[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 65 ... 77 Laatste
Acties:
  • 372.586 views

Onderwerpen

Alle 126 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Reneger schreef op zondag 25 april 2010 @ 16:04:
Wat is je beschikbare budget?
rond de 500, 550 euro

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
De standaard huis-tuin-keuken foto's (Vakanties, feestjes), tevens ben ik er achter gekomen dat ik macro fotografie erg leuk vind.

Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies. Ik zit al een tijdje om me heen te kijken, maar iets met het bomen en het bos.

Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Wellicht
Met jouw eisen kan je een hoop kanten op. Ik denk dat je het beste af bent met een instap-dslr met kitlens. Zo kan je aan de slag en gaandeweg ontdekken wat voor lenzen je er eventueel bij wil hebben.

Mogelijke opties:
pricewatch: Canon EOS 450D + EF-S 18-55mm IS
pricewatch: Nikon D5000 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm VR
pricewatch: Sony Alpha DSLR-A500L + DT 18-55mm SAM

Hierbij kan de Nikon filmen (720p). Allemaal hebben ze Live-View, hoewel dat bij de Sony het beste is aangepakt. Canon en Nikon hebben dan weer wat meer keuze in lenzen, maar in het begin valt daar niet zoveel van te merken. De kitlenzen leveren allemaal prima prestaties voor hun geld.

Wat is die A500 goedkoop ineens
Damian schreef op maandag 26 april 2010 @ 21:20:
+/- 1000 euro

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
allround en rally / race fotografie

Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ik heb altijd canon gehad (300D, 350D en een 40D), en daar erg goede ervaring mee / kennis van. Wil nu eventueel Nikon ook als optie proberen /bekijken.

Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies, ik kan niet kiezen tussen een 50D of een D90

Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Semi professioneel

Is 2e hands een optie of per se niet?
Mocht budget niet voldoende zijn zeker!

dillema is dus een beetje, ik twijfel tussen de 50D en de D90. Heb de D90 bij een vriend gezien, en het ziet er toch wel erg leuk uit.

Weet alleen niets van Nikon, welke lens goed is en welke niet. Wil graag iets in het bereik van 17/18 - 85 /1xx en iets van 70 - 2xx.

Advies graag :D
Je hebt zelf de 40D gehad, dus dan weet je wat je ongeveer van een 50D kan verwachten. Misschien dat je de D90 van die vriend een paar dagen kan lenen, dan denk ik dat je een goed overwogen keuze kan maken. Bij de D90 kan je dan de 18-105 VR als kitlens nemen. Er is ook een kit met de 18-105 en 70-300, pricewatch: Nikon D90 + AF-S DX NIKKOR 18-105mm G ED VR + AF-S NIKKOR 70-300mm G IF ED VR, maar deze ligt net iets boven jouw budget. De dubbelzoom kit van de 50D, pricewatch: Canon EOS 50D + EF-S 17-85mm IS USM + EF 70-300mm IS USM, ligt er nog iets verder boven.
Toverdoos schreef op maandag 26 april 2010 @ 21:26:
Hallo allemaal, ook ik heb een lijstje!

600 - 800 euro

Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Gewoon voor de hobby, om meer kracht in mijn foto's te kunnen leggen dan dat ik kan met een compactcamera.

• Natuur, vakantie, auto, model en productfotografie.
  • HDR panorama's (voor gebruik in 3d modelleer programma's)
  • Tevens lijkt me het kunnen filmen met de opties van een DSLR me helemaal waanzinnig (hoewel m'n vriendin daar wel wat moeite mee zal hebben)
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ik ben al heel lang aan het rondneuzen, nog voordat de filmtechniek bij de spiegelreflexen werd geïntroduceerd werd mijn aandacht getrokken door de Sony Alpha's. Maar met de filmfuncties die opkomen (en sony die daarin achterblijft) neig ik te switchen naar de Canon 550D en dan met één van deze kitlenzen: 18-55mm iS of 18-135mm iS. Ik ben wel wat bang dat Nikon nu volgende maand uitkomt met een nog aantrekkelijkere tegenhanger..

Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Ik kan wel begrijpen dan mijn budget niet heel ruim is voor wat ik wil, daarom wil ik starten met de kitlens, later deze zomer zou ik graag een UWA-lens evenals een behoorlijk lichtsterke lens willen aanschaffen. Ik ben dol op groothoek (filters heb ik niet meegenomen in mijn budget, dat laat ik hier even buiten beschouwing).

Advies, met name met betrekking op de (kit)lens die ik erbij zal kopen. Maar body alternatieven hoor ik natuurlijk ook graag!

Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Best veel, ik heb meerdere hobbies danwel werk waarvoor ik de camera vaak zal gebruiken.

Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Absoluut, zoals gezegd in het betere glaswerk.

Alvast bedankt voor jullie advies!
Ik zou bijna zeggen, wacht nog eventjes totdat de nieuwe Sony NEX camera's er zijn. Die kunnen filmen en hebben een ingebouwde HDR-functie. Het is alleen geen dSLR, maar een spiegelloos model.
Als je echt voor het filmen wilt gaan is de Canon 550D gewoon een goede keuze. Verder biedt Canon (Nikon ook) je genoeg ruimte om je arsenaal uit te breiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toverdoos
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-08 23:05
Ik zou bijna zeggen, wacht nog eventjes totdat de nieuwe Sony NEX camera's er zijn. Die kunnen filmen en hebben een ingebouwde HDR-functie. Het is alleen geen dSLR, maar een spiegelloos model.
Als je echt voor het filmen wilt gaan is de Canon 550D gewoon een goede keuze. Verder biedt Canon (Nikon ook) je genoeg ruimte om je arsenaal uit te breiden.
Bedankt voor je reactie!

Dat klinkt inderdaad aantrekkelijk, alleen wil ik denk ik toch wel echt een spiegelreflex. Ik heb altijd al handmatig willen focussen en ik heb niet echt het idee dat dat goed gaat lukken met een display..

Ben je toevallig op de hoogte betreft geruchten van Nikon's kant? En heb je ervaring met de genoemde lenzen (Canon 18-55mm iS en Canon 18-135mm iS)?

Gr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Top reactie PowerUp. Super behulpzaam!
PowerUp schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 12:31:

Met jouw eisen kan je een hoop kanten op. Ik denk dat je het beste af bent met een instap-dslr met kitlens. Zo kan je aan de slag en gaandeweg ontdekken wat voor lenzen je er eventueel bij wil hebben.

Mogelijke opties:
pricewatch: Canon EOS 450D + EF-S 18-55mm IS
Ik zou zelfs verder gaan dan dat en de Canon willen laten afvallen. De Nikon heeft een betere output (RAW), een kantelbaar scherm en een filmfunctie.

De Sony heeft als enige een goed werkend live view systeem en is aanzienlijk goedkoper.
Je hebt zelf de 40D gehad, dus dan weet je wat je ongeveer van een 50D kan verwachten. Misschien dat je de D90 van die vriend een paar dagen kan lenen, dan denk ik dat je een goed overwogen keuze kan maken.
De bodies ontlopen elkaar niet veel. Als je wilt kunnen filmen dan kom je bij de Nikon uit. De Nikon heeft ook een iets betere high-iso performance. De rest van de verschillen zijn in het voordeel van de Canon: betere behuizing, snellere AF, snellere continuopnames, meer aansluitingen, micro adjustment voor objectieven...

Ik ben benieuwd welke objectieven je momenteel al hebt.
Voor filmen (icm budget) is de 550D momenteel inderdaad the way to go. Ik ben benieuwd of een EVIL camera tot de opties behoort :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toverdoos schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 12:46:
[...]
Bedankt voor je reactie!

Dat klinkt inderdaad aantrekkelijk, alleen wil ik denk ik toch wel echt een spiegelreflex. Ik heb altijd al handmatig willen focussen en ik heb niet echt het idee dat dat goed gaat lukken met een display..

Ben je toevallig op de hoogte betreft geruchten van Nikon's kant? En heb je ervaring met de genoemde lenzen (Canon 18-55mm iS en Canon 18-135mm iS)?

Gr
Ik ben niet echt op de hoogte van geruchten rond Canon en Nikon, ik houd mij vooral bezig met de Sony kant ;)
Ik heb ook niet echt ervaring met de 18-55 IS en 18-135 IS. Ik heb een keer met de 18-55 IS geschoten en toen wel geschrokken van de beroerde bouwkwaliteit, maar de optische prestaties zijn best goed voor een kitlens. Het voordeel van de 18-135 IS schijnt vooral het bereik te zijn, de scherpte is nogal wisselend en wijd open soms zeer beroerd. Zie ook http://www.photozone.de/canon-eos/462-canon_18135_3556is.
Maar er zitten hier genoeg Canonians die hier veel meer van weten :)

[ Voor 30% gewijzigd door PowerUp op 27-04-2010 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Damian schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 09:58:
http://mvwelectronics.shoppagina.nl/

Iemand ervaring met deze shop. Ik heb daar de D90 met 18-105 en 70-300 voor 999 gezien. Is een ideaal setje voor mij denk ik.
Als ik dit zo zie http://mvwelectronics.shoppagina.nl/contact.html en dan de pricewatch erbij haal. pricewatch: Nikon D90 + AF-S DX NIKKOR 18-105mm G ED VR + AF-S NIKKOR 70-300mm G IF ED VR dan loop ik niet over van vertrouwen in die winkel. Mocht je kunnen afhalen en betalen bij afhalen dan kan je het overwegen.
Toverdoos schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 12:46:
[...]

