denk dat ik dan maar voor de 5000D ga en die 200 euro lekker uit geef aan een 35/F1.8.
Tsja, IMO is dat draaischerm ook weinig waard gezien de waarde van een spiegelreflex hem in de optische zoeker zit. Het is dus, net als een hi-res scherm of meer megapixels, een gimmick.
Verwijderd
Misschien moet je voor jezelf eerst even alle verschillen goed op een rijtje gaan en op basis daarvan een paar modellen selcteren. Die kun je vervolgens in de winkel gaan vergelijken (dan wel daar kopen he). Een draaibaar scherpje is wel zo'n basic verschil, dat ik daaraan niet eens denk bij het geven van advies.
Verwijderd schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 11:32:
Misschien moet je voor jezelf eerst even alle verschillen goed op een rijtje gaan en op basis daarvan een paar modellen selcteren. Die kun je vervolgens in de winkel gaan vergelijken (dan wel daar kopen he). Een draaibaar scherpje is wel zo'n basic verschil, dat ik daaraan niet eens denk bij het geven van advies.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Verwijderd
tja ik snap wat mig bedoeld maar zoals wijnand al zegt ik heb de balle verstand van die dingen. De reden waarom ik hier aan klop is dat de mensen in de winkel er ook geen of weinig verstand van hebben en de echte gebruikers van dit soort dingen beter kunnen adviseren en het blijven instapmodelletjes wat toch een aardige prijs met zich meedraagt 500-700 is niet goedkoop maar als je kijkt naar de high-end dslr dan juist weer wel.
En om het lastiger te maken, beide zijn een goede keus, het gaat er hier om wat de beste keus is voor jou. Ik heb mensen de meest mooie dingen zien maken met een simpele 350D en ik heb mensen matige kiekjes zien maken met een D700.
Als je bepaald hebt wat je echt absoluut op je camera wilt (zoals bijv. filmen) dan kun je een kort lijstje met mogelijke kandidaten maken. Daarna is het een kwestie van die dingen 's goed voelen, uitproberen en kijken. Als ik een 450D in handen heb verbaas ik me telkens weer hoe Canon dingen als AF punt keuze heeft ondergebracht in de bediening. Maar ja, een collega hier die met olympus schiet had laatst mijn D300 in handen en begreep er werkelijk de ballen van. Gewenning speelt dus ook een rol.
Nogmaals, het gaat om de beste camera voor jou, ga ze 's beetpakken en kijk wat je het meeste aanspreekt.
Als je bepaald hebt wat je echt absoluut op je camera wilt (zoals bijv. filmen) dan kun je een kort lijstje met mogelijke kandidaten maken. Daarna is het een kwestie van die dingen 's goed voelen, uitproberen en kijken. Als ik een 450D in handen heb verbaas ik me telkens weer hoe Canon dingen als AF punt keuze heeft ondergebracht in de bediening. Maar ja, een collega hier die met olympus schiet had laatst mijn D300 in handen en begreep er werkelijk de ballen van. Gewenning speelt dus ook een rol.
Nogmaals, het gaat om de beste camera voor jou, ga ze 's beetpakken en kijk wat je het meeste aanspreekt.
Verwijderd
Dat snap ik en daarom hebben we ook een dergelijk topic. Er is natuurlijk wel wat onderzoeksplicht vanuit de kant van de gebruiker. Je kunt heel eenvoudig reviews vinden van verschillende modellen en als ik "nikon d5000" door google images heen haal, dan zie ik direct dat ie een kantelbaar LCD heeft
Daarnaast kun je de modellen makkelijk naast elkaar zetten (gebeurt vaak al in reviews) (http://www.dpreview.com/reviews/canoneos500d/page20.asp). Op die manier kun je makkelijk zien wat de verschillen zijn en op basis van die reviews kun je al gelijk een shortlist maken die je in de winkel kunt bekijken. Onthoud daarbij dat er eigenlijk geen slechte reflexen meer worden gemaakt; dus je koop iig geen kat in de zak.
Verwijderd
Heb ik ook gedaan vandaar dat mijn keus al voor canon 550d/500d of d5000 ging. Ben deze week al 3 keer zaken afgelopen en heb de reviews op www.letsgodigital.org gelezen en zo.
dadelijk in mijn pauze maar weer even naar de saturn, als het nikon wordt dan koop ik hem dit weekend ivm inkoop prijs actie.
*kijkt op de klok, bijna lunchtijd :)*
dadelijk in mijn pauze maar weer even naar de saturn, als het nikon wordt dan koop ik hem dit weekend ivm inkoop prijs actie.
*kijkt op de klok, bijna lunchtijd :)*
[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2010 12:18 ]
@wijnands:
Op cameralabs worden de cameras wel degelijk even naast elkaar gezet, in de "verdict" van de reviews.
Maar, cameralabs is inderdaad beter als je al een paar modellen op het oog hebt (tenzij je ELKE review wil lezen natuurlijk).
Op cameralabs worden de cameras wel degelijk even naast elkaar gezet, in de "verdict" van de reviews.
Maar, cameralabs is inderdaad beter als je al een paar modellen op het oog hebt (tenzij je ELKE review wil lezen natuurlijk).
Een goede bron van reviews is natuurlijk altijd welkom. Ik zal straks 's kijken wat ik in dat opzicht van cameralabs denk.
Wat er, voor zover ik weet, vrij uniek is op dpreview is dat je de features makkelijk kan vergelijken en dat kan handig zijn
Wat er, voor zover ik weet, vrij uniek is op dpreview is dat je de features makkelijk kan vergelijken en dat kan handig zijn
1.Wat is je beschikbare budget?
maximaal 500-600 euro
2.Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Goede kwaliteit foto's
3.Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Foto's te maken van de producten in m'n webshop, maar hij mag ook mee op vakantie voor familiefoto's
4.Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee
5.Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Heb wel een goed gevoel bij het merk Canon, maar geen specifieke voorkeur.
Nog even aan het kijken geweest... een Canon EOS 450D of een Canon EOS 1000D lijkt me wel wat...
6.Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Nee
7.Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Graag advies
8.Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Niet veel, ik wil product foto's maken, that's it :-)
9.Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Nee
10.Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Canon Compact camera, die is overleden.
11.Is 2e hands een optie of per se niet?
Ik koop het op kosten van m'n bedrijf, dus tweede hands is niet echt een optie
maximaal 500-600 euro
Goede kwaliteit foto's
3.Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Foto's te maken van de producten in m'n webshop, maar hij mag ook mee op vakantie voor familiefoto's
Nee
5.Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Heb wel een goed gevoel bij het merk Canon, maar geen specifieke voorkeur.
Nog even aan het kijken geweest... een Canon EOS 450D of een Canon EOS 1000D lijkt me wel wat...
Nee
7.Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Graag advies
8.Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Niet veel, ik wil product foto's maken, that's it :-)
9.Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Nee
Canon Compact camera, die is overleden.
Ik koop het op kosten van m'n bedrijf, dus tweede hands is niet echt een optie
[ Voor 3% gewijzigd door IWriteCode op 25-03-2010 13:42 ]
Less = more
DPreview heeft inderdaad hele goede comaprisons qua features, maar, zoals ik al zei, is dat niet altijd even relevant. 
Letsgodigital ben ik niet zo'n fan van, van wat ik heb gezien papagaaien zij meestal de tekst van de manufacturer....
Letsgodigital ben ik niet zo'n fan van, van wat ik heb gezien papagaaien zij meestal de tekst van de manufacturer....
Verwijderd
In geval van de keuze tussen de 1000D en de 450D zou ik zorgen dat je er zeker van bent dat ze in ieder geval worden geleverd met de 18-55 IS. Met name de 1000D wordt regelmatig geleverd met de non-IS variant en die zou ik echt laten liggen. Verder kun je hier de verschillen tussen beide camera's goed zien. Dit dient wel aangevult te worden met een sensor onder het oculair van de 450D om het LCD scherm automatisch uit te zetten als je je oog voor de zoeker houdt. Daarnaast kun je hier nog even pixelneuken 
Conclusie: beide camera's zijn erg goed!
Edit: in dit geval zou ik eerder kijken naar zaken als een goed statief, achtergrond, lampen, grijskaart, etc voor goede productfoto's!
Conclusie: beide camera's zijn erg goed!
Edit: in dit geval zou ik eerder kijken naar zaken als een goed statief, achtergrond, lampen, grijskaart, etc voor goede productfoto's!
