[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 36 ... 77 Laatste
Acties:
  • 372.669 views

Onderwerpen

Alle 126 producten

• Zuurstok
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 26-09 12:52

Zuurstok

Passionately curious

Verwijderd schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 10:58:
[...]

daarmee heb je wel een punt.maar canon zet toch geen 60d neer die minder is dan de 50d teminste dat lijkt me toch niet verstandig anders.anders neem je toch de 50d.maar goed ik wacht nog wel ff een paar weken en dan zien we wel.
really, you don't get the point :/

Nevermind.

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

• Helox-in-a-box
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 27-09 16:08
1. Wat is je beschikbare budget?
Max 1000 euro voor body, lens, memorycards, filters, tas.

2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Altijd al een compact gehad van Sony, maar je loopt gewoon kwa belichting, kleuren en zoom gewoon tegen limieten aan van zo'n klein ding.

3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Vakantiefoto's, in een later stadium wil ik een telelens aanschaffen (70-200 f4/L na het doorspitten van het grote canon mount topic) en misschien wel iets met macro of groothoek, maar kga me eerst even orienteren met de kitlens.

4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Ik begin gewoon met een 18-55 IS kitlens om erachter te komen wat ik het meest interessant vind.

5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Zowiezo zal het een canon gaan worden, dit aangezien ik maar 1 persoon ken met wat sony-lenzen en een stuk of 8 andere mensen met canon lenzen die ik dan kan lenen en uitproberen.

6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
58mm UV en een 77mm CP filter met verloopringen.

7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Beide.

8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Hobbymatig aangezien ik met WoW ben gestopt :P

9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Extra lenzen komen als eerste in me op.

10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Sony compact camera, tja, leuk voor in de tas voor m'n vrouw als ze kiekjes wilt maken maar ik wil zelf gewoon meer zoals spelen met DoF, fotos kunnen maken zonder reflecties mbv CP filters oa.

11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Scheelt niet zo heel veel op MP en Ebay, liever nieuw dus ivm garantie.

edit:

Heb even dit samengesteld:
40d: 650
18-55 IS: 90
UV filter: 30
CP filter: 80
CF cards: 50

Ongeveer 900 euro, blijft 100 euro over voor een leuke tas als starterskit :)

[ Voor 4% gewijzigd door Helox-in-a-box op 20-08-2009 13:04 ]

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-09 22:00
universal creations schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 09:49:
[...]

Nou, AF t/m f/8 is al heel wat, crosstype bij f/8 kun je wel vergeten.
Vandaar de smiley. Crosstype bij f5.6 is al heel wat :) Ik ben er wel blij mee.
Ghenzi schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 10:43:
@ deathchant, goed onderbouwde mening. wist dat van die crosstype punten gevoelig tot nieteens zo zeer, gebruik voor mijn werk eigenlijk dikwijls alleen maar het middelste punt :9
Moet ik eerlijk zeggen dat ik dit hele crosstype gedoe pas snapte NADAT ik de camera al had. Ik heb me daar even in verdiept en wat zetjes in de goede richting van Nomad gekregen en toen vielen de stukjes in elkaar :)
Voor multipoint metering is het handig. Ik gebruik 1 punt eigenlijk vrij weinig, tenzij ik portret doe, of bij landschap. Dan stel ik scherp op een onderwerp op de voorgrond en laat ik de f/11 de rest wel doen :) .

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 25-09 10:56
@Helox-in-a-box: lijkt me een verantwoorde keuze. Ik stel me alleen een beetje vragen bij het nut van een €30 uv filter op een €90 lens. Een uvfilter van €30 is in de regel niet echt van goede kwaliteit. Ik heb eens de test gedaan en met wat tegenlicht merk je echt wel het verschil in contrast en flare. Sowieso is overigens het meest foutgespelde woord in de Nederlandse taal ;) Denk je eventueel ook nog aan een extra batterijtje?

[ Voor 6% gewijzigd door Teun_2 op 20-08-2009 17:18 ]

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

[...]

Moet ik eerlijk zeggen dat ik dit hele crosstype gedoe pas snapte NADAT ik de camera al had. Ik heb me daar even in verdiept en wat zetjes in de goede richting van Nomad gekregen en toen vielen de stukjes in elkaar :)
Voor multipoint metering is het handig. Ik gebruik 1 punt eigenlijk vrij weinig, tenzij ik portret doe, of bij landschap. Dan stel ik scherp op een onderwerp op de voorgrond en laat ik de f/11 de rest wel doen :) .
Altijd die Nomad weer he :Y
held _/-\o_

Dat is dus dan ook wat ik het meeste doe, portretjes en gewoon met mensen werken. Focus bijna altijd op het oog :X

Ben net een paar dagen uit italie, en leuk dat we precies dezelfde manier hebben voor landschappen scherp krijgen B) ( weet niet of dat een normale manier is, maar ik ben er zelf achter gekomen:P ) + dat f/11 + pola ( dus eigenlijk f/14 ) met een sluiter van 250 pas mooie foto's ging maken :P, vraag me af hoe dat is in de woestijn, 3 filters + f/22 ofzo ?:P

Control the things you can control, maggot. Let everything else take a flying fuck at you and if you must go down, go down with your guns blazing.

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-09 19:22
Ghenzi schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 17:40:
[...]
Altijd die Nomad weer he :Y
held _/-\o_

Dat is dus dan ook wat ik het meeste doe, portretjes en gewoon met mensen werken. Focus bijna altijd op het oog :X

Ben net een paar dagen uit italie, en leuk dat we precies dezelfde manier hebben voor landschappen scherp krijgen B) ( weet niet of dat een normale manier is, maar ik ben er zelf achter gekomen:P ) + dat f/11 + pola ( dus eigenlijk f/14 ) met een sluiter van 250 pas mooie foto's ging maken :P, vraag me af hoe dat is in de woestijn, 3 filters + f/22 ofzo ?:P
Van een pola krijg je geen grotere scherptediepte hoor. :P Wel wordt het beeld wat donkerder.

Verder doet de sluitertijd er niet zoveel toe bij landschappen, afgezien van watervalletjes ofzo. Dus een woestijn kun je gewoon met F/8 of F/11 schieten.

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

maar een pola gooit je diafragma wel 3 stops naar beneden. dus waar je dan normaal op 14 moest schieten moet je nu op 11 schieten.

en ja ik weet dat sluitertijd niks toevoegt, maar je kan wel een klein beetje redelijk doen ivm je trilling van je hand ed:P

• raoulduke
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

raoulduke

Get in!

Om even terug te komen na mijn vragen van vorige keer: ik heb ondertussen weer een aantal camera's vastgehad en een hoop afwegingen gemaakt, totdat ik begin van de week een advertentie tegenkwam voor een bijna ongebruikte, twee maanden oude 5D Mark II die inclusief kitlens (EF 24-105mm f/4L USM IS) binnen mijn budget viel. Na contact opgenomen te hebben met de verkoper heb ik hem gisterenavond na een testshoot gekocht. Ik had werkelijk geen idee dat de 5D nog zo veel beter zou zijn dan bijvoorbeeld de 50D, maar ik was gelijk verkocht toen ik door de viewfinder keek en daarna ook de ISO 3200 prestaties IRL zag. Het is niet gelijk een walkaround cameraatje zoals mijn Panasonic FZ-28, maar voor 'echt' werk kan ik er zonder twijfel de komende jaren mee vooruit.

In ieder geval allemaal bedankt voor de tips en adviezen, ik heb er zeker wat aan gehad ondanks dat mijn zorgvuldige planning ineens overhoop werd gegooid en ik vrij snel de keuze moest maken voor de 5DmkII.

PS: ik begrijp dat de 5D niet gelijk een 'starters-DSLR' is, maar ik postte in dit topic omdat ik voorheen geen DSLR had (dus mezelf toch als DSLR-starter zag) en er nog niet helemaal uit was welk model ik moest nemen.

[ Voor 10% gewijzigd door raoulduke op 20-08-2009 19:01 ]

Remember, if you have any trouble you can always send a telegram to the Right People.

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:09

Sjaak_Afhaak

Bleh!

HS :o

Dat is inderdaad serieus instappen :D

Hier staat tekst

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20-09 19:22
Ghenzi schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 18:31:
maar een pola gooit je diafragma wel 3 stops naar beneden. dus waar je dan normaal op 14 moest schieten moet je nu op 11 schieten.

en ja ik weet dat sluitertijd niks toevoegt, maar je kan wel een klein beetje redelijk doen ivm je trilling van je hand ed:P
Van F/11 naar F/14 is maar 2/3 stop, geen 3.
3 stops langzamer dan F/11 is F/32.

Overigens neemt de scherpte bij een cropcamera boven de F/8 meestal wel weer af. (hoewel de scherptediepte natuurlijk wel groter wordt)

@raoulduke:
Dat is een leuk setje om mee te beginnen zeg, daar kun je zeker nog wel een paar jaartjes mee vooruit! ;)

[ Voor 9% gewijzigd door -DG- op 20-08-2009 19:22 ]

Verwijderd

Ghenzi schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 18:31:
Ehmmmm... F/11 - 3 stops is F/32, niet F/14. :)
offtopic:
spuit 11

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-08-2009 19:33 ]

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

hehe okee foutje, excuses.

@ rauolduke; wacht, dit is de eerste DSLR die je OOIT koopt, en je hebt een 5dmkII icm 24-105L ? :S
lol, great. eerste dslr een ff camera. :P word leuk als je ooit wilt upgraden xD

• Deathchant
-DG- op de f/8 al ja? Ik heb het namelijk eens proberen te testen. Maar ik zag het eigenlijk pas vanaf f/14 verminderen en niet echt mega heftig ofzo. Dus f/9 of f/11 is niks aan het handje

Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

nou het is gewoon meer dat je lens het scherpst is op f/8-f/9 toch ? dus eigenlijk is het makkelijk aanneembaar dat ie vanaf daar weer afloopt.

Maar inderdaad zal het verschil redelijk miniem zijn.

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 20:20
Deathchant schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 21:07:
-DG- op de f/8 al ja? Ik heb het namelijk eens proberen te testen. Maar ik zag het eigenlijk pas vanaf f/14 verminderen en niet echt mega heftig ofzo. Dus f/9 of f/11 is niks aan het handje
Het ligt aan je camera waar het optimum precies ligt, aan de grootte van je pixels om precies te zijn. Hoe groter de pixels hoe minder snel je last zal hebben van diffractie. Een 5D is bijvoorbeeld pas vanaf f/12.8 'diffraction limited', terwijl een 50D dit al vanaf f/7.6 is.

