[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 70 ... 77 Laatste
Acties:
  • 372.576 views

Onderwerpen

Alle 126 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-09 13:38

Zuurstok

Passionately curious

.. je kan toch je bodycap erop doen?

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Waarom zou je lens zo vast komen te zitten dat je hem nooit meer loskrijgt?

Er zitten - en dit weet ik echt vrij zeker - volgens mij geen kabouters in vliegtuigen. Wel in mijn toilet. Maar dat is een ander verhaal.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GGdiArgos
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:43
Ja, ik zou het niet weten. Omdat ik alleen een kitlens heb, laat ik die er altijd op zitten, dan komt er ook geen stof in. Ik heb er alleen nooit mee gevlogen en ben dat deze zomer wel van plan. Het liefste zou ik hem dan er ook gewoon op laten, tot dat ik een verhaal hoorde over luchtdruk verschil. En daar heb ik zelf eigenlijk geen verstand van. Ik weet wel dat een on opgepompte bal uit zet en weer inkrimpt, maar dat idee met een dslr doet me een beetje pijn in het hart, is dit ongegrond? Hoe vliegen jullie met jullie dslr spullen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:38
Met een consumer dslr hoef je je nergens druk over te maken. Met een pro model heeeel misschien, maar dan nog zou je bij een helemaal luchtdicht model alleen onderdruk kunnen krijgen als je in het vliegtuig de lens erop zet. Bij een luchtdicht model kan er ook nooit spontaan onderdruk ontstaan, en als dit toch gebeurd komt het ook vanzelf weer goed (na een uurtje of wat).
Als het een probleem zou zijn, zou je je endcap er ook niet meer af krijgen, en ik ken niemand die zijn body met open voorkant rondsjouwt, ofwel gewoon lekker laten zitten

[ Voor 3% gewijzigd door Prulleman op 25-05-2010 16:30 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

GGdiArgos schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 15:08:
Omdat ik alleen een kitlens heb, laat ik die er altijd op zitten, dan komt er ook geen stof in.
beginnersfout ;)

door de lens die in en uitschuift pompt ie ook iedere keer een héél klein beetje stof naar binnen, dit kan op een gegeven moment zo gevormd zijn op je sensor dat je het alsnog terug ziet op je foto's :)

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
GGdiArgos schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 14:29:
Overigens een hele rare vraag misschien, maar als je gaat vliegen met een dslr, moet je dan altijd je lens van de camera afhalen, ik ken iemand die dat doet, omdat ie bang is dat de lens zo vast komt te zitten, dat ie hem nooit meer los krijgt, maar aan de andere kant denk ik; zo laat je wel heel veel stof binnenkomen...
Hi hi ik vlieg zowat dagelijks met mijn cameras en wereldwijd veel mede-parachutisten met mij, dat gaat dus MET lens erop want anders heb je geen foto's. Het luchtdrukverschil wat wij hebben is vergelijkbaar met dat in een lijnvliegtuig (die gaat tot 8000ft in de cabine, wij springen tot max 24000ft ofzo, in het bagageruim als daar geen druk op mocht staan kom je tot 30000ft) dus eerlijk gezegd is dit een mooi broodje aap verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GGdiArgos
Hartelijk bedankt, nouja ook een consumer camera kost geld nietwaar en om nu achteraf te horen dat het gemakkelijk vermeden had kunnen worden... Bedankt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een veel grotere uitdaging is om door die stukken gekrast kunstof die ze raampjes noemen nog een leuke foto te maken. Rubberen zonnekap kan daarbij helpen trouwens.

Denk bij reizen er wel om dat je altid reist met tenminste 1 volle batterij in de tas? En dat je andere batterijen zo verpakt zijn dat ze geen sluiting kunnen maken? Wil wel 's schelen als je een pietlut treft bij de security check. Dat je camera als handbagage moet reizen lijkt me duidelijk.

[ Voor 8% gewijzigd door Wijnands op 25-05-2010 17:29 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Daarbij wel je polarisatiefilter eraf halen, voor het geval je dacht de wolken wat mooier te maken :P

En hoezo móet je camera als handbagage reizen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-09 23:50
Muthas schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 17:31:
Daarbij wel je polarisatiefilter eraf halen, voor het geval je dacht de wolken wat mooier te maken :P

Weet jij wel hoe ze met koffers omgaan op luchthavens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marce
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 31-07 11:30

Marce

Het is Marc met een C!

Wat is je beschikbare budget?
400 á 450 euro

Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Ik heb kans gehad een weekend af en toe wat foto's te maken, en vond dit erg leuk, en nadat ik me er wat dieper in heb verdiept wordt het alleen maar leuker. Dus gewoon voor de fun.

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Gewoon allround gebruik, niet een specifiek iets.

Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee

Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ik wil graag een nikon, ik heb in dat weekend 2 camera's kunnen gebruiken, een d50 en een d70, met kitlenzen. Dat beviel goed en ze lagen goed in de hand, verder geen duidelijke reden.

Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Flitser zeker nog niet. Lenzen hangt af van wat er bij zit en het budget toelaat, en een uv filter wil ik wel graag vooral voor bescherming ook.

Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
In eerste instantie goedkeuring, tips zijn altijd welkom ;)

Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Het zal vooral hobbymatig worden, zeker in het begin, hoe serieus het later gaat worden kan ik weinig over zeggen.

Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Als het bevalt ben ik dat zeker wel van plan ja.

Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Ik heb momenteel nog geen dedicated fotocamera. (alleen flutcamera van telefoon dus)

Is 2e hands een optie of per se niet?
Is zeker een optie, heb ook niet veel keuze anders met mijn budget.

Ik kan misschien een d70 overnemen van iemand die een d300 heeft gehaald. Ik weet alleen niet hoeveel accessoires (lenzen, filters, tas, geheugen) daarbij zitten, daar ga ik zo even over informeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor Nikon is Nikon D3000 + AF-S DX NIKKOR 18-105mm G ED VR wel een aardig setje, hoewel de sensor van de D3000 geen wonder is. De beter presterende Nikon D5000 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm VR valt wat buiten je budget.
Een tweedehands D70 kan natuurlijk ook, als je met het minischermpje kan leven. Dan heb je als voordeel dat je ook AF hebt met lenzen zonder focusmotor :)

Van de concurrenten zijn er nog o.a.:
pricewatch: Canon EOS 1000D + EF-S 18-55mm IS
pricewatch: Sony Alpha DSLR-A500L + DT 18-55mm SAM (voor 449 bij Kamera Express)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
D3000 is sterk af te raden, ook voor beginners. D5000 is zijn kleine meerwaarde echt waard. Daarnaast biedt deze liveview en film modus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Helemaal eens met Zandpad. Het enige beginnersmodel dat interessant is bij Nikon is de D5000, en die is echt prima geprijsd voor zijn features. De D3000 heeft een oude (in het beginnerssegment relatief slechte) sensor, geen live view, vrij brakke autofocus, en meer dingen. Op zichzelf allemaal geen gigantische nadelen, maar ze hebben wel érg veel weggelaten op die camera voor maar een klein prijsverschil met de concurrent die het gros van die functies wél heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:00

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

De D70 was in zijn tijd iig een mooie camera ;)
Ik heb hem zelf met veel plezier gebruikt toen der tijd iig.
Maar vergeleken met de huidige nieuwere camera's loopt die uiteraard een aantal lichtjaren achter.
De D90 is eigenlijk de opvolger van de aloude D70, maar in het prijssegment waar jij in zoekt zijn er een aantal opties eigenlijk.

