[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 69 ... 77 Laatste
Acties:
  • 372.579 views

Onderwerpen

Alle 126 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andyy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:54
Ik heb na gigantisch veel lezen nu een drietal camera's die ik mogelijk ga kopen:
Pentax K-x
Sony A-500
Nikon D5000

Mensen met meningen/suggesties over deze camera's?
Note: het gaat alleen om de body

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Pentax K-x heb ik zelf, echt een prima camera voor het geld met zeer goede prestaties. Hoewel ik denk dat je veel verschil toch niet gaat zien.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-09 23:50
andyy schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 21:32:
Ik heb na gigantisch veel lezen nu een drietal camera's die ik mogelijk ga kopen:
Pentax K-x
Sony A-500
Nikon D5000

Wat is je doel? Wat wil je ermee.
Als je zeker weet dat het die drie zijn, dan zou ik zeggen, ga lekker vast houden en neem degene die het lekkerst in de hand ligt?

Edit: Qua mening: De D3000 voldeed niet bij mij, maar een D5000 wel. D5000 heeft de sensor van de D90 en D300s, dus hoge ISO (tot 1600 geen ruis, 3200 licht maar niet storend). Niet al te licht of te zwaar, en objectieven keus genoeg.

[ Voor 19% gewijzigd door Zandpad op 18-05-2010 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eens met Zandpad. De verschillen zijn klein. De Pentax en de Nikon kunnen filmen, de Sony heeft weer een betere Live view oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andyy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:54
Wat ik er mee wil?
wat meningen horen van mensen die er meer vanaf weten dan ik, ik heb nu nog geen voorkeur voor een camera en in mijn opzicht zijn ze alle drie wel redelijk.
Maar van wat ik heb begrepen zit in de K-x IS ingebouwd en kan ik ook gewoon oude lenzen gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pentax heeft inderdaad IS in de body, net als Sony. Maar of dat een voordeel is heeft op de vorige pagina al een aardige discussie opgeleverd. Volgens mij gaat Pentax het langste terug met lenzen, bij Sony kan je ook de meeste Minolta AF lenzen vanaf 1985 gebruiken. De Nikon heeft geen focusmotor in de body zitten, dus voor wat oudere lenzen zal je het met MF moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Jup, alle oude Pentax lenzen werken gewoon, heb hier flink wat oude liggen die nog werken. Wel heb je zonder autofocus en diafragma instelbaar via de body flink wat werk aan foto's maken en haalt het t plezier wel flink weg, maar alle lenzen met autofocus en diafragma zijn prima te gebruiken opzich.
Mijn pa heeft nog een heel oude macro lens voor zijn K-7 van 30 jaar oud die nog prima werkt, stuurt diafragma door en focussen doe je met macro toch meestal zelf. Die kan hij nu prima voor zijn K-7 gebruiken, scheelt toch weer 400-500 euro aan lens.

[ Voor 29% gewijzigd door Tsurany op 18-05-2010 21:49 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dj_jari schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 21:00:
Ook ik ben op zoek naar een dSLR.
Helaas is het budget vrij beperkt en wordt de keuze dus al een aardig stukje kleiner.
Ik ga hem gebruiken tijdens mijn reizen door zuid-oost Azië en Australië.

Momenteel twijfel ik tussen een Canon EOS 1000D + 18-55 mm II
en een Nikon D3000 + 18-55 mm II
Ik zeg 't niet graag maar als jij de (naar mijn mening vreselijke) ergonomie van de canon werkbaar vind ga daar dan voor. In donkere situatie's is dat echt de betere camera. Kijk wel of je de 18-55 IS kan betalen.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tsurany schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 21:48:
Jup, alle oude Pentax lenzen werken gewoon, heb hier flink wat oude liggen die nog werken. Wel heb je zonder autofocus en diafragma instelbaar via de body flink wat werk aan foto's maken en haalt het t plezier wel flink weg, maar alle lenzen met autofocus en diafragma zijn prima te gebruiken opzich.
Mijn pa heeft nog een heel oude macro lens voor zijn K-7 van 30 jaar oud die nog prima werkt, stuurt diafragma door en focussen doe je met macro toch meestal zelf. Die kan hij nu prima voor zijn K-7 gebruiken, scheelt toch weer 400-500 euro aan lens.
Spelen met manueel focus en handmatig diafragma (niet dat dat anders is dan met een elektronisch diafragma in Av of M stand) geeft juist plezier in bepaalde situaties. Je voelt je meer betrokken bij je foto, je denk meer na over waar je het scherptepunt plaatst en terwijl je bezig bent met dit proces denk je ook meer na over de compositie.

Overigens kun je op een Canon nog meer oude lenzen kwijt, al verlies je daarbij autofocus en elektronisch diafragma bij lenzen die wel die optie hebben, maar dat hoeft geen probleem te zijn, zoals ik zojuist al aan gaf.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

universal creations schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 22:03:
[...]

Spelen met manueel focus en handmatig diafragma (niet dat dat anders is dan met een elektronisch diafragma in Av of M stand) geeft juist plezier in bepaalde situaties. Je voelt je meer betrokken bij je foto, je denk meer na over waar je het scherptepunt plaatst en terwijl je bezig bent met dit proces denk je ook meer na over de compositie.

Overigens kun je op een Canon nog meer oude lenzen kwijt, al verlies je daarbij autofocus en elektronisch diafragma bij lenzen die wel die optie hebben, maar dat hoeft geen probleem te zijn, zoals ik zojuist al aan gaf.
Dat geeft mij absoluut geen plezier, je moet handmatig lichtmetingen doen omdat je camera dus niet weet welk diafragma er gebruikt wordt en dus welke sluitertijd en iso waarde aangeraden worden. Dus je bent daar constant mee bezig en ik zie daar geen voordeel in. Als dat allemaal automatisch gaat krijg je juist meer rust om over je compositie na te denken en te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tsurany schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 22:07:
[...]

Dat geeft mij absoluut geen plezier, je moet handmatig lichtmetingen doen omdat je camera dus niet weet welk diafragma er gebruikt wordt en dus welke sluitertijd en iso waarde aangeraden worden. Dus je bent daar constant mee bezig en ik zie daar geen voordeel in. Als dat allemaal automatisch gaat krijg je juist meer rust om over je compositie na te denken en te proberen.
With Canon you can....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 19:31
andyy schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 21:32:
Pentax K-x
Sony A-500
Nikon D5000

Als je al die tijd had gestoken in betaalde werkzaamheden, had je zo'n camera al lang terug verdiend! :+

Ik zou van deze de Nikon nemen, vanwege de ruimere uitbreidingsmogelijkheden en indien mogelijk dan meteen ook de D90 nemen. Ik heb die camera sinds kort, het is gewoon een mega camera. Top scherm, zeer goede ergonomie/grip, veel instelknoppen en wielen, acceptabele ruis op ISO 1600 en een super beeldkwaliteit. :9~ koop dat ding en steek je tijd in betaalde arbeid, dat levert meer op, dan eindeloos zoeken..... :+

[ Voor 33% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 18-05-2010 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_jari
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-08 09:03
Wijnands schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 21:57:
[...]

