[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 22 ... 77 Laatste
Acties:
  • 372.633 views

Onderwerpen

Alle 126 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Groever
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 03-08 11:34
Ik moet er ook maar aan geloven, ik zie door de bomen weinig bos meer dus wat inzicht van anderen wordt zeker gewaardeerd. De post is voor dit topic veel te lang geworden, maar ik heb mijn best gedaan :9.

1. Wat is je beschikbare budget?
- Ondanks het feit dat digitale camera's afschrijven en verouderen als de pest, ben ik zeker van plan om het lang vol te houden met mijn aanschaf, dus het mag best wat kosten. Als ik voor 500 euro klaar ben is het prima, maar het maximum ligt rond de 1000.
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Meer controle over de camera, vooral over de focus, en betere foto's dan bij een superzoom. Bovendien doet een DSLR mijn hartje een stuk sneller kloppen dan zo'n Panasonic.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Vooral voor de standaard vakantie-onderwerpen, een gebouwtje hier, een dier/plant daar. Landschapsfoto's interesseren me minder, maar ik wil wel de mogelijkheid hebben om die te maken. Ik zal vooral foto's maken bij voldoende licht, maar ik verwacht wel deugdelijke foto's in donkere gebouwen of 's avonds op straat. Aan flitsen doe ik vrijwel nooit, in mijn ervaring levert dit zeker met de ingebouwde flitser zonder uitzondering belabberde foto's op. Ik vind het ook leuk om te experimenteren met de camera.
4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee.
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Hier kom ik er dus niet uit. Met een Nikon D60 en de Nikon AF-S DX 18-135mm kom ik rond de 550 euro voor camera plus een lens. Qua prijs ziet dat er mooi uit, maar de D60 lijkt mij klein en verouderd. Een Canon 450D body met de EF 28-105mm II USM of de EF-S 17-85mm IS USM komt uit rond de 700 euro. Als we hoger in de markt gaan kijken vind ik de D90 en de 500D. Die zijn me allebei nog te duur, maar als de prijs zou zakken tot waar de 450D nu zit zou ik afhankelijk van het lenzenaanbod zeker een van deze twee camera's kopen. Ik kan tot augustus wachten, dan moet hij mee op vakantie, maar zelfs dan lijkt dit me wishful thinking. Als 'buitenbeentje' hebben we ook nog de Canon 40D, omdat ik lang wil doen met de camera kan ik de hogere kwaliteit van de body, de top-lcd en de andere voordelen wel waarderen, maar heeft deze camera voor een 'beginner' wel meerwaarde t.o.v. de 450D? Megapixels maken me niet uit, dus het feit dat de 40D er 5 minder heeft is geen nadeel.
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Ik wil sowieso een degelijke lens met goed bereik, voor 18-55 doe ik het niet. Een superzoom hoef en wil ik niet, maar iets in de richting van 18-105 of 24-85 lijkt me mooi. In ieder geval wil ik gelijk een tas, een UV-filter, een goedkoop statiefje en uiteraard een rap geheugenkaartje. Het lijkt me niet handig om gelijk al meerdere lenzen te kopen, daar kan ik me nu alleen maar in vergissen.
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Ik kan geen vier camera's kopen, dus graag advies ;).
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Niet professioneel, en ik ben ook niet van plan om drie uur per dag grassprietjes in de tuin de fotograferen, maar wel als serieuze hobby.
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Natuurlijk. Ik ben nu van plan op termijn ook nog een macro- en een telelens te kopen. Die macro komt er sowieso, daar kan ik me voor 100 euro geen buil aan vallen.
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Incidenteel een analoge spiegelreflex, waarbij ik hoogstens de juiste preset kies omdat rolletjes geld kosten en ik de foto niet wil verpesten, en de legendarische cam van mijn Nokia N73. Daarmee maak ik bij goed licht al vrij aardige foto's, maar dat is natuurlijk niet te vergelijken met een SLR. Door dit camera'tje heb ik wel weer interesse in fotografie gekregen.
11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Geen optie, net als importeren uit het buitenland. Met een stuk computerhardware kan ik het nog wel hebben, maar met een camera wil ik met de garantie geen risico's nemen.

Om een heel lang verhaal heel kort te maken gaat het dus tussen de D60 en de 450D, waarbij de D60 goedkoper is en de 450D nieuwer. De 500D en de D90 zijn nog te duur, maar de 40D lijkt me nog wel wat. Advies is bijzonder welkom, ook over lenzen. De 450D met de EF 28-105mm II USM lijkt me nu de beste keus, maar ik weet nauwelijks iets over lenzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zodra je met een 28-xx aankomt roepen een aantal mensen "maar dan heb je geen groothoek meer" en op een crop camera, wat de modellen zijn die je aanhaalt, klopt dat. Hoeverre je daar last van hebt is wat anders.

Wat de D60 betreft, klein, ja, dat klopt. Veroudert, dat valt wel mee. Het is echter een andere camera dan de canons die je aanhaalt. De d60 is in de markt gezet als de goedkope, beginnersvriendelijke camera van Nikon. Ik verwacht daar trouwens nog een kleine prijsdaling de komende weken.

Een ding wat nikon behoorlijk aardig doet de laatste tijd is kitzooms maken met een heel aardige kwaliteit en een flink bereik voor een nette prijs. De 18-135 die je noemt is daar een voorbeeld van maar ook de 18-105VR. Dat zou handig kunnen om mee te nemen in je besluitvorming.

40D is duidelijk een klasse hoger, heb je 't budget en ga je de hobby serieus nemen dan zou ik daar zeker naar kijken.

Tenslotte, goedkoop statiefje, niet doen, geef iets meer uit en je hebt al een veel degelijker statief.
Vergeet ook geen zonnekap voor welke lens het ook wordt.

[ Voor 25% gewijzigd door Wijnands op 11-05-2009 07:09 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:37

mux

99% efficient!

Mijn 1000D is stukgevallen door een goedkoop statief, totaal onnodig want op marktplaats krijg je voor minder dan 40 euro gemakkelijk een heel goed statief (metalen foto/videobalhoofd, goede ergonomie, redelijk bekend merk zoals velbon/vanguard, niet/nauwelijks gebruikt) of zeker voor minder dan 70% van de nieuwprijs een manfrottootje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Precies. Een eenvoudig maar degelijk statief kun je bijv. op MP vinden voor rond dat bedrag. Speciale aanbiedingen bij de grotere fotozaken zit ook nogal 's wat leuks tussen.

Of je meteen als beginner aan een statief moet vraag ik me af. Leer eerst die camera kennen en je eigen stijl, kun je daarna altijd nog een statief kiezen wat beter bij je past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-09 10:18
Wijnands schreef op maandag 11 mei 2009 @ 09:54:
Precies. Een eenvoudig maar degelijk statief kun je bijv. op MP vinden voor rond dat bedrag. Speciale aanbiedingen bij de grotere fotozaken zit ook nogal 's wat leuks tussen.

Of je meteen als beginner aan een statief moet vraag ik me af. Leer eerst die camera kennen en je eigen stijl, kun je daarna altijd nog een statief kiezen wat beter bij je past.
Ik vind een statief opzich helemaal geen verkeerde aanschaf voor een beginner hoor. Op die manier ben je namelijk ontzettend bewust aan het kaderen.

De D60 vind ik trouwens een draak van een body, zeker omdat de concurrentie, waarbij je nikon zelf zelfs mee mag rekenen, allang veel beter op de markt heeft staan. Die AF-motor die mist is jammer, maar die sensor kan echt niet meer... Dat ding verdiende al geen schoonheidsprijs toen hij in de D200 zat, in de D80 rezen er helemaal vraagtekens waarom dat ze hem wéér gebruikten, en dan komt ie ook nog eens in de D60... Nee, echt, dan zou ik liever de oudere D40 halen. Native iso100, een fijnere sensor en volgens mij ook een wat snellere flash-sync (wat met de niet-HS-ondersteunende instap-nikons best fijn is).

[ Voor 18% gewijzigd door Henk op 11-05-2009 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 31-03 20:56

qadn

Pinnacle of Perversion

Yup, die D40 kan gewoon native 1/500 flitsen.
En als je hem "hackt" (paar contactjes afplakken) tot de snelheid van je flitser (afhankelijk van de power-level waarop je de flitser gebruikt 1/1000-1/3000 )

Te koop: Agfa clack; DM voor details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-09 13:30

Nutral

gamer/hardware freak

Wat is je beschikbare budget?
Zo'n 500 euro voor complete pakket ongeveer
Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Ik heb nu een pocketcameraatje en ik mis dat ik niks kan instellen, dat hij niet echt scherpe foto's maakt en dat bij zoom de kwaliteit keihard omlaag gaat. Verder wil ik graag foto's goed kunnen bewerken.
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je foto's van wilt hebben)
Vakanties, stedentrips en verder gewoon gebruik.
Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Ik zit te denken aan een D60 + 18-55 VR lens, de prijs is niet veel hoger dan de D40 en ik heb gelezen dat een VR lens een goede toevoeging is. als ik daarmee voor 400 klaar ben kan ik nog paar spulletjes erbij kopen.
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Zie vraag hiervoor.
Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Alleen nog een filter erbij, kijk later wel of ik lenzen/flitser wil.
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies over alternatieven en goedkeuring.
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Nu nog niet zo serieus, ik wil iig mooie foto's hebben van plekken waar ik naartoe ga.
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Misschien wel hangt er vanaf of ik er meer tijd aan ga besteden.
Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Casio EX-600, geen iso instelbaarheid, zoom is slecht, foto's maken gaat langzaam en weinig instelmogelijkheden.
Is 2e hands een optie of per se niet?
Voor de body liever niet, lenzen zou ik nog wel 2dehands kunnen aanschaffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:25

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

@Henk:
De D40 heeft geen ISO 100 hoor, begint gewoon bij 200. Het is juist de D60 die native ISO 100 heeft. Waardoor dat hele HS verhaal ook weer minder boeiend is, aangezien je die stop verschil tussen 1/250 en 1/500 sync-speed gewoon weer compenseert doordat je minimum ISO lager is. Moeten wel aardig specifieke situaties zijn dat je per se op een sluitertijd korter dan 1/250 wilt gaan zitten en ook wilt flitsen :)

@Groever:
Als je dan toch geen haast hebt, dan is het misschien wel interessant om even een of twee maandjes te wachten tot de D5000 een beetje onder z'n introductie prijs gezakt is (nu helaas nog net zo duur als een D90). Dan heb je een stukje meer functionaliteit/kwaliteit dan met de echte instap DSLR, maar over een paar maanden waarschijnlijk voor een flink aantal euro's minder dan een D90.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Neoz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 15:09

Neoz

Neoz & Hobbes

Gumball schreef op zondag 10 mei 2009 @ 18:51:
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
De Sony A200K kit, goede prijs en volgens mij is het bereik van de Sony DT 18-70mm kitlens voldoende.
Was ook erg geinteresseerd in de A200kit, maar het lijkt erop dat er nu toch ook wat nieuwe modellen aankomen. http://tweakers.net/nieuw...s-hebben-hdmi-output.html

Toch ben ik benieuwd naar wat medetweakers nou van die Sony Alpha serie vinden. Ik hoor toch erg vaak Canon en Nikon (logisch want het zijn merken die wat groter en bekender zijn) ?

