tijdens de rit, waardoor je dus niet meer kunt uitchecken en ik wil niet dat gezeik hebben dat mijn kaart wordt geblokkeerd, en zeker niet vanwege iets waar ik helemaal niks aan kan doen.
Je zou in een situatie waarin je niet kunt uitchecken wegens falen van de techniek bij de chauffeur een briefje moeten kunnen ophalen waarop aangegeven staat dat je buiten je schuld om niet hebt uitgecheckt. Dit is althans hoe het in Twente gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Laatst online: 00:33

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Kixtart schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 11:05:
Gewoonlijk moet RoZ bij AH kaartautomaten opgehaald worden volgens mij (en nog een aantal andere plekken). Dit was in elk geval wel zo bij RoZ op voordeeluren-chipkaart. Ik vraag me alleen af of het goed gaat en je niet opeens ook voor jouw traject moet betalen ;)
:? Reizen op Saldo is toch een NS-product? En NS-producten kun je toch alleen bij de NS kaartautomaat ophalen en niet bij TLS (of hoe heten ze) automaten bij oa. AH? Ik snap het even niet meer :P

[...]

en NS zegt het volgende:

[...]

Het is toch al de hele tijd zo dat je met je studentenovchipkaart (vroeger heette dat nog gewoon 'OV' :> ) bij de NS niet hoeft (/kunt?) inchecken, maar bij alle andere vervoerders wel? Daar is toch het laatste jaar niets aan veranderd?

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Mad Marty schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 16:46:
[...]
:? Reizen op Saldo is toch een NS-product? En NS-producten kun je toch alleen bij de NS kaartautomaat ophalen en niet bij TLS (of hoe heten ze) automaten bij oa. AH? Ik snap het even niet meer :P
Laat maar :+ Ik ben net zo in de war als toen ;)
Reizen op saldo gaat via NS, maar automatisch opladen weer via ovchipkaart.nl. In het tweede geval moest ik dus naar de AH wat niet echt duidelijk naar voren kwam in de brief.

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-10 10:00
Heeft iemand hier al ervaring mee (gehad)? De studenten ov-chipkaart van mijn vriendin is deze week stukgegaan (scheurtje in het plastic terwijl ze er gewoon normaal mee omgaat, welgeteld 1 maand oud 8)7). Ze heeft een nieuwe aangevraagd, maar in hoeverre is het nu gegarandeerd dat ze de reiskosten daarna vergoed krijgt? Dat nieuwsbericht laat mij denken dat ze er dus niet moeilijk over gaan doen en gewoon vergoeden, maar is dat wel echt zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

SandaX schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 14:57:
[...]
Je zou in een situatie waarin je niet kunt uitchecken wegens falen van de techniek bij de chauffeur een briefje moeten kunnen ophalen waarop aangegeven staat dat je buiten je schuld om niet hebt uitgecheckt. Dit is althans hoe het in Twente gaat.
Dat is een leuke in Utrecht met lijn 12S (dubbel geleed) >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

jelle. schreef op donderdag 07 oktober 2010 @ 17:55:
Heeft iemand hier al ervaring mee (gehad)? De studenten ov-chipkaart van mijn vriendin is deze week stukgegaan (scheurtje in het plastic terwijl ze er gewoon normaal mee omgaat, welgeteld 1 maand oud 8)7). Ze heeft een nieuwe aangevraagd, maar in hoeverre is het nu gegarandeerd dat ze de reiskosten daarna vergoed krijgt? Dat nieuwsbericht laat mij denken dat ze er dus niet moeilijk over gaan doen en gewoon vergoeden, maar is dat wel echt zo?
Over het algemeen doen ze daar niet moeilijk over. Zorg dat je een nette brief opstelt en alle bonnetjes/kaartjes meestuurt. Kopieer wel even voor de zekerheid de kaartjes en bonnetjes voor je ze opstuurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
Het viel me vandaag op dat ik bij de NS automaat ervoor kon kiezen om 1 dag 1ste klasse te reizen in plaats van het 2de klasse reis product dat er op mijn voordeeluren kaart staat. Dus die optie is inmiddels uitgerolt.
Alex) schreef op maandag 11 januari 2010 @ 09:40:
Vooralsnog kies je de klasse en zit je daarmee vast. Later dit jaar kun je bij de kaartautomaat van klasse wisselen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
troftnom schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 15:17:
Het viel me vandaag op dat ik bij de NS automaat ervoor kon kiezen om 1 dag 1ste klasse te reizen in plaats van het 2de klasse reis product dat er op mijn voordeeluren kaart staat. Dus die optie is inmiddels uitgerolt.

[...]
Idd, ik zag het gisteren al staan.

Wel leuk trouwens, mevrouw voor me liep weg van de automaat met de hele chipkaart module nog open op de automaat. Ik kon dus alles inkijken als ik had gewild. Blijkbaar beseffen mensen niet dat ze beter ergens op close kunnen drukken alvorens weg te lopen.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Laatst online: 01:38

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

flowerp schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 15:52:
[...]

Idd, ik zag het gisteren al staan.

Wel leuk trouwens, mevrouw voor me liep weg van de automaat met de hele chipkaart module nog open op de automaat. Ik kon dus alles inkijken als ik had gewild. Blijkbaar beseffen mensen niet dat ze beter ergens op close kunnen drukken alvorens weg te lopen.
Maar je kan geen wijzigingen aanbrengen zonder haar kaart ;).

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
Mijn OV chipkaart doet moeilijk. In de bus zegt de kaart "ongeldige kaart" en in de automaat zegt de kaart "kaart verlopen."

Er staat echter geen houdbaarheidsdatum op, dus hij kan niet zomaar zijn verlopen. Bovendien is de kaart nog niet zo oud. Hoe kan ik dit in de automaat oplossen of repareren? Of moet ik dan perse langs een servicebalie?

[ Voor 5% gewijzigd door Trommelrem op 12-10-2010 16:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
Iemand ervaring met een NS-abonnement met stad-/streeksupplement?
Ik dacht dat dit al een chipkaart was maar ik lees op ns.nl:
Heeft u een Maandabonnement met stad-/streeksupplement?
Ga dan even naar een GVB Tickets & Info vestiging of naar de NS-servicebalie in Amsterdam. Daar ontvangt u op vertoon van uw Maandabonnement met stad-/streeksupplement een toegangskaart waarmee u de poortjes van de metro kunt openen. Een toegangskaart is een maand geldig. U kunt deze elke maand afhalen, op het moment dat u een nieuw Maandabonnement aanschaft.

Zodra het Maandabonnement op een OV-chipkaart geladen kan worden, vervalt deze regeling en worden er geen metrotoegangskaarten meer verstrekt.

Wilt u reizen met de bus of met de tram, dan hoeft u niet in- of uit te checken. Uw papieren maandabonnement is uw vervoerbewijs.
Ik dacht dat inchecken in bus/tram verplicht was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Icelus schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 17:45:

[...]
Je bent verplicht in te checken waar je kunt inchecken.. Bij de trein inchecken geldt niet voor studenten (ik weet ook niet waarom). Het is alleen onmogelijk om met papier in te checken, dus daarom hoeft dat niet als je een stad/streeksupplement hebt ;)

[ Voor 3% gewijzigd door tdw op 12-10-2010 19:42 ]

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jarno
  • Laatst online: 21:32
Het is maar goed ook dat het voor studenten niet verplicht is, anders sta je elke keer in de rij bij het uitchecken 's morgens vroeg.. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
AMSTERDAM - Reizigers met een kortingskaart van de Nederlandse Spoorwegen krijgen geen korting bij andere vervoerders als ze de OV-chipkaart gebruiken. De NS adviseert de vaste klanten op die trajecten vooral te reizen met het papieren kaartje

Op een aantal trajecten voerde vervoerder Veolia recentelijk de mogelijkheid in om met de OV-chipkaart te betalen. Al snel kwamen de eerste klachten binnen van houders van een voordeelurenkaart. Die hebben buiten de spits in de trein recht op 40 procent korting, maar kregen die niet. Het papieren kaartje is daardoor bij het reizen met meerdere vervoerders goedkoper dan de OV-chipkaart.
http://www.nu.nl/binnenla...eldig-bij-concurrent.html

Opnieuw te vroeg gelanceerd...De OV Chip moest het allemaal gemakkelijker maken...het wordt er nu juist allemaal ingewikkelder op.