Ik zeg 't niet graag maar als jij de (naar mijn mening vreselijke) ergonomie van de canon werkbaar vind ga daar dan voor. In donkere situatie's is dat echt de betere camera. Kijk wel of je de 18-55 IS kan betalen.
Ik ga morgen eens even de MM binnenlopen om ze eens even vast te houden en een beetje mee te spelen. Als ze daar tenminste staan.

Ik denk er nu nog over na om bijvoorbeeld enkel de body te kopen en daarbij een tweede hands lens te kopen die net een slagje beter beter.

Iig alvast bedankt voor de antwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Lol! But true!

Nikon kan dat toch ook??
Niet dat ik oude lenzen heb, zo lang leef ik nog niet! ;)
dj_jari schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 22:16:
[...]

Ik ga morgen eens even de MM binnenlopen om ze eens even vast te houden en een beetje mee te spelen. Als ze daar tenminste staan.

Ik denk er nu nog over na om bijvoorbeeld enkel de body te kopen en daarbij een tweede hands lens te kopen die net een slagje beter beter.

Als MM ze niet heeft, ieder beetje fotografie winkel heeft ze wel...
Eerlijk gezegd verwacht ik niet dat er een Pentax bij MM staat, in Ede iig niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dj_jari schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 22:16:
[...]

Mmmm..

Ik zou zeggen doe eerst 's ervaring op, dan weet je wat je echt ebben wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zandpad schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 22:21:
[...]

Lol! But true!

Nikon kan dat toch ook??
Niet dat ik oude lenzen heb, zo lang leef ik nog niet! ;)
Ik dacht dat alleen de pro-body's dit kunnen. Oude Nikon MF lenzen kun je dus het beste op een Canon gebruiken, raar maar waar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op een d200, d300 of hoger werken Ai lenzen prima. Lager en ze mounten wel (op de baby nikons mount zelfs pre-ai spul) maar lichtmeten mag je zelf doen. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Hoe weet de camera dan welk diafragma gebruikt wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
universal creations schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 22:36:
[...]

Ik dacht dat alleen de pro-body's dit kunnen. Oude Nikon MF lenzen kun je dus het beste op een Canon gebruiken, raar maar waar.
Nikon MF op Canon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tsurany schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 22:57:
[...]

Hoe weet de camera dan welk diafragma gebruikt wordt?
Niet. Is ook totaal niet belangrijk. Je kunt een vaste Exif in een Focus-confirm chip laten zetten zodat je weet welke lens je hebt gebruikt.
Ja. Er zijn ook Canonians met een 14-24 die via een speciale converter het diafragma kunnen dichtknijpen. Maar er zijn zat oude Nikon lenzen die je voor een appel en ei kunt kopen, welke op bijvoorbeeld een 5D een nieuw leven ingeblazen wordt.

[ Voor 13% gewijzigd door Universal Creations op 18-05-2010 23:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexicon
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 20:50
Als je deze set koopt heb je toch gewoon autofocus?

Nikon D5000 Kit + 18-55mm VR
( http://www.digitalstreet....nfo.php?products_id=14048 )

Maar als je dan op lens info klikt kom je uit op:
Nikon AF-S DX VR 18-55 F3.5-5.6G

Neem aan dat dit dezelfde lens is? Dat het standaard pakket geleverd wordt met Autofocus motor in de lens..

Je moet er toch op letten (bij Nikon) dat de lens een Autofocus heeft?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Flexicon schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 23:12:
Als je deze set koopt heb je toch gewoon autofocus?

Nikon D5000 Kit + 18-55mm VR
( http://www.digitalstreet....nfo.php?products_id=14048 )

Maar als je dan op lens info klikt kom je uit op:
Nikon AF-S DX VR 18-55 F3.5-5.6G

Neem aan dat dit dezelfde lens is? Dat het standaard pakket geleverd wordt met Autofocus motor in de lens..

Je moet er toch op letten (bij Nikon) dat de lens een Autofocus heeft?!
AF-S en equivalenten hebben autofocus op Nikon, Autofocus in lens is alleen nodig in goedkopere Nikon body's: D60, D3000 en D5000

[ Voor 6% gewijzigd door Zandpad op 18-05-2010 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Handige link naar een overzicht van alle Nikon afkortingen op ons eigen forum in het Nikonmount-objectieven topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

universal creations schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 23:10:
[...]

Niet. Is ook totaal niet belangrijk. Je kunt een vaste Exif in een Focus-confirm chip laten zetten zodat je weet welke lens je hebt gebruikt.
Maar hoe doe je dat dan met belichting? Dan zit je toch nog steeds met het probleem dat je handmatig de sluitertijd en isowaarde moet instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tsurany schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 23:23:
[...]

Maar hoe doe je dat dan met belichting? Dan zit je toch nog steeds met het probleem dat je handmatig de sluitertijd en isowaarde moet instellen?
De camera meet gewoon de hoeveelheid licht, dus in Av past hij de sluitertijd gewoon aan als je het diafragma dichtdraait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Maar het is toch zo dat het diafragma pas werkelijk wordt toegepast wanneer je de foto neemt? Althans mijn Pentax moet ik apart laten lichtmeten zodat hij het diafragma toepast die ik instel. Of begrijp ik het nu verkeerd?

[ Voor 40% gewijzigd door Tsurany op 18-05-2010 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Tsurany schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 23:48:
Maar het is toch zo dat het diafragma pas werkelijk wordt toegepast wanneer je de foto neemt? Althans mijn Pentax moet ik apart laten lichtmeten zodat hij het diafragma toepast die ik instel. Of begrijp ik het nu verkeerd?
Klopt, om de zoeker helder te houden, wordt het diafragma pas ingesteld als je afdrukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 03-09 11:50
Zandpad schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 23:51:
[...]

Klopt, om de zoeker helder te houden, wordt het diafragma pas ingesteld als je afdrukt.
Op sommige camera's, in ieder geval op mijn D90 body, zit een knopje om het diafragma in te stellen voordat je afdrukt, zodat je vooraf al bv de scherptediepte kan bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
lammert schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 23:55:
[...]

