"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant
Canon en Nikon bodies onder de 1000 euro in de Pricewatch
De echte instappers van Nikon, de D60 en diens opvolger de D3000, gebruiken een CCD sensor die voor zover ik weet toch wat minder presteert (niet slecht, maar de CMOS in de duurdere modellen doet het wel een stukje beter).
[ Voor 25% gewijzigd door Orion84 op 25-08-2009 20:05 ]
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
De D3000 gebruikt gewoon weer een incarnatie van de 10 Megapixel Sony CCD zoals ie voor het eerst zat in de Nikon D200. Dat betekend aardige kleurechtheid maar een hoop ruis op ISO 800 en daarboven. De 12 Mpix CMOS sensoren die Nikon nu voert vanaf de D5000 vegen echt de vloer aan met de intussen 5 jaar oude CCD chip.Orion84 schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 20:02:
De CMOS sensor zoals die in de D5000, D90, D300(s) zit schijnt erg goed te zijn wat dat betreft ja. De vraag is of je een van die modellen tegenover de 450D zou kunnen zetten. De D5000 komt dan nog het meest in de buurt denk ik.
De echte instappers van Nikon, de D60 en diens opvolger de D3000, gebruiken een CCD sensor die voor zover ik weet toch wat minder presteert (niet slecht, maar de CMOS in de duurdere modellen doet het wel een stukje beter).
EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts
Zie nu op DP Review dat de D5000 groter zou moeten zijn dan de 400D maar dat klopt volgens mij niet
[ Voor 12% gewijzigd door The Legend op 25-08-2009 23:26 ]
Ik ben toch malle pietje niet!
De 450D is al helemaal klein imho, ik heb een Sony A300 gekocht mede omdat de body lekker groot was en goed in de hand lagThe Legend schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 23:14:
Ik heb vandaag de Canon 400D van m'n broer geleend om mee te spelen en ik moet zeggen, dat bevalt prima. Het fotograferen door de zoeker wen je idd zo aan en werkt veel beter dan bij een compactcamera (beter, bij een compactcamera werkt het niet). Beetje geklooid met de Av stand met scherpte/diepte foto's, dat gaat echt veel makkelijker/beter dan met m'n powershot A610Vanavond nog ff de MediaMarkt binnen gelopen om wat modellen in de hand te houden. De eerder geadviseerde Nikon D3000 heeft de zelfde maat als de D5000 meen ik, en die vond ik aan de kleine kant.. Ik heb dan ook grote klauwen, de 400D ligt een stukje beter. Aan de andere kant is klein ook wel goed, aangezien ik geen zere nek van het rondzeulen wil krijgen. Misschien toch weer kijken naar een 1000D of een 2e hands 450D? Nadeel van Canon is dus dat ze niet echt een betaalbare kitlens hebben die wat groter gaat dan 58mm.
Zie nu op DP Review dat de D5000 groter zou moeten zijn dan de 400D maar dat klopt volgens mij niet
Joejoe!
Qua mogelijkheden zijn ze tegenwoordig echt niet meer goed 1 op 1 te vergelijken. Verder.. ruis is belangrijk maar echt niet alles vind ik. Groot dynamisch bereik en kleuren naar je zin moet je ook niet over het hoofd zien denk ik.ErikRo schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 19:59:
Hoi kort vraagje. Wat is op dit moment de Nikon tegenhanger van de Canon 450.
En klopt het dat Nikon tegenwoordig de ruisarmere foto's maakt dan canon in de 450 euro (body) prijsklasse?
Mediamarkt is niet echt heel goed vergelijken met die dingen die eronder hangen. Als je grote klauwen hebt moet je misschien toch 's een klasse hoger kijken of naar occasions kijken.The Legend schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 23:14:Vanavond nog ff de MediaMarkt binnen gelopen om wat modellen in de hand te houden. De eerder geadviseerde Nikon D3000 heeft de zelfde maat als de D5000 meen ik, en die vond ik aan de kleine kant.. Ik heb dan ook grote klauwen, de 400D ligt een stukje beter. Aan de andere kant is klein ook wel goed, aangezien ik geen zere nek van het rondzeulen wil krijgen. Misschien toch weer kijken naar een 1000D of een 2e hands 450D? Nadeel van Canon is dus dat ze niet echt een betaalbare kitlens hebben die wat groter gaat dan 58mm.
D5000 is een fractie groter maar de grip is dikker en daarom voelt 'ie groter dan het verschil is.
[ Voor 49% gewijzigd door Wijnands op 26-08-2009 07:37 ]
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Voor m'n gevoel leek de D5000 juist een heel stuk kleinerWijnands schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 07:35:
[...]
Qua mogelijkheden zijn ze tegenwoordig echt niet meer goed 1 op 1 te vergelijken. Verder.. ruis is belangrijk maar echt niet alles vind ik. Groot dynamisch bereik en kleuren naar je zin moet je ook niet over het hoofd zien denk ik.
[...]
Mediamarkt is niet echt heel goed vergelijken met die dingen die eronder hangen. Als je grote klauwen hebt moet je misschien toch 's een klasse hoger kijken of naar occasions kijken.
D5000 is een fractie groter maar de grip is dikker en daarom voelt 'ie groter dan het verschil is.
Verwijderd
Dit maakt de Olympus E-420 de enige zeer betaalbare kit (vanaf €309).
Is zo'n combinatie wat? Zo kom ik ongeveer op de zelfde prijs als een Nikon D3000 kit met een vergelijkbaar bereik.
Wat ik in ieder geval nu begrijp is dat een groot bereik eigenlijk direct ten koste gaat van de kwaliteit. Nu kwam ik de Canon EF-S 17-85mm F4-5.6 IS USM tegen, groter bereik dan de standaard kitlens en deze krijgt betere reviews voor zover ik het technische gebrabbel begrijp.
Wat heb je gelezen over de sigma? Doe 'seen link?
Als ik dit lees: http://www.fredmiranda.co...=257&sort=7&cat=37&page=1 heeft sigma weer z'n gebruikelijke kwaliteitscontrole problemen maar is een goed exemplaar zo slecht niet.
[ Voor 32% gewijzigd door Wijnands op 26-08-2009 23:12 ]
Verwijderd
Volgens mij is dat best een goede koop als de camera in goede staat is?
Na een uurtje lezen lijkt het inderdaad een prima lens te zijn, zolang je geen maandag-morgen-model krijgtWijnands schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 23:10:
Tja.. als ik dit zo lees zou ik er niet voor weglopen. Scherpte is goed, vervorming op 18mm is the verwachten. CA valt mee, ik zie de problemen neit zo. In die prijsklasse vind je niet zoveel beters met die features.
Als ik dit lees: http://www.fredmiranda.co...=257&sort=7&cat=37&page=1 heeft sigma weer z'n gebruikelijke kwaliteitscontrole problemen maar is een goed exemplaar zo slecht niet.
Me pa heeft een D50 en das een prima camera zeker voor wat je er voor krijgt voor 250 euro. Ga alleen niet straks vergelijken met de huidige modellen als je iemand treft die er een heeft. Ik mag er wel eens mee spelen en vind het een bijzonder fijne camera, heb zelf een bridge fz 28 en das toch duidelijk minder ondanks leeftijdverschil(logisch ook ivm sensor), dus veel plezier ervan!
Welk technisch gebrabbel begrijp je niet? Ik zou het toch wel belangrijk vinden als ik precies wist waar het over gaat als ik een dure aankoop zou doen.The Legend schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 22:46:
Nu kwam ik de Canon EF-S 17-85mm F4-5.6 IS USM tegen, groter bereik dan de standaard kitlens en deze krijgt betere reviews voor zover ik het technische gebrabbel begrijp.