Gr
Ik volg de nikon geruchten vrij intensief. Een D90 vervanger zou dit jaar nog kunnen komen. Verder noemt men sinds kort ook een D3000 opvolger. Gezien de geruchten verwacht ik de komende 4-6 weken nog niets en hou ik het persoonlijk op einde zomer.

[ Voor 26% gewijzigd door Wijnands op 27-04-2010 13:04 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reneger
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-09 16:01

Reneger

Wie? IK?

Dank voor de reacties. De Nikon D5000 en de Sony A500 was ik ook al op uitgekomen... Ik denk dat ik aankomend weekend maar de Mediamarkt in ga lopen, om ze alle 3 te ervaren. (Om nu "blind" een camera te kopen, vind ik ook weer zo wat.)
Ik neig zelf toch een beetje richting Sony, maar dat komt mede omdat ik deze als laatste heb vast gehad :P.

Nogmaals, dank! Top :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12:12
Nismod schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 12:02:
Een statief zie ik persoonlijk als een product die niet vervangen wordt, oftewel je kan beter meteen een goede nemen met de juiste kop, wat je ongeveer tegen de 200euro en meer KAN gaan kosten...

Kwa camera, wil je alleen Canons? Ik zou namelijk ook even kijken naar de Nikons in dat prijssegment..
Wat wil je fotograferen? Welke lens denk je erbij? Je zegt IS maar daar hebben we niet veel aan... En waarom wil je IS? En je wil ook nog vanaf een statief foto's nemen, dan heb je al helemaal niks aan IS ;)
Ik hoef niet per se één merk hoor, ik wil gewoon maximaal 500 euro uitgeven aan een goede compact camera of dSLR. Ik ben een beginner en ga gewoon door online handleidingen, tutorials etc. te lezen. Ik ga hem buiten in de tuin en met uitstapjes, binnenshuis voor de leuke kiekjes en op vakanties/reizen gebruiken :)

Ik heb gelezen dat de IS lens sowieso beter is dan zonder IS lens.
En alleen een dSLR, dus alleen de body, zonder extra lens te kopen... tja dan kan je toch beter een compactcamera kopen?

Anyway twijfel ik momenteel tussen de Canon 1000D en de 450D met die IS lens. Als ik voor een Nikon ga wordt het denk ik de D3000, alleen weet ik dan nog niet welke lens.

Sony zou ook nog kunnen, alleen heb ik me daar nog niet echt in verdiept...

Budget is dus geen probleem, alleen zoals iedereen het liefst zo min mogelijk voor het beste apparaat. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zandpad
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-09 23:50
Dennis Lammers schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 13:42:
[...]

Ik hoef niet per se één merk hoor, ik wil gewoon maximaal 500 euro uitgeven aan een goede compact camera of dSLR. Ik ben een beginner en ga gewoon door online handleidingen, tutorials etc. te lezen. Ik ga hem buiten in de tuin en met uitstapjes, binnenshuis voor de leuke kiekjes en op vakanties/reizen gebruiken :)

Ik heb gelezen dat de IS lens sowieso beter is dan zonder IS lens.
En alleen een dSLR, dus alleen de body, zonder extra lens te kopen... tja dan kan je toch beter een compactcamera kopen?

Anyway twijfel ik momenteel tussen de Canon 1000D en de 450D met die IS lens. Als ik voor een Nikon ga wordt het denk ik de D3000, alleen weet ik dan nog niet welke lens.

Sony zou ook nog kunnen, alleen heb ik me daar nog niet echt in verdiept...

Budget is dus geen probleem, alleen zoals iedereen het liefst zo min mogelijk voor het beste apparaat. ;)
Ik heb zowel een D3000 als een D5000 met de 18-55VR kitlens en 55-200 kitlens. Op de D5000 zit een 18-70 (tweede hands). Voor een starter zijn dit lenzen van topklasse. Daar zou ik mee beginnen.

Edit: Ik zie dat er een D3000 kit is met 18-105VR kitlens. Leuk bereik en kwaliteit voor 447 in de pricewatch.
Pricewatch: Nikon D3000 met 18-105VR

Voor 500 exact heb je een stapje betere body: D5000 met 18-55VR
Pricewatch: Nikon D5000 met 18-55VR
De D5000 is qua beeldkwaliteit vergelijkbaar aan de D90, en heeft betere ISO prestaties. Ook haalt deze iets meer frames in burst (4 tegen 3 op de D3000). Daarnaast kan de D5000 filmen, en kan je het beeldscherm omklappen zodat je onder rare hoeken kan fotograferen.

[ Voor 24% gewijzigd door Zandpad op 27-04-2010 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wijnands schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 13:02:

Als ik dit zo zie http://mvwelectronics.shoppagina.nl/contact.html en dan de pricewatch erbij haal. pricewatch: Nikon D90 + AF-S DX NIKKOR 18-105mm G ED VR + AF-S NIKKOR 70-300mm G IF ED VR dan loop ik niet over van vertrouwen in die winkel. Mocht je kunnen afhalen en betalen bij afhalen dan kan je het overwegen.
Ik kan hem niet vaak genoeg spammen: Handleiding veilig online winkelen / troubleshooten
Ik volg de nikon geruchten vrij intensief. Een D90 vervanger zou dit jaar nog kunnen komen. Verder noemt men sinds kort ook een D3000 opvolger. Gezien de geruchten verwacht ik de komende 4-6 weken nog niets en hou ik het persoonlijk op einde zomer.
De meest logische periode om dergelijke zaken te introduceren zijn inderdaad in de maand september. Dan zijn er weer fotografiebeurzen. Bijvoorbeeld tijdens de photokina.
Dennis Lammers schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 13:42:

Imo is de logische twijfel tussen:
pricewatch: Canon EOS 1000D + EF-S 18-55mm IS
pricewatch: Sony Alpha DSLR-A500

De 450D lijkt mij niet interessant, want de D5000 is even duur en heeft een 720P filmfunctie, een kantelbaar scherm en betere ISO prestaties. De A500 is een camera waarbij je een echt werkend live view hebt (met AF).

De nikon D3000 heeft een verouderde sensor en geen live view. Dat lijkt mij niet de juiste keuze atm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
Met Live View op de D5000 heb je afaik ook AF, al is dat wat aan de trage kant.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klopt, maar bij de A500 heb je AF die net zo snel is als in een normale situatie, omdat de spiegel naar beneden geklapt blijft. De A500 heeft ook nog de "conventionele" trage Live View als tweede modus, om precies te kunnen focussen.

[ Voor 29% gewijzigd door PowerUp op 27-04-2010 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Damian schreef op maandag 26 april 2010 @ 21:20:
+/- 1000 euro

Heb er altijd 1 gehad, is als upgrade bedoelt voor de huidige canon 350D + prut sigma lens

allround en rally / race fotografie

Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee

Ik heb altijd canon gehad (300D, 350D en een 40D), en daar erg goede ervaring mee / kennis van. Wil nu eventueel Nikon ook als optie proberen /bekijken.

Indien budget dit toelaat.

Advies, ik kan niet kiezen tussen een 50D of een D90

Semi professioneel

zeker, als er weer wat geld beschikbaar komt.

Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Canon EOS 350D met een sigma 28-200 prutlens. Daarvoor een 40D met goed glas gehad.

Mocht budget niet voldoende zijn zeker!

dillema is dus een beetje, ik twijfel tussen de 50D en de D90. Heb de D90 bij een vriend gezien, en het ziet er toch wel erg leuk uit.

Weet alleen niets van Nikon, welke lens goed is en welke niet. Wil graag iets in het bereik van 17/18 - 85 /1xx en iets van 70 - 2xx.

Advies graag :D
Je kan ook bijvoorbeeld voor een 1D mark II gaan. Die zijn zoon 600 euro op Marktplaats. En dan een 17-40mm voor rond de 400 euro. Heb je echt een super goede kit. Daarna zou je altijd nog voor een 70-300mm kunnen gaan of een 100-400mm.

Edit: (Dankje mig29 :) )

Heb je soms nog wat info over hoe semi-professioneel? Is het zeg maar net op de rand tussen beginner en semi of is het vrij in het midden/eind ?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-04-2010 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Tsja dat kan allemaal, maar dan hebben we wel even wat meer info nodig over welke vorm van semi-professioneel we het over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
Ok, dank voor de reacties! :)

Dan blijft de Canon 1000D en de Nikon 3000D over.

De Canon is los al te koop voor 294 euro.
Ik zag dat de IS lens op eBay zo'n 89 dollar kost.
De goedkoopste combinatie in Nederland is 385 euro.
Het zal dus 25 euro schelen als ik de lens in het buitenland bestel, iemand ervaring met eBay en lenzen voor dSLR's?

