Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
RomeoJ schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 10:46:
Grrr ik wil mijn studentenreisproduct van mijn kaart afhalen, maar dat lukt al een aantal weken niet. Op de website staat dat mijn reisproduct nog actief is, maar helaas kan ik daar niks aan doen. Ik weet dat er een van storing gaande is voor ex-studenten die hun reisproduct van de chipkaart willen halen.

Vandaag of morgen weer opnieuw proberen...
Hier hetzelfde probleem ;s, ook al 3 x geprobeerd. Gister lukte het ook nog niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ravenger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12-10 11:35
hehe, op internet het studentenreisproduct stopzetten lukte ook al niet hier, er stond nergens een optie voor terwijl deze er wel zou moeten zijn. Bij reizen zou achter het product een linkje moeten staan, maar bij mij dus niet :P Bellen ging gelukkig wel nog, en geautomatiseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
Alex) schreef op woensdag 15 september 2010 @ 18:55:
[...]

Even gekeken, dit staat er op mijn OV-chipkaart volgens een NS-automaat:
[afbeelding]
IMAG0234 by Alex van Herwijnen, on Flickr
[...]
Bij mij is dat scherm helemaal leeg (heb geen reizen op saldo bij de ns, maar wel een voordeelurenabonnement), dus wellicht dat die 2 producten alleen voor het reizen op saldo zijn, maar niet het vdu product wat de conducteur checked als je met papieren kaartjes reist?
Ook voor het voordeelurenabonnement moet je langs de kaartautomaat om het te laten verlengen.
Nee hoor, ik krijg gewoon elk jaar een brief dat mijn abonnement is verlengt en hoef daarna niets te doen. Zou de NS soms 2 parallelle systemen hanteren? 1 NS kaart met 'embedded' voordeelurenabonnement dat geen OV-chipkaart product is, en 1 NS kaart waarbij het voordeelurenabonnement wel een OV-chipkaart product is?
Natuurlijk staat die informatie óók in de centrale DB, maar dit is het dubbele boekhoudingsprincipe wat TLS erop nahoudt: alle informatie die op de kaart staat (saldo, gebruikte producten e.d.) moet overeenkomen met wat in de TLS-DB staat, anders gaan de alarmbellen af. Dit is vanwege het disconnected scenario.
Inderdaad, de chipkaart zelf is een soort cache van de werkelijkheid die zich op de server bevind.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

nsa1984 schreef op vrijdag 17 september 2010 @ 10:38:
Klopt officieel is de het minimum saldo op je anonieme ovkaart 0 euro, maar in de praktijk kan je iets onder de 0 komen. Dat trekt bij de volgende opwaardeeractie vanzelf recht, of als je weer uitcheckt en minder dan 20euro verreist hebt.
Hoever je precies onder de 0 euro mag komen weet ik zo niet, weet dat er ergens in het topic wel over gesproken is en een beetje getest maar resultaten weet ik daarvan niet meer.
4 euro.

Ik kan met m'n VDU namelijk inchecken tot ik onder de 6 euro kom. 6 - 10 == -4.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• donny007
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 24-08 17:07

donny007

Try the Nether!

Yeah, ik heb vandaag in de bus mijn studentenreisproduct (die gele kastjes in de Hermes bussen werkte gelukkig wel) op kunnen halen, kan ik er nu direct mee reizen of niet, mijn stufi gaat pas in op 1 oktober en ik heb het product opgehaald op 20 sept.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Probeer 't. Maar ik denk 't niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-10 14:58

PauseBreak

derp!

Niet gratis, maar je kunt er wel geld op zetten en daarmee betalen. Gratis en met korting reizen kan pas vanaf 1 oktober.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:05

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

flowerp schreef op zondag 19 september 2010 @ 23:22:
[...]

Nee hoor, ik krijg gewoon elk jaar een brief dat mijn abonnement is verlengt en hoef daarna niets te doen. Zou de NS soms 2 parallelle systemen hanteren? 1 NS kaart met 'embedded' voordeelurenabonnement dat geen OV-chipkaart product is, en 1 NS kaart waarbij het voordeelurenabonnement wel een OV-chipkaart product is?

[...]
Mijn vriendin kreeg ook een brief dat haar VDU automatisch verlengd was, maar ze moest het 'product' wel mooi ophalen bij de kaartautomaat 8)7

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandaX
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 14:32

SandaX

Nicht Ärgern nur wundern

Als je van plan bent in de provincies Gelderland, Overijssel, Flevoland, de Stadsregio Arnhem Nijmegen en/of Regio Twente te gaan reizen met de bus, haal dan even de gratis 20% korting op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-10 17:52
Vind hem best leuk uitgevoerd. ;)

De nieuwe manier van reizen in het OV: http://www.ov-stripkaart.nl/ #OVstripkaart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Invoering van de strippenkaart ging ook niet vlekkeloos op 8 mei 1980 ;)
De nationale strippenkaart.

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:09
Wat ik nou nooit begrepen heb: ik heb een chipkaart met automatisch opladen, ingesteld op € 20,-. Nu zou ik verwachten dat het ding gewoon iedere keer automatisch opgeladen wordt tot er € 20,- saldo op staat, zodat ik met de trein kan reizen. Echter: als ik reis en er is nog (bijvoorbeeld) € 19,- over op de kaart, dan wordt er € 20,- bij gezet! Dan heb ik dus € 39,- op mijn kaart staan, waar ik helemaal niets aan heb. Waarom doen ze dat op deze manier?

Nog een leuke: de laatste keer stond er blijkbaar niet genoeg geld op mijn rekening om de kaart op te laden. Resultaat: kaart wordt geblokkeerd. Ik ontvang vervolgens een brief waarmee ik binnen drie weken na dagtekening naar een station toe moet om te betalen. Storten is niet mogelijk (belachelijk), en nog idioter: de brief ontving ik op 18 september, de dagtekening is 9 september! Ze maken dus zo'n brief en wachten vervolgens meer dan een week om hem op te post te doen.

Ik vind het idee achter de chipkaart geniaal, maar de uitwerking vind ik gewoon drie keer kut.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

posttoast schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 12:47:
Wat ik nou nooit begrepen heb: ik heb een chipkaart met automatisch opladen, ingesteld op € 20,-. Nu zou ik verwachten dat het ding gewoon iedere keer automatisch opgeladen wordt tot er € 20,- saldo op staat, zodat ik met de trein kan reizen. Echter: als ik reis en er is nog (bijvoorbeeld) € 19,- over op de kaart, dan wordt er € 20,- bij gezet! Dan heb ik dus € 39,- op mijn kaart staan, waar ik helemaal niets aan heb. Waarom doen ze dat op deze manier?

Nog een leuke: de laatste keer stond er blijkbaar niet genoeg geld op mijn rekening om de kaart op te laden. Resultaat: kaart wordt geblokkeerd. Ik ontvang vervolgens een brief waarmee ik binnen drie weken na dagtekening naar een station toe moet om te betalen. Storten is niet mogelijk (belachelijk), en nog idioter: de brief ontving ik op 18 september, de dagtekening is 9 september! Ze maken dus zo'n brief en wachten vervolgens meer dan een week om hem op te post te doen.

Ik vind het idee achter de chipkaart geniaal, maar de uitwerking vind ik gewoon drie keer kut.
Minder vaak een transactie en het 'verloren' geld is als neven voordeel natuurlijk gewoon extra vermogen voor de uitgever van dat ding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Laatst online: 12:09
GoldenSample schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 12:53:
[...]

Minder vaak een transactie en het 'verloren' geld is als neven voordeel natuurlijk gewoon extra vermogen voor de uitgever van dat ding.
Tja, ik snap het voordeel voor de uitgever wel. Maar klantvriendelijk is het niet.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
Iemand al gelukt om studentenreisproduct van kaart af te halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In Utrecht is het gebruik van de OV-chipkaart toch nog niet verplicht in de bus? Moet er 1 t/m 5 november heen voor een cursus en aangezien ik tegenwoordig nauwelijks of nooit met de bus reis heb ik geen OV-chipkaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Mad Marty schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 06:47:
[...]

Mijn vriendin kreeg ook een brief dat haar VDU automatisch verlengd was, maar ze moest het 'product' wel mooi ophalen bij de kaartautomaat 8)7
Het product op je kaart heeft een bepaalde verloopdatum, je zal op een of andere manier toch te kennen moeten geven dat er een nieuw abonnement op moet komen. Waarom dit niet gesynchroniseerd wordt bij in- of uitchecken weet ik natuurlijk ook niet.
xileS schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 20:05:
Ja, maar ik was vóór de 'meute' en dus de problemen. :P

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18:23
http://www.nu.nl/binnenla...erloren-ov-chipkaart.html

Ook iets waar voor de invoering rekening mee is gehouden in de boekhouding.
Overigens wel een gigantisch bedrag 500.000 p/m blijft aan de strijkstok hangen.
Dan begrijp ik niet waarom de prijs van het OV omhoog moest.

[ Voor 11% gewijzigd door Cobb op 24-09-2010 09:40 ]

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Verwijderd schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 09:28:
In Utrecht is het gebruik van de OV-chipkaart toch nog niet verplicht in de bus? Moet er 1 t/m 5 november heen voor een cursus en aangezien ik tegenwoordig nauwelijks of nooit met de bus reis heb ik geen OV-chipkaart.
Jawel, je bent in Utrecht in alle bussen verplicht om in- en uit te checken. Doe je dit niet dan riskeer je bij controle een boete van €35,-. Vergeet dus vooral niet om in te checken!

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snippertje
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 19:17

Snippertje

Light up your life

Strippenkaart mag ook gewoon hoor in Utrecht.

Discord kanaal: https://discord.gg/X3CqdTKd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Ja, maar als je die niet gebruikt, ben je wel verplicht om in te checken. Maar ik had inderdaad wel even mogen zeggen dat je je strippenkaart ook nog kunt gebruiken. Ben alleen al gewend aan de chipskaart :P

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty

Mad Marty

PauseBreak schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 10:43:
Ja, maar als je die niet gebruikt, ben je wel verplicht om in te checken. Maar ik had inderdaad wel even mogen zeggen dat je je strippenkaart ook nog kunt gebruiken. Ben alleen al gewend aan de chipskaart :P
No shit, moet je met de chipkaart inchecken?

