[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 57 ... 77 Laatste
Acties:
  • 372.603 views

Onderwerpen

Alle 126 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:30

Fiber

Beaches are for storming.

Wijnands schreef op maandag 22 maart 2010 @ 13:09:
.....
Denk dat die minolta kit wel 's heel interessant kan zijn.
......
Inderdaad, leuke set.... Volgens mij moet je in deze situatie gewoon zien dat je zoveel mogelijk camera voor je 200 Euro krijgt als mogelijk. Daar heb je dan deze vakantie stage plezier van en je kunt het daarna ook nog best wel een jaar of meer gebruiken. Als je dan echt wat anders wil verkoop je de hele handel weer voor 100 Euro en heb je een hoop lol gehad voor 100 Euro! :) Met eventuele upgrade mogelijkheden zou ik geen rekening houden in dit geval.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nee, da's op een dergelijk budget nauwelijks realistisch. Als je toevallig tegen iets aanloopt met een aantrekelijk upgrade pad is dat mooi meegenomen maar de meeste "Bang for buck" lijkt me hier toch prioriteit.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannenkoek
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-09 11:07
hartstikke bedankt voor al jullie tips. Ik zag echt even door de bomen het bos niet meer maar heb nu weer wat handige tips (en advertenties, super voor de moeite mig29!) waar ik zeker mee verder kan.

Ik denk dat die minolta (http://link.marktplaats.nl/332006295) zeker een interessante optie is en ga morgen even contact opnemen voor een bezichtiging/afhaaldatum.

Laat het jullie wel horen!

Nogmaals bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Graag gedaan. Laat inderdaad nog even horen wat het is geworden.

Tip 1: neem je laptop mee en schiet even een foto van een egaal vlak en bekijk deze op je laptop om te zien of er geen rare hotpixels inzitten.
Tip 2: doe -een voor een- beide objectieven op de camera, zet de camera op de A stand en kies diafragma f/16. Houd het oculair van de camera voor je oog en druk op de scherptediepte controle toets (of neem een foto). De zoeker moet nu donkerder worden. Je controleert daarmee of het diafragma nog goed is.
Tip 3: koop een boek als deze en lees die voordat je op reis gaat!
Tip 4: koop een draadontspanner via dealextreme.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als aanvulling op bovenstaande

Wat ik doe bij nikon lenzen.
  • Bekijk de buitenkant goed. Slijtage mag maar het moet niet extreem zijn. Heel weinig slijtage op een stuk en veel op een ander stuk maakt me achterdochtig.
  • Kijk goed naar de lens mount, het stuk wat op de camera gaat, ook hier, wat slijtage mag, prut, olie of extreme slijtage word ik achterdochtig.
  • Hou de lens tegen het licht en/of schijn er met een lampje door. Stofdeeltjes zijn niet erg tenzij het er absurd veel zijn. Een spinneweb achtig patroon of iets wat op kalkaanslag lijkt in de lens kan heel goed schimmel zijn. Een lens met schimmel wil je niet.
  • Als de lens een hendeltje heeft om het diafragma te sluiten gebruik dat dan, kijk of de boel ook vlot openspringt en hoe de diafragma bladen eruit zien, olie op de bladen is niet goed. Heeft de lens geen mogelijkheid om het diafragma met de hand te sluiten gebruik dan de DoF preview knop.
  • Controleer de werking, scherpstellen en zoomen moet soepel genoeg lopen. Als zoomen wat stug gaat moet dat wel overal even stug gaat. Als je echt kracht moet zetten om te zoomen heb je een probleem lens.
Wat de body betreft:
  • Kijk ook hier goed naar het uiterlijk, wat krasjes en slijtplekken mag, deuken of andere zaken die op een val wijzen maken me achterdochtig
  • Kijk in de lensmount naar de spiegel en het matglas. Extreem veel vuil is een waarschuwingsteken, krassen ook.
  • Check of alles doet wat het moet doen, neem inderdaad een foto om te kijken of je hot pixels hebt. Check of de AF het doet.
  • Als het om een body met ingebouwde flitser gaat moet 'ie in full auto (groen) stand automatisch open gaan en af gaan.
In het algemeen:
  • Boekjes aanwezig en een aankoopbon op naam van de verkoper zijn een goed teken
  • Praat met de verkoper waarom de camera/lens weg gaat, is dit om een upgrade of omdat de verkoper het ding te weinig gebruikte?
  • vraag of de camera/lens ooit ter reparatie is weggeweest, zoja wanneer en waarvoor?
  • Luister naar je onderbuik gevoel, als er iets niet lijkt te kloppen loop dan weg met je geld in je zak. Dat geld zeker ook als je ergens aan komt rijden en geen goed gevoel hebt bij de afgesproken plek

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1. Wat is je beschikbare budget?
Meteen het struikelpunt denk ik, een maximum van 200 euro momenteel, dit kan nog wel wat opgeschroefd worden
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Omdat ik nu na een aantal crappy compactcamera's wel eens het echte werk wil hebben
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben) Ik wil eigenlijk alles gaan fotograferen wat er maar te fotograferen valt! Ben van plan hem deze zomer mee te nemen naar een aantal festivals en daar een aantal goede foto's te gaan maken
4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken? Nee
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt? Nee
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen? Nee
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders) Advies
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken? Redelijk veel, ik wil ermee iedere week naar het lokale poppodium gaan om te fotograferen, en daarnaast nog wat shoots doen voor bevriende bands etc.
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen? Ja.
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan? Vooral mijn gsm om foto's mee te maken, en mijn moeders compact camera ( Weet het precieze model niet, was in ieder geval een casio van 1 jaar oud)
11. Is 2e hands een optie of per se niet? In de prijsklasse zelfs een vereiste denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals je hierboven hebt kunnen zien, heb ik gisteren al even zitten zoeken in die prijsklasse. Het verschil met gisteren is dat ik toen op zoek mocht naar een dubbelzoomkit. In dit geval volstaat 1 objectief. Ik denk dat in dat geval er eigenlijk maar 1 logische keuze is: de Nikon D70(s) icm 18-70. De reden hiervoor is dat die 18-70 een mooi stukje glas is dat al bijna dat bedrag waard is en veel beter is dan de 18-55s uit die tijd. Een voorbeeld van een dergelijke set:
http://link.marktplaats.nl/332107830
http://link.marktplaats.nl/331760982

Daarmee zit je gelijk bij een van de twee grote bedrijven, dus niemand kan meer miepen over een upgrade pad ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
D70 +18-70 combi heeft als additioneel voordeel dat het vrij stevig spul is, niet onbelangrijk op een festival lijkt me. Zou wel met klem aanraden om en een (namaak) hb-32 zonnekap en een uv filter erbij te kopen voor die momenten dat er bier en andere dingen rondvliegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hartelijk dank voor de snelle reactie! _/-\o_ Ik zal me er eens in verdiepen :)
Nu zag ik net nog een Canon EOS 350D op marktplaats voorbij fladderen. €140
Is dit een redelijke camera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, is een prima camera. Indien je hem koopt als body kun je er waarschijnlijk nog wel goedkoop een 18-55 IS bij kopen binnen je budget. Dit is een aantrekkelijk alternatief!

Qua robuustheid is de D70 een betere koop (groter en steviger) evenals qua batterijgebruik en ik denk dat ook de zoeker groter is. Met de 350D heb je een camera met iets hogere resolutie (8 vs 6 mp).

Qua scherpte zijn de 18-70 en 18-55 IS aan elkaar gewaagd. De 18-70 heeft een groter bereik, een betere bouw en een snellere AF. De 18-55 IS heeft een stabilisator.

Edit: verschillen (D70 heeft inderdaad een veel betere zoeker)

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2010 17:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 17:04:
Ja, is een prima camera. Indien je hem koopt als body kun je er waarschijnlijk nog wel goedkoop een 18-55 IS bij kopen binnen je budget. Dit is een aantrekkelijk alternatief!

Qua robuustheid is de D70 een betere koop (groter en steviger) evenals qua batterijgebruik en ik denk dat ook de zoeker groter is. Met de 350D heb je een camera met iets hogere resolutie (8 vs 6 mp).

Qua scherpte zijn de 18-70 en 18-55 IS aan elkaar gewaagd. De 18-70 heeft een groter bereik, een betere bouw en een snellere AF. De 18-55 IS heeft een stabilisator.

Edit: verschillen (D70 heeft inderdaad een veel betere zoeker)
Bedankt voor de informatie. Het is body + 13-55mm lens. Ik ga de aardige verkoper van de canon eens even mailen. Ik denk dat ik die dan koop en dan nog eventueel voor het eerste festival een andere lens aanschaf! Heel veel dank! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Let wel op het verschil tussen de 18-55 en de 18-55 IS. Je krijgt bijna mijn garantie dat er bij die camera een non-IS versie zit. Die is in bijna geen enkel opzicht te vergelijken met de IS versie. De non-IS versie is stukken minder goed dan de Nikon 18-70 (vandaar mijn keuze voor de D70 + 18-70). Je bent imo beter af met een 350D body (alleen de camera dus, zonder objectief) om er vervolgens een 18-55 IS bij te kopen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:48
18-70mm is een mooie lens, maar nadeel bij de D70 vind ik wel dat hij op sommige vlakken wel verouderd is. Klein schermpje en CompactFlash bijvoorbeeld. Wat dat betreft is de D40 ook een prima optie. Ding is lichter, kleiner, groter scherm en vreet SD kaartjes. Geen focusmotor en ongetwijfeld wat minder focuspoints oid, maar wel wat moderner. Gaat tegenwoordig ook voor een appel en een ei weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

True, maar die nadelen gelden ook voor de 350D ;)

Nadeel van de D40 is weer dat er een standaard 18-55 bij zit. Ik vind die 18-70 juist zo mooi. Qua beeld is een D40 wel weer wat moderner idd. Nadelen zitten hem in de bouw, AF, zoeker, accuduur, etc.

