Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 16-10 17:49

Jeoh

blaat

roelieboelie schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 12:11:
Ze mogen die piepjes van die incheckpalen op het station in de ochtend (rond 6:30) wel eens wat zachter zetten, piep komt ontzettend hard aan als je net wakker bent :P
Ik vind het wel prettig, kan gewoon met oordopjes (en bijbehorende metal) langs zo'n paal rennen, als ik daarna een piep hoor is het goed :+

Edit: Wat ze wel mogen doen is overal hetzelfde piepje invoeren.

[ Voor 7% gewijzigd door Jeoh op 27-08-2010 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mark de man
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-10 16:06

mark de man

Wij zullen doorgaan...

Okee, hier gaan we weer.
Weet iemand of het voor het nieuwe studiejaar nodig is om een nieuw abonnement op de OV-chipkaart te zetten? Of is deze geldig van januari tot december, of blijft hij er net zolang opstaan totdat de kaart verloopt? Ik kan het nu niet controleren maar ik zal maandag wel kijken tot wanneer mijn abonnement geldig is. Mijn abonnement staat er nu dus sinds eind december op, maar ik heb geen idee of voor dit nieuwe studiejaar ook een nieuw abonnement nodig is.

Join het DPC Whatpulse team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

mark de man schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 19:17:
Okee, hier gaan we weer.
Weet iemand of het voor het nieuwe studiejaar nodig is om een nieuw abonnement op de OV-chipkaart te zetten? Of is deze geldig van januari tot december, of blijft hij er net zolang opstaan totdat de kaart verloopt? Ik kan het nu niet controleren maar ik zal maandag wel kijken tot wanneer mijn abonnement geldig is. Mijn abonnement staat er nu dus sinds eind december op, maar ik heb geen idee of voor dit nieuwe studiejaar ook een nieuw abonnement nodig is.
CodeCaster schreef op maandag 09 augustus 2010 @ 09:21:
Ik heb mijn studentenabonnement iets meer dan twee weken geleden stopgezet op de DUO-site, en vanmorgen de "bestelling" opgehaald. Nu is alleen "reizen op saldo" nog actief op mijn kaart, en er staat geen saldo meer op, dus ik kan m'n OV-studentenchipkaart ein-de-lijk doorknippen. *O*
Je moet het abonnement er zelf afhalen. Het abonnement was bij mij geldig tot eind 2013, tot vier jaar na activering dus.

Letten de onlangs afgestudeerden er trouwens even op dat je nog iets meer dan een week hebt om je OV zonder problemen stop te zetten? Je hebt in de maand waarin je geen recht meer hebt op stufi (september voor de meesten) nog vijf werkdagen om het abonnement stop te zetten.

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
Freee!! schreef op donderdag 26 augustus 2010 @ 21:34:
[...]
De overheid krijgt die gegevens echt niet zomaar te pakken hoor.
En dat is maar goed ook. Maar je lijkt hiermee te impliceren dat de overheid de gegevens van TLS dan wel zomaar te pakken zou kunnen krijgen?

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:16

Dido

heforshe

flowerp schreef op vrijdag 27 augustus 2010 @ 22:23:
En dat is maar goed ook. Maar je lijkt hiermee te impliceren dat de overheid de gegevens van TLS dan wel zomaar te pakken zou kunnen krijgen?
Dat lees ik nergens in zijn reactie, hoor. Hij reageerde op het idee om de OV-chipknip op de, door de staat uigegeven, identiteitskaart te zetten. Niet op de huidige kaart van TLS.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:43

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Dido schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 00:28:
[...]

Dat lees ik nergens in zijn reactie, hoor. Hij reageerde op het idee om de OV-chipknip op de, door de staat uigegeven, identiteitskaart te zetten. Niet op de huidige kaart van TLS.
Precies, dank je.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Dido schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 00:28:
[...]

Dat lees ik nergens in zijn reactie, hoor. Hij reageerde op het idee om de OV-chipknipkaart op de, door de staat uigegeven, identiteitskaart te zetten. Niet op de huidige kaart van TLS.
Ok, dan is dat duidelijk. Let op dat ik hem ook niet beschuldig van die stelling, maar vraag of dat misschien geïmpliceerd werd.

Nevertheless, als de chip van de OV-chipkaart op de fysieke identiteitskaart zit, dan hoeft dat nog steeds niet te betekenen dat de overheid dan automatisch bij de gegevens kan.

Een klein gedachten experiment: ik knip de RFID chip uit de OV-chipkaart en plak deze op mijn identiteitskaart. Voortaan als ik ergens incheck, hou ik dus mijn identiteitskaart voor de OV chipkaart readers. Kan de overheid nu ook bij deze reis gegevens? Absurde vraag, want het antwoord is natuurlijk nee.

In London heb je b.v. al zo'n combi kaart: http://www.barclaycard-onepulse.co.uk/cardDetail.html

Betekent dit dat VISA automatisch jouw reisgegevens kan inzien? Of dat TfL automatisch jouw betaalgegevens met VISA kan inzien?

Via een overeenkomst kan dus 1 kaart, meerdere fysiek verschillende producten bevatten. Alleen voor contact kaarten zit er een sterke limiet aan de combinaties die mogelijk zijn, vanwege het feit dat de contactjes op 1 bepaalde plek moeten zitten, maar bij contactless kun je een stuk verder gaan.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:16

Dido

heforshe

mmm... ik ruik mogelijkheden voor banken om een OV-chipkaart aan te bieden bij hun betaal/creditcards. De Rabobank bood vroeger een gratis museumkart aan (die "stond" ook gewoon op je bankpas).

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:05

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

Hmm, alleen moeten het wel stevigere pasjes worden dan, anders ben je in 1x je CC, bankpas, ID, OV-chipkaart en je bibliotheekkaart kwijt, wanneer er een scheurtje oid in komt.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Lolhozer schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 15:21:
Hmm, alleen moeten het wel stevigere pasjes worden dan, anders ben je in 1x je CC, bankpas, ID, OV-chipkaart en je bibliotheekkaart kwijt, wanneer er een scheurtje oid in komt.
Niet noodzakelijk. Als 1 chip intern meerdere producten doet mogelijk wel ja, maar het zullen de komende tijd nog zeker wel meerdere chips zijn voor meerdere functies. De bankpas chip, met die contactjes op de voorkant, zal dan niet stoppen als het scheurtje de RFID van de ov chipkaart betreft. Ook zal je de pas kunnen blijven gebruiken als ID waarschijnlijk.

Het argument dat je maakt lijkt ook een beetje op wat mijn Oma vroeger had. Die wilde o.a. geen computer omdat je anders je foto's, telefoonboek, adressenboek en brieven kwijt was als dat ene apparaat kapot was. Ergens had ze wel een punt, maar ga JIJ stoppen met computers vanwege dit argument?

Mensen hebben altijd wel argumenten waarom nieuwe dingen slechter zijn. Toen de elektrische type machine kwam zaten mensen te protesteren omdat je dan niet meer zou kunnen typen als de stroom uitviel. Toen de computer (als veredelde typemachine) kwam zaten ze te miepen dat je dan niet eens meer kon lezen wat je net getyped had als de stroom uitviel. En een tijdje geleden nog toen Google docs kwam dat je dan niet meer kon werken als het Internet uitviel (geldt voor elke web-based app natuurlijk).

Ondertussen zijn we massaal computers gaan gebruiken en zijn we massaal web applicaties gaan gebruiken.

Ik heb dit punt eerder gemaakt; je kunt het in het extreme terug trekken. Bij de opkomst van de typemachine was er waarschijnlijk wel iemand die ging klagen dat je dan niet meer kon schrijven als er een onderdeeltje kapot was (met een pen kon je gewoon een nieuwe pen pakken), en bij de 'introductie' van de pen ging de verre voorouder van Lolhozer misschien wel klagen dat je dan niet meer kon schrijven als de inkt op was (bij krassen in kleisteen had je dat probleem niet), etc etc etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoMe
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

Woei ... kaart kapot ergens in Juli ... ik nieuwe aangevraagd.
Nu deze week nieuwe ontvangen, gelukkig in de zomer en niet wanneer ik naar school toe moest had me anders geld gekost. Nu nog ergens activeren ... en hopen dat ie niet meer kapot gaat. Had hem maar drie keer gebruikt, echt erg !

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lolhozer
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 09:05

Lolhozer

Cetero censeo birrum bibendum

@flowerp
2 Weken geleden bleek mijn kortingskaart/OV-chipkaart gesneuveld, scheurtje erin. Vermoedelijk de antenne kapot. De kaart kon ook niet meer functioneren als kortingskaart, ondanks mijn mooie pasfoto voorop :), aangezien men tegenwoordig de geldigheid van de kortingskaart moet uitlezen vanaf de kortingskaart.
Heb nu een vervanging in de aanvraag staan en zolang een papieren kortingskaart met een maand geldigheid gekregen.
Is allemaal mooi, maar nu wil ik komend weekend naar Rotterdam en om met de metro te kunnen reizen moet ik toch een OV-chipkaart hebben. Een anonieme aanschaffen kan, maar liever niet natuurlijk. Ik ben nu dus afhankelijk van de snelheid van werken van de NS. En dan kan de chip met de contacten nog wel werken, daarmee doet de rest het nog niet en zal vervangen moeten worden. Mijn kortingskaart/OV-chipkaart moest dus opgestuurd worden naar de NS, voor een vervanging. Als je ziet wat een paspoort kost, is het vervelend dat je dat bedrag telkens mag betalen als de antenne van je OV-chipkaart gesneuveld blijkt te zijn. Nu kan dat vast allemaal goedkoper, zeker wanneer je een alles-in-één pas hebt, welke sneller zal slijten, en waardoor er veel vaker moet worden vervangen.

Ik ben zeer blij met de OV-chipkaart, maar om dit dan te gaan combineren met zaken die daar niets mee te maken hebben, zoals pinpas, ID of anderen, lijkt mij niet verstandig. En dat heeft niets met bang zijn voor verandering of iets dergelijks, maar gewoon met praktisch inzicht.

Waarom? Omdat het kan!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Lolhozer schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 17:47:
@flowerp
Ik ben zeer blij met de OV-chipkaart, maar om dit dan te gaan combineren met zaken die daar niets mee te maken hebben, zoals pinpas, ID of anderen, lijkt mij niet verstandig. En dat heeft niets met bang zijn voor verandering of iets dergelijks, maar gewoon met praktisch inzicht.
Het is vaak ook een onbewuste angst voor verandering. Dat zie je overal, maar extra sterk in Nederland. Er komt een (mogelijke) verandering en onbewust ga je allemaal nadelen bedenken die aan die verandering zouden kunnen kleven, terwijl je mogelijke voordelen niet meeneemt.

