Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

TC Tubantia:
Ov-chipkaart is flop

De ov-chipkaart heeft gefaald. Reizigersvereniging Rover stelt dat op basis van alle negatieve reacties die de organisatie de afgelopen maanden van reizigers heeft gehad. Het reizen is duurder geworden en "bepaald niet eenvoudiger", aldus Rover. "De prijzen zijn nog vaak erg onduidelijk en bijna alle ritjes vallen duurder uit", stelt hij. "Om over het ongemak maar te zwijgen".

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-10 15:56

Sebazzz

3dp

Wat een onzin, ik heb nooit problemen met de OV chipkaart en het werkt vele malen makkelijker dan het gekloot met een strippenkaart. Dat andere delen van het land er niet mee kunnen omgaan of de OV-chipkaart nog niet goed hebben doorgevoerd wordt straks iedereens probleem als we weer tien verschillende OV-kaarten krijgen.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:34

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Idem. Het feit dat een bepaalde groep mensen vertikt uit te zoeken hoe de ov-kaart werkt en pertinent tegen invoering is, is geen beeld voor de algemene acceptatie van de kaart. Ik vind het een prima ding. Als je je even erin verdiept werkt hij prima.

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tja, draagvlak is gewoon een meetbaar gegeven. Prijs is dat ook. Er staat ook niet, dat "iedereen" de chipkaart een onding vindt. Blijkbaar is dat nu, in tegenstelling tot eerder, alleen een veel grotere groep geworden. Dat het reizen voor een hele grote groep mensen ineens duurder is geworden, verbaast me niet. De kosten voor de invoering zijn immers aardig uit de hand gelopen en dat geld moet gewoon uit de zak van de reiziger komen, linksom of rechtsom. Die mensen zullen natuurlijk nooit gaan zeggen, dat ze de chipkaart een goed initiatief vinden.

Dat lage draagvlak hebben de vervoersbedrijven + TLS enkel aan zichzelf te danken. De tariefstructuur is nou eenmaal onduidelijk (verschillen in kilometerpijs en basistarief tussen de verschillende regio's bijvoorbeeld) en het aantal storingen ligt/lag gewoon te hoog, voor een electronisch betaalsysteem.

Mensen moeten zo'n systeem gewoon kunnen vertrouwen. Het geklungel in de aanloopfase heeft dat vertrouwen een flinke deuk opgeleverd. Vertrouwen verliezen is heel makkelijk en kan heel snel gerealiseerd worden. Daarna het vertrouwen terugwinnen is een stuk lastiger en duurt veel langer. Ik weet niet hoe hoog het aantal storingen nu nog ligt (maak eigenlijk zo goed als geen gebruik meer van het OV, sinds ik op fietsafstand van mijn werk woon), maar als ze daar niets aan doen komt dat vertrouwen misschien zelfs wel nooit meer terug. Als je 10 keer per jaar niet kunt uitchecken vanwege een storing, ben je het snel beu.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 22-06-2010 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-10 16:43

Onbekend

...

Sebazzz schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 07:21:
en het werkt vele malen makkelijker dan het gekloot met een strippenkaart.
Wat voor gekloot?
Vouw de strippenkaart dubbel, stop hem in een automaat, haal hem eruit en klaar. Wat kan daar nu moeilijk aan zijn?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Matis
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-10 07:59

Matis

Rubber Rocket

Onbekend schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 08:03:
Wat voor gekloot?
Vouw de strippenkaart dubbel, stop hem in een automaat, haal hem eruit en klaar. Wat kan daar nu moeilijk aan zijn?
Onduidelijkheid over geldigheid
Zone-vervalsing

Daarnaast was er bij de invoering van de strippenkaart ook een hoop gewenning nodig, de acceptatie moet gewoon komen en over een paar jaar weet niemand meer anders.
Het is alleen jammerlijk dat ze een ondeugdelijk product neer hebben gezet, dit komt de acceptatie niet ten goede.

If money talks then I'm a mime
If time is money then I'm out of time

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KroontjesPen
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-10 09:58

KroontjesPen

maakt nog soms 'n bericht.

Wat voor gekloot?
• Zeker weten hoeveel zones je moet stempelen. Er komt soms ineens een zone bij.
• Hier en daar 3 zones voor 1 halte nodig anders zwemmen naar de overkant.
• Goed opletten welke ontwaarder je neemt in een aantal metro stations, anders stempel je verkeerd.
• Hele lappen papier die je als het tegen zit in een paar keer stempelen al weer op is.
• Kaarten bij de bestuurder of chauffeur zijn heel duur.

May the Force be with you

Laat uw stem niet stelen.
Stem blanco!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

[...]

Wat voor gekloot?
De willekeur van de chauffeurs heb ik nog niet als argument gezien. De ene keer kost een bepaalde rit tussen twee haltes twee strippen, en op een ander moment drie...

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 12-10 15:56

Sebazzz

3dp

Matis schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 08:12:
[...]

Het is alleen jammerlijk dat ze een ondeugdelijk product neer hebben gezet, dit komt de acceptatie niet ten goede.
Het was ondeugelijk imo, toen ik een soort van betatester was werkte het nog niet geweldig. Het werkt nu prima, behalve dat poorten enkele seconde nodig hebben om te herstellen als ze op rood springen doordat iemand er niet mee kan omgaan.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Laatst online: 16-10 12:57

mux

99% efficient!

Volgens mij praten mensen hier langs elkaar. Er is een fundamenteel, doorslaggevend argument vóór de strippenkaart en tegen de OV-chipkaart voor mensen:

Bij de strippenkaart (en treinkaartjes) heb je alles in eigen handen!

Er zijn legio boeken te vinden over human interfaces die zeggen dat een systeem waarbij de bedoeling van een handeling moet worden geinterpreteerd door techniek, dit een onzeker gevoel bij mensen oproept. Je geeft geen informatie over je reis, maar enkel (als het systeem correct werkt) waar je in- en uitstapt. Bovendien zijn er grote fouten gemaakt bij de implementatie ivm overstappen, meereizen, etc. Dat zorgt ervoor dat veel mensen weinig vertrouwen hebben in de techniek. Een betere implementatie vanaf dag 0 en betere PR had dit voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15-10 13:45
Kan er ook nog niet erg aan wennen. Vooral omdat er nu nog zo'n dubbel systeem is. Door de week heb ik namelijk mijn papieren NS maand-trajectabonnement. Ga ik eens een weekend naar m'n ouders, dan moet ik de ovchipkaart gebruiken. Gegarandeerd dus dat ik bij het uitstappen vergeet uit te checken. :-( Macht der gewoonte.. :(

Is me afgelopen weekend 2x gebeurt. Kun je én meer betalen én je kaart kan geblokkeerd worden. Mijn fout natuurlijk, maar het is ook wel heel makkelijk om te vergeten vanwege die paaltjes op allerlei creatieve lokaties (in Den Haag net achter de schuifdeuren v/d voetgangerstunnel). Bij metro/tram/bus is het allemaal veel eenduidiger en kun je praktisch niet vergeten uit te checken. Bij de metro is dat zelfs onmogelijk.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:44

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Sebazzz schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 07:21:
Wat een onzin, ik heb nooit problemen met de OV chipkaart en het werkt vele malen makkelijker dan het gekloot met een strippenkaart. Dat andere delen van het land er niet mee kunnen omgaan of de OV-chipkaart nog niet goed hebben doorgevoerd wordt straks iedereens probleem als we weer tien verschillende OV-kaarten krijgen.
Dat zeg je twee posts ervoor ook, maar dat is jouw ervaring. Anderen hebben hun eigen ervaringen.
Verwijderd schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 07:58:
Tja, draagvlak is gewoon een meetbaar gegeven. Prijs is dat ook. Er staat ook niet, dat "iedereen" de chipkaart een onding vindt. Blijkbaar is dat nu, in tegenstelling tot eerder, alleen een veel grotere groep geworden. Dat het reizen voor een hele grote groep mensen ineens duurder is geworden, verbaast me niet. De kosten voor de invoering zijn immers aardig uit de hand gelopen en dat geld moet gewoon uit de zak van de reiziger komen, linksom of rechtsom. Die mensen zullen natuurlijk nooit gaan zeggen, dat ze de chipkaart een goed initiatief vinden.

Dat lage draagvlak hebben de vervoersbedrijven + TLS enkel aan zichzelf te danken. De tariefstructuur is nou eenmaal onduidelijk (verschillen in kilometerpijs en basistarief tussen de verschillende regio's bijvoorbeeld) en het aantal storingen ligt/lag gewoon te hoog, voor een electronisch betaalsysteem.

