Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Verwijderd
Yep.Wijnands schreef op zondag 31 mei 2009 @ 22:55:
Levert olympus zonnekappen mee?
Ik heb zelf overigens op mijn Olympus een redelijk goedkoop uv-filter ofwel extra stukje glas
De vettige afdrukken van baby- en kinderhandjes en niet te vergeten natte neuzen van huisdieren zijn al eens onverwachts en onbedoeld tegen de lens gekomen.
Toen was ik blij met het "beschermende" filter dat ik makkelijk kon verwijderen en reinigen.
Ik wil binnenkort wel eens kijken naar een duurder (en dus kwalitatief beter?) filter, ben benieuwd of het echt duidelijk verschil uit gaat maken.
rond de 600 euro
2.Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Heb nu een Canon a510 die ik eigenlijk nooit gebruik omdat hij al redelijk snel een dooie pixel had en hij ook veel ruis had bij iets donkere foto's.
Daarom dacht ik dus aan een dslr voor de vakantie en om dan vaker te fotograferen.
3.Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Ik heb geen idee, sowieso volgende maand 2 weken gran canaria, en ook is er hier elk jaar een rally waar ik mooie foto's van wil. En gewoon mooie foto's van verschillende gebouwen e.d
4.Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee, ik las hier dat de lens het belangrijkst is dus daar wil ik graag info over.
5.Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Een 450D of een Nikon D60 (nog niet in de handen gehad)
6.Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Wil wel een goeie lens
7.Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies over camera en lenzen.
8.Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Ligt eraan hoeveel plezier ik er van beleef.
9.Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Als dat nodig blijkt.
10.Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
A510 van canon met een dooie pixel en ruis. En gewoon niet superfoto's.
11.Is 2e hands een optie of per se niet?
Nee, moet er gewoon mee naar een winkel kunnen
Is the enemy of my enemy, my friend or my enemy?
Als je echt goeie rallye foto's wilt maken heb je toch al een wat duurdere lens nodig. Maar probeer gewoon lekker met die 18-55 IS, zal vast wel lukken.
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Inhoud combinatieaanbieding
1 x Canon EOS 450D + EF-S 18-55mm IS
1 x Lenmar Canon LP-E5 tbv 1000D/ 450D/ 500D1
1 x Sandisk SDHC 4.0GB Ultra II 15.0MB p/sec
1 x Tenba Xpress Shoulder Bag - medium -gray
1 x Tiffen 58mm UV protector
Omschrijving
Pak uw voordeel met deze extra plus aanbieding! Naast de geheugenkaart, accu en tas wordt er in deze set ook nog eens een filter geleverd! U zult geen last meer hebben van blauwzweem en het zal uw lens beschermen tegen krassen en stof.
Bundelprijs
€ 625,00
EF-S maakt niet uit toch? Las dat het een speciale aansluiting is.
Edit: Wat zouden jullie van Nikon aanraden? Wat gelijk staat aan wat ik hier nu heb neergezet?
[ Voor 7% gewijzigd door Daywalk3r op 01-06-2009 16:54 ]
Verwijderd
Nikon D60 + Sigma 18-200mmDaywalk3r schreef op maandag 01 juni 2009 @ 16:49:
...
Edit: Wat zouden jullie van Nikon aanraden? Wat gelijk staat aan wat ik hier nu heb neergezet?
Plus de rest van de accessoires zit je op hetzelfde bedrag.
Dat is dan 126 euro voor een 3rd party extra accu (niet nodig), een sd kaartje van 10 euro, tasje van 20 en filtertje van 7,50. *BING*. Niet doen dus, gewoon voor 499 de kit halen en zelf kaarjte, tasje, filtertje voor in totaal 37,50 toevoegen. Fotozaken maken de meeste winst op de accessoires en verzekeringen.Daywalk3r schreef op maandag 01 juni 2009 @ 16:49:
Inhoud combinatieaanbieding
1 x Canon EOS 450D + EF-S 18-55mm IS
1 x Lenmar Canon LP-E5 tbv 1000D/ 450D/ 500D1
1 x Sandisk SDHC 4.0GB Ultra II 15.0MB p/sec
1 x Tenba Xpress Shoulder Bag - medium -gray
1 x Tiffen 58mm UV protector
Bundelprijs
€ 625,00
Rond de 400 euro
Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Fotografie lijkt me erg leuk, heb tevens al het één en ander geschoten met de 350d van mijn zwager en ik vond het echt super.
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Voornamelijk gebouwen en bossen. Vrij grote shots dus. Toch ook wel hier en daar een 'portret'.
Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Neen.
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Mijn voorkeur nu is een 400d/1000d. De 400d omdat de 350d mij heel erg goed beviel. De 1000d is meer een prijzenplaatje, moet eerlijk bekennen dat ik het grote verschil tussen beide nog niet heb kunnen achterhalen
Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Mogelijk, maar als dit zou gebeuren dan niet meteen de duurste. Wil rustig aan beginnen
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies, maar hopelijk niet te uiteenlopend. Canon staat voor mij sowieso vast.
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Serieus genoeg om er redelijk wat geld aan uit te geven, niet serieus genoeg om dat 1000den euro's te maken
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Yes.
Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Helemaal niks, wat compact dingen. Heb dus wel geschoten met de 350d van mijn zwager.
Is 2e hands een optie of per se niet?
Dat denk ik wel, heb hier geen ervaring mee op camera gebied. Sowieso zou het dan via Tweakers of via een occasion gaan. Liever geen marktplaats i.v.m mogelijke krasjes en dergelijke.
occasions dus zoals deze, deze en een één of andere konijnenwebsite die ik nu even niet bij de hand heb
Alvast bedankt!..
[ Voor 5% gewijzigd door daanoontje op 01-06-2009 18:26 ]
De 1000D is inderdaad een goede optie voor je, maar kijk ook eens naar de 450D kit, deze bied voor een kleine meerprijs aardig wat voordelen, waaronder het voordeel dat er een IS (Image Stabilization) lens wordt meegeleverd die toch wat beter is dan de niet-IS lens van de 1000D. De opvolger van de 450D, de 500D, biedt dan (naar mijn mening) weer niet genoeg voordelen om de meerprijs te rechtvaardigen, en je klimt dan iets te hoog boven je budget uit.
Succes ermee!
Een 450D + 18-55 IS is leuk om mee te beginnen, maar let er wel op dat je dan niet heel veel zoom voor handen hebt. Foto's van landschappen en gebouwen, gaan prima met de 18-55 IS, maar de Rally voorzie ik wel wat issues. Vooral de zoom die je dan gaat missen. Vergis je niet in de prijzen van goede lenzen.Daywalk3r schreef op maandag 01 juni 2009 @ 15:51:
1.Wat is je beschikbare budget?
rond de 600 euro
3.Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Ik heb geen idee, sowieso volgende maand 2 weken gran canaria, en ook is er hier elk jaar een rally waar ik mooie foto's van wil. En gewoon mooie foto's van verschillende gebouwen e.d
Die overstijgen namelijk met gemak de prijs van je camera... Dus die 600 euro ben je zo al kwijt aan een goede kwaliteit telezoom lens.
Natuurlijk kun je met een iets mindere lens beginnen als telezoom, of een instapper (Sigma 70-300 APO bijvoorbeeld) Maar ben jezelf ervan bewust, dat deze wat snelheid mist en dat de focus er soms wel eens naast zit...
Dus je kan meerdere dingen doen m.i.:
- koop een DSLR (450D met 18-55 IS bijvoorbeeld) en kijk of je het echt wat vind. Dan gaat het maar iets minder met de rally foto's, maar je weet na je vakantie wel of je ermee door wilt gaan... Kijk of het wat is en of je er meer geld in wil investeren...
- koop een DSLR (450D met 18-55 IS bijvoorbeeld) Koop er een budget telezoom bij en kijk dan of je het wat vind voor de toekomst, dan zul je wel over een half jaar/jaar over willen naar een betere lens...
- Je vind het allemaal te veel gedoe en koopt een goede compact superzoom....
De lens 18-55 IS is identiek aan de non IS versie, dus hij is niet beter en levert dezelfde kwaliteit foto's...Sebastiaannn schreef op maandag 01 juni 2009 @ 20:51:
[...]
De 1000D is inderdaad een goede optie voor je, maar kijk ook eens naar de 450D kit, deze bied voor een kleine meerprijs aardig wat voordelen, waaronder het voordeel dat er een IS (Image Stabilization) lens wordt meegeleverd die toch wat beter is dan de niet-IS lens van de 1000D. De opvolger van de 450D, de 500D, biedt dan (naar mijn mening) weer niet genoeg voordelen om de meerprijs te rechtvaardigen, en je klimt dan iets te hoog boven je budget uit.
Succes ermee!
IS corrigeert alleen de beweging van de camera, iets wat vooral bij telezooms om de hoek komt kijken...
