[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 66 ... 77 Laatste
Acties:
  • 372.585 views

Onderwerpen

Alle 126 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:50
Qua beeldkwaliteit vind ik dat de meeste camera's elkaar amper ontlopen en ik denk dat je in de praktijk weinig ervan merkt. Misschien een beetje meer ruis bij een bepaalde DSLR op een erg hoge ISO waarde. En in JPEG output zit er nog wat verschil. De ene camera heeft een wat fletsere (of realistischere) output, zoals Canon en Nikon heeft vaak weer een wat softere JPEG output. Schiet je op RAW, dan wordt het verschil nog kleiner.

Ik kan zelf niet aan een foto zien met welke camera die gemaakt is, dus mijn prioteiten liggen eerder bij andere zaken. Je kan een miljoen foto's op 100% gaan vergelijken en tig reviews doorlezen, maar als je ff met de camera's kan spelen ben je er zo uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MPeek schreef op donderdag 29 april 2010 @ 18:10:
Want ik had ergens gelezen dat de Sony Alpha 500L vaak betere plaatjes schiet dan de 1000D, maar dat de ergonomie tekort schiet.
Het ergonomie verhaal geldt eigenlijk alleen voor de A3xx serie. Voor verdere uitspraken over de A500 ga ik mijn mond houden; dat laat ik aan PowerUp over ;)

Wat ik wel wil verklappen is dat de sensor van de A500 in 3 van de 4 testen op DXOmark beter uit de verf komt dan de 1000D ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:57
citruspers schreef op donderdag 29 april 2010 @ 18:15:
Neem alle verhalen dat ergonomie tekort schiet met een flinke hoop zout, dat is voor iedereen namelijk anders. Ik zou eens naar een goede camerawinkel gaan, en daar de cameras die je op het oog hebt allemaal eens vast gaan houden. Er is geen enkele slechte spiegelreflex op de markt op dit moment, dus weeg ook zeker ergonomie mee in je keuze. After all, het is wel iets wat je veel zult vasthouden.
Vasthouden zou ik inderdaad zeker doen.
En het blijft natuurlijk ook een persoonlijke smaak.

Zo vindt ik zelf bijvoorbeeld de canon weer niet lekker vasthouden en de sony A500 weer wel.
Het is gewoon wat je zelf lekker vindt :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-09 11:56
Verwijderd schreef op donderdag 29 april 2010 @ 18:24:
[...]

Het ergonomie verhaal geldt eigenlijk alleen voor de A3xx serie. Voor verdere uitspraken over de A500 ga ik mijn mond houden; dat laat ik aan PowerUp over ;)

Wat ik wel wil verklappen is dat de sensor van de A500 in 3 van de 4 testen op DXOmark beter uit de verf komt dan de 1000D ;)
Ik heb al een keertje mogen werken met een A350 en die vond ik heerlijk in de hand liggen. Die is alleen weer een stukkie duurder dan de 500L en ik denk dan ook dat de 500L de beste keuze is om mee te beginnen, aangezien hij maar een paar tientjes duurder is dan de 1000D kit en ik het er best aan uit wil geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennis Lammers schreef op donderdag 29 april 2010 @ 17:30:
Nieuwe dag, nieuwe kijk op camera's! :)

Nu denk ik dat het dan toch weer de Olympus E520 met 14-42mm lens wordt voor 325 euro.
Ik lees steeds meer reacties over dit toestel op internet, die zeggen dat Olympus eigenlijk ook wel een goed merk is, zeker voor het geld krijg je een hoop terug! :)
Ik denk dat olympus toch erg sterk is in dat marktsegment. Tenzij je nu al weet dat je heel veel op hoge iso's zal gaan werken, dan is een andere camera misschien beter. anders is het zeker het overwegen waard.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Olympus is veelal ook sterk met goedkope dubbelzoom kits. Een soort one size fits all/alles in één doos verhaal.

Voor velen zijn dat leuke sets voor een zeer aantrekkelijke prijs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Precies, ik kan me nog de idioot lage prijzen herinneren waar de 420 dubbel kit voor ging. En als je dan ziet wat voor kwaliteit glas je koopt voor eigenlijk weinig geld.. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDuifff
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 04-09 22:58
Verwijderd schreef op donderdag 29 april 2010 @ 18:01:
@DeDuifff: goede keuze en niks op aan te merken als je ze al hebt vastgehouden. Je zou nog even kunnen naar pricewatch: Canon EOS 550D + EF-S 18-55mm IS + EF-S 55-250mm IS. Die biedt een hogere resolutie, 3:2 schermpje en betere videofunctie. Of dat de meerprijs waard is kan alleen jij beslissen.
Bedankt voor de informatie!
Deze kit is misschien wel de extra euro's waard.. Als je dan toch al zoveel geld uitgeeft, moet je niet schromen op een paar tientjes. Ik zal nog even goed de specs vergelijken en kijken of dit ook daadwerkelijk een meerwaarde zal hebben.

Waarschijnlijk zal ik begin volgende week mijn aankoop doen. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DeDuifff schreef op donderdag 29 april 2010 @ 20:41:
Ik zal nog even goed de specs vergelijken en kijken of dit ook daadwerkelijk een meerwaarde zal hebben.
Tada :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MPeek schreef op donderdag 29 april 2010 @ 18:10:
Want ik had ergens gelezen dat de Sony Alpha 500L vaak betere plaatjes schiet dan de 1000D, maar dat de ergonomie tekort schiet.
Verwijderd schreef op donderdag 29 april 2010 @ 18:24:
Lol :P
Het ergonomieverhaal gaat inderdaad over de A230/A330/A380. De theorie is dat Sony deze reeks heeft afgestemd op de consument die van een compact point and shoot af komt en hun eerste dSLR ook zo gaan gebruiken: met Live View (alleen heeft de A230 dat dan niet). Het gevolg daarvan is dat de sluiterknop te ver naar achteren zit. De A450/A500/A550 serie heeft meer een handgreep die bij de Nikons in de buurt komt. Ik vind ze persoonlijk wel prettig, maar het is gewoon heel persoonlijk.
Ik ben verder geen expert van alle Sony's wat gebruik betreft, maar afgaande op reviews en specificaties is de A500 een completere camera dan de 1000D. Het is hier al eerder genoemd, een klapbaar scherm, snelle Live View, HDR modus, 5 fps. Ook voor Sony zijn er een hele rits lenzen te krijgen, hoewel minder dan Nikon en Canon er bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zie je wel, alsnog in ongeveer 2 uurtjes antwoord :Y)

Edit: vergeet de HDMI aansluiting niet :)

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 29-04-2010 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Gebruiken mensen werkelijk de HDMI out om foto's te bekijken? Voor video output zou ik het nog enigszins kunnen begrijpen.
PowerUp schreef op donderdag 29 april 2010 @ 20:48:
[...]

[...]

Lol :P
Het ergonomieverhaal gaat inderdaad over de A230/A330/A380. De theorie is dat Sony deze reeks heeft afgestemd op de consument die van een compact point and shoot af komt en hun eerste dSLR ook zo gaan gebruiken: met Live View (alleen heeft de A230 dat dan niet). Het gevolg daarvan is dat de sluiterknop te ver naar achteren zit. De A450/A500/A550 serie heeft meer een handgreep die bij de Nikons in de buurt komt. Ik vind ze persoonlijk wel prettig, maar het is gewoon heel persoonlijk.
Ik ben verder geen expert van alle Sony's wat gebruik betreft, maar afgaande op reviews en specificaties is de A500 een completere camera dan de 1000D. Het is hier al eerder genoemd, een klapbaar scherm, snelle Live View, HDR modus, 5 fps. Ook voor Sony zijn er een hele rits lenzen te krijgen, hoewel minder dan Nikon en Canon er bieden.
Euhh... De liveview is wel sneller, maar het hele voordeel van wat Live view voor mij heeft wordt op de Sony teniet gedaan. Normaal gesproken zie je precies wat je sensor opvangt. Dus 100% coverage, je kan pixel precies scherpstellen en je ziet gelijk de kleurbalans. Bij Sony hebben ze een lo-res tweede sensor erin gezet.

