[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 56 ... 77 Laatste
Acties:
  • 372.605 views

Onderwerpen

Alle 126 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-03 00:20
Weet ik, maar dat was meer een reactie hierop:
citruspers schreef op zondag 14 maart 2010 @ 14:18:
Dodgy AF, trage FPS, en geen weathersealing?

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 15-09 12:37
Dan geef ik bij deze mijn fout toe, ik dacht dat de 5D geen weathersealing heeft. Ik heb het nog even nagekeken, en Canon professional network geeft aan dat ook een 5D professioneel is. Dus bij deze: ik had het mis. Zullen we het weer over instapreflexen hebben? :)

I'm a photographer, not a terrorist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste tweakers,

Ook ik wil een echte camera.
Hieronder een lijstje.

Wat is je beschikbare budget?
400 euro iets meer mag als dit echt beter is.
Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Omdat ik meer wil dan dat ik met mijn ixus kan.
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Foto's maken op hondenshows (Meestal binnen in een grote hal)
Foto's maken van mijn eigen hond (ook als die niet slaapt)
Foto's maken van de rally sport (Niet mijn prioriteit)
Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee geen lenzen
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Nikon D3000 voornamelijk de help functie.
Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Als dit in mijn budget valt :)
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Zoveel als nodig (Ga de camera zeker ieder weekend goed gebruiken)
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Als dit nodig is
Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Canon Ixus 75 Leuk ding maar is te langzaam en in een hal kan ik geen mooie foto's maken.
Is 2e hands een optie of per se niet?
Kan als het een leuk aanbod is.

Alvast bedankt voor jullie advies.

Youri

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15-09 09:32

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Bij geleverde kitlens van de Nikon ken ik niet goed genoeg om daar een uispraak over te doen, maar dit zou vast wel een goed objectief zijn

Persoonlijk ben ik bang dat het lastig word om apparatuur nieuw te kopen die bij je wensen passen. Je komt al snel uit op een body met kitlens en zoom (als ik het zo kan inschatten). Dan zitje al gauw boven de 400 euro.

Houd er rekening mee dat binnen fotograferen ook met een dslr lastig is. Gebruik van een statief of een licht sterke objectief is een must of beter nog combi van beide.

Ga je objecten van dicht bij fotograferen of wil je ook kunnen zoomen?

Ik zou kijken of je een leuke camera tweedehands kunt vinden.

Wat we al snel vergeten mee te nemen binnen het budget zijn tas, eventuele extra accu etc.

Bijvoorbeeld een Canon EOS 1000D met kitlens en de 55-250 dan zit je iets boven de 500 euro.

Welicht dat iemand een goede combi weet van Nikon ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Daan_ op 16-03-2010 11:22 ]

MTB24.nl plekje op het web voor filmpjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@MrSal,

ik heb ruim een maand geleden de D3000 gekocht bij de MM tijdens de BTW actie voor 306 euro. De reden hiervoor was dat mijn Fuji F30 (wat overigens wel een goede camera was) aan het overlijden was en dat ik meer wilde qua kwaliteit.

inmiddels in een maand ca 1500 foto's geschoten met de kitlens en hij bevalt me echt prima. Ik zal hem over een tijdje als ik naar de VS ga vervangen door een 18-105 lens maar dat is nu nog niet relevant.

Tuulijk zullen er mensen komen met "besteed iets meer en dan heb je beter" maar ik heb de keuze gemaakt voor de D3000 omdat ik van mening ben dat ik de komende jaar (Jaren) deze helemaal ga ontdekken en over een tijdje een nieuwe koop. Het is immers naar mijn mening zo: Als je de keuze hebt tussen een ferrari of Golf kun je wel de mooie, betere, snellere ferrari kopen maar je hebt er niet veel aan omdat je toch niet harder mag dan 50.
Wat ik hiermee wil zeggen is dat ik kon wel een duurdere en betere kopen (heb de D5000 overwogen) maar omdat ik nog een noob ben en de camera niet knetter veel ga gebruiken, is het op dit moment nog zonde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Ik zie eigenlijk geen meerwaarde aan de D3000, praktisch alles wat ze hebben gedaan is de sensor van de D40x, d60/D80 in een nieuwe body schuiven (en de autofocus heeft meer punten). Als ik jou was zou ik de D3000 lekker links laten liggen, en een tweedehands camera kopen van het rijtje wat ik net genoemd heb. Des te minder je uitgeeft aan de body, des te meer je kunt besteden aan lenzen. ;)

Ik heb geen idee wat een hondenshow precies is, is het een soort "beurs"? If so, als je dichtbij de honden kunt komen zou ik gewoon lekker de standaardlens nemen (18-55, stabilisatie niet nodig), en een 35 mm F/1.8. De eerste als rondlooplens voor algemeen (landschappen, buiten enzo), en de 35 mm voor binnen (deze laat ongeveer 8-16 keer zoveel licht binnen). Mocht je budget nog iets uitbreiden dan zou ik een 18-105 (gestabiliseerd) voorstellen, samen met de 35 mm F/1.8.

Wat betreft de kwaliteit van de kitlens: deze is prima, de lens voelt alleen wat plastic aan. De 18-105 voelt al een stuk beter aan, maar presteert optisch evengoed.

Bron: ik heb de 18-105 zelf, en ook de 35 mm F/1.8 :)
Mocht je trouwens die 18-105 willen kopen, stuur me een berichtje, ik zit erover te denken de mijne te verkopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bedankt voor de antwoorden.

Ik heb zelf nog even verder gekeken.
Ik zag een kit van Nikon de Nikon d3000 + 18-105VR voor 462 euro.
Dit wil ik er best aan uitgeven maar is dit wat ik nodig heb of moet er een externe flitser bij of kan ik het ook af met een 18-55VR?
Of is er een andere camera die sneller is voor dat zelfde geld?

P.S. ik lees nu pas het bericht van citruspers.

Je kan niet heel dicht bij de hond komen je staat er ongeveer een meter of 4 vanaf licht eraan waar de hond staat :)
Het is ook de bedoeling dat die een foto kan maken van bewegende honden.
Waarom de D3000 omdat de guide mij aanspreekt, maar weet niet of dit een functie is die veel gebruikt gaat worden?

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 16-03-2010 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
Zo slecht is de D3000 niet, voor een euro of 300 heb je een nieuwe body met garantie. Dat is ook wat waard. Wil je tweedehands, dan is er de D80 voor ongeveer die prijs. De D40(x) en D60 kosten niet veel minder. Wat betreft de lens is het je eigen keuze: de 18-105 is een prettige lens, maar de 18-55 is wat goedkoper. Mocht je ooit een telelens aanschaffen, is de 55-200 prima naast de 18-55 en de 70-300 naast de 18-105.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!
D3000 is een aardige instapper. Zou, zeker op dit heel beperkte budget, overwegen om te beginnen met een 18-55 en er een 55-200 bij te zoeken. In een 2e stadium dan een flitser erbij en eventueel de 18-55 vervangen door ene 18-105

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08-08 09:26
Ik heb net een zeer vervelende episode gehad met betrekking tot 2de hands kopen. Gelukkig ziet het er naar uit dat het netjes afgehandeld gaat worden. Dit betekent echter dat ik geen 2de handse spullen meer ga kopen.

Een d200 zal ik dus alleen in een winkel aanschaffen als deze er nog is. De vraag is dus maar weer eigenlijk. Wat is voor mij op dit moment de beste keuze als ik een nieuwe camera wil kopen.

Ik had de d200 op het oog omdat deze ook met manual focus zou werken. Volgens mij zijn er genoeg winkels die dat die lenzen nog verkopen. Maar wellicht kan ik beter voor de d3000 of d5000 gaan en wat meer geld investeren in nieuwe lenzen.

De situatie is dus eigenlijk zo dat ik geen lenzen heb. Ik heb ook geen flitslicht (alhoewel ik een staaf flitser met een sync draadje wellicht mee kan nemen). Is het dan verstandig om in de body te investeren zodat er op termijn keuze is uit manual focus (heb eigenlijk altijd geschoten met manual focus, maar wel met zo'n focus scherm). Of alles gewoon laten liggen en de goedkoopste nemen met een autofocus lens.

U can call me sir.... or justice as long as u bow down ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:55

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Sommige lenzen hebben geen eigen motortje, maar autofocussen dus wel op body's met een AF-motor erin.
Een echte manual focus lens gaat niet ineens autofocussen omdat de body daar wel zin in heeft :P.

Alle lenzen met de aanduiding af-s hebben een motortje in de lens en zal op alle body's autofocussen.

De d200 is een mooie body, maar die sensor is ouder en presteert op hogere iso-waardes duidelijk minder goed.
De d200 is opgevolgd door de D300, die is opgevolgd door de D300s, kortom, ik verwacht niet dat je ergens de D200 nog nieuw kan kopen.

Ik denk dat een D90 een goede keuze voor je zou kunnen zijn, met een 18-55 en 55-200VR. Misschien moet je dan je budget wat strekken, maar dan heb je wel een lekkere set om mee te werken :)

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
|@MrSal Je hebt een PM terug ;)

Wat betreft een externe flitser: ik denk niet dat je die nodig gaat hebben, ik denk dat je aan een lichtsterke lens ("snelle lens") veel meer hebt. Ik neem aan dat zo'n hal een erg hoog dak heeft, wat betekend dat je je flits niet kunt weerkaatsen, zodat je "direct flash" moet gebruiken. Dit is over het algemeen erg lelijk/hard licht.

Wat betreft de guide mode op de D3000: handig, niet essentieel. Mijn eerste spiegelreflex was de d90, die geen guide mode heeft. Het kost wat extra moeite, maar op het internet is bizar veel informatie te vinden. Ook hebben praktisch alle instap-spiegelreflexen tegenwoordig "scene presets", dus voorinstellingen voor situaties (landschap, portret, nachtportret, sport), waar je al een heel eind mee komt.

@Justice strike: het grote voordeel van de "pro" cameras van nikon is dat ze kunnen lichtmeten met oudere lenzen (AF-I, AI-S), iets wat goedkopere reflexen niet kunnen. Ook hebben ze dus een poort voor een synckoord, iets wat de goedkopere ook missen. Wel hebben alle cameras een afstandsmeter, die een groen bolletje in de zoeker laat zien als je handmatig hebt scherpgesteld (linksonder). Erg handig!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
citruspers schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 13:51:
@Justice strike: het grote voordeel van de "pro" cameras van nikon is dat ze kunnen lichtmeten met oudere lenzen (AF-I, AI-S), iets wat goedkopere reflexen niet kunnen. Ook hebben ze dus een poort voor een synckoord, iets wat de goedkopere ook missen. Wel hebben alle cameras een afstandsmeter, die een groen bolletje in de zoeker laat zien als je handmatig hebt scherpgesteld (linksonder). Erg handig!
Ik kan dus een staafflitser gebruiken met synckoord (die heb ik nog wel ergens liggen). Maar de kosten van een duurdere body wegen waarschijnlijk niet op tegen het kopen van een nieuwe flitser.