Mensen moeten zo'n systeem gewoon kunnen vertrouwen. Het geklungel in de aanloopfase heeft dat vertrouwen een flinke deuk opgeleverd. Vertrouwen verliezen is heel makkelijk en kan heel snel gerealiseerd worden. Daarna het vertrouwen terugwinnen is een stuk lastiger en duurt veel langer. Ik weet niet hoe hoog het aantal storingen nu nog ligt (maak eigenlijk zo goed als geen gebruik meer van het OV, sinds ik op fietsafstand van mijn werk woon), maar als ze daar niets aan doen komt dat vertrouwen misschien zelfs wel nooit meer terug. Als je 10 keer per jaar niet kunt uitchecken vanwege een storing, ben je het snel beu.
Daarbij is het er overduidelijk doorgedrukt terwijl er genoeg aanwijzingen waren dat het nog niet goed en veilig werkte. Allemaal factoren die de acceptatie tegen gaan.
Zone-vervalsing
KroontjesPen schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 08:32:
• Zeker weten hoeveel zones je moet stempelen. Er komt soms ineens een zone bij.
• Hier en daar 3 zones voor 1 halte nodig anders zwemmen naar de overkant.
Deze punten is er geen enkel verschil met de OV-chipkaart, ook daar betaal je voor de afgelegde afstand, niet voor hemelsbreed.
Fraude gebeurt evengoed en onduidelijkheid over zones is inderdaad minder, je betaalt het gewoon zonder dat je door hebt dat het onduidelijk is. Wil je weten wat je betaalt dan is het alsnog even onduidelijk.
• Goed opletten welke ontwaarder je neemt in een aantal metro stations, anders stempel je verkeerd.
Kwestie van wennen toch? Net als de OV-chipkaart.
• Hele lappen papier die je als het tegen zit in een paar keer stempelen al weer op is.
Die lappen papier vallen best mee, maar inderdaad, een pasje neemt minder ruimte in.
Kaarten bij de chauffeur zijn expres duur om te ontmoedigen dat je pas bij de chauffeur een kaart koopt, dat is voor de doorstroming en de dienstregeling. Heeft dus geen reet met de strippenkaart te maken.
Sebazzz schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 08:41:
Het was ondeugelijk imo, toen ik een soort van betatester was werkte het nog niet geweldig. Het werkt nu prima, behalve dat poorten enkele seconde nodig hebben om te herstellen als ze op rood springen doordat iemand er niet mee kan omgaan.
Dus werkt het niet goed.
De gebruiker is dom, daar moet je als ontwikkelaar vanuit gaan, zo'n product als de OV-chipkaart moet dus foolproof zijn. Dat is hij blijkbaar (nog) niet.

[sarcasme]Daarnaast is het natuurlijk allemaal ontzettend veel werk:
• pinnen
• kauwgom kopen om ander geld te krijgen dan de serienummers die de pinautomaat gaf
• met bivakmuts op anonieme kaart kopen met je gewisselde geld
• met anonieme kaart enkele reis doen
• terugreis weer met bivakmuts op een kaart kopen
• daarna de anonieme kaarten verbranden.

Best veel werk om je privacy te waarborgen in het openbaar vervoer. :+
[/sarcasme]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:03

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Gisteren m'n eerste minder goede ervaring gehad met het reizen met een OV-chipkaart (ik reis alweer enkele maanden met 't ding).
Er waren treinproblemen in de schipholtunnel, dus besloot ik de zuidtangent te nemen van Hoofddorp naar Station Zuid. Tijdens het uitchecken bij station zuid bleken alle automaten het niet meer te doen. De buschauffeur heeft me een 'uitstapbewijs' voorzien van stempel meegegeven. Die moest ik dan maar opsturen om m'n teveel af te boeken geld terug te vorderen.
Maar nu valt m'n broek af:
- Op het formulier moet werkelijk elk detail van m'n persoongegevens vermeldt worden op BSN en pincode na.
- Ik moet als 'gedupeerde' zelf maar zorgen dat het formuliertje bij de klantenservice van connexxion terecht komt. Dit houdt in dat ik zelf een postzegel + envelop moet sponsoren om m'n geld terug te krijgen. Als je het formulier zelf bekijkt, is het eigenlijk zelfs de bedoeling het kaartje met al m'n gegevens zo in de brievenbus te stoppen. Echt no way dat ik dat ga doen (vandaar de envelop).

Ik ga vanavond maar eens een nette begeleidend briefje typen, dat ik het niet eens ben met het feit dat men verwacht dat ik al m'n privegegevens op een simpele briefkaart moet zetten, en deze zelf moet frankeren. Ik zal ze maar eens subtiel vragen een antwoordnummer te regelen, want dit is geen manier van werken.

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Dat doet de NS toch een stuk beter met hun formulier "Geld Terug Bij Vertraging" :)

[ Voor 6% gewijzigd door CodeCaster op 22-06-2010 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak

Sjaak_Afhaak

Bleh!

precies! Die werkt tenminste 'fatsoenlijk'. Ik ben benieuwd hoe Connexxion dit op gaat lossen.

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Atomsk schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 09:08:
Ga ik eens een weekend naar m'n ouders, dan moet ik de ovchipkaart gebruiken.
Waar heb je het over? Niets moet bij NS. Je mag ook gewoon zoals je al jaren doet papieren kaartjes kopen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
  • Laatst online: 21:03
Sjaak_Afhaak schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 09:32:
- Ik moet als 'gedupeerde' zelf maar zorgen dat het formuliertje bij de klantenservice van connexxion terecht komt. Dit houdt in dat ik zelf een postzegel + envelop moet sponsoren om m'n geld terug te krijgen. Als je het formulier zelf bekijkt, is het eigenlijk zelfs de bedoeling het kaartje met al m'n gegevens zo in de brievenbus te stoppen. Echt no way dat ik dat ga doen (vandaar de envelop).
Sinds wanneer moet je bij antwoordnummers een postzegel doneren? Op de uitcheckbewijzen die ik uitdeel staat weldegelijk een antwoordnummer...

[ Voor 6% gewijzigd door Dolan op 22-06-2010 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 15-10 16:43

Onbekend

...

Als je alleen naar de strippen/zone's voor de afstand gaat kijken is het vergelijkbaar met de OV-chipkaart.
De extra mogelijkheden om vrij binnen een bepaalde zone een bepaalde tijd te reizen, bied de OV-chipkaart niet eens.
Dus die beperking OV-chipkaart vind jij een voordeel?
KroontjesPen schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 08:32:
In de metro is dat inderdaad een voordeel boven een strippenkaart. Je hoeft niet meer zelf te rekenen en het systeem houdt keurig bij wat je reist. Helaas zie je niet hoeveel geld je over hebt voor een volgende reis, en dat kan met een strippenkaart weer wel.
Tja, 't is een verbruikskaart. Maar wist je dat je hem op kon vouwen en dat het de zelfde maat heeft als de OV-chipkaart? Dit is gewoon een non-argument.
Daarnaast heb je het over strippenkaarten die op zijn, maar niet over de OV-chipkaarten die na een aantal maal weer opgeladen moet worden. Persoonlijke OV-chipkaarten zijn vergelijkbaar met een busabonnement en die gaan wel langer mee.
Je mag blij zijn dat je met iets meer geld nog mee mag. OV-chipkaarten zijn niet te koop bij een buschauffeur en dan kan je helemaal niet mee.
Je behoort voorbereid op reis te gaan!
CodeCaster schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 08:37:
De willekeur van de chauffeurs heb ik nog niet als argument gezien. De ene keer kost een bepaalde rit tussen twee haltes twee strippen, en op een ander moment drie...
Je moet altijd goed in de gaten houden dat een chauffeur niet teveel afstempelt. Dit is het zelfde als het tellen van wisselgeld. Overigens heb je met de OV-chipkaart soms ook variabele prijzen tussen verschillende haltes.

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 00:10
Onbekend schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 18:04:

Je mag blij zijn dat je met iets meer geld nog mee mag. OV-chipkaarten zijn niet te koop bij een buschauffeur en dan kan je helemaal niet mee.
Ik heb toch echt vorige week nog een papieren wegwerp kaart gekocht bij de busschaffeur. Dus loop niet onnodig de OV-chipkaart te bashen als je niet weet waar je over praat, stemmen makerij hier in het topic. Kan dat niet eens stoppen :+

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vandaag een brief ontvangen van onze fijne vrienden bij TLS. Of ik even 87 cent wil overmaken, omdat dat het negatieve saldo was van mijn onlangs beeindigde OV-chipkaart (heb mijn NS-trajectabbo opgezegd).
- Ik heb dat ding nooit opgeladen.
- Ik heb dat ding nooit gebruikt in de bus.
- Ik heb nooit om dat ding gevraagd.
- Ik heb dat ding nooit geactiveerd.