[ Voor 84% gewijzigd door BarôZZa op 29-04-2010 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je dat wilt hebben de A500 en A550 een tweede Live View modus, dat is de conventionele trage hoofdsensor met 100% dekking en resolutie.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/MAZdexprdHmhB1SqTS3aBrr7/full.jpg

"Live View" is hier met de tweede sensor, "MF check LV" is met de hoofdsensor. Voor ieder wat wils :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BarôZZa schreef op donderdag 29 april 2010 @ 21:00:
Gebruiken mensen werkelijk de HDMI out om foto's te bekijken? Voor video output zou ik het nog enigszins kunnen begrijpen.
Erg handig om even wat foto's terug te kijken in je hotelkamer ;) Aanmerkelijk beter dan via S-video.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-09 11:56
In dat geval ga ik voor de Alpha 500L kit. Nogmaals heel erg bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiForce
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-06 22:29

LogiForce

The Black Whole

Nederland is weer een DSLR eigenaar rijker :+

Na lang wikken en wegen ben ik voor het volgende gegaan

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3578/3303794300_29ce570692.jpg

En nog een Soligor DHG UV-filter van 67mm en een leuk tasje van Case Logic (slrc202)

Afbeeldingslocatie: http://www.digicamshop.nl/images/product/78969/case-logic-slrc-202-camerabag.jpg

Ik hoop dat ik de juiste keus gemaakt heb :9
Tot nu toe bevalt hij mij zeer goed, maar moet nog veel handleiding bijwerken als zijnde ex-IXUS gebruiker. :+

[ Voor 22% gewijzigd door LogiForce op 29-04-2010 21:46 ]

In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Grapig tasje. Filters, ach.. :/ D90 met 18-105 is een leuke combi, moet je vast wel vrienden mee kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiForce

LogiForce

The Black Whole

Wijnands schreef op donderdag 29 april 2010 @ 21:48:
Grapig tasje. Filters, ach.. :/ D90 met 18-105 is een leuke combi, moet je vast wel vrienden mee kunnen worden.
Filter is puur vanwege bescherming van de lens tegen krasjes etc :+
Hoewel ik er heel zuining op zal zijn, maar een ongelukje zit in een klein hoekje :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sallin
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
LogiForce schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 02:44:
[...]

Filter is puur vanwege bescherming van de lens tegen krasjes etc :+
Hoewel ik er heel zuining op zal zijn, maar een ongelukje zit in een klein hoekje :/
mjtdevries schreef op vrijdag 23 april 2010 @ 09:20:
Met een goed filter zie je inderdaad geen verschil.
(In extreme situaties zul je wel een miniem verschil kunnen meten)

De volgende site geeft een goed voorbeeld hoe ontzettend slecht en tegelijk hoe goed filters kunnen zijn:
http://www.kenandchristin...ter-Tests/1054387_ucZqa/1

Er worden maar twee UV filters getest, een multicoated en een hele simpele zonder coating. Maar als je dat een keer gezien hebt dan weet je dat je alleen hele goede filters moet gebruiken of helemaal geen filters, maar nooit iets er tussen in.

Vergeet ook vooral de polarizer test niet. Daar is het verschil helemaal extreem...
Ik heb geen idee hoe goed / slecht Soligor DHG UV-filters zijn, maar ik vond de post van mjtdevries de moeite van het herhalen :)

[ Voor 6% gewijzigd door Sallin op 30-04-2010 07:50 ]

This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 15:07
Een UV filter kan bescherming bieden tegen stof of waterdruppels, maar bij vallen doen ze meestal meer kwaad dan goed. Een objectief zal zelden op zijn front element vallen, maar wanneer een UV filter breekt kan de schade aan het element onherstelbaar zijn.

Als je bang bent voor vallen kun je beter de dop er op houden, het moet toch wel heel gek lopen wanneer je 'm laat vallen als de camera er aan vast zit.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiForce

LogiForce

The Black Whole

Sallin schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 07:49:
[...]

[...]

Ik heb geen idee hoe goed / slecht Soligor DHG UV-filters zijn, maar ik vond de post van mjtdevries de moeite van het herhalen :)
Volgens diegene die mij geholpen heeft stond hij gelijk aan B+W. Ik wou een B+W maar die was er niet in mijn maat. :| (heb ik altijd, zoiets :X )
Hoe ze verschillen, geen idee. Heb immers als newbie geen referentie materiaal. ;)
Jiriki schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 11:15:
Een UV filter kan bescherming bieden tegen stof of waterdruppels, maar bij vallen doen ze meestal meer kwaad dan goed. Een objectief zal zelden op zijn front element vallen, maar wanneer een UV filter breekt kan de schade aan het element onherstelbaar zijn.

Als je bang bent voor vallen kun je beter de dop er op houden, het moet toch wel heel gek lopen wanneer je 'm laat vallen als de camera er aan vast zit.
Ik ben niet zo zeer bang voor vallen, ik kijk wat dat betreft wel 10x uit. En de dop zit er ook nog op hoor, zit gewoon weer over het filter heen. ;)

[ Voor 40% gewijzigd door LogiForce op 30-04-2010 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siddler
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-08 12:17
Zojuist zie ik een heel mooie aanbieding bij wehkamp, Nikon D90 met 18-55mm kitlens voor 495€. Nu heb ik me voorgenomen om komende week dus een dSLR te gaan halen, maar in eerste instantie was mijn oog gevallen op de Nikon D5000 met 18-105mm lens.
Het lijkt mij echter verstandiger om nu voor die D90 te gaan of sla ik de plank dan helemaal mis? In hoeverre is het een probleem dat deze waarschijnlijk over enkele maanden vervangen wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
<Volgens diegene die mij geholpen heeft stond hij gelijk aan B+W>

Suuuure.... Terugbrengen die hap en klagen :( Je moet trouwens de multicoated filters hebben van B+W, en voor groothoeklenzen ook nog de slim versie. Die (non-slim) filters zitten voor de gebruikelijke maten op 50-85 euro/stuk. Als ik dan zie dat die Soligor's 15-22 euro kosten.... Wat denk je zelf..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

siddler schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 16:33:

Het lijkt mij echter verstandiger om nu voor die D90 te gaan of sla ik de plank dan helemaal mis?
Je mist het kantelbare scherm, maar krijgt er een scherm met een hogere resolutie voor terug. Verder krijg je een objectief met een kleiner bereik. Kun je hiermee leven dan is dit een hele goede deal.
In hoeverre is het een probleem dat deze waarschijnlijk over enkele maanden vervangen wordt?
De beeldkwaliteit van dit model wordt er niet minder door. :X
dragon2 schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 16:37:

Suuuure.... Terugbrengen die hap en klagen :(
Klagen heeft geen zin ;) Zonde van je tijd.
Je moet trouwens de multicoated filters hebben van B+W, en voor groothoeklenzen ook nog de slim versie.
Valt wel mee hoor. De B+W standaard filters zijn al behoorlijk goed. Die slim filters die gebruik je alleen voor UWA (en ivm het ontbreken van een fliterdraad zou ik ze ook alleen daarvoor gebruiken: irritante kap).

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 30-04-2010 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
siddler schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 16:33:
Zojuist zie ik een heel mooie aanbieding bij wehkamp, Nikon D90 met 18-55mm kitlens voor 495€. Nu heb ik me voorgenomen om komende week dus een dSLR te gaan halen, maar in eerste instantie was mijn oog gevallen op de Nikon D5000 met 18-105mm lens.
Het lijkt mij echter verstandiger om nu voor die D90 te gaan of sla ik de plank dan helemaal mis? In hoeverre is het een probleem dat deze waarschijnlijk over enkele maanden vervangen wordt?
Dan zou ik hem maar snel bestellen, volgens mij is het een foutje op de site en moet het eigenlijk 695 zijn. De body kost namelijk al 645 euro de D5000 18-55 set zou honderd euro meer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
< quote:
Je moet trouwens de multicoated filters hebben van B+W, en voor groothoeklenzen ook nog de slim versie.