Vergelijk ook de introductie van nieuwe functies in mobieltjes zoals de mp3 speler en foto camera. In Japan werd dit met veel enthousiasme ontvangen.

De eerste reacties daar waren: "Cool! Nu hoef ik niet meer met 3 aparte apparaatjes te lopen!" en "Te gek! Nu kan ik makkelijk die functies combineren! Foto's maken en via het netwerk versturen, en foto's maken en die direct aan een contact persoon koppelen".

Dan de Nederlandse reacties: "hmmpfff... lekker, als je mobieltje kapot gaat ben je meteen je MP3 speler, camera EN gsm kwijt", en "Foto's nemen met je mobieltje!? Ik zie me daar al staan zeg, ik ben maffe henkie niet!", "Oh ja, dat is leuk, is je batterij leeg omdat je naar je MP3 zit te luisteren en kun je dan niet meer gebeld worden".

Dat is dus best wel een enorm verschil. Ook die Nederlanders zeiden niet tegen verandering te zijn, maar gewoon het praktische nut er niet van in te zien. Enige jaren druppelt het dan toch de Nederlandse markt op en als men eenmaal niet meer de gedachte heeft dat het nieuw is en dat het verandering is, dan gaat men het toch gebruiken. Nog een paar jaar later en het opeens de normaalste zaak van de wereld geworden.

Zoals ik al eens eerder geschreven heb in dit topic, ik zit in de IT (lead developer) en moet dus met enige regelmaat nieuwe systemen introduceren. Bijna zonder uitzondering is iedereen altijd tegen, tot aan stakingen en commitees aan toe, en bijna zonder uitzondering is er een poosje later geen vuiltje meer aan de lucht als men het eenmaal gewend is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
flowerp schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 19:55:
[...]...Zoals ik al eens eerder geschreven heb in dit topic, ik zit in de IT (lead developer) en moet dus met enige regelmaat nieuwe systemen introduceren. Bijna zonder uitzondering is iedereen altijd tegen, tot aan stakingen en commitees aan toe, en bijna zonder uitzondering is er een poosje later geen vuiltje meer aan de lucht als men het eenmaal gewend is.
Als er weerstand tegen de OV-chipkaart (of een IT project) is dan kun je het publiek 'schuldig' verklaren aan angst voor verandering, maar je kunt dat ook accepteren als feit en mensen laten 'wennen' voor de implementatie ;)

Nu is een project als de ov-chipkaart natuurlijk uitermate lastig door de omvang en het belang van de onderliggende dienst. Iedere hick-up is dan munitie voor 'tegenstanders'. Reden te meer om het project aan de doelgroep te verkopen.

Edit:
offtopic:
Het valt me mee dat er door de 'oppositie' niet massaal grappen worden gemaakt dat het logo van de kaart precies weerspiegelt waar het OV voor staat: met een omweg van A naar B.

[ Voor 11% gewijzigd door Roenie op 28-08-2010 21:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Roenie schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 21:11:
[...]
Als er weerstand tegen de OV-chipkaart (of een IT project) is dan kun je het publiek 'schuldig' verklaren aan angst voor verandering, maar je kunt dat ook accepteren als feit en mensen laten 'wennen' voor de implementatie ;)
Laten wennen voor de implementatie, je bedoelt door een lange overgangstijd v.s. een big bang? Dat is precies wat de OV chipkaart in Nederland nu doet ;)

offtopic:
Ondertussen ben ik zelf trouwens wel een beetje gewend aan de weerstand tegen verandering. Toen ik pas begon trok ik het me erg aan, maar nu ga ik bijna net zo te werk als de mensen van parkeerbeheer die een wielklem aanbrengen terwijl om ze heen de mensen lopen te schelden. Eigenlijk is het niet goed, want 'op school' wordt je juist geleerd te luisteren naar wat de gebruiker wil. Alleen dan kan ik net zo goed patat gaan verkopen i.p.v. IT projecten leiden, want de enige wens van de gebruiker is dat alles bij het zelfde blijft (ok, en de andere wens per individuele gebruiker dat dingen precies zo worden als die ene individuele gebruiker wil, wat weer compleet anders is als die van de volgende individuele gebruiker) :P
Nu is een project als de ov-chipkaart natuurlijk uitermate lastig door de omvang en het belang van de onderliggende dienst. Iedere hick-up is dan munitie voor 'tegenstanders'. Reden te meer om het project aan de doelgroep te verkopen.
De grootste fout die ze hebben gemaakt is de OV chipkaart niet structureel goedkoper te laten zijn dan de strippenkaart tijdens de introductie jaren. Later de prijs stapsgewijs verhogen kan altijd nog, dat gebeurd met de strippenkaart en de trein tarieven immers ook. Maar de OV chipkaart in welke situatie dan ook duurder laten zijn dan de strippenkaart is gewoon een te makkelijke munitie voor de tegenstanders. Het maakt niet uit of er andere situaties zijn die juist goedkoper uitvallen, de OV chipkaart zou in -alle- situaties tijdens de introductie goedkoper moeten zijn.

Je vangt dan 2 vliegen in 1 klap: de tegenstanders zijn een enorm groot wapen kwijt en mochten de 'altijd-lager-dan-strippenkaart' tarieven voor mindere inkomsten zorgen bij de OV bedrijven dan is dat des te meer reden om haast te maken met afschaffen van het duale systeem.

Daarbij wel de kanttekening dat London ook het -altijd-goedkoper-dan-papier- tarief heeft voor de Oyster kaart, maar dat er voor zover ik weet geen enkele aanstalten zijn op dit moment om het papieren systeem ooit af te gaan schaffen. Dit in tegenstelling tot NL waar het juist wel de bedoeling is om niet tot in den eeuwigheid een duaal systeem te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
flowerp schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 00:22:
[...]Laten wennen voor de implementatie, je bedoelt door een lange overgangstijd v.s. een big bang? Dat is precies wat de OV chipkaart in Nederland nu doet ;)
....
Nee dat bedoel ik niet. Goede change management en communicatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17-10 14:58

PauseBreak

derp!

Mja, maar dat is meer iets voor bijv. een organisatiepsycholoog, niet voor een IT-er ;)

Trouwens, vraagje want het is me opgevallen in de zomervakantie:
Ik neem altijd dezelfde bus (lijn 12 Uithof > Utrecht CS en v.v.) en die bus rijdt dus ook altijd exact dezelfde route. Hoe kan het dan dat ik toch niet altijd hetzelfde moet betalen? Ik heb bedragen gezien van €0,89 tot €1,00, waarbij €0,95 verreweg het vaakst voorkwam, maar als je altijd alles hetzelfde doet (ik stap ook in en uit bij dezelfde deur en check in en uit bij dezelfde paal (en dit is altijd hetzelfde, want waar ik in stap stappen de minste mensen in > meeste kans op een stoel :P)), dan hoort het bedrag toch niet te fluctueren? :?
Oh en het zijn geen paar ritten, maar zo'n 150 ritten tot nu toe. Het is dus iets dat gewoon in het systeem gebakken lijkt te zijn.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

De afstand zou verschillend kunnen zijn in beide richtingen, maar verder kan ik het niet verklaren. Wel of geen overstap zou een groter verschil moeten geven. Vraag het eens aan de GVU.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roenie
  • Niet online
PauseBreak schreef op maandag 30 augustus 2010 @ 11:26:
Mja, maar dat is meer iets voor bijv. een organisatiepsycholoog, niet voor een IT-er ;)
...
Dat mag ik hopen, want de gemiddelde IT-er heeft geen kaas gegeten van veranderingsmanagement en -communicatie ;) Het besef om dan hulp in te roepen in plaats van hopen dat gebruikers je werk waarderen of op zijn minst accepteren is het minste.

Die hele OV-Chipkaart is dan ook niet per se een IT project. IT is slechts het middel om tot een beter OV te komen. Helaas ging dat niet geheel van een leien dakje :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• atze
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-03-2023
mmm een ezel stoot nog niet 2x tegen de zelfde steen....

Van de NOS website
Ongeveer 17.500 eerstejaarsstudenten kunnen niet reizen met hun nieuwe ov-chipkaart. Door een fout bij Trans Link Systems, het bedrijf dat de kaarten maakt, worden hun kaarten niet herkend.

De eerstejaars krijgen geen nieuwe pas, maar moeten deze gewoon houden. Voorlopig krijgen ze een brief toegestuurd, die ze kunnen gebruiken als ze niet kunnen inchecken. Studenten die toch een boete krijgen kunnen volgens Trans Link "proberen" om hun geld terug te krijgen.
bron: http://headlines.nos.nl/forum.php/list_messages/21494

Als je kijkt bij een van de reacties dan staat er dit:
Zelf ben ik een vierdejaars student en na een aantal maanden een werkende ov-chipkaart te hebben gehad kwam ik er vorige week achter dat deze nu defect is.

Natuurlijk heb ik direct contact opgenomen met de
"studenen ov chipkaart" service. Deze wist mij te vertellen dat ik mijn oude kapotte ov chipkaart moest opsturen en een nieuwe moest aanvragen.

Het zal ongeveer 3 á 4 weken duren voordat ik weer een werkende ov chipkaart heb met een studenten reisproduct. In de tussentijd zijn alle kosten voor mijn rekening (!) (zo'n 70-100 euro aan reiskosten + nieuwe pasfoto €2,50).
Als deze info klopt dan vind ik dit best heeeel erg slecht. Als student heb je (zo ver ik weet) recht op een ov kaart. Een defecte ov kaart zou dat recht niet (tijdelijk) mogen opheffen.

[ Voor 44% gewijzigd door atze op 31-08-2010 15:00 . Reden: extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Ja, het raarste daar aan vind ik dat ze dan maar zeggen dat ze moeten proberen om hun geld terug te krijgen. Heel erg jammer. Je scheept iemand af met een defect product en laat hen dan ook nog voor de (eventuele, dat wel) extra kosten opdraaien. Dat is niet zoals het hoort.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Mijn chipkaart begint nu ook defect te raken (antenne maakt af en toe geen contact) en ik begin toch echt te overwegen om wat hardware aan te schaffen om mijn kaart zelf te kopieren... Dit zodat ik niet op eigen kosten hoef te reizen in de maand waarop ik op een nieuwe chipkaart moet wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

CodeCaster schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 16:52:
Ik had dus dezelfde situatie als Redsandro, saldo op m'n studentenchipkaart en een voordeelurenkaart van de NS Uitgestudeerd-actie. Het saldo is kostenloos overgezet.
Nou, ik moest in Leeuwarden gewoon keihard €2,50 betalen.
Kaartje één, *bliep*, kaartje twee, *bliep*, dat was dan €2,50.
Een treinkaartje kopen kost minstens 8,4 keer meer tijd en dat kost aan de balie maar een euro.