Ik heb zelf ook de 18-55, zonder IS en ik moet zeggen dat ik nooit last hebt van bewegingonscherpte, iets wat je bij je telezoom wel zult hebben.
In sommige gevallen kan het best handig zijn, als het wat donkerder is bijvoorbeeld, maar de lens is verder niet beter in kwaliteit oid.
En als je op sluitertijd schiet en gewoon de standaard regel aanhoudt is die IS nergens voor nodig.
Kijk als je op 200mm schiet, moet je minimaal 1/200 sec aanhouden zonder IS, maar op 18mm zit je met 1/30 sec nog heel goed. Op 55mm hou je gewoon 1/50 sec aan en je hebt nergens last van... Als je veel lager gaat, heb je wel kans dat je camera de beweging van je hand corrigeert, maar een persoon die beweegt, of een boom die heen en weer waait, kan Is niet corrigeren...
De 18-55 IS is optisch echt veel beter dan de oude non-IS hoor. Kijk de reviews er maar op naar.dfrenner schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 09:51:
[...]
De lens 18-55 IS is identiek aan de non IS versie, dus hij is niet beter en levert dezelfde kwaliteit foto's...
Was ook wel nodig, nu ze met instapcamera's van 12-15 MP komen.
Rond de 400 euro
Gebruik nu een compact camera (Canon a75) van 7 jaar oud. Tegenwoordig kan je voor niet al te veel geld veel mooiere foto's maken. een DSLR is ook nog heerlijk snel.
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
vakantiekiekjes en feestejs enzo. het wordt (denk ik) geen hobby.
Neen.
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Nikon d40 / d60. Mijn budget is inclusief lens.het liefst incl. alles. De camera moet zeker draagbaar blijven. Deze liggen iig in mijn prijsklasse zo heb ik snel gezien in de mediamarkt. Echter is er online wat meer mogelijk maar dan wil ik eerst max 2-3 modellen hebben waar ik naar zoek.
nee, ook niet in de toekomst. de camera moet wel draagbaar blijven.
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Nikon oof Canon nijg ik naartoe maar sta open voor alle suggesties.
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
helemaal niet serieus, geen hobby dus.
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
nee.
Canon A75. een DSLR Canon (2/3 jaar oud van familie, ken het type niet)
liever niet
Alvast bedankt!..
+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Ik vind het wel meevallen, nagenoeg geen verschil...-DG- schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 09:59:
[...]
De 18-55 IS is optisch echt veel beter dan de oude non-IS hoor. Kijk de reviews er maar op naar.
http://www.the-digital-pi...5-5.6-IS-Lens-Review.aspx
Even naar onder scrollen naar de foto van de GMC...
Daar vind ik de non/IS er beter uit komen dan de IS versie.
En vergelijk het vervolgens met de duurdere broertjes. De IS komt niet in de buurt...
IE-DE-REEN zegt dat de 18-55IS lens beter is....ook reviews........nou ja ok. Ieder zijn meug dan....dfrenner schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 10:45:
[...]
Ik vind het wel meevallen, nagenoeg geen verschil...
http://www.the-digital-pi...5-5.6-IS-Lens-Review.aspx
Even naar onder scrollen naar de foto van de GMC...
Daar vind ik de non/IS er beter uit komen dan de IS versie.
En vergelijk het vervolgens met de duurdere broertjes. De IS komt niet in de buurt...
ik vind toch echt de IS foto (kijk maar naar de GMC letters van de auto) beter uitkomen dan de non IS hoor.....
EDIT: en ook aan de rechterkant zie je het. Ik durf toch bijna wel te zeggen dat iedereen het toch zou moeten zien aan die foto dat de IS foto toch echt beter is.....
[ Voor 11% gewijzigd door Deathchant op 02-06-2009 10:55 ]
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
Vergelijk ook even de volgende twee reviews:The Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 II Lens, currently available only in a DSLR kit - or used - is the least expensive of these 4 lenses. It has the same focal length range and is very similar physically - but lacks IS. Optically, it is not as sharp as the 18-55 IS. This difference is very noticeable wide open - especially in the corners. The differences become less noticeable at and beyond f/8, but the difference is still there. The non-IS 18-55 is very slightly more resistant to flare than the IS - which is still very good in this regard. CA is very similar in the two lenses. The non-IS has a little less vignetting at 18mm but slightly more at 24mm and 35mm. While the 18-55 non-IS is a decent value, the 18-55 IS is better optically and is a much more versatile lens - It is definitely worth the extra cost in my opinion.
http://www.photozone.de/c...st-report--review?start=1
http://www.photozone.de/c...st-report--review?start=1
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
tnx, Echter was ik net ff aan het zoeken in de pricewatch en kon ik voor 415,- een d60, met lens (14-55?) geheugen (4GB) en tas doen. is deze camera niet veel beter dan?Wijnands schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 10:31:
D40, als je die nog kan vinden, met een 18-105 erop. Compact setje en zo ongeveer binnen budget.
Ik had niet op de letters gelet eigenlijk, maar inderdaad, de IS komen de letters en vooral de bumpers er beter uit, maar bij de non-IS komt het glas er beter uit, de lampen units. Maar het verschil is minimaal en nog steeds niet te vergelijken met een 17-55 of een 17-85...Deathchant schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 10:53:
[...]
IE-DE-REEN zegt dat de 18-55IS lens beter is....ook reviews........nou ja ok. Ieder zijn meug dan....
ik vind toch echt de IS foto (kijk maar naar de GMC letters van de auto) beter uitkomen dan de non IS hoor.....
EDIT: en ook aan de rechterkant zie je het. Ik durf toch bijna wel te zeggen dat iedereen het toch zou moeten zien aan die foto dat de IS foto toch echt beter is.....
Maar ik zie nu ook dat die 18-55 IS niets meer kost... Dus dan maakt het helemaal niet uit... Ik had in mijn gedachten dat hij vanaf 150 euro verkrijgbaar was... Voor die prijs zou ik gewoon een stapje verder gaan...
Maar voor 90 euro heb je een IS, dus dan natuurlijk wel voor de IS gaan.
Al blijft het een budget ding en kun je m.i. beter voor een iets duurdere gaan.
Maar wat heeft hebben de MP ermee te maken???-DG- schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 09:59:
Een sensor met meer MP kan meer details opvangen en heeft dus een lens nodig die een hogere resolutie oplevert. Een foto van 3MP is veel eerder "scherp" dan een van 15MP.dfrenner schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 11:28:
[...]
Maar wat heeft hebben de MP ermee te maken???
|| Vierkant voor Wiskunde ||
Dat je een lens met een fatsoenlijk oplossend vermogen moet gebruiken om die MP's te kunnen benutten en dat de non-IS variant daarvoor toch een stukje scherpte mistdfrenner schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 11:28:
[...]
Maar wat heeft hebben de MP ermee te maken???
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
En de IS niet?Orion84 schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 11:36:
[...]
Dat je een lens met een fatsoenlijk oplossend vermogen moet gebruiken om die MP's te kunnen benutten en dat de non-IS variant daarvoor toch een stukje scherpte mist
Ik denk dat je beter een 17-55/17-85 kunt gebruiken op een 8MP camera en dat dat beter resultaat geeft, dan een 18-55 IS op een 15MP camera...
Is er toevallig ergens een vergelijking met de 18-55 IS op 8MP en diezelfde lens op 15MP? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Dat begrijp ik, maar met deze "budget lensjes" kun je denk ik beter in glas investeren, dan in MPSpecies5618 schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 11:36:
[...]
Een sensor met meer MP kan meer details opvangen en heeft dus een lens nodig die een hogere resolutie oplevert. Een foto van 3MP is veel eerder "scherp" dan een van 15MP.
Denk ik...
Nee. Niet veel beter, wel wat beter op punten en ook wat slechter. De 18-55 is een leuk lensje maar ik persoonlijk vind de 18-105 een stuk meer lens. Had 'm van 't weekend ook weer even geleend, fijn ding.thejoker80 schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 11:26:
[...]
tnx, Echter was ik net ff aan het zoeken in de pricewatch en kon ik voor 415,- een d60, met lens (14-55?) geheugen (4GB) en tas doen. is deze camera niet veel beter dan?
Die discussie doet best ter zake...Orion84 schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 11:49:
Dat er nog betere lenzen zijn staat natuurlijk vast, maar daar hangt ook wel even een ander prijskaartje aan, waarbij de 17-85 nou ook weer niet zo denderend veel beter is. Bovendien ging daar de discussie helemaal niet over. Er werd getwijfeld tussen IS en non-IS, een beetje loos om dan de discussie te verdraaien naar dat ze allebei niet goed genoeg zouden zijn. Het is en blijft hier wel het starters topic.
Je ziet hier best wat starters (vooral starters) die de neiging hebben, om een heel duur body te kopen en dan te bezuinigen op de lens...
