Ik had het puur over de prijs
Voor de rest zou ik hem dus gewoon ergens anders halen voor een lagere prijs dan 1200 euro
Voor de rest zou ik hem dus gewoon ergens anders halen voor een lagere prijs dan 1200 euro
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Verwijderd
Hier ga je toch lelijk de fout in.F 2.8 is altijd te vergelijken met F2. 8 op een andere lens, deze verhouding is namelijk gewoon ontworpen om lenzen qua lichtsterkte te kunnen vergelijken.......universal creations schreef op zondag 09 november 2008 @ 22:14:
[...]
Om een sensor zoals van een DSLR van voldoende licht te voorzien is heel wat meer glas nodig dan bij een speldeknop sensor bij een compactcamera. F2.8 op een DSLR is niet te vergelijken met F2.8 bij een compact. Die F2.8 geeft alleen aan wat de opening is ten opzichte van de maximum opening van de lens. Een verhoudingsgetal dus en geen absolute waarde over de hoeveelheid licht die op de sensor komt.
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2008 19:24 ]
[ Voor 11% gewijzigd door Universal Creations op 12-11-2008 20:34 ]
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Beiden laten evenveel licht door per vierkante mm van het sensor-oppervlak.universal creations schreef op woensdag 12 november 2008 @ 20:34:
Dus jij beweert nu dat de hoeveelheid licht die een typische F2.8 lens van een DSLR evenveel licht doorlaat als een F2.8 lens van een compact?! Lijkt mij niet dus.
Edit: te laat, ssj3gohan was mij voor.
yepuniversal creations schreef op woensdag 12 november 2008 @ 21:43:
Dus, had ik gewoon gelijk door te zeggen dat een DSLR lens veel meer licht moet doorlaten omdat de sensor groter is. En dat je een DSLR lens niet zomaar kunt vergelijken met een compactlens.
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
[ Voor 13% gewijzigd door Deathchant op 13-11-2008 12:12 ]
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Verwijderd
Verwijderd
en de Tamron 17-50 2.8 dan? Die is meteen weer een heel stuk betaalbaarder, en daarmee kan hij toch ook wel uit de voeten? En waarom kan die 50mm 1.2L niet gewoon de 1.8 versie zijn? En de 70-200 zou ik nooit in één keer de IS versie van pakken, tenzij je de IS écht nodig hebt (low light enzo). Oftewel: ik vind dat je een beetje geld over de balk gooit, eerlijk gezegd, of zie ik iets over het hoofd?Deathchant schreef op donderdag 13 november 2008 @ 12:10:
ik zie vooral bruidsreportages....
2000 euro is een mooi bedrag....
Canon 40D: 650 euro -> semi professionele, een van de betere non FF cam met weinig shutterlag
Canon 17-55/2.8 IS USM: 799 euro -> lichtsterke lens op het middenbereik. Superscherpte!
Canon 10-22/3.5-4.5 USM: 599 euro -> groothoeklens; mooi voor bruidsreportages in kerken/kastelen/natuur
Dit later uitbreiden met:
- Canon 70-200/4L IS USM of Canon 70-200/2.8 IS USM.
- Canon 50mm 1.2L USM -> portret
Verwijderd
Het ging om de lichtsterkte en dat kan je 1 op 1 vergelijken.universal creations schreef op woensdag 12 november 2008 @ 21:43:
Dus, had ik gewoon gelijk door te zeggen dat een DSLR lens veel meer licht moet doorlaten omdat de sensor groter is. En dat je een DSLR lens niet zomaar kunt vergelijken met een compactlens.
[ Voor 57% gewijzigd door Universal Creations op 13-11-2008 16:47 ]
Dude, nee? 50/1.8 is 50/1.8 wat betreft lichtsterkte, of je die nou op een aps-c, aps-H of FF-body zet....universal creations schreef op donderdag 13 november 2008 @ 16:42:
@FlitsFlits: mijn idee van lichtsterkte is de hoeveelheid licht die de lens doorlaat, absoluut gezien dus en niet relatief. Daarin zit het verschil van opvatting tussen ons (daar ging de discussie ook om). Ook geeft mijn idee van lichtsterkte meer het verschil aan tussen de complexiteit van een DSLR-lens en een compactlens. Relatief is het inderdaad zo dat F2.8 even lichtsterk is bij beide type lenzen, maar absoluut zit er wel degelijk verschil in. Vandaar dat het ook uitmaakt of je een lens op een FF-camera plaatst of op een crop.
Hij bedoelt het eerder andersom gok ik. Jouw voorbeeld is inderdaad 1.8 op FF en kleiner. Maar... Pak dezelfde 1.8 eens en plaats deze op midden formaat en wel zo, dat er weer beeldvullend op het sensor/film oppervlak geprojecteerd word. Dan is de 1.8 lens opeens geen 1.8 meer (voor deze fictieve toepassing), want je gaat het beeldoppervlak immers "oprekken".Henk schreef op donderdag 13 november 2008 @ 17:55:
[...]
Dude, nee? 50/1.8 is 50/1.8 wat betreft lichtsterkte, of je die nou op een aps-c, aps-H of FF-body zet....
De effectieve beeldhoek is wel anders
Het deel van het beeld wat je "pakt" is op aps-c kleiner dan bij FF.qadn schreef op donderdag 13 november 2008 @ 18:09:
Nee ook niet
een 50mm lens is een 50mm qua beeldhoek Henk.