Valt wel mee hoor. De B+W standaard filters zijn al behoorlijk goed. Die slim filters die gebruik je alleen voor UWA (en ivm het ontbreken van een fliterdraad zou ik ze ook alleen daarvoor gebruiken: irritante kap).>

Ik lig vrijwel altijd met m'n camera richting de zon, dan zie je iedere coating die je niet hebt zeg maar. Ik heb al genoeg flare,,, Er komt bij mij dus geen mindere filter meer in huis. En liever gebruik ik helemal geen filter (gaat toch niet, op de 10,5mm en 16mm fisheyes LOL) maar aan de andere kant heeft een (duur, slim) filter weleens mijn sigma 10-20 gered, dat dan weer wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:13
Damn.. ze maken het er niet makkelijker op!

Zit te twijfelen tussen de wat simpelere en goedkopere modellen van Sony A330L met lens (zakt elke dag 10 euro in prijs lijkt t wel, woensdag 380, vandaag 358) en Olympus E520 met lens (325 euro)

Of ik koop in een keer een goede, met video! , maar wel dure, Nikon D90 voor 500 euro........

Zomerseizoen komt er weer aan en de prijzen zakken iedere dag... alleen ben ik bang als ik te lang wacht dat de prijzen midden in de zomer weer gaan stijgen ofzo! .. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
Dennis Lammers schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 19:47:
Of ik koop in een keer een goede, met video! , maar wel dure, Nikon D90 voor 500 euro........
Waar vindt jij die Nikon D90 voor 500 euro ?? :$
Via de pricewatch vindt ik deze niet :P

Edit: Oh ja natuurlijk Wehkamp actie ;) :D
Maar ik denk dat men hier nog wel op terugkomt, dit kan niet anders dan een fout zijn :/

[ Voor 15% gewijzigd door MdO82 op 30-04-2010 20:30 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
Te laat met de D90 te bestellen helaas... succes voor iedereen die hem wel op tijd besteld heeft! :)
Scheelt me iig een aanslag op mijn portemonnee :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siddler
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 25-08 12:17
Ik heb hem vanmiddag meteen besteld :), ik ben benieuwd of ik hem ook voor die prijs krijg. Over een week of 3 heb ik hem binnen volgens Wehkamp (al staat de levertijd nu weer op 1 week :? ) ik zal daarna mijn ervaringen wel eens delen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
En hij staat nu voor € 795 _O-

Al is ie nu wel weer direct leverbaar :X Dus ik denk dat een hoop mensen bericht krijgen :X

Maar dan is het nog wel raar dat de Nikon D90 met de 18-105VR lens nog wel goedkoper is.

[ Voor 80% gewijzigd door MdO82 op 30-04-2010 21:59 ]

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
150 euro voor de kitlens lijkt me inderdaad veel. Ik dacht dat hij 695 moest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDuifff
Beste Mig, bedankt voor deze informatie! :)

Ik denk dat de 550 toch wel de meerprijs waardig is. Enorm duidelijk en uitgebreid topic op die website!
Momenteel is CameraNu de goedkoopste.

Is het handig om gelijk een extra batterij erbij te bestellen? (is namelijk een aktieprijs)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:44
extra accu is nooit weg, maar of het nodig is hangt natuurlijk af van hoe je je camera gaat gebruiken. Bedenk wel dat je veel (+/- 500, afhankelijk van type lens etc) foto's kan maken met 1 acculading.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Je kan dan ook meteen een batterygrip erbij kopen. Kun je allebei de batterijen in doen en zeker bij een xxxD geeft het wel wat extra grip die erg fijn is.
Ik ben nog altijd verbaasd hoelang de batterijen meegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDuifff
Zojuist nog even bij de Media Markt geweest, hier was de EOS 550D een stuk duurder dan op internet....dus maar gelijk besteld bij CameraNu.

Naar verwachting dinsdag in huis... :D

Bedankt voor de informatie, mede-tweakers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
Ik heb nog eens nagedacht over mijn eerste dSRL aankoop... en mijn budget is momenteel 400 euro voor een camera met lens en accessoires (geheugenkaart, tas e.d.). Meer geld heb ik wel tot mijn beschikking, maar eerst maar eens kijken als de hobby wel zo leuk wordt als ik hoop ;-)

De types die ik overweeg zijn:

Olympus E-520 Kit 14-42mm (325 euro)
Nikon D3000 Body + Nikon AF-S DX 18-55mm VR) (337 euro)
Sony Alpha DSLR-A330L + DT 18-55mm SAM (365 euro, maar daalt elke dag in prijs...)

(en misschien de Canon EOS 1000D + EF-S 18-55mm IS (als die echt meerwaarde heeft t.o.v. de bovenstaande types)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
  • Laatst online: 11-03 00:20
Serieus, begin je alweer? Het klinkt misschien heel grof, maar is de keuze nu zo moeilijk? Kies gewoon wat je wilt, het maakt vrijwel niks uit.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Dennis: Heb je die camera's nou eens vastgehouden? Als je er serieus mee aan de slag gaat is het wel prettig als je zonder kramp kan werken. :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
Ik heb helaas geen winkel in de buurt hier die camera's verkoopt en waar je ze ook mag vasthouden (ja dat is zeldzaam tegenwoordig lijkt t wel) :P Dus ik ben aangewezen op het net..

En ja ik ben er nog steeds niet uit :D
Ik wil voor onder de 400 euro de meeste bang for the bucks :P

Ik ga hem denk ik maandag kopen, zijn de nieuwe weekacties ingegaan en kan ik er mooi in de vakantie mee klooien :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Ik kan me niet voorstellen dat je ergens de show modellen niet mag vasthouden als je mogelijk een paar honderd euro gaat uitgeven. En anders pak je de bus of trein. Lijkt me sterk dat je drie uur moet reizen om een camera vast te kunnen houden.

Voor de rest heb je al tig keer duidelijk advies gehad, dus succes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gutteguttegut
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-09 14:44

Gutteguttegut

CEO of TFD

Je gaat spijt krijgen als je iets koopt zonder het vast gehouden te hebben....

The birds turned into The Flying Dutchmen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 03:58

Fiber

Beaches are for storming.

Dennis Lammers schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 18:40:
.........
Ik ga hem denk ik maandag kopen........
Haal dat "denk ik" er nou eens tussenuit, je hebt al tientallen adviezen gehad en eigenlijk kan het nauwelijks fout, zoveel maakt het allemaal niet uit, behalve op het ene punt waar je niet aan wil, naar de MM of andere winkel gaan en ze vasthouden. Er zijn geen slechte camera's, maar alle waar naar z'n geld. Als beginner zijn ze allemaal goed, de minimale verschillen ga je echt niet terug zien in je foto's. En dat gedoe over een tientje meer of minder, als je echt enthousiast wordt ga je lenzen kopen die per stuk meer kosten dan deze cam en wil je mischien wel een semi-pro cam van 5 keer de prijs van deze, maar dat is nu nog zinloos, eerst maar eens een paar duizend foto's maken, daarna verder kijken.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toverdoos
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-08 23:05
JAHRASTAFARI schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 19:41:Ik zou je niet teveel blind staren op het filmen. Ik dacht eerst zelf dat ik dit ook persé moest hebben en dat ik daarom maar op canon (550d) moest overstappen, waar ik nu alles van Nikon heb. Maar na veel lezen is video gewoon niet mijn ding, filmen kost veel tijd, vooral in de nabewerking. Daarnaast moet je het ook weer goed doen, dus met goede externe mic en iets wat het trillen tegen gaat.... laat maar dus. Ik heb dus voor een D90 gekozen. Ligt mij het beste in de hand en heeft een uitstekende ergonomie. Zo'n 550d valt in de hand erg tegen, ook te weinig knoppen/wieltjes qua bediening voor het gevoel.
Wijnands schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 19:52:Dat de D90 en 50D beter voelen had ik verwacht, zijn ook bepaald geen instappers he? Er zitten 2 modellen onder.

Verder, tja.. dikke kans dat er iemand met een camera op de markt komt waarvan je :9~ maar dat heb je altijd in een markt die zo in beweging is. Ik denk dat je 's goed moet nadenken hoe belangrijk je film vind tov ergonomie.
Wederom bedankt voor jullie reacties!