Het verhaal is dus dat ik een jaar in asia ga zitten. En ik wil daar mijn tijd vastleggen. Zelf ben ik opgegroeid met een mf nikon. en we hebben eigenlijk altijd zonder flits geschoten. Zelfs als het foto's betroffen in de nacht. Dus wellicht zet ik dat nu wel door (alhoewel dat tegenflitsen niet hele slechte foto's geven trouwens)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Als je een flitser niet nodig vind zou ik er ook geen kopen natuurlijk. Het nadeel is wel dat een popup flitser meestal niet genoeg licht kan geven voor invulflits in erg fel licht. In zon geval kan je natuurlijk ook een stuk karton zoeken en daarmee het licht bouncen, werkt prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 00:30

Fiber

Beaches are for storming.

justice strike schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 13:23:
..........
Ik had de d200 op het oog omdat deze ook met manual focus zou werken. Volgens mij zijn er genoeg winkels die dat die lenzen nog verkopen. Maar wellicht kan ik beter voor de d3000 of d5000 gaan en wat meer geld investeren in nieuwe lenzen.
..........
Als je ze allemaal in je handen hebt gehad kan er eigenlijk geen twijfel meer zijn. Een D200/300 ligt echt heel anders in de hand dan een D3000 of D5000, en ook een D90 is weer anders.

Even om anderen een domme vraag te besparen die ik dus zelf gisteren wel heb gesteld...: Ik was gisteren bij de MediaMarkt camera's kijken en vroeg me dus af waarom (bijna?) alle Canons een heldere zoeker hebben, en (bijna?) alle Nikons en andere merken zo'n donkere zoeker. Het antwoord was dus dat als een camera niet aan staat het diaframa in ruststand bij een Canon wijd open staat en bij Nikons en andere merken juist zo klein mogelijk is. Dat maakt het dus wel lastig om bij de Mediamarkt het zoekerbeeld te vergelijken. :) (Ik had die Nikons dus al bijna afgeschreven vanwege die donkere zoeker..... ;) )

[ Voor 3% gewijzigd door Fiber op 16-03-2010 14:39 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Haha dat van die zoekers is inderdaad een goed punt. Over het algemeen hebben de premium cameras een nog helderdere zoeken, door het gebruik van een pentarisma in plaats van een pentaspiegel. Nog iets om op te letten. Ook zijn sommige zoekers donkerder als ze uit staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
Fiber schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 14:34:
[...]

Als je ze allemaal in je handen hebt gehad kan er eigenlijk geen twijfel meer zijn. Een D200/300 ligt echt heel anders in de hand dan een D3000 of D5000, en ook een D90 is weer anders.
haha... waarom denk je dat ik zo graag een d200 nog ergens wil halen :) de prijs is alleen gewoon niet zo prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
2e hands D200's bij de diverse winkels:
http://www.fotoabro.nl/fs_nikonaf.html?=nikonaf.html
http://www.nikonservice.n...f284b107fc187ffff7855d227 Die is interessant, bij nikon service zelf, betekend meestal dat de klant van reparatie heeft afgezien en afstand heeft gedaan van de camera. Ding zal door de service afdeling goed nagelopen zijn.
http://www.fotovanderwaal.nl/edit/nikon.htm
http://www.minderman.nl/wrd_occa.html

Ik zou 's goed nadenken of je er 495 euro voor over hebt, als het antwoord ja is dan misschien toch een tripje naar Beverwijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-09 21:23

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Hoe verstandig is het om te kijken naar tweedehands sets? Als ik b.v. naar de vraag & aanbod hier kijk dan ben ik voor een euro of 300 al klaar. Volgens mij worden die 20.000 clicks (zoiets) vaak niet gehaald dus kan je er nog even mij vooruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23:18

sapphire

Die-hard pruts0r

justice strike schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 13:23:
Ik heb net een zeer vervelende episode gehad met betrekking tot 2de hands kopen. Gelukkig ziet het er naar uit dat het netjes afgehandeld gaat worden. Dit betekent echter dat ik geen 2de handse spullen meer ga kopen.
Tja....als je een body op marktplaats zoekt en deze gewoon netjes afhaalt en test zie ik weinig problemen ontstaan....
tenzij je je body ook perse in Spanje wilt kopen ;)
Mr_gadget schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 19:24:
Hoe verstandig is het om te kijken naar tweedehands sets? Als ik b.v. naar de vraag & aanbod hier kijk dan ben ik voor een euro of 300 al klaar. Volgens mij worden die 20.000 clicks (zoiets) vaak niet gehaald dus kan je er nog even mij vooruit.
Ja het is maar ent wat je er zelf van vind.
Ikzelf heb zo'n beetje m'n complete gear tweedehands gekocht. Altijd alles opgehaald en getest bij de verkoper en nooit problemen mee gehad. Gewoon je gezonde verstand gebruiken, als je een body rustig bij iemand thuis mag testen is dat al een goed teken, ziet hij er dan ook goed uit en werkt hij prima, ect..

[ Voor 41% gewijzigd door sapphire op 16-03-2010 19:37 ]

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Hoe verstandig is het? Wel, je zal niet de allerbeste beeldkwaliteit halen, maar als je besparing je zoveel geld scheelt dat je een lichtsterkere lens kan kopen ben je alsnog beter af.

Ik heb zelf recentelijk Nikons vorige vlaggenschip, de D2H aangeschaft. Om mee te beginnen zou ik hem niet overwegen, maar voor mijn doeleinden echt geweldig. Tweedehands is bijvoorbeeld een D80 of D60 nog absoluut rendabel (gelijk aan de D3000). Een oudere camera bied over het algemeen nog steeds een veel betere beeldkwaliteit dan welk compactcameraatje dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• justice strike
sapphire schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 19:34:
[...]

Tja....als je een body op marktplaats zoekt en deze gewoon netjes afhaalt en test zie ik weinig problemen ontstaan....
tenzij je je body ook perse in Spanje wilt kopen ;)
flauw :P nee ik had laatst bijna een d200 gekocht. Toen had ik hem laten liggen omdat er naar mijn mening teveel hotpixels waren. Ik kom er nu echter achter dat dit misschien helemaal niet het geval is en/of dat het makkelijk te repareren is.

MAW ik weet simpelweg te weinig om fatsoenlijk zo'n camera te kunnen testen. Vaak is het ook zo dat een d200 dezelfde prijs zal heben als een d90 nieuw zou zijn.... en dan wegen de nadelen van 2de hands net wat meer mee dan de voordelen van de d200 (want zoveel voordelen heeft deze niet boven een d90)

[ Voor 15% gewijzigd door justice strike op 16-03-2010 19:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kn4kw0r5t
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 19-07-2022
Wat ik nog niet helemaal begrijp zijn de getallen op een lens. Ik begrijp wel wat een lens doet, heb ook wel natuurkunde gehad. Maar wat zijn kenmerken van een 18-55 lens en wat van bijv. een 10-22. Hoe werkt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
10-20 slaat op de "focal length" van de lens. Des te hoger deze is, des te sterker de vergroting. Een 10 mm lens is bijvoorbeeld een supergroothoek, en een 200 mm lens een tele lens. Een zoom lens heeft een bereik, dus 10-22 kan zoomen tussen 10 mm en 22 mm.

Vaak zie je ook nog "35mm equivalent" staan. Dit is omdat een digitale sensor (aps-C) kleiner is dan een 35mm filmrolletje, waardoor je vergroting standaard al groter wordt. Een 100 mm lens op een 35mm (full frame/film) camera, wordt bijvoorbeeld 150 mm op een digitale spiegelreflex, omdat die een factor van 1.5x heeft. Canon heeft overigens een factor 1.6.

Verder zie je nog het diafragma getal "F/2.8" of "1:2.8". Dit geeft aan hoeveel licht er door je lens heen kan. Simpel gezegd, des te lager het getal, des te meer licht erdoorheen gaat. Een diafragma kan ook variabel zijn, zo kan een lens aan het begin van het zoombereik meer licht doorlaten dan aan het einde.

Dan staat er meestal nog het doorsnede tekentje (zo'n o met een streepje), dit slaat op de filtermaat.

Ook hebben we nog de minimale scherpstelafstand in meters en feet

Dan is er ook nog een reeks afkortingen "DG IF ED N VR IS L SIC", maar deze verschillen per fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Maar hoe zit het dan bij macro lenzen? hier staan vaak iets bij van 18-75 Macro. Maar betekent dit dan ze ook voor niet macro doeleinden te gebruiken zijn?
citruspers schreef op dinsdag 16 maart 2010 @ 19:39:
Hoe verstandig is het? Wel, je zal niet de allerbeste beeldkwaliteit halen, maar als je besparing je zoveel geld scheelt dat je een lichtsterkere lens kan kopen ben je alsnog beter af.
Okay! Top of the line hoeft van mij ook niet. Voor zover ik zie bied een nieuwere dslrs ook niet heel veel extra. Je kan er vaak wel mee filmen en je hebt misschien wat meer opties zoals liveview of makkelijk hdr foto's maken. Maar de foto zelf hoeft er niet noodzakelijkerwijs beter op te worden toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zoomlenzen met de toevoeging Macro zijn doorgaans ook geen echte macrolenzen, maar kunnen hooguit dichterbij komen dan de meeste andere lenzen. Een (echte) macrolens kun je in bijna alle gevallen (op de MP-65 na) tot aan oneindige focus afstand gebruiken. Bijna alle echte macrolenzen zijn optisch heel goed (scherp van hoek tot hoek).

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Inderdaad, de meeste "beeldkwaliteit innovatie" zit hem in de High-ISO noise, je krijgt dus minder ruis als je de versterking opschroeft.

Wat betreft de 18-75 Macro: dit is iets wat steeds vaker gebeurt. macro is officieel een term voor lenzen die een reproductieratio van 1:1 hebben (dus als je voorwerp voor de lens even groot geprojecteerd wordt op de sensor). Helaas zetten lenzenmakers (vooral Sigma) nu praktisch overal "macro" bij omdat hun lenzen net een tikje dichterbij scherpstellen.

Hele oude macro lenzen (echte macro lenzen) konden vaak niet op "oneindig" scherpstellen, waardoor je meestal beperkt bleef van een paar centimeter tot, zeg, 10 meter. Als je dus een landschap fotografeerde zou alles ver weg niet helemaal scherp zijn. Tegenwoordig kunnen alle macro lenzen wel gewoon ver weg scherpstellen, en zijn ze ook prima te gebruiken voor portretten.