Serve The Humanity , Be Server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:35

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Sinds halverwege Maart heb ik ook de A200K met de 18-70 lens dus. Ik heb niks te klagen over deze camera. Het is mijn eerste ervaring met een D-SLR, was al wel bekend met alle instelmogelijkheden. Mijn vorige camera is een 5-6 jaar oude Canon Powershot A60, qua instelmogelijkheden bijna net zo geavanceerd alleen de kwaliteit was gewoon een stuk minder.
Na een paar weken met de A200 rond te hebben gelopen dacht ik: laat ik eens de A60 er weer bijpakken.
AAAAHHH!!!! dat was een ramp. Langzaam, ligt niet fijn in de hand, slecht scherm etc.
Vergeleken met die camera (die ondanks slechts 2MP wel érg mooie foto's maakte voor een compact) is de Sony dus écht een verbetering. Je kan er bijna geen miskoop aan doen.

Wat voor mij erg belangrijk was bij de aankoop:
-Prijs (A200 is redelijk goedkoop)
-Ergonomie, het vasthouden: de A200 is iets groter dan de rest van de instappers, zelfs met mijn kleine handen een groot voordeel!
-Batterij weergave in procenten, werkt perfect, je ziet een ontzettend duidelijk verloop in de batterijduur, erg goed op in te spelen dus.
-Mijn pa had nog een Minolta lens liggen, werkt perfect op de mount.
-Zoombereik van de standaardlens is groter dan van de concurrenti, de beeldkwaliteit echter wat minder (nog niks van gemerkt, gebrek aan ervaring) en de bouwkwaliteit is ook niet top.
-Reviews: uitsluitend lovende reviews over de body (prijstechnisch) enkel de kitlens is relatief slecht, maar voor die prijs kun je het niet laten om hem er niet bij te nemen (prijsverschil ongeveer 40,- tussen body en body+kit)

Nadeel:
-Relatief weinig lenzen tweedehands beschikbaar (voor Canon veel meer)
-De standaard kitlens is dus niet de beste lens die er is, maar voor een instapper perfect om mee te leren werken en daarna over te stappen naar een duurdere lens.

[ Voor 4% gewijzigd door bartvl op 11-05-2009 12:09 ]

Life is not about specs, it is about joy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pete
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-09 17:51
Hmm, ik had 29 apr mijn camera (E-520) bij Kamera Express besteld, en nu geven ze als reden dat de verzending vertraagd is dat de E-520 (en de E-420) EOL is en beiden vervangen worden door de E-620.
Heeft iemand anders hier meer info over? Het klinkt mij erg onwaarschijnlijk dat Olympus 3 verschillende prijsklasses samenvoegd.

Als het wel zo is, vraag ik me af waarom. Is er iets mis met de E-520?

[ Voor 10% gewijzigd door Pete op 11-05-2009 12:25 ]

petersmit.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Pete schreef op maandag 11 mei 2009 @ 12:24:
Hmm, ik had 29 apr mijn camera (E-520) bij Kamera Express besteld, en nu geven ze als reden dat de verzending vertraagd is dat de E-520 (en de E-420) EOL is en beiden vervangen worden door de E-620.
Heeft iemand anders hier meer info over? Het klinkt mij erg onwaarschijnlijk dat Olympus 3 verschillende prijsklasses samenvoegd.

Als het wel zo is, vraag ik me af waarom. Is er iets mis met de E-520?
Van alles, maar dat vraag je bij mij misschien aan de verkeerde persoon ;)

Hoe kom je bij je Olympus keuze? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pete
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-09 17:51
Henk schreef op maandag 11 mei 2009 @ 12:37:
[...]

Van alles, maar dat vraag je bij mij misschien aan de verkeerde persoon ;)

Hoe kom je bij je Olympus keuze? :)
Image stabilization in de body, veel features en een hele goede prijs voor een dubbel zoom kit (Zie ook Pete in "[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 4").

[ Voor 38% gewijzigd door Pete op 11-05-2009 13:33 ]

petersmit.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 21:06
Heb getwijfeld om mijn vraag te stellen in het canonmount topic maar omdat dit topic meer georienteerd is op starters bij deze:

Ik heb nog niet zo lang geleden de EOS 1000d gekocht met een 18-55 kitlens vanwege het feit dat die op dat moment voorradig was en de 18-55 kitlens met IS niet.

Toch begin ik het idee te krijgen dat die lens een beperkende factor begint te worden (duh, tis de kitlens) en ik wil me graag orienteren op een nieuw objectief nog voor ik op vakantie ga naar italie.

In gedachte had ik de 17-85 van Canon met IS, de reden: vanwege het net wat grotere bereik, plus ik vraag me af wat IS voor een verschil maakt. Ik verwacht er veel van, maar misschien zeggen jullie wel IS of geen IS dat maakt op klaarlichte dag met genoeg licht geen drol uit. Ook oogt het objectief meer solide uitgevoerd en niet zo goedkoop plastic als de kitlens.

Ook niet geheel onbelangrijk is de vraag wat ik er mee wil gaan doen, vooral landschap / natuur (geen macro), architectuur en verslag doen van wat dorpsfeesten / tradities die ik ga bezoeken.

Het budget ligt rond de 250-300 euro max. Ik sta open voor suggesties, andere merken objectieven zijn daarom ook niet uitgesloten.

EDIT @ hieronder: I forgot to mension, dat ik van een kameraad een Canon 70-200/4.0 L USM meekrijg during the trip.

En naar de 55-250 heb ik net gekeken, en ze laten er hier weinig van over
Though I don't think the Canon EF-S 55-250mm f/4-5.6 IS Lens is great in terms of image quality and features, we can't lose sight of the fact that it is very inexpensive IS tele-zoom Lens. There is a niche for this model. A casual shooter who is happy with their Canon EF-S 18-55mm II or 18-55 IS Lens and needs a tele-zoom for infrequent use could be happy with this lens.

[ Voor 21% gewijzigd door loewie1984 op 11-05-2009 15:51 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18:50

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Persoonlijk vind ik IS/VR/OS op zo'n kort bereik niet echt belangrijk. Het effect wordt pas echt goed merkbaar op meer mm's. Afgaand op jouw eisenpakket, zou ik eerder een UWA aan willen raden. Echter zal je budget misschien nog net iets omhoog moeten.

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• /\/\|)
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-08 18:22
Bij kleinere focale lengtes vind ik IS niet zo belangrijk. In het telebereik vind ik IS echt een meerwaarde hebben.

Wat je zou kunnen overwegen, is om je huidige lens te behouden en de 55-250 IS lens erbij te kopen. Je hebt dan IS en een flink telebereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjolmers
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-06 17:05

sjolmers

het leven is té kort, geniet!

Ik heb mogen spelen met een 18-55 met IS en zonder IS op mijn 450D, en hierover kan ik wel wat zeggen.
De lens met IS maakt duidelijk scherpere (stabielere) foto's (en ik tril nog niet merkbaar) ;-)

Ik neem aan dat hetzelfde geldt voor de 17-85mm

adr opleidingen en meer adr opleidingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zit met hetzelfde budget zo ongeveer en ik kies voor de Nikon D60. Het ding ligt erg goed in de hand, maakt scherpe foto's en is makkelijk in gebruik voor een beginner als ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:41
Pete schreef op maandag 11 mei 2009 @ 12:44:
[...]

Image stabilization in de body, veel features en een hele goede prijs voor een dubbel zoom kit (Zie ook Pete in "[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 4").
Laat je niet gek maken door Henk, hij is anti-Olympus.
Hij zal overigens van mij zeggen dat ik pro-Olympus ben. :P (En dat klopt.)

Wat betreft het verhaal over de E520 die EOL zou zijn; dat lijkt me sterk, althans; er is onlangs een E450 geíntroduceerd, dus misschien dat er een E550 komt, maar het zal zeker niet zo zijn dat de E620 de E520 én de E420 opvolgen. Bij fotokonijnenberg zeggen ze de dubbelzoomkit met E520 nog op voorraad te hebben, dus wellicht dat je het daar kunt proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Kwintessens schreef op maandag 11 mei 2009 @ 17:45:
[...]

Laat je niet gek maken door Henk, hij is anti-Olympus.
Ow, krijgen we dat. Ehmmm... nee, ik vind Olympus alleen een vrij specifiek merk waar je 3x over moet nadenken voor je het als start-dSLR koopt. Het merk/platform brengt bepaalde beperkingen en bepaalde voordelen met zich mee, en imho moet je die wel kennen voordat je zo'n ding koopt...
Hij zal overigens van mij zeggen dat ik pro-Olympus ben. :P (En dat klopt.)
:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Dit weer? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22:22

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

nee hoor, dit NIET.

:)

(oftewel, deze discussie gaan we niet weer voeren. Elk merk heeft zo zijn voor en tegens, ook olympus. Hier is genoeg over geschreven in het verleden).

[ Voor 5% gewijzigd door Nomad op 11-05-2009 18:41 ]

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Neoz schreef op maandag 11 mei 2009 @ 11:53:
Was ook erg geinteresseerd in de A200kit, maar het lijkt erop dat er nu toch ook wat nieuwe modellen aankomen. http://tweakers.net/nieuw...s-hebben-hdmi-output.html

Toch ben ik benieuwd naar wat medetweakers nou van die Sony Alpha serie vinden. Ik hoor toch erg vaak Canon en Nikon (logisch want het zijn merken die wat groter en bekender zijn) ?
Het duurt nog wel even voor die nieuwe modellen er zijn, daarbij zijn het "slechts" updates dus een wezenlijk andere Cam is het niet. Je kan nu de A200 kit kopen voor slechts 299 euro, ook de oly 420 is samen met de 14-42mm kit te krijgen voor 299.