Op sommige camera's, in ieder geval op mijn D90 body, zit een knopje om het diafragma in te stellen voordat je afdrukt, zodat je vooraf al bv de scherptediepte kan bekijken.
DOF preview toch?
Die knop is er alleen op de wat higher end camera's

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij een elektronisch diafragma is dat zo, maar bij oudere lenzen met een diafragmaring kun je hem gewoon voor het maken van de foto dichtdraaien. Dan zie je trouwens ook meteen wat het diafragma doet met de scherptediepte (zelfde idee als de DoF knop op je camera).
Zandpad schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 23:56:
[...]

DOF preview toch?
Die knop is er alleen op de wat higher end camera's
Wederom "with Canon you can", want die zit ook op een instap-dslr van Canon. Ik lijk wel zo'n Canonstand-verkoper op een beurs.... misschien dat ik zo een mailtje krijg van Canon om voor ze te werken.... ;)

[ Voor 43% gewijzigd door Universal Creations op 19-05-2010 00:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

universal creations schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 23:57:
Bij een elektronisch diafragma is dat zo, maar bij oudere lenzen met een diafragmaring kun je hem gewoon voor het maken van de foto dichtdraaien. Dan zie je trouwens ook meteen wat het diafragma doet met de scherptediepte (zelfde idee als de DoF knop op je camera).
Misschien dat het dan iets van Pentax is maar bij mij leek dat niet te werken, ook kon hij niet op basis daarvan de sluitertijd en iso waarde aanpassen, dan moest ik op de lichtmeting knop drukken voordat hij dat kon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb 0 ervaring met Pentax, dus ik weet het verder ook niet. Wat ik wel weet is dat Canon zo'n beetje ideaal is om oude lenzen op te schroeven. De mount is groot (dus andere mounts passen er in), de afstand tussen mount en sensor is niet zo heel erg groot (zodat veel lenzen met een adapter focus tot oneindig geven) en de lichtmeting werkt gewoon zoals met een moderne lens. Er zijn ook nadelen, want de 5D(2) heeft een spiegel die echt tot aan de mount komt, dus je lens mag niet "binnenkomen", waardoor je of genoegen moet nemen met net geen oneindig, of live-view moet gebruiken, of je spiegel iets moet aanpassen (randje afslijpen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:45

bobcom

Dedicated dabbler

Oude lenzen waren voor mij een reden om van Nikon (D100) naar Canon (40d) over te stappen, maar er zitten wat haken en ogen aan. Scherpstellen werkt aardig met AF-confirm adapters, maar metering TTL (op de 40d) is een drama: hoe meer je diafragmeert, hoe zwaarder overbelicht,. Daarvoor zou Pentax de "green button" hebben, die meet op het moment dat en onder de condities waarop je afdrukt. Wat Pentax ook heeft en Canon niet is "focus trap" - automatisch afdrukken op het moment dat je onderwerp in focus is. Maar goed, er blijft overal altijd wel wat te wensen over...

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Sommige hele fijne oude manual focus lenzen hebben een stop-downring/knop/release op de lens zitten. Je kunt je diafragmaring dan instellen op het gewenste diafragma zonder dat het diafragma daadwerkelijk gaat knijpen, en op het moment dat je lichtmeting wilt doen en wilt afdrukken draai je aan de ring of druk je op de knop/release en gaat het diafragma daadwerkelijk dicht.

Dat is een stuk fijner dan dat je de diafragmaring zelf precies goed moet zetten. Overigens hebben 'automatic' lenzen ook gewoon een palletje zitten die precies hetzelfde doet vanuit de camera (dus zodra je half/heel indrukt duwt hij dat palletje in en gebeurt precies hetzelfde), maar op moderne elektronisch gekoppelde camera's - behalve pentax - zit dat natuurlijk niet meer, dus moet je het handmatig doen.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23:35

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Sony/Minolta gebruikt dat toch ook nog? Of bedoel je een ander soort pinnetje?

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 20:24
Hey allemaal!
Ik heb het forum zo al eens doorlopen, gevolgd, zelf wat rond gekeken en gevraagd, maar ik wil toch jullie mening eens vragen. Ik heb een goede ervaring met GoT ;-).

Wat is je beschikbare budget?

rond de 650 / 700 (voor body, 1 lens, liefst mét statief en tas: statief moet geen pro'ke zijn)

Waarom wil je eigenlijk een DSLR

Gebruik nu nog een oude normale digitale camera (Powershot A610) en loop vast op zijn limieten, wat sneller kunnen fotograferen in uiterste omstandigheden moet beter.

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)

Foto's van vakanties, dagjes uit, dag/nacht, personen, sport... maar ook natuur(abstractie). Liefst ook mét filmoptie, geen primaire functie, maar handig voor hier en daar een filmpje icm Adobe.

Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?

Nee

Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?

450D - 550D - D5000 Die kwamen simpelweg omhoog in mijn 'eerste' zoektocht. 450D heeft echter geen video. Klinkt het aannemelijk als ik een voorkeur heb voor Nikon of Canon?

Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?

Niet echt, kijken wat het geeft met dat eerste setje en dan verder kijken.

Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)

Advies over mijn eigen keuze. Is dat wat? En vooral wat nog meer goed kan zijn, mogelijke Nikon's oid?

Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?

Echt hobby matig, huis tuin en keuken gebruik. Dus totaal niet professioneel. Wel ben ik aan het overwegen verder te gaan in de grafische sector, een dSLR zou handig kunnen zijn. Ik schaf 'm aan om verder te kunnen in mijn hobby, ik vat mijn hobby dan ook niet echt persoonlijk op; ik betrek mijn vrienden en omgeving ;-). Tijd steek 'k er nu al in.

Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?

Wellicht wel, betere lenzen, filters... Wel zou ik graag statief en tas bij in mijn budget zien.

Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?

Een Canon Powershot A610-ig. Het toestel heeft een te beperkt bereik in Sluitertijd/Diafragma, in resolutie, in snelheid, in...

Is 2e hands een optie of per se niet?

Liever niet; body alleszins niet. Later een lens of statief behoort tot de mogelijkheden ;-).

[ Voor 0% gewijzigd door freelh op 19-05-2010 18:13 . Reden: Iets vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:15
Als je video wilt, dan heb je ook nog de 500D, die zit (logischerwijs) tussen de 450D en de 550D in. De 450D vind ik tegenwoordig wat te prijzig als je het vergelijkt met de D5000. 550D heeft imo pas echt meerwaarde als je Full HD erg belangrijk vindt, maar daar staat wel een dikker prijskaartje tegenover. Op zich kan je met alle body's uit de voeten, behalve dat de 450D niet kan filmen.
Voordeel van Nikon vind is de goedkope 35mm 1.8 lens die je er eventueel kan bijhalen. Die is erg fijn voor foto's in minder licht en om te filmen (focusringetje is wat breder M/A mode), maar dat is persoonlijk. Is ook de goedkoopste set die kan filmen.