De Nikon D3000 met de 18-55 VR is best een aardige set. Al is het in de basis een behoorlijk verouderde camera naar mijn weten. De sensor is volgens mij gelijk aan die van de aloude D80/D40x en niet al te best op de hogere ISO's.
pricewatch: Nikon D3000 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm VR

Je zou ook kunnen kijken naar de Pentax K-x met de 18-55 kitlens, deze camera is een stuk nieuwer als je aangehaalde D70 en is qua body een stap hoger/beter als de Nikon D3000.
pricewatch: Pentax K-x + DA-L 18-55mm

En uiteraard de Canon, Sony en Olympus alternatieven zijn er ook nog ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Muthas schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 17:31:

Omdat er erg ruw met ruimbagage wordt omgesprongen, omdat diefstal uit bagage regelmatig voorkomt, omdat de luchtvaartmaatschappijen maximaal voor 1137 euro aansprakelijk zijn voor verlies van bagage. Omdat het afwikkelen van een claim bij een maatschappij tergend traag en moeizaam gaat. Omdat het heel twijfelachtig is of je reisverzekering iets zal uitkeren als je je camera als ruimbagage zou meenemen.

@hierboven. Wellicht ben ik niet objectief maar ik denk dat een 2e hands D50 nog steeds een heel aardige eerste camera zou kunnen zijn. Anders is de D5000 de beste optie.

[ Voor 9% gewijzigd door Wijnands op 25-05-2010 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marce

Marce

Het is Marc met een C!

Allereerst bedankt voor zover.

Ik had al wat naar de d3000 gekeken, en was al tot de conclusie gekomen dat dat geen keuze was.

Mijn budget is opzich wel te rekken naar de d5000 (of gewoon een maandje wachten :P) maar dan kunnen er totaal geen accessoires bij, en ik denk dat het toch wel fijn is een tasje en een (beschermend) filter te hebben erbij.

De genoemde Sony a500 en de Pentax K-x vallen eigenlijk ook af vanwege prijs, kan ik net zo goed wel de d5000 halen. Ik zal nog eens wat reviews lezen over de eos1000.

Ik was zelf inderdaad ook al aan het kijken naar een d50 tweedehands. Ik ga nu voor die d70 omdat een bekende die heeft. Als dat niks wordt ga ik denk ik toch maar kijken naar een nette d50, al is het maar omdat er dan wat meer ruimte overblijft voor de andere spullen, en ik dan evengoed nog goedkoper uit zal zijn (denk ik).

Nogmaals, tips en opmerkingen zijn welkom, en dan wacht ik het ondertussen even af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:33
als je gaat kijken naar een EOS1000 let dan wel op dat je de 18-55IS lens erbij koop/krijgt er is ook een Kit in de omloop waar de oude lens bij zit, die is bagger...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een D50 geeft je een stop meer bruikbare iso ruimte. Wat je tekort komt is een 2e wiel en wireless commander. Wat je wint is dus een betere hoge iso en een beter scherm.

Let bij een 2e hands D50 dat 'ie onder de 20k clicks zit, liefst onder de 15k en test de ingebouwde flitser goed, da's het zwakke punt van de '50.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marce

Marce

Het is Marc met een C!

Nu heb ik gelezen dat je het aantal clicks kunt bekijken door in de exif data te gaan spitten. Is dit een betrouwbare manier of is dit nog te vervalsen ook?

Waar moet ik op letten bij de flitser, of hij uberhaupt nog flitst of de intensiteit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Marce schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 21:54:
Nu heb ik gelezen dat je het aantal clicks kunt bekijken door in de exif data te gaan spitten. Is dit een betrouwbare manier of is dit nog te vervalsen ook?
In de praktijk is dat enorm lastig te vervalsen op nikon.
Waar moet ik op letten bij de flitser, of hij uberhaupt nog flitst of de intensiteit?
Of 'ie automatisch opent en afgaat als je de camera in auto stand hebt. De timing daarvan is wat kwetsbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mensen ik heb een vraagje voor de kenners:
Ik wilde eigenlijk een Sony A550 gaan halen maar zag deze week de Canon 550d staan.
Ik maak graag nachtfoto's (de bekende snelweg, steden, ed), maar hebben jullie enig idee welke er beter presteert bij dit soort foto's?
Of kijk ik helemaal naar de verkeerde camera's?
Alvast bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:15
Eigenlijk is elke camera wel goed voor nachtfotografie, zolang je maar een statief hebt. Als je handheld werkt moet je heel erg letten op de noise performance (ISO)

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik gebruik eigenlijk altijd wel een statief, zo'n vaste hand heb ik ook weer niet ;)
Maar de A550 is beter/vergelijkbaar met de 550d?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat betreft sensorprestaties wel (dxomark), wat systeem betreft niet. De 550D heeft een redelijk deftige filmfunctie, de A550 kan niet filmen. Deze heeft dan wel weer een betere Live View oplossing. Verder heeft Canon wel het meest uitgebreide lensaanbod, dat van Sony is wat krapper maar zeker nog uitgebreid. Reviews van deze camera's (bijvoorbeeld bij dpreview) laten wel meer verschillen zien dan ik hier op kan noemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vind dat soort vragen ook getuigen van erg weinig eigen initiatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizmore
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-09 20:38
tot ongeveer 400 euro

Ik ben altijd al onder de indruk geweest van de kwaliteit foto's die met een dslr gemaakt kunnen worden vergeleken met de meeste compact camera's. Nu ik een kleine meevaller heb gekregen wil ik dat zelf ook.

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Feestjes, vakanties, huisdieren etc. Niet echt iets specifieks dus.

Nee

Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ik vind de Nikon D3000 en D5000 wel een stuk beter in de hand liggen dan andere dslr's die ik bij de Mediamarkt in handen heb gehad (1000D, 450D, Alpha 230/330) en bekeken vwb reviews op dpreview. Eigenlijk heeft de D5000 mijn voorkeur aangezien deze meer mogelijkheden biedt en ook een betere sensor heeft (bij dxomark).

Nee, tenzij dit binnen het beperkte budget een duidelijke meerwaarde biedt.

Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Beiden: ik wil graag weten of de D5000 voor mij het prijsverschil over de D3000 waard is en of er binnen mijn budget niet misschien toch iets beters te krijgen is.

Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Waarschijnlijk niet heel veel, maar aangezien ik er in ieder geval wel iets van tijd in steek om te leren hoe het werkt, wil ik niet meteen tegen de eventuele beperkingen van een camera aanlopen en alweer moeten upgraden.

Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Alleen als het goed bevalt en ik er meer serieus mee aan de slag wil.

Ik heb nu een Canon Digital Ixus 860 IS die niet altijd de fotokwaliteit biedt die ik wel graag zou hebben. Ook zouden, ondanks dat ik daar nu nog niet echt veel van weet, wat meer instelmogelijkheden wel fijn zijn.

Ja dat moet wel gezien het budget, maar een nieuwe heeft wel de voorkeur ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wijnands schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 06:08:
Ik vind dat soort vragen ook getuigen van erg weinig eigen initiatief.
Ik snap wat je bedoeld, en ik had wat duidelijker moeten zijn. Of een camera kan filmen en al dat soort zaken weet ik natuurlijk ook wel, alleen bedoelde ik meer hoe de sensor/ruis zich tegen elkaar verhouden. Daar kan ik nooit echt een vinger achter krijgen.
Maar dat had ik erbij moeten zetten ;)
Misschien dat jij weet waar ik dan op moet letten, of naar moet kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Max 400 euro.

Heb fotografie altijd leuk gevonden alleen nooit echt de moeite gedaan om een goede camera aan te schaffen.