Edit: als je bereid bent om 250 uit te geven dan heb je een nieuwe Sony A230 met objectief: ErikCornelissen in "[Fotoapparatuur] Aanbiedingen januari t/...".

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 23-03-2010 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er is, IMO, niks verouderds aan CF, bijna al het profi spul loopt er nog steeds op. Schermpje is inderdaad formaat postzegel maar dat was bij de 350D ook niet geweldig. De 18-70 is, naar mijn mening, iets gehypt maar toch nog steeds een fijne lens. En dat beetje extra zoom tov de 18-55's van diverse merken is toch ook wel prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

IMO is de D70 als beginnerscamera - als het evenveel kost - beter. Je hebt alle voordelen van Nikon semiprof (beter flitssysteem, betere bouw, betere ergonomie) met als enige nadeel de tweede-generatie sensor (beduidend slechter dan Canon, daar zijn weinig mensen het mee oneens). Het vrijwel nutteloze schermpje zit op allebei de camera's.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Maar pro's houden natuurlijk wel vaker vast aan oudere, robuuste technieken. Voordeel van SD vind ik zelf dat het tegenwoordig goedkoper is en al m'n consumentenapparatuur(laptops, mediaplayers, wii etc) ze blindelings slikt. Voor mij zelf een aardig voordeel, maar als een cardreader geen probleem is maakt het uiteraard niet uit.

Qua bouw heb ik me nooit gestoord aan de D40, maar ik heb vrij kleine handen, dus dan is een lichte kleine body wel fijn. Voordeel van de D70 is natuurlijk ook nog de extra knopjes en wieltjes, al heeft de D40 voor de beginner weer een erg fijn menu met uitgebreide info over alle opties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kom overigens maar 1 D40 tegen voor 200 euro: http://link.marktplaats.nl/332754259. De rest zit allemaal rond de 250.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 12:37
Voor de pro's zijn de hoofdvoordelen dat zo'n CF kaartje niet makkelijk doormidden breekt natuurlijk. ook geloof ik dat Lexar's UMDA kaarten veel sneller zijn (waren?) dan SD kaartjes.

Het schermpje van verouderde camera's is inderdaad minder (mijn D2H is teleurstellend op dat vlak), maar ze zijn vaak prima om de compositie te bekijken, en een histogram te laten zien.

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Alle UDMA kaarten zijn AFAIK sneller dan SD kaarten. Daarnaast heb je weinig limieten binnen CF, waar je continu tegen limieten aanloopt bij SD (hoewel dat vanaf heden ook wel tot het verleden gerekend kan worden) (ik bedoel SD, SDHC, SDHX??).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.leeuwen
  • Laatst online: 20-07 12:19
Na het lezen van alle informatie heb ik toch moeite met het maken van een goede beslissing, hierbij vraag ik jullie dan ook om advies.

Wat is je beschikbare budget?
800-900 euro (zonder accessoires zoals geheugen, filters, tas, etc..), dus totaal denk ik 1000-1100 euro.

Waarom wil je eigenlijk een DSLR?
Over het algemeen mooiere foto's en meer instelmogelijkheden, sneller schieten en minder snel last van ruis.

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)?
Vooral voor de aankomende vakantie (rondreis door Amerika), dus (zonnige) landschappen en steden. Hierna ook wat landschappen, sport, portretten en misschien macro.

Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee.

Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Canon 500D of Nikon D90. Een hoop mensen om me heen hebben een Canon en hoor hier alleen maar goede verhalen over. Na het lezen ben ik gaan twijfelen of de Nikon misschien ook een optie is.

Ook vind ik de video optie wel leuk om erbij te hebben om soms even wat snelle beelden vast te leggen.

De Canon 500D heb ik in de MM al eens vastgehouden, deze vond ik niet verkeerd. De D90 heb ik nog niet vastgehouden en ga ik dit weekend even bekijken.

Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Flitser heb ik denk ik (nog) niet nodig. Wel was ik van plan om UV-Filters voor de lenzen te kopen.
Qua lenzen dacht ik aan een standaard/allround en een tele lens.

Voor Canon heb ik voor mezelf het volgende lijstje:
EF-S 18-55mm IS + EF-S 55-250mm IS (hierbij blijf ik mooi binnen me budget)
EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM
EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

En nikon zou dan zoiets worden denk ik:
AF-S DX 18-55/3.5-5.6G VR
AF-S DX 18-105/3.5-5.6G VR
AF-S DX VR 55-200 mm f/4-5,6 G IF-ED
AF-S VR 70-300/4.5-5.6G IF-ED Zoom

Of misschien wel een 18-270 van tamron?

Wat is volgens jullie een goede combinatie?

Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht?
Vooral advies over body en lenzen. Door alle informatie in dit forum en op dpreview is het behoorlijk lastig geworden.

Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Voornamelijk hobby.

Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Jazeker, maar niet direct.

Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Canon IXUS 85 IS. Op zich een leuk point and shoot camera maar met beperkte mogelijkheden.

Is 2e hands een optie of per se niet?
Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Beide prima camera's. Kan nu ongetwijfeld allerlei verschilletjes opnoemen, maar zodra je ze allebei in je handen hebt gehad zal je toch wel weten welke je wilt hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Beiden zijn inderdaad goede cameras. Ik vind zelf Nikons prettiger in de hand liggen dan Canons, maar dat zal je zelf moeten uitvinden.

als je de D90 koopt zou ik gaan voor de 18-105 kit, met nog een 35mm F/1.8 erbij voor weinig licht. Met die kit heb je eigenlijk nooit je flitser nodig). Haal er een 8 GB Ultra II of III kaartje bij, en je hebt een set die de wereld aankan voor niet al te veel geld :)

Ik heb zelf een D90, 18-105, en 35 dus ik spreek van alle 3 uit ervaring :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
D.leeuwen schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 20:06:
Na het lezen van alle informatie heb ik toch moeite met het maken van een goede beslissing, hierbij vraag ik jullie dan ook om advies.

800-900 euro (zonder accessoires zoals geheugen, filters, tas, etc..), dus totaal denk ik 1000-1100 euro.

Waarom wil je eigenlijk een DSLR?
Over het algemeen mooiere foto's en meer instelmogelijkheden, sneller schieten en minder snel last van ruis.

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)?
Vooral voor de aankomende vakantie (rondreis door Amerika), dus (zonnige) landschappen en steden. Hierna ook wat landschappen, sport, portretten en misschien macro.

Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Canon 500D of Nikon D90. Een hoop mensen om me heen hebben een Canon en hoor hier alleen maar goede verhalen over. Na het lezen ben ik gaan twijfelen of de Nikon misschien ook een optie is.

Ook vind ik de video optie wel leuk om erbij te hebben om soms even wat snelle beelden vast te leggen.

De Canon 500D heb ik in de MM al eens vastgehouden, deze vond ik niet verkeerd. De D90 heb ik nog niet vastgehouden en ga ik dit weekend even bekijken.

Flitser heb ik denk ik (nog) niet nodig. Wel was ik van plan om UV-Filters voor de lenzen te kopen.
Qua lenzen dacht ik aan een standaard/allround en een tele lens.

Voor Canon heb ik voor mezelf het volgende lijstje:
EF-S 18-55mm IS + EF-S 55-250mm IS (hierbij blijf ik mooi binnen me budget)
EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM
EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

En nikon zou dan zoiets worden denk ik:
AF-S DX 18-55/3.5-5.6G VR
AF-S DX 18-105/3.5-5.6G VR
AF-S DX VR 55-200 mm f/4-5,6 G IF-ED
AF-S VR 70-300/4.5-5.6G IF-ED Zoom

Of misschien wel een 18-270 van tamron?

Wat is volgens jullie een goede combinatie?
Ik zou de D90 zeker een kans geven. In het D90 topic zul je ook zien dat filmen goed mogelijk is met die camera. Bij de objectieven voor nikon kan ik de 18-105 echt aanraden, fijn allround ding.

Wat de tele's op beide platformen betreft, ik denk dat het extra formaat en gewicht van de 70-300 weinig zin heeft in dit geval. De 55-200 en 250 zijn prettige teleobjectieven die toch net even compacter en lichter zijn. Het extra bereik heeft, vind ik, alleen zin voor als je ook met beesten in de vrije natuur bezig wilt gaan.

Een lichtsterke prime is ook leuk om te hebben, ik zou eerst 's wat ervaring opdoen met de 18-55 of 18-105 zoom en kijken op welk brandpuntsafstand je die prime zou willen hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wellicht dat je de Eos 500D beter kunt vergelijken met de Nikon D5000. Deze zijn elkaar directe concurrenten en zijn qua specs bijna gelijk. De D90 ligt een tandje hoger. Voor Nikon geldt dat de combinatie 18-105VR en 70-300VR een erg mooie is (ongeacht de body). Ik zou eens kijken naar: pricewatch: Nikon D5000 + AF-S DX NIKKOR 18-105mm G ED VR + AF-S NIKKOR 70-300mm G IF ED VR.