:+

Nog al logisch dat je moet inchecken, he, de boel is niet ineens gratis geworden.
Zoals Snippertje al zegt, in Utrecht kun je met zowel OV-chipkaart als strippenkaart in de bus/tram reizen.

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xileS
  • Niet online
CodeCaster schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 09:37:
[...]

Het product op je kaart heeft een bepaalde verloopdatum, je zal op een of andere manier toch te kennen moeten geven dat er een nieuw abonnement op moet komen. Waarom dit niet gesynchroniseerd wordt bij in- of uitchecken weet ik natuurlijk ook niet.

[...]

Ja, maar ik was vóór de 'meute' en dus de problemen. :P
Ik heb het namelijk al 4 x geprobeerd op verschillende dagen en elke keer was er geen product beschikbaar om op te halen. Mijn studentenweek is nu wel geblokkeerd geloof ik, alleen mijn studentenkorting ofzo staat er nog op. Elke keer als ik in de tram incheck krijg ik "STKK" te zien. Er gaat wel gewoon saldo af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

xileS schreef op dinsdag 21 september 2010 @ 20:05:
Bij mij gaat het nog steeds niet, ik heb van de week met de "Studenten OV-chipkaart" helpdesk gebeld. Krijg je een buitenlandse mevrouw (NOFI) aan de telefoon die zeer gebrekkig Nederlands spreekt... vervolgens heb ik mijn probleem zo goed mogelijk uit proberen te leggen en na 15 minuten mocht ik mijn gegevens achterlaten zodat ze het op konden lossen. 8)7
Tot op heden nog niets van deze toko gehoord.

Vandaag heb ik met een ander nummer gebeld die ook ergens verstopt staat op de website, kan je telefonisch je abonnement opzeggen. Morgen maar weer eens kijken of er wat klaar staat. *Zucht*

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 09-05 19:05

AlexanderB

7800 rpm

studenten ov-shitkaart + NS reisproduct = nogo
echt.. wanneer (ze zeggen zelf onbepaalde tijd aka nooit) gaan ze die troep nou eens werkend krijgen, ik wil gewoon net als die tvreclame suggereert gewoon met korting kunnen inchecken bij de NS, maar dat kan dus niet. eikols.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Mad Marty schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 11:28:
[...]

No shit, moet je met de chipkaart inchecken?

Nog al logisch dat je moet inchecken, he, de boel is niet ineens gratis geworden.
Zoals Snippertje al zegt, in Utrecht kun je met zowel OV-chipkaart als strippenkaart in de bus/tram reizen.
Je zult verstelt staan hoeveel studenten ik al een boete heb zien krijgen omdat ze niet hadden ingechecked. Dus ja, het lijkt misschien overbodig om te vermelden, maar uit de praktijk blijkt dat veel mensen dat niet (willen) snappen of gewoon vergeten.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
WTF ? Ik als student check nooit in met m'n OV kaart. Het gaat er toch om dat je reisproduct actief is?

Toen ik de kaart net had checkte ik wel steeds in, maar op een gegeven moment ging het niet helemaal lekker, toen vroeg ik aan een conducteur wat ik daar nou mee moest (volgens mij wou hij niet uitchecken ofzo) en toen zei die: je hoeft niet in of uit te checken bij de NS.

Oh en in de bus hier hoef ik hem alleen te laten zien, ik kan namelijk niet eens inchecken omdat de bussen niet van die palen hebben (Groningen).

[ Voor 16% gewijzigd door ThinkPad op 26-09-2010 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Je hoeft inderdaad bij NS niet in- of uit te checken, want dat kan niet. Bij GVU/Connexxion ben je echter wel verplicht om in- en uit te checken.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlorisD
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 05-10 12:46
ThinkPadd schreef op zondag 26 september 2010 @ 21:35:
WTF ? Ik als student check nooit in met m'n OV kaart. Het gaat er toch om dat je reisproduct actief is?

Toen ik de kaart net had checkte ik wel steeds in, maar op een gegeven moment ging het niet helemaal lekker, toen vroeg ik aan een conducteur wat ik daar nou mee moest (volgens mij wou hij niet uitchecken ofzo) en toen zei die: je hoeft niet in of uit te checken bij de NS.

Oh en in de bus hier hoef ik hem alleen te laten zien, ik kan namelijk niet eens inchecken omdat de bussen niet van die palen hebben (Groningen).
Dat is inderdaad de juiste handelswijze voor de Studenten OV-chipkaart, namelijk inchecken waar mogelijk, behalve bij de NS (omdat die het nog steeds technisch niet voor elkaar hebben blijkbaar, of files vrezen) en dus ook niet in bussen waar nog geen apparatuur in hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PauseBreak schreef op vrijdag 24 september 2010 @ 10:43:
Ik niet. :) En voorlopig zal dat ook niet gaan gebeuren. Sinds eind april ben ik - als ik me niet vergis - 1 keer met de bus naar het station gegaan. (Toen woonden we tijdelijk bij mijn schoonouders en die zitten nogal ver van een station. Wij wonen nu zelf op 10 minuten lopen van een station.) Verder fiets ik altijd naar mijn werk, doe ik alles binnen mijn woonplaats met de fiets en ga ik misschien 6 keer per jaar met het OV (waarvan ik misschien 2 of 3 keer ook met de bus zal moeten). Toen ik nog in Utrecht woonde, zat ik bijna dagelijks in het OV. Moet zeggen: dit bevalt me vele malen beter.

Ik heb dus geen OV-chipkaart en - zolang dat niet strikt noodzakelijk is - ga ik er dus ook geen kopen. Aangezien ik tegenwoordig ook geen kortingskaart meer heb (ik reis meestal mee op de kortingskaart van mijn vriendin) zal ik in de toekomst waarschijnlijk ooit zo'n anonieme kaart kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr. Awesome
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-08 18:34

Mr. Awesome

Vroeger hyptonize

De Telegraaf heeft vanmorgen een artikel geplaatst dat de OV-chipkaart dreigt te mislukken, onder andere omdat het nog jaren kan duren voor de papieren kaartjes zijn afgeschaft. Dit komt omdat NS de papieren kaartjes nog niet wil afschaffen, en wil wachten totdat er meer reizigers gebruik gaan maken van de chipkaart. Ik ben bang dat dit wel een beetje in zo'n (vicieuze) cirkel terecht komt zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:18

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Daar lijkt het in eerste instantie wel op, maar je hoeft je geen zorgen te maken. De overheid vindt dan toch wel een manier om het erdoor te drukken. ;)

Ik vind het zelf wel lekker zo, voor die enkele keer dat ik met het OV moet koop ik wel een enkeltje of dagkaart ofzo. Dan hoef ik niet zo nodig met nog een pasje rond te lopen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-10 21:51

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ach, gewoon dikke fail van NS. Laat ze beginnen met in plaats van papieren kaartjes alleen maar wegwerp chipkaarten te verkopen. Dat zul je toch moeten gaan doen in de toekomst, want je kunt er echt niet van uit gaan dat iedereen een eigen chipkaart heeft (buitenlanders? incidentele reizigers?).
Doe dan een tariefverhoging die alleen geldt voor de wegwerpchipkaarten (maar verpak dat anders: gewoon de algemene tariefverhoging, maar geef korting voor mensen die een eigen OV-chipkaart hebben) en je hebt een reden voor mensen om op een eigen OV-chipkaart over te stappen.

Maar goed. NS is niet innoverend. NS wil ook geen kaartjes verkopen of reizigers vervoeren. NS wil alleen treintjes rijden.

En over buitenlanders gesproken: zo gaan de OV-bedrijven met buitenlandse reizigers om.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:34
Maasluip schreef op maandag 27 september 2010 @ 09:04:
Ach, gewoon dikke fail van NS.
[...]
Ligt het aan de NS dat de chipkaart niet aanslaat, of biedt het gewoon niet genoeg voordelen t.o.v. de oude betaalsystemen om op eigen kracht een succes te worden? Ik vermoed het laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Helemaal waar. Maar wil je een nieuw betalingssysteem invoeren of wil je een nieuw betalingssysteem invoeren? Juist de OV-bedrijven zitten de invoering van de OV-chipkaart zo te pushen. De reiziger heeft daar geen belang bij.
Maak dan dat de reiziger er belang bij heeft. Maar nee, die visie bestaat bij NS niet. Ook niet bij de andere OV-bedrijven, maar die (GVB, RET) zijn gewoon over gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

PWM

Ik snap er eigenlijk helemaal niks van. Ik probeer zo min mogelijk in de trein/tram/bus te zitten, maar soms kom je er niet omheen. Aangezien ik nog geen OV chipkaart had ben ik die gaan halen op het station. Ik had een bak ellende verwacht door alles wat ik gelezen had. Nou, ik heb het geweten, dit overkwam mij allemaal:
  • Kaartjesautomaat gaf netjes als optie een OV chipkaart
  • Anonieme kaart gekozen, en 30 euro opgezet
  • De hele dag zonder problemen mee het OV gereisd

Die hele chipkaart is 10x handiger dan treinkaartjes, laat staan die rare Nederlandse strippenkaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Ik hoop dat die hele bende weer zsm verdwijnt, wat een onzin. M'n collega kon vorige week lopen naar huis, hij had namelijk geen nachtproduct geladen op z'n kaart. Met normaal tarief oid mocht ie gewoon niet naar binnen... waanzin, de reiziger begrijpt er gewoon geen zak van en de OV-bedrijven lachen zich suf.

Mijn vrouw haalt er weleens voordeel uit, ze reist normaal met de strippenkaart nog (stuk goedkoper) maar het gebeurde een tijdje terug dat de OV-chipscanner het niet deed in de bus. De chauffeur zegt dan gewoon "loop maar door, hij doet t niet". Dus als dat weer gebeurt dan reist m'n vrouw plots met de OV-chipkaart en zit ze lekker gratis.