Ga binnekort naar spanje op vakantie, daar zou ik graag foto's maken maar ook wil ik graag zulke foto's maken.
http://www.flickr.com/photos/bryaniceman/3857815478/
http://www.flickr.com/photos/robsnet/4067266139/

Nee

Ben op dit moment aan het twijfelen tussen de Canon EOS 1000D en de Nikon D3000

Ik wil de camera met een lens aanschaffen

Het liefst advies, canon lijkt de populaire keus maar ik ben er nog niet helemaal zeker van

Dat weet ik niet, zoveel mogelijk.

Jep, als dat nodig is dan wel.

Nu gebruik ik of de camera op mijn telefoon of een hele oude cybershot. De beperking hiervan is het zoomen / de kwaliteit en dat er niet echt mogelijkheid is om veel instellingen te veranderen.

Nee

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gizmore schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 07:59:

Ik vind de Nikon D3000 en D5000 wel een stuk beter in de hand liggen dan andere dslr's die ik bij de Mediamarkt in handen heb gehad (1000D, 450D, Alpha 230/330) en bekeken vwb reviews op dpreview. Eigenlijk heeft de D5000 mijn voorkeur aangezien deze meer mogelijkheden biedt en ook een betere sensor heeft (bij dxomark).

Nee, tenzij dit binnen het beperkte budget een duidelijke meerwaarde biedt.

Beiden: ik wil graag weten of de D5000 voor mij het prijsverschil over de D3000 waard is en of er binnen mijn budget niet misschien toch iets beters te krijgen is.

Waarschijnlijk niet heel veel, maar aangezien ik er in ieder geval wel iets van tijd in steek om te leren hoe het werkt, wil ik niet meteen tegen de eventuele beperkingen van een camera aanlopen en alweer moeten upgraden.
Ik zie hier geen echt goede reden om voor een DSLR te gaan. Ja, ook op automaat zijn ze goed bruikbaar maar naar mijn mening heeft zo'n ding pas zin als je van fotografie een echte hobby wilt maken.

Dat gezegd hebbende, je hebt je al aardig georienteerd. Olympus is aardig als kiloknaller actief maar die zijn, vind ik, nog slechter beet te pakken dan Canon. Je zou pentax nog kunnen bekijken.

Als je bij de D5000 een goed gevoel hebt en je kunt 'm betalen zou ik die kiezen, het is naar mijn mening echt een betere camera dan dde d3000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 08:40:
Max 400 euro.

Heb fotografie altijd leuk gevonden alleen nooit echt de moeite gedaan om een goede camera aan te schaffen.

Ga binnekort naar spanje op vakantie, daar zou ik graag foto's maken maar ook wil ik graag zulke foto's maken.
http://www.flickr.com/photos/bryaniceman/3857815478/
http://www.flickr.com/photos/robsnet/4067266139/
De eerste foto is gemaakt met een 50mm 1.4, Met een 1.8 zou je dat eventueel ook nog wel kunnen doen, met een kitlens wordt dat lastiger.

Voor nikon heb je geen snelle prime met autofocus onder de 150 euro. Combineer dat met de vrij matige performance van de D3000 in het donker en ik zou je adviseren om voor de canon te kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dosed
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-09 13:59
Nou mensen, ik ben geslaagd gisteren bij de MM :)

Wat het is geworden;

Canon 500D
Grip
Extra accu
2x 8GB SDHC kaartjes

Al met al lijkt me dit wel een mooie beginners set. Nu is het alles goed uitzoeken hoe het toestel in elkaar steekt qua functies/instellingen etc. :)

[ Voor 10% gewijzigd door Dosed op 26-05-2010 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizmore
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 04-09 20:38
Wijnands schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 09:37:
[...]

Ik zie hier geen echt goede reden om voor een DSLR te gaan. Ja, ook op automaat zijn ze goed bruikbaar maar naar mijn mening heeft zo'n ding pas zin als je van fotografie een echte hobby wilt maken.

Dat gezegd hebbende, je hebt je al aardig georiënteerd. Olympus is aardig als kiloknaller actief maar die zijn, vind ik, nog slechter beet te pakken dan Canon. Je zou pentax nog kunnen bekijken.

Als je bij de D5000 een goed gevoel hebt en je kunt 'm betalen zou ik die kiezen, het is naar mijn mening echt een betere camera dan de d3000.
In het begin zal het inderdaad misschien relatief wat meer op automaat worden omdat ik er nog aan moet wennen, maar ik wil me er wel meer in gaan verdiepen dus ik neem aan dat dat wel een stuk minder zal gaan worden ;) Voor wat betreft Pentax heb ik alleen laatst een review van de K-x gelezen, maar daar heb ik verder nog niet echt serieus naar gekeken voor wat betreft prijs en mogelijkheden. Zal ik vandaag ook maar eens gaan doen en gelijk eens kijken hoe die in de hand ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:47

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Wijnands schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 09:37:
Is het gebruik kunnen maken van scherptediepte op zich niet al een reden om een DSLR te nemen?
Ook op automaat lijkt het mij al een wereld van verschil ten opzichte van een compactcamera. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Laatst online: 09-09 15:05
GGdiArgos schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 12:54:
[...]

Hoe bedoel je overdreven? De prijs is goed, maar let wel op de lens; deze is zonder beeldstabilisatie!
Dit komt van een paar pagina's terug.
Na veel lezen en navraag bij bekende die wat verder zijn in het fotograferen zijn mijn vriendin en ik voor een Nikon DS5000 gegaan. Met een 18-55 lens (met stabilisatie).
Omdat het bij de Mediamarkt Foto-Mania is hebben we daar maar gebruik van gemaakt, inclusief tas, geheugenkaart e.d. waren we zo'n 500EUR kwijt. Niet slecht dacht ik zo.

Anyway thanks voor de tips, dit topic (en andere fotografie topics) worden ineens heel interessant.

[ Voor 5% gewijzigd door the-edge op 26-05-2010 16:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gonadan schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 11:00:
[...]

Is het gebruik kunnen maken van scherptediepte op zich niet al een reden om een DSLR te nemen?
Ook op automaat lijkt het mij al een wereld van verschil ten opzichte van een compactcamera. :)
Beetje highend compact kent ook een A(v) stand tegenwoordig.

Neus 's wat rond op de diverse grote fora en ook op marktplaats en je zult verstelt staan van het aantal mensen dat tot de conclusie komt dat een DSLR op "full auto" helemaal niet automagisch mooiere platen maakt. Sterker nog, veel mensen vinden de redelijk neutrale jpg instellingen waarmee zo'n ding uit de doos komt niet zo mooi als de opgefokte beelden die uit veel compacts komen.

Megapixels (om indruk mee te maken), gadgets als smile detectie en een verzadiging als een Sisi film uit de jaren 50, dat zijn dingen die het grote publiek aanspreken.

Die reclame laatst van de olympus pen gezien? Shot in een of andere club ofzo in het half donker en het komt eruit alsof er een uitgebreide studio verlichtingset op stond. Yeah right! 8)7

Goed, rant over. Ja een DSLR biedt een bak met mogelijkheden en zelfs als redelijk casual fotograaf kun je er met minimale inspanning al snel betere foto's mee maken dan met menig compact maar het is geen wondermiddel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 15:44
Ach ja, je kan ook de kleuren op vivid knallen en eventueel nog het contrast/saturation verder omhoog knallen als je daarop geilt ;) . Moet daarnaast zeggen dat ik de kleuren juist vele malen mooier vind dan die van m'n compact destijds. Dat werd snel grauwig en contrastloos.

Een maat van me zit in Afghanistan en schiet volgens mij alles op auto met z'n D90 en er komen toch indrukwekkende platen uitgerold.