Als je goed zoekt in dit topic lees je ook dat de 17-85 niet de allerbeste lens is. De kitlens wordt als een stuk scherper beschouwd. Het bereik tussen 55-85 wordt ook ervaren als "misbaar". De lens heeft zowat over het hele bereik toch een enigszins waarneembare distortion, vooral op 17mm. Ik vond em in ieder geval niet erg fijn. Wat de 17-85 in mijn ogen echt als voordeel heeft is de USM. Meer niet. Maar ja, vind IK dan he
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Olympus E-420 met 14-45mm kitlens bij MM Utrecht voor 279,- (dus ook andere MM want die gaan mee met de prijs)! Scheelt toch weer 30,- waar je weer een geheugenkaartje of tasje van kunt halen...Verwijderd schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 10:34:
De Sony A200Kit (vanaf €329 in PW) is overigens niet op voorraad/leverbaar bij het eerste aantal winkels. Bij de prijzen vanaf €399 ben ik gestopt met kijken.
Dit maakt de Olympus E-420 de enige zeer betaalbare kit (vanaf €309).
[ Voor 4% gewijzigd door bsmpower op 27-08-2009 09:11 ]
Ik had iets minder redelijker gevonden maar het is een vrij goeie deal. Een chronisch probleem met de D50 is de afstelling van de popup flitser, controleer dat. Werkt 'ie onregelmatig dan moet 'ie afgesteld worden, kun je prima zelf doen maar het kan een argument zijn om de prijs omlaag te krijgen.Verwijderd schreef op woensdag 26 augustus 2009 @ 23:29:
Naar alle waarschijnlijkheid wordt mijn 1e dSLR de Nikon D50 net 18-55 lens, tweedehands met 13000 clicks voor €250. Inclusief tas en 2gb aan geheugen.
Volgens mij is dat best een goede koop als de camera in goede staat is?
Verder is het, vind ik, nog steeds een prima camera, alleen het AF systeem is wat beperkt.
Verwijderd
Waar ik dus continu tussen blijf twijfelen is dus een nieuwe Olympys E-420 of een tweedehandse Nikon D50/D40. Qua prijs maakt het maar een paar tientjes verschil maar de specs verschillen nogal tussen deze modellen. Moeilijk, moeilijk.bsmpower schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 09:11:
[...]
Olympus E-420 met 14-45mm kitlens bij MM Utrecht voor 279,- (dus ook andere MM want die gaan mee met de prijs)! Scheelt toch weer 30,- waar je weer een geheugenkaartje of tasje van kunt halen...
Ik keek even op internet en zag dat de Nikon D40 > 6,1 megapixels heeft? Is dit genoeg voor jou (afdrukken op groot formaat?)Verwijderd schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 10:54:
[...]
Waar ik dus continu tussen blijf twijfelen is dus een nieuwe Olympys E-420 of een tweedehandse Nikon D50/D40. Qua prijs maakt het maar een paar tientjes verschil maar de specs verschillen nogal tussen deze modellen. Moeilijk, moeilijk.
|| Vierkant voor Wiskunde ||
Verwijderd
Daarom ben ik op zoek naar een goedkope dSLR, ik heb er namelijk nog geen idee van hoeveel ik uiteindelijk gebruik zal maken van de camera. Blijf ik hetzelfde aantal foto's maken als nu (feesten, dagjes uit, vakantie) of wordt het echt een hobby om er met de camera op uit te gaan? Dat is de vraag die ik met mijn 1e dSLR beantwoord wil zien worden.
Het aantal mp tussen de E-420 en D50 is best groot inderdaad. Wat ik met de door mij gemaakte foto's wil gaan doen is bewerken in Photoshop en eventueel afdrukken voor in lijstjes aan de muur (maximaal A4 formaat). Dit zou volgens mij met 6mp ook moeten werken.
De D50 heb ik al eens van een vriend geprobeerd en dit vind ik een fijn toestel dat goed in de hand ligt. De E-420 is wat kleiner, ik heb niet direct een voorkeur.
Van de foto-guru's hier krijg ik het idee dat de D50 een erg goede camera is, weliswaar wat ouder maar toch zeer goed om als beginnend fotograaf te gaan gebruiken. Reviews over deze camera zijn positief, dit geldt echter ook voor de E-420.
Jullie weten waarschijnlijk veel beter welke camera 'beter' is. Voor mij is de prijs/grootte/gewicht geen reden die de doorslag geeft. Ik wil graag de beste body van deze 2 maar voor mij als beginner is het lastig vergelijkingen te trekken (reviews en specs vergelijken zegt niet alles).
Wat ik prettig vond aan de D50.... complete camera. Ontzettend betrouwbaar en voorspelbaar. Iso800 is prima bruikbaar en met een beetje aandacht kun ej ook op 1600 een heel acceptabele plaat produceren.
Afgelopen voorjaar heb ik een D300 aangeschaft en is de D50 doorgeschoven naar m'n zoontje. Wat de D300 me o.a. opleverde:
- Veel en veel beter AF systeem
- CLS commander
- lichtmeting met ai lenzen
- knoppen ipv menu optie's voor dingen als AFsysteem, lichtmeetmethode en nog wat ding
- formaat en bouwkwaliteit.
- betere iso1600 en een acceptabele 3200
- meer dynamisch bereik
Dit zijn uiteraard allemaal vrij subjectieve dingen.
[ Voor 6% gewijzigd door Wijnands op 27-08-2009 11:57 ]
Verwijderd
Bedankt voor de uitgebreide reactie. De is afgevallen van mijn keuzelijstje. Het gaat nu tussen de 2e hands D50 en de Olympus E-420 (nieuw). Zijn er tussen die 2 objectief gezien features die echt het verschil maken en waardoor ik beter voor dat model kan kiezen?Wijnands schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 11:55:
Ik zou een 2e hands D50 kiezen boven een D40 omdat je toch 2 AF punten extra hebt, een prettiger formaat body en de mogelijkheid om autofocus te hebben op alle AF lenzen en niet alleen AF-S, (HSM en BiM). Nou is tegenwoordig het aanbod aan gemotoriseerd glaswerk al veel groter maar ik struin graag marktplaats af op zoek naar iets ouder glas voor een prettige prijs.
Dit zijn uiteraard allemaal vrij subjectieve dingen.
Verwijderd
700 - 900 Euro
Waarom wil je eigenlijk een DSLR?
Omdat ik de mogelijkheden van mijn compact camera te beperkt vind. Foto's zijn niet altijd scherp te krijgen en ik kan niet snel achter elkaar foto's maken,
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken?
Dat is erg divers maar vooral: mensen (lichaam, portret), objecten, actie
Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee ik heb geen lenzen.
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Canon of Nikon vanwege het grote aanbod van lenzen (450D?). Filmfunctie vind ik niet nodig omdat ik al een HD videocamera heb. Het vele extra geld wat je hiervoor betaalt, geef ik liever later aan iets extra's uit.
Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Ik wil de camera aanschaffen met een 'all-round' lens waar ik voorlopig even mee vooruit kan. Ik heb begrepen dat de basis kitlens daarvoor niet geschikt is.
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht?
Ik wil advies
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Ik zal me een paar uur per week bezig houden met de hobby.
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja, ik ben van plan om later meer te investeren zoals in de aanschaf van een flitser.
Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Ik gebruik op dit moment een compact camera. De beperkingen hiervan t.o.v. een dSLR lijken mij bekend. Foto's zijn niet altijd scherp te krijgen en ik kan niet snel achter elkaar foto's maken,
Is 2e hands een optie of per se niet?
Nee, ik koop mijn spullen toch liever echt nieuw of het prijsverschil moet dusdanig groot zijn dat dit het overwegen waard is.
Denk je dat je LiveView gaat gebruiken? De D50 heeft dat namelijk niet omdat het een ouder model is.Verwijderd schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 12:00:
[...]
Bedankt voor de uitgebreide reactie. De is afgevallen van mijn keuzelijstje. Het gaat nu tussen de 2e hands D50 en de Olympus E-420 (nieuw). Zijn er tussen die 2 objectief gezien features die echt het verschil maken en waardoor ik beter voor dat model kan kiezen?
Persoonlijk zou ik zelf altijd sterk neigen naar een nieuw model en geen 2e hands omdat garantie erg fijn is. De 2e hands verkoper kan 100% betrouwbaar zijn en je een goed werkend apparaat verkopen, maar als het ding er na 3 maand mee ophoudt dan sta je vaak met lege handen.
Verwijderd
of je koopt een gebruikt bij een van de bekende fotozaken.zoals broer konijn of K.ESpecies5618 schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 13:20:
[...]