Het ergste zijn dan personen die eerst aan de beurt zijn, allemaal gratis vragen gaan stellen, verder niets afnemen of regelen maar wel het langst van iedereen bezig zijn.

Hoerenkots.

Ja ik frustreer mij. Beetje makkelijk geld verdienen bovenop de toch al aanzienlijke prijzen van de NS.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lizardz
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 11:21
Sinds gister werkt mijn ov ook nietmeer. Maandag deed hij het nog. Nu krijg ik de melding dat het een onbekende kaart is/ dat er -4.60 EUR saldo op staat. Nu heb ik er nooit geld op gezet, en altijd een studenten week abonnement erop gehad, dus waarom ik in de min sta is me zoiezo onbekend. Ik ben vandaag naar zon servicepunt geweest en daar zeiden ze dat hij was geblokkeerd en dat ik moest bellen. Ik heb toenet gebeld en kreeg van een belgse medemens te horen dat er nog gewoon een actief reisproduct op staat. Nu moet ik volgens hem die -4.60 weer positief maken, en dan weer naar zo'n studiepunt om te vragen door welke vervoerder hij is geblokkeerd. Dan moet ik dat bedrijf bellen en hem laten deblokkeren. Heerlijk zo'n half systeem!

Btw om volledig te zijn. Ik heb hem vorig jaar ook gebruikt, tot maart dit jaar toen ik met mijn opleiding stopte. ik heb toen ook mij stufi en ov chipkaart stopgezet. Het product heb ik er echter nooit afgehaald, omdat ik wist dat ik in sept weer zou starten, ik heb in die periode na maart trouwens geen gebruik gemaakt van de chipkaart.

[ Voor 18% gewijzigd door Lizardz op 01-09-2010 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoMe
  • Laatst online: 25-02-2023

NeoMe

#Addict

NeoMe schreef op zaterdag 28 augustus 2010 @ 17:19:
Woei ... kaart kapot ergens in Juli ... ik nieuwe aangevraagd.
Nu deze week nieuwe ontvangen, gelukkig in de zomer en niet wanneer ik naar school toe moest had me anders geld gekost. Nu nog ergens activeren ... en hopen dat ie niet meer kapot gaat. Had hem maar drie keer gebruikt, echt erg !
Vandaag dus die brief binnen gekregen, mag je die ook nog eens meenemen. Hopelijk kan ik hem snel activeren, en hopelijk blijft ie gewoon werken want zit in me laatste jaar dus ben er snel genoeg vanaf.

* Acer Aspire V15 Nitro - Intel Core i5-5200U 2,7Ghz - 8GB - GTX 850M 4GB- 500GB 5400RPM - 128GB SSD * MX518 * Xbox 360 + XBOX One * Philips LED 55" * Samsung Galaxy S9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

flowerp schreef op zondag 29 augustus 2010 @ 00:22:
[...]
Daarbij wel de kanttekening dat London ook het -altijd-goedkoper-dan-papier- tarief heeft voor de Oyster kaart, maar dat er voor zover ik weet geen enkele aanstalten zijn op dit moment om het papieren systeem ooit af te gaan schaffen. Dit in tegenstelling tot NL waar het juist wel de bedoeling is om niet tot in den eeuwigheid een duaal systeem te hebben.
Voordeel van duaal systeem is dat je de drempel veel lager houd.. Als 'buitenlander'/toerist is de NS kaartjes systeem een elende. Buitenlandse passen worden niet aan genomen, Briefgeld slikt hij niet.
En nu dus ook een verplichte chipkaart.. daar kom je niet 1,2,3 aan als je op een blauwe maandag denkt even OV te pakken ipv auto...

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Lizardz schreef op woensdag 01 september 2010 @ 17:27:
Btw om volledig te zijn. Ik heb hem vorig jaar ook gebruikt, tot maart dit jaar toen ik met mijn opleiding stopte. ik heb toen ook mij stufi en ov chipkaart stopgezet. Het product heb ik er echter nooit afgehaald, omdat ik wist dat ik in sept weer zou starten, ik heb in die periode na maart trouwens geen gebruik gemaakt van de chipkaart.
Volgens mij wordt het niet verwijderen van je reisproduct in zo'n geval beboet met een boete van €126 per maand dat je niet ingeschreven bent geweest bij de ib-groep. Maar misschien heb ik het fout!

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markie
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:36

Markie

Voorheen BBE

GRONINGEN - Veel mensen die onlangs zijn afgestudeerd lukt het niet om hun ov-chipkaart te deactiveren.

Studenten verliezen hun recht op gratis reizen zodra ze afstuderen. De chipkaart die ze daarvoor gebruikten moet daarom 'uitgezet' worden, op straffe van een boete van ruim 60 euro per twee weken. De palen met leeskaart waar dit moet gebeuren geeft de mogelijkheid 'deactiveren' echter helemaal niet aan.

Het bureau OV Studentenchipkaart erkent dat de apparatuur niet duidelijk is en onderzoekt wat er moet gebeuren. Volgens woordvoerder Charlotte Schoenmakers, kan het wel degelijk, maar geeft het apparaat niet aan of het gelukt is. Ze raadt de afgestudeerden aan om op de website ovchipkaart.nl te controleren of de kaart daadwerkelijk is gedeactiveerd.
http://www.rtvnoord.nl/nieuws/nieuws.asp?pid=94468

[PRIMA FOCUS ] | [ flickr]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sefyu
  • Niet online
Als de invoering van de ov-chipkaart door en voor een commerciëel bedrijf zou gebeuren, dan was het management plus de directie allang ontslagen... Al is het zo verassend niet dat een IT-project hier fout gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Sefyu schreef op zondag 05 september 2010 @ 10:08:
Als de invoering van de ov-chipkaart door en voor een commerciëel bedrijf zou gebeuren, dan was het management plus de directie allang ontslagen...
Nee, dan was het bedrijf allang failliet gegaan, subtiel verschil.
Al is het zo verassend niet dat een IT-project hier fout gaat.
Hoe wil jij in godesnaam een IT-project cremeren :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
ToolkiT schreef op woensdag 01 september 2010 @ 18:13:
[...]

Voordeel van duaal systeem is dat je de drempel veel lager houd.. Als 'buitenlander'/toerist is de NS kaartjes systeem een elende. Buitenlandse passen worden niet aan genomen, Briefgeld slikt hij niet.
En nu dus ook een verplichte chipkaart.. daar kom je niet 1,2,3 aan als je op een blauwe maandag denkt even OV te pakken ipv auto...
Waar slaat dat nou op? Al die 100.000+ toeristen hebben deze zomer dus zwart gereden bedoel je te impliceren?

Ik hoop wel dat de NS kaartjes automaat (of GVB, etc) wel de controle of de pas wel Nederlands is eraf gehaald hebben. Dat slaat natuurlijk nergens op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10 20:54

Luke!

#Treinbaas
Sowieso: op grote stations accepteren de automaten Maestro(-CC)-passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Maestro is geen CC. NS automaten accepteren alleen creditcards (Mastercard en Visa) op Amsterdam Centraal, Schiphol, Utrecht en ik meen Rotterdam.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Ik zag al sinds vanmiddag het volgende op de site van de NS staan:
U wilt reizen op saldo?

Dat kan! Heeft u uw Voordeelurenabonnement op of na 6 september 2010 ontvangen, dan kunt u direct naar stap 3. U hoeft reizen op saldo niet aan te vragen of te activeren omdat het al op uw OV-chipkaart staat. Heeft u uw Voordeelurenabonnement vóór 6 september 2010 ontvangen, dan is het enige dat u hoeft te doen:
Afgezien van de onmogelijkheid om op 5 september al iets op of na 6 september te ontvangen is dit wel een interessante nieuwe stap.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
De Tweede Kamer wil dat er een einde komt aan alle problemen met de OV-chipkaart. Minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings (CDA) moet snel uitleggen hoe hij orde op zaken gaat stellen.

De Kamer wil uiterlijk dinsdag tekst en uitleg van Eurlings. Daarna volgt mogelijk een spoeddebat, dat GroenLinks en SP alvast hebben aangevraagd.

"De problemen met de chipkaart moeten eindelijk eens de wereld uit", zegt GroenLinks-Kamerlid Ineke van Gent

Volgens Van Gent 'regent het klachten' op de door haar partij opgerichte website ov-chipklacht.nl. Zo zouden de prijzen stiekem zijn verhoogd, zouden reizigers met klachten van het kastje naar de muur gestuurd en zouden ov-bedrijven te weinig doen om te voorkomen dat mensen vergeten uit te checken.

Ook over de OV-chipkaart voor studenten houden de klachten aan. Reizigersvereniging Rover en studentenvakbond LSVb meldden onlangs dat veel studenten een chipkaart hebben die niet werkt.

Ze moeten dus een kaartje kopen en krijgen dat geld niet terug, terwijl dat volgens de regels wel zou moeten.
nu.nl

Virussen? Scan ze hier!

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-10 23:25
Het is toch wat met die kaart....Al dat gezeur wordt zo ontzettend opgeblazen. Ik ben inmiddels helemaal aan die chipkaart gewend, reis er 6 dagen per week mee en zou echt niks anders meer willen! Kwestie van wennen mensen en gewoon doorlopen...

Hoi

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

roelieboelie schreef op donderdag 09 september 2010 @ 14:32:
Het is toch wat met die kaart....Al dat gezeur wordt zo ontzettend opgeblazen. Ik ben inmiddels helemaal aan die chipkaart gewend, reis er 6 dagen per week mee en zou echt niks anders meer willen! Kwestie van wennen mensen en gewoon doorlopen...
Leuk dat jij eraan gewend bent, maar denk ook even mee met duizenden studenten die honderden euro's aan kosten maken omdat ze makkelijk een maand op een nieuwe kaart kunnen wachten en de reiskosten die ze in de tussentijd maken niet vergoed krijgen.

Ik had er vanmorgen ook weer een voor me in de bus. "Error 6" bij het inchecken. Hij had een hele stapel strippenkaarten bij zich, want de kaart deed het al een hele tijd niet en hij had een nieuwe besteld maar dat ging nog wel even duren zo aan het begin van het schooljaar.