• Deathchant
ow en ik heb een 40D, waar kan ik dit terugvinden?
EDIT: hier een diffraction limit berekening van de 40Dvs50D:

http://www.fredmiranda.com/forum/topic/740190/0#6731553
Diffraction limit is dus f/8.5, terwijl op deze link staat dat het f/9.6 is:
http://forums.dpreview.co...rum=1019&message=31255525

[ Voor 84% gewijzigd door Deathchant op 20-08-2009 22:14 ]

• Morty
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 25-09 20:20
Hier bijvoorbeeld:
http://www.the-digital-pi...al-SLR-Camera-Review.aspx
http://www.cambridgeincol...ffraction-photography.htm

Overigens betekent het feit dat een hogere resolutie sensor eerder tegen de diffractie limiet aanzit natuurlijk niet dat deze 'slechter' presteert. Een afbeelding op dezelfde grootte is niet minder scherp, enkel waneer je 100% crops bekijkt zal je meer diffractie kunnen waarnemen bij de hogere resolutie sensor. Het geeft alleen maar aan dat het als maar meer megapixels op hetzelfde sensor oppervlak stoppen niet echt veel zin heeft, maar dat wist iedereen natuurlijk toch al ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
Zoutvat schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 17:17:
@Helox-in-a-box: lijkt me een verantwoorde keuze. Ik stel me alleen een beetje vragen bij het nut van een €30 uv filter op een €90 lens. Een uvfilter van €30 is in de regel niet echt van goede kwaliteit. Ik heb eens de test gedaan en met wat tegenlicht merk je echt wel het verschil in contrast en flare. Sowieso is overigens het meest foutgespelde woord in de Nederlandse taal ;) Denk je eventueel ook nog aan een extra batterijtje?
Tnx, zal volgende week wat extra batterijen bestellen op eosdigitaal :) Oeh, ik zie ook een remote staan; daar gaan we al over het budget ;)

Kheb ook het grote filter topic doorgelezen en daar kwam uit dat de Hoya HMC filters een van de beste filters zijn, kheb daarom maar een Hoya Pro1 S-HMC uv filter besteld adhv dat topic. Het nut van zo'n filter valt te betwisten inderdaad op zo'n cheape lens maar dan heb ik alvast een filter voor de 50 F1.4L :P Eerst maar even de 50 1.8 lenen van een collega en kijken of die bevalt... Verder nog even een 70-300 IS USM te leen van iemand anders om het telelens aspect te leren.

Kan haast niet wachten tot ik thuis ben over een week om alles te bestellen!! 40 graden overdag hier in China 8) Wel jammer dat ik het niet voor de vakantie heb gekocht maarja toen waren de belastingcenten nog niet binnen }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

50 f/1.4 is geen L

50 1.2 wel :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En de 50 f/1.0L ook :9~

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hayo
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 08-09 20:31
Tyno schreef op woensdag 19 augustus 2009 @ 20:40:

Sony is slechts pas een paar jaar actief in de DSLR-markt, echter het is voort gekomen uit het merk Minolta, welke op zijn beurt al wel lang meedraait in de fotowereld. Sony heeft Minolta als stevige basis en is het nu op zijn eigen manier aan het uitbouwen. Het mooiste van deze "stevige basis" is dat oude minolta lenzen ook op sony kunnen worden gebruikt.
Ik weet natuurlijk niet hoe het loopt in de toekomst...maar als ik wil upgraden naar een andere DSLR heeft Canon wel het uitgebreidste aanbod aan lenzen...is dit ook niet een (groot) voordeel. Daarnaast gebruiken de oude Sony Alpha's een CF-kaart en de EOS450D een SD-kaart wat ook in mijn voordeel is.

Is het prijsverschil tussen lenzen met ImageStabilisation en zonder IS groot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 26-09 20:26

Stoney3K

Flatsehats!

Het wordt hier tijd om mijn oude compact ook maar eens te dumpen en ik heb toen al besloten dat mijn volgende camera een DSLR gaat worden. Dus here goes :)
    Max. 450-500 euro.
    Grotere lichtsterkte, betere lenzen en een grotere sensor dan een compactje. Ik fotografeer vaak in het (half) donker, dan is dat toch wel praktisch, net zoals de mogelijkheid om een externe flitser erop te hangen.
  3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
    Van alles en nog wat op het momemt voornamelijk podiumfoto's (concerten, theater, congressen), maar uiteindelijk ook professioneel werk zoals bruidsopnames,
    Nope, al heeft mijn pa een Tamron 18-200 Nikonmount dus uitwisselbaarheid daarmee zou eventueel handig zijn.
  5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
    Ik neig zelf naar de Canon 1000D of Nikon D60, of een vergelijkbaar instapmodel. Olympus en Sony eventueel als ze een goed model aanbieden,
    Voorlopig nog niet.
  7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
    Advies, uitgaande van mijn eerste idee.
  8. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
    Fuji S5600 (al 3 jaar oud), waarvan de grootste beperking toch weinig lichtgevoeligheid is, afgezien van redelijk lage resolutie.
  9. Is 2e hands een optie of per se niet?
    Alleen als het een semi-pro model is, geen consumenten-plastic. ;)

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier snap ik helemaal niets van.

a, je wilt een DSLR zodat je een externe flitser er aan kan hangen en lichtsterke lenzen. Uit je voorkeur voor fotografie proef ik een degelijke telelens en standaard bereik lens.
Je budget zal dat nooit toe laten. En daarbij ben je niet van plan om in de toekomst te investeren.
b, je voorkeur gaat uit naar een 1000D, D60 of andere instapmodellen maar daarnaast wil je geen tweedehands consumenten plastic toestelletje.
c, ik zou me niet al te vast pinnen op de tamron superzoom van je pa.
d, je hebt het vaak over lichtgevoeligheid dus lenzen met een vast diafragma van 2.8 of lager over het gehele bereik zal eerder regel dan uitzondering voor je gaan worden. (budget?)

Mmmm, ik denk dat je je eigen wensen nog eens door moet lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17-09 14:59

mennovanw

Canon? You can!

Hayo schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 19:51:
Ik weet natuurlijk niet hoe het loopt in de toekomst...maar als ik wil upgraden naar een andere DSLR heeft Canon wel het uitgebreidste aanbod aan lenzen...is dit ook niet een (groot) voordeel. Daarnaast gebruiken de oude Sony Alpha's een CF-kaart en de EOS450D een SD-kaart wat ook in mijn voordeel is.

Is het prijsverschil tussen lenzen met ImageStabilisation en zonder IS groot?
Bij Sony wel. Sony presteert het namelijk om lenzen zonder stabilisatie een heel stuk duurder te laten zijn dan vergelijkbare optieken met stabilisatie van Canon en Nikon (maar dat was misschien niet de vergelijking die je zocht ;)).

Binnen het Canon-gamma zijn de lenzen met stabilisatie toch wel flink prijziger dan de ongestabiliseerde (en veelal wat oudere) broers die op hetzelfde brandpuntsafstand en diafragma geschoeid zijn. Zo is zijn de IS 70-200'tjes gemiddeld 400-450 euro duurder dan hun ongestabiliseerde broertjes (de lenzen zijn dan ook gelijk geweathersealed).

Het IS-systeem hoeft niet veel extra te kosten. De 18-55 & 55-250 gebruiken allen een wat simpelere (qua constructie) IS-systeem waarvan het ontwerp uit compact-land komt; deze lenzen zijn ronduit goedkoop te noemen en de stabilisatie werkt voorbeeldig (haalt de 3 stops makkelijk en de geadverteerde 4 stops soms).

Ik vermoed dat optieken met het nieuwe "hybride"-IS systeem wel duurder gaan worden, dit systeem gaat ook rotationele bewegingen tegen. We zullen dat de 1e / 2e van september weten.

Overigens vind ik het ruime aanbod van Canon (& Nikon is ook niet bepaald onderbemeten qua keuzes, maar minder dan de grote rode C) een groot voordeel van het merk.

Wat fotografeer je eigenlijk?

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zoutvat schreef op donderdag 20 augustus 2009 @ 17:17:
kitlensjes zijn 52 of 58mm. Weet niet waar jij winkelt maar voor 30 euro heb ik echt wel een aardige multicoated filter voor dat geld (wat overigens niet wegneemt dat ik de "Steek er maar een uv filter op en haal 'm er niet meer af" mening absoluut niet deel)
Verwijderd schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 21:51:

a, je wilt een DSLR zodat je een externe flitser er aan kan hangen en lichtsterke lenzen. Uit je voorkeur voor fotografie proef ik een degelijke telelens en standaard bereik lens.
Je budget zal dat nooit toe laten. En daarbij ben je niet van plan om in de toekomst te investeren.
b, je voorkeur gaat uit naar een 1000D, D60 of andere instapmodellen maar daarnaast wil je geen tweedehands consumenten plastic toestelletje.
d, je hebt het vaak over lichtgevoeligheid dus lenzen met een vast diafragma van 2.8 of lager over het gehele bereik zal eerder regel dan uitzondering voor je gaan worden. (budget?)

Mmmm, ik denk dat je je eigen wensen nog eens door moet lezen.
Tja... enige wat ik zo snel kan verzinnen, op nikon, wat een beetje in de buurt komt is een 2e hands D50 en dan een tamron of tokina 28-7x 2.8 opsnorren gebruikt. Dan even sparen voor een flitslampje.

[ Voor 40% gewijzigd door Wijnands op 21-08-2009 22:20 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 21:51:

Ik zei nergens dat mijn begin-budget ook het uiteindelijke budget gaat worden ;)... uitendelijk ben ik zeker bereid om uit te breiden (eventueel straks ook naar een betere body) maar voorlopig wil ik eens gaan kijken hoever ik met een kitlens kan komen. Ik weet zelf ook dat podiumfoto's vaak behoorlijk tele genomen worden, maar eerst maar eens in de DSLR-wereld bekend raken voordat we met lompe hoeveelheden glas gaan werken.
Een tweedehands consumentenmodel heb ik liever niet omdat ik dan het risico loop dat ik het ding na een half jaar weer af mag gaan schrijven, met een tweedehands pro(-sumer) camera heb je dat risico minder. Een nieuwe consumentencamera is een beter startpunt, als ik eenmaal een beetje bekend ben kan ik altijd nog voor een meer professionele body gaan als mijn consumenten-body afgeschreven is.
Inderdaad niet een selling point, maar uitwisselbaarheid van materiaal zou wel voor een Nikon pleiten als het zo uitkomt.
d, je hebt het vaak over lichtgevoeligheid dus lenzen met een vast diafragma van 2.8 of lager over het gehele bereik zal eerder regel dan uitzondering voor je gaan worden.
True, en iets wat ik ook in de toekomst ga plannen. Eerst maar eens met DSLR's overweg komen, ik heb sowiezo al het idee dat het betere plaatjes op gaat leveren dan mijn S5600 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stoney3K schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 22:45:
[...]