Hoe meer ik over die filmoptie lees, des te enthousiaster word ik van de mogelijkheden die een dslr biedt bij het filmen. Sowieso heb ik monteren altijd al leuk gevonden. Vandaar dat ik gewoon voor de 550D denk te gaan, dan heb ik misschien wat minder body, maar wel heel veel qua functies. Dan kan ik later altijd nog upgraden naar een betere body. Zoals eerder aangegeven weet ik alleen niet zo goed met welke kitlens ik zal starten. De 18-55mm IS of de 18-135mm IS, bij de laatste heb ik het idee dat ik beter kan doorgaan voor een lens die wat minder goedkoop aanvoelt. Hoewel ik die stabilisatie waarschijnlijk wel weer fijn vind voor het filmen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-03 01:02
@ Toverdoos

Waarom vind je eigenlijk de stabilisatie van 18-135 beter dan die van de 18-55? Ze hebben allebei een best goede stablilisatie hebben? Als je een lens zou willen die minder goedkoop aanvoelt dan de 18-135 dan is er altijd nog de niet kitlens 17-85mm IS USM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LogiForce

LogiForce

The Black Whole

dragon2 schreef op vrijdag 30 april 2010 @ 16:37:
<Volgens diegene die mij geholpen heeft stond hij gelijk aan B+W>

Suuuure.... Terugbrengen die hap en klagen :( Je moet trouwens de multicoated filters hebben van B+W, en voor groothoeklenzen ook nog de slim versie. Die (non-slim) filters zitten voor de gebruikelijke maten op 50-85 euro/stuk. Als ik dan zie dat die Soligor's 15-22 euro kosten.... Wat denk je zelf..?
Ik geloof het natuurlijk niet, maar goed. Er zit eerst bescherming op. Heb ik alvast wat om mijn camera mee uit te breiden :+
Ik ga niet klagen, helpt toch niet. Verhoogd alleen maar weer de bloeddruk, en die is al hoog genoeg door aanvaringen met Ziggo. :z

Maar wat ik goed begrijp, slim versies van de B+W multicoat filters hebben dus geen schroefdraad voor de cap. hmmm... niet zo handig als ik de beschermkap erop wil zetten natuurlijk.
Naja, dat zie ik t.z.t. wel weer. Eerst maar weer eens een beetje sparen, kan ik ook gelijk een klein statief er bij halen (dat ding die ik bij de compact camera had was niet stevig genoeg). :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LogiForce schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 23:38:
[...]

Ik geloof het natuurlijk niet, maar goed. Er zit eerst bescherming op. Heb ik alvast wat om mijn camera mee uit te breiden :+
Ik ga niet klagen, helpt toch niet. Verhoogd alleen maar weer de bloeddruk, en die is al hoog genoeg door aanvaringen met Ziggo. :z

Maar wat ik goed begrijp, slim versies van de B+W multicoat filters hebben dus geen schroefdraad voor de cap. hmmm... niet zo handig als ik de beschermkap erop wil zetten natuurlijk.
Naja, dat zie ik t.z.t. wel weer. Eerst maar weer eens een beetje sparen, kan ik ook gelijk een klein statief er bij halen (dat ding die ik bij de compact camera had was niet stevig genoeg). :+
Gewoon deze nemen. Kost niet de wereld en wordt gratis verzonden.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toverdoos
photofreak schreef op zaterdag 01 mei 2010 @ 22:24:
@ Toverdoos

Waarom vind je eigenlijk de stabilisatie van 18-135 beter dan die van de 18-55? Ze hebben allebei een best goede stablilisatie hebben? Als je een lens zou willen die minder goedkoop aanvoelt dan de 18-135 dan is er altijd nog de niet kitlens 17-85mm IS USM.
Oh, dat bedoelde ik niet zozeer. Beide kitlenzen hebben optische stabilisatie, wat me wel van pas lijkt te komen bij de filmfunctie. Ik zie hierin geen verschil tussen de lenzen. Ik weet gewoon niet zo goed welke lens ik bij die 550D zou moeten nemen om te starten. Ik heb ongeveer 200/300 euro over voor een lens die ik bij de body kan kopen. Volgens mij heb ik alleen gelezen dat die 18-135 kitlens onder doet qua scherpte tegenover die 18-55.. maar als je/jullie me een andere lens kunnen aanbevelen om te starten, laat het me alstjeblieft weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Om te filmen vind ik zelf een lichtgevoelige prime een must. Voor zowel scherpte-diepte effectjes als filmen in minder ideale lichtomstandigheden. Met een goedkope zoomlens wordt het enorm snel donker.

Voor Canon-beginners lijkt me de 50mm 1.8 voor 89 euro een absolute no-brainer. Alhoewel 50mm nog wel wat veel is als je in smallere ruimtes wilt filmen. Voor 249 euro heb je een 35mm 1.8. Je kan er dus aan denken om een van die twee lensjes te halen naast een zoomlens.

Het ligt er uiteraard aan hoeveel je wilt gaan filmen, alhoewel het ook ideale lenzen zijn om foto's mee te maken.

Wat betreft scherpteverschillen tussen de 18-55 en de 18-135: daar zal je niks van merken. Dat is het gedoe van 100% crops met elkaar gaan vergelijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
BarôZZa schreef op zondag 02 mei 2010 @ 03:33:
Om te filmen vind ik zelf een lichtgevoelige prime een must. Voor zowel scherpte-diepte effectjes als filmen in minder ideale lichtomstandigheden. Met een goedkope zoomlens wordt het enorm snel donker.

Voor Canon-beginners lijkt me de 50mm 1.8 voor 89 euro een absolute no-brainer. Alhoewel 50mm nog wel wat veel is als je in smallere ruimtes wilt filmen. Voor 249 euro heb je een 35mm 1.8. Je kan er dus aan denken om een van die twee lensjes te halen naast een zoomlens.

Het ligt er uiteraard aan hoeveel je wilt gaan filmen, alhoewel het ook ideale lenzen zijn om foto's mee te maken.

Wat betreft scherpteverschillen tussen de 18-55 en de 18-135: daar zal je niks van merken. Dat is het gedoe van 100% crops met elkaar gaan vergelijken.
35mm f/2 bedoel je neem ik aan (35/1.8 heb je wel in Nikon-uitvoering). Voor wat meer budget heb je ook nog de Sigma 30mm f/1.4 voor nog meer controle op scherptediepte en trekt nog meer licht binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
De f/2 inderdaad, het was laat ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
Oké de strijd om mijn eerste dSRL loopt nu echt tussen de Olympus E520 + 14-42 mm lens en de Sony A330L met 18-55mm lens ! :) Verschil in prijs 40 euro. En ja.. ik weet dat de Sony A500 momenteel het beste is.... alleen heb ik er het geld (444 euro) voor een beginnende camera er niet voor over. Als ik ook nog accessoires moet kopen kom ik bij de A330L uit op zo'n 400 euro... een mooi bedragje vind ik zelf. :)

Het lijkt dan nu toch echt de Sony te worden (HDMI, kantelbaar scherm).... :)
Maar mocht de A500L deze week flink in prijs worden verlaagd, dan wordt dat hem! :)

Donerdag ga ik naar Berlijn, genoeg winkels die daar dSRL's verkopen, waar ik ze dus ook kan vasthouden.. alleen zijn de prijzen (althans op Duitse webshops) fors hoger dan de Nederlandse.. dus nog even kijken als ik hem in Berlijn of toch maar in Nederland ga kopen. :) Wil hem eigenlijk al mee kunnen nemen Donderdag...