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2010 14:00 ]
Onzin, tijdens het filmen heb je geen optische zoeker en het draaischerm is enorm handig. Helaas is de resolutie lager dan die van het scherm van de D90, wat handmatig focussen soms wat lastiger maakt.ssj3gohan schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 11:31:
Tsja, IMO is dat draaischerm ook weinig waard gezien de waarde van een spiegelreflex hem in de optische zoeker zit. Het is dus, net als een hi-res scherm of meer megapixels, een gimmick.
Als dat qua budget de enige mogelijkheid is om een 35mm f1.8 erbij te halen, dan zou ik dat absoluut doen. Enorm fijn lensje om zowel te filmen als foto's te nemen en hij is zeer goed geprijsd. Bij het filmen heb je ten opzichte van de kitlens ook het voordeel dat de focusring groter is en je geen schakelaar hoeft om te zetten om van autofocus (voordat je gaat filmen) naar manual focus (voor tijdens het filmen) te schakelen.Verwijderd schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 11:30:
denk dat ik dan maar voor de 5000D ga en die 200 euro lekker uit geef aan een 35/F1.8.
Bij Canon heb je de 35mm f2, maar die is zo'n honderd euro duurder (plus dat de goedkoopste body met video mogelijkheid duurder is). Je hebt wel de 50mm f1.8 voor een appel en een ei, maar die lijkt me voor filmen in veel gevallen minder bruikbaar.
@Jamal: Ik weet niet hoe groot je producten zijn, maar ik zou zeker kijken naar een lichttent (of er zelf eentje bouwen). Dit geeft die zachte verlichting die je altijd in productfoto's ziet. Voorbeeldje (geschoten op een beurs met een lichttent): http://citruspers.deviantart.com/art/Old-camera-142158786
Thanks voor de tips... ben maar voor een 1000D gegaan met IS lens (Canon EOS 1000D + EF-S 18-55mm iS (stabilizer) ). Ook een lichttent besteld, een zogenaamde fotocube. Meteen op dealextreme voor een appel en een ei 3 extra accu's gekocht.
Nog mensen met tips voor een camera tas?
Less = more
Da's wel heel snel besloten.Jamal schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 14:51:
Thanks voor de tips... ben maar voor een 1000D gegaan met IS lens (Canon EOS 1000D + EF-S 18-55mm iS (stabilizer) ). Ook een lichttent besteld, een zogenaamde fotocube. Meteen op dealextreme voor een appel en een ei 3 extra accu's gekocht.
Tassen is zo persoonlijk, daarom is er het tassentopic.
En dan stel ik, doorgaand op wat jij eigenlijk zegt: wat kun je nou beter gebruiken als je toch vastzit aan je EVF: meer pixels (en dus beter/makkelijker live view kunnen gebruiken, kritischer kunnen filmen) of een kantelbaar schermpje wat je voor zover ik me kan voorstellen toch lang niet zo precies kunt gebruiken als je zou willen? Als je hem gebruikt zit het schermpje toch altijd verder weg van je hoofd of op een andere plek waar je niet persé makkelijk bij kunt, en bekijk je hem dus van relatief veraf. Dan is de enige functie grof framen, en dat kan ook wel met een gewoon schermpje of in een extreem geval met een testshotje.BarôZZa schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 14:15:
[...]
Onzin, tijdens het filmen heb je geen optische zoeker en het draaischerm is enorm handig. Helaas is de resolutie lager dan die van het scherm van de D90, wat handmatig focussen soms wat lastiger maakt.
Meer pixeltjes op je scherm kun je in meer gevallen nuttig inzetten. Maar dat is mijn mening. Verder blijft het geneuzel in de marge - je zou niet voor de een of de ander moeten kiezen op basis van zo'n feature.
Mja, je kan lang nadenken over het een en ander... maar dat is meestal niet mijn stijlWijnands schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 14:59:
Da's wel heel snel besloten.
Less = more
Verwijderd
Als de vraag nu niet zo suggestief zou zijn, dan zou je daar nog een interessante discussie over kunnen hebbenssj3gohan schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 15:01:
[...]
En dan stel ik, doorgaand op wat jij eigenlijk zegt: wat kun je nou beter gebruiken als je toch vastzit aan je EVF: meer pixels (en dus beter/makkelijker live view kunnen gebruiken, kritischer kunnen filmen) of een kantelbaar schermpje wat je voor zover ik me kan voorstellen toch lang niet zo precies kunt gebruiken als je zou willen?
Waarom zou je dat kantelbare schermpje niet precies kunnen gebruiken?
Verwijderd
@BarôZZa Wat bedoel je met "Als dat qua budget de enige mogelijkheid is om een 35mm f1.8 erbij te halen" mijn budget is 500-700 omdat het beetje de range is van de modellen die ik gespot heb. Daarbij koop ik zo ie zo extra accu, tas, opslag wat ik niet binnen de 500-700 heb gerekend, geld ook een beetje voor de lens. Het is meer in vergelijking tot de 550d prijs die 200 duurder is en daar nog eens geld boven op komt voor een lens die ik waarschijnlijk veel ga gebruiken.
Beetje offtopic, maar officieel is het bij Graspop en Pinkpop niet toegestaan, check de websites maar. Dus tenzij je speciale toestemming hebt gaat dat niet lukken, bij Pinkpop afgelopen jaar heb ik ook iemand zien gezien die er niet mee in kwam.Verwijderd schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 14:40:
[...]
Graspop en Pinkpop wel. Bospop weet ik nog niet, hopelijk wel.
Voor zover ik ervaring heb met m'n spiegelreflex en andere mensen hun kantelbare scherm heb zien gebruiken lijkt het me geen feature die ik zou willen. Ik zou wel meer pix0rz willen hebben op mn scherm. Vandaar. En ja, het is enigszins (understatement) suggestief neergezet, maar hoe moet ik anders mijn mening doordrukkenVerwijderd schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 15:08:
[...]
Als de vraag nu niet zo suggestief zou zijn, dan zou je daar nog een interessante discussie over kunnen hebben
Waarom zou je dat kantelbare schermpje niet precies kunnen gebruiken?
Verwijderd
Mijn ervaring is dat als je van te voren contact opneemt met dergelijke organisaties het vaak wel lukt krijg je een perskaart. Tis puur de controle die via de normale ingang niet wordt toegestaan.Muthas schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 15:16:
[...]
Beetje offtopic, maar officieel is het bij Graspop en Pinkpop niet toegestaan, check de websites maar. Dus tenzij je speciale toestemming hebt gaat dat niet lukken, bij Pinkpop afgelopen jaar heb ik ook iemand zien gezien die er niet mee in kwam.
Je had het erover dat kantelbare schermpjes en meer pixels 'gimmicks' zijn, dat is waar ik het niet mee eens ben.ssj3gohan schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 15:01:
[...]
En dan stel ik, doorgaand op wat jij eigenlijk zegt: wat kun je nou beter gebruiken als je toch vastzit aan je EVF: meer pixels (en dus beter/makkelijker live view kunnen gebruiken, kritischer kunnen filmen) of een kantelbaar schermpje wat je voor zover ik me kan voorstellen toch lang niet zo precies kunt gebruiken als je zou willen? Als je hem gebruikt zit het schermpje toch altijd verder weg van je hoofd of op een andere plek waar je niet persé makkelijk bij kunt, en bekijk je hem dus van relatief veraf. Dan is de enige functie grof framen, en dat kan ook wel met een gewoon schermpje of in een extreem geval met een testshotje.
Meer pixeltjes op je scherm kun je in meer gevallen nuttig inzetten. Maar dat is mijn mening. Verder blijft het geneuzel in de marge - je zou niet voor de een of de ander moeten kiezen op basis van zo'n feature.
Bij filmen heb ik de camera vaak onder m'n hoofd, zodat ik hem kan ondersteunen met m'n Gorillapod, scherm klap ik open zodat ik er van bovenaf op kan kijken. Voor mij stabieler en comfortabeler dan dat ding voor m'n snuffert te houden. Voordat ik m'n D5000 had dacht ik ook dat het een vrij nutteloze feature was, maar in de praktijk gebruik ik het enorm veel. Minder aantal pixels zorgt ervoor er inderdaad voor dat je vooral van tevoren wat beter op je schermpje moet kijken (danwel inzoomen op het scherm zodat je heel precies kan focussen) en wanneer je op 1.8f schiet is het soms wat lastiger om heel precies te focussen. In de meeste gevallen geen enorm probleem en voor mij was het geen reden om ruim 200 euro meer uit te geven aan een D90 (wat absoluut een betere body is, maar een D5000 + 18-55 VR voor 470 was voor mij de ideale deal).
