1. Wat is je beschikbare budget?
circa € 750,- tot € 1000,0
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
ik vind filmpjes te onhandig
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken?
hoofdzakelijk twee dingen: kleintjes (de kids) en hele kleintjes (marco)
4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
nee, mijn oude SLR heeft geen compatible mount + baggerlens
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
canon of nikon, ivm beschikbare lenzen
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
yep
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
goedkeuring is een zwaar woord, maar daar komt het wel op neer
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
niet bijster veel tijd per dag/week/maand maar over zeg 5 jaar gemeten wel aardig wat uurtjes
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
ja
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
SLR (canon) met rolletjes.
de grootste beperking is, naast uiteraard de rolletjes, het ontbreken van goede macro-mogelijkheden met de lens die ik heb (85-200 F/4.0-5.6) die met een opzetlens ongeveer 1:3 of 1:4 haalt
Het ding is namelijk loeizwaar en erg traag. (wat wil je, met zo'n apparature) waardoor ik vrij lange sluitertijden heb - en dus bewogen plaatjes.
11. Is 2e hands een optie of per se niet?
opzich wel, maar het aanbod is niet overweldigend.
wat ik zelf heb bedacht
Tamron AF28-75 f/2.8 XR (ca. € 300)
en een van deze drie telezoom lenzen:
Sigma 70-300 f/4.0-5.6 DG APO Macro (ca. € 150-200)
Sigma 70-300mm f/4.0-5.6 DG Macro (ca. € 130)
Tamron AF 70-300mm f/4.0-5.6 Di LD Macro (ca. € 130)
De tamron kan focussen tot 33 cm afstand (zit dan rond de 1:4), de drie telezoom lenzen hebben 1:2 macro mogelijkheden. Zelf verwacht ik meestal van de Tamron AF28-75 gebruik te maken (namelijk voor de 'snelle' foto's) terwijl de telezoom er alleen 'gepland' op gaat.
Ik weet overigens nu al dat ik met deze lenzen groothoek ga missen, maar ik heb wat budgettaire constraints.
met deze lenzen blijft er voor de body hooguit 500 euro over, en daar moet dan ook nog wat geheugen (verwaarloosbaar) en een filter (zo goedkoop mogelijk?) voor de tamron af.
Die body blijft voor mij voorlopig het grote probleem. Ik heb in principe nog 5 opties open: Nikon D40 D60 en D80 en Canon EOS 450D en 1000D...
Ik vraag me ernstig af of het te rechtvaardigen is om 150 euro te besparen en een D40 te kopen, anderzijds ... is een 1000D momenteel niet veel aantrekkelijker (prijs/kwaliteit) dan enig ander toestel?
Maandag ga ik een aantal apparaten vasthouden, aan de hand daarvan wil ik een beslissing nemen voor de body.
Mijn vraag is nu vooral: is er met de lenzen nog iets te schuiven, zodat ik wel snel glas houd op zeg 28-70 maar ook meer groothoekbereik krijg?
edit:
ik heb geen canon/nikon lenzen overwogen omdat ik nog geen keuze heb gemaakt voor een body. Zodra ik dat wel heb zal ik zeker nog kijken of er 'equivalente' lenzen zijn van canon resp. nikon.
[
Voor 3% gewijzigd door
Honolulu op 18-10-2008 18:31
]
Ach, laat maar...