[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 67 ... 77 Laatste
Acties:
  • 372.582 views

Onderwerpen

Alle 126 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 19:31
Dennis Lammers schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 13:13:
Helaas heeft niemand in de buurt er eentje te leen of zelfs maar in bezit.
Geld heb ik wel hoor voor die 18 euro, das het probleem niet, vindt t alleen zonde om zoveel te lappen voor maar 1 GB, gewoon woekerprijzen... :( (inkoop CF 8gb ligt rond de 15 euro...) en das helaas de enige winkel in de buurt hier.. of de Blokker moet ze verkopen..

Enige wat me tegenhoudt van de Nikon is dat die geen Live View heeft.
Die live view gebruik je niet meer zodra je weet hoeveel beter je door de gewone zoeker kunt kijken. Nikon vind ik persoonlijk veel beter in de hand liggen. Zo'n D90 voor iets meer geld koop je voor de komende 5 jaar, zo moet je het zien.

Alle tijd en energie die je steekt in de zoektocht naar een goedkope geheugenkaart had je beter kunnen steken in garnalen pellen, dat had meer geld opgeleverd. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmundo
  • Niet online
Dennis Lammers schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 13:03:
Grmbl..... mijn geheugenkaartje (Compact Flash 8 GB) komt sowieso niet voor Donderdag binnen...
Donderdag (overmorgen dus) ga ik naar Berlijn... zou wel wat foto's willen maken (heb nu nog compact camera P&S)

Ik heb nu dus 2 keuzes; Olympus E520 afhalen vandaag, maar er Donderdag niks aan hebben want ik heb geen CF kaartje (en degene die ze wel op voorraad hebben is meteen hartstikke duur, 18 euro voor 1GB dat heb ik als 'nood' er echt niet voor over, ik heb zelf voor 17 euro 8GB besteld...) of ik kan een Nikon D3000 afhalen die SDHC geheugen gebruikt die ik dus wel mee kan nemen Donderdag naar Berlijn (en morgen op 5 mei, vrij, er wat mee klooien/oefenen)

OF ik kan denken, nou ja pech, dan maar geen camera (behalve compactcamera) naar Berlijn en rustig wachten tot het kaartje binnenkomt...

Wat raden jullie aan?
Wachten op kaartje en 'pech' naar Berlijn toe of de Nikon D3000 kopen die ik wel meteen kan gebruiken... maar ik wil geen spijt hebben op de lange termijn van deze evt. haast aankoop....

OF ik kan gewoon een CF kaartje in Berlijn halen..... eerst even kijken hoe duur ze kosten, want als ze net zo duur als in Nederland kosten tja.... dan blijft t zelfde ;)

(helaas heeft niemand in mijn omgeving een CF kaartje die ik even mag lenen)
Tegenwoordig is alles SD.
Die Nikon halen is niet echt een optie toch? Anders zit je met een CF kaart van 17 euro die je niet kan gebruiken...

Als je die camera bij een winkel haalt, onderhandel gewoon zo'n CF kaart erbij. Anders vraag je aan de winkelier of je zo'n kaartje kan lenen, want binnenkort krijg je zo'n kaartje 'kado'. Of je legt gewoon uit dat je het zonde vindt om die geheugenkaart te kopen, want reeds eentje besteld, maar je wil wel de camera bij de beste man kopen, want service bladibla.

Tip: ik kan niet in je portemonnee kijken, maar als je zo'n punt maakt om zo'n bedrag, dan had je de aankoop eerder moeten plannen. Volgens mij wist je al langer dat je naar Berlijn zou gaan, of niet?

[ Voor 5% gewijzigd door wilmundo op 04-05-2010 13:33 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toen ik m'n D300 ging halen ben ik daarna even naar de dixons gereden en heb voor (veel te veel geld) een 2gb kaartje gehaald. Ik accepteerde dat ik veels te veel betaalde maar kon wel meteen met m'n nieuwe camera aan de slag. CF kaartjes komen altijd wel van pas.

[ Voor 7% gewijzigd door Wijnands op 04-05-2010 13:32 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 16:30
Ja, ik moest een aantal dagen wachten omdat ik een kaartje in HongKong besteld had. Voor mij was het geen probleem om even te wachten. Net hoe je er tegenover staat. Als ik een leuk event mis zou lopen door een kaartje dan ging ik er gewoon 1 halen ergens, al moest ik er 100km voor rijden en het dubbele betalen. Maar goed, gewoon persoonlijke voorkeur. Ik vind €18 euro ook geen bedrag, als je een keer naar de Mac rijd ben je het ook kwijt :+

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou het gewoon doen, de plezier van in Berlijn lekker foto's maken met je camera is volgens mij echt een stuk groter dan die investering in zo'n kaartje.

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-09 13:38

Zuurstok

Passionately curious

Wijnands schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 13:31:
Toen ik m'n D300 ging halen ben ik daarna even naar de dixons gereden en heb voor (veel te veel geld) een 2gb kaartje gehaald. Ik accepteerde dat ik veels te veel betaalde maar kon wel meteen met m'n nieuwe camera aan de slag. CF kaartjes komen altijd wel van pas.
same here, 4GB ultra II CF kaartje bij de bcc gehaald nadat ik m'n camera had opgehaald.
ik moest en zou fotograferen, en de overige 2x 16gb en 2x 4gb was nog niet binnen, dus toen maar voor een belachelijke 45 euro zo'n kaartje gehaald :P

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kimberly
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 14:22
Je keuze laten afhangen of er een SDHC of CF kaartje in je nieuwe DSLR gaat.. ;(

Kan er wel verder op ingaan maar dat doe ik niet, telkens is er weer iets anders.. 'Ja maar de Nikon is 10 euro goedkoper!'

Iig succes met je keuze. ;)

Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 00:44
Vriend werkt bij een bedrijf, die heeft Kingston 16GB voor mij besteld voor 30 euro.
Heb ik straks in totaal 24GB over 2 kaartjes CF gespreid... lijkt me wel genoeg. ;-)
Hij neemt hem uit het werk mee voor me. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03:58

Fiber

Beaches are for storming.

Gefeliciteerd met je aankopen, ga je vast een hoop plezier van hebben! Dat wordt veel oefenen, je hebt zo'n cam echt niet in een paar uurtjes in je vingers.... :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Dennis Lammers schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 15:29:
Vriend werkt bij een bedrijf, die heeft Kingston 16GB voor mij besteld voor 30 euro.
Heb ik straks in totaal 24GB over 2 kaartjes CF gespreid... lijkt me wel genoeg. ;-)
Hij neemt hem uit het werk mee voor me. :)
Zijn toch 1600 foto's (in Raw) die je (potentieel) kwijt kan raken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-09 13:38

Zuurstok

Passionately curious

en zóveel is 1600 nou ook weer niet.. :)

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-09 13:49
Uhm sure, 1600 foto's is niks :z De gemiddelde mens vindt het verliezen van een paar duizend foto's toch wel redelijk erg meestal, kan je het wel gaan relativeren, maar ik kan me niet voorstellen dat iemand snel zal denken "ow het waren gelukkig maar 1600 foto's"... :P

