[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 68 ... 77 Laatste
Acties:
  • 372.581 views

Onderwerpen

Alle 126 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 08:01
Ik ben erover aan het nadenken om mijn 450D te vervangen door een tweedehands 40D. Dit kan ik dan doen met een kleine opleg. Denken jullie dat dit een goed idee is? Ik ga erop achteruit qua megapixels, maar dat maakt niet zoveel uit dacht ik. Ga ik er op een ander vlak op achteruit? Qua ISO prestaties, qualiteit van de sensor... Ik weet dat ik er erg op vooruit ga qua AF, zoeker, ergonomie, maar ik wil er zeker van zijn dat ik op geen enkel ander vlak erop achteruit ga. Wat denken jullie? :)

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-03 01:02
freddyronny schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 19:47:
Ik ben erover aan het nadenken om mijn 450D te vervangen door een tweedehands 40D. Dit kan ik dan doen met een kleine opleg. Denken jullie dat dit een goed idee is? Ik ga erop achteruit qua megapixels, maar dat maakt niet zoveel uit dacht ik. Ga ik er op een ander vlak op achteruit? Qua ISO prestaties, qualiteit van de sensor... Ik weet dat ik er erg op vooruit ga qua AF, zoeker, ergonomie, maar ik wil er zeker van zijn dat ik op geen enkel ander vlak erop achteruit ga. Wat denken jullie? :)
http://dxomark.com/index....and)/Canon/(brand2)/Canon
Het lijkt of de sensors allebei hetzelfde zijn op 2MP na. Verder nog een ding dat ik kan verzinnen is dat je geplande 40D tweedehands is. Verder geen ramp als ie gewoon latijd goed behandeld is en maar weinig klicks heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:01

breinonline

Are you afraid to be known?

Prima overstap, daar ga je geen spijt van krijgen. Behoudens de megapixels ga je er echt niet op achteruit.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
photofreak schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 19:53:
[...]

http://dxomark.com/index....and)/Canon/(brand2)/Canon
Het lijkt of de sensors allebei hetzelfde zijn op 2MP na. Verder nog een ding dat ik kan verzinnen is dat je geplande 40D tweedehands is. Verder geen ramp als ie gewoon latijd goed behandeld is en maar weinig klicks heeft.
Hij heeft al vrij veel clicks (voor mijn gevoel dan), 36 463 clicks. Hij is ook van oktober 2007. De sluiter staat gerated voor 100.000 clicks, dus ik denk dat dat geen probleem is? De camera zelf is nog in heel goede staat, eigenlijk geen beschadigingen (toch niet te zien op de foto's).
Hoeveel zou ik moeten betalen voor een 40D van oktober 2007 met 36 463 clicks? Het is enkel de body, met 1 batterij, nekkoord, doos, manual... Dus geen lenzen, grips, batterijen of dergelijke bij.
En voor hoeveel zou ik mijn 450D verkocht kunnen krijgen? Dit ook enkel de 'standaard', body, batterij, nekkoord, bodydop, doos, manual... Die heeft een kleine 10 000 clicks en is van september 2009.

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
freddyronny schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 20:02:
[...]

Hij heeft al vrij veel clicks (voor mijn gevoel dan), 36 463 clicks. Hij is ook van oktober 2007. De sluiter staat gerated voor 100.000 clicks, dus ik denk dat dat geen probleem is? De camera zelf is nog in heel goede staat, eigenlijk geen beschadigingen (toch niet te zien op de foto's).
Hoeveel zou ik moeten betalen voor een 40D van oktober 2007 met 36 463 clicks? Het is enkel de body, met 1 batterij, nekkoord, doos, manual... Dus geen lenzen, grips, batterijen of dergelijke bij.
En voor hoeveel zou ik mijn 450D verkocht kunnen krijgen? Dit ook enkel de 'standaard', body, batterij, nekkoord, bodydop, doos, manual... Die heeft een kleine 10 000 clicks en is van september 2009.
Dat is voor een 40D rond de 450 euro en voor een 450D rond de 350 euro. Is maar een indicatie als ik op marktplaats rondkijk. Maar bij bieden kan het zijn dat mensen nog net wat hoger bieden dan de vraagprijs, maar dit is meestal alleen als het een erg aantrekkelijke prijs is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tenzij de geschiedenis van de 40d helemaal bekend is zou ik of de prijs iet sproberen te drukken of naar eentje met minder op de teller kijken. 36k is op zich niet super veel maar er zijn er ongetwijfeld ook met minder omdat ze als statussymbool gekocht zijn.

Nadeel met canon is wel weer dat de teller uit de exif niet zo betrouwbaar schijnt te zijn als bij nikon.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
Wijnands schreef op dinsdag 11 mei 2010 @ 21:48:
Tenzij de geschiedenis van de 40d helemaal bekend is zou ik of de prijs iet sproberen te drukken of naar eentje met minder op de teller kijken. 36k is op zich niet super veel maar er zijn er ongetwijfeld ook met minder omdat ze als statussymbool gekocht zijn.

Nadeel met canon is wel weer dat de teller uit de exif niet zo betrouwbaar schijnt te zijn als bij nikon.
Ik ga inderdaad op zoek gaan naar een andere, de verkoper doet moeilijk over de prijs. Hij wil hem niet verkopen voor onder de 550€... Terwijl je een nieuwe 50D kunt kopen voor 599€ 8)7 Ik ga dus nog wat verder kijken naar een alternatieve 40D :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03:58

Fiber

Beaches are for storming.

Tja, eigenlijk niet eens zo heel gek, in de pricewatch is de 40D ook 300 Euro duurder dan de 50D, side-by-side op dpreview zijn er maar 2 of 3 significante verschillen te ontdekken, en de conclusie van de 50D in depth review was ook niet geheel overtuigend....: We're by no means saying the 50Ds image quality is bad but it's simply not significantly better than the ten megapixel 40D. In some areas such as dynamic range and high ISO performance it's actually worse and that simply makes you wonder if the EOS 50D could have been an (even) better camera if its sensor had a slightly more moderate resolution. ;)

(Natuurlijk is dit niet geheel serieus, quote ik nu selectief, en is de 40D waarschijnlijk niet eens meer nieuw leverbaar, maar toch, de 40D is gewoon een erg goede camera en het zou mij zelfs niets verbazen als er mensen zijn die de 40D liever hebben dan de 50D.)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:40

Milo.

klik

Nou.. ik heb een 40d maar begin nu wel een beeetje te twijfelen of de 50d niet handiger is (micro adjust bijvoorbeeld lijkt me wel handig). Met name nu de nieuwprijs van de 50d enorm aan het dalen is lijkt me een overstap niet uitgesloten. Maar goed zoals al vermeld wordt brengt een 40d tweedehands niet erg veel op, dus dat houdt me een beetje tegen.
(erg lekkere camera trouwens zo een xxd! ook voor beginners)

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je in dezelfde klasse blijft heeft het meestal zin om een generatie over te slaan tenzij er iets op zit wat je echt nodig hebt. Ik zou dus lekker even wachten op de 60D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannenkoek
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-09 11:07
Hoi allemaal,

Ik ga van de week een canon 350D ophalen van marktplaats maar zoek er nog een goede lens bij. De canon die ik koop komt met een Tamron 19-35, maar ik wil nog een lens met een groter zoombereik voor tijdens bijvoorbeeld een safari (je weet immers maar nooit hoever de beestjes weg liggen :P).

Ik snap er alleen echt niets meer van welke lenzen nou compatible zijn met de Canon 350D. Zijn er nou lenzen voor analoog en digitaal, of zijn deze hetzelfde? Ik heb al wel begrepen dat de lens in ieder geval met een EF of EF-s fitting moet zijn.

Ook zijn er gigantische verschillen in prijzen terwijl de lenzen qua specificaties (in mijn ogen) nagenoeg gelijk zijn. Zouden jullie mij hier iets meer over kunnen vertellen?

Mijn budget ligt rond de 75 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

75 Euro is vrij krap.... Nieuw begint het iets boven de 100:
http://tweakers.net/price...O-VMoGae1J-0vqdh_w_eVUvoC

Tweedehands, bijv zoiets:
http://link.marktplaats.nl/343835575
Maar die is eigenlijk al te duur, dan kun je beter nieuw kopen....

De pricewatch: Canon EF 75-300mm f/4-5.6 III , pricewatch: Tamron AF 70-300mm f/4.0-5.6 Di LD Macro (Canon) en pricewatch: Sigma 70-300mm f/4-5.6 DG Macro (Canon) zijn ongeveer even duur. Vraag eens in het Canon topic welke het beste is.... :)

[ Voor 3% gewijzigd door Fiber op 12-05-2010 17:44 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1. Wat is je beschikbare budget?
Ongeveer 700 euro
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Mijn zoon doet aan competie wielrennen. Wil mooie actiefoto's maken. IK denk dat ik hier een dslr voor nodig heb. Ik veronderstel dat een bridge niet snel genoeg is. Nu heb ik een compact, reageert veel te traag, met continu opname heb ik soms met wat geluk een goede foto.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
In eerste instantie voor de wedstrijden van mijn zoon. Daarnaast vindt ik het leuk portretten te maken, en natuurlijk de vakantiefoto's.
Ik wil goede scherpe foto's, maar formaat 10*15 is OK, ga geen grote prints maken.
4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee.
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Nikon D5000, ik weet wel niet goed waarom.
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Ik heb wat zoom nodig om in wedstrijden foto's te maken. Zonder zoom moet ik de wielrenners van dichtbij trekken, dan ben ik vaak te lmaat om mijn zoon eruit te halen.
IK vraag me af of ik kan starten met een 18-105. Lijkt me redelijk all-round. Of start ik toch beter met een 18-55 en later nog een zoom erbij. Levert dit merkaar betere resultaten?
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Ik wil het liefst advies.
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
niet zo heel veel
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
ik wil uiteindelijk een zoom hebben, niet direkt van plan meer te kopen
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
11. Is 2e hands een optie of per se niet?
neen
Bij voorbaat dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Het is hierbij vooral belangrijk wat de afstanden zijn en op welke afstanden je de foto's wil maken. Op een paar meter afstand van de renners kan met een 18-55 prima maar zijn ze op een flinke afstand dan is er meer zoom nodig.
Echter de vraag is dan wil je een allround lens of wil je twee verschillende. Kan je tijdens zo'n race snel genoeg wisselen van lenzen?