Want tja, zo werkt het toch ook met de compactjes? Meer MP = automatisch beter volgens veel verkopers en verder is meer zoom beter... Meer wordt er in de winkels niet uitgelegd als je een compact gaat kopen.
Nu wil met een DSLR, omdat deze mooiere foto's maakt...
Dan doet de lens er juist wel ter zake. En de MP een stuk minder iig...
Verder gaf ik in mijn post toch aan dat ik dacht dat het prijsverschil veel groter was tussen de IS en de non-is... Aangezien dit niet het geval is, zei ik al dat de IS dan wel een betere keuze is.
Photozone - Vergelijkt ook de 17-85, 10-22, 17-55, 18-200, 55-250 en 24-105L op beide resoluties.dfrenner schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 11:41:
[...]
Is er toevallig ergens een vergelijking met de 18-55 IS op 8MP en diezelfde lens op 15MP? Daar ben ik wel benieuwd naar.
Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G
nomaals dankWijnands schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 11:59:
[...]
Nee. Niet veel beter, wel wat beter op punten en ook wat slechter. De 18-55 is een leuk lensje maar ik persoonlijk vind de 18-105 een stuk meer lens. Had 'm van 't weekend ook weer even geleend, fijn ding.
De Canon EOS 1000D, is die dan al een stuk beter? http://www.bol.com/nl/p/e...00000006174962/index.html , € 400,- voor alleen de body en de lens.
Heb een hama van 15 euro op mijn 18-55 zitten. Maar merk je verschil tussen bijvoorbeeld een Hama, B+W, Hayo, Canon? Want ik ga maandag naar Mexico & Guatamala op vakantie, en wil geen mislukte fototjes hebben....
Welke 55-200? Die zonder VR is een stuk minder interessant als die met. En wat voor tas? Dit soort deals lijkt leuk maar als het niet precies is wat je zoekt dan is het duurkoop.thejoker80 schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 12:55:
[...]
nomaals dankde keus is al bijna gemaakt
Ze hadden bij de mediamarkt een aanbiedeing van de 40 + 2 lenzen (18-55 en ??-200 geloof ik) + gehuegenkaart + tas voor € 400,-
Nee, niet een stuk beter maar gewoon een andere camera. Nieuwer, meer AF punten maar ook qua ergonomie een stukje anders. Ga 'm 's vasthouden en kijk wat je vind. Als je op een krap budget zit is het prijsverschil substantieel.De Canon EOS 1000D, is die dan al een stuk beter? http://www.bol.com/nl/p/e...00000006174962/index.html , € 400,- voor alleen de body en de lens.
Laten we dit 's omdraaien. Wat moet dat UV filterje doen? Een goedkoop, niet multicoated filter in zonnige omstandigheden is vragen om problemen.da_PSI schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 13:50:
Ik heb nu de EOS 450D aangeschaft, incl een 70-300 lens. Echter heb ik nog een vraag over de UV filter.
Heb een hama van 15 euro op mijn 18-55 zitten. Maar merk je verschil tussen bijvoorbeeld een Hama, B+W, Hayo, Canon? Want ik ga maandag naar Mexico & Guatamala op vakantie, en wil geen mislukte fototjes hebben....
Als ik naar mexico ging zou ik in ieder geval een zonnekap, een rocketblower, een microvezel doekje en wat schoonmaak prut willen hebben.
[ Voor 28% gewijzigd door Wijnands op 02-06-2009 13:59 ]
TNX! nou dan is die d40 wel een hele goede keusWijnands schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 13:57:
[...]
Welke 55-200? Die zonder VR is een stuk minder interessant als die met. En wat voor tas? Dit soort deals lijkt leuk maar als het niet precies is wat je zoekt dan is het duurkoop.
[...]
Nee, niet een stuk beter maar gewoon een andere camera. Nieuwer, meer AF punten maar ook qua ergonomie een stukje anders. Ga 'm 's vasthouden en kijk wat je vind. Als je op een krap budget zit is het prijsverschil substantieel.
Ik denk inderdaad dat ik het op zo'n manier doe.dfrenner schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 09:38:
[...]
Een 450D + 18-55 IS is leuk om mee te beginnen, maar let er wel op dat je dan niet heel veel zoom voor handen hebt. Foto's van landschappen en gebouwen, gaan prima met de 18-55 IS, maar de Rally voorzie ik wel wat issues. Vooral de zoom die je dan gaat missen. Vergis je niet in de prijzen van goede lenzen.
Die overstijgen namelijk met gemak de prijs van je camera... Dus die 600 euro ben je zo al kwijt aan een goede kwaliteit telezoom lens.
Natuurlijk kun je met een iets mindere lens beginnen als telezoom, of een instapper (Sigma 70-300 APO bijvoorbeeld) Maar ben jezelf ervan bewust, dat deze wat snelheid mist en dat de focus er soms wel eens naast zit...
Dus je kan meerdere dingen doen m.i.:
- koop een DSLR (450D met 18-55 IS bijvoorbeeld) en kijk of je het echt wat vind. Dan gaat het maar iets minder met de rally foto's, maar je weet na je vakantie wel of je ermee door wilt gaan... Kijk of het wat is en of je er meer geld in wil investeren...
- koop een DSLR (450D met 18-55 IS bijvoorbeeld) Koop er een budget telezoom bij en kijk dan of je het wat vind voor de toekomst, dan zul je wel over een half jaar/jaar over willen naar een betere lens...
- Je vind het allemaal te veel gedoe en koopt een goede compact superzoom....
Eerst kijken of het bevalt en dan kan ik altijd nog verder zien.
Bij de Dixons hebben ze de volgende aanbieding
Nikon D60 18-55 II kit digitale spiegelreflexcamera + 55-200 objectief + GRATIS tas
Maar die lenzen hebben dus geen VR. Zouden jullie het dan nog aanraden of is stabilisatie echt een must!
Ik heb al wel een zonnekap, van Canon zelf. En heb ook zo'n rocketblower. Maar waarom een multicoated filter, en wat is het?Laten we dit 's omdraaien. Wat moet dat UV filterje doen? Een goedkoop, niet multicoated filter in zonnige omstandigheden is vragen om problemen.
Als ik naar mexico ging zou ik in ieder geval een zonnekap, een rocketblower, een microvezel doekje en wat schoonmaak prut willen hebben.

En anders, welke of welk merk zou jij mij aanraden. Wil er ongeveer 25 tot 40 euro aan uitgeven.
Bijvoorbeeld zoiets: http://www.kamera-express...age=product&product=15904
Verwijderd
Tenzij je van nature erg bibbert is het voor die 200mm echt geen must.Daywalk3r schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 14:47:
[...]
...
Maar die lenzen hebben dus geen VR. Zouden jullie het dan nog aanraden of is stabilisatie echt een must!
Ohh.. shocking! Geen stabilisatie?! Dat ze dat nog durven verkopen!Daywalk3r schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 14:47:
[...]
Ik denk inderdaad dat ik het op zo'n manier doe.
Eerst kijken of het bevalt en dan kan ik altijd nog verder zien.
Bij de Dixons hebben ze de volgende aanbieding
Nikon D60 18-55 II kit digitale spiegelreflexcamera + 55-200 objectief + GRATIS tas

Wat verwacht je te gaan doen dat VR zo belangrijk is voor je?
Overigens zou ik de 55-200 niet snel zonder VR nemen maar dat komt omdat het prijsverschil ook minimaal is.
[ Voor 3% gewijzigd door Wijnands op 02-06-2009 15:24 ]
Vind je?Wijnands schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 15:23:
[...]
Ik heb geen enkele lens met VR en toch schiet ik af en toe wel 's een aardige foto.
Met VR zouden je foto's echt veel beter zijn.
Ik heb ook geen VR/IS en mis het ook niet. Alleen op 210mm (max. tele wat ik heb) zou ik het soms willen hebben en dan vooral omdat je zoekerbeeld dan wat rustiger is. Daaronder heb ik het nog niet gemist.
[ Voor 5% gewijzigd door -DG- op 03-06-2009 15:19 ]
Verwijderd
Punt is nu wel duidelijk denk ik..
[ Voor 22% gewijzigd door RobbieB op 02-06-2009 16:40 ]
IS op kleinere lenzen lijkt me dan ook niet echt heel erg nodig. Als je er trouwens vanuit gaat dat een 17-50 tamron IS had.. waarom heb je de lens dan gekocht? omdat iedereen toch al roept dat het een goede lens is?
Als je veel onder low light schiet denk ik dat je met een prime beter uit bent.
Iets met het niet overkomen van sarcasme op fora enzo.. De volgende keer er maar (!) achter zetten..Milo. schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 17:06:
Als je er trouwens vanuit gaat dat een 17-50 tamron IS had..
[ Voor 9% gewijzigd door RobbieB op 02-06-2009 17:16 ]
Dat VR e.d. niet een noodzaak is lijkt me duidelijk, anders zouden er tot een paar jaar terug nooit goede foto's gemaakt worden.