Voor Canon heb je denk ik aan zowel de 55-250IS en 70-300IS een goede keuze. De verschillen zijn al vaker voorbij gekomen en zijn terug te leiden naar de AF motor, bouwkwaliteit en bereik. De 17-85 is een wat minder populair objectief vanwege wat meer vervorming en CA. Daarvoor wordt vaak gewoon de 18-55 aangeraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GGdiArgos
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:56
Verwijderd schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 20:40:
Wellicht dat je de Eos 500D beter kunt vergelijken met de Nikon D5000. [...]
Voor Canon heb je denk ik aan zowel de 55-250IS en 70-300IS een goede keuze. De verschillen zijn al vaker voorbij gekomen en zijn terug te leiden naar de AF motor, bouwkwaliteit en bereik. De 17-85 is een wat minder populair objectief vanwege wat meer vervorming en CA. Daarvoor wordt vaak gewoon de 18-55 aangeraden.
Waar je ook eventueel naar kan kijken is de 18-135 van Canon, die vind ik zelf goed te vergelijken met de 18-135 van Nikon. Dan kun je altijd nog kijken waar je meer mee wilt doen. Pluspunt is het makkelijk mee te nemen. Nadeel is wel de wat mindere beeldkwaliteit, maar over lenzen kun je genoeg vinden (ook reviews) in het nikon en canon lenzen gedeelte :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Verwijderd schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 17:11:
[...]

Bedankt voor de informatie. Het is body + 13-55mm lens. Ik ga de aardige verkoper van de canon eens even mailen. Ik denk dat ik die dan koop en dan nog eventueel voor het eerste festival een andere lens aanschaf! Heel veel dank! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Aangezien je het over de 13-55 hebt, dan neem ik aan dat je de advertentie van 140 euro bedoelt.

Had ze voor de gein gemaild om te vragen of de afgebeelde Tamron 70-300mm en Canon 50mm er ook bij hoorden en volgens het mailtje terug was dat het geval en kon ik hem ophalen. Wat google werk toont aan dat dat mailtje al naar een ander verstuurd is. Body + 3 lenzen voor 140 euro moet wel oplichting zijn. Tenzij je ff langs Groningen kan gaan zou ik voorzichtig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.leeuwen
BarôZZa schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 20:13:
Beide prima camera's. Kan nu ongetwijfeld allerlei verschilletjes opnoemen, maar zodra je ze allebei in je handen hebt gehad zal je toch wel weten welke je wilt hebben ;)
Ja ik moet ze eigenlijk allebei even vasthouden en kijken welke het beste in de hand ligt. Ik hoor trouwens een hoop mensen zeggen dat de Nikons vaak wat beter in de hand liggen... ben benieuwd.
als je de D90 koopt zou ik gaan voor de 18-105 kit, met nog een 35mm F/1.8 erbij voor weinig licht. Met die kit heb je eigenlijk nooit je flitser nodig).
Als ik inderdaad de D90 aanschaf denk ik dat ik de 18-105 lens erbij neem. Alleen wil ik liever ook nog een tele lens erbij ipv. de 35mm. Maar dan kom je weer uit op de 55-200 en de 70-300 waarbij de 70-300 eigenlijk iets te duur is op dit moment. Stel ik neem dan de 55-200 dan kan ik denk ik beter de 18-55 nemen of niet? Anders overlappen de lensen elkaar wel heel erg veel qua bereik, zie ook de reactie van Wijnands:
Wat de tele's op beide platformen betreft, ik denk dat het extra formaat en gewicht van de 70-300 weinig zin heeft in dit geval. De 55-200 en 250 zijn prettige teleobjectieven die toch net even compacter en lichter zijn. Het extra bereik heeft, vind ik, alleen zin voor als je ook met beesten in de vrije natuur bezig wilt gaan.
Met dit bereik wil ik ook inderdaad eens wat dieren in de natuur gaan fotograferen, dat lijkt me wel mooi.
Wellicht dat je de Eos 500D beter kunt vergelijken met de Nikon D5000. Deze zijn elkaar directe concurrenten en zijn qua specs bijna gelijk. De D90 ligt een tandje hoger. Voor Nikon geldt dat de combinatie 18-105VR en 70-300VR een erg mooie is (ongeacht de body). Ik zou eens kijken naar: pricewatch: Nikon D5000 + AF-S DX NIKKOR 18-105mm G ED VR + AF-S NIKKOR 70-300mm G IF ED VR.

Misschien is de Nikon D5000 een betere vergelijking met de D90 en zou je de D90 misschien tegenover de D50 moeten zetten? Maar toch denk ik dat ik eerder voor een D90 zou gaan dan voor een D5000, al is het alleen maar voor het scherm :)

De verschillen tussen de 55-250IS en 70-300IS qua AF motor kon ik even niet vinden. Scheelt dit zo veel dan?
Waar je ook eventueel naar kan kijken is de 18-135 van Canon, die vind ik zelf goed te vergelijken met de 18-135 van Nikon. Dan kun je altijd nog kijken waar je meer mee wilt doen. Pluspunt is het makkelijk mee te nemen. Nadeel is wel de wat mindere beeldkwaliteit, maar over lenzen kun je genoeg vinden (ook reviews) in het nikon en canon lenzen gedeelte
De 18-135 heb ik inderdaad over het hoofd gezien en is zeker een overweging waard, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ma.rkus.nl
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 14-08 17:18
Tijd voor weer zo'n post van een groentje dat nieuwsgierig komt kijken in de DSLR-wereld :w

Ik beschouw beide pancake kits waar ik het over wil hebben (€800 - €870 excl verdere accessoires) als zijnde binnen mijn budget.

Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Omdat ik verwacht dat foto's als 1 2 3 4 beter lukken met een DSLR.

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
De laatste tijd maak ik vooral foto's van vanalles wat ik tijdens mijn werk tegenkom. Omdat ik piloot ben zijn dat dus shots van allerhande zaken die aan het cockpitraam voorbij komen schuiven (vergezichten vanuit de lucht alsook af en toe iets tijdens het taxiën), maar ook m'n eigen en andere vliegtuigen van dichtbij leg ik graag vast. Daarnaast ook foto's in steden en natuur, al hebben deze voorlopig wat minder prioriteit.

Nee, maar ik noemde al dat ik een voorkeur heb voor pancake kits. Zie de volgende vraag.

Ja, pancake dus, met een kleine body. Dé reden daarvoor is dat het onwijs onhandig is om een groot toestel mee te nemen aan boord. Dat heeft verschillende oorzaken, waarvan niet de minste is dat ik maar weinig vrije ruimte heb voor "extra's" in mijn werkkoffer. Maar ook bijvoorbeeld dat security nogal eens argwanend wordt bij het zien van grote camera's.

Vooralsnog heb ik twee opties bedacht (veel keus is er ook niet): de GF1 en de E-P2, beide µFT.

Een discussie over de zin en onzin van een UV-filter (gezien fotograferen vlieghoogte) wil ik vermijden, maar wat korte info hierover is desondanks welkom.

Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Voor nu: goedkeuring, vooral gezien wat onzekerheid over mijn antwoord op de tweede vraag.

Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Ik zie mezelf als iemand die vaak genoeg heeft aan 'gewoon een kiekje', maar ook regelmatig écht iets wil maken van een foto.

Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja, want hoewel de ruimte in m'n werkkoffer beperkt is zou ik in m'n reiskoffer nog prima een grote lens kwijt kunnen...

Ik heb nu een Panasonic TZ6 en ik zit stiekem alweer te geilen op de -7 (ivm hd filmpjes) en -10 (ivm gps), maar de ontwikkelingen in die serie lopen de verkeerde kant op. 12 megapixels op een sensortje van een kwart vierkante centimeter kan toch niet gezond zijn?

µFT is nog maar net nieuw, dus nee.

Ik dank u hartelijk voor uw inzichten :)

¯¯¯¸(¤)¸¯¯¯       ¯¯¯¯¸¤¯¯(¯.¯)¯¯¤¸¯¯¯¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeaction
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 22:09
1. Wat is je beschikbare budget?
500-1000
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Kwalitatieve buitengewoon goede foto's en relatief korte video's (onregelmatig)
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Belangrijke evenementen goed kunnen fotograferen. Natuur foto's maken (vogels & vliegtuigen spotten), nacht foto's en hopelijk een extra centje te verdienen voor goede foto's te leveren in gebouwen.
4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt? Lichte voorkeur voor Canon. Na vandaag in BCC Nikon en Canon modellen vast gehouden te hebben gaat mijn voorkeur naar Canon. De types waar ik tussen denk zijn 550D voor zijn functionaliteit, maar de 50D heeft een sterkere(zwaardere) body dat mij ook belangrijk lijkt.
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Beginnen met standaard Lens, basis statief. Telelens en in de nabije toekomst een breed hoeklens
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies graag. Ook bijvoorbeeld of er kitpaks zijn inc standaard en tele lens
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Aantal uren per week. wel regelmatig, alleen een aantal hobby's zullen seizoen afhankelijk zijn.
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Als het werk aanslaat ook een breedhoeklens.
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Totaal geen ervaring, maar wil wel een serieuze investering doen. Alleen ervaring met niet spiegelreflexcamera's
11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Te overwegen, liever niet

If it cannot be fixed with Duct-tape. Then you're not using enough Duct-tape.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:33

Garyu

WW

Ma.rkus.nl schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 23:49:

Ik dank u hartelijk voor uw inzichten :)
Ook Sony timmert aan de weg, misschien ook (binnenkort) een optie? Vooral het feit dat er een grotere sensor inzit is misschien wel interessant.