Als formaat geen probleem is, dan raad ik de gemiddelde Tweaker wel een DSLR aan. Ik verwacht dat een Tweaker zich eerder gaat ergeren aan te weinig opties/mogelijkheden dan teveel. Op auto stand is het prima en als je ook maar een klein beetje moeite doet, dan schiet je zo erg mooie plaatjes. Een wondermiddel vind ik het trouwens wél :)

[ Voor 22% gewijzigd door BarôZZa op 26-05-2010 17:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wijnands schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 16:53:

Beetje highend compact kent ook een A(v) stand tegenwoordig.
Dat wil nog steeds niet zeggen dat je de kleine scherptediepte van een DSLR kunt halen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Niet online
Gonadan schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 11:00:
Ik heb vorige week mijn D50 met 18-135 meegenomen op schoolreisje en ook nog even een bridge camera vastgehouden maar een dSLR reageert veel vlotter en de zoeker is veel beter dan een Electronic View Finder.
Met de instellingen op diafragma voorkeur (iets afstoppen vanwege de vignetering) auto iso, auto wb kan je heel simpel snapshots maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arens
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 09-09 22:06
Ga ik toch maar een keer reageren hier. Ik ben al een tijdje opzoek naar een dSLR. Dus met die mediamarkt actie is het wel heel erg voordelig :). Ik ben nu in het bezit van een Sony h50. Hier ben ik erg tevreden over. Maar ik wil toch iets meer. Voor al het schepstellen mis ik nu. Ik heb een budget van rond de 500 euro. Ik zag in de folder een 450D met kitlens en tamron 75-300 als ik me niet vergis. Nu lees ik in een ander draadje dat deze 2 lenzen geen stabilisatie hebben. Dit valt dus af voor mij. Nu heb ik ook een 500D met 18-55 lens met stabilisatie. Maar wat raden jullie als kenners mij nu aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk dat op jouw budget stabilisatie verwachten op alles wel erg ambitieus is. Op de 18-55 wil je de IS versie omdat 'ie beter is, niet vanwege de stabilisatie. Met dat budget dan ook nog 's een gestabiliseerde tele verwchten is wat mij betreft niet echt realistisc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GGdiArgos
Ik denk dat de 500D met 18-55 IS beter is dan die andere set, maar als je wat geld in je zak wilt houden en geen gebruik maakt van de video opties is de 450 met 18-55 IS ook een goede optie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arens
Kijk in eerste instantie dacht ik kit + tele is wel een leuke combi. Alleen zag ik later pas dat er geen stabilisatie op. Dit valt in mijn optiek af. Hoe goed is de film functie op de 500D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

400-600 euro

Omdat ik graag betere kwaliteit foto's wil maken, met belichting etc. en sluitertijd, jullie weten wat ik bedoel:)

Mijn opleiding, ga volgend jaar mbo fotografie doen aan het ROC:) ik ga denk ik veel closeups maken en veel met focus etc werken, ook vind ik panorama's leuk:D landschappen etc.

Nee

500d, stond eerst bij de 450d maar zag dat de 500d ook een hd film functie heeft(wel een pre maar toch leuk) dus bleef ik daar haken:)

Statief, en een opslag tas:) (zit geloof ik een flitser ingebouwd in de eos series?)

Nee

Veel tijd, het wordt mijn hobby en opleiding en later ook beroep dus:)

Ja zeker, ik wil uiteindelijk een volledige collectie aan camera's en objectieven hebben:D

Canon IXUS 90IS, het is een digitale compact camera, dat zegt denk ik genoeg. het is eigenlijk een grote beperking als je het mij vraagt

No-way

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
@Thinkreal: een ingebouwde flitser is geen vergelijking met een losse, dat wordt het die vraag bedoeld (alleen de top pro modellen hebben geen ingebouwde flitser). Als je een foto opleiding gaat doen zou ik zeker denken aan een goede losse (merk) flitser.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Arens schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 22:12:
Kijk in eerste instantie dacht ik kit + tele is wel een leuke combi. Alleen zag ik later pas dat er geen stabilisatie op. Dit valt in mijn optiek af. Hoe goed is de film functie op de 500D?
Waarom heb je stabilisatie zo nodig dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dragon2 schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 22:31:
@Thinkreal: een ingebouwde flitser is geen vergelijking met een losse, dat wordt het die vraag bedoeld (alleen de top pro modellen hebben geen ingebouwde flitser). Als je een foto opleiding gaat doen zou ik zeker denken aan een goede losse (merk) flitser.
Hmm oke, maar ik zoek eerst een toestel! Heb je advies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GGdiArgos
Arens schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 22:12:
Voor de filmfunctie verwijs ik even naar youtube, vul gewoon even in 500D video en kijk of je het bevalt (kijk wel goed of het geen nabewerkte video's zijn). Alle dslr's hebben last van een panning effect. Je kunt zelf kijken of je dat storend vindt of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 22:41:
[...]

Hmm oke, maar ik zoek eerst een toestel! Heb je advies?
Voor iemand die een fotografie opleiding gaat doen en er later z'n werk van wil maken? Zou ik je budget flink opschroeven (dubbel tot driedubbel...), naar bv een Nikon D90, Canon 50D, Canon 7D, Nikon D300S body, met bv de tamron 17-50 f/2.8 lens en een losse flitser en goed statief. But that's me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 11:15
Ik zou lekker beginnen met een d90, die is nog betaalbaar, en futureproof. (zelfde voor de 50D). Losse flitser is aan te raden, en een statief komt ook wel eens van pas. Tip: als je met een 19 euro HAMA statief aan komt zetten wordt je keihard uitgelachen (zo'n ding is ook niet echt stabiel), dus ga voor een goedkope manfrotto ofzo).

De Tamron 17-50 is een lens met prima optics, en het diafragma van 2.8 is erg fijn. Goeie kit, om mee te beginnen en mee verder te gaan.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arens
Wijnands schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 22:37:
[...]

Waarom heb je stabilisatie zo nodig dan?
ik kom van een Sony h50 af. Met deze camera kon ik hem makkelijk een beetje bewegen om toch mooie foto's te krijgen. Daarom vraag ik hier advies. Ga ik die stabilistaie missen? Ik heb een paar een dSLR in me hand gehad maar daar blijft het ook bij;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maar met een dslr kun je een hogere isowaarde instellen waardoor je kortere sluitertijden kunt gebruiken. Dat is bij bewegende objecten meer waard dan stabilisatie. Uiteraard levert stabilisatie voordelen op, maar niet altijd.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

Verwijderd schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 22:16:
Ja zeker, ik wil uiteindelijk een volledige collectie aan camera's en objectieven hebben:D
offtopic:
ben ik echt de enige die het haat om veel spul te hebben ofzo ? ik koop alleen wat ik écht nodig heb. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Stabilisatie is imo een beetje overhyped. Vooral handig bij het filmen, maar voor de rest merkte ik echt bar weinig verschil in de praktijk bij de Nikon kitlens (behalve dat de gestabiliseerde groter was). Bij de Canon kitlens is het nog een wat ander verhaal omdat de optics verbeterd zijn.
dragon2 schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 22:51:
[...]

Voor iemand die een fotografie opleiding gaat doen en er later z'n werk van wil maken? Zou ik je budget flink opschroeven (dubbel tot driedubbel...), naar bv een Nikon D90, Canon 50D, Canon 7D, Nikon D300S body, met bv de tamron 17-50 f/2.8 lens en een losse flitser en goed statief. But that's me...
Ja en tegen de tijd dat diegene dan het mbo heeft afgemaakt en er wat mee gaat verdienen, dan is de body niks meer waard. Een spiegelreflex is niet eens verplicht op dat soort opleidingen. Genoeg studenten met een compact.
citruspers schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 22:57:
Ik zou lekker beginnen met een d90, die is nog betaalbaar, en futureproof. (zelfde voor de 50D). Losse flitser is aan te raden, en een statief komt ook wel eens van pas. Tip: als je met een 19 euro HAMA statief aan komt zetten wordt je keihard uitgelachen (zo'n ding is ook niet echt stabiel), dus ga voor een goedkope manfrotto ofzo).
Waarom zou je uitgelachen worden? Ik had eerst ook een cheapo Velbon statief. Ding was stabiel zat voor een standaard body + normale zoomlens, alleen duurde het eeuwen om hem uit te klappen en in te klappen :+ .
Ik krijg wel eens het idee dat veel mensen met een dure apparatuur het vooral als statussymbool zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:54

Rannasha

Does not compute.