Denk je dat je LiveView gaat gebruiken? De D50 heeft dat namelijk niet omdat het een ouder model is.
Persoonlijk zou ik zelf altijd sterk neigen naar een nieuw model en geen 2e hands omdat garantie erg fijn is. De 2e hands verkoper kan 100% betrouwbaar zijn en je een goed werkend apparaat verkopen, maar als het ding er na 3 maand mee ophoudt dan sta je vaak met lege handen.
dan heb je igg nog garantie.
Verwijderd
Is op zich fijn als het op de camera zit maar niet noodzakelijk. Ga vandaag eens bij de MM kijken, daar schijnt de Olympus in de aanbieding te zijn!Species5618 schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 13:20:
[...]
Denk je dat je LiveView gaat gebruiken? De D50 heeft dat namelijk niet omdat het een ouder model is.
Heb je ze al 's naast elkaar gezet op dpreview?Verwijderd schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 12:00:
[...]
Bedankt voor de uitgebreide reactie. De is afgevallen van mijn keuzelijstje. Het gaat nu tussen de 2e hands D50 en de Olympus E-420 (nieuw). Zijn er tussen die 2 objectief gezien features die echt het verschil maken en waardoor ik beter voor dat model kan kiezen?
Shortcut naar de side-by-side paginaWijnands schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 15:42:
[...]
Heb je ze al 's naast elkaar gezet op dpreview?
http://www.dpreview.com/r...n_d50%2Coly_e420&show=all
Verwijderd
VR / IS / OS.Verwijderd schreef op donderdag 27 augustus 2009 @ 12:00:
De D50 kit en de E-420 hebben beide geen shake reduction, maar mocht je dat later wel willen: bij Nikon zit VR in de lenzen, en bij Olympus in de body. Bij de D50 hoef je dan alleen een andere lens te kopen (en zelfs de nieuwe goedkope kitlenzen hebben al VR), maar bij de E-420 moet je op zoek naar schaarse en moeilijk te verkrijgen 4/3 lenzen met IS.
De uiteindelijke vraag
Is deze kitlens een beetje oké? Dus niet voor een professional, maar voor een hobbyist die een leuke camera zoekt voor een leuke prijs. Zijn er nog gebreken aan deze lens?
[ Voor 4% gewijzigd door bwerg op 27-08-2009 23:55 ]
Heeft geen speciale krachten en is daar erg boos over.
Of de prijs scherp is kan je op de pricewatch checken.
Uit die thread:
quote:
Sebastiaannn schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 15:30:
Zaterdag de 29e van 8 tot 20 uur hebben ze bij Mediamarkt wel wat leuke aanbiedingen:
De EOS 1000D met de 18-55 kitlens voor €333,- (PW: €406)
Dit is wel de versie zonder stabilisatie!
Ik denk ik zeg het even, ik heb het even nagevraagd. Ze worden tegenwoordig weer zonder IS verkocht.
[Fotoapparatuur] Wijs elkaar hier op aanbiedingen
Ongeveer 1000 euro voor alles (2 lenzen om te beginnen denk ik) tas etc (flitser vind ik niet direct noodzakelijk)
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Ik ben al wat langer geinteresseerd in fotografie. Mijn huidige Samsung Pro 815 begint intussen erg te sluiten en wil nu iets goeds kopen.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Momenteel ben ik veel aan het spelen met macro's en wat natuur fotografie, Mensen/Portretten ben ik niet van plan.
4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee.
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ik heb de Sony DSC H9 (compact) gebruikt en vind de sony interface goed te doen. qua handling/grip pakt ie goed beet wat ik bij anderen minder vind. Mijn oog is gevallen op de Sony Alpha 380 omdat dit de nieuwste is uit de serie en het redelijk in mijn budget past.
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
ik wil 2 lenzen om meet te beginnen denk ik, om toch vooral veel te kunnen spelen en leren. filter(s) lijkt me wel handig flitser hoeft denk ik niet zo nodig.
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Aan de ene kant goedkeuring maar zeker ook advies als ik echt een fout maak
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Ik wil het als hobby doen maar ook niet meer dan dat, voorlopig is mijn werk nog druk genoeg. Dagje dierentuin/botanische tuin etc moet wel leuk blijven.
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Als het goed bevalt en ik ben bedreven genoeg in foto's maken wil ik denk ik zeker nog uitbreiden.
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Zoals eerder al gezegd gebruik ik zelf de Samsung Pro 815 maar die is een beetje uit elkaar aan het vallen en de lichtsterkte valt zeer tegen (als de zon iets onder is wordt het bijna onmogelijk om de camera goed in te stellen) Verder is hij mee geweest naar Nieuw Zeeland maar ben ik niet tevreden over de lichtsterkte/focus en degelijkheid van mijn toestel (begint wat gammel te worden!)
verder gebruik ik de DSC H9 van mijn vriendin af en toe welke best goed is voor een compact eigenlijk!
11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Is een optie maar ivm garantie e.d. liever niet
[ Voor 3% gewijzigd door N3oC op 28-08-2009 11:58 ]
https://www.linkedin.com/in/coenversluis || http://www.judovianen.nl
Als je een fijne grip wilt moet je juist niet voor de A380 gaan. Het ding wordt door bijna iedereen afgefakkeld vanwege de beroerde ergonomie. Als je voor Sony wilt gaan kan je beter kijken naar de oudere A350 of de hele nieuwe A500/A550, maar die is nu nog niet leverbaar.qua handling/grip pakt ie goed beet wat ik bij anderen minder vind. Mijn oog is gevallen op de Sony Alpha 380 omdat dit de nieuwste is uit de serie en het redelijk in mijn budget past.
Verwijderd
Zojuist heb ik mn 450D weggedaan omdat de lowlight prestaties een tikje tegenvielen. Woensdag vertrek ik naar Canada en ik moet daar op een paar feestjes in clubs schieten. Ik neem sowieso mn Sigma 50mm 1.4 mee en ik zit te denken om de Canon 85mm 1.8 aan te schaffen. Het liefst schiet ik in die clubs zonder flitser (heb de 580EXII). M'n 450 begon al behoorlijk te sneeuwen op iso 400.
Nu wil ik tijdelijk (wil uiteindelijk een 5d2 hebben) een body hebben die beter presteert dan mn 450 deed, maar zonder de 2100 euro uit te geven die de 5d2 kost. In eerste instantie viel mijn keus op de 40D, daar die inmiddels voor leuke prijzen opgeruimd wordt, maar ik zag ook dat de 500D qua iso waarden een stuk beter presteert dan zn voorganger en bovendien weer 100 euro goedkoper is dan de 40D. Bovendien kun je die 15 megapukkels natuurlijk ook weer fijn verkleinen als het een beetje ruist..
Uiteraard ben ik op de hoogte van het verschil in bouwkwaliteit tussen beide bodies en dat is voor mij geen breekpunt. De body zal hooguit een maandje of zes, zeven in gebruik zijn en dan worden verkocht of in de tas gestopt als back up..het gaat nu puur om slechtlicht prestaties..
En is het fotograferen zonder flits sowieso haalbaar in een club? Denk dan aan mn 50 1.4 met de body op iso 800 oid? Of is dat een kansloze missie?
Canon 1Ds MkII, 24-70L f/2.8, 50 f/1.8
Verwijderd
dat ligt een beetje aan de club hangt er redelijk wat licht zo als movinghead en led verlichting kan je dr mee weg komen.maar waarom wil je geen fliter gebruiken ? ik gebruik hem altijd tijdens partyshoots voor me werkgever.
ik zal vanavond wel een poging doen voor je zonder flitser . heb wel geen 50 1.8 we zullen eens zien. maar ik geef je weinig tot geen kans.
zonder flitser ben je in een club/kroeg/discotheek kans loos.ik krijg igg met mijn lens totaal geen resultaat wat bruikbaar is .dus ik zou gewoon die flitser gebruiken.
[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2009 10:48 ]
Je zou eens in het party-fotografie topic kunnen zoeken, maar volgens mij flitst bijna iedere party-fotograaf. Het zal ook van de omstandigheden in de club afhangen maar volgens mij is het vrij kansloos.GaryWhite schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 22:46:
[...]