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Laatst online: 12-09 15:02
Budget:
450 euro totaal

reden:
heb nu geen camera, buiten 1.3 MP op de telefoon, maar wil toch graag echte fotos maken.
de compactcameras vind ik niet erg lekker in de hand liggen, langzam, of te klein bereik. als ik voor 500 euro een compact zou kopen voldoet die misschien aan het bereik etc, maar voor dat geld koop ik dan liever een dslr

ik ben dus in de markt voor een 2e handsje volgens mij.
ik denk dat ik voor nikon ga kiezen, canon vond ik te klein, niet lekker in dehand liggen. samsung lag wel lekker in de hand, maar dat is weer een minder bekend merk, net als sony wellicht, al zien die er vaak wel mooi uit.

bij nikon heb je een beetje een wildgroei an modellen volgens mij., vroeger D50 en D70
daarna kwam er van beide een opvolger, D60 en D80
danr zijn er weer veel meer bijgekomen, maar daarvan weet ik niet of die nu beter / meer geschikt zijn dan wek model, volgens mij was de naamgeving daarin iet erg duidelijk meer.
ik heb dus liever niet een uitgekleed model van een model dat er eerder al was, gericht op de meer doorsnee klik en klaar consumenten zoals volgens mij de D40

wat zou voor mij een goie camera zijn? filmpjes hoeft van mij niet, en de fotos moeten wel een beetje direct gemaakt worden, en niet een seconde later dan ik heb gedrukt of zo.

qua lenzen heb ik wel graag een die ik ook in de woonkamer kan gebruiken dus 18 mm zou handig zijn, en buiten zou ik bijvoorbeeld wel een goeie detailfoto van de nok van een dak willen kunnen maken. een 18-200 lens lijkt me wel wat, 18-300 is volgens mij een mindere lens vanwege vervormingen en minder lichtsterk.
zou ik 18-70 en 55-300 of zoiets nemen, dan moet ik weer wisselen en dat zou ik graag voorkomen.

op makrplaats kwam ik een aantal D80 tegen die me wel aanspraken, dus ik denk dat ik dat wel als richting zou moeten aanhouden, of is een D90 een stuk beter? volgens mij is die boven mijn budget? of met verkeerde kitlens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als ik dit zo hoor is een superzoom camera meer wat voor jou. Wil je je ook echt met fotografie bezig houden of enkel foto's maken en verder niks?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:55
waaarom denk je dat je in de woonkamer een 18mm moet gebruiken?
Verder zijn de meningen over een 18-200 lens sterk verdeeld, de 1 vind het een waardeloos compromis ding, de ander vind het super handig en is tevreden met de kwaliteit, zoek wat voorbeelden van plaatjes hier op het forum of via flickr etc.
Of een 18-300 veel erger is dan een 18-200... sja zal wel iets schelen, en qua lichtsterkte zijn dit soort lenzen volgens mij allemaal 3.5-5.6

verder als je het over het in de hand liggen hebt, noem je ook samsung, naast canon en nikon, gooi je dan compacts en dSLR's door elkaar? Of is kies je voor een nikon omdat canon een te kleine compact heeft?

Verder wat tsurany al zegt, wil je je echt met fotografie gaan bezighouden? anders voegt een dSLR niet zoveel toe, om mooie plaatjes te maken moet je namelijk dat ding van de autostand halen en zelf nadenken over verschillende settings. Als je van plan bent alles op auto te schieten en je er verder niet in te verdiepen kan je inderdaad beter een snelle superzoom uitzoeken

[ Voor 11% gewijzigd door Prulleman op 04-05-2010 16:38 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat hier ook ontbreekt is wat engelbertus nou eigenlijk wil gaan doen met de DSLR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Ik wil er foto's mee maken op vakantie, Of een dagje uit. Ik ben bouwkundig tekenaar, en vandaar zou ik bijvoorbeeld foto's willen maken van gebouwen en constructies.
Maar natuurlijk ook gewone vakantiefotos, en van mensen op terras oid.
Bij gebouwen dan van buiten zowel als van binnen.
Binnen wil ik dan wel dat in kleine ruimtes, alles er nog op komt zonder dat ik mezelf tegen een muur moet drukken, en buiten wil ik wel iets dat ver af is, wat dichterbij kunnen halen voor details van constructies. om een constructie boven in de lucht op de foto te zetten heb je niet andere mogelijkheden dan inzoomen, je kunt niet makkelijk dichterbij gaan staan.

Het is dus niet zo dat ik hobbyfotograaf ga worden, en voor elke foto wel een andere lens zou willen opzetten, maar op zich intereseert het me wel om er iets meer mee te kunnen dan zoals met een compactcamera, alles automatisch. Compactcameras zijn vaak ook wel wat klein voor mijn grote handen.

Qua modellen heb ik er wel eens naar gekeken toen de opvolger van de canon 300D er net was, en toen vond ik die een beetje licht/kunststof klein, en de nikon van die tijd wat steviger. er stond toen ook een samsung dslr volgens mij, maar kan me in het merk vergissen, of dat het een "semi"dslr camera was. ( dus zonder optische zoeker en zo) die ook wel goed in de hand lag.
Maar omdat ik nog niet weet welke kant het echt op gaat zou ik dan liever bij de bekendere nikon willen blijven dan voor een minder bekend merk te kiezen.

Daarom ook dat ik eigenlijk een 2e hands zoek, en het budget ook niet heel hoog ligt.

Qua lenzen zoek ik dus wel een die veel bereik heeft qua zoomen, maar het hoeft ook niet het maximale bereik te hebben, als ik dan een mindere "kwaliteit" lens zou hebben. vandaar dat ik denk dat ik aan de foto's die ermee gemaakt worden niet makkelijk kan beoordelen of de foto met een slechte of goeie lens is gemaakt. een kitlens van 18-70 is voor inzoomen al weer minder geschikt, en een andere kitlens is volgens mij 18-200.

Qua tijd die ik er aan wil besteden: het wordt eerder iets dat ik af en toe zou doen, als ik ergens heen ga om iets te bekijken, dan dat ik de camera altijd mee zou nemen, buiten uitstapjes of vakantie om.

Zoveel foto's maak ik nu niet, omdat het met de geleende compacts, en de telefoon eigenlijk meestal toch erg teleurstelde qua resultaat, als ik toch ergens foto's van had gemaakt. (te donker, ruis, te klein in beeld, te lage resolutie, het paste niet op de foto, of te langzaam) Zonder die belemmeringen zou ik vaker foto's gaan maken, en volgens mij kan dat met een dslr. misschien ook wel met compact cameras met veel zoom, maar die zijn nieuw denk ik net zo duur als een 2e hands dslr, en halen dan niet dezelfde kwaliteit. voor binnen lijkt me 18 mm toch wel handiger dan 25 als je spontaan je neefje op de foto wilt zetten.
anders moet je jezelf eerst verplaatsen zodat het er op past?

[ Voor 6% gewijzigd door engelbertus op 04-05-2010 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waarom dan geen superzoom? Een zoom van 28-560mm. Zeker als je af en toe foto's maakt dan is een dslr wel leuk maar maak je geen betere foto's er mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Ik ben bekend met het idee.. de gebruiker maakt de foto, en niet de camera ;-)
een superzoom, wat moet ik me daar bij voorstellen dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor architectuur is een 18-2xx niet de beste toepassing, gezien de vervorming die vooral op de groothoek nogal optreedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ligt er maar aan hoe belangrijk je rechte lijnen vind natuurlijk. Zo 123 wil me eigenlijk geen 18-xx zoom te binnen schieten die niet vervormd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:55
Vervorming is niet zo'n probleem voor architectuur, dat is makkelijk te fixen. Een groter probleem is is het perspectief dat verandert. Om dat helemaal tegen te gaan moet je eigenlijk een full frame camera hebben met een 28mm tilt/shift lens. Die kosten alleen wel een paar duizend euro.

