[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 ... 77 Laatste
Acties:
  • 372.644 views

Onderwerpen

Alle 126 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wijnands schreef op zondag 17 mei 2009 @ 18:05:
Ik zeg Leica m8 of eventueel sigma dp-2.
Je weet dat een M8 4000 euro ofzo kost? En de dp2 is nou ook niet echt een high-iso camera en zeer beperkt, want hij heeft maar 1 brandpuntsafstand. Overigens betwijfel ik of de Leica wel zo'n hoge iso's trekt.

edit: spuit 11 (dat krijg je als je een kwartier het venster niet ververst)

[ Voor 9% gewijzigd door Universal Creations op 17-05-2009 18:42 ]

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 18-09 16:37

mux

99% efficient!

Je verliest op zijn minst een factor 2 dynamic range in een 1/2.5" sensor of kleiner, en je ruis gaat nog sterker omhoog. Ik ben tot nu toe nog geen compact tegengekomen die op zijn laagste iso (50-100 meestal) beter presteerde dan ISO 800 op een SLR. Enige uitzondering is de LX3, die doet dat bij ISO 200. Dat betekent dat je op zijn minst een factor 4, waarschijnlijk 8 op sluitertijd verliest en je camera dus opeens in veel minder omstandigheden kunt gebruiken. IS is even goed voor compacts als voor SLRs.

Wat ik wil zeggen is: je moet niet zomaar even kiezen, je moet daadwerkelijk kiezen tussen twee werelden van fotografie. Om onduidelijke redenen bestaat er geen glijdende schaal tussen compact en SLR/EVIL, het is een vrij scherpe afscheiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je weet dat een DP2 een iets andere camera is dan gewoon een compact camera?

Even een foto'tje van een DP1 op iso100. Klik voor fullsize en sta versteld van de scherpte.

Afbeeldingslocatie: http://farm3.static.flickr.com/2271/3535030059_767e4e6eb7.jpg

Ik geloof niet dat er veel dslr's zijn die dit presteren op iso100 laat staan op iso800.
De sensor is bijna net zo groot als een canon-crop (sigma heeft een cropfactor van 1.7) en werkt met een andere techniek (Foveon).

[ Voor 88% gewijzigd door Universal Creations op 17-05-2009 20:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

DP2 lijkt mij best een ok camera, en ik zou er als enige camera mee kunnen leven.

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HaseMike schreef op zondag 17 mei 2009 @ 18:29:
Gaat niet om gewicht gaat om de afmetingen : Tas met body, 2 lensen, flitser nou nee. Foto nemen gaat dan zo : "Wacht even foto nemen, tas van de schouder op de grond, openmaken, body eruit, lens selecteren, kapjes eraf, op de body schroeven, aanzetten, - weg onderwerp -. " Er komt echt alleen een camera met 1 lens in aanmerking, die "fout" van meerdere lensen enz, heb ik al eerder gemaakt. Let wel "fout" in mijn ogen dus ;)
Goh, waarom zou ik daar dan geen last van hebben? En ik ben nog wel regelmatig op stap met een rugzak
met wel 6 lenzen.
Van de prijs van de leica M8 kan je een maand naar de USA, de sigma dp-2 heeft een vast brandpunt en dan ook nog boven de 40mm..
Leica is prijzig maar het is wel een hele hoop camera in een klein pakje.
Mijn geschrijf komt niet positief over, zo is het echter niet bedoelt. Ik stel de hulp op prijs :) Na een middagje achter internet zit ik nu op de Canon sx10is, Dmc-g1 of een echt kleine dslr. Als ik klein wil moet ik betalen of genoegen nemen met mindere beeldkwaliteit lijkt het. De keuze is eigenlijk moeilijker geworden de laatste tijd, compact zijn met hun malle MP race de kwaliteit uit het oog verloren, bridge cams moeten 68x zoom hebben en de kwaliteit uit het oog verloren, en niemand neemt de moeite om dslr's te innoveren. m.u.v. de dmc-g1 dan wat geen dslr is..
Ik vraag me af hoeveel er aan je camera ligt, hoeveel ana jou, wat 't probleem is met een gebruikte camera (winkels genoeg die er gewoon 6 maanden garantie bij doen) en wat je in godsnaam met dat ding uithaalt dat een a200 zo slecht presteert.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Wijnands schreef op zondag 17 mei 2009 @ 20:30:
Goh, waarom zou ik daar dan geen last van hebben? En ik ben nog wel regelmatig op stap met een rugzak
met wel 6 lenzen.
Verplaats je eens in een ander zou ik zeggen ;) Er zijn namelijk mensen met een andere mening soms, misschien, eventueel dan die van jezelf.
Ik vraag me af hoeveel er aan je camera ligt, hoeveel ana jou, wat 't probleem is met een gebruikte camera (winkels genoeg die er gewoon 6 maanden garantie bij doen) en wat je in godsnaam met dat ding uithaalt dat een a200 zo slecht presteert.
Gebruikte camera's van ebay plukken vind ik geen goed idee, en kopen bij een winkel zit de prijs veel te dicht tegen nieuwe toestellen aan. Ik haal niets vreemd uit met een a200, en "zo slecht presteren" zijn jou woorden. Ik vond hem redelijk goed, maar tamelijk ruisgevoelig en erg groot. De ruis in vergelijk met een pentax k110d met 6mp sensor beide op iso 400 met redelijk lange sluitertijden bij binnenopnamen.

-----------------------------------------------------------------

Even een foto'tje van een DP1 op iso100. Klik voor fullsize en sta versteld van de scherpte.
Die DP2 heb ik mij even in verdiept, zeer interessante sensor, en meer dan geweldige foto ! Haarscherp en die kleuren springen van het scherm af. Helaas minder geschikt voor mij ivm prime lens. Lijkt me een geweldig toestel om als pro erbij te hebben. Kost hier rond de 650 euro (duitsland)

Is dat dezelfde sensor die in de sigma sd14 zit ? Die kost hier met 18-200 slechts 380-400 euro ...

Ondertussen de compact en superzooms, dus ook die eerder aangehaalde sx10is maar afschreven ivm beeldkwaliteit. Over blijven g1, pentax k-m . De e420 valt af ivm 4:3 en geen IS.

Leerzaam :)

[ Voor 34% gewijzigd door HaseMike op 17-05-2009 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

universal creations schreef op zondag 17 mei 2009 @ 19:26:

[afbeelding]

Ik geloof niet dat er veel dslr's zijn die dit presteren op iso100 laat staan op iso800.
De sensor is bijna net zo groot als een canon-crop (sigma heeft een cropfactor van 1.7) en werkt met een andere techniek (Foveon).
Prachtig, maar high-isoprestaties zijn nog steeds brak en je krijgt dezelfde scherpte met een meer-megapixels-bayersensor. Verder is een prime niet geweldig voor alle toepassingen en was de DP1 een onnoemelijk trage camera en zeker geen fijn apparaat om mee te werken. Dus resolutie is een hoogtepunt van de sensor, maar de rest van de camera voldoet zeker niet aan de eisen van HaseMike.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 17:39

swampy

Coconut + Swallow = ?

ssj3gohan schreef op zondag 17 mei 2009 @ 20:50:
[...]

Prachtig, maar high-isoprestaties zijn nog steeds brak en je krijgt dezelfde scherpte met een meer-megapixels-bayersensor. Verder is een prime niet geweldig voor alle toepassingen en was de DP1 een onnoemelijk trage camera en zeker geen fijn apparaat om mee te werken. Dus resolutie is een hoogtepunt van de sensor, maar de rest van de camera voldoet zeker niet aan de eisen van HaseMike.
Vraag me af of een Micro Fourth Third systeem misschien iets voor Haze is, verwisselbare lensen, 2x crop factor en toch best aardige kwaliteit. Beter dan de gemiddelde point en shoot. En ja de Vofeon en Fourt Third sensor zijn beide al aardig groot dus de hogere ISO performance zal een stuk beter zijn dan standaard point en shoot.