Feit is ook dat het soms erg fijn kan zijn, waarbij er vooral voordeel te halen is in het tele gebied.
Iedereen hecht er weer andere waarde aan en sat is gewoon niet in te vullen voor een ander.
Ik heb geen lenzen met IS/VR en ook niet nodig, maar ik kom ook heel zelden boven de 50mm uit.
Het is dus ook situatie afhankelijk. Nu weer ontopic a.u.b
Op dit moment schiet ik met een Fujifilm Finepix S3500 wat een heel fijne camera bleek voor het geld. Hij is goed draagbaar, snel genoeg (mits je eerst focust en direct doordrukt als het moment daar is) en levert behoorlijke nette plaatjes af.
Deze camera heeft echter een aantal nadelen:
- Beperkte groothoek (kleinbeeld equivalent 39-234mm)
- Geen beeldstabilisatie
- Beperkte controle over instellingen, zelfs op Manual
Het tweede nadeel is voor een deel op te lossen door een statief te gebruiken. Ik heb geen vaste hand en binnen foto's zonder statief leveren al snel bewogen zijn, terwijl dezelfde foto vanaf statief (denk aan glas-in-loodramen in oude kerken) heel mooi worden.
Het derde nadeel is helaas niet met dergelijke kunstgrepen op te lossen. Handmatig scherpstellen is onmogelijk wat een groot nadeel is als je bv. in de dierentuin een beest achter een hek op de foto probeert te krijgen. Ook de sluitertijd is niet instelbaar, alleen het diafragma (aperture-priority heet dat geloof ik).
Deze 3 nadelen wil ik opgelost zien in een DSLR. Geen hele hoge eisen dus, maar net een stap verder dan compact. Het hoeft dus ook niet al teveel te kosten wat mij betreft, maar voor een body + redelijke groothoek + aardig telebereik ben ik bang dat ik niet voor minder dan 800 euro klaar ben. Meer hoeft wmb ook niet, ik ben geen pro, het is puur een hobby. Mocht ik in de loop van de tijd tegen beperkingen aanlopen dan zou ik evt. willen uitbreiden, maar dat zal het eerste jaar ws. niet gebeuren.
Gezien de XD-kaartjes die mijn Fuji gebruikt denk ik niet dat ik een DSLR ga vinden die daar compatibel mee is. Persoonlijk neig ik naar Canon, omdat de Ixus van mijn vrouw erg goed bevalt en ik het idee heb dat daar vrij veel voor te krijgen is. Dat laatste kan ook goede marketing van Canon zijn, dus als iemand mij denkt te kunnen overtuigen om bv. voor Nikon of Sony te gaan: be my guest.
Dan nu de Makro aanbiedingen:
- EOS 450D + 18-55IS voor 593.84
- EOS 1000D + 18-55 + 75-300 + tas voor 528.36
- Sony A300 + 18-70 voor 462,91
- Sony A200K + 18-70 voor 332.01
- Tamron 70-300 4-5.6 voor 153.51
- Tamron 18-200 3.5-6.3 voor 201.11
De 1000D set lijkt een hele nette aanbieding, maar ik ben bang dat ik toch IS lenzen nodig heb. In hoeverre is dit verschil op te lossen door de sluitertijd te verkorten? Kan ik dan nog een beetje foto's maken in de schemering, bv. een podium geschoten vanaf de geluidstent? Mijn Fuji moet ik dan eigenlijk al neerzetten om geen bewogen foto's te krijgen. Als het zinvolle informatie is: Volgens Exposureplot is het grootste deel van mijn foto's op F2.8 met 1/60s geschoten.
Stel dat ik voor de 450D set zou gaan met de Tamron 18-200 erbij (die heeft mijn voorkeur vanwege de lichtgevoeligheid, bovendien: 1.5*200=300>>234), ga ik dan het gebied tussen de 55 en 70mm niet missen?
Uiteraard ben ik nog bezig met wat meer achtergrondstudie en ik ben ook zeker van plan om naar een winkel te gaan en de diverse bodies beet te pakken, maar ik zou het erg fijn vinden als jullie alvast wat mee willen denken en wat aandachtspunten willen geven.
Ik schiet voornamelijk landschappen en architectuur (groothoek zou je zeggen), maar bij beide ook graag interessante details (dus tele). Verder een enkele keer een concert, waarvoor dus de lichtsterkte/beeldstabilisatie van belang zijn.
[ Voor 3% gewijzigd door MoZe op 02-06-2009 18:01 . Reden: Toegevoegd wat ik schiet. ]
Met het risico van half FGA over me heen te krijgen, kijk ook eens naar de Olympussen bv de E-520.
Gezien je eisen pakket voldoet deze prima en is te krijgen onder de 400 euro inclusief de 14-42 kitlens. Voordelen: ingebouwde IS, werkt dus op iedere lens, relatief goede kitlens, je xD kaartjes kan je gebruiken en je bent al gewent aan het 3:4 beeld formaat.
Ik weet niet of deze bij de Makro te krijgen is,
Verwijderd
Ik wou ook al zeggen..littlejoannes schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 19:52:
MoZe:
Met het risico van half FGA over me heen te krijgen, kijk ook eens naar de Olympussen bv de E-520. ...
Alleen zou ik dan gaan voor de Olympus E-520 + EZ 14-42mm + EZ 40-150mm, ben je voor €469 klaar, en heb je een prima overlap qua lenzen. Kun je er altijd later een 70-300 bij halen (houd rekening met de 2x cropfactor van four thirds)
littlejoannes schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 19:52:
MoZe:
Met het risico van half FGA over me heen te krijgen, kijk ook eens naar de Olympussen bv de E-520.
Gezien je eisen pakket voldoet deze prima en is te krijgen onder de 400 euro inclusief de 14-42 kitlens. Voordelen: ingebouwde IS, werkt dus op iedere lens, relatief goede kitlens, je xD kaartjes kan je gebruiken en je bent al gewent aan het 3:4 beeld formaat.
Ik weet niet of deze bij de Makro te krijgen is,
Hmm, ingebouwde IS klinkt inderdaad wel interessant ja.Verwijderd schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 20:05:
Ik wou ook al zeggen..
Alleen zou ik dan gaan voor de Olympus E-520 + EZ 14-42mm + EZ 40-150mm, ben je voor €469 klaar, en heb je een prima overlap qua lenzen. Kun je er altijd later een 70-300 bij halen (houd rekening met de 2x cropfactor van four thirds)
Die 40-150 zou ik er dan sowieso bijnemen, want ik gebruik nu toch ook regelmatig mijn volle tele-bereik, dus dat wil ik niet missen. 2x150=300mm, dus dat zou inderdaad ruim voldoende zijn.
Ga ik zeker eens wat reviews van zoeken.
Aan de andere kant heb ik weleens iets opgevangen dat het lenzenaanbod in 4/3 een beetje achterblijft bij de verwachtingen, of ging dat alleen over micro 4/3?
Ik zit trouwens ook niet vast aan de Makro, maar die aanbiedingen zijn redelijk scherp, dus dat was voor mij wel een trigger om er eens iets serieuzer in te duiken.
Verwijderd
Valt wel mee hoor, ze hebben vanalles, van macro, groothoek t/m tele, van goedkoop tot in de duizenden Euro's aan snelle prime's, en doe eens gek, voor een appel en een ei kun je ook een 800mm spiegelobjectief kopen..MoZe schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 20:41:
...
Aan de andere kant heb ik weleens iets opgevangen dat het lenzenaanbod in 4/3 een beetje achterblijft bij de verwachtingen, of ging dat alleen over micro 4/3?
...
En dan heb je ook nog een 4/3->OM adapter zodat je oude lenzen ook kunt gebruiken.. en voor die OM adapter is er weer een EOS adapter

Genoeg keuze dacht ik
overigens hoop ik de 70-300 binnenkort te hebben, weer leuk speelgoed erbij
[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2009 20:53 ]
Voor zo ongeveer alles is wel een lekkere ultragroothoek te krijgen tegenwoordig mocht de 18-xx niet bevallen.MoZe schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 17:58:
Voor het eerste nadeel heb ik een el-cheapo groothoek conversielens (1.4x) aangeschaft die doet wat hij moet doen, maar wel gruwelijk vertekent langs de randen. In de praktijk pak ik voor binnenfoto's meestal de Ixus 85IS van mijn vrouw.
Kerk interieurs als je dat echt goed wilt doen ontkom je eigenlijk niet aan een statief. VR zal vaak genoeg zijn om wijd open een acceptabele sluitertijd te krijgen maar, let's face it, f8-f11 is wel zo leuk.Het tweede nadeel is voor een deel op te lossen door een statief te gebruiken. Ik heb geen vaste hand en binnen foto's zonder statief leveren al snel bewogen zijn, terwijl dezelfde foto vanaf statief (denk aan glas-in-loodramen in oude kerken) heel mooi worden.