Tja of toch maar gaan voor een goede compactcamera, alleen scheelt dat in prijs niet veel met een dSLR tegenwoordig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-09 16:30
Verwijderd schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 14:22:
Tsja dat kan allemaal, maar dan hebben we wel even wat meer info nodig over welke vorm van semi-professioneel we het over hebben.
Ik neem aan vooral met een goede telebereik, aangezien hij Race/Rally wil gaan fotograferen. :)

there's no tweak without the tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

virtualJac schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 14:43:
[...]

Ik neem aan vooral met een goede telebereik, aangezien hij Race/Rally wil gaan fotograferen. :)
Maar ook allround dus zal hij een keus moeten nemen tussen allround, rally of een iets duurdere allround lens zoals bijvoorbeeld een 24-105mm. Dat raad ik aan. Maar dan zou hij wel in de klasse semi en bijna prof zijn. Want als hij bij de beginner-semi klasse ligt kan hij beter voor een 50D gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:26

Fiber

Beaches are for storming.

Niks mis met een 50D, (voor z'n prijsklasse) enige nadeel kan zijn dat hij niet kan filmen, als je dat wel wil dan kun je beter een D90 nemen. Hoe ver weg zijn die race en rally auto's, heb je veel tele-bereik nodig of valt dat wel mee?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennis Lammers schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 14:41:
Ok, dank voor de reacties! :)

Dan blijft de Canon 1000D en de Nikon 3000D over.

De Canon is los al te koop voor 294 euro.
Ik zag dat de IS lens op eBay zo'n 89 dollar kost.
De goedkoopste combinatie in Nederland is 385 euro.
Het zal dus 25 euro schelen als ik de lens in het buitenland bestel, iemand ervaring met eBay en lenzen voor dSLR's?

Tja of toch maar gaan voor een goede compactcamera, alleen scheelt dat in prijs niet veel met een dSLR tegenwoordig..
Voor 25 euro zou ik de moeite niet doen om het via eBay te bestellen. Plus dat als er iets mee is je het misschien naar het buitenland terug moet sturen. Dan ben je meteen je prijsvoordeel kwijt.

Over je twijfel tussen compact en dSLR: als de grootte van een dSLR je niet stoort zou ik absoluut daar voor gaan. Het verschil in beeldkwaliteit is (vooral bij weinig licht) groot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen10
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Canon 1000d is er met de normale 18-55mm lens voor 299 euro, bij de saturn in Utrecht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
Maar iederen raad toch de lens met IS aan? :)
Anders is die optie ook nog mogelijk, voor 299 euro niet verkeerd t.o.v 385 de IS lens..

Tja, Canon, Nikon, Sony, het zegt mij allemaal niet zoveel. :)
Ben gewoon op zoek naar een mooi toestel voor beginners. ik heb gehoord dat de Nikon een beginnersboekje meelevert, is dat wat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De 18-55 IS is inderdaad een stuk beter dan de versie zonder IS.

Ik weet niet of dat boekje bestaat, maar volgens mij hebben de D3000 en D5000 wel een soort helpfunctie in de camera zelf zitten. Maar goed, zowel Canon, Nikon als Sony hebben leuke beginnerssetjes:

pricewatch: Nikon D3000 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm VR
pricewatch: Sony Alpha DSLR-A330L + DT 18-55mm SAM

De 1000D heeft het nadeel dat hij wat duurder is. Hij heeft wel een betere sensor dan die van de Nikon en Sony. Sony heeft dan weer het betere Live View systeem, de Nikon heeft geen Live View maar is wel de goedkoopste. Er is dus voor alle opties wat te zeggen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 09:39
De nieuwe Nikons hebben inderdaad een mooie beginnersfunctie, met een grafische weergave van je diafragma, en voorbeeld fotootjes van situaties als je sommige instellingen verandert. Erg leuk gedaan, en zeker handig voor de beginner.

Noodzakelijk: niet echt. Handig: best wel eigenlijk.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
Tja lastig, ze zitten in principe allemaal wel in het zelfde prijsklassement (maximaal 500 euro).
Ik weet dat Sony op zich goede producten maakt, maar qua foto's weet ik het niet van ze.

Nikon ken ik ook eigenlijk niet.
Canon is gewoon een goed en simpel merk...

De prijzen zullen ook wel niet zakken de komende maanden?
Anders wacht ik nog een maandje of maximaal 2..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Over niet al te lange tijd komen er opvolgers voor de 1000D, D3000 en A330, maar voordat die er zijn en dan ook nog leverbaar zijn waardoor er prijzen gaan dalen...
Ik zou er niet op wachten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nogmaals, dat is na de zomer. Daarnaast denk ik niet dat er nog schokkende prijsverlagingen gaan komen. Volgende maand is het weer vakantiegeld en de consument koopt in die periode (en vlak voor de vakantie) weer camera's. Van het lijstje van PowerUp zou ik zelf de Nikon laten afvallen (wegens slechtere output). De Sony is qua live view en prijs interessant en de Canon qua output.

Wat je de komende tijd misschien nog wel kunt verwachten is wat aanbiedingen bij offline winkels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toverdoos
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 18-08 23:05
Bedankt voor jullie reacties!
Verwijderd schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 12:53:
Voor filmen (icm budget) is de 550D momenteel inderdaad the way to go. Ik ben benieuwd of een EVIL camera tot de opties behoort :)
Ik vind die EVIL camera's leuke hebbedingetjes, maar zie het niet als een ware optie. Ik wil door zo'n eyefinder kunnen kijken :D
PowerUp schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 12:56:
Ik ben niet echt op de hoogte van geruchten rond Canon en Nikon, ik houd mij vooral bezig met de Sony kant ;)
Ik heb ook niet echt ervaring met de 18-55 IS en 18-135 IS. Ik heb een keer met de 18-55 IS geschoten en toen wel geschrokken van de beroerde bouwkwaliteit, maar de optische prestaties zijn best goed voor een kitlens. Het voordeel van de 18-135 IS schijnt vooral het bereik te zijn, de scherpte is nogal wisselend en wijd open soms zeer beroerd. Zie ook http://www.photozone.de/canon-eos/462-canon_18135_3556is.
Maar er zitten hier genoeg Canonians die hier veel meer van weten :)
Net in de winkel toch ook wel even staan kijken van de bouwkwaliteit. 't Voelt licht en breekbaar. Aan de andere kant, als ik er goedkoop goede resultaten mee kan krijgen.. Volgens die reviewsite van je kan ik dus beter voor de 18-55 IS gaan en mijn glaspark later uitbreiden met een wat duurdere, maar betere lens.
Ik heb net even gevoeld en die D90 ligt lekker in de hand, voelt beter dan de 550D van Canon. Maar in mijn ogen steekt deze laatste wel boven de D90 uit qua mogelijkheden. Zou dus wel balen als ik nu voor Canon kies en er volgende maand een geval neerdaalt van Nikon wat de rollen weer omdraait. Ik wil in ieder geval voor juli een DSLR bezitten!

Zoals gezegd ben ik net even wezen voelen in de winkel, moet dus eerlijk toegeven dat die 550D wat matig in de hand ligt vergeleken met bijv. die Canon 50D en Nikon 90D, deze voelen een stuk robuuster. Als ik die filmfunctie van die 550D niet so awesome vond dan was ik voor de 50D gegaan. Ik denk dat het nu verstandig is om ervan uit te gaan dat ik mijn body nog wel een keer ga upgraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
Verwijderd schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 16:38:
Nogmaals, dat is na de zomer. Daarnaast denk ik niet dat er nog schokkende prijsverlagingen gaan komen. Volgende maand is het weer vakantiegeld en de consument koopt in die periode (en vlak voor de vakantie) weer camera's. Van het lijstje van PowerUp zou ik zelf de Nikon laten afvallen (wegens slechtere output). De Sony is qua live view en prijs interessant en de Canon qua output.

Wat je de komende tijd misschien nog wel kunt verwachten is wat aanbiedingen bij offline winkels.
De Sony A330 met 18-55mm kit kan ik krijgen voor 381 euro.
De Canon 1000D met 18-5mm IS lens 385 euro. :)

Tja, welke vier euro is beter besteed? Die aan de Sony of aan de Canon? :P
Waar zou een beginner het meeste plezier aan hebben? (met het oog op de toekomst, de komende 2 jaar geen nieuw toestel kopen..)

[ Voor 4% gewijzigd door Deezers op 27-04-2010 17:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen10
  • Niet online
Ik vind het grote voordeel van de Sony A300 zijn klapbaar schermpje en het prima en snel werkende life-view. Dat heeft de Canon weer niet. Ik zou daardoor de Sony kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12:26

Fiber

Beaches are for storming.