Sexy he die mieren?
Dan beredeneer je het vanaf aps-c naar FF? De theorie blijft hetzelfde, alleen is het in dit voorbeeld zo grappig dat de lenzen inderdaad uitwisselbaar zijndjkooij schreef op donderdag 13 november 2008 @ 18:15:
[...]
Hij bedoelt het eerder andersom gok ik. Jouw voorbeeld is inderdaad 1.8 op FF en kleiner. Maar... Pak dezelfde 1.8 eens en plaats deze op midden formaat en wel zo, dat er weer beeldvullend op het sensor/film oppervlak geprojecteerd word. Dan is de 1.8 lens opeens geen 1.8 meer (voor deze fictieve toepassing), want je gaat het beeldoppervlak immers "oprekken".
Oftewel; Van een FF lens naar kleiner blijft de F waarde gelijk.
Van een compact formaat naar FF zwakt de F waarde af.
Geheel theoretisch zou je dus met een adapter met lenzenconstructie het licht van een full frame 2.8 lens kunnen opveizelen voor een crop sensor door de beeldcirkel te reduceren en dus de lichtopbrengst te verhogen. Wat het dan word, geen idee, je hebt ook verliezen e.d. maar goed....
[ Voor 60% gewijzigd door Henk op 13-11-2008 18:22 ]
De lenzen zijn wel uitwisselbaar, maar alleen Full Frame lenzen zullen op crop dezelfde F waarde behouden. Er wordt gewoon licht "weggegooid" welke anders op een 60% grotere sensor was gebruikt.Henk schreef op donderdag 13 november 2008 @ 18:16:
...
Dan beredeneer je het vanaf aps-c naar FF? De theorie blijft hetzelfde, alleen is het in dit voorbeeld zo grappig dat de lenzen inderdaad uitwisselbaar zijn
Ik probeer de theorie te snappen, maar er zit mijns inziens een denkfout in. Door een lens maar een deel van een sensor te laten belichten, wordt er geen lichtsterkte weggegooid, maar wordt de beeldhoek verkleind. Dat is dus de zogenaamde cropfactor. Het is zoiets als met een 5D op 50/1.8 een foto maken, en vervolgens een stuk daaruit croppen alsof het met een 75mm lens gemaakt zou zijn. Dat is wat een aps-c sensor in feite doet. Maar dat veranderd dus niets aan je belichtingdjkooij schreef op donderdag 13 november 2008 @ 18:28:
[...]
De lenzen zijn wel uitwisselbaar, maar alleen Full Frame lenzen zullen op crop dezelfde F waarde behouden. Er wordt gewoon licht "weggegooid" welke anders op een 60% grotere sensor was gebruikt.
Crop lenzen op Full Frame gaat niet werken, tenzij bruut gemodificeerd. In het geval dat het al werkt, zal de F waarde OF kleiner zijn dan oorspronkelijk, OF de sensor word slechts gedeeltelijk belicht.
Iets anders kan ik er niet van maken..
Andersom: Met je 5D op 50/1.8 een foto maken en vervolgens een stuk bijverzinnen alsof het met een 35 mm lens gemaakt zou zijn.Henk schreef op donderdag 13 november 2008 @ 18:36:
[...]
Het is zoiets als met een 5D op 50/1.8 een foto maken, en vervolgens een stuk daaruit croppen alsof het met een 75mm lens gemaakt zou zijn.
[ Voor 20% gewijzigd door djkooij op 13-11-2008 18:59 ]
Verwijderd
F-waarden hebben niks te maken met de sensor/film, maar geven de verhouding aan tussen brandpuntafstand en lensopening (diafragma).djkooij schreef op donderdag 13 november 2008 @ 18:15:
Hij bedoelt het eerder andersom gok ik. Jouw voorbeeld is inderdaad 1.8 op FF en kleiner. Maar... Pak dezelfde 1.8 eens en plaats deze op midden formaat en wel zo, dat er weer beeldvullend op het sensor/film oppervlak geprojecteerd word. Dan is de 1.8 lens opeens geen 1.8 meer (voor deze fictieve toepassing), want je gaat het beeldoppervlak immers "oprekken".
Onzin. Een lens die ontworpen is voor de sensor waarvoor 'ie bedoeld is doet gewoon wat 'ie moet doen, en is zo lichtsterk als 'ie is ontworpen. En F/2.8 is dan ook gewoon 2.8, of 't nou een MF, FF, APS-C, 4/3, compact etc. is.Oftewel; Van een FF lens naar kleiner blijft de F waarde gelijk.
Van een compact formaat naar FF zwakt de F waarde af.
Dus de lens past zijn beeldhoek aan zodra deze op een FF wordt gezet? Lijkt mij niet. Een grotere sensor pakt van de hoeveelheid licht die uit de lens komt, gewoon meer licht. Je ziet dat goed bij Nikon als je een DX-lens op een FF plaatst, dan zie je dus dat je gewoon veel licht mist in de hoeken. Als je een FX lens op een crop camera plaatst dan is er niets aan de hand, omdat de cropsensor alleen het midden van de lichtbundel gebruikt. De rest gaan langs de sensor af. Dit is ook de reden dat er speciale croplenzen gemaakt worden, omdat het onnodig is om zo'n grote lichtbundel uit de lens te laten komen als je maar een kleine sensor hebt. Als je een compactcamera neemt dan is de lens maar klein, omdat het toch geen zin heeft om een grotere lichtbundel te maken.Henk schreef op donderdag 13 november 2008 @ 18:36:
Door een lens maar een deel van een sensor te laten belichten, wordt er geen lichtsterkte weggegooid, maar wordt de beeldhoek verkleind.