Maar, als je kan leven met een gebouw dat in de verte wat spitser toeloopt, is elke groothoek lens wel prima. 18mm is soms wel wat te nauw, dan heb je misschien meer aan een echte groothoeklens (zoals de Sigma 10-20)

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toch, als ik engelbertus zo lees krijg ik het idee dat 'ie met, bijv een Canon G-serie ook best blij kan worden. Gemak van een compact en toch een hoop vrijheid van instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Vervorming aan het eind kan ik wel mee leven, en met een 18-200 is dat denk ik ook minder dan een 18-300. als ik het daarmee helder en "scherp" op de foto krijg. De foto daarna bewerken om het recht te krijgen is een optie, maar dat zou ik alleen doen als het echt nodig is, maar "voor mezelf" denk ik niet nodig.

hoe verhoudt / werkt een sigma 10-20 lens dan? is dat heel anders dan een zomlens 18-200?

wat ik ervan gesnapt heb is dat een bij een 18-200 lens, het bij "50" ongeveer zo wordt gefotograveerd als wanneer je met het blote oog kijkt., je kunt dan dus tot 4* dichterbij halen, of tot +/- 2,5* groothoek gaan.

maar mischien dat 25 of 28 als ondergrens ook wel voldoet, maar ik ben niet echt op de hoogte met of dat een beter uitgangspunt is voor een zoomlens, en of dat die ook gemaakt worden. daarom "beperkt" mijn kennis zich een beetje tot de veel voorkomende kitlenzen zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
25 of 28 mm gaat je wel opbreken op een cropcamera, vooral in een krappe kamer. Tamron heeft een handig hulpje om verschillende brandpunten te vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Kijk ook eens hier:
http://imaging.nikon.com/.../lens/simulator/index.htm
En hier:
http://tweakers.net/price...wbpIJR90eiPuWKOf-DaFmklL4
Zo heel slecht zijn die superzoom/bridge camera's nou ook weer niet hoor... ;)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
PowerUp schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 17:59:
Tamron heeft een handig hulpje om verschillende brandpunten te vergelijken.
Nikon ook, zie: http://imaging.nikon.com/.../lens/simulator/index.htm

EDIT: spuit 11 :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiForce
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-06 22:29

LogiForce

The Black Whole

Fiber schreef op dinsdag 04 mei 2010 @ 18:13:

Zo heel slecht zijn die superzoom/bridge camera's nou ook weer niet hoor... ;)
Klopt, zijn niet slecht. Alleen er is een voordeel met een SLR, manual focus. Ik heb vaak genoeg ruzie met de auto focus. Het is een goed systeem maar niet zonder nadelen, helaas.

Maar als je daar niet om geeft, dan is een Superzoom/Bridge camera het overwegen waard lijkt mij. Enorme zoom erop, plus het feit dat het een gesloten systeem is. Dus geen last van stoff op je spiegel/sensor.
En een beetje superzoom camera heeft volgens mij bijna net zoveel opties als een SLR.

In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
die prijzen vallen iig erg mee voor superzoomcameras... minder dan 2e hands dslr volgens mij, dus dat kan het probleem niet zijn...
ik zal er nog eens goed over nadenken.. wat mag een nikon d80 met 18-200 lens ongeveer kosten 2e hands, als ie compleet wordt geleverd met alles erbij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:32

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

500 euro?

Ik lees dat jullie goedkope adressen hebben voor CF? Waar? ;)

Stel dat je een camera met hoge resolutie en weinig zoom vergelijkt met een camera met een redelijke resolutie en een telelens. Dan zou je kunnen zeggen dat je met de hoge resolutie camera ook gewoon een uitsnede kan maken. Maar mocht je dan op dezelfde resolutie als de zoom camera uitkomen dan heeft de zoom camera toch nog altijd het voordeel dat belichting beter is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
engelbertus schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 13:08:
die prijzen vallen iig erg mee voor superzoomcameras... minder dan 2e hands dslr volgens mij, dus dat kan het probleem niet zijn...
ik zal er nog eens goed over nadenken.. wat mag een nikon d80 met 18-200 lens ongeveer kosten 2e hands, als ie compleet wordt geleverd met alles erbij?
Een D80 body zou rond de 300 euro mogen zitten wat mij betreft, een nikon 18-200 zou ik verwachten iets meer voor de betalen. Als set vanaf de 500 euro idd.
Mr_gadget schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 13:47:
500 euro?

Ik koop mijn trancend 133x kaartjes bij saake-shop.nl maar er staan genoeg andere leveranciers in de pricewatch.
Stel dat je een camera met hoge resolutie en weinig zoom vergelijkt met een camera met een redelijke resolutie en een telelens. Dan zou je kunnen zeggen dat je met de hoge resolutie camera ook gewoon een uitsnede kan maken. Maar mocht je dan op dezelfde resolutie als de zoom camera uitkomen dan heeft de zoom camera toch nog altijd het voordeel dat belichting beter is?
Nee, niet noodzakelijk. Probleem met een uitsnede maken (oftewel croppen) vind ik dat je sneller onvolkomendheden ziet dan wanneer je met iets lagere resolutie maar meer zoom de foto neemt.

[ Voor 44% gewijzigd door Wijnands op 05-05-2010 14:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Monkeydancer
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 11-09 19:55
De aanbiedingen vliegen in het rond en nu twijfel ik alleen maar meer met mijn keuze tussen twee camera's. Ik had laatst een canon eos 550d gekocht voor 605 euro met kitlens (18-55 IS lens), maar er was ook een aanbieding van een nikon d90 met kitlens (18-55 DX VR) voor 495. De aanbieding is inmiddels afgelopen.

Als je terugkijkt naar deze aanbiedingen, welke camera is de beste keus als je kijkt naar

Prijs/prestatieverhouding?
Nachtfotografie (fotografie tijdens schemering/ omstandigheden met weinig licht)
Aanbod lenzen (prijs/kwaliteit)

Monkey business: pay peanuts, get monkeys

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De d90 is op alle fronten behalve video de betere keuze, maar die aanbieding van de D90 was geen aanbieding, maar een foutje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:15
Mr_gadget schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 13:47:
500 euro?

Bij goedkopere zoomlenzen neemt de diafragma meestal af, waardoor je wanneer je inzoomt meer licht verliest.
Daarentegen is een resolutie toename ook niet zaligmakend. Een verdubbeling van 6MP naar 12MP komt tenslotte maar neer op sqrt(2)=1.4x meer zoom wanneer je zou croppen. Op 100% is het echter wat minder scherp, waardoor je er eigenlijk nog wat vanaf kan halen. Een verschil tussen 10MP/12MP of 12MP/14MP is dus nog veel kleiner en in mijn ogen te verwaarlozen. Het voordeel van een nieuwere sensor (die over het algemeen toevallig ook wat meer MP heeft) is echter dat de prestaties bij hogere ISO waarden wat beter zijn.

