Ik zal eens kijken of ik de RAW's nog uit het archief kan terughalen, maar ik weet vrijwel zeker dat de 450D er naar mijn mening het minst voordelig uit kwam.universal creations schreef op zondag 07 maart 2010 @ 17:47:
Sorry, maar wat je nu schrijft is dus gewoon onzin. De 450D presteert qua hoge iso gewoon goed. En echt niet minder dan de 500D en 550D (van de laatste heb ik nog niet veel gezien, maar ik verwacht geen wonderen met 18MP op crop). Bovendien spreek je jezelf tegen met de 1000D die door zijn lagere pixeldichtheid een betere iso-respons heeft, terwijl je zegt dat de 500D (met een hogere pixeldichtheid dan de 450D) wel beter is dan de 450D. Heb je misschien alleen naar jpg gekeken? Want daar zijn de 500D/550D en 50D heel goed in ruisreductie, wat je overigens wel heel goed ziet en ik persoonlijk erg lelijk vind. Ruisreductie kun je beter naar eigen smaak toepassen in de nabewerking en dus gewoon in RAW schieten.
Edit: ik heb duizenden foto's met de 450D (35k) en 350D (10k) geschoten en met de 450D durfde ik prima naar 1600iso te gaan. Dan ook nog een 2/3 stop onderbelichten en dit in de nabewerking bij te trekken (eigenlijk dus 2500iso).
Ja, tuurlijk heeft de 500D en de 50D een hogere dichtheid, maar ze gaven toch wat "prettigere" noise.
Vooral met de 450D moest ik redelijk veel moeite doen om na het opschonen nog een scherpe plaat te krijgen. Hoewel je ISO 800 en hoger op zich nog steeds wel voor 15x10cm afdrukken kan blijven gebruiken.
Van slechte ruisfoto's van de 1000D heb ik echter nog best veel, voorbeeldjes uploaden?