BarôZZa schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 23:57:
Stabilisatie is imo een beetje overhyped. Vooral handig bij het filmen, maar voor de rest merkte ik echt bar weinig verschil in de praktijk bij de Nikon kitlens (behalve dat de gestabiliseerde groter was). Bij de Canon kitlens is het nog een wat ander verhaal omdat de optics verbeterd zijn.
IS heeft wel degelijk merkbaar nut. Zo heb ik laatst wat foto's gemaakt in een kerk, op 300mm equivalente FL en ik ontkwam niet aan sluitertijden van rond de 1/60. Statief was niet mee, en zo stabiel zijn mijn handen nou ook weer niet. Dankzij IS kon ik er toch nog scherpe platen uit halen.

Granted, voor gemiddeld gebruikt outdoor en in redelijk verlichte ruimtes zal het niet veel opleveren, maar om het overhyped te noemen is wel wat te ver naar de andere kant doorgeschoten. Het heeft zeker nut.
Ja en tegen de tijd dat diegene dan het mbo heeft afgemaakt en er wat mee gaat verdienen, dan is de body niks meer waard. Een spiegelreflex is niet eens verplicht op dat soort opleidingen. Genoeg studenten met een compact.
Inderdaad. Gewoon beginnen met een instap/budget DSLR met kitlens. Dan kun je naarmate je meer geld en ervaring hebt uitbreiden naar de duurdere spullen. In het begin zul je zelf de beperkende factor zijn, niet je apparatuur.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Op 300mm is het uiteraard een ander verhaal. Maar mijn punt ging meer over kitlenzen en het idee dat bij sommige mensen(mensen die een DSLR overwegen) nu lijkt te spelen dat een lens zonder IS bij voorbaat nutteloos is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 14:45
1.Wat is je beschikbare budget?
200-300 euro

2.Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Als upgrade vanaf de huidige 'compactcamera'. Nadat zowel ik als m'n vrouw de hobby helemaal opgepakt hebben (erg leuk om samen te doen, samen foto's maken, samen nabewerken, printen, enz).

3.Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Productfotografie, de kinderen (1 en 2 jaar), wat natuur (panorama's maar ook macrofotografie), zaken als casemods en dergelijke die ik maak, enz...

4.Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nog niets, al heb ik een paar collega's die erg actief zijn met deze hobby en gebruik maken van Canon en Nikon apparatuur. Uitlenen om te testen of een weekje te gebruiken is onderling geen bezwaar.

5.Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Canon EOS 350D + Kitlens, deze kon ik voor 225 2e hands scoren en lijkt me een mooie camera om mee te beginnen, daarnaast lijkt het me een voordeel dat de hele 2e hands markt vol ligt met Canon spul.

6.Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Die zullen er wel komen, maar niet direct. Eerst maar eens mee leren omgaan.

7.Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Beide, vooral goedkeuring maar een eventueel advies voor dit budget is ook nooit weg.

8.Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Qua tijd een paar uurtjes per week waarschijnlijk. Het hoeft niet allemaal super serieus maar gaat vast ook wel zakelijk gebruikt worden.

9.Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Dat zeker wel, al zal ik dan waarschijnlijk weer naar de 2e hands markt kijken vanwege ons budget, daarnaast zijn we vrij snel tevreden. ;)

10.Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Samsung WB550 (vorig jaar gekocht). Heerlijke camera die prima foto's maakt maar heeft z'n limieten. Zaken als andere lenzen, flitsers, remote flitsers, enz zijn de volgende uitbreidingen van de hobby.

11.Is 2e hands een optie of per se niet?
Juist graag :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Noxious schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 01:16:
1.Wat is je beschikbare budget?
200-300 euro
..

4.Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nog niets, al heb ik een paar collega's die erg actief zijn met deze hobby en gebruik maken van Canon en Nikon apparatuur. Uitlenen om te testen of een weekje te gebruiken is onderling geen bezwaar.

5.Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Canon EOS 350D + Kitlens, deze kon ik voor 225 2e hands scoren en lijkt me een mooie camera om mee te beginnen, daarnaast lijkt het me een voordeel dat de hele 2e hands markt vol ligt met Canon spul.

Juist graag :)
Kan me voorstellen, als ik Canon had zou ik het ook dumpen. ;) Nee, seriously, het is een oud beestje met, naar mijn mening, een aantal ernstige beperkingen. Denk ook 's aan een Nikon d50 of zelfs een 20D
BarôZZa schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 00:44:
Op 300mm is het uiteraard een ander verhaal. Maar mijn punt ging meer over kitlenzen en het idee dat bij sommige mensen(mensen die een DSLR overwegen) nu lijkt te spelen dat een lens zonder IS bij voorbaat nutteloos is.
Daar was ik dus langzaam naartoe aan het werken. IS heeft een bepaald nut maar wordt, vind ik, door beginners vaak heel verkeerd begrepen.

[ Voor 20% gewijzigd door Wijnands op 27-05-2010 07:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Laatst online: 16:47

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Wijnands schreef op donderdag 06 augustus 2009 @ 11:37:
Da's op 55mm geschoten en dus zeer waarschijnlijk met de 18-55

[...]

Klinkt als een lichte telezoom

[...]

Jawel. Alledrie deze voorbeelden vragen niet om echt gespecialiseerd en dus duur glaswerk.

[...]

Klopt wel. Canon's EF is al jaren in gebruik en ook nikon's AF is niet veranderd.

[...]

En leren van je fouten. Als ik dit zo zie is een body met kitlens en een 2e tele erbij voorlopig voldoende. Canon heeft een 55-250, nikon een 55-200. Alletwee prima prijs/kwaliteit, alletwee ook nog 's met stabilisatie.

Kijk 's naar bovengenoemde camera's. Denk dat qua nikon een D60 of D3000 met 18-105 erop prima in de smaak zal vallen.
We hebben tussendoor een huis gekocht dus het fotoproject lag even stil, onderhand is het weer gaan jeuken.
Ik zag dat de MM een 450D kit met 18-55 aanbiedt inclusief 75-300 objectief voor 499.
Nu staat er uiteraard weer niet bij welke objectieven het precies zijn maar de aanbieding op zich lijkt mij niet verkeerd als ik jullie adviezen van 'toen' erbij pak.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
Wijnands schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 07:45:
[...]

Kan me voorstellen, als ik Canon had zou ik het ook dumpen. ;) Nee, seriously, het is een oud beestje met, naar mijn mening, een aantal ernstige beperkingen. Denk ook 's aan een Nikon d50 of zelfs een 20D
Kun je me ook vertellen wat de 'ernstige beperkingen' zijn dan? Want zo heb ik geen flauw idee waar je op doelt en of dat voor mij ook 'ernstige beperkingen' zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Wijnands schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 07:45:
[...]

[...]
D60 of D70 zijn ook nog in het zelfde gebied verkrijgbaar? Helaas kom je dan wel tegen je probleem dat de tweede hands markt vol ligt met Canon (same problem here :().