Je bent in principe een beginner zonder enige ervaring of materiaal, dan maakt het niet uit welk merk je koopt. Of het nou Canon, Nikon, Pentax of Sony is, de kwaliteit zal min of meer hetzelfde zijn. Het gaat vooral om welke je het fijnst vind, zeker bij actie foto's moet de camera goed in je hand liggen.

[ Voor 29% gewijzigd door Tsurany op 12-05-2010 21:44 ]

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 19:31
Verwijderd schreef op woensdag 12 mei 2010 @ 21:34:
Ongeveer 700 euro
Mijn zoon doet aan competie wielrennen. Wil mooie actiefoto's maken. IK denk dat ik hier een dslr voor nodig heb. Ik veronderstel dat een bridge niet snel genoeg is. Nu heb ik een compact, reageert veel te traag, met continu opname heb ik soms met wat geluk een goede foto.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
In eerste instantie voor de wedstrijden van mijn zoon. Daarnaast vindt ik het leuk portretten te maken, en natuurlijk de vakantiefoto's.
Ik wil goede scherpe foto's, maar formaat 10*15 is OK, ga geen grote prints maken.
Nee.
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Nikon D5000, ik weet wel niet goed waarom.
Ik heb wat zoom nodig om in wedstrijden foto's te maken. Zonder zoom moet ik de wielrenners van dichtbij trekken, dan ben ik vaak te lmaat om mijn zoon eruit te halen.
IK vraag me af of ik kan starten met een 18-105. Lijkt me redelijk all-round. Of start ik toch beter met een 18-55 en later nog een zoom erbij. Levert dit merkaar betere resultaten?
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Ik wil het liefst advies.
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
niet zo heel veel
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
ik wil uiteindelijk een zoom hebben, niet direkt van plan meer te kopen
neen
Bij voorbaat dank!
De Nikon D5000 met 18-105 VR lens zou een prima paar vormen. Deze lens maakt scherpe foto's mogelijk, en heeft aan de 18mm kant last van wat vervorming, maar is veel bruikbaarder dan de 18-55. Ik zou dit nog aanvullen met de Nikon 35mm 1.8 prime lens (http://tweakers.net/price...n-af-s-dx-35mm-f-18g.html, om hiermee arty-farty foto's te maken of bij weinig licht uit de voeten te kunnen. De nikon D5000 is tot ISO 1600 redelijk ruisvrij, dus dat biedt al veel "gratis" speelruimte. Totale kosten in de pricewatch 770 euro. Een heerlijke set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eens met bovenstaande adviezen. Op zich sta je bij wielrennen heel dicht bij de actie en heb je niet veel mm's nodig.

Afbeeldingslocatie: http://farm5.static.flickr.com/4050/4592155060_671f4e7452.jpg

Dit was op 17 mm. 50 mm was echt veel te dichtbij. Maar mocht je wat verder van de actie afstaan dan heb je aan de 18-105 VR een prima lens. Hij is niet heel lichtsterk, maar het is toch een buitensport en mocht de sluitertijd nou echt langer worden kan je meebewegen om de snelheid in de foto te krijgen :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:15
Nikon D5000 lijkt me een prima keuze. 18-105 is prima lens en je zal zelf merken waar je daarna het meest behoefte aan hebt: meer zoom of meer licht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:55
Geinig om de verschillende technieken te zien. Ik had mijn 70-200 op mn camera (ook een crop sensor), en heb daar deze resultaten mee gehaald: (ik stond op het fietspad)

Afbeeldingslocatie: http://fc05.deviantart.net/fs70/i/2010/129/b/9/Giro_d_Italia_by_Citruspers.jpg

Afbeeldingslocatie: http://fc00.deviantart.net/fs71/i/2010/129/1/d/Pedal_to_the_concrete_by_Citruspers.jpg

De 18-105 is een erg fijne lens overigens, ideaal om mee te beginnen, goed genoeg om mee verder te gaan :)

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12-09 11:21

Eijkb

Zo.

Ik wil even iedereen bedanken die adviezen geeft in dit topic! Alhoewel het soms dieper gaat als nodig in een "n00b" topic. Vandaag de Nikon d3000 aangeschaft met een 18-105VR lens.

Ik had overigens een budget tot 1000 maar wou mijn eigen kennis / motivatie / vermogen niet "overschatten" dus een instap was een pré. Alhoewel vooringenomen met de keuze op een Canon 450D met de 18-55is lens heb ik me toch nog eens laten voorlichten in de winkel en daaruit kwam op een gegeven moment de d3000 met 18-55 én 55-200 als instapkeuze met grootste bereik uit de bus. De 450D met vergelijkbare lenzen was qua prijsverschil behoorlijk en een 1000D werd alleen verkocht zonder stabilisatie. Tot de verkoper opperde dat wellicht een d3000 met als kitlens de 18-105vr dan dé optie zou zijn gezien een behoorlijk bereik en stabilistatie en voor een leuke prijsstelling.

Naast de camera en lens nog een UV filter en 8GB SDHC kaartje erbij gekocht, maar goed: dan zijn geen spannende dingen.

Kort maar krachtig, binnen een range (consumenten dSLR) is het glas belangrijker dan de body. Filmen of liveview waren voor mij sowieso geen verkoopargumenten (dat gebruik cq. doe ik wel op mijn panasonic TZ-5) en het idee van lens wisselen is romantisch, maar niet als je net niet dat bereik hebt voor die ene foto en als beginner lijkt me dit prima! (cognitieve dissonantie :+)

Nogmaals, THX!

[ Voor 16% gewijzigd door Eijkb op 13-05-2010 02:08 ]

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De 450D vind ik toch een betere camera dan de D3000. Een D5000 was een betere keuze geweest als je toch voor Nikon gaat. De lens is een hele goede beginnerslens met een flink bereik.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijkb

Eijkb

Zo.

^^ Dat zal wellicht ook zo zijn, maar voor mij, als beginner binnen het dSLR gebied was het glas (stabilisatie, bereik) belangrijker dan de body, zoals ik na jouw reactie als edit heb toegevoegd. Zie ook de voetnoot cognitieve dissonantie ;-)

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-09 23:50
Klopt, maar het voordeel van de D5000 bovenop de D3000 is zeer wenselijk. Ik heb ze allebei (Ja idioot he), en ik zie overduidelijk het verschil. Daar staat tegen over dat de D3000 een CCD heeft uit het tijdperk D60 en eerder, en dat de D5000 een CMOS van D300 en D90 heeft (dacht ik). Hierdoor zijn ISO waardes van 1600 zonder onderdrukking goed te doen, en kan je met onderdrukking leuke dingen doen,

Eigenlijk is de D5000 een D90 zonder autofocus en tweede scherm...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
De D5000 is absoluut beter, maar natuurlijk wel bijna anderhalf keer zo duur. Ik denk dat je als beginner met de D3000 prima uit de voeten kan en dat je er meer dan genoeg plezier van zal beleven.
Zoals bij praktisch alle technische dingen kan het altijd een stapje beter voor wat meer geld. Zelf ben ik daar vaak ook wel gevoelig voor. Kijk je bij een instapper voor 350 euro, dan zie je vervolgens de D5000 voor 500 en voor je het weet kijk je bij de D90 die alweer twee keer zo duur is als het model waar je begon ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spanx
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:25

spanx

_Sp[A]nX_

1.Wat is je beschikbare budget?
600-700 max
2.Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Nu: Panasonic Lumix DMC FX-35 // geleend voor mijn honeymoon: Nikon D60 // Wil direct een betere camera!
3.Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Vakantie shots // vrijetijd shots // natuur
4.Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee niets
5.Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
De Canon 550D... gezien de specs + Full HD movie en de lovende reviews
6.Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Misschien als het binnen het budget past (aanbieding?) 18-55?
7.Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Graag!
8.Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Niet al te veel maar als ik/we foto's willen maken moeten ze gewoon goed zijn.
9.Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Misschien wel, in lenzen..... niet uitgebreid hoor
10.Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Panasonic Lumix DMC-FX-35 geeft mooie foto's maar als ik die vergelijk met de Nikon D60 is het een verschil van dag en nacht!
11.Is 2e hands een optie of per se niet?
Van de 550D? misschien wel maar kan dan net zo goed nieuw kopen.