Ik heb wel een vermoeden, hoe zoiets fout kan gaan. In een drukke bus, sta je natuurlijk weleens vlakbij zo'n apparaat. De (ongewenste) chipkaart zat altijd gewoon in mijn portemonnee bij de andere pasjes en de portemonnee zit altijd in mijn binnenzak. Mijn vermoeden is dus, dat ik ooit - in een overvolle bus - twee keer tegen zo'n apparaat heb gestaan, waardoor ik - door jas, portemonnee en andere pasjes heen - ben ingecheckt en weer uitgecheckt.

Brief gaat morgen mooi dichtgeplakt weer retour afzender met mijn bezwaar op de achterkant. Ik ga geen 0900-nummer bellen en al helemaal geen postzegels spenderen aan dit gepruts. Wel zal ik een referentie in mijn bezwaar vermelden, hetgeen ze op toekomstige communicatie over "dit geschil" mogen vermelden.

Ben benieuwd of ik er daarna weer wat van ga horen. Ze hebben geen recht op die 87 cent, want ik heb altijd netjes voor mijn ritjes betaald met een strippenkaart en heb nooit de intentie gehad om in en weer uit te checken en heb ook geen handelingen verricht om dat te doen. Kan er ook niets aan doen, dat bussen soms te vol zitten.

Blij dat ik geen chipkaart meer heb. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak

Sjaak_Afhaak

Bleh!

trolleystad schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 12:05:
[...]

Sinds wanneer moet je bij antwoordnummers een postzegel doneren? Op de uitcheckbewijzen die ik uitdeel staat weldegelijk een antwoordnummer...
Dit uitcheckbewijs wat ik van de chauffeur heb gekregen, bevat geen antwoordnummer. Dat wilde ik juist bij de klantenservice gaan suggereren.
Ik wil ze tevens vragen om de postzegel die ik nodig heb om het bewijs te versturen ook te vergoeden, om dat dit gewoon geen stijl is. Waarom zou ik kosten moeten maken bij het terugvorderen van m'n geld, terwijl dit onmogelijk mijn schuld kan zijn?

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
Edit: hmm, bij ons liggen nu ook boekjes met postbus ipv antwoordnummer... }:O

[ Voor 88% gewijzigd door Dolan op 23-06-2010 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Heb ik weer 8)7 Stap ik in de bus, laat m'n driesterrenjaarabonnement (zonder chip dus) zien en zeg tegelijk vriendelijk "goedemiddag", wijst de chauffeur naar de chippaal. "Moet je voor die ding houwe", zei 'ie. Ik: "eh nee, sorry, dit is een sterabonnement". Chauf: "Oh, ok".

Zo nieuw zijn die abonnementen niet bepaald :P

Oh, en trolleystad, ik vergeet het elke keer te vragen in die bus :+ Wat zijn nou die drie cijfers op die zwarte klapper bij de voordeur van de bus? :P

[ Voor 23% gewijzigd door CodeCaster op 23-06-2010 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
CodeCaster schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 18:04:
Heb ik weer 8)7 Stap ik in de bus, laat m'n driesterrenjaarabonnement (zonder chip dus) zien en zeg tegelijk vriendelijk "goedemiddag", wijst de chauffeur naar de chippaal. "Moet je voor die ding houwe", zei 'ie. Ik: "eh nee, sorry, dit is een sterabonnement". Chauf: "Oh, ok".

Zo nieuw zijn die abonnementen niet bepaald :P
Welke variant? Papierenversie in mapje met stamkaart? De gele creditcardformaat? Of de NS trajectkaartvariant? Als het de laatste is, dan had de chauffeur gelijk 8) Heb er ook al wat discussies over gehad.

> "Daarmee mag u inchecken :) "
< "Nee hoor dat hoeft niet"
> "Jawel"
< "Jamaar, dit is geen OV Chipkaart"
> "Jazeker wel"
< "Nee, dit is een trajectkaart van de NS"
> "Wedden dat het ook een OV Chipkaart is?"
< "Dat is het niet..."
> "Houdt 'm er maar een ter test voor"
< *BIEP* GOEDE REIS
> "Verdorie, daar had ik geld mee kunnen verdienen!"
< " :/ "
CodeCaster schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 18:04:
Oh, en trolleystad, ik vergeet het elke keer te vragen in die bus :+ Wat zijn nou die drie cijfers op die zwarte klapper bij de voordeur van de bus? :P
Omloopnummer. Aan dat nummer herkent de chauffeur welke bus hij moet pakken als die op de buffer staat. Elke bus heeft ook een eigen nummer, maar de inzet verschilt per dag. De omlopen zijn elke dag gelijk. 's Ochtends worden de bussen op omlopen ingedeeld.

[ Voor 49% gewijzigd door Dolan op 23-06-2010 20:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

trolleystad schreef op woensdag 23 juni 2010 @ 20:01:
[...]

Welke variant? Papierenversie in mapje met stamkaart? De gele creditcardformaat? Of de NS trajectkaartvariant? Als het de laatste is, dan had de chauffeur gelijk 8) Heb er ook al wat discussies over gehad.
:P Ik heb zo'n mooie gele driesterrenkaart op creditcardformaat inderdaad, die een jaar geldig is. Het chipkaartlogo staat er ook niet op :)
Omloopnummer. Aan dat nummer herkent de chauffeur welke bus hij moet pakken als die op de buffer staat. Elke bus heeft ook een eigen nummer, maar de inzet verschilt per dag. De omlopen zijn elke dag gelijk. 's Ochtends worden de bussen op omlopen ingedeeld.
Duidelijk, bedankt :) Nu kan ik ook weer slapen. :P

[ Voor 18% gewijzigd door CodeCaster op 25-06-2010 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 18:20
Onbekend schreef op dinsdag 22 juni 2010 @ 18:04:
Daarnaast heb je het over strippenkaarten die op zijn, maar niet over de OV-chipkaarten die na een aantal maal weer opgeladen moet worden. Persoonlijke OV-chipkaarten zijn vergelijkbaar met een busabonnement en die gaan wel langer mee.
Nee, absoluut niet!

Een persoonlijke OV-chipkaart is meer zoals een bankpas. Een abonnement is voor een bepaalde periode geldig en dan verloopt het, of je nou wel of niet reist.

Op je persoonlijke OV-chipkaart kun je 5 euro laden, dan een paar maanden niet reizen, dan wel een reis maken en als je automatisch opladen heeft vult ie dat weer aan met b.v. weer 5 euro.

Een abonnement kost je b.v. 40 euro per maand, en die betaal je elke maand dus of je nu reist of niet. Op een OV-chipkaart kan wel optioneel een abonnement geladen worden, maar het werkt absoluut niet alleen met abonnementen.

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-10 12:21

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Eurlings voorkomt dubbel opstaptarief trein

Het papieren treinkaartje blijft voorlopig bestaan, zolang regionale spoorvervoerders en de Nederlandse Spoorwegen geen oplossing hebben gevonden voor het probleem van het dubbele opstaptarief. Demissionair minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat gaat hiervoor een Algemene Maatregel van Bestuur invoeren.

Eurlings stelt ook een onafhankelijke commissie in die een structurele oplossing moet vinden, zo liet hij de Tweede Kamer vrijdag weten. Een treinreiziger die met de OV-chipkaart reist betaalt per vervoerder een opstaptarief. Als hij één reis maakt met verschillende spoorvervoerders, bijvoorbeeld van Assen naar Winschoten, van Kerkrade naar Venlo of van Utrecht naar Winterswijk, kan hij twee tot drie keer het opstaptarief betalen.
Een goede eerste stap, nu nog het tarief doortrekken zodat je niet 2x50 km betaalt maar 1x100 km. Want dat laatste is met het degressieve tarief goedkoper.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 23:29

PauseBreak

derp!

Is dat laatste niet ook al wat je doet met het papieren kaartje?

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad Marty
  • Laatst online: 01:01

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Jep, maar omdat je opnieuw moet inchecken met de OV chipkaart, rekent-ie dus 2x50 km. Met kaartjes hoef je maar 1 kaartje te kopen, en dus 1x100 km te betalen.

[ Voor 30% gewijzigd door Mad Marty op 26-06-2010 10:36 ]

Rail Away!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-09 08:46

smokalot

titel onder

Mad Marty schreef op zaterdag 26 juni 2010 @ 10:36:
Jep, maar omdat je opnieuw moet inchecken met de OV chipkaart, rekent-ie dus 2x50 km. Met kaartjes hoef je maar 1 kaartje te kopen, en dus 1x100 km te betalen.
Maar de prijs van een enkele reis met de OV-chipkaart is goedkoper dan een enkele reis met een papieren kaartje, namelijk precies de helft van een retourtje. De NS is de tariefstructuur over de komende jaren aan het aanpassen, retourtjes worden relatief duurder vergeleken met nu, en uiteindelijk gelijk aan twee keer de prijs van een enkeltje.

Lijkt me ook wel zo eerlijk, gewoon betalen wat je reist. Vroeger was het logisch dat een retourtje goedkoper was, in de prijs zat immers ook de tijd die de baliemedewerker aan je kwijt was.