En is het fotograferen zonder flits sowieso haalbaar in een club? Denk dan aan mn 50 1.4 met de body op iso 800 oid? Of is dat een kansloze missie?
[ Voor 39% gewijzigd door breinonline op 28-08-2009 22:51 ]
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Verwijderd
Je hebt uiteraard je omgevingslicht nodig dat er aanwezig is maar je zult toch de mensen moeten bevriezen en fatsoenlijk uitlichten daar je ze tegen het omgevingslicht in plaatst.
Nevertheless is (in mijn perceptie) een prime sowieso een no-go voor deze tak van fotografie.
1.4?? Tja, afstoppen doe je toch want de DoF wordt veels te groot.
Aangezien je jezelf er al in verdiept hebt en tot de conclusie bent gekomen dat de body maar tijdelijk zal zijn dan zou ik kiezen voor de 500D. Kan je al lekker gaan oefenen met filmen.
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2009 23:06 ]
@breinonline: dank, ik zal daar ook eens rondneuzen.
@F.jacobse: ik zal het er toch mee moeten doen. Ga morgen een body halen (de 40D óf de 500D dus) en ik heb nog wel wat budget over, maar het houdt niet over. Moet ook nog een 70-200F4L halen ter vervanging van de Sigma 70-200 uit mn sig, maar zit te denken om dat even te laten wachten tot na de trip. Wil eigenlijk ergens tussen de 300 en 400 uitgeven aan nog een stukje glas
De 500D doet het echt niet beter qua ruis dan de 450D, als ik de reviews zie. Een 40D doet het wel beter, of anders een mooie tweedehands 5D. De Sigma 50 is ook een stuk bruikbaarder op de 5D voor feestjes, tenzij je voornamelijk portretjes wil maken van 1 of 2 mensen. Met een 40D kun je er beter een Tamron/Sigma 17/18-50 f/2.8 bijkopen, zodat je overzichtjes kunt maken en ook groepjes op de foto kunt zetten.GaryWhite schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 22:46:
Ben er niet helemaal zeker van dat dit het juiste topic is, maar het lijkt me dat mijn vraag hier het best beantwoordt kan worden...
Zojuist heb ik mn 450D weggedaan omdat de lowlight prestaties een tikje tegenvielen. Woensdag vertrek ik naar Canada en ik moet daar op een paar feestjes in clubs schieten. Ik neem sowieso mn Sigma 50mm 1.4 mee en ik zit te denken om de Canon 85mm 1.8 aan te schaffen. Het liefst schiet ik in die clubs zonder flitser (heb de 580EXII). M'n 450 begon al behoorlijk te sneeuwen op iso 400.
Nu wil ik tijdelijk (wil uiteindelijk een 5d2 hebben) een body hebben die beter presteert dan mn 450 deed, maar zonder de 2100 euro uit te geven die de 5d2 kost. In eerste instantie viel mijn keus op de 40D, daar die inmiddels voor leuke prijzen opgeruimd wordt, maar ik zag ook dat de 500D qua iso waarden een stuk beter presteert dan zn voorganger en bovendien weer 100 euro goedkoper is dan de 40D. Bovendien kun je die 15 megapukkels natuurlijk ook weer fijn verkleinen als het een beetje ruist..
Uiteraard ben ik op de hoogte van het verschil in bouwkwaliteit tussen beide bodies en dat is voor mij geen breekpunt. De body zal hooguit een maandje of zes, zeven in gebruik zijn en dan worden verkocht of in de tas gestopt als back up..het gaat nu puur om slechtlicht prestaties..
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Hey, UCuniversal creations schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 23:26:
De 500D doet het echt niet beter qua ruis dan de 450D, als ik de reviews zie. Een 40D doet het wel beter, of anders een mooie tweedehands 5D. De Sigma 50 is ook een stuk bruikbaarder op de 5D voor feestjes, tenzij je voornamelijk portretjes wil maken van 1 of 2 mensen. Met een 40D kun je er beter een Tamron/Sigma 17/18-50 f/2.8 bijkopen, zodat je overzichtjes kunt maken en ook groepjes op de foto kunt zetten.
Tweedehands 5D valt sowieso af. Ik wil geen gebruikte body. Heb ik geen rationele verklaring voor. Voelt gewoon niet lekker. Daarbij ga ik dan ook weer een paar honderd euro verder dan ik aanvankelijk van plan was
En nog even ter verduidelijking; ik ga geen clubbers schieten, maar een paar shows in clubs waarbij ik alle ruimte heb. Kan naar voren stappen en ook weer terug als dat nodig is. De Tamron en Sigma zijn idd leuke lensjes, ook voor het op straat rondhobbelen en dekken ook het stuk onder de 50mm af, een stuk dat ik sowieso al miste...
allen: dank voor het meedenken
Mijn oog is gevallen op een Pentax k20d set met 2 lenzen (18-55 en 50-200): http://www.digicamshop.nl...-55-mm-50-200-mm-kit.html
Echter kan iemand me vertellen of het echt zn extra euro's waard is tov de k-m? Dezelfde lenzen, maar is de camera ook vergelijkbaar?
IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;
Verwijderd
sorry maar jou opmerking snap ik niet hellemaal ? over sony. ik zelf heb canon van nikon komende met broertje heeft sony want die vond hij lekkerder in de hand liggende .maar voor dat gedl waar hij een 70-200 gekocht heeft koop ik er bijna 2GaryWhite schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 23:13:
@mikerosauer: Sony? Huh?
@breinonline: dank, ik zal daar ook eens rondneuzen.
@F.jacobse: ik zal het er toch mee moeten doen. Ga morgen een body halen (de 40D óf de 500D dus) en ik heb nog wel wat budget over, maar het houdt niet over. Moet ook nog een 70-200F4L halen ter vervanging van de Sigma 70-200 uit mn sig, maar zit te denken om dat even te laten wachten tot na de trip. Wil eigenlijk ergens tussen de 300 en 400 uitgeven aan nog een stukje glas
Verwijderd
tenzij je dr een koop bij de groote bedrijven dan heb je meestal nog garantieGaryWhite schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 00:20:
[...]
Hey, UC
Tweedehands 5D valt sowieso af. Ik wil geen gebruikte body. Heb ik geen rationele verklaring voor. Voelt gewoon niet lekker. Daarbij ga ik dan ook weer een paar honderd euro verder dan ik aanvankelijk van plan wasIk duik nog even wat reviews in mbt de 40 en de 500
En nog even ter verduidelijking; ik ga geen clubbers schieten, maar een paar shows in clubs waarbij ik alle ruimte heb. Kan naar voren stappen en ook weer terug als dat nodig is. De Tamron en Sigma zijn idd leuke lensjes, ook voor het op straat rondhobbelen en dekken ook het stuk onder de 50mm af, een stuk dat ik sowieso al miste...
allen: dank voor het meedenken
uhm...jij bent de enige die het over Sony heeft? Hoewel ik heb begrepen dat ze met hun dSLR best een aardig produkt hebben, zal ik nooit en te nimmer meer iets van Sony kopen.Verwijderd schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 03:51:
sorry maar jou opmerking snap ik niet hellemaal ? over sony. ik zelf heb canon van nikon komende met broertje heeft sony want die vond hij lekkerder in de hand liggende .maar voor dat gedl waar hij een 70-200 gekocht heeft koop ik er bijna 2
Nee hoor, ik ga nu wederom voor Canon, al was het alleen maar omdat ik nog een 580EXII heb en een mooie 50mm lens
Als je into macro bent waarom kijk je dan niet voor een setje om een macro en telezoom heen? En in macro is er niet zo heel veel aanbod voor sony.N3oC schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 11:55:
1. Wat is je beschikbare budget?
Ongeveer 1000 euro voor alles (2 lenzen om te beginnen denk ik) tas etc (flitser vind ik niet direct noodzakelijk)
Ik ben al wat langer geinteresseerd in fotografie. Mijn huidige Samsung Pro 815 begint intussen erg te sluiten en wil nu iets goeds kopen.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Momenteel ben ik veel aan het spelen met macro's en wat natuur fotografie, Mensen/Portretten ben ik niet van plan.
Nee.