[ Voor 93% gewijzigd door Verwijderd op 21-10-2010 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Laatst online: 00:33

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Omg, dat is wel een dikke fail. Dit is één van de core functionaliteiten van het systeem, is het niet geïmplementeerd 8)7

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
Wat ?! Er staat toch duidelijk bij de voorwaarde en overal dat de kortingskaart alleen voor NS geldt. Sinds wanneer is Veolia, arrive, etc, etc NS?!

Dat het verwarrend is en 99% van de mensen denkt trein = NS...tja...jammer dan. Maar feitelijk klopt het wel dat je geen korting krijgt bij veolia. Verwarrend is het zeer zeker!

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Icelus schreef op dinsdag 12 oktober 2010 @ 17:45:

[...]

Hier heb ik al eens eerder in het topic over geschreven:
RomeoJ schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 09:48:
Bij een jaartrajectabonnement moet je gewoon in/uitchecken bij de tram, metro of bus.
Op deze manier kan er uitgerekend worden of jij je supplement (zone) niet overschrijft, aangezien ze dat dan precies weten. Bij de NS hoeft het in/uitchecken van je jaartrajectabonnement (nog) niet.

Als jij een stadsupplement hebt voor 1 zone, en je reist bijvoorbeeld een keer 2 zones, dan wordt er een negatief saldo opgeschreven. Dit kun je ook niet ongelimiteerd blijven doen dus ik raad je aan om hier voor te waken.

Wat de consequenties zijn wanneer er niet uitgecheckt wordt weet ik niet precies, aangezien het mij nog niet is overkomen, wel weet ik dat als je het bij een studentenkaart doet, er 0.85 EUR wordt afgeschreven. (en in feite is een studentenkaart ook saldoloos)
Ik snap de verwarring wel, aangezien het op de NS website raar aangegeven staat, maar tegenwoordig worden alle abonnementen (maand, jaar) op een OV-Chipkaart gezet, zodat je niet iedere maand een nieuwe toegangskaart hoeft af te halen om van de tram/metro/... gebruik te maken.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

roelieboelie schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 16:25:
Wat ?! Er staat toch duidelijk bij de voorwaarde en overal dat de kortingskaart alleen voor NS geldt. Sinds wanneer is Veolia, arrive, etc, etc NS?!

Dat het verwarrend is en 99% van de mensen denkt trein = NS...tja...jammer dan. Maar feitelijk klopt het wel dat je geen korting krijgt bij veolia. Verwarrend is het zeer zeker!
Een voordeelurenkaart is gewoon geldig in de treinen van Veolia hoor. Alleen werkt het "reizen op saldo" met een voordeelurenkaart dus blijkbaar nog niet bij Veolia.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
RomeoJ schreef op donderdag 21 oktober 2010 @ 16:31:
Ik snap de verwarring wel, aangezien het op de NS website raar aangegeven staat, maar tegenwoordig worden alle abonnementen (maand, jaar) op een OV-Chipkaart gezet, zodat je niet iedere maand een nieuwe toegangskaart hoeft af te halen om van de tram/metro/... gebruik te maken.
Ok.
Van de NS-site begreep ik dat een maandabonnement nog papier is en er altijd twee handelingen nodig zijn: NS-abonnement via automaat of servicepunt kopen (papier) en langs GVB-loket om supplement op een OV-chipkaart te laten zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-10 12:48
Zucht, ik wordt niet goed van de ov-chipkaart voor studenten.

Een jaar geleden koste het mij twee maanden om er eindelijk een te krijgen. Activeren leverde ook nog wat problemen op (geen product e.d). Deze heeft het altijd goed gedaan tot ik hem in de trein liet liggen. (Per ongeluk).

Meteen gebeld met de KS, kaart zou geblokkeerd worden en een nieuwe zou dan binnen 2 weken op de mat vallen. De twee weken zijn inmiddels over, maar geen kaart. Ik weer bellen: oh meneer, het spijt ons zeer, maar het ziet er naar uit dat uw kaart beëindigd is i.p.v geblokkeerd... 8)7

U moet nu weer een nieuw formulier aanvragen en die weer aan ons terugsturen. Dan heeft u binnen 3 weken een nieuwe kaart. De kosten zijn voor u in de tussentijd.

Heeft iemand een idee om de kaart sneller in huis te krijgen? Of dat ik misschien m'n geld van al die kaartjes terug kan krijgen? Thanks! :).

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle.
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17-10 10:00
Eldariel schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 15:56:

Een jaar geleden koste het mij twee maanden om er eindelijk een te krijgen. Activeren leverde ook nog wat problemen op (geen product e.d). Deze heeft het altijd goed gedaan tot ik hem in de trein liet liggen. (Per ongeluk).

Meteen gebeld met de KS, kaart zou geblokkeerd worden en een nieuwe zou dan binnen 2 weken op de mat vallen. De twee weken zijn inmiddels over, maar geen kaart. Ik weer bellen: oh meneer, het spijt ons zeer, maar het ziet er naar uit dat uw kaart beëindigd is i.p.v geblokkeerd... 8)7

U moet nu weer een nieuw formulier aanvragen en die weer aan ons terugsturen. Dan heeft u binnen 3 weken een nieuwe kaart. De kosten zijn voor u in de tussentijd.

Heeft iemand een idee om de kaart sneller in huis te krijgen? Of dat ik misschien m'n geld van al die kaartjes terug kan krijgen? Thanks! :).
Als die aanvraag eenmaal gedaan is dan gaat dat best wel snel (kleine 2 weken voordat je een nieuwe in huis hebt). Kun je verder niks aan veranderen. Onkostenvergoeding aanvragen kan hier, maar ik denk niet dat je iets terug gaat krijgen als jij je OV-chipkaart ergens laat liggen (al die heisa onlangs in het nieuws was vanwege defecte kaarten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Eldariel schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 15:56:

Dit ligt wmb meer aan de IB-groep dan aan iets anders, als ik het zo lees zie ik geen verschil met de papieren OV-kaart...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het is toch wel een erg raar land. Vanaf het begin was duidelijk: reiskosten zouden toenemen, de privacy zou in het gedrang komen en toezicht 0. En ja hoor.

Als student hoef ik niet te betalen een deel van de tijd. Ik heb een persoonlijke studentenkaart, en daar wringt'm de schoen.
Ik weiger voor 7 jaar te laten registreren (of voor welke periode dan ook) waar ik ben geweest, wanneer. Dit is het ondermijnen van een cruciaal rechtsprincipe dat de burger niet mee hoeft te werken aan zijn eigen veroordeling. De bewijslast wordt omgedraaid; bewijs nu maar's dat je ergens níét bent geweest. Alsof identiteitsdiefstal niet al makkelijk wordt van al die kaartjes op naam (ironisch, niet?).

Kortom, ik begon met niet meer uitchecken (begin dit kalenderjaar). Maar ja, dan wordt je kaart geblokkeerd. Sindsdien check ik dus niet meer in of uit. Navraag bij de privé-politie van de GVB (Amsterdam) leidt echter altijd tot de conclusie "je hebt geen geldig vervoersbewijs, dus je krijgt een boete bij controle". Ik héb natuurlijk wel een geldig vervoersbewijs. Sterker nog, met die leuke apparaatjes waarmee ze kunnen kijken wat je laatste tien haltes was kun je ook zien dat ik van een geldig studentenreisproduct voorzien ben.
De GVB loopt geen geld van mij mis. Ik vind het juist ook belangrijk om niet zwart te rijden, de boel moet ergens van betaald worden. Ik pleeg een victimless crime en betaal daar >€30,- voor als ik gepakt wordt. Wat wil de GVB met mijn informatie? Er wordt vaag gerept van marketingdoeleinden, maar waar is mijn opt-out? Je kan een anonieme kaart krijgen, maar niet als student? Wat bezielt de vervoersbedrijven buiten de extra inkomsten (5% in Amsterdam, de laagste inkomstenstijging van de grote steden) ook nog eens mijn privacy om te ruilen voor wat extra inkomsten?
Tegenwoordig boycot ik het openbaar vervoer of rijd ik "zwart" (bij poortjes check je gewoon in aan de ene kant en meteen weer uit). Dit gecombineerd met de dagelijkse ergernissen (elke dag tussen spitsperiodes 8 en 9 en 17 en 18 rijden er halve metro's, zodat twee keer zoveel passagiers in twee keer zo kleine metro's zitten) brengt mij begrip bij voor agressie in het openbaar vervoer. Echter, als voorheen fervent gebruiker heb ik nooit agressie meegemaakt in het OV door passagiers. Controleurs en privé-agenten zijn in deze grote stad in mijn ervaring de enige agressors (duwen, schelden, intimideren, meteen op de grond duwen bij tegenspraak etc.).