Het ging mij erom dat wanneer de scherpte-diepte bij filmen je interessant lijkt en je gebonden bent aan een budget, dat de D5000 + 35mm een ideale set is. Heb je zoiets van: over een maandje leg ik wel weer wat geld neer voor een andere lens, dan kan je gerust voor een duurdere body gaan. Maar als je het al duur zat vindt en je moet kiezen tussen een duurdere body of die lens, dan zou ik voor de lens gaan. Daar kan je als beginner nog een flinke tijd mee vooruit en je zal er veel plezier aan beleven.Verwijderd schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 15:11:
@BarôZZa Wat bedoel je met "Als dat qua budget de enige mogelijkheid is om een 35mm f1.8 erbij te halen" mijn budget is 500-700 omdat het beetje de range is van de modellen die ik gespot heb. Daarbij koop ik zo ie zo extra accu, tas, opslag wat ik niet binnen de 500-700 heb gerekend, geld ook een beetje voor de lens. Het is meer in vergelijking tot de 550d prijs die 200 duurder is en daar nog eens geld boven op komt voor een lens die ik waarschijnlijk veel ga gebruiken.
Verwijderd
op die fiest, tja, ik koop denk ik liever meteen de goede juiste lenzen, de body zul je denk ik vroeg of laat vervangen en je lenzen denk ik niet (tenzij je van merk overstapt). In mijn situatie zal het denk ik wel een hele tijd duren voor ik echt kan bepalden dat de body/specificaties te kort komen aan mijn eisen. Daarbij vind ik de prijs van de D5000 ook erg interresant en hoop dat hij morgen met de inkoop prijs actie onder de 500 gaat.
Verwijderd
Hoe werkt die actie en naar welke set kijk je? Als je de camera krijgt voor inkoop plus BTW dan kun je de laagste prijs in de PW zo'n beetje aanhouden als indicatie voor wat het je gaat kosten. Als het excl BTW is dan is het een kwestie van 16% van de PW prijs afhalen
dSLRs worden gekenmerkt door een chronisch gebrek aan marge en de prijs voor dSLRs is al enige tijd stabiel. Dat betekent dat er geen speling meer inzit en dat je voordeel ergens tussen de 0 en 2 % zal liggen denk ik (tenzij je dus excl btw kunt kopen). Effectief betekent dat dat de set met 18-55 rond de 500 euro uit zal komen en de set van met de 18-105 zal aanmerkelijk duurder zijn!
Verwijderd
Als je een beetje een regeling trekt met de lokale 3voor12 afdeling mag het ook op Pinkpop, en op graspop hebben we geregeld dat we foto's mochten maken, als we na het festival er ook een aantal aan de site kunnen afstaan.Muthas schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 15:16:
[...]
Beetje offtopic, maar officieel is het bij Graspop en Pinkpop niet toegestaan, check de websites maar. Dus tenzij je speciale toestemming hebt gaat dat niet lukken, bij Pinkpop afgelopen jaar heb ik ook iemand zien gezien die er niet mee in kwam.
1.Wat is je beschikbare budget?
Ongeveer 1250
Wil gewoon meer met fotografie doen echt een hobby van maken
Vakantie, Landschappen en misschien later is een keer partyfotografie proberen
Nee
Canon omdat lichtsterke lenzen goedkoper zijn dan bij Nikon
Minimaal groothoek en zoom lens
Graag advies
Redelijk wat:)
Ja!
Panasonic tz-5
Lenzen wel body niet
Ongeveer 1250
Wil gewoon meer met fotografie doen echt een hobby van maken
Vakantie, Landschappen en misschien later is een keer partyfotografie proberen
Nee
Graag advies
Redelijk wat:)
Ja!
Panasonic tz-5
Lenzen wel body niet
1337
Zoals?ZandBak schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 17:11:
Verwijderd
Wil je een standaard objectief met normale groothoek (28mm kb)? Of wil je naast een standaard objectief ook nog een ultra groothoek?ZandBak schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 17:11:
Verwijderd
BTW kan ik zo ie zo bedrijfsmatig regelen, Wat betreft de actie als voorbeeld staat de D3000 + 18-55 VR in het krantje als normaal 449€ en morgen voor 351,92€ das een verschil van 97,08 euro. De actie geld voor alle nikon producten dus ook de nikon lenzen. Maar goed dat is wel rond de internet prijs van de D3000.Verwijderd schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 16:50:
Hoe werkt die actie en naar welke set kijk je? Als je de camera krijgt voor inkoop plus BTW dan kun je de laagste prijs in de PW zo'n beetje aanhouden als indicatie voor wat het je gaat kosten. Als het excl BTW is dan is het een kwestie van 16% van de PW prijs afhalendSLRs worden gekenmerkt door een chronisch gebrek aan marge en de prijs voor dSLRs is al enige tijd stabiel. Dat betekent dat er geen speling meer inzit en dat je voordeel ergens tussen de 0 en 2 % zal liggen denk ik (tenzij je dus excl btw kunt kopen). Effectief betekent dat dat de set met 18-55 rond de 500 euro uit zal komen en de set van met de 18-105 zal aanmerkelijk duurder zijn!
Weet niet welke set bij de saturn verkrijgbaar is dus dat ga ik zo checken. Later vandaag hier meer over.
*iets later
D5000 + 18-55VR set te koop voor nu 529 euro vrij dicht bij de internetprijs hij zal denk ik dus niet veel kunnen zakken. Ze hadden er 10 dus da wordt iets later naar de baas en kijken wat het wordt hij kon mij de prijs niet vertellen omdat die nog niet bekend was beweerde de verkooper.
[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 25-03-2010 18:35 ]
Pricewatch E353,- Is dus niet echt een stunt....Verwijderd schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 17:41:
........
Wat betreft de actie als voorbeeld staat de D3000 + 18-55 VR in het krantje als normaal 449€ en morgen voor 351,92€ das een verschil van 97,08 euro.
Kan ik niet letterlijk in het krantje terugvinden voor Nikon.... maar zou wel leuk zijn.De actie geld voor alle nikon producten dus ook de nikon lenzen. Maar goed dat is wel rond de internet prijs van de D3000.
Pricewatch E518,- Kan echt niet veel lager volgens mij, helaas... pricewatch: Nikon D5000 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm VR........
D5000 + 18-55VR set te koop voor nu 529 euro vrij dicht bij de internetprijs hij zal denk ik dus niet veel kunnen zakken.
..........
Die Sony A230 is wel een echte stunt voor E249,-, Een dSLR voor een compact prijs.
http://www.saturn.nl/aanbiedingen/store_flash/183/index.php3
Eigenlijk hoort dit hier niet, maar in het aanbiedingen topic....
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
1. Wat is je beschikbare budget?
Niet veel, als het goedkoper dan goedkoopst mag, graag.
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Wat betere fotoos maken, mijn oude camera is een oud kloteding, dus wil ik een iets duurdere.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
detailfoto's voor een aankomende casemod en personen.
4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
nope
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
neuh
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
als het een heel goedkope combinatie is misschien.
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
echt advies, als je nu al voor 250 een leuke 2dehands hebt, of je echt vanaf 500 euro een redelijke camera hebt.
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
een paar uur in de week, misschien wat vaker, beetje hobby, de resulutie enzo hoeft helemaal niet zo groot te zijn, ik heb niet veel ervaring.
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
ja, misschien een mooie lens aanschaffen, nu echt niet van toepassing.
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
een goedkoop digitaal cameraatje, beperking is gewoon dat alles overbelicht is, mits je een enorme sluitertijd gebruikt, maar ook dat het ding 10 seconden voor een foto nodig heeft, dit moet echt minder zijn.
11. Is 2e hands een optie of per se niet?
bijna een pré, als het nieuw kan is het ook goed.
Niet veel, als het goedkoper dan goedkoopst mag, graag.
Wat betere fotoos maken, mijn oude camera is een oud kloteding, dus wil ik een iets duurdere.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
detailfoto's voor een aankomende casemod en personen.
nope
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
neuh
als het een heel goedkope combinatie is misschien.