Ohja die Nikon D60 die ik heb geleend van mijn buurman heeft die Nikon op aanraden van een winkelier gekocht (noob) en direct een set van gemaakt heb nu 2 lenzen 18-55 (Nikon DX) en 55-200 (Nikon DX). Beide lenzen hebben daarop nog een B&W F-Pro lenzen.... (mijn buurman heeft zicht van alles aan lopen smeren) wel goed advies zie ik achteraf...

Vinde de Nikon D60 een erg mooie DLSR maar toen ik verder keek zag ik de Canon voorbij komen...

Al moet ik wel zeggen dat ik nu op vakantie (honeymoon) 80% nikon zie "lopen" ...en maar 20% Canon (DLSR's gerekend)

Als jullie enig advies kunnen geven?

Ohja ik zag ergens dat de 550D 588 euro was bij de mediamarkt(starters pakket 18-55mm lens)?
Ik zit nu in de USA en vraag me af of ik hem misschien hier moet kopen....?!

Damn it's good 2b a Tweaker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Eijkb schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 01:52:
Ik wil even iedereen bedanken die adviezen geeft in dit topic! Alhoewel het soms dieper gaat als nodig in een "n00b" topic. Vandaag de Nikon d3000 aangeschaft met een 18-105VR lens.
Als je via de pricewatch had besteld wat iedereen hier adviseert, had je dan niet voor hetzelfde geld als bij de fotozaak een D5000 met 18-105 VR lens online kunnen bestellen?

Nu is je ook een UV filter verkocht (dat je volgens mij niet nodig hebt) en heb je waarschijnlijk teveel betaald voor de geheugenkaart....

Ik zie dit ook hier op tweakers met veel TV "adviezen", een tweaker zoekt zich weken suf welke TV er te krijgen is tegen de laagste prijs.... en dan gaan ze naar een zaak en laten zich ook nog even een HDMI kabel van 100 euro erbij doen... 8)7 .terwijl een digitaal kabeltje van de Lidl of Aldi ook voldoet. Die zaken/verkopers pakken dat slim aan. Want juist op zo'n UV filter en geheugenkaart zit de winst.

Nog even iets over filters:

"So that’s why many people use UV filters in everyday photography: not only to cut out the ultraviolet light, but also as an element of protection that doesn’t affect the picture quality.
The last sentence, however, isn’t completely true. We have to remember that each filter is also an additional optical element, which can increase the tendency of flares, can decrease the light transmission in a significant way, can change the color mapping or cause vignetting. So, when putting the UV filter on our lens we have to be aware of those facts."

http://www.lenstip.com/113.1-article-UV_filters_test.html

[ Voor 24% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 13-05-2010 08:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
spanx schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 04:48:
600-700 max
2.Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Nu: Panasonic Lumix DMC FX-35 // geleend voor mijn honeymoon: Nikon D60 // Wil direct een betere camera!
3.Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Vakantie shots // vrijetijd shots // natuur
Nee niets
5.Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
De Canon 550D... gezien de specs + Full HD movie en de lovende reviews
Misschien als het binnen het budget past (aanbieding?) 18-55?
7.Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Graag!
Wat je in usa koopt heb je in europa geen garantie op.

Ga je echt veel filmen? Zijn lovende specs belangrijk voor je? Heb je ze alletwee al 's vastgehouden? Wat doet de d60 fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:40

Milo.

klik

JAHRASTAFARI schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 07:42:
Als je via de pricewatch had besteld wat iedereen hier adviseert, had je dan niet voor hetzelfde geld als bij de fotozaak een D5000 met 18-105 VR lens online kunnen bestellen?

Nu is je ook een UV filter verkocht (dat je volgens mij niet nodig hebt) en heb je waarschijnlijk teveel betaald voor de geheugenkaart....
Ben het deels met je eens. Zo denk ik ook wel eens maar goed eigenlijk is het ook misschien maar 5 a 10 euro meer voor een sd kaartje en hetzelfde voor een uv filter (zonder zin/onzin van uvfilter gebruik uit te lokken).. en zooo spannend zijn die paar tientjes ook weer niet.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de volgende vraag en misschien is er iemand, welke antwoord kan geven op mijn vraag. Ik heb een weshop in kleding, sieraden en lingerie. Ik maak zelf alle foto's van de artikelen en altijd in de buitenlucht.

Naar mijn mening zijn de megapixels niet zo belangrijk, maar wel snelheid en gewoon productie maken met de camera.

Ik hoef niet zo nodig door een zoeker te turen, een schermpje vind ik een stuk handiger...

Wat raden jullie aan, ik dacht zelf aan een canon 1000d, maar zit ik helemaal fout hiermee.

Het is dus niet voor een hobby, alhoewel mijn webshop wel mijn hobby is, budget tot ongeveer € 500,00

Ik hoor het graag van jullie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
1000d heeft geen liveview. Wat betreft productfoto's/filmpjes vind ik de Nikon D5000 wel handig vanwege het kantelbare scherm, omdat ik nogal eens lastige camerastandpunten gebruik (maak vaak filmpjes met een statief van bovenaf). Deze camera past precies binnen je budget. Maar voor de meeste foto's gebruik ik de zoeker, wat simpelweg veel fijner en sneller is dan een schermpje. Daar kom je nog wel achter als je de een spiegelreflex hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het nadeel is wel dat JPEG niet de sterkste kant is van een D5000. Ik ben het eens dat een kantelbaar scherm handig is, maar ik ga denk ik voor de 500D vanwege de betere JPEG output.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 11:55:
Ik hoef niet zo nodig door een zoeker te turen, een schermpje vind ik een stuk handiger...
Schermpjes zijn op een dSLR vooral om de foto's te beoordelen en voor de instellingen.
Misschien dat het op statief werkt maar de zoeker geeft een beter beeld.
Gebruik de liveview eigenlijk nooit terwijl op een compactje best aardig werkt.

Een giro op maandag foto met de 70-300 op 210mm (FF), stond wat verder van het parcour.
Afbeeldingslocatie: http://farm2.static.flickr.com/1186/4603756726_a02927b13b.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Verwijderd schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 13:01:
Het nadeel is wel dat JPEG niet de sterkste kant is van een D5000. Ik ben het eens dat een kantelbaar scherm handig is, maar ik ga denk ik voor de 500D vanwege de betere JPEG output.
Bij deze vergelijking vind ik de 500D juist het slechtst ogen:

http://www.cameralabs.com...000/outdoor_results.shtml

Alle details vallen weg.

Al is dat voor productfoto's voor internet nog steeds niet enorm interessant aangezien je toch alles verkleint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kevin86
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-08 13:22
De Canon 1000d heeft wel degelijk liveview zie hier.

Het kantelbare scherm van de D5000 is inderdaad een pluspunt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KunDun
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-01 13:01
Ik weet al welke camera ik wil hebben, de Canon 550D.
Ik heb altijd canon gehad (compact camera's) en ben er altijd blij mee geweest.
Het enige waar ik nu mee zit, is welke lens ik er bij moet nemen.

Mijn vriendin en ik gaan in Augustes naar Costa Rica, en daar wil ik hem flink gaan gebruiken.
De lens moet een redelijk zoom bereik hebben, maar ook goed zijn voor landschappen etc..
Ik wil niet telkens van lens hoeven te wisselen.

Ook weet ik niet precies hoe ik nou kan zien, hoe groot het zoom bereik is van een Lens.
Bij een Compact staat er Bijvoorbeeld 14x Optical, daar kan ik me wat bij voorstellen.
Maar bij zoomlenzen staat dat er niet bij, dus misschien dat iemand me kan vertellen hoe dat precies zit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb de camera sowieso altijd op een statief, en als ik op een schermpje kijk, zie ik meteen het resultaat en daar gaat het mij eigenlijk om. Ik werk met jpeg, en verklein ze. Dus jullie denken aan een ander type camera. Het is uitsluitend voor produktie foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijkb

Eijkb

Zo.

Zandpad schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 02:16:
Klopt, maar het voordeel van de D5000 bovenop de D3000 is zeer wenselijk. Ik heb ze allebei (Ja idioot he), en ik zie overduidelijk het verschil. Daar staat tegen over dat de D3000 een CCD heeft uit het tijdperk D60 en eerder, en dat de D5000 een CMOS van D300 en D90 heeft (dacht ik). Hierdoor zijn ISO waardes van 1600 zonder onderdrukking goed te doen, en kan je met onderdrukking leuke dingen doen,

Eigenlijk is de D5000 een D90 zonder autofocus en tweede scherm...
Ik was op de hoogte tussen de verschillen (CCD / CMOS). Maar ik heb mezelf gedwongen me te "gedragen" als beginner. De D5000 had maar één pré: CMOS. Filmpjes en liveview zijn dat duidelijk niet voor mij. En de stap van compact naar dSLR is zelfs met een CCD sensor een grote.
BarôZZa schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 03:46:
De D5000 is absoluut beter, maar natuurlijk wel bijna anderhalf keer zo duur. Ik denk dat je als beginner met de D3000 prima uit de voeten kan en dat je er meer dan genoeg plezier van zal beleven.
Zoals bij praktisch alle technische dingen kan het altijd een stapje beter voor wat meer geld. Zelf ben ik daar vaak ook wel gevoelig voor. Kijk je bij een instapper voor 350 euro, dan zie je vervolgens de D5000 voor 500 en voor je het weet kijk je bij de D90 die alweer twee keer zo duur is als het model waar je begon ;) .
Klopt ook! Of een mooie tweedehands 450D met 2 goede lensen en wat extra's (tas, geheugenkaartjes). Maar zoals het altijd bij mij gaat, zodra er groen licht is moet ik het hebben én we gaan vannacht voor anderhalve week weg dus mooi tijd om te spelen en de camera te leren kennen! Ik ben zonder budgetlimiet naar de winkel gegaan maar mét het idee van "instappen" en dan liever een groter bereik dan een dure body. Eigenlijk heb ik gekeken naar de Nikon en Canon reeks tot +/- 1000 euro maar mezelf toen een "volwassen injectie" gegeven en gekeken naar wat toereikend is voor mij. Een betere verkoper had mij ongetwijfeld met een kit over de 1000 euro naar huis laten gaan :+

En zodra ik tegen de beperking van deze camera aanloop is de winkel (of webshop idd) om de hoek. Alhoewel ik mezelf dan eerder wil leren ondanks de beperking toch betere foto's te maken, dan waardeer je nadien toch beter de "extra's" van een stapje hoger!