Ik had voor mijzelf even de plussen en minnen gemaakt tussen die 2 sets :

Voordelen Sony : IS, 18-70 lens (= 27-105mm), Sensor cleaning en Infolithium akku
Voordelen Oly 420 : Klein, Live view. Enorm nadeel is het absurde 4:3 formaat (qua foto's bedoel ik)

Als de 420 een IS had en je 3:2 kon instellen had ik die gekocht ondanks de kortere zoom, vanwege het bijzondere kleine formaat van dat toestel.

En qua merken, ach de fotowereld is ontzettend conservatief, en men vind alles buiten die 2 direct een z.g. exoot. Die redenering ging vroeger wel op, maar tegenwoordig waar de meeste mensen het houden bij de kitlens of de kit met 2 lensen is het merk van veel minder belang. Daarbij is er van Sigma en Tamron altijd wel een lens voor je merk te verkrijgen. Dus gerust de A200 kopen of, ook een hele fijne maar iets duurder : Pentax K200D.

[ Voor 4% gewijzigd door HaseMike op 11-05-2009 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-09 10:29

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Ok,

ik zit nog steeds te twijfelen, help :o :o :o

Hier mijn initiële vraag

met daar gelijk een antwoord van Sjaak Afhaak, waarvoor dank

Ik zit dus nu tussen 2 keuzes

1 Nieuwe Canon EOS 450D met 2 lenzen 18-55 IS en 55-250 IS
2 2ehands Canon 50D met Tamron AF18-270mm

Toepassing: Voornamelijk vakantie: berglandschappen, mensen, kerken, huizen, beesten.
Geen bruidsfotografie, actiesporten ed.

Ik heb al op DPreview gekeken, en ik weet volgens mij de volgende dingen al:
  • 50D ontloopt 40D niet veel.
  • 40D is toch wel stukje beter dan 450D
  • Review van de Tamron lens was behoorlijk goed, wel een aantal specifieke items waar je op moet letten
Nu mijn vragenlijstje, waar ik mee loop te worstelen
  • Is het in het algemeen handiger om een dure body en goedkoop glas te halen, of juist omgekeerd
  • Als ik een beetje redelijk kan fotograferen, hoeveel beter ga ik dan uit zijn met de 50D+ Tamron tov de 450D
  • Hoe nuttig is zo'n extra battery grip
  • Wat is het grootste risico met het kopen van 2e hands, als je niet echt verstand van de apparatuur hebt?
  • Zie ik nog andere dingen over het hoofd?
Ik heb echt wel mijn best proberen te doen om zo veel mogelijk te lezen, het is nog wel een complex verhaal namelijk :X :X ... Elk advies wordt zeer gewaardeerd O-) O-)

Nu snap ik eindelijk een beetje hoe computernoobs zich voelen op dit forum }:O

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak

Sjaak_Afhaak

Bleh!

Past een 40D (wat gewoon een dijk van een camera voor het geld is) met IS kitlens en 55-250IS niet in het budget? (om maar iets te noemen?)

[ Voor 24% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 11-05-2009 20:18 ]

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk

Sparhawk

Sjaak_Afhaak schreef op maandag 11 mei 2009 @ 20:17:
Past een 40D (wat gewoon een dijk van een camera voor het geld is) met IS kitlens en 55-250IS niet in het budget? (om maar iets te noemen?)
450D + IS kitlens + 55-250IS = 777
40D + IS kitlens + 55-250IS =999
50D + tamron = 1200 2e hands

Probleem is dat ik voor zeg elke 200 euro die ik meer uitgeef ook echt meerwaarde wil kopen. Als jij / jullie zeggen dat de stap van de 450D naar 40D heel groot is, en de stap van 40D naar 50D + tamron relatief klein, dan wil ik ook nog wel voor de 40D gaan. Daar moet alleen nog echter wel een tasje+mem card + ander klein grut bij, en zeker met battery grip ga je dan wel over de 1200.

Vraag is dus, rechtvaardigt het prijsverschil de stap van 450D naar 40D en event. naar 50D+tamron?
(en is die battery grip echt nodig?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Of die grip echt nodig is moet je zelf weten. Pak een 40D beet en kijk of het zonder grip ook lekker schiet.

Verder is het verschil tussen een 450D en een 40D veel groter dan tussen een 40D en een 50D.

Wat de tamron betreft, ik persoonlijk heb 't niet op die superzooms. Als je je ingelezen hebt en je denkt dathet wel bij je past, gewoon doen.
2 lenzen? Kan natuurlijk ook, zou mijn voorkeur hebben al vind ik persoonlijk 18-55 niet prettig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjaak_Afhaak

Sjaak_Afhaak

Bleh!

een nieuwe 40D met tamron 18-270 brengt je over de 1100 euro. Ik weet het niet. Zoals ik al eerder zei, vind ik een 50D voor een beginner een tikkie overkill. De 40D zit daar qua performance en handling niet ver vanaf, of is in sommige gevallen zelfs beter. Mocht fotograferen met een DSLR je goed bevallen, dan heb je jaaaaren plezier van de set, maar dat kan voor jou ook best gelden met een 450D. Ga ze in ieder geval eerst even proberen in een fotozaak, waar men vaak ook goed advies kan geven. Het punt is dat beide camera's uitstekend zijn.

/ophemeling van Canon als Nikon-gebruiker zijnde

Mocht wisselen van lensen toch een probleem worden, kun je ook nog de 450D met tamron superzoom voor ~950 euro nemen ;) Je keuze wordt er iig niet gemakkelijker op.

[ Voor 12% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 11-05-2009 21:22 ]

Hier staat tekst

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjaak_Afhaak schreef op maandag 11 mei 2009 @ 21:16:

/ophemeling van canon als Nikon-gebruiker zijnde
Gewoon een objectieve mening. Verder.. tja... mocht 'ie een 450 ooit ontgroeien dan is de 40d de meest logische stap. OTOH, ik kan me goed voorstellen dat iemand een 450 oppakt en een 40D en verkocht is. Da's ook waarom ik mensen met belangstelling voor een D90 met klem af raad om een D300 op te pakken. I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

loewie-643- schreef op maandag 11 mei 2009 @ 15:23:

En naar de 55-250 heb ik net gekeken, en ze laten er hier weinig van over

[...]
Huh als ik jouw quote lees zijn ze er juist erg positief over. Echt een prima lens volgens mij. De 17-85 is niet erg best, er zijn veel betere alternatieven. Even lezen in het Canonmount topic, klik hier

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:44

bobcom

Dedicated dabbler

Misschien is dit geen startersvraag, want ik hab al tijden een DSLR, maar ik loop nu toch tegen een dilemma aan dat ik imo het best hier kan voorleggen. Heb na jaren van analoog fotograferen (t/m Nikon F801S) de stap naar een D100 gemaakt. Na 6 jaar D100 wilde ik een nieuwe start maken, en ben geland op het Canon platform, met een 40d, een Sigma 17-70 en een Canon 70-300 IS. Reden was o.m. dat Canon wel Nikon lenzen lust, maar niet omgekeerd.

Heb dus ook een NiCan adapter, maar in de praktijk kan ik weinig tot niets met mijn bestaande Nikon lenzen: enige nuttige is eigenlijk de AF confirm, maar die vernaggelt weer mijn DDL lichtmeting. In feite doen mijn AF Nikkor 35-80, mijn AF Nikkor 50 - 1,4, mijn MF Kiron 105- 2,8 macro en de 1,6 en 2 x teleconverters het beter op mijn oude F 501 dan op mijn 40D. Terwijl ik ze toch graag zou gebruiken: de Kiron is voor macro stukken beter dan de 70-300 IS met een 500D filter erop, met de 1,4 - 50 kan ik in low light en korte korte DOF echt terecht, en de 1,6 converter schept ook mogelijkheden. Flitsen met de SB 80 DX of de oude Metz 40 MZ2 (voor Canon FD) lukt op A redelijk, maar het blijft meer experimenteren dan fotograferen

Terwijl ik dat laatste toch eigenlijk wel graag wil. Vandaar het idee om naar het Nikon platform terug te switchen. Ik zou dan mijn nieuwe Canon start aan de kant doen door een ruil tegen bijv. een D90 met een 18-105VR en een 70-300VR (of desnoods een gewone 70-300, ik mis tele minder dan ik dacht). Dan heb ik een completere line-up dan ik met Canon ooit zal krijgen: een goede Canon macrolens (ca 100 mm Canon, Tamron, Sigam of Tokina) zal er financieel niet inzitten, net zomin als een andere prime of een dedicated flitser: Dat laatste zou ik misschien wel uit de swap kunnen betalen, als ik mijn Nikon-ambities niet te hoog stel.

Ik weet alleen niet welke Nikon het beste aan mijn pakketje verlangens voldoet. Als er een D90 was zonder video voor wat minder was de keus eenvoudig - als de moderne Nikons tenminste goed omgaan met ouder Nikon zoals MF-lenzen e.d. Heb ik dan (bv) AF confirm met een MF Nikon lens zonder elektronica aan boord - dus alleen de diafragmapal? Wat mis ik (als hobbyist zonder professionele ambities die allerlei mogelijkheden wil verkennen en er leuke prenten uit wil sleuren meer niet op prijzenjacht is) als ik mijn 40d c.s. aan de wilgen hang en naar Nikon terug ga? En is het ruilscenario dat ik in mijn hoofd heb uberhaupt realistisch - of zelfs mij idee van fotograferen? Ik heb mij redelijk uitvoerig op o.m. DPreview ingelezen, heb de nodige ervaring, maar mis gewoon een heleboel praktische "facts and features".

Als deze vraag ergens anders heen moet, dan sorry voor de verkeerde start - maar ik weet geen plek op dit forum waar ik deze vraag dan zou moeten stellen. Ik kijk uit naar jullie meningen en adviezen

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!
D100 was de laatste die nog goed met de oude flitsers overweg kon. Huidige body's triggeren ze wel maar that's it.

Wat je glaswerk betreft, geen idee wat je schiet allemaal maar wel 's aan een (jong gebruikte) D200 gedacht? Dan heb je ook nog lichtmeting met dat ouwe spul en ben je niet in een keer arm en hou je misschien nog genoeg over om er een sb-600 bij te halen.

Die kiron, als het een goeie is heb je daar een hele fijne lens aan. Die 35-80, ik vind het een draak van een ding! Vind je groothoek op crop niet zo belangrijk kijk dan 's naar de nikon 28-105, stukken beter en regelmatig rond de 125-150 euro te vinden. Wil je wel groothoek dan een 18-70 of idd een 18-105.