Overigens hoop ik dat de NS altijd papieren kaartjes behoud, hoe ga ik anders met 40% korting mee met iemand met n voordeelurenkaart/jaarkaart? Volgens mij zijn er overigens nog n aantal stations waar je niet eens kunt komen OV-chip omdat ze onderbroken worden door andere maatschappijen of omdat er nog geen uitcheckpaaltjes zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:20

D4NG3R

kiwi

:)

PWM schreef op maandag 27 september 2010 @ 09:23:
Ik snap er eigenlijk helemaal niks van. Ik probeer zo min mogelijk in de trein/tram/bus te zitten, maar soms kom je er niet omheen. Aangezien ik nog geen OV chipkaart had ben ik die gaan halen op het station. Ik had een bak ellende verwacht door alles wat ik gelezen had. Nou, ik heb het geweten, dit overkwam mij allemaal:

Die hele chipkaart is 10x handiger dan treinkaartjes, laat staan die rare Nederlandse strippenkaarten.
Hoezo is de OV chipkaart 10x zo duidelijk? Gewoon een treinkaartje is veel simpeler... Bestemming/ of je re retour wilt ect kiezen, betalen en go?

OV chipkaart zit je met onzekerheid over je saldo, eventuele kortingen en tarieven ect ect.

Ik heb er wel 1 though, maar dit was alleen maar omdat het momenteel gratis is in Twente :>

http://www.ervaarhetov.nl/gratisov-chipkaart.html
(Als je een gratis pas besteld, vergeet dan niet meteen dit ook te doen: http://www.ervaarhetov.nl/)

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:34
Maasluip schreef op maandag 27 september 2010 @ 09:20:
Helemaal waar. Maar wil je een nieuw betalingssysteem invoeren of wil je een nieuw betalingssysteem invoeren? Juist de OV-bedrijven zitten de invoering van de OV-chipkaart zo te pushen. De reiziger heeft daar geen belang bij.
Maak dan dat de reiziger er belang bij heeft. Maar nee, die visie bestaat bij NS niet. Ook niet bij de andere OV-bedrijven, maar die (GVB, RET) zijn gewoon over gegaan.
Ik begrijp niet waarom de NS hier de gebeten hond is. Juist de NS heeft de insteek gekozen dat de OV Chipkaart op eigen kracht voldoende marktaandeel dient te verkrijgen, voordat de rest ook verplicht over moet. Andere vervoersbedrijven/steden hebben maling aan wat de reiziger wilt en dwingen de overgang gewoon af. Mijns inziens heeft de NS hier de betere optie gekozen.
Aangezien ik nog geen OV chipkaart had ben ik die gaan halen op het station.
[...]
Volgens mij heb je 7,50 euro af mogen tikken voor de OV chipkaart, lijkt me best een nadeel. Verder zullen veranderingen voor de een altijd beter uitkomen dan voor de ander. Voor jou lijkt het goed uit te pakken.

[ Voor 22% gewijzigd door croxz op 27-09-2010 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

croxz schreef op maandag 27 september 2010 @ 09:49:
[...]

Ik begrijp niet waarom de NS hier de gebeten hond is. Juist de NS heeft de insteek gekozen dat de OV Chipkaart op eigen kracht voldoende marktaandeel dient te verkrijgen, voordat de rest ook verplicht over moet. Andere vervoersbedrijven/steden hebben maling aan wat de reiziger wilt en dwingen de overgang gewoon af. Mijns inziens heeft de NS hier de betere optie gekozen.
Precies. Ik hoop, dat de NS toch minimaal met papieren kaartjes blijft werken tot alle aanloopproblemen bij de busvervoerders en TLS eruit zijn en de klachtenafhandeling wat soepeler verloopt.

Daarnaast mogen ze de prijs van de pas ook weleens wat verlagen. 7,50 euro is gewoon een afzetters-prijs voor zo'n pasje. Op de zaak hebben wij electronische badges, waar zo'n zelfde pas inzit. Die pasjes kosten niet meer dan 2 of 3 euro per stuk, als je grootschalig inkoopt zijn ze nog veel goedkoper. Doe het dan gewoon net als bij de pre-paid SIM-kaartjes voor mobieltjes: verkoop de chipkaart voor 10 euro, maar dan wel met 10 euro saldo erop. Geef mensen die de kaart vervolgens op naam registreren nog eens 5 euro "bonus-saldo".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:12
Ik vind de OV-chipkaart prima werken. Het scheelt best wat tijd, zeker als je automatisch opladen hebt geactiveerd. 10x beter systeem dan kaartjes/strippenkaarten. Natuurlijk zijn er nog wel wat problemen. Maarja, hoe goed het systeem ook is, er zullen altijd mensen blijven die het kut vinden puur omdat het nieuw is(verandering=eng)

Overigens werkt de OV-chipkaart zwartrijden best in de hand. In Amsterdam checkt iedereen netjes in als ze binnen komen, lopen 5 meter door en checken meteen weer uit. Soms zie je echt de helft van de mensen dit doet.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Ok en probeer nou eens in te checken bij de NS met je saldo :P
Dan mag je uit de kriptische melding op de paal gaan opmaken dat je alsnog naar een kaartjes automaat moet om 1 of ander 'product' op je kaart te laden. En dan zie je nog net je trein voor je neus wegrijden :P

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
pingkiller schreef op maandag 27 september 2010 @ 10:40:
Overigens werkt de OV-chipkaart zwartrijden best in de hand. In Amsterdam checkt iedereen netjes in als ze binnen komen, lopen 5 meter door en checken meteen weer uit. Soms zie je echt de helft van de mensen dit doet.
Kun je dat toelichten? De pakkans is dan toch nog steeds hetzelfde als dat je gewoon geen kaartje hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pingkiller
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18:12
Cartman! schreef op maandag 27 september 2010 @ 11:45:
[...]

Kun je dat toelichten? De pakkans is dan toch nog steeds hetzelfde als dat je gewoon geen kaartje hebt?
De pakkens is altijd laag geweest. In dus wordt bijna nooit gecontroleerd. Vroegah deed de chauffeur de check en dat voorkwam veel zwartrijden. Nu checkt de chauffeur nog steeds maar zegt die check niks meer omdat passagiers zelfstandig kunnen uitchecken.

CSS snippet om users te blokkeren: https://tweakers.net/instellingen/customcss/snippets/bekijk/2618/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchAddick
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 05-10 15:05
Ik ben als incidentele reiziger best tevreden over de OV-chipkaart, alleen vind ik het vervelend dat ik alleen een saldo kan laden en geen reisbedrag. Dus eigenlijk wil ik bv een retourtje Eindhoven-Rotterdam erop kunnen zetten en daar 30,60 voor betalen. Nu moet ik 50 euro op de kaart zetten en en blijft er 19,40 op staan waar de OV-Chipkaart lekker rente over trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-10 17:52
Uit het Telegraaf artikel:
"Volgens de NS worden er wekelijks 300.000 ritten met de chipkaart geregistreerd, terwijl er dagelijks al 1,1 miljoen treinreizen worden gemaakt. Het gevolg van de geringe belangstelling is dat het nog jaren kan duren voor de papieren kaartjes zijn verdwenen."

Tja, veruit de meeste mensen hebben een abonnement, en daarmee hoeft (kan?) je nog altijd niet in en uit te checken. Deze nummers zeggen dus niets zonder een correctie daarvoor......
Ik kan in ieder geval hieruit geen conclusie trekken over het eventuele gebrek aan succes van de OVchip kaart bij de NS, zou wel zo fijn zijn als ze harde cijfers geven waar je wat mee kan. Die 1.1 miljoen treinreizen per dag halen ze in het weekend vast ook niet. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:05

Dido

heforshe

Ook kort door d ebocht uit dat artikel:
De Spoorwegen spelen, door het grote aantal treinreizigers, een cruciale rol in de ontwikkeling van de nationale chipkaart. Mislukt de kaart bij de spoorwegen, dan heeft de kaart ook bij bus, tram en metro geen functie.
Daar staat dus dat de strippenkaart ook geen functie had. Weet iemand waarom dat onding dan ooit is ingevoerd?

Dat hele artikel is weer typisch tendentieus geschreven, en is meer een illustratie van de Telegraafstijl dan van de daadwerkelijke situatie rond de ov-chipkaart.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19:14
troftnom schreef op maandag 27 september 2010 @ 15:31:
...Tja, veruit de meeste mensen hebben een abonnement, en daarmee hoeft (kan?) je nog altijd niet in en uit te checken...
Dit dacht ik dus ook altijd. Ik heb namelijk een Jaartrajectkaart, mét stad/streeksupplement. Ik reis hiermee dagelijks een tram-trein-tram traject en check nooit in/uit. Mijn Jaarkaart aan de conducteur/chauffeur tonen is voldoende.

Vanmorgen echter, vertelt een GVB medewerker dat ik vanaf vrijdag in hun tram (Amsterdam) verplicht ben om in -en uit te checken. Op de vraag waarom dit is, er staat immers geen saldo op mijn kaart), kon ze geen duidelijk antwoord geven: "wen er maar vast aan", zei ze.

Ik vind net het volgende bericht op de site van GVB:
Reist u met uw abonnement op uw OV-chipkaart nog steeds 'op zicht'? Check voortaan altijd in en uit. Vanaf 1 oktober 2010 riskeert u anders een boete. Abonnementen en reisproducten op uw OV-chipkaart zijn pas geldig als u bent ingecheckt.

Laat u uw kaart nog zien aan de bestuurder of conducteur? En checkt u niet in omdat op de buitenkant van uw OV-chipkaart staat met welk abonnement u reist? Ook dan riskeert u vanaf 1 oktober a.s. een boete van € 37,60.

Waarom altijd inchecken? Ik heb toch al een abonnement of reisproduct gekocht?