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
echt advies, als je nu al voor 250 een leuke 2dehands hebt, of je echt vanaf 500 euro een redelijke camera hebt.
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
een paar uur in de week, misschien wat vaker, beetje hobby, de resulutie enzo hoeft helemaal niet zo groot te zijn, ik heb niet veel ervaring.
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
ja, misschien een mooie lens aanschaffen, nu echt niet van toepassing.
een goedkoop digitaal cameraatje, beperking is gewoon dat alles overbelicht is, mits je een enorme sluitertijd gebruikt, maar ook dat het ding 10 seconden voor een foto nodig heeft, dit moet echt minder zijn.
bijna een pré, als het nieuw kan is het ook goed.
Goedkoop, goedkoop, goedkoop en geen voorkeuren... Als het geen echte hobby wordt, zie ik niet in waarom je geen compactcam kunt kopen. En mocht het een hobby worden maar is het dat nog niet, kun je prima met een redelijk goedkope bridge-camera starten. De Canon PowerShot SX 10 IS is dan één van de goedkoopste oplossingen en is prima tweedehands te krijgen. Alle instellingen zijn handmatig te regelen op dat ding, dus wat dat betreft kun je er prima mee uit de voeten. Zeker voor de eerste tijd.
Verwijderd
Als je een beperkt budget hebt dan zou ik zeker even kijken naar de aanbieding in de post boven je. 250 euro voor een nieuwe (met 2 jaar garantie dus) dSLR is echt een koopje. Aangezien er geen slechte dSLRs gemaakt worden, kun je je er ook geen buil aan vallen
Misschien ligt 't aan mij maar juist een bridge zou ik niet zo snel 2e hands kopen. Of heeft iemand daar een goeie checklist voor?
Tsja, ik kan wel een goedkoop cameraatje kopen, maar ik heb er wel echt interesse in, en mooie foto's maken is gewoon erg gaaf
, dan gaat een kleine camera met weinig instelmogelijkheden heel snel een grote belemmering vormen, em maar je kunt gewoon geen high-end camera's en mooie lenzen permitteren op je 15e, dus je moet ergens mee beginnen
Een bridge zou ik sowieso niet kopen tenzij je met een enorm beperkt budget nog wat simpele filmpjes wilt kunnen schieten. Voor de rest zou ik gewoon een DSLR nemen. Als je toch met een groot lomp ding rondloopt, doe het dan goed
Voor 250 euro biedt de Sony inderdaad verreweg de meeste bang for the buck. Wil je persé een Canon, Nikon of ander merk dan is er tweedehands meer dan genoeg te vinden of je spaart 100 euro door en kijkt verder voor een nieuwe 1000D/D3000.
Voor 250 euro biedt de Sony inderdaad verreweg de meeste bang for the buck. Wil je persé een Canon, Nikon of ander merk dan is er tweedehands meer dan genoeg te vinden of je spaart 100 euro door en kijkt verder voor een nieuwe 1000D/D3000.
Natas: ik zou inderdaad naar een tweedehands spiegelreflexje kijken (mits je ook echt iets met fotografie wil doen). Als je een camera wil die mooie fotos maakt zonder dat je je er in verdiept zou ik dan wel weer een moderne compact kopen.
Als je voor de spiegelreflex gaat: een oude D70 + 18-70 lens kost op marktplaats niet al te veel.
Als je voor de spiegelreflex gaat: een oude D70 + 18-70 lens kost op marktplaats niet al te veel.
Dit lijkt me een prima begin, goedkoper ga je ze nieuw niet vinden:natasdiamon schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 20:10:
Tsja, ik kan wel een goedkoop cameraatje kopen, maar ik heb er wel echt interesse in, en mooie foto's maken is gewoon erg gaaf, dan gaat een kleine camera met weinig instelmogelijkheden heel snel een grote belemmering vormen, em maar je kunt gewoon geen high-end camera's en mooie lenzen permitteren op je 15e, dus je moet ergens mee beginnen
ErikCornelissen in "[Fotoapparatuur] Aanbiedingen januari t/..."
Sony A230 met kitlens voor E249....
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Een d70 ziet er wel enorm vet uit, niet al te duur ( ik kan een d70 met een Nikkor 18-70 DX objectief overnemen voor 250 euro) klinkt wel als en GO
Verwijderd
In vergelijking met een A230 zoals ie nu geprijsd is vind ik een D70 voor 250 te duur. De nieuwe 18-55 van Sony is behoorlijk goed. De D70 is wat dat betreft een oude camera zonder enige vorm van garantie.
Aan de andere kant heeft de D70 wel een AF motor ingebouwd, werkt het met CLS (wireless flash), en kan je er Nikon lenzen op schroeven.
Verwijderd
Een A230 heeft ook een motor ingebouwd en je kunt op een Sony Zeiss objectieven zetten 
Serieus, het schermpje van de D70 is waardeloos en de sensor is al heel oud.
Serieus, het schermpje van de D70 is waardeloos en de sensor is al heel oud.
En Zeiss lenzen staan alom bekend een goede budget lijn te hebben? 
800 euro voor de Zeiss 35 F2, of 150 voor de Nikon 35 F/1.8 (dx).
800 euro voor de Zeiss 35 F2, of 150 voor de Nikon 35 F/1.8 (dx).
Is de Sony Alpha 230 een degelijke camera om mee te beginnen? Want ik zit al langere tijd (aantal maanden) mee te lurken en dit lijkt me wel een mooie aanbieding... Wil voornamelijk beginnen met natuurfoto's en binnenfoto's.
Verwijderd
Check for yourselfErikCornelissen schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 08:13:
Is de Sony Alpha 230 een degelijke camera om mee te beginnen? Want ik zit al langere tijd (aantal maanden) mee te lurken en dit lijkt me wel een mooie aanbieding... Wil voornamelijk beginnen met natuurfoto's en binnenfoto's.
Kies de A230 bij "analyze your camera" en klik op "ok".
In het volgende scherm kun je bij compare camera's bijvoorbeeld de Canon Eos1000D en de Nikon D3000 toevoegen. Lijkt me geheel niet slecht toch?
Voor binnenfoto's is de A230 misschien wat minder geschikt. De Sony A230 en Nikon D3000 hebben een (zelfde?) oude sensor die niet uitblinkt is ruisprestaties. Een Canon 1000D zou dat beter doen.ErikCornelissen schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 08:13:
[shameless plug]het grote natuurfotografie topic[/shameless plug]ErikCornelissen schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 08:13:
Verwijderd
Hebbes
D5000+ 35-55 Vr voor 492 en gelijk 35 f/1.8 voor 144 erbij
natuurlijk ook extra accu en tas.
ik dank u allen voor het helpen bij mijn keuze
natuurlijk ook extra accu en tas.
ik dank u allen voor het helpen bij mijn keuze
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2010 11:59 ]
Natuurlijk bepaalt de sensor voor 100% hoe goed de camera isVerwijderd schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 09:51:
[...]
Check for yourself
Kies de A230 bij "analyze your camera" en klik op "ok".
In het volgende scherm kun je bij compare camera's bijvoorbeeld de Canon Eos1000D en de Nikon D3000 toevoegen. Lijkt me geheel niet slecht toch?
Ik zou zeker ook naar een real-life review kijken. Gordon van Cameralabs heeft in mijn ogen toch echt de beste (en met videoreview)
http://www.cameralabs.com/reviews/Sony_Alpha_DSLR_A230/
Wil wel iets meer dan 28mm kb maar als dit nog niet in het budget valt dan word dat een aankoop voor later.Verwijderd schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 17:26:
[...]
Wil je een standaard objectief met normale groothoek (28mm kb)? Of wil je naast een standaard objectief ook nog een ultra groothoek?
1337
Verwijderd
Hmm, ik ben niet zo enthousiast over die review. Ik zit bijna alleen naar JPEG output te kijken waarbij er verschil lijkt te zitten in de donkere/lichte partijen en de witbalans is verschillend. Daarnaast is het allemaal postzegelformaat.citruspers schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 12:02:
Gordon van Cameralabs heeft in mijn ogen toch echt de beste (en met videoreview)
http://www.cameralabs.com/reviews/Sony_Alpha_DSLR_A230/
De high ISO review vind ik wel duidelijk. ISO800 en hoger zijn in het voordeel van de Canon; meer ruis, maar duidelijk meer detail.