Ik zei nergens dat mijn begin-budget ook het uiteindelijke budget gaat worden ;)... uitendelijk ben ik zeker bereid om uit te breiden (eventueel straks ook naar een betere body) maar voorlopig wil ik eens gaan kijken hoever ik met een kitlens kan komen. Ik weet zelf ook dat podiumfoto's vaak behoorlijk tele genomen worden, maar eerst maar eens in de DSLR-wereld bekend raken voordat we met lompe hoeveelheden glas gaan werken.
Hmm, zo kwam je niet over. Maar goed, ok. Goede instelling.
[...]

Een tweedehands consumentenmodel heb ik liever niet omdat ik dan het risico loop dat ik het ding na een half jaar weer af mag gaan schrijven, met een tweedehands pro(-sumer) camera heb je dat risico minder. Een nieuwe consumentencamera is een beter startpunt, als ik eenmaal een beetje bekend ben kan ik altijd nog voor een meer professionele body gaan als mijn consumenten-body afgeschreven is.
]
En waarom zou je een 2e hands "consumentenmodel" al na een half jaar moeten afschrijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Wijnands schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 07:23:
En waarom zou je een 2e hands "consumentenmodel" al na een half jaar moeten afschrijven?
Omdat consumentenseries vaak minder duurzaam zijn en de kans groot is dat een tweedehandsje (die misschien al 2-3 jaar gebruikt is) al helemaal is afgeragd. Een meer professioneel model kan dat meestal wel hebben, die gaan al vlug 10 jaar of meer mee voordat ze in de prullenbak verdwijnen.

Vergelijk het met DJ-gear: Een tweedehands Pioneer DJM-800 zul je nog jaren plezier van hebben, een tweedehands Behringer mixertje is al gauw helemaal opgedraaid.

Ik neig een beetje naar Canon, vanwege de goede prestaties van de sensor op hogere ISO-waarden. Het 4/3 systeem van Olympus vind ik ook een blik waard, alleen wil ik dan wel een model met IS (dus niet de E-420, al is die wel aantrekkelijk geprijsd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hayo
mennovanw schreef op vrijdag 21 augustus 2009 @ 21:54:
[...]

Bij Sony wel. Sony presteert het namelijk om lenzen zonder stabilisatie een heel stuk duurder te laten zijn dan vergelijkbare optieken met stabilisatie van Canon en Nikon (maar dat was misschien niet de vergelijking die je zocht ;)).
Dit had ik ook al opgemerkt...een Sony 75-300mm f/4.5-5.6 lens kost al €220,- terwijl de vergelijkbare lens van Canon EF 75-300/4.0-5.6 III lens €170,- kost! Best aardig verschil!
Ik fotografeer vliegtuigen...nu nog met een compact model (Samsung NV24HD) maar ik wil een DSLR gaan kopen. Ik denk dat hiervoor wel lenzen met IS nodig zijn of een dSLR met stabilisatie in de body. Wat is eigenlijk beter...stabilisatie in de body of in de lens? Ben je dan niet met Sony beter af?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jejeh
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:45
Hayo schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 12:19:
[...]

Dit had ik ook al opgemerkt...een Sony 75-300mm f/4.5-5.6 lens kost al €220,- terwijl de vergelijkbare lens van Canon EF 75-300/4.0-5.6 III lens €170,- kost! Best aardig verschil!
je hebt voor 220 een 75-300 met IS bij sony
bij canon kost je dit 438,ik snap het probleem niet

pricewatch: Canon EF 75-300mm f/4-5.6 IS USM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hayo
jejeh schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 12:28:
[...]

je hebt voor 220 een 75-300 met IS bij sony
bij canon kost je dit 438,ik snap het probleem niet

pricewatch: Canon EF 75-300mm f/4-5.6 IS USM
Er is geen probleem ;)! De lens van Sony is zonder IS omdat deze bij Sony DSLR camera's in de body is verwerkt...de vergelijkbare Canon lens ook zonder IS kost 170 euro. Maar dezelfde lens met IS kost dan weer 438.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jejeh
wil je dus vergelijken ,ben je dus 200 euro duurder uit bij canon.
met dezelfde eigenschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hayo
jejeh schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 13:15:
Ja dat klopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 27-09 21:28
Stoney3K schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 11:07:
[...]
Vergelijk het met DJ-gear: Een tweedehands Pioneer DJM-800 zul je nog jaren plezier van hebben, een tweedehands Behringer mixertje is al gauw helemaal opgedraaid.

Ik neig een beetje naar Canon, vanwege de goede prestaties van de sensor op hogere ISO-waarden. Het 4/3 systeem van Olympus vind ik ook een blik waard, alleen wil ik dan wel een model met IS (dus niet de E-420, al is die wel aantrekkelijk geprijsd).
In je vergelijking vergelijk je 2 merken ipv 2 types van 1 merk, ook wel een groot verschil (neme de DJM-800 en 400 bijvoorbeeld).
Gebruikte 400/450D's zijn prima toestellen die vaak nog jaren meegaan. Tegenwoordig schaffen steeds meer mensen een DSLR aan om mooie kiekjes te maken en ze worden dus echt niet meer zo intensief gebruikt als vroeger het geval was.
Neemt niet weg dat ik zelf ook niet zo'n voorstander van tweedehands ben, alhoewel ik de optie toch altijd open houd. (m'n 17-50 is bv. tweedehands)

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
jejeh schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 13:15:
Niet helemaal de 70-300G SSM versie van Sony is 759 euro
Van Canon wil je waarschijnlijk de 70-300 IS USM versie vanaf 439 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

RobbieB schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 13:25:
[...]

In je vergelijking vergelijk je 2 merken ipv 2 types van 1 merk, ook wel een groot verschil (neme de DJM-800 en 400 bijvoorbeeld).
Gebruikte 400/450D's zijn prima toestellen die vaak nog jaren meegaan. Tegenwoordig schaffen steeds meer mensen een DSLR aan om mooie kiekjes te maken en ze worden dus echt niet meer zo intensief gebruikt als vroeger het geval was.
Neemt niet weg dat ik zelf ook niet zo'n voorstander van tweedehands ben, alhoewel ik de optie toch altijd open houd. (m'n 17-50 is bv. tweedehands)
Daar heb je ook weer gelijk in, ik ben nu voor de gulden middenweg gegaan: Bij de BCC hadden ze nog een Nikon D40 showroommodel liggen voor 299 euro, met de standaard kitlens. Verder is het toestel gewoon nieuw en zit er nog fabrieksgarantie op, en als het om features gaat is het precies wat ik zoek. Als ik echt tele-opnamen ga maken zoek ik wel naar een lens met IS. Gelijk er een 4GB SDHC-kaartje erin gestopt en een UV-filter ervoor, ik ben benieuwd wat de eerste foto's op gaan leveren! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

bouwfraude schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 16:54:
Niet helemaal de 70-300G SSM versie van Sony is 759 euro
Van Canon wil je waarschijnlijk de 70-300 IS USM versie vanaf 439 euro
Correct. De oude "Minolta"-75-300 (want dat is de Sony 75-300 in essentie) kan optisch echt niet tippen aan de Canon 70-300 IS USM. Zelfs de 70-300 G SSM redt het optisch (net) niet tegen de Canon (maar kost wel dik 750 bal).

Stabilisatie in de body wordt minder effectief naarmate de brandpuntsafstand groter wordt. Dit heeft te maken met het feit dat een sensor maar beperkt kan bewegen en dat op grotere brandpuntsafstanden grotere bewegingen nodig zijn (een sensor kan geen 5 cm omhoog of omlaag).

Dat is de prijs die je betaald als je stabilisatie in de body hebt. Bij Canon of Nikon is het stabilisatiesysteem toe gespitst op de brandpuntsafstand (en dan gewoon effectiever). Tevens zie je het effect van stabi bij CaNikon in de zoeker -> kijkt veel rustiger.

Volgens mij maakt het voor spotten weinig uit of je stabi gebruikt of niet, je wil toch korte sluitertijden om het vliegtuigje te kunnen bevriezen op de landingsbaan (alhoewel je ook panning-mode daarvoor kan gebruiken, dan compenseert het IS-systeem niet horizontaal). Lichtsterkte werkt altijd ;)

EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:18

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Stoney3K schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 17:12:
[...]

Daar heb je ook weer gelijk in, ik ben nu voor de gulden middenweg gegaan: Bij de BCC hadden ze nog een Nikon D40 showroommodel liggen voor 299 euro, met de standaard kitlens. Verder is het toestel gewoon nieuw en zit er nog fabrieksgarantie op, en als het om features gaat is het precies wat ik zoek. Als ik echt tele-opnamen ga maken zoek ik wel naar een lens met IS. Gelijk er een 4GB SDHC-kaartje erin gestopt en een UV-filter ervoor, ik ben benieuwd wat de eerste foto's op gaan leveren! :)
Veel plezier er mee :)

* Orion84 heeft afgelopen week nog met veel plezier de Intro van de TU/e vastgelegd met een (of eigenlijk twee) D40('s).

Wel nog even over dat UV filter, geen idee wat voor filter je hebt gekocht, maar let een beetje op dat goedkope filters noga dramatische effecten kunnen hebben op de beeldkwaliteit. Daar is onder andere hier in FGA al het nodige over geschreven.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jejeh
@Canon? You can!

nu ga jij een G met een niet L vergelijken,ja zo kunnen we nog wel ff doorgaan.
maar gezien je sig zullen we het wel niet eens worden.

[ Voor 6% gewijzigd door jejeh op 22-08-2009 17:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

jejeh schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 17:24:
@Canon? You can!

nu ga jij een G met een niet L vergelijken,ja zo kunnen we nog wel ff doorgaan.
maar gezien je sig zullen we het wel niet eens worden.
De 70-300 G is niet beter gebouwd dan de 70-300 IS of de 70-300 VR en optisch al helemaal niet beter. Hou maar helemaal op als er een L optiek tegenover wordt gezet (de 70-200 F4 geeft het G'tje echt het achterwerk optisch).