Niet op elke OV-chipkaart is aan de buitenkant af te lezen welk product u op uw kaart heeft staan. Daarnaast zijn er nog een aantal redenen waarom er altijd in- en uitgecheckt moet worden. Alleen door in en uit te checken, kan de kaartlezer nl. controleren of u:

* een geldig product op uw kaart heeft staan of voldoende saldo
* bijvoorbeeld buiten uw abonnementsgebied of -periode reist, waardoor bijbetaling nodig is
* uw betaling heeft voldaan bij het gespreid betalen van uw jaarabonnement
Iets waar ik me nog best in kan vinden, ook al is het jammer dat ik hier zelf nooit achter had gekomen, als ik hier niet op gewezen was.

Aangezien ik naast GVB, ook NS en Connexxion als vervoerder heb, ben ik benieuwd of dit bij hen ook geldt. Hierover kan ik bij hen niks vinden op de site. Iemand die hier meer over weet? Het is natuurlijk zo dat bij de NS en Connexxion de ov-chipkaart niet als enig vervoersbewijs gebruikt kan worden. Zal het verplicht in -en uit checken met een jaartrajectkaart daar ook pas ingaan als de strippenkaart en het papieren treinkaartje worden uitgefaseerd?

En hoe zit het als ik in de GVB-tram vergeet uit te checken? Staat er dan -4 euro op mijn kaart, terwijl ik helemaal niet op saldo reis? Ik ben namelijk niet van plan steeds saldo te storten omdat ik vergeet uit te checken met een saldo-loze kaart. Dat zou een beetje het doel van zo'n kaart voorbij gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-10 16:16

mrsar

waar een sar is,is een wodka

Ik wil best de ov-chip gebruiken (en gebruik hem ook buiten mijn normale traject) maar ik heb dus ns-abbo en 1 zone bus/tram/etc , zover ik weet kan dit nog steeds niet samen gekocht worden op de ovchip of is dit ondertussen wel mogelijk,is eigenlijk de enige reden dat ik nog papieren kaartje gebruik voor mijn abbo....ik ga natuurlijk niet mijn korting inleveren om met de chip te reizen ;)

[ Voor 12% gewijzigd door mrsar op 28-09-2010 09:15 ]

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-10 17:49

Jeoh

blaat

Vandaag toch wel het grootste voordeel van de OV-chipkaart ondervonden: Als je in de verkeerde trein zit, kan je zonder extra kosten gewoon naar het juiste station. Vroeger moest je dan toch nog een kaartje kopen (als de conducteur een slechte bui had) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
mrsar schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 09:15:
Ik wil best de ov-chip gebruiken (en gebruik hem ook buiten mijn normale traject) maar ik heb dus ns-abbo en 1 zone bus/tram/etc , zover ik weet kan dit nog steeds niet samen gekocht worden op de ovchip of is dit ondertussen wel mogelijk,is eigenlijk de enige reden dat ik nog papieren kaartje gebruik voor mijn abbo....ik ga natuurlijk niet mijn korting inleveren om met de chip te reizen ;)
Jawel, dat is wat ik ook laatst heb genomen. Een jaartrajectkaart mét stad/streeksupplement.
Zie ook http://www.ns.nl/cs/Satel...#jaartrajectabonnement-id
U kunt uw Jaartrajectabonnement combineren met een stad-/streekabonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

DJTimo schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 09:10:

Dit dacht ik dus ook altijd. Ik heb namelijk een Jaartrajectkaart, mét stad/streeksupplement. Ik reis hiermee dagelijks een tram-trein-tram traject en check nooit in/uit. Mijn Jaarkaart aan de conducteur/chauffeur tonen is voldoende.

Vanmorgen echter, vertelt een GVB medewerker dat ik vanaf vrijdag in hun tram (Amsterdam) verplicht ben om in -en uit te checken. Op de vraag waarom dit is, er staat immers geen saldo op mijn kaart), kon ze geen duidelijk antwoord geven: "wen er maar vast aan", zei ze.
Bij een jaartrajectabonnement moet je gewoon in/uitchecken bij de tram, metro of bus.
Op deze manier kan er uitgerekend worden of jij je supplement (zone) niet overschrijft, aangezien ze dat dan precies weten. Bij de NS hoeft het in/uitchecken van je jaartrajectabonnement (nog) niet.

Als jij een stadsupplement hebt voor 1 zone, en je reist bijvoorbeeld een keer 2 zones, dan wordt er een negatief saldo opgeschreven. Dit kun je ook niet ongelimiteerd blijven doen dus ik raad je aan om hier voor te waken.

Wat de consequenties zijn wanneer er niet uitgecheckt wordt weet ik niet precies, aangezien het mij nog niet is overkomen, wel weet ik dat als je het bij een studentenkaart doet, er 0.85 EUR wordt afgeschreven. (en in feite is een studentenkaart ook saldoloos)

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrsar
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-10 16:16

mrsar

waar een sar is,is een wodka

DJTimo schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 09:33:
[...]
Jawel, dat is wat ik ook laatst heb genomen. Een jaartrajectkaart mét stad/streeksupplement.
Zie ook http://www.ns.nl/cs/Satel...#jaartrajectabonnement-id

[...]
maar eens kijken of dat ook lukt met maand dan ;)

steam: mr_sar1 / Battle.net : mrsar#2189 / xbox : mrsar1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
mrsar schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 09:50:
[...]

maar eens kijken of dat ook lukt met maand dan ;)
Maandkaart is op zich niet nodig, je kunt een Jaarkaart namelijk al na 3 maanden opzeggen. Deze hoef je dus niet het hele jaar 'uit te zitten'. ;)

Uit de algemene voorwaarden:
Art. 3 Beëindigen en terugbetaling
3.1 Het Jaarabonnement is een abonnement
voor onbepaalde tijd.
3.2 Een Jaarabonnement kunt u vanaf drie
maanden na de ingangsdatum door
opzegging beëindigen, maar alleen als u
aan de onderstaande voorwaarden heeft
voldaan.....
:)

Tnx @RomeoJ voor de input. Ik snap de gedachte erachter wel, ondanks dat dit verre van ideaal is en vooral hierdoor de chipkaart niet universeel bruikbaar is tussen alle vervoerders. Wellicht in de nabije toekomst dat dit voor alle vervoerders op gaat.

[ Voor 11% gewijzigd door DJTimo op 28-09-2010 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blah, ik was een groot voorstander van de OV chipkaart. Ik heb echter een onregelmatig inkomen, en de automatisch opwaardeer functie van Translink / NS (geen idee wie, aangevraagd bij Translink via ovchipkaart.nl) blokkeert mijn kaart telkens als de auto opwaardeer functie niet kan bijladen wegens te laag saldo. Belachelijk! Daar sta je dan met 200 euro in je portmonnee, en een geblokkeerde kaart.

Vervolgens moet ik 2 tot 3 dagen wachten op een brief van translink waar in staat dat mijn kaart geblokkeerd is vanwege een te laag saldo, en daarmee moet ik naar een NS balie. Zonder die brief mag het NIET, ondanks dat er alleen maar instaat dat het geblokkeerd is vanwege een te laag saldo, moeten ze hem hebben. Toen maar een anonieme kaart bijgekocht voor de GVB / Bussen / Tram / Metro.

Mijn kaart is nu voor de 4e keer geblokkeerd, en ik ben het zat. Dus heb hem niet meer geactiveerd, en koop gewoon kaartjes voor de trein. Verder werd mijn reisproduct (voordeeluren kaart) niet automagisch verlengd, kreeg geen brief thuis niks. Nou handig!

Blergh :r Toen op het station weer een voordeelurenkaart aangevraagd, een tijdelijke kaart (papieren kaartje! yay!) meegekregen, en daarmee kan ik reizen.

Vele malen fijner inderdaad dan afwachten of je chipkaart werkt, en de volle mep moeten betalen omdat je 4 minuten voor 9 in de trein stapt ;w

Dag OV Chipkaart, ik zal je niet missen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2010 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
NS test nieuwe abonnementen op OV-chipkaart
De Nederlandse Spoorwegen (NS) zijn op dit moment bezig met het testen van twee nieuwe reisproducten voor de OV-chipkaart. De kaarten zijn bedoeld voor reizen buiten de spitsuren.

De proeven zijn inmiddels gestart met behulp van 5000 testreizigers. Deze kunnen onbeperkt reizen in de daluren of in het weekend. Bij de abonnementen wordt rekening gehouden met twee prijzen: reizigers van onder de 65 jaar en reizigers van 65 jaar en ouder.

Daluren vrijreizen
Dit product houdt onbeperkt reizen in de daluren in. Deze zijn door-de-weeks vóór 6.30u, tussen 9.30u en 16u en na 19u. In het weekend mag er de gehele dag onbeperkt gereisd worden.

Weekend vrijreizen
Dit product houdt onbeperkt reizen in het weekend in. Dat mag de hele dag. Door-de-weeks geldt er 40% korting in de daluren. De daluren zijn hetzelfde als bij het reisproduct 'Daluren vrijreizen'.

Reisproducten bij NS
Veel reizigers, zoals studenten en jaarkaarthouders, kunnen nog niet reizen met de OV-chipkaart. De NS is nog volop aan het testen met reisproducten op de kaart. Op dit moment kunnen reizigers met een anonieme chipkaart reizen met de kaart, en reizigers met een Voordeelurenabonnement.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Laatst online: 14:50

Luke!

#Treinbaas
Verwijderd schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 10:21:
de volle mep moeten betalen omdat je 4 minuten voor 9 in de trein stapt ;w
Dat moet je ook wanneer je een papieren vervoerbewijs koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Nee, want dan kun je je kaartje opsplitsen. Tot het eerste station na 9 uur zonder korting, daarna met korting.
Met de OV-chipkaart gaat dat niet. Je moet dan de trein uit en uit- en inchecken. En het zal van de haltetijd afhangen of het dan lukt om dezelfde trein weer te nemen. Het kost je iig meer extra moeite.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Luccus schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 10:57:
[...]
Dat moet je ook wanneer je een papieren vervoerbewijs koopt.
Officieel wel, officieus wordt er zelden wat van gezegd.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-10 21:03
CodeCaster schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 11:38:
[...]