Die 18-70, wat ik gezien heb, niks mis mee maar ook niet spectaculair. Die tamron 70-300 is heel aardig voor dat geld, de 18-200 zou ik laten liggenDan nu de Makro aanbiedingen:Als ik het goed heb hebben de Canon's een crop-factor van 1.6 en de Sony's 1.5. De lenzen bij de Sony's winnen het dus (krap) op groothoek. Iemand een idee van de kwaliteit van de Sony kit-lenzen?
- EOS 450D + 18-55IS voor 593.84
- EOS 1000D + 18-55 + 75-300 + tas voor 528.36
- Sony A300 + 18-70 voor 462,91
- Sony A200K + 18-70 voor 332.01
- Tamron 70-300 4-5.6 voor 153.51
- Tamron 18-200 3.5-6.3 voor 201.11
En we hebben net voordat jij kwam een dikke IS zin/onzin discussie gehad.De 1000D set lijkt een hele nette aanbieding, maar ik ben bang dat ik toch IS lenzen nodig heb. In hoeverre is dit verschil op te lossen door de sluitertijd te verkorten? Kan ik dan nog een beetje foto's maken in de schemering, bv. een podium geschoten vanaf de geluidstent?
OK, laten we zeggen dat je, dankzij je VR op 1/15 kan schieten. Wat gebeurt er op het podium? Is dat nog scherp op 1/15? Een jazz zangeres misschien wel maar een band die meer tempo heeft echt niet meer
NeeMijn Fuji moet ik dan eigenlijk al neerzetten om geen bewogen foto's te krijgen. Als het zinvolle informatie is: Volgens Exposureplot is het grootste deel van mijn foto's op F2.8 met 1/60s geschoten.
Stel dat ik voor de 450D set zou gaan met de Tamron 18-200 erbij (die heeft mijn voorkeur vanwege de lichtgevoeligheid, bovendien: 1.5*200=300>>234), ga ik dan het gebied tussen de 55 en 70mm niet missen?
Ik zou ook even verder kijken, er is meer in de handel dan Canon (ja, echt waar!) en Sony (gelukkig).Uiteraard ben ik nog bezig met wat meer achtergrondstudie en ik ben ook zeker van plan om naar een winkel te gaan en de diverse bodies beet te pakken, maar ik zou het erg fijn vinden als jullie alvast wat mee willen denken en wat aandachtspunten willen geven.
edit:
Ik schiet voornamelijk landschappen en architectuur (groothoek zou je zeggen), maar bij beide ook graag interessante details (dus tele). Verder een enkele keer een concert, waarvoor dus de lichtsterkte/beeldstabilisatie van belang zijn.
Verwijderd
Met stabilisatie neem je toch gewoon je eigen beweging weg. Het maakt niet uit of iemand op het podium stil staat of druk aan het bewegen is.Wijnands schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 21:41:
En we hebben net voordat jij kwam een dikke IS zin/onzin discussie gehad.
OK, laten we zeggen dat je, dankzij je VR op 1/15 kan schieten. Wat gebeurt er op het podium? Is dat nog scherp op 1/15? Een jazz zangeres misschien wel maar een band die meer tempo heeft echt niet meer
Ik heb onlangs een tweedehands setje in mijn handen geduwd gekregen. Nu vroeg ik mij af of zijn prijzen wel kloppen.. Ofwel, kunnen mensen eens zeggen wat zij voor het volgende setje zouden vragen?
1 x sigma 70-300 APO 1:4-5.6
1 x Canon 50mm 1:1.8 mk II
1 x Sunpack PF30x flitser
4 x GP 2500mAh batterijen
1 x CA2L-A 650mAh accu
1 x crumpler 'This' camera tas
1 x Canon 400D dSLR Kit
1 x Canon BG-E3 grip
1 x Hama 390c 58mm filter
1 x 4GB Sandis Ultra II CF kaart
1 x statief
Edit: Alles is in nog een zeer goede staat, zou zo uit de doos kunnen komen. Ik ken de verkoper en weet dat hij goed met zijn spullen omgaat. Het gaat om een camera die nog geen jaar oud is. De rest echter heeft hij ook bij elkaar geregeld, maar ook deze zijn in een zeer goede staat.
Helaas kan ik er even geen foto's bij leveren. Het hoeft niet exact te zijn, maar met een redelijke schatting kom ik prima uit de voeten.
Overigens ben ik de koper van dit setje
Dus, wat zou een tweaker voor dit setje willen terugzien?
Alvast bedankt!
[ Voor 29% gewijzigd door daanoontje op 02-06-2009 22:47 ]
Verwijderd
Wat wil je nu eigenlijk horen? Wij kunnen daar toch niets over zeggen! De een vraagt meer geld voor zijn afgedankte spullen dan de ander. Het is maar net wat iemand het waard vindt en daar kunnen wij denk ik helemaal niets over zeggen.
Zo verkocht ik mijn 4 jaar oude 300d met simpel 18-55 lensje voor 275 euro.
Ik heb er zelf ooit 850 voor betaald dus mijn gevoel zou kunnen zeggen: slecht verkocht. Aan de andere kant zeg ik super verkocht als je het spul ook voor 40 euro op marktplaats voorbij ziet komen.
Dus... wat de gek ervoor geeft zou ik zeggen.
Zoals al gezegt: wat de gek er voor geeft!daanoontje schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 22:30:
Hallo,
Ik heb onlangs een tweedehands setje in mijn handen geduwd gekregen. Nu vroeg ik mij af of zijn prijzen wel kloppen.. Ofwel, kunnen mensen eens zeggen wat zij voor het volgende setje zouden vragen?
1 x sigma 70-300 APO 1:4-5.6
1 x Canon 50mm 1:1.8 mk II
1 x Sunpack PF30x flitser
4 x GP 2500mAh batterijen
1 x CA2L-A 650mAh accu
1 x crumpler 'This' camera tas
1 x Canon 400D dSLR Kit
1 x Canon BG-E3 grip
1 x Hama 390c 58mm filter
1 x 4GB Sandis Ultra II CF kaart
1 x statief
Edit: Alles is in nog een zeer goede staat, zou zo uit de doos kunnen komen. Ik ken de verkoper en weet dat hij goed met zijn spullen omgaat. Het gaat om een camera die nog geen jaar oud is. De rest echter heeft hij ook bij elkaar geregeld, maar ook deze zijn in een zeer goede staat.
Helaast kan ik er even geen foto's bij leveren. Het hoeft niet exact te zijn, maar met een redelijke schatting kom ik prima uit de voeten.
Dus, wat zou een tweaker voor dit setje willen terugzien?
Alvast bedankt!
En wat heb je er eigenlijk zelf voor betaald? Bang een miskoop te hebben gedaan? Je hebt het toch al, of wil je het weer verkopen? Beetje rare vraag om dit hier te stellen en totaal offtopic lijkt mij? Of wil je horen van de experts dat je echt een super koopje hebt gedaan?
Mijn 40d + 70-200 L f/4 IS is nog niet binnen
Canon 40D, Canon EF 70-200mm F/4 L IS USM, 24-105mm F/4.0 L IS USM, SpeedLite 580EX, B+W UV 67 & 77 MRC, Velbon 640 pro + PHD61Q, Lowpro Slingshot 300AW
Oke het is dus zo dat ik dit setje nog niet heb gekocht maar mogelijk wil kopen. Het gaat dus niet om wat de gek ervoor geeft want ik ben die gek.
Het advies wat ik van jullie wil is dus weten wat jullie een redelijke prijs vinden hiervoor. Zodat ik met deze gene ook daadwerkelijk kan onderhandelen en niet wordt 'genaaid'.
Offtopic denk ik niet, ik wil namelijk een nieuwe dSLR waar ik advies over wil. Er is geen ander redelijk topic hiervoor naar mijn weten.
Alles behalve de 70-300, 50/1.8 en 400D kun je beschouwen als 'grut' wat je er toch wel bij krijgt, dat voegt niet echt waarde toe. De 400D wordt typisch voor ~200 euro verkocht, 50/1.8 mits in geweldige staat brengt 60 euro op, 70-300 is hopeloos oud en zie ik voor vraagprijzen van 60 euro, dus verkoopprijzen onder de 50 euro voorbij komen. 300 euro? daar in de buurt, 400 euro is te duur, 200 euro zou relatief goedkoop zijn.
Maargoed, oude 350/400Ds met grip en twee lenzen komen vaak voorbij en je hoort ook vaak genoeg (echt in een significant aantal gevallen, misschien wel 1 op 4 ofzo) dat er onderliggende problemen zijn. Diafragmaproblemen, error 99, water ergens, een ander niet-functionerend knopje, vuilheid of slechte uiterlijke staat... Dit soort dingen wordt vaker goedkoop dan duur eruit gedaan.