En jij bent toch ook niet te beroerd om je eigen merkje naar voren te schuiven? Overigens denk ik aardig te weten waar ik het over heb, ik heb meer Sony spullen in handen gehad dan menigeen.

Wat is overigens mis met je toetsenbord? Shift kapot? ;)

edit: betreffende de 24-70 IS -> lijkt mij een gat in de markt, laten we eens de 1e van september kijken. Ik schiet zelf de laatste tijd alleen vast dus standaard-zoompjes kunnen me sowieso niet zoveel meer bekoren, maar dat is geheel persoonlijk natuurlijk :P

Over het nut van stabilisatie op kortere brandpuntsafstanden kunnen we overigens ook nog een prettige discussie voeren (ik geef er niet veel om), maar er is zeker vraag naar gestabiliseerde lenzen. Als het stabilisatiesysteem dan ook nog op alle brandpunten even fijn werkt heh..

edit 2: 1 september komen de Canon body's plus lenzen, voor Sony staat 28 augustus op de agenda.
En als Sony nou eens zijn service een gigantisch eind verbeterd en lenzenaanbod eindelijk eens vergroot en naar acceptabel prijsniveau trekt denk ik best dat je gelijk krijgt. After all is Minolta altijd een fijn merk geweest (wat overigens altijd in de schaduw heeft gestaan van de grote twee, dat zal nooit veranderen).

Als je dan toch geen CaNikon wil kopen pak dan Olympus, die hebben nog een schitterend lenzenaanbod met een paar echt unieke dingen erin (en bijbehorende erg goede service). Daar mogen we nou wat mij betreft wat meer van horen langs komen in deze fora :)

[ Voor 46% gewijzigd door mennovanw op 22-08-2009 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jejeh
amen

gefrustreerd kerel,had je toch graag een 24-70 IS gehad. O-)
shift ?? was dat.
en het gebruik van "merkje",tjonge jonge kan dat nou niet anders.

edit : nevermind,had je edit over de 24-70 niet gezien.

en 1 september heerlijk weer 3 nieuwe sony body,s.
kijk ook al uit naar die datum,en die heerlijk exmor r,,,,,,, mmmmmmm :D
maar als er hier iemand het woord sony in zijn mond neemt ,dan vliegt de canikon club er meteen over heen.
wat een onzin vind ik dat.
wen er maar aan dat die naam steeds vaker tevoorschijn gaat komen.

[ Voor 189% gewijzigd door jejeh op 22-08-2009 18:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Orion84 schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 17:21:
[...]
* Orion84 heeft afgelopen week nog met veel plezier de Intro van de TU/e vastgelegd met een (of eigenlijk twee) D40('s).
Dan hebben we elkaar nog gezien :)... heb je die regenboog over de Bunker op de donderdagavond er nog op gekregen? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stoney3K schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 11:07:
[...]

Omdat consumentenseries vaak minder duurzaam zijn en de kans groot is dat een tweedehandsje (die misschien al 2-3 jaar gebruikt is) al helemaal is afgeragd. Een meer professioneel model kan dat meestal wel hebben, die gaan al vlug 10 jaar of meer mee voordat ze in de prullenbak verdwijnen.
Sorry maar als ik naar nikon kijk is de leeftijd daar niet zo relevant als het aantal sluiterbewegingen.

Ik neig een beetje naar Canon, vanwege de goede prestaties van de sensor op hogere ISO-waarden.
Ja, inderdaad, de nieuwste generatie nikon presteert daar overigens zo ongeveer net zo goed.
Het 4/3 systeem van Olympus vind ik ook een blik waard, alleen wil ik dan wel een model met IS (dus niet de E-420, al is die wel aantrekkelijk geprijsd).
Ehh... welke 4/3 body doet wel goede iso 1600 platen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wijnands schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 18:42:
Ja, inderdaad, de nieuwste generatie nikon presteert daar overigens zo ongeveer net zo goed.
Sterker nog, als ik de reviews bekijk zijn de D5000 en D90 beter met hoge iso's dan de canon's in dezelfde klasse.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Wijnands schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 18:42:
Ehh... welke 4/3 body doet wel goede iso 1600 platen?
De E30 / E620 doen het heel aardig. De 12 mpix CMOS sensor die ze gebruiken dan nog wel wat onder voor CaNikon crop op iso 1600 maar het verschil is minimaal geworden. Het dynamisch bereik van Oly is trouwens met die sensor wat groter dan dat van de 500D / D5000 momenteel.

Kleurweergave van Olympus is de meest natuurgetrouwe die je kan vinden in een camera momenteel.

En last but not least: F2.0 zooms rulen ;)

Neej je bent met een Oly 4/3 niet bepaald zielig te noemen recentelijk _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En die E620 ziet er ook nog 's erg leuk uit. Goed om te horen dat olympus die inhaalslag gemaakt heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hayo
mennovanw schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 17:18:
[...]

Correct. De oude "Minolta"-75-300 (want dat is de Sony 75-300 in essentie) kan optisch echt niet tippen aan de Canon 70-300 IS USM. Zelfs de 70-300 G SSM redt het optisch (net) niet tegen de Canon (maar kost wel dik 750 bal).
Wat is het verschil tussen een 75-300 lens en een 70-300 lens? Het lijkt mij niet zoveel...die 5 mm (ik ben nog een leek in de DSLR-wereld dus kan het mis hebben ;')!)

Stabilisatie in de body wordt minder effectief naarmate de brandpuntsafstand groter wordt. Dit heeft te maken met het feit dat een sensor maar beperkt kan bewegen en dat op grotere brandpuntsafstanden grotere bewegingen nodig zijn (een sensor kan geen 5 cm omhoog of omlaag).

Dat is de prijs die je betaald als je stabilisatie in de body hebt. Bij Canon of Nikon is het stabilisatiesysteem toe gespitst op de brandpuntsafstand (en dan gewoon effectiever). Tevens zie je het effect van stabi bij CaNikon in de zoeker -> kijkt veel rustiger.
Dat wil dus zeggen dat stabilisatie in de lens (veel) beter is dan stabilisatie in de body...fijn dat je het effect van de IS ook in de zoeker ziet.

Volgens mij maakt het voor spotten weinig uit of je stabi gebruikt of niet, je wil toch korte sluitertijden om het vliegtuigje te kunnen bevriezen op de landingsbaan (alhoewel je ook panning-mode daarvoor kan gebruiken, dan compenseert het IS-systeem niet horizontaal). Lichtsterkte werkt altijd ;)
Mmm...lijkt mij wel dat je trilt als je helemaal hebt ingezoomd met je lens dus IS lijkt me wel nodig (kan het ook mis hebben, ben nog maar een leek).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Hayo schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 19:30:
Wat is het verschil tussen een 75-300 lens en een 70-300 lens? Het lijkt mij niet zoveel...die 5 mm (ik ben nog een leek in de DSLR-wereld dus kan het mis hebben ;')!)
De 75-300 van Sony (Minolta dus) is een oud, contrastloos, vlak, meukig geproduceerd en soft lensje dat op analoog al niet echt sterk was maar met de relatief veeleisende digitale sensoren (waar we graag op pixelniveau scherpte willen en we geen genoegen nemen met 10 x 15'tjes) helemaal geen jota meer voorstelt.

De 70-300 IS USM van Canon is scherp, contrastrijk, mooi qua kleuren en stelt ook nog eens redelijk snel scherp. Bouw is ook heel aardig te noemen. Zitten dan ook (UD, ultra-low dispersion) elementen van hetzelfde type in als normaal in de veel duurdere pro (L-) lenzen worden gebruikt. De brandpuntsafstand an sich zegt niet veel net als het diafragma maar de resultaten spreken voor zich.
Dat wil dus zeggen dat stabilisatie in de lens (veel) beter is dan stabilisatie in de body...fijn dat je het effect van de IS ook in de zoeker ziet.
Dat is een juiste interpretatie denk ik ;)
Mmm...lijkt mij wel dat je trilt als je helemaal hebt ingezoomd met je lens dus IS lijkt me wel nodig (kan het ook mis hebben, ben nog maar een leek).
Kijk je moet rekening houden dat een mens heel goed in staat is om de oude maar gouden regel "brandpuntsafstand = sluitertijd" vrij te houden van bewegingsonscherpte. Dus -> 70-300 op crop (1.6x) is
480 mm -> 1/500 seconde moet vrij makkelijk te doen zijn.

Laat 1/500 voor bewegende objecten nou niet bepaald te kort zijn om snel bewegende objecten te "bevriezen" (beetje een ondergrens, 1/500 liefst korter). Stabilisatie helpt met langere sluitertijden om bewegingsonscherpte te voorkomen maar is geen tijdmachine, dus met 1/100e seconde is het gras naast de landingsbaan met stabilisatie scherp maar het vliegtuig bewogen (want in de tijd dat de sluiter openstond bewoog het vliegtuig).

Ergo, met snel bewegende objecten heeft stabilisatie geen voordeel (behalve het wat rustigere zoekerbeeld mits IS in de lens). Stabilisatie levert zijn geld op met stilstaande / langzaam bewegende objecten. Een portretje is met 1/50 seconde goed te doen bijvoorbeeld (mits ze een beetje stil zit ;))

@Wijnands

Olympus is heel goed op weg en de ontwerpkeuzes die ze gemaakt hebben in 2003 betalen nu gewoon uit.

Olympus is de enige fabrikant die nog wat radicaals durft te doen (enige sensor cleaning die echt werkt, liveview (met & zonder AF), nieuwe vatting + sensor formaat, telecentrisch lensontwerp wat (zoom-)lenzen goedkoop en met weinig glas snel & scherp maakt, het enige echt fatsoenlijk werkende in-body IS-systeem op de markt) en bovenal kunnen ze ijzersterke optieken ontwerpen & produceren voor heel vaak een zeer fatsoenlijke prijs.

Neem die werkelijk fantastische 14-54 II 2.8-3,5 voor €450 bal. Voor de onwetenden: dat is dus een 28-108 mm in 35 mm equivalent met een lichtsterkte (en een scherpte wide-open) die de grote jongens niet kunnen bakken voor een prijs die iemand bereidt is ervoor te betalen. En dat krijg je bij Oly dus voor minder dan 500 bal (en is ie nog geweathersealed ook, en dan niet van dat lullige -> gewoon beekjesproof) :9~

edit: En had ik al verteld dat ik zelden heb mee gemaakt dat Olympus iemand een rekening stuurde voor een defect wat een productiefout was (ook na de 2 (!) jaar fabrieksgarantie)?