[ Voor 81% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2010 09:55 . Reden: citaat ingekort ]

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
@markus:

Ik kan niet veel zeggen over de mirrorless cameras, maar ik zou wel een UV filtertje erbij nemen. Niet om UV straling en dergelijke te vermijden, maar puur als bescherming/"opofferingsmateriaal". Uit ervaring weet ik dat de Hoya HMC (multicoated) een goede serie is, en niet al te duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

En ook dat is een controversieel punt. Ik en 'mijn kamp' in dit verhaal zeggen juist dat een UV/protectfilter alleen maar een verslechtering van je foto's betekent (en zeker geen verbetering) en over het algemeen niet opweegt tegen het extra risico, zeker met lenzen van onder de 500 euro (want we spreken hier over een risico van procenten, maar kosten van tientallen procenten van de lens).

Maar het is niet de bedoeling hier nu een discussie over te starten, want die discussie kun je nog op veel andere pagina's en topics terugvinden. Ik wil je alleen maar even attenderen op het feit dat deze controverse bestaat en de argumenten die hier overwegend in worden gebruikt.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:17
Na lang lezen op internet en in dit topic ga ik een Canon EOS 550D met lens kit kopen pricewatch: Canon EOS 550D + EF-S 18-55mm IS voor m'n vriendin d'r verjaardag. Ze is dol op foto's maken en heeft het al tijden over een professionele camera. Nu ben ik alleen nog benieuwd of er speciaal geheugen in zo'n camera moet of dat dat niet zo uit maakt? Ik kan me voorstellen dat schrijfsnelheid belangrijk is omdat het behoorlijk grote foto's kunnen worden. Daarnaast zoek ik voor het hele spul nog een geschikte draagtas. Iemand wat tips? Is een tweede accu handig? Hoe groot moet het geheugen zijn om lekker door te kunnen schieten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Puur voor foto's maakt het niet heel veel uit. Ik zou een of twee 4gb class 6 kaartjes nemen, anderen zweren bij de supersnelle sandisk kaartjes.

2e batterij, kan maar 600 foto's op een lading is goed te doen.

Tas, ligt aan je smaak, er is een tassen topic. Kijk bijv. 's naar crumpler als je een trendy tas wilt, lowepro als je iets simpels wil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D.leeuwen schreef op dinsdag 23 maart 2010 @ 22:59:

Als ik inderdaad de D90 aanschaf denk ik dat ik de 18-105 lens erbij neem. Alleen wil ik liever ook nog een tele lens erbij ipv. de 35mm. Maar dan kom je weer uit op de 55-200 en de 70-300 waarbij de 70-300 eigenlijk iets te duur is op dit moment. Stel ik neem dan de 55-200 dan kan ik denk ik beter de 18-55 nemen of niet? Anders overlappen de lensen elkaar wel heel erg veel qua bereik, zie ook de reactie van Wijnands:
Wat dacht je van een D90 body met een tweedehands 18-200 lens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Ma.rkus.nl: Ik neem aan dat je al wat reviews hebt gelezen? E-P1 (bijna hetzelfde als de E-P2, met name verschillen in wat opties) en GF1. Heb je specifieke vragen over deze producten en welke je dan moet kiezen?

Als je vraagt hoe je die foto's moet verbeteren, dan denk ik dat je je beter kunt inlezen in lichtmeting. Bijna alle foto's die je laat zien, zijn extreme tegenlicht opnames. Het dynamisch bereik van een APS formaat sensor is groter dan dat van een 1/2.5" sensor, maar niet zoveel groter dat je wegkomt met dergelijk tegenlicht. Je zult je dus even moeten verdiepen in de basis van de fotografie! :) Het tweede voorbeeld dat je laat zien is uiteraard door een raam geschoten. Dergelijke opnames zijn altijd erg lastig. Wat je zou kunnen proberen (helaas niet met een TZ model) is gebruik maken van een polarisatiefilter. Deze haalt reflecties van het raam weg. Ik weet overigens niet of er nog UV door een vliegtuigraam heen komt, maar ik neem aan van niet. Als dat wel het geval zou zijn, dan is een UV filter wel aan te bevelen (puur vanwege de grote hoeveelheid UV licht op hoogte).

O ja, ook Pentax heeft pancake objectieven. Je bent dan alleen wel gebonden aan een dSLR body :)

@codeaction: als video een must is dan valt de 50D af en is de 550D momenteel een zeer logische keuze. Als video geen must is dan is het prijsverschil momenteel iets van 50 euro (body) en dan zou ik zeker voor de 50D gaan.

@PisPix: Als je wilt kunnen filmen met de camera dan heb je een class4 kaartje of sneller nodig. Kijk niet naar andere aanduidingen dan de class. Een kaart met 100MB/s kan nog steeds een class2 kaartje zijn (het draait om de minimale doorvoersnelheid). Voor een tas zou ik je aanraden om met je spullen naar een winkel te gaan en gewoon te passen. Verder: Centraal Fototas Topic - Deeltje 3. Een tweede accu is imo een must. Die dingen zijn altijd op het verkeerde moment leeg en met gebruik van liveview valt het batterijgebruik mij tegen. Voor het geheugen: check even hoeveel MB iedere foto inneemt en je weet hoeveel er op een kaartje past. Ik neem aan dat je met 8 of 16 GB wel een eindje komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik persoonlijk vind dat je met een beetje discipline best goed uit de voeten komt met een enkele accu. Verder ben ik nog steeds van mening dat je je geheugen capaciteit beter kunt spreiden over meer kleinere kaartjes dan 1 grote.

Voor Ma.rkus.nl lijkt me een rubber zonnekap ook wel handig, is het net even makkelijker om de camera goed tegen het raam te drukken.

Misschien naast die micro 4/3 cameras ook toch nog even naar de kleine olympus bodies kijken?

[ Voor 34% gewijzigd door Wijnands op 24-03-2010 10:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijn eigen ervaring met accu's is dat ik bijna altijd genoeg heb aan één accu, maar dat er één of twee keer per jaar een tweede nodig is. Een keer was een rondreis waarbij het niet mogelijk was om iets op te laden, een andere keer een vliegshow waarbij ik zo'n 1000 foto's heb geschoten. Ik weet ook niet precies hoeveel clicks de accu van de 550D meegaat, met de A200 kan ik de 800 halen.

Edit: ikzelf heb dus 2 accu's :)

[ Voor 4% gewijzigd door PowerUp op 24-03-2010 11:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JamesB009
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-07 19:29

JamesB009

Sjimmeh!!

PowerUp schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 11:28:
Mijn eigen ervaring met accu's is dat ik bijna altijd genoeg heb aan één accu, maar dat er één of twee keer per jaar een tweede nodig is. Een keer was een rondreis waarbij het niet mogelijk was om iets op te laden, een andere keer een vliegshow waarbij ik zo'n 1000 foto's heb geschoten. Ik weet ook niet precies hoeveel clicks de accu van de 550D meegaat, met de A200 kan ik de 800 halen.
Bij DealExtreme zijn de accu´s niet heel duur. Ik heb altijd een resevre accu bij me voor noodgevallen. Ideaal vind ik persoonlijk.

1337 | RLVANT | Canon EOS 5D Mark II + 500D | 70-200 F4 L IS | 100mm L F2.8 IS macro | 17-40 F4 L | 50mm F1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lemnis
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-09 11:34
@Ma.rkus.nl

Kijk ook een eens naar de Olympus E420 en E620 met pancake, de E420 is de kleinste dSLR met een spiegel en niet veel groter dan de PEN. Bij Pentax hebben een vrij ruime collectie aan pancakes, ook een 70 mm wat misschien handiger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PisPix
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:17
Bedankt allen. Ik heb er 2x een SDHC Sandisk Ultra II Video HD (class 4) bij besteld van 8GB. Voor een tasje moet ze zelf maar ff gaan shoppen (vrouwen zijn daar nou eenmaal beter in). Extra accu misschien met de kerst... vind het wel mooi zo! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik snap niet dat mensen voor die twee tientjes geen extra accu kopen. Je zult maar zonder stroom staan. Dan sla je jezelf toch voor je kop? Of je gaat weg zonder dat je je accu hebt opgeladen.

Ik heb twee accu's; de originele en een kloon. Ik gebruik deze om en om. Zodra mijn camera aangeeft dat de batterij niet meer vol zit (3 streepjes indicatie, helaas geen percentage), dan haal ik de accu eruit en leg hem op de oplader. Op dat moment gaat de andere accu in mijn camera. Als de accu vol is, dan gaat deze direct in mijn tas. Op die manier heb ik altijd voldoende prik en ik gebruik mijn accu's afwisselend, waardoor de slijtage evenredig wordt verdeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheJVH
  • Laatst online: 15-09 12:33
Even tussendoor:
@mig: Als je de accu gaat opladen terwijl hij op bijvoorbeeld 50% zit, dat is toch killing voor een accu? Ik weet het niet zeker, en volgens mij zijn de meningen verdeeld, maar vaak hoor je toch dat je ze het beste kan leegmaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Volgens Wikipedia: Lithium-ion-accu heeft Li-ion geen last van het "geheugeneffect" en is het zelfs schadelijk om hem helemaal te ontladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amstel76
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-04 13:52
Killzone schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 11:55:
Even tussendoor:
@mig: Als je de accu gaat opladen terwijl hij op bijvoorbeeld 50% zit, dat is toch killing voor een accu? Ik weet het niet zeker, en volgens mij zijn de meningen verdeeld, maar vaak hoor je toch dat je ze het beste kan leegmaken.
Dat was vroeger zo met NiCD en NiMH maar tegenwoordig met de Li-ion cellen niet meer hoor. Het is zelfs schadelijk voor ze om ze geheel te ontladen, het voltage op peil houden is een stuk beter voor ze.