[ Voor 4% gewijzigd door Deezers op 02-05-2010 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Ik zou toch de aankoop in nederland doen, met oog op garantie en makkelijker terug naar de winkel kunnen.
Verder ook wel fijn om thuis alvast even de camera een beetje te leren kennen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toverdoos
BarôZZa schreef op zondag 02 mei 2010 @ 03:33:Om te filmen vind ik zelf een lichtgevoelige prime een must. Voor zowel scherpte-diepte effectjes als filmen in minder ideale lichtomstandigheden. Met een goedkope zoomlens wordt het enorm snel donker.

universal creations schreef op zondag 02 mei 2010 @ 11:02:35mm f/2 bedoel je neem ik aan (35/1.8 heb je wel in Nikon-uitvoering). Voor wat meer budget heb je ook nog de Sigma 30mm f/1.4 voor nog meer controle op scherptediepte en trekt nog meer licht binnen.
Ik heb zelf ook al zitten denken aan een behoorlijk lichtsterke prime, voor foto's lijkt me dat ook niet verkeerd. Is het dan verstandig om met die body te beginnen plus zo'n 35mm lens en die kitlens geheel achterwege te laten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kimberly
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-09 14:22
Dennis Lammers schreef op zondag 02 mei 2010 @ 13:29:
Oké de strijd om mijn eerste dSRL loopt nu echt tussen de Olympus E520 + 14-42 mm lens en de Sony A330L met 18-55mm lens ! :) Verschil in prijs 40 euro. En ja.. ik weet dat de Sony A500 momenteel het beste is.... alleen heb ik er het geld (444 euro) voor een beginnende camera er niet voor over. Als ik ook nog accessoires moet kopen kom ik bij de A330L uit op zo'n 400 euro... een mooi bedragje vind ik zelf. :)

Maar mocht de A500L deze week flink in prijs worden verlaagd, dan wordt dat hem! :)

Donerdag ga ik naar Berlijn, genoeg winkels die daar dSRL's verkopen, waar ik ze dus ook kan vasthouden.. alleen zijn de prijzen (althans op Duitse webshops) fors hoger dan de Nederlandse.. dus nog even kijken als ik hem in Berlijn of toch maar in Nederland ga kopen. :) Wil hem eigenlijk al mee kunnen nemen Donderdag...
Om je nog een stapje verder te helpen, kijk eens rond op website's als marktplaats. Kijk bijvoorbeeld naar een leuke Canon 450D met 18-55 IS lens, ben je voor zo'n 400 euro klaar. En heb je een betere camera die je 'allemaal al hebt genoemd'.

Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:39
Ik zou toch de kitlens er wel bij laten. Veel beginners vinden het erg fijn om te kunnen zoomen in het begin, en, met een zoomlens heb je meer mogelijkheden. Pas na een tijdje fotograferen is je compositie goed genoeg om echt tevreden te zijn met een prime lens (is mijn ervaring).

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fjeze
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 23:44

Fjeze

AllesPerfect!

citruspers schreef op zondag 02 mei 2010 @ 16:04:
Ik zou toch de kitlens er wel bij laten. Veel beginners vinden het erg fijn om te kunnen zoomen in het begin, en, met een zoomlens heb je meer mogelijkheden. Pas na een tijdje fotograferen is je compositie goed genoeg om echt tevreden te zijn met een prime lens (is mijn ervaring).
Dat is waar, echter met alleen een 35mm Prime leer je wel sneller om naar de compositie te kijken.
Als je toch moet lopen om te "zoomen" ga je ook makkelijker een stapje naar rechts of links.
Mijn mening is dan ook dat het als beginner helemaal niet slecht is om alleen een 35mm Prime tot je beschikking te hebben, je dwingt jezelf zo om goed over de compositie na te kijken, en niet "zo maar" te gaan zoomen.

Fly or Die

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Wil hem eigenlijk al mee kunnen nemen Donderdag...
Ja, ja, voor donderdag heb jij geen camera. Ik verwacht niet dat ze in Berlijn goedkoper zijn. (zijn gewone winkels in nederland ook niet) een dubbelkit d5000 is bij een mediamarkt in berlijn 777 euro en online in nl 663 euro.
Fjeze schreef op zondag 02 mei 2010 @ 16:41:
[...]

Mijn mening is dan ook dat het als beginner helemaal niet slecht is om alleen een 35mm Prime tot je beschikking te hebben, je dwingt jezelf zo om goed over de compositie na te kijken, en niet "zo maar" te gaan zoomen.
Maar de kitlens is wel weer handig als je groothoek wil als er een heel gebouw op moet ofzo en voor de prijs hoef je het niet te laten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Een prime om mee te beginnen lijkt me prima. Je bent dan bewuster bezig met compositie en kan meer met de diafragma. De 35mm gebruik ik veel meer dan de kitlens en vrijwel altijd voor filmpjes. De kitlens schroef ik er pas op als ik het 18-35mm gedeelte nodig heb.
Het is jammer dat de 35mm lens van Canon zo'n 100 euro duurder is dan die van Nikon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 16:30

Waarom zou je zo'n product in het buitenland kopen? Geen slim idee ivm garantie etc. Ook zou ik mijn aanschaf van een dSLR niet af laten hangen van een paar tientjes. Ik zou gewoon even doorsparen voor een goede camera of zoals hierboven al gezegd wordt een goede 2ehands kopen.

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Oh, nog even full disclosure: ik heb, een maand na de aankoop van een 35 en 85 1.8 mijn 18-105 de deur uit gedaan. Ik ben dus absoluut van mening dat een kitlens niet noodzakelijk is, echter denk ik wel dat het in het begin plezieriger is om er eentje te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toverdoos
citruspers schreef op zondag 02 mei 2010 @ 16:04:
citruspers schreef op zondag 02 mei 2010 @ 18:29:
Oh, nog even full disclosure: ik heb, een maand na de aankoop van een 35 en 85 1.8 mijn 18-105 de deur uit gedaan. Ik ben dus absoluut van mening dat een kitlens niet noodzakelijk is, echter denk ik wel dat het in het begin plezieriger is om er eentje te hebben.
bouwfraude schreef op zondag 02 mei 2010 @ 17:42:Maar de kitlens is wel weer handig als je groothoek wil als er een heel gebouw op moet ofzo en voor de prijs hoef je het niet te laten.
Hoewel ik op mijn vorige camera (met voorzetlenzen) bijna nooit mijn bereik aanpaste, denk ik dat het inderdaad maar wel verstandig is om de (goedkoopste) 18-55mm kitlens erbij te nemen. Ik heb ook ergens gelezen dat ik hem later dan net iets makkelijker kan doorverkopen. Ik ben van plan om vrij snel erna een uwa aan te schaffen met een bereik van 10-20mm.
Fjeze schreef op zondag 02 mei 2010 @ 16:41:Dat is waar, echter met alleen een 35mm Prime leer je wel sneller om naar de compositie te kijken.
Als je toch moet lopen om te "zoomen" ga je ook makkelijker een stapje naar rechts of links.
BarôZZa schreef op zondag 02 mei 2010 @ 18:12:
Een prime om mee te beginnen lijkt me prima. Je bent dan bewuster bezig met compositie en kan meer met de diafragma. De 35mm gebruik ik veel meer dan de kitlens en vrijwel altijd voor filmpjes. De kitlens schroef ik er pas op als ik het 18-35mm gedeelte nodig heb.
Het is jammer dat de 35mm lens van Canon zo'n 100 euro duurder is dan die van Nikon.
Naast die body+kitlens wil ik dan eigenlijk een prime lens van 28mm of 35mm erbij aanschaffen. Wat ik me afvraag, stel dat ik een lichtsterke lens van 1.4 of 1.8 erbij koop, is deze dan ook geschikt voor buitenfotografie/film? Of is er ook zoiets als té lichtgevoelig? Is het verschil tussen 1.4 en 1.8 noemenswaardig?

[ Voor 7% gewijzigd door Toverdoos op 02-05-2010 18:40 . Reden: Reactie op citruspers z'n laatste bericht bijgevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
Nogmaals, ik heb het geld wel voor een duurdere camera (zo'n 1000 euro aan overwerkuren) maar omdat het mijn allereerste dSRL camera wordt, en ik dus nog niet zeker weet of ik het wel zo leuk ga vinden, is de 'pijn' straks zachter als ik 400 euro kwijt ben dan 800 ofzo... Ik ben in ieder geval van plan om te starten met boeken te lezen over de camera die ik koop (misschien wel de For Dummies reeks...) en op internet tutorials te volgen etc.