Hoe realistisch het is? Ligt er een beetje aan hoe die 40D is en hoeveel 'ie gelopen heeft. Vermoed dat particulier verkopen meer oplevert dan inruilen. Ga je zelf verkopen zoek dan zoveel mogelijk de boekjes en de dozen erbij.

[ Voor 41% gewijzigd door Wijnands op 12-05-2009 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Mobyrick schreef op maandag 11 mei 2009 @ 21:27:
[...]
Huh als ik jouw quote lees zijn ze er juist erg positief over. Echt een prima lens volgens mij. De 17-85 is niet erg best, er zijn veel betere alternatieven. Even lezen in het Canonmount topic, klik hier
Nou positief, ze zeggen dat het een aardig bereik is en vrijgoedkoop maar ze vinden het geen geweldige lens kwa beeldkwaliteit en features.

Wat betreft mijn vraag over de Canon 18-85 moge wel duidelijk zijn dat er hier genoeg mensen zijn die de tamron 17-50 of de sigma 17-70 prijzen om hun beeldscherpte en lichtsterkte. Voorlopig blijf ik dan nog maar even zitten met mijn 18-55 zonder IS met de gedachte dat als ik dalijk op vakantie ben en ik schiet met genoeg licht en een zo kort mogelijke sluitertijd dat de foto's ook gewoon scherp zijn en blijven. Want om nog een 18-55 met IS van marktplaats af te plukken lijkt me ook zonde van mijn geld.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

loewie-643- schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 09:20:
[...]

Nou positief, ze zeggen dat het een aardig bereik is en vrijgoedkoop maar ze vinden het geen geweldige lens kwa beeldkwaliteit en features.

Wat betreft mijn vraag over de Canon 18-85 moge wel duidelijk zijn dat er hier genoeg mensen zijn die de tamron 17-50 of de sigma 17-70 prijzen om hun beeldscherpte en lichtsterkte. Voorlopig blijf ik dan nog maar even zitten met mijn 18-55 zonder IS met de gedachte dat als ik dalijk op vakantie ben en ik schiet met genoeg licht en een zo kort mogelijke sluitertijd dat de foto's ook gewoon scherp zijn en blijven. Want om nog een 18-55 met IS van marktplaats af te plukken lijkt me ook zonde van mijn geld.
Het is echt de beste telezoomlens in zijn klasse, daar zal waarschijnlijk iedereen het wel over eens zijn denk ik. Als je de prijs in je achterhoofd houdt is het een topper zelfs.

Als je zeker weet dat je genoeg licht hebt is de 17-85 al helemaal geen waardige vervanging van de kitlens. Het grootste voordeel van de 17-85 valt dan weg, namelijk de IS. Je kan tegen die tijd beter voor de Tamron of de Sigma gaan in dat bereik. Die zijn op alle fronten beter behalve dan de IS en bereik. IS is minder nuttig op dit bereik en bereik, tja dat is persoonlijk maar ik zou er niet van wakker liggen, +/- 55mm naar 85mm is geen vreselijk gat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
Ok bedankt voor de informatie :). Mocht ik nog met vragen zitten beroep ik me wel op het canonmount topic.
imho lijkt me dit niet de juiste plek om de discussie nog verder uit te wijden.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BroederM
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10-09 19:36
Met behulp van de mensen op dit draadje heb ik mijn setje een 40D + Canon 17/85mm 4-5.6 IS/USM gekocht en heb het nu +- 2 weken.

Mijn ervaringen na 2 weken foto's maken van: veel Beesten,Mensen, Paardensport en weekend Praag
Veel foto's gemaakt samen met een vriend die een 450D bezit + 17/55 4-5.6 IS

Over de 40D:
Nee ik denk niet dat ik in de buurt kom van het gebruik van zijn volle potentie maar in vergelijk met de 450D ben ik blij dat ik voor de 40D heb gekozen:
- De "hou-vastbaarheid" is veel beter (ik heb grote handen handschoen maat 8 ) ook voor je linker hand heb je ook meer "plek"
- LCD-bovenop is ideaal, je kan ook instellen dat het op het grote LCD komt maar dat werkt gewoon niet top.
- Is volgens mij psychisch maar ik vind de zoeker iets helderder.
- De body voelt toch "echter" aan dan die van de 450D
- Snelheid is een leuk verkoop verhaal maar ik de praktijk hebben wij nog niet echt verschil gezien tussen de 40 en de 450.
- Mijn vriendin: "doe mij die 450D maar daar krijg ik geen kramp in mijn handen van, die 40D is echt zwaar" ik vind het juist prettig dat hij zwaarder is.

Canon 17-85 IS/USM 4.0-5.6
Ik heb deze gekocht omdat ik heb goedkoop kon overnemen (150,- voor lens van 4mnd oud zwaar beschadigde UV-filter zat erop)
Is mijn eerste lens:
- ben blij dat ik toch voor een 17mm lens heb gekozen en niet voor een 28-... mm lens omdat ik zeer veel foto's heb gemaakt op 17mm.
- wel denk ik bij het zien van de foto's van bijvoorbeeld een kerk dat ik nu weet wat Barrel distortion is (de 2 torens lijken in de top dichter bij elkaar te staan)
- als de lens stuk zou gaan weer een 85mm ... nee gebruik het niet veel meestal bij sport fotografie maar ik doe liever een stapje dichterbij.
- USM is wel een must bij bewegende foto's zeker in combinatie met AI-Focus of AI-Servo
- ondanks matige diafragma bereik ben ik niet echt tegen de beperkingen aangelopen, moet wel zeggen dat ik alleen foto's binnen in (sfeer) verlicht ruimte heb gemaakt geen echte nachtfotografie dus.

Ik hoop andere mensen een beetje steun kunnen halen uit mijn korte eerste ervaring.

owja en blijf foto's maken! want damn... wat zijn er een hoop mislukt maar heb wel nu 1 briljante foto +- 500 clicks nu

My life is in 2D, How about yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cardinal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:57
Je opmerkingen komen als geroepen. Ik zat er ook aan te denken om een 40D te nemen, maar dan in de plaats van de kitlens een betere lens te nemen als begin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BroederM schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 10:02:
- LCD-bovenop is ideaal, je kan ook instellen dat het op het grote LCD komt maar dat werkt gewoon niet top.
En hoe stel je dit in?
Heb het al gevonden.

In iedergeval fijn dat je blij bent met je aankoop!

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 12-05-2009 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 11-09 13:30

Nutral

gamer/hardware freak

Is de Sony A350/A300 met 18-70 lens een goed/slecht alternatief voor de D60 18-55 VR ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Nutral schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 14:26:
Is de Sony A350/A300 met 18-70 lens een goed/slecht alternatief voor de D60 18-55 VR ?
Imho goed/gelijkwaardig. Maar sony lijkt ook fratsen uit te gaan halen met de focusmotoren zoals Nikon met de D40/D60 deed...

Wat trekt je naar sony ipv nikon? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ik zou zeggen dat het een flink stuk beter is dan de D60 kit. Zeker de A350 biedt een kantelend scherm en veel modernere featureset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DancePlaza
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-09 22:44

DancePlaza

ninja

Joosie200 schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 16:47:
@Danceplaza:

#ProductPrijsSubtotaal
1Canon EOS 450D Body€ 454,-€ 454,-
1Tamron SP 17-50mm f/2.8 XR Di-II LD ASP IF€ 326,-€ 326,-
ImporterenTotaal€ 780,-

Wellicht dat bovenstaande combi wat voor je is. Valt 30 euro duurder uit maar je hebt wel meteen een mooie combinatie waar je mee uit de voeten kan. Met de Tamron 17-50 kun je aardig uit de voeten wanneer je gebouwen, omgevingen en cultuur wilt vastleggen. Pluspunt: je kunt over het hele bereik gebruik maken van een diafragma getal van 2.8 wat handig is zowel binnen als ook 's avonds wanneer het donker is en je wilt nog foto's maken.
dat zit er idd goed uit. ik zal mij is verder orienteren! thnx voor het advies iig.

Van het kastje naar de muur lopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspara
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-09 15:43
Ik wil beginnen met foto's maken met een dSLR, en nou wil ik kiezen tussen de A200K van Sony en de D40 kit van Nikon (beide rond de €300). Welke raden jullie aan? mijn voorkeur gaat naar de A200K, omdat deze qua specs beter en nieuwer is dan de D40. Is dit een Goede keuze of raden jullie wat anders aan?

Ik verwacht macro foto's te maken maar ook landschap en portret (all round), zijn de kit objectieven daar goed genoeg voor?

[ Voor 7% gewijzigd door jaspara op 12-05-2009 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
D40 is nog steeds een aantrekkelijke instapper. Macro red je niet met de kitlens. Kijk dan 's voor de grap wat een macro lens kost voor die sony en voor de nikon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaspara
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 11-09 15:43
Wijnands schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 20:49:
D40 is nog steeds een aantrekkelijke instapper. Macro red je niet met de kitlens. Kijk dan 's voor de grap wat een macro lens kost voor die sony en voor de nikon.
Vooral voor de D40 zijn macro lenzen erg duur, en ik ben ondertussen toch al van plan voor de Sony A200K te gaan.
Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De opmerking over de D40 vind ik merkwaardig maar goed. Succes met de sony!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Weet iemand een goede lens voor de Sony DSLR-A200 die geschikt is om wilde dieren te fotograferen? Ik koop alleen de body camera en dan een zoomlens/telelens voor dat doeleinde. Kan er iemand mij een goede lens hiervoor aanraden? Ik ben btw nog een beginneling op het gebied van fotograferen, dus ik hoef geen duur spul. Een leuke instap zoomlens/telelens voor weinig. :) Mag btw ook tweedehands.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Verwijderd schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 22:25:
Weet iemand een goede lens voor de Sony DSLR-A200 die geschikt is om wilde dieren te fotograferen? Ik koop alleen de body camera en dan een zoomlens/telelens voor dat doeleinde. Kan er iemand mij een goede lens hiervoor aanraden? Ik ben btw nog een beginneling op het gebied van fotograferen, dus ik hoef geen duur spul. Een leuke instap zoomlens/telelens voor weinig. :) Mag btw ook tweedehands.
Ik zou het hier eens vragen: Het grote Sony objectieven topic

Daar kunnen ze je verder helpen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:44

bobcom

Dedicated dabbler

@Wijnands: Ik begrijp dat ik geen ttl lichtmeting en mogelijk ook geen AF confirm heb met oudere typen Nikon lenzen op een modernere camera dan de de D200. Daarmee vervalt een belangrijk argument voor mij, want ik denk dat ik met de overstap van een 40d naar een D200 toch wat teveel aan IQ zou inleveren. Ben zeer content met mijn 40D, maar de extra features van een D90 (beter LCD scherm, (nog) heldereder zoeker, hogere ISO, 2 Mp meer cropruimte) i.c.m de mogelijkheid wat leuk glaswerk dat ik heb te gebruiken leken me erg verleidelijk. Maar als wat ik heb net zo moeizaam met de nieuwe Nikons als samenwerkt als met de Canon win ik au fond weinig.

