Vorig jaar naar Amerika geweest, toen de keuze genomen om een HD video camera te kopen, volgend jaar weer naar Amerika, nu een goede DSLR kopen. En dan een jaartje kunnen wennen en oefenen om mooie plaatjest te schieten..
1. Wat is je beschikbare budget?
Hangt er van af wat de kenners van mijn antwoorden vinden maar tot €1300 moet kunnen.
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Mooiere foto's. Meer zoom met behoud van kwaliteit.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Ik heb katten

daar heb ik al een miljoen foto's van, maar daar wil ik zeker nog mooie foto's van dichtbij van nemen. Verder vanwege Amerika, natuurfoto's / in de stad en ook sportfoto's. Ik doe zelf aan honkbal en we gaan weer honkbal kijken dus je zit dan in stadion is mooi om dan foto's te maken vanaf tribune enzo. Dus eigenlijk beetje allround nodig.
4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Het enige wat ik wil is een goede lens. Ik heb gelezen dat je vaak bij een kitje toch meestal een 'mindere' kwaliteitslens krijgt. Echter ook een eis is dat ik het liefst niet van lens hoef te verwisselen dus dan is een 17-200 lens oid wel handig, maar dan boet je in op kwaliteit volgens mij. Dus ik ben nog in dubio.
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ik heb op dit moment in mijn hoofd: Canon EOS 450D / 500D of de 50D.
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Zie punt 4. Nog geen flitser, maar een filter heb ik nog geen idee wat het beste is om sowieso te nemen.
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies, vooral lenskeuze vind ik lastig.
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Redelijk serieus, echter mijn vriendin wil daar echt tijd in steken, dus ik zoek goed materiaal uit, zij doet het echte werk.
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Als blijkt dat ik dingen nodig heb, dan zal dat zeker aangeschaft worden.
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Broekzakmodelletje Canon Ixus 850 en hiervoor een Olympus F100 klik en schiet model. Maak mooie foto's ermee, echter zoom is maar max 3 en voor sportfoto's te langzaam en doordat hij in broekzak gaat, stoffige lens, dus die is ook al aan het verminderen aan kwaliteit.
11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Liefst nieuw.
Ik heb zelf al een paar keer foto's genomen met de Canon Eos 450D. De 50D moet ik nog eens bekijken in de winkel want die blijkt wat robuuster aan te voelen. En zit nog een groot prijsverschil tussen de 450D en de 500D, voor de 'HD' filmpjes

hoef ik het niet te doen. Daar heb ik al een andere voor.
Keuze voor Canon, ik heb eigenlijk goede ervaringen ermee, ook digitale HD videocamera ervan dus makkelijk ook met 1 pakketje te beheren volgens mij. Maar mocht iemand echt redenen geven om een andere te bekijken (Nikon D90 bijv.) dan zal ik dat nog eens doen.