Lenstip is nog wel een stukje exacter met hun uitleggen en vindt het ook erg leuk om andere websites op hun foute methodologieën te wijzen (incl. Photozone), maar die heeft wat minder lenzen getest dan photozone. In de praktijk vullen ze elkaar goed aan.
Ja, daar kijk ik inderdaad ook vaak.
Jammer dat ze dan veel lenzen niet hebben staan, ik vind de informatie bovenop Photozone altijd erg goed.
Verwijderd
Komende zomer gaan wij een rondreis maken in Amerika en zit daarom te kijken naar een goeie camera waar ik mooie fotos meer kan maken. Na wat rond kijken kom ik op de canon 1000d welke redelijk geprijsd is. Nu ben ik benieuwd wat ik van de lens kan verwachten die erbij geleverd wordt. In Amerika gaan we naar een aantal natuurparken en steden zoals LA en SF. Wat ik er mee wil fotograferen zijn eigenlijk verschillende dingen zoals landschappen en ook wel steden.
Edit: ben een echte beginner mbt spiegelreflex camera's.
(stond in ander topic, maar daar werd mij aangeraden om dit in het starters forum te posten)
Edit: ben een echte beginner mbt spiegelreflex camera's.
(stond in ander topic, maar daar werd mij aangeraden om dit in het starters forum te posten)
Dat kan je prima met elke spiegelreflex + bijbehorende kitlens doen. Haal dus diegene die het lekkerst in de hand ligt en de leukste prijs heeft.
Verwijderd
Op welk moment zou ik de beperkingen gaan ondervinden van de standaard lens welke erbij geleverd wordt?
Alleen als je ver wilt inzoomen, onder erg slechte lichtomstandigheden wilt fotograferen (wat je bij verlichte steden in de nacht nog best te doen is, eventueel met een goedkope tripod en tijdens een foto van mensen gebruik je gewoon de flits met een langere sluitertijd voor een leuke vage achtergrond) of wanneer je erg weinig scherptediepte wilt.
Ik gebruik m'n spiegelreflex zelf vooral voor foto's van reizen en heb zelf nog geen enorme behoefte aan meer bereik. Het is altijd handig, en ik zal het in de toekomst vast wel halen, maar als beginner kan je prima vooruit en maak je ongetwijfeld prachtige plaatjes vergeleken met wat je nu gewend bent.
Ik gebruik m'n spiegelreflex zelf vooral voor foto's van reizen en heb zelf nog geen enorme behoefte aan meer bereik. Het is altijd handig, en ik zal het in de toekomst vast wel halen, maar als beginner kan je prima vooruit en maak je ongetwijfeld prachtige plaatjes vergeleken met wat je nu gewend bent.
Kan me voorstellen dat je op een gegeven moment wat meer zoom wilt, merk met mijn kit lens 18-55mm dat het bij mij af en toe wel een probleem is en dat ik wat meer zoom zou willen.
Anders in Amerika een lens erbij kopen? Stuk goedkoper met de huidige koers denk ik en daar zal je pas merken dat je hem mist.
Anders in Amerika een lens erbij kopen? Stuk goedkoper met de huidige koers denk ik en daar zal je pas merken dat je hem mist.
[ Voor 26% gewijzigd door Tsurany op 30-01-2010 23:48 ]
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Een 500D heeft net zo'n goed LCD als een 50D/D90, als je doelt op de 920.000 pixels (3"). De D5000 valt daar inderdaad buiten met 'maar' 230.000 pixels (2.7"). Amateur model of niet, veel verschil zal er niet zijn in je platen tussen een 500D en een 50D. In ieder geval niet als 'beginner'..Krylinck schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 17:20:
Toch zou ik dan ook bij het idee van de D90/50D blijven, want een D5000 is echt een midrange amateurmodel die andere doelen beoogt dan de D90.
LCD van D90 is vooral handig voor het focussen tijdens het filmen, al is het kantelbare scherm ook weer handig.
Het echte verschil zit hem natuurlijk in de focusmotor in de body. Voor de rest maak je dezelfde plaatjes met de D5000 amateur camera (D90 is overigens net zo amateur/prosumer)
Het echte verschil zit hem natuurlijk in de focusmotor in de body. Voor de rest maak je dezelfde plaatjes met de D5000 amateur camera (D90 is overigens net zo amateur/prosumer)
Ik dacht dat jouw punt wat dat je geen goedkope kitlens op een dure body mocht hebben.BarôZZa schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 21:01:
[...]Het ging erom of iemand met een vast budget het best het overgrote deel van z'n budget kan besteden aan een body. De kitlens is een prima ding dat ik ook nog regelmatig gebruik (en eigenlijk ook iedereen aanraad om voor een paar tientjes bij de body te halen), maar je geeft zelf aan dat je minstens 85% van je foto's met iets anders maakt. Je hebt zelf zo te horen ook een zeer net setje glas dat waarschijnlijk minder dan 10% waard is van je body's.
10% van de body's? Hmm...
70-300: 375 euro
100mm tokina: 329
50mm 1.8: 85 euro (2e hands)
28-105: 150 euro (2e hands)
135mm 2.8: 10 euro
D300: 1000 euro
D50: 620 euro met 18-55 destijds
Eerder zo'n 50% dus
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Ik weet niet of dit het juiste topic hiervoor is. Maar ik heb nu een Canon EOS1000D en ben inmiddels redelijk bedreven in het fotograferen. Nu krijg ik de kans op een EOS 40D body van iemand over te nemen. Hij is in maart 2 jaar oud en er zijn ongeveer 9000 foto's mee gemaakt. De vraagprijs is 500 euro. Nu is mijn vraag, is dit een redelijke prijs (gezien de leeftijd/foto's), en ga ik er genoeg mee vooruit ten opzichte van de 1000D?
[ Voor 7% gewijzigd door Ypho op 31-01-2010 14:24 ]
🃏 TCG Codex - Je volledige TCG verzameling in je broekzak ::: 🍏 TCG Codex for iOS ::: 🤖 TCG Codex for Android
Je gaat er voornamelijk op vooruit in het ergonomie-departement. Hij houdt beter vast (voor grote handen), is wat zwaarder, voelt meer aan als iets waar wat in zit. Hij is ook sneller, 6.5bps burst-rate (maar ik vraag me af of je dat ooit nodig zult hebben als amateur, uiteraard wel erg nuttig voor de sportfotograaf). Misschien het belangrijkste verschil met de 1000D is dat de AF-unit een heel stuk beter is (9 AF-crosspunten). De rest van de fotografisch interessante features zijn nagenoeg hetzelfde.
500e is een prima prijs, ze doen typisch tussen de 400 (echt gebruikt, 15k+ foto's en uiterlijke schade) en 550 euro (piekfijn in orde, nieuwstaat) op de tweedehandsmarkt. Je kunt waarschijnlijk nog wel afzakken tot 460-475 euro zonder belachelijk laag te bieden.
Ik moet zelf zeggen dat ik nog nooit de behoefte heb gehad aan de features van de 40D bovenop de 1000D/450D en de ergonomie ook wel een beetje overtrokken is (je went eraan en het is allemaal niet zo drastisch als mensen je het doen voorspiegelen). De enige overstap die ik in de toekomst serieus overweeg is om een fullframe/APS-H-camera te kopen, dat is wel een grote stap. Het geld steek ik momenteel liever in objectieven, fotografie-verbeterende accessoires (vergrotend oculair, lichtsterk matglas, grip, flitsaccessoires, etc.) en flitsers.
500e is een prima prijs, ze doen typisch tussen de 400 (echt gebruikt, 15k+ foto's en uiterlijke schade) en 550 euro (piekfijn in orde, nieuwstaat) op de tweedehandsmarkt. Je kunt waarschijnlijk nog wel afzakken tot 460-475 euro zonder belachelijk laag te bieden.
Ik moet zelf zeggen dat ik nog nooit de behoefte heb gehad aan de features van de 40D bovenop de 1000D/450D en de ergonomie ook wel een beetje overtrokken is (je went eraan en het is allemaal niet zo drastisch als mensen je het doen voorspiegelen). De enige overstap die ik in de toekomst serieus overweeg is om een fullframe/APS-H-camera te kopen, dat is wel een grote stap. Het geld steek ik momenteel liever in objectieven, fotografie-verbeterende accessoires (vergrotend oculair, lichtsterk matglas, grip, flitsaccessoires, etc.) en flitsers.
Moest uiteraard zijn 'niet minder dan 10% waard'.Wijnands schreef op zondag 31 januari 2010 @ 07:12:
[...]
Ik dacht dat jouw punt wat dat je geen goedkope kitlens op een dure body mocht hebben.
10% van de body's? Hmm...
70-300: 375 euro
100mm tokina: 329
50mm 1.8: 85 euro (2e hands)
28-105: 150 euro (2e hands)
135mm 2.8: 10 euro
D300: 1000 euro
D50: 620 euro met 18-55 destijds
Eerder zo'n 50% dus
Maar nee, dat was nooit het punt. Ik raad alleen aan om bij een vast budget een beetje de verhouding tussen body en lenzen in de gaten te houden. Met de kitlens is niks mis, maar als je gedwongen bent om met een 7D oid de kitlens te gebruiken omdat je geen budget hebt voor andere lenzen, dan zou ik het zelf anders aanpakken.
Verwijderd
Gister een nikon D90 gekocht bij mediamarkt's "btw-vrije weekend" Erg mooi ding, ligt lekker in de hand, en de 1-2 foto's die ik heb gemaakt zijn lekker scherp. Er zit een 18-55 kitlens op en ik hunker nu al naar een telelens of een prime. Dat zal nog wel veel later komen. Ben best wel blij ermee.
Kan ik me voorstellen, is het je eerste DSLR? Wat voor telelens ben je van plan of zou je graag kopen? Vind het aanbod bij Nikon wat beperkt, moet je weer naar Sigma of Tamron, maar dat zijn nou ook net weer de beste lenzen.Verwijderd schreef op zondag 31 januari 2010 @ 23:36:
Gister een nikon D90 gekocht bij mediamarkt's "btw-vrije weekend" Erg mooi ding, ligt lekker in de hand, en de 1-2 foto's die ik heb gemaakt zijn lekker scherp. Er zit een 18-55 kitlens op en ik hunker nu al naar een telelens of een prime. Dat zal nog wel veel later komen. Ben best wel blij ermee.