Officieel wel, officieus wordt er zelden wat van gezegd.
Toch maak ik vrij vaak mee dat als ik de trein van 08:58 uur uit Arnhem heb richting Utrecht dat er voor vertrek wordt omgeroepen dat reizen met een voordeelurenabonnement niet toegestaan is. Dan hebben de reizigers nog een kans om snel uit te stappen.

Edit: Het lijkt misschien kinderachtig, maar een grens is nou eenmaal een grens. Ik verkoop op de bus ook voor 09:00 uur geen dalkaartjes. Je wilt niet weten hoe vaak ik om 08:55 uur al mensen in de bus heb die een dalkaartje willen i.p.v. de dure enkeltjes. Dikke pech, na 09:00 uur pas. Anders blijf je de grenzen verschuiven.

[ Voor 27% gewijzigd door Dolan op 28-09-2010 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
trolleystad schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 11:50:
[...]

Toch maak ik vrij vaak mee dat als ik de trein van 08:58 uur uit Arnhem heb richting Utrecht dat er voor vertrek wordt omgeroepen dat reizen met een voordeelurenabonnement niet toegestaan is.
Apart, want op NS.nl staat ‘Overigens: in de praktijk is er wel een marge van 5 minuten om in te checken vóór 9 uur’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Je zou zeggen dat met een OV-Chipkaart het makkelijk is een reis die van 8:50 tot 9:10 duurt voor de helft met korting te laten verlopen. Maar zoals je ook ziet bij telecomaanbieders, zoals ook nu weer met kostenberekening per minuut ipv per seconde, is het prijsbeleid vaak sterk gericht tegen een mogelijk prijs voordeel van de klant.

Een sterke consumenten autoriteit (geen belangenvereniging zoals rover) zou eigenlijk dit soort zaken moet kunnen bedingen. Aangezien er feitelijk sprake is van een monopolie.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Icelus schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 12:02:
[...]
Apart, want op NS.nl staat ‘Overigens: in de praktijk is er wel een marge van 5 minuten om in te checken vóór 9 uur’.
Dat je voor 9 uur kunt inchecken betekent niet dat je voor 9 uur mag reizen. Deze 5 minuten zijn gekomen omdat het anders wel erg onmogelijk werd gemaakt om met een trein van 9:00 uur met korting te reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eagle00789
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13:33

eagle00789

Est. November 2005

ik vind het belachelijk dat er in mijn regio (heerlen) nog geen gebruik gemaakt kan worden van een maandabonnement voor in de bus op de chipkaart. hoe lang moet het eigenlijk duren voordat dit systeem een beetje fatsoendelijk begint te werken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Laatst online: 21-10-2024
defiant schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 12:13:
Je zou zeggen dat met een OV-Chipkaart het makkelijk is een reis die van 8:50 tot 9:10 duurt voor de helft met korting te laten verlopen. Maar zoals je ook ziet bij telecomaanbieders, zoals ook nu weer met kostenberekening per minuut ipv per seconde, is het prijsbeleid vaak sterk gericht tegen een mogelijk prijs voordeel van de klant.

Een sterke consumenten autoriteit (geen belangenvereniging zoals rover) zou eigenlijk dit soort zaken moet kunnen bedingen. Aangezien er feitelijk sprake is van een monopolie.
Tja, zo is het recht om gratis terug te reizen op hetzelfde traject in de bus ook verdwenen, en zijn alle reizen binnen de grote steden enorm veel duurder geworden (omdat bijv. het hele centrum van a'dam bereisbaar was binnen 2 strippen, en dit nu veel meer kan kosten).. Een sterke consumentenautoriteit (1 woord :p) zou fijn zijn ja.. je kunt nu wel klagen op een website van de lsvb, en vermoedelijk ook wel bij de consumentenbond, maar goed..

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

D4NG3R NL schreef op maandag 27 september 2010 @ 09:41:
[...]

Hoezo is de OV chipkaart 10x zo duidelijk? Gewoon een treinkaartje is veel simpeler... Bestemming/ of je re retour wilt ect kiezen, betalen en go?
Aangekomen in Amsterdam moest ik met de metro en een stukje tram. En dat alles zonder na te denken, gewoon doorlopen.

Misschien is voor veel mensen een kaartje net zo handig als je alleen met de trein gaat, maar een heel traject vond ik wel heel plezierig op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Jeoh schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 09:18:
Vandaag toch wel het grootste voordeel van de OV-chipkaart ondervonden: Als je in de verkeerde trein zit, kan je zonder extra kosten gewoon naar het juiste station. Vroeger moest je dan toch nog een kaartje kopen (als de conducteur een slechte bui had) :)
Ligt er net aan hoe je naar dat juiste station reist: als je eerst terugreist naar je beginstation ben je gewoon de lul als je gecontroleerd wordt, hoor. Bij omreizen moet je vziw ook gewoon in- en uitchecken op je omreisstation, dus het enige dat je gevonden hebt is een nieuwe manier om ouderwets zwart te reizen. En de boete zal niet anders zijn.
foppe-jan schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 12:52:
Tja, zo is het recht om gratis terug te reizen op hetzelfde traject in de bus ook verdwenen,
Dat recht was beperkt (1 uur totale reistijd met twee strippen iirc), en is vervangen door de regeling dat je het instaptarief niet opnieuw betaalt als je binnen 35 minuten na het uitchecken weer inchecked. Dat scheelt je in Rotterdam 75 cent, oftewel 1,5 strippen (obv een 15-strippenkaart). Je kunt wel de hele dag door blijven reizen met maar 1 keer die 75 cent (als je steeds op tijd weer inchecked), dus er zijn zat situaties waarin de nieuwe regeling voordeliger is dan de oude.
en zijn alle reizen binnen de grote steden enorm veel duurder geworden (omdat bijv. het hele centrum van a'dam bereisbaar was binnen 2 strippen, en dit nu veel meer kan kosten)..
Quatsch. Kom eerst maar eens met onderbouwing daarvan. Instappen in een bus kost me met een strippenkaart 1 euro, met een chipkaart 75 cent. Voor die 25 cent verschil kom ik al een roteind weg voordat de chipkaart duurder wordt, dus dat dat voor alle reizen opgaat is sowieso onzin.
Daarnaast heb je in bijvoorbeeld Rotterdam het effect dat als je van zuid naar noord gaat, je een zonegrens paseert, en je dus met een strippenkaart sowieso 1,50 mag lappen. Met een chipkaart ben je als snel 30% goedkoper uit.

Voorlopig heb ik nog geen enkel gedegen onderzoek gezien waaruit blijkt dat reizen daadwerkelijk duurder is geworden door de OV-chipkaart, maar het sterft van de gespuide onderbuikgevoelens gesteund door amateurstatistiek (zoals dat onderzoek van de SP in Utrecht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• defiant
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

defiant

Moderator General Chat
Een sterke consumentenautoriteit (1 woord :p) zou fijn zijn ja.. je kunt nu wel klagen op een website van de lsvb, en vermoedelijk ook wel bij de consumentenbond, maar goed..
Mja, dit vind ik dus het grote nadeel van dit soort semi-private initiatieven, niemand is echt verantwoordelijk. De klacht van veel burgers tegen de dienst onder de paraplu van overheid, namelijk dat het zich nergens iets van aan trekt en bureaucratisch/klantonvriendelijk is, blijft gewoon in stand.

Alleen nu kan je niet meer voor je klacht bij de politiek terecht, maar je kan ook niet naar een concurrent stappen.

Marc Chavannes heeft dit fenomeen al een tijd geleden uitvoerig beschreven en het is helaas nog steeds actueel.

"When I am weaker than you I ask you for freedom because that is according to your principles; when I am stronger than you I take away your freedom because that is according to my principles"- Frank Herbert

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
[...]
en zijn alle reizen binnen de grote steden enorm veel duurder geworden (omdat bijv. het hele centrum van a'dam bereisbaar was binnen 2 strippen, en dit nu veel meer kan kosten)..
Dat geldt misschien voor provincialen omdat die denken dat Amsterdam alleen uit het centrum bestaat ofzo?

Ik heb wel degelijk veel ritjes waar ik goedkoper uit ben.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dido schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 13:08:
[...]

Voorlopig heb ik nog geen enkel gedegen onderzoek gezien waaruit blijkt dat reizen daadwerkelijk duurder is geworden door de OV-chipkaart, maar het sterft van de gespuide onderbuikgevoelens gesteund door amateurstatistiek (zoals dat onderzoek van de SP in Utrecht).
Tja, ik heb nog geen enkel gedegen onderzoek gezien waaruit blijkt dat het reizen in Utrecht niet duurder is geworden. (Andere steden doe ik geen uitspraken over, want daar reis ik eigenlijk bijna nooit en daarvan heb ik dus nooit de prijsverschillen van bekeken.)

Ik woon er nu niet meer, dus ik ga me er niet meer druk om maken. Maar alle ritjes die ik vroeger in Utrecht zou maken, zijn stuk voor stuk duurder geworden. De minimale stijging (3 minuten met de tram naar Utrecht CS) is 6%. De klapper (vanuit thuis naar UMC) is 33%. Kortere ritjes zullen misschien goedkoper zijn geworden, maar die moeten dan echt zo kort zijn dat je net zo goed kunt gaan lopen. Het ritje van 3 minuten met de tram is namelijk in ongeveer 20 minuten ook te voet af te leggen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2010 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

PWM schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 12:57:
[...]

Aangekomen in Amsterdam moest ik met de metro en een stukje tram. En dat alles zonder na te denken, gewoon doorlopen.

Misschien is voor veel mensen een kaartje net zo handig als je alleen met de trein gaat, maar een heel traject vond ik wel heel plezierig op deze manier.
Je zult op zijn minst hebben moeten uit- en inchecken toen je van de trein de metro in ging. En als je in Amsterdam met het GVB en daarna met connexxion reist, moet je ook je andere chipkaart pakken.