Blijven behelpen is ook een uitdaging. Dus ik denk dat ik de overstap maar even naar het rijk der dromen verwijs, en doorga op de ingeslagen weg. I.i.g. bedankt voor je reactie.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Hoezo? Nieuwere camera's in dezelfde categorie (D300, D700) doen het ook perfect met oudere lenzen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
bobcom schreef op dinsdag 12 mei 2009 @ 22:34:
@Wijnands: Ik begrijp dat ik geen ttl lichtmeting en mogelijk ook geen AF confirm heb met oudere typen Nikon lenzen op een modernere camera dan de de D200. Daarmee vervalt een belangrijk argument voor mij, want ik denk dat ik met de overstap van een 40d naar een D200 toch wat teveel aan IQ zou inleveren. Ben zeer content met mijn 40D, maar de extra features van een D90 (beter LCD scherm, (nog) heldereder zoeker, hogere ISO, 2 Mp meer cropruimte) i.c.m de mogelijkheid wat leuk glaswerk dat ik heb te gebruiken leken me erg verleidelijk. Maar als wat ik heb net zo moeizaam met de nieuwe Nikons als samenwerkt als met de Canon win ik au fond weinig.
Je snapt er, volgens mij, geen bal van. Dus nogmaar 's het lijstje.

D40, D60, D5000: Lichtmeting met AF, autofocus met AF-S of equivelant.
D50, D70, D80, D90: Lichtmeting en autofocus met AF, AF-S.

Beide series mounten Ai en hebben focus confirmatie met Ai maar verder geen ondersteuning. D40 kan ook pre-ai spul mounten.

D200, D300, D700, D2(x/h), D3(x): Lichtmeting en autofocus met AF, AF-S. Lichtmeting met Ai.

Oudste lens die ik op de D300 gebruik is een 135mm 2.8 Q uit ong. 1970 die ooit een conversie naar Ai heeft gehad. Werkt prima, meter werkt gewoon.

Of de overstap van 40D naar D200 voor jou interessant is weet ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sparhawk

Sparhawk

Wijnands schreef op maandag 11 mei 2009 @ 21:18:
[...]

Gewoon een objectieve mening. Verder.. tja... mocht 'ie een 450 ooit ontgroeien dan is de 40d de meest logische stap. OTOH, ik kan me goed voorstellen dat iemand een 450 oppakt en een 40D en verkocht is. Da's ook waarom ik mensen met belangstelling voor een D90 met klem af raad om een D300 op te pakken. I
Ik heb dus een 450 opgepakt en daarna een 40D, en idd, succes verzekerd. Ik heb ook hele grote handen, dus ik vond de 40D veel fijner vasthouden dan de 450 (goed excuus, he, om meer geld uit te geven?)

:w vakantiegeld :w

Mag ik iedereen die mij geholpen heeft even bedanken _/-\o_ en jullie mogen binnenkort deze beginner uitlachen met z'n kneuzige foto's en veels te dure cam :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xyzer
  • Niet online

Xyzer

Valid XHTML & CSS.

Sparhawk schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 08:43:
[...]

Ik heb dus een 450 opgepakt en daarna een 40D, en idd, succes verzekerd. Ik heb ook hele grote handen, dus ik vond de 40D veel fijner vasthouden dan de 450 (goed excuus, he, om meer geld uit te geven?)

:w vakantiegeld :w

Mag ik iedereen die mij geholpen heeft even bedanken _/-\o_ en jullie mogen binnenkort deze beginner uitlachen met z'n kneuzige foto's
Zo stond ik laatst in de Media Markt, leuk naar een D90 kijken, even een D300 oppakken en direct maar weer doorsparen. |:(

Ben benieuwd naar je foto's :)

Hier komt ooit nog wat te staan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Henk schreef op maandag 11 mei 2009 @ 10:35:
[...]
De D60 vind ik trouwens een draak van een body, zeker omdat de concurrentie, waarbij je nikon zelf zelfs mee mag rekenen, allang veel beter op de markt heeft staan. Die AF-motor die mist is jammer, maar die sensor kan echt niet meer... Dat ding verdiende al geen schoonheidsprijs toen hij in de D200 zat, in de D80 rezen er helemaal vraagtekens waarom dat ze hem wéér gebruikten, en dan komt ie ook nog eens in de D60... Nee, echt, dan zou ik liever de oudere D40 halen. Native iso100, een fijnere sensor en volgens mij ook een wat snellere flash-sync (wat met de niet-HS-ondersteunende instap-nikons best fijn is).
Vind je de sensor van de D40 dan beter dan van de D60? Als ik tests zie is die van D60 toch beter mbt ruis. Minder pixels interesseert me niet, gaat puur om de fotokwaliteit. Voor een groter dynamisch bereik heeft D60 toch ook zo'n d-lighting feature... d40 dacht ik niet. De D40 is hier ongeveer 100 EUR goedkoper dan de D60.

(Het mankeren van een focusmotor en 2de wieltje en display zijn voor mij al redenen om deze reflex niet te kopen. Maar zou die voor m'n vriendin wel durven halen, zeker omdat ik al af-s lenzen heb die ze dan kan gebruiken en deze 2 bodies kosten echt geen geld meer :s)

edit: zelf heb ik een D70s, ik veronderstel dat dezelfde sensor in de D40 steekt?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-05-2009 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• qadn

qadn

Pinnacle of Perversion

Mwah, als je raw schiet heb je niets aan die d-lighting :)
Doe je toch gewoon eventjes zelf in lightroom/aperture (één slider versleuren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

qadn schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 09:03:
Mwah, als je raw schiet heb je niets aan die d-lighting :)
Doe je toch gewoon eventjes zelf in lightroom/aperture (één slider versleuren)
Is voor mijn vriendin en ze zou iig niet in raw werken. Ben al blij dat ze manueel wil (leren) werken. Ikzelf schiet trouwens ook alleen nog maar raw wanneer ik in opdracht werk. Voor mezelf gebruik ik zelden raw, of 't is voor situaties waarvan ik weet dat ik achteraf nog ga moeten corrigeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Xyzer schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 08:46:
[...]

Zo stond ik laatst in de Media Markt, leuk naar een D90 kijken, even een D300 oppakken en direct maar weer doorsparen. |:(
En ik had je nog wel zo gewaarschuwd! ;) Check ook regelmatig MP, staat soms een demo model van een winkel te koop met paar honderd euro korting.
Verwijderd schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 09:02:
[...]

Vind je de sensor van de D40 dan beter dan van de D60? Als ik tests zie is die van D60 toch beter mbt ruis. Minder pixels interesseert me niet, gaat puur om de fotokwaliteit. Voor een groter dynamisch bereik heeft D60 toch ook zo'n d-lighting feature... d40 dacht ik niet. De D40 is hier ongeveer 100 EUR goedkoper dan de D60.
D-lighting is geen wondermiddel hoor. Het helpt soms om wat meer DR gevoel in een plaat te krijgen.

Verder, Henk is superkritisch op dit soort dingen. Zal (mede) komen omdat 'ie vaak in beroerd licht goed commercieel werk staat te leveren. Als je bijvoorbeeld op flickr gaat kijken zul je zat foto's met D40 vinden die in "normale" omstandigheden zijn gemaakt en die je goed genoeg voorkomen.

[ Voor 51% gewijzigd door Wijnands op 13-05-2009 09:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wijnands schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 09:44:
[...]
D-lighting is geen wondermiddel hoor. Het helpt soms om wat meer DR gevoel in een plaat te krijgen.
Klopt maar is imho wel een heel interessante feature voor iemand die niet veel tijd wil spenderen aan nabewerking. Je komt sowieso gemakkelijker buiten bij mooi weer en dan is zo'n optimalisatie wel gemakkelijk om standaard te hebben.

Ik lees vooral dat de beeldkwaliteit van de D60 wel iets beter is maar dit (vooral bij introductie dan) de meerprijs niet waard is. Ik verschoot hier even dat Henk nog liever een D40 dan een D60 zou kopen omwille van de sensor. Daarmee dat ik op verduidelijking van zijn kant hoop?

Een D50 heb ik bijvoorbeeld wel overwogen omdat die wel nog een motor in de body en 2de display heeft. Het 2de wieltje mankeert deze alsnog. Maar de beeldkwaliteit is volgens tests minder dan de D70.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotFix
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 06-09 13:25
Helaas, ik heb niet het geld voor een nieuwe camera. Een vriendin van mij wel. Ik had afgesproken dat ik wel 'even' voor haar zou rondkijken, en zo kwam ik weer eens hier terecht :)

Rond de 500-600 euro

Waarom wil je eigenlijk een DSLR

Zelf is ze ontevreden over zijn compacte samsung ding (als je het al hebt over miskoop van het jaar), en ze wil later naar de kunstacademie. Daarvoor wil hij een camera om mee te oefenen, zoals verschillende technieken uitproberen.

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken?

Zoals ik al zei, vooral voor oefendoeleinden. Natuurlijk gaat de camera wel eens mee op vakantie, bijvoorbeeld, maar het is vooral ter voorbereiding op een toekomstige opleiding.

Helaas niet. Van ons tweeën ben ik de iets technischer aangelegde, maar ik heb zelf niet ontzettend veel verstand van camera's.

Heb je al een voorkeur?

Zo ongeveer. Een echt cameramerk is een must. Nikon, Canon, Olympus etc. zijn dat soort merken, het liefst niet een Samsung oid

Het budget is vooral voor de camera zelf, dus waarschijnlijk wil ze een zo compleet mogelijke camera. Ik denk dat ze op korte termijn geen extra lenzen/filters zou aanschaffen.

Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht?

Absoluut. Zoals ik al zei, ik heb eigenlijk geen camera's op het oog, en heb niet al te veel ervaring met de duurdere klasse (ook ik zit hier met een Samsung, waar ik eigenlijk wel blij mee ben).

Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?