There is no place like ::1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18-09 18:41
@HaseMike:
Een 18-150mm op een G1 zou vergelijkbaar zijn met een 36-300mm. Dus je levert dan aardig wat in aan groothoek. Er komt bij de G1H een 14-150mm (28-300mm), leuke combo, maar met een totaalprijs van circa 1500 euro, ruim boven je budget. (G1H is de G1 met HD-video optie en fulltime af en traploos diafragma met de 14-150mm).

Als groothoek wat minder belangrijk voor je is, kun je bij Olympus nog voor een 18-180mm lens gaan. (36-320mm). Combineer je dit met een E520 dan heb je IS in de body. Je kunt natuurlijk ook voor een E520 kit gaan (14-42mm en 40-150mm), beide lenzen zijn klein en licht, makkelijk mee te nemen.
Je moet dan natuurlijk wel genoegen nemen met de 4:3 verhouding, maar zoals ik al eerder zei: je kunt in die verhouding tegenwoordig ook gewoon afdrukken bij alle afdrukcentrales, het is net zo gewoon als 3:2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
universal creations schreef op zondag 17 mei 2009 @ 19:26:

[afbeelding]

Hoe mooi deze foto er ook uitziet op 100%, als je een willekeurige instap dslr pakt met 10mp en je downsampled de foto naar het formaat van de dp1 of dp2, heb je hetzelfde effect; superscherp en volkomen ruisloos. Andersom is een groter probleem; de foto's van de dp1/2 kun je niet ongestraft upscalen naar 10mp, dat ziet er minder goed uit dan een bayer-sensor op 10mp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik betwijfel of dat lukt met downsamplen. Maar je hebt een goed punt hoor. Maar het ging mij meer om de opmerking over de DP2 als compactcamera met veel ruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou er niet zoveel problemen mee hebben om een gebruikte camera bij een particulier te kopen als je 'm gewoon kan ophalen.

Wat compacte SLR's betreft, Olympus is daar sterk in vertegenwoordig maar misschien is een Sigma dp-14 inderdaad ook een idee. Ken de prestatie's niet, weet wel dat ze zo impopulair zijn dat ze met een beetje shoppen heel voordelig aan te schaffen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 10:55

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Wat een compate dSLR betreft zou ik toch vooral ook gaan kijken naar de Pentax K-M, is een klein maar stevig gebouwd cameratje welke mooie prestaties neerzet voor het geld.
http://www.fotografie.nl/nieuws.php?artikel=26591

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-09 08:20
Wat is je beschikbare budget?

rond de 800/1000 euro

Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Ik wil gewoon meer kunnen doen met een camera dan domweg plaatjes schieten.

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Vakantie foto`s,foto`s van me reptielen(vooral inzoomen op gezicht),planten,natuur en rally auto`s in aktie en foto`s van Feesten(`s nachts lasershows)Hobbie matig.

Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee

Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ik ben totaal niet bekend met DSLr camera`s en wil me eerst wat laten voorlichten en verdiepen in de stof ,voordat ik een aanschaf ga doen.

Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Als het voor een gunstige prijs is en het valt binnen mijn budget wel.

Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Graag advies,Heb weinig ervaring met dit soort apparaten.

Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Voor de hobbie,eerst maar eens kijken wat me lukt met het toestel.

Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Waarschijnlijk wel,hangt van mijn budget dan af.

Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Een ricoh 3,2 Mp camera.traag,slecht beeld als de batterijen bijna leeg zijn.slecht fotograveren in het donker.
Ik baal gruwelijk van dat ding.Heb hem niet eens meegenomen toen ik bij me ex wegging.Die ruil ik wel tegen de schotelontvanger als de spullen verdeeld worden. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door vincedd op 18-05-2009 21:04 . Reden: ff aangepast ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
universal creations schreef op zondag 17 mei 2009 @ 22:43:
Ik betwijfel of dat lukt met downsamplen. Maar je hebt een goed punt hoor. Maar het ging mij meer om de opmerking over de DP2 als compactcamera met veel ruis.
Volgens mij hebben de DP1 en (waarschijnlijk) ook de DP2 helemaal niet zo weinig ruis. Wel bij basis iso, maar niet als je hoger gaat zitten. Ik denk dat een echt compacte dslr dan een betere keuze is. De Panasonic LX3 schijnt het ook niet zo slecht te doen. En de komende micro-fourthirds zullen ook wel aardig presteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vincedd schreef op maandag 18 mei 2009 @ 18:57:

rond de 800/1000 euro

Ik wil gewoon meer kunnen doen met een camera dan domweg plaatjes schieten.

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Vakantie foto`s,foto`s van me reptielen(vooral inzoomen op gezicht),planten,natuur en rally auto`s in aktie en foto`s van Feesten(`s nachts lasershows)Hobbie matig.
Da's veel ambitie op een krap budget.
Nee

Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ik ben totaal niet bekend met DSLr camera`s en wil me eerst wat laten voorlichten en verdiepen in de stof ,voordat ik een aanschaf ga doen.
Ga 's neuzen in een winkel, dingen vasthoude, vorm je 's een eerste indruk. Wat jij wilt kan met veel camera's. Realiseer je ook dat foto's van feesten enorm veeleisend is, zowel aan jou als aan je spullen en dat je lang niet overal binnenkomt met een spiegelreflex en spullen.
Oh, en wat versta je onder natuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
Gisteren dan een Pentax k-m (k2000) gekocht en al wat geprobeerd. Vandaag nog even verder testen, tot nu toe niet erg tevreden. Ja ik weet het ben een moeilijke ;)

+ Klein
+ Beste gevoelsmatige bouwkwaliteit in de prijsklasse
+ redelijk goede lens
+ Instelbare autobracket

- Geeft niet aan waar gefocused wordt (! groot probleem)
- Geen sensor voor portrait, dus alle foto's zelf draaien
- Lcd scherm gaat niet uit als je door de zoeker kijkt, erg irri
- Neiging tot overbelichting
- Slecht jpg's uit de camera, raw is stukken beter
- AF niet supersnel
- 4-way controller te klein, of mijn duim te groot.
- Absurde filters en modes, erg compactcam achtig

+/- : vreemde "?" en "af" knoppen kan je gelukkig aanpassen naar b.v. Raw en AE lock. Er zitten al te weinig knoppen op de pentax, en dan ook nog 2 stuks standaard aan malle functies toewijzen is een vreemde ontwerp beslissing geweest.

Dat lcd scherm kan je natuurlijk ook uit zetten maar ja dan zie je weer geen info. Die overbelichtings neiging moet ik nog even verder bekijken maar ik had nogal wat blow outs t.o.v. de sony.

zucht... aardig ding hoor maar ik denk dat ik maar aan het sjouwen moet toegeven en de pentax weer terug moet brengen voor de sony a200. Die laatste is m.i. toch beduidend beter m.u.v. van het wat plasticachtige gevoel en de maat natuurlijk.

Gelukkig zijn er winkels die malloten zoals ik begrijpen en zaken weer laten ruilen. En die vreselijke wb500 is terug naar redcoon.

[ Voor 19% gewijzigd door HaseMike op 19-05-2009 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhodan
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 11:42
1.Wat is je beschikbare budget?
Tussen de 500 en 1000 euro

2.Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Foto's maken vind ik leuk en wil nu meer en betere foto's maken als met een compact camera.

3.Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
De meeste foto's die ik nu maak is van mijn aquariums en van de kids, maar we gaan regelmatig de hort op en wil ook zeer zeker mooie landschap foto's maken. Zeker straks tijdens de vakantie.

4.Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Compleet newby

5.Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Echt een newby op DSLR

6.Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Ik denk dat in het begin een ingebouwde flitser voor mij wel gaat voldoen, misschien later.
Lenzen, als jullie zeggen dat ik die nodig heb, ja. _/-\o_

7.Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies

8.Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Zoveel tijd als de family mij gunt.

9.Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ken mezelf, hoogswaarschijnlijk wel.

10.Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Heb nu de Canon A2000 compact, foto van de aquariums, vissen en garnaaltjes vallen tegen, vergezichten vallen tegen, actie foto's van de kids vallen zwaar tegen.

11.Is 2e hands een optie of per se niet?
Ben niet zo 2e hands, koop liever dan iets beperkter maar nieuw met garantie.

