+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
en die verkoper vertelde haar ook dat het bereik van deze nieuwe toestellen het dubbel moet zijn van wat je met oude spiegelreflexcamera's nodig had. maw 600mm dSLR = 300mm bij SLR
Wat vind ik zeer belangrijk voor haar:
Gebruiksvriendelijkheid, en een goede automatische instelling,
zodat ze niet teveel instellingen moet maken om een mooie foto te maken.
Wat vind zij belangrijk?
DSLR, Lens met bereik van +- 20mm-600mm,
Wat is je beschikbare budget?
300-750
Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
werken met lenzen om
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Vakantie Fotos, Familiefeestjes, meestal met mensen in beeld
Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
nee
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Mijn moeder wil graag een Nikon P90, maar ik denk niet dat die geschikt is voor haar. mijn voorkeur gaat uit naar een Sony 450d
Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Ja, één lens die zowel dient voor dichtbij als ver weg.. 20mm-600mm
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Geen hobby, is puur voor Fotos te nemen, niets meer.
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Nee
Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Een normale Digitaal Fototoestel van 3 Jaar oud (CANON Digital IXUS V2)
- Geen grote optische zoom, maar 2megapixel, geen mooie fotos,..
Is 2e hands een optie of per se niet?
Nee
\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel
Verwijderd
die nikon p90 is geen dsrl(digitale spiegel reflex) is een compact.MikeVM schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 22:30:
Mijn moeder wil graag een nieuwe Digitaal fototoestel, Liefst een DSLR, ze zit me al een tijdje in haar hoofd met een NIKON P90 die ze voor €339 kan kopen met een lens van 27mm - 600mm. en ze denkt dat ze een goede koop gaat doen. nu moet ik zeker weten dat ze haar weer niet heeft laten inpraten door een verkoper die er niets van af kent. ze hecht veel belang aan het feit dat die camera een bereik heeft tot 600mm,
en die verkoper vertelde haar ook dat het bereik van deze nieuwe toestellen het dubbel moet zijn van wat je met oude spiegelreflexcamera's nodig had. maw 600mm dSLR = 300mm bij SLR
Wat vind ik zeer belangrijk voor haar:
Gebruiksvriendelijkheid, en een goede automatische instelling,
zodat ze niet teveel instellingen moet maken om een mooie foto te maken.
Wat vind zij belangrijk?
DSLR, Lens met bereik van +- 20mm-600mm,
300-750
werken met lenzen om
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Vakantie Fotos, Familiefeestjes, meestal met mensen in beeld
nee
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Mijn moeder wil graag een Nikon P90, maar ik denk niet dat die geschikt is voor haar. mijn voorkeur gaat uit naar een Sony 450d
Ja, één lens die zowel dient voor dichtbij als ver weg.. 20mm-600mm
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Geen hobby, is puur voor Fotos te nemen, niets meer.
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Nee
Een normale Digitaal Fototoestel van 3 Jaar oud (CANON Digital IXUS V2)
- Geen grote optische zoom, maar 2megapixel, geen mooie fotos,..
Nee
met 24x zoom.
http://www.letsgodigital.org/nl/21291/nikon-coolpix-p90/#
en verder heb je het over sony 450d bedoel je niet canon ?
want na een zoekt toch op google kom ik niets tegen met sony en 450D
Het is eerder andersom. Een 300mm lens op een SLR geeft bij Olympus (en ander "FourThird"-camera's) een 600mm beeld. Als je kiest voor Nikon/Sony/Pentax/Fuji, dan wordt het beeld 450mm en kies je voor Canon, dan wordt het 480mm. Dus als jouw moeder hetzelfde bereik wil als met haar 300mm lens op een SLR, dan heeft ze aan 200mm genoeg. Wil ze maar 1 lens (ook al heeft dat wat nadelen qua beeldkwaliteit en moet je altijd een wat zwaardere lens meenemen), dan komt ze uit op een 18-200mm van Canon/Nikon of een 18-270mm van Tamron.MikeVM schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 22:30:
Mijn moeder wil graag een nieuwe Digitaal fototoestel, Liefst een DSLR, ze zit me al een tijdje in haar hoofd met een NIKON P90 die ze voor €339 kan kopen met een lens van 27mm - 600mm. en ze denkt dat ze een goede koop gaat doen. nu moet ik zeker weten dat ze haar weer niet heeft laten inpraten door een verkoper die er niets van af kent. ze hecht veel belang aan het feit dat die camera een bereik heeft tot 600mm,
Mocht je het hebben over de Canon 450D als camera, dan zou je beter kunnen kiezen voor 2 lenzen: 18-55IS en 55-250IS. Deze combinatie komt heel vaak naar voren als het gaat om prima lenzen voor een klein prijsje.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Geweldige verkoper dan, die 24-600 van de P90 (dit soort heet trouwens een bridge camera) is al omgerekend naar 35mm equivalent dus dat is gelijk aan wat een spiegelreflex zou hebben gehad. In werkelijkheid heeft hij namelijk een 4,6-110mm lens er op zitten.MikeVM schreef op zaterdag 05 september 2009 @ 22:30:
Als je voor een goede bridge camera wilt gaan, kijk dan een naar de nieuwe Fuji S200EXR, dat is tenminste een bridge met reflex trekjes.
Als ik het zo lees, koop dan een reflex voor jezelf en een bridge voor je moeder
"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)
ik vind dit type niet in de pricewatch.Jiriki schreef op zondag 06 september 2009 @ 11:34:
[...]
Als je voor een goede bridge camera wilt gaan, kijk dan een naar de nieuwe Fuji S200EXR, dat is tenminste een bridge met reflex trekjes.
a230 met 18-55 lens € 400Ga je toch voor de reflex, kies dan iets eenvoudigs als een Sony a230 met 18-250 lens of een van de varianten van de andere merken.
a230 met 18-200 lens € 700
a230 met 18-250 (tamron) € 850
Verder weet ik niet welke varianten van andere merken in dezelfde categorie zitten als de A230, hieronder heb ik er een paar opgezocht.
Canon EOS 450D + Canon 18-200 IS lens €880
Canon EOS 450D Body + Tamron 18-200mm €622
Canon EOS 1000D Body (Zwart) + Tamron 18-200mm €520
Nikon D90 Kit (Nikon D90 Body + Tamron 18-250mm) €950
Sony Alpha A200 Kit (Sony 18-200mm (DSLR-A200H)) €560
Sony Alpha A330 Kit 18-200mm €770.00
verder vind ik het prijsverschil tussen een (18-200) en (18-250) vrij groot.
kan ik met de grotere lens zoveel beter inzoomen, of denken jullie dat 200 genoeg gaat zijn voor wat vakantiefotos.. (landschap & dergelijke)
en die tamron lenzen, zijn dat goede lenzen, of is het goedkope namaak.. ?
\\ Baloo \\ Mijn iRacing profiel
Welk merk/mount 18-200 en 18-250? Voor walkaround vakantiefoto's is 200 prima. Wat betreft niet-merkeigen lenzen, daar kan je het beste even reviews voor de specifieke lenzen voor opzoeken en lezen. Volgens mij is, heel erg generaliserend, het risico op een iets mindere lens bij niet-merkeigen iets groter dan bij merkeigen. Daarentegen is merkeigen over het algemeen fors duurder. Maar het beste kan je reviews/vergelijkingen opzoeken en kijken of je met de sterke/zwakke punten van verschillende lenzen kan leven.MikeVM schreef op zondag 06 september 2009 @ 17:05:
[...]
verder vind ik het prijsverschil tussen een (18-200) en (18-250) vrij groot.
kan ik met de grotere lens zoveel beter inzoomen, of denken jullie dat 200 genoeg gaat zijn voor wat vakantiefotos.. (landschap & dergelijke)
en die tamron lenzen, zijn dat goede lenzen, of is het goedkope namaak.. ?
edit: oh ja, voor landschap ga je eerder in de buurt van de 18 zitten ipv de >=200.
[ Voor 4% gewijzigd door Sallin op 06-09-2009 17:50 ]
This too shall pass
Debian | VirtualBox (W7), Flickr
€400 - €650
2.Waarom wil je eigenlijk een DSLR?
Ik wil nu wel wat meer dan wat ik nu kan met mijn compact camera.
3.Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken?
Vakantie > 1 maand surfen in Brazilië en daarne voor onbepaalde tijd naar Cambodja. Dus het zal veel natuur worden, zee en regenwoud, en voor de rest gebouwen, ruïnes e.d., en mensen op straat.
4.Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Ik heb geen lenzen.
5.Heb je al een voorkeur?
Mijn voorkeur gaat uit naar een Canon 500d, vooral omdat je er mee kan filmen. Zonder filmen zou ik denk ik voor de Canon 450d of Canon 1000d gaan. Als ik minder aan de body uitgeef dan houd ik meer over voor lenzen. Wel vind ik dat de 450d een stuk betere specs heeft dan de 1000d die eigenlijk gewoon een uitgeklede versie is van de 450d. Maar zal ik daar iets van merken als nog niet eens hobbïst?
6.Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Ik zal in ieder geval meteen kijken voor filters > uv en polarisatie filter. Extra accu lijkt me ook niet verkeerd.
7.Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht?
Graag wil ik van jullie advies over welke van deze 3 camera's de betere keuze zijn icm lenzen die jullie dan zouden aanraden.
8.Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Ik zal tijdens mijn vakantie zo veel mogelijk foto's gaan maken. Mijn laatste vakantie was 2 weken California en daar heb ik met de compact denk ik 1200 foto's geschoten. Macro's lukken vaak aardig goed met de compact en als het buiten mooi licht is dan gaat alles op zich prima. Maar ik wil er nu toch wel meer uit halen. Wat ik het meeste mis is een goede zoom.
9.Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja!
10.Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Samsung Digimax i6: maar 3x zoom, slechte foto's in het donker buiten, alleen mooie foto's als er goed licht is buiten. Binnen is niet echt super.