It sounds like it could be either bad hardware or software

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zeror
  • Laatst online: 00:54

Zeror

Ik Henk 'm!

Wat een gedoe zeg om zo'n OV-chipkaart aan te vragen. Ik heb echt al kweenie hoeveel verschillende foto's waar ik er goed op staat volgens de criteria, maar geen foto wordt door het systeem goed gekeurd. :/

Edit: de volgende keer toch eens beter lezen. Firefox blijkt niet te werken bij de aanvraagprocedure van de OV-chipkaart. In IE ( :r ) werkte het wel.

[ Voor 35% gewijzigd door Zeror op 26-06-2010 14:55 ]

Trans-life! :::: Nintendo ID: Zeror_rk / SW-6670-3316-6323 :::: BattleTag: Zerora#21213 :: Twitch: ZERORAh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik heb vandaag ernstig principieel gedaan. Bij metrostation Kralingse Zoom in Rotterdam gingen de deuren niet open, waardoor ik een station verder moest reizen en weer terug. De enkele reis was ongeveer 40 cent duurder dan normaal, dus ik heb 2x 40 cent teruggevraagd bij het loket. Nadat de medewerkers hadden overlegd en navraag hadden gedaan, kreeg ik de hele ritprijs (€1,47) vergoed. Veel andere reizigers die bij Kralingse Zoom tevergeefs op de knoppen voor de deuren hadden lopen drukken, waren gewoon weer naar het andere perron gelopen zonder geld terug te vragen :o

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Het zou eigenlijk makkelijker zijn als ze gewoon dat hele concept opstap tarrief en start tarief en basis strip etc zouden laten varen. Zijn we nou echt zo bang dat mensen massaal misbruik gaan maken van 1 halte reizen en is dat dan wel echt misbruik?

De tram en bus stopt sowieso toch wel meestal bij elke halte, met of zonder opstap tarief en de trein stopt ook al bij elke halte. Waar zijn we nou eigenlijk bang voor?

It's shocking to find how many people do not believe they can learn, and how many more believe learning to be difficult.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

flowerp schreef op zondag 27 juni 2010 @ 22:33:
De tram en bus stopt sowieso toch wel meestal bij elke halte, met of zonder opstap tarief en de trein stopt ook al bij elke halte. Waar zijn we nou eigenlijk bang voor?
Dat is inderdaad de enige vraag die we moeten vragen. Overigens voor het bedrag waar je hier voor de bus in stapt, kun je door heel Madrid met de metro.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:44

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Canaria schreef op zondag 27 juni 2010 @ 22:21:
Ik heb vandaag ernstig principieel gedaan. Bij metrostation Kralingse Zoom in Rotterdam gingen de deuren niet open, waardoor ik een station verder moest reizen en weer terug. De enkele reis was ongeveer 40 cent duurder dan normaal, dus ik heb 2x 40 cent teruggevraagd bij het loket. Nadat de medewerkers hadden overlegd en navraag hadden gedaan, kreeg ik de hele ritprijs (€1,47) vergoed. Veel andere reizigers die bij Kralingse Zoom tevergeefs op de knoppen voor de deuren hadden lopen drukken, waren gewoon weer naar het andere perron gelopen zonder geld terug te vragen :o
Goede actie, wou dat meer mensen dat deden.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

flowerp schreef op zondag 27 juni 2010 @ 22:33:
[...]

Het zou eigenlijk makkelijker zijn als ze gewoon dat hele concept opstap tarrief en start tarief en basis strip etc zouden laten varen. Zijn we nou echt zo bang dat mensen massaal misbruik gaan maken van 1 halte reizen en is dat dan wel echt misbruik?

Bij de bus zou het wel kunnen dat het in- en uitstappen langer duurt. Mensen zouden anders misschien gaan lopen. Het zou wel betekenen dat lange busritten duurder zouden worden.

Bij de trein hebben mensen meestal geen alternatief, dus daar zie ik inderdaad ook geen bezwaren (behalve dat lange reizen daar ook duurder zouden worden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17:49

Jeoh

blaat

Freee!! schreef op maandag 28 juni 2010 @ 06:30:
[...]

Goede actie, wou dat meer mensen dat deden.
Liever niet, daar hebben ze gewoon een formulier op internet voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Jeoh schreef op maandag 28 juni 2010 @ 11:43:
[...]
Liever niet, daar hebben ze gewoon een formulier op internet voor.
Het gaat er mij niet om of ze het via het loket doen of via een internetformulier, het gaat er mij om dat de RET (en andere OV-aanbieders) niet wegkomen met dat soort fratsen.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
smokalot schreef op maandag 28 juni 2010 @ 11:36:
[...]
Bij de trein hebben mensen meestal geen alternatief, dus daar zie ik inderdaad ook geen bezwaren (behalve dat lange reizen daar ook duurder zouden worden).
True, maar om het geheel makkelijker te maken is dat een kleine prijs (no pun intended) die betaald moet worden. Het lijkt me dat mensen in het algemeen vaker korte reizen maken dan lange op saldo. Als je vaak lange reizen maakt is een traject of jaar abonnement wellicht al goedkoper, met of zonder dat instap tarief. Ook zou je kunnen stellen dat als mensen vaker korte ritjes maken, de inkomsten in het geheel toch omhoog gaan omdat mensen nu zouden kiezen voor het alternatief lopen en de vervoersbedrijven dan helemaal geen geld binnen krijgen.

Een alternatief is om niet met een instap tarief te werken, maar met een glijdende schaal omlaag qua kilometer prijs, naarmate je meer kilometers aflegt, en dan het tarief en de snelheid van dalen natuurlijk niet zo kiezen dat het precies op het instap tarief van nu neer komt.

Nog een ander alternatief is dat de regering verbiedt de prijs na afschaffing van het instaptarief te verhogen en dat eventuele tekorten door diezelfde regering worden aangevuld in de vorm van extra subsidie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• squaddie
  • Laatst online: 16-10 13:16
Is het invoeren van een extra subsidie om het instaptarief af te schaffen feitelijk niet lood om oud ijzer? Immers om die subsidie te kunnen betalen moet de overheid eerst dat geld jouw afhandig maken via belastingheffing om vervolgens aan de OV-bedrijven te geven.

Waarom niet simpelweg geen instaptarief meer? Je moet immers die kaart al kopen en als deze verloopt mag je ook betalen om het resterende saldo over te zetten. Toen ik in het verleden een strippenkaart kocht stempelde de verkoper ook niet meteen twee strippen af voor het kopen van de kaart. Ondanks deze bijkomende kosten is het daadwerkelijke reizen met OVchipkaart in veel gevallen even duur of zelfs duurder dan met de ouderwetse strippenkaart. Waarbij in de prijs van het reisproduct ook de kosten van het medium verwerkt is, terwijl deze bij de OVchipkaart losgekoppeld zijn.

There are never enough hours in a day, but always too many days before saturday.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neodymium
  • Registratie: Juli 2007
  • Niet online

Neodymium

De Baron van 't Westen

De normale routes van huis naar station, van ongeveer 4 kilometer zijn met de OV-Chip eigenlijk allemaal iets duurder geworden. Normaal 2 strippen, nu ruim 1,25€ (2,5 strippen). Het valt mij dus op dat door het zeer hoge opstaptarief van 0,78€ (ipv 0,50€ met de strippenkaaart), voor deze 25% prijsstijging zorgt. Een verlaging van het opstaptarief naar 0,50€ (resp 0,33€ voor roze), zou in mijn ogen niet geheel onterecht zijn!

N00dlesoup alleen op afhalen (4,29EUR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smokalot

smokalot

titel onder

squaddie schreef op maandag 28 juni 2010 @ 22:37:
Is het invoeren van een extra subsidie om het instaptarief af te schaffen feitelijk niet lood om oud ijzer? Immers om die subsidie te kunnen betalen moet de overheid eerst dat geld jouw afhandig maken via belastingheffing om vervolgens aan de OV-bedrijven te geven.
Openbaar vervoer is ook deels een publieke dienst, het voorkomt een sociaal isolement, bevordert economische mobiliteit, vermindert verkeersoverlast en luchtvervuiling in de steden, en bevordert bevolkingsspreiding, waardoor je de beperkte ruimte in nederland efficienter benut.

Het verschil tussen een betalen naar gebruik vs. een subsidiesysteem is dat mensen met hogere inkomens meer betalen.