Diablo 3 profiel Mijn XDA profiel mijn pc specs]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:00

Milo.

klik

@ Rhodan, zelf denk ik dat je met bv een Canon 450d Met 18-55 Is kitlens een heel eind komt. Dan zit je nog ruim binnen je budget en zou je misschien een statiefje of iets kunnen kopen, vast handig op vakantie met de familie kiekjes. (als je er dan mee wil zeulen)

|| Flickr || 500px || Apple || Windows || Nikon || Canon ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Of een Nikon D90 met een 18-105. Mooier bereik, camera met betere ruisprestaties, betere grip, betere zoeker, beter scherm, sterkere accu en een 720P filmfunctie. Als je hem dan toch moet gebruiken als kiekjescamera dan wordt de noodzaak voor een telelens een stukje kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
Een D90 + 18-105 is idd wel een fijne kiekjes-combo :) Of een 450D + 18-200IS (*gaat kijken wat die combo eigenlijk moet kosten) :+ rare superzoombereiken zijn er genoeg... :P

edit: hmmm, valt me alles mee :)

pricewatch: Canon EOS 450D + EF-S 18-200 IS Kit á €859,--
pricewatch: Canon EOS 500D + EF 18-200 IS á €1.089,--

Ding los: pricewatch: Canon EF-S 18-200mm f/3.5-5.6 IS á € 417,--
40D erbij: pricewatch: Canon EOS 40D Body á € 633,-- :P

[ Voor 63% gewijzigd door Henk op 19-05-2009 08:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

Misschien is een film functie met een familie toch wel handig ja, a la 500d of d90. Dan zou ik zeggen 90d met 18-105!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Milo. schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 08:32:
Misschien is een film functie met een familie toch wel handig ja, a la 500d of d90. Dan zou ik zeggen 90d met 18-105!
Ik ben nog steeds een beetje huiverig om dat te roepen. Niet omdat het concept van filmen me niet aanstaat, maar meer omdat je o.a. door de MF volgens mij het hele spul al redelijk snel aan de kant schuift...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

Henk schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 08:40:
Ik ben nog steeds een beetje huiverig om dat te roepen. Niet omdat het concept van filmen me niet aanstaat, maar meer omdat je o.a. door de MF volgens mij het hele spul al redelijk snel aan de kant schuift...
Dat is zo ja, ik zie het meer als een extra functie, op mn compactje gebruik ik het eigelijk niet, althans ik neem het niet serieus zo een film functie maar het kan toch best leuk zijn.
Dat bedoel ik er eigelijk meer mee. (voorbeeld: nu staat er een ontsnapte kip van de buren tegen de tuindeuren aan te tikken, best leuk vast te leggen met de filmfunctie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhodan
Mijn broer had het ook al over de D90, hij is zelf semi prof.
Ik heb inderdaad ook naar de canon zitten kijken, maar de Nikon D90 lijkt me toch beter.
Alleen hij "klinkt" overweldigend voor een newby, maar heb ik weer eens wat te leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Rhodan schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 09:20:
Ik heb inderdaad ook naar de canon zitten kijken, maar de Nikon D90 lijkt me toch beter.
Alleen hij "klinkt" overweldigend voor een newby, maar heb ik weer eens wat te leren.
Welke Canon is 'de canon'? En wat versta je onder semi-prof? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Henk schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 08:40:
[...]

Ik vind dat altijd lastig. Ik ken genoeg mensen waar een knappe camcorder stof ligt te happen en ik ken ook mensen die echt de knapste dingen filmen met een camera waarvan je het niet verwacht. Als je Wijnands in "Nikon D90 12mp DSLR met moviemode" bekijkt zie je dat een D90 in capabele handen heel goed kan filmen.
Rhodan schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 09:20:
Valt ook wel mee hoor, er zitten gewoon scene modes op en een P en auto stand om te beginnen.

[ Voor 24% gewijzigd door Wijnands op 19-05-2009 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhodan
Ik bedoelde de eerder genoemde Canon 450d.
Het filmen hoef trouwens niet, we hebben hier een knappe HD camcorder liggen.
De keus van de camera hangt dus absoluut niet af van het filmen.
Oke, dus ook de newbies kunnen er mee omgaan :)

[ Voor 11% gewijzigd door Rhodan op 19-05-2009 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Rhodan schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 09:54:
Ik bedoelde de eerder genoemde Canon 450d.
Het filmen hoef trouwens niet, we hebben hier een knappe HD camcorder liggen.
De keus van de camera hangt dus absoluut niet af van het filmen.
Oke, dus ook de newbies kunnen er mee omgaan :)
Ga er maar vanuit dat alle camera's in jouw budget ook redelijk geschikt voor newb's zijn hoor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Per definitie eigenlijk wel. Bij Nikon is pas de D300 niet meer voorzien van scene modes. Bij Canon is dit, dacht ik, pas vanaf de 5D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhodan
ZIt toch nog wel serieus te twijfelen tussen Nikon D90 en de Canon 450D nu.
Zit best wel wat prijs verschil tussen, is dat het verschil waard volgens jullie en gezien mijn doeleinden?
En niet vergeten he, wordt mijn eerste DSLR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milo.

Milo.

klik

Ik denk dat de d90 een leuker bereik heeft qua kitlens, 18-105.

edit:
Met de canon zit je dan weer lastig, of meerdere lensen (als dat een probleem is) of een superzoom als de 18-200 wat je volgensmij niet echt nodig hebt gezien de eisen.

[ Voor 58% gewijzigd door Milo. op 19-05-2009 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:12

Rannasha

Does not compute.

Milo. schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 12:06:
Ik denk dat de d90 een leuker bereik heeft qua kitlens, 18-105.
Aan de andere kant, je kunt ook voor de goedkopere 450D gaan en er een telelens bijkopen. Heb je nog meer bereik. Als lens-wisselen geen probleem is tenminste. Persoonlijk zou ik eerder daar voor gaan, een wat eenvoudigere body, maar daarbij een extra lens voor meer bereik. Maar goed, dat soort voorkeuren zijn redelijk persoonlijk, dus daar zal iedereen z'n eigen afwegingen voor moeten maken.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rhodan schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 12:01:
ZIt toch nog wel serieus te twijfelen tussen Nikon D90 en de Canon 450D nu.
Zit best wel wat prijs verschil tussen, is dat het verschil waard volgens jullie en gezien mijn doeleinden?
En niet vergeten he, wordt mijn eerste DSLR.
Wat je wilt kan met alletwee de camera's. Alletwee zit een goed merk achter met alles wat je, voor zover we nu kunnen zien, nodig zal hebben.

Het komt er dus op aan wat jij het prettigst vind. Een oplossing daarvoor is om naar de winkel te gaan en met alletwee 's te spelen.

Ik weet wat ik hier zou kiezen en waarom, gaat er nu echter om wat jij prettig vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zoals ik al eerder schreef ( Verwijderd in "[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 4" ) heeft de D90 wel wat meer voordelen behalve het lensbereik boven de 450D hoor!

De tip van Wijnands vind ik sowieso een goede!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhodan
Oke, txs voor alle input.
Ga van het weekend (als ik dat haal :)) naar een foto zaak die beide heeft en dan eens kijken welke er voor mij beter aanvoelt.
Wel neig ik sterk naar de Nikon D90, dit na de adviezen en lezen van reviews.
Ik begrijp trouwens ook (als beginner in deze) dat je beter af bent Nikon qua latere uitbreiding qua lenzen enzo.
Iets wat ik zeker van mezelf verwacht te gaan doen metter tijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Rhodan schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 13:32:
Oke, txs voor alle input.
Ga van het weekend (als ik dat haal :)) naar een foto zaak die beide heeft en dan eens kijken welke er voor mij beter aanvoelt.
Wel neig ik sterk naar de Nikon D90, dit na de adviezen en lezen van reviews.
Ik begrijp trouwens ook (als beginner in deze) dat je beter af bent Nikon qua latere uitbreiding qua lenzen enzo.
Iets wat ik zeker van mezelf verwacht te gaan doen metter tijd.
Dan bij Canon? I beg to differ... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tussen de 500 en 600 euro

Mijn oude canon powershot is kapot en wil nu meer opties(zonder er in te verdrinken)

landschappen, mensen, natuur, actie

Nee

geen voorkeur

Dat laat ik onder andere van jullie mening afhangen. Ik weet niet of dat gelijk nodig is.

Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
advies

Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Dat is altijd moeilijk in te schatten bij mij. Gezien het plezier dat ik al van fotograferen met een canon powershot had, denk ik dat ik er veel tijd in zal steken.

Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Dat plan is er nog niet, maar hou er sterk rekening mee dat dat gaat komen.

Een Canon Powershot A550. Beperking is de kwaliteit van de foto's en te weinig opties.

Is 2e hands een optie of per se niet?
Kunnen jullie iets over de belangrijkste voor- en nadelen hiervan vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
@Japss: lees even een paar pagina's terug, deze vraag is al zo vaak in deze vorm en met dit budget langsgekomen dat dat inmiddels gewoon echt basic zoekwerk in dit topic is geworden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Wijnands schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 14:43:
[...]

Je wordt voorspelbaar henk! ;)
Eigenlijk moeten mensen gewoon wat beter zoeken of er stiekem in het verleden al iets over gezegd is... :) Sommige dingen zijn echt nog eentoniger dan een oude bekraste plaat... :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!
True. En toch komen veel newbies er op de een of andere manier niet op. Ach.. Positief punt, ik denk dat we met z'n allen nu terug zijn op objectief advies en een beetje wegzijn van fanboy'ism en het pluggen van ons eigen merk. En da's, denk ik, alleen maar goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
Henk schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 15:02:
[...]

Eigenlijk moeten mensen gewoon wat beter zoeken of er stiekem in het verleden al iets over gezegd is... :) Sommige dingen zijn echt nog eentoniger dan een oude bekraste plaat... :P
misschien dat dit een goede hint is voor een update van de startpost, hoef je ook niet in herhaling te vallen en lekker iedereen verwijzen naar pag. 1 van dit topic :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Kwintessens schreef op maandag 18 mei 2009 @ 20:18:
[...]
Volgens mij hebben de DP1 en (waarschijnlijk) ook de DP2 helemaal niet zo weinig ruis. Wel bij basis iso, maar niet als je hoger gaat zitten. Ik denk dat een echt compacte dslr dan een betere keuze is. De Panasonic LX3 schijnt het ook niet zo slecht te doen. En de komende micro-fourthirds zullen ook wel aardig presteren.
De DP2 is met afstand stukken beter dan welke andere digitale compactcamera op het gebied van ruis, scherpte en bokeh. Tegenover een moderne DSLR legt ie 't zeker af qua hoge iso-ruis.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

abrakadaver schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 16:05:

De DP2 is met afstand stukken beter dan welke andere digitale compactcamera op het gebied van ruis, scherpte en bokeh. Tegenover een moderne DSLR legt ie 't zeker af qua hoge iso-ruis.
Ik heb er nog weinig van gezien. Op basis van de sensor mag je het wel verwachten, maar juist de DP1 viel hierop erg tegen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 17-09 08:20
Wijnands schreef op maandag 18 mei 2009 @ 21:08:
[...]

Da's veel ambitie op een krap budget.

[...]

Ga 's neuzen in een winkel, dingen vasthoude, vorm je 's een eerste indruk. Wat jij wilt kan met veel camera's. Realiseer je ook dat foto's van feesten enorm veeleisend is, zowel aan jou als aan je spullen en dat je lang niet overal binnenkomt met een spiegelreflex en spullen.
Oh, en wat versta je onder natuur?
Dit zijn feesten waar je zo met vanalles binnenkomt(duitsland).Onder natuur versta ik:beestjes(torretjes,bijen,planten).Vooral het goed in beeld brengen van die beestjes en dingetjes zonder dat het gecentreerde punt wazig is en de rest er omheen scherp(wat ik nu met die ricoh heb).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Verwijderd schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 16:26:
[...]
Ik heb er nog weinig van gezien. Op basis van de sensor mag je het wel verwachten, maar juist de DP1 viel hierop erg tegen....
http://www.rytterfalk.com heeft een pre-productie exemplaar.
Zoals ik al zei, tegen een DSLR legt ie 't af, maar ik ken geen compactcamera met zo'n goede ruisprestaties, bokeh en scherpte. Als iemand er wel een kent hoor ik 't graag.

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmmm,op mijn brakke laptopscherm ziet dat er behoorlijk goed uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 17:39

swampy

Coconut + Swallow = ?

abrakadaver schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 19:18:
[...]

http://www.rytterfalk.com heeft een pre-productie exemplaar.
Zoals ik al zei, tegen een DSLR legt ie 't af, maar ik ken geen compactcamera met zo'n goede ruisprestaties, bokeh en scherpte. Als iemand er wel een kent hoor ik 't graag.
Een interresante tussen oplossing, voor mensen die een DLSR + Objectieven en bijbehoren te veel vinden maar het niet kunnen vinden met een 12x zoom 15mpixel kwa grote van 2 rijstkorrels. En ik geeft ze gelijk ;) Er is een limiet en daar gaan de kleine sensoren over. Elke megapixel die ze daar toevoegen komt eerder bij de ruis dan ergens effectief terecht.

Nu ja en dan heeft Sony net de 230/330/380 uitgebracht, kleinere DSLR's..wordt het nog moeilijker omdat er nog meer keuzes komen.

Tja denk dat als je een beginner bent dat Ergonomie belangrijk moet zijn. Dat en prestaties! het moet uiteindelijk in de foto's zitten de kwaliteit!

There is no place like ::1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
vincedd schreef op dinsdag 19 mei 2009 @ 17:04:
[...]

Dit zijn feesten waar je zo met vanalles binnenkomt(duitsland).Onder natuur versta ik:beestjes(torretjes,bijen,planten).Vooral het goed in beeld brengen van die beestjes en dingetjes zonder dat het gecentreerde punt wazig is en de rest er omheen scherp(wat ik nu met die ricoh heb).
Feesten is Henk de expert. Torren bijen en planten valt onder macro, dat lukt het beste met een macro lens en veel oefening en geduld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• korna
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-09 06:34
1. Wat is je beschikbare budget?
1000 euro. Maar om eerlijk te zijn wil ik gewoon wat knaps. Dat mag meer of minder kosten.
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Ik gebruik nu een Nikon Coolpix E5000. Hij heeft ze beste tijd gehad. Daarnaast wil ik kwalitatief een stapje hoger. De meeste compact camera's presteren niet met weinig licht.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Veel landschap, soms landschap met zoom om dat verre item dichterbij te krijgen, gebouwen in steden, portraits, feesten, binnen huis. Zowel point-and-shoot als een meer artistieke foto.
4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee.
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Geen echte voorkeur. Eerste prioriteit is beeld kwaliteit en fotografie met weinig licht. Daarnaast vind ik beeldstabilisatie aantrekkelijk. Ik heb niet zo'n vaste hand en met weinig licht zou het een verbetering kunnen zijn. Gewicht is niet onbelangrijk vooral als je een dag lang rond loopt.
Op mijn lijstje staan nu: Canon 450D, Canon 40D, Nikon D90, Pentax K20D
Ik vind de 40D en (vooral) de D90 eigenlijk net boven mijn budget. De Sony A350 is ook een aardige camera maar de keuze en prijzen in hun lenzen systeem vallen me tegen.