Kortom, een duidelijk voorbeeld van een trend in de politiek; luisteren naar de lobby van grote corporaties en negeren van de burgerbelangen terwijl op voorhand precies vast lag wat er mis ginggaan. Zie ook mogelijke downloadverboden, woningcorporaties etc. Een gebrek aan vertrouwen in de politiek heeft wat mij betreft minder te maken met linksigheid of rechtsigheid maar met het nooit en te nimmer voorop stellen van het burgerbelang, iets bij alle relevante partijen hetzelfde is.
Daaat was dus mijn OV-chip ervaring. Enkel Groenlinks had een actietje lopen en privacy organisaties riepen wat, maar daar wordt toch nooit naar geluisterd. Goede bijzaak: ik fiets tegenwoordig echt overal heen. Vrij, anoniem en in mijn waarde gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Tja er is niemand die jou verplicht om gebruik te maken van je gratis (gesponsord door alle werkende Nederlanders) OV jaarkaart. In ruil voor die gratis kaart ben je verplicht om je ziel en zaligheid aan de NS te verkopen. Daar zit hem dus de opt-out. Ik zou zeggen koop een goedkope auto en 'out' ben je.

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 18:37:
Kortom, ik begon met niet meer uitchecken (begin dit kalenderjaar). Maar ja, dan wordt je kaart geblokkeerd. Sindsdien check ik dus niet meer in of uit. Navraag bij de privé-politie van de GVB (Amsterdam) leidt echter altijd tot de conclusie "je hebt geen geldig vervoersbewijs, dus je krijgt een boete bij controle". Ik héb natuurlijk wel een geldig vervoersbewijs. Sterker nog, met die leuke apparaatjes waarmee ze kunnen kijken wat je laatste tien haltes was kun je ook zien dat ik van een geldig studentenreisproduct voorzien ben.
Fout. Je hebt geen geldig vervoersbewijs. Je OV-Studentenkaart wordt een geldig vervoersbewijs zodra je incheckt.
De GVB loopt geen geld van mij mis.
Ook fout. De verdeling van de gelden voor OV-Studentenkaarten wordt gedaan aan de hand van in- en uitcheckgegevens.

Het is heel simpel: jij hebt van de belastingbetaler een kaart gekregen waarmee je zonder dat 't jou geld kost en onder bepaalde voorwaarden gratis gebruik mag maken van het OV. Die voorwaarden zijn dat 't binnen bepaalde tijden moet (week/weekend), niet op bepaalde dagen mag (feestdagen, vakantie) en dat je in- en uit moet checken als de vervoerder dat van je verlangt. Als je je niet houdt aan die voorwaarden en je wordt daarop betrapt krijg je een boete.

Wil je geen boete? Houd je aan de voorwaarden. Wil je je niet aan de voorwaarden houden maar óók geen boete? Maak dan geen gebruik van de kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-08 18:34

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

CyBeR schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 19:38:
Ook fout. De verdeling van de gelden voor OV-Studentenkaarten wordt gedaan aan de hand van in- en uitcheckgegevens.
Dus NS verdient geen geld aan de OV-Studentenkaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In regards tot de "fouten" in mijn post, het is correct dat niemand mij verplicht om zogenaamd lekker te profiteren van het gratis reizen. Er zijn echter genoeg omstandigheden waaronder dit onoverkomelijk is en genoeg studenten afhankelijk van het openbaar vervoer. Ikzelf heb het geluk dat ik slechts drie kwartier fietsen uit de buurt van mijn opleiding woon, veel van mijn medestudenten reizen dagelijks vanuit andere steden. Zij zijn ontzettend zwaar zijn gedupeerd bij de invoer overigens, net als ik; in die periode fietsloos en niet bijkans een fiets te bekostigen (laat staan de luchtig benoemde auto), maar dit is een ander onderdeel van het gros aan problemen verbonden aan deze kwestie.

Het gaat om een grote hap uit snel afbrokkelende privacy. Het soort hap waar juridisch over te steggelen valt. Één die zelfs volledig onnodig is voor het controleren van de geldigheid van het reisproduct, en nu opeens zónder onderbouwing is doorgevoerd in het eenzijdige belang van de vervoersbedrijven.

Waar deze student dan natuurlijk ook weer netjes aan meebetaalt, en als het goed is de samenleving meer oplevert dan het relatief irrelevante geldbedrag wat met deze vergoeding gepaard gaat. Dat is een totaal andere discussie die ik daarom niet erbij wenste en wens te betrekken, maar die gezien de insinuaties toch benoemd moest worden.

Het "argument" van het geldigheid van mijn vervoersbewijs is niet anders dan het dogmatisch herhalen van de eenzijdige voorwaardes van de vervoersbedrijven. Zij hebben in hun onmetelijke wijsheid besloten dat het vervoersbewijs pas geldig is na inchecken. Dit is puur hun arbitraire keuze, die niets te maken heeft met het kunnen controleren van de geldigheid, enkel met het willen verzamelen van kostbare informatie die zij graag voor marketingdoeleinden willen gebruiken. Potentieel gevoelige informatie wordt dus jarenlang opgeslagen en is beschikbaar voor opsporingsdoeleinden.

Er is geen reden om een geldige kaart met geldig "reisproduct" niet als "reisproduct" of vervoersbewijs te erkennen. Niet in controleerbaarheid, niet in uitvoerbaarheid.
Problemen met de plastic kaartjes en rode strippenkaarten qua geldverdeling zijn bij mijn weten nooit ter sprake gekomen in het kader van de subsidieverdeling tot ná het moment dat consumenten-, reizigers- en studentenorganisaties vragen stelden bij de invloed van de lobby van de vervoerders. De statistische benadering werkte dus goed of goed genoeg.

Natuurlijk is exacte informatie beter; maar dan nog is er geen justificatie voor het opslaan van reizigersgegevens. Anoniem agregeren per abonnementsoort per vervoerder is afdoende om te bepalen hoe het geld verdeeld moet worden. Waarom kon dit niet zo ingevoerd worden?

Het gaat hier dus om een principieel probleem, maar dan wel onderbouwd. Studenten die zich geen alternatieven kunnen veroorloven zonder studievertraging (over kosten voor de maatschappij gesproken) worden gedupeerd zonder opt-out mogelijkheid. Daarentegen is het enige argument wat overheid en vervoersbedrijven hebben, dat de vervoersbedrijven op deze manier meer gegevens hebben voor marketingdoeleinden, een non-argument omdat zij heus heus heus geen geld gingen verdienen aan de invoer van die OV-chipkaart. Let op de eeuwige nadruk op de invoer.
Ik hoef hier niet per se op deze plek over te discussiëren. Ik hoop dat dit relevant genoeg is voor het topic, mijns inziens wel (anders was ik er niet op ingegaan) maar uitgebreide debatten zet men wellicht liever voort middels andere kanalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

hyptonize schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 19:46:
[...]

Dus NS verdient geen geld aan de OV-Studentenkaart?
NS niet, Ariva, Veolia, Connexion, GVB en RET wel (en ik vergeet er vast nog een paar)

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeR schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 19:38:
Wil je geen boete? Houd je aan de voorwaarden. Wil je je niet aan de voorwaarden houden maar óók geen boete? Maak dan geen gebruik van de kaart.
Je hebt ook nog iets als burgerlijke ongehoorzaamheid ;) Hoewel je natuurlijk in volgens de letter van de wet wel gelijk hebt, heb je dat in mijn ogen moreel gezien niet. Die OV-chipkaart is een gedrocht en zorgt voor veel meer handelingen die bij de burger komen te liggen. Daarnaast zadelt het ding de gebruiker ook nog eens op met het probleem als het mis gaat, in plaats van de vervoerder.

Nee, vooruitgang.
tdw schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 22:39:
NS niet, Ariva, Veolia, Connexion, GVB en RET wel (en ik vergeet er vast nog een paar)
Natuurlijk krijgt de NS wel een vergoeding per student of voor de hele zwik, ze zouden gek zijn.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2010 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Verwijderd schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 22:50:
[...]