Goede live-view is (zeker voor een beginner) toch wel erg prettig! Het verschil in sensor ga je als beginner niet merken. Het beperktere lenzen aanbod heb je voorlopig ook nog geen last van. :)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Jeroen10 schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 17:30:
Ik vind het grote voordeel van de Sony A300 zijn klapbaar schermpje en het prima en snel werkende life-view. Dat heeft de Canon weer niet. Ik zou daardoor de Sony kiezen.
Canon heeft ook snel werkende live-view. En er zijn genoeg klapbare schermpjes die je op je camera kan bevestigen te koop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
Ik ga begin Mei naar Berlijn, zullen daar de camera's voordeliger zijn?
Bij de Saturn verkopen ze de camera's die ik op het oog heb in ieder geval niet, of zijn ze niet goedkoper dan in Nederland..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat zal afhangen van de hoeveelheid concurrentie in Berlijn ;) Hoe meer concurrentie hoe goedkoper de boel wordt. Ik denk echter Berlijn niet goedkoper is dan NL. Veelal zijn de prijzen Europees redelijk gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen10
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 17:39:
[...]

Canon heeft ook snel werkende live-view. En er zijn genoeg klapbare schermpjes die je op je camera kan bevestigen te koop.
Maar zeker niet zo snel als de Sony, de Sony en zijn life-view werkt net als een compact camera, dat red die Canon echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
Dus al met al kan ik beter de Sony A330L kopen met die lens voor 381 euro?
Jammer dat ik de cashback actie van 50 euro gemist heb! :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
Als jij alleen om LiveView geeft... Dit zegt CameraLabs:

In its favour, the Alpha A330 has built-in stabilisation which works with any lens you attach, a slightly larger 2.7in screen that can also be vertically tilted for easier composition at high or low angles, an HDMI port, and a quicker, fuss-free Live View system with faster autofocus. Its AF system also employs nine points to the Canon’s seven. It sounds like a win for the A330, but the 1000D / XS has several advantages of its own.

In its favour, the EOS 1000D / XS has a slightly larger optical viewfinder, slightly faster continuous JPEG shooting (3fps versus 2.35fps in our tests), optical stabilisation which you can see through the viewfinder, a slightly more powerful internal flash, a standard TV output, and a Live View system that may be slower, but technically more accurate with 100% coverage and magnified focus assistance, along with free remote control software for PCs or Macs and an optional battery grip. In our tests the real-life detail at low sensitivities may have been roughly similar, but beyond 400 ISO the Canon took the lead in noise levels. Traditionalists will also prefer the Canon’s ergonomics and crucially at the time of writing, one year on the market has seen the 1000D / XS discounted to lower prices than the newer A330.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-09 19:31
Toverdoos schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 16:48:
Zoals gezegd ben ik net even wezen voelen in de winkel, moet dus eerlijk toegeven dat die 550D wat matig in de hand ligt vergeleken met bijv. die Canon 50D en Nikon 90D, deze voelen een stuk robuuster. Als ik die filmfunctie van die 550D niet so awesome vond dan was ik voor de 50D gegaan. Ik denk dat het nu verstandig is om ervan uit te gaan dat ik mijn body nog wel een keer ga upgraden.
Ik zou je niet teveel blind staren op het filmen. Ik dacht eerst zelf dat ik dit ook persé moest hebben en dat ik daarom maar op canon (550d) moest overstappen, waar ik nu alles van Nikon heb. Maar na veel lezen is video gewoon niet mijn ding, filmen kost veel tijd, vooral in de nabewerking. Daarnaast moet je het ook weer goed doen, dus met goede externe mic en iets wat het trillen tegen gaat.... laat maar dus. Ik heb dus voor een D90 gekozen. Ligt mij het beste in de hand en heeft een uitstekende ergonomie. Zo'n 550d valt in de hand erg tegen, ook te weinig knoppen/wieltjes qua bediening voor het gevoel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5V1NA70G
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-07 13:50
300 a 400 euro

Wil eens wat beters dan de failcamera van mijn gsm. Ga binnenkort(halfjaartje nog, relatief dus :P) naar japan. Daar wil ik toch wat mooiere foto's kunnen maken. Ook van monumenten, landschappen enzo.

Zie vorige

Nee nog totaal geen kennis van.

Graag eentje met zoom en autofocus (tho ik denk dat dat redelijk normaal is) Zat te denken aan een Canon EOS 1000D

Nog niet over gedacht. Een flitser zou wel fijn zijn. Mits deze niet is ingebouwd

Ja, advies zou fijn zijn!

Nog onbekend. Maar aangezien ik hem ook op conventies wil gebruiken, zal het best wat tijd worden.

Weet ik nog niet

Telefooncamera en oude Digitale camera (LIDL-merk)
Geen flitser, geen optische zoom. Lage kwaliteit

2de hands is prima, mits in goede staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toverdoos schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 16:48:
Ik heb net even gevoeld en die D90 ligt lekker in de hand, voelt beter dan de 550D van Canon. Maar in mijn ogen steekt deze laatste wel boven de D90 uit qua mogelijkheden. Zou dus wel balen als ik nu voor Canon kies en er volgende maand een geval neerdaalt van Nikon wat de rollen weer omdraait. Ik wil in ieder geval voor juli een DSLR bezitten!

Dat de D90 en 50D beter voelen had ik verwacht, zijn ook bepaald geen instappers he? Er zitten 2 modellen onder.

Verder, tja.. dikke kans dat er iemand met een camera op de markt komt waarvan je :9~ maar dat heb je altijd in een markt die zo in beweging is. Ik denk dat je 's goed moet nadenken hoe belangrijk je film vind tov ergonomie.
Verwijderd schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 18:34:
Dat zal afhangen van de hoeveelheid concurrentie in Berlijn ;) Hoe meer concurrentie hoe goedkoper de boel wordt. Ik denk echter Berlijn niet goedkoper is dan NL. Veelal zijn de prijzen Europees redelijk gelijk.
Niet helemaal, EU landen klopt het wel maar Noorwegen bijv. is een flink stukje duurder. Duitsland en Nederland zitten alle grote leverancier met erg dunne marges.
Wat in het duitse taalgebied wel beter is is fotografica (antiek en verzamelstukken) maar ook daar liggen de prijzen niet veel lager dan hier alleen het aanbod van mooie stukken is uitgebreider.

Thom Hogan heeft een aardige colum geschreven "mounts are locks". Wat voor een flink deel van de twijfelaars hier wel 's interessant kan zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door Wijnands op 27-04-2010 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
5V1NA70G schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 19:42:
300 a 400 euro

Wil eens wat beters dan de failcamera van mijn gsm. Ga binnenkort(halfjaartje nog, relatief dus :P) naar japan. Daar wil ik toch wat mooiere foto's kunnen maken. Ook van monumenten, landschappen enzo.
Kijk ook 's naar olympus, camera is vrij compact wat in jouw geval prettig kan zijn. En met een prijs van 399 voor een dubbelzoom kit mooi binnen je budget (ok, niet helemaal met tasje, kaartjes etc)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 5V1NA70G
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 09-07 13:50
Wijnands schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 19:58:
[...]

Kijk ook 's naar olympus, camera is vrij compact wat in jouw geval prettig kan zijn. En met een prijs van 399 voor een dubbelzoom kit mooi binnen je budget (ok, niet helemaal met tasje, kaartjes etc)
welke raad je aan ?

ik denk dat je deze: pricewatch: Olympus E-450 + ZUIKO DIGITAL ED 14-42mm + ZUIKO DIGITAL ED 40-150mm bedoelt :)

Ik hoor dat deze camera's wat minder 'af' zijn en een kleinere sensor hebben.
Dan bv. de 1000D
Ow hoor ook dat de zoeker minder goed is tov Nikon of Canon

[ Voor 37% gewijzigd door 5V1NA70G op 27-04-2010 20:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:22

breinonline

Are you afraid to be known?

5V1NA70G schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 20:09:
[...]

Ik hoor dat deze camera's wat minder 'af' zijn en een kleinere sensor hebben.
Dan bv. de 1000D
Ow hoor ook dat de zoeker minder goed is tov Nikon of Canon
Je zegt dat je een betere camera wilt dan je telefooncamera. Dat heeft die Oly zeker wel. Bovendien is je budget beperkt en je weet niet of je later wilt uitbreiden. Dan is de kit die Wijnands aangeeft misschien best de moeite waard.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 18:39
Ik zit er de laatste tijd over te denken om aan fotografie te beginnen, ik hoop dat jullie mij wat advies kunnen geven. :) Wellicht wacht ik nog even met de aankoop, voordat ik er echt aan begin, zodat ik er nog goed over kan nadenken.

300-400 euro
Ik zit al een tijdje te denken om aan fotografie te beginnen als hobby.
Natuur, familie, van alles.
Nee, ik heb nog helemaal niets.
Ik heb nog geen voorkeuren.
Op dit moment nog niet.
Aangezien dat ik een beginner ben, zou ik graag advies willen hebben.
Zoals eerder al verteld, wil ik dit een hobby maken.
Als ik het fotograferen leuk vind, ja.
GSM, oude digitale camera.
Jazeker

Acties:
  • 0 Henk 'm!
breinonline schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 20:26:
[...]