Waarom ik er dan zo moeilijk over doe om nou eindelijk eens een camera te kopen?? :P tja.. iets met beste koop onder de 400 euro... ;) Als de A500L van Sony aankomende week naar beneden gaat in prijs wordt dat hem, blijft ie hetzelfde als nu... dan wordt 't em niet! Dan wordt 't dus de E520 of A330L.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Een prima idee Toverdoos, ook van de 10-20. Ik heb zelf de Sigma 10-20 (F/4-5.6 versie) en die presteert erg goed. Voelt ook erg solide aan, en is een mooie companion in mijn lens array.

F/1.8 is prima buiten, alleen zul je wel eens merken dat je sluitertijd dan niet hoger kan (instappers blijven hangen op 1/4000ste. Wat je dan kan doen is je lens op, zeg, F/2.8 of F/4 zetten, dan wordt de lens ook nog een tikje scherper.

Kijk anders even door mijn deviantart, het gros van de foto's is gemaakt met de 35 1.8, een paar met de 10-20 en wat met de 85 1.8 (en stiekem een paar met een 70-200 2.8): http://citruspers.deviantart.com/gallery/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toverdoos schreef op zondag 02 mei 2010 @ 18:37:
Hoewel ik op mijn vorige camera (met voorzetlenzen) bijna nooit mijn bereik aanpaste, denk ik dat het inderdaad maar wel verstandig is om de (goedkoopste) 18-55mm kitlens erbij te nemen. Ik heb ook ergens gelezen dat ik hem later dan net iets makkelijker kan doorverkopen. Ik ben van plan om vrij snel erna een uwa aan te schaffen met een bereik van 10-20mm.
Een camera verkoopt doorgaans beter met lens erbij in dat segment, maar dat hoeft niet de kitlens te zijn.
Naast die body+kitlens wil ik dan eigenlijk een prime lens van 28mm of 35mm erbij aanschaffen. Wat ik me afvraag, stel dat ik een lichtsterke lens van 1.4 of 1.8 erbij koop, is deze dan ook geschikt voor buitenfotografie/film? Of is er ook zoiets als té lichtgevoelig? Is het verschil tussen 1.4 en 1.8 noemenswaardig?
f/1.4 of f/1.8 is het maximum, uiteraard kun je die lenzen prima afstoppen tot bijvoorbeeld f/8 of f/11 bij een landschapsfoto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ Dennis Lammers: houd je ook er ook rekening mee dat wanneer je een te goedkope body koopt deze je kan beperken in je plezier (afhankelijk van de beperking) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Firescorpion
  • Laatst online: 12-09 16:22
1. Wat is je beschikbare budget?
Tussen de 600 en 700 euro (body, lens, geheugenkaart, extra accu, tas en eventueel een standaard).
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Ik heb op dit moment nog een compact camera, deze maakt geen mooie foto's van bewegende beelden.
Ook als het er niet voldoende licht is, maakt deze geen goede foto's.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Familiefeesten, auto's, natuur, dieren, macro en kleine filmpjes maken.
4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee.
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ja, Canon of Nikon. Deze hebben beide een breed gamma aan lenzen en andere accessoires. Gewone usb-connector voor aan de pc te koppelen en SD HC geheugenkaart.
Ik was aan het denken aan een Canon 450d/500d of een Nikon D5000
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Eventueel een 2e lens voor veraf foto's te maken. Een filter als dat nodig is (advies!)
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies, welke camera voldoet qua opties aan mijn vereiste? En heeft de beste prijs-kwaliteitverhouding?
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Vrij serieus, toch wel een aantal uur per week.
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ligt eraan of er nu al een 2e lens bij zit. Eventueel filters als dit nodig is.
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Sony compact camera, geen universele kabel en geheugenkaart. Maakt geen goede foto's als er iets of iemand beweegt.
11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Liever niet. Refurbished zie ik wel zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als je wilt filmen dan valt de 450D af. De 500D en D5000 kunnen dat wel. Wat opties:

pricewatch: Canon EOS 500D + EF-S 18-55mm IS
pricewatch: Nikon D5000 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm VR
pricewatch: Nikon D5000 + AF-S DX NIKKOR 18-105mm G ED VR

De D5000 is wat goedkoper, dus daar kan de 18-105 VR bij nemen voor wat meer bereik. Ook houd je nu nog wat budget over voor de accessoires. Een filter voor bescherming is op een kitlens imo niet heel hard nodig, een fatsoenlijke UV-filter is al bijna even duur als de 18-55 kitlenzen :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
Verwijderd schreef op zondag 02 mei 2010 @ 19:26:
@ Dennis Lammers: houd je ook er ook rekening mee dat wanneer je een te goedkope body koopt deze je kan beperken in je plezier (afhankelijk van de beperking) ;)
Niet alleen dit, maar een wat betere camera is ook wat waardevaster. Mocht het fotograferen je niet bevallen, krijg je groot gedeelte weer terug wanneer je deze 2ehands verkoopt. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 09:54

Rannasha

Does not compute.

virtualJac schreef op maandag 03 mei 2010 @ 09:47:
[...]

Niet alleen dit, maar een wat betere camera is ook wat waardevaster. Mocht het fotograferen je niet bevallen, krijg je groot gedeelte weer terug wanneer je deze 2ehands verkoopt. :)
Qua percentage is een duurdere body wellicht waardevaster, maar absoluut zal een goedkopere body niet meer aan waarde verliezen dan een duurdere. Juist als je nog niet weet hoe ver je wil gaan met fotografie en in welke richting, is een instap-model een goede keus.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toverdoos
citruspers schreef op zondag 02 mei 2010 @ 19:16:
Een prima idee Toverdoos, ook van de 10-20. Ik heb zelf de Sigma 10-20 (F/4-5.6 versie) en die presteert erg goed. Voelt ook erg solide aan, en is een mooie companion in mijn lens array.

F/1.8 is prima buiten, alleen zul je wel eens merken dat je sluitertijd dan niet hoger kan (instappers blijven hangen op 1/4000ste. Wat je dan kan doen is je lens op, zeg, F/2.8 of F/4 zetten, dan wordt de lens ook nog een tikje scherper.

Kijk anders even door mijn deviantart, het gros van de foto's is gemaakt met de 35 1.8, een paar met de 10-20 en wat met de 85 1.8 (en stiekem een paar met een 70-200 2.8): http://citruspers.deviantart.com/gallery/
Ziet er goed uit. Overigens stom dat ik niet over die stop denk.. kan niet wachten om aan de slag te gaan en het jargon daadwerkelijk toe te passen. Moet maar snel tot aanschaf overgaan (misschien nog heel eventjes wachten op die leuke aanbieding O-)).

Iedereen in ieder geval bedankt voor het advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PowerUp laat een 500D zien ik een 450D:

pricewatch: Canon EOS 450D + pricewatch: Sigma 18-200mm f/3.5-6.3 DC (Canon) + pricewatch: Canon EF 50mm f/1.8 II.

687,- heb je nog ruimte voor een tas, geheugenkaart, batterij.
Gekozen voor de 50 1.8 omdat je zegt dat je compactcamera niet zo goed is in low-light situaties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsja en die Sigma is wel een objectief dat ik alleen zou aanbevelen als iemand een compacte ultrazoom zoekt. De alternatieven van PowerUp leveren veel betere resultaten. Daarnaast was het maken van korte filmpjes gewenst en daarmee valt de 450D af!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat is je beschikbare budget?
€ 800,- om mee te beginnen.

Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Omdat mijn semi-compact niet meer voldoet. Snelheid, raw bestanden, instel mogelijkheden, verschillende lenzen.

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Gebouwen, landschappen en voorwerpen. Autorace's en zulke dingen.

Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee.

Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Canon 50D. Lekker groot, robuust. Mogelijkheden. Ik hoef niet te kunnen filmen.

Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Dat komt later.

Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Beide. Mischien dat jullie nog een ander idee hebben?

Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?

Redelijk serieus, ik vind het leuk om foto's te maken. Grote kans dat ik m'n camera overal mee naar toesleep.

Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja, ik denk een 70-200 F4 L O-)

Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Nikon F65. Elke keer weer laten ontwikkelen, en in-scannen.
Konica Minolta z10. Snelheid, resolutie, diafragma, grote van de sensor.