Als je begint met fotograferen zou ik gewoon een allround lens kopen. Iets in de richting van 18-55, of eventueel 18-70 ofzo. Dan heb je een hele mooie range, van groothoek tot gemiddelde tele.
Deze heeft dan vaak aan het eind van het bereik een erg nauw diafragma (F/5.6), dus als je in weinig licht wil fotograferen (binnen) zou ik kijken naar een lichtsterke lens met een vast brandpunt voor erbij. Een goedkope keus is de 50 mm F/1.8, al vind ik persoonlijk de 35 mm F/1.8 iets nuttiger omdat je een wat bredere kijkhoek hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Goedendag Tweakers.
Hopelijk kan ik bij jullie terecht voor wat advies. ;)

500-800(900) euro.
Waarom wil je eigenlijk een DSLR?
Om licht gevoelliger te gaan fotograferen.
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)?
Urban fotografie.
Night-time fotografie.
Cityscapes(optioneel).
Vuurwerk(optioneel).
Nee.
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Canon Eos 450D en Nikon D90. Waarom? Hmmm, na veel lezen deze 2 gekozen en vast komen te zitten bij de keuze tussen een meer allround keuze(450D, 17-55mm, 55-250mm, 35mm f/2) of iets minder alround maar "misschien" iets meer kwalitatief en op 1 onderdeel gericht(D90, 17-55mm, AF-S DX 35mm f/1.8G).
Flitser eventueel ivm 'eigen bezit' eisen van de FotoVakSchool.
(Studie graag buiten beschouwing laten in advies, daar haal ik de camera niet voor, alleen eventueel een flitser. Flitser wil ik overigens niet gaan gebruiken voor mijn eigen fotografie, ben er geen fan van.)
Lensen ook dus.
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht?
Vooral advies.
Zit ik met mijn keuzes wel in de juiste richting voor waar ik het voor wil gaan gebruiken?
Advies over mogelijke andere lichtgevoelige lensen en bodies. Vooral video opties is iets wat van mij totaal weggelaten mag worden, vooral als je dan goedkoper uit bent met een andere body.
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Veel tijd en erg serieus. Grootste gedeelte van m'n vrije tijd.
In combinatie met een fotografie studie.
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Jazeker.
Powershot G9. Beperking is vooral de lichtgevoelligheid en de vaste lens.
Liever niet, tenzij het een winkel is die 2e hands aanbiedt.
Eventuele Flitser wel.

Als extra even over het budget.
Ideaalbeeld is een instap camera+kit lens voor rond de 500 euro, met daarbij meteen een lichtgevoellige lens. En achteraf een zoom lens erbij. Dus 1e uitgave 750 euro max, 2e uitgave ongeveer 200, totaal uitgave 950 euro.
Of een duurdere lichtgevoelligere body met kitlens. En na een korte tijd rondkloten met dat setje een lichtgevoelligere lens erbij. Totaaluitgave ergens tussen de 800 en 950 max.

Statieven heb ik al in mijn bezit. ;)

Bij de aankoop moet dus nog een flitser die ik voor m'n opleiding nodig zal hebben. Daar heb ik me nog totaal niet in verdiept. Enige informatie die ik tot nu toe heb is dat ik een 'raportage flitser' nodig ga hebben.
Daar zou ik dus ook wel wat advies bij kunnen gebruiken. Maar die kan achteraf gekocht worden aangezien ik die pas in augustus/september nodig heb.

Bij voorbaat dank voor de hulp _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 08-09 13:38

Zuurstok

Passionately curious

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

wat voor opleiding ga je doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nomad schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 10:13:
wat voor opleiding ga je doen?
Ik wil er graag zo snel mogelijk doorheen, dus heel waarschijnlijk een deeltijd vakopleiding & specialisatie. Tenzij ik beslis langer in Nederland te willen blijven, dan ga ik voor de 3 jarige vakopleiding. En waarschijnlijk probeer ik achter alle twee toch nog een 2-jarige HBO fotografische vormgeving opleiding te plakken.

Zit dus wel vast aan een MBO, aangezien ik nooit genoeg gemotiveerd ben geweest om gymnasium af te maken aangezien ik plannen had om zo snel mogelijk te emigreren naar Japan. Of eventueel Amerika.
Maarja, ik zie dus wel hoe het gaat. Het wordt voor nu dus een voltijd of deeltijd opleiding op de FotoVakSchool.

Bedankt voor de info tot nu toe, zal straks eens mijn huiswerk gaan doen en wat meer te weten komen van die 'Tamron SP AF 17-50mm f/2.8 XR Di-II LD ASP IF (Nikon)'. _/-\o_

En qua vasthoud test, zeker weten Nikon. Maar, alhoewel ik redelijk grote handen heb vind ik de 450D toch niet bepaald onhandig. En denk ik dat je wel leert werken met welke camera dan ook, als je maar genoeg oefent, maarja, ook daar kan ik naast zitten.

Qua body ben ik nu dus wel 99% zeker, de D90. Over de lens nog niet. Daarover is alle informatie van harte welkom.
En dan ga ik nu eens die lens opzoeken, dank u heren ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loempie
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15-06 12:21
1. Wat is je beschikbare budget?
€ 800,- tot € 1000,-

2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Op het moment voor de hobby, maar mijn vriendin wil (als ze over een paar jaar minder gaat werken) misschien fotograferen om bij te verdienen. (bruiloft, geboortes etc.)

3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Vakanties zee en landschappen, dieren (we hebben 6 konijnen), natuur (bloemen etc.)

4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee

5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Op het moment ben ik erg naar Canon aan het nijgen. Dit omdat IEDEREEN die ik ken een Canon heeft (dat zegt toch iets). Canon D450/D500 of D550
Verder heb ik in een winkel het advies van een Sony (A550 o.i.d.) gekregen, misschien dus ook een optie.

6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Waarschijnlijk een zon(?)filter.
Qua lenzen ben ik aan het twijfelen. Mijn vriendin wil graat 1 lens voor dichtbij en veraf (a la 18-200) maar ik ben zelf nog erg aan het twijfelen. Wat raden jullie aan 1 voor beide afstanden of 1 voor dichtbij en 1 voor veraf?

7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies (lenzen en merk/model keuze).

8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken? Eerste jaar nog niet veel, waarschijnlijk gaat mijn vriendin wel een cursus volgen. Dus het zal wel steeds meer worden.

9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Liever niet. Wij kopen het liefste meteen een goed apparaat.

10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Een Samsung i70 Compact Camera. Lage kwaliteit foto’s op macro, bewegende beelden.

11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Nee.

Overigens is filmen met de camera een beetje een luxe, leuk als hij het kan (zal dan wel gebruikt worden) maar is niet per se nodig.

Alvast bedankt.
Oja, vanavond gaan we beslissen en kopen :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tyno
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23-11-2017

Tyno

Wegenbouwer

Qua body maakt het niet zoveel uit wat je kiest, tegenwoordig zijn alle instap body's redelijk gelijk qua prestaties (alhoewel ik persoonlijk de A550 niet als instapper zou bestempelen). De keuze voor een bepaalde merk ligt denk ik meer in het systeem. Canon heeft veel doorgroeimogelijkheden voor de toekomst. Sony bied weer stabilisatie in de body.Ik zou zeggen ga vanavond eens langs een media markt / saturn en houd er eens een paar vast. Ik denk dat het belangrijk is dat jij (en je vriendin) hem goed in hand vinden liggen.

Qua lenzen adviseer ik toch om 2 losse lenzen te gaan. Dan krijg je in mij opinie toch meer kwaliteit dan met 1 10x zoom lens.

Canon 5D III / 1DIV & EF 16-1400mm L IS USM Macro Fisheye | Flickr | Tyno Photography @ Facebook

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Zoals al vaker voorbij gekomen de EOS 450D met 18-55IS Kitlens en voor zoom 55-250IS (nieuw prijs +/- 700 euro). Persoonlijk vindt ik dit een super set om mee te starten en er jaren later nog plezier aan te hebben.

Extra accu, Tas, eventueel statief en zonnekappen.

Je kunt als extra objectief de 50mm f1.8 er bij nemen voor potreten. Deze is +/-90 euro

Als je toch wil filmen kun je de 500D overwegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 11:15:
[...]

Qua body ben ik nu dus wel 99% zeker, de D90. Over de lens nog niet. Daarover is alle informatie van harte welkom.
En dan ga ik nu eens die lens opzoeken, dank u heren ;)
De lens die ik genoemd had is de goedkoopste 2.8 zoom voor nikon die ook nog 's wat groothoek biedt.
loempie schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 12:49:
€ 800,- tot € 1000,-

2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Op het moment voor de hobby, maar mijn vriendin wil (als ze over een paar jaar minder gaat werken) misschien fotograferen om bij te verdienen. (bruiloft, geboortes etc.)

3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Vakanties zee en landschappen, dieren (we hebben 6 konijnen), natuur (bloemen etc.)

Nee

5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Op het moment ben ik erg naar Canon aan het nijgen. Dit omdat IEDEREEN die ik ken een Canon heeft (dat zegt toch iets). Canon D450/D500 of D550
Verder heb ik in een winkel het advies van een Sony (A550 o.i.d.) gekregen, misschien dus ook een optie.
Sony word op dit moment weer vreselijk gepusht in een aantal winkels. Dat iedereen een canon heeft wil nog niet zeggen dat het perse de beste keuze voor jullie is. Kijk ook even hierboven naar de D90, ga naar een winkel en pak die ook 's beet.

Verder is het, naar mijn mening, tamelijk naief om te denken dat je nu spullen kunt kopen waar je over 2 jaar als semi-pro mee aan de gang kan. Tegen die tijd is er allang weer 1 of 2 nieuwere modellen verschenen die nog veel beter zijn.

1 lens is kwalitatief eigenlijk altijd minder. Wil je er toch voor gaan dan zijn de Canon en nikon 18-200 lenzen de minst slechte. Niet ver daarachter is de 18-270 van tamron en de 18-200 OS van sigma, de rest die ik gezien heb is bagger.

[ Voor 69% gewijzigd door Wijnands op 17-03-2010 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loempie
Wijnands schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 14:35:

[...]

Sony word op dit moment weer vreselijk gepusht in een aantal winkels. Dat iedereen een canon heeft wil nog niet zeggen dat het perse de beste keuze voor jullie is. Kijk ook even hierboven naar de D90, ga naar een winkel en pak die ook 's beet.
Oke bedankt voor de tip. ik ga aan het einde van de middag en zal hier ook zeker naar kijken.
Verder is het, naar mijn mening, tamelijk naief om te denken dat je nu spullen kunt kopen waar je over 2 jaar als semi-pro mee aan de gang kan. Tegen die tijd is er allang weer 1 of 2 nieuwere modellen verschenen die nog veel beter zijn.
Is het dan daarom niet juist beter om een Canon 550D te pakken? omdat deze nog maar een paar maanden oud is t.o.v. de 450D (ongeveer 2 jaar oud) en de 500D (1 jaar)
1 lens is kwalitatief eigenlijk altijd minder. Wil je er toch voor gaan dan zijn de Canon en nikon 18-200 lenzen de minst slechte. Niet ver daarachter is de 18-270 van tamron en de 18-200 OS van sigma, de rest die ik gezien heb is bagger.
Mijn viendin wil liever geen twee lenzen meeslepen, maar tot nu toe hoor ik van iedereen dat het kwalitatief beter is om 2 lenzen te pakken...

Ik neig op het moment na deze reactie een beetje naar:
Canon EOS 550D + Canon 18-55 IS + Canon 55-250 IS lens (€921,-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
En daarom is Nikon ook in het voordeel voor de wensen die je hebt: de 18-105 kitlens geeft je vriendin waarschijnlijk genoeg tele om er overal mee rond te kunnen lopen en je kunt dat goed aanvullen met een 70-300 VR. Dan heb je een perfect setje.

Ik zou zelf niet eerst naar de xxxD serie hebben gekeken als het om semi-pro ging, maar naar de 50D. Die komt ook recht uit de semi-professionele lijn. De concurrent ervan is... jawel, de D90. Ook een prima camera voor wat je wilt.