Op zich zijn er dus voldoende goede redenen om OV te subsidieren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jona
  • Laatst online: 24-09 21:38
Instaptarief afschaffen zou mensen inderdaad meer stimuleren om het ov te nemen. Maar dan alleen op korte afstanden in de stad of zo. Als je lange afstanden reist tussen huis en werk maken die 75 cent ook niet veel meer uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Letterlijk per kilometer betalen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flowerp
Weg met het opstap tarief! :w Betalen per kilometer! d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atomsk
  • Laatst online: 15-10 13:45
squaddie schreef op maandag 28 juni 2010 @ 22:37:
Ze zouden de inkomsten van OV-bedrijven goed in de gaten moeten houden de komende tijd. Groot kans dat die miljoenen per jaar extra gaan incasseren door reizigers die vergeten uit te checken, extra moeten betalen vanwege storingen in het systeem en dit niet terugvorderen, etc.

Afhankelijk van de hoogte van dat bedrag zouden ze best de tarieven wat naar beneden aan kunnen passen vind ik. Anders gaat het maar op aan een riante bonus voor diverse directeuren.

_██_
(ಠ_ృ)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeaceNlove
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:17

PeaceNlove

Deugleuter

Skinkie schreef op zondag 27 juni 2010 @ 22:55:
[...]

Dat is inderdaad de enige vraag die we moeten vragen. Overigens voor het bedrag waar je hier voor de bus in stapt, kun je door heel Madrid met de metro.
Of Lissabon, waar ze ook met chipkaarten werken in bus,tram en metro en je 80c per rit flatfee betaald. In de bus hoefde ik dan ook niet uit te checken, wat met de OV-chipkaart een extra risico is vanwege plotseling weigerende automaten. Bij de metro moet je wel, maar daar zitten dan ook poortjes die de boel goed afsluiten. En je kan daarmee dan de hele metro door, want tussen de 4 lijnen zitten op de overstapstations geen poortjes.
Opladen kan al vanaf 2 euro door gewoon een munt de automaat in te gooien terwijl je kaart er ook insteekt.
Zouden ze hier ook eens moeten doen, want de doorsnee toerist heeft een CC en contant geld, maar geen pin om zijn kaart mee op te laden.
Het enige punt is dat de oplaadautomaat alleen portugees als taal heeft, maar het ding is zo simpel dat zelfs ik het na een minuutje snap :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 01-10 17:46

tdw

Amai seg!

Ik heb een persoonlijke OV-chipkaart aangevraagd op 29 juni. Hoe lang duur het voordat zoiets bij me in de bus valt?

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naam
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-10 18:11
tdw schreef op woensdag 07 juli 2010 @ 23:40:
Ik heb een persoonlijke OV-chipkaart aangevraagd op 29 juni. Hoe lang duur het voordat zoiets bij me in de bus valt?
Rond kerst ergens heb je hem wel denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

naam schreef op donderdag 08 juli 2010 @ 01:39:
[...]
Rond kerst ergens heb je hem wel denk ik :)
Wel even het jaar erbij zetten >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F4T4L_3RR0R
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-07-2021
Ik heb vanavond een anonieme OV-chipkaart uit een NS kaartjesautomaat getrokken. Nu vraag ik me af of ik daarmee ook kan reizen in bussen van Arriva, Connexxion en de trams in Amsterdam? De gozert achter de infobalie op Utrecht CS wist het mij niet te vertellen...

[ Voor 5% gewijzigd door F4T4L_3RR0R op 09-07-2010 00:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Het zou wel moeten kunnen op voorwaarde dat je er voldoende saldo op hebt staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik weiger in en uit te checken met mijn OV. Vroeger kon ik gewoon opstappen wat ik wilde, nu moet ik opeens in en uitchecken (drie handelingen, met controle meegerekend, in plaats van één) ten koste van mijn privacy. Bekijk het maar, ik check alleen in en uit als ik echt niet anders kan, bij de Amsterdamse metro bijvoorbeeld.

Jammer genoeg wordt dit principiële standpunt soms onmogelijk wordt gemaakt. Zelfs met een OV kan het problemen opleveren, want er worden zo nu en dan boetes uitgedeeld aan mensen mét geldig OV maar die niet ingecheckt zijn :') Dan weet je als vervoersbedrijf écht niet meer wat nou een prioriteit is. Je kan zien dat mensen recht op vervoer hebben met je scanner, ze hebben alleen hun privacy niet te grabbel gegooid.

Als je dit bij de val van de muur omschreven had, had iedereen je keihard uitgelachen. 'Dat was achter die muur, niet hier.'

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2010 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Wow, een soort-van Godwin-achtig iets in het OV-kaarttopic...

Je kunt met de OV-chipkaart maar een bepaald aantal malen een in/uitcheckfout maken hè. Bij de OV-studentenkaart schijnt dat 12 keer te zijn.

Anyway, volgens mij ligt dit gedoe nog steeds bij het CBP. Voordat daar een uitkomst uit is, is je enige geldige vervoersbewijs een ingecheckte OV-chipkaart. En als ze je gegevens te grabbel gooien, komt er wel een mooie rechtszaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ssj3gohan schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 08:16:
Je kunt met de OV-chipkaart maar een bepaald aantal malen een in/uitcheckfout maken hè. Bij de OV-studentenkaart schijnt dat 12 keer te zijn.
Dat schijnt ook weer binnen een bepaalde periode te vallen, al zeggen veel mensen veel verschillende dingen. Ik ga het wel merken, meestal als ik moet inchecken moet ik ook uitchecken, dus ik denk dat ik hooguit vier keer niet uitgecheckt ben tot nu toe (meestal met bus).
Anyway, volgens mij ligt dit gedoe nog steeds bij het CBP. Voordat daar een uitkomst uit is, is je enige geldige vervoersbewijs een ingecheckte OV-chipkaart. En als ze je gegevens te grabbel gooien, komt er wel een mooie rechtszaak.
Wat ze niet hebben kunnen ze ook niet te grabbel gooien ;) Ik vertrouw de overheid met niets dat niet strikt hoeft, want hun track-record is verre van goed. Ieder vergelijkbaar bedrijf had ik al lang aan de kant gezet, maar om nou hiervoor een revolutie te starten :p

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 09-07-2010 08:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ssj3gohan schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 08:16:
Wow, een soort-van Godwin-achtig iets in het OV-kaarttopic...
Dat je een harde vergelijking maakt, maakt een vergelijking nog niet Godwin.

Maar het klopt gewoon. 20 jaar geleden zou iedereen op zijn achterste poten hebben gestaan als je zo gevolgd moet worden. Het dient voor de reiziger ook geen enkel nut. Voorheen was het ook niet nodig. De enige reden dat ze zo nodig mensen willen volgen is om te zien waar iedereen naar toe reist. Goed, men zegt dat het anoniem is, maar je moet als bedrijf toch wel een heel erg grote klanthaat hebben om mensen hiertoe te verplichten en dat nutteloze inchecken ook nog eens af te dwingen met boetes.
Maar dat die klanthaat zodanig bij NS leeft is al lang duidelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
  • Laatst online: 21-08 11:20
Die cijfers hebben de vervoersbedrijven nodig voor een betere inkomstenverdeling. Dáárom moeten alle abonnementshouders ook in- en uitchecken, ook al hebben ze al betaald. Als ze dat niet doen lopen de vervoerders mogelijk geld mis.

We are shaping the future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat geld lopen ze alleen mis als je praat over NS-jaarkaarten en OV-jaarkaarten. En dan nog is er geen sprake van "geld mislopen", alleen van een "statistische verdeling" in plaats van een exacte toewijzing. Toon dan eerst maar aan dat die statistische toewijzing niet klopt.
Dat kunnen ze niet en om dat op te lossen zadel je de klant met het probleem op. Dat is erg... klantvriendelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh

Jeoh

blaat

Keek gisteren op de NS ov-chipkaart website en zag dat mijn reizen bij de RET / Qbuzz niet in het overzicht stonden, dus ik ga naar de 'main' OV-chipkaart website en voeg daar m'n NS Voordeelurenkaart toe. Zag alleen geen enkele transactie op de kaart staan, ook niet die van de NS.

Reactie van de TLS klantenservice: "Het is helaas niet mogelijk om gegevens weer te geven van voor de tijd dat u Trans Link Systems heeft gemachtigd om uw gegevens te tonen. Momenteel wordt er hard gewerkt aan de optimalisatie van het transoverzicht. Houd hiervoor onze website in de gaten."

Oftewel, je moet gelijk je account toevoegen want anders kan je je hele geschiedenis niet inzien. Vreemd, want alles staat nog altijd in hun databases en om dat zichtbaar te krijgen voor mijn account moet niet zo'n moeite zijn. Hopelijk kunnen ze iets voor me doen bij zo'n servicebalie bij de RET... Anders is dat ongeveer 200 euro die ik misloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Volgens mij kun je dan toch nog altijd een beroep doen op de Wet Bescherming Persoonsgegevens en zo aan jouw eigen reisgegevens komen.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Mijn OV-chipkaart mag nog langer stof vangen.
Had vorige maand nog maar eens met de OV-chipkaart zitten reizen, kijken of het nu wel goed gaat, staan er nog altijd geen locaties bij Veolia en Connection en bij NS gewoon nog wel...