Verwijderd
[ Voor 60% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2008 20:29 ]
Nee, wat is dat nu weer voor onzin. Als je mijn posts leest, dan had je kunnen opmerken dat ik vertelde dat met een grote lens icm een grote sensor er meer licht wordt gebruikt. Dat is het nadeel van crop, dus ook van fourthirds en zeker van compactcamera's.Verwijderd schreef op donderdag 13 november 2008 @ 20:11:
Ik denk dat universal creations beter fourthirds had kunnen kopen.
Verwijderd
Het kan best wel handig zijn als je weet welk effect een bepaalde actie heeft. Perspectief gaan betrekken in een lichtsterkte verhaal heeft niet veel zin natuurlijk.Verwijderd schreef op donderdag 13 november 2008 @ 20:11:
Ik denk dat universal creations beter fourthirds had kunnen kopen.
@hieronder, tuurlijk wel. Als je fourthirds zou hebben zou je je hoofd niet hoeven breken over licht op je sensor en diafragma's e.d. en foto's kunnen gaan maken. Waarvoor je camera toch gemaakt is.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2008 21:09 ]
Verwijderd
Een zoomlens met macro-stand gaat zich idd als een andere lens gedragen als je switcht naar macro, maar bij een macro prime (een Pentax-A 50mm macro F/2.8 bijvoorbeeld) is dat absoluut niet aan de orde.qadn schreef op donderdag 13 november 2008 @ 19:16:
Niet helemaal waar afterlife.
Macrolensen bijvoorbeeld verliezen wel lichtsterkte in de macro-range doordat de beeldcirkel zoveel groter wordt dan de sensor-grootte.
Verwijderd
De dof van een 50mm lens op f2.0 is altijd hetzelfde. Maar 50mm op fourthirds heeft dezelfde beeldhoek als een 100mm lens op 135. En de dof van een 100mm lens op f2.0 is krapper.Verwijderd schreef op donderdag 13 november 2008 @ 20:55:De dof op een crop wordt aangepast doordat de pixels op een crop sensor veel dichter op elkaar zitten.
Verwijderd
Na je bovenstaande uitleg werd het zelfs lastigerVerwijderd schreef op donderdag 13 november 2008 @ 22:18:
[...]
De dof van een 50mm lens op f2.0 is altijd hetzelfde. Maar 50mm op fourthirds heeft dezelfde beeldhoek als een 100mm lens op 135. En de dof van een 100mm lens op f2.0 is krapper.
Het blijft lastig he?
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2008 23:46 ]
mee eens...Kwintessens schreef op donderdag 13 november 2008 @ 23:59:
@siddler:
Een Nikon D40 is een uitstekende camera om het fotograferen goed mee te leren. Je bent wel een paar jaar verder voordat je die camera ontgroeid bent. Daarnaast is 6mp ruim voldoende om op A3 formaat mooie afdrukken te maken. Zelfs groter kan met gemak, tenzij je er met je neus bovenop gaat zitten, dan pas zie je verschil tussen 6mp en bijvoorbeeld 10mp.
Ik heb toevallig de afgelopen dagen een D40 kunnen uitproberen en dat viel me niks tegen, je kunt er absoluut niet aan merken dat het een wat ouder model is, de snelheid is uitstekend. Alleen het aantal mp's is wat lager dan nu gebruikelijk, maar zoals eerder gezegd dat maakt nauwelijks verschil.
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Wat zou een goede 2de hands prijs dan zijn voor een D40? En wat bedoel je precies met 20k gelopen?Wijnands schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 15:44:
Als 400 euro je budget is en je hebt een voorkeur voor nikon dan is een D40 een prima keuze. 2e hands kan maar de vraagprijzen zijn dusdanig hoog dat je dan wel wat moet afdingen. Andere optie is een jong gebruikte D80. Beetje zoeken en je kan een nette D80 vinden die nog geen 20k heeft gelopen. Vraag is wel of je als beginner daarop af moet gaan.
20k gelopen betekent 20.000 foto's genomen.siddler schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 16:43:
[...]
Wat zou een goede 2de hands prijs dan zijn voor een D40? En wat bedoel je precies met 20k gelopen?
Verder ben ik blij dat jullie zo eensgezind zijn, maakt de keuze weer wat makkelijker
Wat doet een kit nieuw? Beetje tweedehands die tussen de 5k en 15k op de teller heeft moet daar toch wel de moeite waard onder zittensiddler schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 16:43:
[...]
Wat zou een goede 2de hands prijs dan zijn voor een D40? En wat bedoel je precies met 20k gelopen?
25,17kwp bij de ouders, 13,58kwp bij de zus, en 14,64kwp bij mij :)
Verwijderd
Nee, maakt ook geen reet uit, een grote sensor vangt meer licht dan een kleine, maar dat heeft NIETS met de lens te maken, maar met het oppervlak.universal creations schreef op donderdag 13 november 2008 @ 16:42:
@FlitsFlits: maar absoluut zit er wel degelijk verschil in. Vandaar dat het ook uitmaakt of je een lens op een FF-camera plaatst of op een crop.