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Cow
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21-08 10:54
Ik heb de Canon 550d gekocht met een 15-85 IS USM lens. Als ik de interne flitser gebruik dan krijg ik een kleine slagschaduw van mijn lens, hebben anderen dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fender89
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 10:06
Ik ben sinds deze week ook eigenaar van een dSLR :-) een olympus E-500 , het is al een wat ouder model, maar voor de sporadische foto''s die ik maak ( gewoon amateur dingetjes) is het meer dan genoeg :-)

nu de vakantieperiode er langzaam aan komt, kan ik eens flink "spelen" ermee :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Mad_Cow schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 09:08:
Ik heb de Canon 550d gekocht met een 15-85 IS USM lens. Als ik de interne flitser gebruik dan krijg ik een kleine slagschaduw van mijn lens, hebben anderen dat ook?
Zonnekap op de lens? Dan kan het zijn dat je slagschaduw krijgt. Daarnaast komt de interne flitser niet hoog genoeg, om over lange lenzen te flitsen. Bij mijn Nikon gebeurt dat al vanaf 65mm ong. (Op de Nikon AF-S 18-70 IF)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar heb je wel een punt, maar ik denk dat je het 1ste en het 2de jaar lang niet zo ver gaat qua fotografie als het 3de en 4de jaar en zoals ik al zei lijkt het me wel leuk een collectie camera's te hebben na een tijdje, dus kan ik na verloop van tijd nog wel een beter kopen? Welke adviseer je me nu die aan mijn budget voldoet?
dragon2 schreef op woensdag 26 mei 2010 @ 22:51:
[...]

@citruspers bij die camera's heb ik nog niet stil gestaan, maar als ik het zo bekijk heeft de 500d veel meer features? hoe moet ik het zien is een 450/500/550d serie een pure hobby camera ofzo, beperken die je werk? En de d90 d50 7d 1d etc etc. allemaal 'beroeps' camera's?

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 27-05-2010 09:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
Noxious schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 09:02:
[...]

Kun je me ook vertellen wat de 'ernstige beperkingen' zijn dan? Want zo heb ik geen flauw idee waar je op doelt en of dat voor mij ook 'ernstige beperkingen' zijn.
Zandpad schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 09:03:
[...]

D60 of D70 zijn ook nog in het zelfde gebied verkrijgbaar? Helaas kom je dan wel tegen je probleem dat de tweede hands markt vol ligt met Canon (same problem here :().
Ik heb eens rondgekeken en kan inderdaad voor ~ 250 euro het volgende scoren:

- Nikon D70 + kitlens 18-70mm
- Bijbehorende UV- + polarisatiefilter
- Rugzak
- Extra batterij
- Met complete Nederlandse handleiding
- Indien gewenst met de originele doos

Als ik het zo hoor ben ik daar beter mee af? Kan iemand daar een zinnig oordeel over geven (tov EOS 350D)?

Edit: nog een andere optie voor 240 euro:

- Canon 20D
- Canon 28-90 mm Lens

[ Voor 4% gewijzigd door Noxious op 27-05-2010 10:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Niet online
@thinkreal: Begin dan in ieder geval met goed glas, da's (een stuk) belangrijker dan de body. Dus de tamron 17-50 f/2.8 is een goede keus. Dan een instapper body erbij nemen zo duur als je budget het toelaat (en daarmee dus kiezen voor nikon of canon). Later kun je indien gewenst de body vervangen en een flitser enzo aanschaffen maar ik zou nu zeker de kitlenzen laten voor wat ze zijn en een goede lens kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Noxious schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 10:00:
Ik heb eens rondgekeken en kan inderdaad voor ~ 250 euro het volgende scoren:

- Nikon D70 + kitlens 18-70mm
- Bijbehorende UV- + polarisatiefilter
- Rugzak
- Extra batterij
- Met complete Nederlandse handleiding
- Indien gewenst met de originele doos

Als ik het zo hoor ben ik daar beter mee af? Kan iemand daar een zinnig oordeel over geven (tov EOS 350D)?
De D70 ken ik zelf niet, maar hoor er goede verhalen over, Wijnands heeft waarschijnlijk een betere mening. Over de 18-70, ik vind hem fijner dan de 18-55VR omdat hij IF heeft, waardoor het front element niet draait. Daarnaast heeft deze lens iets meer bereik, zodat je eigenlijk in en om het huis precies genoeg hebt. Voor tele kun je dan altijd nog een 55-200 of 70-300 nemen.

Dat er filters, rugzak en een extra batterij bijzit is alleen maar meegenomen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
Dat klinkt goed dan. Net ergens een vergelijking tussen de D50 en de D70 gelezen en dat klinkt alleen maar goed ( http://www.digital-slr-guide.com/nikon-d50-vs-d70s.html ).

De hoofdpunten wat de D70 'extra' heeft:
- DoF preview
- Gridlines
- CSS 3.0 tov 2.5
- MSS 1/8000 tov 1/4000
- 2.5%/frame spotmeter tov 1%/frame
- CompactFlash ipv SD (al is dat prijstechnisch misschien een nadeel tegenwoordig?)
- Meerdere flitsers aansturen (dat ga ik zeker gebruiken!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Noxious schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 10:10:
Dat klinkt goed dan. Net ergens een vergelijking tussen de D50 en de D70 gelezen en dat klinkt alleen maar goed ( http://www.digital-slr-guide.com/nikon-d50-vs-d70s.html ).

De hoofdpunten wat de D70 'extra' heeft:
- DoF preview
- Gridlines
- CSS 3.0 tov 2.5
- MSS 1/8000 tov 1/4000
- 2.5%/frame spotmeter tov 1%/frame
- CompactFlash ipv SD (al is dat prijstechnisch misschien een nadeel tegenwoordig?)
- Meerdere flitsers aansturen (dat ga ik zeker gebruiken!)
Spotmeting moet je voorzichtig mee zijn. Dat kan lelijk fout gaan. Zeker voor kinderfoto's, casemods ed heb je aan matrix of centrum meting genoeg. Hoeveel AF punten heeft de D70?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
Zandpad schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 10:19:
[...]

Spotmeting moet je voorzichtig mee zijn. Dat kan lelijk fout gaan. Zeker voor kinderfoto's, casemods ed heb je aan matrix of centrum meting genoeg. Hoeveel AF punten heeft de D70?
Zo te lezen 5 stuks: http://www.digitalsecrets.net/secrets/NikonD70.html
Jump around five auto-focus points: Direct and quick: You can even lock to one of them. Menu options give three very different behaviors including "focus on the closest."
Ik begreep dat spotmeting vooral fijn kan zijn bij tegenlicht en/of iets fotograveren op een erg lichte ondergrond, klopt dat een beetje? :P

Edit: de software van de D70 is naar de D70s te flashen heb ik begrepen :) dan komt er nog een lading functionaliteit bij.

[ Voor 8% gewijzigd door Noxious op 27-05-2010 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Noxious schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 10:28:
[...]

Zo te lezen 5 stuks: http://www.digitalsecrets.net/secrets/NikonD70.html

[...]

Ik begreep dat spotmeting vooral fijn kan zijn bij tegenlicht en/of iets fotograveren op een erg lichte ondergrond, klopt dat een beetje? :P
5 Stuks is goed te doen, De D50/D60 (correct me if I am wrong) hebben er 3, en nog hele grote ook. Daar gaat het scherpstellen dus nog wel eens mis.

Spotmeting helpt wel bij tegenlicht. Maar als je dan meet op een heel donker stukje kleding (zwart), dan kan het zijn dat je foto erg overbelicht wordt. Inflitsen vind ik dan weer handiger. Op die manier hou je details van de lucht ook mooi.

Edit over dat flashen: Is het niet andersom? D70s firmware op een D70?

[ Voor 13% gewijzigd door Zandpad op 27-05-2010 10:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vooral als de belichting van je onderwerp erg afwijkt van dat van de omgeving (dus veel lichter of veel donkerder). De spotmeting zorgt dan dat je onderwerp wel goed belicht is, de omgeving zal onder- of overbelicht zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
Zo leer ik nog eens wat :) bedankt!