Sony daarentegen houdt het op 1 jaar precies; gaat er iets kapot waarvan iedereen weet dat het een fout is van Sony zelf is er opeens niemand bij Sony thuis (en weet niemand er wat van af en krijg je de "niet wij MAAR JIJ" lulkoek) en krijg je fijntjes een rekening waar je u tegen zegt -> en soms nog onbeschoft zijn ook, tegen klanten & de lui die hun spul moeten verkopen. Ja Sony is een wereldbedrijf.. :X

Overigens gaat Sony niet veel stuk gelukkig..

[ Voor 23% gewijzigd door mennovanw op 22-08-2009 20:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauveen
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09 11:38
Sorry de huidige discussie te onderbreken, maar ik ben opzoek naar advies voor het aanschaffen van een dslr. Ik hoop dat iemand me hier kan helpen. Zoals gevraagd zal ik het vragenlijstje invullen, zodat duidelijk is wat ik ongeveer zoek.

+- 800 Euro inclusief geheugenkaart + tas e.d.

Ik werk nu met een superzoom, maar de mogelijkheden voor het manueel focussen en om met de focusdiepte te spelen zijn te beperkt. Daarnaast zijn foto's vanaf ISO400 al korrelig.

Met name vakantie en evenementen. Heel uiteenlopend dus, van architectuur (stedentrips) tot landschappen (bergwandelen).

Nee

Ik heb een voorkeur voor een camera van Nikon of Canon. Heb ze nog niet uitgebreid vast kunnen testen dus qua gebruikscomfort kan ik nog geen oordeel geven. Deze merken zijn echter vrij kwaliteit zeker. Toch?

Eén objectief lijkt me voldoende om mee te beginnen, maar wil op termijn ook een polarisatiefilter aanschaffen. Iemand ervaring met draaiende objectieven en het gebruik van een filter?

Ik ben opzoek naar een advies.

8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Met name foto's maken bij evenementen en vakanties. Ik kan het me dus voorstellen dat ik niet elke week met de camera op stap ga.

9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja. Een aanvullend objectief wellicht.

Pentax superzoom. Verder zie vraag 2.

Nee, ik heb toch altijd m'n twijfels bij zoiets.

Alvast bedankt voor jullie hulp.

Gr.

Jeroen

[ Voor 3% gewijzigd door Mauveen op 23-08-2009 00:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hayo schreef op zaterdag 22 augustus 2009 @ 19:30:

Nee. Pas als je of alzheimer achtige verschijnselen vertoond of met heftig k weer probeert foto's te maken. Daarvoor is het gewoon leuk om te hebben maar niet nodig.

@hierboven, wat nikon betreft, D5000 + 18-105

[ Voor 5% gewijzigd door Wijnands op 23-08-2009 07:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb niet de hele lijst ingevuld omdat ik er voor mezelf nog niet uit ben of ik de hoeveelheid geld uit wil geven aan een dSLR, dat wil zeggen: ik vind fotograferen erg leuk, vooral vakanties en evenementen, maar merk dat je geen mooie foto's maakt met een compacte digicam (Nikon Coolpix 4000) omdat er geen mogelijkheden zijn mbt effecten en instellingen.

Dit wil ik graag wel toevoegen bij foto's en heb wat gespeeld met een dSLR van een vriend van me en vind dit erg leuk. De vraag is echter of het niet de zoveelste investering wordt waar ik uiteindelijk weinig mee doe. Vandaar dat ik op zoek ben naar een leuk setje voor een beginner, mag best tweedehands zijn ivm de prijs.

Waar moet ik op letten bij 2e handse koop (aantal clicks?) en heeft wellicht 1 van jullie guru's nog een oude set in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het is hier geen V & A! hoor ik de eerste mod al zeggen.

Waar op te letten. Algehele conditie. Doet alles 't. Prijs, die moet, vind ik, hooguit 75% zijn van de laatste winkelprijs. Aantal afdrukken. 30k is voor mij echt de limiet voor een 2e hands. Die D50 bijv. vind ik erg aantrekkelijk maar wat aan de prijs.

[ Voor 20% gewijzigd door Wijnands op 23-08-2009 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Wijnands schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 13:54:

Waar op te letten. Algehele conditie. Doet alles 't. Prijs, die moet, vind ik, hooguit 75% zijn van de laatste winkelprijs. Aantal afdrukken. 30k is voor mij echt de limiet voor een 2e hands. Die D50 bijv. vind ik erg aantrekkelijk maar wat aan de prijs.
Zit de bon erbij, waarom doet de verkoper hem weg, is ie vies of stoffig, kan je de camera ophalen bij de verkoper (zo nee niet kopen is mijn advies). Luister bij occasion aankopen erg naar het stemmetje in je achterhoofd: als je denkt van "dit is wel een bizar goede deal" maak pas op de plaats en ga erg goed opletten, over het algemeen is het dan tilleritus. Doe geen zaken met lui die geen / gebrekkig NL gebruiken in hun communicatie.

Clicks zijn niet allesheiligend (en kunnen bij Canon vrij simpel vervalst worden, ik weet niet hoe dat bij de grote gele N eigenlijk zit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box

En ben je ook gebonden aan een bepaald merk, bv omdat je lenzen uit kan proberen van collegas/vrienden/familie. Zoniet dan ben je al een stuk vrijer in je keuze, als je op Pricewatch kijkt dan zie je dat je al vanaf 300 euro kan spelen met een Olympus E-420 of Sony A200 kit, dus een grote vraag is: hoeveel wil je uitgeven?

http://tweakers.net/price...Field=prijs&orderSort=asc

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bon is, vind ik, niet superrelevant, hooguit om te bewijzen dat de boel niet gejat is. Bij nikon is zonder de service software het aantal clicks niet bepaald eenvoudig te vervalsen.

En inderdaad, voelt een deal niet goed, weglopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Wijnands schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 18:21:
Bon is, vind ik, niet superrelevant, hooguit om te bewijzen dat de boel niet gejat is. Bij nikon is zonder de service software het aantal clicks niet bepaald eenvoudig te vervalsen.
Vind ik persoonlijk toch wel erg belangrijk, ik wil altijd zeker weten dat ik niet meewerk aan jatwerk. Realiseer je dat diefstal nagenoeg alleen bestaat bij de gratie dat er lui zijn die bereid zijn gestolen spullen te kopen (en maar goed dat heling t.o.v. diefstal extra bestraft wordt).

Realiseer je ook dat als je ooit gepakt wordt voor heling (minieme kans, maar goed) en er blijkt dat je geen onderzoek hebt gedaan (geen aankoopbewijs hebt gevraagd) je stelling dat je het niet wist dat het jatwerk was een stuk moeilijker te verdedigen wordt, want klaarblijkelijk kon het je niet schelen.

Bij Canon is er geen zekere manier om zelf clicks te controleren, je kan de interne teller van de wijs brengen door folders bepaalde namen te geven op de geheugenkaart (101 i.p.v. 103 etc.).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mauveen
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-09 11:38
Op vorige pagina vroeg ik om een advies voor een budget rond de 800 euro. Hierbij kreeg ik het advies om voor een Nikon 5000d met 18-105 kit te gaan. Ik heb geen speciale voorkeur voor Nikon of Canon, maar een andere optie waar ik achter kwam was een Canon 450d body in combinatie met een Sigma AF 17-70mm F2.8-4.5 DC MACRO objectief.
Heeft iemand ervaring met dit objectief? En kunnen jullie je vinden in de keuze voor een iets oudere body i.c.m. een thirt-party objectief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mennovanw

mennovanw

Canon? You can!

Mauveen schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 19:17:
Op vorige pagina vroeg ik om een advies voor een budget rond de 800 euro. Hierbij kreeg ik het advies om voor een Nikon 5000d met 18-105 kit te gaan. Ik heb geen speciale voorkeur voor Nikon of Canon, maar een andere optie waar ik achter kwam was een Canon 450d body in combinatie met een Sigma AF 17-70mm F2.8-4.5 DC MACRO objectief.
Heeft iemand ervaring met dit objectief? En kunnen jullie je vinden in de keuze voor een iets oudere body i.c.m. een thirt-party objectief?
Het is toch niet zo belangrijk waar wij ons in "kunnen vinden"? Persoonlijk zou ik me uitstekend kunnen vinden in een 450D (wat minder in de Sigma 17-70 omdat Sigma toch wel een beetje een moeilijke reputatie heeft qua kwaliteit) + 17-50 2.8 van Tamron o.i.d.

Fijn optiek, goed glas, niet te duur en lichtsterk over het hele bereik (en qua kwaliteit erg aardig in orde).

Ik vind de 18-105 VR van ome Nikon ook een sterke keuze (is de fijnste instapper onder de €300 die je kan kopen voor je geld) maar het nadeel van de 5000D is weer het gebrek aan AF-motor in de body (wat veel oudere maar leuke (en goedkope ;)) lenzen effectief afsluit qua mogelijkheid (het leven zonder autofocus vind ik armoe, ik heb graag de keus tussen handmatig scherp stellen of AF)).

Wil je dat voorkomen heb je een bij Nikon een D90 nodig (maar die is weer een bek duurder).

Keuze voor een merk is ook een stukje persoonlijk ondervinden: pak die D5000 / D90 / 450D beet in een winkel en besluit wat je het lekkerst in de hand vind liggen en wat jou het meeste vertrouwen inboezemt ;)

Nat kan je niet gaan qua fotokwaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prozac[NL]
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-02 20:05

Prozac[NL]

zucht.......

Wijnands schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 06:59:
[...]

Nee. Pas als je of alzheimer achtige verschijnselen vertoond of met heftig k weer probeert foto's te maken. Daarvoor is het gewoon leuk om te hebben maar niet nodig.

@hierboven, wat nikon betreft, D5000 + 18-105
Gebruik iig de goede ziekte dan he, in dit geval Parkinson bij jou voorbeeld ;)
(sorry werk o.a. met alzheimer patienten vandaar de bijdehandheid).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Wezz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-07-2022
Sinds enkele maanden mijn foto gear in gebruik. In de 1e week van september ga ik naar Egypte, uiteraard gaat mijn camera ook mee! Ik ben nu echter aan het zoeken naar een backup oplossing, dus dat ik iets direct aan kan sluiten op mijn 40D om de foto`s te kopieeren. Ik kan wel enkele externe oplossingen vinden maar dan moet je al snel denken aan +100 euro. En dat zijn dan disken van 120GB, en is veel te veel, ook zijn die natuurlijk zwaar om mee te nemen.