De 450D lijkt me een mooie camera met genoeg opties en knappe kwaliteit.
De K20D gaat naar het semi-pro segment. Biedt betere kwaliteit en heeft een extra display voor een overzicht van de settings. Alleen de liveview van de K20D is waardeloos. Dat vind ik wel jammer want ik ben eingelijk wel gewend geraakt aan liveview voor de fotoos boven me hoofd of laag bij de grond. Daarentegen zit de beelstabilisatie wel in de body. Dat heeft voordelen bij het kopen van lenzen.
Ik vind het moeilijk kiezen. Daarom heb ik ook gekeken naar de lens systemen.
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Externe flitser nu waarschijnlijk wel. Meer lenzen niet. Ik wil eerst een knappe lens die het algemene gebruik ondersteund. Later wil ik een tele lens (tot 200mm) aanschaffen. Daarnaast misschien een lichte wide angle lens en een 35mm prime.
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies vooral over de Canon, Nikon en Pentax lens systemen. Ze lijken alle drie genoeg keuze te hebben. Maar Pentax en Nikon lijken beter betaalbaar. Ik betaal liever nu 100 of 200 euro meer voor een body dan het later dubbel en dwars te moeten uitgeven aan lenzen. Vooral als ik kijk naar de lenzen van Canon en Nikon waar de beeldstabilisatie in de lens zit. Uiteraard ontvang ik graag advies over een keuze voor de camera's hierboven. :)
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Mijn hobby's zijn nogal.. bewegelijk. Ik vind fotografie echt leuk en die speciale foto's geven toch een trots. Ik ben zo af en toe bezig om mijn techniek en foto compositie te verbeteren. Daarbij gebruik ik veel aperture priority, focus punt selectie en burst.
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja.
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Ik gebruik nu een Nikon Coolpix E5000. http://www.dpreview.com/news/0109/01091802nikoncp5000.asp
Hij heeft ze beste tijd gehad. Schakelt spontaan uit. Dooie pixels. Maar erger nog is de frustratie tijdens binnen fotografie (flitser overbelicht en zonder is alles bewogen of zware ruis). Daarnaast is het zoom bereik (3x) te kort.
11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Wel een optie maar de tweedehands prijzen die worden geboden voor bijvoorbeeld een Canon 450D schelen te weinig met de nieuw prijs.

Zo! Alvast bedankt voor de reacties :)

Multiplayer shooting games define community as a community of killers, the high-tech version of a tribe of paleolithic hunters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17-09 20:36
Waarom begin je niet met een 40D met 18-55IS kitlens. Kost je 750 euro. heb je ook nog 250 euro over en alle voordelen van de 40D. Koop naderhand een 55-250IS voor 250 euro erbij, nadat je hebt uitgevonden of je echt zoveel in het telebereik zit.
Zit je mooi in het budget en toch net dat beetje meer t.o.v. de 450D.

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou voor een D90 met 18-105 en een SB600 flitser gaan. In die prijsklasse het beste dat je kunt krijgen. Hierboven is de discussie D90 vs 450D al gevoerd. Voor jou is daar een extra interessante toevoeging op te maken, namelijk de extreem leuke nieuwe Nikon 35mm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
korna schreef op donderdag 21 mei 2009 @ 17:18:
[b]
Ik vind de 40D en (vooral) de D90 eigenlijk net boven mijn budget. De Sony A350 is ook een aardige camera maar de keuze en prijzen in hun lenzen systeem vallen me tegen.
Ik heb gisteren de d90 + 18-105mm kitlens opgepikt bij de mediamarkt (of all places) in Enschede voor 869. Past dus prachtig binnen het budget. De kitlens is geweldig mede door de CA correctie die de d90 toepast. De d90 is absurd ruisvrij, foto's op 1600 iso zijn nog geweldig. Ben pas een dag bezig, maar zo op het 1e gezicht eindelijk een toestel wat zijn geld waard is.

tip : zoek eens op "magic lantern dvd guides d90" bij de bekende sites, die video geeft een uitstekende indruk van de mogelijkheden.

[ Voor 16% gewijzigd door HaseMike op 21-05-2009 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dit is ook een leuke site om net iets meer indruk te krijgen van een aantal nikon's. http://www.nikondigitutor.com/index_eng.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06:32
Ben van plan een Nikon D60 + kit te kopen voor mijn vrouw als instap DSLR voor haar.
Budget is maximaal € 500,-- voor body + kit.

Hier kan ik toch geen buil aan vallen --> http://www.dixons.nl/De_o...ikon_d60_18-55+55-200_tas

Lijkt me een goede deal voor € 449,-- met 2 lenzen en tas ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is een leuke, maar niet perse fantastische, deal. De catch zit hem erin dat zij hem aanbieden met objectieven die niet meer geproduceerd worden, namelijk zonder VR (beeldstabilisator). Nu is dat geen ramp en als je zonder kunt, heb je voor relatief weinig geld een leuke set.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor 100 euro minder heb je body met kitlens bij dezelfde winkel. De tas en de 55-200 kosten je dus 100 euro. Da's geen geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
Ik kreeg net via de mail van een mede-tweaker deze toegestuurd -->

http://www.digitalstreet....37j5pc35us2i8v4lnfk7kksi1

Is de Sony A300 een veel betere camera c.q lens :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
WiLLoW_TieN schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 18:40:
Is de Sony A300 een veel betere camera c.q lens :?
Beter vergelijkbaar is de A200 t.o.v. de d60. Die Camera is prima, wel wat meer ruis dan gebruikelijk vanaf iso 400. De kitlens is redelijk, niet bijzonder scherp. Wel een leuk ding om mee te beginnen omdat je al direct een leuke zoom hebt van 18-70 ipv de standaard 17-55. De A200 kit is te krijgen rond de 300 euro en voor die prijs een leuke instapper. O ja het enige verschil tussen de 200 en de 300, is dat de 300 live-view heeft, maar daardoor ook weer een kleiner zoeker beeld. Mijn mening : live view is niet belangrijk op een dslr.

De a200/300 heeft ingebouwde IS, bij de Nikon moet de lens IS hebben want het zit niet in de body.

Zelf vind ik in die prijsklasse de pentax k-m een van de betere, met een prima kit lens. Met de k-m moet je echter wel Raw schieten, want de jpeg engine is niet al te best.

[ Voor 10% gewijzigd door HaseMike op 22-05-2009 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
HaseMike schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 18:52:
[...]
Beter vergelijkbaar is de A200 t.o.v. de d60. Die Camera is prima, wel wat meer ruis dan gebruikelijk vanaf iso 400. De kitlens is redelijk, niet bijzonder scherp. Wel een leuk ding om mee te beginnen omdat je al direct een leuke zoom hebt van 18-70 ipv de standaard 17-55. De A200 kit is te krijgen rond de 300 euro en voor die prijs een leuke instapper. O ja het enige verschil tussen de 200 en de 300, is dat de 300 live-view heeft, maar daardoor ook weer een kleiner zoeker beeld. Mijn mening : live view is niet belangrijk op een dslr.

De a200/300 heeft ingebouwde IS, bij de Nikon moet de lens IS hebben want het zit niet in de body.

Zelf vind ik in die prijsklasse de pentax k-m een van de betere, met een prima kit lens. Met de k-m moet je echter wel Raw schieten, want de jpeg engine is niet al te best.
Zo idd die Sony A200 met een 18-70 is al te koop online voor € 308,--.
Zijn daar nog een beetje knappe lenzen/spullen voor te krijgen 2de hands ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!
WiLLoW_TieN schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 19:11:

Zijn daar nog een beetje knappe lenzen/spullen voor te krijgen 2de hands ??
Kijk zelf 's op marktplaats naar 2e hands minolta spul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
Wijnands schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 19:26:
[...]

Kijk zelf 's op marktplaats naar 2e hands minolta spul
Ga ik zeker doen. Maar ik ben niet zo thuis in dit spul.
Tot nu toe deden wij alleen foto's schieten met onze
Canon Powershot A570 en een Kodak Easyshare Z740
Maar Minolta lenzen passen ook op een Sony body dus ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, maar alleen de AF series. Niet de MD en MC series.

/me hoopt dat ie de juiste aanduidingen gebruikt. Minolta is al weer een tijdje geleden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• korna
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18-09 06:34
Allemaal bedankt voor jullie reacties! Uiteindelijk zag ik in dat de D90 mij meer bood dan de 60D. Het lenzen aanbod van Nikon lijkt ook gunstiger.

Dus ik heb de knoop maar door gehakt. Vandaag bij een lokale winkel een Nikon D90 met 18-105 lens gekocht. UV Filter, SB-600 en Lowepro Sling tas.. die zag er toch erg gebruiksvriendelijk uit. Ik ben ver over me budget maar het lijkt het zeker waard. :*) Op alle punten ben ik er op vooruit gegaan (behalve misschien de 2.8 aperture van me Coolpix e5000).