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ik heb ook zo'n eerste generatie studenten-OV-chipkaart, zo'n mooie zwartwitte terwijl de meeste een gekleurde hebben, en binnenkort gaat dat studentenproduct eraf.

€30 er opgezet want of ik nu een week- of weekend-OV heb, ik reis toch altijd wanneer ik alleen korting krijg (Murphy's law). Voor de trein, want met de bus ga ik al helemaal zelden.

Zo vaak reis ik niet dus het duurde even voordat ik er achter was, maar wat blijkt nu, ik kan overal in- en uitchecken, behalve in de trein* (op het perron dus)! De conducteur zei laatst dat ik voor de trein kaartjes moest blijven kopen, terwijl iedereen om mij heen gewoon incheckt.

*) Op gratis reisdagen kan ik wel inchecken maar dat hoeft natuurlijk niet. Op kortingsdagen kan ik niet inchecken ondanks saldo, en moet ik gewoon een kaartje kopen.

Dit klinkt te dom om waar te zijn, maar het is wel zo.
Moet ik nu straks twee OV-chips hebben, één voor de trein en die ander om binnen 5 jaar €30 te busrijden?
Iemand anders ook zo'n rare kaart?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
Sando schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 19:19:
Ik heb ook zo'n eerste generatie studenten-OV-chipkaart, zo'n mooie zwartwitte terwijl de meeste een gekleurde hebben, en binnenkort gaat dat studentenproduct eraf.

€30 er opgezet want of ik nu een week- of weekend-OV heb, ik reis toch altijd wanneer ik alleen korting krijg (Murphy's law). Voor de trein, want met de bus ga ik al helemaal zelden.

Zo vaak reis ik niet dus het duurde even voordat ik er achter was, maar wat blijkt nu, ik kan overal in- en uitchecken, behalve in de trein* (op het perron dus)! De conducteur zei laatst dat ik voor de trein kaartjes moest blijven kopen, terwijl iedereen om mij heen gewoon incheckt.

*) Op gratis reisdagen kan ik wel inchecken maar dat hoeft natuurlijk niet. Op kortingsdagen kan ik niet inchecken ondanks saldo, en moet ik gewoon een kaartje kopen.

Dit klinkt te dom om waar te zijn, maar het is wel zo.
Moet ik nu straks twee OV-chips hebben, één voor de trein en die ander om binnen 5 jaar €30 te busrijden?
Iemand anders ook zo'n rare kaart?
Nee, je moet via de NS website een reisproduct 1e klasse of 2e klasse aanvragen. Die kun je dan ophalen bij een kaartautomaat. Vanaf dat moment kun je met je OV Chipkaart per trein reizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Maasluip schreef op vrijdag 09 juli 2010 @ 11:40:
Dat geld lopen ze alleen mis als je praat over NS-jaarkaarten en OV-jaarkaarten.
Nee, ook bij OV-Studentenkaarten. Dat zijn namelijk OV-Jaarkaarten met een aantal voorwaarden (week/weekend, bepaalde dagen niet, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troftnom
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 15-10 17:52
PauseBreak schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 16:20:
Volgens mij kun je dan toch nog altijd een beroep doen op de Wet Bescherming Persoonsgegevens en zo aan jouw eigen reisgegevens komen.
Reisgegevens hebben toch weinig te maken met die wet?

Ben ook wel benieuwd hoe je aan transacties uit het verleden kan komen, maar dan bij de NS. Krijg ook mijn oudere data niet te zien. En de NS heeft op mijn traject recentelijk het tarief met 10 cent verhoogt, wil met een overzicht daar wel eens navraag naar gaan dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Sando schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 19:19:
De conducteur zei laatst dat ik voor de trein kaartjes moest blijven kopen, terwijl iedereen om mij heen gewoon incheckt.
De conducteur heeft gelijk. Zolang je nog een studentenreisrecht hebt moet (hoef) je niet inchecken bij de NS. Staat ook in alle brieven/communicatie/etc.
trolleystad schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 19:57:
Nee, je moet via de NS website een reisproduct 1e klasse of 2e klasse aanvragen. Die kun je dan ophalen bij een kaartautomaat. Vanaf dat moment kun je met je OV Chipkaart per trein reizen.
NEE. Tenminste, het kán wel, maar je krijgt als student dan geen korting. Het heeft dus pas zin op 't moment dat je studentenreisproduct afloopt.
Samengevat wat je moet doen:
  • zolang je nog student bent: bij de NS niet inchecken en als je met korting reist een kaartje kopen
  • als je student-af bent: krijg je eerst nog een jaar een gratis kortingskaart. Dat is een nieuwe OV-chipkaart (?). Daar kan je dan een reisproduct op aanvragen.
  • zogauw je ook geen korting meer krijgt wordt het nuttig om een reisproduct aan te vragen op je ov-studentenkaart.

[ Voor 7% gewijzigd door ValHallASW op 21-07-2010 21:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
ValHallASW schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 21:37:
[...]

NEE. Tenminste, het kán wel, maar je krijgt als student dan geen korting. Het heeft dus pas zin op 't moment dat je studentenreisproduct afloopt.
Dat klopt, maar hij gaf dan ook aan dat z'n reisproduct er binnenkort toch af gaat. Al krijgt hij bij het voltooien van z'n studie gratis een voordeelurenkaart (=chipkaart)
[...]

Samengevat wat je moet doen:
  • zolang je nog student bent: bij de NS niet inchecken en als je met korting reist een kaartje kopen
  • als je student-af bent: krijg je eerst nog een jaar een gratis kortingskaart. Dat is een nieuwe OV-chipkaart (?). Daar kan je dan een reisproduct op aanvragen.
  • zogauw je ook geen korting meer krijgt wordt het nuttig om een reisproduct aan te vragen op je ov-studentenkaart.
Correct. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bonkdoos
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-09 11:14
Laat ik beginnen te vertellen dat ik niet deze hele topic heb doorgenomen. Ik heb een OV jaarabbonement via mijn werkgever. Ik kan dus in heel nederland altijd onbeperkt reizen, dat dat duidelijk moge zijn. Nu meen ik ergens gelezen te hebben, weet het niet zeker, dat ook ik voortaan ook moet in- en uitchecken.

Ik heb wat vragen:

1) Moet ik in de bus waar mogelijk nu ook in- en uitchecken of kan ik het gewoon nog laten zien aan de bus chauffeur? Ik merk namelijk, als ik kijk naar andere passagiers, dat dat laatste nog wel 'gepikt' wordt door de chauffeurs. Ik krijg echter ook de indruk dat de chauffeurs eigenlijk niet eens naar het vervoersbewijs kijken, geen zin hebben om een discussie aan willen gaan, daarom de mensen maar door laten onder het mom van 'op eigen risico'.

2) Op het treinstation zie ik ook van die checkpoints. Is dat voor mij vrijwillig of ook verplicht, als ik met de trein ga?

3) Vanmiddag kon ik in de bus niet uitchecken omdat de paaltjes na het vertrek van de bus (Conexxion) ineens op 'rood' sprongen. En de chauffeur kan er natuuuuurlijk niks aan doen. Ik kreeg wel een mal kaartje mee wat ik zou kunnen insturen, dan krijg ik het teveel betaalde instaptarief retour (belachelijk dat men er zelfs nog een postzegel op moet plakken op eigen kosten, ik heb niet eens een postzegel, en als ik er 1 wil kopen kan dat niet, minimaal 10, dit even terzijde...). Nu is dat in mijn geval natuurlijk niet van toepassing (OV abbo), maar kan ik morgen wel inchecken?!?!

4) Kan ik niet gewoon inchecken en dan helemaal niet meer uitchecken? Hoeveel keer gaat dat goed? Wat zijn de consequenties?

Sorry voor de hoeveelheid vragen, ik wil het nu echt een keer helder hebben, zeker na dat 'rood licht' incident van vanmiddag, verschrikkelijk dit systeem.

zeg niet altijd wat je weet, maar weet altijd wat je zegt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Bonkdoos schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 23:47:
Laat ik beginnen te vertellen dat ik niet deze hele topic heb doorgenomen. Ik heb een OV jaarabbonement via mijn werkgever. Ik kan dus in heel nederland altijd onbeperkt reizen, dat dat duidelijk moge zijn. Nu meen ik ergens gelezen te hebben, weet het niet zeker, dat ook ik voortaan ook moet in- en uitchecken.