Verder gaat ie aardig door over drie specs, namelijk live view (of niet), 9 punts AF vs 11 punts AF en een video functie. Prima, maar dat weet je voordat je de camera koopt. De A230 krijgt een score van 81% en is momenteel 100 euro goedkoper dan de concurrent. Imo is de conclusie dus dat je met een zeer beperkt budget momenteel heel veel camera koopt. Dat -met name- een 1000D een betere keuze is; dat mag ook wel voor dat geld
Edit: toeval
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 26-03-2010 13:13 ]
Bij reviews is het vaak lastig dat deze rond de release worden geschreven en er veel met de prijs rekening wordt gehouden. Sommige camera's dalen echter vrij sneller in prijs dan anderen. Voor $550/€500 was de A230 ook niet m'n eerste keuze geweest, maar voor €250 is het een nobrainer als je niet meer te besteden hebt.
Reviews van de D5000 waren ook niet overweldigend positief aangezien deze toen pakweg 700 euro kostte en de camera dat simpelweg niet waard is. Toen de overgebleven D60's verkocht waren daalde hij echter gelijk naar dat prijsniveau.
Als beginner maken al die extra AF punten etc volgens mij absoluut geen drol uit. Ik had m'n handen de eerste maanden al vol aan om de feeling krijgen voor de juiste sluitertijd/diafragma/iso/flits combinatie op manual (kan er overigens ook aan liggen dat ik zo eigenwijs ben om niet in te lezen en zelf het wiel wil uitvinden
).
Reviews van de D5000 waren ook niet overweldigend positief aangezien deze toen pakweg 700 euro kostte en de camera dat simpelweg niet waard is. Toen de overgebleven D60's verkocht waren daalde hij echter gelijk naar dat prijsniveau.
Als beginner maken al die extra AF punten etc volgens mij absoluut geen drol uit. Ik had m'n handen de eerste maanden al vol aan om de feeling krijgen voor de juiste sluitertijd/diafragma/iso/flits combinatie op manual (kan er overigens ook aan liggen dat ik zo eigenwijs ben om niet in te lezen en zelf het wiel wil uitvinden
Hmm.. weet ik niet. Als beginner met een D50 begon ik me als eerste te ergeren aan het ontbreken van een metering knop. Beperkte AF systeem kwam daarna en CLS commander kwam 2 weken nadat ik een sb-600 kocht.
Verwijderd
D50:

vs A230 (is toch hetzelfde als de A200?):

Kortom, bij Sony is er wel wat langer over nagedacht hoor! /me rent

vs A230 (is toch hetzelfde als de A200?):

Kortom, bij Sony is er wel wat langer over nagedacht hoor! /me rent
En toch een serieus antwoord.
De MF waarschuwing doet sony beter, de aspect ratio, steady shot en camera shake warnings vind ik tamelijk overbodig. Ik vraag me af welke stijl van AF punt weergave beter werkt. In mijn ogen nutteloze zaken terzijde is het een mooie schone interface.
De MF waarschuwing doet sony beter, de aspect ratio, steady shot en camera shake warnings vind ik tamelijk overbodig. Ik vraag me af welke stijl van AF punt weergave beter werkt. In mijn ogen nutteloze zaken terzijde is het een mooie schone interface.
De vierkantjes weergave geeft duidelijker aan waar het af punt zich bevind (formaat klopt beter), de lijntjes weergave geeft heel duidelijk informatie over de orrientatie van de sensor, dus over de as waar op deze contrast verschillen kan meten.
Shake weergave is idd redelijk overbodig. In nood gevallen (voor extreem lange sluitertijden uit de vrije hand) concentreren op het creeren van een zoveel mogenlijk gesloten kinematische keten en controleren van ademhaling is veel nuttiger.
Shake weergave is idd redelijk overbodig. In nood gevallen (voor extreem lange sluitertijden uit de vrije hand) concentreren op het creeren van een zoveel mogenlijk gesloten kinematische keten en controleren van ademhaling is veel nuttiger.
Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320
Ik heb een tijdje geleden wat research gedaan naar AF punten en:
Een AF punt is altijd een streep, tenzij het een crosstype is, dan is het een plus. Daarnaast zijn AF sensors vaak groter dan de punten die ze aangezen (!)
Beide systemen hebben dus hun voordeel. Misschien een hybride versie, met streepjes BINNEN de vierkantjes?
Een AF punt is altijd een streep, tenzij het een crosstype is, dan is het een plus. Daarnaast zijn AF sensors vaak groter dan de punten die ze aangezen (!)
Beide systemen hebben dus hun voordeel. Misschien een hybride versie, met streepjes BINNEN de vierkantjes?
De rechte hoeken in de zoeker zijn erg handig om je horizon recht te houden. De "Shake-warning" is ook wel handig vind ik. Het handje knippert namelijk als je SSS uit hebt staan. De staafjes ernaast geven aan hoe erg je beweegt. Best grappig voor trainingsdoeleinden
De 16:9 helemaal rechts kan ook als een waarschuwing gelden. Maar ik schiet toch nooit op 16:9...
De 16:9 helemaal rechts kan ook als een waarschuwing gelden. Maar ik schiet toch nooit op 16:9...
Horizon recht houden gaat ook prima met de blokjes. Pak de twee buitenste blokjes en dan de bovenkant of onderkant nemen. Je kan bij de meeste Nikons ook lijnen in de zoeker fixen (vooral voor rule of the thirds geloof ik), geen idee of het bij de D50 ook kon.
16:9 zou wel handig zijn voor het filmen op een Nikon trouwens bij Liveview. Nu zie je pas precies wat hij gaat filmen zodra je begint op te nemen.
16:9 zou wel handig zijn voor het filmen op een Nikon trouwens bij Liveview. Nu zie je pas precies wat hij gaat filmen zodra je begint op te nemen.
Nee, de D50 was een instapper, die had dat niet. Op de d300 zit het wel en dat vind ik, onverwachts, toch best fijn.BarôZZa schreef op vrijdag 26 maart 2010 @ 20:39:
Horizon recht houden gaat ook prima met de blokjes. Pak de twee buitenste blokjes en dan de bovenkant of onderkant nemen. Je kan bij de meeste Nikons ook lijnen in de zoeker fixen (vooral voor rule of the thirds geloof ik), geen idee of het bij de D50 ook kon.
De D90 en D300 kunnen dat inderdaad, en de D5000 denk ik ook wel. Helaas zijn het 4 blokken horizontaal, dus de rule of thirds gaat niet op...
De AF-punten van de 11-punts autofocus van die cam's liggen echter wel op de derden.
Zie het 500D-topic, daar staat een mooie vergelijking bovenaan.
Mede dankzij intensieve research in dit topic uiteindelijk gekozen voor de D5000. En ik moet zeggen, wat een verschil met een compact zeg. De snelheid van scherpstellen: WOW. En binnen foto's maken met ISO 1600, die dan nog gewoon het aanzien waard zijn. Daar hoefde ik met mijn compact niet aan te denken.
[ Voor 49% gewijzigd door kadoendra op 27-03-2010 10:31 . Reden: vraag verwijderd en gesteld in d5000 topic ]
Er is een D5000 topic.
Ik kan me niet voorstellen wat dit moet doen, hoor 't ook voor het eerst.
Ik kan me niet voorstellen wat dit moet doen, hoor 't ook voor het eerst.
Zal niet zozeer alleen met de D5000 te maken hebben, maar meer met de VR lenzen. Maar zal de vraag ook eens droppen in het D5000 topic. (vraag inmiddels verplaatst naar D5000 topic)
@Wijnands: Jij hebt vast ook VR lenzen en uit je reactie maak ik op dat jij dit nooit doet?
@Wijnands: Jij hebt vast ook VR lenzen en uit je reactie maak ik op dat jij dit nooit doet?
[ Voor 9% gewijzigd door kadoendra op 27-03-2010 10:31 ]
Nee. Ik heb dit ook nog nooit ergens gelezen.
't Is niet zozeer dat het schuifje van de VR niet op "VR aan" mag staan, dat betekent immers niet dat de VR ook daadwerkelijk aanstaat. Pas als jij de shutterknop half indrukt wordt VR geactiveerd en dan moet je de camera niet uitschakelen, volgens de handleiding.