Je zegt dat je een betere camera wilt dan je telefooncamera. Dat heeft die Oly zeker wel. Bovendien is je budget beperkt en je weet niet of je later wilt uitbreiden. Dan is de kit die Wijnands aangeeft misschien best de moeite waard.
Mijn redenering inderdaard. Verder, de sensor is kleiner en de bediening is anders. Echter voor allround werk op een budget is het toch een optie. glaswerk is overigens erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
Na al het Canon/Nikon/Sony gebeuren vergeet ik bijna dat Olympus er ook nog is! :)

Voor 325 euro kan ik de E520 met ZUIKO DIGITAL 14-42mm ED lens halen...

Enig minpuntje wat ik direct zie zijn de geheugenkaartjes, apart formaat, dus kosten wat meer.

Maar ja, ik ben er nog steeds niet uit wat ik zal gaan kopen, de Canon, Nikon, Sony of Olympus.... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MdO82
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 10:57
Dennis Lammers schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 22:02:
Na al het Canon/Nikon/Sony gebeuren vergeet ik bijna dat Olympus er ook nog is! :)

Enig minpuntje wat ik direct zie zijn de geheugenkaartjes, apart formaat, dus kosten wat meer.

Maar ja, ik ben er nog steeds niet uit wat ik zal gaan kopen, de Canon, Nikon, Sony of Olympus.... :(
Heb je ook naar de reviews van bepaalde camera's gekeken, en testfoto's ?
Zo ben ik meer en meer bij mijn keuze gekomen. :)

2250 WP Zuid PVoutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
Ja, alleen werd ik er niet veel wijzer van :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Cameralabs heeft wel erg prettige reviews, met wat meer real-world ervaring erbij. Zeker de video's zijn handig om te kijken. Ze duren ongeveer 10 minuten, dus je hebt niet zo snel een information-overflow ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennis Lammers schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 22:02:

Hoezo? Ding slikt toch ook gewoon CF?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-03 01:02
Dennis bedoelt waarschijnlijk dat CF-kaarten duurder zijn dan de standaard SDHC, hoewel als je 30MB/s CF vergelijkt met 30MB/s SDHC dan blijkt alsnog dat de CF's goedkoper zijn.

[ Voor 38% gewijzigd door photofreak op 28-04-2010 08:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12-09 14:38

Damian

Insane Obtrusion

Bedankt voor de reacties alvast!
[...]
Heb hem gemaild en aangegeven dat ik graag wil afhalen. Hij gaf in een nette mail aan dat hij alleen via de webshop zaken doet. Heb hem toch verzocht of ik kan afhalen bij hem (mocht het een D90 worden.)
Verwijderd schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 14:17:
[...]

Je kan ook bijvoorbeeld voor een 1D mark II gaan. Die zijn zoon 600 euro op Marktplaats. En dan een 17-40mm voor rond de 400 euro. Heb je echt een super goede kit. Daarna zou je altijd nog voor een 70-300mm kunnen gaan of een 100-400mm.

Edit: (Dankje mig29 :) )

Heb je soms nog wat info over hoe semi-professioneel? Is het zeg maar net op de rand tussen beginner en semi of is het vrij in het midden/eind ?
Ik heb even gekeken naar de 1D, maar is toch een redelijk oud model. Ga ik geen dingen missen t.o.v. een 40D/50D of D90 ?

Verder wil mijzelf absoluut geen pro noemen (heb maar 1 officiele publicatie nog :P). Maar ook geen amateur, ik neem het fotograferen redelijk serieus, houd het maar op semi pro met beperkt budget ;)
Verwijderd schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 14:46:
[...]

Maar ook allround dus zal hij een keus moeten nemen tussen allround, rally of een iets duurdere allround lens zoals bijvoorbeeld een 24-105mm. Dat raad ik aan. Maar dan zou hij wel in de klasse semi en bijna prof zijn. Want als hij bij de beginner-semi klasse ligt kan hij beter voor een 50D gaan.
Ik heb voor mezelf op het moment 2 opties klaarstaan, die effectief ongeveer hetzelfde kosten:

Nieuw: Nikon D90 Kit met de 18-105 en 70-300
2ehands: Canon 40D/50D met 17-85 IS USM en 70-400 F4/L

Ik ga morgen met de D90 spelen, even kijken wat ik daar van vind....

[ Voor 97% gewijzigd door Damian op 28-04-2010 09:03 ]

Ieri ero quiete, perché oggi sarò la tempesta

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennis Lammers schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 19:29:
Dus al met al kan ik beter de Sony A330L kopen met die lens voor 381 euro?
Jammer dat ik de cashback actie van 50 euro gemist heb! :(
Ik zou de camera's eerst een keertje vasthouden, vooral de A330 heeft een "merkwaardige" ergonomie.
Zhalix schreef op dinsdag 27 april 2010 @ 20:49:
Ik zit er de laatste tijd over te denken om aan fotografie te beginnen, ik hoop dat jullie mij wat advies kunnen geven. :) Wellicht wacht ik nog even met de aankoop, voordat ik er echt aan begin, zodat ik er nog goed over kan nadenken.

300-400 euro
Ik zit al een tijdje te denken om aan fotografie te beginnen als hobby.
Natuur, familie, van alles.
Nee, ik heb nog helemaal niets.
Ik heb nog geen voorkeuren.
Op dit moment nog niet.
Aangezien dat ik een beginner ben, zou ik graag advies willen hebben.
Zoals eerder al verteld, wil ik dit een hobby maken.
Als ik het fotograferen leuk vind, ja.
GSM, oude digitale camera.
Jazeker
Eerstehands kom je op een vergelijkbaar rijtje als hierboven:

pricewatch: Sony Alpha DSLR-A330L + DT 18-55mm SAM

pricewatch: Olympus E-450 + ZUIKO DIGITAL ED 14-42mm + ZUIKO DIGITAL ED 40-150mm
pricewatch: Nikon D3000 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm VR

Uit dit rijtje heeft de A500 voor mij de voorkeur, ook al is die iets boven het budget. Veel features, goed presterende sensor, goede Live View, 5 fps, uitklapbaar scherm. Ook een betere ergonomie dan de A330. De Olympus is gewoon heel veel camera / glas voor je geld, maar misschien niet zo'n handige keuze als je in de toekomst nog wilt uitbreiden.

Tweedehands zou je naar iets als een Nikon D80 of Canon 40D kunnen kijken, maar zou je wat van de prijs af moeten praten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
Alle 4 de opties blijven dus over...

Olympus E-520 Kit 14-42mm (325 euro)
Nikon D3000 Body + Nikon AF-S DX 18-55mm VR (337 euro)
Sony A320L (370.50 euro) (10 euro goedkoper dan gisteren! :))
Canon 1000D + IS lens (385 euro)

Ik ben een beginner... welke zal ik kopen? Neig naar de Olympus Nikon of Sony.. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
Ligt eraan of je je lenzen assortiment uit wil breiden. Als je dat wil doen voor schappelijke prijs zou ik voor de Nikon of Canon gaan. En in dit geval dan voor de Nikon. Dat is echter persoonlijk :)

[ Voor 6% gewijzigd door virtualJac op 28-04-2010 11:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-09 09:54

Rannasha

Does not compute.

Heb je ze al eens vastgepakt? Qua prestaties zullen ze elkaar niet veel ontlopen, maar een camera die prettig in de hand ligt, werkt een stuk beter dan eentje waarvan je kramp in je vingers krijgt.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
Dennis Lammers schreef op woensdag 28 april 2010 @ 11:26:

Ik ben een beginner... welke zal ik kopen? Neig naar de Olympus Nikon of Sony.. :P
lol ik zou absoluut voor canon gaan.

Olympus heb ik al genoeg over verteld in dit topic, voelt goedkoop aan en ruist als een jekko.
De sensor van de D3000 schijnt niet zo geweldig te zijn.
Sony ken ik niet zo, maar sony schijnt wel steeds beter te worden.
Canon (en nikon) kan veel meer uitgebreid worden met een rijk aanbod van lenzen etc. De canon heeft volgens mij ook de beste sensor en is het handigst als je in de toekomst je dSLR set wat wilt uitbreiden.

Nog een slecht verkoopspraatje: "...heb m zelluf ook...."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 11-09 18:39
Ik heb er even naar gekeken en ik denk dat ik een beetje meega met jou mening, de A500 en de A330 zien er allebij heel netjes uit. Ik heb ook even rondgekeken en zag dat iemand een Nikon D80 aangeboden had, dus dat is misschien ook nog een optie. (Voor een prijs wat redelijk dichtbij die van mij ligt.)

Enig advies waar ik verderr naar moet kijken, behalve de ergonomie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Scirocco schreef op woensdag 28 april 2010 @ 11:38:

lol ik zou absoluut voor canon gaan.
Ik ben het eens met je analyse van de Olympus en van de Nikon D3000. Imo is de Sony A500 momenteel misschien wel de camera met de meeste bang for the buck. Als je op dpreview de vergelijking van de A550 met de Eos500D bekijkt, dan zie je dat er nauwelijks verschil zit tussen de Canon en de Sony.

Bij de Sony krijg je echter een 3" kantelbaar schermpje met 900k pixels (tegenover 2.5" niet kantelbaar met 230k pixels), je krijgt een werkend live-view, 5 fps, in camera HDR en HDMI aansluiting. De line-up van Sony is niet zo groot als die van Canon of Nikon, maar meer dan voldoende om lekker uit te breiden.