Ik heb wat vragen:

1) Moet ik in de bus waar mogelijk nu ook in- en uitchecken of kan ik het gewoon nog laten zien aan de bus chauffeur? Ik merk namelijk, als ik kijk naar andere passagiers, dat dat laatste nog wel 'gepikt' wordt door de chauffeurs. Ik krijg echter ook de indruk dat de chauffeurs eigenlijk niet eens naar het vervoersbewijs kijken, geen zin hebben om een discussie aan willen gaan, daarom de mensen maar door laten onder het mom van 'op eigen risico'.
Da's nog niet 100% duidelijk. Volgens mij moet 't in Amsterdam en Rotterdam, en is 't bij andere vervoerders (die ook strippenkaarten accepteren) nog vrijwillig.
2) Op het treinstation zie ik ook van die checkpoints. Is dat voor mij vrijwillig of ook verplicht, als ik met de trein ga?
Sterker nog, dat kan nog niet.
3) Vanmiddag kon ik in de bus niet uitchecken omdat de paaltjes na het vertrek van de bus (Conexxion) ineens op 'rood' sprongen. En de chauffeur kan er natuuuuurlijk niks aan doen. Ik kreeg wel een mal kaartje mee wat ik zou kunnen insturen, dan krijg ik het teveel betaalde instaptarief retour (belachelijk dat men er zelfs nog een postzegel op moet plakken op eigen kosten, ik heb niet eens een postzegel, en als ik er 1 wil kopen kan dat niet, minimaal 10, dit even terzijde...). Nu is dat in mijn geval natuurlijk niet van toepassing (OV abbo)
Dat zou ik even checken als ik jou was.
maar kan ik morgen wel inchecken?!?!
Dat sowieso.
4) Kan ik niet gewoon inchecken en dan helemaal niet meer uitchecken? Hoeveel keer gaat dat goed? Wat zijn de consequenties?
Afhankelijk van of 't systeem 't nodig acht een instaptarief af te schrijven (zou niet moeten) kost je dat 4 euro per keer. Zo niet kost 't je niets, maar wordt je kaart na een aantal keer geblokkeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeoh

Jeoh

blaat

PauseBreak schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 16:20:
Interessante mogelijkheid, ik wacht even de klantenservice van de NS af en dan ga ik er mee aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

ValHallASW, trolleystad, bedankt.

Als de conducteurs dat nou even konden zeggen :P Ze deden het overkomen alsof ik een betaversie had van de kaart.
Ik hoop dat ik de kortingskaart gewoon op mijn huidige chip krijg en dat het dan wel gewoon werkt icm het saldo wat ik er op heb gezet.

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Nee volgens mij krijg je gewoon een normale, losse VoordeelUrenKaart. Saldo overzetten kan iemand van een NS-balie denk ik wel voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
CyBeR schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 02:20:
Nee volgens mij krijg je gewoon een normale, losse VoordeelUrenKaart. Saldo overzetten kan iemand van een NS-balie denk ik wel voor je.
Tegen betaling van 2 euro nog wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Ah shhiii.. ja dat bedoel ik.
Naja in ieder geval kan ik het overzetten. :)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

troftnom schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 21:31:
[...]

Reisgegevens hebben toch weinig te maken met die wet?

Ben ook wel benieuwd hoe je aan transacties uit het verleden kan komen, maar dan bij de NS. Krijg ook mijn oudere data niet te zien. En de NS heeft op mijn traject recentelijk het tarief met 10 cent verhoogt, wil met een overzicht daar wel eens navraag naar gaan dan.
Het hangt van je redenatie af. Omdat het gekoppeld is aan jouw unieke kaart zou je kunnen redeneren dat het persoonsgegevens zijn en dat je derhalve op grond van WBP inzage dient te krijgen in de gegevens.

Overigens vind ik het wel erg zuur dat ik met mijn Studenten OV-Jaarkaart niet kan inchecken bij de NS. Ik ga regelmatig naar Groningen en dat kost me dan €14,- per keer, ipv €12,70 als ik in zou kunnen checken. Weet iemand hier toevallig of ik "gewoon" een NS Reisproduct 2e klasse erop kan zetten zodat ik in kan checken, maar dat ik dus wel mijn vrij reizen houd? Of moet ik daarvoor een NS kaart + abo kopen (al dan niet alleen voor de zomervakantie)?

[ Voor 5% gewijzigd door PauseBreak op 22-07-2010 20:28 ]

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
troftnom schreef op woensdag 21 juli 2010 @ 21:31:
[...]

Op http://klanten.ns.nl kun je een account aanmaken en volgens mij kun je daar dan al je treinreistransacties inzien. Ook kun je op www.ov-chipkaart.nl een account maken, daar kun je ook je transacties bekijken.

De eerste is voor zowel anoniem als persoonlijke kaarten, de laatste alleen voor persoonlijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ValHallASW
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
PauseBreak schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 20:28:
Weet iemand hier toevallig of ik "gewoon" een NS Reisproduct 2e klasse erop kan zetten zodat ik in kan checken, maar dat ik dus wel mijn vrij reizen houd?
Ja, maar dan krijg je geen korting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

ValHallASW schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 22:25:
[...]

Ja, maar dan krijg je geen korting.
Haha, dan heb ik er dus nog niks aan. Ik zal Rover eens een brief gaan schrijven. Bedankt voor je antwoord.

[ Voor 5% gewijzigd door PauseBreak op 22-07-2010 23:00 ]

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Helaas kwam ik daar vandaag ook achter :(

Kwam er ook achter hoe het voelt om ABSATB te laten ingrijpen (volgens mij). Trein ging plots sterk afremmen en kwam tot stilstand met een schok, toen riep de machinist om dat er een storing was en gingen we weer verder :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

PauseBreak schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 23:00:
[...]

Haha, dan heb ik er dus nog niks aan. Ik zal Rover eens een brief gaan schrijven. Bedankt voor je antwoord.
Je gaat die club azijnpissende debielen een brief schrijven en daarmee hoop je wat precies te bereiken?

Megamind: ATB heet dat.

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 22-07-2010 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

CyBeR schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 23:14:
[...]

Je gaat die club azijnpissende debielen een brief schrijven en daarmee hoop je wat precies te bereiken?

Megamind: ATB heet dat.
Och, dan ben ik m'n frustratie iig kwijt en wellicht komt er nog iets nuttigs uit. Het is een beetje een aparte situatie dat ik van de NS per keer €1,30 meer moet betalen omdat zij aan het prutsen zijn.

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

PauseBreak schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 23:40:
[...]

Och, dan ben ik m'n frustratie iig kwijt en wellicht komt er nog iets nuttigs uit.
Ga van dat laatst in ieder geval maar niet uit. Ik heb ROVER nog nooit iets nuttigs zien doen of horen zeggen en dat zie ik voorlopig ook niet veranderen.
Het is een beetje een aparte situatie dat ik van de NS per keer €1,30 meer moet betalen omdat zij aan het prutsen zijn.
Huh? Waarom ben je overgestapt dan? NS is vrij duidelijk in dat reizen op saldo met korting alleen kan als je een voordeelurenabonnement hebt. In elke andere situatie waarin je recht op korting heb bij NS moet je nog gewoon, zoals je al jaren doet, een papieren kaartje kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Ik ben niet overgestapt. Ik zou met alle liefde in- en uitchecken, maar de NS snapt de Studenten OV-Jaarkaart niet, wat me nu dus per keer €1,30 extra kost omdat ik een papieren kaartje moet kopen van ze. Dat is een beetje een aparte situatie.

Dat ik al jaren een kaartje moet kopen (net als heel Nederland voor introductie overigens) wil natuurlijk niet zeggen dat ik er daarom maar klakkeloos mee akkoord moet gaan dat ik door hun falen meer moet betalen dan blijkbaar noodzakelijk is voor dezelfde reis.

[ Voor 35% gewijzigd door PauseBreak op 23-07-2010 00:09 ]

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Welk traject is dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Dat lijkt me niet echt belangrijk. Het is gewoon een feit dat een enkele reis met OV-chipkaart goedkoper is dan een enkele reis met een papieren kaartje en daar ageert PauseBreak tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PauseBreak

PauseBreak

derp!

Staat overigens al op de vorige pagina. Utrecht Centraal - Groningen.
Ik snap echt niet dat de NS het niet voor elkaar kan krijgen om normaal om te gaan met de Studenten OV-Jaarkaart. Alle andere aanbieders kunnen dat wel, dus waarom de NS niet?

Nee, merp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Freee!! schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 05:30:
[...]

Dat lijkt me niet echt belangrijk. Het is gewoon een feit dat een enkele reis met OV-chipkaart goedkoper is dan een enkele reis met een papieren kaartje en daar ageert PauseBreak tegen.
Jawel, want die prijzen worden langzaamaan gelijk getrokken. Voor mijn traject scheelt 't op dit moment 5 cent, bijvoorbeeld.

Maar verder is dat logisch: de OV-Chipprijs wordt precies de helft van een retour. De oude papieren enkele-ritprijs is hoger dan dat. Wat je kunt doen is een gewone VDU kopen. De prijs daarvan heb je er vrij snel uit.