Klopt en doordat je je eigen beweging weg neemt kun je op 1/15 sec schieten bijvoorbeeld. Dat is leuk bij een landschap, maar als iemand loopt, heb je hem niet scherp, omdat hij te snel beweegt voor die 1/15 seconde... Je kan alleen je eigen beweging wegfilteren met IS, maar niet de beweging van je onderwerp... Daarom is IS niet alles en kan je in sommige gevallen beter naar de lichtsterkte kijken...Verwijderd schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 22:16:
[...]
Met stabilisatie neem je toch gewoon je eigen beweging weg. Het maakt niet uit of iemand op het podium stil staat of druk aan het bewegen is.
Als het in goede staat is kun je er makkelijk 400 euro voor krijgen... Hangt ook een beetje van het totaal aantakl genomen foto's af en de uiterlijke kenmerken. Even vanuitgaande dat dit ok is. 400 euro.ssj3gohan schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 22:58:
Als je nog enigszins een onderbouwde mening wil horen:
Alles behalve de 70-300, 50/1.8 en 400D kun je beschouwen als 'grut' wat je er toch wel bij krijgt, dat voegt niet echt waarde toe. De 400D wordt typisch voor ~200 euro verkocht, 50/1.8 mits in geweldige staat brengt 60 euro op, 70-300 is hopeloos oud en zie ik voor vraagprijzen van 60 euro, dus verkoopprijzen onder de 50 euro voorbij komen. 300 euro? daar in de buurt, 400 euro is te duur, 200 euro zou relatief goedkoop zijn.
Maargoed, oude 350/400Ds met grip en twee lenzen komen vaak voorbij en je hoort ook vaak genoeg (echt in een significant aantal gevallen, misschien wel 1 op 4 ofzo) dat er onderliggende problemen zijn. Diafragmaproblemen, error 99, water ergens, een ander niet-functionerend knopje, vuilheid of slechte uiterlijke staat... Dit soort dingen wordt vaker goedkoop dan duur eruit gedaan.
Grip is geen grut en tweedehands best gewild.
Verwijderd
[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2009 23:58 ]
Verwijderd
Nette prijs voor zo'n komplete set, en het is bullshit om bepaalde artikelen als grut aan te merken. Het is niet top of the line, maar voor een beginner in SLR land zeker geen miskoop (mits de body idd in orde is)daanoontje schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 00:05:
... De man in kwestie vraagt overigens 510,- euro voor het hele pakket.
Nieuw heb je het niet voor die prijs.
Helemaal mee eensVerwijderd schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 01:36:
[...]
Nette prijs voor zo'n komplete set, en het is bullshit om bepaalde artikelen als grut aan te merken. Het is niet top of the line, maar voor een beginner in SLR land zeker geen miskoop (mits de body idd in orde is)
Nieuw heb je het niet voor die prijs.
Punt wat ik wilde maken is dat je eigen beweging wegnemen betekend dat je dusdanige lage sluitertijden kan krijgen dat je welliswaar een goede plaat van een leeg podium zou kunnen maken maar dat of je een goede foto kan maken sterk afhangt van wat er op dat podium gebeurt.Verwijderd schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 22:16:
[...]
Met stabilisatie neem je toch gewoon je eigen beweging weg. Het maakt niet uit of iemand op het podium stil staat of druk aan het bewegen is.
Verwijderd
700 euro
Waarom wil je een dSLR camera?
Ik vind het erg leuk om foto's te maken en verdiep me er de laatste tijd veel in.
Waarvoor wil je het gaan gebruiken?
Voor foto's op vakantie, foto's van mensen, en de natuur
Heb je al lenzen?
Nee
Heb je al een voorkeur?
Ja, ik wil graag een canon, dit staat bekend als goed merk en ik heb er goede ervaringen mee.
Wil je gelijk extra lenzen/flitsers?
Ja ik zou graag meteen een extra lens willen.
Wil je advies of goedkeuring?
Advies zou fijn zijn!
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken?
Ik wil er graag veel tijd in gaan steken, vooral in het weekend en in de vakanties.
Ben je van plan om er later nog meer in te gaan investeren?
Nee, ik koop het liever allemaal in een keer.
Wat gebruik je tot nu toe?
Ik gebruik tot nu toe gewoon een digitale camera van olympus (slechte kwaliteit!)
Is 2e hands een optie?
Nee ik wil graag een nieuwe.
Alvast bedankt voor de adviezen!
Wat beeldstabilisatie vs lichtsterkte betreft: ik begrijp ook wel dat je beter het laatste kan hebben, maar ik heb altijd begrepen dat je daar (veel) meer glas voor nodig hebt en dus ook snel omhoog schiet in gewicht en prijs van de lens.
Als je dat effect iets kunt dempen door een camera of lens met beeldstabilisatie te nemen lijkt dat me de moeite (en het geld) wel waard.
Ben ik het volledig mee eens. De Oly E-520 is echt een koopje op het moment en de ergonomie is een stuk prettiger dan de Canon 450D (ja, ik heb allebei gehad en de 450D is verkocht). En dan heb ik het niet eens over het feit dat de Olympus kitlenzen een klasse beter zijn dan de kitlenzen van Canon.Verwijderd schreef op dinsdag 02 juni 2009 @ 20:05:
[...]
Ik wou ook al zeggen..
Dus foto's van de natuur en van mensen?Verwijderd schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 07:42:
Wat is je beschikbare budget?
700 euro
Waarvoor wil je het gaan gebruiken?
Voor foto's op vakantie, foto's van mensen, en de natuur
Geen telezoom nodig of geen prio?
Is een goedkopere telezoom een optie, zodat je een zoom van betere kwaliteit kunt kopen?Wil je gelijk extra lenzen/flitsers?
Ja ik zou graag meteen een extra lens willen.
Of mag de telezoom eventueel later?
Wacht maar tot je het echt leuk vind!Ben je van plan om er later nog meer in te gaan investeren?
Nee, ik koop het liever allemaal in een keer.
Opzetje:
Canon 1000D - 379,00
Tamron 17-50 - 345,00
of
Canon 450D - 477,00
Tamron 17-50 - 345,00
Je komt alleen al gauw boven je budget uit...
Maar de tamron 17-50 is gewoone en lekker scherp lensje, stuk beter dan de kitlenzen en 17mm is fijn voor de landschappen... En de lichsterkte van F2.8 natuurlijk
[ Voor 7% gewijzigd door BlakHawk op 03-06-2009 09:02 ]
OF! je koopt een canon 40D met de 18-55IS kitlens. Waarom? Je bent ook ietsje boven je budget, maar je krijgt heel wat meer camera. En aangezien je aangeeft toch veel tijd erin te steken, heb je best kans dat je hobby iets verder uitgroeit. De kitlens is een prima lens, scherp en goed om mee te beginnen. Kun je flink oefenen en ontdekken wat je mist en wat niet. Wanneer de tijd rijp is heb je wel 300 euro gespaard en dan koop je DAN een lens naar je wens. Ik denk dat je dan een zekerdere afweging gemaakt hebt.dfrenner schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 08:59:
.....verhaal....
Alleen vraag ik me een beetje af waarom iedereen bang is half FGA over zich heen te krijgen als ze Olympus aanbevelen. Wat is daar de reden voor?Morangie schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 08:53:
[...]
Ben ik het volledig mee eens. De Oly E-520 is echt een koopje op het moment en de ergonomie is een stuk prettiger dan de Canon 450D (ja, ik heb allebei gehad en de 450D is verkocht). En dan heb ik het niet eens over het feit dat de Olympus kitlenzen een klasse beter zijn dan de kitlenzen van Canon.
90% van de FGA-regulars is Canon of Nikon gebruiker. Koppel dat met het feit dat fotografie-enthousiastelingen heel erg merk-vast zijn en je hebt de reden.MoZe schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 10:31:
[...]
Alleen vraag ik me een beetje af waarom iedereen bang is half FGA over zich heen te krijgen als ze Olympus aanbevelen. Wat is daar de reden voor?
Desondanks is het zo dat alle 5 de DSLR-merken prima spul maken en de vraag "welke is het best?" hangt vrijwel volledig af van persoonlijke voorkeur. A recipe for disaster
EOS 450D + 18-55IS voor 593.84
EOS 1000D + 18-55 + 75-300 + tas voor 528.36
van de Mediamarkt.
Nu wil ik eigenlijk weten waarneer je voor IS moet kiezen en waarneer niet als camera gebruiker.
Ik ben namelijk een medium camera gebruiker maar wil eigenlijk wel kiezen tussen deze twee.
Ik zie meer voordelen in een 450D met 17-50 F2.8, dan een 40D met een kitlens...Deathchant schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 09:26:
[...]