Kort samengevat: resolutie boeit niet (tenzij je een fullframe wilt halen), wil je zoom, haal een telelens ;)
Monkeydancer schreef op woensdag 05 mei 2010 @ 16:29:
De aanbiedingen vliegen in het rond en nu twijfel ik alleen maar meer met mijn keuze tussen twee camera's. Ik had laatst een canon eos 550d gekocht voor 605 euro met kitlens (18-55 IS lens), maar er was ook een aanbieding van een nikon d90 met kitlens (18-55 DX VR) voor 495. De aanbieding is inmiddels afgelopen.

Als je terugkijkt naar deze aanbiedingen, welke camera is de beste keus als je kijkt naar

Prijs/prestatieverhouding?
Nachtfotografie (fotografie tijdens schemering/ omstandigheden met weinig licht)
Aanbod lenzen (prijs/kwaliteit)
'Nachtfotografie' is net zoiets als zeggen dat je 'dagfotografie' wilt gaan doen :+ .
Het ligt eraan of je bijvoorbeeld steden wilt fotograferen, of bands, of partyfoto's. Die stellen allemaal andere eisen aan je apparatuur (voor de eerste zou ik een statief halen, voor de tweede een lichtgevoelige lens en voor het laatste een goede flitser).

[ Voor 28% gewijzigd door BarôZZa op 05-05-2010 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
oeps....

[ Voor 94% gewijzigd door engelbertus op 05-05-2010 22:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1. Wat is je beschikbare budget?
Ongeveer 800 euro
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Mijn Panasonic Fz-7 is defect en zoek het nu een stapje hogerop.
Verder ook met twee Nikon dSLR mogen spelen (D50 en D300
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Het zal hoofdzakelijk Vakantie foto's en natuur foto's, maar ook wat binneshuis van huisdieren etc.
4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Heb zal als hierboven aangegeven met twee Nikon camera's mogen testen die voelde goed aan.
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Wil het graag rustig aan opbouwen
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
zit te denken aan een dag of 2 per week wat te aan fotografie te gaan doen
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Panasonic Fz-7 ligt wat te ligt in de hand en wil wat meer gaan doen met instellingen en is momentueel defect.
11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Mits het in goede kwaliteit verkeerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Woolfy, even snel een reality check, de D300 (en ook de D50 een beetje) zijn semipro cameras, en die voelen al gauw erg goed aan. Een instapmodel zal dat veel minder hebben. Wel vind ik zelf de Nikon instappers beter aanvoelen dan de Canon teganhangers, maar dat is iets persoonlijks. Ga een keertje langs de mediamarkt ofzo en houd een paar instapcamera's vast.
Nikon D3000
Nikon D5000
Canon 1000D
Canon 500/550D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Vergeet de Pentax K-x ook niet, die voelt ook zeer goed aan en presteert ook prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt alvast voor de reacties.

Was even vergeten te melden dat ik Canon ook alvast heb gehad en hier krijg ik kramp van in mijn hand.
Pentax heb ik nog geen DSLR ervaring mee alleen een oude SLR uit 1976 die niet echt te vergelijken valt met wat er nu te krijgen is.
Ben van plan volgende week vrijdag eens naar cameratools te gaan in Apeldoorn en daar het een en ander te gaan testen.
Is het verstandig om eerst een b.v. D3000 of D5000 te nemen inplaats van gelijk een D90 ?
Zag namelijk dat de D90 799 is met een 18 -105 objectief
http://www.cameratools.nl...0incl.%2018-105%20VR.html?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-05-2010 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik zou eerder wat meer uitgeven aan een leuke lens erbij dan aan een duurdere body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een D90 is groter dan de D3000 (zou ik sowieso links laten liggen) en de D5000. Je kunt ook een losse D90 body kopen met een 35mm f/1.8. Dan heb je een topcombinatie voor nog minder geld. Of je moet per se een zoombereik willen hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
De D5000 is een prima camera en technisch gezien nagenoeg gelijk aan de D90. Alleen als je de focus in de body erg belangrijk vindt zou ik de D90 aanraden. Maar dat is meestal meer voor mensen die al een aardige (oudere) lenzenset hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedel
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-08 22:53

jedel

Kevlar

Wat is je beschikbare budget?

rond de 500 euro / 800 (incl lenzen)

waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)

Heb nog een oude Fuji s5600 Ga van de zomer naar Indonesië en wil daar wat mooie dingen vast leggen op beter kwaliteit. En bij gebruik van de zoom mis ik image stabilisatie.

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)

Foto's van vakanties en Zeil sport foto's

Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?

Nee (mijn vader heeft nog een oude SLR Pentax+ lenzen)

Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?

Pentax K-x vanwege: prijs, formaat, 720p video. maar deze heeft geen AF-punten in de viewfinder |:(
dus zit nu wer te twijfel tussen een Canon 550D of Nikkon D5000

Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?

Wil eigenlijk wel 2 lenzen (of geeft dat bij kit lenzen geen kwaliteits verbetering)+ een filtertje

Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)

Advies

Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?

Echt hobby matig

Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?

Vast wel

Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?

Een Fuji S5600 van 4 jaar oud. Te weinig megapixels (5), geen image stabilisatie, te weinig groothoek, te veel ruis bij hogere iso.
wel (relatief) snel en lekker veel zoom, ik kan alles instellen maar MF is niet echt bruikbaar

Is 2e hands een optie of per se niet?

nee

nu ook XP² workstation --> xp2200² = 3600MHz computing power bp6 (stof-vanger)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Als je pa echt leuke lenzen heeft dan is een Pentax K-x echt een aanrader. Ik heb hem zelf ook en mijn pa de K-7 omdat hij nog een stapeltje oude lenzen heeft waaronder een erg goede macro lens. De K-x is een prima camera. Zelf mis ik de AF punten niet echt in de viewfinder.

Welke lenzen heeft je pa? Dat kan helpen in de keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedel

jedel

Kevlar

Tsurany schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 22:18:
Als je pa echt leuke lenzen heeft dan is een Pentax K-x echt een aanrader. Ik heb hem zelf ook en mijn pa de K-7 omdat hij nog een stapeltje oude lenzen heeft waaronder een erg goede macro lens. De K-x is een prima camera. Zelf mis ik de AF punten niet echt in de viewfinder.

Welke lenzen heeft je pa? Dat kan helpen in de keuze.
geen idee welke lenzen hij heeft, ga ik uit zoeken.
laten we er voor het gemak even van uit gaan dat ik niks aan die lenzen heb.

Hoe weet je waar je op focused, zonder AF punten? (mijn S5600 heeft zelf Af punten in de viewfinder)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Ik weet exact waar die AF punten zitten en kan ze ook gewoon instellen via het menu, voor mij hoeven ze niet zichtbaar te zijn. Ik zou wel kijken welke lenzen hij heeft, kan zeker interessant zijn, ook al is het er maar eentje die leuk is. De K-x is gewoon een prima camera namelijk en doet zeker niet onder voor Canon en Nikon, dus een slechte aankoop is het sowieso niet, ook al moet je alle lenzen nieuw kopen.

[ Voor 52% gewijzigd door Tsurany op 06-05-2010 22:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BarôZZa schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 17:00:
De D5000 is een prima camera en technisch gezien nagenoeg gelijk aan de D90. Alleen als je de focus in de body erg belangrijk vindt zou ik de D90 aanraden. Maar dat is meestal meer voor mensen die al een aardige (oudere) lenzenset hebben.
Er is dus eigenlijk bijna geen verschil tussen de D5000 en de D90 alleen dan als je nog oude objectieven hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frunz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-09 10:21
Verwijderd schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 07:57:
[...]