Ze wil naar de kunstacademie, dus gok ik zo dat ze het wel redelijk serieus wil aanpakken.

Volgens haar omschrijving 'een samsung'. Wel weet ik dat het een compacte digitale camera is, maar het typenummer is mij ontschoten. Ze vind de kwaliteit gewoon niet voldoende, en is er niet van overtuigd dat ze hier veel van kan leren. Ze wil meer controle over haar fototoestel, niet eentje die alles zelf regelt, of eentje die er drie keer over doet voordat hij scherpgesteld is.

Het liefst wil ze garantie, just in case. Dus of een hele nieuwe 2e handse, of gewoon uit de winkel.

Alvast bedankt GoT ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:50

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

Hotfix,

Is zoiets:
pricewatch: Pentax K-m + DA-L 18-55mm + DA-L 50-200mm
Niets voor haar ? Is een camera welke behoorlijk 'beginners-vriendelijk' is en toch behoorlijk compleet.
Camera is inclusief een 18-55 en een 50-200, dus je hebt dan direct een complete kit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 14:34:
[...]

Een D50 heb ik bijvoorbeeld wel overwogen omdat die wel nog een motor in de body en 2de display heeft. Het 2de wieltje mankeert deze alsnog. Maar de beeldkwaliteit is volgens tests minder dan de D70.
Mijn indruk is dat een D50 een stukje kleiner is. Het scherm komt wat minder postzegel over. 2e wieltje mis je inderdaad. Autofocus is identiek. Beeldkwaliteit? Tja... wat ik gezien en zelf ervaren heb is het boven de iso800 echt de D50 de winnaar. Daaronder lijkt de D50 iets beter te presteren maar zijn vooral de jpg's uit de camera een stuk beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotFix
Kan je me uitleggen wat je precies bedoeld met een 18-55 en een 50-200?

Ik heb gekeken, ook in het 'grote Pentax-topic', en het ziet er inderdaad goed uit. Ik kijk nog even aan of ik nog andere suggesties krijg, maar anders zal ik deze haar aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Priyantha Bleeker
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:50

Priyantha Bleeker

Out and proud \o/ :D \o/

HotFix schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 15:24:
Kan je me uitleggen wat je precies bedoeld met een 18-55 en een 50-200?

Ik heb gekeken, ook in het 'grote Pentax-topic', en het ziet er inderdaad goed uit. Ik kijk nog even aan of ik nog andere suggesties krijg, maar anders zal ik deze haar aanraden.
Met een 18-55 en een 50-200 bedoel ik de twee objectieven die erbij zijn geleverd.
De 18-55 is een objectief met een redelijke groothoek stand van 18mm tot een lichte tele 55mm.
De 50-200 heeft een bereik van 50mm tot en met 200mm tele.
Hiermee heb je dan het bereik vanaf 18mm tot en met 200mm volledig afgedekt met maar 2 objectieven.
Beide objectieven zijn behoorlijk van kwaliteit en zijn mee te nemen naar eventuele 'upgrades' later(qua body bijvoorbeeld).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
Zo ongeveer. Een echt cameramerk is een must. Nikon, Canon, Olympus etc. zijn dat soort merken, het liefst niet een Samsung oid
Niet het vooroordeel overnemen van de ouderotten in het vak, ook Sony, Pentax, Panasonic en Samsung maken prima dslr's. Samsung = overigens qua dslr Pentax en in de meeste nikons zit een sony sensor. Panasonic heeft ook een heel leuke digicam de dmc-g1, spiegelreflex qua kwaliteit maar dan zonder de spiegel.

Olympus heeft als enige het, in mijn ogen, absurde 4:3 formaat ipv 3:2. Panasonic heeft ook een 4:3 sensor maar daar kan je tenminste nog een 3:2 mode instellen.

Goede instappers zijn de sony alpha 200 kit, soms onder de 300 euro te krijgen en met IS in de body en 9 focus punten. Ook fijn is de pentax k200d, gebouwd als een huis en lekker snel. Zelf heb ik de A200.

[ Voor 14% gewijzigd door HaseMike op 13-05-2009 16:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:52

Rannasha

Does not compute.

HaseMike schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 16:03:
[...]
Olympus heeft als enige het, in mijn ogen, absurde 4:3 formaat ipv 3:2.
Wat is er zo 'absurd' aan 4:3? Er is niet echt een reden dat 3:2 het gangbare formaat voor digitale foto's moet zijn. Compact camera's hebben meestal 4:3. De enige reden dat 3:2 het gangbare film-formaat is geworden is omdat de Amerikanen het hebben doorgedrukt ten koste van de 4:3 aspect ratio dat in zuid-oost Azie veel gebruikt werd. Aspect ratio is nu vooral een kwestie van smaak en het is wat overdreven om meerdere keren te roepen dat je het 'absurd' vindt.

Overigens, in reactie op het vorige vragenlijstje:
Academies en opleidingen gebruiken vooral Canon en Nikon apparatuur en de foto-wereld is nogal conservatief, dus er zal niet snel verandering in komen. Als het doel is om uiteindelijk op zo'n instituut te gaan studeren, dan zul je met een Pentax/Sony/Olympus waarschijnlijk weinig aansluiting vinden (helaas!).

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ach, een beetje rebelleren mag best. Het is niet alsof die apparaten meer dan 1% anders werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
Species5618 schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 16:48:
Wat is er zo 'absurd' aan 4:3? Aspect ratio is nu vooral een kwestie van smaak en het is wat overdreven om meerdere keren te roepen dat je het 'absurd' vindt.

Overigens, in reactie op het vorige vragenlijstje:
Academies en opleidingen gebruiken vooral Canon en Nikon apparatuur en de foto-wereld is nogal conservatief, dus er zal niet snel verandering in komen. Als het doel is om uiteindelijk op zo'n instituut te gaan studeren, dan zul je met een Pentax/Sony/Olympus waarschijnlijk weinig aansluiting vinden (helaas!).
Absurd omdat vrijwel niemand foto's afdrukt in 4:3 formaat, "iedereen" is gewend aan het 10x15 formaat wat 3:2 is. Als je in 4:3 plaatjes schiet en "normaal" wilt afdrukken kan je elke foto gaan bijsnijden op je pc. Ik leg er af en toe de nadruk op omdat dit grote nadeel van de olympus reeks minder bekend is. Daarbij is een 4:3 formaat, nogmaals in mijn ogen, niet natuurlijk. Bijna vierkante plaatjes geven een slechte verhouding in de foto. Je blikveld is immers ook breed en niet vierkant.

Ik vind het een domme zet van Olympus, want het enige wat ze moeten doen om bij de standaard maat aan te sluiten, is een 3:2 verhouding in de software mogelijk te maken + aanduiding op de spiegel. Of god forbid een 3:2 sensor ipv dat malle ding ;)

En wat valt er qua aansluiting mis bij een ander merk dan de twee overdreven prijzige en behoudende merken ? Tijd om die onzin te doorbreken, je krijgt veel meer waar voor je geld bij sony/pentax/oly dan bij canon en nikon. Kwaliteitverschil in de foto's is er nauwelijks, die wordt namelijk bepaald door de m/l-ens.

*edit* Ik lees het net een beetje terug, en ik moet toegeven "absurd" klinkt niet lekker. Die classificatie heb ik eigenlijk voor mijzelf gegeven omdat ik half-half liever de oly had gekocht dan de A200 maar werd tegengehouden door die 4:3 maat. Nu loop ik op straat met z'n knoert ipv zo'n handig klein dslretje. Mocht ik het ooit nog aanhalen zal ik "ongewoon" gebruiken :)

[ Voor 24% gewijzigd door HaseMike op 13-05-2009 20:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nou... de vierkante platen van de middenformaat camera's vind ik anders best prettig kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Maximaal 450 euro inclusief tas(je), extra accu en geheugenkaartje.

Waarom wil je eigenlijk een DSLR?
Ben ontevreden over de prestaties van mijn huidige camera bij weinig licht (ruis, ruis en nog een ruis). En ik wil toch wel een stapje verder gaan in de fotowereld. Plus dat ik eind augustus naar IJsland ga, en dan wel iets fatsoenlijks bij me wil hebben.

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken?
Landschappen, natuur, wolken etc., vliegshow in juni.

Nee.

Heb je al een voorkeur?
Ja. Ik wilde eerst voor de Nikon D40 gaan, maar deze is bijna nergens meer te krijgen. De Sony A200 is daarna de goedkoopste, heeft wat meer snufjes dan de Nikon D40 (antistof, stabilisatie in de body), en ik denk dat ik hier voorlopig genoeg aan ga hebben. Ik lees wel wat mindere verhalen over de kitlens die met de Sony mee komt, maar hij heeft wel wat meer bereik dan de kitlens van Nikon of Canon.
Ik ben vandaag naar de MM gegaan, en heb van alles vastgehouden. De Nikons lagen wel het beste in de hand, maar de Sony was ook niet verkeerd.

Nee, een zoomlens zal er nog wel een keer bijkomen, maar daar heb ik nu geen geld voor.

Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht?
Eigenlijk meer goedkeuring, ik ben denk ik in de eindfase van het rondkijken naar modellen.

Niet heel veel tijd, maar af en toe pak ik de fiets om door het platteland te rijden voor mooie plaatjes, of als er een paar mooie buien zijn. Verder de huis, tuin en keukenfoto's.

Een Canon Powershot A710 IS. Verder een leuke camera, maar zoals eerder gezegd heel erg last van ruis. En er zitten een paar behoorlijke krassen op de lens (waarschijnlijk door een macrofoto van prikkeldraad :X ). Dat zie je niet altijd in de foto's, maar soms wel.

Eigenlijk niet.

Alvast bedankt! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 18:41
HaseMike schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 16:59:
[...]
Absurd omdat vrijwel niemand foto's afdrukt in 4:3 formaat, "iedereen" is gewend aan het 10x15 formaat wat 3:2 is. Als je in 4:3 plaatjes schiet en "normaal" wilt afdrukken kan je elke foto gaan bijsnijden op je pc. Ik leg er af en toe de nadruk op omdat dit grote nadeel van de olympus reeks minder bekend is. Daarbij is een 4:3 formaat, nogmaals in mijn ogen, niet natuurlijk. Bijna vierkante plaatjes geven een slechte verhouding in de foto. Je blikveld is immers ook breed en niet vierkant.