Voor nikonmount heb je tegenwoordig nieuw:
tamron 70-300
Sigma 70-300 APO
Nikon 55-200 VR en 70-300 VR.
De 55-200's van sigma en tamron zou ik links laten liggen. Alle bovengenoemde lenzen hebben een goede prijs/kwaliteit verhouding maar een tamron van 129 euro levert niet de prestatie's van een nikon van 380 euro.
tamron 70-300
Sigma 70-300 APO
Nikon 55-200 VR en 70-300 VR.
De 55-200's van sigma en tamron zou ik links laten liggen. Alle bovengenoemde lenzen hebben een goede prijs/kwaliteit verhouding maar een tamron van 129 euro levert niet de prestatie's van een nikon van 380 euro.
Verwijderd
Naar aanleiding reviews ben ik gegaan voor de Canon 450d. Naar mijn inzien een goede koop, nu maar eens het toestel gaan leren kennen.Verwijderd schreef op zaterdag 30 januari 2010 @ 23:06:
Komende zomer gaan wij een rondreis maken in Amerika en zit daarom te kijken naar een goeie camera waar ik mooie fotos meer kan maken. Na wat rond kijken kom ik op de canon 1000d welke redelijk geprijsd is. Nu ben ik benieuwd wat ik van de lens kan verwachten die erbij geleverd wordt. In Amerika gaan we naar een aantal natuurparken en steden zoals LA en SF. Wat ik er mee wil fotograferen zijn eigenlijk verschillende dingen zoals landschappen en ook wel steden.
Ik zeg doen! ... mijn 1e cam is de 40D. Vind zelf een heerlijk toestel om zeg maar te binnen als je al iets meer wil. Zeer tevreden over de ISO en vooral de custom functies. Of je moet een 30D halen 2e hands (heb ik ook) .. ook niks mis mee ... Ben nu wel een beetje verwend .. want heb laatst een 7D gehaald ;-)Ypho schreef op zondag 31 januari 2010 @ 14:23:
Ik weet niet of dit het juiste topic hiervoor is. Maar ik heb nu een Canon EOS1000D en ben inmiddels redelijk bedreven in het fotograferen. Nu krijg ik de kans op een EOS 40D body van iemand over te nemen. Hij is in maart 2 jaar oud en er zijn ongeveer 9000 foto's mee gemaakt. De vraagprijs is 500 euro. Nu is mijn vraag, is dit een redelijke prijs (gezien de leeftijd/foto's), en ga ik er genoeg mee vooruit ten opzichte van de 1000D?
Qua vraagprijs ... zit denk ik wel goed ... zie op Marktplaats ook dezelfde prijzen ... als je soms geluk heb kan je op MP ook 40D + lenzen voor rond die prijs vinden ;-)
Ik heb myn d80 inmiddels in the house.
Denk dat ik hier wel even zoet mee ben. Alleen nog 1 a 2 lenzen er bij kopen, moet het nu doen met de 18-55 VR.
Overigens: Als ik de body rustig schud hoor iets kleins rammelen binnenin is dit wellicht iets mechanisch (spiegeltje?) of is er mogelijk iets mis?
Denk dat ik hier wel even zoet mee ben. Alleen nog 1 a 2 lenzen er bij kopen, moet het nu doen met de 18-55 VR.
Overigens: Als ik de body rustig schud hoor iets kleins rammelen binnenin is dit wellicht iets mechanisch (spiegeltje?) of is er mogelijk iets mis?
[ Voor 3% gewijzigd door Marcel1891 op 03-02-2010 17:12 ]
Dikke kans dat het de orientatie sensor is. Kantel de camera rustig 90 graden en je zou 't een keer moeten horen
Verwijderd
Ik ben er nog steeds niet uit wat ik moet doen. Ik ben de tweede hands markt aan het afstruinen en daar kom ik de D60 en den D200 tegen. De D60 met 18-55 MM VR en 55-200MM VR lens en de D200 met een 18-80 mm VR lens.
De D60 moet 400 euro kosten en de D200 €550.
Nou is mijn vraag zijn dit ook goede instap modellen of kan ik dan toch beter voor de 1000D van canon of de D3000 van Nikon gaan?
Nou is mijn vraag zijn dit ook goede instap modellen of kan ik dan toch beter voor de 1000D van canon of de D3000 van Nikon gaan?
Verwijderd
Ik sta voor hetzelfde dilemma als jij en heb ook de opties overwogen om een 2e handse camera te kopen. Ik heb echter besloten, daar ik een echte beginner ben, om te gaan voor gemak en te kiezen voor een camera waar ik nog mee kan leren en kies de NIKON D5000.Verwijderd schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 10:13:
Ik ben er nog steeds niet uit wat ik moet doen. Ik ben de tweede hands markt aan het afstruinen en daar kom ik de D60 en den D200 tegen. De D60 met 18-55 MM VR en 55-200MM VR lens en de D200 met een 18-80 mm VR lens.
Een 18-80 bestaat niet. De D60 is de directe voorloper van de D3000. Sensor is hetzelfde maar het AF systeem is veel simpeler. De D200 is de voorloper van de D300. Een semi-pro model. Niet super vanaf iso1000 maar verder een hele fijne camera. Wel een hele hand vol om te leren voor een beginner, je kan werkelijk alles instellen en scene modes zul je niet vinden.Verwijderd schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 10:13:
Leesvoer: http://www.bythom.com/d200review.htm
http://www.bythom.com/nikond60review.htm
Verwijderd
Ik heb de knoop doorgehakt. Het is toch de D5000 geworden. Iedereen die heeft bijgedragen aan deze beslissing; Bedankt. Ik hoop dat het de goede was. Dat zal de tijd leren.
Vast wel.
Misschien is 't even schrikken in het begin, door het aantal mogelijkheden en de hoeveelheid knopjes, maar uiteindelijk lukt het vast om alles te begrijpen.
Medetweakers, ook ik vraag jullie hulp en advies.
1. Wat is je beschikbare budget?
Voor de body denk ik zelf aan max. 450 / 550 euro
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
grotere sensor, mmer mogelijkheden dmv verschillende lenzen
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Ik ga straks op vakantie naar Amerika, en wil daar veel foto's maken (onder meer Las Vegas, San Francisco, Los Angeles, maar ook Rocky Mountains en andere natuur. Een statief heb ik al, maar ik zal dus ook veel uit de hand fotograferen). Daarnaast vind ik het ook leuk om bijvoorbeeld mijn neefje te fotograferen.
4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Een voorkeur is een groot woord, maar ik denk zelf in de richting van de EOS 450D, EOS 500D (alhoewel filmen voor mij zeker geen must is), Nikon D5000 of Nikon D90.
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Ik denk in eerste instantie aan een of misschien 2 lenzen, waarmee ik een groot deel van mijn foto's kan maken/
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Jullie advies graag
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Dat vind ik moeilijk in te schatten. Voorheen had ik een Kodak-toestelletje (al best oud), daar deed ik niet zo veel mee. Daarna kocht ik de Panasonic FZ-28, en aangezien ik hier best wel meer mee kon (instellingsgewijs) heb ik me er iets meer in verdiept. Inmiddels fotografeer ik een stuk meer dan in de periode dat ik nog die oude Kodak had...
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Dat zou zo maar eens kunnen...
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Ik gebruik nu dus de Panasonic FZ28. Als grote beperking ervaar ik de foto's die ik binnen maak. Het is een groothoek / zoomlens, waardoor deze meer voor buiten geschikt lijkt.
11. Is 2e hands een optie of per se niet? Wat mij betreft hoeft dit zeker geen probleem te vormen, maar een vorm van garantie op de body vind ik toch ook wel prettig..
Ik wil jullie vragen wat jullie me zouden adviseren, en ook waarom. Live View vind ik denk ik wel handig (niet omdat ik niet vanuit een zoeker wil fotograferen, want dat doe ik met de Panasonic ook vaak, maar meer omdat het in sommige gevallen iets beter uitkomt). Filmmogelijkheid is voor mij absoluut geen must.
De hoeveelheid MP is ook niet direct van belang, 8 a 10 MP is wat mij betreft ook prima.
Mochten er nog zaken toegelicht dienen te worden hoor ik dit graag van jullie.
Alvast dank voor de genomen moeite!
1. Wat is je beschikbare budget?
Voor de body denk ik zelf aan max. 450 / 550 euro
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
grotere sensor, mmer mogelijkheden dmv verschillende lenzen
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Ik ga straks op vakantie naar Amerika, en wil daar veel foto's maken (onder meer Las Vegas, San Francisco, Los Angeles, maar ook Rocky Mountains en andere natuur. Een statief heb ik al, maar ik zal dus ook veel uit de hand fotograferen). Daarnaast vind ik het ook leuk om bijvoorbeeld mijn neefje te fotograferen.
4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Een voorkeur is een groot woord, maar ik denk zelf in de richting van de EOS 450D, EOS 500D (alhoewel filmen voor mij zeker geen must is), Nikon D5000 of Nikon D90.
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Ik denk in eerste instantie aan een of misschien 2 lenzen, waarmee ik een groot deel van mijn foto's kan maken/
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Jullie advies graag
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Dat vind ik moeilijk in te schatten. Voorheen had ik een Kodak-toestelletje (al best oud), daar deed ik niet zo veel mee. Daarna kocht ik de Panasonic FZ-28, en aangezien ik hier best wel meer mee kon (instellingsgewijs) heb ik me er iets meer in verdiept. Inmiddels fotografeer ik een stuk meer dan in de periode dat ik nog die oude Kodak had...
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Dat zou zo maar eens kunnen...
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Ik gebruik nu dus de Panasonic FZ28. Als grote beperking ervaar ik de foto's die ik binnen maak. Het is een groothoek / zoomlens, waardoor deze meer voor buiten geschikt lijkt.
11. Is 2e hands een optie of per se niet? Wat mij betreft hoeft dit zeker geen probleem te vormen, maar een vorm van garantie op de body vind ik toch ook wel prettig..
Ik wil jullie vragen wat jullie me zouden adviseren, en ook waarom. Live View vind ik denk ik wel handig (niet omdat ik niet vanuit een zoeker wil fotograferen, want dat doe ik met de Panasonic ook vaak, maar meer omdat het in sommige gevallen iets beter uitkomt). Filmmogelijkheid is voor mij absoluut geen must.
De hoeveelheid MP is ook niet direct van belang, 8 a 10 MP is wat mij betreft ook prima.
Mochten er nog zaken toegelicht dienen te worden hoor ik dit graag van jullie.