Wat zijn de oplossingen hiervoor, en zijn er ook gebruikers met ervaringen van verschillende mediatanks/datatanks etc. En dan niet de dure grote disken maar de wat kleinere disken/kaarten/sticks.

Canon 40D, Canon EF 70-200mm F/4 L IS USM, 24-105mm F/4.0 L IS USM, SpeedLite 580EX, B+W UV 67 & 77 MRC, Velbon 640 pro + PHD61Q, Lowpro Slingshot 300AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Prozac[NL] schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 20:41:
[...]

Gebruik iig de goede ziekte dan he, in dit geval Parkinson bij jou voorbeeld ;)
(sorry werk o.a. met alzheimer patienten vandaar de bijdehandheid).
Excuus, dat was echt een foutje... hmm... uhoh, nou ga ik zelf twijfelen. Anyway, ik had 't moeten weten, zeker aangezien m'n favoriete auteur het ook heeft.
@hierboven: er slingert een imagetank onderwerp rond. Met de prijzen van tegenwoordig en voor 1 week? Koop een kaartje of 2 extra en ga lekker op vakantie.

[ Voor 15% gewijzigd door Wijnands op 23-08-2009 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mennovanw schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 19:13:
[...]

Vind ik persoonlijk toch wel erg belangrijk, ik wil altijd zeker weten dat ik niet meewerk aan jatwerk. Realiseer je dat diefstal nagenoeg alleen bestaat bij de gratie dat er lui zijn die bereid zijn gestolen spullen te kopen (en maar goed dat heling t.o.v. diefstal extra bestraft wordt).
Ik bedoelde eigenlijk dat het voor garantie weinig uitmaakt. Verder zegt de bon ook niet veel tenzij die op naam staat. Heb genoeg gezien dat de bon in de fototas bewaart werd
Bij Canon is er geen zekere manier om zelf clicks te controleren, je kan de interne teller van de wijs brengen door folders bepaalde namen te geven op de geheugenkaart (101 i.p.v. 103 etc.).
Ja, dat heb ik altijd raar gevonden. Bij nikon staat 't in de exif en daar is echt niet zomaar aan te sleutelen.
Mauveen schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 19:17:
Tja, canon heeft nou eenmaal heel weinig keus in dat soort zooms. Waar nikon een 18-55, 18-70 en 18-105 heeft (en ook een 24-85 en 24-120 die welliswaar 2e hands gekocht moeten worden maar de moeite waard zijn) heeft canon in die prijsklasse eigenlijk alleen een 18-55 en 17-85. Dus raad men een 3rd party lens aan. Nou is er met die sigma niks mis hoor, alleen de macro moet je je niet teveel van voorstellen.

[ Voor 35% gewijzigd door Wijnands op 23-08-2009 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Wezz
Wijnands schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 21:00:
[...]
@hierboven: er slingert een imagetank onderwerp rond. Met de prijzen van tegenwoordig en voor 1 week? Koop een kaartje of 2 extra en ga lekker op vakantie.
Die paar extra kaartjes heb ik wel, maar het gaat mij erom dat ik de foto`s niet kwijt raak indien ik bijvoorbeeld mijn tas kwijt raak, de camera defect raakt, of de kaartje(s) gewist worden, defect raken, gestolen worden ed.

Canon 40D, Canon EF 70-200mm F/4 L IS USM, 24-105mm F/4.0 L IS USM, SpeedLite 580EX, B+W UV 67 & 77 MRC, Velbon 640 pro + PHD61Q, Lowpro Slingshot 300AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

W.Wezz schreef op zondag 23 augustus 2009 @ 21:13:
[...]

Die paar extra kaartjes heb ik wel, maar het gaat mij erom dat ik de foto`s niet kwijt raak indien ik bijvoorbeeld mijn tas kwijt raak, de camera defect raakt, of de kaartje(s) gewist worden, defect raken, gestolen worden ed.
Half vol kaartje ? nieuw kaartje !

Half volle kaartje in je voorste zak.

En je kan je me niet vertellen dat je broek van je lichaam gestolen wordt:P

Edit: loop eens een c&a of H&M in en koop zo'n broek ;

klik !

is licht, meer zakken dan bv een spijkerbroek, als je knoopje los gemaakt word voel je dat echt wel ( tenzij je ze natuurlijk niet dicht doet maar dat is jou verantwoordelijkheid ) en imo kan het nog best leuk staan ook :>

[ Voor 27% gewijzigd door Zuurstok op 24-08-2009 00:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Aan de andere kant, een simpele image tank behuizing kost ook maar een paar tientjes. 2.5" schijfje erbij en je bent klaar voor minder geld dan menig tweakert aan zo'n broek zou spenderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

zo'n broek kost 10-20 euro ?xD

Dus ik weet niet hoeveel die imagetank van jou kost ?:>

Overigens, heb je een linkje ( ook voor moi, ben ook wel geintresseerd in die dingen ;O ) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Enige die ik weet van een beetje betrouwbare leverancier is deze:

http://www.mobile-harddis...pslag-p-463.html?cPath=21

En wat die broek betreft, als je in de kleding topics in SG en huiskamer kijkt heb ik de indruk dat bij veel tweakers toch meer aan broeken wordt uitgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

Ik had het er gewoon over dat het lekker is om veel zakken te hebben imo als je fotografeert ?:P
Dit hoeft ook niet de kleding te zijn die je anders dagelijks draagt ofzo :P

Ik vind broeken imo een soort van investering, wil persoonlijk ook niet broeken die ik vaak draag steeds moeten vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online

Bedankt voor het advies. De D50 vind ik ook een goede optie, heb gevraagd wat mogelijk is mbt de prijs, wellicht zonder aankoop van de Sigma flitser. Overigens heb ik je foto's op Flickr gekeken, erg mooi! Lijkt me geweldig om dat soort foto's te gaan maken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Wezz
Ghenzi schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 00:44:
[...]

En je kan je me niet vertellen dat je broek van je lichaam gestolen wordt:P

Edit: loop eens een c&a of H&M in en koop zo'n broek ;

klik !

is licht, meer zakken dan bv een spijkerbroek, als je knoopje los gemaakt word voel je dat echt wel ( tenzij je ze natuurlijk niet dicht doet maar dat is jou verantwoordelijkheid ) en imo kan het nog best leuk staan ook :>
Dat kaartje wisselen is wel een mogelijkheid maar dat doe ik nu ook al. Echter heb ik de kaartjes bij mij op zak, in de tas oid. Wat ik wil is iets van een backup oplossing die ik in de hotel kamer kan leggen en elke dag even snel een backupje maken van de foto`s die zijn gemaakt.

De oplossing die ik nu heb is de EEEpc 4G van mijn vriendin om toveren naar een XP machine en die meenemen. Want eigenlijk is de oplossing voor mij van een imagetank ook niet voldoende gezien het feit dat ik mijn GPS tracking ook wil gaan bewaren, en elke dag even leeg wil halen (anders is de iGotU vol na 2 dagen). Daarbij koop ik dan een grote USB stick waar ik de foto`s kan opslaan.

Kortom; licht in gewicht, makkelijk te bedienen, direct foto`s kunnen bekijken, geen custom broeken aan met lange pijpen (in 40+ graden ga je die echt niet aan doen), tevens ook nog eens te gebruiken voor meerdere toepassingen (backup foto`s, en backup GPS tracking).

Kosten zijn wel iets meer natuurlijk, 190 euro (blokeer actie) voor de eeepc, en 30 euro voor een 32GB USB stick, ojah, en nog een WindowsXP licentie :+ .

offtopic:
Nu dus wel even XP installen op dat ding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haroldinho
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07-09 04:46
~650 euro

Huidige digitale camera (Nikon Coolpix) is te beperkt. Vorig jaar een reis naar Indonesie gemaakt en van sommige plaastsen/bezienswaardigheden niet echt mooie foto's kunnen maken.

Met name vakantie. Binnenkort 3 weken naar Costa Rica en in de toekomst nog meer 'exotische' verre reizen in de planning

Nee

Ik heb me wat nader verdiept in de nieuwe Nikon D3000. Ik ben qua fotografie nog een beginner en dit lijkt met een mooi instapmodel.

Ik wil graag een beetje allround lens erbij. Zodat ik en dichtbij en in de verte mooie foto's kan maken.
Liefst ook 1 lens met wat groter bereik ipv 2 losse.

Ik zal het vooral gaan gebruiken voor vakanties. Van mij hoeft het niet zo erg serieus. Ik wil gewoon makkelijk mooie foto's kunnen maken :-)

Ja. Misschien wel in extra lenzen, flitser e.d

Nikon Coolpix S1, beperking is voor de zoom (3x optisch)

Nee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gewoon 's gaan vasthouden.
Aghanim schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 11:40:
[...]

Bedankt voor het advies. De D50 vind ik ook een goede optie, heb gevraagd wat mogelijk is mbt de prijs, wellicht zonder aankoop van de Sigma flitser. Overigens heb ik je foto's op Flickr gekeken, erg mooi! Lijkt me geweldig om dat soort foto's te gaan maken :)
Dank. Ik hobby lekker. Die sigma flitser ben ik niet weg van, dan liever een sb-600.

[ Voor 90% gewijzigd door Wijnands op 24-08-2009 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:19

The Legend

*Plop*

~500 euro

Ik wil graag betere foto's maken dan met m'n Canon Powershot A610. Vooral de prestaties met weinig licht en afwezigheid van groothoek mis ik. Ook de zoom is te beperkt.

Foto's van vakanties (wintersport, zomervakantie (afrika (zoom!), thailand, amerika, vooral mooie natuur en landschappen dus)). Foto's van een feestje hier en daar maar niet iets bijzonders.

Nee

Bij een korte inventarisatie viel me de Canon EOS 1000D en de 450D op. Hier heb ik het een en ander van nagelezen en dat beviel wel. Dit betekend niet dat ik perse Canon moet :)

Ligt er aan, m'n grootste weerstand tov dSLR is het wisselen van lenzen. Het wisselen op zich is niet perse het probleem maar het betekend wel gewoon meer bagage om je nek wat ik niet zie zitten. Veel kitlenzen zijn 18-58mm, ik denk dat ik met zo'n lens zoom ga missen op safari :P Ik zag de mogelijkheid van een 18-200 lens maar ik weet niet of dat een nette oplossing is. Ook zijn deze lensen met IS redelijk prijzig voor zover ik kon zien.