Is 2e hands een optie of per se niet?
Voor een body liever niet, maar lenzen kan heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-09 19:40

Milo.

klik

Dan lijkt me een 50d een mooie body!
Eventueel een canon 17-85 IS lens?, zag er vanochtend eentje op MP voor 150e. (leuke beginners lens voor die prijs)
Dan zit je mooi binnen je budget, nog een cf kaartje, tasje, blazertje en klaar!

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 03 mei 2010 @ 12:30:

Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Nikon F65. Elke keer weer laten ontwikkelen, en in-scannen.
Heb je daar nog interessante lenzen bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@BoydGrift
Dan is de 50D een prima kandidaat ja, alleen blijft er niet bar veel geld over voor een lens, pricewatch: Canon EOS 50D.
Een 2ehands 17-85 is dan geen slechte keuze, wat andere opties:
pricewatch: Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS en pricewatch: Canon EF 50mm f/1.8 II.
Of pricewatch: Sigma DC 18-50mm f/2.8-4.5 OS HSM (Canon)
Alleen dan blijft de verhouding body - lens wel een beetje scheef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyno
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-11-2017

Tyno

Wegenbouwer

@Boydgrift

Ik denk als je snelheid wilt is een 40d met mooie 2.8 lens (tamron 17-50 e.d.) misschien een betere optie.

De 40D is momenteel alleen nog 2de hands verkrijgbaar, je geeft al aan dat je liever je body niet 2de hands koopt. Maar dan zou je bij een de occasions van een fotozaak kunnen kijken, meestal wel duur dan MP maar wel in veel gevallen 3 of 6 maanden occasion garantie. Mocht er dan wat mis mee zijn, dan kun je er nog mee terug.

En de 70-200 F4 is zeker een aanrader.

Canon 5D III / 1DIV & EF 16-1400mm L IS USM Macro Fisheye | Flickr | Tyno Photography @ Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Milo. schreef op maandag 03 mei 2010 @ 12:40:
Dan lijkt me een 50d een mooie body!
Eventueel een canon 17-85 IS lens?, zag er vanochtend eentje op MP voor 150e. (leuke beginners lens voor die prijs)
Dan zit je mooi binnen je budget, nog een cf kaartje, tasje, blazertje en klaar!
Wijnands schreef op maandag 03 mei 2010 @ 12:54:
[...]

Iemand ervaring met deze lens, ik hoor positieve en negatieve verhalen. Maar alle waar naar z'n geld natuurlijk, en wel USM en IS.

Heb je daar nog interessante lenzen bij?
Een 28-80 3.5 5.6. Niet bepaald een toplens of iets wat ik niet wil missen. Is ook een met een AF die klinkt als een boormachine. Ik prefereer wel iets van USM. IS heb ik eigenlijk niet nodig op deze afstanden.
Tyno schreef op maandag 03 mei 2010 @ 12:54:
@Boydgrift

Ik denk als je snelheid wilt is een 40d met mooie 2.8 lens (tamron 17-50 e.d.) misschien een betere optie.

De 40D is momenteel alleen nog 2de hands verkrijgbaar, je geeft al aan dat je liever je body niet 2de hands koopt. Maar dan zou je bij een de occasions van een fotozaak kunnen kijken, meestal wel duur dan MP maar wel in veel gevallen 3 of 6 maanden occasion garantie. Mocht er dan wat mis mee zijn, dan kun je er nog mee terug.

En de 70-200 F4 is zeker een aanrader.
Ik denk dat ik een 50D voor ong. € 550 kan krijgen. Dus dan blijft er iets meer over. Tamron heb ik ook al uitgebreid naar zitten kijken, vind het jammer dat daar geen USM of HSM versie van is.

Ik merk dus dat de scherpstelling van de Nikon die ik nu heb, erg lawaaierig is. Is dit bij niet USM objectieven van canon ook zo of is dat al minder en sneller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 03 mei 2010 @ 13:48:
[...]

[...]

Een 28-80 3.5 5.6. Niet bepaald een toplens of iets wat ik niet wil missen. Is ook een met een AF die klinkt als een boormachine. Ik prefereer wel iets van USM. IS heb ik eigenlijk niet nodig op deze afstanden.
Nikon heeft die in 3 varianten gemaakt. De D uitvoering, zeker het 2e model was zo gek nog niet. De g-type die je vrijwel altijd bij de F65 ziet is triest en bepaald geen reden om bij Nikon te blijven. (De algehele suprioriteit van het merk is dat uiteraard wel. ;) )

De 28-80 is een zeer goedkoop schroevendraaier aangedreven lensje wat erg lawaaig kan zijn. Veel canon lenzen zijn een stuk stiller omdat Canon al veel eerder op gemotoriseerde lenzen over was. De Nikon AF-S lenzen zijn ook stil. Verschillen in de diverse types motoren merk je overigens eerder in snelheid dan in geluidsniveau.

[ Voor 21% gewijzigd door Wijnands op 03-05-2010 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De 28-80 heb ik in de D uitvoering. Zit inderdaad een soort schroevendraaier aan.

Maar er is dus verschil tussen een normale(niet USM) motor in de lens, en een schroevendraaier in de body?

Ik ben dus eigenlijk nog op zoek naar een lens voor op de 50D. Iets met een hoek van minimaal 18 mm. En die doorloopt tot een mm of 80.

Het liefst met snelle af, en een beetje degelijke bouwkwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

Verwijderd schreef op maandag 03 mei 2010 @ 14:12:
Ik ben dus eigenlijk nog op zoek naar een lens voor op de 50D. Iets met een hoek van minimaal 18 mm. En die doorloopt tot een mm of 80.

ik heb de 17-85mm f/4-5.6 IS USM bij mijn 50D, AF is redelijk snel en het heeft iig geen plastic behuizing :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Erkens schreef op maandag 03 mei 2010 @ 14:20:
[...]

ik heb de 17-85mm f/4-5.6 IS USM bij mijn 50D, AF is redelijk snel en het heeft iig geen plastic behuizing :)
Het uitschuivende deel is in ieder geval wel van plastic en lichtsterk is hij ook niet.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erkens
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Erkens

Fotograaf

ajhaverkamp schreef op maandag 03 mei 2010 @ 14:22:
[...]

Het uitschuivende deel is in ieder geval wel van plastic en lichtsterk is hij ook niet.
Veel andere lenzen blijven er niet over met zijn budget ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-08 23:13

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Begin lekker met de 18-55 IS kitlens, kost geen drol. Als je echt serieus wat wilt in dit bereik, zul je al snel veel meer geld moeten uitgeven en kun je het beste zo min mogelijk in een starterslens stoppen.

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

Los van het feit dat je graag in de toekomst de 70-200 f4 van Canon wil,
waarom niet de D90 met 18-105?
Leuke start lens in de range die je graag wil. In de prijsklasse die je aangeeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 03 mei 2010 @ 14:12:
De 28-80 heb ik in de D uitvoering. Zit inderdaad een soort schroevendraaier aan.
Ik zou 'm niet zomaar weggooien. Mijn zoontje schiet er nu mee op m'n D50 en dat lensje verbaast nog steeds regelmatig, zeker bij goed licht.
Maar er is dus verschil tussen een normale(niet USM) motor in de lens, en een schroevendraaier in de body?
Bij nikon zit het zo. Een aantal bodies, zoals de D80 en D90 en je F65 hebben een motortje in de body. Dat drijf via een "schroevendraaier" de lens aan. Dat gaat niet altijd supersnel en is, afhankelijk van de constructie van de lens, in meer of mindere mate hoorbaar. Dit systeem werkt op de AF en AF-D lenzen. In de AF-S zit een motortje, waardoor de schroevendraaier z'n werk niet meer hoeft te doen. Dan is er AF-S in de goedkope uitvoering zoals op de 18-55 en in de dure uitvoering zoals op de 70-300 VR.

Canon is, voor zover ik weet, eigenlijk meteen bij de overstap op AF ertoe over gegaan om motortjes in de lenzen te bouwen. De schroevendraaier is daar eigenlijk niet bekend. In de loop van de tijd heeft men een serie betere motoren ontwikkeld en die worden verkocht onder de naam USM.