En je moet uitchecken elke keer als je een bus, tram of metro verlaat. En natuurlijk weer inchecken als je bij de volgende instapt.

Voorheen hoefde je maar één keer te stempelen en daarna alleen de strippenkaart aan de chauffeur of conducteur te laten zien. Je hoefde niets te doen als je het vervoermiddel verliet.

Ik denk dat je toch heel wat meer acties moet doen met de OV-chipkaart als voorheen met de strippenkaart. Op zijn minst twee keer zo veel omdat je ook bij het verlaten van een voertuig een actie moet doen.

Hoezo is de OV-chipkaart handiger?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
Maasluip schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 12:17:
[...]

Dat je voor 9 uur kunt inchecken betekent niet dat je voor 9 uur mag reizen. Deze 5 minuten zijn gekomen omdat het anders wel erg onmogelijk werd gemaakt om met een trein van 9:00 uur met korting te reizen.
Ok, da's inderdaad wat anders.
Maasluip schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 13:27:
[...]

En als je in Amsterdam met het GVB en daarna met connexxion reist, moet je ook je andere chipkaart pakken.
Andere chipkaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

[...]

Ligt er net aan hoe je naar dat juiste station reist: als je eerst terugreist naar je beginstation ben je gewoon de lul als je gecontroleerd wordt, hoor. Bij omreizen moet je vziw ook gewoon in- en uitchecken op je omreisstation, dus het enige dat je gevonden hebt is een nieuwe manier om ouderwets zwart te reizen. En de boete zal niet anders zijn.
Hoe dit zo? Je laadt geen eindbestemming op je chipkaart, je checkt in en je checkt uit. Dat is het enige. Het is helemaal niet (op dit moment dan) te controleren of jij op een verkeerd station staat en meer van dat soort dingen. Je betaalt namelijk gewoon op het moment dat je uitcheckt het aantal afgelegde kilometers/stations, dus van zwart rijden is geen sprake, lijkt mij dan.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PauseBreak schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 13:40:
[...]

Hoe dit zo? Je laadt geen eindbestemming op je chipkaart, je checkt in en je checkt uit. Dat is het enige. Het is helemaal niet (op dit moment dan) te controleren of jij op een verkeerd station staat en meer van dat soort dingen. Je betaalt namelijk gewoon op het moment dat je uitcheckt het aantal afgelegde kilometers/stations, dus van zwart rijden is geen sprake, lijkt mij dan.
Jawel. Als jij in Utrecht instapt en dan de trein pakt naar Den Bosch in plaats van Amersfoort, dan reis je in principe zwart als je daarna van Den Bosch weer naar Utrecht reist. Je incheckstation is namelijk Utrecht en niet Den Bosch. Anders zouden het hele goedkope retourtjes worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

[...]

En als je in Amsterdam met het GVB en daarna met connexxion reist, moet je ook je andere chipkaart pakken.
Niet waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-10 17:49

Jeoh

blaat

Zaandam -> Utrecht -> Amersfoort (oeps!) -> Gouda

Hoe zou je moeten in- en uitchecken op het omreisstation? Het duurt toch een flinke tijd voor je niet automatisch de melding krijgt dat je al bent uitgecheckt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Hmm, waar las ik vandaag nog dat de OV-Chipkaarten van verschillende vervoerders niet bij een andere vervoerder gebruikt kunnen worden.
Verwijderd schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 13:44:
[...]

Jawel. Als jij in Utrecht instapt en dan de trein pakt naar Den Bosch in plaats van Amersfoort, dan reis je in principe zwart als je daarna van Den Bosch weer naar Utrecht reist. Je incheckstation is namelijk Utrecht en niet Den Bosch. Anders zouden het hele goedkope retourtjes worden.
Ik heb begrepen dat de conducteur in de trein niet kan zien waar je ingecheckt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Laatst online: 17-10 07:55

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Voorheen hoefde je maar één keer te stempelen en daarna alleen de strippenkaart aan de chauffeur of conducteur te laten zien. Je hoefde niets te doen als je het vervoermiddel verliet.
Je moet dan wel eerst weten hoeveel zones je moet reizen. Daar kom je soms heel lastig achter in een andere plaats. Je moet dat een zone kaart zien te vinden die wel de laatste situatie aangeeft.
Eén halte te ver en je reist grijs.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Niet online
Maasluip schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 14:12:
[...]

Hmm, waar las ik vandaag nog dat de OV-Chipkaarten van verschillende vervoerders niet bij een andere vervoerder gebruikt kunnen worden.
Weet alleen dat een NS-abonnement alleen op een NS-kaart gezet kan worden. Bij abonnementen van andere vervoerders maakt de kaart niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Verwijderd schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 13:44:
[...]

Die vat ik even niet. Je koopt geen kaartje, dus je hebt ook geen op papier vaststaand begin- en eindpunt. Als je dus gewoon op Den Bosch weer uit- en incheckt, lijkt mij toch dat er dan niks aan de hand is. Je hebt immers gewoon betaald voor je reis, of zie ik dit verkeerd?
KroontjesPen schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 14:13:
[...]
Je moet dan wel eerst weten hoeveel zones je moet reizen. Daar kom je soms heel lastig achter in een andere plaats. Je moet dat een zone kaart zien te vinden die wel de laatste situatie aangeeft.
Nou ja, dat laat ik de chauffeur altijd doen. Zelf heb ik toch geen idee hoe dat werkt en ik reisde ook niet vaak genoeg op strippenkaart om me erin te verdiepen :P Nog nooit problemen mee gehad. Eigenlijk iedere chauffeur weet wel hoeveel die af moet stempelen is mijn ervaring.

[ Voor 32% gewijzigd door PauseBreak op 28-09-2010 14:50 ]

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

[...]

Je zult op zijn minst hebben moeten uit- en inchecken toen je van de trein de metro in ging. En als je in Amsterdam met het GVB en daarna met connexxion reist, moet je ook je andere chipkaart pakken.
Het werkte nochtans meer dan prima ;)
En je moet uitchecken elke keer als je een bus, tram of metro verlaat. En natuurlijk weer inchecken als je bij de volgende instapt.

Ik denk dat je toch heel wat meer acties moet doen met de OV-chipkaart als voorheen met de strippenkaart. Op zijn minst twee keer zo veel omdat je ook bij het verlaten van een voertuig een actie moet doen.

Hoezo is de OV-chipkaart handiger?
Ik houdt gewoon mijn portomonee of tas tegen het ding, en loop door. Ik hoef niks uit mijn portomonee te halen. In de tram afstempelen moest bij de conducteur (weet ik veel hoeveel zones ik moest rijden, wil ik me helemaal niet mee bezig houden), wat zorgde voor oponthoud.

Nu loop ik binnen, tik met mijn jas dat ding aan, en ga zitten. Eenvoudiger kan ik het niet krijgen. Een strippenkaart moest je altijd weer erbij pakken.

Kijk, het scheelt allemaal geen uur op een dag, misschien een paar seconden, maar zeker voor een non-OV-er als ik, is het eenvoudig om er niet over na te hoeven denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Maasluip schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 14:12:
[...]

Wel degelijk. Saldo op de kaart kan bij alle vervoerders gebruikt worden. Alleen kan een NS-voordeelurenabonnement niet op een GVB-kaart geladen worden omdat NS dat (nog) niet wil. Waarschijnlijk omwille van de situatie dat een conducteur nog niet is uitgerust met een lezer, of als die kapot is.
Ik heb begrepen dat de conducteur in de trein niet kan zien waar je ingecheckt bent.
Dat kunnen ze wel degelijk zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty

Mad Marty

KroontjesPen schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 14:13:
[...]
In (bijna) elke bushalte hangt tegenwoordig toch (nog :P) een zonekaart?

Of je vraagt het natuurlijk even aan de chauffeur/stempelaar ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Mad Marty op 28-09-2010 15:01 ]

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

Mad Marty schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 15:01:
In (bijna) elke bushalte hangt tegenwoordig toch (nog :P) een zonekaart?

Of je vraagt het natuurlijk even aan de chauffeur/stempelaar ;)
En hoe is het uitzoeken terwijl je op een winderige natte bushalte probeert door de graffitti heen te staren op een jou onbekende zonekaart makkelijker dan je portemonnee langs de lezer halen?
Hoe win je tijd door de chauffeur te vertellen waar je heen moet, om hem vervolgens te laten stempelen, ten opzichte van bliep-in en bliep-uit?

Want daar ging het om: je zou zoveel meer handelingen moeten doen met de chipkaart, en dat was allemaal maar lastig, en het zou allemaal meer tijd kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PauseBreak schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 14:47:
[...]

Die vat ik even niet. Je koopt geen kaartje, dus je hebt ook geen op papier vaststaand begin- en eindpunt. Als je dus gewoon op Den Bosch weer uit- en incheckt, lijkt mij toch dat er dan niks aan de hand is. Je hebt immers gewoon betaald voor je reis, of zie ik dit verkeerd?
Je beginpunt staat op je chipkaart, Utrecht. Jij wilde naar Amersfoort, maar stapte per ongeluk in de trein naar Den Bosch. Aan het feit dat jouw kaart ingecheckt is in Utrecht, kan de conducteur zien dat jij nooit legaal in de trein van Den Bosch naar Utrecht kunt zitten. Dus reis je zwart.

Je zult dus, net als vroeger, nog steeds naar de conducteur op zoek moeten om hem te vertellen dat je in de verkeerde trein bent gestapt. Hoe ze dat dan precies op gaan lossen, weet ik niet. Maar vroeger schreven ze weleens een (gratis) kaartje met uitleg uit, zodat collega's konden zien dat je in de verkeerde trein was gestapt en dus weer terug naar Utrecht moest om daar in de goede trein te kunnen stappen.