En het idee dat je niet hoeft uit te breiden, snap ik niet. Als er straks echt begonnen wordt met opdrachten, zul je misschien toch een flitser of flitsset nodig hebben, om nog maar te zwijgen over lichtsterke lenzen, een grip, statief, enzovoorts. Ik heb het gevoel dat je te snel probeert te beslissen en daarom zou ik niet direct vanmiddag een beslissing maken, maar alleen even rondkijken en ideeën opdoen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan_

Daan_

Alles op zijn tijd !!

Lowmpie waarom neig je naar de 550D? Je kunt dan toch beter investeren in objectieven dan in de body? Objectief bepaald meer het plaatje dan de body.

Geld wat je uitspaart met de 450D zou ik dan eerder investeren in een 70-200 f4 L. Sigma.Tamaron 18-200 is leuk alleen je levert wel in, aangezien hij niet scherp etc kan zijn op het volledige bereik. Canon 18-200 ken ik niet, kan daar ook niet al te veel uitspraken over doen. Je bent daarom al beter af met een 18-55IS en 55-250IS of beter nog de Canon 70-200

Edit: Nikon D90 is ook een leuke camera, maar als veel vrienden of bekende een Canon hebben kan het handig zijn om een canon te nemen. Wellicht dat je objectieven mag lenen/testen van vrienden voor eventuele toekomstige aankoop.

[ Voor 19% gewijzigd door Daan_ op 17-03-2010 15:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Krylinck schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 15:36:
..........
Ik zou zelf niet eerst naar de xxxD serie hebben gekeken als het om semi-pro ging, maar naar de 50D. Die komt ook recht uit de semi-professionele lijn. De concurrent ervan is... jawel, de D90. Ook een prima camera voor wat je wilt.
.........
Superdaantje schreef op woensdag 17 maart 2010 @ 15:48:
.........
Geld wat je uitspaart met de 450D....
.........
Eigenlijk zit er in deze prijsklasse helemaal niet zo heel veel verschil in de prijzen van de diverse body's. Een 550D is 'maar' 50 Euro goedkoper dan een 50D en een D90 is zelfs nog 2 tientjes goedkoper.... Het ligt er dus maar net aan welke functies je belangrijk vind, en meer nog, welke er het beste in je hand ligt. :)

Andere merken even buiten beschouwing gelaten:

Pricewatch
  • Canon 450D E 425
  • Nikon D5000 E 443
  • Canon 500D E 543
  • Nikon D90 E 621
  • Canon 550D E 634
  • Canon 50D E 692

[ Voor 10% gewijzigd door Fiber op 17-03-2010 16:45 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Peter2_
  • Laatst online: 09-09 11:45
Rond de € 600 (voor compleet set inclusief ascesoires zoals tas)

Mijn huidige camera is aan vervanging toe en de mogelijkheden van een DSLR spreken mij aan.

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken?
Vakantie foto's (daarbij maak ik vaak foto's van landschappen en uitzichten)

Geen voorkeur

Geen echte voorkeur, maar de Canon EOS 450D en de Canon EOS 1000D spreken mijj aan. Heb bij de Mediamarkt ook de EOS 450 beet gehad, en die voelde prettig aan. Verder las ik hier dat voor Canon veel ascesoires beschikbaar zijn (evt ook 2e hands)

Hangt ervan af, als een extra lens binnen het budget past wel, maar anders niet.

Ik wil advies

Niet heel veel tijd, maar ik denk er wel over om een fotografiecursus te gaan volgen als ik de camera heb. (Een kennis geeft deze cursussen)

Afhankelijk of het goed bevalt of niet.

Een vrij oude Fuji Finpix 2800, 2 MP camera.
Deze heeft als beperking dat de geheugenkaarten niet meer worden gemaakt (en nieuw verkocht).
Verder zijn de mogelijkheden vrij beperkt en ook is 2MP een beetje sumier.
Ik ben overigens wel tevreden over de kwaliteit van de foto's die hij nog maakt.

Liever niet.

Aanvullend
Is het ook nodig om een extra accu aan te schaffen, zodat als de ene accu leeg is, de ander kan worden gebruikt en de eerste worden opgeladen?

Diablo III: <GOT> Pteer#2475 --- POE: Dwergux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loempie
Heren, allemaal bedankt voor het advies.
Gisteravond toch eentje aangeschaft.
Het is de Canon 500D met Canon 18-200mm IS Lens geworden.
Verder een UV filter en een Tas erbij.
Totale kosten plaatje:
€ 1010,-

Het SD kaartje regel ik zelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
_Peter2_ schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 09:15:
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken?
Vakantie foto's (daarbij maak ik vaak foto's van landschappen en uitzichten)

Geen echte voorkeur, maar de Canon EOS 450D en de Canon EOS 1000D spreken mijj aan. Heb bij de Mediamarkt ook de EOS 450 beet gehad, en die voelde prettig aan. Verder las ik hier dat voor Canon veel ascesoires beschikbaar zijn (evt ook 2e hands)

Hangt ervan af, als een extra lens binnen het budget past wel, maar anders niet.

Aanvullend
Is het ook nodig om een extra accu aan te schaffen, zodat als de ene accu leeg is, de ander kan worden gebruikt en de eerste worden opgeladen?
pricewatch: Canon EOS 450D + EF-S 18-55mm IS
pricewatch: Canon LP-E5, Accu

Laat genoeg financiele ruimte over voor een tasje/kaartje
Een extra lens valt niet direct binnen je budget denk ik, maar als je vooral landschappen fotografeert kan je prima uit de voeten met de 18-55 IS.
Ik heb zelf wel meteen een extra accu aangeschaft, als je een keer enthousiast aan het klikken bent is het jammer als dan net je accu leeg gaat. Plus dat de ene in de oplader kan zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het grootste voordeel van de 450D tov de 1000D is dat bij de eerste de IS versie van de kitlens meegeleverd wordt die aanmerkelijk beter is dan de non-IS versie van de 1000D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rsmits
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14-09 09:03
De 1000D is ook verkrijgbaar met de IS kitlens (eigen ervaring). Het verschil is 2mp en 2 AF scherpstelpunten. Mijn keuze is 1,5 jaar geleden de 1000D geweest en bevalt prima.

pricewatch: Canon EOS 1000D + EF-S 18-55mm IS
pricewatch: Canon EOS 1000D + EF-S 18-55mm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Peter2_
  • Laatst online: 09-09 11:45
Verwijderd schreef op donderdag 18 maart 2010 @ 10:46:
Het grootste voordeel van de 450D tov de 1000D is dat bij de eerste de IS versie van de kitlens meegeleverd wordt die aanmerkelijk beter is dan de non-IS versie van de 1000D.
Het is toch ook mogelijk om (als de 1000D kit met IS lens niet beschikbaar is) een 1000D body te kopen en de IS lens apart erbij?

Diablo III: <GOT> Pteer#2475 --- POE: Dwergux

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn info is blijkbaar achterhaald. De 1000D met 18-55IS stond altijd in de PW, maar dan was ie nergens leverbaar. Blijkbaar is er -tijdelijk- momenteel wel wat voorraad. Hij is dus momenteel als kit te koop.

De verschillen tussen de 1000D en de 450D worden hier goed uitgelegd. Ik wil toevoegen het grotere scherm (geen extra resolutie), snellere continu shooting, sensor voor de zoeker en een grotere zoeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-03 14:33
300-500 euro.

Om eens echt mooie foto's te kunnen maken.

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)?
Auto's (dag en nacht), omgeving, mensen

Nee daar heb ik nog te weinig kennis van.

Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?Canon Eos spreekt me wel aan, puur omdat ik daar wat goede verhalen over lees hier en daar, en ook wel erg mooie foto's van heb gezien.
Nikon (D70) omdat ik van iemand met veel ervaring hier al op gewezen werd, al zie ik dat deze dan bijvoorbeeld maar 6.1 megapixels heeft.

Ja een aantal zijn wel van belang denk ik, zoals UV filter denk ik.

Advies graag.
Graag zou ik weten wat belangrijk is om op te letten en wat goede modellen en eigenschappen zijn.

Naarmate het beter gaat steeds meer tijd, zou nog wel eens een cursus willen gaan volgen evt.

Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?Eventueel, niet op korte termijn.

Niet , telefoon camere van N95 (5 megapixels) niets dus

Ja is zeker een optie, vooral vanwege het budget denk ik wel verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krylinck
Het eerste wat je moet weten: het aantal megapixels is totaal níét van belang! Meer heeft nadelen, minder heeft nadelen. De 6 MP van de D70 is als je het mij vraagt prima, meer zou alleen maar zorgen voor een slechtere ruisverhouding.

Ik denk, met het oog op je wensen en budget, dat een bridge-camera voor jou het meest geschikt is. Denk dan aan een Canon Powershot SX1 IS, of iets in die richting. Dan heb je alles wat je nodig hebt en het fijne ervan is dat je een goed zoombereik hebt met zeer aanvaardbare kwaliteit én je filmpjes in Full HD, 30p kunt opnemen. Heel all-round dus. Daarmee heb je een goed machientje om je alle vormen de fotografie eigen te maken en mocht je meer willen, dan kun je altijd later nog een dSLR aanschaffen.

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaurentS
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 14-08 08:01
Ik zou een ofwel pricewatch: Canon EOS 1000D + EF-S 18-55mm IS of pricewatch: Canon EOS 450D + EF-S 18-55mm IS kopen. De belangrijkste verschillen tussen beide zijn al meermaals aan bod gekomen in dit topic, kijk maar eens rond ;)

Je hebt dan een goede startersdslr, die toch wel een heel wat verschilt met een bridge, veel betere performance als er weinig licht is.
Je kan dan achteraf nog altijd zien wat je nog nodig hebt, heb je meer groothoek nodig (dat je meer op één foto krijgt, dus wijdere hoek) of meer tele (dat je 'verder kan inzoomen') of mss (nog) betere performance in slecht licht. Dit is in mijn ogen een betere oplossing dan een bridge.

Canon 70D + Signon 10-600 f1.8 IS OS HSM + 430EXII Flickr 500px lsfotografie.webs.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik hoop dat jullie mij kunnen adviseren. Vind het lastig om een definitieve keuze te maken

Rond 500-600 voor body+kit lens

Loop tegen beperkingen aan van huidige camera en wil meer tijd gaan investeren in fotografie

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)

Portretfotografie, streetfotografie en op vakantie voor landschappen, gebouwen enz

[b]Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
nee

Ik heb mij in verschillende winkels laten informeren. Eerst ben ik naar 2 algemene MM achtige zaken geweest. Bij de ene zaak adviseerde de verkoper mij een sonyA230, de verkoper van de andere zaak vond dat geen goed idee en adviseerde mij een canon 1000D of een Nikon D3000.
Vervolgens ben ik naar een speciaalzaak gegaan en deze verkoper vond de sonyA230 wel een goed idée (wegens stabilisatie in body, past goed bij mijn budget)
Na al die bezoekjes was ik niet veel wijzer of ik nu voor de a230, 1000D of de D3000 moet gaan. Ik vind ze alle 3 fijn in de hand liggen.