Maar goed, de snelheid van het scherpstellen ligt niet aan de camera. De D5000 heeft geen AF-motortje en dus wordt de snelheid bepaald door de lens.
Maar goed, de snelheid van het scherpstellen ligt niet aan de camera. De D5000 heeft geen AF-motortje en dus wordt de snelheid bepaald door de lens.
Verhelderend. Thanks. Ik vraag me af hoeveel mensen er daadwerkelijk van plan zijn om een camera uit te schakelen of van lens te wisselen als ze de shutter half ingedrukt hebben.Krylinck schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 11:53:
't Is niet zozeer dat het schuifje van de VR niet op "VR aan" mag staan, dat betekent immers niet dat de VR ook daadwerkelijk aanstaat. Pas als jij de shutterknop half indrukt wordt VR geactiveerd en dan moet je de camera niet uitschakelen, volgens de handleiding.

Ongeveer net zo veel als er hun kat in de magnetron stoppen....kadoendra schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 11:59:
[...]
Verhelderend. Thanks. Ik vraag me af hoeveel mensen er daadwerkelijk van plan zijn om een camera uit te schakelen of van lens te wisselen als ze de shutter half ingedrukt hebben.
Verwijderd
Handig dit 
€ 300,- a € 400,-
Het is voornamelijk voor mijn vriendin, zij werkt in de reisbranche en is regelmatig op pad.
Volgende maand gaat ze bijvoorbeeld naar Nepal.
In september gaan we ook een 3,5 week rondreis maken door de VS (Westkust). Uiteraard gaan we naar veel parken.
Ik vraag me sowieso af of het wat voor ons is. We willen gewoon mooie foto's en volgens mij krijg mooiere foto's met een dSLR. Dat is eigenlijk de enige reden
De focus ligt nu op de rondreis door de VS.
Verder moet het overal inzetbaar zijn, van Noorwegen tot Zuid-Afrika en van een natuur foto tot een foto van de familie.
Het is wel belangrijk dat het een beetje compact is. We gaan natuurlijk niet uit van een broekzak formaat, maar het moet wel een beetje makkelijk mee te nemen zijn. Liever geen aparte rugzak oid.
Nee.
Nee.
Nee, dat hoeft niet.
Advies.
Niet echt serieus. We willen gewoon mooie foto's.
Mogelijk, maar is nu nog niet de bedoeling.
Compact camera's. Redelijke foto's en makkelijk om bij je te hebben.
Maar zonde als je echt mooie foto's wilt hebben.
Liever niet.
Eigen toevoeging
We zijn niks bijzonders van plan.
Misschien is een goede compacte camera beter voor ons, ik heb geen idee.
Het doel is voornamelijk om mooie foto's te maken op bijzondere locaties.
We staan daar nu met onze compacte camera van €150,- en dat vinden we een beetje zonde en jammer.
Maar ze gaat bv. ook veel lopen door de bergen en de natuur (dit kan een besneeuwde berg zijn tot een bloedhete jungle), dan zit je niet echt te wachten op nog een tas extra met allerlei lenzen ed.
Graag jullie mening/advies
€ 300,- a € 400,-
Het is voornamelijk voor mijn vriendin, zij werkt in de reisbranche en is regelmatig op pad.
Volgende maand gaat ze bijvoorbeeld naar Nepal.
In september gaan we ook een 3,5 week rondreis maken door de VS (Westkust). Uiteraard gaan we naar veel parken.
Ik vraag me sowieso af of het wat voor ons is. We willen gewoon mooie foto's en volgens mij krijg mooiere foto's met een dSLR. Dat is eigenlijk de enige reden
De focus ligt nu op de rondreis door de VS.
Verder moet het overal inzetbaar zijn, van Noorwegen tot Zuid-Afrika en van een natuur foto tot een foto van de familie.
Het is wel belangrijk dat het een beetje compact is. We gaan natuurlijk niet uit van een broekzak formaat, maar het moet wel een beetje makkelijk mee te nemen zijn. Liever geen aparte rugzak oid.
Nee.
Nee.
Nee, dat hoeft niet.
Advies.
Niet echt serieus. We willen gewoon mooie foto's.
Mogelijk, maar is nu nog niet de bedoeling.
Compact camera's. Redelijke foto's en makkelijk om bij je te hebben.
Maar zonde als je echt mooie foto's wilt hebben.
Liever niet.
Eigen toevoeging
We zijn niks bijzonders van plan.
Misschien is een goede compacte camera beter voor ons, ik heb geen idee.
Het doel is voornamelijk om mooie foto's te maken op bijzondere locaties.
We staan daar nu met onze compacte camera van €150,- en dat vinden we een beetje zonde en jammer.
Maar ze gaat bv. ook veel lopen door de bergen en de natuur (dit kan een besneeuwde berg zijn tot een bloedhete jungle), dan zit je niet echt te wachten op nog een tas extra met allerlei lenzen ed.
Graag jullie mening/advies
Ik heb het al vaker gezegd, maar een spiegelreflex maakt geen mooiere foto's, maar het potentieel verhoogt wel. Als ik een dure piano kan ik nog steeds niet pianospelen. 
Als je puur mooie foto's wil zou ik gewoon naar een Canon S90 kijken. Deze heeft een erg goeie sensor, is lekker compact, en heeft goede auto-standen.
Als je puur mooie foto's wil zou ik gewoon naar een Canon S90 kijken. Deze heeft een erg goeie sensor, is lekker compact, en heeft goede auto-standen.
Hoe zit het eigenlijk met de garantie als je een camera in het buitenland koopt?
Ik zag dat Nikon een wereldwijde garantie heeft maar hoe zit dit met de anderen? Kon er niet veel over vinden helaas.
Ik zag dat Nikon een wereldwijde garantie heeft maar hoe zit dit met de anderen? Kon er niet veel over vinden helaas.
heeft iemand een suggestie voor een camera (paraat?) tas waar ik een nikon d90 + 18-105mm + 35 mm dx + filters + batterij in kwijt kan? Liefst zo klein mogelijk.Niet te klein uiteraard, ik heb vandaag weer een tas terug moeten brengen.
U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)
Ik zou in dit topic kijken.justice strike schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 15:12:
heeft iemand een suggestie voor een camera (paraat?) tas waar ik een nikon d90 + 18-105mm + 35 mm dx + filters + batterij in kwijt kan? Liefst zo klein mogelijk.Niet te klein uiteraard, ik heb vandaag weer een tas terug moeten brengen.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Verwijderd
Ok, duidelijk.citruspers schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 14:47:
Ik heb het al vaker gezegd, maar een spiegelreflex maakt geen mooiere foto's, maar het potentieel verhoogt wel. Als ik een dure piano kan ik nog steeds niet pianospelen.
Stel ik laat alles op auto staan (niet boos worden..) en we vergelijken de Sony A230 met de Canon S90.
Zou je dan ook de S90 aanraden?
Een spiegelreflex maakt toch wel mooiere foto's net zoals dat een dure piano toch betere sound geeft als een keyboard?
en om weer een beetje ontopic te blijven, is een d70 met een 18-55 lens voor 220 euro een leuke keuze? 2dehands 7500 foto's.
en om weer een beetje ontopic te blijven, is een d70 met een 18-55 lens voor 220 euro een leuke keuze? 2dehands 7500 foto's.
Beetje appels met peren vergelijken denk ik, maar dan zou ik zonder te twijfelen voor de sony gaan. De kitlens is ook compact en je kunt er veel kanten mee uit. Zeker voor het geld, gewoon doen!Verwijderd schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 15:25:
[...]
Ok, duidelijk.
Stel ik laat alles op auto staan (niet boos worden..) en we vergelijken de Sony A230 met de Canon S90.
Zou je dan ook de S90 aanraden?
Een DSLR schiet ook in auto in 99% van de gevallen een beter plaatje dan een compact.
In mijn ogen heeft de Sony alleen een voordeel zodra je de ISO (versterking) gaat opschroeven, dus wanneer er weinig licht is. Als jij overdag een foto neemt met de Sony of de canon zal er waarschijnlijk geen merkbaar verschil zijn.