Als je met je chipkaart in Den Bosch (waar je dus helemaal niet moest zijn) uitcheckt en vervolgens weer incheckt voor de trein naar Utrecht en dan doorreist naar Amersfoort, reis je niet zwart. Je betaalt dan echter wel voor Utrecht -> Den Bosch -> Amersfoort. (En da's een stuk duurder dan Utrecht -> Amersfoort, hetgeen je eigenlijk wilde.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Verwijderd schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 15:14:
[...]

Je beginpunt staat op je chipkaart, Utrecht. Jij wilde naar Amersfoort, maar stapte per ongeluk in de trein naar Den Bosch. Aan het feit dat jouw kaart ingecheckt is in Utrecht, kan de conducteur zien dat jij nooit legaal in de trein van Den Bosch naar Utrecht kunt zitten. Dus reis je zwart.

Je zult dus, net als vroeger, nog steeds naar de conducteur op zoek moeten om hem te vertellen dat je in de verkeerde trein bent gestapt. Hoe ze dat dan precies op gaan lossen, weet ik niet. Maar vroeger schreven ze weleens een (gratis) kaartje met uitleg uit, zodat collega's konden zien dat je in de verkeerde trein was gestapt en dus weer terug naar Utrecht moest om daar in de goede trein te kunnen stappen.

Als je met je chipkaart in Den Bosch (waar je dus helemaal niet moest zijn) uitcheckt en vervolgens weer incheckt voor de trein naar Utrecht en dan doorreist naar Amersfoort, reis je niet zwart. Je betaalt dan echter wel voor Utrecht -> Den Bosch -> Amersfoort. (En da's een stuk duurder dan Utrecht -> Amersfoort, hetgeen je eigenlijk wilde.)
Ja goed, maar dat is met een kaartje ook mogelijk. Nog even afgezien van het feit dat je wel een drol bent als je in een trein met eindbestemming Maastricht/Heerlen stapt als je richting Amersfoort moet :D
Dido schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 15:11:
[...]

En hoe is het uitzoeken terwijl je op een winderige natte bushalte probeert door de graffitti heen te staren op een jou onbekende zonekaart makkelijker dan je portemonnee langs de lezer halen?
Hoe win je tijd door de chauffeur te vertellen waar je heen moet, om hem vervolgens te laten stempelen, ten opzichte van bliep-in en bliep-uit?

Want daar ging het om: je zou zoveel meer handelingen moeten doen met de chipkaart, en dat was allemaal maar lastig, en het zou allemaal meer tijd kosten.
Je wint tijd doordat je je strippenkaart bij de chauffeur neerlegt, vertelt waar je heen moet, de chauffeur stempelt en jij je strippenkaart weer wegstopt. Einde handelingen.

Bij een ov-chipkaart moet je je portemonnee pakken, je kaart uit de portemonnee halen, langs het ding halen, weer terug stoppen, portemonnee weer terug stoppen, x2, want je moet ook uitchecken en dan moet je dat ook nog eens iedere keer doen.
Maar goed, beetje mierenneukerij tov van een strippenkaart imo, want zoveel meer handelingen zijn het niet (helemaal omdat je in veel bussen ook gewoon je kaart in je portemonnee kunt houden). Tov de oude studenten ov-jaarkaart zijn het echter wel duidelijk meer handelingen, maar die krijgen we toch niet meer terug, dus beter wennen we er gewoon aan :P

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AutCha
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-08 12:06
hyptonize schreef op maandag 27 september 2010 @ 08:06:
De Telegraaf heeft vanmorgen een artikel geplaatst dat de OV-chipkaart dreigt te mislukken, onder andere omdat het nog jaren kan duren voor de papieren kaartjes zijn afgeschaft. Dit komt omdat NS de papieren kaartjes nog niet wil afschaffen, en wil wachten totdat er meer reizigers gebruik gaan maken van de chipkaart. Ik ben bang dat dit wel een beetje in zo'n (vicieuze) cirkel terecht komt zo.
Je kan de nederlander op 1 manier enorm stimuleren: prijs. Maak de reizen met OV chipkaart tot het einde van dit jaar 50% goedkoper, moet je eens kijken hoeveel mensen dan opeens bereid zijn om een chipkaart te nemen. En natuurlijk leid dat tot verlies over die drie maanden, maar dat weegt niet op tegen de kosten van een gefaald project.

Sterker nog, maak het OV de komende drie maanden gratis, maar wél met gebruik van OV chipkaart. Schaf vervolgens de strippenkaart en papieren kaart over drie maanden af.
Dit zal tevens een enorme stijging van het aantal OV gangers teweegbrengen en als een reiziger eenmaal een paar maanden gebruik maakt van het OV, ziet hij opeens ook weer de voordelen wat een stijging in het aantal toekomstige klanten inhoud. De kosten verdien je dus in het jaar erna weer terug.

Maar ja, het blijft semi overheid, dus daadkrachtige beslissingen hoeven we niet te verwachten. Helemaal niet als ze winstdrukkend zijn (m'n bonus, wat doe je!).

Zelf ben ik wel tevreden met het gemak van de OV chipkaart. Gelukkig kan ik al mijn kosten declareren, want ik zie wel dat het veel duurder is:
Trein 3,40 enkele reis tegen 6,40 voor een papieren retourtje
Tram 1,31 enkele reis tegen 1,01 strippenkaart of 0,80 dalkaartje
Omdat ik maar twee tot drie keer per week met het OV naar m'n werk ga, moest ik voorheen altijd denken aan retourtjes (zonder datum) en strippenkaarten kopen en niet vergeten beiden af te stempelen bij het instappen.

Wat ik wel lastig vind: Ik ben redelijk controlefreak, en ik zit niet rustig in een trein/tram als ik niet weet of ik een geldig vervoersbewijs heb. En dat is dus niet te controlleren! Alsof je gedachteloos de deur uit loopt, zonder dat je kan controlleren of je hem wel op slot hebt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

http://www.nu.nl/politiek...eloning-publiek-geld.html

Het is de laatste tijd weer goed raak voor de OV-chipkaart. De 3-koppige top van TLS verdient ruim boven de Balkenende-norm en wil/kan niet toelichten waarom. Ze hebben de afgelopen 4 jaar een verlies van ongeveer 70 miljoen geleden en verwachten daar dit jaar nog wat bij op te mogen tellen en TLS is opgericht met 85 miljoen waarvoor eigenlijk poortjes op stations hadden moeten worden geplaatst (FENS-gelden).

Goed voor je imago, zulke berichten.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-09-2010 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan

Dat recht was beperkt (1 uur totale reistijd met twee strippen iirc), en is vervangen door de regeling dat je het instaptarief niet opnieuw betaalt als je binnen 35 minuten na het uitchecken weer inchecked. Dat scheelt je in Rotterdam 75 cent, oftewel 1,5 strippen (obv een 15-strippenkaart). Je kunt wel de hele dag door blijven reizen met maar 1 keer die 75 cent (als je steeds op tijd weer inchecked), dus er zijn zat situaties waarin de nieuwe regeling voordeliger is dan de oude.
En bij langere reizen wordt het voordeel van terug kunnen reizen voor dezelfde prijs alleen maar voordeliger. (en mag je langer wachten met de terugreis.)
Ja, dus? Dat het beperkt was wil niet zeggen dat er weinig gebruik van werd/wordt gemaakt.
Daarnaast: Met een roze strippenkaart (geldt ook voor blauw, maar daar weet ik de prijs niet van) kosten 2 strippen op dit moment 64c.. instaptarief krijg je afaik 34% korting op (bus), en is dus 78*.66=52c. Met een kmtarief van 8c kun je dus nog geen 2km reizen voor je daar overheen zit. (laat staan terug). En het centrum van amsterdam, groningen, utrecht, rotterdam, en eigenlijk elke andere stad in nederland is echt wel groter dan 3km, zeker als je daarbij overweegt dat verkeer met allerlei bochten reist. En dat is dus een realiteit voor alle ouderen en studenten, die relatief veel gebruik maken van het OV. Voor blauwe strippenkaartreizers kost reizen met een 45-strippenkaart 48c/strip, ofwel 96c. 78c instap+12c*2>96c, dus bij elke afstand groter dan 2km ben je binnen de binnenstad duurder uit, zelfs bij een enkele reis.
Quatsch. Kom eerst maar eens met onderbouwing daarvan. Instappen in een bus kost me met een strippenkaart 1 euro, met een chipkaart 75 cent. Voor die 25 cent verschil kom ik al een roteind weg voordat de chipkaart duurder wordt, dus dat dat voor alle reizen opgaat is sowieso onzin.
Daarnaast heb je in bijvoorbeeld Rotterdam het effect dat als je van zuid naar noord gaat, je een zonegrens paseert, en je dus met een strippenkaart sowieso 1,50 mag lappen. Met een chipkaart ben je als snel 30% goedkoper uit.
"Quatsch"? Ik kan het prima onderbouwen, in tegenstelling tot jij, geloof ik.
Als jij nu in rotterdam reist, dan betaal je voor elk fucking vervoerbedrijf opnieuw instaptarief.. Het is leuk dat dat toevallig op jouw traject niet relevant is, maar ik vind het een beetje lui van je dat je dat even vergeet te melden als een "mogelijk" nadeel.
Misschien moet je beter zoeken?