Verwijderd
Principieel nonsens.universal creations schreef op donderdag 13 november 2008 @ 20:14:
[...]
Nee, wat is dat nu weer voor onzin. Als je mijn posts leest, dan had je kunnen opmerken dat ik vertelde dat met een grote lens icm een grote sensor er meer licht wordt gebruikt. Dat is het nadeel van crop, dus ook van fourthirds en zeker van compactcamera's.
Verwijderd
Wat een volslagen nonsense om op deze manier een vergelijking te maken. Je gaat toch niet over vignettering praten van een DX lens op een FX camera??? Die DX lens is daar helemaal niet voor gemaakt! Je moet hem natuurlijk wel vergelijken op het deel waar ie voor gemaakt is. Ik vind namelijk die FX lensen ENORM vignetteren op mijn 6x7 camerauniversal creations schreef op donderdag 13 november 2008 @ 20:06:
[...]
Dus de lens past zijn beeldhoek aan zodra deze op een FF wordt gezet? Lijkt mij niet. Een grotere sensor pakt van de hoeveelheid licht die uit de lens komt, gewoon meer licht. Je ziet dat goed bij Nikon als je een DX-lens op een FF plaatst, dan zie je dus dat je gewoon veel licht mist in de hoeken. Als je een FX lens op een crop camera plaatst dan is er niets aan de hand, omdat de cropsensor alleen het midden van de lichtbundel gebruikt. De rest gaan langs de sensor af. Dit is ook de reden dat er speciale croplenzen gemaakt worden, omdat het onnodig is om zo'n grote lichtbundel uit de lens te laten komen als je maar een kleine sensor hebt. Als je een compactcamera neemt dan is de lens maar klein, omdat het toch geen zin heeft om een grotere lichtbundel te maken.
Nu kun je natuurlijk de lichtbundel sterker convergeren, maar dan verklein je gewoon de brandpuntsafstand.
Nee, dat heeft niets met de lens te maken... Die zorgt er natuurlijk ook niet voor dat het licht mooi op de sensor valt en niet ernaast. Maar als jij het laatst woord wil hebben, ga je gang.Verwijderd schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 22:07:
[...]
Nee, maakt ook geen reet uit, een grote sensor vangt meer licht dan een kleine, maar dat heeft NIETS met de lens te maken, maar met het oppervlak.
Dat is nu net het punt. Ik probeer uit te leggen waarom dat het lensontwerp alles te maken heeft met de sensor die erachter zit. De hele discussie begon met een vraag naar het verschil tussen een DSLR lens en een compactlens bij dezelfde diafragmawaarde. En dan kom je naar mijn idee uit op het uitleggen over de lichtbundel die achter uit de lens moet komen om de sensor te vullen. Die bundel is bij een DSLR heel wat groter dan bij een compactcamera. En ja, natuurlijk is die bij een middenformaat ook groter dan bij een 35mm.Verwijderd schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 22:29:
[...]
Wat een volslagen nonsense om op deze manier een vergelijking te maken. Je gaat toch niet over vignettering praten van een DX lens op een FX camera??? Die DX lens is daar helemaal niet voor gemaakt! Je moet hem natuurlijk wel vergelijken op het deel waar ie voor gemaakt is. Ik vind namelijk die FX lensen ENORM vignetteren op mijn 6x7 camera
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
iivvvii schreef op woensdag 12 november 2008 @ 14:11:
Ik ga niet over één nacht ijs zoals jullie wel merken. Maar ik heb eindelijk een winkel gevonden die me de 40D boven de 450D zou aanraden(Wat jullie dus altijd al gezegt hebben). Dit betekend wel dat ik iets minder te besteden heb aan t glas. In de winkel hadden ze 17-85mm bij de 40D voor 1195. Dit zou wel wat duur worden eerlijk gezegt, hij kon wel dan wel een 18-55mm van de 450 kit afhalen en bij de 40D doen zodat ik op 900 euro uit zou komen. Dat klinkt al schappelijker. Maar denken jullie dan, dat is echt zonde om de 17-85mm lens te laten staan?
Daarnaast vroeg ik me af of jullie je nou niet bezwaard voelen om in zo'n winkel allemaal informatie te vragen, die camera's vast te houden. En dan zie je thuis het prijsverschil met internet. en dan, tja. Je portemonee zegt internet, maar je gevoel, omdat je in die winkel bent geweest, hij heeft tijd aan je besteed enz... ?
Verwijderd
Verwijderd
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 15-11-2008 12:48 ]
Verwijderd
Verwijderd
Dat is helemaal waar, alleen moet je de F waarde, relatieve lichtsterkte, mathematische lichtsterkte of hoe je het noemen wil , daarbuiten laten, want de beeldcirkel is absoluut wat anders als lichtsterkte.universal creations schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 22:34:
[...]
Dat is nu net het punt. Ik probeer uit te leggen waarom dat het lensontwerp alles te maken heeft met de sensor die erachter zit. De hele discussie begon met een vraag naar het verschil tussen een DSLR lens en een compactlens bij dezelfde diafragmawaarde. En dan kom je naar mijn idee uit op het uitleggen over de lichtbundel die achter uit de lens moet komen om de sensor te vullen. Die bundel is bij een DSLR heel wat groter dan bij een compactcamera. En ja, natuurlijk is die bij een middenformaat ook groter dan bij een 35mm.