Je hebt ook nog iets als burgerlijke ongehoorzaamheid ;)
Wat gelukkig nog steeds bestraft kan worden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Yeah, heb gisteren mijn OV-kaart binnen gekregen!

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gomez12 schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 23:09:
Wat gelukkig nog steeds bestraft kan worden...
Jij snapt burgerlijke ongehoorzaamheid niet.

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2010 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 22:50:
[...]

Je hebt ook nog iets als burgerlijke ongehoorzaamheid ;)
Leuk, maar a) ontloop je daar geen enkele boete mee en b) hebben de vervoerders daar sowieso geen boodschap aan.
Daarnaast zadelt het ding de gebruiker ook nog eens op met het probleem als het mis gaat, in plaats van de vervoerder.

Nee, vooruitgang.
De enige keren dat 't bij mij 'mis gaat' komt het er op neer dat ik gratis reis hoor. Dus ik zou stellen dat dat niet per definitie zo is.
Verwijderd schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 22:36:
Het gaat om een grote hap uit snel afbrokkelende privacy. Het soort hap waar juridisch over te steggelen valt. Één die zelfs volledig onnodig is voor het controleren van de geldigheid van het reisproduct, en nu opeens zónder onderbouwing is doorgevoerd in het eenzijdige belang van de vervoersbedrijven.
De vervoersbedrijven bieden ons een dienst aan: vervoer. Dat mogen ze doen zoals zij dat willen, binnen de door de overheid gestelde kaders. Als je 't daar niet mee eens bent is dat jouw probleem. Stem bij de volgende verkiezingen anders en neem in de tussentijd de fiets of loop.
Het "argument" van het geldigheid van mijn vervoersbewijs is niet anders dan het dogmatisch herhalen van de eenzijdige voorwaardes van de vervoersbedrijven. Zij hebben in hun onmetelijke wijsheid besloten dat het vervoersbewijs pas geldig is na inchecken. Dit is puur hun arbitraire keuze, die niets te maken heeft met het kunnen controleren van de geldigheid, enkel met het willen verzamelen van kostbare informatie die zij graag voor marketingdoeleinden willen gebruiken. Potentieel gevoelige informatie wordt dus jarenlang opgeslagen en is beschikbaar voor opsporingsdoeleinden.
Die keuze is absoluut niet arbitrair. In tegenstelling tot de papieren kaart is het namelijk met een digitale kaart niet mogelijk voor de chauffeur om te zien of jij wel een geldig reisproduct hebt. (Nadeel, maar zo is de aard van het beestje.) En aangezien de chauffeur in de eerste instantie controleert of jij wel mee mag, moet die daar op de een of andere manier achter komen. Het inchecken is die manier. En voor consistentie geldt dat ook meteen daar waar een open instapregime geldt.
Natuurlijk is exacte informatie beter; maar dan nog is er geen justificatie voor het opslaan van reizigersgegevens. Anoniem agregeren per abonnementsoort per vervoerder is afdoende om te bepalen hoe het geld verdeeld moet worden. Waarom kon dit niet zo ingevoerd worden?
Omdat abonnementen, en ZEKER OV-studentenkaarten in Nederland nou eenmaal persoonsgebonden zijn. Dat is niet nieuw, dat is al decennia zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeR schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 23:27:
Leuk, maar a) ontloop je daar geen enkele boete mee en b) hebben de vervoerders daar sowieso geen boodschap aan.
De vervoersbedrijven zijn natuurlijk net zo goed partij in deze zaak. Maargoed, dan nog, er leiden meerdere wegen naar Rome. Als een nieuw systeem werkt, maar wel tegen collectief grote kosten voor de burger, zal je dat op één of andere manier duidelijk moeten maken aan de betrokken partijen, niet?
De enige keren dat 't bij mij 'mis gaat' komt het er op neer dat ik gratis reis hoor. Dus ik zou stellen dat dat niet per definitie zo is.
Dan heb je dus ook zwart gereisd op zo'n moment? Je hebt immers niet betaald voor je reis. Bovendien ben je wel een mazzelaartje dan, over het algemeen leiden problemen tot kosten, door niet uit te kunnen checken, een product dat opeens verdwenen is, overstapkosten, noem maar op.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2010 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Verwijderd schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 23:19:
[...]

Jij snapt burgerlijke ongehoorzaamheid niet.
Zolang het niet gebeurt uit eigenbelang wel. Maar 3x raden of ik deze "burgerlijke ongehoorzaamheid" wel of niet onder eigenbelang schaar...

Maar sowieso vind ik de term burgerlijke ongehoorzaamheid apart als het niet tegen de overheid gericht is...

Als ik niet betaal voor een brood bij de AH is het wmb ook geen burgerlijke ongehoorzaamheid
[...]
Apart, ik reis vrij veel met het OV ( zonder chipkaart, strippenkaart all the way :) ) maar de meeste problemen die ik zie zijn toch automaten die tijdens de rit uitvallen waardoor mensen wel ingecheckt zijn, maar niet kunnen uitchecken.
Dat probleem wordt afaik toch echt bij de reiziger neergelegd dan, die mag moeite gaan doen om het instaptarief terug te halen.

[ Voor 37% gewijzigd door Gomez12 op 31-10-2010 23:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De vervoersbedrijven bieden ons een dienst aan: vervoer. Dat mogen ze doen zoals zij dat willen, binnen de door de overheid gestelde kaders. Als je 't daar niet mee eens bent is dat jouw probleem. Stem bij de volgende verkiezingen anders en neem in de tussentijd de fiets of loop.
Je vergeet even dat openbaar vervoer gewoon een algemene voorziening is. Het is dan wel geprivatiseerd, maar dat betekent niet dat er zomaar allerlei rare voorwaarden op los gelaten mogen worden. In tegendeel zelfs.
Die keuze is absoluut niet arbitrair. In tegenstelling tot de papieren kaart is het namelijk met een digitale kaart niet mogelijk voor de chauffeur om te zien of jij wel een geldig reisproduct hebt. (Nadeel, maar zo is de aard van het beestje.)
Eerst een beestje met slechte aard creëren en je daar van vervolgens achter verstoppen. Het erge is dat sommige mensen dat niet eens stuitend vinden.
Omdat abonnementen, en ZEKER OV-studentenkaarten in Nederland nou eenmaal persoonsgebonden zijn. Dat is niet nieuw, dat is al decennia zo.
Juist, alleen al daarom is dus de OV-chipkaart een slecht idee. Het is het één of het ander.
Gomez12 schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 23:35:
Zolang het niet gebeurt uit eigenbelang wel. Maar 3x raden of ik deze "burgerlijke ongehoorzaamheid" wel of niet onder eigenbelang schaar...
Prima dat je dat zo beschouwt, maar de vele frustraties over de OV-chipkaart zijn niet puur uit eigen belang. Dat dat misschien bij jou zo is, prima, maar projecteer je eigen gevoelens niet op anderen.

Het is inmiddels wel duidelijk dat er veel (onnodige) frustraties gecreëerd zijn bij de gebruikers van het OV, terwijl ook nog eens hun basisrechten geschonden worden. De enige die er echt voordeel van heeft zijn de vervoersbedrijven zelf (al hebben die natuurlijk een mooi verhaaltje over hoe wij er zelf beter van worden).
Maar sowieso vind ik de term burgerlijke ongehoorzaamheid apart als het niet tegen de overheid gericht is...
De overheid is een grote partij in deze zaak en bovendien maakt het weinig uit dat de vervoerders toevallig geprivatiseerd zijn. Het gaat nog steeds om een zaak van algemeen belang.
Als ik niet betaal voor een brood bij de AH is het wmb ook geen burgerlijke ongehoorzaamheid
Dat heeft dan ook helemaal niets met deze zaak te maken. Slecht voorbeeld. Als de AH nu opeens zijn brood 30 euro zou maken en er verder geen brood te krijgen zou zijn, zou het al een ander verhaal worden.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 31-10-2010 23:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 23:32:
[...]