Ik vind het een domme zet van Olympus, want het enige wat ze moeten doen om bij de standaard maat aan te sluiten, is een 3:2 verhouding in de software mogelijk te maken + aanduiding op de spiegel. Of god forbid een 3:2 sensor ipv dat malle ding ;)

En wat valt er qua aansluiting mis bij een ander merk dan de twee overdreven prijzige en behoudende merken ? Tijd om die onzin te doorbreken, je krijgt veel meer waar voor je geld bij sony/pentax/oly dan bij canon en nikon. Kwaliteitverschil in de foto's is er nauwelijks, die wordt namelijk bepaald door de m/l-ens.

*edit* Ik lees het net een beetje terug, en ik moet toegeven "absurd" klinkt niet lekker. Die classificatie heb ik eigenlijk voor mijzelf gegeven omdat ik half-half liever de oly had gekocht dan de A200 maar werd tegengehouden door die 4:3 maat. Nu loop ik op straat met z'n knoert ipv zo'n handig klein dslretje. Mocht ik het ooit nog aanhalen zal ik "ongewoon" gebruiken :)
Fijn om te zien dat je inziet dat de benaming 'absurd' niet zo lekker klinkt. :P
Los daarvan bieden alle fotoservices tegenwoordig al de mogelijkheid aan om op 4:3 af te drukken. Het wordt dus steeds 'normaler'.
Misschien is dit ook wel een interessant artikel om te lezen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
PowerUp schreef op woensdag 13 mei 2009 @ 22:27:
Ja. Ik wilde eerst voor de Nikon D40 gaan, maar deze is bijna nergens meer te krijgen. De Sony A200 is daarna de goedkoopste, heeft wat meer snufjes dan de Nikon D40 (antistof, stabilisatie in de body), en ik denk dat ik hier voorlopig genoeg aan ga hebben. Ik lees wel wat mindere verhalen over de kitlens die met de Sony mee komt, maar hij heeft wel wat meer bereik dan de kitlens van Nikon of Canon.
Kitlens valt reuze mee, buiten wat softheid aan de hoeken, de D40 heeft in verhouding nogal trage AF en mist IS, 9 AF punten enz t.o.v. de sony. Ik heb nu al een paar honderd foto's met de A200 gemaakt en ik moet zeggen voor 300 euro een koopje.

Echter 1 enorm nadeel, niet Sony specifiek, het is nogal een groot toestel in verhouding tot de compact die ik hiervoor had. Nu al begin ik daar een probleem mee te krijgen, als je er mee loopt moet je continue opletten en daarbij val je nogal op met zo'n ding op straat. Uiteindelijk moet je kiezen : Ga je op vakantie om foto's te maken, of maak je wat foto's op je vakantie.

Als ik eerlijk toegeef denk ik dat ik tot de laatste categorie behoor en de sony binnenkort weer ingeruild wordt voor een fatsoenlijke compact. Helaas zijn die laatste er niet, dus dillema.. Ach ach had ik maar nooit jaren terug mijn ex-p700 verkocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:39

swampy

Coconut + Swallow = ?

Ik ben het eens met Hase, de A200 bijgeleverde kitlens is best aardig. Niet perfect maar geen enkele kitlens is perfect. Over het algemeen kan het als je goed kan fotograferen dat je met de Kitlens bijgelevert bij zo'n beetje elk instappertje lekker kan beginnen. Verwacht er natuurlijk niet teveel van en als het je eerste SLR is dan heb je nog veel te leren voordat je het maximale uit de kitlens perst. Het belangrijkste is te begrijpen dat er geen perfecte lens bestaat, alleen maar "deze lens is perfect voor dit doel" of "dit glas is van zeer hoge kwaliteit en het is een scherpe snelle lens".

De kitlens is dan ook een instappertje. De Sony DT 18-70 heeft een aardig bereik en hij zal je niet tegenvallen als je niet begint in de DSLR wereld, ik kan dat weten ;) Ik ben zes weken geleden ergens begonnen met mijn Sony A200. En als je niet zoals ik een soort..manie ervoor hebt [als ik iets nieuws heb weet ik alle gaatjes, opties, instellingen binnen een paar daagjes] maar rustig de tijd ervoor neemt dan kan je makkelijk 3-4 maanden verder met de kitlens voordat je echt denkt van "goh jammer ik wil net wat meer dan ik hiermee kan"

Bijvoorbeeld lichtsterkere lensen of je hebt meer bereik nodig, ja dan ga je zoeken. Een freak als mij heeft dan waarschijnlijk als de jacht geopent. Hoe dan ook ik kan de Sony A200 aanraden, heerlijk leer model, met een A-mount dus lenzen [konica minolta en 3rd partijen] ondersteuning gaat makkelijker 28 jaar terug. Gekoppeld met de ingebouwde IS worden ook de oudere lenzen een paar stopjes beter. Ligt makkelijk in de hand en mooie grote body die toch niet heel zwaar is. Konica Minolta kwaliteit onder een Sony Vlag.

En de nieuwe serie [230, 330, 380] worden waarschijnlijk zelfs nog gebruiksvriendelijker. Ik sluit af al zeggend dat je geen miskoop hebt aan de Sony reeks, nog zal een Pentax, Olympus, Canon, Nikon, etc je branden.

@HaseMike, olympus heeft met hun Wikipedia: Four Thirds en Micro versie daar van misschien een oplossing ;) Een sensor die niet belachelijk klein is met een 4:3 verhouding en speciale lenzen. Er zijn zelf "compacts" met verwisselbare lenzen. Maar dit is erg off topic.

[ Voor 7% gewijzigd door swampy op 14-05-2009 02:05 ]

There is no place like ::1

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dan denk ik dat mijn keuze definitief is. Bedankt voor het advies. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• /\/\|)
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-08 18:22
HaseMike schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 00:02:
[...]
Ga je op vakantie om foto's te maken, of maak je wat foto's op je vakantie.
Niet onbelangrijk. Als je ziet wat sommigen mee op vakantie nemen en vele duizenden foto's maken, heb ik weleens medelijden met de partner (en met de fotograaf zelf). ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Vergeet de familie en kennissen niet die ze allemaal moeten bekijken op feesten en partijen. :P
Ben op vakantie geen Japanner ofzo, maar de trip naar IJsland is een excursie/rondreis, verwacht dan wel veel te schieten. Ik ga ook niet de Canon meteen bij het grof vuil gooien, voor de snelle kiekjes is het een prima ding en hij maakt ook goede macro's.

[ Voor 23% gewijzigd door PowerUp op 14-05-2009 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik schiet op vakantie ook zo 150 foto's op een beetje interessante dag en da's gewoon een familie vakantie. Punt is, een situatie schiet je zo een foto of 6 en misschien hou je er eentje.

Afgelopen zomer waren we 2 weken op stap, ik kwam met zo'n 700 foto's thuis. Daarvan heb ik er 120 over gehouden en zijn er een stuk of 60 in een boekje gekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Budget vind ik meer een kwestie van wat je krijgt voor het geld. Maar met wat ik tot nu toe gezien heb zit ik tussen de 1000,- en 1500,-.

Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Ik wil fotografie als hobby gaan oppakken en door een klein beetje onderzoek kom je dan al snel in de dSLR wereld.

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Vakantie, sport, landschappen (natuur). Qua sport voornamelijk dressuur wat mn vriendin doet, en qua natuur eigenlijk alles wat ik maar mooi vind. Vooral bergen in de winter vind ik mooi. En volgend jaar ben ik van plan naar Australie te gaan dus daar wil ik ook mooie plaatjes van schieten. Macro opnamen vind ik niet heel belangrijk.

Nee, maar in de MediaMarkt werd mij verteld door een Canon medewerker dat Sigma lenzen erg goed waren. Maar verkopers zijn wat dat betreft naar mijn idee niet helemaal objectief.

Qua body de Canon EOS 50D. Deze heeft een rappe fps en de review op dpreview.com was ook goed (hoewel ze, zoals ook al in dit topic vermeld, hem tegenover de 40D geloof ik eigenlijk te duur vinden). Daarnaast ben ik een erge gadgetfreak en alleen daarom al spreken de hoge MP's en VGA scherm mij aan.
Ik vind het ook leuk om in te zoomen dus wellicht dat die MP's wat dat betreft ook nog eens van pas zullen komen.

Qua lens wil ik in eerste instantie gewoon voor een kitlens gaan (tenzij dat door jullie wordt afgeraden), en dan heb ik de keuze volgens mij uit twee opties (de kit met 2 lenzen vind ik te duur): de 18-200 en de 17-85. Hierbij gaat mijn voorkeur uit naar de 18-200 omdat je daarmee verder kan inzoomen, maar als er kwalitatief verschil zit in beide lenzen wil ik liever de betere hebben aangezien ik later nog wel een zoomlens zou kunnen kopen.

Nee, dit ben ik pas van plan als ik meer ervaring heb met de camera en beter weet welke kant ik op wil.

Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies.

Serieus genoeg om een dergelijke investering te doen ;).

Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Zeker.

Helemaal niets, hoewel mn vriendin een grappig compactcameraatje heeft.

Wellicht voor een statief ofzo maar body + lens heb ik liever nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Als ik jou was, zou ik gaan voor een body met 2 lenzen. Eentje ruwweg in het standaard-bereik (18-55 of vergelijkbaar) en een tele-lens (die tot 200mm of meer gaat op het tele-eind). Nadeel is dat je lenzen moet verwisselen, maar je krijgt wel meer optische performance dan als je het geheel in 1 superzoom lens stopt.

Wat betreft de Sigma-lenzen, ik heb uit de reacties van mensen gemerkt dat er veel variatie in kwaliteit zit. Sommige mensen hebben een top exemplaar, terwijl anderen precies hetzelfde type hebben, maar er veel minder goede prestaties uit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HotFix
Nou GoT, bedankt voor de hulp. Zelf heeft ze uiteindelijk de Nikon D60 gekocht. Geen slechte koop, zeker niet gezien de prijs, maar helaas maar een enkele lens (18-55mm), maar een 50-200mm lens kan ze er altijd later bij kopen.

Nogmaals bedankt, als ik zelf ooit hulp zoek op dit gebied weet ik waar ik moet zoeken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RickJansen schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 18:34:

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Vakantie, sport, landschappen (natuur). Qua sport voornamelijk dressuur wat mn vriendin doet, en qua natuur eigenlijk alles wat ik maar mooi vind. Vooral bergen in de winter vind ik mooi. En volgend jaar ben ik van plan naar Australie te gaan dus daar wil ik ook mooie plaatjes van schieten. Macro opnamen vind ik niet heel belangrijk.

