Ik snap ook niet echt wat mensen tegen de 1000D hebben. Het is absoluut een mooie en complete instapper. Het enige nadeel vind ik alleen de prijs vanwege de nieuwigheid. Nu concurreert het meer met de D60/400D/450D, terwijl het in mijn ogen slimmer was geweest om hem wat goedkoper te maken en hem te laten concurreren met de D40.
Ik vraag me ook wel af of als je de technische termen al niet kent, je uberhaubt de technische verschillen tussen de body's zal merken. De 1000D vond ik zelf net wat mooier dan de D40, maar de D40 vond ik wat lekkerder in de hand liggen en het verschil van 180 euro(270 vs 450) vond ik het persoonlijk niet waard(ik ben een student, dus hoewel ik het eventueel wel kan betalen weet ik ook aardig wat andere leuke dingen te waaraan ik 180 euro kan spenderen)
Qua lenzen zijn Nikon en Canon ook aardig aan elkaar gewaagd. Sowieso zal je in het begin waarschijnlijk nog niet naar de high-end/exotische lenzen gaan kijken, dus wat dat betreft heb je genoeg keuze en zal ook het prijsverschil niet echt bepalend zijn(de ene lens is goedkoper van Nikon, de andere van Canon).
Voor de rest vind ik persoonlijk voor de body juist bepalend hoe lekker deze in de hand ligt en hoe fijn het is in de bediening. Kortom, loop de mediamarkt binnen en houd ze even vast, bestudeer ze etc.
Een goed advies geven is vrij lastig, aangezien alle genoemde camera's al aan de eisen voldoen. En of een nieuwer model langer meegaat, tsja ze blijven allemaal mooie foto's schieten de komende jaren. Bovendien zal je bij een eventuele upgrade vast geen instapper meer willen.
Een geruststelling alvast: je zal sowieso tevreden zijn met je aankoop. Elke dslr is een wereld van verschil met compactcamera's, zeker vergeleken met dat 3.2MP ding van jou. Zoals ik al eens eerder had vermeld ben ik overstapt van een 7.2MP cameraatje van pakweg 2 jaar oud naar een D40 en ben meer dan tevreden.Anoniem: 276514 schreef op maandag 06 oktober 2008 @ 23:57:toon volledige bericht
Ik heb me tot nu toe eigenlijk vooral beperkt tot het lezen van verscheidene fora en ook wel een beetje gekeken naar idd sites als Dpreview. Alleen het punt waar ik toch wel een beetje tegen aanloop op deze sites bij de beoordeling dat het tamelijk technische termen zijn die ik nog niet echt meester ben. Dus het zegt mij dan ook vrij weinig als een camera ergens slecht op scoort, want ik kan moeilijk beoordelen of dit erg belangrijk voor mij zal gaan zijn. Daarom laat ik me liever leiden door de meningen op verscheidene fora, waar ook mensen met veel kennis zitten. Hier krijg je ook meer een beeld wat mensen met soort gelijke wensen voor camera wordt aangeraden (het grote voordeel van dit forum bijvoorbeeld).
Moet ook wel bekennen dat de camera's als D40 of zelfs de 1000D ook wel een mogelijkheid zijn, en had gelezen dat het vooral voor de prijzen van de lensen een voordeligere optie is om voor Canon te gaan (ook al scheelde dit vrij weinig). Vind het ook wel mee wegen dat het toch iets is wat lang mee moet gaan, en dan ga je automatisch toch voor een van de nieuwere modellen, aangezien het budget het op zich wel toelaat. Wil ook liever niet 1 lens voor zowel groothoek als tele (zoals een 18-200 oid), omdat ik dan betere verhalen lees over het nemen van 2 losse lenzen. En op zich klinkt het pakket van de Canon 450d met 18-55 en 55-250 wel goed, vooral naar aanleiding van (redelijk) goede verhalen over de 55-250 lens. Vind de D80 beter in de hand liggen en degelijker aanvoelen qua materiaal. Je hand omsluit het toestel beter wat vooral met een zwaardere lens tot een vastere hand tijdens het foto's nemen leidt.
Mijn huidige camera beperkt vooral in de optische zoom (3x) en het aantal megapixels (3.2). Hij maakt leuke foto's voor een feestje of een stadwandeling maar daar houdt het beetje mee op.
Ik vraag me ook wel af of als je de technische termen al niet kent, je uberhaubt de technische verschillen tussen de body's zal merken. De 1000D vond ik zelf net wat mooier dan de D40, maar de D40 vond ik wat lekkerder in de hand liggen en het verschil van 180 euro(270 vs 450) vond ik het persoonlijk niet waard(ik ben een student, dus hoewel ik het eventueel wel kan betalen weet ik ook aardig wat andere leuke dingen te waaraan ik 180 euro kan spenderen)
Qua lenzen zijn Nikon en Canon ook aardig aan elkaar gewaagd. Sowieso zal je in het begin waarschijnlijk nog niet naar de high-end/exotische lenzen gaan kijken, dus wat dat betreft heb je genoeg keuze en zal ook het prijsverschil niet echt bepalend zijn(de ene lens is goedkoper van Nikon, de andere van Canon).
Voor de rest vind ik persoonlijk voor de body juist bepalend hoe lekker deze in de hand ligt en hoe fijn het is in de bediening. Kortom, loop de mediamarkt binnen en houd ze even vast, bestudeer ze etc.
Een goed advies geven is vrij lastig, aangezien alle genoemde camera's al aan de eisen voldoen. En of een nieuwer model langer meegaat, tsja ze blijven allemaal mooie foto's schieten de komende jaren. Bovendien zal je bij een eventuele upgrade vast geen instapper meer willen.