Canon EOS 60D / 15-85 / 18-55IS / 55-250 / 50 1.8 II / 430EX II / Flickr... 500PX...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoef weinig meer te schrijven lees ik al ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb in mijn vakantie een Canon EOS 500D + 18-55 IS + 55-250 IS geleent en ben momenteel aan het kijken voor een eigen. Deze camera is mij trouwens erg goed bevallen.

Ik zit op dit moment te denken aan het volgende:

Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM
Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM
Canon EOS 550D

of

Canon EOS 50D

Het verschil is slechts 35 euro. De 550 is natuurlijk een stuk nieuwer en lijkt erg op de 500 die ik gewend ben. Een andere optie is wachten op de eos 60d (aug 2010?) deze zal echter weer 100 a 200 euro hoger liggen dan de 50d.

Wat is verstandig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wil je kunnen filmen met de camera? Is de 500D je bevallen? Waarom overweeg je een 50D? Wat mis je aan de 500D?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Markus: Verwijderd in "[Fotoapparatuur] Aanbiedingen januari t/..." gratis flitser bij een E-P1 als je hem voor 31 maart koopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 12:10:
Wil je kunnen filmen met de camera? Is de 500D je bevallen? Waarom overweeg je een 50D? Wat mis je aan de 500D?
Op mijn vakantie heb ik helemaal geen gebruik gemaakt van de film functie, dit is dus niet perse een must. Het kan misschien handig zijn om af en toe te kunnen filmen. De 500 was mijn eerste dsrl en ik heb eigenlijk niks gemist. Ik denk dat de camera perfect is voor de dingen waarvoor ik hem gebruik (vakanties, in het weekend fotos maken, eventueel voor als je kinderen hebt, etc). De reden dat ik naar de 50d kijk is dat hij volgens vrienden net iets beter is als de 500d, iets lekkerder in de hand ligt en iets professioneler is. Dat is eigenlijk de reden dat ik ernaar kijk. Als het verschil dan 35 euro is dan is dat het overwegen waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iets beter is een understatement denk ik. De 550d is nog heel nieuw, daar betaal je ook extra voor. Als je filmen kunt missen en je wilt fotografie serieus nemen ga dan voor de 50d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kom nog een keer mijn dank uitspreken voor het advies wat ik hier heb gekregen. Ik heb besloten de EOS 350D 2dehands van marktplaats te gaan plukken ergens in de meivakantie, en er dan een beetje mee te gaan experimenteren voor bospop/pinkpop/graspop etc. Hopelijk ga ik er veel plezier aan beleven! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JamesB009
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 25-07 19:29

JamesB009

Sjimmeh!!

Verwijderd schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 11:39:
Ik snap niet dat mensen voor die twee tientjes geen extra accu kopen. Je zult maar zonder stroom staan. Dan sla je jezelf toch voor je kop? Of je gaat weg zonder dat je je accu hebt opgeladen.

Ik heb twee accu's; de originele en een kloon. Ik gebruik deze om en om. Zodra mijn camera aangeeft dat de batterij niet meer vol zit (3 streepjes indicatie, helaas geen percentage), dan haal ik de accu eruit en leg hem op de oplader. Op dat moment gaat de andere accu in mijn camera. Als de accu vol is, dan gaat deze direct in mijn tas. Op die manier heb ik altijd voldoende prik en ik gebruik mijn accu's afwisselend, waardoor de slijtage evenredig wordt verdeeld.
Zo doe ik het ook, werkt perfect. Heb zelf nog een battery grip erbij. 4 accu's totaal. Altijd 2 opgeladen bij me en 2 in de camera. Werkt perfect.

1337 | RLVANT | Canon EOS 5D Mark II + 500D | 70-200 F4 L IS | 100mm L F2.8 IS macro | 17-40 F4 L | 50mm F1.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 13:56:
Ik kom nog een keer mijn dank uitspreken voor het advies wat ik hier heb gekregen. Ik heb besloten de EOS 350D 2dehands van marktplaats te gaan plukken ergens in de meivakantie, en er dan een beetje mee te gaan experimenteren voor bospop/pinkpop/graspop etc. Hopelijk ga ik er veel plezier aan beleven! _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_
Even heel vervelend doen, mag je zo'n camera wel daar mee naar binnen nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

€750,- voor camera + een goede lens + assecoires. €1000,- voor camera met 2 goede lenzen + assecoires.

Waarom wil je eigenlijk een DSLR ?

Aangezien ik regelmatig verre reizen maak en dit op een mooie manier wil vastleggen. Ik heb tot op heden altijd mijn foto's gemaakt met mijn Olympus Mju SW. Tot op heden prima picca's. Maar : Let's take it to the next level". Meer verschil tussen de scherpte's, meer te beïnvloeden onderdelen.

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken?

Ik maak vooral foto's tijdens reizen. Dit zijn dan vaak foto's van natuur (landschap en dieren), gebouwen en mensen. Dus redelijk allround. Mijn vriendin is meer van het binnen fotograferen en die zal hem ook gaan gebruiken.

nee.

Heb nu een olympus compact camera. Daar ben ik eigenlijk wel erg tevreden over. Ondanks dat het een compact camera is, maakt hij erg mooie foto's met goeie kleurcontrasten. Dus ik heb stiekem wel een voorkeur gekregen voor een Olympus (puur op basis van deze ervaring). Ik heb wel wat goeie verhalen gehoord over de E-620. Maar ik sta ook zeker open voor andere ideeën.

Er moet minimaal 1 goeie basislens bij zitten. Echter, aangezien ik bijvoorbeeld ook dierenfoto's maak op safari, zou een aanvulling met een telelens leuk zijn.

Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)

Advies: Waar moet ik op letten. Moet ik meer investeren in de body of in de lenzen? Wat zijn goeie camera's voor mijn ambitie's.

Ik denk dat ik deze camera met name gebruik tijdens vakanties, stedentripjes e.d. Ik ga zo'n 6-8 keer per jaar op pad. Daarnaast zal hij thuis ook wel voor het een en ander gebruikt gaan worden.

Ik ben wel vaardig in het bewerken van foto's in Photoshop en het maken van fotoboeken. Dus uiteindelijk gaat er wel aardig wat tijd in zitten. Het zal nooit naar een professioneel niveau gaan maar wellicht een hobby die nog eens uit hand gaat lopen.

Wellicht later nog een statief, een 2e lens en/of een polarisatiefilter. Maar dat kan eventueel nu ook.

De olympus Mju 770 SW (onderwatercamera en stootvast)

Liever niet. Wil nu graag een up-to-date camera die wel minimaal 6-8 jaar mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben niet weg van de bediening vna de e-620 maar da's persoonlijk.

Kijk ook 's naar canon, een 500D met bijv, een sigma 17-70. Of een nikon d5000 of D90 met 18-105.

Daarnaast voor de dieren, een 70-300 erbij, zowel canon als nikon hebben een goede in het assortiment. Schiet er dan nog wat over overweeg dan een lichtsterke prime.

Picca's? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gezien het geringe en standaard gebruik zou ik lekker bij een standaard dubbelzoomkit blijven. Je eisen zijn niet bijzonder en er blijkt uit je berichten niet dat je heel actief wilt gaan fotograferen. Een set met kwalitatief goede standaard objectieven zal dan ruim voldoende zijn. Ik zou voor een dubbelzoomkit gaan wanneer je die foto's wilt maken van dieren. Je kunt dan denken aan de volgende modellen:
pricewatch: Olympus E-620 + ZUIKO DIGITAL ED 14-42mm + ZUIKO DIGITAL ED 40-150mm
pricewatch: Nikon D5000 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm G VR + AF-S DX NIKKOR 55-200mm VR
pricewatch: Nikon D5000 + AF-S DX NIKKOR 18-105mm G ED VR + AF-S NIKKOR 70-300mm G IF ED VR
pricewatch: Canon EOS 500D + EF-S 18-55mm IS + EF-S 55-250mm IS
pricewatch: Canon EOS 500D + EF-S 18-55mm IS + pricewatch: Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

De Nikon D90 valt in dubbelzoomkit buiten je budget. Check dpreview even voor reviews van de camera's. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wijnands schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 14:07:
[...]

Even heel vervelend doen, mag je zo'n camera wel daar mee naar binnen nemen?
Graspop en Pinkpop wel. Bospop weet ik nog niet, hopelijk wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Plaatjes, foto's
Kom je wel een op het internet? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D.leeuwen
Verwijderd schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 12:09:
Ik heb in mijn vakantie een Canon EOS 500D + 18-55 IS + 55-250 IS geleent en ben momenteel aan het kijken voor een eigen. Deze camera is mij trouwens erg goed bevallen.

Ik zit op dit moment te denken aan het volgende:

Canon EOS 550D

of

Canon EOS 50D

Het verschil is slechts 35 euro. De 550 is natuurlijk een stuk nieuwer en lijkt erg op de 500 die ik gewend ben. Een andere optie is wachten op de eos 60d (aug 2010?) deze zal echter weer 100 a 200 euro hoger liggen dan de 50d.

Wat is verstandig?
Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar welke lens je de meeste tijd hebt gebruikt. Liet je vaker de 55-250 erop zitten of de 18-55? En had je het gevoel dat je wat miste omdat je de Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM en Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM wilt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bouwfraude schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 14:40:
[...]

Plaatjes, foto's
Kom je wel een op het internet? :)
Nee, ADSL is niet leverbaar in het hutje op de hei waar ik woon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok
Wijnands schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 14:18:
Ik ben niet weg van de bediening vna de e-620 maar da's persoonlijk.

Kijk ook 's naar canon, een 500D met bijv, een sigma 17-70. Of een nikon d5000 of D90 met 18-105.

Daarnaast voor de dieren, een 70-300 erbij, zowel canon als nikon hebben een goede in het assortiment. Schiet er dan nog wat over overweeg dan een lichtsterke prime.

Picca's? :?
en
Verwijderd schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 14:38:
Gezien het geringe en standaard gebruik zou ik lekker bij een standaard dubbelzoomkit blijven. Je eisen zijn niet bijzonder en er blijkt uit je berichten niet dat je heel actief wilt gaan fotograferen. Een set met kwalitatief goede standaard objectieven zal dan ruim voldoende zijn. Ik zou voor een dubbelzoomkit gaan wanneer je die foto's wilt maken van dieren. Je kunt dan denken aan de volgende modellen:
pricewatch: Olympus E-620 + ZUIKO DIGITAL ED 14-42mm + ZUIKO DIGITAL ED 40-150mm
pricewatch: Nikon D5000 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm G VR + AF-S DX NIKKOR 55-200mm VR
pricewatch: Nikon D5000 + AF-S DX NIKKOR 18-105mm G ED VR + AF-S NIKKOR 70-300mm G IF ED VR
pricewatch: Canon EOS 500D + EF-S 18-55mm IS + EF-S 55-250mm IS
pricewatch: Canon EOS 500D + EF-S 18-55mm IS + pricewatch: Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM

De Nikon D90 valt in dubbelzoomkit buiten je budget. Check dpreview even voor reviews van de camera's. :)
Inderdaad er zijn diverse mogelijkheden binnen mijn budget. Maar waarom zijn juist deze camera's voor mij interresant? En wat zijn de verschillen tussen deze camera's?

Gezien mijn "beperkte gebruik": wat zijn dan de dingen waar ik goed op moet letten bij de aanschaf van een camera?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Camera moet je liggen, De drie modellen zijn allemaal anders qua ergonomie en bediening. Zet ze's naast elkaar op dpreview bijvoorbeeld en bekijk ze ook 's in een winkel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Ik ga hier toch even tegen wijnand in, door te zeggen dat ik de modellen zou bekijken op Cameralabs.com
DPreview heeft de reputatie erg grondig te zijn, maar ook heel veel waarde te hechten aan irrelevante zaken, waardoor het voor een beginnend fotograaf erg lastig wordt. Gordon op Cameralabs doet erg uitgebreide reviews (ook video reviews) en houd de zaken in perspectief. Ik zou dus zeker ook daar kijken.

//Citruspers is op geen enkele wijze geaffilieerd met cameralabs behalve lid zijn op het forum. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeaction
Verwijderd schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 10:15:

@codeaction: als video een must is dan valt de 50D af en is de 550D momenteel een zeer logische keuze. Als video geen must is dan is het prijsverschil momenteel iets van 50 euro (body) en dan zou ik zeker voor de 50D gaan.
Ben zojuist langs een speciaal slr shop geweest. En de 550 D is een goed apparaat. Maar met een kleine telelens al te licht. Hij valt van zichzelf dan voorover. Hij vertelde mij dat de 40D zelfs nog scherpere foto's kan maken dan de 50D. vanwege dat de 50 D ook een video functie zou hebben en averechts zou werken. En voor video functie net zo goed een compact camera er bij zou kopen.
Heb jij hier ook een mening over

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:53

mennovanw

Canon? You can!

Verwijderd schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 14:08:
Liever niet. Wil nu graag een up-to-date camera die wel minimaal 6-8 jaar mee kan.
Qua adviezen over wat te nemen staat er al genoeg (ik deel de mening van Wijnands) maar graag ga ik even in op deze laatste zin.

Camera's die 6 tot 8 jaar mee kunnen qua techniek / duurzaamheid zijn er genoeg. Camera's die na 6-8 jaar (!) nog niet hopeloos veroudert zijn niet.

Kijk maar eens naar wat er bijv. 7 jaar geleden op de markt was (Eos 10D, Nikon D100) en kijk eens wat voor verschil het is met de huidige camera's (wat niet hetzelfde is als zeggen dat je met een D100 geen mooie foto;s kon maken o.i.d. ;) ) qua mogelijkheden en rauwe beeldkwaliteit.

Lenzen daarentegen kunnen makkelijk 20 jaar mee (mits de vatting niet verandert). Bewijs daarvan is onder andere de 28-80L uit 1989 die ik recent heb aangeschaft: nog steeds killer-kwaliteit qua scherpte / contrasten (en zo zijn er veel voorbeelden te noemen).

Investeer in lenzen en hou er rekening mee dat je body snel veroudert. Lenzen kan je meenemen en blijven geld waard. Een goedkopere body en duurdere lenzen is ook de richting waar ik het in zou zoeken.

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Codeaction schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 17:48:
Hij vertelde mij dat de 40D zelfs nog scherpere foto's kan maken dan de 50D.
Algemene misvatting. Bij Canon kun je ervan uitgaan dat alle dSLRs met een hoger pixel aantal minimaal dezelfde beeldkwaliteit halen als het model dat eraan vooraf ging met minder pixels. Dit komt onder andere door een nieuwe processor in de camera (oa betere ruisreductie) en vanwege de opbouw van de sensor.
vanwege dat de 50 D ook een video functie zou hebben en averechts zou werken.
50D doet geen video. Onwaarheid nr 2.
En voor video functie net zo goed een compact camera er bij zou kopen.
Heb jij hier ook een mening over
Dus een winkelier raad je aan twee camera's te kopen... hmmmm. Ten eerste is de vergelijking tussen een dslr en compact op videogebied totaal ridicuul en ten tweede gaat niemand met twee camera's rondlopen om die reden. Kies dan voor een videocamera, dat kan ik nog begrijpen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Menno heeft hier een punt, ware het niet dat ik een D2H heb gekocht (die is nu 7 jaar oud), en niemand enig verschil heeft gezien in mijn foto's (voorheen D90). Toegegeven, de D2H was toen wel het vlaggenschip, waarvan het moderne equivalent de D3s is (heel.erg.duur), maar een camera kan zeker 7 jaar meegaan.

Toch ga ik mee in Menno's punt: koop een goedkope body, en investeer in lenzen, die houden hun waarde wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Codeaction
Verwijderd schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 18:05:

Dus een winkelier raad je aan twee camera's te kopen... hmmmm. Ten eerste is de vergelijking tussen een dslr en compact op videogebied totaal ridicuul en ten tweede gaat niemand met twee camera's rondlopen om die reden. Kies dan voor een videocamera, dat kan ik nog begrijpen!
Dan wordt het waarschrijnlijk een 50D. Heb je nog advies over welke lens ik goed mee kan beginnen. Als ik de body apart zou nemen van +- 700 euro zou ik nog ongeveer 300 euro overhouden. Voor nu dan. Kan je me dan eerder een aparte lens aanraden of een kitset.

De video functie van de 550 is wel handig, alleen de build quility is een stuk lager heb ik gemerkt.

[ Voor 7% gewijzigd door Codeaction op 24-03-2010 18:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier staat een groot deel van je keuzes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

citruspers schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 18:33:
Menno heeft hier een punt, ware het niet dat ik een D2H heb gekocht (die is nu 7 jaar oud), en niemand enig verschil heeft gezien in mijn foto's (voorheen D90). Toegegeven, de D2H was toen wel het vlaggenschip, waarvan het moderne equivalent de D3s is (heel.erg.duur), maar een camera kan zeker 7 jaar meegaan.

Toch ga ik mee in Menno's punt: koop een goedkope body, en investeer in lenzen, die houden hun waarde wel.
Niks ten nadele van je D2h (qua bouwkwaliteit nog steeds voorbeeldig) maar als je vergrotingen wil gaan maken is het verschil van 4 miljoen pixels ten opzichte van 12 miljoen pixels van je D90 (om van het verschil in hoge iso-waarden nog maar te zwijgen) toch wel groot. Ik denk inderdaad dat je het verschil voor het web of met afdrukken tot 13 x 18 niet zal zien.

Zet je je D2h tegenover het huidige topmodel (D3s) zal het verschil nog fors groter zijn (terwijl de camera's dezelfde plaats innemen in Nikon's line-up).

Overigens is je D2h gelanceerd december 2003 (dat maakt hem iets meer dan 6 jaar oud)

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Agreed, het is inderdaad niet meer de top-camera natuurlijk, maar ik blijf het opmerkelijk vinden. Ik had hem namelijk aangeschaft als second body, maar tegen alle verwachting in heeft hij eigenlijk mijn D90 vervangen als main body. Technisch gezien heb je helemaal gelijk, maar in de praktijk vormen jouw argumenten voor mij geen probleem. Slechtere high-iso prestaties compenseer ik door het gebruik van flash, of een lichtsterke lens, en printen doe ik nooit echt groot eigenlijk.

Dat is eigenlijk de essentie van mijn verhaal, het is niet de best mogelijke camera, maar hij volstaat prima voor mijn doeleinden (en dat van mijn klanten). Daarbij heeft hij nog een paar extra voordelen zoals de 8 FPS (liever een ruisig 4 MP shot dan geen shot), en superieure bouwkwaliteit.

Ik concludeer nog steeds dat een bruikbare camera na 7 (6) jaar bestaat, maar ben het met je eens dat dit niet de meest optimale keuze is. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

omdat ik het onzin vond omhier een nieuw topic voor te open.doe i het ff hier.

momenteel gebruik een 50D maar deze wil ik gaan vervangen voor een 1d mk2 (1d mk3)
ik weet dat er behoorlijk veel verschil zit tussen bijde.nu is mijn vraag ga ik met een mk2 er op achterruit ten opzocute van de 50D?
waarom wil ik deze overstap maken omdat ik ga rond reizen in azie en australie in begin 2011 dus ik ben een beetje daar op aan het voor bijrijden.
ik zoek dus een opgolger die goed tegen water en stof kan waar gewoon ruw mee omgegaan kan worden zonder dat het problemen met zich mee zal brengen.

dus wat is de verstandigste keuze ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Verwijderd schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 20:44:
omdat ik het onzin vond omhier een nieuw topic voor te open.doe i het ff hier.

momenteel gebruik een 50D maar deze wil ik gaan vervangen voor een 1d mk2 (1d mk3)
ik weet dat er behoorlijk veel verschil zit tussen bijde.nu is mijn vraag ga ik met een mk2 er op achterruit ten opzocute van de 50D?
waarom wil ik deze overstap maken omdat ik ga rond reizen in azie en australie in begin 2011 dus ik ben een beetje daar op aan het voor bijrijden.
ik zoek dus een opgolger die goed tegen water en stof kan waar gewoon ruw mee omgegaan kan worden zonder dat het problemen met zich mee zal brengen.

dus wat is de verstandigste keuze ?
Ja ik zal natuurlijk altijd degene zijn die de 1D3 zal promoten 8)

Met een 1D3 ga je op elk gebied (behalve het schermpje achterop) vooruit op een 50D. Het gewicht gaat ook wel een fors stuk vooruit overigens :(

Een 1D2 (zeker een n'etje proberen te scoren) is ook niet mis maar heeft 3 nadelen in mijn ogen: de bediening is naadje (tweehandig daar waar de 50D en de 1D3 gelijk zijn), de batterij is matig (ni-mh heeft een sterke zelfontlading enzo) en de sensor is goed maar niet de hoge iso-killer die een 1D3 is..

Aan de andere kant: ik heb 1D2's zien gaan voor 750 euro. Dan lach je je wel een breuk met een nagenoeg onverwoestbare camera. Als je overigens voor ultieme beeldkwaliteit gaat zou ik een 5D2 nemen.

no offense maar je spelling doet wat af aan de inhoud van je vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mijn excuses voor de slechte spelling.was nooit mijn sterkste punt.

dus een 1D3 zou verruit de beste keus zijn.maar ook de duurste :(
met de 1d2 isdat zijn eenige min punt ? scherm accu en hogere iso ? en met 2handen bedienen hoe bedoel je dat ?

ja daarom van wege de prijs leek mij de 1D2 ook een goede optie .want een 1D3 gaat gebruikt voor een klap meer centen weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:06

breinonline

Are you afraid to be known?

mennovanw schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 21:05:
[...]
Een 1D2 (zeker een n'etje proberen te scoren) is ook niet mis maar heeft 3 nadelen in mijn ogen: de bediening is naadje (tweehandig daar waar de 50D en de 1D3 gelijk zijn), de batterij is matig (ni-mh heeft een sterke zelfontlading enzo) en de sensor is goed maar niet de hoge iso-killer die een 1D3 is..
Mwa, ik heb een tweedehands 1DsII gekocht in plaats van een 5D2 en de accu is niet merkbaar slechter dan bij de 40D (misschien zelfs beter!). De bediening is niet zo makkelijk in het begin maar went wel (je hebt inderdaad wel 2 handen nodig). Als je niet boven ISO3200 schiet (of 1600 als mierenneuker) dan is een oudere 1D(s)II een prima camera.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

breinonline schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 21:54:
[...]

Mwa, ik heb een tweedehands 1DsII gekocht in plaats van een 5D2 en de accu is niet merkbaar slechter dan bij de 40D (misschien zelfs beter!). De bediening is niet zo makkelijk in het begin maar went wel (je hebt inderdaad wel 2 handen nodig). Als je niet boven ISO3200 schiet (of 1600 als mierenneuker) dan is een oudere 1D(s)II een prima camera.
met 2handen bedoel je dan combinatie van knoppen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

breinonline schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 21:54:
Ho even, een 1Ds II is qua sensor toch wel een ander beestje dan een 1D2.. De charme van een FF 16mpix camera zie ik natuurlijk ook wel (die zit denk ik toch op een ander niveau dan de 1D2). Ik denk dat je aan een 1Ds II een meer dan prima camera hebt ;)

De accu zal niet slechter zijn dan van een 40D maar na een tijdje ongebruikt in de tas te hebben gezeten tikt de forse zelfontlading wel aan. De accu van een 1D3 gaat trouwens makkelijk 2500 opnamen mee (ik heb wel eens 4000 gehaald). Ni-mh is trouwens ook veel gevoeliger voor kou dan li-ion.
Verwijderd schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 21:56:
met 2handen bedoel je dan combinatie van knoppen ?
Ja, dat is exact wat bedoelt wordt. De 1D2 komt nog uit een tijd dat Canon vond dat een instelling op een pro-camera onder geen beding "per ongeluk" mocht veranderen. Dit resulteerde in een ietwat lastige interface waar je je camera met 2 handen moet bedienen (je moet altijd een 2e knop ingedrukt houden om een verandering van zelfs basic dingen in te geven).

Ze zijn er in de nieuwere camera's vanaf gestapt. Het zal vast wennen maar ik vind de bediening van de 1D2 dus niet erg prettig / makkelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook ik ben op zoek naar een DSLR maar kom er niet echt uit, Voorkeur gaat uit naar een Canon of Nikon maar of het nu een d90/d3000 of 500d/550d wordt, in de winkel vertellen ze elke keer wat anders. Ook hier kreeg ik de sony als advies de A230 (249€) terwijl ik aangaf dat mijn budget toch echt meer toelaat. A230 heeft geen liveview en kantel scherm wat mij wel erg handig lijkt als je kijkt waarvoor ik hem wil gebruiken.

500-700
Waarom wil je eigenlijk een DSLR ?
Omdat ik meer met fotografie wil gaan doen en tegen de vele beperkingen van een compact cam loop.
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken?
Indoor en outdoor feesten zoals Extrema,Sneakers en natuurlijk Vakantie(city trips dus meer in de steden zelf, echt dan de landschappen)
nope
ik ben op zoek naar een goede camera voor wat ik er mee wil gaan doen, hij moet ook goed kunnen presteren in donkere omgevingen. Daarnaast heb ik wat rond lopen kijken in het dslr video topic en dat spreekt me enorm aan. Dus jah redelijk goede film optie is toch wel een pre maar kan eigenlijk nergens duidelijk iets vinden over hoelang je kunt filmen.
zit te denken aan eerst een kit en eventeel 1 extra licht lens als het binnen het budget past, heb liever eerst 8gb/16gb, accu, tas en goede filter
Avies
5-10 uur per week wil ik toch wel gaan gebruiken misschien zelfs wel meer om het te testen.
Natuurlijk.
Casio elixim ex-z80 tja beperkingen zijn denk ik wel duidelijk.
kan een optie zijn maar denk niet dat die niet echt goede film optie hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Voor in het donker is de D90 (of D5000) een hele goede keus. Koppel hem met een flitser (SB-600) en een "nachtlens" (35mm F/1.8) en je hebt een heerlijke kit.

Filmen op de D90 werkt....minder. De opties zijn erg gelimiteerd (om niet te zeggen non-existent). Alles staat op auto, de maximale clipduur is 5 minuten en bij donkere omgevingen krijg je snel banding (ruisvorm). Ik zeg dit uit ervaring, want ik heb zelf een D90 ;)
Dat gezegd heb ik leuke dingen gedaan met de filmmodus, een paar voorbeelden staan op mijn youtube account. Deze zijn gemaakt met niet zulke lichtsterke lenzen, dat dan weer wel: http://www.youtube.com/user/flopsnons

[ Voor 2% gewijzigd door citruspers op 25-03-2010 00:00 . Reden: Youtube copypaste-faal ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

je linkt naar je eigen youtube pagina waarbij je zelf bent ingelogged :P kan ik dus nie openen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Heh verdorie, het is weer eens laat hoor :p
Bij deze: http://www.youtube.com/user/flopsnons

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Als we toch bezig zijn:

D5000 + 35mm 1.8 en op het laatst wat met de 18-55 (setje dat me in totaal 630 euro kostte). M'n montage/film/camera skills zijn nog niet geweldig, maar je krijgt een idee.

@ citruspers: klein advies, zet altijd de exposure lock aan. Bij de Utrecht CS en Ultrawide filmpjes is dat niet het geval, wat in mijn ogen zonde is.

[ Voor 5% gewijzigd door BarôZZa op 25-03-2010 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Yep, exposure lock is inderdaad een goeie tip, ware het niet dat ik die knop al naar autofocus heb gemapt (voor algemene fotografie), en dat mijn filmpjes vaak een hoog "hey ik heb een camera bij me kom we gaan wat filmen want we hebben toch niks beters te doen"-gehalte hebben. Voor het echte werk zou ik sowieso een statief/monopod/glidecam willen gebruiken, omdat je met een spiegelreflex al snel een earthquake+jello effect krijgt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Voor filmen (en foto's) ben ik erg tevreden met m'n Gorillapodje. Ding is licht genoeg om eraan te laten hangen en kan je zowel gebruiken om neer te zetten als om vanuit de hand het beeld stabieler te krijgen. Druk twee van die flexibele pootjes tegen je borst/schouders aan en de meeste kleine wiebels zijn weg. Ik had dat ding eigenlijk alleen gekocht omdat ik m'n gewone statief niet in de handbagage van het vliegtuig mocht doen, maar het verbaasde me hoe nuttig het is.

Zo'n Glidecam is voor mij niet handig omdat ik teveel switch tussen foto's en filmpjes. Monopod en statief ben ik meestal gewoon te lui voor ;)

[ Voor 4% gewijzigd door BarôZZa op 25-03-2010 01:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 10:19
Bij gebrek aan beter topic post ik nogmaals een vraag hier,

Weet iemand of de 430EX flitser ook bij de Makro te koop is? Ik ga er toch vanavond heen en dan kan ik em meteen meenemen ipv het via een webshop laten komen..

Mess with the best, die like the rest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scirocco
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-04-2023
eeehm als je er toch al heen gaat ga je dat toch van zelf merken?
Ligt hij er niet ren je na thuiskomst naar je computer, plop aan, naar een webshop, aaah een 430EX!!, KLIK!, 'bestel' --> KLLLLIK, ideal, bank kiezen, geld overmaken en morgen heb je je flitsert in handen.

Niet echt een nuttige vraag vind ik, tenzij je knetter veel haast hebt en m nu wilt bestellen als de makro m niet heeft...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Royz
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:22

Royz

Kleurenblind!!

ThaStealth schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 08:50:
Bij gebrek aan beter topic post ik nogmaals een vraag hier,

Weet iemand of de 430EX flitser ook bij de Makro te koop is? Ik ga er toch vanavond heen en dan kan ik em meteen meenemen ipv het via een webshop laten komen..
Goede vraag, zelfde vraag hier namelijk!

Fotografie kanalen: Website - Royz.nl | YouTube - @Royz.nl | Instagram - @Royz.nl.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThaStealth
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11-09 10:19
Scirocco schreef op donderdag 25 maart 2010 @ 09:03:
eeehm als je er toch al heen gaat ga je dat toch van zelf merken?
Ligt hij er niet ren je na thuiskomst naar je computer, plop aan, naar een webshop, aaah een 430EX!!, KLIK!, 'bestel' --> KLLLLIK, ideal, bank kiezen, geld overmaken en morgen heb je je flitsert in handen.

Niet echt een nuttige vraag vind ik, tenzij je knetter veel haast hebt en m nu wilt bestellen als de makro m niet heeft...
Probleem is dat ik hem wss vanavond nodig heb, als hij niet te krijgen is daar kan ik nog in mijn pauze naar een winkel rijden die em wel heeft ;). Was idd niet duidelijk in de vraagstelling.

[ Voor 3% gewijzigd door ThaStealth op 25-03-2010 09:15 ]

Mess with the best, die like the rest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:01

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Dan bel je ze toch even :?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

D.leeuwen schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 14:51:
[...]

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar welke lens je de meeste tijd hebt gebruikt. Liet je vaker de 55-250 erop zitten of de 18-55? En had je het gevoel dat je wat miste omdat je de Canon EF-S 17-85mm f/4-5.6 IS USM en Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM wilt?
Voor landschappen hebben we veel de 18-55 gebruikt. Echter voor dieren (safari) natuurlijk de 55-250 veel gebruikt. In de vakantie heb ik ook van andere mensen het eea gebruikt waaronder de combinatie 17-85 en 70-300. Vooral het grotere bereik was erg prettig. Soms vond ik mijn eigen 18-55 net te kort zegmaar. Kwalitatief vind ik de fotos er ook net iets beter uitzien dan mijn geleende lenzen (18-55 & 55-250).

Ik moet eerlijk zeggen dat ik me nog niet helemaal verdiept heb in de lenzen, maar dit is puur de ervaring die ik ermee heb. Ik heb verder nog nooit sigma oid getest/gebruikt en weet eigenlijk ook niet wat binnen het budget van 650 euro een goede keuze is voor een groothoek + zoomlens.

Verder denk ik dat ik toch ga voor de 50d ipv 550. Als ik wil gaan filmen dan neem ik wel een filmcamera waar je toch meer mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
citruspers schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 15:42:
Ik ga hier toch even tegen wijnand in, door te zeggen dat ik de modellen zou bekijken op Cameralabs.com
DPreview heeft de reputatie erg grondig te zijn, maar ook heel veel waarde te hechten aan irrelevante zaken, waardoor het voor een beginnend fotograaf erg lastig wordt. Gordon op Cameralabs doet erg uitgebreide reviews (ook video reviews) en houd de zaken in perspectief. Ik zou dus zeker ook daar kijken.

//Citruspers is op geen enkele wijze geaffilieerd met cameralabs behalve lid zijn op het forum. :)
Misschien kijk ik niet goed maar ik zie op cameralabs niet de mogelijkheid om camera's side-by-side te vergelijken
mennovanw schreef op woensdag 24 maart 2010 @ 20:20:
[...]

Niks ten nadele van je D2h (qua bouwkwaliteit nog steeds voorbeeldig) maar als je vergrotingen wil gaan maken is het verschil van 4 miljoen pixels ten opzichte van 12 miljoen pixels van je D90 (om van het verschil in hoge iso-waarden nog maar te zwijgen) toch wel groot. Ik denk inderdaad dat je het verschil voor het web of met afdrukken tot 13 x 18 niet zal zien.

Zet je je D2h tegenover het huidige topmodel (D3s) zal het verschil nog fors groter zijn (terwijl de camera's dezelfde plaats innemen in Nikon's line-up).

Overigens is je D2h gelanceerd december 2003 (dat maakt hem iets meer dan 6 jaar oud)
Hmm.. aan de ene kant, het ligt er ook aan wat je ermee doet natuurlijk. Aan de andere kant, ook al zijn die oude pro modellen nog zo goedkoop of hebben ze nog zo'n gunstige prijs/kwaliteit verhouding, het lijken me geen startersmodellen.

[ Voor 40% gewijzigd door Wijnands op 25-03-2010 09:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@BarôZZa dat is wel een beetje de film kwaliteit die ik zoek, wat is de maximale opnamen tijd van de d5000.

@The_dragon tja ik ben erg te spreken over de opname kwaliteit van de huidige DSLR anders had ik 200/300 uitgegeven aan een camera maar dan kom je vaak niet verder dan een 0,8 mega pixel en de kwaliteit van beeld zoals bijvoorbeeld BarôZZa filmpje in de kerk nooit echt haalbaar is mijn ervaring. Maar goed ieder zijn eigen smaak.

Als ik voor de Nikon ga moet ik snel zijn morgen en dit weekend bij de saturn in tilburg alle Nikon camera's/producten tegen inkoop prijs.

Los van de grib/houvast kwa body wat zijn de verschillen tussen de d5000 en de 500d/550d van canon? of is het echt zoals met scheren je kiest voor of philips of braun scheerapparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dus de 1D3 is verweg de verstandigste keuze,dan zullen we maar eens op jacht gaan naar een gebruikte in goede staat zijnde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nikon D5000 + AF-S DX NIKKOR 18-55mm VR 518€
Canon EOS 500D + EF-S 18-55mm IS 589€
Canon EOS 550D + EF-S 18-55mm IS 718€

Lastig, ik moet eigenlijk de eos500d eerst tegen over de d5000 zetten, als dan de canon 500d beter is als de d5000, dan kan ik net zo goed gaan voor de canon 550d als dat verschil maar 130 euro is.

zijn dingen belangrijk zoals; White balance override en Pixel density.

Denk niet dat ik echt een miskoop doe met een van deze drie camera's maar toch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, alle genoemde camera's zijn van uitstekende kwaliteit (de rest is imo pixelneuken). Ik zou kijken welke het lekkerst in de hand ligt, het fijnst te bedienen is en binnen je budget valt. Overigens is de D5000 de betere camera voor de pixelneukers ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Echte onderscheidende punten wat mij betreft.

500D: beter scherm
550D: betere video
D5000: Draai schermpje

Verder kies je voor een platform maar daar is al genoeg over geschreven hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tja ik wil ook foto's van af hogere en lagere posities kunnen maken, dus dan heb ik niks aan ene beter kwaliteit scherm maar meer aan een draai scherm.
Pagina: 1 ... 57 ... 77 Laatste

Dit topic is gesloten.