Wil eerst kitlens 18-55 en later (als ik weer wat geld heb gespaard ☺) graag een 55-200mm lens erbij

Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
advies

Het blijft een hobby, niets serieus dus. Wil er wel op uit trekken om foto’s te maken.

Ja iig in een lens (55-200mm)

Powershot a80, te weinig handmatige instelling opties

Sluit het niet uit (vind dat beetje moeilijk omdat ik niet voldoende kennis heb om ter plaatse te beoordelen of de camera het goed doet)

Alvast bedankt voor het advies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:48
Met dat budget kan je gelijk die 55-200 erbij halen of een stap hoger zitten bij de D5000/500D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Verwijderd schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 13:26:
..........
Portretfotografie, streetfotografie en op vakantie voor landschappen, gebouwen enz
..........
Ja iig in een lens (55-200mm)
..........
Waar denk je die 55-200 voor nodig te hebben? :) Ik denk dat je beter uit bent met een portretlens (50mm of 85mm) en een ultragroothoek (10-22 oid). Maar dat ga je vanzelf ontdekken als je gewoon begint met de kitlens.

Voor wat betreft de keuze, zelfs een 450D, 500D, D5000 en bijvoorbeeld ook de Pentax Kx valt nog binnen je budget..... Ze zijn geen van allen slecht en allemaal beter dan welke compact of bridge dan ook. En ze hebben allemaal hun eigen voor en nadelen. ;) Maar dat gaat vooral over randzaken als live view en video etc. Wat weer belangrijker is, dat is de beschikbaarheid van lenzen en andere accessoires voor een redelijke prijs. Daar hebben de Canons en Nikons wel wat voordeel. En je zult ook wat sneller mensen tegenkomen die er ook een hebben zodat je eens een lens of flitse kan lenen en uitproberen....

http://tweakers.net/price...CWhvUofnTHRxVL8UcnxdellC8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Het grote voordeel van de A230 is de ingebouwde stabilisatie, zoals de verkoper je al wist te vertellen. Om maar even te vergelijken, een gestabiliseerde 70-300 lens van nikon kost 350 euro. Voor 100 euro heb je een goedkope Tamron/Sigma lens zonder stabilisatie, maar die toch gestabiliseerd is op je A230.

Het nadeel van de A230 is wel weer dat er weinig (goedkopere) lenzen beschikbaar zijn. Bij een Nikon zou ik sowieso een 35mm F/1.8 aanraden (160 euro) voor als er weinig licht is, maar ik geloof dat het sony equivalent 4x z duur is? Daarbij is sony ook niet bepaald de leider in high-iso performance (dus ruis als je de ISO (versterking) verhoogt.

Ik ben zelf een nikon guy, dus ik laat het canon gedeelte over aan iemand anders, maar je keuze in nikon land zou waarschijnlijk een D3000 zijn + 15-55+55-200 VR, of als je je budget iets kan rekken een D5000 (deze heeft de sensor van de D90/D300, en levert betere prestaties op hogere ISOs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Als je de keuze hebt tussen die drie - en eerlijk gezegd wijst het budget wel die kant op - zou ik voor de 1000D gaan. Niet eens omdat ik zelf een voorkeur voor canon heb, maar ook omdat het daadwerkelijk de beste camera is op de volgende punten:

- Hij heeft live view (ik vind het een waardevolle toevoeging, meningen verschillen)
- Hij heeft de betere sensor van de drie (ik zal het niet vaak zeggen, maar er zit zichtbaar verschil tussen)

In-body IS is voorlopig vooral een gimmick en niet iets waarmee je ook maar enige hoeveelheid geld uitspaart. Als je een 1000D haalt, zorg er dan voor dat je de IS versie van de kitlens neemt. Er zijn verder fotografisch gezien geen redenen voor jou om een voorkeur te hebben voor welke fabrikant dan ook, dus bekijk vooral ook eens Olympus en Pentax-camera's. Ik vind de Pentax K-m en K-x namelijk ook hele puike machientjes. Olympus heeft camera's die nog een slagje compacter zijn maar optisch slechter presteren dan alle andere camera's (omdat de sensor een stukje kleiner is).

@hierboven: de D5000 is weer de betere camera van het volgende prijssegment, maar dan gaat al het budget op aan een body terwijl je met dit soort budgetten toch echt de instapper wilt nemen, en zoveel mogelijk geld in leuk glas (kitlens en iets lichtsterks) wilt stoppen. Afhankelijk van of de stijl van fotografie dit toelaat is dan een UWA of telelens een mooie latere toevoeging.

[ Voor 15% gewijzigd door mux op 20-03-2010 14:22 ]

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

bedankt voor het advies!

@ fiber, ik wil in de toekomst de macrofotografie ontdekken, daarom de keuze voor die lens. maar eerst beginnen met 18-55 en dan maar eens verder kijken :)

ik ga me maar eerst even verdiepen hoe het zit met prijzen van lenzen en accesoires. video hoef ik er niet op, live view kan denk ik handig zijn, maar eigenlijk ook geen must

@ ssj3gohan, ik ga ook nog even kijken naar de pentax K-m en K-x, naar olympus heb ik naar gekeken, maar die viel voor mij af omdat ik had gehoord/gelezen dat die optisch slechter zijn.

weet een van jullie toevallig het klopt dat door de interne stabilsatie in de a230 fotos minder helder worden?dit zei een van de verkopers!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Neehoor, die verkoper begreep niet als de anderen niet waar hij/zij het over had. Als je je camera op statief zet en IS aanzet kan het zijn dat hij beweging probeert te compenseren die er niet is.

Is een beetje commentaar in dezelfde lijn als 'er zit stabilisatie in-body dus automatisch worden je lenzen goedkoper' - in werkelijkheid is dit gewoon een grof misverstand van hoe het werkt. Lijkt een mooi argument, maar snijdt technisch gezien geen hout.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 14:56:
weet een van jullie toevallig het klopt dat door de interne stabilsatie in de a230 fotos minder helder worden?dit zei een van de verkopers!
Dat is echt onzin :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Stabilisatie in de body is ook vergelend bij tele, aangezien het beeld door de zoeker niet gestabiliseerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

oke!bedankt, ik had al zo'n vermoeden dat hij niet helemaal wist waar hij het over had.
@ ssj3gohan, het verhaaltje van dat de lenzen goedkoper worden omdat er stabilisatie in de body zit is mij ook vertelt, misschien beetje domme vraag maar waarom is dit een grof misverstand van hoe het werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Volgens mij klopt dat wel. De IS/VR lenzen zijn wat duurder dan de versies zonder de stabilisatie.

Daarentegen werkt het wel beter dan stabilisatie in de body.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoliemaN
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-06 21:47
Tussen 400€ en 700€
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR
Werk nu met een compactcamera (sony dsc-w180), maar de kwaliteit is veel lager als ik zou willen
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken?
Vooral foto's van het nachtleven: mensen, lichteffecten, ...
Nee
De canon 1000d en 450d. Ik heb het gevoel dat canon voor goede kwaliteit staat en al goeie dingen gehoord van deze twee types.
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
In het begin wil ik leren spelen met de standaardlenzen tot ik de camera een beetje ken en daarna evt andere erbijkopen
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht?
Advies aub.
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Toch wel een paar uur per week.
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja, als ik de camera een beetje doorheb een beter lens of flitser kopen
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Heb al een aantal verschillende compactcamera's versleten, van minolta, canon powershot en deze sony w180. De foto's die 's nachts gemaakt worden zijn onduidelijk en veel te donker.
11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Ja

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

@roosje1234

Ook voor macro is een 55-200 geen eerste keus, maar dat kunnen de macro fotografen beter uitleggen....

Voor street, landschap en gebouwen kun je zeker beter groothoek hebben. Maar als gezegd, eerst gewoon een 18-55 kit en dan heb je nog tijd zat om de rest te ontdekken.

Dat van die IS in de A230 lijkt me onzin.....
http://www.flickr.com/cameras/sony/dslr-a200/

[ Voor 1% gewijzigd door Fiber op 20-03-2010 16:51 . Reden: @, het gaat hard... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

IS in de body werkt maar effectief op een heel beperkte range van brandpuntsafstanden, is wisselend effectief voor verschillende lensontwerpen en werkt ook met een beperkte hoeveelheid lenzen. Boven brandpuntsafstanden van ~85mm begint de effectiviteit hard af te nemen en bij 250mm heb je er helemaal niks meer aan - juist waar die stabilisatie wél uit zou maken. Verder zijn niet-gestabiliseerde lenzen bij de merken die IS in de body leveren (sony en olympus) over het algemeen een stuk duurder dan vergelijkbare, wel-gestabiliseerde lenzen van de andere merken. Stabilisatie in de lens is veel effectiever gezien hij aangepast is aan elk lensontwerp, marginaal scherper bij dezelfde effectiviteit, je zoekerbeeld is rustig (gigantische pré bij telelenzen) en het is meestal niet eens zo'n heel groot deel van de prijs van een lens - case in point de VR/IS-versies van consumentenzooms bij Nikon en Canon. Als laatste punt is IS nauwelijks een vervanging van lichtsterkte of flitsers, wat heel vaak juist belangrijker is bij foto's die mensen onterecht met IS maken. IS compenseert enkel je eigen beweging, niet die van je onderwerp - redelijk nutteloos dus behalve bij foto's van statische dingen die je niet met een statief kunt nemen, en hoeveel dingen zijn dat nou?

[/standard-IS/VR-rant]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_gadget

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Dus uit jouw verhaal zou ik ook de conclusie kunnen trekken dat voor een beginner Sony en Olympus minder interessant is omdat de lenzen relatief duurder zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

nogmaals bedankt voor alle adviezen en uitleg :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Nee, dat niet zozeer. De instaplenzen zijn overal ruwweg hetzelfde, en de bodies zijn daar goedkoper. Voor de beginner die niet meer dan de standaardaccessoires (18-55, 55-200/250, 75-300, 50/1.8, 18-200, instapflitsertje) wil hebben is het echt puur een kwestie van killer features bekijken (wil ik live view?), fysiek vasthouden en gaan met de banaan. Het verschil komt pas als je verder dan dat wilt gaan. Dan ben je geen beginner meer.

Het is alsnog geen argument, noch voor de beginner, noch voor de betere amateur, noch voor de professional, om IS in-body te willen hebben. In de lens is technisch en fotografisch gezien altijd voordeliger, maar in-body is een leuke gimmick voor erbij, when all else fails.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KopjeThee
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
Rond 750 voor body + lens

Ik heb een Canon G5 gehad en later een G9, maar ik zie dat soms foto's toch mooier worden bij een spiegelreflex.

Personen, baby's.

Nee

Niet echt. Hoewel ik erg gecharmeerd ben van Canon.

Ik wil in eerste instantie een lens er bij voor mijn doel. Ik heb al een flitser die ik voor indirect flitsen binnenshuis gebruik (Canon speedlite 430ex ii).

Advies. Misschien dat zoiets wel iets voor mij is, de "live view" vind ik ook wel prettig.

Hobby. Misschien een keer een cursus volgen.

Misschien wel, ander type lens er bij of iets dergelijks.

G9. Ik merk dat als ik foto's maak met een Canon 450D (van een vriend), dat ik daar toch vaak meer tevreden over ben qua kleur en scherpte.