Canon is dus een tijdlang sneller geweest in autofocus, Nikon heeft dat verschil nu ingelopen. Andere consequentie is dat je op elke nikon body ook oudere manual focus (Ai) lenzen kan gebruiken, op Canon kan dat niet. Op nikon heb je dan wel weer een semi-pro body nodig om lichtmeting te krijgen. 8)7

Sigma heeft een 17-70 waar ik ook wel 's goeie dingen over hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
Wijnands schreef op maandag 03 mei 2010 @ 15:12:
[...]

*knip*

Sigma heeft een 17-70 waar ik ook wel 's goeie dingen over hoor.
Staat momenteel een mooie op marktplaats voor een mooie prijs zag ik vanmiddag. En nee, ik ben niet de verkoper. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-09 17:04

Barrycade

Through the...

virtualJac schreef op maandag 03 mei 2010 @ 15:14:
[...]

Staat momenteel een mooie op marktplaats voor een mooie prijs zag ik vanmiddag. En nee, ik ben niet de verkoper. :)
Waarschijnlijk omdat er een nieuwer model met OS en HSM op de markt is gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wijnands schreef op maandag 03 mei 2010 @ 15:12:
Canon is dus een tijdlang sneller geweest in autofocus, Nikon heeft dat verschil nu ingelopen. Andere consequentie is dat je op elke nikon body ook oudere manual focus (Ai) lenzen kan gebruiken, op Canon kan dat niet. Op nikon heb je dan wel weer een semi-pro body nodig om lichtmeting te krijgen.
Die oude Nikon-lenzen werken dan wel weer goed (met manuele focus) op een Canon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
Even een update. :)

Vandaag dan eindelijk de knoop doorgehakt, een Olympus E520 besteld.
De Nikon D3000 was net voor mijn neus weggekaapt dus de aanbieding was weg...

Gelijk een CF 8GB besteld (17 euro) , cameratas en een statiefje.

Morgen mag ik mijn Olympus E520 ophalen met 14-42mm lens, voor 325 euro.
Nog niet betaald, dus als jullie verwachten dat ie nog gaat zakken in prijs, meld ff dan haal ik hem niet op, haha :P

Maar ja, zit ik morgen met een camera waar ik niks mee kan (geheugenkaartje komt pas later aan).... :P

Ben dus in totaal zo'n 355 euro lichter in totaal, maar hopelijk wel een leuke hobby rijker! ;)

Maar gelukkig mag ik iemand zijn CF kaartje lenen tijdens mijn tripje naar Berlijn.. ;)
Kan ik mooi foto's schieten! :P

[ Voor 16% gewijzigd door Deezers op 03-05-2010 18:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennis Lammers schreef op maandag 03 mei 2010 @ 17:42:
Even een update. :)

Vandaag dan eindelijk de knoop doorgehakt, een Olympus E520 besteld.
De Nikon D3000 was net voor mijn neus weggekaapt dus de aanbieding was weg...

Gelijk een CF 8GB besteld (17 euro) , cameratas en een statiefje.

Morgen mag ik mijn Olympus E520 ophalen met 14-42mm lens, voor 325 euro.
Nog niet betaald, dus als jullie verwachten dat ie nog gaat zakken in prijs, meld ff dan haal ik hem niet op, haha :P

Maar ja, zit ik morgen met een camera waar ik niks mee kan (geheugenkaartje komt pas later aan).... :P

Ben dus in totaal zo'n 355 euro lichter in totaal, maar hopelijk wel een leuke hobby rijker! ;)
Gefeliciteerd met je aankoop. Heb je niet thuis nog een oude CF liggen? Heb ik de eerste 2 dagen ook gedaan met mijn 5D-II: 8 Foto's schieten met een 256MB kaartje en dan weer wissen... Daarna kwamen gelukkig twee 8GB kaartjes binnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flyingdutchie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-09 21:07
1. Wat is je beschikbare budget?
Ongeveer 400-500 euro.
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Ik heb nu de IXUS 40, deze is na een paar jaar wel aan vernieuwing toe. Omdat ik meer met instellingen wil gaan doen ga ik voor een spiegelreflex.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Veel verschillende dingen; weekendjes weg, vakanties, verjaardagen, landschappen, enz.
4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee, gezien mijn budget zal ik me hier voorlopig ook nog niet mee bezighouden.
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
De Canon EOS 450D, deze is nu met een 18-55 IS kitlens 479 euro bij de MM. De 500D is 100 euro duurder, wat ik best nog wel veel geld vind, maar is dus wel nieuwer, en heeft een aantal extra opties, zoals de mogelijkheid om filmpjes te maken (ik denk niet dat ik hier gebruik van ga maken)
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Nee, voorlopig heb ik hier nog geen geld voor, misschien later.
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Een goedkeuring, ik ben bang dat ik later spijt krijg als ik de 450D koop en achteraf toch liever de 500D had gehad, omdat..(?)
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Op dit moment heb ik nog geen idee, is sterk afhankelijk van hoe het me bevalt.
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Misschien, zie hierboven.
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Een Canon IXUS 40, deze begint het te begeven, en ik wil het nu serieuzer aanpakken.
11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Als er nog garantie op zit en er verder netjes uit ziet, is dit een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Als je niet wilt filmen, dan zou ik gewoon de 450D halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDuifff
Zojuist de 550D binnen gekregen :D Helaas moet ik nog werken en kan ik het toestel nog niet uitproberen..

Nogmaals bedankt voor de informatie, ik zal hier ongetwijfeld veel plezier aan gaan beleven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
Grmbl..... mijn geheugenkaartje (Compact Flash 8 GB) komt sowieso niet voor Donderdag binnen...
Donderdag (overmorgen dus) ga ik naar Berlijn... zou wel wat foto's willen maken (heb nu nog compact camera P&S)

Ik heb nu dus 2 keuzes; Olympus E520 afhalen vandaag, maar er Donderdag niks aan hebben want ik heb geen CF kaartje (en degene die ze wel op voorraad hebben is meteen hartstikke duur, 18 euro voor 1GB dat heb ik als 'nood' er echt niet voor over, ik heb zelf voor 17 euro 8GB besteld...) of ik kan een Nikon D3000 afhalen die SDHC geheugen gebruikt die ik dus wel mee kan nemen Donderdag naar Berlijn (en morgen op 5 mei, vrij, er wat mee klooien/oefenen)

OF ik kan denken, nou ja pech, dan maar geen camera (behalve compactcamera) naar Berlijn en rustig wachten tot het kaartje binnenkomt...

Wat raden jullie aan?
Wachten op kaartje en 'pech' naar Berlijn toe of de Nikon D3000 kopen die ik wel meteen kan gebruiken... maar ik wil geen spijt hebben op de lange termijn van deze evt. haast aankoop....

OF ik kan gewoon een CF kaartje in Berlijn halen..... eerst even kijken hoe duur ze kosten, want als ze net zo duur als in Nederland kosten tja.... dan blijft t zelfde ;)

(helaas heeft niemand in mijn omgeving een CF kaartje die ik even mag lenen)
Tegenwoordig is alles SD.

[ Voor 4% gewijzigd door Deezers op 04-05-2010 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-09 13:38

Zuurstok

Passionately curious

nikon..

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
Wat een dilemma's. Kijk gewoon wat je zelf wil. Ik zou me aanschaf van een camera nooit en te nimmer af laten hangen van een geheugenkaartje van nog geen 2 tientjes. Kun je er geen lenen ofzo? Of een stukje verder rijden voor een goedkopere? Of anders je oma lief aankijken voor 18pleurotjes? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
Helaas heeft niemand in de buurt er eentje te leen of zelfs maar in bezit.
Geld heb ik wel hoor voor die 18 euro, das het probleem niet, vindt t alleen zonde om zoveel te lappen voor maar 1 GB, gewoon woekerprijzen... :( (inkoop CF 8gb ligt rond de 15 euro...) en das helaas de enige winkel in de buurt hier.. of de Blokker moet ze verkopen..

Enige wat me tegenhoudt van de Nikon is dat die geen Live View heeft.

[ Voor 10% gewijzigd door Deezers op 04-05-2010 13:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gewoon even elders een kaartje oppikken of kijken of ze een ander kaartje hebben.
Pagina: 1 ... 66 ... 77 Laatste

Dit topic is gesloten.