De vervoersbedrijven zijn natuurlijk net zo goed partij in deze zaak. Maargoed, dan nog, er leiden meerdere wegen naar Rome. Als een nieuw systeem werkt, maar wel tegen collectief grote kosten voor de burger, zal je dat op één of andere manier duidelijk moeten maken aan de betrokken partijen, niet?
Collectief grote kosten voor de burger? Waar heb je 't over? De 500mln die 't gekost heeft om aan te leggen? Dat is, uitgaande van een levensduur van 't systeem van een jaar of 25 (ongeveer hetzelfde als de strippenkaart nu) net iets meer dan een euro per inwoner per jaar aan belasting. Of de reiskosten? Die zijn voor mij elke keer dat ik van huis naar m'n werk reis ongeveer 2 euro per dag MINDER dan met de strippenkaart. (Dus kom maar op met die euro per jaar.)
Dan heb je dus ook zwart gereisd op zo'n moment? Je hebt immers niet betaald voor je reis. Bovendien ben je wel een mazzelaartje dan, over het algemeen leiden problemen tot kosten, door niet uit te kunnen checken, een product dat opeens verdwenen is, overstapkosten, noem maar op.
Ik heb niet betaald nee, maar met toestemming van de bestuurder. Het is heel simpel: als je niet kunt inchecken door de schuld van de vervoerder reis je gratis. Als je niet kunt uitchecken door de schuld van de vervoerder krijg je dat geld terug. (Dáár moet je idd even een formuliertje voor invullen.)
Gomez12 schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 23:35:
[...]

Apart, ik reis vrij veel met het OV ( zonder chipkaart, strippenkaart all the way :) ) maar de meeste problemen die ik zie zijn toch automaten die tijdens de rit uitvallen waardoor mensen wel ingecheckt zijn, maar niet kunnen uitchecken.
Dat probleem wordt afaik toch echt bij de reiziger neergelegd dan, die mag moeite gaan doen om het instaptarief terug te halen.
Ik reis nu denk ik al twee jaar bijna elke dag met m'n OV-chip en de afgelopen anderhalf jaar is dat me wellicht één keer overkomen.
Verwijderd schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 23:38:
[...]

Je vergeet even dat openbaar vervoer gewoon een algemene voorziening is. Het is dan wel geprivatiseerd, maar dat betekent niet dat er zomaar allerlei rare voorwaarden op los gelaten mogen worden. In tegendeel zelfs.
Inderdaad. En 'je moet een groene hoed op hebben' zou een rare voorwaarde zijn. 'Je moet gebruik maken van het betalingssysteem' echter niet.
Dat heeft dan ook helemaal niets met deze zaak te maken. Slecht voorbeeld. Als de AH nu opeens zijn brood 30 euro zou maken en er verder geen brood te krijgen zou zijn, zou het al een ander verhaal worden.
Dan zou er een grote hoeveelheid diefstal van brood bij de AH zijn. Maar dat is nog steeds gewoon diefstal hoor, geen 'burgerlijke ongehoorzaamheid'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
Verwijderd schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 23:38:
[...]
Het is inmiddels wel duidelijk dat er veel (onnodige) frustraties gecreëerd zijn bij de gebruikers van het OV, terwijl ook nog eens hun basisrechten geschonden worden.
Onderbouwing??? Want dit zijn wel stellige beweringen...
De enige die er echt voordeel van heeft zijn de vervoersbedrijven zelf (al hebben die natuurlijk een mooi verhaaltje over hoe wij er zelf beter van worden).
Beter inzicht in reizigersstromen / gebruik van het OV is uiteraard enkel ten voordele van de vervoersbedrijven...
[...]
De overheid is een grote partij in deze zaak en bovendien maakt het weinig uit dat de vervoerders toevallig geprivatiseerd zijn. Het gaat nog steeds om een zaak van algemeen belang.
Wmb is het OV een algemeen belang, maar de problemen zijn maar met een beperkt aantal mensen afaik.
Namelijk de voordeelurenhouders en de abbonnementshouders.
De rest heeft gewoon de keuze om een anonieme kaart te nemen ( ja, ook studenten. Gratis OV is een gunst met voorwaarden, geen recht ).
Ik vind het dus maar zeer de vraag of het een vraag van algemeen belang is.
[...]
Hoe kan je een slecht voorbeeld gebruiken om je eigen stelling belachelijk te maken...
De vervoersprijs is niet gestegen naar 30 euro, en het OV is niet het enige vervoer ( en binnen het OV is de chipkaart niet NL-breed het enige betaalmiddel )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Laatst online: 21-10-2024
Ach ja, het zal gewoon weer gaan zoals met alle grote vernieuwingen en privatiseringen. (Kinderopvang, postbezorging, EPD, straks de vervanging van de spotgoedkope pin door dat systeem van die uitzuigers van VISA etc. [dankzij SEPA], verandering zorgverzekeringenstelsel).. Over 3 jaar begint er eens iemand bij een organisatie die niet genegeerd kan worden het eens door te rekenen, bedenkt dan dat óók het verloren gaan van de mogelijkheid om 'via' reizen in de trein, en het niet langer retour mogen reizen op dezelfde strippen toch voor de burger net zulke reëele kostenverhogingen zijn als directe reiskostenverhogingen, (die vooral ouderen en de sociaal zwakkeren treffen) om vervolgens te suggereren dat dit niet de gewenste uitkomst was, maar dat het nu toch niet meer gaat veranderen. En dan weet iedereen het, en doet niemand er iets aan.
Want zo gaat het altijd hier. (Zie de recente artikelen in het NRC over de kwaliteitsverlaging+prijsverhogingen sinds/dankzij de privatisering van de kinderopvang, en de berichtgeving over SEPA voor de meest duidelijke voorbeelden bij deze wonderlijke trend die politici toch altijd maar weer verbaast.)
Maar om een of andere reden moeten er in threads altijd weer ellenlange discussies worden gevoerd over hoe het voor mij (die écht wel representatief is) toch echt 30c/dag scheelt, en dat voor hem/haar het hele systeem natuurlijk ontworpen is.. Bizar gewoon. Maar goed, we gaan wel lekker wachten op de jaarcijfers van connexxion.

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeR schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 23:49[/message]:
[...]

Die zijn voor mij elke keer dat ik van huis naar m'n werk reis ongeveer 2 euro per dag MINDER dan met de strippenkaart. (Dus kom maar op met die euro per jaar.)
Gemiddeld genomen betaalt de consument meer. Zeker zij die moeten overstappen (gezien de dubbele tarieven). In Amsterdam is de kostenstijging geschat op 5%, in de rest van Nederland hoger. Onderzoek in opdracht van de SP, als disclaimer erbij vermeld.
Dan zou er een grote hoeveelheid diefstal van brood bij de AH zijn. Maar dat is nog steeds gewoon diefstal hoor, geen 'burgerlijke ongehoorzaamheid'.
Dit neigt naar een andere discussie... Een actie uit burgerlijke ongehoorzaamheid gebaseerd op een (principiële) overtuiging te handelen in het algemeen of een breed belang is nog steeds een actie uit burgerlijke ongehoorzaamheid zelfs als deze in het voordeel is van degene die deze actie onderneemt. Sterker nog, burgerlijke ongehoorzaamheid neigt (logischerwijs) die burger direct voordeel op te leveren naast het grotere streven.
n tegenstelling tot de papieren kaart is het namelijk met een digitale kaart niet mogelijk voor de chauffeur om te zien of jij wel een geldig reisproduct hebt. (Nadeel, maar zo is de aard van het beestje.)
Nonsens. Heb je die blauwe pilaren wel eens gezien? Je ziet er gelijk op wat het reisproduct is. Controleurs? Kunnen dat ook uitlezen met hun handheld dingetje (ik vraag altijd of ik mag meekijken). Dat kan gewoon in de bus dus. En inderdaad betreft dit een probleem wat ze zelf hebben gecreëerd zodat er een argument lijkt te zijn.
Ik reis nu denk ik al twee jaar bijna elke dag met m'n OV-chip en de afgelopen anderhalf jaar is dat me wellicht één keer overkomen.
Ik zal de laatste zijn om te extrapoleren van de metro in Amsterdam naar heel Nederland, maar er kan veilig gesteld worden dat de in/uitcheckmogelijkheden maar nauwelijks vaker op orde zijn dan het rijschema. In de bussen is het relatief weinig mogelijk ook om de kaart op te laden.
Hoewel ik nu ongevraagd antwoord geef op een vraag aan een ander, en mijn excuses als dat onbeleefd wordt ervaren;

zoals eerder betoogd worden persoonlijke, niet geanonimiseerde reisgegevens (halte, datum) opgeslagen van alle abonnementsreizigers die niet eraan denken om een anoniem abonnement te nemen of die mogelijkheid niet hebben (zoals studenten). De opslag zou tot 7 jaar beperkt worden. Deze opslag is een onnodige schending van de privacy van de consument en levert een gigantisch vergroot risico op identiteitsdiefstal op. Het enige doel van de opslag ligt hem in marketingdoeleinden. Een opt-out is niet mogelijk zonder servicemogelijkheden te verliezen of op kosten gejaagd te worden.