[ Voor 19% gewijzigd door CodeCaster op 09-09-2010 14:51 ]

• Sumuhtsop
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
roelieboelie schreef op donderdag 09 september 2010 @ 14:32:
Helemaal mee eens.
Ik reis dan iets minder per week maar het werkt gewoon goed en makkelijk! In 1.5 jaar nog geen problemen gehad, buiten 2 x een (landelijke) storing met het systeem maar toen was het gratis reizen dus geen probleem en goed opgelost.

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Het werkt in principe wel goed naar mijn ervaring, maar zitten nog wat nadelen aan, zoals het vertrekken om 8.59 met voordeelurenkaart. Verder had ik laatst dat het systeem me bij de halte tegenover de halte waar ik uitstapte uitgechecked had en de route naar het eindpunt en terug erbij had geteld. Het was maar 20 cent (en heb het wel even gemeld), maar echt transparant is het allemaal niet voor normale gebruikers.

☻/
/▌
/ \

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10 17:46

tdw

Amai seg!

Verschil prijs

Oke, wtf.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

De bushaltes liggen gewoonlijk niet precies tegenover elkaar.

☻/
/▌
/ \

• roelieboelie
Dus? Basis is op kilometer tarief, waarschijnlijk rijd je op de terug/heen weg iets om door een eenrichtingsweg of iets dergelijks. Of de haltes liggen niet tegenelkaar. Helemaal geen ""wtf"" dus aan... :O

Hoi

• Dolan
  • Laatst online: 16-10 21:03
roelieboelie schreef op donderdag 09 september 2010 @ 16:20:
[...]

Dus? Basis is op kilometer tarief, waarschijnlijk rijd je op de terug/heen weg iets om door een eenrichtingsweg of iets dergelijks. Of de haltes liggen niet tegenelkaar. Helemaal geen ""wtf"" dus aan... :O
Jamaar, jamaar..... na 100x heen en weer heb ik dus een euro meer betaald!!!!! :+

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10 17:46

tdw

Amai seg!

http://maps.google.nl/map...AmcQ&cbp=12,196.8,,0,5.84 < Bushalte voorstraat, ligt dus nog geen 5m verschil tussen. Terwijl er op Leiden CS Noordzijde LUMC toch echt 50 meter meer wordt gereden heen ten opzichte van terug. Zo wordt het dus ook berekend :P Maar nog, moet niet zeuren. Met strippenkaart kost het 2,50

[ Voor 9% gewijzigd door tdw op 09-09-2010 16:55 ]

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
De ov-bedrijven gaan kosten vergoeden die studenten maken door problemen rond de studenten ov-chipkaart.

Dat hebben de vervoerders vrijdag bekendgemaakt na overleg met staatssecretaris Van Bijsterveldt (Onderwijs). De ov-bedrijven zeggen de klachten serieus te nemen en zullen ze op een 'goede' en 'coulante' manier afhandelen.

De studenten ov-chipkaart kampt nog regelmatig met storingen, waardoor studenten geen gebruik kunnen maken van de kaart.

Bij belangengroepen als de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) en reizigersorganisatie ROVER regent het klachten.

Een woordvoerder van Van Bijsterveldt laat aan NU.nl weten dat de afspraken zijn gemaakt op aandringen van de staatssecretaris tijdens een ‘pittig’ gesprek met de vervoerbedrijven.

De staatssecretaris dringt er op aan dat de vervoerders de studenten ‘ruimhartig beoordelen’. “Studenten mogen niet de dupe worden van de problemen met de ov-chipkaart.”

De vervoerders hebben daarnaast toegezegd te kijken hoe vervangende kaarten sneller (binnen 9 dagen) kunnen worden geleverd. Ook wordt nagegaan of het beoordelen van defecten sneller kan worden uitgevoerd.

Met de vervoerders is afgesproken dat er gewerkt gaat worden aan 1 loket voor de declaraties van de studenten, zodat zij niet meer langs allerlei instanties moeten.

Donderdag luidde de LSVb de noodklok over de problemen rond de ov-chipkaart. Zo'n 13.000 studenten zouden de kaart niet kunnen gebruiken en een groot deel daarvan zou daardoor in geldproblemen zijn gekomen.
Bron: http://www.nu.nl/binnenla...udenten-ov-chipkaart.html

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Zo, hartstikke voortvarend opgepakt. Het heeft maar meer dan een jaar geduurd voordat er aan die rare situatie iets gedaan gaat worden.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
  • Laatst online: 21-10-2024
Ik heb sinds 31-8 geen recht meer op een studentenOV, en ik heb 2 weken terug gebruik gemaakt van de aanbieding 'uitgestudeerd' van de NS, waarbij je gedurende 1 jaar gratis een voordeelurenabonnement krijgt.
Bij die aanvraag moest ik netjes het kaartnummer van mijn huidige OV-chipkaart etc. opgeven. So far, so good, dacht ik. Wat kan er tenslotte misgaan.
Maar wat zie ik vandaag tot mijn stomme verbazing? Ik krijg post van de NS, die mij een nieuwe chipkaart met daarop mijn voordeelurenabonnement heeft gestuurd, ondanks dat mijn andere kaart nog tot 2014 geldig is.
Ik heb uiteraard gewoon nog tegoed op mijn andere chipkaart staan, en dat tegoed eraf laten halen kost mij geld, en vind ik uit principe ook te belachelijk voor woorden dat ik nu een technisch identieke, andere kaart zou moeten gaan gebruiken omdat de NS te lui is om dit "product" op mijn huidige kaart te zetten.. Nu moet ik schijnbaar rond gaan lopen met 2 passen die op afstand gescand worden door inlogapparaten, en die ik dus niet beide in m'n portemonnee kan hebben zitten, etc..
Kan/wil iemand mij hier de logica achter uitleggen? Is dit wederom een 'aanloopprobleempje', of is dit een bewuste keuze van de NS? Het argument voor deze hele chipkaartonzin was toch 'alles op 1 kaart, net zo handig?'

[ Voor 21% gewijzigd door foppe-jan op 10-09-2010 16:57 ]

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
PauseBreak schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 16:41:
Zo, hartstikke voortvarend opgepakt. Het heeft maar meer dan een jaar geduurd voordat er aan die rare situatie iets gedaan gaat worden.
Ik wist niet dat de studenten-OV-chipkaart nu ook al op Venus werkte.

dat ding is immers pas 253 dagen geleden ingevoerd
foppe-jan schreef op vrijdag 10 september 2010 @ 16:42:
Is dit wederom een 'aanloopprobleempje', of is dit een bewuste keuze van de NS?
CodeCaster in "OV Chipkaart"
Verder is het waarschijnlijk een aanloopprobleempje - daar heeft de NS er wel meer van.

[ Voor 6% gewijzigd door ValHallASW op 10-09-2010 22:43 ]

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Hoe moet ik nu mijn Studenten-OV inleveren? :?
Ik heb dat inlevernummer gebeld omdat de IBG website nooit te bereiken is. Maar ik zou het product er nog af moeten halen bij zo'n paal, het was notabene op het nieuws dat dat zo moeilijk leek.

Maar ik heb echt een kwartier alle opties langs lopen lopen, geen deactiveer- of product verwijder optie gezien.
Boetes boetes.. naar spul.
Lever je OV op tijd in, want het DUO legt boetes van €68,- per half jaar op.
:') 8)7

[ Voor 19% gewijzigd door Sando op 11-09-2010 00:52 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Verwijderd

Voor 68 euro reis je toch gewoon lekker een half jaartje? Kom je zo aan.

Verwijderd

Sando schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 00:48:
Hoe moet ik nu mijn Studenten-OV inleveren? :?
Ik heb dat inlevernummer gebeld omdat de IBG website nooit te bereiken is. Maar ik zou het product er nog af moeten halen bij zo'n paal, het was notabene op het nieuws dat dat zo moeilijk leek.

Maar ik heb echt een kwartier alle opties langs lopen lopen, geen deactiveer- of product verwijder optie gezien.
Boetes boetes.. naar spul.

[...]
:') 8)7
Wellicht het overwegen waard om je informatie in te winnen bij officiële websites.... Bijvoorbeeld http://www.ib-groep.nl/particulieren/reizen/stopzetten.asp. Je hoeft toch geen raketgeleerde te zijn om te kunnen vermoeden dat een website met allemaal banners weleens verkeerde of onvolledige informatie brengt?

Het is allemaal zo simpel. Je logt in met DigiD (iedereen heeft dat toch, of mis ik iets?) bij DUO/IB-groep. Dan klik je twee keer en je product is stopgezet. Hoef je verder niets meer te doen, ook niet langs een 'paal'.
Verwijderd schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 00:53:
Voor 68 euro reis je toch gewoon lekker een half jaartje? Kom je zo aan.
Dat klopt dus niet. Het is per halve kalendermaand. Daarom: let altijd erg goed op waar je je informatie vandaan haalt.

• ValHallASW
  • Niet online
Huilsmileys omdat informatie op een niet-officiele website je niet bevalt :')

@racetows: De studenten-ov-chipkaart-site zegt iets anders (namelijk dat je na 5 dagen de verwijderopdracht bij de paal kunt ophalen). Dat is ook redelijker als je kijkt naar hoe de OV-chipkaart werkt: op afstand blokkeren is lastig.

[edit] ah, kijk, de vraag-en-antwoord-functie van DUO is nuttig en heeft een antwoord

[ Voor 39% gewijzigd door ValHallASW op 11-09-2010 01:20 ]

• Alex)
  • Laatst online: 21-08 11:20
Verwijderd schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 01:15:
[...]

Het is allemaal zo simpel. Je logt in met DigiD (iedereen heeft dat toch, of mis ik iets?) bij DUO/IB-groep. Dan klik je twee keer en je product is stopgezet. Hoef je verder niets meer te doen, ook niet langs een 'paal'.
Eh, jawel! Je moet namelijk het product van je kaart laten verwijderen. Doe je dat niet, dan reis je onrechtmatig en betaal je € 68,- boete per halve kalendermaand.

Je reisproduct laten verwijderen doe je door je OV-chipkaart in zo'n misvormd TLS-misbaksel te stoppen (die gele kastjes bij o.a. de AH) en te kiezen voor 'Bestelling ophalen'. Dit kan even duren, maar als het goed is is daarna je product verwijderd. Je kunt dit bevestigen door op de TLS-automaat (of bijvoorbeeld een NS-automaat) te kijken naar welke producten er op je kaart staan geladen, je studenten-OV staat er dan als het goed is niet meer bij.