Vooral op vakanties. De eerste weken is het natuurlijk leuk klooien maar ik ga niet dagelijks of wekelijks met de cam op stap vermoed ik. Tenzij het echt een nieuwe hobby wordt :P

Afhankelijk van wat de start aanschaf wordt. Ik zie het ook niet echt zitten om het 1e jaar 800-1000 euro uit te geven aan een nieuwe camera.

Canon Powershot A610. Vooral de prestaties met weinig licht en afwezigheid van groothoek mis ik. Ook de zoom is te beperkt.

Ik ben niet echt van de 2e hands maar als het betrouwbaar is een klap geld / kwaliteit scheelt sta ik er wel voor open.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The Legend schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 20:33:
Ligt er aan, m'n grootste weerstand tov dSLR is het wisselen van lenzen. Het wisselen op zich is niet perse het probleem maar het betekend wel gewoon meer bagage om je nek wat ik niet zie zitten. Veel kitlenzen zijn 18-58mm, ik denk dat ik met zo'n lens zoom ga missen op safari :P Ik zag de mogelijkheid van een 18-200 lens maar ik weet niet of dat een nette oplossing is. Ook zijn deze lensen met IS redelijk prijzig voor zover ik kon zien.
Een goede 18-200 is nog steeds een compromis. En zelfs dan ben je al snel 400+ euro kwijt. Kijk hier 's naar: pricewatch: Nikon D3000 18-105VR Kit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Dat ziet er wel goed uit maar even de reviews afwachten. Nog een vraagje, ik begrijp dat liveview zo ongeveer het zelfde is als foto's maken met een compactcamera door gewoon naar het LCD te kijken. De D3000 heeft dat niet volgens DP Review, hoe erg is het wennen om enkel foto's te kunnen maken door te kijken door de zoeker? Een dSLR zoeker zal ongetwijfeld beter werken dan die van een compactcamera? Ik heb altijd het idee dat dat ding er voor de sier opzit en vind hem onbruikbaar (of ben ik hiermee direct een ongeschikte dSLR gebruiker :X).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuurstok

Zuurstok

Passionately curious

probeer eens een dslr uit ?
Helemaal niemand in je omgeving met een spiegelreflex ?
als je naar een camera winkel gaat mag je het daar ook wel even uitproberen hoor;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• camelrulez
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 27-09 11:03
Ghenzi schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 00:44:
[...]

[...]
Wat je ook kan doen is 2 kaartjes nemen, en ze elke dag omwisselen. Zo mis je bijvoorbeeld alleen de foto's van de oneven dagen, en niet gelijk van de eerste paar weken van je reis. Op deze manier zorg je ervoor dat je, mocht je worden bestolen, in ieder geval van elke regio nog foto's hebt.
(Stel dan wel je camera zo in dat de nummering door loopt, en niet dat 'ie telkens bij DSC_0001 ofzo begint. Zo krijg je het meteen in chronoligische volgorde.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Ghenzi schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 22:58:
probeer eens een dslr uit ?
Helemaal niemand in je omgeving met een spiegelreflex ?
als je naar een camera winkel gaat mag je het daar ook wel even uitproberen hoor;)
Deze week nog vakantie dus ben zeker van plan om even wat te gaan proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11:47

Sick Nick

Drop the top!

Als je echt liveview wilt gebruiken dan zijn naar mijn mening alleen de sony modellen bruikbaar, die focussen dan net zo snel als bij het kijken door de zoeker. Bij alle andere merken is dat trager en juist een van de voordelen van een dSLR is de snelheid. Maar ga het eerst maar eens uitproberen, dan zal je merken dat door de zoeker kijken een stuk prettiger werkt met een dSLR en een beetje flinke lens erop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
The Legend schreef op maandag 24 augustus 2009 @ 22:47:
Dat ziet er wel goed uit maar even de reviews afwachten. Nog een vraagje, ik begrijp dat liveview zo ongeveer het zelfde is als foto's maken met een compactcamera door gewoon naar het LCD te kijken. De D3000 heeft dat niet volgens DP Review, hoe erg is het wennen om enkel foto's te kunnen maken door te kijken door de zoeker? Een dSLR zoeker zal ongetwijfeld beter werken dan die van een compactcamera? Ik heb altijd het idee dat dat ding er voor de sier opzit en vind hem onbruikbaar (of ben ik hiermee direct een ongeschikte dSLR gebruiker :X).
Je staat niet meer als een idioot te knijpen en te turen naar een piepklein schermpje wat je op armslengte afstand houdt. Je kijkt door een zoeker die met de snelheid van 't licht reageert op veranderingen in je beeld en die veel en veel minder last heeft van zon.

Hoeveel wenne is het? Geen idee, ik heb nooit goed kunnen wennen aan "liveview"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Is een Nikon D40 + 18-55mm kitlens voor 200 euro een goede koop? Mits deze natuurlijk in goede staat verkeert :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nieuwprijs is 300 euro. Klinkt aantrekkelijk. Persoonlijk zou ik eerder voor een D50 gaan, kosten ongeveer hetzelfde maar je hebt wel een motortje in de body en 2 AF punten extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
  • Laatst online: 07:35
* SysRq is ook een beetje aan het orienteren

Tussen de 200 en 400 euro

RAW *O* Daarnaast meer zelf in kunnen stellen. Heb nu een DImage Z2

Mijn twee dochters :P, natuur, mensen. Geen of weinig macro of productfotografie.

Nope

Eigenlijk nog geen voorkeur. Ik weet ook niet direct wat voor het antwoord op vraag 2 de beste camera is.

Flitser zeker wel, lezen niet perse.

Advies

Paar uur per week, semi serieus. Zal een hobby blijven, maar meer ook niet.

Waarom niet.

Konica Minolta DImage Z2. Beperkingen zijn vooral in het traag scherp stellen en zwakke flitser. Zeker bij binnenfoto's en slecht licht gaat het nog al eens niet goed.

Ja, ik verwacht niet ontzettend veel foto's te gaan maken, dus dat moet volgens mij geen probleem zijn.

Tips, of zaken waar ik op moet letten bij mijn zoektocht?

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Laatst online: 27-09 21:49

Rannasha

Does not compute.

Met een beperkt budget heb je niet superveel keuze. Hou er rekening mee dat je naast camera+lens ook nog een paar tientjes kwijt gaat zijn aan accesoires (waarvan een geheugenkaartje het meest essentieel is).

De mogelijkheden die overblijven (prijzen uit de PW):
- Olympus E-420 (300 euro (1 lens) of 380 euro (2 lenzen))
- Sony A200 (330 euro, 1 lens)
- Pentax K-m (350, 1 lens)
- Olympus E-520 (400, 1 lens)

Voor jouw doeleinden zijn alle 4 de opties prima bruikbaar. RAW-functionaliteit heeft iedere DSLR evenals flink wat instel-mogelijkheden. De E-520 is de meest complete optie, maar komt wel boven je budget uit.

Wat betreft 2e hands... lenzen zijn redelijk waardevast en op jouw budget zal de kitlens een redelijk percentage van het budget opslokken. ik denk niet dat je heel veel meer kunt krijgen door de 2e hands markt op te gaan.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Species5618 schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 13:28:
Met een beperkt budget heb je niet superveel keuze. Hou er rekening mee dat je naast camera+lens ook nog een paar tientjes kwijt gaat zijn aan accesoires (waarvan een geheugenkaartje het meest essentieel is).

De mogelijkheden die overblijven (prijzen uit de PW):
- Olympus E-420 (300 euro (1 lens) of 380 euro (2 lenzen))
- Sony A200 (330 euro, 1 lens)
- Pentax K-m (350, 1 lens)
- Olympus E-520 (400, 1 lens)

Voor jouw doeleinden zijn alle 4 de opties prima bruikbaar. RAW-functionaliteit heeft iedere DSLR evenals flink wat instel-mogelijkheden. De E-520 is de meest complete optie, maar komt wel boven je budget uit.

Wat betreft 2e hands... lenzen zijn redelijk waardevast en op jouw budget zal de kitlens een redelijk percentage van het budget opslokken. ik denk niet dat je heel veel meer kunt krijgen door de 2e hands markt op te gaan.
Zijn de Canons en Nikons op bepaalde punten standaard beter dan bovenstaande merken of is het gewoon 'toeval' dat deze merken niet bij de goedkopere camera's in de PW staan? Zelf twijfel ik namelijk tussen een wat oudere, tweedehandse Nikon/Canon (D40 of EOS 300D voor rond de 200 euro, beide met kitlens) of dan toch bijvoorbeeld 100 euro bijleggen voor een nieuwe Olympus E-420.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prulleman
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:29
SysRq schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 13:07:

Tips, of zaken waar ik op moet letten bij mijn zoektocht?
Als je gelijk een extra flitser wilt aanschaffen moet je wel rekening houden met je budget, beetje flitser begint bij 150 euro.
Zou kunnen vertellen wat je max is incl. extra's die je zeker wilt kopen (geheugen, flitser, tas, zonnekap, filter)?

naast het lijstje hierboven worden de nikon d40 ook voor dump prijzen verkocht.

Verder moet je met zo'n budget gewoon lekker op zoek gaan naar een aanbieding, even vasthouden en kijken of de knopjes op de juiste plek zitten voor je en niet te kritisch zijn, grote verschillen zal je niet vinden

[ Voor 54% gewijzigd door Prulleman op 25-08-2009 13:56 ]

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
Max incl. extra's is zo'n 450,-. Hoger wil ik eigenlijk nog niet gaan. Ik investeer liever eerst in een goede body, dan kan ik daar eventueel op uitbreiden.

Nikon D40 is misschien ook wel een goede optie.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Prulleman schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 13:51:
[...]

Als je gelijk een extra flitser wilt aanschaffen moet je wel rekening houden met je budget, beetje flitser begint bij 150 euro.
Zou kunnen vertellen wat je max is incl. extra's die je zeker wilt kopen (geheugen, flitser, tas, zonnekap, filter)?

naast het lijstje hierboven worden de nikon d40 ook voor dump prijzen verkocht.

