1. Wat is je beschikbare budget?
Max. 600,-
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Vind fotograferen erg leuk en wil het graag beter leren. Wil dan ook een cursus gaan doen. Loop tegen de beperkingen van mijn huidige camera aan.
Ik heb nu een semi DSLR: fuji S5500. Maakt slechte foto's in schemer/donker. Met 'hoge' iso (vanaf 400) zorgt voor veel ruis. Slechte auto-focus. Kan niet handmatig scherpstellen. Beperkingen van marco en zoom en geen mogelijkheid lenzen te wisselen, bij snelle opnames in sport-stand niet altijd even scherp en erge afdrukvertraging. Te weinig pixels (4mp) voor echt kwalitatief goede vergrotingen.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Portretfoto's, natuur, maak nu vooral foto's met vakantie, ben dan wel altijd op zoek naar echt "mooie plaatjes", dus meer dan alleen snapshots, bijzondere gelegenheden - bruiloften en feesten - neem ik vaak als "extra" fotograaf foto's

en straks hopelijk ook van kinderen
4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Twijfel tussen een Nikon D60 en Canon 1000D, of D80 en 450D (maar die laatste 2 moet ik goed zoeken om nog enigszins binnen budget te blijven). Paar weken geleden met 40-jarige huwelijksfeest vna mijn ouders weer foto's gemaakt en baalde van mijn huidige camera. Zag vlak daarna een aanbieding van een Nikon D60. (goedkoopste wat ik heb gevonden is 620,- bij Fotohart incl. VR 18-55 en VR 55-200) Op internet gaan zoeken en kwam toen als alternatief Canon D1000 tegen. Inmiddels naar fotozaak geweest en beide vastgehouden. Nikon vond ik fijner in de hand liggen. Wel veel zwaarder dan gedacht. Maar hier zat niet de standaard-lens op geschroefd (hadden ze niet). De canon 1000D vond ik wat "plasticer" aanvoelen en miste een ruwe grip. Ben bang dat die met een beetje zweethanden zo uit je handen glijdt... Deze woog overigens veel lichter, maar was niet eerlijk vergelijken omdat ze daar alleen de body van hadden staan. De meneer in de winkel meende dat de canon beter was dan de nikon, omdat daar meer instelmogelijkheden op zaten, beter voor sportfotografie. Er stond overigens ook een 400D, zelfs nog 50 euro duurder dan de 1000D, maar toch was de 1000D volgens hem beter, omdat die technologie nieuwer was.
Heb sinsdien op internet rondgekeken en kom veel verschillende meningen tegen. Er wordt ook regelmatig gewezen op voordelen van D80 en D450 t.o.v. de andere modellen. Maar ook duurder, en D80 is ook wat ouder - heeft bv. geen stofwijderingssysteem (is dat erg?). Kom er niet achter of in de D80 wel een motor in de body zit?
Vind canon en nikon lastig kiezen: nikon voelt steviger aan, maar als de canon meer mogelijkheden biedt... Heb gezien dat het belangrijkste verschil zit in de auto-focuspunten (3 van nikon's D60 t.o.v. 7 of 9 van de Canon), ander sensortype CCD of CMOS (geen idee wat het verschil is), exposure compensation is bij Nikon weer beter dan bij Canon (wanneer gebruik je dit?)
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Ligt eraan hoeveel ik nog te besteden heb na deze eerste aanschaf

. Wil het liefst naast de basislens (18-55) ook een zoom erbij (55-200), en evt. zonnekap of polarisatiefilter. Weet niet zeker of ik dat al gelijk nodig heb. Op mijn oude S5500 zat standaard altijd de zonnekap geschroefd, maakte mooiere foto's.
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies!!! Ik weet zelf gewoon niet wat beter past bij mijn wensen en waar de meeste mogelijkheden op zitten.
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Wil graag een fotografiecursus gaan doen om nu eindelijk echt goede foto's te kunnen maken en te weten waar ik mee bezig ben. Wil dus wel tijd gaan investeren, niet kopen en gebruik beperken tot de vakanties!
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Wellicht. Als dit niet meer voldoet aan mijn wensen... Voorlopig wil ik met mijn basis-aanschaf wel even uit de voeten kunnen.
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Zie vraag 2
11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Liever niet. Mijn kennis is te beperkt om te weten wanneer een toestel nog goed is. Wellicht wel een optie voor aanschaf van lenzen. Maar alleen als dit veel scheelt met nieuwprijs via winkel of internet. Heb liever zekerheid van garantie als iets stuk is.
Alle advies welkom! Alvast bedankt voor jullie reacties... Greetz, Barbra