Het is belangrijk dat je dit doet, in de interne systemen houdt DUO dat echt wel bij. Je zet het product namelijk wel stop op een bepaalde datum, maar ze hebben ook een datum waarop het reisproduct verwijderd is. Als het product niet verwijderd is na een bepaalde periode (ik denk dat 2 weken na de stopzettingsdatum heel schappelijk is) wordt het gewoon als ongeoorloofd bezit gezien - of je er nou mee reist of niet.

Er gaat nog een aanpassing komen aan dat hele producten ophalen-verhaal, zodat je straks bij iedere automaat alle producten kunt ophalen, of het nou een NS-product is bij een GVB-automaat of een studentenreisrecht bij een NS-automaat... maar er is geen datum genoemd.

We are shaping the future

Verwijderd

Alex) schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 01:34:
Het is belangrijk dat je dit doet, in de interne systemen houdt DUO dat echt wel bij. Je zet het product namelijk wel stop op een bepaalde datum, maar ze hebben ook een datum waarop het reisproduct verwijderd is. Als het product niet verwijderd is na een bepaalde periode (ik denk dat 2 weken na de stopzettingsdatum heel schappelijk is) wordt het gewoon als ongeoorloofd bezit gezien - of je er nou mee reist of niet.
Hoezo, je moet toch iedere keer inchecken? Wat maakt het dan uit of je je reisproduct verwijderd hebt, dan kunnen ze dan toch ook mooi automatiseren dat je na twee weken (of gelijk) niet meer kunt reizen? Maar neen, dat zou handig zijn en de reiziger helpen, zoiets maken we niet hoor!

Oftewel, weer gezeik voor de reiziger.

• Alex)
Zolang inchecken nog niet overal verplicht is kunnen ze dat niet doen. Als jij alleen maar met de trein reist en nooit incheckt zou jouw studentenreisrecht nooit verwijderd kunnen worden. :)

Verwijderd

Alex) schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 02:42:
Zolang inchecken nog niet overal verplicht is kunnen ze dat niet doen. Als jij alleen maar met de trein reist en nooit incheckt zou jouw studentenreisrecht nooit verwijderd kunnen worden. :)
Je bent officieel ook verplicht in te checken met de trein :) Ik vind dat blatante onzin, maar laatst hebben studenten boetes gehad omdat ze dus niet ingecheckt in een trein zaten en dus 'geen geldig vervoersbewijs' hadden.

Ik heb nog geen verandering gezien in dit hele gebeuren die iets daadwerkelijk makkelijker maakt voor de student.

Verwijderd

[...]
Eh, jawel! Je moet namelijk het product van je kaart laten verwijderen. Doe je dat niet, dan reis je onrechtmatig en betaal je € 68,- boete per halve kalendermaand.
Tja na zeven jaar was het voorbij met mijn ov-studentenkaart per 1 september. Volgens de DUO hoef ik niets te doen. Ik heb ze er zelfs nog over gemaild welke acties ik moet ondernemen om het product te stoppen danwel te verwijderen, het antwoord hierop:
Beste Racetows,

Je reisproduct is automatisch beeindigd omdat je de maximale duur van je
studiefinanciering hebt bereikt. Je hoeft hier verder geen actie op te
ondernemen.

Overigens, de NS heeft een actie voor afgestudeerden. Kijk voor meer informatie
op http://www.ns.nl/uitgestudeerd.

Met vriendelijke groet,

[Naam medewerker]
Medewerker KS\SK-Utrecht

Dienst Uitvoering Onderwijs
http://www.ocwduo.nl
Wellicht is er een verschil tussen voor die periode van zeven jaar stopzetten en na die periode van zeven jaar. Maar in mijn situatie hoef ik toch echt geen enkele actie te ondernemen. Niet op de website van DUO, niet bij een paal.

• roelieboelie
Verwijderd schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 02:45:
[...]

Je bent officieel ook verplicht in te checken met de trein :) Ik vind dat blatante onzin, maar laatst hebben studenten boetes gehad omdat ze dus niet ingecheckt in een trein zaten en dus 'geen geldig vervoersbewijs' hadden.

..
??????????????????????????????

http://www.studentenov-chipkaart.nl/reizen#waarinuitchecken

Onzin dus wat je zegt!

[ Voor 13% gewijzigd door roelieboelie op 11-09-2010 11:58 ]

Hoi

• Henkie-Jan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10-10 21:05
Mijn OV-studentenkaart is een beetje krom geworden door het houden in het verkeerde vakje van mijn portomonee. Weet iemand hoe je dat kan herstellen zonder een helemaal kapotte OV-studentenkaart te hebben. :-P

Zonnepanelen: 800Wp op oost 80 graden aan balkon met schaduw

• Alex)
[...]

Ik heb nog geen verandering gezien in dit hele gebeuren die iets daadwerkelijk makkelijker maakt voor de student.
Nee, niet waar. De studenten die boetes hebben gehad omdat ze niet hebben ingecheckt bij NS hebben die ten onrechte gekregen. Bij andere vervoerders moet over het algemeen wel worden ingecheckt. Zie www.studentenov-chipkaart.nl.
Verwijderd schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 10:59:
[...]

Tja na zeven jaar was het voorbij met mijn ov-studentenkaart per 1 september. Volgens de DUO hoef ik niets te doen. Ik heb ze er zelfs nog over gemaild welke acties ik moet ondernemen om het product te stoppen danwel te verwijderen, het antwoord hierop:

[...]

Wellicht is er een verschil tussen voor die periode van zeven jaar stopzetten en na die periode van zeven jaar. Maar in mijn situatie hoef ik toch echt geen enkele actie te ondernemen. Niet op de website van DUO, niet bij een paal.
Het zou kunnen dat er een einddatum op jouw product stond die overeenkomt met de einddatum van je recht op studiefinanciering. Op www.ov-chipkaart.nl zou je volgens mij precies moeten kunnen zien welke producten je op je kaart hebt staan.

• foppe-jan
Alex) schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 14:36:
Het zou kunnen dat er een einddatum op jouw product stond die overeenkomt met de einddatum van je recht op studiefinanciering. Op www.ov-chipkaart.nl zou je volgens mij precies moeten kunnen zien welke producten je op je kaart hebt staan.
Daar staat (erg onduidelijk) het volgende:
Huidig saldo ** € 0,00
Producten op uw kaart
Product Status Prijs €
Studenten OV-chipkaart weekend Onbekend € 0,00
Studentenkaart korting weekend Onbekend € 0,00
Totaal 2

** Het saldo dat u ziet, kan afwijken van de werkelijke waarde
Het werkelijke saldo is (al maanden) ca. €13, dus erg hoopgevend vind ik dit overzicht niet.

[ Voor 18% gewijzigd door foppe-jan op 11-09-2010 16:09 ]

The new Ultimate Answer to the Ultimate Question of Life, The Universe, and Everything: Debt: The First 5,000 Years

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

@ Camacha, Racetows, ValHallASW, ...

Duuudes.. die huiliesmileys waren sarcastisch, €68 per half jaar, duuuuuuuuuuh dan had ik de komende 10 jaar liever een boete. More like €1632 per jaar. Je hoeft geen raketgeleerde te zijn om dat goed te interpreteren toch..

De IB-Groep is niet duidelijk. Behalve dat ze 5 keer melden dat ze het niet zullen melden wanneer je met je studie stopt, wat volgens mij niet veel anders dan geldzuchtige matennaaierij is omdat er genoeg ruimte over is op de brief van twee regels waarop stond dat ik geen studie meer deed, kreeg ik via de OV deactiveertelefoon dat ook niet te horen. Alleen iets in de trand van:

"Uw Studenten OV-Chipkaart is gedeactiveerd. De verbinding wordt nu verbroken."

Kortom, de enige reden waarom ik weet dat ik nog langs een paal moet is omdat vorige week in de auto notabene op het nieuws bij 3fm hoorde dat er veel klachten waren omtrend het deactiveren van het Studenten-OV omdat de paaltjes compleet onduidelijk waren. <insert naam van relevant persoon> zei dat het kwam omdat de paal geen bevestiging gaf, maar dat het wel degelijk kon.

De reden dat ik op een niet-officiële site keek is omdat de IB-Groep site wederom al de hele avond niet bereikbaar was.
[...]
Je reisproduct laten verwijderen doe je door je OV-chipkaart in zo'n misvormd TLS-misbaksel te stoppen (die gele kastjes bij o.a. de AH) en te kiezen voor 'Bestelling ophalen'. Dit kan even duren, maar als het goed is is daarna je product verwijderd.
_/-\o_ Dat wilde ik horen. Ik heb werkelijk alles geprobeert behalve 'bestelling ophalen' omdat dat letterlijk is wat ik dus niet wil doen, maar mijn logica komt niet overeen met de paaltjesdesigners!

[...]
Hmm, heb ik trouwens nooit last van gehad (bij NS). Nooit ingecheckt, 100 keer gecontroleerd, nooit boete gehad. Buiten mijn vrij reizen moest ik uiteraard wel een kaartje kopen, maar dan kon ik niet eens inchecken (Bij NS, elders wel).

*piep* "Inchecken niet mogelijk" (oid)

Vet lelijk want ik had er saldo opgezet om te reizen met NS. Kon dus niet. Kaartjes kopen. Enkele maanden later krijg ik een 'echte' OV-chip omdat ik uitgestudeerd ben, moet ik dat saldo (die als ik wel kon inchecken wel op zou zijn) overzetten en €2,50 betalen.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Je moet "Reizen op saldo" voor de NS dan ook apart activeren op hun site en dat bij een NS-automaat op je kaart zetten.

Oh wat ben ik blij met één kaart voor al het OV. Vooralsnog heb ik er drie, een jaartrajectabo, een driesterabo en een voordeelurenkaart om bij de NS op saldo te reizen. Want dat kan met die twee andere kaarten niet.

Verwijderd

Ja, er staan producten op mijn kaart. Vier zelfs:
Studenten OV-chipkaart week Active -
Studentenkaart korting week Active -
Vraag uw OV-bedrijf Active -
Vraag uw OV-bedrijf Active -
Maar als DUO/IB-groep meldt dat ik niets hoef te doen, ga ik ook niets doen. In principe dan. Want ik ben wel nieuwsgierig, dus heb mijn studentenov-chipkaart toch in zo'n paal bij de Appie gedaan. Maar er staan geen producten klaar of wat dan ook, ofwel ik kan die producten niet van mijn kaart verwijderen.
Sando schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 16:33:
@ Camacha, Racetows, ValHallASW, ...