Maar, inderdaad, op auto zal een DSLR ook met minder licht goeie foto's maken. Ik zou wel auto vervangen door P, dit is hetzelfde als auto, maar dan zonder de flitser die automatisch omhoog klapt
Maar, inderdaad, op auto zal een DSLR ook met minder licht goeie foto's maken. Ik zou wel auto vervangen door P, dit is hetzelfde als auto, maar dan zonder de flitser die automatisch omhoog klapt
Nikon heeft wereldwijde garantie maar lang niet alles wordt daarmee verkocht. Meeste spul heeft amerikaanse, europese of aziatische garantie.Mr_gadget schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 14:56:
Hoe zit het eigenlijk met de garantie als je een camera in het buitenland koopt?
Ik vind dat erg aan de prijs/.natasdiamon schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 15:44:
Een spiegelreflex maakt toch wel mooiere foto's net zoals dat een dure piano toch betere sound geeft als een keyboard?
[ Voor 30% gewijzigd door Wijnands op 27-03-2010 18:31 ]
Ik wil jullie allemaal nog even bedanken, ik heb afgelopen vrijdag een Canon 500D met 18-55IS + 55-250IS aangeschaft. De Nikon is het toch niet geworden omdat ik ze niet lekker vind vasthouden en ze zijn mij iets te zwaar.
Nu de handleiding nog even doorlezen en een hoop oefenen. Als ik wat fatsoenlijks heb gefotografeerd dan zal ik de foto natuurlijk op het forum posten
Nu de handleiding nog even doorlezen en een hoop oefenen. Als ik wat fatsoenlijks heb gefotografeerd dan zal ik de foto natuurlijk op het forum posten
Klinkt alsof je voor jou de beste keuze hebt gemaakt. Succes en veel plezier!
Ik dacht echt dat ik een mazzeltje hadquote: wijnandsIk vind dat erg aan de prijs/.
Ik heb mn budget niet helemaal vaststaan, maar 250-300 is toch wel een beetje mijn maximum, in de verre toekomst wil ik er wel wat meer mee doen, maar dan koop ik wel een betere, puur als instapmodelletje, om te probereren, en als het niks is weer verkopen
Verwijderd
Ik heb voor mijn vrijwel nieuwe D70 en 18-70 lens en toebehoren €150 betaalt. Dat is pas een mazzeltje hebbennatasdiamon schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 21:50:
[...]
Ik dacht echt dat ik een mazzeltje haden dat die camera's veel duurder waren, heb jij dan nog een marktplaats/ V&A tip?
Ik heb mn budget niet helemaal vaststaan, maar 250-300 is toch wel een beetje mijn maximum, in de verre toekomst wil ik er wel wat meer mee doen, maar dan koop ik wel een betere, puur als instapmodelletje, om te probereren, en als het niks is weer verkopen
Punt is met MP, veel mensen willen niet accepteren dat je voor 250-350 euro een nieuwe camera hebt. Die redeneren van "ik heb er 5 jaar geleden zoveel voor betaald dus wil ik er nu nog 20% voor terug". Dat is, zeker met oudjes als de d70, niet reeel.
Dus, kwestie van wat zorgvuldig bieden. Ik zie body's van 110-150 euro. Een 18-55 is niet zo veel waard.
Dus, kwestie van wat zorgvuldig bieden. Ik zie body's van 110-150 euro. Een 18-55 is niet zo veel waard.
Mooie cameraatje he? Ik heb 'm nu ook een paar weken en ben supertevreden.D.leeuwen schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 19:50:
Ik wil jullie allemaal nog even bedanken, ik heb afgelopen vrijdag een Canon 500D met 18-55IS + 55-250IS aangeschaft. De Nikon is het toch niet geworden omdat ik ze niet lekker vind vasthouden en ze zijn mij iets te zwaar.
Het is mijn eerste SLR en ik heb al veel geleerd (mede dankzij het boek "Canon 500D for Dummies" :-) ).
In april ga ik een basisfotocursus doen (bij fotomeijer.nl, bekend bij iemand?).
1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.
Naar aanleiding van de vele vragen van anderen en een enkele van mijzelf in dit topic, de stoute schoenen 'eindelijk' aangetrokken en de D5000 gekocht, met de 18-55 VR kit erbij. Ik twijfelde lange tijd of ik wel toe was aan een dSLR en ik had me zelfs voorgenomen om mijn oude camera (een powershot S5) nog maar even niet te verkopen, mocht het allemaal toch niets voor mij zijn.
Maar gisteren dus de D5000 aangeschaft en na een uurtje of anderhalf geduld oefenen (de batterij moest even opgeladen worden) de eerste foto's gemaakt. Wat een instant-delight. Nog geen seconde gekeken naar instellingen, gebruiksaanwijzing of wat dan ook, maar direct een superresultaat. Veel scherper, veel minder ruis, veel kleurechter en en en... allemaal een geweldige verbetering.
Mocht je nu dus zelf twijfelen of je toe bent aan de stap: bij twijfel altijd doen. Ze zeggen wel eens: de kwaliteit van de foto is afhankelijk van de fotograaf en niet van de camera. Daar ben ik het nog steeds mee eens, maar een dSLR helpt je wel je kwaliteit te verbeteren, wat een genot.
Aan allen: bedankt voor jullie ervaringen en advies ^O^
Maar gisteren dus de D5000 aangeschaft en na een uurtje of anderhalf geduld oefenen (de batterij moest even opgeladen worden) de eerste foto's gemaakt. Wat een instant-delight. Nog geen seconde gekeken naar instellingen, gebruiksaanwijzing of wat dan ook, maar direct een superresultaat. Veel scherper, veel minder ruis, veel kleurechter en en en... allemaal een geweldige verbetering.
Mocht je nu dus zelf twijfelen of je toe bent aan de stap: bij twijfel altijd doen. Ze zeggen wel eens: de kwaliteit van de foto is afhankelijk van de fotograaf en niet van de camera. Daar ben ik het nog steeds mee eens, maar een dSLR helpt je wel je kwaliteit te verbeteren, wat een genot.
Aan allen: bedankt voor jullie ervaringen en advies ^O^
300 - 400 euro
Heb momenteel een bridge camera maar wil een stapje verder gaan.
Vakantie, natuur- en dierenfotografie en productfoto's in mijn kleine fotostudio.
Neen.
Canon 450D of Canon 1000D. Of als het kan een goede (goedkopere) camera.
Eerst beginnen met kit, daarna pas lenzen/flitser/filter.
Advies.
Redelijk serieus. Maak dagelijks foto's, maar wel gewoon op hobby niveau.
Ja.
Bridge camera Fuji Finepix S9600 (geen beeldstabilisator)
Compactcamera Canon Powershot (krijg 'blauwe' foto's wegens het witbalans die ik dus niet kan instellen en het is ook al een oude camera dus krijgt al kleine kuurtjes, zoals langzaam opstarten etc.)
Body nee, lenzen ja.
300 - 400 euro
Heb momenteel een bridge camera maar wil een stapje verder gaan.
Vakantie, natuur- en dierenfotografie en productfoto's in mijn kleine fotostudio.
Neen.
Canon 450D of Canon 1000D. Of als het kan een goede (goedkopere) camera.
Eerst beginnen met kit, daarna pas lenzen/flitser/filter.
Advies.
Redelijk serieus. Maak dagelijks foto's, maar wel gewoon op hobby niveau.
Ja.
Bridge camera Fuji Finepix S9600 (geen beeldstabilisator)
Compactcamera Canon Powershot (krijg 'blauwe' foto's wegens het witbalans die ik dus niet kan instellen en het is ook al een oude camera dus krijgt al kleine kuurtjes, zoals langzaam opstarten etc.)
Body nee, lenzen ja.
Ik zou zoeken naar een 1000D met 18-55IS gaan (450D is immers al boven budget 450d. Let wel goed op dat je voor de 18-55 met IS gaat, die is immers een heel stuk beter dan de variant zonder IS. Hij is veel scherper, betere kleuren, contrast...