De chip in huidige vorm is gekraakt en uitleesbaar van afstand als iemand dat heel graag wil en de kennis heeft. Abonnementhouders dit risico laten lopen is opnieuw een grote en onnodige privacy schending.

Furthermore worden deze gegeven ter beschikking gesteld aan opsporingsdiensten. Hier wordt je als burger niet over geïnformeerd. Op deze manier wordt een fundamenteel rechtsprincipe omgedraaid, de bewijslast. Het is nu aan jou om te bewijzen dat je niet vier jaar geleden op het station bent ingecheckt. Net als de vingerafdrukken-bij-ausweiss-aanvraag dus een zeer fundamentele ondermijning van de rechten van de burger. Het feit alleen al dat er hierover nog steeds gesteggeld wordt door de justitionele top en er uitgebreide betogen namens beide kanten verschijnen betekent dat dit zeer diep gaat en niet moet worden gebagatelliseerd.

Dus ja, ik zou willen zeggen dat er een niet te verwaarlozen kans is dat de rechten van de burger risico lopen aangetast te worden. Op zijn diplomatiekst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op maandag 01 november 2010 @ 01:20:
[...]

Gemiddeld genomen betaalt de consument meer. Zeker zij die moeten overstappen (gezien de dubbele tarieven). In Amsterdam is de kostenstijging geschat op 5%, in de rest van Nederland hoger.
De enige situatie waarbij dubbele tarieven ontstaan is bij een overstap van NS op een andere treinvervoerder. Dat hoort niet, ben ik 't met je eens.
Onderzoek in opdracht van de SP, als disclaimer erbij vermeld.
Dat onderzoek heb ik gezien en dat sloeg echt compleet nergens op.
Dit neigt naar een andere discussie...
Inderdaad. En aangezien ik er niet over begon ga ik er ook niet over verder.
Nonsens. Heb je die blauwe pilaren wel eens gezien? Je ziet er gelijk op wat het reisproduct is. Controleurs? Kunnen dat ook uitlezen met hun handheld dingetje (ik vraag altijd of ik mag meekijken). Dat kan gewoon in de bus dus. En inderdaad betreft dit een probleem wat ze zelf hebben gecreëerd zodat er een argument lijkt te zijn.
Ja, natuurlijk kan het technisch gezien met wat extra hardware. Maar wat kost dat allemaal en wat levert het op? Veel en niets. En bovendien gaat daar een stuk meer tijd in zitten dan simpelweg luisteren naar een piep. Vergeet niet dat snelheid een van de redenen is dat dit ingevoerd is, en dat doe je op een dergelijke manier compleet teniet.
Ik zal de laatste zijn om te extrapoleren van de metro in Amsterdam naar heel Nederland, maar er kan veilig gesteld worden dat de in/uitcheckmogelijkheden maar nauwelijks vaker op orde zijn dan het rijschema. In de bussen is het relatief weinig mogelijk ook om de kaart op te laden.
Ik kom bijna nooit meer in de metro. Ik woon bij Haarlem en werk in Amsterdam en daar ga ik met de tram heen. Vrijwel alle Connexxion bussen hier zijn trouwens uitgerust met dezelfde gele oplaadpaal als je in de Albert Heijn kunt vinden, maar dan gemonteerd op een stang. Je kunt er mee je reisproducten ophalen en je kunt er mee pinnen. Lijkt me prima, toch? Toegegeven in Amsterdam heeft 't GVB die slimmigheid niet, en de Twentse versie van Connexxion in Enschede ook niet. Bij hun blauwe apparaten kun je alleen producten ophalen. Compleet kansloos imo, moet gefixt worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Licht offtopic: De lezers in de bussen van Connexxion en Arriva (Syntus weet ik niet) zijn echt zwaar zwaar bagger vergeleken met die van de GVB, ze zijn veel trager met het lezen en doen er langer over voordat er een nieuwe kaart gelezen kan worden. Daarnaast weigeren ze vaak helemaal als een kaar licht defect is. Ik vraag me echt af hoe dit komt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Die van Veolia zijn ontzettend kut en traag, van Arriva (gele dingen) heb ik dat ook vernomen, maar die van Connexxion en GVB zijn in mijn (vrij uitgebreide) ervaring even goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hoe is dit relevant voor het meerjarig elke plek waar je bent geweest te registreren? Ik snap de persoonlijke kaart nog, (hoewel dit ook niet nodig is) maar de reisgegevens, als je die al opslaat, zouden ter dege geanonimiseerd kunnen (moeten!) zijn en nog steeds gebruikt kunnen worden voor de subsidieverdeling. Dat iets altijd al zo geweest is is sowieso niet echt een onderbouwing.
De enige situatie waarbij dubbele tarieven ontstaan is bij een overstap van NS op een andere treinvervoerder. Dat hoort niet, ben ik 't met je eens.
Bij elke overstap tussen verschillende bedrijven, in ieder geval drie maanden geleden nog. Indien dat ondertussen is opgelost, geeft dat dus aan dat in ieder geval in deze regio dus al maandenlang onterecht geld is geïnd.
Ook bij lange wachttijden bij overstappen check je vanzelf opnieuw in. Ik geloof dat dit een half uur is, maar ik ben daar niet zeker van.
Je kunt er mee je reisproducten ophalen en je kunt er mee pinnen.
Werkte bij mij drie maanden geleden nog niet 1 keer dat ik het zelf nodig had. Maar heb ze wel gebruik zien worden, dus het kan kennelijk wel. Soms. Dit is niet het grootste probleem met het systeem.
Vergeet niet dat snelheid een van de redenen is dat dit ingevoerd is, en dat doe je op een dergelijke manier compleet teniet.
Heb je wel eens de metro bij een universiteit gezien rond 9 uur? Drie poortjes, vier nepagenten en 40 studenten die net uit een te korte metro komen rennen. Nee, snelheid als argument geloof ik niet. Een extra vertraging en bottleneck bij uitstappen die er voorheen niet was, en nauwelijks versnelling bij instappen, want hoeveel tijd kost een strippenkaart in het ding steken (ping!) en klaar? En hoeveel tijd besteed de buschauffeur aan het lezen van strippenkaarten? Minder dan aan het uitlezen van een displaytje in ieder geval! Hier kan zelfs ook een piepje bij...

Als dit oprecht de planning is geweest ben ik benieuwd naar de berekening. Nee, de vervoersbedrijven willen graag je reisgegevens opslaan voor marketingdoeleinden (hence de opslag) en het overheidsgeld beter verdelen (hence de kaart zelf).

Dat er kosten bij komen kijken om oningecheckt maar direct controleerbaar te kunnen reizen is maar nog een argument voor waarom dit zo'n ontzettend slecht idee is geweest. De vervoersbedrijven als private instellingen streven winst na en zullen dus niet het belang van de consument voorop stellen. Het is in het belang van de consument om anoniem te kunnen blijven reizen, het is in het belang van de vervoerders dit onaantrekkelijk of onmogelijk te maken.