Duuudes.. die huiliesmileys waren sarcastisch, €68 per half jaar, duuuuuuuuuuh dan had ik de komende 10 jaar liever een boete. More like €1632 per jaar. Je hoeft geen raketgeleerde te zijn om dat goed te interpreteren toch..
Lol oké ;) No hard feelings hoor. Op een forum sarcasme overbrengen is vaak wat problematisch. In tegenstelling tot bijvoorbeeld in een kroeg kan deze raketgeleerde O-) bijvoorbeeld jouw gezichtsuitdrukking en bodylanguage niet aflezen via het forum ;)

• xileS
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
[...]

Je reisproduct laten verwijderen doe je door je OV-chipkaart in zo'n misvormd TLS-misbaksel te stoppen (die gele kastjes bij o.a. de AH) en te kiezen voor 'Bestelling ophalen'. Dit kan even duren, maar als het goed is is daarna je product verwijderd. Je kunt dit bevestigen door op de TLS-automaat (of bijvoorbeeld een NS-automaat) te kijken naar welke producten er op je kaart staan geladen, je studenten-OV staat er dan als het goed is niet meer bij.

Er gaat nog een aanpassing komen aan dat hele producten ophalen-verhaal, zodat je straks bij iedere automaat alle producten kunt ophalen, of het nou een NS-product is bij een GVB-automaat of een studentenreisrecht bij een NS-automaat... maar er is geen datum genoemd.
Ik had per 31-07-10 me studentenreisproduct stop gezet, via de IB-groep site. Ik vind het zeer onduidelijk beschreven daar. Ik kwam op de ov-chipkaart site, wordt het idd beter beschreven. Dus ik kwam er pas deze week achter dat ik een "product" moest ophalen. Ik ben dus naar de AH geweest, maar er staat helemaal niks geen product klaar ;s. Ik had nadat ik me product stop had gezet wel nog een paar keer gereisd met me ov-chip. Ik zag dat het nog een tijdje gratis was, maar bij de laatste paar ritjes met de tram is er wel saldo afgeschreven.

Ik heb nu een account aangemaakt op de ov-chipkaart.nl site. Er staat dat ik de volgende producten om kaart heb:
  • Studenten OV-chipkaart week Active -
  • Studentenkaart korting week Active -
  • Vraag uw OV-bedrijf Active -
Ik heb nu geen idee of het nu in orde is, maar er gaat iig wel saldo van me kaart af als ik met de tram reis. En hoe krijg eigenlijk trouwens te weten of je die boete van €68,- per halve maand krijgt?

• foppe-jan
xileS schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 16:58:
Ik heb nu geen idee of het nu in orde is, maar er gaat iig wel saldo van me kaart af als ik met de tram reis. En hoe krijg eigenlijk trouwens te weten of je die boete van €68,- per halve maand krijgt?
Die lui kennende hoor je dat pas na een half jaar via de deurwaarder :|

Verwijderd

Blijkbaar klopte de info van de conducteurs dus niet, maar er zijn wel degelijk mensen die hier boetes voor hebben gehad. Maar weer eens een blijk van hoe de NS de zaken niet op orde heeft.

Geloven dat wat er op internet staat ook in de praktijk gebeurt, dat is pas onzin.
Nee, niet waar. De studenten die boetes hebben gehad omdat ze niet hebben ingecheckt bij NS hebben die ten onrechte gekregen. Bij andere vervoerders moet over het algemeen wel worden ingecheckt. Zie www.studentenov-chipkaart.nl.
Blijkbaar, inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
CodeCaster schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 16:46:
Je moet "Reizen op saldo" voor de NS dan ook apart activeren op hun site en dat bij een NS-automaat op je kaart zetten.
Inderdaad, dat is toch wel een beetje apart, want het is praktisch gewoon het zelfde als reizen op saldo bij andere maatschappijen.

Ik kwam er trouwens ook achter dat je "automatisch opladen" op de een of andere vage reden niet bij de NS automaten kan ophalen. Een vriend van me had recent automatisch opladen aangevraagd, en via bestelling ophalen bij de NS automaat kwam er dag na dag de melding dat het niet beschikbaar was. Bij zo'n geel vierkant automaatje bij de Kiosk was de bestelling echter wel beschikbaar.

Gewoon saldo opladen kan dan weer wel bij de NS automaat, en dit saldo is dan wel overal te gebruiken.

Het blijft echter raar dat reizen op saldo bij de NS apart aangevraagd moet worden en dat dat dan alleen op een fysieke NS kaart geschreven kan/mag worden. Ik neem aan dat dit na de overgangs periode over een jaar of 5 toch niet meer het geval is.
Dat wilde ik horen. Ik heb werkelijk alles geprobeert behalve 'bestelling ophalen' omdat dat letterlijk is wat ik dus niet wil doen, maar mijn logica komt niet overeen met de paaltjesdesigners!
Of de marketing mensen hebben dat besloten. Klaarblijkelijk is die actie eigenlijk "synchronize with server", maar natuurlijk klinkt dat te ingewikkeld. Dan gaan dus andere mensen zo'n term 'makkelijker' maken, maar die komen dan met iets wat feitelijk de lading niet dekt. Het komt slechts 95% van de keren overeen met "bestelling ophalen".

Ik heb laatst nog zoiets gehad in een systeem. Programmeurs noemde een item aanvankelijk "notificaties". Daar kwam dan zo'n non-tech mannetje naar kijken die vond dat gebruikers dat nooit zouden snappen en maakte er "email" van, want dat snappen mensen. Echter, de notificaties zijn weliswaar 95% email, maar gebruikers kunnen voor sommige dingen ook voor post kiezen. Iemand kan zich dus rot zoeken voor iets wat met de post te maken heeft, omdat dat nu onder email staat, wat niet logisch is (in dit geval had de beste man misschien ook voor "berichten" kunnen kiezen, maar goed).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Laatst online: 17-10 13:05

Sr_Ogel

Klop klop klop

flowerp schreef op zondag 12 september 2010 @ 11:26:
[...]

Het blijft echter raar dat reizen op saldo bij de NS apart aangevraagd moet worden en dat dat dan alleen op een fysieke NS kaart geschreven kan/mag worden. Ik neem aan dat dit na de overgangs periode over een jaar of 5 toch niet meer het geval is.

[...]
Is nu al niet het geval. Heb hier geen NS ovchipkaart maar wel reizen op saldo met het tweedeklas product van de NS. Is waarschijnlijk ook gelijk de reden dat je het appart ns reizen op saldo moet aanvragen. Bij de NS zul je ergens moeten aangeven dat je eerste, dan wel tweede klas wil reizen. Als je gewoon met het standaard reizen op saldo product zou doen weet de ns dus niet hoeveel ze mogen afschrijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
alexkroeze schreef op zondag 12 september 2010 @ 14:38:
[...]

Is nu al niet het geval. Heb hier geen NS ovchipkaart maar wel reizen op saldo met het tweedeklas product van de NS.
Okay, interessant!
Is waarschijnlijk ook gelijk de reden dat je het appart ns reizen op saldo moet aanvragen. Bij de NS zul je ergens moeten aangeven dat je eerste, dan wel tweede klas wil reizen. Als je gewoon met het standaard reizen op saldo product zou doen weet de ns dus niet hoeveel ze mogen afschrijven.
Dat is waar. 1 van de grote verschillende tussen de trein en zo'n beetje alle andere openbare vervoersmiddelen is het verschil 1ste/2de klas.

Aan de andere kant, hadden we dit probleem ook niet met de strippenkaart? Als je er voor koos om de strippenkaart in de trein te gebruiken, welke klas mocht je dan gaan zitten? Ik ging altijd automatisch 2de klasse zitten en ik neem aan dat dat ook de bedoeling was.

Zo zou het met reizen op saldo bij de NS toch ook kunnen? Als je verder niets regelt reis je 2de klas, en als je eerste klas wilt zitten moet je wat regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Sando schreef op zaterdag 11 september 2010 @ 16:33:
_/-\o_ Dat wilde ik horen. Ik heb werkelijk alles geprobeert behalve 'bestelling ophalen' omdat dat letterlijk is wat ik dus niet wil doen, maar mijn logica komt niet overeen met de paaltjesdesigners!
Dus jij klikt ook niet op "Start" om af te sluiten? ;) Het zou wel fijn zijn als er een indicatie was op de oplaadpunten dat er een nieuwe bestelling klaar is, dat zou een hoop gedoe schelen. Zeker voor de luie ex-student zoals ondergetekende, al ging ik zelf instinctief al naar het "Bestelling ophalen"-menu (en serieus, behalve "Reisgeschiedenis", "Saldo opladen" en "Inhoud kaart tonen" staan er toch geen andere opties?

Anyhow, succes aan alle ex-studenten:
Let op! Op dit moment hebben we te maken met een storing, waardoor het stopzetten van het studentenreisproduct bij de ophaalautomaat tijdelijk niet mogelijk is. Wij vragen je het na 15 september nog een keer te doen.
_O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Het aanvragen van Reizen op Saldo bij NS is mogelijk voor iedere OV-chipkaart, niet alleen die uitgegeven door NS. Uitzondering is de studentenkaart, al zijn er studenten die ook dat nog voor elkaar weten te krijgen.

Sinds vorige week worden nieuwe NS-voordeelurenabonnementchipkaarten (driedubbele woordwaarde) verzonden met een reeds geactiveerd RoS-product voor de 2e klasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Alex) schreef op maandag 13 september 2010 @ 09:21:
Het aanvragen van Reizen op Saldo bij NS is mogelijk voor iedere OV-chipkaart, niet alleen die uitgegeven door NS. Uitzondering is de studentenkaart, al zijn er studenten die ook dat nog voor elkaar weten te krijgen.
Reizen op saldo voor reizen met de NS kan wel op de studentenchipkaart worden gezet wanneer het studentenreisproduct niet meer actief is.

Daarnaast is een andere uitzondering het jaartrajectabonnement van de NS, daar kan RoS-NS ook niet op worden geactiveerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

CodeCaster schreef op maandag 13 september 2010 @ 09:24:
[...]
Daarnaast is een andere uitzondering het jaartrajectabonnement van de NS, daar kan RoS-NS ook niet op worden geactiveerd.
Weet je dat zeker? Ik kon een hele tijd geen RoS aanvragen op mijn jaartracjectabonnement, maar na mijn vakantie lukte het wel. Alleen nu staat er geen bestelling voor me klaar op de NS-kaartautomaat. Het aanvragen is goed gegaan, want ik kan het geen tweede keer doen. Ook kreeg ik een e-mail dat ik toch echt mijn bestelling moest ophalen.

Heb maar een mailtje naar de klantenservice van de NS gestuurd, maar na bijna 2 weken nog geen antwoord.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Als ik het nu aan probeer te vragen bij Mijn NS krijg ik een "java.net.SocketTimeoutException: Read timed out", maar voorheen kreeg ik op diezelfde site de melding ongeldige productcombinatie wanneer ik RoS-NS op mijn jaartrajectabonnement probeerde te activeren.