Alvast dank voor de genomen moeite!
Beste iedereen,
Ik ben ook aan het kijken naar een dSLR. Mijn huidige compactcamera is aan evrvangging toe en ik wil graag een camera waarmee ik meer handmatig kan werken. Hierbij het wensenlijstje:
- Prijs: incl. lens/lenzen tot maximaal 650 euro
- Onderwerp: buitenfotografie (landschapsplaatjes en spoorwegen), binnenfotografie (modelspoor),
- Geen 2e hands
- Wil best wat meer tijd in fotografie gaan steken
- Heb nog geen lenzen of filters
- Filmmogelijkheid is prettig meegenomen
Ik kom zelf tot de shortlist Nikon D5000, Canon EOS500D. De Canon is iets duurder, maar voor de rest zijn ze volgens mij beide wel vergelijkbaar toch?
Ik ben ook aan het kijken naar een dSLR. Mijn huidige compactcamera is aan evrvangging toe en ik wil graag een camera waarmee ik meer handmatig kan werken. Hierbij het wensenlijstje:
- Prijs: incl. lens/lenzen tot maximaal 650 euro
- Onderwerp: buitenfotografie (landschapsplaatjes en spoorwegen), binnenfotografie (modelspoor),
- Geen 2e hands
- Wil best wat meer tijd in fotografie gaan steken
- Heb nog geen lenzen of filters
- Filmmogelijkheid is prettig meegenomen
Ik kom zelf tot de shortlist Nikon D5000, Canon EOS500D. De Canon is iets duurder, maar voor de rest zijn ze volgens mij beide wel vergelijkbaar toch?
Voor alletwee, ga 's in de winkel kijken en vasthouden
Verwijderd
Bodies zijn tegenwoordig niet meer zo interessant tenzij je specifieke dingen zoekt (veel fps/weinig licht etc.). Waar het om draait is eigenlijk ergonomie. Wat Wijnands hier boven al vertelde, neem de camera's in je hand en wat is dan prettig voor jouw. Verder, voor beide merken zijn meer dan genoeg lensen beschikbaar, dat kan je keuze niet beperken.Frank Martin schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 21:00:
...
Zou eigenlijk een vaste regel moeten worden in dit topic..Wijnands schreef op vrijdag 05 februari 2010 @ 21:04:
Voor alletwee, ga 's in de winkel kijken en vasthouden
Hallo allemaal,
Ook ik heb een tijd lang zitten twijfelen over welke camera ik zou willen kopen.
Eindelijk heb ik de knoop doorgehakt welke body het moet worden. Over de lenzen ben ik er nog niet 100% uit.
Graag jullie mening en advies.
Wat is je beschikbare budget?
1500-1800
Waarom wil je eigenlijk een DSLR
Meer controlle over de opnames, betere kwaliteit opnames, bredere keuze lenzen.
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken?
Landschappen vormen vaak een onderwerp van mijn foto's. Echter als ik naar al mijn foto's kijk zie ik dat ik ook vaak fotografeer bij slechte lichtomstandigheden zonder flitser.
Daarnaast het ik intresse om later ook macrofotografie te gaan doen.
Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Geen.
Heb je al een voorkeur?
Canon 7D vanwege de sealing, betere belichtingsmeter, low light performance, button layout, AF systeem in vergelijking met de 50D wat een 2e keus zou zijn.
Daarnaast lijkt me de weergave van pitch en roll erg handig bij het maken van landschapsfoto's. Filmen is leuke bijzaak maar totaal niet belangrijk.
Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Extra lenzen eventueel afhankelijk van budget, liever een goede lens bij de body waar ik goed mee uit de voeten kan.
18-135mm of 15-85 (USM) met Is. De voorkeur gaat uit naar de USM lens omdat dit zeker 75-80% van mijn behoefte dekt.
Een lens met een groter aansluitend bereik aanschaffen kan later altijd nog bijv. een 55-250mm IS. Deze is niet gek duur.
Ik schaf wel gelijk een UV en polarisatie filter aan. Eventueel een vergrotingsfilter voor wat meer 'macro'-achtige foto's. Later eventueel dus een macro-lens.
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht?
Vooral advies en dan met name met de lenzen.
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Elke week toch zeker wel een paar uur, en in vakanties dagen naar buiten met de camera. Het is vooralsnog pure hobby.
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja, extra objectieven voor macro en tele, statief, flitser.
Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Sony DSC-P10 Cybershot. Beperkt bereik, kleuren vaag niet goed. Nagenoeg niets zelf in te stellen. Leuk voor partijtjes of even snel onderweg.
Daarnaast heb ik bepertk ervaring met de 450D van mijn vader.
Met name de performance met weinig licht viel me tegen. Automatic focus selecteert snel het verkeerde. En de exposure is maar beperkt bij te stellen.
Is 2e hands een optie of per se niet?
Qua body misschien, qua lenzen niet.
Ook ik heb een tijd lang zitten twijfelen over welke camera ik zou willen kopen.
Eindelijk heb ik de knoop doorgehakt welke body het moet worden. Over de lenzen ben ik er nog niet 100% uit.
Graag jullie mening en advies.
1500-1800
Landschappen vormen vaak een onderwerp van mijn foto's. Echter als ik naar al mijn foto's kijk zie ik dat ik ook vaak fotografeer bij slechte lichtomstandigheden zonder flitser.
Geen.
Heb je al een voorkeur?
Canon 7D vanwege de sealing, betere belichtingsmeter, low light performance, button layout, AF systeem in vergelijking met de 50D wat een 2e keus zou zijn.
Daarnaast lijkt me de weergave van pitch en roll erg handig bij het maken van landschapsfoto's. Filmen is leuke bijzaak maar totaal niet belangrijk.
Extra lenzen eventueel afhankelijk van budget, liever een goede lens bij de body waar ik goed mee uit de voeten kan.
18-135mm of 15-85 (USM) met Is. De voorkeur gaat uit naar de USM lens omdat dit zeker 75-80% van mijn behoefte dekt.
Een lens met een groter aansluitend bereik aanschaffen kan later altijd nog bijv. een 55-250mm IS. Deze is niet gek duur.
Ik schaf wel gelijk een UV en polarisatie filter aan. Eventueel een vergrotingsfilter voor wat meer 'macro'-achtige foto's. Later eventueel dus een macro-lens.
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht?
Vooral advies en dan met name met de lenzen.
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Elke week toch zeker wel een paar uur, en in vakanties dagen naar buiten met de camera. Het is vooralsnog pure hobby.
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja, extra objectieven voor macro en tele, statief, flitser.
Sony DSC-P10 Cybershot. Beperkt bereik, kleuren vaag niet goed. Nagenoeg niets zelf in te stellen. Leuk voor partijtjes of even snel onderweg.
Daarnaast heb ik bepertk ervaring met de 450D van mijn vader.
Met name de performance met weinig licht viel me tegen. Automatic focus selecteert snel het verkeerde. En de exposure is maar beperkt bij te stellen.
Qua body misschien, qua lenzen niet.
Met het middelste focuspunt is de 450D prima in staat om onder slechte omstandigheden foto's te maken, mits je een snelle lens hebt (iets wat sowieso handig is bij dergelijk omstandigheden zonder flitser). Het automatisch kiezen van een focuspunt vind ik de meest nutteloze functie op de 450D. Dat is leuk als je een vliegende vogel met een strakke blauwe lucht op de achtergrond probeert te volgen, maar verder zie ik geen nut van een loterij.
Ik vraag me trouwens af of de 7D wel de juiste keuze is voor jouw behoeften. De 7D is een AF-beest, maar moet het bij hogere-iso waarden hebben van ruisreductie die ik persoonlijk erg storend vind. Voor landschappen en low-light kom ik eerder bij een 5D uit. Tot iso3200 heel goed bruikbaar en enorm wijd met bijvoorbeeld een 17-40 f/4L. Of je neemt een wijde prime die lichtsterk is. Met de lenzen die jij kiest voor de 7D, heb je op een 5D genoeg aan 24mm aan de wijde kant.
Ik vraag me trouwens af of de 7D wel de juiste keuze is voor jouw behoeften. De 7D is een AF-beest, maar moet het bij hogere-iso waarden hebben van ruisreductie die ik persoonlijk erg storend vind. Voor landschappen en low-light kom ik eerder bij een 5D uit. Tot iso3200 heel goed bruikbaar en enorm wijd met bijvoorbeeld een 17-40 f/4L. Of je neemt een wijde prime die lichtsterk is. Met de lenzen die jij kiest voor de 7D, heb je op een 5D genoeg aan 24mm aan de wijde kant.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Pitch en rol belangrijk? Wat verwacht e er in de praktijk van? Ik zie hier trouwens alleen Canon, is dat een bewuste keuze al?Badger schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 16:42:
1500-1800
Geen.
Heb je al een voorkeur?
@universal creations:
De 5D valt helaas buiten het budget. Voor iets over de 1800 heb je de body maar dan moet je de lenzen nog,
@Wijnands:
Van pitch en roll verwacht ik wat extra hulp met het er recht op krijgen van de horizon. Als je op een berghelling staat is recht al snel een relatief begrip
De keuze ligt inderdaad al vast voor mij op Canon. Ik heb de Nikon D300 ook overwogen maar ik vond de kleuren en detail van de 7D beter. Technisch gezien zou de ruis op hoge ISO bij de D300 minder moeten zijn. Maar na gekeken te hebben naar een paar voorbeelden kan ik niet zeggen dat het mij stoort. (http://www.cameratown.com/reviews/canon7d/Nikond300.cfm)
Daarnaast biedt de Canon me nog een voordeel: ik kan lenzen uitlenen aan mijn vader en omgekeerd.
De 5D valt helaas buiten het budget. Voor iets over de 1800 heb je de body maar dan moet je de lenzen nog,
@Wijnands:
Van pitch en roll verwacht ik wat extra hulp met het er recht op krijgen van de horizon. Als je op een berghelling staat is recht al snel een relatief begrip
De keuze ligt inderdaad al vast voor mij op Canon. Ik heb de Nikon D300 ook overwogen maar ik vond de kleuren en detail van de 7D beter. Technisch gezien zou de ruis op hoge ISO bij de D300 minder moeten zijn. Maar na gekeken te hebben naar een paar voorbeelden kan ik niet zeggen dat het mij stoort. (http://www.cameratown.com/reviews/canon7d/Nikond300.cfm)
Daarnaast biedt de Canon me nog een voordeel: ik kan lenzen uitlenen aan mijn vader en omgekeerd.
