hoeveel keer zoom is toch niet alles ook? een 28-300 of een 18-300 kunnen dingen precies even dichtbij halen, je kunt alleen minder ver uitzoomen, en daar heb je bij fotograveren van andered ingen dan mensen of dingen van dichtbij, volgens mij weinig aan? op de nordschleife merk je dus waarschijnlijk geen verschil.
het grotere zoombereik kan wel juist weer concessies betekenen aan licht, of vertekening.
maar dat is geen wetmatigheid natuurlijk..
En ik wilde wel even melding maken van dat ik op marktplaats een d90 heb gekocht met een sigma 18-200 !
heb alleen dat ie soms F- - weergeeft. betekent dat er geen lens is gemonteerd.
blijkbaar maakt de lens dan dus geen goed contact, tikkeltje "aandraaien"lost dat dan op. is dit een bekend kwaaltje, of een probleem? ik wil een 2e hands paard niet in de bek kijken, maar is het normaal dat dit soms gebeurt, of is het echt iets dat "stuk" is?
ben wel al flink aan het spelen geweest, en toen toch maar een handleiding erbij gepakt.
t wordt me al aardg uidelijk hoe alles werkt.
maar scherptediepte en daar mee spelen is wel lastig als je het effect pas echt ziet als je hebt afgedrukt. ( als je in M stand dus zowel diafragma en sluitertijd zelf bepaalt. ok, je zite wel of de foto te licht of te donker gaat worden, maar dan nog moet je wel een goeie balans vinden die je de scherpte diepte geeft die je wilt.en in combinatie met meer of minder zoomen, is het resultaat van diafragma ook weer anders. en moet je goed je camera stil houden om echt iets te kunnen vergelijken...
ik ben er verder erg tevreden over, ben vooral fotos van de tuin aan het makenis iets van 12 meter diep dus dat gaat prima, om te kijken hoe de camera werkt.
heb wel ontdekt dat als ik echt een closup of zo wil maken van een vogel, dat 18-200 niet veel zoom is, je krijgt nog veel omgeving erbij, of je moet geluk hebben dat ie niet achter in de tuin is gaan zitten.
iemand tips voor andere lenzen? op marktplaats wel wat met 400 lenzen gezien, maar ik kijk er wle tegenop om met een lens van 30 cm of meer te gaan lopen?
en een aantal lenzen hebben dan weer een vaste brandpuntafstand, of je komt in lenzen van 400 euro en meer... dat is wat veel voor om te kijken hoe die het doet.
ik zag ook dat je in dat soort lenzen ook meer aanbod hebt voor andere merken.
[
Voor 44% gewijzigd door
engelbertus op 19-05-2010 23:05
]