OF! je koopt een canon 40D met de 18-55IS kitlens. Waarom? Je bent ook ietsje boven je budget, maar je krijgt heel wat meer camera. En aangezien je aangeeft toch veel tijd erin te steken, heb je best kans dat je hobby iets verder uitgroeit. De kitlens is een prima lens, scherp en goed om mee te beginnen. Kun je flink oefenen en ontdekken wat je mist en wat niet. Wanneer de tijd rijp is heb je wel 300 euro gespaard en dan koop je DAN een lens naar je wens. Ik denk dat je dan een zekerdere afweging gemaakt hebt.
Ten eerste heb je echt heel veel aan die 2.8! Je hebt die 2.8 voorhanden over je hele bereik. Dat is een stuk leuker spelen met scherptediepte dan met de kitlens.
Daarbij heeft die 17-50 echt een stuk meer scherpte!
De voordelen van de camera zie ik niet voor een starter...
Hij geeft aan, dat hij niet meer geld wil investeren in de toekomst. Dan kun je toch echt beter in je glas investeren.
Sowieso kun je dat beter doen... Liefst allebei natuurlijk, maar dat geld is meestal niet voor handen...
660,- euro
Ik heb een Fuji S100FS gehad, deze verkocht omdat ik vooral de snelheid miste. Live view gebruik ik niet, en de zoeker van de Fuji ziet er een beetje apart uit. Ook de scherpstelpunten mis ik.
Macro, vakantiefoto's, mensen.
Nee.
Mijn voorkeur ligt bij Canon en Nikon. Waarom? Omdat deze 2 merken hoog geprezen worden als het om fotografie gaat.
Lenzen wel, met name tele.
Zelf zit ik te denken aan een EOS 450D, of de 500D. Het nadeel is weer dat ik dan een standaard 18-55 lens heb, en er geen budget meer over is voor een mooie tele lens.
Het blijft een hobby, met mijn vorige toestel heb ik me vermaakt in een dagje dierentuin, of een middagje erop uit (bijvoorbeeld het bos in)
Ja.
Zie punt 1.
Ja.
edit:
Ik ben in het bezit van een 8 GB Scandisk Ultra II kaartje.
[ Voor 3% gewijzigd door Kimberly op 03-06-2009 11:26 ]
Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED
Een vuistregel is dat je nog uit de losse hand kan schieten als de sluitertijd gelijk is aan (of korter dan) 1 / equivalente-brandpuntsafstand.Smattie schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 10:53:
Nu wil ik eigenlijk weten waarneer je voor IS moet kiezen en waarneer niet als camera gebruiker.
Ik ben namelijk een medium camera gebruiker maar wil eigenlijk wel kiezen tussen deze twee.
De Canon camera's die je noemt hebben een cropfactor van 1.6, dus je moet de brandpuntsafstand van de lens vermenigvuldigen met 1.6 om de equivalente-brandpuntsafstand te bepalen.
Op 300mm (480mm equiv.) zul je dus een sluitertijd van ongeveer 1/500 of sneller willen hebben, terwijl op 20mm (32mm equiv.) 1/30 meestal wel goed zit. I.S. verbetert deze waarde bij ongeveer 2 stops (dit is een hele ruwe schatting, de resultaten varieren enorm: over het algemeen is IS effectiever bij grotere brandpuntsafstanden), dus een factor 4 in de sluitertijd. Dat betekent dat je aan 1/125 genoeg zou hebben voor 300mm en 1/8 voor 20mm.
Let wel op dat er niets gegarandeerd is, de resultaten zullen fors verschillen van persoon tot persoon en van lens tot lens. Sommige personen hebben van zichzelf al een erg vaste hand en zullen minder profijt hebben van IS. Een statief haalt ook het nut van IS weg, maar een statief is niet altijd praktisch.
Er valt dus niet echt een eenvoudig oordeel te vellen over hoe nuttig IS is. Het hangt sterk af van je persoonlijke situatie en zelfs dat meegerekend is er ook nog een kwestie van geluk. Zelfs de meest trillende fotograaf kan toevallig de camera perfect stil houden gedurende de 1/100 seconde die hij gebruikt voor een verre tele-foto.
Behalve de IS-functie, is het ook nog zo dat de 18-55 IS die meestal bij de 450D kit zit, optisch iets beter is dan de 18-55 non-IS, die je vaak bij de 1000D kit vindt. Zie meer discussie hierover in de afgelopen 1-3 pagina's van dit topic.
Kijk eens naar een 2e hands 30D of 40D. Kost waarschijnlijk minder dan een nieuwe 450D, dus je houdt meer geld over voor wat extra glaswerk.Deorgere schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 11:07:
660,- euro
Lenzen wel, met name tele.
Zelf zit ik te denken aan een EOS 450D, of de 500D. Het nadeel is weer dat ik dan een standaard 18-55 lens heb, en er geen budget meer over is voor een mooie tele lens.
Ja.
Misschien is het ook wel een persoonlijke afweging, ik mis IS totaal niet, maar schiet dan ook nagenoeg altijd overdag. Dan is er voldoende licht om het zonder IS af te kunnen.Smattie schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 10:53:
Moze had het hier verderop ook al over:
EOS 450D + 18-55IS voor 593.84
EOS 1000D + 18-55 + 75-300 + tas voor 528.36
van de Mediamarkt.
Gewoon goed op je sluitertijd letten bij 200mm en het komt wel goed
De volgende lens kies ik liever voor nog lichtsterker dan IS...
Maar in sommige situaties kan het zeker voordelen opleveren, vooral als het gaat schemeren. Maar je zit met de 18-55 max op 55mm, dus dan kan je sluitertijd sowieso al een stuk lager dan op 200mm. Dus ik vind IS op een telezoom een stuk nuttiger dan op een standaard zoom.
Zo denk ik erover...
Je hebt hele verschillende doeleinden voor je camera...Deorgere schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 11:07:
660,- euro
Macro, vakantiefoto's, mensen.
Macro, vakantie en mensen...
Als je echt macrofoto's wil schieten zoals je in tijdschriften ziet, is je budget al gauw op aan 1 macrolens...
vakantie, wil je dan een telezoom erbij?
En mensen...
De Canon 50mm F1.8, vind ik zelf een heel goedkope oplossing voor scherpe portretten met veel scherptediepte, maar de bouwkwaliteit is niets, dus 1 keer laten vallen en hij is echt kapot. Maar hij kost ook maar 90 euro nieuw.
Een camera is leuk, maar uiteindelijk bepaald de lens je resultaat... Daarom kun je vooral als beginner beter duurder glas nemen en een goedkoper model camera... Want als je dan een stap hoger wil in camera uiteindelijk (5D a 2500 euro), dan heb je ook meteen passend glas, wat je er goed op kunt gebruiken.
Het glas is gewoon veel belangrijker dan je camera!
Ik heb zelf totaal geen moeite met mijn 1.6 crop camera, om op 200mm op 1/320sec te schieten, maar meestal gaat 1/200 sec ook nog wel goed.Species5618 schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 11:11:
[...]
Een vuistregel is dat je nog uit de losse hand kan schieten als de sluitertijd gelijk is aan (of korter dan) 1 / equivalente-brandpuntsafstand.
De Canon camera's die je noemt hebben een cropfactor van 1.6, dus je moet de brandpuntsafstand van de lens vermenigvuldigen met 1.6 om de equivalente-brandpuntsafstand te bepalen.
Op 300mm (480mm equiv.) zul je dus een sluitertijd van ongeveer 1/500 of sneller willen hebben, terwijl op 20mm (32mm equiv.) 1/30 meestal wel goed zit. I.S. verbetert deze waarde bij ongeveer 2 stops (dit is een hele ruwe schatting, de resultaten varieren enorm: over het algemeen is IS effectiever bij grotere brandpuntsafstanden), dus een factor 4 in de sluitertijd. Dat betekent dat je aan 1/125 genoeg zou hebben voor 300mm en 1/8 voor 20mm.
Let wel op dat er niets gegarandeerd is, de resultaten zullen fors verschillen van persoon tot persoon en van lens tot lens. Sommige personen hebben van zichzelf al een erg vaste hand en zullen minder profijt hebben van IS. Een statief haalt ook het nut van IS weg, maar een statief is niet altijd praktisch.
Er valt dus niet echt een eenvoudig oordeel te vellen over hoe nuttig IS is. Het hangt sterk af van je persoonlijke situatie en zelfs dat meegerekend is er ook nog een kwestie van geluk. Zelfs de meest trillende fotograaf kan toevallig de camera perfect stil houden gedurende de 1/100 seconde die hij gebruikt voor een verre tele-foto.
Behalve de IS-functie, is het ook nog zo dat de 18-55 IS die meestal bij de 450D kit zit, optisch iets beter is dan de 18-55 non-IS, die je vaak bij de 1000D kit vindt. Zie meer discussie hierover in de afgelopen 1-3 pagina's van dit topic.
De 18-55 IS geeft inderdaad iets beter beeld, maar voor de IS, zou ik hem niet nemen... Jij persoonlijk wel dan?