Voor de rest: ff vasthouden in het echt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 20:11
1. Wat is je beschikbare budget?
~ 500 euro :)
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Ik heb de kwaliteitverschillen gezien tussen mijn Powershot A7 en een betere DSLR en het resultaat verschilt naar mijn mening zoveel.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Ik ga omnabij 3x per jaar naar de nordschleife, daar maak ik geregeld foto's (dus scheurende auto's). Ook zal ik met zo'n camera eerder geneigd zijn om foto's te maken van de omgeving en weetikhet allemaal :) Ik ga overigens er niet mee filmen
4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Ik heb nog helemaal niks :)
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Canon 450D, collega heeft hem en ziet er behoorlijk compleet uit met een 18-55mm lens. Hij was echter niet echt onder de indruk door de begrensde diafragma/sluitertijd.
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Nee, ik wil eerst de camera leren kennen.
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies! Misschien dat ik beter een andere lens kan nemen om mee te beginnen. Dat het een 450D wordt staat bijna al vast.
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Op de momenten dat ik hem gebruik veel, maar het is niet dat ik elke dag op pad ga met de camera.
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Wie weet, voorlopig dus eerst de camera en zijn opties uitproberen.
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
mijn telefoon :') en de powershot. Bij fullsize foto's maken zit er een behoorlijke ruis op waar ik niet te spreken over ben
11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Hmm, ligt aan het pakket wat aangeboden wordt.

ik heb deze (pricewatch) dus gevonden en het lijkt me een mooi pakketje om mee te beginnen :) echter zoals ik hierboven al heb gezegd is mijn collega niet te spreken over de beperkte diafragma/sluitertijd instellingen. Zal ik hier echt hinder van ondervinden of is dit gewoon leuk om mee te beginnen gezien de camera zelf natuurlijk stikt van de opties.

XBO Gamertag: BeerkeeperNL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-09 13:38

Zuurstok

Passionately curious

beperkte diafragma instellingen wil gewoon zeggen dat ie niet een super grote DoF kan creëren of dat de lens niet lichtsterk genoeg is ( beide zijn voor jou als beginner imo niet relevant )

Maar wat je nou bedoelt met ''beperkte sluitertijd instellingen'' ? :S
Ik kan me daar niks bij voorstellen, hij gaat van 30s tot 1/4000e als ik het goed uit m'n hoofd zeg, of wordt er iets anders bedoelt ?

Iemand die dit wel begrijpt? :P

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
Nop. Ik snap ook niet waarom een 450D + 18-55 kitlens als "compleet" wordt gezien. Imo is dat juist niet compleet, zeker niet voor de Nordschleife.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:55
Beerkeeper schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 21:34:

5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Canon 450D, collega heeft hem en ziet er behoorlijk compleet uit met een 18-55mm lens. Hij was echter niet echt onder de indruk door de begrensde diafragma/sluitertijd.
Dat is eigenlijk bij alle kitlenzen, als je lichtsterker wilt (groter diafragme, kleiner F nr) is de goedkoopste upgrade bv een tamron 17-50 2.8, deze heeft een vergeijkbaar bereik, maar dan over het hele bereik een diafragma van 2.8, vooral bij inzoomen is het verschil dan duidelijk. Dit soort lenzen gaan van 300 tot 1000 euro.

Een ander alternatief is bv een canon 50mm 1.8, erg leuk en betaalbaar lensje voor erbij (deze heeft dus geen zoom)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
BobF. schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 21:56:
beperkte diafragma instellingen wil gewoon zeggen dat ie niet een super grote DoF kan creëren of dat de lens niet lichtsterk genoeg is ( beide zijn voor jou als beginner imo niet relevant )

Maar wat je nou bedoelt met ''beperkte sluitertijd instellingen'' ? :S
Ik kan me daar niks bij voorstellen, hij gaat van 30s tot 1/4000e als ik het goed uit m'n hoofd zeg, of wordt er iets anders bedoelt ?

Iemand die dit wel begrijpt? :P
Ik citeer hem gewoon zoals hij het zei :) That's it. 30 seconden sluitertijd is zeker wel nice :o
Krylinck schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 21:58:
Nop. Ik snap ook niet waarom een 450D + 18-55 kitlens als "compleet" wordt gezien. Imo is dat juist niet compleet, zeker niet voor de Nordschleife.
In wat voor opzicht bedoel je dit? :)
Prulleman schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 22:04:
[...]

Dat is eigenlijk bij alle kitlenzen, als je lichtsterker wilt (groter diafragme, kleiner F nr) is de goedkoopste upgrade bv een tamron 17-50 2.8, deze heeft een vergeijkbaar bereik, maar dan over het hele bereik een diafragma van 2.8, vooral bij inzoomen is het verschil dan duidelijk. Dit soort lenzen gaan van 300 tot 1000 euro.

Een ander alternatief is bv een canon 50mm 1.8, erg leuk en betaalbaar lensje voor erbij (deze heeft dus geen zoom)
Pfoe, dat is wel een lange termijn upgrade :P Maar wel handig om te weten voor later :)
Bedankt voor de informatie!

[ Voor 45% gewijzigd door Beerkeeper op 19-05-2010 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:55
Over de sluitertijden: kijk ook even naar een "bulb" stand, als een camera die heeft kan je de sluiter zo lang je wilt openhouden (met afstandsbediening, 1x drukken om te openen, en nog een keer om te sluiten). ;)

De tamron 17-50 2.8 is trouwens een erg leuke (en betaalbare) "premium kitlens". Als de lichtsterkte jou irriteert aan de standaard kitlens is de tamron een logische keuze. :)

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je het budget iets op zou kunnen rekken zou je ook
pricewatch: Canon EOS 1000D + EF-S 18-55mm IS
met
pricewatch: Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS
kunnen nemen.
De verschillen tussen de 1000D en 450D zijn niet zo groot (waarom ben je zo zeker van de 450D eigenlijk?), behalve de 100 euro. De 55-250 IS is een prima telelens om mee te beginnen en kan op de Nordschleife zeker van pas komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

Je gaat zeker meer bereik nodig hebben om bij de Nordschleife foto's te kunnen maken. Naast je 18-55 IS is een 55-250 IS dan erg leuk. Wordt wel erg crap met je budget, maar wat dat betreft voldoet een 1000D trouwens ook net zo goed. Zit je op zo'n 600 euro nieuw, tweedehands moet lukken voor 500 euro. En dan heb je een veel leuker setje dan een 450D met alleen een 18-55 IS.