Ben iig blij met het toestel én het feit dat ik redelijk rationeel over de aankoop heb nagedacht ipv een duurder model, afgezien van het kader "ik moet het NU hebben" :-)

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
KunDun schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 13:16:

Mijn vriendin en ik gaan in Augustes naar Costa Rica, en daar wil ik hem flink gaan gebruiken.
De lens moet een redelijk zoom bereik hebben, maar ook goed zijn voor landschappen etc..

Ook weet ik niet precies hoe ik nou kan zien, hoe groot het zoom bereik is van een Lens.
Bij een Compact staat er Bijvoorbeeld 14x Optical, daar kan ik me wat bij voorstellen.
Maar bij zoomlenzen staat dat er niet bij, dus misschien dat iemand me kan vertellen hoe dat precies zit :)
Bij losse lenzen gaat het om het aantal mm, bijv: 18-55, dat is vaak de standaard kitlens, 18 is zover mogelijk uit gezoomd en 55mm is zo ver mogelijk in gezoomd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:55
KunDun schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 13:16:

als je een 18-200 lens erbij neemt heb je 200/18 = =/- 11x zoom, dat wil zeggen dat je van de meeste wijde stand (18mm) iets 11x dichter bij kan halen met 200mm.
Alleen naar zoom kijken moet je niet doen, als je bv een 70-200 lens neemt heb je ook 3x zoom, maar totaal geen wide angle voor landsschappen

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BarôZZa schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 13:13:

Bij deze vergelijking vind ik de 500D juist het slechtst ogen:

http://www.cameralabs.com...000/outdoor_results.shtml

Alle details vallen weg.
Ik vind de verschillen op mijn laptop scherm daar erg klein en zie zowaar meer detail in de schoorsteen bij de Canon. Ik moet wel zeggen dat ik de gekozen uitsnedes erg onhandig vind.

http://www.dpreview.com/reviews/canoneos500d/page21.asp

Zie daar de verschillen met vergelijkbaar glas. Duidelijk meer scherpte bij de Canon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Verwijderd schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 13:36:
[...]

Ik vind de verschillen op mijn laptop scherm daar erg klein en zie zowaar meer detail in de schoorsteen bij de Canon. Ik moet wel zeggen dat ik de gekozen uitsnedes erg onhandig vind.

Zie daar de verschillen met vergelijkbaar glas. Duidelijk meer scherpte bij de Canon.
Het enige verschil dat ik zie zit hem op dat groene ding met die paperclips, daar moet de D5000 de 500D voor zich laten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Verwijderd schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 13:36:
[...]

Je moet vooral naar het dak en het gras kijken. De gehele textuur valt weg, de outlines zijn wel scherp.

Maar camera's vergelijken op standaard instellingen is sowieso een beetje onhandig. De D5000 poept er standaard vrij softe foto's uit, terwijl Canon vaak wat scherpere maar fletsere foto's eruit gooit. Lijkt de standaard look van de merken te zijn. De sharpening kan je gewoon aanpassen.

Volgens deze link scoort de D5000 ook weer wat beter als je kijkt naar iso noise:

http://www.cameralabs.com...tal_Rebel_T1i/noise.shtml

Maar het blijft gelul in de marge. Als iemand een Canon wilt haalt diegene toch geen Nikon en vice versa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevanov
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-09 10:54
Zandpad schreef op maandag 10 mei 2010 @ 23:07:
[...]

Dan is in mijn ogen de D5000 met 18-105 een hele leuke set om mee te beginnen!
Leek mij zelf ook een leuk setje, ben het alleen nog niet tegengekomen voor het geld wat ik ter beschikking heb, heeft wachten op een prijsverlaging zin of gaat dit niet zo snel (ben nogal onbekend met dit wereldje :P)
Vast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Stevanov schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 18:13:
[...]

Leek mij zelf ook een leuk setje, ben het alleen nog niet tegengekomen voor het geld wat ik ter beschikking heb, heeft wachten op een prijsverlaging zin of gaat dit niet zo snel (ben nogal onbekend met dit wereldje :P)
Vast bedankt
Ik weet niet of hij de komende tijd iets gaat zakken, hou de pricewatch maar in de gaten! ^^

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevanov
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-09 10:54
Zandpad schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 18:38:
[...]

Ik weet niet of hij de komende tijd iets gaat zakken, hou de pricewatch maar in de gaten! ^^
Top, nog niet aan gedacht 8)7 , hij staat op m'n verlanglijstje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razesdark
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:28
700~800 euro
2.Waarom wil je eigenlijk een DSLR
Mijn compact camera bied mij niet genoeg opties en ik wil wat meer gaan fotograferen.
3.Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken?
Natuurfotografie
Ikzelf niet maar mijn vader bezit lenzen voor zijn Canon DSLR
Canon, met name omdat mijn vader als de nodige apparatuur van dit merk heeft en het dus mogenlijk maakt deze te lenen van elkaar.
Eerst alleen een body met een standaar lens en UV filter. Binnen een jaar wel liefst een telelens erbij.
7.Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht?
Advies
8.Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Toch zeker wel 2 dagen per maand de natuur in.
9.Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja
10.Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Een Sony compactcamera. Grooste beperkingen zijn het inzoombereik en aanpassingen van DOF.
11.Is 2e hands een optie of per se niet?
Bij voorkeur niet

Ik bevind me momenteel ik America en heb toch maar besloten een DSLR aan te schaffen. Nu vroeg ik me af of de prijs verschillen groot zijn met die in Nederland en dan maar de overweging maken of dit verschil groot genoeg is om het gebrek aan garantie goed te maken.
En om een goede overweging te maken kan ik me het best richten op een paar types. Vandaar deze advies vraag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
Razesdark schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 09:11:

3.Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken?
Natuurfotografie
Dit is erg breed.... bedoel je hier vogels en hertjes en eekhoorns? of landschappen etc.
zonder dat je natuurfotografie verder specificeert zou ik zeggen dat een kitlens niet toereikend is qua zoom...

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Eijkb schreef op donderdag 13 mei 2010 @ 13:28:
[...]
Eigenlijk heb ik gekeken naar de Nikon en Canon reeks tot +/- 1000 euro maar mezelf toen een "volwassen injectie" gegeven en gekeken naar wat toereikend is voor mij.
Je bedoelt zeker: "met welk bedrag aan fotoapparatuur krijg ik niet op mijn donder van mijn vrouw"? :+

Ook het "groene licht" waar je naar verwijst, laat zien dat je flink onder de duim zit! :P :o 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razesdark
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21:28
Prulleman schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 09:26:
[...]

Dit is erg breed.... bedoel je hier vogels en hertjes en eekhoorns? of landschappen etc.
zonder dat je natuurfotografie verder specificeert zou ik zeggen dat een kitlens niet toereikend is qua zoom...
Beide om eerlijk te zijn, en ik verwacht ook inderdaad dat ik het niet met een kitlens ga redden wanneer ik dieren en dergelijke wil fotograferen of preciese delen van landschappen. Dan heb ik meer een telelens nodig. Gelukkig kan ik altijd die van mijj vader lenen tot de tijd dat ik weer genoeg gespaard heb voor een extra lens. Een advies over wat voor telelens ik het beste kan kopen is dan ook mooi meegenomen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Laatst online: 12-09 15:02
Nog eens een vraagje van mij, bij het rondkijken op marktplaats voor een 2e hands dslr+lens kom ik toch wel zeer uiteenlopende prijzen tegen van kopers en verkopers. de ene keer wordt er meteen 800 euro geboden voor iets dat volgens mij het zelfde is als waarvoor na een week op marktplaats nog nauwelijks meer dan 400 is geboden..

daarom... wat is ongeveer een goeie prijs van een d90 body met een sigma 18-200 DC OS HSM lens?

en wat zijn zaken waar je op moet letten bij een 2e hands camera?
wat is vaak niet meer 100%, of heo weet je of iemand je probeert op te zadelen met iets dat ie niet alleen kwijt wil omdat ie iets anders wil, maar omdat er iets aan mankeert?

is het bijvoorbeeld belangrijk of alles er bij zit qua boekjes, dozen etc?

en voegen extras zoals UV filter, accu's en geheugenkaartjes nog echt iets toe qua prijs?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Een goede prijs is een prijs die jij ervoor wilt betalen. Dus dan kan je kijken naar de winkelprijs, hoe oud de camera is/hoeveel foto's ermee gemaakt zijn en in welke staat deze verkeert. Dan kan je zelf bepalen of je bereid bent een bepaalde prijs te betalen.