Verder: dat deze situatie zou bestaan is al heel lang bekend en een positieve bijwerking voor OV-chipgebruikers. Zoals ik al zei, voor mensen die kaartjes kopen verandert er gewoon niets. Als jij goedkoper uit weet te zijn met je OV-Chip dan is dat in jouw voordeel en gaat NS daar niets tegen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

trolleystad schreef op donderdag 22 juli 2010 @ 08:06:
[...]

Tegen betaling van 2 euro nog wat....
Aan de balie is het overzetten van saldo van de ene kaart op de ander gratis, vertelde men mij. Ik moet het nog steeds doen, omdat er een tientje op mijn niet-meer-geldige OV-studentenkaart staat, en ik wel een NS-kortingskaart heb.

Sterker nog, ik heb het meteen maar gedaan ook. Nu nog even afwachten of ik zelf m'n studentenreisproducten zelf van de kaart moet halen of dat ze vanzelf vervallen. Heb me donderdag uitgeschreven van mijn opleiding en de Duo / IB-Groep verwerkt de wijzigingen in het weekend.

Ik had dus dezelfde situatie als Redsandro, saldo op m'n studentenchipkaart en een voordeelurenkaart van de NS Uitgestudeerd-actie. Het saldo is kostenloos overgezet.

[ Voor 49% gewijzigd door CodeCaster op 23-07-2010 18:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dolan
CodeCaster schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 16:52:
[...]

Aan de balie is het overzetten van saldo van de ene kaart op de ander gratis, vertelde men mij. Ik moet het nog steeds doen, omdat er een tientje op mijn niet-meer-geldige OV-studentenkaart staat, en ik wel een NS-kortingskaart heb.

[...]

Ik had dus dezelfde situatie als Redsandro, saldo op m'n studentenchipkaart en een voordeelurenkaart van de NS Uitgestudeerd-actie. Het saldo is kostenloos overgezet.
Dat is nieuw. Ik wilde dat ook laten doen, maar moest ervoor betalen. Ga ik binnenkort ook even langs. Kan ik m'n oude OV-Chipkaart weggooien.
CodeCaster schreef op vrijdag 23 juli 2010 @ 16:52:
Sterker nog, ik heb het meteen maar gedaan ook. Nu nog even afwachten of ik zelf m'n studentenreisproducten zelf van de kaart moet halen of dat ze vanzelf vervallen. Heb me donderdag uitgeschreven van mijn opleiding en de Duo / IB-Groep verwerkt de wijzigingen in het weekend.
Die moet je er zelf afhalen. Dat kan ook bij de NS balie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 10-09 22:45
Wie weet waar het geld terugvraag formulier staat van de NS? Ik ben vergeten uit te checken en nu is er 20 euro van m'n kaart afgeschreven...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sr_Ogel
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 14-10 13:56

Sr_Ogel

Klop klop klop

Megamind schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 09:46:
Wie weet waar het geld terugvraag formulier staat van de NS? Ik ben vergeten uit te checken en nu is er 20 euro van m'n kaart afgeschreven...
ns heeft geen formulier, tenminste volgens ov-chipkaart niet. Even de klantenservice bellen. Heb ik begin vorige week ook gedaan, na een geweigerde uitcheckactie. Begin deze week stond het geld weer op mijn rekening. Kan tot maximaal 3 weken duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Alex)
Er is zeker wel een formulier! Op ns.nl - Hulp als het even tegenzit staat waar je die kunt halen. Let er wel op dat je aangeeft dat je met een OV-chipkaart reist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeCaster
  • Niet online

CodeCaster

Can I get uhm...

Dat formulier is voor vertraging, niet voor vergeten uit te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Niet online

CyBeR

💩

Megamind schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 09:46:
Als 't vandaag was kun je nog terug gaan en 't fixen :P

[ Voor 3% gewijzigd door CyBeR op 28-07-2010 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Gaat weer lekker:
  • Automatisch opladen (20 euro) aangevraagd op 21 juni
  • Meteen de 0.01 overgemaakt
  • Twee dagen later gekeken wat er op de pas staat en via de website gekeken wat de status was: "U heeft nog geen toestemming gegeven voor het tonen van transacties in uw transactieoverzicht. Hierdoor kunnen wij niet controleren of deze OV-chipkaart al automatisch opladen heeft."
  • Email gestuurd en dit terug gekregen: "In reactie op uw opmerking willen wij u het volgende laten weten. Nadat uw toestemming heeft gegeven zijn na 7 werkdagen al uw gegevens wel zichtbaar. Het kan zijn dat u deze verwerkingstijd nog dient uit te zitten. Dit betekent overigens niet dat u niet met de kaart kan gaan reizen. Indien u Automatisch Opladen al wel geactiveerd heeft kunt u al gaan reizen zonder dat het op de website al is bijgewerkt."
  • Op 3 juli een brief gehad dat het product opgehaald kan worden, maar op die dag stond er geen bestelling/product in de wachtrij bij het oplaadpunt
  • Vandaag nogmaals geprobeerd, want had het nodig en blijkt dat de "geen toestemming"-melding nog steeds op de website staat en geen automatisch opladen op de kaart staat.

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Mijn situatie:
  • Ik had/heb een studenten ov-chipkaart
  • Daar heb ik ook een saldo op
  • Doordat ik geen student meer ben, vervalt mij reisproduct (is ook verwijderd)
  • Als ex-student krijg je een voordeelurenkaart, maar:
  • Dat is een nieuw pasje (ondanks alle berichten dat je je studenten ov-chipkaart moet bewaren, er kan immers een voordeelurenkaart op worden gezet)
  • Nu kan ik dus niet met mijn oude saldo en mijn nieuwe product reizen!
Iemand enig idee wat ik hieraan kan doen? Het enige wat ik kan vinden is dat ik 'administratiekosten' moet gaan betalen voor restitutie van mijn saldo. Ik wil echter geen restitutie, ik wil het op een ander pasje!

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:52

Dido

heforshe

Dat je niet het hele topic doorleest kan ik inkomen, maar een paar posts boven je staat het antwoord op je vraag, Aiolos ;)
CodeCaster in "OV Chipkaart"

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icelus
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Weet iemand hoelang het duurt tot een reisproduct (busabonnement) zichtbaar wordt in het transactieoverzicht?

Developer Accused Of Unreadable Code Refuses To Comment

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Kixtart schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 21:24:
Gaat weer lekker:
  • Automatisch opladen (20 euro) aangevraagd op 21 juni
  • Meteen de 0.01 overgemaakt
  • Twee dagen later gekeken wat er op de pas staat en via de website gekeken wat de status was: "U heeft nog geen toestemming gegeven voor het tonen van transacties in uw transactieoverzicht. Hierdoor kunnen wij niet controleren of deze OV-chipkaart al automatisch opladen heeft."
  • Email gestuurd en dit terug gekregen: "In reactie op uw opmerking willen wij u het volgende laten weten. Nadat uw toestemming heeft gegeven zijn na 7 werkdagen al uw gegevens wel zichtbaar. Het kan zijn dat u deze verwerkingstijd nog dient uit te zitten. Dit betekent overigens niet dat u niet met de kaart kan gaan reizen. Indien u Automatisch Opladen al wel geactiveerd heeft kunt u al gaan reizen zonder dat het op de website al is bijgewerkt."
  • Op 3 juli een brief gehad dat het product opgehaald kan worden, maar op die dag stond er geen bestelling/product in de wachtrij bij het oplaadpunt
  • Vandaag nogmaals geprobeerd, want had het nodig en blijkt dat de "geen toestemming"-melding nog steeds op de website staat en geen automatisch opladen op de kaart staat.
Het blijkt toch mijn eigen 'fout' en staat waarschijnlijk ook wel ergens in dit topic. In de brief staat "U vindt deze ophaalpunten bij veel tabakszaken, supermarkten, in bussen en op de stations" en de kaartautomaat heeft ook een 'Ophalen bestellingen'-functie.

Toch blij met de klantenservice, want antwoord was steeds echt snel :)

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Osiris
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Dido schreef op woensdag 28 juli 2010 @ 23:11:
Dat je niet het hele topic doorleest kan ik inkomen, maar een paar posts boven je staat het antwoord op je vraag, Aiolos ;)
CodeCaster in "OV Chipkaart"
Alsnog belachelijk IMO. Mijn OV-Studentenkaart is gewoon een persoonlijke OV-Chipkaart en als ik bij de NS een voordeelurenkaart zou bestellen en zou zeggen: pleur em maar op dit kaartnummer. Dan zou dat toch gewoon moeten kunnen? :/
Pagina: 1 ... 37 ... 100 Laatste

Let op:
Het is hier niet toegestaan om hulp te bieden bij het hacken van chips. Dit betekent dat het ook niet toegestaan is om links te geven naar kant en klare programma's die dit mogelijk maken. Het forum is geen plaats om aan te zetten tot frauduleuze handelingen.