Het kopen van een Sony is imo een zinvolle investering als je een beperkt budget hebt!

Edit: de D80 zou ik laten liggen. Die heeft dezelfde sensor als de Nikon D3000 (of eigenlijk andersom) en die is naar de huidige maatstaven niet al te best.

Edit 2: nog even op dxomark gekeken naar de sensor van de A500 en van de Eos1000D en de A500 komt er op 3 van de 4 testen beter uit.

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2010 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Op die dxomark site komt de D90 er wel heel goed uit. Is die site betrouwbaar / een goede bron?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, zij verkopen een software pakket voor fotobewerking en gebruiken dat pakket om statistieken te verzamelen en sensoren te testen.

Let er wel op dat dat pakket alleen wat zegt over de sensor en niets over de rest van de camera!

Edit: in jouw geval zou ik bijvoorbeeld alsnog voor een Canon gaan, aangezien Canon een 70-200/4.0 heeft waar gewoonweg geen alternatief voor is ;)

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 28-04-2010 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
Oke, Dus dan blijft de Canon 1000D + IS lens (385 euro) , Sony Alpha DSLR-A500L + DT 18-55mm SAM (444 euro) en Sony Alpha DSLR-A330L + DT 18-55mm SAM (370 euro) over.

Is het enige verschil tussen de Sony's de megapixels? zo ja dan is het verschil misschien niet nodig...

Ga binnenkort naar Berlijn, zal wel leuk zijn om daar al wat kiekjes te maken... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Verwijderd schreef op woensdag 28 april 2010 @ 12:31:
Ja, zij verkopen een software pakket voor fotobewerking en gebruiken dat pakket om statistieken te verzamelen en sensoren te testen.

Let er wel op dat dat pakket alleen wat zegt over de sensor en niets over de rest van de camera!

Edit: in jouw geval zou ik bijvoorbeeld alsnog voor een Canon gaan, aangezien Canon een 70-200/4.0 heeft waar gewoonweg geen alternatief voor is ;)
Ik ben eigenlijk een beetje bang gemaakt voor canons door een oud medewerker van Knijnenberg, die gaf aan dat Canons toch wel heel erg vaak stuk gaan met dezelfde problemen, en dat het bij Nikon een stuk beter was. Zal wel tussen de oren zitten dan denk ik.

Ik heb wel eens eerder met die 70-200 geschoten, en ik heb van mijn leven nog nooit zulke strakke (als in haarscherpe) platen geschoten.

Aaaarggh TWIJFELS!!! :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Damian schreef op woensdag 28 april 2010 @ 13:38:

Ik ben eigenlijk een beetje bang gemaakt voor canons door een oud medewerker van Knijnenberg, die gaf aan dat Canons toch wel heel erg vaak stuk gaan met dezelfde problemen, en dat het bij Nikon een stuk beter was. Zal wel tussen de oren zitten dan denk ik.
Dus de Nikons gaan stuk op telkens verschillende onderdelen? Dat zal de reparatietijd wel niet ten goede komen :+

Imo zit je te kijken in een segment met een magnesium behuizing en daar kan bij normaal gebruik weinig mee gebeuren. Ik vind dit een beetje vervelend argument in de discussie, want het is gebaseerd op angst en niet zozeer op feiten (of kreeg je er een overzicht bij afgezet tegen de verkochte aantallen?). Hele volksstammen fotograferen met allerlei verschillende merken en ik zag in mijn tijd in de handel uberhaupt weinig reflexen terug komen met technische mankementen als gevolg van slechte fabricage. In minimaal 90% van de gevallen is er sprake van onheil van buitenaf ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 28 april 2010 @ 12:04:
[...]
Bij de Sony krijg je echter een 3" kantelbaar schermpje met 900k pixels (tegenover 2.5" niet kantelbaar met 230k pixels)
De A500 heeft helaas ook een 230k pixel schermpje, wel kantelbaar trouwens in het verticale. De A550 heeft wel een 900k pixel schermpje, maar die is meteen een heel stuk duurder.
Dennis Lammers schreef op woensdag 28 april 2010 @ 13:27:
Oke, Dus dan blijft de Canon 1000D + IS lens (385 euro) , Sony Alpha DSLR-A500L + DT 18-55mm SAM (444 euro) en Sony Alpha DSLR-A330L + DT 18-55mm SAM (370 euro) over.

Is het enige verschil tussen de Sony's de megapixels? zo ja dan is het verschil misschien niet nodig...

Ga binnenkort naar Berlijn, zal wel leuk zijn om daar al wat kiekjes te maken... :)
Er zit eigenlijk een wereld van verschil tussen de A330 en A500. De A330 is eigenlijk de oude A300 in een kleiner jasje. De sensor van de A500 is een generatie nieuwer en biedt veel betere prestaties dan de stokoude sensor van de A330. Verder heb je dus de snufjes, zoals een HDR functie en twee Live View modi. De ergonomie is ook erg verschillend. De A330 is klein en houdt naar mijn mening verschrikkelijk vast. De A500 is wat groter en houdt vooral beter vast.
Maar hou ze eens zelf vast, iedereen ervaart dat namelijk anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Arghh, dat is het nadeel van een test van de A550 van dpreview en niet van de A500. Mea culpa. Dank voor de correctie PowerUp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Verwijderd schreef op woensdag 28 april 2010 @ 13:47:
[...]

Dus de Nikons gaan stuk op telkens verschillende onderdelen? Dat zal de reparatietijd wel niet ten goede komen :+

Imo zit je te kijken in een segment met een magnesium behuizing en daar kan bij normaal gebruik weinig mee gebeuren. Ik vind dit een beetje vervelend argument in de discussie, want het is gebaseerd op angst en niet zozeer op feiten (of kreeg je er een overzicht bij afgezet tegen de verkochte aantallen?). Hele volksstammen fotograferen met allerlei verschillende merken en ik zag in mijn tijd in de handel uberhaupt weinig reflexen terug komen met technische mankementen als gevolg van slechte fabricage. In minimaal 90% van de gevallen is er sprake van onheil van buitenaf ;)
mja zit wat in.

Ik ga vrijdag nog even met de 90D schieten van een maat van me, en dan hak ik daarna de knoop wel door.

Ik ben toch wel heel erg verliefd op de 7-200 F4/L dus denk toch dat het een 40D/50D word :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als jij nu al weet dat je die 70-200 f4 moet hebben dan lijkt me dat een logische keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Damian schreef op woensdag 28 april 2010 @ 14:00:
[...]

mja zit wat in.

Ik ga vrijdag nog even met de 90D schieten van een maat van me, en dan hak ik daarna de knoop wel door.

Ik ben toch wel heel erg verliefd op de 7-200 F4/L dus denk toch dat het een 40D/50D word :D
Als je een 40D koopt op marktplaats voor 400 euro kan je als je nog een klein beetje geld extra neer legt een 70-200mm F4 IS nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

70-200 F4 IS is toch wel iets duurder op MP ;) die zit tussen de 700 - 800 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12-09 18:19
Damian schreef op woensdag 28 april 2010 @ 15:24:
70-200 F4 IS is toch wel iets duurder op MP ;) die zit tussen de 700 - 800 euro.
Idd, dies nog best duur en geloof dat zn budget op 1000 euro lag.

Misschien een tweedehandse 40D + 70-200 f4, dan hou je nog wat over voor geheugenkaartjes, extra batterij, cameratas en een polarizer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damian

Damian

Insane Obtrusion

Helox-in-a-box schreef op woensdag 28 april 2010 @ 15:26:
[...]

Idd, dies nog best duur en geloof dat zn budget op 1000 euro lag.

Misschien een tweedehandse 40D + 70-200 f4, dan hou je nog wat over voor geheugenkaartjes, extra batterij, cameratas en een polarizer.
't gaat een 40D worden denk ik, met de 17-85 IS USM als walkaround lens, en de 70-200 F4/L voor telezoom ;).

Of ik moet vrijdag heel blij zijn met de D90 in mijn handen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
de Nikon D3000 valt in mijn rijtje inmiddels af, geen Live View. Wil ik toch wel eigenlijk.. :)
Gebruiken jullie Live View vaak?

Dan blijft de Canon 1000D met IS lens, en de 2 Sony's (A330L of A500L) over...
De Sony A330L met lens en Canon met IS lens zijn beiden tegen 400 euro aan (370 en 390)
De A500L is met lens 444 euro.

De Nikon kost 337 euro met lens... tja lastige keuze.

Maar ja als ik alle accessoires (tas, statief en geheugenkaart) erbij op tel zit ik op als ik de Nikon neem op ongeveer 360/370 euro en met de andere toestellen boven de 400 met een maximum van 470 euro..

Geld genoeg, dat is het probleem niet, alleen als beginner meteen 400 euro uitgeven voor een camera die je niet zo vaak gaat gebruiken (naja eerst heel veel leren met de camera voordat je hem pas intensief gaat gebruiken) is misschien zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Op statief heel vaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:57
Dennis Lammers schreef op woensdag 28 april 2010 @ 17:38:
de Nikon D3000 valt in mijn rijtje inmiddels af, geen Live View. Wil ik toch wel eigenlijk.. :)

Dan blijft de Canon 1000D met IS lens, en de 2 Sony's (A330L of A500L) over...
De Sony A330L met lens en Canon met IS lens zijn beiden tegen 400 euro aan (370 en 390)
De A500L is met lens 444 euro.