Boekjes dozen enz ligt er maar net aan hoeveel waarde je eraan hecht. Ik heb het allemaal nog van m'n camera, maar ook nooit meer aangeraakt nadat ik de camera had uitgepakt.

UV filters, accu's en geheugenkaartjes kan je altijd en overal halen. Op een geheugenkaart na is het zelfs niet eens persé nodig.

Voor de rest is er al veel over geluld in deze topic (waar je op moet letten etc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Heb je leuke voorbeelden van die gekke prijzen?

Een D90 met een Sigma 18-200 DC OS HSM is nieuw volgens de PW minimaal ongeveer 880 Euro. Als verkoper zou ik denk ik toch wel op z'n minst 700 Euro willen vangen voor een zgan setje. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
engelbertus schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 01:45:
Nog eens een vraagje van mij, bij het rondkijken op marktplaats voor een 2e hands dslr+lens kom ik toch wel zeer uiteenlopende prijzen tegen van kopers en verkopers. de ene keer wordt er meteen 800 euro geboden voor iets dat volgens mij het zelfde is als waarvoor na een week op marktplaats nog nauwelijks meer dan 400 is geboden..
Lokatie speelt ook mee. Iets wat makkelijk af te halen is brengt vaak wat meer op.
daarom... wat is ongeveer een goeie prijs van een d90 body met een sigma 18-200 DC OS HSM lens?
Reken minimaal op 650-700 euro. Het is overigens een combi die ik niet zo willen hebben maar dat terzijde.
en wat zijn zaken waar je op moet letten bij een 2e hands camera?
Behalve het lijstje wat ik inmiddels een aantal keer in het starters topic heb gepost?
wat is vaak niet meer 100%, of heo weet je of iemand je probeert op te zadelen met iets dat ie niet alleen kwijt wil omdat ie iets anders wil, maar omdat er iets aan mankeert?
Veel courante modellen gaan weg omdat of de partner het toch niet eens was met de aanschaf ofdat men erachter komt dat een dure camera alleen niet voldoende is voor mooie foto's.
is het bijvoorbeeld belangrijk of alles er bij zit qua boekjes, dozen etc?
Wat mij betreft wel, ik zou een paar tientjes meer betalen.
en voegen extras zoals UV filter, accu's en geheugenkaartjes nog echt iets toe qua prijs?
Ligt eraan hoe bruikbaar het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
engelbertus schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 01:45:
Dat iets geboden wordt, betekent nog niet dat het ook verkocht wordt. Marktplaats trekt naar mijn ervaring veel impulsieve "koopjeszoekers' aan, die gewoon gaan bieden omdat ze denken dat dit toch geen consequenties heeft. Pas na deze actie gaan ze denken of overleggen. Dan hoor je niets meer.

Er zijn ook mensen die gewoon niet komen opdagen als ze zeggen dat iets komen kopen bij je... :(

Verder is er bij velen sprake van een ziekelijke afding mentaliteit, mensen proberen het vaak gewoon. Bij veel voorkomende producten bieden ze gewoon op 10-20 gelijke aanbiedingen in de hoop dat iemand dat waanzinnig lage bod accepteert.

Ik heb de afgelopen jaren al zeker 50-60 zaken verkocht via marktplaats (na samenwonen veel dubbel, verkopen voor te upgraden) en je blijft je verbazen...! :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ja. maar dat bedoelde ik dus. er werd van 900 euro tot 400 euro voor zulke combis geboden, waar dan soms met hele grote koeieletters bijstond dat er van alles bijzat en dus minstens veel duurder zou moeten zijn.
terwijl het dan om een filter, accu of beschermkapje gaat die je voor 50 euro nieuw kunt kopen oid.

als ik dan op iets wil bieden kan ik wel vanaf 400 gaan, maar dat is ook niet erg serieus, als het veel meer waard is. maar om dan meteen 900 te bieden, vind ik ook wat te gek ...

ewn wat is er mis met nikon d90 met sigma 18-200 qua combinatie?

[ Voor 6% gewijzigd door engelbertus op 15-05-2010 11:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De sigma 18-200 is, voor een 3rd party superzoom, niet slecht maar legt 't af tegen een 18-105.

Richtprijs op marktplaats is voor mij 20% onder nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
Het is bij de meeste superzoom objectieven dat ze niet beter zijn dan een standaard zoomlens van rond de 200/300 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eijkb

Eijkb

Zo.

JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 14 mei 2010 @ 09:45:
[...]
Je bedoelt zeker: "met welk bedrag aan fotoapparatuur krijg ik niet op mijn donder van mijn vrouw"? :+

Ook het "groene licht" waar je naar verwijst, laat zien dat je flink onder de duim zit! :P :o 8)
Haha, correct. Wij hebben één en/of rekening waar alles op binnenkomt en waar alles vanaf gaat. Dus inderdaad, de toorn van de vrouw des huizes hing als het zwaard van damocles boven mij terwijl ik met zweet in mijn handen de Canon EOS 5D Mark II in mijn handen had en de verkoper vroeg waar de USM lensen liggen.

Ik geef toe, het speelt inderdaad mee en dat is eigen keuze gezien ik nogal een gat in de hand heb. Dus wat sociale controle is helemaal niet erg in mijn geval. Neemt niet weg dat de 5000d ook best gekund had zonder direct op straat te staan.

Inmiddels in Frankrijk lustig aan het spelen, controleren, retoucheren, lezen, verwijderen (in die volgorde) :+

.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ok, de combi vind je niet handig omdat door de extra zoom ook een nadeel heeft...
tja. ik denk dat ik dat voor lief neem, het weegt denk ik op tegen mijn "idee" dat ik liever 1 lens heb dan twee, om mee te nemen als ik ergens fotos van wil maken.

maar ik heb verder nog geen camera ervaring, dus de tijd zal het leren.
wat me tegenstaat aan twee lenzen is dat uit gemakzucht ik dan maar 1 mee zou nemen, of niet de tijd neem om te wissellen, en het risico loop dat ik vaak moet wissellen.
omdat ik graag fotos wil kunnen maken van mensen om me heen, of iets dichtbij, en fotos van gebouwen, die dus verder aftsaan, en ook details ervan, wilde ik graag een lens met een groot zoom bereik, vanaf dat ik ook in een woonkamer alle fotos kan maken die ik wil.

volgens mij was bij de d50 en d70 een tijdje een kitlens 28-300. daarvan zou dan de "kwaliteit"ook miets minder zijn dan de 18-200, en 18-35 of -105 is voor mijn gevoel een te beperkt bereik om met 1 lens toe te kunnen.
maar ik kan het helemaal mis hebben natuurlijk.
maakt het nog wat uit of het een sigma is, of tamron, of nikkor?

wat ik wel al heb gevoeld is dat een zoomlens met meer bereik ook vaak meer weegt.. dat ga je wel voelen als je er mee in je handen loopt denk ik... das wel weer iets om in overweging te nemen bij de keus van je lens..

[ Voor 9% gewijzigd door engelbertus op 15-05-2010 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
Inprincipe maakt dat niet zoveel uit in de budget zoomlenzen. Met sigma of tamron is de prijs wat lager, maar is ook de kwaliteit wat lager. Is een keuze, overigens zijn er ook objectieven van sigma en tamron die wel beter zijn dan sommige van nikkor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onedayflyer682
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 10-09 20:07
Ik ben op zoek naar een goede DSLR! Eerst even het lijstje beantwoorden:

Max. 500 euro.
Ik wil voor de hobby wat meer kunnen dan ik nu kan met een Lumix DMC-TZ7
In eerste instantie vooral allround met de nadruk op natuur (weer) en macro fotografie. In een later stadium wil ik door bijv. een betere lens dit uitbreiden.
Canon / Panasonic hebben mijn voorkeur.
Ik heb niet direct een voorkeur maar kom al gauw uit op een EOS 450D of 1000D. Deze toestellen zijn echter al een tijdje uit en ik zit te twijfelen of ik niet iets 'nieuwers' moet hebben.
In eerste instantie nog niet.
Goedkeuring: Is het het waard om nog een EOS450D / 1000D aan te schaffen? En moet ik hierbij kiezen voor de standaard kit of kan ik beter gelijk een goede lens kopen (iets wat her en der wordt geadviseerd)?
Moeilijk te zeggen, was wel van plan om in ieder geval 1 keer in de twee weken er op uit te gaan.
Ja, vooral op gebied van lenzen
Panasonic Lumix DMC-TZ7, te beperkte instelmogelijkheden.
Nee, geen optie

Om mijn hobby wat verder uit te breiden wil ik nu een echte DSLR aanschaffen. Deze wil ik vooral gebruiken voor natuurfotografie (incl. macro) maar daarnaast ook voor de andere allround fotografie die ik nu met de Lumix doe. Ik zoek dus ook een allround toestel maar wel met de mogelijkheid om eventueel uit te breiden naar gelang de behoefte.

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Ouder is zeker niet slechter, het is namelijk goedkoper! Verder wordt beeldkwaliteit vrijwel helemaal bepaald door de grootte van je sensor, en die is nagenoeg gelijk tussen alle camera's die wij stervelingen kunnen kopen in dSLRs, dus daar zul je niet veel verschil zien tussen oud, nieuw, of verschillende merken.