Verwijderd
Bedankt voor je snelle reactie!Verwijderd schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 13:07:
@Cheborr: Voor macrofotografie heb je een los objectief nodig. De minimale scherpstelafstand van de standaard objectieven is te groot om daar iets serieus mee te doen. Het probleem hiervan is dat je rond de 330 euro kwijt bent aan een macro objectief. Ik denk dat dat momenteel buiten je budget valt. In het geval je macro wilt gaan doen zou ik de Nikon D60 even buiten beschouwing laten, aangezien de compatibiliteit met Tamrons ed te wensen over laat. Dan houd je naar mijn mening de Canon Eos1000D en de Sony A200 over. Deze kosten volgens de PW rond de 370 euro in kitvorm (Sony iets goedkoper, Canon iets duurder). Tel daar 339 bij voor een Tamron 90 mm macro en je zit rond de 700 euro voor de combinatie. Hier moeten alle accessoires nog bij. Geef maar even meer info of je zoiets wilt of niet
De 1000D is alleen op een paar gebieden minder qua prestaties, maar of je daar wat van merkt.Verwijderd schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 16:17:
[...]
Bedankt voor je snelle reactie!
Hoe zit het met de 1000D vs de 450D?
Ik denk dat het belangrijk is om een goede kit te hebben, om later uit te breiden met de zoals je al noemde Tamron 90mm.
Zijn er trouwens ook minder prijzige goede macro lenzen in omloop? Want deze Tamron doet me nogal professioneel aan.
Nee, niet echt, merkeigen lenzen zijn vaak duurder en de Sigma, Tokina en Tamron versie ontlopen elkaar niet zoveel. Je kan nog wat met voorzetlenzen doen als het echt goedkoop moet of een compact camera gebruikenVerwijderd schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 16:17:
[...]
Zijn er trouwens ook minder prijzige goede macro lenzen in omloop? Want deze Tamron doet me nogal professioneel aan.
Eigenlijk vind ik het dan zonde om die 17-85 te kopen door die slechte verhalen en het toch een pittige meerprijs is. USM is wel mooi, dit merkte ik in de winkel. Maar ik merk dus dat je de 18-55 eigenlijk iets te min vind voor de 40D, is er misschien iets te koop wat je tussen de 18-55 en de 17-85 zou kunnen plaatsen? Misschien nog iets van een ander merk ofzo?Verwijderd schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 11:42:
Op internet zwerven zeer veel negatieve verhalen over de kwaliteit van de 17-85. Ik ben het eens met de kritiek op het objectief, maar ben wel van mening dat het objectief zijn geld waard is. Ja, de lichtsterkte laat te wensen over, ja je hebt meer vervorming dan gemiddeld op 17 mm en ja je hebt meer CA dan gemiddeld. Blijft over dat het gewoon een scherp objectief is, met IS, met USM, met een veel betere bouw en met een veel aantrekkelijker bereik.
Los van alle rationele argumenten vind ik een 18-55 op een 40D een beetje rare combinatie. Kwalitatief zeer goede body (vroegah in het kb tijdperk werd dit slag camera's zelden verkocht, alleen aan de echte amateurs) en nu wil je het allergoedkoopste objectief dat alleen maar scherp is en IS heeft erop zetten
Wat betreft de prijs. Tsja, zet voor jezelf op een rijtje wat je allemaal wilt hebben (camera's hebben weinig marge, accessoires hebben dat veel meer) en kijk op internet niet naar de goedkoopste prijs, maar naar de prijs van een gerenommeerde aanbieder van fotoapparatuur. Vertel de winkelier je dilemma en laat de keuze aan hem. Ik wil niet zeggen dat hij de prijs moet evenaren, maar hij kan wellicht het gat aanzienlijk kleiner maken. Dat is dan zijn keuze. Mocht het gat te groot worden, dan moet je dat eerlijk zeggen en hem hartelijk bedanken voor zijn hulp. Je kunt in dat geval ook de accessoires bij hem kopen en de hardware via internet. Dan verdient hij waarschijnlijk zelfs meer aan je dan wanneer je de camera (erbij) koopt.
Verwijderd
Wil je echt macro of alleen maar close-up, daar zijn nogal eens misverstanden over.Verwijderd schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 12:46:
[
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Macro foto's van natuur of objecten.
Verwijderd
Die 17-85 is eigenlijk vlees noch vis en IMO te duur voor wat ie biedt, maar er zijn best wel goeie foto's mee te maken als je maar rekening houdt met de zwakke punten.....(landschappen doet ie heel goed)iivvvii schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 18:09:
[...]
Eigenlijk vind ik het dan zonde om die 17-85 te kopen door die slechte verhalen en het toch een pittige meerprijs is. USM is wel mooi, dit merkte ik in de winkel. Maar ik merk dus dat je de 18-55 eigenlijk iets te min vind voor de 40D, is er misschien iets te koop wat je tussen de 18-55 en de 17-85 zou kunnen plaatsen? Misschien nog iets van een ander merk ofzo?