Daar kan ik natuurlijk niks tegenin brengen.Badger schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 22:41:
Voor een rechte horizon heb je geen pitch & roll nodig. Dat gaat prima door de zoeker met behulp van het raster of focus points.
7D is uiteraard een prima camera. Of het de beste aankoop is voor een beginner met dat budget vraag ik me af.
7D is uiteraard een prima camera. Of het de beste aankoop is voor een beginner met dat budget vraag ik me af.
Ik heb het over de 5D niet over de 5D Mark II, scheelt nogal in prijs...Badger schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 22:41:
@universal creations:
De 5D staat vaak op marktplaats met grip en extra accu voor nog geen 1000euro. Met een 24-...mm lens erbij zie je zo ook weleens voor ongeveer jouw budget.
[ Voor 19% gewijzigd door Universal Creations op 10-02-2010 01:30 ]
Van de review valt me op dat ze het dynamisch bereik van de D300 zo beperkt vinden. Capture NX geeft betere onbewerkte resultaten voor .nef, dat hadden ze best kunnen weten.Badger schreef op dinsdag 09 februari 2010 @ 22:41:
@universal creations:
@Wijnands:
Dat is wel rot als je dat programma dan niet wilt gebruiken maar een 3rd-party RAW converter.Jelle E schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 02:09:
[...]
Van de review valt me op dat ze het dynamisch bereik van de D300 zo beperkt vinden. Capture NX geeft betere onbewerkte resultaten voor .nef, dat hadden ze best kunnen weten.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Kijk, ik heb nog nooit een 7D in handen gehad dus ik weet werkelijk niet wat die camera doet. Om nou op basis van een rode auto op een zwarte achtergrond conclusie's te trekken over dynamisch bereik... ik zie 't niet zo.
Als ik de test op dpreview ga lezen heb ik de indruk dat Canon heel erg hard probeert de D300s te overtreffen. Op sommige punten lukt ze dat, op andere niet. Ik zie wel een paar dingen terugkomen dat ik denk "ja en? dat hadden we toch al lang op nikon" maar goed.
Het is een knappe camera voor een aantrekkelijke prijs. Het is, wat mij betreft, geen camera die lichtjaren beter is dan de d300s, wel een fractie beginners vriendelijker in de interface. Als ik de resolutie zo zie denk ik wel dat je echt flink je best moet doen, zeker als beginner, om er alles uit te halen wat erin zit en dat je dat met matig glas niet gaat lukken.
Kortom, kwestie van smaak, als je toch al aan Canon "vast" zit dan heb je er geen slechte aan.
Als ik de test op dpreview ga lezen heb ik de indruk dat Canon heel erg hard probeert de D300s te overtreffen. Op sommige punten lukt ze dat, op andere niet. Ik zie wel een paar dingen terugkomen dat ik denk "ja en? dat hadden we toch al lang op nikon" maar goed.
Het is een knappe camera voor een aantrekkelijke prijs. Het is, wat mij betreft, geen camera die lichtjaren beter is dan de d300s, wel een fractie beginners vriendelijker in de interface. Als ik de resolutie zo zie denk ik wel dat je echt flink je best moet doen, zeker als beginner, om er alles uit te halen wat erin zit en dat je dat met matig glas niet gaat lukken.
Kortom, kwestie van smaak, als je toch al aan Canon "vast" zit dan heb je er geen slechte aan.
Mij valt op dat ze niet met de camera kunnen omgaan, als je de D300 op spot-metering zet en mikt op het autootje dan wordt de achtergrond vanzelf donkerder.Jelle E schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 02:09:
[...]
Van de review valt me op dat ze het dynamisch bereik van de D300 zo beperkt vinden. Capture NX geeft betere onbewerkte resultaten voor .nef, dat hadden ze best kunnen weten.
@Wijnands:
Voor een vergelijking van dynamisch bereik heb ik ook op dxomark.com gekeken + de review op dpreview die hem ook naast de D300S zet.
Ik moet bekennen dat de kleuren van de Nikon er toch net iets beter uitzien. Echter qua ISO wint de Canon imho.
Maar over lenzen gesproken:
Als `all purpose` lens lijken me de Canon 17-55 f/2.8 IS USM of de 15-85 f/3.5-f5.6 IS USM geschikte opties.
Enige zorg bij de f/2.8 is de scherpte diepte. Zal dit me te veel hinderen bij het nemen van foto's waar de achtergrond er wel scherp op moet staan.
Ik maak alleen op vakanties vaak fotos van het landschap en sjouw hierbij rustig een berg op. Dus een zware dure lens lijkt me niet handig.
Wat raad je aan? Mag gerust ook iets anders zijn dan hierboven staat.
Voor een vergelijking van dynamisch bereik heb ik ook op dxomark.com gekeken + de review op dpreview die hem ook naast de D300S zet.
Ik moet bekennen dat de kleuren van de Nikon er toch net iets beter uitzien. Echter qua ISO wint de Canon imho.
Als `all purpose` lens lijken me de Canon 17-55 f/2.8 IS USM of de 15-85 f/3.5-f5.6 IS USM geschikte opties.
Enige zorg bij de f/2.8 is de scherpte diepte. Zal dit me te veel hinderen bij het nemen van foto's waar de achtergrond er wel scherp op moet staan.
Ik maak alleen op vakanties vaak fotos van het landschap en sjouw hierbij rustig een berg op. Dus een zware dure lens lijkt me niet handig.
Lijken mij prima lenzen! De 17-55 staat op mijn wishlist. Voor landschappen maakt het weinig uit, dan stel je het diafragma toch wel in op f/8 of kleiner. De 17-55 is dan waarschijnlijk nog wel iets scherper dan de 15-85, maar volgens mij heeft die laatste ook erg goede reviews ontvangen. Het hangt er uiteindelijk vanaf wat je zelf liever hebt. Voor mij is de f/2.8 doorslaggevend bij mijn beslissing tussen 17-55 en 15-85.Badger schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 18:26:
Je hoeft niet persé op f/2.8 te schieten.... Het kan!Badger schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 18:26:
.........
.........
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Volgens mij vergeet je even dat je een f/2.8 lens ook kunt afstoppen tot bijv. f/11 of hoger, als je meer scherptediepte wil hebben. Maar ik zou echt voor de 17-55 gaan als ik mag kiezen tussen die 2 lenzen. De 15-85 is geen slechte lens, maar ik vraag me af of je niet sommige situaties baalt van de beperkte lichtsterkte (binnen bijv.)Badger schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 18:26:
Je moet gewoon altijd een tilt-shiftlens gebruiken. Wanneer komt die 10-200 f/1.2 tilt-shift autofocus uit?
Ach een lens met 200 f/1.2 geeft al een frontelement van zo'n 18cm, met de mogelijkheid tot tilt-shift kom je denk ik op 30cm.... Maar toch zal dat een verdomd geil lensje zijn.ssj3gohan schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 18:55:
Je moet gewoon altijd een tilt-shiftlens gebruiken. Wanneer komt die 10-200 f/1.2 tilt-shift autofocus uit?
Er is trouwens ook een Zoomatar 240mm f/1.2 voor het geval dat je helemaal geen DoF wil hebben.
[ Voor 16% gewijzigd door Universal Creations op 10-02-2010 19:03 ]
Hallo (toekomstige mede) fotografen!
Ik wil me graag gaan verdiepen in het fotograferen en ben nu aan het zoeken naar een camera. Ben maandag bij de mediamarkt geweest om een aantal toestellen in de hand te kunnen houden en vond daarbij de Canon's het fijnste in de hand liggen. Tevens heb op enkele websites rondgekeken maar ik vind het prettiger om wat realtime feedback te kunnen krijgen voordat ik een beslissing neem. Ik hoop dan ook dat jullie mij kunnen helpen om een juiste keuze te maken.
+/- 800 euro, kan heel maar dan ook heeeel misschien worden vergroot naar 1000 euro. Dus eerst uitgaande van de 800 euro. Dit is het totaal bedrag, dus body + lens.
Betere kwaliteit en meer controle hebben over de te maken foto.
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Ik heb vrienden die motorracen en daar wil ik mooie foto's van kunnen maken als ze hun rondes maken over het circuit. Tevens wil ik fatsoenlijk foto's kunnen maken van stilstaande beelden (natuur/gebouwen), maar het zal voornamelijk bewegende beelden zijn.
Nee niet echt.
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ik zat zelf te kijken naar de Canon EOS 450D + EF-S 18-200mm IS, omdat ik nog niet heel veel van weet vraag ik me af of deze lens die erbij zit goed is voor sportfotografie. Of dat ik toch voor een aparte lens moet gaan kijken.
Tevens kwam ik gisteren de Canon EOS 550D tegen op de frontpage, dit is ook een heel mooi toestel van wat ik er over heb gelezen. Daarop wachten of is het verstandiger om voor de 450D te gaan als beginner.
Liefst blijf ik bij een Canon, vind die fijner in de hand liggen dan een Nikon/Sony.
Als bijvoorbeeld een kitlens niet geschikt is voor sportfotografie ben ik bereid om alleen een body te kopen en daarnaast een aparte lens aan te schaffen.
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies als het zou kunnen.
Ben vaak om de twee weken op het circuit te vinden, waar ik meestal 1 of 2 volle dagen zal fotograferen dan. Daarnaast ben ik van plan om er een paar keer in de week op uit te trekken in de omgeving om te oefenen met het fotograferen en zo ervaring op te doen.
Zeker weten. Maar ik wil eerst een mooi basispakket aanschaffen voordat ik naar de hele dure lenzen e.d. toe ga.
Sony digitale camera van m'n zus, type weet ik niet zo uit mijn hoofd. Maar zeker niet te vergelijken met een spiegel reflex waar ik naar opzoek ben.
Liefst niet
Suggesties / op- en aanmerkingen op mijn keuze zijn van harte welkom. Ik hoop dat ik enkele reacties krijg die mij kunnen helpen bij het aanschaffen van de camera.
Alvast bedankt!
Ik wil me graag gaan verdiepen in het fotograferen en ben nu aan het zoeken naar een camera. Ben maandag bij de mediamarkt geweest om een aantal toestellen in de hand te kunnen houden en vond daarbij de Canon's het fijnste in de hand liggen. Tevens heb op enkele websites rondgekeken maar ik vind het prettiger om wat realtime feedback te kunnen krijgen voordat ik een beslissing neem. Ik hoop dan ook dat jullie mij kunnen helpen om een juiste keuze te maken.