DSLR's zijn in zoverre nieuw voor me dat ik er een paar keer een heb vastgehad, en dat was het dan wel weer. ;) Misschien eens een boek kopen met wat ins en outs, veel reviews van de camera in kwestie lezen en gewoon veel mee spelen.

Zo te zien/horen is de D70 voor die prijs dus zeker wel een aardige keuze, ook gezien ik de software eventueel nog naar de D70s kan flashen voor meer modernere functionaliteit.

Kleine toevoeging: productfotografie in zo'n fototentje kan dus wel behoorlijk voordelen hebben met spotmeting? Als je je object bewust lichtelijk onderbelicht is de achtergrond een stuk 'witter' neem ik aan? Of praat ik nu onzin. :P

[ Voor 20% gewijzigd door Noxious op 27-05-2010 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Noxious schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 10:33:
Zo leer ik nog eens wat :) bedankt!

DSLR's zijn in zoverre nieuw voor me dat ik er een paar keer een heb vastgehad, en dat was het dan wel weer. ;) Misschien eens een boek kopen met wat ins en outs, veel reviews van de camera in kwestie lezen en gewoon veel mee spelen.

Zo te zien/horen is de D70 voor die prijs dus zeker wel een aardige keuze, ook gezien ik de software eventueel nog naar de D70s kan flashen voor meer modernere functionaliteit.
De D70 is meer dan een aardige keuze. Samen met de 18-70IF heb je een leuke instapper. Boeken lezen helpt, maar het meeste leer je door gewoon te gaan spelen. Draai de camera maar eens op A of S en kijk wat elke instelling beïnvloed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
Tnx :) dan gaat het deze camera worden.
Jammer dat ik het 2e hands Canon-aanbod dan een beetje misloop, maar Nikon is ook een aardig bekend en veelgebruikt merk, daar zal ook wel het nodige voor te vinden zijn.
Mijn edit nog gezien hierboven? :P

Heel erg bedankt iedereen zover! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
Spotmeting is niet echt geschikt voor dat soort zaken. Dan kun je beter inflitsen, want bij spotmeting krijg je dan een compleet witte achtergrond door een enorme overbelichting.

Ik gaf hier trouwens net antwoord, maar er werd een error gegeven toen ik op "verstuur" klikte. Nou goed. Even een korte samenvatting van wat ik zei:

Meerdere flitsers aansturen is zeer handig als je het gebruikt. Als jij dat doet, dan is de keuze al duidelijk. :) Alle verdere verschillen in dat rijtje zijn in de marge. 1/8000e is leuk, maar als je aan 1/4000e nog niet genoeg hebt, kun je beter je ISO omlaag draaien. CF vs SD is veel over gezegd: de één wil SD en de ander CF. Is een persoonlijke voorkeur. Gridlines... ach. Ik gebruik ze omdat ik vaak gebruik maak van horizons, bijvoorbeeld op het strand. Veel mensen gebruiken ze daarentegen niet.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Noxious schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 10:38:
Tnx :) dan gaat het deze camera worden.
Jammer dat ik het 2e hands Canon-aanbod dan een beetje misloop, maar Nikon is ook een aardig bekend en veelgebruikt merk, daar zal ook wel het nodige voor te vinden zijn.
Mijn edit nog gezien hierboven? :P

Heel erg bedankt iedereen zover! :D
Het Nikon tweede hands aanbod is niet zo groot als Canon, maar zo nu en dan komen er leuke dingen op VenA. Zo kom ik aan mijn 18-70IF. Over je edit hierboven. Volgens mij kan je beter inflitsen, maar ik gebruik geen tentjes...

Edit: Spuit 1, Krylinck was me voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
Bedankt voor de duidelijke reacties ;) gridlines lijken me ook bij het fotograferen van een item wel handig, verder ben ik vooral de newbie hier maar leer nu al een hoop. :Y

Oh en meerdere flitsers gebruiken, nog nooit gedaan maar dat staat wel op de planning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 17:33
is gridlines dan zoiets bijzonders? mijn D3000 heeft t ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
Ja maar de D50 (nog) niet, en tis toch een handigheidje :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Noxious schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 10:49:
Bedankt voor de duidelijke reacties ;) gridlines lijken me ook bij het fotograferen van een item wel handig, verder ben ik vooral de newbie hier maar leer nu al een hoop. :Y

Oh en meerdere flitsers gebruiken, nog nooit gedaan maar dat staat wel op de planning.
Gridlines zijn wel handig, mocht je ze niet aan hebben staan en toch de horizon recht wilt, photoshop kan het ook ^^. Eigenlijk staan het bij mij uit, omdat ik sportfotografie doe en dan is leuker als de persoon recht is dan de horizon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
Dat dan weer wel natuurlijk, maar kan me voorstellen dat zeker bij het fotograveren van een object dichtbij wat je recht wil hebben je in photoshop het perspectief misschien niet helemaal krijgt zoals het hoort als 'ie er echt scheef op staat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
Tijdens sportfotografie stoort het me eigenlijk nooit. Het zijn hele dunne lijntjes en om die nu via het menu continu aan en uit te gaan zetten... Ik stoor me meer aan dat ene kleine AF-puntje wat je recht op iemands hoofd moet hebben staan wil je een scherpe plaat krijgen. Dat is af en toe gruwelijk moeilijk. :P Maar goed, ik wijk af. :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Noxious schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 10:51:
Dat dan weer wel natuurlijk, maar kan me voorstellen dat zeker bij het fotograveren van een object dichtbij wat je recht wil hebben je in photoshop het perspectief misschien niet helemaal krijgt zoals het hoort als 'ie er echt scheef op staat :P
En daar heeft Nikon in de vorm van mijn D5000 het antwoord op als perspectief correctie. Die zul je nog niet hebben op een D70.
Krylinck schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 10:54:
Tijdens sportfotografie stoort het me eigenlijk nooit. Het zijn hele dunne lijntjes en om die nu via het menu continu aan en uit te gaan zetten... Ik stoor me meer aan dat ene kleine AF-puntje wat je recht op iemands hoofd moet hebben staan wil je een scherpe plaat krijgen. Dat is af en toe gruwelijk moeilijk. :P Maar goed, ik wijk af. :)
Klein AF puntje? Ik gebruik vrijwel altijd of de middelste of middenboven, voor op het hoofd. Lekker achter pal naast het doel zitten en de spelers op je af laten komen... Maar goed, ik wijk ook af xD!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
Kort vraagje nog ;) een collega raad mij aan ipv een 2e hands D70 voor een nieuwe D3000 te gaan met kitlens:

Dan ben ik wel wat duurder uit dan de bedoeling was, de vraag is of het ook echt meerwaarde heeft voor mij?
Ik wil 'm zoals al eerder aangegeven gaan gebruiken voor productfotografie enzo, en ook remote flitsers kunnen aansturen. Maar ook portretfotografie en wel eens mee naar buiten willen nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Noxious schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 12:38:
Kort vraagje nog ;) een collega raad mij aan ipv een 2e hands D70 voor een nieuwe D3000 te gaan met kitlens:

Dan ben ik wel wat duurder uit dan de bedoeling was, de vraag is of het ook echt meerwaarde heeft voor mij?
Ik wil 'm zoals al eerder aangegeven gaan gebruiken voor productfotografie enzo, en ook remote flitsers kunnen aansturen. Maar ook portretfotografie en wel eens mee naar buiten willen nemen.
D3000 ga ik gelijk afraden. Ik heb een maand of 3 gehad en toen aan mn (nu blije) vriendin gegeven. Die maakt er vriendinnen kiekjes mee. Leuk voor Hyves, maar de ruis :O! De sensor van de D3000 is van de oude D60, welke nu prul is. Als het nieuw moet worden dan wordt het een D5000! Die heeft de sensor van de D90 en D300. Hierdoor kun je ISO1600 zonder extreme ruis nog gebruiken, en biedt deze meer retoucheer opties. Daarnaast heeft deze een accessoire (k*twoord!) ingang.