Twee mensen, één gedachte O+

[ Voor 4% gewijzigd door Muthas op 19-05-2010 22:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beerkeeper
PowerUp schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 22:17:
Als je het budget iets op zou kunnen rekken zou je ook
pricewatch: Canon EOS 1000D + EF-S 18-55mm IS
met
pricewatch: Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS
kunnen nemen.
De verschillen tussen de 1000D en 450D zijn niet zo groot (waarom ben je zo zeker van de 450D eigenlijk?), behalve de 100 euro. De 55-250 IS is een prima telelens om mee te beginnen en kan op de Nordschleife zeker van pas komen.
Oeh dat ziet er ook zeer goed uit! Nu zie ik alleen niet hoever je kan zoomen met dat setje, enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Muthas
  • Registratie: December 2005
  • Niet online

Muthas

O+

250/18 = ongeveer 14x optische zoom in compactcamera-termen. Via http://www.tamron.eu/en/lenses/focal-length-comparison.html kan je het zelf ook zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freelh
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 08-09 20:24
@BarôZZa: Thanks, goede tip, ik ga er zeker werk van maken!
Blij dat 'k GoT nog eens raadpleeg, het zal zeker niet de laatste keer zijn. De volgende keer is hopelijk in het topic testcase ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Laatst online: 15:02
hoeveel keer zoom is toch niet alles ook? een 28-300 of een 18-300 kunnen dingen precies even dichtbij halen, je kunt alleen minder ver uitzoomen, en daar heb je bij fotograveren van andered ingen dan mensen of dingen van dichtbij, volgens mij weinig aan? op de nordschleife merk je dus waarschijnlijk geen verschil.

het grotere zoombereik kan wel juist weer concessies betekenen aan licht, of vertekening.
maar dat is geen wetmatigheid natuurlijk..

En ik wilde wel even melding maken van dat ik op marktplaats een d90 heb gekocht met een sigma 18-200 !
heb alleen dat ie soms F- - weergeeft. betekent dat er geen lens is gemonteerd.
blijkbaar maakt de lens dan dus geen goed contact, tikkeltje "aandraaien"lost dat dan op. is dit een bekend kwaaltje, of een probleem? ik wil een 2e hands paard niet in de bek kijken, maar is het normaal dat dit soms gebeurt, of is het echt iets dat "stuk" is?

ben wel al flink aan het spelen geweest, en toen toch maar een handleiding erbij gepakt.
t wordt me al aardg uidelijk hoe alles werkt.

maar scherptediepte en daar mee spelen is wel lastig als je het effect pas echt ziet als je hebt afgedrukt. ( als je in M stand dus zowel diafragma en sluitertijd zelf bepaalt. ok, je zite wel of de foto te licht of te donker gaat worden, maar dan nog moet je wel een goeie balans vinden die je de scherpte diepte geeft die je wilt.en in combinatie met meer of minder zoomen, is het resultaat van diafragma ook weer anders. en moet je goed je camera stil houden om echt iets te kunnen vergelijken...

ik ben er verder erg tevreden over, ben vooral fotos van de tuin aan het makenis iets van 12 meter diep dus dat gaat prima, om te kijken hoe de camera werkt.

heb wel ontdekt dat als ik echt een closup of zo wil maken van een vogel, dat 18-200 niet veel zoom is, je krijgt nog veel omgeving erbij, of je moet geluk hebben dat ie niet achter in de tuin is gaan zitten.

iemand tips voor andere lenzen? op marktplaats wel wat met 400 lenzen gezien, maar ik kijk er wle tegenop om met een lens van 30 cm of meer te gaan lopen?
en een aantal lenzen hebben dan weer een vaste brandpuntafstand, of je komt in lenzen van 400 euro en meer... dat is wat veel voor om te kijken hoe die het doet.

ik zag ook dat je in dat soort lenzen ook meer aanbod hebt voor andere merken.

[ Voor 44% gewijzigd door engelbertus op 19-05-2010 23:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Muthas schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 22:17:
Je gaat zeker meer bereik nodig hebben om bij de Nordschleife foto's te kunnen maken. Naast je 18-55 IS is een 55-250 IS dan erg leuk. Wordt wel erg crap met je budget, maar wat dat betreft voldoet een 1000D trouwens ook net zo goed. Zit je op zo'n 600 euro nieuw, tweedehands moet lukken voor 500 euro. En dan heb je een veel leuker setje dan een 450D met alleen een 18-55 IS.

Twee mensen, één gedachte O+
Is ook maar net waar je gaat staan. Als je bijvoorbeeld bij Bergwerk gaat staan heb je aan een 18-55 meer dan genoeg. Maar op de meeste plekken is 200mm wel prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
engelbertus schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 22:57:
hoeveel keer zoom is toch niet alles ook? een 28-300 of een 18-300 kunnen dingen precies even dichtbij halen, je kunt alleen minder ver uitzoomen, en daar heb je bij fotograveren van andered ingen dan mensen of dingen van dichtbij, volgens mij weinig aan? op de nordschleife merk je dus waarschijnlijk geen verschil.
De meeste compactjes starten bij 28-35 mm, het aantal keer zoom zegt dan wel wat over hoe dichtbij je wat kan krijgen. Bij dSLR's gaat dat inderdaad niet meer op, een Sigma 200-500 is echt een stuk meer tele dan een Tamron 17-50, ook al heeft de sigma 2,5x zoom en de tamron 2,9x.
Het is m.i. dan ook beter om het woord "zoom" te vermijden en in plaats daarvan "tele" te gebruiken, dat kan een hoop verwarring voorkomen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ja, maar 300 ( of 200, en 500 en zo, wijst op tele, 18-50 op wide.mij is verteld dat "50" ongeveer is wat je ziet zonder lenzen, dus met het blote oog. duus daarboven ben je eigenlijk al aan het ïnzoomen, of kun je al over tele spreken.

jemoet verder ook niet macro verwarren met tele of wide..(groothoek)

macro betekent volgens mij dat je dingen van heel dichtbij op de foto kunt zetten, evt nog in kunt zoomen en scherpstellen. met andere lenzen moet je minimaal bijvoorbeeld 50 cm van je voorwerp zitten met de lens, anders krijg je het niet scherpgesteld. dat heeftd dan volgens mij niks te maken met of je een tele of groothoeklens hebt.

om een bij dus scherp op de foto te krijgen, zeg maar beeld vullend, moet je er dicht op zitten, of ver in kunnen zoomen, en nog scherp kunnen stellen. dan is het dus een macro lens?

je kunt dus eigenlijk met betrekking to zoom alleen spreken over een vergroting of zoom bereik, niet over hoeveel keer zoom een lens is. de vergroting is afhankelijk van de brandpuntsafstand en dat kun je uitdrukken in bijvoorbeeld 18-200 en is dus niet hetzelfde als "zoom bereik.", want dat is dus eigenlijk het brandpuntsbereik.

voor de vergrotingsfactor moet je ook nog meerekenen of je een ouderwetse camera het, of een digitale, want een ouderwetse 35 mm camera heeft een groter öpname" oppervlak, dan een digitale camera, omdat die sensor kleiner is dan 35 mm. die factor is geloof ik nog 15 keer.
bij een digitale camera heb e dus bij dezelfde brandpuntsafstand een kleiner beeld op de foto.

bij duurdere cameras heb je dan weer "Full Frame" sensors, die dus net zo groot zijn als 35 mm.

er is ook een naam oor die kleinere sensors, maar dei weet ik ff niet.