Er is dus eigenlijk bijna geen verschil tussen de D5000 en de D90 alleen dan als je nog oude objectieven hebt.
Er zijn nog heel veel mooie Nikon lenzen die afhankelijk zijn van de autofocus-motor in de camera body.

Lenzen als de
AF-D 50mm F/1.8
AF-D 85mm F/1.8

Zeker de eerste is een heel mooi goedkoop lensje, retescherp en lichtsterk.

WoT: Frunzzzzz NoobMeter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Je hebt aangegeven dat je van Canon's kramp in je handen krijgt. Er is een wezenlijk verschil tussen grote van body tussen de D5000 en D90. Neem ze voor je besluit wel eerst in je handen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
[...]

Dat is te kort door de bocht. De D90 heeft een beter scherm (hogere resolutie). De D90 heeft een display bovenop, hetgeen ik erg handig vind. Ach ja, waarom zelf uit het hoofd doen, als iemand dit al heeft uitgezocht:

http://mansurovs.com/nikon-d5000-vs-d90

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ga de site even door lezen.
En uiteraard dat ik hem even vast wil houden wil niet een paar honderd euro uitgeven aan een apparaat die me niet bevalt.

Bedankt alvast allemaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xcalibur
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:18
De D5000 (heeft m'n vader) en D90 (heb ik) zijn echt een wereld van verschil.

Op de D5000 heb je bijna nergens sneltoetsen voor en moet je dus voor vanalles het (grafische) menu in.... ERG irritant al zeg ik het zelf :)

Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mwolthers
  • Laatst online: 21:49
Tja, de d5000 is toch wel echt een budget-body, terwijl die c*non en de K-x gewoon een stapje hoger op de ladder staan. Ik kan alleen over de K-x meepraten en dat is gewoon heel veel camera voor je geld. Mooie beeldkwaliteit en een systeem dat alle lenzen sinds het begin der (SLR) tijden ondersteunt. En een weliswaar niet zo uitgebreide maar wel zeer fraaie lijn moderne lenzen...

Maar het allerbelangrijkste is toch hoe een camera voelt. Je moet ze gewoon even vasthouden, er een paar plaatjes mee schieten, wat verschillende dingen uitproberen. Als je dat gedaan hebt kan je een besluit nemen op basis van welke camera het beste bij je past, in plaats van op basis van wat andere mensen van die camera's vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Groot voordeel van Pentax is de bouwkwaliteit van de instappers. Geen puur plastic zoals bij Canon en Nikon. De K-x zie ik echter niet boven de D5000 of 500D staan. Qua mogelijkheden zijn die min of meer gelijk. De 550D staat een stapje hoger.

De K-x ondersteunt weliswaar alle oude lenzen, maar een groot nadeel vind ik dat je geen goedkope nieuwe primes kan vinden. Canon heeft de 50mm voor 90 euro, de 50mm Nikon (geen autofocus op de D5000) voor twee tientjes meer en de Nikon 35mm 1.8 (wel geschikt voor de D5000) kost 155 euro. Geweldige lensjes voor beginners en mensen die willen filmen. Bij Pentax begint het rond de 300 euro.
De goedkoopste en populairste zoom naast de kitlens, de 50-200mm kost ook 40 tot 60 euro meer dan de vergelijkbare 55-200mm lenzen van Canon en Nikon, alhoewel deze wel erg goedkoop is als je hem meteen met de body haalt.

Met luisteren naar verschillende meningen (mits onderbouwd) is volgens mij trouwens niks mis ;) . Al is vasthouden sowieso een must.
JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 07 mei 2010 @ 08:38:
[...]

Dat is te kort door de bocht. De D90 heeft een beter scherm (hogere resolutie). De D90 heeft een display bovenop, hetgeen ik erg handig vind. Ach ja, waarom zelf uit het hoofd doen, als iemand dit al heeft uitgezocht:

http://mansurovs.com/nikon-d5000-vs-d90
Klopt, maar het kantelbare scherm vind ik persoonlijk erg handig en de stille modus is ook wel fijn, maar de D90 is een uiteraard een wat completere body. Prijsverschil is 180 euro. Of dat het verschil waard moet iedereen voor zich weten, het is ook een leuk tweede lensje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
BarôZZa schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 03:09:
Klopt, maar het kantelbare scherm vind ik persoonlijk erg handig en de stille modus is ook wel fijn, maar de D90 is een uiteraard een wat completere body. Prijsverschil is 180 euro. Of dat het verschil waard moet iedereen voor zich weten, het is ook een leuk tweede lensje.
Klopt helemaal. De DSLR "hobby" kent vele, vele mogelijkheden. De prijzen kunnen, net als met vele andere hobby's, snel de lucht in schieten. Met een D5000 en kitlens maak je ook prachtige foto's en video's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Het verschil zit hem in de "professionaliteit". De D5000, D90, en D300(s) hebben alledrie praktisch dezelfde sensor, maar onderscheiden zich in ergonomie/handling. Ik gebruik nu veel vaker mijn oude pro DSLR (D2H), ondanks dat mijn D90 betere beeldkwaliteit heeft. Nou waarom zou ik zoiets doen...;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

citruspers schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 12:05:
Het verschil zit hem in de "professionaliteit". De D5000, D90, en D300(s) hebben alledrie praktisch dezelfde sensor, maar onderscheiden zich in ergonomie/handling. Ik gebruik nu veel vaker mijn oude pro DSLR (D2H), ondanks dat mijn D90 betere beeldkwaliteit heeft. Nou waarom zou ik zoiets doen...;)
Oh ik weet het! Omdat hij een betere ergonomie heeft toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
omdat je vastgegroeid zit aan die oude, qua bedieningsknoppen en menusysteem/instellingen :P
en heel mischien omdat ie echt beter in de hand ligt, of steviger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jedel

jedel

Kevlar

jedel schreef op donderdag 06 mei 2010 @ 22:36:
[...]

Hoe weet je waar je op focused, zonder AF punten? (mijn S5600 heeft zelf Af punten in de viewfinder)
Ik ben net bij de Foka geweest (en gister bij de correct)
K-X is een mooi toestel, mooie prijs en door de ingebouwde IS zorgt er voor dat zoom lezen veel goedkoper zijn.

maar ik kan niet heen stappen over het gemis van de AF punten in de View-finder.
(als dat er wel op had gezeten had ik het wel geweten)

dus nu gaat het tussen de D90 D5000 en de 500D en 550D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
engelbertus schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 13:28:
omdat je vastgegroeid zit aan die oude, qua bedieningsknoppen en menusysteem/instellingen :P
en heel mischien omdat ie echt beter in de hand ligt, of steviger is.
Nee sorry, ik had mijn D90 al voor de D2H.
Ik kom bij de D2H gewoon veel sneller bij de instellingen die ik wil, ik hoef bijna nooit de menu's in te duiken.