Nadeel: De D3000 en D5000 kunnen geen remote flitser aansturen zonder SB800/900.

[ Voor 13% gewijzigd door Zandpad op 27-05-2010 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
Voordeel: de prijs van de D3000 is erg aantrekkelijk en ook erg geschikt voor een beginner. Tuurlijk, er zitten een hoop nadelen aan, maar ik weet zeker dat je er met een beetje kennis erg nette platen uit kunt trekken.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Krylinck schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 13:00:
Voordeel: de prijs van de D3000 is erg aantrekkelijk en ook erg geschikt voor een beginner. Tuurlijk, er zitten een hoop nadelen aan, maar ik weet zeker dat je er met een beetje kennis erg nette platen uit kunt trekken.
Jazeker, mijn fout was dat hem probeerde te gebruiken in slechte verlichte omgevingen. Als je dat niet tegenkomt is het een erg leuke camera om mee te beginnen (lees: blije vriendin).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Krylinck schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 13:00:
Ik zou voor een paar euro meer toch voor de 1000D kiezen dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Scirocco schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 13:05:
[...]

Ik zou voor een paar euro meer toch voor de 1000D kiezen dan.
Waarom? Het enige verschil is de AF motor. Die heeft Nikon niet en Canon wel. Dus je kunt niet alle primes of oude lenzen gebruiken of je moet MF willen... Daarnaast die de D3000 11AF punten tegen 7 op de Canon en is het scherm een halve inch groter op Nikon.

Een groot voordeel van de D3000 is de Guide modus, het apparaat vraagt wat je wilt (korte sluitertijd? zachte achtergrond? nachtfoto? enz) en stelt de camera voor je in. Vervolgens laat de camera ook nog ZIEN welke instellingen er gekozen worden zodat je er van kan leren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Zandpad schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 13:11:
[...]

Waarom? Het enige verschil is de AF motor. Die heeft Nikon niet en Canon wel. Dus je kunt niet alle primes of oude lenzen gebruiken of je moet MF willen... Daarnaast die de D3000 11AF punten tegen 7 op de Canon en is het scherm een halve inch groter op Nikon.

Een groot voordeel van de D3000 is de Guide modus, het apparaat vraagt wat je wilt (korte sluitertijd? zachte achtergrond? nachtfoto? enz) en stelt de camera voor je in. Vervolgens laat de camera ook nog ZIEN welke instellingen er gekozen worden zodat je er van kan leren!
Handig zo´n guide mode en ik kan me voorstellen dat sommigen het graag willen. Maar ik heb het niet gemist toen ik vorig jaar in de zomer begon met mn 1000D.
Ik zal alleen voor de sensor al voor de 1000D gaan. Ruisprestatie´s zijn met goede belichting nog goed te gebruiken.
Live view vind ik ook een leuke feature en gebruik ik wel. D3000 heeft dat niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Over het algemeen wordt overal toch wel de 1000D boven de D3000 aangeraden. Verschil in specificaties is minimaal (groter scherm maar zelfde resolutie, 1000D heeft bijvoorbeeld weer live-view en AF-motor, lijkt mij een stuk nuttiger dan 4AF-punten meer of die ingebouwde help-functie, we zijn hier wel op tweakers ;) ).

Belangrijkste verschil is de sensor, onder andere op het gebied van ruis en DR schijnt de 1000D hier gewoon beter te presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
De 1000D is wellicht inderdaad te verkiezen boven de D3000. Qua prestaties zit die body tussen de D3000 en D5000 in. Binnenkort wordt de D4000 geïntroduceerd en volgens velen zou die weer net een tikkie betere sensor hebben dan de 1000D. Maar goed, wat je ook doet, je zult geen echte miskoop hebben. Andere goedkope modellen van bijvoorbeeld Sony of Olympus zijn ook prima.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Live view, DOF preview knop, compatabiliteit met alle mogelijke lenzen evar zouden voor mij - als ik zou beginnen - ook flink meetellen. In dit segment is de 1000D, zeker gezien hij nu ~300-350 euro is, eigenlijk onovertroffen in bang for bucks als je verder kijkt dan puur de kit zelf (maar ook dus naar de rest van het Canon-systeem).

Zodra je echter een klasse omhoog gaat, is de D5000 definitely de betere keuze. En daarna begint het fuzzy te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
Dan gaat het toch de D70 worden ;) bedankt voor de tips! Lijkt me ook leuker om mee te beginnen en te leren, tegen de tijd dat je aan iets anders toe bent met ruimer budget weet je ook beter wat je wil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
Je hebt een D70 en een D70s. Hier staan de verschillen. De D70 schijnt softwarematig om te bouwen te zijn naar een D70s. Daarnaast heb je nog "echte" D70s'sen, dus camera's met "D70s" als naamplaatje. Ik zou even kijken of je zo'n dingetje voor dezelfde prijs kunt vinden, want dan heb je als belangrijkste verschil een camera met een 2" schermpje in plaats van 1,8". En ja, dat scheelt.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
De resolutie van die schermpjes is hetzelfde he, dus het effectieve verschil is 4mm. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Noxious schreef op donderdag 27 mei 2010 @ 14:07:
De resolutie van die schermpjes is hetzelfde he, dus het effectieve verschil is 4mm. :)
Dus je hebt 4mm om het te zien. Dat kan wel fijn zijn hoor!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrDrako
  • Laatst online: 10-09 09:53

MrDrako

nep ict'er

1. Wat is je beschikbare budget?
7-800 incl lenzen maximaal
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Heb nu een lange tijd een Panasonic FZ8 gehad, leuk, maar beperkt.
Wil graag een stapje hoger en dan meteen goed. Hoop ook wat cursussen mee te pakken,
om echt het onderste uit de camera te gaan trekken.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Op vakantie op de motor rijd ik regelmatig door prachtige omgevingen, bergen etc. Voor de diverse uitjes en bijeenkomsten, en normale vakantie. Daarnaast wat er maar te schieten valt.
4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Canon Eos 550D, lees er voornamelijk goede dingen over, veel mogelijkheden, en relatief goed te betalen
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Fliters niet per se, wil graag een goede lens, zag deze combi bijv: Canon EOS 550D + Canon 18-135 IS lens
Losse body en andere lens is ook een optie, graag advies.
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies, ben nieuw in dit segment.
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Zoals ik zei, vele vrije momenten en vakanties.
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Afhankelijk van de eerste resultaten, hoop nu wel meteen wat aan te schaffen waar ik langere tijd mee verder te kunnen.
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Panasonic Fz8, kwaliteit valt me ietwat tegen bij omgevingen, snelheid is aardig maar niet handig bij foto's van motoren die voorbij schieten. De FZ8 is leuk, maar heeft het allemaal net niet.
11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Liever niet, tenzij iemand na een week besloten heeft na 100 foto's dat ie em kwijt wil ;)

Alvast bedankt voor alle tips. Als iemand voor 5 uur kan reageren ben ik al helemaal blij, heb deels een beslissing gemaakt, en kan vandaag voor een korting mogelijk wat regelen, maar als jullie zeggen, neem een body met losse lens, goedkoper/beter dan wacht ik liever even en lees nog wat verder.
Pagina: 1 ... 70 ... 77 Laatste

Dit topic is gesloten.