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido

Dido

heforshe

foppe-jan schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 16:50:
Ja, dus? Dat het beperkt was wil niet zeggen dat er weinig gebruik van werd/wordt gemaakt.
Ik zeg niet dat er geen gebruik van werd gemaakt, ik geef alleen aan dat je relevante details weglaat. Je insinueert onder meer dat er geen vervangende regeling is.
Daarnaast: Met een roze strippenkaart (geldt ook voor blauw, maar daar weet ik de prijs niet van) kosten 2 strippen op dit moment 64c.. instaptarief krijg je afaik 34% korting op (bus), en is dus 78*.66=52c.
Je weet dat de tarieven verschillen per vervoerder, he?
Met een kmtarief van 8c kun je dus nog geen 2km reizen voor je daar overheen zit. (laat staan terug). En het centrum van amsterdam, groningen, utrecht, rotterdam, en eigenlijk elke andere stad in nederland is echt wel groter dan 3km, zeker als je daarbij overweegt dat verkeer met allerlei bochten reist. En dat is dus een realiteit voor alle ouderen en studenten, die relatief veel gebruik maken van het OV. Voor blauwe strippenkaartreizers kost reizen met een 45-strippenkaart 48c/strip, ofwel 96c. 78c instap+12c*2>96c, dus bij elke afstand groter dan 2km ben je binnen de binnenstad duurder uit, zelfs bij een enkele reis.
Nopes, niet altijd, zie mijn voorbeeld van R'dam. Overigens maakt de metro daar weinig rare omwegen door het verkeer heen, dat scheelt ook :)

Overigens klopt mijn inschatting van 50 cent per strip beter met wat wikipedia over de huidige prijzen vertelt dan 48 cent, maar dat is detail (van 4% welliswaar)
"Quatsch"? Ik kan het prima onderbouwen, in tegenstelling tot jij, geloof ik.
Doe eens een goede poging dan? Want in je vorige post liet je het na.
Wat klopt er niet aan mijn voorbeelden?
Als jij nu in rotterdam reist, dan betaal je voor elk fucking vervoerbedrijf opnieuw instaptarief.. Het is leuk dat dat toevallig op jouw traject niet relevant is, maar ik vind het een beetje lui van je dat je dat even vergeet te melden als een "mogelijk" nadeel.
Misschien moet je beter zoeken?
Nee. Als jij iets claimt mag jij de onderbouwing aandragen ;)
Ik heb het overigens helemaal niet over "mijn" traject, hoor. De stelling dat alle reizen in de binnenstad duurder zijn is wel degelijk quatsch, en dat heb je net zelf ook al aangegeven. (Wat is de gemiddelde lengte van een reis in de binnenstad met het OV? Weet je dat? Ik heb geen idee.)

Los daarvan wordt ook even heel makkelijk vergeten dat het voor niemand mogelijk was een kortingskaart voor bus/tram/metro te kopen: als je jong, student of oud was kreeg je korting, maar anders was de keus beperkt tot blauwe strippenkaart of abonnement. Ik weet niet hoe andere vervoerders het doen, maar de RET heeft intussen al jaren de mogelijkheid een maand-kortingskaart te kopen (op de chipkaart). Daarmee wordt reizen voor iemand die geen roze strippenkaart gebruikte al snel een stuk goedkoper dan voorheen.

Er zijn echt niet alleen maar voordelen aan de ov-chipkaart, en zeker de manier waarop bepaalde bedrijven (kuchNSkuch) met de invoering omgaan verdient absoluut geen schoonheidsprijs. Maar het aanhoudende gezeur dat het allemaal zo slecht is, gebaseerd op halve waarheden en onderbuikgevoelens komt me (hoewel ik het best kan begrijpen, soms) onderhand de neus uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
Dido schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 17:34:
dus er zijn zat situaties waarin de nieuwe regeling voordeliger is dan de oude.
Huh? Het is zo op 1 traject, dus het is zo op meerdere trajecten? 8)7
En dan ook nog een voorbeeld van iemand die elke 35mins weer in het OV stapt, iets dat voor bijna alle woon-werkverkeerreizen irrelevant is?
Daarnaast kon je in de oude situatie gewoon 3 strippen stempelen als je toevallig iets langer wegbleef, en dan betaalde je ook geen 2x instapstrip.
Ik zeg niet dat er geen gebruik van werd gemaakt, ik geef alleen aan dat je relevante details weglaat. Je insinueert onder meer dat er geen vervangende regeling is.
De "vervangende regeling" (geen 2x instaptarief) is, bij een afstand van 2km, nog steeds (met een blauwe strippenkaart of kortingsloos busreizen) 78c+4*12c=126c (en die 12c geldt in zo goed als heel nederland, wat je prima zelf op had kunnen zoeken, in plaats van mij te dwingen jou te vertellen waar je die info kunt vinden), tegenover €1. Oftewel, een prijstijging van 26%. Vind ik vrij veel, maar blijkbaar is dat een "onderbuikgevoel". Jouw antwoord daarop is het vaak-rondgegooide "ik weet niet hoe lang de gemiddelde afstand is, dus ik denk dat jij het ook niet weet, dus tenzij jij het kunt bewijzen mag jij niks claimen", terwijl ik vrij duidelijk aangeef dat het voor elke afstand in elke binnenstad vanaf 2km al geldt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Die 26% is dan ook meteen het hoogste bedrag wat je tevoorschijn kunt toveren: dat is namelijk de verhoging vlak voor de overgang naar het drie-strippen-gebied. Dan heb je dus twee effecten gecombineerd: lange ritten binnen één zone waren relatief goedkoop, en korte ritten zijn relatief duurder geworden.

Probeer het nu nog eens, maar dan met een lange rit, en dan vlak óver de zonegrens, en je zult er achterkomen dat het daar goedkoper is geworden.

Maargoed, zoals Dido al zegt: deze getallen zijn zinloos zonder de informatie over het aantal reizigers dat deze routes daadwerkelijk neemt.

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 12:44
Ligt aan aan mij of heeft de NS de uitcheck bliep veranderd? Als ik incheck krijg ik één bliepje te horen, zoals gebruikelijk. Als ik uitcheck twee bliepjes. (niet de bliepjes die je hoort als je onvoldoende saldo/error hebt met een rood lichtje). Op het displday komt ook gewoon te staan dat je bent uitgecheckt. Iemand hier meer informatie over?

Hoi

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

roelieboelie schreef op woensdag 29 september 2010 @ 08:22:
Ligt aan aan mij of heeft de NS de uitcheck bliep veranderd? Als ik incheck krijg ik één bliepje te horen, zoals gebruikelijk. Als ik uitcheck twee bliepjes. (niet de bliepjes die je hoort als je onvoldoende saldo/error hebt met een rood lichtje). Op het displday komt ook gewoon te staan dat je bent uitgecheckt. Iemand hier meer informatie over?
Klopt. Ik weet niet welke malloot dat bedacht heeft zomaar in te voeren, iedereen die dat tegenkwam deed de eerste keer een double-take.

Overigens ben ik er niet tegen, aangezien dit bijvoorbeeld blinden helpt erachter te komen wat er gebeurt.

[ Voor 8% gewijzigd door CyBeR op 29-09-2010 09:04 ]

• AutCha
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13-08 12:06
roelieboelie schreef op woensdag 29 september 2010 @ 08:22:
Dat was het dus wat ik vanochtend hoorde door mijn muziek op m'n headset heen. Verwarrend. Ook omdat het alleen bij de NS is; Connexxion (sneltram Utrecht) deed het weer niet.

Wel handig trouwens.

• Gonadan
  • Laatst online: 19:18

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Goed, we kunnen wel concluderen dat die kaart voor- en nadelen heeft maar duidelijker is het er zo te zien niet op geworden. :D

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

AutCha schreef op woensdag 29 september 2010 @ 09:31:
[...]

Dat was het dus wat ik vanochtend hoorde door mijn muziek op m'n headset heen. Verwarrend. Ook omdat het alleen bij de NS is; Connexxion (sneltram Utrecht) deed het weer niet.

Wel handig trouwens.
Ik denk dat de rest 't op termijn ook wel invoert. Zoals ik al zei, het helpt je differentieren tussen in- en uitchecken als je niet in staat bent het display te lezen.

• foppe-jan
ValHallASW schreef op dinsdag 28 september 2010 @ 18:34:
Die 26% is dan ook meteen het hoogste bedrag wat je tevoorschijn kunt toveren: dat is namelijk de verhoging vlak voor de overgang naar het drie-strippen-gebied. Dan heb je dus twee effecten gecombineerd: lange ritten binnen één zone waren relatief goedkoop, en korte ritten zijn relatief duurder geworden.

Probeer het nu nog eens, maar dan met een lange rit, en dan vlak óver de zonegrens, en je zult er achterkomen dat het daar goedkoper is geworden.

Maargoed, zoals Dido al zegt: deze getallen zijn zinloos zonder de informatie over het aantal reizigers dat deze routes daadwerkelijk neemt.
Onzin. een zone is een blok van ca. 4.5x4.5km (edit:aangepast, niet wakker). Je kunt dus ook prima nog (2x) 6km reizen (eenrichtingsverkeer, omwegen) op 2 strippen, en dan dus nog veel duurder uit zijn dan 26% duurder. Daarnaast is het voor nèt over de zonegrens inderdaad goedkoper, maar ik wil wedden dat dat voor elke afstand over de helft van een zone niet meer waar is.
En om een indicatie te geven van welke reizen de druktste zijn: Kijk gewoon eens naar stad/streekbussen. Stadsbussen zijn by far het drukst, en daarna de korte afstand-streekbussen. Daarna krijg je nog wat langere-afstand woon-werkverkeer, maar die zijn alleen druk voor heel specifieke bestemmingen (alkmaar-hoogovens, de rijp+purmerend/amsterdam).

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

CyBeR schreef op woensdag 29 september 2010 @ 09:56:
[...]

Ik denk dat de rest 't op termijn ook wel invoert. Zoals ik al zei, het helpt je differentieren tussen in- en uitchecken als je niet in staat bent het display te lezen.
Inderdaad, maar ook wanneer je wel in staat bent het display te lezen zou een afwijkende bliep bij uitchecken wel fijn zijn. Dan hoef je immers niet meer het display af te lezen. Dat gaat een stuk sneller in de bus dan hoe het nu gaat, want iedereen kijkt eerst even of ie wel echt uitgechecked is.

Nee, merp!

• RomeoJ
  • Niet online

RomeoJ

Ja maar bij het uitchecken twee bliepen is dan weer raar, aangezien er meestal een hele bups mensen uit de trein gelijk gaan uitchecken (waardoor dat ding constant doorgaat met piepen), maar bij het inchecken gaat het meestal over een grote tijdspanne.

Ik pleit gewoon voor een andere blieptoon, dat is ook duidelijk :D

Pagina: 1 ... 40 ... 100 Laatste

Let op:
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.