Mijn punt is, als je begint heb je daar absoluut geen last van, maar zodra je wat verder in de fotografie duikt merk je het wel. Daarom is het handig om van tevoren al te bekijken wat je doelstellingen zijn. Zo voorkom je dat je een jaar later al wil upgraden naar een "professioneler" model. Vandaar ook mijn keus voor de D90 ipv een D5000 (als die er toen al was) ;)

Met een D5000 kun je precies dezelfde foto's maken als de D90, het gaat alleen soms met wat gevloek gepaard :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

citruspers schreef op zaterdag 08 mei 2010 @ 12:05:
Ben toch wel benieuwd..... :) Beeldkwaliteit gaat toch boven alles? Of krijg jij uiteindelijk toch betere afdrukken uit je D2H? Stel, hypothetisch, je wil graag een paar echt mooie foto's van je kinderen maken, als kado voor hun opa en oma, die netjes ingelijst op minimaal 30 x 45 cm, prominent zichtbaar, bij opa en oma in de huiskamer komen te hangen. Natuurlijk, een trotse opa en oma vinden het al gauw mooi, maar ze krijgen ook veel visite.... Welk cam zou je dan gebruiken? :)

Edit: En waarom?

[ Voor 1% gewijzigd door Fiber op 08-05-2010 16:11 . Reden: waarom ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19:40

Milo.

klik

Dan zou ik persoonlijk alleen een d2h kiezen voor de ergo maar een d300(s) nemen voor kwaliteit, bediening etc. De d2h heeft 'maar' 4mp, daar kan je tegenwoordig bij 'professioneel' ook niet veel mee. Als ik naar mn oude a85 canon kijk die 3mp ofzo heeft vind ik dat ook erg weinig om mee te werken.

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Verschil is dat je A85 nog veel minder effectief detail geeft dan 3MP kan geven, omdat er nog een bak noise reduction en sharpening overheen zit waar je niet goed van wordt. De D2H geeft veel betere foto's en eerlijk gezegd - hoeveel foto's heb je daadwerkelijk beoordeeld op meer dan 4MP (2560x1600)? Dat is al een monsterresolutie, 12MP is lineair minder dan 2x zo fijn. Niets boeiend dus.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

Dat snap ik, en kwalitatief is het absoluut niet te vergelijken maar het gaat me dan ook meer om de grootte.. 12mp is al veel te veel, ben ook blij dat ik 'maar' 10mp heb op mn cam maar met name als ik wat aan het bewerken ben vind ik het prettig om hem op 100% view te bewerken omdat ik denk dat ik dan wat beter zicht heb op veranderingen bij het bewerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Milo, ik weet niet of ik een professional ben, maar een foto van mijn 4 megapixel D2H heeft de cover van een magazine gehaald. ;)

Maargoed, misschien maar weer terug ontopic. Stuur gerust een DM als jullie het er verder over willen hebben. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Met een camera als een d300 of een d2h hoef je in sommige omstandigheden veel minder hard te werken, dat kan ook het verschil zijn tussen het halen of missen van een foto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Om een voorbeeldje te geven: de D2H is zo in te stellen dat hij ALTIJD een foto neemt als je de sluiter indruk, ongeacht of de camera denkt dat het beeld scherp is of niet. Dit kan vaak niet bij de budget DSLRs. Heel handig voor beginners, maar erg frustrerend voor een "pro" die donders goed weet dat het gebied onder het huidige AF-punt niet scherp is, maar het onderwerp daar bewust ook niet geplaatst heeft.

Nou ja, als je een "pro" body wil dan weet je dat denk ik wel, ik wil absoluut niet zeggen dat je met een budget DSLR geen goede foto's kunt maken :)

Hoe dan ook, ik geloof dat de budgetmodellen van Nikon wel back-button autofocus gebruiken, dat viel me heel erg mee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

citruspers schreef op zondag 09 mei 2010 @ 01:28:
Om een voorbeeldje te geven: de D2H is zo in te stellen dat hij ALTIJD een foto neemt als je de sluiter indruk, ongeacht of de camera denkt dat het beeld scherp is of niet. Dit kan vaak niet bij de budget DSLRs. Heel handig voor beginners, maar erg frustrerend voor een "pro" die donders goed weet dat het gebied onder het huidige AF-punt niet scherp is, maar het onderwerp daar bewust ook niet geplaatst heeft.
Wat is daar het voordeel van boven hem laten focussen (verkeerd dus volgens de camera) en hem dan op manual focus zetten?

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Als je scherpstelt en recomposed bijvoorbeeld, vind de camera dat niet leuk als je in continuous AF staat. Dan weigert de sluiter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-09 23:50
citruspers schreef op zondag 09 mei 2010 @ 11:38:
Als je scherpstelt en recomposed bijvoorbeeld, vind de camera dat niet leuk als je in continuous AF staat. Dan weigert de sluiter.
Dan knikker je hem alsnog op MF en doe je het zelf met het het draai ringetje op de lens? Ik weet niet hoor, maar ik doe vaak aan continuos schooting. Voor sport wel erg lekker, en dat doe ik ook op MF...

[ Voor 14% gewijzigd door Zandpad op 09-05-2010 15:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vziw is het bij Canon een kwestie van een custom functie waarin je kunt aangeven of ie de foto moet nemen of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
citruspers schreef op zondag 09 mei 2010 @ 01:28:
Nou ja, als je een "pro" body wil dan weet je dat denk ik wel, ik wil absoluut niet zeggen dat je met een budget DSLR geen goede foto's kunt maken :)
de sensoren van de huidige generatie 'budget dSLRs' van Nikon, zelfs van de D3000, zijn zoveel beter dan van de D2H, dat ik daarvoor een beetje minder gebruiksgemak wel voor lief zou nemen. nu kan ik me nog enigszins voorstellen dat een D3000 of D5000 wat te beperkt is, maar dat je een D2H verkiest boven een D90 begrijp ik echt niet, de sensor van de D2H vind ik echt niet meer van deze tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

lateef schreef op zondag 09 mei 2010 @ 18:04:
[...]

de sensoren van de huidige generatie 'budget dSLRs' van Nikon, zelfs van de D3000, zijn zoveel beter dan van de D2H, dat ik daarvoor een beetje minder gebruiksgemak wel voor lief zou nemen. nu kan ik me nog enigszins voorstellen dat een D3000 of D5000 wat te beperkt is, maar dat je een D2H verkiest boven een D90 begrijp ik echt niet, de sensor van de D2H vind ik echt niet meer van deze tijd.
Ik geloof je direct, maar de vraag voor mij is, zie je dat in de praktijk ook terug, en wanneer wel of niet. Zie je het terug in een standaard 10 x 15 cm Hema print? Bij 20 x 30 cm? Bij een 40 x 60 cm mini poster? Zie je het terug bij een redelijk grote 800 x 1200 pixel website afbeelding. Ik snap ook wel dat je voor Billboard formaat meer pixels nodig hebt, maar daar word ik voorlopig nog niet voor gevraagd..... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
@Zandpad: Dat zijn weer extra stappen die je moet nemen, dat kost weer tijd? Dat is het grote verschil tusen budget en pro, niet kwaliteit, maar tijd.

@Mig: dat kan, maar bij Nikon vind je release/focus-priority pas echt in de semipro modellen en hoger (D300 en hoger).

@Lateef: DM ;)

Even voor allemaal, ik wil niet backseat moderaten, maar als we het over de D2H/D90 gaan hebben is dit topic denk ik niet de plek. DM's zijn uiteraard welkom.