Ik zou zeggen: ga lekker voor een 1000D of 450D, kijk ook eens naar andere merken. Wat mensen ook zeggen, beide camera's ontlopen elkaar nauwelijks en eerlijk gezegd zou ik gewoon een 1000D kopen en zoveel mogelijk geld aan goede lenzen uitgeven. Daar gaat het namelijk om.

Let erop dat je een 18-55IS - let op de IS in de naam - bij je camera koopt. Dit is een prima lens om mee te beginnen. Houd het voorlopig ook maar bij die ene lens. Je merkt vanzelf wat voor fotografie jou het meeste ligt en zult daar toepasselijke lenzen voor kopen. Bovendien, voor 500 euro kun je bijna niks erbij kopen; met een 450D+18-55IS houd je bijvoorbeeld niet eens geld over voor een fatsoenlijke tas en geheugenkaart.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
Helemaal eens met ssj3gohan. Ter aanvulling op zijn "kijk ook eens naar andere merken": vergelijk de Canon eens met de Nikon D3000 of D5000. De D5000 kan als enige van die vier camera's video opnemen, wat nog wel een leuke feature kan zijn. Verder is het een kwestie van ergonomie: welke camera vind jij het lekkerst aanvoelen? Ga daar eens voor naar een winkel, dan kun je er eens een stuk of wat vasthouden. :)

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!
engelbertus schreef op zaterdag 15 mei 2010 @ 12:15:
volgens mij was bij de d50 en d70 een tijdje een kitlens 28-300.
Nikon heeft nooit zoiets genaajt.
daarvan zou dan de "kwaliteit"ook miets minder zijn dan de 18-200, en 18-35 of -105 is voor mijn gevoel een te beperkt bereik om met 1 lens toe te kunnen.
maar ik kan het helemaal mis hebben natuurlijk.
Deze snap ik niet.
maakt het nog wat uit of het een sigma is, of tamron, of nikkor?
ja
wat ik wel al heb gevoeld is dat een zoomlens met meer bereik ook vaak meer weegt.. dat ga je wel voelen als je er mee in je handen loopt denk ik... das wel weer iets om in overweging te nemen bij de keus van je lens..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 02-06 15:21

Ik ben nieuw in de dSLR-wereld, dus wil het budget beperkt houden tot de 'instapklasse'.

Naast een compactcamera gebruiken voor die momenten wanneer je net iets meer verwacht van je foto's; scherpte, diepte en verder kunnen inzoomen dan met een vaste lens.

Voornamelijk stedelijke omgeving, gebouwen, stadslandschappen, skylines, industrie, urbex. Dat soort dingen. Geen sport, geen wildlife, geen portretten.

Nope.

Iets Japans, vanwege de kwaliteit. Maar ik geloof dat dat vrijwel altijd het geval is.

Nee denk het niet. Als er twee goede kitlenzen (als die uberhaupt bestaan?) bij zitten hoef ik denk ik niet snel uit te breiden. Flitser lijkt me niet nodig, filters doe ik allemaal op de computer.

Advies. Wat zijn dé modellen voor mijn soort van gebruik en waarom?

Mezelf kennende beoefen ik hobby's met spurten. Het ene moment ben ik er continue mee bezig, het daarop volgende moment kijk ik er maanden niet naar om. Het enige in dat kader wat ik me kan bedenken is dat het handig zou zijn als er gewoon AA batterijen in het ding kunnen (voor zover mogelijk natuurlijk), zodat ik, als ik dan ineens het gevoel krijg er iets mee te moeten doen niet eerst de accu hoef op te laden.

Nee, liever ben ik in ene klaar met de aanschaf.

Diverse compactcamera's, Pentax, Canon en Panasonic. Een beperking hierin vind ik vaak de gebrekkige zoom van de vaste lenzen. Voor de manier van fotograferen (meestal alles op Auto) voldoen deze camera's eigenlijk altijd wel. Mijn moeder heeft een Olympus E-420 met tweetal kitlenzen. Ik heb het ding slechts twee tellen in m'n handen gehad, maar wat me bijstaat is dat de lenzen niet automatisch/elektronisch te zoomen waren, maar dat je dit met de hand moest doen. Is dit standaard bij kitlenzen/dslr?

Is absoluut een optie die ik overweeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn moeder heeft een Olympus E-420 met tweetal kitlenzen. Ik heb het ding slechts twee tellen in m'n handen gehad, maar wat me bijstaat is dat de lenzen niet automatisch/elektronisch te zoomen waren, maar dat je dit met de hand moest doen. Is dit standaard bij kitlenzen/dslr?
Waarom ga je niet eens met een paar maandjes met de E-420 spelen. Ik denk vast dat je moeder dat niet erg vind. Na die maanden kun je een conclusie trekken of je een eigen body met objectieven en andere meuk wilt, want zo te lezen is het een bevlieging die na een paar maanden misschien weer voorbij is (zou zonde van je geld zijn).

Objectieven op een dslr zoomen trouwens nooit automatisch/elektronisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Verwijderd schreef op maandag 17 mei 2010 @ 01:08:
[...]

Waarom ga je niet eens met een paar maandjes met de E-420 spelen. Ik denk vast dat je moeder dat niet erg vind. Na die maanden kun je een conclusie trekken of je een eigen body met objectieven en andere meuk wilt, want zo te lezen is het een bevlieging die na een paar maanden misschien weer voorbij is (zou zonde van je geld zijn).
Ja, dat bedacht ik me ook terwijl ik het aan het schrijven was. Maar erg handig is dat helaas niet, want m'n ouders zijn meer op vakantie dan aan het werk, dus er zijn helaas voor mij niet veel momenten waarop ik ermee kan spelen.

Misschien was mijn omschrijving van het beoogde gebruik niet helemaal volledig. Vroeger heb ik veel gefotografeerd op de 'ouderwetse' manier, op film met een oost-Duitse Praktica SLR. Hieraan heb ik veel plezier beleefd, en ik denk dat dat niet anders zal zijn als ik nu een dSLR had. Echter heb ik niet altijd de tijd en behoefte om iets aan hobby's te doen, maar dat maakt een dergelijke investering niet minder nuttig voor mij.

Zeker wanneer het aankomt op fotografie werk ik op twee manieren; de eerste is de vakantiemodus: gewoon point-and-shoot op de AF, kliekjes voor schoonmoeders, leuke plaat uitzoeken en 'save as desktop background'. :P

Ik wil deze weer eens uitbreiden met wat ik voorheen ook deed; een verhaal vertellen. Een dag erop uit om speciale dingen vast te leggen, mooi te editen waar nodig, en op één of andere manier fraai te publishen. En omdat enigzinds serieus te doen heb ik denk ik wel een dSLR nodig, daar ik te vaak tegen de limieten van de compacts aanloop.
Objectieven op een dslr zoomen trouwens nooit automatisch/elektronisch.
Ja, das ook logisch (doh), was er even niet helemaal bij 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Computerfilters zijn absoluut geen vervanging voor echte filters. Met filters pas je het licht aan voordat het op de sensor komt, met de computer probeer je achteraf wat bij de schaven. Een polarisatiefilter is bijvoorbeeld echt niet na te bootsen op een computer (probeer een witte lucht maar weer eens mooi blauw te krijgen).

[ Voor 14% gewijzigd door BarôZZa op 17-05-2010 01:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BarôZZa schreef op maandag 17 mei 2010 @ 01:58:
Een polarisatiefilter is bijvoorbeeld echt niet na te bootsen op een computer (probeer een witte lucht maar weer eens mooi blauw te krijgen).
Dat lukt wel voor een groot deel met Lightroom door hetzelfde te doen als een "graduated ND filter" doet. Je kunt dus de lucht onderbelichten t.o.v. de grond. Natuurlijk is dat anders dan wat een polarisatiefilter kan, want die kan meer dan dat trucje met de lucht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:55
@Universal creations:
Niet als je lucht meer dan 1.5e stop overbelicht is, dan krijg je zelfs met RAW niks meer terug. ;)

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!
citruspers schreef op maandag 17 mei 2010 @ 02:46:
@Universal creations:
Niet als je lucht meer dan 1.5e stop overbelicht is, dan krijg je zelfs met RAW niks meer terug. ;)
Dat gebeurt gelukkig maar zelden bij een landschap... Met een Fuji S5 Pro lukt dat wel trouwens, maar dat ding heeft een erg groot dynamisch bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09 15:05
Mijn vriendin heeft nog niet echt hobby's, behalve sporten dan ;). Ik stelde zo wat dingen voor waar onder andere ook fotografie ter sprake kwam. Dat leek haar wel wat, maar dan wilde ze zich er wel eerst in verdiepen.

Nu is het zo dat we nog niet weten of de hobby 'aanslaat'. Vandaar dat we er niet zoveel geld aan uit willen geven. Wat is jullie advies?

Voor de vorm het lijstje uit de TS :
  1. Beschikbare budget is +/- €500,00
  2. Waarom een DSLR? Omdat als we het doen, doen we het goed. Daarnaast zijn de prijzen nu ook wat anders.
  3. Waarvoor DSLR gebruiken? Veel natuur, vakantie's, tijdens het wandelen etc.
  4. Geen voorkeur voor lenzen
  5. Geen voorkeur uberhaupt
  6. Ik wil advies en goedkeuring
  7. Ik schrijf namens mijn vriendin; de hobby wordt niet overdreven uitgeoefend.
  8. Wellicht
  9. We gebruiken nu huis-tuin-en-keuken apparatuur de beperking hieraan is vooral de snelheid maar bovenal de kwaliteit
  10. 2e hands is een optie/vereiste

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 09-09 15:05
We wonen heel landelijk, het zal dan gaan om objecten zoals :
- Dieren (paarden, koeien, honden e.d.)
- Bloemen (vooral nu alles in bloei komt)
- Alles in en rondom het park

We gaan geregeld wandelen bij een groot meer (ven) , daar kun je echt mooie plaatjes schieten van zowel 'de zonsondergang bij het water' als 'de eenzame visser aan de waterkant'.

Kun je iets met deze impressie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
@The-Edge: Als tweede hands geen probleem is: V&A aangeboden: Canon EOS 350D Kit (8.0MP, EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II).
Canon 350D met 17-35 en 28-300 en grip. Voor de rest ook nog 2CF kaartjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
the-edge schreef op maandag 17 mei 2010 @ 11:48:
[...]

We wonen heel landelijk, het zal dan gaan om objecten zoals :
- Dieren (paarden, koeien, honden e.d.)
- Bloemen (vooral nu alles in bloei komt)
- Alles in en rondom het park

We gaan geregeld wandelen bij een groot meer (ven) , daar kun je echt mooie plaatjes schieten van zowel 'de zonsondergang bij het water' als 'de eenzame visser aan de waterkant'.

Kun je iets met deze impressie?
Ja, geen tele, op termijn een macrolens. Elke moderne instapper met bijv. een 17-70 sigma of de kitlens en een raynox dcr-250 erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexicon
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 20:50
Volg al enige tijd dit topic, en zou graag advies willen over een aantal setjes. Ik ga voornamelijk foto's maken van natuur (landschap) op vakantie, dagjes weg en de hond En als het bevalt ga ik zeker investeren in extra's zoals lenzen. Laatste tijd al beetje bezig geweest met huidige 'gewone' digitale camera, maar de instel mogelijkheden zitten te goed verstopt / niet allemaal mogelijk.

Kom eigenlijk uit op onderstaande setjes:
Canon EOS 1000D + Canon 18-55 IS lens (Zwart) (€408,-)
Canon EOS 450D + Canon 18-55 IS lens (Zwart) (€506,-)
Nikon D3000 Kit + Nikon AF-S DX 18-55mm VR (€356,-)
Nikon D5000 Kit 18-55mm VR (€498,-)

Maar zou ook meteen een 55-200 lens erbij kunnen nemen als ik voor de 1000D ga:
Nikon D3000 Dual Kit + Nikon AF-S DX 18-55mm VR + Nikon AF-S DX 55-200mm VR (€524) (alleen heeft deze geen IS lenzen.)

Het budget is ongeveer tot 500-550 euro.

Welke zouden jullie dan adviseren?
(kom zelf op deze setjes uit maar als er betere zijn hoor ik het graag)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Flexicon schreef op maandag 17 mei 2010 @ 18:04:
Volg al enige tijd dit topic, en zou graag advies willen over een aantal setjes. Ik ga voornamelijk foto's maken van natuur (landschap) op vakantie, dagjes weg en de hond En als het bevalt ga ik zeker investeren in extra's zoals lenzen. Laatste tijd al beetje bezig geweest met huidige 'gewone' digitale camera, maar de instel mogelijkheden zitten te goed verstopt / niet allemaal mogelijk.

Kom eigenlijk uit op onderstaande setjes:
Canon EOS 1000D + Canon 18-55 IS lens (Zwart) (€408,-)
Canon EOS 450D + Canon 18-55 IS lens (Zwart) (€506,-)
Nikon D3000 Kit + Nikon AF-S DX 18-55mm VR (€356,-)
Nikon D5000 Kit 18-55mm VR (€498,-)

Nikon D3000 Dual Kit + Nikon AF-S DX 18-55mm VR + Nikon AF-S DX 55-200mm VR (€524) (alleen heeft deze geen IS lenzen.)

IS bij Nikon is VR als ik het goed heb, dus jawel.
Ik heb zelf een D3000 en D5000 en het verschil is groot.
De D5000 bied veel meer mogelijkheden, zelfs voor een beginner als ik.
Daarnaast is de sensor ook beter.
Is er geen dubbelzoom kit voor de D5000?

Edit1:
Ja is er wel: pricewatch: Nikon D5000 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm G VR + AF-S DX NIKKOR 55-200mm VR
Maar lichtelijk over budget?

Edit 2:
pricewatch: Nikon D5000 + AF-S DX NIKKOR 18-105mm G ED VR
Iets meer bereik op de D5000 maar niet het 55-200VR maar 18-105VR
Als deze buiten budget is zou ik gaan voor de D5000 met 18-55VR, en later nog eens kijken of je extra bereik nodig hebt of lichtgevoelige lenzen nodig hebt.

[ Voor 18% gewijzigd door Zandpad op 17-05-2010 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

€500,-

Allround gebruik

Voor gebruik op vakantie en speciale gelegenheden zoals bruiloften.

Nee

Voorkeur voor Olympus en Sony omdat die een beeldstabilisatie in de body hebben.

Nee, nog niet.

Advies ^^
Niet al te serieus. Voor af en toe gebruik.

Nee.
Compacte camera maar kwaliteit valt tegen en te weinig zoom

Is een optie maar liever nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Flexicon schreef op maandag 17 mei 2010 @ 18:04:
Volg al enige tijd dit topic, en zou graag advies willen over een aantal setjes. Ik ga voornamelijk foto's maken van natuur (landschap) op vakantie, dagjes weg en de hond

D3000 ben ik niet van gecharmeerd, in die klasse is de 1000d de betere optie. D5000 vs canon is veelmeer een kwestie van voorkeur, beide zijn capabel.

Ik zie hier, behalve de hond, eigenlijk geen reden om een 55-200 erbij te nemen. Ik zou gewoon beginnen met die 18-55. Als je serieus bent over landschappen zou het heel goed kunnen dat je van een super groothoek (10-20 ongeveer) ook wel UWA genoemd, een stuk blijer wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ebia
Wat blijkt, m'n pa heeft ook een dSLR, een Sony A200. Ik ga er inderdaad maar eens even mee spelen voor een tijdje, voordat ik besluit om iets voor mezelf te kopen (of deze gewoon permanent te kapen :+ ) (Volgens m'n moeder gebruikt ie hem toch bijna nooit) (Iets met appels en bomen :P)

Anyway, ik kom wss ooit nog eens terug met wat meer ervaring en kan dan wellicht wat beter de tekortkomingen beschrijven die ik tot dan heb ervaren. Alvast bedankt.

P.s. over de filters maak ik me nu ook geen zorgen, die zitten erbij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ebia schreef op maandag 17 mei 2010 @ 22:51:
[...]

Wat blijkt, m'n pa heeft ook een dSLR, een Sony A200. Ik ga er inderdaad maar eens even mee spelen voor een tijdje, voordat ik besluit om iets voor mezelf te kopen (of deze gewoon permanent te kapen :+ ) (Volgens m'n moeder gebruikt ie hem toch bijna nooit) (Iets met appels en bomen :P)

Anyway, ik kom wss ooit nog eens terug met wat meer ervaring en kan dan wellicht wat beter de tekortkomingen beschrijven die ik tot dan heb ervaren. Alvast bedankt.

P.s. over de filters maak ik me nu ook geen zorgen, die zitten erbij!
Scheelt je weer wat geld hè ;)! Veel plezier met de Sony eerst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Verwijderd schreef op maandag 17 mei 2010 @ 19:46:
Voorkeur voor Olympus en Sony omdat die een beeldstabilisatie in de body hebben.
Vergeet Pentax niet, ook beeldstabilisatie in de body en de K-x past goed in jou budget en is een zeer degelijke camera die zich kan meten met alle concurenten in die prijsklasse.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 17 mei 2010 @ 19:46:
€500,-

Nee, nog niet.

Nee.
Het feit dat sommige camera's beelstabilisatie in de body hebben is niet echt een pluspunt als je niet op een later tijdstip gaat investeren in andere lenzen. Een lens zonder IS is goedkoper, maar als je in 1x je set wil kopen en niet lijkt te willen uitbreiden, dan maakt het weinig uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@ajacied88: Als je zoommogelijkheden op je huidige camera niet voldoende zijn zal een dSLR met 18-55 mm kitlens wel kunnen tegenvallen. Misschien dat een dubbelkit als
pricewatch: Nikon D3000 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm G VR + AF-S DX 55-200mm VR
of pricewatch: Olympus E-520 + ZUIKO DIGITAL ED 14-42mm + ZUIKO DIGITAL ED 40-150mm
beter aansluit op jouw wensen.

Overigens is er ook nog een pricewatch: Sony Alpha DSLR-A500L + DT 18-55mm SAM, die momenteel erg veel camera geeft voor zijn prijs als je bij een 18-55 kit wil blijven :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Verwijderd schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 11:23:
[...]
Een lens zonder IS is goedkoper,(...)
Lens misconception #1. Lensen met IS zijn niet persé goedkoper of duurder. Prijs en beeldstabilisatie staan redelijk los van elkaar. Het is vooral marketingpraat dat het een beter zou zijn dan het ander (IS in body danwel lens).

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
IS in lens of body heeft zo eigen voor en nadelen.

IS in de lens geeft bv ook een rustiger beeld in je zoeker, zeker ver in het telebereik kan dit waardevol zijn.
Ook helpt IS in de lens bij het autofocussen mbv phase detectie. (contrast detectie AF via de sensor met liveview heeft ook baat bij sensor IS). Ook hier geld weer dat je dit beter zal merken in het telebereik.

Grote plus van sensor IS is dat het bij alle lenzen werkt, maar de vraag is daarbij of je dat nodig hebt, IS bij wideangle zal weinig uithalen. En veel populaire moderne lenzen hebben gewoon IS in de lens.

Ik zou eerst proberen te bedenken wat voor lenzen je nu en in de toekomst zou willen en dat ook meenemen in je beslissing.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Correct of niet. Er zijn hele hordes Sony en pentax kopers heel blij omdat ze stabilisatie in de body hebben. PRima toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Grote voordeel is dat je ook stabilisatie hebt bij lenzen die 30 jaar oud zijn als je dat zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tsurany schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 15:15:
Grote voordeel is dat je ook stabilisatie hebt bij lenzen die 30 jaar oud zijn als je dat zou willen.
Werkt alleen goed bij primes, want bij zoom corrigeert hij deels goed en deels verkeerd. Correct me if I'm wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Als je iets doet waarbij je GEEN stabilisatie wil (motorrijden, skydiven etc) dan is IS in de body flut: je kunt het wel uitzetten maar het kan bewegen dus dat gaat het ook wel een keer doen (met als gevolg onscherpe foto's), danwel het gaat stuk. Voor dit soort sporten dus: geen IS, liefst ook niet in de lens (maar als het moet, het is een stuk goedkoper een kitlensje te moeten vervangen dan een body).

Ander voordeel van IS in de lens ipv in de body: een rustiger zoekerbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
kortom, wat ik al eerder zei, voor en nadelen...
maw beter om die tegenover elkaar te zetten, dan blind te roepen dat je IS in je body (of in de lens) wilt omdat je 1 pluspunt een keer hebt gehoord

[ Voor 4% gewijzigd door Prulleman op 18-05-2010 16:06 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ah, bedankt voor jullie tips. Ik zal dat IS in body niet meer zo zwaar mee laten wegen. Wel heb ik deze op het oog: http://kamera-express.nl/ProductDetail.aspx?id=30830
Olympus E-600 + 14-42mm + 40-150mm

Veel goeie beoordelingen gelezen. Schijnt een iets uitgeklede versie van de E-620 te zijn maar wel zo'n 100 euro goedkoper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Verwijderd schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 19:43:
Ah, bedankt voor jullie tips. Ik zal dat IS in body niet meer zo zwaar mee laten wegen. Wel heb ik deze op het oog: http://kamera-express.nl/ProductDetail.aspx?id=30830
Olympus E-600 + 14-42mm + 40-150mm

Veel goeie beoordelingen gelezen. Schijnt een iets uitgeklede versie van de E-620 te zijn maar wel zo'n 100 euro goedkoper.
Vergeet niet dat de crop factor bij dit merk 2 is, dus geen echte groothoek met 28mm.

Verder zou IK kiezen voor Canon of Nikon (de laatste is mijn absolute favoriet), veel meer uitbreidingsmogelijkheden, en veel meer 2e hands keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bij Canon is het 18 * 1.6 = 28.8 mm
Bij Nikon/Sony is het 18 * 1.5 = 27 mm
Zo groot is het verschil dus niet met de 28 mm van de Oly ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Servertje
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 02-07 13:06
JAHRASTAFARI schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 19:52:
[...]
Vergeet niet dat de crop factor bij dit merk 2 is, dus geen echte groothoek met 28mm.

Verder zou IK kiezen voor Canon of Nikon (de laatste is mijn absolute favoriet), veel meer uitbreidingsmogelijkheden, en veel meer 2e hands keuze.
Dat valt weer mee. Hierboven.

Ik zou voor Canon kiezen. Goed merk en heeft echt meer uitbreidingsmogelijkheid. Echt meer als Nikon. En Canon staat ook heel veel op Marktplaats enzo..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
PowerUp schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 20:02:
Bij Canon is het 18 * 1.6 = 28.8 mm
Bij Nikon/Sony is het 18 * 1.5 = 27 mm
Zo groot is het verschil dus niet met de 28 mm van de Oly ;)
Nee, maar die 14mm wekt bij veel mensen wel die illusie.

Ik heb overigens met een Nikon standaardzoomlens 16-85 een groothoek van 24 mm. :9~ Een duidelijk verschil met mijn vorige 18-70 lens (27mm groothoek). Moet hem nog plaatsen in "mijn nieuwe apparatuur"....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_jari
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 17-08 09:03
Ook ik ben op zoek naar een dSLR.
Helaas is het budget vrij beperkt en wordt de keuze dus al een aardig stukje kleiner.
Ik ga hem gebruiken tijdens mijn reizen door zuid-oost Azië en Australië.

Momenteel twijfel ik tussen een Canon EOS 1000D + 18-55 mm II
en een Nikon D3000 + 18-55 mm II

Bij een simpele vergelijking vallen mij een aantal zaken op waar ik wel wat meer over wil weten.

1. De Canon heeft aardig wat meer programma's, echter heeft dit veel meerwaarde?
2. Wat is het verschil tussen de 18-55 mm II en de 18-55 mm II?
3. Verschillen in richtgetallen(17mm vs 19mm)
4. Verschillen in lichtmeting
5. Verschillen in diafragma
6. De Nikon biedt meer mogelijkheden wat betreft de witbalans
7. De Nikon biedt ook meer mogelijkheden wat betreft het AF-systeem
8. Tot slot biedt de Nikon ook meer mogelijkheden wat betreft belichtingscompensatie

Kan iemand mij hier advies over geven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flexicon
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 20:50
dj_jari schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 21:00:
Niks lijkt me :P

Al super bedankt voor het Advies, ga denk ik kijken voor Nikon D5000.
Heb eigenlijk alleen gekeken bij Nikon en Canon, is het nog het verstandig om ook te kijken bij andere merken? Op een of andere manier zegt mijn gevoel een Nikon of Canon.. Terwijl de Sony's meestal iets goedkoper zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JAHRASTAFARI schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 20:51:
[...]
Nee, maar die 14mm wekt bij veel mensen wel die illusie.
Ah, op die fiets :)
dj_jari schreef op dinsdag 18 mei 2010 @ 21:00:
Ook ik ben op zoek naar een dSLR.
Helaas is het budget vrij beperkt en wordt de keuze dus al een aardig stukje kleiner.
Ik ga hem gebruiken tijdens mijn reizen door zuid-oost Azië en Australië.

Momenteel twijfel ik tussen een Canon EOS 1000D + 18-55 mm II
en een Nikon D3000 + 18-55 mm II

Bij een simpele vergelijking vallen mij een aantal zaken op waar ik wel wat meer over wil weten.

1. De Canon heeft aardig wat meer programma's, echter heeft dit veel meerwaarde?
Dat hangt er vanaf. Als je veel zelf in gaat stellen (diafragma, sluitertijd) zijn die programma's niet zo belangrijk. Ik gebruik ze nooit. Als je meer van de "AUTO" bent dan kan het handig zijn.
De Nikon 18-55 II is optisch wat beter dan de Canon 18-55 II. Probeer bij de 1000D de 18-55 IS te nemen, die is optisch dik in orde voor een kitlens.
3. Verschillen in richtgetallen(17mm vs 19mm)
Heb ik niet zoveel verstand van, heeft iets met de flitser te maken.
4. Verschillen in lichtmeting
Met moeilijk licht kan spotmeting (op één punt) handig zijn. Meestal doet de standaard meervelds meting het prima. De D3000 heeft spotmeting, de 1000D heeft iets wat daar bij in de buurt zit (maar er lopen hier genoeg 1000D gebruikers rond die daar vast veel meer over weten).
5. Verschillen in diafragma
Dat hangt van de lens af, niet van de camera. Hoe kleiner het f-getal, hoe meer licht er op de sensor valt, maar ook hoe kleiner het deel van de foto scherp is.
6. De Nikon biedt meer mogelijkheden wat betreft de witbalans
Als je op RAW schiet kan je de witbalans later nog aanpassen. Ook op JPEG lijkt me dit geen heel groot probleem om niet voor de Canon te gaan, die heeft ook genoeg witbalansinstellingen.
7. De Nikon biedt ook meer mogelijkheden wat betreft het AF-systeem
Ook hier kunnen meer AF-punten handig zijn, maar het verschil tussen 9 en 11 AF-punten is waarschijnlijk niet merkbaar.
8. Tot slot biedt de Nikon ook meer mogelijkheden wat betreft belichtingscompensatie
De 1000D kan idd tot 2 stops afwijken, de D3000 tot 5 stops. Meestal is 1 stop voldoende, 2 is ruim voldoende. Ik denk niet dat je er last van gaat hebben.
Kan iemand mij hier advies over geven?
De sensor van de 1000D presteert duidelijk beter dan die van de D3000. De 1000D samen met de 18-55 IS is wel wat duurder. Als ik tussen deze twee zou moeten kiezen zou het de 1000D worden :)
Pagina: 1 ... 68 ... 77 Laatste

Dit topic is gesloten.