+/- 800 euro, kan heel maar dan ook heeeel misschien worden vergroot naar 1000 euro. Dus eerst uitgaande van de 800 euro. Dit is het totaal bedrag, dus body + lens.
Betere kwaliteit en meer controle hebben over de te maken foto.
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Ik heb vrienden die motorracen en daar wil ik mooie foto's van kunnen maken als ze hun rondes maken over het circuit. Tevens wil ik fatsoenlijk foto's kunnen maken van stilstaande beelden (natuur/gebouwen), maar het zal voornamelijk bewegende beelden zijn.
Nee niet echt.
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ik zat zelf te kijken naar de Canon EOS 450D + EF-S 18-200mm IS, omdat ik nog niet heel veel van weet vraag ik me af of deze lens die erbij zit goed is voor sportfotografie. Of dat ik toch voor een aparte lens moet gaan kijken.
Tevens kwam ik gisteren de Canon EOS 550D tegen op de frontpage, dit is ook een heel mooi toestel van wat ik er over heb gelezen. Daarop wachten of is het verstandiger om voor de 450D te gaan als beginner.
Liefst blijf ik bij een Canon, vind die fijner in de hand liggen dan een Nikon/Sony.
Als bijvoorbeeld een kitlens niet geschikt is voor sportfotografie ben ik bereid om alleen een body te kopen en daarnaast een aparte lens aan te schaffen.
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies als het zou kunnen.
Ben vaak om de twee weken op het circuit te vinden, waar ik meestal 1 of 2 volle dagen zal fotograferen dan. Daarnaast ben ik van plan om er een paar keer in de week op uit te trekken in de omgeving om te oefenen met het fotograferen en zo ervaring op te doen.
Zeker weten. Maar ik wil eerst een mooi basispakket aanschaffen voordat ik naar de hele dure lenzen e.d. toe ga.
Sony digitale camera van m'n zus, type weet ik niet zo uit mijn hoofd. Maar zeker niet te vergelijken met een spiegel reflex waar ik naar opzoek ben.
Liefst niet
Suggesties / op- en aanmerkingen op mijn keuze zijn van harte welkom. Ik hoop dat ik enkele reacties krijg die mij kunnen helpen bij het aanschaffen van de camera.
Alvast bedankt!
Canon beter in de hand? Ok....
18-200, zou ik niet doen, het is een allrounder die nergens in uitblinkt. 550d... nee, nog niet, ding zal de eerste paar maanden nog aardig in prijs dalen.
Hoe dicht kun je bij dat motorracen komen? En hebben we het over weg? Circuit? Terrein?
18-200, zou ik niet doen, het is een allrounder die nergens in uitblinkt. 550d... nee, nog niet, ding zal de eerste paar maanden nog aardig in prijs dalen.
Hoe dicht kun je bij dat motorracen komen? En hebben we het over weg? Circuit? Terrein?
Van diegene die ik bij de mediamarkt in de handen heb gehad vond ik de canon iets prettiger. Ik ga sowieso van de week nog een keer naar de mediamarkt om nogmaals het een en ander uit te proberen.Wijnands schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 21:20:
Canon beter in de hand? Ok....
Dat 'het is een allrounder die nergens in uitblinkt' bedoel je daarmee de camera zelf mee of de lens? Zou de 18-55 beter zijn voor sportfotografie?
Weet niet precies hoe dichtbij 't is, ik schat een meter of 50/100. Ligt er maar net aan op welke positie ik zal staan. Soms zal het wat meer zijn, soms wat minder. Voornamelijk circuit assen waar ik zal zijn, open terrein.
Ik sta trouwens open voor suggesties ipv de 450D, kan altijd nog uitwijken.
[ Voor 3% gewijzigd door Dosed op 10-02-2010 21:52 ]
Zou ik zeker doenDosed schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 21:42:
[...]
Van diegene die ik bij de mediamarkt in de handen heb gehad vond ik de canon iets prettiger. Ik ga sowieso van de week nog een keer naar de mediamarkt om nogmaals het een en ander uit te proberen.
De lens, de camera is gewoon een goede instapper. Een 18-55 is altijd handig voor huis, tuin en keuken shots.Dat 'het is een allrounder die nergens in uitblinkt' bedoel je daarmee de camera zelf mee of de lens? Zou de 18-55 beter zijn voor sportfotografie?
Dan zou ik in jouw geval beginnen met een 18-55, voor de prijs hoef je t niet te laten, en een canon 70-300 IS voor het motor gebeuren. Nee, geen toplens maar t zou aardig moeten voldoen en iets beters heb je 't budget gewoon niet voor. Op de tamron en op de nikon sites staan tooltjes waarmee je een bepaalde lens kan "uitproberen" op een plaatje zodat je enig idee krijgt wat 18-55 en 70-300 betekend.Weet niet precies hoe dichtbij 't is, ik schat een meter of 50/100. Ligt er maar net aan op welke positie ik zal staan. Soms zal het wat meer zijn, soms wat minder. Voornamelijk circuit assen waar ik zal zijn, open terrein.
Ok, dus een 450D met 18-55 kit lens is niet verkeerd om mee te beginnen. Daarbij eventueel een goede 70-300 lens bijzoeken voornamelijk voor foto's op het circuit.Wijnands schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 21:56:
De lens, de camera is gewoon een goede instapper. Een 18-55 is altijd handig voor huis, tuin en keuken shots.
Bedankt voor de tip over dat tooltje, ben qua lens nu al stuk wijzer geworden qua werking ervan!Dan zou ik in jouw geval beginnen met een 18-55, voor de prijs hoef je t niet te laten, en een canon 70-300 IS voor het motor gebeuren. Nee, geen toplens maar t zou aardig moeten voldoen en iets beters heb je 't budget gewoon niet voor. Op de tamron en op de nikon sites staan tooltjes waarmee je een bepaalde lens kan "uitproberen" op een plaatje zodat je enig idee krijgt wat 18-55 en 70-300 betekend.
Ik denk dat ik morgen weer even langs de mediamarkt ga in zwolle, en daar toch weer even het een en ander in de handen nemen.
[ Voor 8% gewijzigd door Dosed op 10-02-2010 22:57 ]
Ik raad je aan om langs een goede camerawinkel te gaan, krijg je over het algemeen wat beter advies etcDosed schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 22:55:
[...]
Ok, dus een 450D met 18-55 kit lens is niet verkeerd om mee te beginnen. Daarbij eventueel een goede 70-300 lens bijzoeken voornamelijk voor foto's op het circuit.
[...]
Bedankt voor de tip over dat tooltje, ben qua lens nu al stuk wijzer geworden qua werking ervan!
Ik denk dat ik morgen weer even langs de mediamarkt ga in zwolle, en daar toch weer even het een en ander in de handen nemen.
Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.
Ja, of een prachtig verkooppraatje voor producten die teveel kosten
Ben ik ook al langs geweest hier in de buurt, maar daar werd ik niet echt wijzer van.. Werd gelijk met allerlei termen doodgegooid waar ik zo als beginneling niet veel van snapte. Morgen in zwolle eens rondkijken naar een camerawinkelBobF. schreef op woensdag 10 februari 2010 @ 23:08:
Ik raad je aan om langs een camerawinkel te gaan, krijg je over het algemeen wat beter advies etc
Of advies van mensen krijgen die het verschil nog net weten tussen de diafragma waardes en de sluitertijden..BarôZZa schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 00:57:
Ja, of een prachtig verkooppraatje voor producten die teveel kosten
btw @ dosed, je moet als je in een camera winkel staat even duidelijk maken dat dit je eerste dslr word, en dat je niet veel termen kent e.d, ik merk aan mezelf ook dat ik dat eerst even moet horen, en dan stop ik met ''moeilijke'' termen en leg ik alles haar fijn uit, ik denk dat dat bij een algemene camera-winkel niet verschillend zal zijn..
[ Voor 36% gewijzigd door Zuurstok op 11-02-2010 10:08 ]
Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.
Had ik ook aangegeven dat het mijn eerste dslr was en dat ik er nog niet alles van af wist, maar bleef toch doorgaan op een gegeven moment. Maar ik ga zometeen eerst naar nog een zaak toe waarvan ik gister nog een leuke folder had van binnengekregen.BobF. schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 09:00:
btw @ dosed, je moet als je in een camera winkel staat even duidelijk maken dat dit je eerste dslr word, en dat je niet veel termen kent e.d, ik merk aan mezelf ook dat ik dat eerst even moet horen, en dan stop ik met ''moeilijke'' termen en leg ik alles haar fijn uit, ik denk dat dat bij een algemene camera-winkel niet verschillend zal zijn..
Staan wel leuke aanbiedingen in.
Canon 450D + EF-S 18-55MM IS + Li-ion accu voor €579,-
Nikon D3000 + 18-55VR + 55-200VR voor €569,-
Dus ik denk dat ik hier zometeen maar eens langs ga om wat informatie te verwerven.
[ Voor 62% gewijzigd door Dosed op 11-02-2010 11:56 ]
[1] Wat is je beschikbare budget?
Max 1000, mag ietsje over. Maar liever eronder natuurlijk.
[2] Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
- Compact camera's voldoen niet meer, wil beter worden in fotografie.
- En dan met name op het gebied van concert fotografie.
- En ik wil gaan filmen met de DSLR, dus een video modus is vereist. Niet de huis-tuin en keuken filmpjes, maar wat professioneler.
- Voorkeur is ook iets met een hoge fps zoals 50fps/60fps in 720p, als het kan een 1080p optie.
[3] Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Hoofddoel: 1. Concerten 2. Filmen 3.Portretten
Bijzaak: Beetje Urban Exploration, en heel sporadisch een dagje uit of vakantie.
[4] Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nop, geen lenzen in bezit.
[5] Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Canon of Nikon. Ik zie niks anders om mij heen worden gebruikt. En dit ook met de gedachte dat ik in de toekomst het glas meeneem naar een volgende body wil ik bij 1 van deze grote merken blijven.
[6] Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Hangt van het totale prijskaartje af. Eerst maar even wat aan rommelen met de kit lens.
En daarna sowieso een goede 50mm kopen en dan een goede lenzen gaan aanschaffen voor de verschillende situaties.
[7] Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies.