[ Voor 21% gewijzigd door citruspers op 09-05-2010 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het kunnen loskoppelen van autofocus, ontspannen en het kunnen aangeven of ontspannen of focus de voorkeur heeft zijn dingen die je vroeg of laat echt wilt zodra je bewegende dingen gaat schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
Fiber schreef op zondag 09 mei 2010 @ 19:28:
[...]
Ik geloof je direct, maar de vraag voor mij is, zie je dat in de praktijk ook terug, en wanneer wel of niet.
het gaat niet alleen om de pixels die meer zijn geworden, maar ook, of eigenlijk vooral, om het dynamisch bereik, de kleurdiepte, signaal/ruis ratio, etc. wat beter is geworden. en dat zijn zaken die je op een 10x15 al terug kan zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foto
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-09 11:00
Zo ik ben eruit... 8 april hier om advies gevraagd.

Heb lang zitten twijfelen tussen een Canon 550D en een 50D

Uiteindelijk is het de Canon 50D geworden, met een Tamron18-270 f3.5-6.3 Di II VC lens.
Dit vooral omdat ik in het begin nog niet te veel met lenzen wil wisselen, en gewoon eens wil kijken wat ik met deze lens kan.

Verder nog een filtertje er voor. 4GB geheugen kaartje doekjes enz...

En een lowepro- slingshot 302 AW tas erbij. Moet nog wel de statief houder aanpassen zodat die van mij er in kan. (de 2 pootjes houders zijn erg smal, die moeten wat opgerekt worden denk ik)

Zit nog te kijken naar een externe ontspanner.(LC-5) maar vind 300+euro nog wat aan de hoge kant, ik weet niet ofdat het geld waard is + een (betere) macro lens.

Dus nog een keer advies gevraagd, is de LC-5 zijn geld waard als ik me meer met macro fotografie bezig wil gaan houden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Waarom zou je zo'n enorm dure afstandsbediening nemen? Heb je echt dat bereik nodig met al die functies? Lijkt me dat een afstandsbediening die enkel afdrukt met een bereik van een paar meter al een stuk goedkoper is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
foto schreef op maandag 10 mei 2010 @ 12:31:
Dus nog een keer advies gevraagd, is de LC-5 zijn geld waard als ik me meer met macro fotografie bezig wil gaan houden?
Denk het niet, dat ding kost meer dan een fijne macro lens (bijv. tamron 90mm). Als je een remote trigger wil zou ik naar imitaties kijken op DX of ebay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En, totdat je een macro lens hebt, de zelftimer werkt ook om bewegingen door het indrukken van de knop te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bouwfraude schreef op maandag 10 mei 2010 @ 12:44:
Als je een remote trigger wil zou ik naar imitaties kijken op DX ....
Houd dan wel even rekening met een wat langere levertijd:
Verwijderd schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 19:09:

Tel daar nu gerust paar weken extra bij op. De post daar doet nu zelfs een oproep van stop met versturen naar Europa, plse... Zal wel heel heftig zijn als ze zo'n oproep doen!

www.hongkongpost.com
Due to the disruption of flights caused by the volcanic eruption in Iceland, there is a backlog of international air mail items (including Speedpost) destined for European destinations currently held at Hongkong Post pending resumption of flights to Europe. With the huge demand built up for air cargo space to Europe, Hongkong Post expects that it may take weeks to clear the existing backlog after the frequency of flights to Europe returns to the levels before the volcanic eruption. Customers are therefore strongly advised to refrain from sending air mail to European destinations until further notice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foto
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 09-09 11:00
Hmm ja dat klopt werk nu ook met de zelfontspanner + eventueel opklappen van de spiegel...

Inhoevere zijn de draadloze afstandsbedieningen beter/schokvrijer dan de gene die met een draadje aan het toestel zitten? is dit verschil goed merkbaar?

kosten technisch is het wel merkbaar natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

foto schreef op maandag 10 mei 2010 @ 13:17:

Inhoevere zijn de draadloze afstandsbedieningen beter/schokvrijer dan de gene die met een draadje aan het toestel zitten?
Als je dat verschil merkt, is het tijd voor een nieuw statief.
is dit verschil goed merkbaar?
Ik vind een bedrade AB makkelijker dan een IR. Je kunt achter de camera blijven staan, hebt geen energie nodig in de AB en kunt makkelijker bulben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vooral het achter de camera kunnen staan is prettig. Verder zijn goede bedrade ab's vaak net iets betrouwbaarder. Verschil zul je niet merken, een mirror lockup heeft meer effect op de foto dan een hele dure ab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

Als alternatief voor weken lange wachttijden uit hongkong zijn er op MP, aq4u en dacht via bijv fotoshop aalten ofzo, ook ebay dingen tekoop tegen een 'kleine' meerprijs dan ze vanuit hongkong worden aangeboden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 12-09 17:33
k heb voor mijn nikon een Imitatie IR afstandsbediening gekocht voor 7.50 op marktplaats, werkt goed.. was binnen 1 dag binnen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Wat betreft Hong Kong: ik heb op de 6de nog wat besteld, op de 7de werd het pakje geprocessed en op de 9de heeft het Hong Kong verlaten. Ik zal het dus over een paar dagen hebben. Ander pakketje dat ik vlak voor het IJslad gebeuren had besteld was er ook vrij snel (ik denk een weekje vertraging). Normaal gesproken heb ik het altijd precies een week erna binnen.

Wat betreft afstandsbedieningen: de echte meerwaarde is volgens mij als je gebruik wilt maken van de bulb mode. Anders volstaat de zelfontspanner in de meeste gevallen.

[ Voor 19% gewijzigd door BarôZZa op 10-05-2010 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Reloader schreef op maandag 10 mei 2010 @ 15:29:
k heb voor mijn nikon een Imitatie IR afstandsbediening gekocht voor 7.50 op marktplaats, werkt goed.. was binnen 1 dag binnen :)
Kun je svp een naam en omschrijving geven van deze remote? Zelf ben ik ook op zoek naar een IR AB namelijk. Eventueel voorzien van je eerste ervaringen, hoe ver kun je ermee van de camera vandaan etc. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoek gewoon even op het type nr van de originele AB op de bekende sites. Ik vind een review van een extreem goedkope AB nogal ver gaan in een dSLR topic. Dat was ook gelijk even een hint ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Ed
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Excuus, helemaal gelijk. Sowieso hoor ik niet meer in dit topic te komen aangezien de D90 reeds onderweg is ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevanov
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-09 10:54
1. Wat is je beschikbare budget?
Zo rond de 500 maximaal
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Ik gebruik nu op het moment een cameraatje van 150 euro waar je praktisch niks naar eigen wens kan instellen en alles met een paar voorgeprogrammeerde opties moet doen. Ik zou zelf graag de touwtjes in handen hebben. Verder is fotografie een soort hobby, mijn ouders beschikken over een Nikon D300 waar ik ook af een toe gebruik van kan maken. Zelf heb ik de oude SLR met filmpje etc. Maar ik wil digitaal.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
In eerste instantie voor all round fotograferen, ik besef dat je hier verscheidene lenzen voor moet hebben maar die kan ik dus waarschijnlijk ook van mijn ouder lenen. Ik reis regelmatig dus het zal vooral een beetje natuur en steden worden. Een portret zo nu en dan kan ook. Allround dus.
4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Zoals ik dus al zei zijn er lenzen aanwezig die op een Nikon D300 passen.
Nee.
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Een camera waar de lenzen van een D300 ook op zou kunnen, verder heb ik qua merk geen voorkeur.
Geen voorkeur.
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Nee. Ik hou het in eerste instantie op 1 lens denk ik, zodra de behoefte voor een nieuwe lens ontstaat koop ik die dan wel.
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Ik wil het liefst advies.
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Aangezien ik niet veel andere hobby's heb wil ik er dus wel aardig wat tijd in steken, ik ben zelf ook al veel bezig met videobewerking op de pc etc.
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Als ik uiteindelijk aan een nieuwe camera toe ben wel.
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Ik gebruik nu een goedkoop sony powershot cameraatje (te weinig opties) en heb af en toe de beschikking over een D300 (maar ik wil dus een eigen camera die ik kan gebruiken waar en wanneer ik wil)
11. Is 2e hands een optie of per se niet?
In principe heb ik er niks op tegen mits er praktisch niks met de camera aan de hand is. Nieuw heeft wel een kleine voorkeur.