[ Voor 46% gewijzigd door engelbertus op 19-05-2010 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

maar het verschilt dan ook weer tussen groothoek en tele objectieven hoeveel de minimale scherpstel afstand bedraagt.

Tele lenzen doen dikwijls pas na +/- 1m, waarbij dat bij groothoek en standaard objectieven al minder bij is.

overigens wordt 50mm door velen aangehouden als ''dit is wat je met het oog ziet'', maar dat vind ik absoluut niet zo. Ik vind zelf 35mm ( of zelfs 28mm ) op fullframe ''dat wat je ziet, is wat je krijgt''

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
Als jij door de viewfinder kijkt als je een 50mm prime hebt, zie je dezelfde vergroting als dat je er niet doorheen zou kijken. Qua beeldhoek is het echt een heel ander verhaal en als je een foto maakt op 28mm ben ik het met je eens dat dat ongeveer de beeldhoek van onze ogen benadert. Vergroting en beeldhoek zijn twee heel andere dingen. :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!
macro betekent volgens mij dat je dingen van heel dichtbij op de foto kunt zetten, evt nog in kunt zoomen en scherpstellen. met andere lenzen moet je minimaal bijvoorbeeld 50 cm van je voorwerp zitten met de lens, anders krijg je het niet scherpgesteld. dat heeftd dan volgens mij niks te maken met of je een tele of groothoeklens hebt.
Officieel is een lens een macro-lens als het beeld op de sensor even groot of groter is dan het gefotografeerde object (1:1 of hoger). In de praktijk betekent dat meestal dat je nog heel dichtbij je onderwerp kan scherpstellen. Overigens hebben lensfabrikanten (vooral Sigma) er een handje van om al heel snel Macro in de naam te zetten, terwijl ze meestal niet verder komen dan 1:2 of 1:3.
voor de vergrotingsfactor moet je ook nog meerekenen of je een ouderwetse camera het, of een digitale, want een ouderwetse 35 mm camera heeft een groter öpname" oppervlak, dan een digitale camera, omdat die sensor kleiner is dan 35 mm. die factor is geloof ik nog 15 keer.
bij een digitale camera heb e dus bij dezelfde brandpuntsafstand een kleiner beeld op de foto.
Het hangt van het soort sensor in de digitale camera af:
Fullframe: 1x
APS-H: 1.3x
APS-C Sony/Nikon: 1.5x
APS-C Canon: 1.6x
(micro)FourThirds: 2x
Bij compactcamera's kan het nog veel verder oplopen door de minisensors die daar in zitten.
BobF. schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 23:25:
overigens wordt 50mm door velen aangehouden als ''dit is wat je met het oog ziet'', maar dat vind ik absoluut niet zo. Ik vind zelf 35mm ( of zelfs 28mm ) op fullframe ''dat wat je ziet, is wat je krijgt''
Wat vergroting betreft vind ik 50 mm op APS-C wel aardig overeen komen met wat mijn oog ziet. Het totale beeld is een heel ander verhaal.

[ Voor 10% gewijzigd door PowerUp op 19-05-2010 23:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
@bobf, misschien dat dat te maken heeft met full frame / niet full frame?

maar goed, in werkelijkheid kijk je met twee ogen, dus dat vergroot ook e beeld, ook kijkt je oog niet naar een punt, maar heb je als je ergens naar kijt toch wel het idee dat je alles scherp ziet, dit omdat je ook de onscherpe informatie verwerkt.

theoretisch kun je maar van 1 pixel zegen dat die scherp op e oog komt, maar dan zou je dus ook slechst 1 pixel tegelijk zien, in werkelijkheid neem je toch de hele wereld waar. het lijkt dan dus alsof je een grotere hoek kunt zien met twee normale dynamische ogen dan door 1, niet dynamische, lens.

en kijken met je ogen is zo dynamisch dat je ook niet te maken krijgt met scherptediepte, tenminste niet bewust. op een foto is daadwerkelijk keihard de achtegrond en voorgrond niet scherp, met je ogen merk je daar weinig van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De beeldhoek van een 50mm lens op fullframe komt nagenoeg overeen de beeldhoek van 1 oog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
BobF. schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 23:25:
maar het verschilt dan ook weer tussen groothoek en tele objectieven hoeveel de minimale scherpstel afstand bedraagt.

Tele lenzen doen dikwijls pas na +/- 1m, waarbij dat bij groothoek en standaard objectieven al minder bij is.

Het gaat om het gedeelte wat je scherp ziet. Je kan normaal gesproken niet lezen vanuit je ooghoeken wanneer je recht naar voren kijkt, terwijl je het wel 'ziet'.

50mm op FF of 35mm op crop zorgt dus over het algemeen voor een rustig en natuurlijk beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razesdark
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:28
Ik zit nu met name te kijken naar de 500D en de 550D.
Maar ik kan maar weinig verschillen ontdekken tussen de twee behalve een iets groter scherm en iets meer EV instellingen en iets meer megapixels.

Is de 550D echt die ~100 euro meer waard ?

[ Voor 10% gewijzigd door Razesdark op 20-05-2010 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Imo alleen als je filmen op 1080p belangrijk vindt. Zitten nog wat kleine verschilletjes tussen, maar dat is de main feature.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razesdark
BarôZZa schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 13:59:
Imo alleen als je filmen op 1080p belangrijk vindt. Zitten nog wat kleine verschilletjes tussen, maar dat is de main feature.
Juistem, filmen doe ik wel met een film camera. Dank u voor de info

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
Waarom dan geen 450D? By the way, met een 550D filmen geeft hele mooie resultaten hoor. Ze hebben laatst de slotaflevering van het seizoen van House opgenomen met de 5D MII, die vrijwel dezelfde filmfunctie heeft als de 550D. Een goede microfoon erop en je hebt een hele goede filmcamera.

