Goedendag Tweakers.
Hopelijk kan ik bij jullie terecht voor wat advies.
Wat is je beschikbare budget?
500-800(900) euro.
Waarom wil je eigenlijk een DSLR?
Om licht gevoelliger te gaan fotograferen.
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)?
Urban fotografie.
Night-time fotografie.
Cityscapes(optioneel).
Vuurwerk(optioneel).
Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee.
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Canon Eos 450D en Nikon D90. Waarom? Hmmm, na veel lezen deze 2 gekozen en vast komen te zitten bij de keuze tussen een meer allround keuze(450D, 17-55mm, 55-250mm, 35mm f/2) of iets minder alround maar "misschien" iets meer kwalitatief en op 1 onderdeel gericht(D90, 17-55mm, AF-S DX 35mm f/1.8G).
Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Flitser eventueel ivm 'eigen bezit' eisen van de FotoVakSchool.
(Studie graag buiten beschouwing laten in advies, daar haal ik de camera niet voor, alleen eventueel een flitser. Flitser wil ik overigens niet gaan gebruiken voor mijn eigen fotografie, ben er geen fan van.)
Lensen ook dus.
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht?
Vooral advies.
Zit ik met mijn keuzes wel in de juiste richting voor waar ik het voor wil gaan gebruiken?
Advies over mogelijke andere lichtgevoelige lensen en bodies. Vooral video opties is iets wat van mij totaal weggelaten mag worden, vooral als je dan goedkoper uit bent met een andere body.
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Veel tijd en erg serieus. Grootste gedeelte van m'n vrije tijd.
In combinatie met een fotografie studie.
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Jazeker.
Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Powershot G9. Beperking is vooral de lichtgevoelligheid en de vaste lens.
Is 2e hands een optie of per se niet?
Liever niet, tenzij het een winkel is die 2e hands aanbiedt.
Eventuele Flitser wel.
Als extra even over het budget.
Ideaalbeeld is een instap camera+kit lens voor rond de 500 euro, met daarbij meteen een lichtgevoellige lens. En achteraf een zoom lens erbij. Dus 1e uitgave 750 euro max, 2e uitgave ongeveer 200, totaal uitgave 950 euro.
Of een duurdere lichtgevoelligere body met kitlens. En na een korte tijd rondkloten met dat setje een lichtgevoelligere lens erbij. Totaaluitgave ergens tussen de 800 en 950 max.
Statieven heb ik al in mijn bezit.
Bij de aankoop moet dus nog een flitser die ik voor m'n opleiding nodig zal hebben. Daar heb ik me nog totaal niet in verdiept. Enige informatie die ik tot nu toe heb is dat ik een 'raportage flitser' nodig ga hebben.
Daar zou ik dus ook wel wat advies bij kunnen gebruiken. Maar die kan achteraf gekocht worden aangezien ik die pas in augustus/september nodig heb.
Bij voorbaat dank voor de hulp