De Nikon kost 337 euro met lens... tja lastige keuze.

Maar ja als ik alle accessoires (tas, statief en geheugenkaart) erbij op tel zit ik op als ik de Nikon neem op ongeveer 360/370 euro en met de andere toestellen boven de 400 met een maximum van 470 euro..

Geld genoeg, dat is het probleem niet, alleen als beginner meteen 400 euro uitgeven voor een camera die je niet zo vaak gaat gebruiken (naja eerst heel veel leren met de camera voordat je hem pas intensief gaat gebruiken) is misschien zonde.
Voor een beginner zou ik Live View niet als must zien. Het is inderdaad handig voor als je met statief stilstaande dingen fotografeert. Maar aan de andere kant kan je dan ook een testfoto schieten zonder liveview.

Dus als je meer dan 400 euro al vrij veel vindt, dan zou ik dat niet af laten hangen van live view.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ik persoonlijk echt nooit. Bij de meeste dingen die ik schiet kan dat ook niet, maar ook voor macro heb ik liveview nog nooit gebruikt. Moet ik misschien maar eens gaan proberen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb geen Live View, maar ik mis het soms wel :P
Vooral als je dat ene bloempje er mooi recht op wil krijgen, dan moet ik nu echt gaan liggen. Met LV plus opklapbaar scherm gaat dat wat makkelijker. Of je moet aan een hoekzoeker, maar dat is ook niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Ik mis liveview alleen als ik astro/macro doe. Verder eigenlijk nooit. Uit onmogelijke hoeken werkt alleen een klapschermpje lekker, gewoon liveview bied dan niet heel erg veel voordeel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
Als ik puur op de prijs let he, wat is dan slimmere keuze qua kwaliteit:
Dus prijs/kwaliteit.

De Nikon D3000 Kit met lens voor 337 euro.
De Canon 1000D met IS lens voor 390 euro.
Of de Sony A330L met lens voor 370 euro.

Zelf neig ik nu toch meer naar de Sony, maar Canon heeft wel een goede naam qua fotografie, Sony is nog maar een ''broekkie'' in de dSLR markt. Maar ik wacht sowieso met de aanschaf toch nog een week, pas de 6 mei nodig. Kunnen de prijzen misschien nog wel zakken na Koninginnedag :P Maar dat ik dan al wel 'vast' heb staan welke het wordt, kan ik mooi in het weekend alvast wat instructies ed. doorlezen! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jiriki
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-09 15:07
Sony is met de Minolta achtergrond de oudste van de drie in dit lijstje, dus een broekie zou ik ze zeker niet willen noemen.

De D3000 heeft een hele oude sensor, daar zou ik zeker niet voor gaan. Helaas is de D5000 een stuk duurder maar ook een stuk beter, die zou ik dan eerder op je lijstje zetten.

De 1000D en de a300 ontlopen elkaar niet zoveel, waarbij de Sony de betere sensor heeft en de betere live view maar niet iedereen is gecharmeerd van de ergonomie, maar datzelfde geldt ook voor de 1000D.

De a500 is veruit de beste camera met de beste sensor uit je lijst, het scheelt €70 geloof ik maar dat is deze zeker waard.

"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
die 20 eu meer voor de 1000D lijkt me een perfecte 'investering'. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:57
Dennis Lammers schreef op woensdag 28 april 2010 @ 20:45:
Als ik puur op de prijs let he, wat is dan slimmere keuze qua kwaliteit:
Dus prijs/kwaliteit.

De Nikon D3000 Kit met lens voor 337 euro.
De Canon 1000D met IS lens voor 390 euro.
Of de Sony A330L met lens voor 370 euro.

Zelf neig ik nu toch meer naar de Sony, maar Canon heeft wel een goede naam qua fotografie, Sony is nog maar een ''broekkie'' in de dSLR markt. Maar ik wacht sowieso met de aanschaf toch nog een week, pas de 6 mei nodig. Kunnen de prijzen misschien nog wel zakken na Koninginnedag :P Maar dat ik dan al wel 'vast' heb staan welke het wordt, kan ik mooi in het weekend alvast wat instructies ed. doorlezen! :)
Heb je ze allemaal al eens vastgehouden? Sony is prima trouwens, maar wel minder populair dan Canon en Nikon, wat een nadeel kan zijn als je kijkt naar beschikbare accessoires/lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 13:19
Ook ik heb de knoop nog niet doorgehakt , vandaag weer eens bij de MM geweest om alleen maar camera's vast te houden enz (en deze keer mezelf nog door een medewerken om te laten praten,ookal kwam die vanzelf naar me toe :) )Maar nu lag er in de reclame schappen bij de MM de Nikon D90 met een 18 -105 lens voor €799,00 en dat zag er toch wel degelijk en leuk uit al is dat wel boven budget maar als het de moeite is....
Ook was er de nikon D5000 met 18-105 lens voor € 629,00

Of toch voor een Canon 500D , sjonge jonge keuzes maken is toch echt lastig ...

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
Nee ik heb ze nog niet vastgehouden.

En hoe kijken jullie eigenlijk tegen de Olympus E520 aan (voorganger van de meteen 300 euro duurdere E620)?
Met lens is ie nu 325 euro dacht ik.
De een vindt Olympus goedkope kwaliteit en de ander zegt dat ze juist weer heel erg goed zijn met waterdichte lenzen en goede live view..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• andyy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12-09 23:54
1. Wat is je beschikbare budget?
tot ongeveer 600 euro, maar ik wil wel een macrolens erbij.
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Ik heb al de Panasonic G1 MFT camera, maar ik wil toch een camera met betaalbare lenzen en betere iso prestaties.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Alround fotografie.
4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee, de G1 gaat weg. Ik heb wel een voorkeur voor lenzen met een goede prijs/kwaliteitverhouding.
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Ja, zie hierboven.
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies, ik zoek opties om te vergelijken. Heb al een stukje gelezen maar ik zie door de bomen het bos niet meer. daarnaast lees ik ook enorm veel tegenstellingen over merken en camera's
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Incidenteel
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Uiteraard.
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Panasonic G1, beperkte aanbod accessoires, lenzen zijn overpriced en enorm beperkt (zijn maar 3/4 modellen met ois) ISO prestaties kunnen beter en de camera mag wel iets groter zijn, want ik heb nogal grote klauwen :P
11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Uiteraard, mits niet teveel gebruikerssporen (ik maak ze liever zelf :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
Dennis Lammers schreef op woensdag 28 april 2010 @ 21:30:
Nee ik heb ze nog niet vastgehouden.

En hoe kijken jullie eigenlijk tegen de Olympus E520 aan (voorganger van de meteen 300 euro duurdere E620)?
Met lens is ie nu 325 euro dacht ik.
De een vindt Olympus goedkope kwaliteit en de ander zegt dat ze juist weer heel erg goed zijn met waterdichte lenzen en goede live view..
Net zo brak als zn nakomer de E610. M'n vader had eerst de E520 en na die gestolen werd, een E610.
Ik heb nauwelijks verschil gemerkt.
Ik vind ze vooral erg traag en ze voelen cheap aan. Verder is de ISO prestatie ook niet zo top. Zelfs bij de laagste stand zie je al duidelijke ruis. Volgens mij zat er ook een best wel groot verschil in de RAW en Jpeg output.
Mijn vader vind het aan de andere kant een prima ding. Hij vind mijn 1000D veel te groot en zwaar (met lens) en is helemaal niet zo fanatieke hobbyist zoals ik. De olympus met lens weegt niks, heeft wel een kantelbaar scherm en is gewoon een dSLR. Dus als je de body wel prettig vind, en het je een goed gevoel geeft is het een prima ding. Maar de output is niet zo briljant.
Ik denk dat als je de hobby steeds fantatieker gaat uitvoeren en meer er mee wilt doen, dat je je wel gaat ergeren er aan. M'n vader schiet gewoon wat vakantie plaatjes hier en daar en vind het allemaal wel prima.
Dus het hangt er een beetje vanaf hoe je de camera gaat gebruiken en wat je eisen zijn.
(de beste die in je budget past of de meeste bang for te buck?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dennis Lammers schreef op woensdag 28 april 2010 @ 17:38:
Nooit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
Vrijwel nooit. Soms eens met productfotografie om te framen als de camera op m'n tripod staat en ik er niet lekker bij kan.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
Na wat video reviews e.d. te hebben bekeken denk ik dan toch dat het de Sony wordt.
Mooier design, HDMI poort en niet zo moeilijk menu.

Dan blijft de vraag, welke?
De A330L met DT 18-55 SAM lens voor 370,50 euro. De A380L met dezelfde lens voor 411 euro of de A500L met dezelfde lens voor 444 euro...

Met welke kan ik nog minimaal 2/3 jaar vooruit als ik later misschien nog eens een 'betere' lens er bij koop?