[ Voor 86% gewijzigd door Krylinck op 20-05-2010 14:11 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op het gebied van filmen zit er wel meer verschil tussen hoor: Het video-dSLR hardware topic ;)

Daarnaast is het scherm niet zozeer groter, maar in een 3:2 verhouding, net als je foto. Dat is wel een heel handige functie. Daarnaast krijg je nog wat crop ruimte cadeau. Of dat allemaal de premium waard is weet alleen jij ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Ik heb op mijn camera soms de melding F- -
dus geen diafragma instelling, maar kan ook betekenen dat er geen lens is gemonteerd. als ik de lens dan een beetje probeer te verdraaien doet ie het weer. er izt dus als het ware een beetje speling op denk ik? waar kan dat aan liggen? is er iets aan te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

contactpuntjes schoonmaken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Ok,
Ik heb hem 2e hands gekocht, en heb hem net. Ik dacht: "laat ik de boel maar niet meteen uit elkaar slopen." stel dat er iets los zit.. dan houdt ik dat over bij het weer in elkaar zetten:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
nee, met sigma 18-200

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

universal creations schreef op woensdag 19 mei 2010 @ 23:52:
De beeldhoek van een 50mm lens op fullframe komt nagenoeg overeen de beeldhoek van 1 oog.
Mijn oog ziet heel wat meer hoor. de redenering met die 50mm staat hier duidelijk uitgelegd: http://blog.dpreview.com/...t-is-a-standard-lens.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ik denk dt het idee over een normale lens mensen boiet om wat er op staat omdat de focal length nu eenmaal de zoom of de groote van een onderwerp, op de sensor plaatst.
ik denk dat dat niet is wat er bedoeld wordt met normaal.

ik denk dat er juist bedoeld wordt dat de grootte verhouding van verschillende onderwerpen in 1 foto op die afstand, met die focal length, er net zo uitziet, als dat je op diezelfde plek met je blote oog kijkt.

het heeft dus eigenlijk helemaal niets te maken met hoe ver je iets van je af houdtm en hoe groot het plaatje is.

gemakkelijk een berekening uitvoeren zal lastig gaan omdat je als je met het blote oog kijjkt, het beeld zich vormt op de binnenkant van je oog, dat heeft een klein opprvlak dn de sensor of film in je camera, ook is je camera dichter bij het onderwerp geplaatst, en zou je bij inzoomen ook de afstand van de camera tot het onderwerp moeten corrigeren voor de langer of korter wordende lens moeten berekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedel
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-08 22:53

jedel

Kevlar

Na nog wat studie te hebben gemaakt zit ik dus erg te twijfelen tussen de 50D en D90.

Heeft iemand nog grote voor/ na-delen ten opzichte van deze 2 camera's?

50D
voordeel
de meeste mensen in mijn omgeving hebben een canon (lensen lenen)
Nadeel CF ipv SD

90D
voordeel
betere goedkopere kit lenzen?
video

nu ook XP² workstation --> xp2200² = 3600MHz computing power bp6 (stof-vanger)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je de mensen in je omgeving buitne beschouwing laat. Welke camera wil je 't liefst oppakken om mee aan de gang te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

50D: Wat steviger gebouwd, voelt wat meer pro aan. Ik vind het instelwieltje echter wat te veel naar onderen staan om vlot te kunnen gebruiken, dus voel even zelf aan wat voor jou het beste werkt. 50D heeft ook een hogere fps (6.3 vs 4.5) en wat meer megapixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

There, i fixed it :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:40

Milo.

klik

Ik heb zelf een 40D en had een paar dagen een D90 hier in huis en vind toch echt dat zonder grip de D90 prettiger vasthoudt met de kitlens.
De xxD van canon oogt en voelt wel robuuster. Zoals Teun_2 zegt, het wieltje achterop zit wat moeilijk, bij nikon zit die wat logischer. De D90 is ook ietssssjes kleiner dan de 50D, en wat leuker vormgegeven. (canons zien er zo ouderwets uit hehe)

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedel

jedel

Kevlar

ik vindt ze beide goed in de hand liggen....
Bediening vindt ik erg moeilijk te testen als er een (heel) even in je hand hebt.

ik geloof niet direct dat ik de hogere fps ga gebruiken. (maar is wel handig dat het kan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedel

jedel

Kevlar

leg eens uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jedel schreef op vrijdag 21 mei 2010 @ 22:27:
ik vindt ze beide goed in de hand liggen....
Bediening vindt ik erg moeilijk te testen als er een (heel) even in je hand hebt.
Moet je ze langer testen
ik geloof niet direct dat ik de hogere fps ga gebruiken. (maar is wel handig dat het kan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

moeilijker kwijt te raken, steviger ( dus kan wat meer vallen bv hebben, ik durf een CF kaartje bv makkelijk in het sneeuw te gooien, een SD echt niet ) , geen gezeik met sdhc, sdxc ;)

waarbij die stevigheid en sdhc, sdxc voor mij het hoogste telt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razesdark
Krylinck schreef op donderdag 20 mei 2010 @ 14:10:
Waarom dan geen 450D? By the way, met een 550D filmen geeft hele mooie resultaten hoor. Ze hebben laatst de slotaflevering van het seizoen van House opgenomen met de 5D MII, die vrijwel dezelfde filmfunctie heeft als de 550D. Een goede microfoon erop en je hebt een hele goede filmcamera.
Met name omdat ik in dit topic las dat zodra je van de standaard kit-lens afstapt de 500D te prefereren valt over de 450D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bedoel je dit stuk?

In our tests, we didn’t notice much difference in terms of real-life detail, especially when the 500D / T1i was fitted with the standard EF-S 18-55mm IS kit lens, although there’s the potential for superior resolving power if you fit better optics. Noise levels were similar at lower sensitivities, although at 800 and especially 1600 ISO, the 500D / T1i avoids the chroma artefacts of its predecessor. But in terms of overall image quality, there’s not much in it.

Dit impliceert dat het hier om oplossend vermogen gaat. Hou er dan wel rekening dat die "better optics" behoorlijk prijzig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:55
SDXC?

Wil je echt 64 GB aan fotos op 1 kaartje? Ik begin hem met 8 GB al te knijpen (maar een 8 GB kaartje was op het moment van kopen even duur als een 4 GB kaartje dus ging ik toch voor de 8) :S

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dosed
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-09 13:59
Na een tijdje hier niet meer gepost te hebben nadat ik advies had gevraagd over mijn eerste dslr ( Dosed in "[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 4" ) wil ik jullie even laten weten dat ik volgende week een Canon 500D ga halen :) Het budget is wat gegroeid namelijk en daardoor voor de 500D gekozen ipv de 450D.

Heb voor de 500D gekozen voornamelijk voor het schermpje met grotere resolutie, en om te filmen is een leuke bijkomstigheid dan (ik verwacht er niet te veel van hoor).

Ik zit alleen nog te dubben wat voor lens ik er extra bij zal schaffen. Het zal in ieder geval een 70/300 worden, maar een tamron/canon of nog een ander merk?