Nu de handleiding doorwerken.. Ik ben wel blij dat een hoop concepten uit de Coolpix terug komen in de D90. Dat maakt het toch makkelijker. Nu eerst lezen en morgen me geheugen kaart vol schieten. >:)

ViewNX wil bepaalde folders niet zien.. Moet nog uitzoeken waar dat aan ligt.

Multiplayer shooting games define community as a community of killers, the high-tech version of a tribe of paleolithic hunters.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vergeet de batterij niet te laden. Meest frustrerende stuk altijd bij een nieuwe camera. Succes en veel plezier ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:26
korna schreef op vrijdag 22 mei 2009 @ 21:29:
(behalve misschien de 2.8 aperture van me Coolpix e5000).
Geloof mij, zelfs wat dat betreft ben je er op vooruit gegaan!

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhodan
Ook ik wil jullie alle bedanken.
Vandaag de Nikon D90 met een 18-70 lens gekocht, de 105 was uitverkocht.
Nog niet veel tijd gehad om er veel mee te spelen, maar wat ik tot nu toe zie me verry happy.
Nu nog leren om er echt mee te gaan hahaha.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

± € 600 voor camera incl lens en geheugenkaart

Wil mooiere foto's dan uit een simpele digicam komen, heb zowel met dSLR van Nikon als van Canon van familie gefotografeerd en vindt het leuk om te doen.

3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken?
In eerste instantie wil ik hem gaan gebruiken tijdens mijn stage in Afrika om mensen en natuur te fotograferen. Op den duur wil ik hem ook gaan gebruiken om foto's te gaan maken van wildwater kanoën.

nee

5. Heb je al een voorkeur?
Zit te denken aan Canon en Nikon. Heb een ongegronde voorkeur voor Nikon, maar dat mag de keuze niet beinvloeden

Denk dat het verstandig is een body te kiezen waar ik de komende twee jaar mee verder kan en een goede allround lens, eerst even geen geld in de rest steken.

7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Wil graag advies, kies ik voor een nieuwe camera of een tweede hands. Koop ik een body met losse lenzen, hoor soms slechte verhalen over kitlenzen maar dat zijn verhalen dus geen idee of het klopt

8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Voorlopig denk ik dat ik met een instapmodel genoeg kan gaan experimenteren, als het serieuzer wordt kan ik daar later m'n aparatuur wel op afstemmen.

9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ik denk van wel

Heb met zowel Canon 300D & 350D als met Nikon D40 gefotografeerd. Bij de laatste meer het idee dat ik een robuust aparaat in handen had wat ik wel plezierig vond.

Is zeker een optie

Hoop dat jullie wat tips willen geven. Ben erg benieuwd en sta open voor alle suggesties.
Bij voorbaad dank!
Koen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WiLLoW_TieN
Ook ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie tips en info.
Heb gisteren voor mijn vrouw een SONY dSLR-A200 besteld met 18-70 lens voor € 305,--.
Ben nu o.a marktplaats aan het afstruinen voor een 70-300 lens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• René!
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 01-03 18:28
Voordat ik alle fora's en reviews afga om een DSLR aan te schaffen, en jullie natuurlijk om advies te vragen met de hele waslijst. Is een DSLR hufter-proef en daarmee bedoel ik of die tegen een stoot kan? En zijn de DSLR's altijd zo groot ? Ik zit er namelijk aan te denken een mee te nemen naar de woestijn, alleen zit je daar met fijnzand wat misschien heel slecht is voor de lens? Of wellicht zijn hier al oplossingen voor, ookal komt het zand door ieder klein gaatje of hoekje. Ook door het kunnen manouvreren is het niet mogelijk om een gigantisch toestel mee te nemen.

alvast bedankt over jullie opinie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Er is een oplossing, en dat heet een Pentax K20D of K7, die hebben weatherproofing (alle naadjes zijn op zijn minst spatwater- en stofdicht), en ze hebben nèt twee WR (weather resistant) lenzen uitgegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 23 mei 2009 @ 20:31:
± € 600 voor camera incl lens en geheugenkaart

Heb met zowel Canon 300D & 350D als met Nikon D40 gefotografeerd. Bij de laatste meer het idee dat ik een robuust aparaat in handen had wat ik wel plezierig vond.
Als je nog geen ervaring hebt en een kennismaking wilt hebben met dslr fotografie voor niet al te veel geld : Sony A200 + 18-200 van sigma/tamron of een Pentax k-m met kit lens (prima lensje) beiden ruim binnen je budget.

Meer kwaliteit : Canon 450d met 18-55, maar ik vind de behuizing nogal goedkoop, het gaat echter om de foto's. Of een Pentax K200D + 2 lensen ook nog binnen budget en die laatste heeft IS in de body. Als nikon je voorkeur heeft dan de D60 met IS lens, pas op de meeste kits die verkocht worden voor leuke prijzen hebben de oude niet IS lens erbij zitten.

Mijn voorkeur in deze klasse als de gevoelde kwaliteit uitmaakt : De Pentax K-M maar dan wel raw schieten want de jpg engine is niet best, of de d60 met IS lens, hoewel de d60 al wat op jaren is.

Maakt het niet uit dat je wat el-cheapo plastic voelt : Sony a200 + 18-200 of de Eos 450d vanwege de prima fotokwaliteit.

[ Voor 8% gewijzigd door HaseMike op 24-05-2009 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:09
TonyA schreef op zondag 24 mei 2009 @ 08:53:
Voordat ik alle fora's en reviews afga om een DSLR aan te schaffen, en jullie natuurlijk om advies te vragen met de hele waslijst. Is een DSLR hufter-proef en daarmee bedoel ik of die tegen een stoot kan? En zijn de DSLR's altijd zo groot ? Ik zit er namelijk aan te denken een mee te nemen naar de woestijn, alleen zit je daar met fijnzand wat misschien heel slecht is voor de lens? Of wellicht zijn hier al oplossingen voor, ookal komt het zand door ieder klein gaatje of hoekje. Ook door het kunnen manouvreren is het niet mogelijk om een gigantisch toestel mee te nemen.

alvast bedankt over jullie opinie :)
De dure dslrs zijn volledig weathersealed en daar ga je geen last mee hebben, maar die zijn dan weer erg groot en superduur. Als ik jou was zou ik toch eerder voor een compacte superzoom gaan dan, maar dat is mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westereen
  • Laatst online: 31-08 23:46
Tot 400 euro, incl toebehoren.

Ik gebruik nu een Kodak digitale camera welke veel ruis heeft en het altijd maar afwachten is wat voor foto's je krijgt i.v.m. omstandigheden, verder zijn de batterijen zeer snel leeg. Wil graag betere foto's, hoger niveau.

Vakanties, objecten en wie weet natuur foto's.

Nee, eerste DSLR

Sony A200, ik lees hier postivie verhalen over voor een starter spiegelreflex camera. Wat ik wel als wens heb is dat het niet een grootte / zware camera is, graag een compacte dSLR dus.

Indien het nodig is of er een leuke set is.

Wellicht beide, misschien hebben jullie een andere camera in gedachten dat ook goed bij mij aansluit als starter.

Huis tuin en keuken gebruik

Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je cameraspullen?
Wellicht wel, een tele lens ofzo. Echter wil niet met grote tassen met lenzen gaan lopen.

Kodak Easyshare camera. Veel ruis, kwaliteit laag, batterijen snel leeg.

Liever niet.

[ Voor 6% gewijzigd door Westereen op 24-05-2009 15:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Zoutvat schreef op zondag 24 mei 2009 @ 12:48:
[...]

De dure dslrs zijn volledig weathersealed en daar ga je geen last mee hebben, maar die zijn dan weer erg groot en superduur. Als ik jou was zou ik toch eerder voor een compacte superzoom gaan dan, maar dat is mijn mening.
Mijn ervaring met duurzaamheid/bouwkwaliteit en superzooms/slr-like camera's: poep. De goedkoopste dSLR is nog beter gebouwd dan de beste slr-like, zeker als je het over de canon superzooms, fujifilms en nikons hebt. That said is de prijs ook iets dat tegen een superzoom of slr-like pleit, je hebt voor 300 euro een dSLR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ongeveer 1500 euro (inclusief 2 lenzen, tas, geheugenkaart, filters etc.)
Ik koop de camera online dus dat scheelt sowieso een hoop geld.