Die tamron word vaak gebruikt voor portretfotografie hè? is dit een extra functionaliteit boven het normale werk of is hij speciaal voor portretfotografie en kan je voor een landschap beter een canon 18-55mm nemen?Henk schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 18:33:
Tamron 17-50/2.8, of als je van specgeile toevoegingen en focusmotoren houdt, Sigma 18-50/2.8HSM EX
Verwijderd
17-50 is een lichtsterker en allround beter alternatief voor de 18-55 kitlens. Sigma maakt ook zoiets trouwens maar de tamron is erg populair. Als je de 18-55 een prettig bereik vind maar beter wil dan is de 17-50 erg fijn.iivvvii schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 21:45:
[...]
Die tamron word vaak gebruikt voor portretfotografie hè? is dit een extra functionaliteit boven het normale werk of is hij speciaal voor portretfotografie en kan je voor een landschap beter een canon 18-55mm nemen?
[ Voor 95% gewijzigd door DarkFlow op 15-11-2008 22:49 ]
Verwijderd
Dat komt een beetje raar over. Laat mij 's een slecht review zien van een instap camera?Verwijderd schreef op zondag 16 november 2008 @ 08:47:
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ik neig naar een canon 1000D of 450D, voornamelijk omdat de reviews goed zijn maar ik sta zeker open voor andere suggesties
Verwijderd
[ Voor 18% gewijzigd door Wijnands op 16-11-2008 10:04 ]
o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.
Dat klopt. Er zijn echter nog wel eens "stunts" met samengestelde kits en dan is het even opletten.GoT schreef op zondag 16 november 2008 @ 11:23:
Met de 450D krijg je al standaard de 18-55 IS kitlens. (correct me if i'm wrong)
Verwijderd
Ik sluit me ongeveer aan bij deze vraagstelling, ik wil langzamerhand ook wel eens wat beter spul in mn handen. Werk nu nog met een click 'n shoot cameratje van Canon maar zou graag mooiere foto's willen maken en vooral tijdens speciale gelegenheden wat beter kunnen schieten.Verwijderd schreef op zondag 16 november 2008 @ 21:59:
Wat is je beschikbare budget?
tot 600 euro
Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Voor hobby. Wil spelen met diepte/scherpte en wil sneller, betere foto's maken.
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Landschappen, objecten en familie binnen en buiten.
Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Mijn zwager heeft een D40, een kennis een D80. ik neig dus naar een Nikon.
Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Gewoon een complete start om mee te beginnen.
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies, alles ligt open.
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Zeg 3 weekenden per maand, plus vakanties en speciale gelegendheden (bijv zwemdiploma's, school optredens, koor optredens, en wat nog meer zij)
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Als het bevalt wel. Dit is wel een eis, dus geen minder courant merk dat over bijvoorbeeld 5 jaar niet meer is uit te breiden.
Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Konica Minolta Z2
Niet kunnen spelen met diepte/scherpte stellingen. Langzaam in het maken van foto's en slechte resultaten bij minder licht
Wel een goede zoom (naar mijn bescheiden mening.)
Is 2e hands een optie of per se niet?
Als de kwaliteit maar goed is
[ Voor 15% gewijzigd door Deathchant op 17-11-2008 10:36 ]
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Ik ben me op dit moment aan het inlezen op de 450D, ik weet wel dat ik er gelijk een zooi boeken bij ga kopen om me meer te verdiepen in digitale fotografie. Hoe vaker ik 'mooie' foto's zie hoe meer het bij me gaat kriebelen en ik moet toch mn huidige camera vervangen (op sterven na dood).Deathchant schreef op maandag 17 november 2008 @ 10:26:
jij wilt hetzelfde als ik. Ik heb een minolta dimage Z5, stoor me aan de slechte witbalans, hoge ruis bij lage iso en slechte focus, maar wel goeie zoom.
Ze zeggen hier meestal dat je de duurst mogelijke lens moet kopen wat je betalen kunt. Duur is vaker wel beter...het klopt wel, maar ik vind eigenlijk dat je moet kopen wat jij denkt dat je nodig hebt.
Voor natuurfotografie is een Canon 10-22/3.5-4.5 lens erg goed. Mooie, wijde landschappen etc., maar de lens zelf is al jouw budget.
Verder weet ik dat de Canon 17-40/4L een hele robuuste lens is met een grote DoF en uitermate geschikt voor natuur, maar ook het prijskaartje is niet mals, ik geloof ook tegen de 500 euro als ik me niet vergis.
Maar dan heb je wel wat!
12x zoom o.i.d. kom je in te leveren, dat is zo en dat kom je te accepteren :-)
Zeker met jouw budget moet je goed uitkijken wat je eigenlijk eist/wenst. Je wilt vooral natuur fotograferen zeg je....
Je hebt uiteraard goeie lenzen en kwalitatief iets minder goeie lenzen, maar daar is de prijs ook naar. Persoonlijk denk ik dat het al een verademing voor je is dat je overstapt naar DSLR met eender welke lens en dat je het beste af bent met de aanschaf van een Canon 450D met 18-55IS kitlens. Een kwalitatief goeie instaplens met een gemiddeld bereik waarmee je goed kunt experimenteren en langzaam erachter kunt komen wat je verwacht van een lens. Kosten: rond de 450-500 euro, heb je ook nog 100 euro slack die je dan alvast opzij kunt zetten. Met de 450D heb je een goeie body waar je dan achteraf nog altijd die 17-40 of 10-22 lens op kunt zetten.