Bij voorbaat dank!

EDIT:
De lens die mijn ouders hebben (en bij de camera zat) is een DX NIKKOR 18-200mm lens. De tweede lens weet ik niet precies wat voor lens dit is, alleen is het als het goed is geen autofocus-lens.
EDIT 2: Ik kom er nu net achter dat dit ook de ENIGE lens is die ze nu in bezit hebben aangezien de andere verkocht zijn, het is dus niet echt noodzakelijk om een camera aan te schaffen die de zelfde lens aan zou kunnen.

[ Voor 10% gewijzigd door Stevanov op 10-05-2010 19:41 . Reden: Situatie verandert ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Lijkt me dus duidelijk, gewoon een Nikon die in jou budget past, dat lijkt me de D5000 met een leuke lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Tsurany schreef op maandag 10 mei 2010 @ 18:34:
Lijkt me dus duidelijk, gewoon een Nikon die in jou budget past, dat lijkt me de D5000 met een leuke lens.
Helaas mist hij dan of alles of een groot deel van de lenzen die zijn ouders op de D300 hebben. Omdat die een AF in de body heeft... Op de D5000 werken alleen AF-S (equivalente) lenzen, alle andere lenzen hebben of geen meting, of geen focus of allebei niet.

Andere accessoires zoals flitsers, filters, afstandsbedieningen zullen vaak wel werken.

Mijn advies zou dan zijn, overleg met je ouders, en spaar door voor een D90 (heeft wel AF in body), zodat als het mag, je gebruik kan maken van de lenzen van je ouders.

Edit: Op marktplaats.nl en misschien de V&A zijn D90's te koop van de Wehkamp.nl actie... Ze gaan zo rond de 500 weg geloof ik.

Edit 2: Kijk ook nog even op: http://en.wikipedia.org/wiki/Nikon_D3000, onder aan staam alle body's. Degene die niet in een rood vak staan, hebben een AF systeem in de body. Een van die tweede hands kan dus ook nog. Kijk even naar specs voor wat je wilt hebben, ISO waardes, Sluitertijd waardes en diafragma waardes.

/offtopic http://en.wikipedia.org/wiki/Nikon_D3000 Onderste tabel is misschien wel iets voor de OP van het Nikonmount Topic?

[ Voor 41% gewijzigd door Zandpad op 10-05-2010 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

Zandpad schreef op maandag 10 mei 2010 @ 18:42:
Edit: Op marktplaats.nl en misschien de V&A zijn D90's te koop van de Wehkamp.nl actie... Ze gaan zo rond de 500 weg geloof ik.
De wehkamp actie was d90+18-55vr voor +/- 500e, ik zag er laatst eentje voorbij gaan, 'bieden vanaf 600e'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stevanov
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07-09 10:54
Alvast bedankt voor de snelle reacties op dit forum!
Ik heb mijn beginpost een beetje aangepast omdat de situatie nu anders is, de D300 heeft nu maar één lens. Dus ik kan net zo goed nu een eigen camera met eigen lens aanschaffen (merk maakt dus ook niet uit) Nogmaals dank.

[ Voor 5% gewijzigd door Stevanov op 10-05-2010 20:19 . Reden: extra info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan nog is een d5000 niet zo'n slecht idee, lenzen uitwisselen kan altijd nog en de overeenkomsten in bediening kunnen ook prettig zijn. Tenzij je dat helemaal niks vind en een ander merk veel fijner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
De D5000 is nu wel erg lekker geprijsd trouwens. Minder dan 500 euro incl kitlens. Dat is zo'n 80 euro goedkoper dan de imo min of meer gelijkwaardige 500D en zelfs een paar euro goedkoper dan de 450D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De 450D is inderdaad niet zo aantrekkelijk meer, hij zal binnenkort dan wel EOL gaan nu er een 500D en 550D boven zitten? Wat mij ook opvalt is de prijsval van de A500, dat is nu met zijn 440 euro ook veel camera voor je geld. Zo zonde dat daar geen 920k schermpje op zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• epTa
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-08 18:25
Wat is je beschikbare budget?
Tegen de 900 euro
Waarom wil je eigenlijk een DSLR
Na tijden steeds DSLR te lenen is het tijd voor een eigen speeltje :9
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken?
Twee zaken, architectuur fotograferen en the great outdoors. Laatste vormt het probleem, robuuste camera (evt beschermer?) die niet al te groot is ivm vervoer en het snel tevoorschijn toveren/gebruiksklaar zijn.
Denk hierbij aan bergbeklimmen, waar je vooral snel, maar vooral een goede foto wil maken van de graat, etc.
Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee
Heb je al een voorkeur?
Ben Canon gewend te lenen, maar ik wen snel :) Dus nee, geen voorkeur
Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Ja, idee was body kopen met twee lenzen, 1 groothoek (architectuur) en dan een voor in de bergen (advies?) en voor het laatste minstens een goede filter ivm uv.
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht?
Advies :) Vooral dan het outdoor gedeelte.
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Camera gaat zoveel mogelijk mee, bergen/natuur is 100% camera bij me, hier in Nederland vrije dag in de week uittrekken.
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja, verwacht dat ik al snel behoefte heb aan statief, telelens etc. Maar dat is allemaal nog secundair.
Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Verschillende compactcamera's gebruikt, nek breken om alles in beeld te krijgen, genoten van geleende EOS 400D.
Is 2e hands een optie of per se niet?
Liefst nieuw

Bij voorbaat dank _/-\o_

[ Voor 0% gewijzigd door epTa op 10-05-2010 23:13 . Reden: juistheidje ]

Flickr | And I still wonder if you ever wonder the same

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
Stevanov schreef op maandag 10 mei 2010 @ 18:23:
-verhaal-

EDIT:
De lens die mijn ouders hebben (en bij de camera zat) is een DX NIKKOR 18-200mm lens. De tweede lens weet ik niet precies wat voor lens dit is, alleen is het als het goed is geen autofocus-lens.
EDIT 2: Ik kom er nu net achter dat dit ook de ENIGE lens is die ze nu in bezit hebben aangezien de andere verkocht zijn, het is dus niet echt noodzakelijk om een camera aan te schaffen die de zelfde lens aan zou kunnen.
Dan is in mijn ogen de D5000 met 18-105 een hele leuke set om mee te beginnen!
Pagina: 1 ... 67 ... 77 Laatste

Dit topic is gesloten.