Ik ben erg bezig fotografie en ik heb nu 2 jaar een Sony T70 en ik vind het tijd voor een stapje hoger.

Ik maak haast overal foto's van maar van natuur en dieren het meeste. Daarnaast architectuur en van vrienden.

Nee

Mijn voorkeur ligt bij Canon omdat ik vind dat deze DSLR's gebruiksvriendelijker zijn. Maar een eventuele optie is ook een Nikon.

Ja

Advies qua camera en bijpassende lenzen (wide-angel en telephoto)

Ik heb er tot nu toe al redelijk veel tijd ingestoken. Ik heb al veel tips en tutorials bekeken.

Misschien wel

Ik gebruik een Sony T70. Een paar beperkingen: Het aantal megapixels ( 8 ), minder opties dan een DSLR in het algemeen, klein zoombereik, er kan vanzelfsprekend geen polarisatiefilter gebruikt worden.

Liever niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ssj3gohan schreef op zondag 24 mei 2009 @ 16:53:
[...]

Mijn ervaring met duurzaamheid/bouwkwaliteit en superzooms/slr-like camera's: poep. De goedkoopste dSLR is nog beter gebouwd dan de beste slr-like, zeker als je het over de canon superzooms, fujifilms en nikons hebt. That said is de prijs ook iets dat tegen een superzoom of slr-like pleit, je hebt voor 300 euro een dSLR.
Mijn broer schiet sinds z'n Nikon de geest heeft gegeven momenteel alleen met een Canon PowerShot SX10 IS, maar als ik zo z'n flick photostream bekijk doet het echt niet onder aan een DSLR met een kitlens. Sterker nog, ik denk dat een DSLR pas meerwaarde gaat bieden bij het voeren van meerdere lenzen. .. en met custom non-canon firmware kun je de foto's er nog in RAW-formaat afhalen ook.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2009 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extreme smell
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 08:43
@ stevven:

450D met 18-55 IS kitlens. (ongeveer 499 bij mediamarkt en bcc)
Dan nog een 70-200 f/4L erbij, (540 euro ongeveer)

18-55 voor redelijke groothoek en portret, en 70-200 voor de wat verder gelegen of kleinere objecten in je natuurgebied. Dan heb je nog zat geld over een tas, filters (voorkeur gaat uit naar B+W) en wat dan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Extreme smell schreef op zondag 24 mei 2009 @ 17:20:
450D met 18-55 IS kitlens. (ongeveer 499 bij mediamarkt en bcc)
Dan nog een 70-200 f/4L erbij, (540 euro ongeveer)
Ik heb in reviews gelezen dat de kitlens van de 450D niet alles is qua bouw kwaliteit.
En de 70-200 f/4L heeft geen IS (dus lijkt me vrij irritant) :P
Op internet staat de Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM voor 459 euro of is deze niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Verwijderd schreef op zondag 24 mei 2009 @ 17:17:
[...]

Mijn broer schiet sinds z'n Nikon de geest heeft gegeven momenteel alleen met een Canon PowerShot SX10 IS, maar als ik zo z'n flick photostream bekijk doet het echt niet onder aan een DSLR met een kitlens. Sterker nog, ik denk dat een DSLR pas meerwaarde gaat bieden bij het voeren van meerdere lenzen. .. en met custom non-canon firmware kun je de foto's er nog in RAW-formaat afhalen ook.
Hoe kun je aan z'n flickr foto's zien hoe stevig hij is? Daar ging het me om.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extreme smell
Verwijderd schreef op zondag 24 mei 2009 @ 17:34:
[...]

Ik heb in reviews gelezen dat de kitlens van de 450D niet alles is qua bouw kwaliteit.
En de 70-200 f/4L heeft geen IS (dus lijkt me vrij irritant) :P
Op internet staat de Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS USM voor 459 euro of is deze niet goed?
De 18-55 IS is op zich niet zo slecht gebouwd. Hij zoomt vrij soepel, en hetzelfde geld voor het scherpstellen. Is ook niet echt een gammel bakkie, maar is niet te vergelijken met L kwaliteit. Laten we het erop houden dat ie niet zo uit elkaar valt en er best mee valt te werken.

De 70-300 IS USM is ook goed hoor (geduchte concurrent voor de 70-200) Maar als bouwkwaliteit een issue is kan je beter de 70-200 f/4L nemen. Ook al heeft deze geen IS. IS is geen must op een tele(zoom). Het kan handig zijn, maar vaak als je de grens bereikt hebt dat de IS aan moet kan je al beter vanaf een statief schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Extreme smell schreef op zondag 24 mei 2009 @ 17:45:
[...]

De 18-55 IS is op zich niet zo slecht gebouwd. Hij zoomt vrij soepel, en hetzelfde geld voor het scherpstellen. Is ook niet echt een gammel bakkie, maar is niet te vergelijken met L kwaliteit. Laten we het erop houden dat ie niet zo uit elkaar valt en er best mee valt we werken.

De 70-300 IS USM is ook goed hoor (geduchte concurrent voor de 70-200) Maar als bouwkwaliteit een issue is kan je beter de 70-200 f/4L nemen. Ook al heeft deze geen IS. IS is geen must op een tele(zoom). Het kan handig zijn, maar vaak als je de grens bereikt hebt dat de IS aan moet kan je al beter vanaf een statief schieten.
Ok thanks. Jij hebt ook de 450D met de kitlens volgens je Flickr :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Extreme smell
Verwijderd schreef op zondag 24 mei 2009 @ 17:51:
[...]

Ok thanks. Jij hebt ook de 450D met de kitlens volgens je Flickr :P
Jup, en de 70-200 f/4L komt er ook aan :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
Westereen schreef op zondag 24 mei 2009 @ 15:31:
Tot 400 euro, incl toebehoren.

Sony A200, ik lees hier postivie verhalen over voor een starter spiegelreflex camera. Wat ik wel als wens heb is dat het niet een grootte / zware camera is, graag een compacte dSLR dus.
Sony a200 is een prima ding, maar wel wat groot, een alternatief voor de instapper is de pentax K-M met een kwalitatief betere lens als de sony in de kit. De k-m is ook op de olympus 420 na de kleinste dslr. Die laatste is ook een mogelijkheid maar heeft i.t.t. de sony en de pentax geen IS in de body.

Alle 3 zitten met kaartje en tas onder de 400 euro. Als je groot uitsluit is het kiezen tussen de k-m en de olympus 420.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Klein? Ik zeg Panasonic G1, is toch echt een maatje kleiner ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:12

Rannasha

Does not compute.

Verwijderd schreef op zondag 24 mei 2009 @ 18:10:
En 2 maatjes duurder :)

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En 2 maatjes mooier ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ssj3gohan schreef op zondag 24 mei 2009 @ 17:38:
[...]

Hoe kun je aan z'n flickr foto's zien hoe stevig hij is? Daar ging het me om.
o zo, nee, daarvoor hebben we de mediamarkt :) Ik heb hem wel gezien, maar maar eventjes, dus ik vrees dat ik je het antwoord daarop niet kan geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op zondag 24 mei 2009 @ 17:17:
[...]

Een DSLR biedt veel eerder meerwaarde, denk maar aan slechte lichtomstandigheden. Een compactcamera is een mooi weer camera of je hebt een onderwerp wat niet beweegt en je hebt zelf een statief. Kortom vanaf iso400 is DSLR beter dan iedere compactcamera (ik heb het niet over speciale gevallen met een grote sensor zoals bv. een Sigma DP2).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 24 mei 2009 @ 18:10:
Jups vind ik ook, maar zijn budget is tot 400 euro, de g1 is zo 580 ongeveer zonder extra's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

universal creations schreef op zondag 24 mei 2009 @ 19:47:
[...]