Als je eventueel overweegt om toch ook een tweedehands body te nemen, dan is een 450D een zeer goede keus. Die is een stukje beter dan 450D, zoek maar eens in dit topic voor de verschillen tussen beide camera's
dat is hier al meermaals aan bod gekomen 
Ik zou je aanraden om deze 2dehands aan te kopen: 450d+18-55IS. Als je goed test bij het afhalen of alles wel werkt, denk ik niet dat er een probleem kan zijn
Als je eventueel overweegt om toch ook een tweedehands body te nemen, dan is een 450D een zeer goede keus. Die is een stukje beter dan 450D, zoek maar eens in dit topic voor de verschillen tussen beide camera's
Ik zou je aanraden om deze 2dehands aan te kopen: 450d+18-55IS. Als je goed test bij het afhalen of alles wel werkt, denk ik niet dat er een probleem kan zijn
[ Voor 18% gewijzigd door LaurentS op 28-03-2010 19:26 ]
Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com
Nee een speigelreflex heeft een betere beeld kwaliteit maar maakt geen mooiere foto'snatasdiamon schreef op zaterdag 27 maart 2010 @ 15:44:
Als je mij achter de mooiste/beste piano die er is zet kan dat ding nog zo'n ongelofelijk mooie sound produceren maar geheid dat je een bak herrie gaat horen
Bedankt voor je reactie. Zal nog eens goed gaan kijken tussen de verschillen. Ik wil eigenlijk een 450D wegens het feit dat ik toch wel enkele jaren van die camera gebruik wil gaan maken en dan denk ik dat een 450D beter is dan een 1000D. Alleen die prijs van die laatste ligt mij eigenlijk beter. Moeilijk om even een definitieve keuze te maken....freddyronny schreef op zondag 28 maart 2010 @ 18:57:
Ik zou zoeken naar een 1000D met 18-55IS gaan (450D is immers al boven budget 450d. Let wel goed op dat je voor de 18-55 met IS gaat, die is immers een heel stuk beter dan de variant zonder IS. Hij is veel scherper, betere kleuren, contrast...
Als je eventueel overweegt om toch ook een tweedehands body te nemen, dan is een 450D een zeer goede keus. Die is een stukje beter dan 450D, zoek maar eens in dit topic voor de verschillen tussen beide camera'sdat is hier al meermaals aan bod gekomen
Ik denk idd dat een 450D meer 'futureproof' is dan de 1000D, je zal er minder snel op uitgekeken zijn omdat die net iets meer kan dan de 1000D. Ik zou hem gewoon tweedehands kopen (zie link naar de v&a aangeboden door deorgere die overigens een erg goede kritiek heeft hier op tweakers, +101). Ik ben nog tevreden over mijn 450D die ik ondertussen 7 maanden heb en waar ik al 9200 foto's mee heb genomen. Zowel de 1000D als de 450D zijn erg adequate camera's die al een hele opluchting zijn tegenover een compact (in mijn ogen). Dus ik zou zeggen, ga eens naar een winkel, hou ze beiden eens vast en vergelijk ook eens met andere merken zoals de Nikon D5000, deze is ook heel goed en kost ongeveer evenveel als de 450D. Daarenboven kan de D5000 ook video opnemen. Een waardige tegenstander duscolorito schreef op zondag 28 maart 2010 @ 20:06:
[...]
Bedankt voor je reactie. Zal nog eens goed gaan kijken tussen de verschillen. Ik wil eigenlijk een 450D wegens het feit dat ik toch wel enkele jaren van die camera gebruik wil gaan maken en dan denk ik dat een 450D beter is dan een 1000D. Alleen die prijs van die laatste ligt mij eigenlijk beter. Moeilijk om even een definitieve keuze te maken....
Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com
Verwijderd
€ 300,- a € 400,-
We hebben een oude compactcamera, die aan vervanging toe is.
Ik zou graag een dslr willen omdat ik veel mogelijkheden wil, en betere beeldkwaliteit.
Gewone vakantiefotos e.d. maar ook om te expirimenteren met bijv. HDR foto's of macro foto's.
Dus ook een goede auto modes zou wel handig zijn.
Nee.
Ik heb naar drie camera's gekeken, namelijk de nikon D3000, Canon EOS 1000D, Canon EOS 450D.
De 450D is gezien de prijs niet direct de eerste keus.
Ik heb trouwens ook nog gekeken naar een Samsung WB5000, dan wel geen dslr, maar het lijkt me wel een goede camera met veel mogelijkheden. zou zoiets een goede optie zijn?????
Het liefst een kit met body en lens.
Advies.
Niet te serieus. gewoon voor normaal gebruik en daarnaast om wat mee te expirementeren.
nee waarschijnlijk niet.
Kodak Kodak Easyshare DX7630.
slechts 6,1 mp. oude camera.
liever niet
€ 300,- a € 400,-
We hebben een oude compactcamera, die aan vervanging toe is.
Ik zou graag een dslr willen omdat ik veel mogelijkheden wil, en betere beeldkwaliteit.
Gewone vakantiefotos e.d. maar ook om te expirimenteren met bijv. HDR foto's of macro foto's.
Dus ook een goede auto modes zou wel handig zijn.
Nee.
Ik heb naar drie camera's gekeken, namelijk de nikon D3000, Canon EOS 1000D, Canon EOS 450D.
De 450D is gezien de prijs niet direct de eerste keus.
Ik heb trouwens ook nog gekeken naar een Samsung WB5000, dan wel geen dslr, maar het lijkt me wel een goede camera met veel mogelijkheden. zou zoiets een goede optie zijn?????
Het liefst een kit met body en lens.
Advies.
Niet te serieus. gewoon voor normaal gebruik en daarnaast om wat mee te expirementeren.
nee waarschijnlijk niet.
Kodak Kodak Easyshare DX7630.
slechts 6,1 mp. oude camera.
liever niet
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-03-2010 21:51 ]
Als ik hem ga kopen, koop ik hem toch het liefst nieuw. dan is het maar wat meer dan dat ik eerst voor ogen had. Nikon vind ik zelf niet zo lekker in de hand liggen dus ik ga dan toch liever voor de canon.freddyronny schreef op zondag 28 maart 2010 @ 20:31:
[...]
Ik denk idd dat een 450D meer 'futureproof' is dan de 1000D, je zal er minder snel op uitgekeken zijn omdat die net iets meer kan dan de 1000D. Ik zou hem gewoon tweedehands kopen (zie link naar de v&a aangeboden door deorgere die overigens een erg goede kritiek heeft hier op tweakers, +101). Ik ben nog tevreden over mijn 450D die ik ondertussen 7 maanden heb en waar ik al 9200 foto's mee heb genomen. Zowel de 1000D als de 450D zijn erg adequate camera's die al een hele opluchting zijn tegenover een compact (in mijn ogen). Dus ik zou zeggen, ga eens naar een winkel, hou ze beiden eens vast en vergelijk ook eens met andere merken zoals de Nikon D5000, deze is ook heel goed en kost ongeveer evenveel als de 450D. Daarenboven kan de D5000 ook video opnemen. Een waardige tegenstander dus
Als ik hem overigens koop, ik ga over 3 weken op vakantie naar Engeland. Een tas heb ik al, maar wat heb ik dan nog meer nodig om hem gelijk te kunnen gebruiken? Geheugenkaart is natuurlijk duidelijk. Is het verstandig dat ik ook al filters heb (polarisatie) of kan dat wachten? Een andere lens wacht ik iig wel mee, want anders wordt het een beetje te duur.
Niks, je kan hem gewoon gebruiken. Filters heb ik zelf ook niet.
700-900 euro
heb al een D60 maar die wil ik kwijt.
portretfotografie (eigen studiootje en buiten) en sportfotografie. dus wel redelijk wat BPS.
ja nikon
300D, veel bps en veel scherpstelpunten
eventueel flitser, lenzen heb ik eerst al
Goedkeuring, of eventuele soortgelijke ideeen
Duidelijk hobby, met zo nu en dan shoots thuis en op locatie. soms sportfotografie.
Ja, nog een 70-200mm 2.8 lens
Nikon D60 dus, heeft maar 3 scherpstelpunten wat erg vervelend is. dus wil meer! verder werkt die prima.
ja zeker wel
700-900 euro
heb al een D60 maar die wil ik kwijt.
portretfotografie (eigen studiootje en buiten) en sportfotografie. dus wel redelijk wat BPS.
ja nikon
300D, veel bps en veel scherpstelpunten
eventueel flitser, lenzen heb ik eerst al
Goedkeuring, of eventuele soortgelijke ideeen
Duidelijk hobby, met zo nu en dan shoots thuis en op locatie. soms sportfotografie.
Ja, nog een 70-200mm 2.8 lens
Nikon D60 dus, heeft maar 3 scherpstelpunten wat erg vervelend is. dus wil meer! verder werkt die prima.
ja zeker wel
Dit topic is gesloten.