Wat betreft Nikon....ik geloof dat uiteindelijk de D40 beter uit de testen kwam dan de D60, maar volgens mij is niet echt een mening meer dat de canon 400d en 450d kwalitatief toch echt beter presteert. Ik kan wel zeggen dat de sensor vele malen beter is dan die van de D40-D80....
offtopic:
@Red Nalie, FF7 fan? Ik ook :-) Ik wacht vol spanning af op de remake van FF7 op de PS3
ik vind zelf boeken ook prettig om erbij te hebben, je kunt weliswaar lezen op internet, maar heb mezelf ook boeken gekocht en ik heb niet eens een dslrRed Nalie schreef op maandag 17 november 2008 @ 10:43:
Ik ben me op dit moment aan het inlezen op de 450D, ik weet wel dat ik er gelijk een zooi boeken bij ga kopen om me meer te verdiepen in digitale fotografie. Hoe vaker ik 'mooie' foto's zie hoe meer het bij me gaat kriebelen en ik moet toch mn huidige camera vervangen (op sterven na dood).
offtopic:
Yup, nog steeds 1 van de mooiste FF. Zijn ze bezig met een remake eigenlijk? Wist ik niets vanaf namelijk
[ Voor 4% gewijzigd door Deathchant op 17-11-2008 11:08 ]
Heb je die D40 en D80 wel 's geprobeerd? Wat vond je ervan? D40 te klein? D80 misschien te groot?Verwijderd schreef op zondag 16 november 2008 @ 21:59:
Mijn zwager heeft een D40, een kennis een D80. ik neig dus naar een Nikon.
Gewoon een complete start om mee te beginnen.
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies, alles ligt open.
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Zeg 3 weekenden per maand, plus vakanties en speciale gelegendheden (bijv zwemdiploma's, school optredens, koor optredens, en wat nog meer zij)
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Als het bevalt wel. Dit is wel een eis, dus geen minder courant merk dat over bijvoorbeeld 5 jaar niet meer is uit te breiden.
Verwijderd
Verwijderd
[ Voor 28% gewijzigd door Verwijderd op 17-11-2008 22:58 ]
puntsgewijs antwoorden:Verwijderd schreef op maandag 17 november 2008 @ 22:25:
Ik heb/zit ook nog wel na te denken over een niet spiegelreflex. 20x optische zoom is inderdaad ook vrij indrukwekkend.
Maar daarbij wel wat vragen:
- je hebt dan wel dat de camera een seconde of 3 bezig is voordat hij de foto neemt, of is dat met bijvb. handmatige instellingen niet het geval?
- je kan dan niet 3 à 4 foto's per seconde 'ratelen' zodat je een goede eruit kan pakken? (ik ben geen sport-fotograaf, maar dieren zitten ook niet altijd stil)
- je kijkt neem ik aan over de lens heen, en niet er door.
- groothoeklens had altijd een vervorming/bolling kan ik me nog herinneren, is die er nog steeds als je 20x inzoomt? of werkt dat anders?
- je kunt niet varieren met scherpdiepte lijkt me, vooral met telelens lijkt me het mooier als je een (even de term opzoeken), mooiere bokeh kan creëren.
Verwijderd
20x Zoom lijkt erg leuk, maar de praktijk leert dat de meeste kopers daar niet zoveel mee doen als het nieuwtje eraf is, voor echt telewerk schieten die dingen gewoon tekortVerwijderd schreef op maandag 17 november 2008 @ 22:25:
Ik heb/zit ook nog wel na te denken over een niet spiegelreflex. 20x optische zoom is inderdaad ook vrij indrukwekkend.
Maar daarbij wel wat vragen:
Nog even een toespitsing op type foto's die ik zou maken: ritje door de achterhoek en landschapsfoto's, 's ochtends vroeg de veluwe op en landschappen en dieren fotograferen (of naar de dierentuin). Op vakantie landschappen, dieren, maar ook steden of één of ander klooster of waar ik dan naar toe ben gegaan. Zo nu en dan m'n katten of m'n vriendin
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 18-11-2008 00:02 ]
Verwijderd
Een EVF kijkt niet door de lens, afaik laat de EVF ongeveer zien wat er op de sensor zichtbaar zou moeten zijn. Deze dingen hebben vaak alleen een erg lage resolutie, en zijn wat traag. Hoewel er toekomst in zit, zijn deze zoekers atm nog geen alternatief voor de zoekers van dSLR's.107mb schreef op maandag 17 november 2008 @ 23:55:
[...]
puntsgewijs antwoorden:
1. absoluut onzin. moderne camera's zijn zeer snel, en geven je het gevoel direct een opname te maken. meettechnisch gezien is een dSLR sneller.
2. is per model verschillend. Casio heeft nu een camera die qua fps sneller is dan de snelste dSLR: 60 fps...
3. met een evf kijk je door de lens, net zoals een dslr. sommige canons kijk je inderdaad over de lens. Prpbleem? weet het niet...
Als het goed is, vertekent een groothoeklens4. groothoeklens vervormt. Des te meer tele, des te minder vervorming. een compact of slr-like gaat niet verder groothoek dan 24mm dus vervorming valt mee.