En het alternatief, namelijk de mogelijkheid van anonieme abonnementen, wordt ontmoedigd of dus opeens niet mogelijk gemaakt. Buiten de discussie over het belang van studenten-OV, is het niet aan een groep bedrijven om burgers privileges te ontnemen die de overheid heeft ingesteld met als doel de samenleving uiteindelijk ten goede te komen. Terwijl hier geen extra kosten bij komen.
Een nog veel simpeler alternatief: geanonimiseerd die gegevens verwerken. Kost alleen minder (want waarom zou je het dan nog 7 jaar opslaan en dus 7 jaar lang goed moeten afschermen?), levert hetzelfde effect op qua geldverdeling en kan zelfs dan nog inzicht geven in algemene reizigersstromen (en dus exacte getallen voor hoeveel mensen een bepaald reclamebord waarschijnlijk zien).
Maar nee, in plaats daarvan is er met dit systeem gekozen voor de meest abjecte vorm simpelweg omdat grote bedrijven nou eenmaal honger hebben naar persoonlijke informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

CyBeR schreef op zondag 31 oktober 2010 @ 23:49:
Collectief grote kosten voor de burger? Waar heb je 't over? De 500mln die 't gekost heeft om aan te leggen? Dat is, uitgaande van een levensduur van 't systeem van een jaar of 25 (ongeveer hetzelfde als de strippenkaart nu) net iets meer dan een euro per inwoner per jaar aan belasting. Of de reiskosten? Die zijn voor mij elke keer dat ik van huis naar m'n werk reis ongeveer 2 euro per dag MINDER dan met de strippenkaart. (Dus kom maar op met die euro per jaar.)
Heel modern, om kosten puur financieel te willen rekenen, maar ik heb het dan over het collectieve ongemak en de extra handelingen. Bovendien is het leuk dat jij minder betaalt, maar dat gaat lang niet voor iedereen op.
Ik heb niet betaald nee, maar met toestemming van de bestuurder. Het is heel simpel: als je niet kunt inchecken door de schuld van de vervoerder reis je gratis. Als je niet kunt uitchecken door de schuld van de vervoerder krijg je dat geld terug. (Dáár moet je idd even een formuliertje voor invullen.)
Wederom een voorbeeld waar het probleem van de vervoerder bij de burger neergelegd wordt. Het kost tijd, moeite en levert ongemak op. Dat veel mensen het de moeite niet waard vinden 10 minuten te besteden aan het invullen van zo'n formulier (reken maar uit wat het je kost als je bijvoorbeeld normaal gesproken 45 euro per uur in rekening brengt) betekent niet dat het juist is of gemarginaliseerd kan worden. Integendeel juist.
Het probleem is groter dan jouw eigen situatie ;)
Inderdaad. En 'je moet een groene hoed op hebben' zou een rare voorwaarde zijn. 'Je moet gebruik maken van het betalingssysteem' echter niet.
Ik zou eerder zeggen: je moet accepteren dat het systeem substantieel verslechtert tegen schending van je rechten. Toch best rare voorwaarden.
Dan waren Gandhi of Rosa Parks dus ook criminelen volgens jou? Ze deden immers iets dat tegen de wet was.
Gomez12 schreef op maandag 01 november 2010 @ 00:15:
Ik hoef je toch niet uit te gaan leggen hoe de privacy geschonden wordt door dit systeem?
Beter inzicht in reizigersstromen / gebruik van het OV is uiteraard enkel ten voordele van de vervoersbedrijven...
Die vervolgens weer een perfect excuus hebben om bepaalde lijnen op te heffen die niet rendabel genoeg zijn? Dat is precies waarom de NS nooit geprivatiseerd had moeten worden: het is dienstverlening en dat moet gewoon gebeuren, of het nou rendabel is of niet. Je kan geen buslijn opheffen omdat er relatief weinig mensen gebruik van maken, als je daarmee een groep mensen afsnijdt van de buitenwereld. Financieel belang wordt zo belangrijker dan algemeen belang en dat is nooit goed.

Inzicht in die reizigerstromen kan trouwens ook prima op andere manieren zonder de privacy te schenden (optische trackers, menselijke tellers, genoeg te verzinnen), dus dat is een nonargument.
Wmb is het OV een algemeen belang, maar de problemen zijn maar met een beperkt aantal mensen afaik.
Namelijk de voordeelurenhouders en de abbonnementshouders.
De rest heeft gewoon de keuze om een anonieme kaart te nemen ( ja, ook studenten. Gratis OV is een gunst met voorwaarden, geen recht ).
Ik vind het dus maar zeer de vraag of het een vraag van algemeen belang is.
Jij zegt dat je omdat je een student bent en het een gift is je maar tevreden moet stellen met allerlei schendingen van je burgerrechten? Je realiseert je dat je je daarmee enorm op glad ijs begeeft, hoop ik toch. Dan kunnen we ook zeggen dat rekeningrijden met een GPS-kastje geen schending van je rechten is, je kan immers met de fiets. Als je daar een tracker op zet kan je nog lopen. Geen enkel probleem, je hebt een keuze.

Nee, dat gaat dus helaas niet op. Bovendien is het en substantieel onderdeel van de bevolking. Ik vind het nogal eng hoe makkelijk jij je handen er vanaf trekt met een impliciete 'het is mijn probleem niet'. Alsof iedereen in Nederland altijd met alle zaken van landsbelang te maken krijgt?

Zelfs met een anonieme chipkaart is je privacy minder gewaarborgd. Je hoeft immers maar één keer met een betaalkaart op te waarderen en ze weten wie je bent en sowieso worden nog steeds al je reizen gebundeld via je kaart. Met losse kaartjes is dat onmogelijk, zeker als je cash betaalt.
Hoe kan je een slecht voorbeeld gebruiken om je eigen stelling belachelijk te maken...
De vervoersprijs is niet gestegen naar 30 euro, en het OV is niet het enige vervoer ( en binnen het OV is de chipkaart niet NL-breed het enige betaalmiddel )
Zoals ik al zei, je voorbeeld sloeg nergens op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neodymium
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

Ik reed vandaag weer een van Enschede,Centraal naar Universiteit,Twente met de bus. Normaal 2 strippen: 1,00€ of 0,67€ met korting. Nu met ov-chipkaart 1,50€ of 1,00€ met korting. Gewoon 50% erbij. Hoppakéé.

>_< #ovfail

N00dlesoup alleen op afhalen (4,29EUR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Verwijderd schreef op maandag 01 november 2010 @ 01:58:
Jij zegt dat je omdat je een student bent en het een gift is je maar tevreden moet stellen met allerlei schendingen van je burgerrechten? Je realiseert je dat je je daarmee enorm op glad ijs begeeft, hoop ik toch. Dan kunnen we ook zeggen dat rekeningrijden met een GPS-kastje geen schending van je rechten is, je kan immers met de fiets. Als je daar een tracker op zet kan je nog lopen. Geen enkel probleem, je hebt een keuze.
Dat is dus een compleet andere situatie.
Stel dat de overheid zou zeggen ' We zetten een GPS tracker op je auto en dan mag je GRATIS rondrijden' het alternatief is gewoon wegenbelasting betalen en anoniem reizen. Dan heb je een vergelijkbare situatie. Je mag nu namelijk GRATIS reizen met je OV, wat inderdaad ten koste gaat van je privacy. Maar er is wel een alternatief, namelijk een normale betaalde anonieme chipkaart.
Dat studenten zich dat niet kunt veroorloven is niet het probleem van de overheid, zij biedt je een gratis variant en een betaald alternatief.

Je kunt zelf de afweging maken hoeveel je privacy je waard is. Wat dat betreft is er een zekere parallel met de AH bonuskaart. Je kunt de afweging maken of die paar euro korting per week opweegt tegen het verlies aan privacy.

[ Voor 6% gewijzigd door Devil op 01-11-2010 12:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Paar euro korting? Pardon?

Er zijn ook nog kortingskaarten, voor normale mensen die niet meer studeren, geen geldboompje in de tuin hebben en dingen doen als werk en zo. Daar moet je ook je priveleven voor inleveren, want anders krijg je die 40% korting niet.

Ik kan je vertellen dat zoiets heel aardig aantikt qua bespaarde uitgaven...

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Devil schreef op maandag 01 november 2010 @ 12:45:
Dat is dus een compleet andere situatie.
Stel dat de overheid zou zeggen ' We zetten een GPS tracker op je auto en dan mag je GRATIS rondrijden' het alternatief is gewoon wegenbelasting betalen en anoniem reizen. Dan heb je een vergelijkbare situatie. Je mag nu namelijk GRATIS reizen met je OV, wat inderdaad ten koste gaat van je privacy. Maar er is wel een alternatief, namelijk een normale betaalde anonieme chipkaart.
Dat studenten zich dat niet kunt veroorloven is niet het probleem van de overheid, zij biedt je een gratis variant en een betaald alternatief.

Je kunt zelf de afweging maken hoeveel je privacy je waard is. Wat dat betreft is er een zekere parallel met de AH bonuskaart. Je kunt de afweging maken of die paar euro korting per week opweegt tegen het verlies aan privacy.
Het is geen andere situatie, omdat je dan ongelijkheid creëert onder studenten. Het is gewoon een enorm dubieus gebied waar je je in begeeft als je op deze manier mensen laat kiezen tussen privacy (een basisrecht!) en een financieel voordeel. Dat privacy een basisrecht is betekent eigenlijk al dat je als overheid mensen niet kan vragen te kiezen. Het doet me denken aan een Engelse vrouw die junks wil steriliseren in ruil voor een klein bedrag: natuurlijk kan je zeggen dat het een keuze is, maar je forceert mensen in een hoek en dat is niet okay.