En op de NS-site staat nog steeds:
U kunt met uw OV-chipkaart met Jaarabonnement nog niet bij NS op saldo reizen. U kunt uw kaart wél bij andere vervoerders gebruiken om op saldo te reizen. U reist en betaalt dan van het bedrag (saldo) dat u op de kaart hebt gestort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Niet online
Reizen op saldo voor reizen met de NS kan wel op de studentenchipkaart worden gezet wanneer het studentenreisproduct niet meer actief is.
Ook als het reisproduct nog wel actief is, alleen krijg je geen korting (er wordt een RoS-abo 'vol tarief' opgezet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
[...]

Nee, dat kan niet:
Het is voorlopig niet mogelijk om reisproducten van NS op je Studenten OV-chipkaart te laden. NS heeft daarom een aanbod voor ex-studenten; je kunt een gratis Voordeelurenabonnement voor een jaar en twee NS dagkaarten aanvragen. Dat is een cadeau met een waarde van € 105,-. Je kunt het gratis Voordeelurenabonnement met het nummer van je Studenten OV-chipkaart aanvragen via www.ns.nl/uitgestudeerd. Met het Voordeelurenabonnement krijg je een jaar lang 40% korting op alle treinreizen na 9:00 uur ’s ochtends en in het hele weekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Ik heb het zelf gedaan. Niet getest of ik ermee kan reizen though, maar het NS-reisproduct staat op mijn oude studentenchipkaart. Niet dat ik die nog gebruik, want ik heb een voordeelurenabonnement :P

[ Voor 6% gewijzigd door CodeCaster op 13-09-2010 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelmervos
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

jelmervos

Simple user

CodeCaster schreef op maandag 13 september 2010 @ 09:50:
Als ik het nu aan probeer te vragen bij Mijn NS krijg ik een "java.net.SocketTimeoutException: Read timed out", maar voorheen kreeg ik op diezelfde site de melding ongeldige productcombinatie wanneer ik RoS-NS op mijn jaartrajectabonnement probeerde te activeren.

[...]
Ik krijg nu ook weer de melding "Ongeldige productcombinatie". Toch is het mij eerder gelukt en heb ik ook een herinnerings e-mail gekregen om RoS te activeren bij de automaat of balie.

Vreemd.

"The shell stopped unexpectedly and Explorer.exe was restarted."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Alex) schreef op maandag 13 september 2010 @ 09:21:
Het aanvragen van Reizen op Saldo bij NS is mogelijk voor iedere OV-chipkaart, niet alleen die uitgegeven door NS.
Okay, dat is dus goed om te horen.

Het voordeelurenabonnement kan echter nog steeds niet op andere kaarten gezet worden, toch? Dit omdat dit mogelijk helemaal geen OV chipkaart product zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Klopt, een voordeelurenabonnement kan alleen op een door NS uitgegeven OV-chipkaart worden geladen. Dit heeft geen technische oorzaak, want het is immers een product zoals ieder ander product, maar een organisatorische. NS weigert vooralsnog om het product beschikbaar te stellen voor andere OV-chipkaarten. Gelukkig krijg je van NS de OV-chipkaart dan wel gratis, dat scheelt in ieder geval een beetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Alex) schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 08:24:
Klopt, een voordeelurenabonnement kan alleen op een door NS uitgegeven OV-chipkaart worden geladen. Dit heeft geen technische oorzaak, want het is immers een product zoals ieder ander product
Maar is dat dan al bekend dat het een product is zoals ieder ander product? Geen enkele kaartlezer zag dit product namelijk in het verleden. Wel het voordeelurenabonnement op kaarten van voor september 2009, maar niet van daarna en bij verlengingen van het abonnement was er ook geen nieuw product zichtbaar (en het oude product bleef op de oude geldigheidsdatum staan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foppe-jan
flowerp schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 09:38:
[...]

Maar is dat dan al bekend dat het een product is zoals ieder ander product? Geen enkele kaartlezer zag dit product namelijk in het verleden. Wel het voordeelurenabonnement op kaarten van voor september 2009, maar niet van daarna en bij verlengingen van het abonnement was er ook geen nieuw product zichtbaar (en het oude product bleef op de oude geldigheidsdatum staan).
Dan leren ze maar programmeren? Er is ons "integratie" van al het OV beloond.. hoe moeilijk kan het zijn om dat waar te maken als dat het enige hoofddoel is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-10 21:51

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Van integratie is geen enkele sprake. Niet alleen omdat je dus verschillende kaarten van verschillende vervoerders hebt die blijkbaar niet uitwisselbaar zijn, maar ook die belachelijke eis van uit- en inchecken als je van vervoerder wisselt.
Iets wat voorheen alleen "nodig" was (lees: ander kaartje nodig) als je van trein op bus/tram/metro overstapte.

Dus de integratie is er alleen maar op achteruit gegaan. Dat is ook het doel niet. Het doel is om het voor de vervoerders beter te maken.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
flowerp schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 09:38:
[...]

Het lijkt me vrijwel uitgesloten dat NS een aparte sectie op de OV-chipkaart heeft gekregen waar zij afwijkende producten kunnen stallen. Dit gaat immers tegen de systeemprincipes van de OV-chipkaart in, waar de kaart als basis dient voor alle mogelijke OV-producten.

Ik weet niet precies wat je met 'kaartlezer' bedoelt, misschien bedoel je een niet-NS automaat zoals een automaat van de RET? Het klopt dat deze het NS-product niet kan tonen: hij kent de vendor/product-combinatie zoals die op de kaart staat tenslotte niet.

Wat er veranderd is tussen VDU's afgegeven tot september 2009 en erna weet ik niet, misschien is er een instelling gewijzigd zodat het abonnement helemaal niet meer getoond wordt bij niet-NS-automaten. Het oude product is kennelijk niet verwijderd bij het opladen van het nieuwe product.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/AJzilHSsJyeIpIMg18aFvPnN/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Alex) schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 11:44:
[...]

Het lijkt me vrijwel uitgesloten dat NS een aparte sectie op de OV-chipkaart heeft gekregen waar zij afwijkende producten kunnen stallen.
Inderdaad, dat lijkt me ook uitgesloten.

Echter...

De voordeeluren kaart die de NS uitgeeft kan natuurlijk gewoon 2 systemen bevatten op 1 kaart. Een of ander eigen systeem en daarbij een OV chipkaart. Dat zou heel kunnen verklaren waarom dit product niet op andere kaarten geladen kan worden: er IS misschien helemaal geen product!

Nog een ander alternatief is dat de NS simpelweg het nummer van de kaart checked, in plaats van een of ander product op de kaart.
Ik weet niet precies wat je met 'kaartlezer' bedoelt, misschien bedoel je een niet-NS automaat zoals een automaat van de RET? Het klopt dat deze het NS-product niet kan tonen: hij kent de vendor/product-combinatie zoals die op de kaart staat tenslotte niet.
Nee, dat klopt niet! Andere automaten kunnen wel -een- product zien. Ze kunnen er alleen niet -in- kijken. Automaten van b.v. de GVB tonen iets als "unknown product", maar kunnen wel de geldigheid zien. Dat is waarschijnlijk een publiek veld.
Wat er veranderd is tussen VDU's afgegeven tot september 2009 en erna weet ik niet, misschien is er een instelling gewijzigd zodat het abonnement helemaal niet meer getoond wordt bij niet-NS-automaten. Het oude product is kennelijk niet verwijderd bij het opladen van het nieuwe product.
Er is geen nieuw product opgeladen. Wel is het oude product inderdaad blijven staan, maar deze is natuurlijk bij iedereen ondertussen verlopen. De NS automaat geeft bij producten nu ook helemaal niets meer aan bij geldige voordeelurenabonnement kaarten.
Hmmm, bij mij op www.ov-chipkaart.nl staat er niets van producten voor mijn NS voordeeluren OV chipkaart.

Hoe dan ook staat er ook bij jou dus klaarblijkelijk ook geen actief NS voordeelurenabonnement product op de kaart, maar is alleen je oude blijven staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
flowerp schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 19:56:
[...]

Inderdaad, dat lijkt me ook uitgesloten.

Echter...

De voordeeluren kaart die de NS uitgeeft kan natuurlijk gewoon 2 systemen bevatten op 1 kaart. Een of ander eigen systeem en daarbij een OV chipkaart. Dat zou heel kunnen verklaren waarom dit product niet op andere kaarten geladen kan worden: er IS misschien helemaal geen product!

Nog een ander alternatief is dat de NS simpelweg het nummer van de kaart checked, in plaats van een of ander product op de kaart.
Lijkt me ook niet, want dan moeten alle NS-paaltjes in het hele land voorzien zijn van lijsten met nummers van de geldige producten. Ook moeten alle Railpockets voorzien zijn van diezelfde lijsten.

Bovendien moest ik toen ik mijn NS-kaart kreeg eerst nog mijn bestelling ophalen bij de NS-automaat, pas daarna was het voordeelurenabonnement op mijn kaart geladen en actief.
Nee, dat klopt niet! Andere automaten kunnen wel -een- product zien. Ze kunnen er alleen niet -in- kijken. Automaten van b.v. de GVB tonen iets als "unknown product", maar kunnen wel de geldigheid zien. Dat is waarschijnlijk een publiek veld.
Klopt, dat bedoelde ik ook. De vendor/productcombinatie kennen ze niet, de andere velden wel.
Er is geen nieuw product opgeladen. Wel is het oude product inderdaad blijven staan, maar deze is natuurlijk bij iedereen ondertussen verlopen. De NS automaat geeft bij producten nu ook helemaal niets meer aan bij geldige voordeelurenabonnement kaarten.
Ik zou eens moeten kijken wat de NS-automaat over mijn kaart te zeggen heeft... ik meen me te herinneren (maanden terug dat ik bij zo'n ding ben geweest want ik reis al 10 maanden op saldo) dat daar een voordeelurenabonnement stond van maart 2010 tot maart 2011.
Hmmm, bij mij op www.ov-chipkaart.nl staat er niets van producten voor mijn NS voordeeluren OV chipkaart.

