Met jouw eisen kan je een hoop kanten op. Ik denk dat je het beste af bent met een instap-dslr met kitlens. Zo kan je aan de slag en gaandeweg ontdekken wat voor lenzen je er eventueel bij wil hebben.Reneger schreef op zondag 25 april 2010 @ 16:04:
Wat is je beschikbare budget?
rond de 500, 550 euro
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
De standaard huis-tuin-keuken foto's (Vakanties, feestjes), tevens ben ik er achter gekomen dat ik macro fotografie erg leuk vind.
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies. Ik zit al een tijdje om me heen te kijken, maar iets met het bomen en het bos.
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Wellicht
Mogelijke opties:
pricewatch: Canon EOS 450D + EF-S 18-55mm IS
pricewatch: Nikon D5000 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm VR
pricewatch: Sony Alpha DSLR-A500L + DT 18-55mm SAM
Hierbij kan de Nikon filmen (720p). Allemaal hebben ze Live-View, hoewel dat bij de Sony het beste is aangepakt. Canon en Nikon hebben dan weer wat meer keuze in lenzen, maar in het begin valt daar niet zoveel van te merken. De kitlenzen leveren allemaal prima prestaties voor hun geld.
Wat is die A500 goedkoop ineens
Je hebt zelf de 40D gehad, dus dan weet je wat je ongeveer van een 50D kan verwachten. Misschien dat je de D90 van die vriend een paar dagen kan lenen, dan denk ik dat je een goed overwogen keuze kan maken. Bij de D90 kan je dan de 18-105 VR als kitlens nemen. Er is ook een kit met de 18-105 en 70-300, pricewatch: Nikon D90 + AF-S DX NIKKOR 18-105mm G ED VR + AF-S NIKKOR 70-300mm G IF ED VR, maar deze ligt net iets boven jouw budget. De dubbelzoom kit van de 50D, pricewatch: Canon EOS 50D + EF-S 17-85mm IS USM + EF 70-300mm IS USM, ligt er nog iets verder boven.Damian schreef op maandag 26 april 2010 @ 21:20:
+/- 1000 euro
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
allround en rally / race fotografie
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ik heb altijd canon gehad (300D, 350D en een 40D), en daar erg goede ervaring mee / kennis van. Wil nu eventueel Nikon ook als optie proberen /bekijken.
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies, ik kan niet kiezen tussen een 50D of een D90
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Semi professioneel
Is 2e hands een optie of per se niet?
Mocht budget niet voldoende zijn zeker!
dillema is dus een beetje, ik twijfel tussen de 50D en de D90. Heb de D90 bij een vriend gezien, en het ziet er toch wel erg leuk uit.
Weet alleen niets van Nikon, welke lens goed is en welke niet. Wil graag iets in het bereik van 17/18 - 85 /1xx en iets van 70 - 2xx.
Advies graag
Ik zou bijna zeggen, wacht nog eventjes totdat de nieuwe Sony NEX camera's er zijn. Die kunnen filmen en hebben een ingebouwde HDR-functie. Het is alleen geen dSLR, maar een spiegelloos model.Toverdoos schreef op maandag 26 april 2010 @ 21:26:
Hallo allemaal, ook ik heb een lijstje!
600 - 800 euro
Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Gewoon voor de hobby, om meer kracht in mijn foto's te kunnen leggen dan dat ik kan met een compactcamera.
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
- Natuur, vakantie, auto, model en productfotografie.
- HDR panorama's (voor gebruik in 3d modelleer programma's)
- Tevens lijkt me het kunnen filmen met de opties van een DSLR me helemaal waanzinnig (hoewel m'n vriendin daar wel wat moeite mee zal hebben)
Ik ben al heel lang aan het rondneuzen, nog voordat de filmtechniek bij de spiegelreflexen werd geïntroduceerd werd mijn aandacht getrokken door de Sony Alpha's. Maar met de filmfuncties die opkomen (en sony die daarin achterblijft) neig ik te switchen naar de Canon 550D en dan met één van deze kitlenzen: 18-55mm iS of 18-135mm iS. Ik ben wel wat bang dat Nikon nu volgende maand uitkomt met een nog aantrekkelijkere tegenhanger..
Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Ik kan wel begrijpen dan mijn budget niet heel ruim is voor wat ik wil, daarom wil ik starten met de kitlens, later deze zomer zou ik graag een UWA-lens evenals een behoorlijk lichtsterke lens willen aanschaffen. Ik ben dol op groothoek (filters heb ik niet meegenomen in mijn budget, dat laat ik hier even buiten beschouwing).
Advies, met name met betrekking op de (kit)lens die ik erbij zal kopen. Maar body alternatieven hoor ik natuurlijk ook graag!
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Best veel, ik heb meerdere hobbies danwel werk waarvoor ik de camera vaak zal gebruiken.
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Absoluut, zoals gezegd in het betere glaswerk.
Alvast bedankt voor jullie advies!
Als je echt voor het filmen wilt gaan is de Canon 550D gewoon een goede keuze. Verder biedt Canon (Nikon ook) je genoeg ruimte om je arsenaal uit te breiden.