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ik heb de Sony DSC H9 (compact) gebruikt en vind de sony interface goed te doen. qua handling/grip pakt ie goed beet wat ik bij anderen minder vind. Mijn oog is gevallen op de Sony Alpha 380 omdat dit de nieuwste is uit de serie en het redelijk in mijn budget past.
ik wil 2 lenzen om meet te beginnen denk ik, om toch vooral veel te kunnen spelen en leren. filter(s) lijkt me wel handig flitser hoeft denk ik niet zo nodig.
Als je sneeuw ziet dan ben je of super kritisch of je bent gewoon slecht bezig. Een 450d is modern genoeg dat een goed belichte 800 strak kan zijn en een 1600 heel bruikbaar.GaryWhite schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 22:46:
Ben er niet helemaal zeker van dat dit het juiste topic is, maar het lijkt me dat mijn vraag hier het best beantwoordt kan worden...
Wat ik van henk en andere begrijp ben je beter af met iets als een 17-50.En is het fotograferen zonder flits sowieso haalbaar in een club? Denk dan aan mn 50 1.4 met de body op iso 800 oid? Of is dat een kansloze missie?
[ Voor 25% gewijzigd door Wijnands op 29-08-2009 08:47 ]
maar what are the chances....
Daarbij is al gezegd dat de ISO800 en ISO1600 van de 40D echt goed zijn beter dan de 450d-500d. 50mm 1.4 kan nuttig zijn, maar je wilt vast en zeker ook wel een totaal shot hebben van de partyscene. Een 17-50 of misschien een 17-55 is daarbij handig. Er is helaas geen 17-50/1.4
En zoals ook al eerder gezegd, zou ikzelf wel een flits willen hebben, waarbij je met de 2nd curtainflash een bevriezing van je onderwerpen krijgt, maar met een lange sluiter toch het omgevingslicht kunt pakken. Zonder flits krijg je volgens mij wel de omgeving goed, maar de bewegende mensen niet. Dat los je volgens mij ook niet helemaal op met een 1.4 lens, tenzij je echt mensen voor je laat poseren.
[ Voor 27% gewijzigd door Deathchant op 29-08-2009 12:47 ]
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Verwijderd
Flitsen is gewoon echt noodzakelijk in donkere omgevingen. Je hebt er 1 dus gebruik hem ook. Waarom zou je het niet doen?
17-55 is een no-go wat mij betreft. Ga investeren voor de toekomst want anders zit je op de lenzen weer tussenstappen te maken.
Mmm... opzich lijkt me de keuze niet zo moeilijk in jouw geval.
Ooh en mocht je ervoor kiezen partyshots te gaan maken zonder flits.. Show it us want ik ben benieuwd
Maarre, of een 40D echt beter presteert dan een 450D/500D weet ik niet hoor
Kreten als 2nd curtain flash enzo zou ik een beetje mee oppassen, dat is echt geen heilige graal
Een 17-50/2.8 van tamron is een leuke clublens, en anders idd iets als een 17-40/4 oid. 17-55 kan ook nog, maar heeft imho niet echt heel veel voordelen in een club over een 17-50/2.8 van tamron.
Ben alleen nog benieuwd waarom je sowieso graag partyfotograaf zou willen worden. What makes you unique, en waarom denk je dat er zoveel eer in te behalen valt?
De reden dat ik er een beetje tegenop zie mn flitser te gebruiken is dat ik hem nog niet zo lang heb en nog amper gebruikt heb. Binnenshuis bereik ik mooie resultaten doordat ik kan bouncen tegen witte plafonds en muren, maar in situaties waarin ik direkt heb moeten flitsen sla ik steeds alles dood met een bak wit licht. Ja, dat is hoogstwaarschijnlijk mijn onkunde. As we speak zit ik de gebruiksaanwijzing van mn 580 te lezen en heb ik google openstaan... maar even flink blokken dus, dit weekend
F. Jacobse: investeren in de toekomst is een nobel streven, maar moet wel kunnen. Zoals ik reeds eerder meldde wil ik mn 70-200 (die gisteren samen met mn 450 is weggegaan) ook nog vervangen als ik terugkom en de trip zelf loop ik ook op leeg. Het lensje dat ik er nu dan nog bij koop zal idd de Sigma 18-50 of Tamron 17-50 worden, tenzij ik een leuk tweedehandsje tegenkom (ja, met gebruikte lenzen heb ik dan weer minder problemen). Dat zal óf het standaardlensje worden op de 500, óf trap ik er na de trip weer uit, afhankelijk van hoe goed 'ie bevalt. Da's een goedkopere oplossing dan een lens huren voor 10 dagen (waar ik dus ook al naar gekeken heb).
@Deathchant (sympathieke naam trouwens
Overigens heb ik niet de intentie de partyfotograaf uit te gaan hangen. Ik heb een horecaverleden en heb genoeg nachten in zweterige clubs doorgebracht om dat niet meer drie avonden per weekend te willen. Daarbij ben ik ook al 34 en dus een housedinosaurus. De muziek kan me niet echt meer boeien en bovendien heb ik ontzettend last van het 'vroeger was alles beter syndroom'
De feestjes die ik nu ga doen zijn onderdeel van een feestweekend en op twee daarvan moet ik foto's maken van wat optredens, onder andere van mijn vriendin. Als ik zin heb zal ik ook wel wat plaatjes schieten, vooral op het feest waar mn meisje optreedt, want dat is een gemaskerd bal, waarbij de mensen er geweldig uit zullen zien. Maar de partyfotograaf uithangen is niet mijn bedoeling. Ik kom om te feesten en heb dus geen zin om continu met die camera om m'n nek te lopen.
Allen, nogmaals dank voor het meedenken! En sorry voor offtopic gezwets
Had jouw post even gemist. Dank voor de bijdrageHenk schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 13:51:
De reden waarom hij niet wil flitsen is waarschijnlijk hetzelfde motief als waarom een flits in het algemeen als 'vies' wordt gezien. Platgeflitste zwart/wit-achtige resultaten. Maar als je goed belicht en flitst, valt dat dus best mee
Maarre, of een 40D echt beter presteert dan een 450D/500D weet ik niet hoorde AF wel, maar kwa isoprestaties... zou ik niet zomaar mijn hand voor in het vuur durven steken. Dat glas bier overleeft ook een 500D wel, maar waar ik meer een 40D om zou willen is gewoon de native iso3200, tusseniso's (al zijn die wel weer gepushed/pulled, dus eigenlijk useless) en betere AF.
Kreten als 2nd curtain flash enzo zou ik een beetje mee oppassen, dat is echt geen heilige graalAvailable light schieten met een F/1.4 lens gaat dan wel weer, iso3200 en /1.4 kom je een heel eind mee, maarrrrr 50 mm is lang, en de witbalans in een club is volledig gaar
Soms/vaak beyond-RAW-possibility-gaar
Een 17-50/2.8 van tamron is een leuke clublens, en anders idd iets als een 17-40/4 oid. 17-55 kan ook nog, maar heeft imho niet echt heel veel voordelen in een club over een 17-50/2.8 van tamron.
Ben alleen nog benieuwd waarom je sowieso graag partyfotograaf zou willen worden. What makes you unique, en waarom denk je dat er zoveel eer in te behalen valt?
En partyfotograaf worden? Alsjeblieft niet zeg
edit: toevoeging:
17-40 stond sowieso al op mn lijstje. Die komt er ook wel, maar ik zit nu een beetje krap bij kas en wil eigenlijk niet meer dan een 300 a 400 euro uitgeven.Henk schreef op zaterdag 29 augustus 2009 @ 14:55:
Als een 5DII nu al in de planning staat, zou ik iig een eind uit de buurt blijven van het EF-S/andere crop-glas. Sowieso, maar nu zekerEn dan is een 17-40/4 best een aanrader om aan je set toe te voegen...
[ Voor 7% gewijzigd door GaryWhite op 29-08-2009 15:03 ]
Verwijderd
17-40 voor 450 kwam toevallig voorbij op marktplaats. is wel 50 euro boven je buget maar toch.misschien kan je er wat mee.
Lijkt me een prima keuze, zeker om mee te beginnen.N3oC schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 11:55:
Momenteel ben ik veel aan het spelen met macro's en wat natuur fotografie(...)