11.Is 2e hands een optie of per se niet?
Ik kan 2e hands een Canon 1000d voor €275 krijgen incl. Canon 18-55mm IS
Verder wat prijzen die ik heb (ik kan ze vanuit Cambodja goedkoper krijgen):
CANON 1000d Body + 18 - 55 mm lens $ 540 dit is in Euro 386
CANON 500d Body + 18 - 55 mm lens $ 795 dit is in Euro 568
CANON 450d alleen body $ 520 dit is in Euro 372
CANON Lens EF 28 - 105 mm $ 190 dit is in Euro 136
Wat zouden jullie mij aanraden?
[ Voor 3% gewijzigd door Eli3l op 06-09-2009 18:28 ]
Staat inderdaad op een vreemde link: S200EXR. Hij is wel pas net uit, misschien daarom.MikeVM schreef op zondag 06 september 2009 @ 17:05:
ik vind dit type niet in de pricewatch.
Die moet je voor €600 ook wel kunnen vinden, zeker op internet. 200mm is op zich genoeg, de Tamron 18-250 is een betere lens maar ook duurder.a230 met 18-200 lens € 700
"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)
1. Ik heb enkel een vergelijking gedaan tussen een 420, 450 en 520. de 520 lag me het best.Wijnands schreef op donderdag 03 september 2009 @ 07:43:
Al 's vastgehouden? Paar andere camera's? Of moet jij perse IS in de body hebben?
Gebouwen details heb je inderdaad een telezoom nodig.
Ik heb geen idee of er veel verschil in zit met een IS in de body of de lens. Ik ging er van uit dat wanneer de IS in de body zat, ik niet 1 specifieke lens nodig zou hebben wanneer ik foto's met IS wil nemen.
2. Welke kan je me hier aanraden?
[ Voor 12% gewijzigd door Levizuus op 07-09-2009 20:55 ]
Verwijderd
1000 à 1300€
Mijn ouders hebben een Lumix multizoom, maar telkens ik een DSLR vastheb voel ik toch een verschil, de DSLR is gewoon een stuk aangenamer werken.
het vrij gewoon fotowerk , familiefoto's enzo, maar ook zwart-wit foto's en vliegtuigen
neen
Ja, de Nikon D90. Vooral het formaat van de body, het is een recent model en een 11 punten focus.
Ook de D5000 bevalt mij wel, is een stuk goedkoper, maar ik vraag mij af of je wel een verschil ziet/merkt tussen een pentaprism of een pentamirror? (maw is dat het prijsverschil in mijn situatie waard?) Bij de D5000 zou ik gaan voor de kit met de 18-55 en de 55-200.
ja, graag een multizoom lens, daar twijfel ik tussen een Sigma 70-300 of een Nikkor 70-300.
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht?
Vooral advies, opmerkingen en bedenkingen.
Ik wil vooral een camera waar ik jaren mee weg kan, en die veelzijdig is.
Zeker, een mogelijkheid is om later de multizoom aan te schaffen als het budget dit nu niet toelaat. (wat waarschijnlijk het geval zal zijn indien het een D90 word.)
Zoals hierboven al verteld: de lumix DMC-FZ50, leuke camera maar geen verwisselbare lens, geen dslr en beperkte functiekey's.
neen
Kan iemand mij ook es het verschil uitleggen tussen een lens van 18-200 en een combi van 18-55 en 55-200 ?
Verwijderd
Wat IS betreft: het klopt dat wanneer 't in de body zit 't niet in de lens hoeft te zitten. Bij camera's met in-body IS werkt 't dus met iedere lens die je gebruikt, maar "elk voordeel hep se nadeel": als 't niet in de lens zit, kan de IS ook niet specifiek voor die lens geoptimaliseerd zijn, en belangrijk bij tele vanuit de hand: je hebt geen IS in de zoeker.Levizuus schreef op maandag 07 september 2009 @ 20:54:
1. Ik heb enkel een vergelijking gedaan tussen een 420, 450 en 520. de 520 lag me het best.
Ik heb geen idee of er veel verschil in zit met een IS in de body of de lens. Ik ging er van uit dat wanneer de IS in de body zat, ik niet 1 specifieke lens nodig zou hebben wanneer ik foto's met IS wil nemen.
2. Welke kan je me hier aanraden?
Ja, dat zie je. Een penta-prisma is over het algemeen een stuk lichtsterker dan een spiegel, dus het beeld in de viewfinder is helderder. Hierdoor kan de fabrikant het beeld vergroten zonder dat het erg donker wordt (immers, vergroting van het viewfinder beeld gaat ten koste van de helderheid). Een penta-prisma viewfinder is dus helderder en groter dan een penta-spiegel VF. Kijk anders eens door de VF van beide camera's om het verschil te zien (zorg wel dat de camera's lenzen hebben met een gelijk maximaal diafragma voor een eerlijke vergelijking).Verwijderd schreef op maandag 07 september 2009 @ 21:06:
maar ik vraag mij af of je wel een verschil ziet/merkt tussen een pentaprism of een pentamirror?
Een zogenaamde 'superzoom' lens heeft als voordeel dat deze een groot bereik in 1 lens biedt, waardoor van lens wisselen niet noodzakelijk is. Het nadeel is dat een dergelijk bereik wel ten koste gaat van de optische prestaties. Dus je zult een afweging moeten maken tussen gebruiksgemak en optische prestaties. Voor veel dingen is een superzoom echter prima en zul je de verschillen eigenlijk alleen bij nauwkeurige inspectie merken.Kan iemand mij ook es het verschil uitleggen tussen een lens van 18-200 en een combi van 18-55 en 55-200 ?
|| Vierkant voor Wiskunde ||
Ligt eraan wat je wil uitgeven en op welk platform je uitkomt.
D5000 vs D90. Op pure output maakt het niet veel uit. Een pentaprism zoeker is wel fijner. Daarbij heeft de D90 meer knoppen wat prettiger werkt.
Nikon's 70-300VR is een erg fijne lens maar als je het bij de sigma houdt heb je ook budget voor een flitslampje wat fijn is voor familiekiekjes.
[ Voor 40% gewijzigd door Wijnands op 08-09-2009 09:18 ]
Verwijderd
Ongeveer 1000 euro.
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Ik wil me gaan richten op sportfotografie (binnen en buiten) en showfotografie (binnen en buiten). Maar af en toe ook voor een dagje weg, landschapsfotografie en portretfotografie.
4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee..
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ik wil een Canon EOS 50D kopen omdat deze mij in de fotowinkel werd aangeraden en hij geschikt lijkt voor het fotograferen van bewegende objecten.
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Nee.
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Ik zou graag willen weten welke lens ik het beste zou kunnen aanschaffen bij de EOS50D In de fotowinkel werd mij verteld dat ik het beste een Canon 50mm F/1.4 kan kopen, maar de prijs van deze lens is 300 euro en dat is eigenlijk boven mijn budget. Is deze lens ook geschikt voor andere soorten fotografie (portretten, landschappen etc.)? Welke andere opties heb ik?
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Ik ga meerdere cursussen volgen, en wil er aardig wat tijd in steken.
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja.
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Nog niks.
11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Liever niet.
Graag zou ik willen weten of de Canon EOS50D een goede aanschaf is, en welke lens ik hierbij het beste kan kopen...
Ik komt tot deze keuze omdat deze in de prijsklasse valt waar ik op richt en omdat ik graag goede prestaties op hogere isowaarden wil in weinig licht situaties. De D90 schijnt dit goed te kunnen.
Ik schiet nu met een FZ28 van panasonic, die levert dus de nodige ruis op bij weinig licht.
De twijfel is nog een Nikon D5000(goedkoper, en minder toeters en bellen) of de Canon 500D(toch slagje goedkoper en zit tussen de d5000 en d90 in, toch?).
Mijn vraag is het geld heb ik voor die D90 wel over maar is mijn wens met een van de 2 andere camera's ook te bereiken? Misschien bezoekt iemand deze thread die ervaring heeft met de genoemde camera's. Ben dus op zoek naar voors en tegens.
De video optie en de viewfinder op de d5000 zijn geen doorslaggevende zaken. Gaat puur om de kwali van de foto en dan graag dus ook in weinig licht.
Designer | Developer | Director | Photographer | LARPer | Geek | Male | 39
Verwijderd
het is idd een toestel wat zich goed leend voor (auto)sport fotografie .ik zelf ben begonnen met de 50D en de 17-40 F4 wel wat boven je buget .maar ik vind het een helle fijne lensVerwijderd schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 09:28:
1. Wat is je beschikbare budget?
Ongeveer 1000 euro.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Ik wil me gaan richten op sportfotografie (binnen en buiten) en showfotografie (binnen en buiten). Maar af en toe ook voor een dagje weg, landschapsfotografie en portretfotografie.
Nee..
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ik wil een Canon EOS 50D kopen omdat deze mij in de fotowinkel werd aangeraden en hij geschikt lijkt voor het fotograferen van bewegende objecten.
Nee.
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Ik zou graag willen weten welke lens ik het beste zou kunnen aanschaffen bij de EOS50D In de fotowinkel werd mij verteld dat ik het beste een Canon 50mm F/1.4 kan kopen, maar de prijs van deze lens is 300 euro en dat is eigenlijk boven mijn budget. Is deze lens ook geschikt voor andere soorten fotografie (portretten, landschappen etc.)? Welke andere opties heb ik?
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Ik ga meerdere cursussen volgen, en wil er aardig wat tijd in steken.
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja.
Nog niks.
Liever niet.
Graag zou ik willen weten of de Canon EOS50D een goede aanschaf is, en welke lens ik hierbij het beste kan kopen...
hier heb je een overzicht met de d5000 en de 500dProzac[NL] schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 09:31:
De dslr komt steeds dichter bij. Na heel veel lezen van reviews kom ik tot een conclusie dat de Nikon D90 met de 18-105mm lens een mooie camera voor mij zou zijn. Vandaar dat ik het vragen lijstje over sla.
Ik komt tot deze keuze omdat deze in de prijsklasse valt waar ik op richt en omdat ik graag goede prestaties op hogere isowaarden wil in weinig licht situaties. De D90 schijnt dit goed te kunnen.
Ik schiet nu met een FZ28 van panasonic, die levert dus de nodige ruis op bij weinig licht.
De twijfel is nog een Nikon D5000(goedkoper, en minder toeters en bellen) of de Canon 500D(toch slagje goedkoper en zit tussen de d5000 en d90 in, toch?).
Mijn vraag is het geld heb ik voor die D90 wel over maar is mijn wens met een van de 2 andere camera's ook te bereiken? Misschien bezoekt iemand deze thread die ervaring heeft met de genoemde camera's. Ben dus op zoek naar voors en tegens.
De video optie en de viewfinder op de d5000 zijn geen doorslaggevende zaken. Gaat puur om de kwali van de foto en dan graag dus ook in weinig licht.
http://www.dpreview.com/reviews/nikond5000/page22.asp
noise d5000 / 500d:
http://www.dpreview.com/reviews/nikond5000/page16.asp
iso test d90:
http://www.dpreview.com/reviews/NikonD90/page34.asp
verder zal je toch wat meer info moeten geven over wat je ermee wilt gaan doen. Als het alleen om de beste ruisprestaties gaat, zou ik zeggen, lees eens wat reviews en trek je conclusie.
En wat hierboven al is gezegd, pak ze eens vast. vaak vinden mensen nikon beter vasthouden, maar ik vind persoonlijk de shutter onder een betere hoek zitten bij canon.
Schermpje op de bovenkant is ook nog een verschil, maar ik denk dat dit voor nieuwe gebruikers geen minpunt hoeft te zijn. Ik vind het persoonlijk zelfs makkelijker om info van de achterkant te lezen door de camera even vooruit te steken dan info van de bovenkant, waarbij je dus de camera naar beneden moet houden en moet kantelen.
1 of 2 draaiknoppen is ook nog een verschil, d90 voor en achter, d5000 alleen achter, 500d alleen boven,
2 knoppen ga je vooral fijn vinden in de M en P stand. positie van de knop is persoonlijk
Sorry maar dat zijn 'tig andere camera's ook. Meest onzinnige argument wat ik in tijden gelezen heb. Niet dat 'ie slecht is maar, naar mijn mening, ook niet spectaculair beter dan z'n directe concurrenten.Verwijderd schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 09:28:
Ongeveer 1000 euro.
Nee..
Sportfotografie praat je, naar mijn mening, over een degelijk AF systeem zoals bij de Nikon D300 of die nieuwe canon. Qua glaswerk is iets als een 70-200 f2.8 voor binnen heel fijn en voor afstandswerk buiten een dikkere tele(prime). 1 pootje erbij en je zit minimaal op 4 x je budget.
Fotokwaliteit, jpg rechtstreeks uit de camera gaat de D5000 winnen van de D90 en misschien ook nog wel van de 500D. Ga je raw schieten dan zal het verschil tussen de nikons zo ongeveer verdwijnen.Prozac[NL] schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 09:31:
De dslr komt steeds dichter bij. Na heel veel lezen van reviews kom ik tot een conclusie dat de Nikon D90 met de 18-105mm lens een mooie camera voor mij zou zijn. Vandaar dat ik het vragen lijstje over sla.
Persoonlijk vind ik de D5000 (en ook de 500D) te menu georienteerd.
[ Voor 33% gewijzigd door Wijnands op 08-09-2009 12:25 ]
Ga je denk ik niet halen met je budget, kheb zelf ook een budget aan mezelf opgelegd van 1000 euro en ben voor een Canon 40D (scheelt 150 euro tov de 50D) gedaan met een 18-55IS kitlens, als je daarbij nog een filter opteld (die je gewoon kan blijven gebruiken voor je toekomstige lenzen), extra CF card, extra batterij en een cameratas dan zit je al tegen de 1000 euro aan.Verwijderd schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 09:28:
Ongeveer 1000 euro.
40D, 660
18-55IS, 90
tas, 100
uv filter, 30
batterij, 20
cf, 30
Zit je volgens mij al zo rond de 950 euro, misschien nog een 50mm 1.8 erbij voor 90 euro?
( is toch wat ?
Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.
Hier is mijn ingevulde vragenlijst.
550 euro
Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal aub)
Om serieus foto's te schieten van dingen om mij heen die mij interesseren. Van bmx'ers tot een drol op de grond. Noem het maar op...
In de stad. Op tropische eilanden. close ups van dingen maar ook snel bewegende dingen, denk aan de formula 1 in Belgie of skaters in een park.
Nee. Dit word mijn eerste camera.
Ik heb de Olympus E-620 op het oog. Waarom ? Wil hoge ISO waarden,Live-View,Hoge BPS, CMOS sensor,Inside Stabilizer. Olympus heeft dit allemaal maar helaas niet binnen het budget Verder nog de
Nikon 3000D, Olympus E520, Canon Eos 450,Canon Eos 500 en Canon 1000D,Sony Alpha 500 Sony Alpha 550.
Ja, Iets voor de normale afstanden en een telelens. Maar de telelens is niet noodzakelijk, gaat vooral om de normale afstanden.
Advies EN goedkeuring alsjeblieft
Zo veel tijd en zin als ik heb. Ene dag 12 uur andere dag 0 uur. Verder wil ik een cursus volgen en misschien zelf opleiding doen tot fotograaf (volgend jaar)
Ja.
Gebruik een telefoon met een 8 MP camera
PER SE NIET
Wat er even verder bij wou zeggen is dat ik weet dat de sommige cameras die ik opgaf die mijn interesses hebben opgewekt niett in mijn budget vallen, maar ik geef liever 200 euro meer uit voor meer en betere specs dan met minder genoegen nemen en tegen problemen oplopen met fotograferen.
Dank je wel voor het tijd nemen op mijn verhaal te lezen en advies geven.
Mvg,
Roy Amsterdam
Intel Core i5 3570K : ASRock Z77 Extreme 4 : 8 GB Corsaire Vengeance : Sapphire 7950 950 Edition
met 200 euro meer of minder koop je echt niet ineens topkwaliteit, alle camera's die je noemt zitten in een vergelijkbaar segment. persoonlijke voorkeur - je moet er tenslotte zelf mee fotograferen - zou ik als doorslaggevend criterium nemen, ga eens naar een winkel en probeer ze allemaal zou ik zeggen...RoyAmsterdam schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 17:53:
[...]ik geef liever 200 euro meer uit voor gelijk top kwaliteit dan met minder genoegen nemen en tegen problemen oplopen met fotograferen.
Weet je wel hoeveel prijsverschillen er in zitten ? Ik bedoel niet in een topkwaliteit in een ander sigment, maar in het zelfde sigment en dan kwa opties. Dan betaal ik liever 200 euro meer voor een betere chip dan met een mindere chip genoegen te nemen. Bijvoorbeeld.lateef schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 18:13:
[...]
met 200 euro meer of minder koop je echt niet ineens topkwaliteit, alle camera's die je noemt zitten in een vergelijkbaar segment. persoonlijke voorkeur - je moet er tenslotte zelf mee fotograferen - zou ik als doorslaggevend criterium nemen, ga eens naar een winkel en probeer ze allemaal zou ik zeggen...
Intel Core i5 3570K : ASRock Z77 Extreme 4 : 8 GB Corsaire Vengeance : Sapphire 7950 950 Edition
Verwijderd
"hoge ISO waarden": Elke moderne dSLR is in staat om op ISO 1600 een foto te maken die prima op A4-formaat is af te drukken. Dat 't Olympus lukt om met een kleinere 4/3 sensor in de buurt te komen van de APS-C concurrenten (Canon, Nikon, Sony, Pentax, etc.) is knap, maar niet meteen een reden om voor de E-620 te gaan.RoyAmsterdam schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 17:53:
Ik heb de Olympus E-620 op het oog. Waarom ? Wil hoge ISO waarden,Live-View,Hoge BPS, CMOS sensor,Inside Stabilizer. Olympus heeft dit allemaal maar helaas niet binnen het budget
"Live-view": Voor de meeste mensen leuk om erbij te hebben, maar wanneer je aan het werken met een dSLR gewend bent zul je er niet zogauw gebruik van maken. Zo'n camera nodigt niet uit om een halve meter voor je te houden en dan op het schermpje te kijken, zo'n ding wil je aan je oog hebben.
"Hoge BPS": Ik neem aan dat je beelden per seconde bedoelt? De E-620 doet 4 fps, en dat is heel netjes, maar alle andere camera's in dit segment komen daar toch ook heel dicht in de buurt. Ga jij het verschil tussen 3.5 en 4 fps merken of nodig hebben?
"CMOS sensor": Canon heeft vanaf 't begin aan CMOS sensors gebruikt in al z'n dSLRs, en andere merken doen dat ook steeds meer (Nikon D5000 bv.), maar of 't zo heel erg belangrijk is in de praktijk? Zet maar 's de tests op dpreview van een CCD sensor van bv. een Nikon D60 of D3000 naast die van een Canon 450D. Er zijn verschillen, maar de kans dat je die in real life tegenkomt is nogal klein.
"Inside Stabilizer": Jep, de Olympus heeft IS in de body, net als o.a. Sony en Pentax. Dat is handig omdat je dan bij iedere lens IS hebt, maar het feit dat je geen IS in je zoeker hebt is m.i. een groot nadeel. En zowel Canon als Nikon leveren tegenwoordig zelfs al kitlenzen met IS, dus het argument dat in-body stabilization goedkoper is geldt steeds minder.
Vraag aan jou: nadat je die E-620 folder hebt weggelegd, wat wil je nou echt?
Verwijderd
2000 €
Voor het maken van veel foto's voor mijn hobby oldtimers, reisfoto's, foto voor nabewerking met photoshop, Het kunnen maken van HD beelden voor mijn hobby (soort verslagen reviews).
Oldtimers, meeting, verslagen, video-verslagen, howto's, motor handleiding maken.
Nee
Nee
Ja, extra belichting lijkt me fijn.
Advies
Wanneer ik met mijn oldtimer hobby bezig ben zou die altijd meegaan. Ook op reis, uitstapjes
Kan altijd.
Cyber-shot DSC-S930
Onscherpe foto's, geen goede lenz om onderdelen van dichtbij te foto graferen, geen mogelijk tot hd beelden opnemen. Geen warme foto's, Zwakke flits, weinig instellingen. Design is niet mooi.
Wanneer deze nog in goede staat is, zou me dat heus niet storen. Ben ten slotte maar beginneling.
Je geeft aan video te willen gebruiken. Verder wil je reisfoto's maken (niet te zware spullen en niet teveel lens wisselen).
In geval van Canon zou ik kiezen voor de Canon 500D met een 430 EXII en een 18-200 lens. Dan ben je voor 1250 euro klaar en heb je de rest van het geld over voor tas/statief/geheugen/filters enz.. of eventueel kun je ook kiezen voor bijvoorbeeld een Tamron 17-50 2.8 (350) en een Canon 55-250 IS (250) in plaats van de 18-200. Voordeel: betere kwaliteit, nadeel: wisselen noodzakelijk en duurder.
Wat Canon betreft, is een 7D of een 5DII te duur voor je budget (m.i.).
Canon EOS 30, 100D, 6DII, 7D met 17-500mm, DJI Mavic Pro, Dell XPS13
een canon 60mm macro lens voor detail shots
Canon 18-200 lens voor de rest
430ex flitser mocht het nodig zijn.
In principe hoef je dan zelden van lens te wisselen, tenzij je iets heel kleins wilt fotograferen dan heb je vaak wel de tijd voor een wissel
ben het dus grotendeels met mijn boven buurman eens.
Maar een vergelijkbare set op nikon kan ook hoor
Pentax en olympus is niet mijn smaak. Sony vind ik in accessoires zo duur, dat ik je daar niet aan wil vast knopen (je lijkt iemand die mogelijkerwijs later nog significant gaat investeren in zijn fotografie hobby).
Nikon en Canon zijn beiden fijne keuzes en dan komt het vooral op gevoel aan, houd ze eens vast in de winkel
Maar inderdaad, ga 's vasthouden en kijken.
Is wel een erg krap budget voor een dslr.RoyAmsterdam schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 17:53:
Hoi allemaal,
Hier is mijn ingevulde vragenlijst.
550 euro
......
Je hebt toch minstens een body + lens + geheugen + tas nodig.
Maar met een krap budget is Olympus volgens mij wel de beste keus.
In het instap-segment de beste prijs/kwaliteit verhouding.
Je krijgt gewoon veel voor weinig geld.
Ik ben zelf erg tevreden met de e520.
Je kunt dan bijvoorbeeld voor deze combinatie gaan: http://www.foka.nl/site/o...tp4ahg2m84lb8kthtg9nda843
verrassendWijnands schreef op woensdag 09 september 2009 @ 13:48:
Nikon zou ik zeggen
ik zou nog eens goed kijken wat je van video verwacht, want de videofeatures op een dslr zijn leuk, maar hebben ook zo hun beperkingen. wellicht dat een los fototoestel en een losse videocamera meer aan je verwachtingen voldoet...
Tsja omdat je door lenzen en accessoires redelijk merkgebonden bent, kijk je niet zo vaak naar het gras aan de overkant. Om daar dan over te adviseren is natuurlijk jezelf op glad ijs begeven. Kortom, 't is niet alleen fanboy-isme.
Maar goed, video is wat beperkt op dSLR vanwege onder andere de CMOS-chips die gebruikt worden (zoek eens op rolling shutter). En verder zou ik denk ik ook overwegen een groothoek aan te schaffen, omdat je hiermee leuke plaatjes van stilstaande auto's kunt schieten. Wellicht nog een polarizer tegen reflecties?
Tot slot zou ik ook gaan voor de Tamron 17-50 - f/2.8 (kan voor Canon of Nikon) omdat deze lekker lichtsterk is. Qua flitser zou ik voor Nikon een SB-800 aanraden, deze worden momenteel 2e-hands wel verkocht omdat er net een opvolger uit is. SB-600 kan ook; deze is stukje goedkoper en ook veel 2e-hands te vinden, maar is wel een stukje minder krachtig.
Edit: advies was overigens voor Transporters...
[ Voor 4% gewijzigd door Morrar op 09-09-2009 20:22 ]
Een CMOS is veel beter en vooral enegie zuiniger als een CCD. Ik heb dan wel nooit een camera gehad maar dat betekent niet dat ik niet weet wat waar we het over hebben. Ja ik heb veel BPS nodig. En ik wil ga zeker veel live view gebruiken dus dat is echt een must. En ik bedoel niet dat ik IS in mijn camera wil omdat dat goedkoper is, maar de E-620 heeft het allemaal maar valt niet in mijn budget. En wat je nou bedoelt met leg de e-620 folder is weg dat weet ik niet. Ik heb mijn in alle merken verdiept en ik denk dat een Olympus E-620 alles heeft wat ik nodig heb. Als jij denkt van niet dan zou ik graag advies willen welk ander merk ook voldoet aan mijn eisen.Verwijderd schreef op dinsdag 08 september 2009 @ 22:02:
[...]
"hoge ISO waarden": Elke moderne dSLR is in staat om op ISO 1600 een foto te maken die prima op A4-formaat is af te drukken. Dat 't Olympus lukt om met een kleinere 4/3 sensor in de buurt te komen van de APS-C concurrenten (Canon, Nikon, Sony, Pentax, etc.) is knap, maar niet meteen een reden om voor de E-620 te gaan.
"Live-view": Voor de meeste mensen leuk om erbij te hebben, maar wanneer je aan het werken met een dSLR gewend bent zul je er niet zogauw gebruik van maken. Zo'n camera nodigt niet uit om een halve meter voor je te houden en dan op het schermpje te kijken, zo'n ding wil je aan je oog hebben.
"Hoge BPS": Ik neem aan dat je beelden per seconde bedoelt? De E-620 doet 4 fps, en dat is heel netjes, maar alle andere camera's in dit segment komen daar toch ook heel dicht in de buurt. Ga jij het verschil tussen 3.5 en 4 fps merken of nodig hebben?
"CMOS sensor": Canon heeft vanaf 't begin aan CMOS sensors gebruikt in al z'n dSLRs, en andere merken doen dat ook steeds meer (Nikon D5000 bv.), maar of 't zo heel erg belangrijk is in de praktijk? Zet maar 's de tests op dpreview van een CCD sensor van bv. een Nikon D60 of D3000 naast die van een Canon 450D. Er zijn verschillen, maar de kans dat je die in real life tegenkomt is nogal klein.
"Inside Stabilizer": Jep, de Olympus heeft IS in de body, net als o.a. Sony en Pentax. Dat is handig omdat je dan bij iedere lens IS hebt, maar het feit dat je geen IS in je zoeker hebt is m.i. een groot nadeel. En zowel Canon als Nikon leveren tegenwoordig zelfs al kitlenzen met IS, dus het argument dat in-body stabilization goedkoper is geldt steeds minder.
Vraag aan jou: nadat je die E-620 folder hebt weggelegd, wat wil je nou echt?
Ik weet niet wat jij nou weer wil beginnen maar ik reageerde op Nomad die een canon setje voorstelde waarom ik reageer wat ik op nikon zou adviseren. Is dat zo vreemd?
wil je per definitie een canon of sta je ook open voor andere merken? gezien punt 3 zou je zeker in het begin prima vooruit kunnen met een kitlens, maar in punt 8 geef je aan dat je zoom mist. De 28-105 heeft ook niet heel veel zoom (105/28 = 3.75x) en daarnaast is 28mm niet heel erg wide angle op een crop camara zoals in jou segment (1.5/1.6 crop sensor tov full frame sensor).Eli3l schreef op zondag 06 september 2009 @ 18:25:
1.Wat is je beschikbare budget?
€400 - €650
2.Waarom wil je eigenlijk een DSLR?
Ik wil nu wel wat meer dan wat ik nu kan met mijn compact camera.
Vakantie > 1 maand surfen in Brazilië en daarne voor onbepaalde tijd naar Cambodja. Dus het zal veel natuur worden, zee en regenwoud, en voor de rest gebouwen, ruïnes e.d., en mensen op straat.
Ik heb geen lenzen.
5.Heb je al een voorkeur?
Mijn voorkeur gaat uit naar een Canon 500d, vooral omdat je er mee kan filmen. Zonder filmen zou ik denk ik voor de Canon 450d of Canon 1000d gaan. Als ik minder aan de body uitgeef dan houd ik meer over voor lenzen. Wel vind ik dat de 450d een stuk betere specs heeft dan de 1000d die eigenlijk gewoon een uitgeklede versie is van de 450d. Maar zal ik daar iets van merken als nog niet eens hobbïst?
Ik zal in ieder geval meteen kijken voor filters > uv en polarisatie filter. Extra accu lijkt me ook niet verkeerd.
7.Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht?
Graag wil ik van jullie advies over welke van deze 3 camera's de betere keuze zijn icm lenzen die jullie dan zouden aanraden.
8.Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Ik zal tijdens mijn vakantie zo veel mogelijk foto's gaan maken. Mijn laatste vakantie was 2 weken California en daar heb ik met de compact denk ik 1200 foto's geschoten. Macro's lukken vaak aardig goed met de compact en als het buiten mooi licht is dan gaat alles op zich prima. Maar ik wil er nu toch wel meer uit halen. Wat ik het meeste mis is een goede zoom.
9.Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja!
Samsung Digimax i6: maar 3x zoom, slechte foto's in het donker buiten, alleen mooie foto's als er goed licht is buiten. Binnen is niet echt super.
Ik kan 2e hands een Canon 1000d voor €275 krijgen incl. Canon 18-55mm IS
Verder wat prijzen die ik heb (ik kan ze vanuit Cambodja goedkoper krijgen):
CANON 1000d Body + 18 - 55 mm lens $ 540 dit is in Euro 386
CANON 500d Body + 18 - 55 mm lens $ 795 dit is in Euro 568
CANON 450d alleen body $ 520 dit is in Euro 372
CANON Lens EF 28 - 105 mm $ 190 dit is in Euro 136
Wat zouden jullie mij aanraden?
filmen met een dSLR is ook niet alles, handmatig focussen enzo.. lees maar eens wat reviews
verder zou ik uit jouw lijstje de 450d met kitlens kopen, tas, geheugen, accu kopen en vervolgens kijken wat je verder nodig vind
uv filter is een beetje overkill op een kitlens, pola.. sja ik zou eerst gewoon foto's gaan maken
Het filmen heb ik laten gaan, dat zal ik met de compactcamera blijven doen. Dat is prima voor de filmpjes die gemaakt zullen worden (meestal dronke bui onzin filmpjes). Ik ga dan denk ik inderdaad voor de 450d.
Nog even een paar vragen over lenzen/objectieven:
Sigma 18-50mm 3.5-5.6 EF ipv kit-lens? Volgens mij is die Sigma namelijk beter en zelfs iets goedkoper.
Sigma APO 70-300mm F4-5.6 DG MACRO lijkt mij ook een mooie lens (vanaf €120 te koop) voor er bij.
Wat denken jullie?
Joejoe!
Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.
Verwijderd
't Was geen aanval hoor, en de E-620 is een prima camera (en maar 80 euro boven je budget, dus doorsparen is misschien een optie?).RoyAmsterdam schreef op woensdag 09 september 2009 @ 17:17:
Een CMOS is veel beter en vooral enegie zuiniger als een CCD. Ik heb dan wel nooit een camera gehad maar dat betekent niet dat ik niet weet wat waar we het over hebben. Ja ik heb veel BPS nodig. En ik wil ga zeker veel live view gebruiken dus dat is echt een must. En ik bedoel niet dat ik IS in mijn camera wil omdat dat goedkoper is, maar de E-620 heeft het allemaal maar valt niet in mijn budget. En wat je nou bedoelt met leg de e-620 folder is weg dat weet ik niet. Ik heb mijn in alle merken verdiept en ik denk dat een Olympus E-620 alles heeft wat ik nodig heb. Als jij denkt van niet dan zou ik graag advies willen welk ander merk ook voldoet aan mijn eisen.
Maar ik vroeg"wat wil je echt", want de dingen die je noemde zijn meer implementatieverschillen/-voorkeuren dan eisen. CMOS vs. CCD, IS in de body of in de lens, binnen jouw budget zijn dat dingen die redelijk onbelangrijk zijn.
M.i. is 't veel belangrijker dat een camera goed in de hand ligt, gemakkelijk en snel te bedienen is, en gewoon goed "voelt". Met bv. een Nikon D200 (CCD, geen liveview) heb ik dat wel, met een Canon 500D (CMOS, liveview) absoluut niet. Dat dan de sensor van de 500D de vloer aanveegt met die van een D200 boeit me een stuk minder, met beide apparaten kun je prima foto's maken.
Maar met jouw eisen en budget zou ikzelf op zoek gaan naar een 2e-hands Canon 40D. Prima CMOS sensor met goede high ISO prestaties, goed bruikbare liveview (al doet Sony dat toch nog steeds beter) en 6,5 fps.
En wat ergonomie betreft: ik heb de E-620 nog niet in de hand gehad, maar de 520 wel. En ik zou dan blindelings voor de 40D gaan. Maar dat is persoonlijk, iets met 'fits like a glove' gevoel en zo...
Ik vraag 't me af. Wat ik gezien heb van de laatste generatie 18-55 van canon is behoorlijk knap.Eli3l schreef op woensdag 09 september 2009 @ 18:36:
Sigma 18-50mm 3.5-5.6 EF ipv kit-lens? Volgens mij is die Sigma namelijk beter en zelfs iets goedkoper.
Ik heb uitgebreide ervaring met die sigma op nikon. Let bij prijzen wel op dat het inderdaad de APO versie is, de versie zonder APO is namelijk beduidend goedkoper.Sigma APO 70-300mm F4-5.6 DG MACRO lijkt mij ook een mooie lens (vanaf €120 te koop) voor er bij.
Wat denken jullie?
Het is, voor de prijs, een goede lens maar wel met beperkingen. De macro functie stelt weinig voor en na 200mm wil je echt wel afstoppen naar f8. Aan de andere kant, je hebt 300mm voor weinig geld.
+/-€500
2.Waarom wil je eigenlijk een DSLR
Ten eerste gewoon als een soort van beginnende hobby met als verwacht gebruik:
- Computer: modding, waterkoeling.
- Leuke gebeurtenissen (verjaardagen, etc)
- Sportfoto: handbal; beweeglijk +/- 25m vanaf de actie
- Door mijn vader en dan natuur fototjes, hij loopt graag door het bos
(in de volgorde van waarschijnlijk gebruik)
Geen
5.Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Van betrouwbare bron vernomen dat er voor Canon wat meer 2ehands te krijgen is, daarom eigenlijk vooral gekeken naar de EOS 1000D. (met als alternatieven 450D, 500D) Het veel genoemde verschil in RAW burst is voor mij niet echt interessant lijkt mij, ik kan net zo goed in JPG in burst omdat de fototjes op de website van de vereniging toch maar 800*600 maximaal.
Lijkt me niet echt nodig, advies!?
7.Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies, goedkeuring, ik heb geen ervaring met dit soort camera's. Ik verwacht gewoon tussen de 450D en 1000D geen verschil te merken met mijn ervaring. Is dat ook zo? Ga ik zoveel verschil merken tussen 450D en 500D
Ik heb me goed ingelezen op deze modellen en snap redelijk waar de verschillen zitten, maar die betrouwbare kennis heeft zelf een Nikon. Zou iemand mij daar een paar type nummers van kunnen geven van ongeveer gelijkwaardig budget/prestaties (niet altijd het zelfde).
Lekker veel oefenen, advies vragen aan kennis die nog wel eens een fototje kan verkopen.
Ja, misschien dat ik meer macro nodig heb voor het computer gebeuren. Mijn vader misschien wel wat meer zoom wil voor zijn gebruik in het bos.
Nikon van kennis wel eens vast gehouden, maar de leuke fototjes zijn op 2 handen te tellen waarschijnlijk.
Geen probleem mee, maar liever wel met nog wat garantie. Het is niet dat ik een veel beter model kan kopen voor die prijs, dan zou iemand dat allang gedaan hebben.
Waarom niet gewoon een compact ?
een dslr is een ding opzich, het is een stukje dat je moet leren kennen, je eigen moet maken, je moet weten imo wat diafragma sluitertijd etc etc is.
Hoe je atm over komt is alsof je toch maar de autostand gaat gebruiken, kan je imo net zo goed een goeie compactje kopen:)
Omdat je budget vrij gering is, en je een erg beweeglijke sport wil fotograferen kun je naast de 450D ook denken aan bijvoorbeeld een tweedehandse 20D of 30D (tussen de 200 en 300 euro). Een xxD ligt ook beter in de hand voor de meeste mensen.
Een leuk lensje erbij voor dit geld is best lastig, omdat je binnensport fotografeert heb je een groot diafragma en snelle autofocus (usm) erg fijn en een beetje tele (80 mm bijvoorbeeld), voor de verjaardagen en landschap is stabilisatie weer geen gek idee.
Een lens in dit budget met alle hier boven genoemde eigenschappen kan ik even niet bedenken. Wat alternatieven:
Canon EF-s 17-85 IS USM
voordeel: stabilisatie, snelle autofocus, veel 2ehands aangeboden
nadeel: vervorming op 17 mm, klein diafragma
Sigma 17-70 Macro
voordeel: groot diafragma, aardige 'macro'lens
nadeel: geen stabilisatie, geen supersnelle autofocus
Van Nikon heb ik verder weinig kennis, maar ga de camera's eens vasthouden (bij de Mediamarkt bijvoorbeeld).
De e520 vind ik heerlijk in de hand liggen, voor mij een perfecte grip. En het is toch een best compacte en lichte camera.Verwijderd schreef op woensdag 09 september 2009 @ 20:39:
[...]
Maar met jouw eisen en budget zou ikzelf op zoek gaan naar een 2e-hands Canon 40D. Prima CMOS sensor met goede high ISO prestaties, goed bruikbare liveview (al doet Sony dat toch nog steeds beter) en 6,5 fps.
En wat ergonomie betreft: ik heb de E-620 nog niet in de hand gehad, maar de 520 wel. En ik zou dan blindelings voor de 40D gaan. Maar dat is persoonlijk, iets met 'fits like a glove' gevoel en zo...
Ik vind hem er ook heel stevig uit zien en aanvoelen.
Ik heb ook de Canon 1000D geprobeerd, kvond deze veel plastic-achtiger en minder degelijk.
De 40D is ook een prima snelle camera met een goede sensor.
Dus wat heeft je voorkeur, een wat compacter en lichter (vind ik lekker als je er een hele dag mee rond moet lopen) model of juist niet...
En wat als de UV filter net zo duur is als de (kit)lensDonMetal schreef op woensdag 09 september 2009 @ 20:05:
UV is nog niet eens voor de UV functie, maar meer als 1e bescherming voor je lens. (liever krassen op een simpele pola dan op je lens zelf)
Heb zelf een Hoya SHMC gehaald voor mn 18-55IS maar die past ook prima op een 50 1.4 die ik nu van iemand leen
Dat is niet zo handig dan... Je gaat toch ook geen verzekering voor bv je telefoon afsluiten van 50 euro terwijl je telefoon 60 nieuw kost...Helox-in-a-box schreef op donderdag 10 september 2009 @ 11:57:
[...]
En wat als de UV filter net zo duur is als de (kit)lens
Ik had die vragen bij elkaar geschoven; Ik wil het leren en daarvoor zal ik waarschijnlijk toch ook wel wat moeten investeren. Misschien zelfs een cursus ervoor volgen, maar ik vermoed dat als ik aantal daagjes mee kan lopen met kennis van me dat ik dan ook al een hoop op pak.Ghenzi schreef op donderdag 10 september 2009 @ 00:26:
omdat je 2 niet hebt ingevult icm je wensen;
Ik kan er ook €700 van maken, maar dan wil ik daar wel ook iets voor terug waarvan ik zeg: 'Ja dat is handig'. Ik lees vooral op dit forum dat een investering in een camera van €2000 niet handig is voor een beginner. Het duurste past niet altijd bij de gebruiker.LethalInnocence schreef op donderdag 10 september 2009 @ 08:39:
@ Jfwiet:
Omdat je budget vrij gering is, *knip* ....
Dus samenvattend met hierboven, ik wil graag een spiegelreflex i.p.v. compact maar wil wel gewoon een apparaat waarop ik kan leren en waar ik gewoon met hobby/weekend gebruik de komende jaren mee kan leren omgaan. Als ik eenmaal de smaak te pakken heb dan stap ik vanzelf over naar een beter apparaat.
Iemand anders die mij een aantal Nikon modellen kan geven waar ik me vervolgend op kan inlezen? Nog valkuilen bij de Nikon serie?
Verwijderd
Die D5000 blijkt een vrij slimme 'help' functie te hebben die je tijdens 't fotograferen/frobelen laat zien waar welke instelling voor is en hoe/wanneer je 't gebruikt. Ik dacht 'duh, koop een goed boek, lees je in, dat hoeft niet in de camera te zitten', maar voor hem werkte 't echt. En 't is nog een prima camera ook, en de 18-105 VR is m.i. op dit moment de beste budget allround lens die er op de markt is.
De D3000 heeft waarschijnlijk dezelfde mogelijkheden, en is een stuk goedkoper, maar moet 't doen met een sensor die aanmerkelijk minder is dan die van de D5000. Al moet je in real life wel je best doen om het verschil tussen de 10MP CCD van de D3000, D60 en D200 en de 12MP CMOS van de D5000 en D300 te zien, maar het verschil is er wel.
Aan jou of 't die € 180 extra waard is.
+- €500,- (excl. geheugenkaart tasjes etc.)
Heb fotografie altijd wel interesant gevonden. Toen ik tijdens een practicum een keer met een dslr moest werken, ben ik er ook wat mee gaan spelen en vond dat een dslr zo veel meer mogelijkheden bied dan een compact camera dat ik er ook een moest hebben. Daarvoor liep ik ook al met het idee rond om een dslr te kopen (mede dankzij de fotografie topics op GoT)
Voor van alles en nog wat, vakantie foto's (natuur + steden), foto's van verjaardagen/feesten, evenementen, en verder alles wat interresant zou kunnen zijn om te fotograferen.
Nee
Zelf kwam ik uit op de Cannon 1000D + 18-200mm of Olympus E-420 of E-520 met 14-42mm + 40-150mm. De Sony A230 vond ik niet fijn in de hand liggen en valt daarom eigenlijk af. Het pluspunt van de E-520 is dat deze een beeldstabilisator heeft. Wil ik dit bij de 1000D dan komt het een beetje boven budget. Nu is de vraag of die beeldstabilisator nou wel zo belangrijk is (lijkt me vooral handig in het donker), en of er een merkbaar verschil is tussen IS in de lens of body.
Zou graag een bereik tot 200mm hebben. De standaardkitlens (18-55mm) voelde wel een beetje beperkt in het zoombereik toen ik aan het uitproberen was.
Flitsers en filters denk ik nog niet nodig te hebben.
Advies, de camera's die ik noemde waren gewoon die ik in mijn budget had gevonden, andere opties zijn uiteraard welkom.
Vooral als hobby
Misschien, ik hoop er nu een poosje meer vooruit te kunnen. Als ik helemaal enthousiast raak en de smaak te pakken heb dan vast nog wel.
Een of andere Sony compact camera, beperking: het automatische programma, zo vaak dat ik zelf zou willen focussen, zelf de sluitertijd/diafragma etc kunnen bepalen. Slechte foto in het donker en de snelheid.
Liever niet
Canon 6D | EF 17-40 f/4L | EF 70-200 f/4L | 50 f1.8 | Oude meuk
Verwijderd
1000 euro.
Sportfotografie, speciaal autosport.
Zie hierboven.
Nee
Nee, maar ik trek het meest naar canon toe.
lenzen komt met de tijd, flitser ja is heel handig, filter neej.
Beide.
Als het goed is wordt het mijn werk.
Ja meestal wel als het Uw werk wordt.
Sony a300 met 18-50 + 55-200 DT lenzen. iso 400 is het max anders is er al te veel ruis+kwaliteit.
Dat zou goed kunnen.
Ik dacht aan een canon 40d of omdat ik al sony heb de a700 wie zegt het?
Maar voor aktie zou ik nu naar Nikon kijken, de D300. (heb zelf de Canon 40D).
[ Voor 3% gewijzigd door MadButcher op 14-09-2009 17:11 ]
Verwijderd
Maar hoezo zie ik dan op sport evenementen bijna elke fotograaf met canon rondlopen?
Dat is niet zo heel erg relevant op zich, aangezien jij in een totaal andere prijsklasse gaat winkelen dan die Pro's. Dus om Pro Canon's met Pro Nikon's te vergelijken heeft weinig zin.Verwijderd schreef op maandag 14 september 2009 @ 17:11:
Maar hoezo zie ik dan op sport evenementen bijna elke fotograaf met canon rondlopen?
Maar als je het toch wilt weten: dat is vooral zo gegroeid doordat Nikon in het begin van het digitale tijdperk gewoon minder goed was op dat gebied dan Canon. Sinds de introductie van onder andere de D3 zie je juist Nikon weer een inhaalslag maken wat dat betreft. Dus het feit dat er vooral witte toeters rondlopen bij dat soort evenementen is al niet puur veroorzaakt door een verschil in prestatie van de huidige camera's. Laat staan dat een dergelijk verschil 1:1 door te trekken zou zijn naar de goedkopere modellen.
Voor 1000 euro wordt een 40D (voor zover die nog verkrijgbaar is) of D300 trouwens een beetje lastig. Zeker als je voor dat bedrag ook nog een flitser wilt. Een telezoom, die bij sport over het algemeen wel nuttig is, wordt al helemaal lastig binnen dat budget.
Al zou je met bijvoorbeeld pricewatch: Canon EOS 40D + EF-S18-55IS + EF-S55-250IS ongeveer binnen budget een vergelijkbare set hebben als wat je nu bij Sony hebt, qua lensbereik. Alleen staan die twee lenzen nu niet bepaald bekend om hun razendsnelle autofocus, maargoed, dat noemde je bij je huidige set ook niet direct als een belemmering.
Een D300 met op z'n minst 1 lens gaat gewoon niet lukken voor 1000 euro.
[ Voor 45% gewijzigd door Orion84 op 14-09-2009 17:33 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Dat canon zo oververtegenwoordigd is in de sports markt is voor een deel ook historisch gegroeid. In de eerste helft van de jaren 90 hadden zij al de overstap gemaakt naar motoren in de lens en (toen) een beter AF systeem. Nikon is dat nu met de D3 echt weer aan het inhalen, die kan meekomen, daarom zie je trouwens ook dat de introductie van camera's in dat segment op tijd voor de olympische spelen gebeurt. Veel fotografen hebben echter tienduizenden euro's aan lange telelenzen die ze niet zomaar aan de kant zettne
.
Anyway, terug naar de vraag. De d90 doet het qua AF heel netjes voor iets in die klasse maar voor niet al te veel geld meer heb je een d300 en die doet het nog heel wat beter. Enige waar die nog steeds moeite mee heeft is de combinatie vliegende vogels en mijn sigma 70-300. Dat is iets waar ik met een af-s lens echt verbeteringen kan boeken. Alhoewel dit:
http://www.flickr.com/pho...4/sizes/l/in/photostream/
http://www.flickr.com/photos/j_wijnands/3535711330/sizes/l/
Nog niet eens zo heel slecht is.
Waarbij ik de keuze zou leggen op de snelle 70-200 F/4. Goede lens, lekker scherp en retesnel qua autofocus.
Dat icm met een 2e hands 30d/40d body kom je een heel eind.
Misschien een 18-55IS kitlens erbij, ook 2e hands vrij goedkoop te vinden.
Nieuw wordt het lastig met je budget en wensen, maar er is niets mis met 2e hands gelukkig
Ik ben toch malle pietje niet!
Een 40D moet je op marktplaats wel voor max 500 euro kunnen vinden (zie er iig al een paar staan) en de 70-200 f/4 doet niet meer dan 450 euro. Dus met nog een filter en geheugenkaartje erbij zit je op 1000 euro.Wijnands schreef op maandag 14 september 2009 @ 17:53:
(niet als kritiek bedoeld hoor) Zit je met een 2e hands 70-200 f4 en body niet al over het budget?
Als je niet vies bent van tweedehands, probeer een ouder model te scoren op marktplaats van een klasse hoger. Voor Canon bijvoorbeeld de 20D (meestal rond de 220 euro), 30D (300 euro), 40D (450 euro) en voor Nikon D200.
Zo'n 650,- voor body + objectief.
2.Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Ik wil een stapje verder in de fotografie en het is mijn hobby.
3.Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Puur allround, voornamelijk mooie buitenfoto's (landschappen, bossen etc.) en dingen in de stad (bouwplaats).
Nee, ik ben niet erg goed op het gebied van lenzen.
5.Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Hier zat ik naar te kijken:
- Tweedehands Nikon D200 + [objectief geen idee] = €470,- (zonder objectief, ongeveer)
- Tweedehands Canon 40D + [objectief geen idee] = €530,- (zonder objectief, ongeveer)
- Nieuwe Pentax D20 + 18-55mm objectief (tijdelijke lens) = €630,- (ongeveer)
Nee.
7.Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies graag.
Ik ga hier aardig veel tijd in stoppen, en ik wil vooral een goede camera die ik over 2/3 jaar nog steeds goed vind.
Nee, later mischien een extra objectief, maar dat kan nog wel een jaar duren.
Een compact camera, merk weet ik niet zo uit m'n hoofd. Beperking: kunnen jullie zelf wel raden denk ik.
Ja, zie voorkeur.
Wat is je budget voor lenzen dan? Want ik zou gewoon het budget op 1 hoop gooien en het dan zo verdelen dat het resultaat het best is.Verwijderd schreef op maandag 14 september 2009 @ 18:16:
1000 euro is voor de body.
Stel je budget voor lenzen is ook 1000 euro, dan zou ik kiezen voor:
40D + 100-300Sigma (F/4, EX lijn) + 17-50 tamron
Heb je een mooie set bij elkaar en vrij veel tele mogelijkheden
Ikzelf vind die tele altijd ondergewaardeerd en een mooi stuk glas.
Hier staat tekst
[ Voor 10% gewijzigd door Henk op 14-09-2009 19:22 ]
Ja indd, top lens!universal creations schreef op maandag 14 september 2009 @ 18:41:
Of als je toch voor Sigma kiest: de 18-50 f/2.8 Macro...
Heb ik jou niet het één en ander horen zeggen over de matige bouw van de 17-55IS ivm de 17-40L? Kan er ook naast zitten...Henk schreef op maandag 14 september 2009 @ 18:52:
Gezemel altijd over die bouw. Tenzij je een woestijn intrekt (en dat wil je met een sigma ook niet) is dat echt een redelijk non-issue.
Jep, raad eens wat ik met die 17-40 onder andere ben gaan doen?universal creations schreef op maandag 14 september 2009 @ 19:10:
[...]
Heb ik jou niet het één en ander horen zeggen over de matige bouw van de 17-55IS ivm de 17-40L? Kan er ook naast zitten...
Weer ontopic: bouwkwaliteit vind ik persoonlijk een punt wat de keuze voor een lens kan bepalen. Aangezien de Tamron en de Sigma ongeveer even duur zijn en elkaar nauwelijks ontlopen, zijn het de kleine dingen die het verschil maken. Wil je de scherpste: Tamron, wil je de beste bouw en AF: Sigma. Maar de verschillen zijn niet zo groot, dus is het een persoonlijke kwestie.
Mjah... het eindpunt was china, maar mongolie kwamen we doorheen...Daar hebben ze ook een woestijn... niet te klein ookuniversal creations schreef op maandag 14 september 2009 @ 19:28:
Je was er toch mee naar Mongolië geweest?
Gobi
Precies, plus dat de tamron een overdreven contrast heeft. En dat moet je keuze zijn. Ik zeg ook niet dat de sigma slecht is ofzo, maar dat bouwkwaliteit bij die twee lenzen voor mij nou niet echt een doorslaggevende factor zou zijn.Weer ontopic: bouwkwaliteit vind ik persoonlijk een punt wat de keuze voor een lens kan bepalen. Aangezien de Tamron en de Sigma ongeveer even duur zijn en elkaar nauwelijks ontlopen, zijn het de kleine dingen die het verschil maken. Wil je de scherpste: Tamron, wil je de beste bouw en AF: Sigma. Maar de verschillen zijn niet zo groot, dus is het een persoonlijke kwestie.
De HSM motor is dat een stuk meer, jammer dat tamron op dat gebied nog achterloopt
[ Voor 4% gewijzigd door Henk op 14-09-2009 20:28 ]
Aangezien ik verstand heb van nikon (en nee lateef, niet vanwege fanboyism) paar optie's.Kaas-Tosti schreef op maandag 14 september 2009 @ 18:23:
Zo'n 650,- voor body + objectief.
Ik wil een stapje verder in de fotografie en het is mijn hobby.
3.Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Puur allround, voornamelijk mooie buitenfoto's (landschappen, bossen etc.) en dingen in de stad (bouwplaats).
Nee, ik ben niet erg goed op het gebied van lenzen.
- Tweedehands Nikon D200 + [objectief geen idee] = €470,- (zonder objectief, ongeveer)
18-55, kost geen drol, bereik is beperkt en je kan op je gemak rondneuzen
18-70: Bouw veel beter, lekkere allround lens
28-105: Je mist groothoek maar het is een scherpe zoom met een flink eind tele en een prima 1:2 macro.
24-85: Is even zoeken naar een goeie voor een redelijke prijs. Lijkt een beetje op de 18-70 maar dan wat minder vignetting.
Tamron 17-50 2.8 moet je echt mazzel hebben om binnen je budget te blijven maar als je met het bereik kan leven is het een mooie lens.
Verwijderd
Lastige keuze... Alle 3 fantastische camera's, met allemaal hun voors en tegens. De D200 is 't meest robuust, de 40D heeft de betere sensor, en de K20D ligt mij het best in de hand. Maar dat zijn keuzes die jezelf moet maken.Kaas-Tosti schreef op maandag 14 september 2009 @ 18:23:
- Tweedehands Canon 40D + [objectief geen idee] = €530,- (zonder objectief, ongeveer)
- Nieuwe Pentax D20 + 18-55mm objectief (tijdelijke lens) = €630,- (ongeveer)
Als je 't met 1 walkaround lens wilt/moet doen, en met jouw budget, zou ik voor de D200 met een 18-105 VR gaan. Geniaal lensje voor die 200 euro, en Canon en Pentax hebben daar geen echt alternatief voor.9.Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Nee, later mischien een extra objectief, maar dat kan nog wel een jaar duren.
Verwijderd
Ze doen het allemaal verder wel prima.
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
Wat het prettigst aanvoelt is de beste camera voor jou, want de camera waar je het liefst mee gaat werken.
Verwijderd
Verwijderd
had begrepen dat de keuze nikon/canon ook niks uitmaakt en meer persoonlijk is?
Gewoon even langs de MediaMarkt om die dingen uit te proberen of ze lekker in de hand liggen als je in de buurt van Zuid-Oost woont, anders even langs bij Foto Booms ofzo als je vlakbij het centrum zit, let wel op dat foto booms niet open is op koopavond kwam ik vorige week achter.Jiriki schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 10:16:
@shirleyv: kijk eens bij een fotograaf, zoals Camex (je woonde in Amsterdam?)
Verwijderd
Met alle moderne digitale camera's kan je goede foto's maken.
Het is meer in het achterhoofd houden je eigen specifieke wensen en het beschikbare systeem aan lenzen en assesoires.
Maargoed, het verschil in camera's is zoveel kleiner dan 20 jaar geleden, het is eigenlijk allemaal redenlijk hetzelfde.
Verwijderd
waarom?qadn schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 10:24:
Ik zou toch aanraden om bij Canon of Nikon te blijven.
dat was het 20 jaar geleden ook...qadn schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 10:56:
Maargoed, het verschil in camera's is zoveel kleiner dan 20 jaar geleden, het is eigenlijk allemaal redenlijk hetzelfde.
degene waar je het het prettigst bij voelt...Verwijderd schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 11:00:
en als jij zou moeten kiezen tussen die nieuwe nikond3000 met die starterfuncties en de 450d van canon?
[ Voor 23% gewijzigd door lateef op 15-09-2009 11:10 ]
Wat mij eruit springt, cmos en liveview op de canon tegen guide mode, 2 af punten extra en wat meer in-camera retoucherings optie's op de D3000.
Kijken we naar glaswerk aan de onderkant van de range, beide merken hebben een mooie 18-55, nikon heeft een 18-105 met stabilisatie voor weinig wat canon weer niet heeft. Beide merken hebben een knappe 55-200/250 tele en 70-300 tele. Flitslampjes schelen ook weinig, voor zowel canon als nikon heb je een knappe voor rond de 200 euro. Nikon's basis flitslampje, de sb-400 is iets goedkoper dan de ex270 van canon.
Komt dus vooral op aan op wat je zelf het prettigst lijkt.Pak zo'n camera op, kijk wat je aanspreekt, waar je makkelijk de half automatische standen kiest, een AF punt selecteer, witbalans instelt dat soort dingen.
De gebruikelijke redenen
Lens-lineup, assesoires, etc.
Als je jezelf wil limiteren wat dat betreft is het handig te weten waarom je het doet.
De oly 620 is bijvoorbeeld heel mooi klein.
Pentax heeft fantastische weathersealing.
etc.
Maar dat zijn hele specifieke redenen om bepaalde merken te kiezen.
Algemeen zou ik Canon of Nikon aanraden.
ja, want tenslotte wil iedereen 50 lenzen en 20 andere assesoires...qadn schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 11:59:
[...]
De gebruikelijke redenen
Lens-lineup, assesoires, etc.
...persoonlijk denk ik dat het beter is om een advies te geven wat past bij de wensen in plaats van zo'n generiek advies te geven. Shirley was bijv. positief over de 450D omdat die lekker licht aanvoelden. Vanuit dat licht bezien vind ik het niet onverstandig om Shirley bijv. ook op Olympus te wijzen, die zijn ook lekker licht en hebben naar mijn idee een betere ergonomie. Dat systeem is namelijk in zijn geheel lekker licht, niet alleen de body, maar ook de lenzen en daardoor naar mijn idee beter in evenwicht.
het probleem van de adviezen hier naar mijn idee is dat de meeste adviezen heel erg vanuit het eigen straatje worden gegeven, wellicht begrijpelijk omdat men over het algemeen tevreden is over zijn eigen keuze of anders zijn eigen keuze iig probeert goed te praten, maar dat maken de adviezen niet altijd even gepast.
je zou sowieso heel het nut van dit topic af kunnen vragen, iedere nieuwe dSLR is ruim voldoende voor iedere starter en daarnaast biedt ieder merk voldoende aanbod voor iedere starter. een slechte keus maak je naar mijn idee dus niet. het argument van het groeipad wat hier vaak gegeven wordt, is naar mijn idee ook geen valide argument. iig groeien in je fotografie zou niet per definitie moeten betekenen dat je groeit in materiaal, al wordt daar wellicht hier wat anders over gedacht.
Ik begin nu bijvoorbeeld juist niet te groeien in materiaal maar juist te krimpen.
maarja, dat is voor iedereen anders en een merk-overstap is altijd vrij prijzig en moeilijk te verantwoorden tenzij je het heel zeker weet.
Hier mijn lijstje:
500 - 750, maar als ik voor iets meer een ECHT betere camera heb valt dat ook te overwegen.
Als ik iets koop doe ik het meteen goed, dan kan ik er lang mee doen.
De kwaliteit / zoombereik van DSLR camera's is gewoon super.
- Vakantie foto's
- Dagjes uit
- Motorrace & Brommercross
- Voetbal
Ik heb nog helemaal niks.
Nikon D5000, kantelbaar scherm (kan dus ook met het scherm naar binnen? tegen krassen)
En de prijs/specificatie verhouding staat mij wel aan.
Ik wil beginnen met een +/- 18-55 lens gezien de prijs, en dan later een 55-300 denk ik.
En een zonnekap / Tas is wel handig om meteen te hebben.
Advies, ik ben echt een camera leek.
In het begin de camera goed leren kennen, en vervolgens zo'n 1x per week dat ik um gebruik.
Grotere lens, extra accu, drie-poot-standaard
Een digitale compact camera van Olympus.
Beperkingen: hij zoomt niet ver en ik wil mooiere natuurfoto's met detaill kunnen maken op vakantie.
Tevens natuurlijk ook de motorrace, dit gaat met hoge snelheid en ik wil een goed foto's kunnen maken.
Mag, maar wel zonder gebreken. Ik ben erg zuinig op mijn spullen.
PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er
Voor kras-bestendigheid zou ik niet per se voor een kantelbaar scherm gaan. Je kunt ook gewoon een screen-protector kopen voor een fixed LCD. Zeker als je zuinig bent op je spullen, zoals je zelf aangeeft, dan zul je niet echt zorgen hoeven maken over het LCD.
Dus tenzij je vaak vanuit rare hoeken wil gaan schieten (eventueel op een tripod), zou ik het hebben van een kantelbaar scherm niet al te hard mee laten wegen. Het is leuk (weet ik uit ervaring), maar je gebruikt het vrij weinig.
|| Vierkant voor Wiskunde ||
echt beter is natuurlijk voor iedereen anders, voor de 1 is een nikon d3000 echt beter omdat deze een leerfunctie heeft (om maar een voorbeeld te noemen)frankwopereis schreef op dinsdag 15 september 2009 @ 15:47:
Hallo beste mensen, ook ik ben nieuw op dit forum.
Hier mijn lijstje:
500 - 750, maar als ik voor iets meer een ECHT betere camera heb valt dat ook te overwegen.
zoombereik zit em in de lens die je gebruikt, een hele populaire canon lens 50mm F1.8 heeft bv 0 zoom2.Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Als ik iets koop doe ik het meteen goed, dan kan ik er lang mee doen.
De kwaliteit / zoombereik van DSLR camera's is gewoon super.
Meerdere lenzen voor een groter totaal bereik kan natuurlijk ook
niet verkeerd om met een 18-55 lens te beginnen, maar qua zoombereik is dit vergelijkbaar met een 3x zoom compactje (je kan echter wel verder croppen, omdat je meer pixels / een scherpere foto hebt)3.Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
- Vakantie foto's
- Dagjes uit
- Motorrace & Brommercross
- Voetbal
Ik heb nog helemaal niks.
Nikon D5000, kantelbaar scherm (kan dus ook met het scherm naar binnen? tegen krassen)
En de prijs/specificatie verhouding staat mij wel aan.
Ik wil beginnen met een +/- 18-55 lens gezien de prijs, en dan later een 55-300 denk ik.
En een zonnekap / Tas is wel handig om meteen te hebben.
Bij voetbal en motocross ga je wel wat missen
Verder is de D5000 een prima camera, klapscherm ter bescherming is bij een dslr misschien minder belangrijk, je stopt em namelijk niet zomaar in je zak en met het scherm naar beneden wegleggen doe je oko niet snel. Ik zou dit niet als criteria gebruiken. Zoals hierboven ook al gezegd wordt, liveview is niet zo bruikbaar als op een compact, in de praktijk gebruik je zo'n scherm weinig. Daarnaast moet je weer een extra handeling verrichten als je de camera uit je tas pakt. Camera aan, lensdop eraf, scherm omklappen. Daar gaat je snelheidsvoordeel van een dSLR. (veel instellingen kan je ook in de zoeker zien, maar ik vind het persoonlijk wel fijn om even in 1 overzicht te kijken of er geen instellingen verrot staan voor ik 10 foto's verkloot doordat de camera nog op spotmeting of rare witbalans staat)7.Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies, ik ben echt een camera leek.
In het begin de camera goed leren kennen, en vervolgens zo'n 1x per week dat ik um gebruik.
Grotere lens, extra accu, drie-poot-standaard
Een digitale compact camera van Olympus.
Beperkingen: hij zoomt niet ver en ik wil mooiere natuurfoto's met detaill kunnen maken op vakantie.
Tevens natuurlijk ook de motorrace, dit gaat met hoge snelheid en ik wil een goed foto's kunnen maken.
Mag, maar wel zonder gebreken. Ik ben erg zuinig op mijn spullen.
Kijk eerder naar welke lekker in de hand ligt
[ Voor 8% gewijzigd door Prulleman op 15-09-2009 16:27 ]
Extra accu is handig maar als je een beetje discipline hebt niet super noodzakelijk. Op een lading doe je makkelijk 600 foto's en opladen is in een uur of 4 gepiept.
LiveView kan soms handig zijn maar ik ga zeker voornamelijk fotograferen door het oogje, anders kan ik net zo goed een gewone camera kopen aangezien je dan het effect van de lens kwijt bent.
Een lens die verder zoomt zal ik snel aan zitten maar ik kan hem nu niet meteen betalen dus zal ik zo'n 2 a 3 maand met een 18-55 willen werken, dat moet geen probleem zijn. Ik moet toch nog leren fotograferen.
600 foto's met 1 accu is inderdaad genoeg! Ik wist niet dat een accu zo lang mee gaat.
Wat ik wel belangrijk vind is dat de camera geen problemen heeft met slecht licht en dat een motor die met 240km per uur voorbij komt wel goed op de foto staat.
Wat mij opvalt op de race is dat 99 v/d 100 fotograven een Canon heeft, is een Canon beter in het stabiliseren of wat is hiervan de reden? Ik heb mijn vraag al vaker gezien maar de antwoorden lopen nogal uiteen.
De D5000 is een leuke camera maar als iemand een goed alternatief heeft ga ik daar zeker naar kijken.
PC 2x27", 9850X3D, x870, 5070TI, 64GB | Sonos | HomeAssistant | Marstek | Samsung TV's & mobiel | Speciaalbier, wijn & likeur | doet Hardlopen & Fitness | kijkt Voetbal, F1 | Koken & BBQ | Kamperen & vliegen | informatieanalist in ziekenhuis | EHBO'er
Denk dat je niet prestatie;s moet verwachten van een veel duurdere canon.
Wat helpt is dat je bij motorrace's over het algemeen goed licht hebt en dat het traject vrij voorspelbaar is en je dus kunt focussen op een plek waar ze langskomen (zgn pre-focussing).
Verwijderd
Rondom de 1000-1100 euro
Vroeger een pentax filmcamera gehad met 35-80 'zoom', kon ik aardig mee overweg. Laatste jaren Canon IXUS gebruikt voor de vakantie pics, maar de resultaten qua belichtingsmogelijkheden en zoom beginnen mee tegen te vallen. Kortom: heimwee.
Portret, Street pics, Landschappen en binnenkort Safari!
Nee, maar 'omgeving' heeft Nikon lenzen.
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?Nikon moet het worden gezien 'omgeving'. Twijfel enorm tussen D90 en D5000new (of toch een oudere D60)?
Ik moet gezien lens voorkeur (zie onder) een losse body kopen, prijsverschillen zijn dan niet enorm groot. Daarom neig ik naar een D90, maar vraag me af welke extra features tov D5000 en D60 echt een verschil gaan maken. Zijn de 'post-processing' opties eigen uberhaupt nuttig of kan je met software ook goed uit de voeten?
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?Ja, na wat rondlezen denk ik dat ik geen behoefte heb aan een 18-55VR kitlens, maar liever een 35mm/1.8DX neem in het kader van 'zoom with your feet if you need' en de betere lichtsterkte. Daar wil ik dan denk ik 55-200VR lens bijnemen voor het langere bereik en om te kunnen spelen met DOF.
Graag een advies over body. Wat vinden jullie van mijn lens keuze?
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?Wil graag kwalitatief mooie foto's en compositie's kunnen maken, zie het als serieuze hobby. Ben van plan flink te gaan oefenen/studeren :-)
Ja, in de nabije toekomst misschien een extra lens in in het wide-view bereik, misschien nog een flitser.
Heb nu een Canon IXUS 85IS, ben er redelijk te vreden mee voor 'out of the pocket pics', maar ervaar beperkingen in instellingen van belichting en zoom.
Liever nieuw.
BTW Thanks!
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 15-09-2009 20:46 . Reden: typos ]
Dit topic is gesloten.
![]()