Als je veel landschappen wil schieten, kun je toch beter voor een 17-50 gaan? Vooral als je ook mensen (portretten) wil schieten, dan heb je echt heel veel aan die F2.8... Dat is niet zo met de kitlens, die heeft F3.5-F5.6, dat ga je echt wel merken!
Daarom mijn advies, liever voor een duurdere lens te gaan. Gezien het doel waarvoor de camera gebruikt gaat worden is dat m.i. een veel betere oplossing...
[ Voor 19% gewijzigd door BlakHawk op 03-06-2009 11:36 ]
Een 2'de hands 30D kost alsnog zo'n 400 euro, de camera is van 2006, en er zit ook geen garantie meer op. 40D is weer boven mijn budget.Species5618 schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 11:18:
[...]
Kijk eens naar een 2e hands 30D of 40D. Kost waarschijnlijk minder dan een nieuwe 450D, dus je houdt meer geld over voor wat extra glaswerk.
Ik zag in de pricewatch het volgende:
Olympus E-520 Tele double-zoom kit
pricewatch: Olympus E-520 Tele double-zoom kit
Dan heb ik een 14-42 en een 70-300 lens. Is dit een leuk setje?
Intel 14700K | Asus ROG Strix z790 GAMING WIFI | 32GB 7200MHZ | ASUS ProArt RTX 4070 SUPER | Fractal North | CORSAIR RM750 | Samsung 2.5TB NVME | Samsung Odyssey G8 OLED
Ik mis 't in 't bos tijdens het najaar en de winter. Weinig licht, zeker onder de bomen. Aan de andere kant, een hoge iso maakt ook wel wat goed. Wanneer het handig is licht dus aan de fotograaf en omstandigheden.Species5618 schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 11:11:
[...]
Verwijderd
Wat een onzin, ik heb zowel met Nikon en Canon (D70, D2x, 300d, 450d) foto's gemaakt en op oude body's na is er praktisch geen verschil meer tegenwoordig.Wijnands schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 10:33:
Lees maar 's terug en je zal dingen zien als slechte high-iso, mager dynamisch bereik, krap systeem.
Bang? Wie is hier bang? Ik ben niet bang om Olympus aan te bevelen.MoZe schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 10:31:
[...]
Alleen vraag ik me een beetje af waarom iedereen bang is half FGA over zich heen te krijgen als ze Olympus aanbevelen. Wat is daar de reden voor?
Ik houd van de straight OOC jpegs, die mij meer bevallen dan die van Canon.
Ik houd van de 2x cropfactor van de FT sensor, waardoor de 300mm van mijn 70-300mm ineens een fijne 600mm equivalent is. Heel wat lichter en goedkoper dan bv. een Canon 100- 400mm.
Ik vind de kitlenzen fantastisch en de midrange lenzen nog beter, die ook nog eens betaalbaarder zijn dan de equivalenten van C. en N. En voordat er iemand gaat zeuren over de hoeveelheid lenzen die er voor het systeem wordt aangeboden: de hele range is ruimschoots afgedekt in de line-up van Olympus, zowel in het starter, midrange als highend segment. En stuk voor stuk zijn het toplenzen. Voor snelle primes en specialty lenzen als T/S moet je bij andere merken zijn (maar goed, we zitten hier tenslotte bij het topic "[starters] Ik wil een dSLR, wat nu?", dus dat lijkt me niet echt van belang).
Voor wat betreft de ruis: tot en met iso 800 zit je goed, iso 1600 is redelijk bruikbaar. Voor iso 1600+ gebruik ik m'n Canon 50D (zie je, ik ben niet echt kieskeurig, eerder opportunistisch
Verder is er zoiets als dynamic range. Die is wat minder bij de E-520, namelijk een whopping
Conclusie: de Olympus E-520 is een fantastische deal, een hoop camera voor je geld.
Echter, schiet je regelmatig in het donker, wil je ooit richting fullframe of wil je ooit professioneel architectuurfotograaf worden, dan zou ik vooral naar een ander merk kijken.
Zie mijn reply aan MoZeWijnands schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 10:33:
Lees maar 's terug en je zal dingen zien als slechte high-iso, mager dynamisch bereik, krap systeem.
Absoluut aan te raden. Als ik een verkoper was, zou ik zeggen: heb 'm zelf ookDeorgere schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 11:35:
[...]
Is zeker een leuk setje. Vooral met de 70-300 heb je icm de 4/3 sensor een heel fors bereik voor een acceptabele prijs. Wat je een beetje gaat missen is het "klassieke portretbereik" wat zo tussen de 85mm en 135mm brandpuntsafstand op een 35mm sensor/film zit (dus 43mm-68mm op four-thirds). Eventueel kun je gaan voor de standaard double-zoom-kit met 14-42 en 40-150. Dan heb je dit bereik beter afgedekt en de bonus dat de 40-150 optisch net een tikje beter is dan de 70-300 (verschil is erg klein, zul je alleen kunnen zien als je foto's op pixel-level gaat inspecteren) en dat de 40-150 een stuk compacter is. Zie hier de pricewatch-link:Deorgere schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 11:35:
[...]
pricewatch: Olympus E-520 Dubbel Zoom Kit
Is meteen ook zo'n 180 euro goedkoper dan de combi met de 70-300.
Verwijderd
€ 750 - 1000
Heb nu een kleine (2 1/2 jaar oude) compact die me wat te beperkt is op het gebied van zoom en resultaat.
Vakantie fotos zowel binnen als buiten, voornamelijk overdag. Wil wel graag zowel close ups als landschappen redelijk kunnen fotograferen.
Nee.
Lees een hoop goede dingen over de D90. Vraag me alleen af of het mischien wat te 'veel' is voor een eerste dSLR.
Ja.
Advies aub.
Het zal vooral hobby zijn. Dus vakanties, een dag erop uit (bijvoorbeeld de bergen/bos in), rond het huis.
Waarschijnlijk niet. Zou nu graag iets aanschaffen waar ik even mee vooruit kan.
Zie punt 'Waarom'.
Nee.
- het formaat. Het ding is een stuk kleiner dan ik prettig vind. Dit is erg persoonlijk, sommige mensen vinden een kleine camera ideaal, maar ik niet
- Geen IS. Het nadeel van een systeem dat gebruik maakt van in-body IS is dat als je een body hebt zonder IS, je ook meteen geen mogelijkheid hebt om aan IS te komen zonder die body te vervangen. Als lapmiddel daarentegen zou je kunnen kijken naar een Sigma lens op het moment dat je per se IS nodig hebt.
Daarentegen, als je gewoon bij 14-150 als totaal bereik blijft dan kun je het wel redden zonder IS met een beetje extra moeite.
Een vraagje over IS zit dit nu in de camera of in de lens gezien de types: (1000D / 450D)?Species5618 schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 11:18:
[...]
Kijk eens naar een 2e hands 30D of 40D. Kost waarschijnlijk minder dan een nieuwe 450D, dus je houdt meer geld over voor wat extra glaswerk.
Canon heeft IS niet in de body, en is alleen mogelijk door een lens te kopen met ISSmattie schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 13:35:
[...]
Een vraagje over IS zit dit nu in de camera of in de lens gezien de types: (1000D / 450D)?
Verwijderd
De lens.Smattie schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 13:35:
[...]
Een vraagje over IS zit dit nu in de camera of in de lens gezien de types: (1000D / 450D)?
Voor zover ik weet heeft alleen Olympus, Pentax en Sony IS/VR in de body.
Gezien je wensen zou ik gaan voor een kit met 2 lenzen (1 standaard-zoom en 1 tele-zoom) of een superzoom-lens. Het probleem is dat een dergelijke combinatie met de D90 wat buiten je budget valt (1260 en 1200 euro voor 2 double-zoom en superzoom kits respectievelijk, da's nog zonder geheugenkaartje, reserve-accu, enz...).Verwijderd schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 13:31:
€ 750 - 1000
Vakantie fotos zowel binnen als buiten, voornamelijk overdag. Wil wel graag zowel close ups als landschappen redelijk kunnen fotograferen.
Lees een hoop goede dingen over de D90. Vraag me alleen af of het mischien wat te 'veel' is voor een eerste dSLR.
Als instapper zou ik kijken naar de entry-level DSLRs van de verschillende merken (Canon 450D/1000D/500D, Nikon D40/D60/D5000, Olympus E520/E620, Sony A300/A350, Pentax K20D... om er maar eens wat te noemen) en die dan kopen met 2 lenzen. Vergeet ze niet even in de winkel vast te houden, er zitten grote verschillen in ergonomie tussen de diverse merken/modellen.
Sony heeft ook in-body IS.Verwijderd schreef op woensdag 03 juni 2009 @ 13:39:
[...]
De lens.
Voor zover ik weet heeft alleen Olympus en Pentax IS/VR in de body.
Dit topic is gesloten.