Mijn oog is gevallen op de Sony Alpha 380(...)
ik wil 2 lenzen om meet te beginnen denk ik
Wat voor macro's wil je gaan maken? Als je aan beestjes denkt, kijk dan voor één van je twee lenzen eens naar een 100mm of meer macro lens, zelfs 180mm kan best prettig zijn. Voor planten of niet mobiele objecten kan juist een 50mm fijner zijn.
"Yes," said the skull. "Quit while you're a head, that's what I say." -- (Terry Pratchett, Soul Music)
Rond de €400 - €500,-
Ik maak op dit moment gebruik van een Fuji S5600. Volgend jaar juni ga ik op vakantie naar Kenia. Mede door deze vakantie zou ik graag over willen stappen op een DSLR om mooie plaatjes te schieten.
Voornamelijk vakantiefoto's.
Nee eigenlijk niet. Om eerlijk te zijn ben ik echt een beginner. Ik weet dus zo 1 2 3 niet wat nou goed is om mee te beginnen.
Zoals ik al aangaf wil ik in kenia veel foto's schieten. Een voorkeur maakt mij niet zo heel veel uit. Al moet ik zeggen dat Canon wel mijn smaak is. Waarom weet ik niet, maar ik lees goede ervaringen.
Geen idee om eerlijk te zijn... Mischien is een zoomlens een optie?
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Beide
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Het blijft puur bij vakantiekiekjes en eventueel evenementen bezoeken.
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Heel mischien als het me bevalt...
Zoals ik al zei gebruik ik een Fuji S5600. Opzich een aardig toestel, echter als ik de foto's vergelijk met een spiegelreflex camera, dan vind het toch zeer interessant om over te stappen op een DSLR
Dit zou ik wel willen. Graag zal ik willen weten of het verstandig is om een 2e hands DSLR te kopen. Graag zou ik ook jullie ervaringen willen horen. Het scheelt namelijk behoorlijk wat geld...
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live
Canon zie je de 20D nu erg goedkoop langskomen, Nikon de D50 en D70.
Begin met een kitlens en ga sparen voor een teleozom. Een simpele 70-300 heb je voor net geen 200 euro.
Jawel hoor. Gezien er (behalve onderbuikgevoelens) geen specifieke merkvoorkeur is...Wijnands schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 20:51:
Je hebt eigenlijk het budget niet eens om er een telezoom bij te halen.. ik vraag me af of je niet beter uit bent met een compact met 'tig keer zoom.
pricewatch: Olympus E-520 Dubbel Zoom Kit
Geheugenkaartje erbij, klaar voor 500. Kan nog 80 euro vanaf als je voor de E-420 gaat.
wil je hier iets mee zeggen? kamera express is groter dan fotokonijnenberg en dozenschuivers zijn het beide. verstand van fotografie hebben ze bij beide niet tot nauwelijks, maar ze hebben beide een groot aanbod, scherpe prijzen en een redelijke service. ze zijn in dat opzicht ook vergelijkbaar, voor goed advies moet je bij beide niet zijn en helaas zijn er maar heel weinig zaken waar je wel goed advies krijgt.Wijnands schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 21:03:
De grote zoals konijn en die dozenschuivers in Capelle hebben allemaal hun aanbod ook online staan.
een e-420 of een e-520 lijkt me voor Possible overigens ook een uitstekende keuze voor dat budget.
Verwijderd
en dat ben ik dus totaal niet met je eens.bij K.E heb ik het gevoeldat je als hobbyist niet sereus genomen wordt.want ze nemen totaal niet de tijd voor je.lateef schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 00:10:
[...]
wil je hier iets mee zeggen? kamera express is groter dan fotokonijnenberg en dozenschuivers zijn het beide. verstand van fotografie hebben ze bij beide niet tot nauwelijks, maar ze hebben beide een groot aanbod, scherpe prijzen en een redelijke service. ze zijn in dat opzicht ook vergelijkbaar, voor goed advies moet je bij beide niet zijn en helaas zijn er maar heel weinig zaken waar je wel goed advies krijgt.
een e-420 of een e-520 lijkt me voor Possible overigens ook een uitstekende keuze voor dat budget.
bij broer konijn(turnhout) was dit wel het geval..
bijde zijn het verder prima zaken als het gaat om service.puur uit eigen ervaring.
Ik zal de discussie hierboven over de grote fotoboeren maar laten voor wat ie is want ik ben daar niet geheel objectief inPossible schreef op maandag 31 augustus 2009 @ 20:57:
Het hoeft niet perse een telelzoom te zijn. een standaard kitlens voldoet mischien ook aan mijn eisen. en ten 2e.. ik hoef niet alles in 1 keer te kopen toch ? Ik kan er voor kiezen om eerst voor een body + een standaard lens te gaan, om vervolgens een betere lens te kopen. Daarom bij vraag 11: Is het verstandig om 2e hands cameras te kopen of niet?
@ possible
Is een Olympus 520 niks voor je? Gaan met de 14-42 + 40-150 set werkelijk voor een geit en 3 appels en je koopt kwalitatief een zeer fijn & goed merk (en een hoop bereik).
Lenzen zijn zeer fatsoenlijk geprijsd, camera's zijn lekker licht en Olympus snapt al bijna 100 jaar hoe ze camera's moeten bakken..
En tweedehands? Ja dat kan een goede optie zijn: een fijne 30D en een 18-55 IS moet je kunnen hebben voor 400 euro. Een D80 met bijv. een fijne 18-70 zal ook de wereld niet kosten. Tweedehands kopen is vooral goed weten waarmee je bezig bent en anders idd zoals Wijnands suggereert een vriend te charteren die het wat beter snapt
EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
Ik vind KE bij sommige accesoires knap duur. Verder reageert men daar nooit op vragen per mail. Foto konijn doet dat wel en daar bestel ik dus m'n kleine dingen. Bij KE heb ik nu al 2 keer personeel gesproken waar ik me bepaald niet prettig geholpen voel.lateef schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 00:10:
[...]
wil je hier iets mee zeggen? kamera express is groter dan fotokonijnenberg en dozenschuivers zijn het beide. verstand van fotografie hebben ze bij beide niet tot nauwelijks, maar ze hebben beide een groot aanbod, scherpe prijzen en een redelijke service. ze zijn in dat opzicht ook vergelijkbaar, voor goed advies moet je bij beide niet zijn en helaas zijn er maar heel weinig zaken waar je wel goed advies krijgt.
Maar, om terug te komen op het onderwerp. beiden hebben regelmatig occasions die wel wat duurder zijn dan de prijzen op MP maar waar je wel een aantal maanden garantie op krijgt.
Edit: Een introduktieprijs van 499 vind ik wel heel fors.
[ Voor 19% gewijzigd door Wijnands op 01-09-2009 16:14 ]
17-85 kwam ook ooit binnen op €749 en is nu ook €330 o.i.d.Wijnands schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 16:12:
Als die qua kwaliteit de nikon 18-105 kan concurreren dan hebben ze daarmee mooi in een keer een gapend gat in de lineup gedicht.
Edit: Een introduktieprijs van 499 vind ik wel heel fors.
De lanceerprijs is vrij hoog maar dat gaat nooit lang zo blijven: de lens zal in een kit wel heel snel veel goedkoper worden..
Maar idd, Canon heeft een gapend gat gedicht. Ook nog een 100 macro met gespecialiseerde stabilisatie die ook werkt op kortere scherpstelafstanden (dat kan de 105 VR niet zo goed). Ja het wordt nog een keer wat met dat Canon
Dan kan ik nog wel wat bedenken hoor: 24 1.4, 35 1.4, moderne 135, 17-40 equivalent, 24-105 equivalent, 800 mm, 17 TS-E, 65 MP-E equivalent en er valt misschien nog wel wat te bedenkenWijnands schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 16:49:
ALs nikon nou nog met een 70-200 f4 komt.......
Qua Canon wil ik wel een 14-24 2.8, want die is gewoon wel erg knap bedacht
1000 a 1200 euro
Maak nu foto's met de Canon Digital Ixus i7 van mijn vriendin, of mijn telefoon de Sony Ericsson W995. Als ik denk een mooie foto gemaakt te hebben, valt dit doorgaans erg tegen. Zou graag een mooie afbeelding op mijn scherm zien.
Baby, huisdier (kat), vakantiefoto's.
Nope
Nee, heb er eigenlijk ook geen verstand van.
Ja, ik zou graag een camera met toebehoren kopen, zodat ik een aardige startersset heb (als dat kan voor dit bedrag). Voor de baby zullen het denk ik vooral close-ups zijn van gezicht of kind in zijn geheel, op vakantie is het leuk om af en toe van afstand te fotograferen en een foto met mooi uitzicht en overzicht te maken.
[Edit: had eerst macro geschreven mbt babyfoto's, maar begrijp uit de post onder mij dat het dan om delen van het kind gaat, en dat bedoelde ik inderdaad niet :)]
Advies graag! Heb vandaag in een winkel geïnformeerd, en de verkoper raadde me de Nikon D3000 aan (of D5000), met 18-105VR. Een alternatief zou volgens hem de Canon 1000D zijn met 17-85IS. De verschillen zijn voor mij echter moeilijk te beoordelen en op waarde te schatten. Ik wil graag kwalitatief goede foto's maken, me verdiepen in de technieken, en niet tegen eventuele beperkingen aanlopen als ik meer bekend raak met het apparaat. Biedt een D5000 meer waar voor mijn geld? Als ik teruglees in dit topic wordt er gesproken over een betere sensor, en zo te zien biedt deze ook 720p HD movies, dat spreekt me ook aan.
Ben van plan in ieder geval goed te oefenen voor de baby komt! Paar uur per week.
Ja, als ik het beter onder de knie heb en doorkrijg welke 'equipment' het beste gebruikt kan worden in specifieke situaties, wil ik dat zeker doen.
Zie vraag 2.
Ik ga liever voor nieuw.
[ Voor 10% gewijzigd door xTino81 op 02-09-2009 08:07 ]
Dat zijn wel prijzige niche produkten.mennovanw schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 18:07:
[...]
Dan kan ik nog wel wat bedenken hoor: 24 1.4, 35 1.4,
Ehh.. ja, inderdaad.moderne 135
17-55?, 17-40 equivalent
Nikon maakte een prima 28-105., 24-105 equivalent,
Ook weer van die prijzige niche dingen800 mm, 17 TS-E, 65 MP-E equivalent en er valt misschien nog wel wat te bedenken
Je wilt hele kleine details vna je kind op de foto zetten? Is het niet leuker om gewone baby foto's te makenxTino81 schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 23:33:
1000 a 1200 euro
[b]
Nee, heb er eigenlijk ook geen verstand van.
Ja, ik zou graag een camera met toebehoren kopen, zodat ik een aardige startersset heb. Voor de baby zullen het denk ik vooral macrofoto's zijn,
Nou, verkoper kletst niet uit z'n nek. Tegen beperkingen ga je, als je de hobby serieus neemt, toch wel aanlopen. Wat vond je zelf van die camera's? Heb je ze al 's vastgehouden?op vakantie is het leuk om af en toe van afstand te fotograferen en een foto met mooi uitzicht en overzicht te maken.
Advies graag! Heb vandaag in een winkel geïnformeerd, en de verkoper raadde me de Nikon D3000 aan (of D5000), met 18-105VR. Een alternatief zou volgens hem de Canon 1000D zijn met 17-85IS. De verschillen zijn voor mij echter moeilijk te beoordelen en op waarde te schatten. Ik wil graag kwalitatief goede foto's maken, me verdiepen in de technieken, en niet tegen eventuele beperkingen aanlopen als ik meer bekend raak met het apparaat.
[ Voor 54% gewijzigd door Wijnands op 02-09-2009 07:31 ]
Het is natuurlijk ieder voor zich, maar ik kan voor mezelf geen situatie bedenken dat ik op deze groothoek een constant diafragma van 2.8 nodig zou hebben. Maar je hebt gelijk, het enige wat in de buurt zou komen is de sigma 10-20/3.5 of de tokina 11-16/2.8.mennovanw schreef op dinsdag 01 september 2009 @ 18:07:
Maar die zijn niet fullframe. Juist het feit dat het een fullframe lens is die al op 14mm begint (vergelijkbaar met 8,75mm op crop) en het feit dat die betere presteert dan duurdere 14mm F/2.8 primes maakt het wel een mooi lensje.Deathchant schreef op woensdag 02 september 2009 @ 09:10:
[...]
Het is natuurlijk ieder voor zich, maar ik kan voor mezelf geen situatie bedenken dat ik op deze groothoek een constant diafragma van 2.8 nodig zou hebben. Maar je hebt gelijk, het enige wat in de buurt zou komen is de sigma 10-20/3.5 of de tokina 11-16/2.8.
Maar wel erg populaire "niche"produkten. Ik zie de 35 1.4 vaak genoemd worden als reden om Canon te blijven fotograferen en Nikon never te overwegen. De 24 1.4 II is de beste groothoeklens die ik ooit gebruikt heb (en ook behoorlijk populair)Wijnands schreef op woensdag 02 september 2009 @ 07:27:
Dat zijn wel prijzige niche produkten.
DX lens, veel duurder dan de 17-40 dus niet vergelijkbaar. Overigens is de Canon 17-55 een stuk goedkoper (wel wat minder van bouw maar optisch net zo sterk + IS)17-55?
Ja maar nu niet meer. Was overigens geen pro-optiek zoals de 24-105 dat wel is (weathersealed, vast diafragma, stabilisatie, bouw als een tank)Nikon maakte een prima 28-105.
Ja dat kan je wel vinden maar wel voor mensen een reden om geen Nikon te nemen: de MP-E65 is verplichte kost voor echte Macro-fotografen, de 17 TS-E is werkelijk niet aan te slepen & de 800 is voor de pro-vogelaar verplichte kost. Het zou je nog verbazen hoeveel van dat spul verkocht word.Ook weer van die prijzige niche dingen
Het knappe van die 14-24 is natuurlijk dat het een fullframe optiek is dat zo scherp is aan de randen @ 14 mm wide-open. En dat ie geld kost tsja, maar heb je wel eens de 14L II gezien qua prijs? €1900 bal o.i.d. Is de Nikon toch 500 bal goedkoper..
edit:
@hieronder: ik heb altijd begrepen dat de 17-40L veruit de allerpopulairste pro-lens was die Canon levert. Nu snap je waarom
[ Voor 8% gewijzigd door mennovanw op 02-09-2009 14:23 ]
-[ Het Kwartjuh Valt... ]-
Het beestje (17-40) heeft er een handje van om nogal zwakke randjes te geven @ 17 mm fullframe -> de reden waarom ik de lens weer verkocht heb. Afgezien van dat feit is het optisch een erg leuk beestje..Kwartjuh schreef op woensdag 02 september 2009 @ 15:36:
Moet er wel bijgezegd worden dat het beestje op FullFrame het niet zo geweldig schijnt te doen.
En populair is ie..
-[ Het Kwartjuh Valt... ]-
350€ tot 450€
De betere kwaliteit van de foto's en de betere duurzaamheid van het toestel t.o.v. compacts. Al heb ik geen idee of die laatste bewering gerechtvaardigd is.
vakantie, (familie)feestjes en vooral gebouwen
Neen
Ik had gedacht aan een Olympus E-520 kit. Een paar pagina's terug werd een E-420 aangeraden bij een gelijkaardig budget, maar ik had graag een IS-optie gehad. Na wat opsporingswerk op dpreview kwam ik bij de E-520 uit.
Voorlopig niet.
Beide
In het begin had ik gedacht aan een paar foto uitstapjes in het weekend. Na verloop van tijd een paar uur per week.
Momenteel denk ik genoeg te hebben aan de kitlens. Ik hoop dat ze goed genoeg is voor het inzoomen op ornamenten van gebouwen, maar als blijkt van niet (misschien dat iemand mij hier kan helpen) zal er vlug een andere lens volgen. Misschien ook nog een Image tank voor op vakanties maar daar ga ik me eerst nog wat voor inlezen.