5. scherptediepte is een probleem bij non-slr (uitzonderingen daargelaten). Door een kleinere sensor he je minder dof-mogelijkheden. Het kan een reden zijn om toch een dslr aan te schaffen.
ik denk ook dat je beter af bent met een fuji/panasonic/canon non-dslr
Verwijderd
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
Verwijderd
Verwijderd
[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2008 16:19 ]
Was idd wat te snel gecopy-paste, maar ik zou hem bij cameranu.nl bestellen dan. Ik weet niet hoever je budget te rekken is... Anders is iets als een 1000D misschien een wat betere keuze, omdat je sowieso nog een geheugenkaart moet (check geheugen-online.com daarvoor even) en ook wellicht een tasje wilt.Verwijderd schreef op woensdag 19 november 2008 @ 16:17:
Ohh wel leuk prijsje. IK dacht dat ie nog veel duurder was. Toen ik laatste keer keek was ie nog rond of zelfs boven de 500 euro.
Wordt ie toch ineens wel heel interessant.
Maar prijs klopt denk ik niet. Als je op de site van Foto Quelle kijkt is de prisj toch echt nog 496 euro
http://www.fotoquelle.nl/...1/canon-eos-450d-kit.html
en een levertijd van 2 weken grrrrrrrr minder
Verwijderd
Bedankt voor de verduidelijkingen. Ik heb wel met lenzen gefotografeerd, maar niet meer sinds m'n 14e. Ik moet me de komende tijd eens goed inlezen in de technieken e.d. Zeker de hele digitale revolutie op het gebied van fotografie is nog een beetje langs me heen gegaan (los van de achterliggende theorie over het vastleggen via pixels, transformaties, compressie en beeldbewerking, daar heb ik als programmeur op het HBO genoeg over geleerd).Henk schreef op woensdag 19 november 2008 @ 09:04:
Oef, hoewel ik me wel afvraag of The_tzar wel een dSLR moet, toch even wat onwaarheden uit de wereld helpen
[...]
Een EVF kijkt niet door de lens, afaik laat de EVF ongeveer zien wat er op de sensor zichtbaar zou moeten zijn. Deze dingen hebben vaak alleen een erg lage resolutie, en zijn wat traag. Hoewel er toekomst in zit, zijn deze zoekers atm nog geen alternatief voor de zoekers van dSLR's.
Als je met een schermpje over de lens kijkt, heb je vooral last van het feit dat je iets anders ziet dan je in feite fotografeert... had nog een dure naam ook, volgens mij paralax, maar het kan prima zijn dat ik nu termen door elkaar zit te smijten.
[...]
Als het goed is, vertekent een groothoeklensDat betekent dat dingen in de hoeken wat uitgerekt worden. Vervorming zijn lijnen die eigenlijk recht zijn, maar door een lens rond geprojecteerd worden:
[afbeelding]
Links met, en rechts met gecorrigeerde barrel distortion![]()
Elke lens kan vervormen, en dat is niet per se groothoek-afhankelijk. Wel zie je het daar veel vaker voorkomen, omdat het complexere lensontwerpen zijn wat betreft die vervorming.
[...]
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 19-11-2008 16:41 ]
Verwijderd
ok, duidelijk. Het spul van vroeger heb ik al heel lang niet meer. Waar ik vroeger mee fotografeerde weet ik niet meer helemaal. Ik had geloof ik een oost-duits toestel. M'n vader had een topcon geloof ik, daar heb ik ook nog wel mee gefotografeerd, vooral toen m'n vader later ook nog een andere had. Maar het is allemaal lang geleden, ik zal het toch weer allemaal opnieuw moeten leren vrees ik. Spullen van m'n vader liggen wellicht nog bij één van m'n (veel) oudere broers, maar die spreek ik ook niet dagelijksHenk schreef op woensdag 19 november 2008 @ 16:41:
Allereerst: een site waar je echt véél over camera's kunt lezen is www.dpreview.com. Uitgebreide reviews in een gecontroleerde omgeving, imho aardig objectief. Daar kom je al een eind mee
Steadyshot is best waardevol, maar zit dus in-body. Bij canon zit het in de lens. Beiden heeft voordelen, want bij Sony zijn dus al je objectieven gestabiliseerd, en bij Canon moet je de IS-varianten kopen. Maar in-lens IS werkt dan wel vaak weer beter omdat het echt lens-specifiek ontworpen is. Scheelt vaak een stop of iets, en een ander voordeel van in-lens is dat het ook je zoekerbeeld stabiliseert én dat je vaak een panning-mode hebt. Alleen soms is het wel wat prijziger.
Jouw stelling over kleur gaat alleen op voor camera's die op JPG schieten, en zelfs dan eigenlijk niet helemaal. Zo heeft Canon bijvoorbeeld picturestyles, waarbij je verschillende voorkeursprofielen in kunt stellen; neutral (neutrale kleuren), vivid (fellere kleuren), monochrome etc. Nikon heeft afaik ook zoiets (de d50 iig wel) en de concurrenten... ook vast wel
Klein zijspoortje: waar heb je mee gefotografeerd, en heb je dat spul nog? wellicht dat het iets kan betekenen voor je huidige platform keuze
Verwijderd
Kijk 's wat een telezoom kost voor beide. En een macro lens? En een flitser.Verwijderd schreef op woensdag 19 november 2008 @ 17:04:
Ik zit te twijfelen tussen een Sony A200 of een Canon 450d. Beide redelijk goed geprijst. Maar het grote voordel van de Sony lijkt te zijn dat je meer krijg voor minder geld (zoals een ingebouwde stabilizer in de body)
Ja
Verwijderd
Verwijderd
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq