Ik wil er foto's mee maken op vakantie, Of een dagje uit. Ik ben bouwkundig tekenaar, en vandaar zou ik bijvoorbeeld foto's willen maken van gebouwen en constructies.
Maar natuurlijk ook gewone vakantiefotos, en van mensen op terras oid.
Bij gebouwen dan van buiten zowel als van binnen.
Binnen wil ik dan wel dat in kleine ruimtes, alles er nog op komt zonder dat ik mezelf tegen een muur moet drukken, en buiten wil ik wel iets dat ver af is, wat dichterbij kunnen halen voor details van constructies. om een constructie boven in de lucht op de foto te zetten heb je niet andere mogelijkheden dan inzoomen, je kunt niet makkelijk dichterbij gaan staan.
Het is dus niet zo dat ik hobbyfotograaf ga worden, en voor elke foto wel een andere lens zou willen opzetten, maar op zich intereseert het me wel om er iets meer mee te kunnen dan zoals met een compactcamera, alles automatisch. Compactcameras zijn vaak ook wel wat klein voor mijn grote handen.
Qua modellen heb ik er wel eens naar gekeken toen de opvolger van de canon 300D er net was, en toen vond ik die een beetje licht/kunststof klein, en de nikon van die tijd wat steviger. er stond toen ook een samsung dslr volgens mij, maar kan me in het merk vergissen, of dat het een "semi"dslr camera was. ( dus zonder optische zoeker en zo) die ook wel goed in de hand lag.
Maar omdat ik nog niet weet welke kant het echt op gaat zou ik dan liever bij de bekendere nikon willen blijven dan voor een minder bekend merk te kiezen.
Daarom ook dat ik eigenlijk een 2e hands zoek, en het budget ook niet heel hoog ligt.
Qua lenzen zoek ik dus wel een die veel bereik heeft qua zoomen, maar het hoeft ook niet het maximale bereik te hebben, als ik dan een mindere "kwaliteit" lens zou hebben. vandaar dat ik denk dat ik aan de foto's die ermee gemaakt worden niet makkelijk kan beoordelen of de foto met een slechte of goeie lens is gemaakt. een kitlens van 18-70 is voor inzoomen al weer minder geschikt, en een andere kitlens is volgens mij 18-200.
Qua tijd die ik er aan wil besteden: het wordt eerder iets dat ik af en toe zou doen, als ik ergens heen ga om iets te bekijken, dan dat ik de camera altijd mee zou nemen, buiten uitstapjes of vakantie om.
Zoveel foto's maak ik nu niet, omdat het met de geleende compacts, en de telefoon eigenlijk meestal toch erg teleurstelde qua resultaat, als ik toch ergens foto's van had gemaakt. (te donker, ruis, te klein in beeld, te lage resolutie, het paste niet op de foto, of te langzaam) Zonder die belemmeringen zou ik vaker foto's gaan maken, en volgens mij kan dat met een dslr. misschien ook wel met compact cameras met veel zoom, maar die zijn nieuw denk ik net zo duur als een 2e hands dslr, en halen dan niet dezelfde kwaliteit. voor binnen lijkt me 18 mm toch wel handiger dan 25 als je spontaan je neefje op de foto wilt zetten.
anders moet je jezelf eerst verplaatsen zodat het er op past?
[
Voor 6% gewijzigd door
engelbertus op 04-05-2010 17:21
]