Een goedkoop Traveler toestelletje. Het is redelijk lastig om een scherpe foto te maken met dit toestel. Zelfs in de bewegingsmodus moet ik foto's soms een paar keer opnieuw trekken omdat het toestel tijdens het afdrukken bewoog.
Mijn voorkeur gaat uit naar een nieuw toestel (garantie) plus ik heb niet echt een idee waar ik op moet letten bij een tweedehands. Alleen de shuttercount werd een paar pagina's terug vermeld.
Verwijderd
Ik ben niet echt een starter in het (d)SLR gebied, mijn Oly E-300 is overleden, ooit begonnen met een analoge 35mm Practica met heerlijke vrij instelbare diafragma's (itt de moderne lenzen) Heb de Nikon D70 en D2x gehad. (don't ask
Anyway, terug naar Nikon denk ik, een D90, maar hun line-up is brak, met veel consumer slr's waar ik niets van moet hebben (te klein en geen gewicht) Was van plan om de Olympus E-3 te kopen, maar dat gaat niet door, te duur nu als in zonder camera.)
D90 pluspunt: Twee instelwieltjes! LCD! (net zoals de D70) en redelijk lomp.
Ik zoek dus een camera body die lomp is voor een bedrag van rond de 800 Euro. Liefst nieuw.
Denk t wel, zeker dat lens inschuif gebeuren bij compactjes is nogal fragiel.Levizuus schreef op woensdag 02 september 2009 @ 21:45:
350€ tot 450€
De betere kwaliteit van de foto's en de betere duurzaamheid van het toestel t.o.v. compacts. Al heb ik geen idee of die laatste bewering gerechtvaardigd is.
Al 's vastgehouden? Paar andere camera's? Of moet jij perse IS in de body hebben?3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
vakantie, (familie)feestjes en vooral gebouwen
Neen
Ik had gedacht aan een Olympus E-520 kit. Een paar pagina's terug werd een E-420 aangeraden bij een gelijkaardig budget, maar ik had graag een IS-optie gehad. Na wat opsporingswerk op dpreview kwam ik bij de E-520 uit.
Gebouwen details heb je inderdaad een telezoom nodig.9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Momenteel denk ik genoeg te hebben aan de kitlens. Ik hoop dat ze goed genoeg is voor het inzoomen op ornamenten van gebouwen, maar als blijkt van niet (misschien dat iemand mij hier kan helpen) zal er vlug een andere lens volgen. Misschien ook nog een Image tank voor op vakanties maar daar ga ik me eerst nog wat voor inlezen.
Maargoed, defineer lomp. Als dat voor jou pas een 1D/D3 is denk ik dat je je budget een beetje omhoog moet krikken
Hallo,
dit is vast het tigduizendste topic hierover, maar ik kom er niet uit. We hebben thuis al een hele tijd een nieuwe camera nodig, en nu moet het er toch eindelijk eens van komen. Ik heb al wat reviews gelezen en rondgeneusd, maar het is best wel vreemd op dit gebied, er zijn bijvoorbeeld 50 camera's met 10MP, maar waarschijnlijk maken er maar 2 goede foto's
Ik ben niet geheel onbekend, maar ook niet echt bekend op dit gebied, en mijn moeder al helemaal niet! Daarom moet de camera voor haar heel makkelijk te bedienen zijn, een zeer goed 'auto' functie of een heel gebruiksvriendelijke camera is dus een must! Er mogen wel een heleboel features enzo opzitten, want dat vind ik leuk
Ik ben vast nog veel vergeten, maar ook nog dit: Wat is beter; een Compact camera of een dslr? Ik ben zelf helemaal gefascineerd door de dslr's, maar wat is nu het grote voordeel/verschil? Verder, we zijn thuis allemaal redelijk amateur fotografen, maar ik wil er graag meer mee doen. De camera mag dus ook meer kunnen dan 'beginnende hobbyist'. Verder zou het ook fijn zijn als de camera snel opstartte, want als een van onze 6 konijnen er lief uitziet moet dat direct vastgelegd worden.
Ik weet het, heeeeeel veel eisen. Maar ik hoop van harte dat jullie me kunnen helpen
500 euro met minimaal 1 lens
Waarom wil je eigenlijk een DSLR
ik krijg volgend schooljaar fotografie les en met mijn moeders huidige camera kom ik tegen beperkingen aan.
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken?
Bewegende foto's met beperkt licht (flits niet mogelijk) en macro foto's, landschapfoto's en portretten.
nee, maar ik wel graag een filter gebruiken van 58 mm doorsnee
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
nee, ik heb geen voorkeur
Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
nee
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht?
advies
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
een paar uurtjes per week, vooral hobby matig
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
ja, bijvoorbeeld een extra lens
Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Sony cybershot DSC-H10, te weinig licht inval bij korte sluitertijd en is niet mijn eigen camera
Is 2e hands een optie of per se niet?
Liever niet
De kitlenzen van Olympus hebben een filter-diameter van 58mm. Een optie zou zijn de E-520 2-lens-kit voor ~470 euro.lemnis schreef op vrijdag 04 september 2009 @ 01:44:
nee, maar ik wel graag een filter gebruiken van 58 mm doorsnee
Ik persoonlijk vind megapixels helemaal niet interessant. Probleem bij de huidige spiegelreflex camera's is dat ze allemaal in staat zijn om mooie foto's te maken.,TheMasterofDome schreef op donderdag 03 september 2009 @ 21:08:
Hier even een kopietje uit mijn eigen topic, wellicht dat ik hier meer leer:
Hallo,
dit is vast het tigduizendste topic hierover, maar ik kom er niet uit. We hebben thuis al een hele tijd een nieuwe camera nodig, en nu moet het er toch eindelijk eens van komen. Ik heb al wat reviews gelezen en rondgeneusd, maar het is best wel vreemd op dit gebied, er zijn bijvoorbeeld 50 camera's met 10MP, maar waarschijnlijk maken er maar 2 goede foto'sDaarom roep ik jullie hulp in, hieronder zal ik meer uitleg geven:
400 euro kom je niet heel ver voor een spiegelreflex. Meeste in die klasse hebben wel scene modes wat handig is voor je moeder.Ik ben niet geheel onbekend, maar ook niet echt bekend op dit gebied, en mijn moeder al helemaal niet! Daarom moet de camera voor haar heel makkelijk te bedienen zijn, een zeer goed 'auto' functie of een heel gebruiksvriendelijke camera is dus een must! Er mogen wel een heleboel features enzo opzitten, want dat vind ik leukHij moet mooie foto's kunnen maken, vooral natuur/landschapsfoto's, maar eigenlijk moet hij overal inzetbaar zijn. Een beetje zoomen zou ook leuk zijn. De foto's moeten mooi zijn op een 24" Full HD scherm
En de camera maar redelijk betaalbaar zijn (denk aan max 400, weet ik nog niet zeker, hangt van de camera af)
Elke spiegelreflex is schietklaar voordat jij 'm aan je oog hebt gezet. Wat is het verschil? Grotere sensor, (veel) minder ruis op hogere iso's. Veel flexibeler.Ik ben vast nog veel vergeten, maar ook nog dit: Wat is beter; een Compact camera of een dslr? Ik ben zelf helemaal gefascineerd door de dslr's, maar wat is nu het grote voordeel/verschil? Verder, we zijn thuis allemaal redelijk amateur fotografen, maar ik wil er graag meer mee doen. De camera mag dus ook meer kunnen dan 'beginnende hobbyist'. Verder zou het ook fijn zijn als de camera snel opstartte, want als een van onze 6 konijnen er lief uitziet moet dat direct vastgelegd worden.Foto's bewerken in RAW enzo is voor mij geen probleem.
Ik weet het, heeeeeel veel eisen. Maar ik hoop van harte dat jullie me kunnen helpen
-Canon EOS 450D
-Sony Alpha 350
-Panasonic Lumix TZ7
-Panasonic Lumix TZ4/5?
Wie kan mij vertellen welke 'het beste' is? En heeft iemand nog suggesties voor andere camera's? Links naar reviews? enz.
Vraag blijft, wil je video opgeven en ben je bereid om er echt tijd in te steken?
@Wijnands: wat bedoel je met video opgeven? En ik ben wel van plan er een (kleine) hobby van te maken
Dit topic is gesloten.
![]()