Liever niet. Ik ben dan bang voor (semi-)verborgen gebreken.

[ Voor 4% gewijzigd door KopjeThee op 20-03-2010 18:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

KopjeThee schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 17:37:
..........
Personen, baby's.
..........
Advies. Misschien dat zoiets wel iets voor mij is, de "live view" vind ik ook wel prettig.
.........
Leuk setje. Kan ook nog leuke video's maken. Voor bijvoorbeeld het fotograferen van (buiten) spelende kinderen, zonder ze te storen is die 55-200 natuurlijk prima geschikt. Als je ook echt portretten wil maken is zoiets ook wel leuk: pricewatch: Canon EF 85mm f/1.8 USM# :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
citruspers schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 14:18:
Het grote voordeel van de A230 is de ingebouwde stabilisatie, zoals de verkoper je al wist te vertellen. Om maar even te vergelijken, een gestabiliseerde 70-300 lens van nikon kost 350 euro. Voor 100 euro heb je een goedkope Tamron/Sigma lens zonder stabilisatie, maar die toch gestabiliseerd is op je A230.
Dit is zo'n ontzettend kromme redenatie. Nu impliceer je dat voor de 250 euro je alleen stabilisatie krijgt en dat de rest optisch gelijk is. Geloof me, dat is echt totaal niet zo.
HoliemaN schreef op zaterdag 20 maart 2010 @ 15:23:
Tussen 400€ en 700€
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR
Werk nu met een compactcamera (sony dsc-w180), maar de kwaliteit is veel lager als ik zou willen
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken?
Vooral foto's van het nachtleven: mensen, lichteffecten, ...
Nee
De canon 1000d en 450d. Ik heb het gevoel dat canon voor goede kwaliteit staat en al goeie dingen gehoord van deze twee types.
Als jij daar blij van wordt moet je het doen maar Nikon en de andere merken staan net zo goed voor kwaliteit

[ Voor 41% gewijzigd door Wijnands op 20-03-2010 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Wijnands, ik zet het even op een rijtje voor een beginner. Wij kunnen wel heel leuk field curvature gaan vergelijken bij beide lenzen maar dit is voor een beginner totaal niet relevant. Natuurlijk is de Nikon scherper, beter gebouwd, verkoopbaar voor meer, maar voor een beginlens zijn die dingen minder van belang. In de praktijk zie je waarschijnlijk het verschil niet, zeker als je net begint....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vraag 't me af hoor. OK, dat je het verschil tussen een 350 euro en een 3500 euro lens niet meteen kan laten zien vraag ik me af maar het verschil tussen een 100 euro en 350 euro lens is veel duidelijker voor een beginner. Zowel optisch als in gebruik scheelt dat een hoop.

[ Voor 10% gewijzigd door Wijnands op 21-03-2010 07:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Eens met wijnands. Zeker dat soort lenzen schelen IMO een kleine wereld in prestaties. Vergelijkbaar presterende lenzen in de buurt van 70-300 - met of zonder IS - zitten allemaal tussen de 300 en 500 euro. De goedkopere versies zijn echt optisch een heel stuk minder.

Laat het me zo zeggen: Genoeg mensen die niet met een SLR én een compact hebben gewerkt kunnen de andere niet goed op waarde schatten: mensen met alleen compacts hebben geen flauw idee dat hun camera al bij base ISO aan noise reduction moet doen en dus een veel, veel lager scheidend vermogen heeft dan een vergelijkbare SLR. Mensen met alleen een SLR kunnen vaak gewoon niet wennen aan de traagheid en onbeholpenheid van een compact, zelfs als ze niks van de fotokwaliteit verwachten.

Zo ook het verschil tussen het echt goedkope beginnersoptiek (tamron superzooms, goedkoopste consumentenzooms) en één klein stapje daarboven. Er zijn een paar uitzonderingen - 50/1.8 en modernste 18-55-varianten, hoewel deze mechanisch ook brakjes zijn - maar verder klopt het grootendeels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Jullie hebben technisch gezien natuurlijk volkomen gelijk, maar ik blijf er bij dat het in de praktijk allemaal meevalt. Ik heb het zelf ook gedaan, toen ik met een van de beste fotojournalisten van nederland meeliep. We praatten wat over lenzen, en ik zei dat ik iemand met een D300 zag lopen en een cheapass sigma 70-300. Ik vond dat een vreemde combinatie, praktisch nutteloos.

Resultaat: ik werd keihard afgebrand, misschien is die man er wel heel blij mee en maakt hij er mooie foto's mee!

Tell you what, ik neem aan dat jullie hoofdpunt gaat om de "softness" van de lens "wide open". Weet je, dat is misschien wel zo. En als je gaat pixelpeepen dan zie je dat ook. Maar de normale mensch pixelpeept niet, tijdverspilling! Ga liever fotograferen ofzo....

Weer een voorbeeld. Zelfde pro, was op assignment ergens waar het koud was (kan me de precieze plek niet meer herinneren). Sneeuwscootercrash, 17-35 lens smasht tegen het stuur aan. Gevolg, hele lens is "gedecentered" met als gevolg dat de hele rechterhelft van de foto's soft was.
Hij heeft er nog 2 maanden mee gefotografeerd en er nooit maar iets over gehoord....

Ugh, dit begint alweer een hele rant te worden. Mijn punt is: imagequality maakt niet zoveel uit, en ik zie veel te veel mensen zich er blind op staren. Als ik nu een 70-300 kan kopen doe ik dat, dan ga ik niet een jaar doorsparen voor de "betere lens". Denk eens aan al die foto's die ik dan zou missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GGdiArgos
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:56
citruspers schreef op zondag 21 maart 2010 @ 13:34:
[...] Ugh, dit begint alweer een hele rant te worden. Mijn punt is: imagequality maakt niet zoveel uit, en ik zie veel te veel mensen zich er blind op staren. Als ik nu een 70-300 kan kopen doe ik dat, dan ga ik niet een jaar doorsparen voor de "betere lens". Denk eens aan al die foto's die ik dan zou missen.
Ik snap je punt, maar aan de andere kant vind ik het wel zo netjes om de 'koper' hierop te wijzen. Veel mensen weten niet wat het verschil precies is en dat kun je met voorbeelden en crops heel goed duidelijk maken. Laat daarna ook het geheel zien en dan weer de crops en beslis of het voor jezelf de investering waard is. Of het uiteindelijk voor iemand een probleem is, moet diegene zelf maar uitvinden. De een is nou eenmaal kritischer dan de ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Ah, daar kan ik het mee eens zijn. Het was vrij laat en ik had het er inderdaad bij moeten zetten. Bij deze dus:

"Alternatieven zoals de Sigma 70-300 zijn goedkoper, maar zijn over het algemeen wel iets minder scherp. In hoeverre dit relevant is voor jouw fotografie is nog de vraag. Wel heeft de sigma een leuke "macro mode""

Iedereen weer blij? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GGdiArgos
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:56
Was ook niet tegen jou persoonlijk bedoeld hoor, soms worden reacties beetje te snel op de man gespeeld. Ik ben zelf ook aan het kijken naar een lens en een body en de eerste vraag die ik mezelf dan stel is: heb ik het er voor over? Het kan altijd beter namelijk, dus eerst maar een grensje stellen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Het was natuurlijk niet als afbrander of aanval bedoeld, dat voorop. Het is ook maar helemaal waar je je fotografische eisen legt. Iedereen heeft andere eisen. Toch gaat het hier niet eens om een enkel aspect. Het gaat om meer aspecten. Goedkope consumerzooms zijn meestal slecht tot zeer slecht gebouwd (ik noem altijd als voorbeeld de Tamron 18-200 f/3.5-6.3 en Canon EF 35-80, dat zijn lenzen die ik nieuw uit de doos zonder bijzonder veel moeite stuk en vast kan draaien - er zit zóveel speling binnenin dat je de tandheugel van de zoommotoren gewoon van de as af kunt draaien/trekken!). Goedkope consumentenzooms hebben een set optische eigenschappen die over het algemeen - uitzonderingen daar gelaten - op elk punt zwak of ondergemiddeld is: Veel CA, veel vervormingen, lelijke bokeh en vooral heel sterk wisselende prestaties door het zoom- en focusbereik heen (extreme verandering van het effectieve brandpunt bij close focus, de 200mm-stand op bijna elke 18-200 is minder dan 100 effectieve millimeters op MFD). Genoeg lenzen hebben één van deze punten, of zelfs twee, maar zijn dan in ieder geval gelijk over de focus range/brandpuntsafstanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wilmundo
  • Registratie: April 2005
  • Niet online
Er worden een paar interessante punten genoemd. Ik kan mij eigenlijk wel vinden in beide partijen. Natuurlijk behoort een newbie mee te krijgen dat de ene lens scherper kan zijn dan de ander. Dat is gewoon een objectief gegeven. Het weglaten van zo'n feit zou het advies niet volledig maken.

Aan de andere kant heeft Citruspers ook gelijk. Thuis lopen pixelpeepen en allerlei reviews lopen napluizen is tijd die je niet aan het fotograferen bent geweest. Handig voor pro's, of mensen die betere gear willen. Misschien overkill voor newbies. Bedoel, het lezen van te veel reviews en pixelpeepen kan ook een nadeel hebben. Bij het bekijken van gemaakte foto's, ga je automatisch de nadelen erbij betrekken. Hmm, inderdaad in de reviews hadden ze het ook over chromatische aberraties, nu zie ik het ook! Krijg nou wat, die bokeh is inderdaad minder creamy dan het 1.500+ euro duurdere equivalent. Sjonge jonge, moet je die lichte falloff nou zien en potverdorie daar moest die flare weer om de hoek komen kijken...

Dat maakt het geven van advies ook erg lastig (denk ik, bedoel ben zelf een rookie). Je draagt al die kennis met je mee (over lenzen, gear etc.) en je wilt het overbrengen op iemand die het wellicht aan z'n derriere zal oxideren dat de bokeh wat onrustig is t.o.v. andere lenzen. Kortom, het verplaatsen in een ander is extra lastig, want die nieuweling heeft vaak wel wat gelezen, maar weet ook vaak niet precies wat hij wil. En het kan zijn dat je daar pas achter komt, nadat je gaat schieten. Sterker nog, dan kom je er sowieso wel achter.

Brengt mij terug bij mijzelf... leuk en aardig een 70-200 VR II, maar voordat ik die wil betalen, ben ik ook een tijdje verder. In de tussentijd kan de 70-300 VR mij wellicht prima bezighouden... Speaking of which... iemand enig idee of Mediamarkt deze 70-300 verkoopt (A'dam/Almere)?

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoliemaN
@Wijnands:
Welke Nikon of ander merk zou je dan aanbevelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

@HoliemaN: er is 1 ding dat je hier moet weten, het fanboyisme is hier extreem hoog!
Veel mensen hier zullen zijn "eigen" merk de hemel in prijzen.

Canon is een kwalitatief goed merk met veel keus in lenzen / flitsers / accessoires, als je het zelf goed vind: Go for it!

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarôZZa
Valt toch wel mee? HoliemaN associeerde Canon met kwaliteit, wat absoluut klopt. Maar dan kan het ook een geruststellende gedachte zijn dat merken als Nikon niet onder doen en je daar ook naar kan kijken.

Ik zou als beginner niet blindelings voor een merk gaan zonder de anderen te hebben bekeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik prijs niks de hemel in, dat stadium ben ik allang voorbij. Ja, nikon is mijn merk en dus vind ik dat als je naar een canon xxxD gaat kijken je toch ook even de D5000 en D90 een kans moet gunnen
citruspers schreef op zondag 21 maart 2010 @ 13:34:
Jullie hebben technisch gezien natuurlijk volkomen gelijk, maar ik blijf er bij dat het in de praktijk allemaal meevalt. Ik heb het zelf ook gedaan, toen ik met een van de beste fotojournalisten van nederland meeliep. We praatten wat over lenzen, en ik zei dat ik iemand met een D300 zag lopen en een cheapass sigma 70-300. Ik vond dat een vreemde combinatie, praktisch nutteloos.

Resultaat: ik werd keihard afgebrand, misschien is die man er wel heel blij mee en maakt hij er mooie foto's mee!

Tell you what, ik neem aan dat jullie hoofdpunt gaat om de "softness" van de lens "wide open". Weet je, dat is misschien wel zo. En als je gaat pixelpeepen dan zie je dat ook. Maar de normale mensch pixelpeept niet, tijdverspilling! Ga liever fotograferen ofzo....

Weer een voorbeeld. Zelfde pro, was op assignment ergens waar het koud was (kan me de precieze plek niet meer herinneren). Sneeuwscootercrash, 17-35 lens smasht tegen het stuur aan. Gevolg, hele lens is "gedecentered" met als gevolg dat de hele rechterhelft van de foto's soft was.
Hij heeft er nog 2 maanden mee gefotografeerd en er nooit maar iets over gehoord....

Ugh, dit begint alweer een hele rant te worden. Mijn punt is: imagequality maakt niet zoveel uit, en ik zie veel te veel mensen zich er blind op staren. Als ik nu een 70-300 kan kopen doe ik dat, dan ga ik niet een jaar doorsparen voor de "betere lens". Denk eens aan al die foto's die ik dan zou missen.
Voor een hoop mensen maakt image quality vast niet uit. Prima, schroef dan ook die tamron of sigma op je cam, voor nmog geen 200 euro heb je een hoop tele.
Ik wil wel scherpe foto's en ik wil kunnen croppen, dan maakt kwaliteit wel uit.

[ Voor 82% gewijzigd door Wijnands op 21-03-2010 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoliemaN
Oke bedankt voor de reacties! Ik zal de nikon d5000 en d90 ook bekijken ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Volk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 14-09 12:44
Mijn vriendin en ik zitten er ook heel sterk over te denken om een dSLR te gaan kopen, maar we zijn er nog niet helemaal uit, dus hierbij mijn lijstje

500-600 euro
Omdat de foto's van onze huidige Point and shoot camera niet mooi genoeg zijn.
Heel allround, dus een van een (strand)wandeling tot een feestje.
Nee, al hebben mijn schoonouders wel een Canon dSLR (350D) met extra lenzen.
Canon EOS 450D + 18-55IS lens (bundel). Betaalbare instap dSLR waar ik goede dingen over lees.
Voorlopig niet.
Advies
Ik ga er geen tijd voor vrij maken, omdat het voorlopig nog geen hobby mag heten. Ik ben erg geinteresseerd in fotografie, maar vooralsnog ben ik gewoon een beginner.
Zeker
Ixus 85. Het is een leuke point and shoot, Maar we willen simpelweg mooiere foto's kunnen maken.
Liever niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• citruspers
Folkers, de vraag is hier vooral wat je definiëert als "mooiere foto's". Een spiegelreflex maakt niet automatisch mooie foto's, net zoals een dure piano je geen pianospeler maakt, maar het potentieel verhoogt wel drastisch. :)
Een spiegelreflex is een goede keuze, maar geen cruise control naar goeie foto's. Ik zou daarom zeker ook kijken naar een spiegelreflex/fotografie cursus/workshop.

Wat betreft de 450D+18-55: goeie beeldkwaliteit, prima functies, en een redelijk kleine body (dus niet veel gezeul, en ook voor vrouwenhanden ergonomisch goed).

Als alternatief zou je naar de D3000 kunnen kijken, gekoppeld met een 18-105 lens. Deze is ook gestabiliseerd, en geeft je 6x zoombereik, tegen 3x van de 18-55. Als je toch bij canon wil blijven is de 17-85 misschien de moeite waard om naar te kijken.

De D3000 heeft wel een prettige "guide mode" die erg handig is voor beginners.

Beide cameras presteren ongeveer even goed, dus ik zou ze vooral eens vast gaan houden bij de mediamarkt ofzo. Let niet op de duisterheid van de zoeker, dat komt doordat er geen batterij in zit.

Bedenk wel dat, ook al is een standaardzoomlens erg handig, met weinig licht is het toch een beetje teleurstellend. Als je dus ook binnen mooie fotos wil maken (zonder lelijke flits) kan je eventueel nog kijken naar de Nikon 35mm F/1.8 (~160 euro). Canon heeft daarvoor de 35mm F/2 maar die is volgens mij wel iets duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galois
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-09 21:54

Galois

1811 - 1832

@rfolkers
De afgelopen weken heb ik hetzelfde gedaan. Veel getwijfeld over welke camera ik zou kopen. Ook heb ik naar de 450D gekeken, maar het prijsverschil met de 500D is zo minimaal en de reviews toch een stuk beter, dat ik voor de 500D ben gegaan (de stap naar de 550D is prijstechnisch al een stuk hoger met minimale verschillen).

Ik heb het pakket met dubbele lenskit gehaald (18-55 mm IS en 55-250 mm).
Voor zover ik er nu al iets over kan zeggen (mijn eerste SLR, een echte beginner!) ben ik zeer tevreden en maakt de camera in Av of automatische modus al prachtige foto's. Ik heb het boek '500D voor Dummies' en als ik die helemaal doorgewerkt heb, wil ik inderdaad een cursus/workshop gaan doen. Op dit moment mis ik nog heel veel kennis die ik zelf bij kan werken zonder een cursus.

Mij was ook aangeraden om naar de Media Markt te gaan en eens wat vast te houden. Maar persoonlijk vind ik alle camera's vergelijkbaar en ik denk niet dat ik niet aan bv een Nikon of een Sony zou kunnen wennen.
En als je perse wil gaan vasthouden, zou ik dat niet bij de Media Markt gaan doen, die camera's hebben allemaal zo'n dik stuk plastic (waar ze voor beveiliging aan vast zitten) die heel erg stoort. Dan heb je nog geen gevoel van hoe het nou in de hand ligt. Ga dan naar een echte fotozaak.

Succes en kijk zeker even naar de verschillen tussen de 450D en 500D (prijsverschil en techniek).

1 - Mathematics is the language of nature. 2 - Everything around us can be represented and understood through numbers. 3 - If you graph the numbers of any system, patterns emerge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pannenkoek
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 07-09 11:07

Hier ligt de uitdaging, mijn budget is vrij krap. Ik wil ook gaan voor een 2e hands dSLR. Het budget kan gerekt worden tot ongeveer 200 euro, maar minder is niet vervelend aangezien ik nog 2 vliegtickets moet aanschaffen ;)

Op dit moment ben ik in bezit van een Fujistu S5800. Echter ga ik over 2 maanden naar Zanzibar, Tanzania op stage voor 6 maanden. Ik ga daar met mijn meisie ook nog 3 weken op vakantie en op safari. Ik ben bang dat mijn Fujisu (zeker wat meer op afstand) echt niet meer voldoet voor goede foto's.

Van gnoes tot leeuwen, maar ook foto's van mijn stage plek en eigenlijk zo veel mogelijk wat allemaal op mijn pad zou kunnen komen.

Ik sta overal voor open :)

Nee, ben nog niet zo heel bekend met alle verschillende merken. Heb ondertussen alleen nog foto's gemaakt met een Canon, Fujitsu en Panasonic. Allemaal superzoom, geen dSLR's.

Ondertussen wel al dagenlang marktplaats aan het afspeuren en camera's die ik heel vaak tegenkom voor ongeveer 150e zijn canon 300d/ canon 350d.

Misschien, maar dan ook 2e hands.

Graag advies

Ik maak al een tijdje fotoboeken van iedere vakantie waar ik op ga en dat vind ik erg leuk. Ben ook redelijk bedreven in Photoshop maar ben nog erg afhankelijk van de kwaliteit van mijn foto's (die op de Fujistsu niet altijd even goed is). Het gebruik van de camera zal dus ook voornamelijk voor reisfoto's zijn.

Fotoboek Thailand: http://www.blurb.com/books/1080370

Wie weet

Fujitsu s5800, redelijk wat last van 'paarse randjes' bij foto's die wat donkerder zijn. Wazige foto's als ik weer eens ongeduldig ben :P

Verplicht :+

Al met al een heel verhaal en ik hoop dat jullie weten of het mogelijk is om foto's te schieten met een hele goedkope 2e hands dSLR. Het is voor mij op dit moment echt niet mogelijk om meer geld er voor uit te trekken dan 200e in verband met de hoge kosten die al aan de vakantie en stage verbonden zijn. Mochten er nog andere tips zijn hoor ik ze graag! :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik denk dat je erg optimistisch bent. OK, met een 350D is best wel wat goeds te schieten maar safari impliceert, wat mij betreft, toch ook een telelens erbij en dat gaat gewoon echt niet lukken op dit budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@rfolkers: zie http://www.dpreview.com/reviews/canoneos500d/ & http://www.dpreview.com/reviews/canoneos500d/page3.asp voor de verschillen tussen de 450D en de 500D. Als je het aan mij vraagt zijn er 3 grote verschillen:
  • Beter scherm voor de 500D (900k pixels ipv 230k)
  • Filmfunctie voor de 500D
  • Meer pixels met behoud van kwaliteit
Een ander voordeel dat meer marginaal is, is de nieuwe menustructuur van de 500D. Kun je leven zonder deze verschillen dan is de 450D een uitstekende keuze. Mocht je de 450D een prima keuze vinden dan zou ik voor deze camera gaan. Mocht de 500D je interesse hebben gewekt dan zou ik ook nog even kijken naar de D5000. Deze is fotografisch ietsje interessanter (met een iets groter dynamisch bereik en wat lagere ruiswaardes tegen inlevering van wat pixels), maar ligt qua specs wat achter op de 500D. Geen van de 3 camera's is een verkeerde keuze :P

@ScorpiusNL: Imo is het enige dat telt op safari mms. Je wilt een zo groot mogelijk brandpunt hebben. Je zult over het algemeen niet op 2 meter langs de leeuwen rijden, maar ze zien vanaf een grotere afstand. Daarom wil je naast de standaard lens zeker ook een telelens hebben.