In ieder geval wil ik jullie nog bedanken voor de info van een paar week geleden :)

-edit-
Wat zijn enkele goede webwinkels om het hele handeltje te bestellen? Of toch aan te raden om het bij een fotozaak te kopen. (Ik werk zelf in een pc winkel, maar alle canon producten gaan naar hetzelfde reparatie centrum hier in nederland, dus mocht er iets defect zijn kan ik het altijd zelf regelen via de pc winkel.)

[ Voor 17% gewijzigd door Dosed op 22-05-2010 16:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Dat is goed nieuws voor je.
Ik zou gaan voor een canon variant. Of de 55-250.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GGdiArgos
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:43
Dosed schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 16:24:
Na een tijdje hier niet meer gepost te hebben nadat ik advies had gevraagd over mijn eerste dslr ( Dosed in "[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 4" ) wil ik jullie even laten weten dat ik volgende week een Canon 500D ga halen :) Het budget is wat gegroeid namelijk en daardoor voor de 500D gekozen ipv de 450D....
Bij de mediamarkt kun je de 500d halen met kitlens voor 497 euro (zie ook de aanbiedingen), vandaag open tot 19:00, just saying ... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dosed
GGdiArgos schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 17:11:
[...]

Bij de mediamarkt kun je de 500d halen met kitlens voor 497 euro (zie ook de aanbiedingen), vandaag open tot 19:00, just saying ... :)
Geen vervoer helaas om naar de dichtsbijzijnde MM te gaan momenteel :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Nu online
@dosed MediaMarkt heeft ook een webshop.

Heb nu ongeveer een kleine 3 weken mijn Olympus E520.
Nu zie ik bij de Media Markt de actie Foto Mania.
Eigenlijk had ik beter kunnen wachten, had ik nu voor hetzelfde geld een betere camera gehad...
maar ja dat hou je altijd helaas.

Heb mijn E520 eigenlijk nog nauwelijks gebruikt... :P (alleen tripje naar Berlijn)

[ Voor 10% gewijzigd door Deezers op 24-05-2010 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dosed
@dennis, daar stond die toen nog gewoon voor 599 (zoiets) Ik zie dat die momenteel met de photomania actie voor 519 staat. Ik denk dat ik morgen maar eens naar de mediamarkt toe ga :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Dennis Lammers schreef op maandag 24 mei 2010 @ 22:10:
@dosed MediaMarkt heeft ook een webshop.

Heb nu ongeveer een kleine 3 weken mijn Olympus E520.
Nu zie ik bij de Media Markt de actie Foto Mania.
Eigenlijk had ik beter kunnen wachten, had ik nu voor hetzelfde geld een betere camera gehad...
maar ja dat hou je altijd helaas.

Heb mijn E520 eigenlijk nog nauwelijks gebruikt... :P (alleen tripje naar Berlijn)
Paar weken terug had je imo ook wel een reeks betere camera's dan de Olympus E520 voor ongeveer hetzelfde bedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dosed
Scirocco schreef op zaterdag 22 mei 2010 @ 16:25:
Dat is goed nieuws voor je.
Ik zou gaan voor een canon variant. Of de 55-250.
Gisteren is een oom van me geweest, en die doet z'n canon spullen weg toevallig. Dus krijg een Canon EF 70-200mm F/2.8 L USM van hem. Kan ik weer een leuke extra accessoire halen ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 2be
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12-09 09:47

2be

Ik zou graag een spiegel reflex willen kopen. Nu heeft een collega me vandaag de body van de Canon 30D aangeboden voor €250,- euro. Is dit een goede deal of kan ik beter voor een 50d of 500d gaan in combinatie met een lenzenset? Ik moet bij de 30D namelijk ook nog losse lenzen kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GGdiArgos
2be schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 11:12:
Ik zou graag een spiegel reflex willen kopen. Nu heeft een collega me vandaag de body van de Canon 30D aangeboden voor €250,- euro. Is dit een goede deal of kan ik beter voor een 50d of 500d gaan in combinatie met een lenzenset? Ik moet bij de 30D namelijk ook nog losse lenzen kopen.
Hmm een 30d stamt uit 2006, 2e hands voor 250 euro, dat vind ik wel veel geld eigenlijk. Zeker als je er geen lenzen bij krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:10

Fiber

Beaches are for storming.

Dosed schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 10:54:
[...]

Gisteren is een oom van me geweest, en die doet z'n canon spullen weg toevallig. Dus krijg een Canon EF 70-200mm F/2.8 L USM van hem. Kan ik weer een leuke extra accessoire halen ^^
Doe mij ook zo'n oom...! :)

Mischien naast accessoires eerst een 50D met grip halen ipv een 500D. Die lens is vrij groot en weegt ruim 1.3 kg! :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GGdiArgos
Fiber schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 11:24:
[...]

Doe mij ook zo'n oom...! :)

Mischien naast accessoires eerst een 50D met grip halen ipv een 500D. Die lens is vrij groot en weegt ruim 1.3 kg! :)
En een abonnement bij de lokale fitnessclub ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dosed
Ik ga denk ik gewoon voor een 500d met grip, extra accu, lowepro tas, 2x class 6 sdhc kaartjes 4gb of 8gb. Kan wel weer steeds een ander toestel gaan nemen, maar zo kan je door blijven gaan. Ben al van een 450d naar een 500d gegaan namelijk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Laatst online: 09-09 15:05
Omdat het foto-mania is bij MediaMarkt heeft mijn vriendin (100% starter) een Canon EOS 1000D EF 18-55.

Is dit geen 'overdreven' start model? Vind de prijs (329) aan de goede kant namelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
1000D is hier, denk ik, toch wel vrij uitvoerig besproken. Heeft net zoals elke andere entry-level camera, z'n voors en tegens maar is niet slecht voro een eerste camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GGdiArgos
the-edge schreef op dinsdag 25 mei 2010 @ 12:53:
Omdat het foto-mania is bij MediaMarkt heeft mijn vriendin (100% starter) een Canon EOS 1000D EF 18-55.

Is dit geen 'overdreven' start model? Vind de prijs (329) aan de goede kant namelijk..
Hoe bedoel je overdreven? De prijs is goed, maar let wel op de lens; deze is zonder beeldstabilisatie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Laatst online: 09-09 15:05
Excuses, had beter door dit topic moeten zoeken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GGdiArgos
Overigens een hele rare vraag misschien, maar als je gaat vliegen met een dslr, moet je dan altijd je lens van de camera afhalen, ik ken iemand die dat doet, omdat ie bang is dat de lens zo vast komt te zitten, dat ie hem nooit meer los krijgt, maar aan de andere kant denk ik; zo laat je wel heel veel stof binnenkomen...
Pagina: 1 ... 69 ... 77 Laatste

Dit topic is gesloten.