Ik heb de Nikon D90 in gedachte. Zou de Nikon D5000 ook voldoende zijn?
De nieuwe Canon 550D ziet er ook heel goed uit. Welke is beter met concerten in gedachte?
Is er nog een andere dslr die aan mn profiel voldoet?
De Canon 5DMII / Nikon D300s zijn te duur.
[8] Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Serieuze hobby, en Pro aspiraties. Wil proberen om er opdrachten voor te krijgen.
Dus wil wel met serieus spul aankomen.
[9] Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Absoluut, ik stop niet na de aanschaf van de kit. Betere lenzen, belichting, statief, etc... moet na de aanschaf komen.
[10] Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Panasonic TZ3: Beperking ruis, foto's zien er heel mat uit. Geluid opname is maar 8kHz.
Panasonic FZ38: Heeft mn vader, nog niet zoveel mee gespeeld. Maar vindt het menu wel onhandig.
[11] Is 2e hands een optie of per se niet?
Is een mogelijkheid, als er een hele leuk deal is.
Maar voorkeur is nieuw met garantie.
Max 1000, mag ietsje over. Maar liever eronder natuurlijk.
[2] Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
- Compact camera's voldoen niet meer, wil beter worden in fotografie.
- En dan met name op het gebied van concert fotografie.
- En ik wil gaan filmen met de DSLR, dus een video modus is vereist. Niet de huis-tuin en keuken filmpjes, maar wat professioneler.
- Voorkeur is ook iets met een hoge fps zoals 50fps/60fps in 720p, als het kan een 1080p optie.
[3] Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Hoofddoel: 1. Concerten 2. Filmen 3.Portretten
Bijzaak: Beetje Urban Exploration, en heel sporadisch een dagje uit of vakantie.
[4] Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nop, geen lenzen in bezit.
[5] Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Canon of Nikon. Ik zie niks anders om mij heen worden gebruikt. En dit ook met de gedachte dat ik in de toekomst het glas meeneem naar een volgende body wil ik bij 1 van deze grote merken blijven.
[6] Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Hangt van het totale prijskaartje af. Eerst maar even wat aan rommelen met de kit lens.
En daarna sowieso een goede 50mm kopen en dan een goede lenzen gaan aanschaffen voor de verschillende situaties.
[7] Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies.
Ik heb de Nikon D90 in gedachte. Zou de Nikon D5000 ook voldoende zijn?
De nieuwe Canon 550D ziet er ook heel goed uit. Welke is beter met concerten in gedachte?
Is er nog een andere dslr die aan mn profiel voldoet?
De Canon 5DMII / Nikon D300s zijn te duur.
[8] Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Serieuze hobby, en Pro aspiraties. Wil proberen om er opdrachten voor te krijgen.
Dus wil wel met serieus spul aankomen.
[9] Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Absoluut, ik stop niet na de aanschaf van de kit. Betere lenzen, belichting, statief, etc... moet na de aanschaf komen.
[10] Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Panasonic TZ3: Beperking ruis, foto's zien er heel mat uit. Geluid opname is maar 8kHz.
Panasonic FZ38: Heeft mn vader, nog niet zoveel mee gespeeld. Maar vindt het menu wel onhandig.
[11] Is 2e hands een optie of per se niet?
Is een mogelijkheid, als er een hele leuk deal is.
Maar voorkeur is nieuw met garantie.
Goed, een typisch gevalletje 550D. Zoals GerardHenninger zou zeggen: de 550D is momenteel echt de 'to beat'-camera op het gebied van dSLR-videografie op budget.
Ik zou sterk aanraden een 550D kit met 18-55IS kitlens te nemen, en direct een (tweedehands) 85mm f/1.8 erbij te halen. Deze is werkelijk uitmuntend voor concerten, ik ken in persoonlijke kring 3 mensen die een 85mm op crop als enige lens bij concerten gebruiken (waarvan één een 85mm f/1.2, maar die is ietsjes te duur voor je budget).
Ik zou sterk aanraden een 550D kit met 18-55IS kitlens te nemen, en direct een (tweedehands) 85mm f/1.8 erbij te halen. Deze is werkelijk uitmuntend voor concerten, ik ken in persoonlijke kring 3 mensen die een 85mm op crop als enige lens bij concerten gebruiken (waarvan één een 85mm f/1.2, maar die is ietsjes te duur voor je budget).
Wat trouwens ook leuk is voor beginners, analoge SLR 
Lekker goedkoop tegenwoordig. En ik sprong net wel weer even een gat in de lucht toen ik met succes mn eerste B&W rolletjes in 5 jaar weer heb ontwikkelt zonder problemen
Lekker goedkoop tegenwoordig. En ik sprong net wel weer even een gat in de lucht toen ik met succes mn eerste B&W rolletjes in 5 jaar weer heb ontwikkelt zonder problemen
Fujifilm X-Pro1
Helemaal mee eens, de 550D kit + 85/1.8 (of 100/2) is helemaal perfect voor dat budget. Qua filmen krijg je geen betere kwaliteit voor een enigsinds vergelijkbare prijs.ssj3gohan schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 22:18:
Goed, een typisch gevalletje 550D. Zoals GerardHenninger zou zeggen: de 550D is momenteel echt de 'to beat'-camera op het gebied van dSLR-videografie op budget.
Met nog een kitlens erbij zit je volgens mij toch weer 200 euro boven het budget.
Qua filmen absoluut de leukste prosumer dslr, maar dan film je met een kitlens of 85mm wat me dan weer erg behelpen lijkt.
Qua filmen absoluut de leukste prosumer dslr, maar dan film je met een kitlens of 85mm wat me dan weer erg behelpen lijkt.
Waarom per se de 550D? In mijn ogen biedt die camera op fotogebied niets meer dan de 500D, terwijl ze wéér met meer MP komen. Op basis van het budget (1000 euro) zou ik de D90 nemen, of in ieder geval vergelijken met de 550D. De grip wordt over het algemeen als beter ervaren en de ISO prestaties zijn uitstekend. Ik vraag me af hoe dat laatste bij de 550D zit, met dat hoge MP gehalte.
De clips die ik van de D90 zie vallen me bepaald niet tegen. Grootste minpunt voor de filmer is dat je geen microfoon kan aansluiten.BarôZZa schreef op donderdag 11 februari 2010 @ 23:23:
Met nog een kitlens erbij zit je volgens mij toch weer 200 euro boven het budget.
Verwijderd
Variabele framerate, 1080P en mic aansluiting. Iemand die dit even wil vergelijken met een 500D/D90?Krylinck schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 12:06:
Waarom per se de 550D?
Krylinck schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 12:06:
In mijn ogen biedt die camera op fotogebied niets meer...
Hallo,
Na veel te hebben gelezen op forums en reviews kan ik nog steeds niet kiezen.
Ik ben een beginner en wil daarom een gebruikte camera kopen. Mijn interesse gaat uit naar Aquarium (close-up vissen) landschap, vogels en gebouwen fotografie.
Ik wil kiezen uit de volgende 2 camera's:
Canon 40D met Ef-s 18-55 Is en Ef-s 55-250
Nikon met nikon D200 met een 18-200 VR 3.5- 5,6 lens
De Nikon moet een stuk meer kosten maar ik heb begrepen dat de lens ook een stuk duurder en waarschijnlijk beter is. De Canon is natuurlijk een stuk nieuwer.
Wat zouden jullie mij adviseren?
Groet, Hans
Na veel te hebben gelezen op forums en reviews kan ik nog steeds niet kiezen.
Ik ben een beginner en wil daarom een gebruikte camera kopen. Mijn interesse gaat uit naar Aquarium (close-up vissen) landschap, vogels en gebouwen fotografie.
Ik wil kiezen uit de volgende 2 camera's:
De Nikon moet een stuk meer kosten maar ik heb begrepen dat de lens ook een stuk duurder en waarschijnlijk beter is. De Canon is natuurlijk een stuk nieuwer.
Wat zouden jullie mij adviseren?
Groet, Hans
Iedereen al bedankt voor de tips!Krylinck schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 12:06:
Waarom per se de 550D? In mijn ogen biedt die camera op fotogebied niets meer dan de 500D, terwijl ze wéér met meer MP komen. Op basis van het budget (1000 euro) zou ik de D90 nemen, of in ieder geval vergelijken met de 550D. De grip wordt over het algemeen als beter ervaren en de ISO prestaties zijn uitstekend. Ik vraag me af hoe dat laatste bij de 550D zit, met dat hoge MP gehalte.
Je geeft precies mijn knelpunt aan. De D90 is misschien wat beperkt met filmen in vergelijking met de 550D, maar de ISO prestaties zijn o.a. beter.
Het zal niet erg zijn als ik de audio opname extern moet doen.
Verwijderd
Boude uitspraak voor een camera die nog niet op de markt is!T-Junkie schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 13:24:
De D90 is misschien wat beperkt met filmen in vergelijking met de 550D, maar de ISO prestaties zijn o.a. beter.
Hmmz.. Ja, maar schreef het net met de gedachte dat hij de 500D niet veel zal overtreffen. En de D90 presteert goed. En zie hem redelijk veel gebruikt worden. Maar het is inderdaad nog even de reviews afwachten.Verwijderd schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 13:29:
[...]
Boude uitspraak voor een camera die nog niet op de markt is!
Nja, 18MP op een APS-C sensor is natuurlijk wel hét recept voor ruis. Misschien hebben ze een manier gevonden, maar ik denk dat Canon alsnog verkooptrucs boven ISO prestaties laat gaan. Dat zou tenslotte niet de eerste keer zijn.
Bij de keuze uit alleen deze 2 sets? Canon! Een 18-200 is nooit beter dan 2 aparte lenzen. Wel makkelijker natuurlijk omdat je geen lenzen hoeft te wisselen. Die Canon set is zelfs nog nieuw te koop.cassiekai schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 12:31:
........
.......
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Verwijderd
De 7D is de crop camera van Canon met de minste ruis....Krylinck schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 13:42:
Nja, 18MP op een APS-C sensor is natuurlijk wel hét recept voor ruis. Misschien hebben ze een manier gevonden, maar ik denk dat Canon alsnog verkooptrucs boven ISO prestaties laat gaan. Dat zou tenslotte niet de eerste keer zijn.

Maar vergeleken met zijn concurrent, de D300(s), toch echt de mindere als het om ISO-prestaties gaat. Ik hoop wel dat in de 550D de sensor van de 7D gebruikt wordt, want al met al vind ik de prestaties van de 7D niet erg slecht.