Je huidige camera heeft een zoomlens tot 380 mm (gemeten als 35 mm equivalent). De keuzes die je hebt met jouw beperkte budget zijn de goedkoopste telezooms: 55-200 en 75-300 objectieven. De 55-200 is het equivalent van 88mm-320mm en de 75-300 is het equivalent van 120mm-480mm. Met de 55-200 heb je dus een iets kleiner bereik dan met je huidige camera en met de 75-300mm heb je een wat groter bereik. Je zou ook kunnen zoeken naar een 350D icm een 18-200 van Sigma of Tamron. Je hebt dan eigenlijk een 18-55 en 55-200 in één objectief zitten. De kwaliteit van een 18-200 is vergelijkbaar met de kwaliteit van de standaard 18-55 (non-IS), dus daarmee zul je niet achteruit gaan en het zal het budget waarschijnlijk wat drukken. Imo is een telezoom een absolute must.

Ik zal het niet snel zeggen, maar ik denk dat ik in jouw geval ook een extreem goedkoop statief zou kopen. Foto's vanaf statief hebben vaak wat meer scherpte dan de foto's uit de hand (zeker als je om kwaliteitsredenen gaat schieten op f/8) en ik zou een goedkoop boek kopen over de camera.

Naast de 350D (ik zou de 300D laten liggen) zou je ook kunnen kijken naar een 2e hands D40/D40s of D60 van Nikon. Voordeel van deze camera's zijn dat ze een betere standaardlens hebben dan de Canon. Wel hebben ze iets minder mogelijkheden, maar ik denk dat die nauwelijks een beperking hebben. Daarnaast heb ik geen idee van 2e hands prijzen, maar probeer ik je keuzeruimte wat te vergroten zodat je ruimte hebt voor een tele!

Edit: eigenlijk wat wijnands zegt, maar dan veel vriendelijker en uitgebreider verwoordt :P

Edit 2: ik geef niet zo snel op als wijnands :P
http://link.marktplaats.nl/332006295 (dubbelzoomkit van Minolta)
http://link.marktplaats.nl/330731949 (incl telelens, moet je alleen nog even een standaardlens regelen)
http://link.marktplaats.nl/331895395 (voor bij een 350D body)

Losse objectieven in de PW: http://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=tamron+55-200
pricewatch unsorted: Tamron 70-300/4.0-5.6 Di LD Macro Canon Tamron 7919221
pricewatch: Sigma 55-200mm f/4.0-5.6 DC (Canon)
pricewatch: Sigma 70-300mm F4-5.6 DG Macro (Nikon)

Let er wel op dat wanneer je een D40/D40s/D60 koopt dat de Tamron en Sigma objectieven compatible zijn mbt de autofocus.

Edit 3: http://kamera-express.nl/...age=product&product=31241 (nog wel objectieven erbij)
http://kamera-express.nl/...age=product&product=31623 (idem)
http://kamera-express.nl/...age=product&product=31622 (idem)
http://kamera-express.nl/...age=product&product=31624 (objectief)
http://link.marktplaats.nl/332087186 (bieden vanaf 250, dus gewoon opbellen en 200 proberen)
http://link.marktplaats.nl/329646241 (incl 18-55 en 18-200, hoogste bod momenteel 150. Opbellen en 200 afspreken)

Nu ben ik het zoeken zat :P

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 22-03-2010 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Op Marktplaats is voor dat bedrag best een 350D en een telelens te vinden, hopelijk niet dezelfde linkjes als Mig... ;)
http://link.marktplaats.nl/331882334
http://link.marktplaats.nl/332345615

Ik zag ook nog wat van Pentax geloof ik, anyway, je hebt nog 2 maanden om te zoeken, moet lukken volgens mij, en anders een paar weken een extra krantenwijk nemen oid. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Let er wel even op dat er bij die eerste ad in kleine letters bijstaat:
auto focus motor werkt helaas niet meer maar is prima handmatig te bedienen
:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-09 10:46
ScorpiusNL schreef op maandag 22 maart 2010 @ 09:39:

Al met al een heel verhaal en ik hoop dat jullie weten of het mogelijk is om foto's te schieten met een hele goedkope 2e hands dSLR. Het is voor mij op dit moment echt niet mogelijk om meer geld er voor uit te trekken dan 200e in verband met de hoge kosten die al aan de vakantie en stage verbonden zijn. Mochten er nog andere tips zijn hoor ik ze graag! :*)
Ik heb voor €150 een Pentax k100D van ebay afgehaald, inc kit lens. Vervolgens van MP voor €40 een sigma 100-300 lens, nu is die lens niet heel geweldig, hij is vooral @ 300mm een beetje vaag.
Ik moet zeggen dat ik de Pentax fijner vind werken en mooiere foto's vind maken dan de Canon 350D van mijn zus, al is die ook een stukje ouder. Dus misschien kan je daar eens naar kijken. Het voordeel is ook dat er voor Pentax redelijk wat oude lensen, uit het analoge tijdperk, beschikbaar zijn, helemaal als je het niet erg vind om manueel te focussen.
Edit:
http://link.marktplaats.nl/331932154
Hmm ik moet zeggen dat ik blijkbaar mazzel heb gehad, vind ze nu eigenlijk alleen maar van boven de €200 >:). Misschien eens kijken naar een *ist DL

[ Voor 66% gewijzigd door Minneyar op 22-03-2010 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In mijn post had ik inderdaad ook al Pentax camera's opgenomen. Het bevreemdt mij dat ik geen Olympus dubbelzoomkits ben tegen gekomen. Vziw zijn er een hele berg E420's in dubbelzoomkit weggegaan voor bedrag rond de 400 euro. Die mogen dan 2e hands niet meer dan 200 opbrengen. Ik heb die helaas niet terug gevonden.

Ik zit verder nog even na te denken wat het beste moment is van aankoop. Normaal gesproken is het voorjaar meer een seizoen van fotografie dan de winter. Wellicht dat het aanbod dus ook dan weer toeneemt. Ik denk echter wel dat de prijzen dan ook stijgen. Als ik zou moeten verkopen, dan zou ik dat in het voorjaar doen; het moment waarop men weer naar buiten wil en gaat kijken voor een nieuwe cam. Dan is men ook bereid om er ietsje meer voor te betalen dan in de winter wanneer men wat meer de tijd kan nemen om te zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Minneyar schreef op maandag 22 maart 2010 @ 11:52:
[...]

Ik heb voor €150 een Pentax k100D van ebay afgehaald, inc kit lens. Vervolgens van MP voor €40 een sigma 100-300 lens, nu is die lens niet heel geweldig, hij is vooral @ 300mm een beetje vaag.
Ik moet zeggen dat ik de Pentax fijner vind werken en mooiere foto's vind maken dan de Canon 350D van mijn zus. Dus misschien kan je daar eens naar kijken. Het voordeel is ook dat er voor Pentax redelijk wat oude lensen, uit het analoge tijdperk, beschikbaar zijn, helemaal als je het niet erg vind om manueel te focussen.
och, canon heeft 2e hands ook niet zo'n beperkte keuze gelukkig ;).

Iemand een pentax aanraden kan ik nog steeds niet met goed geweten. Heb het 2x gedaan en beide keren bleken ze fotografie zo leuk te vinden dat ze wilden upgraden en in de problemen kwamen met mogelijkheden daarin.
Ik weet van te voren niet of iemand meer met fotografie gaat doen en dan hou ik liever de opties open (zeker wanneer er geen nadelen aan kleven wmb) door ze Canon/nikon te adviseren.

met een beperkt budget is een 350d/400d een prima keuze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar staat dan natuurlijk weer tegenover dat bij aanschaf van een 2e hands set van 200 euro de afschrijving nihil zal zijn bij een latere overstap naar een ander merk. Imo kan Pentax/Olympus dus prima (je kunt ook nog naar de equivalenten Samsung/Panasonic kijken).

Als je voor 200 euro koopt dan zal de verkoopwaarde niet erg veel dalen bij verkoop van de set :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Minneyar
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15-09 10:46
Nomad schreef op maandag 22 maart 2010 @ 12:02:
[...]

och, canon heeft 2e hands ook niet zo'n beperkte keuze gelukkig ;).

Iemand een pentax aanraden kan ik nog steeds niet met goed geweten. Heb het 2x gedaan en beide keren bleken ze fotografie zo leuk te vinden dat ze wilden upgraden en in de problemen kwamen met mogelijkheden daarin.
Ik weet van te voren niet of iemand meer met fotografie gaat doen en dan hou ik liever de opties open (zeker wanneer er geen nadelen aan kleven wmb) door ze Canon/nikon te adviseren.

met een beperkt budget is een 350d/400d een prima keuze :)
:P Canon zal ook best een groot aanbod hebben, alleen is de vraag daar ook veel groter aangezien Canon toch zo'n beetje marktleider is.
Daarnaast heeft Pentax natuurlijk tegenwoordig ook een redelijk assortiment waardoor upgraden al iets makkelijker is geworden, al is de keus dan natuurlijk nog steeds beperkter dan Canon/Nikon. Maar zoals Mig29 al zegt, is dat bij een set van €200, een minder groot probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

klopt hoor, maar als je langzaam aan dan een 18-50 sigma erbij koopt, een 90mm 2.8 macro, een flitser en nog wat spulletjes...(wat allemaal prima kan op pentax platform), dan heb je best een verzameling die je op een gegeven moment niet zonder verlies meer kwijt kan.
Als je dank zoiets hebt van, ik wil fullframe, dan zit je alsnog met behoorlijk wat verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 22 maart 2010 @ 10:07:

Ik zal het niet snel zeggen, maar ik denk dat ik in jouw geval ook een extreem goedkoop statief zou kopen. Foto's vanaf statief hebben vaak wat meer scherpte dan de foto's uit de hand (zeker als je om kwaliteitsredenen gaat schieten op f/8) en ik zou een goedkoop boek kopen over de camera.

Naast de 350D (ik zou de 300D laten liggen) zou je ook kunnen kijken naar een 2e hands D40/D40s of D60 van Nikon. Voordeel van deze camera's zijn dat ze een betere standaardlens hebben dan de Canon. Wel hebben ze iets minder mogelijkheden, maar ik denk dat die nauwelijks een beperking hebben. Daarnaast heb ik geen idee van 2e hands prijzen, maar probeer ik je keuzeruimte wat te vergroten zodat je ruimte hebt voor een tele!

Edit: eigenlijk wat wijnands zegt, maar dan veel vriendelijker en uitgebreider verwoordt :P

Edit 2: ik geef niet zo snel op als wijnands :P
http://link.marktplaats.nl/332006295 (dubbelzoomkit van Minolta)
:-)

Denk dat die minolta kit wel 's heel interessant kan zijn. Op vrij korte termijn gooit een van de dozenschuivers wel een iets oudere sony body in de op=op aanbieding en dat heb je zeker een aardig setje voor weinig geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@nomad: zodra je een Sigma 18-50 erbij wilt gaan halen dan ben je al wat verder gevorderd en dan kun je imo prima alsnog direct afstand doen van de set van Pentax en direct een 350D body icm de Sigma halen ;)

Ik ben het met je eens dat Pentax misschien niet het meest voor de hand liggende merk is om extreem te gaan upgraden, maar zeker in dit specifieke geval hebben ze wel leuke 2e hands prijzen. Het geldt voor iedereen dat ie voor een aanschaf van een nieuw product moet overwegen of het huidige merk nog wel voldoende mogelijkheden biedt.
Pagina: 1 ... 56 ... 77 Laatste

Dit topic is gesloten.