[ Voor 7% gewijzigd door Deezers op 28-04-2010 22:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jeroen10
  • Niet online
Dennis Lammers schreef op woensdag 28 april 2010 @ 22:45:
Na wat video reviews e.d. te hebben bekeken denk ik dan toch dat het de Sony wordt.

De A330L met DT 18-55 SAM lens voor 370,50 euro. De A380L met dezelfde lens voor 411 euro of de A500L met dezelfde lens voor 444 euro...

Met welke kan ik nog minimaal 2/3 jaar vooruit als ik later misschien nog eens een 'betere' lens er bij koop?
Dat is nu al 300x verteld, voor de beste kwaliteit moet je de Sony a500 hebben, nieuwe sensor, beste live-view en de beste prijs/kwaliteit verhouding. Dat gedoe over lenzen, er is zat maar dan ook zat voor de sony, Sigma maakt lenzen voor Sony net zoals Tamron,Minolta en Tokina en nog wat meer onbekende merken.Vooral 2e hands kun je goedkoop aan lenzen komen. Kijk vooral naar oudere Tokina en Minolta. Ik zeg De Sony A500

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Jiriki schreef op woensdag 28 april 2010 @ 21:04:
Sony is met de Minolta achtergrond de oudste van de drie in dit lijstje, dus een broekie zou ik ze zeker niet willen noemen.

De D3000 heeft een hele oude sensor, daar zou ik zeker niet voor gaan. Helaas is de D5000 een stuk duurder maar ook een stuk beter, die zou ik dan eerder op je lijstje zetten.

De 1000D en de a300 ontlopen elkaar niet zoveel, waarbij de Sony de betere sensor heeft en de betere live view maar niet iedereen is gecharmeerd van de ergonomie, maar datzelfde geldt ook voor de 1000D.

De a500 is veruit de beste camera met de beste sensor uit je lijst, het scheelt €70 geloof ik maar dat is deze zeker waard.
Voor zover ik weet heeft de A330 dezelfde sensor als de A300 en dat is weer dezelfde sensor als in de Nikon D3000 zit, dus in het rijtje A330/D3000/1000D wint de 1000D het wel. De A500 steekt daar weer bovenuit dan.
Dennis Lammers schreef op woensdag 28 april 2010 @ 22:45:

Hou die A330 alsjeblieft een keer in het echt vast, voor mij zou de ergonomie het echt een no-go maken. De sluiterknop zit gewoon te ver naar achteren, hij is gemaakt om als een compact vastgehouden te worden. Met alle merken kan je absoluut nog 2/3 jaar vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDuifff
  • Laatst online: 04-09 22:58
Beste mede-Tweakers,

Hierbij mijn formulier :)

Tot 1000 euro.
Altijd een lichte fascinatie voor fotografie gehad. (daarnaast heb ik totaal geen leven en ben ik dringend op zoek naar een tijdrovende hobby :+ )
Ik wil foto's maken van alles wat het waard is om gefotografeerd te worden. Een beetje allround dus.
Nee, maar ik had gelezen dat er voor Canon en Nikon veel verschillende type lenzen waren.
Canon. Ik ben gisteravond bij de Media Markt geweest om verschillende camera's vast te houden (zoals aanbevolen in dit topic). Ik vond de Canon 500D toch wel de meest prettige om vast te houden.

Daarnaast is de prijs: 779,- voor de 500D + EF-S18-55IS lens + EF S55-250IS lens.

Ik heb in meerdere topics gekeken en men geeft aan dat dit wel een goed instap model is.
Als ik voor de bovenstaande aktie kies, dan zijn dit wel even genoeg lenzen om mee te spelen. Een flitser zal ik nog niet nodig hebben denk ik. UV-filter is voor zover ik vernomen heb wel een must, dus dat zal ik dan ook gelijk doen.
Ik heb nog geen besluit genomen en natuurlijk sta ik open voor advies.
Ik zie mijzelf niet als freelance fotograaf op bruiloften ofzoiets dergelijks, maar als je zoveel geld besteed, denk ik wel dat er veel tijd in zal gaan zitten.
Waarschijnlijk wel, maar waarschijnlijk nog wel op amateur basis.
Ik heb een Canon Ixus 75 die ik niet meer gebruik. Dit komt omdat ik een vreemde kras op mijn lens heb zitten, die alle foto's totaal verpest. Jammer, want dit was echt een geweldige digitale camera. Nu loop ik al een tijdje rond met het idee om een andere camera te kopen.
Ik ben niet echt wantrouwig, maar bij dit soort apparatuur koop ik dat liever nieuw. MAAR, als er een mooi aanbod voorbij komt, zal ik dit niet direct afwijzen.

-----

Alvast bedankt voor de reacties. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als die 500D goed voelt heb je daar een fijne instapper aan. Check nog wel even de pricewatch.

Een uv filter is absoluut geen must, lees het filter topic er 's op na.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeDuifff
  • Laatst online: 04-09 22:58
Wijnands schreef op donderdag 29 april 2010 @ 09:48:
Als die 500D goed voelt heb je daar een fijne instapper aan. Check nog wel even de pricewatch.

Een uv filter is absoluut geen must, lees het filter topic er 's op na.
Bedankt voor de info!

Pricewatch heb ik gechecked, Media Markt is tot heden echt de goedkoopste met deze aktie (lol?).

PS: zo weinig foto's van de corso op Flickr? ;)

[ Voor 8% gewijzigd door DeDuifff op 29-04-2010 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pimmetje651
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12-09 13:19
Over het beste mbt bang for buck gesproken dan word er hier toch erg weinig over de Pentax K-x gesproken http://tweakers.net/pricewatch/246071/pentax-k-x.html schijnt toch wel echt een goed ding te zijn.
De reden dat ik niet voor deze ga is puur de lenzen die lastig te krijgen zijn

Its'nice 2be important, but it's more important 2be nice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

Waarom zijn de lenzen voor een Pentax lastiger te krijgen ?

De keuze is misschien wat minder, maar de kwaliteit volgens mij niet.
En Sigma en Tamron zijn er ook met Pentax vatting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• virtualJac
DeDuifff schreef op donderdag 29 april 2010 @ 10:05:
[...]

Bedankt voor de info!

Pricewatch heb ik gechecked, Media Markt is tot heden echt de goedkoopste met deze aktie (lol?).

PS: zo weinig foto's van de corso op Flickr? ;)
Mediamarkt heeft de laatste tijd veel aantrekkelijke camera acties. Let wel op dat ze je geen UV filter aansmeren daar. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, als je op basis van de info in het filtertopic toch tot de conclusie komt dat je gebaat bent bij een uv filter koop dan een goed multicoated filter ipv die hama meuk van de mediamarkt.

Vond weinig aan het corso dit jaar, verlepte boel!

[ Voor 15% gewijzigd door Wijnands op 29-04-2010 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deezers
Nieuwe dag, nieuwe kijk op camera's! :)

Nu denk ik dat het dan toch weer de Olympus E520 met 14-42mm lens wordt voor 325 euro.
Ik lees steeds meer reacties over dit toestel op internet, die zeggen dat Olympus eigenlijk ook wel een goed merk is, zeker voor het geld krijg je een hoop terug! :)

Vanavond nog één keer alles nalopen en dan toch maar eens beslissen, anders is de zomer al om, haha :P

Denk dat de Olympus met lens niet verder zal zakken dan 325 euro toch, in het buitenland kost ie nog steeds aardig duur... dus in Nederland is ie vrij goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@DeDuifff: goede keuze en niks op aan te merken als je ze al hebt vastgehouden. Je zou nog even kunnen naar pricewatch: Canon EOS 550D + EF-S 18-55mm IS + EF-S 55-250mm IS. Die biedt een hogere resolutie, 3:2 schermpje en betere videofunctie. Of dat de meerprijs waard is kan alleen jij beslissen.

@filterverhaal: je kunt bij MM prima filters kopen, zolang ze maar van B+W zijn of Hoya meervoudig gecoat :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MPeek
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12-09 11:56
Heb eerder in dit topic geplaatst dat ik wil begonnen met fotograferen met een dSLR en gaf toen aan een budget van max 450 tot 550 euro te hebben en eigenlijk een voorkeur te hebben voor Canon. Daar kwam uit dat een Canon EOS 1000D het beste voor mij zou zijn, maar als je kijkt naar andere merken in dezelfde prijsklasse ongeveer, welke komt er dan als beste uit? Want ik had ergens gelezen dat de Sony Alpha 500L vaak betere plaatjes schiet dan de 1000D, maar dat de ergonomie tekort schiet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Neem alle verhalen dat ergonomie tekort schiet met een flinke hoop zout, dat is voor iedereen namelijk anders. Ik zou eens naar een goede camerawinkel gaan, en daar de cameras die je op het oog hebt allemaal eens vast gaan houden. Er is geen enkele slechte spiegelreflex op de markt op dit moment, dus weeg ook zeker ergonomie mee in je keuze. After all, het is wel iets wat je veel zult vasthouden.

Pagina: 1 ... 65 ... 77 Laatste

Dit topic is gesloten.