Krylinck: Nee, de high-ISO prestaties van de 7D zijn zowat hetzelfde als de D300(s), de 7D behoudt meer detail met meer ruis, als je op het hele plaatje gaat kijken (en niet naar 100% crops) zul je zien dat de 7D zijn mannetje prima staat tegenover de D300(s). De 550D heeft een sensor die er heel erg op lijkt (in opbouw, met gapless microlenses en een kleiner procédé van de actieve pixels) dus ik verwacht daar goede prestaties van. Het zal elkaar in ieder geval zeker niet veel ontlopen!
Na veel reviews en informatie gelezen te hebben, ben ik van plan om een dSLR te kopen. Nu wil een dezer dagen langsgaan bij een winkel om eens een aantal modellen in het echt te bekijken.
Heeft iemand nog tips voor een goede winkel in de buurt van Eibergen. Met een goede winkel bedoel ik een winkel waar eerlijk advies wordt gegeven. Omdat ik natuurlijk nog niet erg veel verstand van zaken heb
Heeft iemand nog tips voor een goede winkel in de buurt van Eibergen. Met een goede winkel bedoel ik een winkel waar eerlijk advies wordt gegeven. Omdat ik natuurlijk nog niet erg veel verstand van zaken heb
Fotokonijnenberg, ook in twente. Dus prima te doen, mssn 45 min rijden.Tuniq schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 14:51:
Na veel reviews en informatie gelezen te hebben, ben ik van plan om een dSLR te kopen. Nu wil een dezer dagen langsgaan bij een winkel om eens een aantal modellen in het echt te bekijken.
Beste winkel in nl (vind ik, vooral altijd goed advies) en erg scherpe prijzen
(in Den Ham trouwens)
Fujifilm X-Pro1
Ik heb zelf de D5000 die qua filmkwaliteit hetzelfde is als de D90. Filmfunctie is erg beperkt, maar je krijgt inderdaad nog steeds leuke filmpjes. Zoals altijd vind ik de lens veel bepalender voor de kwaliteit.Wijnands schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 12:09:
[...]
De clips die ik van de D90 zie vallen me bepaald niet tegen. Grootste minpunt voor de filmer is dat je geen microfoon kan aansluiten.
De 550D is absoluut superieur, maar wel bijna twee keer zo duur als m'n D5000. Wel moet ik zeggen dat ik mijn filmpjes vooral voor het internet maak en dat slechts 2% van de bezoekers van m'n site een resolutie heeft die 1080p content native kan afspelen. Wat dat betreft is de 1080p rompslomp(duurder, trager om te bewerken) het mij nog niet waard.
Wat ik trouwens ook een voordeel vind, maar dat is geheel persoonlijk, is dat Nikon in Motion JPEG schiet. Grotere bestanden, maar wel snel en gemakkelijk te bewerken.
50/60fps is leuk voor slomo's (volgens mij wordt het ook standaard 2x vertraagd afgespeeld), maar ik snap niet waarom sommige mensen nu doen alsof alles wat eronder zit ineens enorm schokkerig is. Film is standaard 24fps en PAL is 25fps. Kijken we al jaren naar
Na een korte overweging
na mijn laatste posting hier M.I.G. in "[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 4" , toch vandaag in mijn auto gestapt om gewoon naar de winkel te gaan en me daar ook goed te laten informeren. Ik ben het type zoek teveel op internet en vervolgens komt er niets meer van...
Waar ik mijn voorkeur uitsprak voor een Canon model, is het uiteindelijk tóch een Nikon D90 geworden. En wel het setje met Nikon D90 + 18-105mm VR + 70-300mm VR.
De verkoper heeft mij alles laten zien, ook Olympus kwam aan bod. Ik heb de EOS in me handen gehad, de Olympus maar uiteindelijk voelde de Nikon in mijn handen wel het fijnst. Aangezien alle meningen hier, en ook de laatste paar meningen, zijn dat je bijna geen foute aankoop kan doen, was ik dus niet bang om te kiezen voor de Nikon. In mijn originele posting had ik een bedrag opgeschreven en dat is op een paar euro precies hetgeen geworden wat ik voor ogen had. Ik vond het wel veel geld, maar ik kon het op dit moment missen. Want de EOS is ook zeer mooi spul met een redelijk prijskaartje.
Ik wilde dit ook even posten om iedereen te bedanken die hier in dit topic posten om anderen te helpen en een idee te geven wat voor hem/haar een goede keuze is. Alle postings, ook niet specifiek over de D90 of Eos heeft mij zeer geholpen om een keuze te maken. Aangezien ik nu op 0 punt staat mbt fotograferen met een dSLR, hoop ik zelf ook in de toekomst anderen te kunnen adviseren in dit topic
Nu zelf maar eens wat gaan fotograferen om misschien later wat foto's te posten.
Thanks
Waar ik mijn voorkeur uitsprak voor een Canon model, is het uiteindelijk tóch een Nikon D90 geworden. En wel het setje met Nikon D90 + 18-105mm VR + 70-300mm VR.
De verkoper heeft mij alles laten zien, ook Olympus kwam aan bod. Ik heb de EOS in me handen gehad, de Olympus maar uiteindelijk voelde de Nikon in mijn handen wel het fijnst. Aangezien alle meningen hier, en ook de laatste paar meningen, zijn dat je bijna geen foute aankoop kan doen, was ik dus niet bang om te kiezen voor de Nikon. In mijn originele posting had ik een bedrag opgeschreven en dat is op een paar euro precies hetgeen geworden wat ik voor ogen had. Ik vond het wel veel geld, maar ik kon het op dit moment missen. Want de EOS is ook zeer mooi spul met een redelijk prijskaartje.
Ik wilde dit ook even posten om iedereen te bedanken die hier in dit topic posten om anderen te helpen en een idee te geven wat voor hem/haar een goede keuze is. Alle postings, ook niet specifiek over de D90 of Eos heeft mij zeer geholpen om een keuze te maken. Aangezien ik nu op 0 punt staat mbt fotograferen met een dSLR, hoop ik zelf ook in de toekomst anderen te kunnen adviseren in dit topic
Nu zelf maar eens wat gaan fotograferen om misschien later wat foto's te posten.
Thanks
Veel succes en plezier met het ontdekken van alle mogelijkheden!
1. Wat is je beschikbare budget? 500 tot 1000 Euro
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb) Heb nu een superzoom van panasonic, lumix van 2 jaar oud, leuk voor toen maar nu kan niet meer.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben) Vakantie foto's, binnenkort week naar lapland en wil macro fotos maken voor mijn aquarium (vissen)
4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken? Nee
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt? Nee, vind panasonic goed maar een vriend van mij zweert bij Nikon
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen? Ja, macro lens voor aquarium (vissen)
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders) Advies
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken? Wil iedere dag wel foto's maken, verder heb ik fotoshop op de computer gezet dus semi serieus
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen? Als de verbetering groot is, ja !
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan? Lumiz F28, veel ruis, weinig diepgang in de foto's, beperkte scherpte
11. Is 2e hands een optie of per se niet? 2e hands is een optie
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb) Heb nu een superzoom van panasonic, lumix van 2 jaar oud, leuk voor toen maar nu kan niet meer.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben) Vakantie foto's, binnenkort week naar lapland en wil macro fotos maken voor mijn aquarium (vissen)
4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken? Nee
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt? Nee, vind panasonic goed maar een vriend van mij zweert bij Nikon
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen? Ja, macro lens voor aquarium (vissen)
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders) Advies
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken? Wil iedere dag wel foto's maken, verder heb ik fotoshop op de computer gezet dus semi serieus
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen? Als de verbetering groot is, ja !
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan? Lumiz F28, veel ruis, weinig diepgang in de foto's, beperkte scherpte
11. Is 2e hands een optie of per se niet? 2e hands is een optie
Zoek de goedkoopste Nikon, Canon of Pentax dSLR die je kunt vinden, koop de kitlens erbij (18-55) en zet er een Tamron 60mm f/2 macro op.
Bedankt voor de tip, ga eens kijken op hoeveel ik uit kom.
Heb gekeken voor de macro lens maar welke bedoel je precies ?
http://www.vergelijk.nl/q/Tamron%2060mm%20f%202%20macro/
En is deze nikon goed ? http://www.vergelijk.nl/digitale_camera/nikon/d5000/
[ Voor 63% gewijzigd door Wackmack op 14-02-2010 00:57 ]
Ik vind dat echt een vrij slechte test. Lees de tekst er maar 's bij.Krylinck schreef op vrijdag 12 februari 2010 @ 13:56:
Maar vergeleken met zijn concurrent, de D300(s), toch echt de mindere als het om ISO-prestaties gaat. Ik hoop wel dat in de 550D de sensor van de 7D gebruikt wordt, want al met al vind ik de prestaties van de 7D niet erg slecht.
Van die lens weet ik niks, maar die D5000 is primaVersteegrob schreef op zondag 14 februari 2010 @ 00:55:
Die zou ik in ieder geval kiezen boven de D3000, die heeft nogal wat gedateerde hardware aan boord...
Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39
Verwijderd
Ik heb deze afgelopen week gekocht en de eerste indrukken zijn heel erg goed. Temeer daar ik nieuw ben met dSLR geeft deze camera veel extra's zoals hulp in de menu's zodat je goed kunt oefenen. Ben erg tevreden over dekwaliteit.Versteegrob schreef op zondag 14 februari 2010 @ 00:55:
Ik heb inmiddels besloten en ga voor de Canon EOS 1000D. Maar nu kom ik bij het volgende punt, de lenzen. Bij de makro loopt nu een aanbieding met deze lenzen: pricewatch: Canon EOS 1000D + EF-S 18-55mm + EF 75-300mm III. Echter heb ik zelf niet de meest stabiele handen, dus wilde ik graag weten hoe de ervaring met deze lenzen zijn icm met niet trilvrije handen. Of zal ik beter voor de IS versies van deze gaan? Ik wil met name landschappen en bloemen gaan fotograferen en soms dieren/nacht foto's (komt vermoedelijk een standaard voor).
En ik heb het toch correct dat deze en de meeste andere beginners lenzen motoren erin hebben om te zoomen?
En ik heb het toch correct dat deze en de meeste andere beginners lenzen motoren erin hebben om te zoomen?
GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)
Het verschil tussen de 18-55 II en 18-55 IS, en de 75-300 III en 70-300 IS zit hem niet alleen in de IS, er zit ook een heel verschil in de beeldkwaliteit. Het prijsverschil is overigens ook aanzienlijk. Zie ook Het grote Canonmount-objectieven-topic v2010. Een voordelige keus is overigens de 55-250 IS, maar het moet dan allemaal wel in je budget passen.
De IS versies zijn neem ik aan dan de betere kwaliteit. Dan wordt het gewoon een losse camera en eerst maar een losse lens. Dan kan ik er wel een IS versie van nemen. Dan begin ik met de 18-55 IS en later een 55-250IS er mogelijk bij.PowerUp schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 18:04:
Het verschil tussen de 18-55 II en 18-55 IS, en de 75-300 III en 70-300 IS zit hem niet alleen in de IS, er zit ook een heel verschil in de beeldkwaliteit. Het prijsverschil is overigens ook aanzienlijk. Zie ook Het grote Canonmount-objectieven-topic v2010. Een voordelige keus is overigens de 55-250 IS, maar het moet dan allemaal wel in je budget passen.
GamePC (AMD Ryzen 5900x - Gigabyte RTX 3070 Gaming OC 8G - Gigabyte Aorus X570 ELITE - 32GB Corsair Vengeance 3600C18 - 1.5TB Samsung 970 EVO NVME - 500GB Samsung 950 EVO Sata - Fractal Design Define 7 - Corsair RM750x - 2x Asus VG27AQ 1440p@144hz)
Bij de kitlens vond ik het praktisch geen drol uitmaken.wontcachme schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 17:58:
Ik heb inmiddels besloten en ga voor de Canon EOS 1000D. Maar nu kom ik bij het volgende punt, de lenzen. Bij de makro loopt nu een aanbieding met deze lenzen: pricewatch: Canon EOS 1000D + EF-S 18-55mm + EF 75-300mm III. Echter heb ik zelf niet de meest stabiele handen, dus wilde ik graag weten hoe de ervaring met deze lenzen zijn icm met niet trilvrije handen. Of zal ik beter voor de IS versies van deze gaan? Ik wil met name landschappen en bloemen gaan fotograferen en soms dieren/nacht foto's (komt vermoedelijk een standaard voor).
Overdag maakt het niet veel uit. De VR/IS is vooral slechte lichtomstandigheden wanneer je vanuit de hand een foto maakt van iets dat niet beweegt. En met een statief maakt het uiteraard helemaal niks uit (wel met een remote of timer doen).
Bij Nikon merkte ik in de meeste gevallen amper verschil tussen de kitlens met en zonder VR. Als je 100% crops gaat vergelijken in de hoekjes zal je overigens ongetwijfeld wel een verschilletje zien. Alhoewel ik wel slechte verhalen hoorde over de oudere kitlenzen van Canon.
Wanneer je wilt filmen is het wel handig, maar dat kan de 1000D niet
Bij de 300mm zal het wel wat nuttiger zijn.
Zoomen doe je door het objectief te draaienwontcachme schreef op dinsdag 16 februari 2010 @ 17:58:
voor het scherpstellen hebben ze kleine motortjes die met je AF werken.
En zoals al eerder gezegt, ik zou meer letten op lenskwaliteit dan op IS. IS is alleen echt nuttig als je zeker weet dat je veel binnen en in donkere omstandigheden gaat fotograferen. Bloemen en landschappen vallen daar niet onder lijkt me en dan is IS bijna zinloos (zeker als je ook statief gaat gebruiken) en kan je het geld beter besteden aan betere kwaliteit optica.
Fujifilm X-Pro1
Nikon heeft zelf ook een 60mm f2.8 macrolens die is minder duur dan de tamron 60mm f2.Versteegrob schreef op zondag 14 februari 2010 @ 00:55:
Voor een D5000 moet je wel de AF-S versie hebben met een AF-motor in de lens.
(er is ook een oudere 60mm AF-D)
IS/VR is zeker op een telezoom wel handig. Op de kortere brandpuntsafstanden heb ik de indruk dat je sneller wat slordiger gaat werken, je schiet langzamer dan je eerst zou doen en je krijgt acceptabele platen. Zonder VR hou je er eerder rekening mee en je krijgt scherpere platen omdat je rekening houdt met licht tekort en dus sluitertijden.
Eerste keer DSLR voor mij, en heb bewust een beginnersbudget.
1.Wat is je beschikbare budget? Max 400/500 euro incl. (kit)lens
2.Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Jarenlang compact gehad en ben daar beetje op uit gekeken, maar wil nu eindelijk eens een hobby gaan nemen.
3.Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Vakanties, landschap, afentoe portetfoto's, foto's auto's op beurzen en buurtfeesten.
4.Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Liefst beginnen met standaard kitlens, en mocht ik heel erg bevallen dan komen dure lenzen later.
5.Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Voorkeur Olympus E-420/E-520 en Sony A230/330. Puur qua naam, looks en goede ervaringen met beide merken.
6.Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen? Neen
7.Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies!
8.Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
In eerste instantie iedre dag een uurtje foto's schieten. In de loop der maanden zou ik graag er meer op uit gaan. Dus echt dedicated een dag(deel) naar mooie locaties.
9.Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja indien alles goed bevalt.
10.Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Nu een Olympus µ-series. Beperking, handmatige mogelijkheden, vaak hele onscherpe foto's.
11.Is 2e hands een optie of per se niet?
Perse niet! Ben nooit van 2ehands geweest, en heb graag garantie!
1.Wat is je beschikbare budget? Max 400/500 euro incl. (kit)lens
2.Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Jarenlang compact gehad en ben daar beetje op uit gekeken, maar wil nu eindelijk eens een hobby gaan nemen.
3.Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Vakanties, landschap, afentoe portetfoto's, foto's auto's op beurzen en buurtfeesten.
4.Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Liefst beginnen met standaard kitlens, en mocht ik heel erg bevallen dan komen dure lenzen later.
5.Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Voorkeur Olympus E-420/E-520 en Sony A230/330. Puur qua naam, looks en goede ervaringen met beide merken.
6.Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen? Neen
7.Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies!
8.Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
In eerste instantie iedre dag een uurtje foto's schieten. In de loop der maanden zou ik graag er meer op uit gaan. Dus echt dedicated een dag(deel) naar mooie locaties.
9.Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja indien alles goed bevalt.
10.Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Nu een Olympus µ-series. Beperking, handmatige mogelijkheden, vaak hele onscherpe foto's.
11.Is 2e hands een optie of per se niet?
Perse niet! Ben nooit van 2ehands geweest, en heb graag garantie!
Zonnepanelen 3950Wp - DMEGC 6x395Wp (ZW 2°) + DMEGC 4x395Wp (ZW 28°) - Solis 3.6 ; Easee Charge Lite 11kW + Easee Equalizer (Load Balancing) ; BMW iX1
Het budget is krap en je zegt door te willen kunnen groeien. Geen nood, elke instapper (1000D, E-420, D3000, A230, K-m) zal voldoen voor jou terwijl je in je nieuwe hobby groeit. Bodies verliezen gauw hun waarde en zeker met een beperkt budget betekent dat dat je gewoon het beste zo goedkoop mogelijk kan gaan zitten als je nog niet weet welke kant je op wilt gaan. Je wilt hetzelfde fotograferen als iedere andere beginner, dus zonder meer specifieke toepassingen is er ook niks van te zeggen.
Het belangrijkste advies is dus: ga ze allemaal eens naast elkaar zetten, lees je in over dSLR-fotografie en vooral: houd ze allemaal eens vast. Maak dan een keuze. De Sony A230 en Olympus E-420 zijn (veruit) de goedkoopste keuzes maar ze moeten ook het een en ander aan functionaliteit ontberen. De A230 heeft geen live view bijvoorbeeld, de E-420 heeft een zwak AF-systeem en autofocust in live view maar met een paar objectieven. De Nikon D3000 heeft ook geen live view. Ik noem dat specifiek omdat het bij macro- en nachtopnamen een onontbeerlijke functie is. Anyway, lees je in en als je iets niet duidelijk is over de ene of de andere feature, stel je vraag dan hier.
Laat je in ieder geval niet wijsmaken dat het ene merk beter/slechter is dan het andere. Alle instap-dSLR's - daar zal iedereen het met mij eens zijn - zijn zeer capabele machientjes waar je al je creativiteit in kwijt kunt.
Het belangrijkste advies is dus: ga ze allemaal eens naast elkaar zetten, lees je in over dSLR-fotografie en vooral: houd ze allemaal eens vast. Maak dan een keuze. De Sony A230 en Olympus E-420 zijn (veruit) de goedkoopste keuzes maar ze moeten ook het een en ander aan functionaliteit ontberen. De A230 heeft geen live view bijvoorbeeld, de E-420 heeft een zwak AF-systeem en autofocust in live view maar met een paar objectieven. De Nikon D3000 heeft ook geen live view. Ik noem dat specifiek omdat het bij macro- en nachtopnamen een onontbeerlijke functie is. Anyway, lees je in en als je iets niet duidelijk is over de ene of de andere feature, stel je vraag dan hier.
Laat je in ieder geval niet wijsmaken dat het ene merk beter/slechter is dan het andere. Alle instap-dSLR's - daar zal iedereen het met mij eens zijn - zijn zeer capabele machientjes waar je al je creativiteit in kwijt kunt.
Pardon??? Omdat?ssj3gohan schreef op zondag 21 februari 2010 @ 16:03:De Nikon D3000 heeft ook geen live view. Ik noem dat specifiek omdat het bij macro- en nachtopnamen een onontbeerlijke functie is.
Bij nacht ontwijk ik de live view zelfs. Die modus werkt dan voor geen ene meter, je ziet veel meer door de zoeker dan op het beeldschermpje.
Onontbeerlijk is misschien wat sterk gesteld, maar ik kan niet zonder eerlijk gezegd (bij die toepassingen). Manual focus door zo'n klein en donker matglaasje in een APS-C dSLR kan niet op tegen live view. Autofocus faalt hier sowieso jammerlijk, zeker als je opnieuw wilt focussen nadat je je compositie hebt vastgelegd (je kunt niet nog even je focuspunt naar een ster of ander contrastrijk punt laten kijken, zeker als je lichtsterk bezig bent).
Sterker nog, ik vind ontontbeerklijk nogal onzin en ik vind, zeker bij sterk zonlicht (Waar ik graag macro schiet) schermpjes zo goed echt niet als de zoeker.
Dit topic is gesloten.