Hoe dan ook staat er ook bij jou dus klaarblijkelijk ook geen actief NS voordeelurenabonnement product op de kaart, maar is alleen je oude blijven staan.
Nee, klopt niet. Ik heb momenteel een actief voordeelurenabonnement. Aangeschaft in maart. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Alex) schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 21:34:
[...]
Lijkt me ook niet, want dan moeten alle NS-paaltjes in het hele land voorzien zijn van lijsten met nummers van de geldige producten. Ook moeten alle Railpockets voorzien zijn van diezelfde lijsten.
Inderdaad, maar is dat ook niet wat er zou kunnen gebeuren? Dat die railpockets elke ochtend van de actuele lijst wordt voorzien? Zoveel data zijn 16 miljoen nummertjes nou ook weer niet, en hoeveel veranderingen heb je dagelijks. Als het er 100.000 zijn dan is het veel denk ik, en dat is een data hoeveelheid van niks om even elke dag te updaten.
Bovendien moest ik toen ik mijn NS-kaart kreeg eerst nog mijn bestelling ophalen bij de NS-automaat, pas daarna was het voordeelurenabonnement op mijn kaart geladen en actief.
Okay, jij hebt een generieke NS-kaart die niet meteen uitgegeven is als voordeelurenabonnement kaart?
Nee, klopt niet. Ik heb momenteel een actief voordeelurenabonnement. Aangeschaft in maart. :)
Het voordeelurenabonnement product blijft dus een mysterieus product ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
flowerp schreef op dinsdag 14 september 2010 @ 22:53:
[...]

Inderdaad, maar is dat ook niet wat er zou kunnen gebeuren? Dat die railpockets elke ochtend van de actuele lijst wordt voorzien? Zoveel data zijn 16 miljoen nummertjes nou ook weer niet, en hoeveel veranderingen heb je dagelijks. Als het er 100.000 zijn dan is het veel denk ik, en dat is een data hoeveelheid van niks om even elke dag te updaten.
Klopt, het is in theorie mogelijk. Maar het lijkt me wel een enorm omslachtige manier terwijl het OV-chipkaartsysteem alles al heeft.
Okay, jij hebt een generieke NS-kaart die niet meteen uitgegeven is als voordeelurenabonnement kaart?
Klopt. Zo'n NS-kaart met een rennende vrouw erop, maar verder was de kaart toen ik hem kreeg helemaal leeg. Misschien is dat het verschil.
Helemaal mee eens, maar mijn vermoeden is dat het gewoon onwil van NS is, of dat ze het systeemtechnisch nog niet aankunnen om een VDU los aan te bieden (gebonden aan OV-chipkaartnummer).

• Icelus
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Van wikipedia:
Reisproducten: Ieder vervoersbedrijf kan een eigen geheugengebied op de kaart claimen om er reisproductgegevens te plaatsen. Dit product is niet toegankelijk voor de andere bedrijven en het vervoersbedrijf kan zelf bepalen hoe die gegevens worden ingericht. De NS kan zijn NS-Voordeelurenabonnement erin zetten, trajectkaarten, de code voor eerste of tweede klas enzovoort. Alleen NS-apparatuur kan deze gegevens lezen en bewerken. Is er geen geldig product voor de reis aanwezig, dan wordt het saldobedrag aangesproken.

Deze gegevens zijn niet altijd daadwerkelijk op de kaart opgeslagen. Zo bevindt de uiterste geldigheidsdatum van een voordeelurenabonnement zich in een centrale database. Het is daardoor mogelijk de geldigheid met een jaar te verlengen zonder dat de reiziger de kaart hoeft af te staan. De treinconducteur heeft verbinding met de database om de geldigheid te kunnen controleren.

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

• squaddie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-10 13:16
Wederom een brilliante designkeuze met de OVchipkaart. Een kaart voor het hele openbaar vervoer, maar toch niet helemaal. Als meerdere OV-bedrijven op zo'n manier producten op de kaart zetten loop je straks alsnog met meerdere kaarten op zak rond. Ik kan er niet bij met mn verstand dat zulke keuzes toegelaten zijn bij het design.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

• Alex)
[...]

Even gekeken, dit staat er op mijn OV-chipkaart volgens een NS-automaat:
Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4083/4993639770_ab93ed8873.jpg
IMAG0234 by Alex van Herwijnen, on Flickr
Toch denk ik dat wat hier staat niet helemaal klopt. Natuurlijk kan al die informatie in een centrale database worden opgeslagen, maar dit lijkt me juist hartstikke onhandig. De OV-chipkaart is juist ontworpen voor disconnected scenario's, zoals in een bus.

Neem nou als voorbeeld het Reizen op Saldo-product: als dat centraal zou worden opgeslagen, waarom moet ik dan nog langs een kaartautomaat om het product op mijn kaart op te laden. Als het centraal opgeslagen zou worden zou een incheckpaal immers meteen weten of ik een RoS-product heb en of ik dat eerste of tweede klas wil gebruiken. Ook voor het voordeelurenabonnement moet je langs de kaartautomaat om het te laten verlengen. Als de einddatum in een centrale database staat zou ook dat niet nodig zijn.

Natuurlijk staat die informatie óók in de centrale DB, maar dit is het dubbele boekhoudingsprincipe wat TLS erop nahoudt: alle informatie die op de kaart staat (saldo, gebruikte producten e.d.) moet overeenkomen met wat in de TLS-DB staat, anders gaan de alarmbellen af. Dit is vanwege het disconnected scenario.

Een connected scenario bestaat wel: de NS-paaltjes geven transacties vrijwel meteen door aan de NS-backend, maar dit proces is niet zo essentieel dat het realtime moet zijn. Wanneer alle kaartinformatie van een server zou moeten worden opgehaald wordt dit natuurlijk een heel ander verhaal aangezien een OV-chipkaart minder dan een halve seconde voor een kaartlezer aanwezig is.

Network latency is dan een te cruciale factor voor het wel of niet slagen van een transactie, net als de (on)beschikbaarheid van de servers. Bij het disconnected scenario (wat men gebruikt) maakt het niet uit, als de server niet beschikbaar is worden de transacties even vastgehouden op de paal totdat de server weer wel beschikbaar is en de gegevens kan ontvangen.

Daarom mijn vermoeden dat de informatie die op Wikipedia staat niet klopt. :)

• foppe-jan
Alex) schreef op woensdag 15 september 2010 @ 18:55:
Daarom mijn vermoeden dat de informatie die op Wikipedia staat niet klopt. :)
Ach, who cares mbt online/offline opslag. Wat mij stoort is dat die mongolen allemaal hun eigen standaard mogen hebben, zodat je by design meerdere kaarten moet hebben.

• Alex)
Klopt, maar volgens mij is NS de enige die weigert om hun producten op niet NS-kaarten te laden. Je kunt best een RET-abonnement op een NS-kaart laden, enz. enz. Alleen NS wil/kan dat nog niet.

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-10 07:55

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Het kan dus wel met maar 1x in & uitchecken met twee maatschappijen reizen.

Met een het RET product 'dagkaart' van €6,- kan je in het hele RET gebied een dag reizen.
Nu gaat er van R'dam-CS een metro van Randstad Rail naar Den Haag-CS.
Je kan nu op R'dam-CS op perron niveau overstappen van de RET metro naar die van Randstad Rail.
Bij het uit-checken in Den Haag werd alleen het deel berekend wat niet onder het RET product 'dagkaart' viel.
Dit ging ook op de terugweg zo. Een mooi voorbeeld hoe het zou moeten zijn.

Dat is een van mijn vragen over het hele project. Blijkbaar worden de ervaringen in de proef gebieden niet of te weinig uitgewisseld en vind iedereen weer het wiel uit. Wat tijdverlies is.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

• ValHallASW
  • Niet online
De metro's van de RR werken met RET-terminals op de perrons, RR3 en 4 werken met chiplezers van de HTM in de voertuigen. Je bent dus gewoon bij dezelfde vervoerder gebleven, die vervolgens wel netjes heeft berekend hoever je hebt gereisd en hoeveel je dus moet betalen.

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Je krijgt 'm bijna cadeau!
Normaal kost een persoonlijke OV-chipkaart € 7,50 maar voor de inwoners van onderstaande gemeenten hebben we een zeer voordelige actie. Een persoonlijke OV-chipkaart voor maar 1 euro. Maar wees er snel bij want op=op. Deze actie is mogelijk gemaakt door een bijdrage van de Provincie Zuid-Holland.

Actie voor inwoners
De actie geldt voor de inwoners van: Alphen aan den Rijn, Bergambacht, Bodegraven, Boskoop, Gouda, Hillegom, Kaag& Braassem, Katwijk, Leiden, Leiderdorp, Lisse, Nederlek, Nieuwkoop, Noordwijk, Noordwijkerhout, Oegstgeest, Ouderkerk, Reeuwijk, Rijnwoude, Schoonhoven. Teylingen, Vlist, Voorschoten, Waddinxveen, Zoeterwoude en Zuidplas.
Ik denk ik meld het even :) Bestellen kan hier.

[ Voor 7% gewijzigd door CodeCaster op 16-09-2010 18:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Devil

King of morons

Ok weet iemand hoe dit werkt. Op de OV chipkaart site staat: "U kunt alleen reizen als u voldoende saldo heeft voor het instaptarief. Dat tarief is € 10 voor houders van een Voordeelurenabonnement en € 20 voor alle andere kaarthouders. "

Ik heb een anonieme kaart die uit zo'n NS automaat komt. Er stond gisteren nog €17 op, ik loop langs de paal "Bliep goede reis".

After all, we are nothing more or less than what we choose to reveal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nsa1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05:01
Klopt officieel is de het minimum saldo op je anonieme ovkaart 0 euro, maar in de praktijk kan je iets onder de 0 komen. Dat trekt bij de volgende opwaardeeractie vanzelf recht, of als je weer uitcheckt en minder dan 20euro verreist hebt.
Hoever je precies onder de 0 euro mag komen weet ik zo niet, weet dat er ergens in het topic wel over gesproken is en een beetje getest maar resultaten weet ik daarvan niet meer.

PS die zuid-holland ovkaart kun je ook als niet zuid-hollander aanvragen. Althans de aanvraag werd keurig geaccepteerd en de betaling ging ook goed. Nog even wachten tot de kaart op de mat ligt.

De waarheid is leuk, maar hoe heb je die gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

Grrr ik wil mijn studentenreisproduct van mijn kaart afhalen, maar dat lukt al een aantal weken niet. Op de website staat dat mijn reisproduct nog actief is, maar helaas kan ik daar niks aan doen. Ik weet dat er een storing gaande is voor ex-studenten die hun reisproduct van de chipkaart willen halen.

Vandaag of morgen weer opnieuw proberen...

[ Voor 0% gewijzigd door RomeoJ op 17-09-2010 13:51 . Reden: Typo ]

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

Pagina: 1 ... 39 ... 100 Laatste

Let op:
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.