Daarnaast zijn studenten een kwetsbare groep, ze hebben nou eenmaal weinig inkomen. Dat weet de overheid dondersgoed en is daar grotendeels zelfs zelf de oorzaak van (wanbeleid wat betreft huisvesting). Dan kan je wel heel makkelijk roepen dat het een keuze is, maar dat gaat is simpelweg niet eerlijk.

Boverndien, de overheid is de Albert Heijn niet. Juist de overheid dient geen beslissingen te nemen die de basisrechten van zijn burgers aantasten. Nu zeggen ze in feite 'we helpen je, maar wel ten koste van basisrechten'. Daarvan moet jij toch ook zeggen dat je dat als land niet moet willen.

Het maakt niet uit hoe groot die groep is die te maken hebben met het probleem. Het is en blijft een probleem en een probleem dat de meest basale afspraken die we met elkaar gemaakt hebben in dit land raakt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2010 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Niet online

Devil

King of morons

Stukfruit schreef op maandag 01 november 2010 @ 13:00:
Paar euro korting? Pardon?

Er zijn ook nog kortingskaarten, voor normale mensen die niet meer studeren, geen geldboompje in de tuin hebben en dingen doen als werk en zo. Daar moet je ook je priveleven voor inleveren, want anders krijg je die 40% korting niet.

Ik kan je vertellen dat zoiets heel aardig aantikt qua bespaarde uitgaven...
Tja, waarom denk je dat je die korting krijgt? Omdat de NS je zo aardig vindt en graag 40% van hun omzet inlevert? Of omdat jouw privé gegevens geld waard zijn?
Zo werkt het met alles in het leven, of je betaald de hoofdprijs, of je kiest voor een gesponsord alternatief waar bepaalde voorwaarden aan zitten (wat de sponsor indirect ook geld oplevert). Hoe dat komt? Omdat alleen voor niets de zon op komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Neodymium schreef op maandag 01 november 2010 @ 11:42:
Ik reed vandaag weer een van Enschede,Centraal naar Universiteit,Twente met de bus. Normaal 2 strippen: 1,00€ of 0,67€ met korting. Nu met ov-chipkaart 1,50€ of 1,00€ met korting. Gewoon 50% erbij. Hoppakéé.

>_< #ovfail
Ik reed vandaag van Rotterdam Wilhelminaplein naar Leuvehaven met de metro. Normaal 3 strippen: 1,50€. Nu met de ov-chipkaart 0,91€. Gewoon 65% eraf. Hoppakéé.

*O* #ovwin

En je punt was?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Laatst online: 23:06

Sjaak_Afhaak

Bleh!

ik reken toch echt 40% minder?
maar anyway is dat nice, maar niet echt representatief enzo ;)

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Sjaak_Afhaak schreef op maandag 01 november 2010 @ 15:42:
maar anyway is dat nice, maar niet echt representatief enzo ;)
Ik zou reageren op degene die ik parafraseerde, lieverd. Waarom denk je dat ik met mijn onzinnige, niet-representatieve, n=1 voorbeeldje aan kom zetten? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Laatst online: 17-10 14:58

PauseBreak

derp!

Devil schreef op maandag 01 november 2010 @ 13:13:
[...]

Tja, waarom denk je dat je die korting krijgt? Omdat de NS je zo aardig vindt en graag 40% van hun omzet inlevert? Of omdat jouw privé gegevens geld waard zijn?
Zo werkt het met alles in het leven, of je betaald de hoofdprijs, of je kiest voor een gesponsord alternatief waar bepaalde voorwaarden aan zitten (wat de sponsor indirect ook geld oplevert). Hoe dat komt? Omdat alleen voor niets de zon op komt.
Nee, dat werkt anders. Het zijn namelijk gegarandeerde inkomsten van tevoren (het abonnement + rentewinst over het bedrag van tevoren) plus 60% van de normale ritprijs. Dat heeft niks te maken met je privacy, want dit systeem werkte exact hetzelfde voor invoering van de OV chipkaart, en toen was je privacy niet in het geding.
Kortom: Dit systeem van abonnement en korting heeft niks te maken met de onnodige schending van je privacy.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stukfruit
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Devil schreef op maandag 01 november 2010 @ 13:13:
[...]

Ik heb al jaren zo'n kaart en al die tijd hebben ze toch echt niets van m'n reisgedrag kunnen registreren, dus wat je daar zegt gaat niet op. Nouja, op de adresgegevens na, maar de spam die dit oplevert komt alleen van de NS zelf en komt ook nog eens 90% van de tijd alleen via email op een spamadres aan, dus dat boeit me verder weinig.

Die korting "krijg" je overigens niet echt in je schoot geworpen. Je mag er ieder jaar 55 (met een beetje afwachten op het juiste moment of een grote mond: 45) Euro voor wegbrengen. Alsnog een schijntje als je wel eens wat verder reist dan 50km, maar toch!

Dat registratie van extra gegevens ook geld kan opleveren via schimmige deals kan ik me best voorstellen, maar nodig was het blijkbaar niet. Dus nogmaals: waarom die <censuur> registratie? Als ze er meer aan moeten verdienen dan verhogen ze de prijzen voor die kaarten maar. Ze weten erg goed hoe dat moet, dus dan zal dat hier ook vast geen probleem zijn.

edit:
Argh, weer te langzaam. Wat PauseBreak zegt, dus!

Dat zit wel Schnorr.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-10 05:01
Beste vrienden mede tweakers,

Ik zie hier een bijzonder felle discussie opwaaien over de (in)directe gevolgen van het gebruik van de (persoonlijke / anonieme) ov-chipkaart. Beide kanten hebben op zich wel geldige punten, maar die discussie hier voeren heeft vrijwel geen zin. De discussie rechtstreeks voeren met de vervoersbedrijven wel. Helemaal als je de vervoersbedrijven met structurele kosten opzadelt door elke maand een WBP (Wet Bescherming Persoonsgegeven) verzoek in te dienen bij elke vervoerder.

Simpel gesteld. Elke organisatie moet op jouw verzoek alle direct en indirect aan jouw identiteit gelinkte gegevens aan jouw ter beschikking stellen zodra jij daarom vraagt. Ook moet elke organisatie elk verzoek tot wijziging / verwijderen in die gegevens die direct of indirect aan jouw identiteit gelinkt kunnen worden direct uitvoeren.

Oftewel dit kost je maandelijks een postzegel op tien waarna alle vervoersbedrijven jouw "identiteit" moeten wissen uit hun systemen. Dat wissen kost tijd en dus geld, al was het maar omdat je die verzoeken niet electronisch kunt indienen en er dus iemand de post moet ophalen, openen, lezen en verwerken. Als iedereen die dergelijke gegevens niet in de databases van de vervoerders wil hebben maandelijks (of liever nog wekenlijks) een dergelijk verzoek verzend komt er vanzelf een moment dat die vervoerders die kosten gaan voelen.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nsa1984 schreef op maandag 01 november 2010 @ 17:19:
Oftewel dit kost je maandelijks een postzegel op tien waarna alle vervoersbedrijven jouw "identiteit" moeten wissen uit hun systemen. Dat wissen kost tijd en dus geld, al was het maar omdat je die verzoeken niet electronisch kunt indienen en er dus iemand de post moet ophalen, openen, lezen en verwerken. Als iedereen die dergelijke gegevens niet in de databases van de vervoerders wil hebben maandelijks (of liever nog wekenlijks) een dergelijk verzoek verzend komt er vanzelf een moment dat die vervoerders die kosten gaan voelen.
Een leuk plan, maar in de praktijk blijkt ook nog eens dat de meeste van de vervoersbedrijven daar niet eens aan beginnen. Wel een goede indicatie dat het systeem slecht te vertrouwen valt. Als zoiets al mis gaat, wat dan nog meer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-10 05:01
Ben inderdaad ook bang dat de vervoerders hun waardevolle data niet zullen wissen, maar dat is vooruit lopen op de zaak. Al zou je eventueel dat in zijn geheel richting een kanton rechter kunnen schoppen. Dat kost iets meer geld, maar dat hoef je waarschijnlijk maar eenmaal te doen.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Volgens mij mogen organisaties daar zelfs de kosten voor doorberekenen.

Pagina: 1 ... 41 ... 100 Laatste

Let op:
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.