Een DSLR biedt veel eerder meerwaarde, denk maar aan slechte lichtomstandigheden. Een compactcamera is een mooi weer camera of je hebt een onderwerp wat niet beweegt en je hebt zelf een statief. Kortom vanaf iso400 is DSLR beter dan iedere compactcamera (ik heb het niet over speciale gevallen met een grote sensor zoals bv. een Sigma DP2).
Ik ken de sensor-grootte niet, maar de compact-camera in kwestie is zoals ik zo snel kon zien bijna net zo custom in te stellen als een DSLR (hetzelfde wieltje bovenop als bij de 450D). Geen idee hoe hij het doet met weinig licht.
Natuurlijk, met een DSLR kun je met fotografie als hobby veel beter je ei kwijt en ik zou ook niet anders willen. Maar als je gaat mooie foto's maakt op je stage of reis of whereever maar je bent niet bereid om bijna wekelijks foto's te schieten, tig lenzen mee te sjouwen, en aan je foto's nog uren op de pc na te kloten, dan is het maar de vraag of een DSLR de beste keuze is. Zeker aangezien een DSLR ook al gauw behoorlijk wat bagageruimte inneemt en het toch allemaal losse onderdelen zijn waar zand en vocht in kan gaan zitten.
Daarnaast weet ik niet of je in de woestijn vaak met weinig licht gaat fotograferen, hoewel het er natuurlijk vroeg donker wordt.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2009 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Wezz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-07-2022
+/- 2000 euro

Zo ongeveer 5 jaar terug was ik fotograaf op evenementen en feesten. Ik had een foto website en heb ook +/- 4000 foto`s met een simpele camera gemaakt. Nu wil ik na aantal jaren toch weer gaan fotograferen maar dan op een wat hoger niveau.

3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken?
Evenementen (binnen en buiten) en landschappen/gebouwen.

Canon

5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt? Canon 50D als body. Dit omdat ik de camera als investering zie voor in de toekomst, niet voor 1 jarig gebruik en ik toch wel een aardig budget heb om een dergelijke camera aan te schaffen. Uiteraard kan ik overwegen om in de body minder te investeren en voor een 40D gaan zodat ik meer kan investeren in de objectieven. Maar het budget naar 2200 eur brengen is ook mogelijk.

Ja, ik wil direct losse objectieven aanschaffen.
Heb de vookeur voor 1x macro, en 1 goede zoom lens. De macro lens kom ik wel uit maar de zoom lens vindt ik echt heel erg moeilijk om te bepalen wat nu wel en wat nu niet aan te schaffen. Ik heb eventueel ook zitten kijken om een minder goede zoom objectief aan te schaffen en een vaste brand objectief. Maar dat bedoel ik dus…wat zou een betere optie zijn? Meer investeren in een goede zoom of minder investeren in een zoom en nog een vaste erbij?

7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht?
Ik wil zeker advies, zie ook puntje 6 waarin ik dat al naar voren laat komen. Vooral de keuze van objectief twijfel ik aan.

8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken? Ik ben zeer serieus als het gaat om een dergelijke hobby. Ik ga een online portfolio maken en eventueel wil ik ook mee gaan met de t.net foto meeting`s. Hoeveel uren ik erin ga steken weet ik niet maar dat zullen enkele uren per week wel worden.

Ja zeker, dat is altijd mogelijk.

Geen DSLR, wel kleinere handcamera`s.

Zou een optie kunnen zijn, maar liever niet.

Canon 40D, Canon EF 70-200mm F/4 L IS USM, 24-105mm F/4.0 L IS USM, SpeedLite 580EX, B+W UV 67 & 77 MRC, Velbon 640 pro + PHD61Q, Lowpro Slingshot 300AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

40D 633, 70-200 4.0 IS 1050 en dan hou je 317 over voor een macro objectief en een geheugenkaartje of iets anders kleins.

Ik vind de 50D geen meerwaarde hebben tov de 40D.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2009 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Westereen
  • Laatst online: 31-08 23:46
HaseMike schreef op zondag 24 mei 2009 @ 17:56:
[...]
Sony a200 is een prima ding, maar wel wat groot, een alternatief voor de instapper is de pentax K-M met een kwalitatief betere lens als de sony in de kit. De k-m is ook op de olympus 420 na de kleinste dslr. Die laatste is ook een mogelijkheid maar heeft i.t.t. de sony en de pentax geen IS in de body.

Alle 3 zitten met kaartje en tas onder de 400 euro. Als je groot uitsluit is het kiezen tussen de k-m en de olympus 420.
Hoe groot is het verschil? Is de A200 middelmatig of voelt ie gelijk groot aan?

Afmetingen er even bijgezocht, zit zeker wel een verschil in.
Sony A200: 130,8 x 98,5 x 71,3 (BxHxD)
Pentax K-M: 122,5 x 91,5 x 67,5 (WxHxD)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Wezz
Verwijderd schreef op zondag 24 mei 2009 @ 21:47:
40D 633, 70-200 4.0 IS 1050 en dan hou je 317 over voor een macro objectief en een geheugenkaartje of iets anders kleins.

Ik vind de 50D geen meerwaarde hebben tov de 40D.
Kan ik dan de vaste-brand onbjectief weg laten (ik weet dat dat een hele discussie kan worden) of is het verstandig nog een vaste brand voor portret foto`s erbij te kopen (50mm)?

Canon 40D, Canon EF 70-200mm F/4 L IS USM, 24-105mm F/4.0 L IS USM, SpeedLite 580EX, B+W UV 67 & 77 MRC, Velbon 640 pro + PHD61Q, Lowpro Slingshot 300AW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:09
W.Wezz schreef op zondag 24 mei 2009 @ 22:16:
[...]

Kan ik dan de vaste-brand onbjectief weg laten (ik weet dat dat een hele discussie kan worden) of is het verstandig nog een vaste brand voor portret foto`s erbij te kopen (50mm)?
Ik denk dat je op evenementen blij gaat zijn dat je niet heel de tijd van objectief moet wisselen. Ik zou dus ook gaan voor een 18-50 en 70-200 oid. Pak er nog een flitser bij, die komt altijd wel van pas. Kwa canoncameras ben ik niet zo thuis, maar ik weet wel dat de 40d inderdaad veel waar biedt voor zijn geld. Ik hoor van redelijk wat mensen dat de 50d erg duur is tegenover de 40d. Als je door een 40 te pakken ipv een 50 er nog een flitser kan bijkopen zou ik zeker voor dat laatste gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
Westereen schreef op zondag 24 mei 2009 @ 21:53:
Afmetingen er even bijgezocht, zit zeker wel een verschil in.
Sony A200: 130,8 x 98,5 x 71,3 (BxHxD)
Pentax K-M: 122,5 x 91,5 x 67,5 (WxHxD)
Het verschil in beleving is veel groter dan deze getallen laten vermoeden. Deze maten zijn altijd de extremen van de behuizing, de k-m is stukken handzamer dan de a200. Daarbij is de materiaalkwaliteit een klasse hoger. Neemt niet weg dat de sony een geweldig ding is voor 300 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• W.Wezz
W.Wezz schreef op zondag 24 mei 2009 @ 22:16:
[...]

En wat is het verschil tussen het objectief die jij noemt:
Canon EF 70-200mm 4.0 IS
en:
Canon EF 70-200mm 2.8 USM

Hoe minder de diafragma hoe beter toch? Zeker voor long-distance?
EDIT: zie het al, de Image Stabilisator raad je mij aan omdat?

[ Voor 13% gewijzigd door W.Wezz op 25-05-2009 13:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08:26
W.Wezz schreef op maandag 25 mei 2009 @ 13:36:
[...]

En wat is het verschil tussen het objectief die jij noemt:
Canon EF 70-200mm 4.0 IS
en:
Canon EF 70-200mm 2.8 USM

Hoe minder de diafragma hoe beter toch? Zeker voor long-distance?
EDIT: zie het al, de Image Stabilisator raad je mij aan omdat?
Vergeet niet dat de 2.8, 2x zoveel licht binnenlaat als de 4.0. Hierdoor wordt hij trouwens ook groter en zwaarder. :P

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Pagina: 1 ... 23 ... 77 Laatste

Dit topic is gesloten.