Verder moet je met zo'n budget gewoon lekker op zoek gaan naar een aanbieding, even vasthouden en kijken of de knopjes op de juiste plek zitten voor je en niet te kritisch zijn, grote verschillen zal je niet vinden
Nu is een Nikon D40 natuurlijk al een stuk(je) ouder dan de nieuwe budgetmodellen in bovengenoemde post. Wellicht erg lastig te beantwoorden maar welke camera is dan 'beter' ? Een verouderd Nikon D40 model of een nieuwe Olympus/Sony/etc. en vooral: Waarom? Vaak wordt een nieuwer model automatisch als beter ervaren, terwijl dit soms niet terecht is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Aghanim schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 13:35:
[...]

Zijn de Canons en Nikons op bepaalde punten standaard beter dan bovenstaande merken of is het gewoon 'toeval' dat deze merken niet bij de goedkopere camera's in de PW staan?
Ieder merk heeft z'n eigen sterke en zwakke punten. De reden dat de instap Canon/Nikon camera's wat duurder zijn is omdat C/N kunnen leunen op hun naamsbekendheid. Er zijn genoeg (of eigenlijk: teveel) mensen die een C/N instap DSLR kopen enkel vanwege de naam. Dan kan men ook wel wat extra vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-09 20:18
SysRq schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 13:07:

RAW *O* Daarnaast meer zelf in kunnen stellen. Heb nu een DImage Z2

Mijn twee dochters :P, natuur, mensen. Geen of weinig macro of productfotografie.

Eigenlijk nog geen voorkeur. Ik weet ook niet direct wat voor het antwoord op vraag 2 de beste camera is.

Paar uur per week, semi serieus. Zal een hobby blijven, maar meer ook niet.

Waarom niet.
Ik heb onlangs zelf de Olympus E-420 gehaald met 14-45mm lens. Ik wilde ook weinig geld uit geven omdat ik nog niet weet hoe ver mijn foto hobby gaat uitbreiden. Deze camera gehaald voor 279,-. Daarbij een 4GB kaartje en binnenkort een 40-150mm lens (ook een kitlens). Voor 400,- heb je een dan een goede instap camera met 2 lenzen. De stabilisatie mis ik tot op heden nog niet! Ook is hij redelijk klein en licht en dus makkelijk mee te nemen. Met deze camera kan ik met mijn wensen/eisen in ieder geval weer een tijdje verder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Helox-in-a-box
bsmpower schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 15:00:
[...]

Ik heb onlangs zelf de Olympus E-420 gehaald met 14-45mm lens. Ik wilde ook weinig geld uit geven omdat ik nog niet weet hoe ver mijn foto hobby gaat uitbreiden. Deze camera gehaald voor 279,-. Daarbij een 4GB kaartje en binnenkort een 40-150mm lens (ook een kitlens). Voor 400,- heb je een dan een goede instap camera met 2 lenzen. De stabilisatie mis ik tot op heden nog niet! Ook is hij redelijk klein en licht en dus makkelijk mee te nemen. Met deze camera kan ik met mijn wensen/eisen in ieder geval weer een tijdje verder!
Mocht je iets willen met beeldstabilisatie wat in je budget ligt, de Sony a200K-kit met een 18-70 F3.5-5.6 kitlens is 50 euro duurder:

pricewatch: Sony DSLR-A200K

Al met al is 400 euro niet een heel groot start-budget voor deze hobby :P

// edit: lees net hierboven dat iemand dit al had aangedragen 8)7 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door Helox-in-a-box op 25-08-2009 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Helox-in-a-box schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 15:13:
[...]

Mocht je iets willen met beeldstabilisatie wat in je budget ligt, de Sony a200K-kit met een 18-70 F3.5-5.6 kitlens is 50 euro duurder:

pricewatch: Sony DSLR-A200K

Al met al is 400 euro niet een heel groot start-budget voor deze hobby :P
De Sony lijkt me, vergeleken bij de Olympus E420, beter op het gebied van AF (9 vs 3) en de motor in de body. Daarnaast biedt de Sony wat meer mogelijkheden vwb ISO. Zijn de verschillen tussen Sony en Olympus (Liveview) minimaal of zijn er nog andere specificaties van invloed?

De Sony lijkt me namelijk erg aantrekkelijk qua prijs, dat de kitlens misschien niet erg goed is vind ik voorlopig nog niet heel belangrijk aangezien ik gewoon als hobby wat uit wil proberen met de camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Of er een motor in de body zit of niet maakt eigenlijk alleen uit als je een merk hebt waar er zowel lensen met motor als zonder motor te koop zijn. Alle FourThirds lensen hebben een focus-motor, dus het feit dat de Olympus camera's geen motor aan boord hebben is niet relevant.
Daarnaast biedt de Sony wat meer mogelijkheden vwb ISO.
Je hebt ISO 3200 erbij t.o.v. de E-420. Maar geen van beide camera's zijn uitblinkers op het gebied van hoge ISO prestaties, dus of je veel hebt aan dat extra stapje is twijfelachtig.
Zijn de verschillen tussen Sony en Olympus (Liveview) minimaal of zijn er nog andere specificaties van invloed?
Er zit een redelijk verschil in formaat tussen de twee. De E-420 (en z'n kitlens) is significant kleiner dan de A200. Of je dat prettig vindt, hangt van je persoonlijke smaak af (en wellicht de grootte van je handen). Probeer ze eens in een winkel vast te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
Bedankt voor de informatie.

Dan kom ik tot de conclusie dat voor beginnende hobbyfotografen die wat willen experimenteren zowel de Olympus E-420 en de Sony A200 goede opties zijn en dat de verschillen in functies/features te verwaarlozen zijn. De Olympus is een stuk kleiner dan de Sony, of dit een voordeel is moet je zelf voelen en ervaren, iets wat ik ook zeker ga doen.

Wel twijfel ik dan nog tussen de aankoop van 1 van bovenstaande toestellen of een Nikon D40 met kitlens voor € 200 (tweedehands). Deze is wat goedkoper maar wel tweedehands. Voor zover ik heb kunnen bepalen is deze camera wel wat ouder, maar ook een erg goed model om mee te beginnen. Keuze zal dan afhankelijk zijn van het prijsvoordeel ten opzichte van nieuw vs tweedehands :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Als je voor de 2e hands optie gaat, let dan (naast de gebruikelijke dingen) op het aantal shutter-clicks dat het ding op de teller heeft staan. De meeste sluiter-mechanismen hebben een geadverteerde technische levensduur tussen de 50.000 (low-end modellen) en 150.000 (top-end camera's) clicks. Als je een 2e hands model tegenkomt waar de teller al op 30.000 staat dan kan het best zijn dat het sluitermechanisme er binnenkort mee op houdt. En garantie zul je hoogstwaarschijnlijk niet meer hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SysRq
Hier kun je de gemiddeldes ongeveer zien:

http://www.olegkikin.com/shutterlife/nikon_d40.htm

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bsmpower
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-09 20:18
Aghanim schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 15:55:
Bedankt voor de informatie.

Dan kom ik tot de conclusie dat voor beginnende hobbyfotografen die wat willen experimenteren zowel de Olympus E-420 en de Sony A200 goede opties zijn en dat de verschillen in functies/features te verwaarlozen zijn. De Olympus is een stuk kleiner dan de Sony, of dit een voordeel is moet je zelf voelen en ervaren, iets wat ik ook zeker ga doen.

Wel twijfel ik dan nog tussen de aankoop van 1 van bovenstaande toestellen of een Nikon D40 met kitlens voor € 200 (tweedehands). Deze is wat goedkoper maar wel tweedehands. Voor zover ik heb kunnen bepalen is deze camera wel wat ouder, maar ook een erg goed model om mee te beginnen. Keuze zal dan afhankelijk zijn van het prijsvoordeel ten opzichte van nieuw vs tweedehands :)
Ik heb zelf ook lang getwijfeld tussen de Sony en de Olympus. Toch gegaan voor de Olympus omdat hij inderdaad een stuk kleiner en lichter is (ook de lenzen). Qua ruis scoort de Sony niet echt hoog (reviews gelezen). Dat een Four-third sensor meer ruis vertoond op hoge ISO dan een instap-DSLR van dezelfde prijs is ook te verwaarlozen (zie ook weer vergelijkingen op de bekende foto sites). De A200 vertoond vanaf ISO400 ook al zichtbare ruis.

Onderaan wordt de Olympus kort vergeleken met de Canon 450D, Sony A300 en E-520. Hij doet echt niet veel onder voor de andere 2 (duurdere modellen):
http://www.cameralabs.com/reviews/Olympus_E-420/verdict.shtml

Of de Nikon D40 een betere keus weet ik niet. Ik heb zelf de Nikon D60 vergeleken met de A200 en E-420 en daar vond ik al weinig verschil in zitten (qua beeldkwaliteit en iso). En de D40 is het kleinere broertje van de D40. Gevoelsmatig zou ik dan gaan voor een nieuwe A200 of E-420.

[ Voor 8% gewijzigd door bsmpower op 25-08-2009 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Grappige site. Jammer dat er zo weinig data is om een goede verwachting te kunnen maken. Alle camera-modellen die op die site staan moeten het doen met maximaal 20 gerapporteerde sterfgevallen. Ook is er weinig controle op de data, bij de Canon 5D zijn er mensen die meer dan 8 miljoen clicks claimen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb zojuist ook maar een shuttercount geplaatst. Mijn 450D heeft er na 16 maanden 32.500 opzitten en gaat nog steeds zonder problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Niet online
bsmpower schreef op dinsdag 25 augustus 2009 @ 16:36:
[...]

Ik heb zelf ook lang getwijfeld tussen de Sony en de Olympus.
Volgens mij doen die 2 ook niet veel voor elkaar onder, daarnaast zul je als fotograaf zelf voornamelijk verantwoordelijk zijn voor de kwaliteit van je foto's denk ik. Als je maar een beetje klikt maak je ook met een hele dure camera geen mooie foto's.....

Ga nog eens wat reviews lezen, op zich heeftde Sony mijn voorkeur vanwege de toch iets betere specs (verwaarloosbaar op zich, maar gaat om het idee :) ) al is de Olympus een stuk lichter en dat bevalt me ook wel!

De 2e hands D40 heeft ongeveer 11.000 clicks en is 1 jaar oud, blijft natuurlijk altijd een gok maar 200 euro vind ik wel een mooie prijs.

In ieder geval bedankt allemaal voor het advies!
Pagina: 1 ... 36 ... 77 Laatste

Dit topic is gesloten.