Nee, maar in de MediaMarkt werd mij verteld door een Canon medewerker dat Sigma lenzen erg goed waren. Maar verkopers zijn wat dat betreft naar mijn idee niet helemaal objectief.

Qua body de Canon EOS 50D. Deze heeft een rappe fps en de review op dpreview.com was ook goed (hoewel ze, zoals ook al in dit topic vermeld, hem tegenover de 40D geloof ik eigenlijk te duur vinden). Daarnaast ben ik een erge gadgetfreak en alleen daarom al spreken de hoge MP's en VGA scherm mij aan.
Ik vind het ook leuk om in te zoomen dus wellicht dat die MP's wat dat betreft ook nog eens van pas zullen komen.

Qua lens wil ik in eerste instantie gewoon voor een kitlens gaan (tenzij dat door jullie wordt afgeraden), en dan heb ik de keuze volgens mij uit twee opties (de kit met 2 lenzen vind ik te duur): de 18-200 en de 17-85. Hierbij gaat mijn voorkeur uit naar de 18-200 omdat je daarmee verder kan inzoomen, maar als er kwalitatief verschil zit in beide lenzen wil ik liever de betere hebben aangezien ik later nog wel een zoomlens zou kunnen kopen.
Wat ik zo lees vind ik de 50D ook nog geen goede prijs/kwaliteit verhouding hebben. Zoomen en mp's, hou er wel rekening mee dat eventuele foutjes in de scherpte enzo dan meer zichtbaar worden.

Kitlens kun je je nooit een buil aan vallen. 18-200 zou ik nog 's goed over nadenken. Landschappen wil je toch iets wat niet zo vervormd in het wijde stuk en, als photozone gelijk heeft, heb je ook op het lange stuk niet echt super beeld. Scherp is 'ie trouwens wel.

Ik zou toch denken aan 2 lenzen waarvan een telezoom. Hoe dicht kun je bij dat dressuur gebeuren komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
RickJansen schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 18:34:
Daarnaast ben ik een erge gadgetfreak en alleen daarom al spreken de hoge MP's en VGA scherm mij aan.
Misschien een exotische tip voor je : Kijk ook eens naar de net uitgekomen Panasonic dmc-gh1, compacte maten met een geweldige 14-140 lens (= 28-280mm) en de mogelijkheid om in bijna prof. kwaliteit hd opnamen te maken op full-hd. Hier een aardige preview > klik <

Zit wel aan de bovenkant van je budget en is wat anders dan anders, maar een hoger gadget gehalte is momenteel nergens te krijgen. Met geweldig 3inch klapscherm en een bijzondere electronische zoeker. Als ik het ervoor over had stond ik in de als 1e in de rij :)

[ Voor 3% gewijzigd door HaseMike op 14-05-2009 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 04-02 14:45

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Species5618 schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 19:58:
Als ik jou was, zou ik gaan voor een body met 2 lenzen. Eentje ruwweg in het standaard-bereik (18-55 of vergelijkbaar) en een tele-lens (die tot 200mm of meer gaat op het tele-eind). Nadeel is dat je lenzen moet verwisselen, maar je krijgt wel meer optische performance dan als je het geheel in 1 superzoom lens stopt.

Wat betreft de Sigma-lenzen, ik heb uit de reacties van mensen gemerkt dat er veel variatie in kwaliteit zit. Sommige mensen hebben een top exemplaar, terwijl anderen precies hetzelfde type hebben, maar er veel minder goede prestaties uit halen.
Dus dan zou ik beter voor de 50D + EF-S 17-85mm iS USM kit kunnen gaan en dan later een lens met groter bereik erbij kopen?
Wijnands schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 20:30:
[...]

Wat ik zo lees vind ik de 50D ook nog geen goede prijs/kwaliteit verhouding hebben. Zoomen en mp's, hou er wel rekening mee dat eventuele foutjes in de scherpte enzo dan meer zichtbaar worden.

Kitlens kun je je nooit een buil aan vallen. 18-200 zou ik nog 's goed over nadenken. Landschappen wil je toch iets wat niet zo vervormd in het wijde stuk en, als photozone gelijk heeft, heb je ook op het lange stuk niet echt super beeld. Scherp is 'ie trouwens wel.

Ik zou toch denken aan 2 lenzen waarvan een telezoom. Hoe dicht kun je bij dat dressuur gebeuren komen?
Ook uit jouw reactie proef ik dat ik beter voor de 17-85 kan gaan. Het scheelt heel erg hoe dicht je bij dressuur bij het paard kan komen, maar meestal kan je naast de rand staan en is de afstand dus maximaal iets van 40m. Als ik echter andere paarden zou willen fotograferen dan kan je niet naast de bak staan dus dan kan het maar zo 100m worden.

Overigens ben ik sowieso een enorme dieren- en kinderliefhebber, dus daar wil ik ook foto's van maken. A.s. zomer ga ik naar Gran Canaria waar een prachtig dierenpark zit met een roofvogelshow, vorige keer baalde ik als een stekker dat ik die niet goed kon fotograferen.
HaseMike schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 20:35:
[...]
Misschien een exotische tip voor je : Kijk ook eens naar de net uitgekomen Panasonic dmc-gh1, compacte maten met een geweldige 14-140 lens (= 28-280mm) en de mogelijkheid om in bijna prof. kwaliteit hd opnamen te maken op full-hd. Hier een aardige preview > klik <

Zit wel aan de bovenkant van je budget en is wat anders dan anders, maar een hoger gadget gehalte is momenteel nergens te krijgen. Met geweldig 3inch klapscherm en een bijzondere electronische zoeker. Als ik het ervoor over had stond ik in de als 1e in de rij :)
Ik vind juist het formaat van de 50D fijn, ik heb ook de 450D in handen gehad en die vond ik veels te klein. Ik vind gadgets geweldig maar dan kick ik juist meer op features die qua fotografie het beste zijn, dat een fotocamera full-hd kan filmen vind ik eigenlijk juist stom :P. Doet me een beetje denken aan die amfibievoertuigen... leuk dat zo'n auto kan varen maar t hoort niet en eigenlijk sta je voor gek ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

RickJansen schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 21:11:
Dus dan zou ik beter voor de 50D + EF-S 17-85mm iS USM kit kunnen gaan en dan later een lens met groter bereik erbij kopen?

[...]

Overigens ben ik sowieso een enorme dieren- en kinderliefhebber, dus daar wil ik ook foto's van maken. A.s. zomer ga ik naar Gran Canaria waar een prachtig dierenpark zit met een roofvogelshow, vorige keer baalde ik als een stekker dat ik die niet goed kon fotograferen.
Ik zou er direct een telelens bijkopen. Zeker gezien je doelen. Als je beestjes gaat fotograferen, dan wil je lekker kunnen inzoomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RickJansen schreef op donderdag 14 mei 2009 @ 21:11:

Ook uit jouw reactie proef ik dat ik beter voor de 17-85 kan gaan. Het scheelt heel erg hoe dicht je bij dressuur bij het paard kan komen, maar meestal kan je naast de rand staan en is de afstand dus maximaal iets van 40m. Als ik echter andere paarden zou willen fotograferen dan kan je niet naast de bak staan dus dan kan het maar zo 100m worden.

Vergeet die 18-200 dan maar, 70-300 is wel aan te raden. 17-85 is een, vind ik, mooi bereik. Canon heeft in dat soort dingen toch minder keus dan nikon, beetje vreemd eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gumball
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Weet iemand of de Adata Speedy 4GB (133x speed) genoeg is om snel foto's te maken op een Sony A200?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
Gumball schreef op zaterdag 16 mei 2009 @ 12:19:
Weet iemand of de Adata Speedy 4GB (133x speed) genoeg is om snel foto's te maken op een Sony A200?
Ik heb een kingston 133x in de A200, geen enkel probleem ermee, de adata zal hetzelfde presteren. Ook met raw+jpg ben ik geen performance problemen tegengekomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

Iedere camera heeft een snel buffergeheugen waar foto's worden opgeslagen voordat ze op de memorycard terecht komen. En dit buffergeheugen is normaliter genoeg voor korte bursts waarbij je 5-10 foto's maakt op de maximale burst-rate. Pas als je meer wil dan het buffergeheugen kan opslaan, gaat de snelheid van je geheugenkaart een rol spelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bontje Blauw
  • Laatst online: 18-09 10:21
Ik heb mijn keuze gemaakt,

Uiteindelijk voor een superzoom gegaan ivm met gezin. Voor het meisje ook bruikbaar en dan kan ik zelf nog wat beter ontdekken wat ik veel gebruik. Dan koop ik daar later een betere lens voor, maar...

Ik heb nu een 2e hands z.g.a.n. 40D met 6mnd garantie + een sigma 18-250 OS met HSM gekocht bij Cameratools. Deze werkt prima en valt zeker niet tegen. Focus ook best snel door de HSM. En stabilisatie is handig op het lange eind. De kwaliteit vind ik wat beter dan de Nikkor 18-200 die ik laatst mocht lenen met een D80.
De Canon is net iets hoger waardoor ik hem prettiger vast kan houden dan en Nikkon D90. Nu heb ik niet direct een grip nodig. Bij een Nikkon had ik die er direct bij nodig gehad.

Misschien later een mooie 100mm. prime of een groothoek 12-24mm. Ik heb de Tokina er even op gehad en deze is best aardig. En een stukje goedkoper dan de canon. Scheelt een flitser zeg maar.

Voor ca. 1200 euro alles er op en aan (filter, kaartje e.d) met een Lowerpro Slingshot tas. (ideaal)

COTE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swampy
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:39

swampy

Coconut + Swallow = ?

Het meeste gebeurt in de buffer maar vooral op de computer zal je het merken als je een snellere kaart hebt. 133x moet zeker voldoende zijn om lekker snel na de buffer wegschrijven weer aan de gang te kunnen gaan.

Tegenwoordig heb je zelfs UDMA kaarten, die zouden een busbandbreedte van meer dan 100Mbyte aankunnen. Natuurlijk in de camera zelf hangt het allemaal meer af van de interne afhandeling en daar is bij een A200 133x echt genoeg.

There is no place like ::1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
Tja nu toch wat advies nodig want de 2 aangekochte toestellen vielen toch wel wat tegen, mijn eigen inschatting toch niet correct dus hulp gewenst :) Recent had ik een Sony Alpha 200 aangeschaft, maar vanwege de forse maat en de duidelijke ruisproblemen toch maar weer teruggebracht gister. Ook vond ik het nogal een enorm ding om mee te sjouwen. Wel was ik bijzonder tevreden over de degelijkheid van het toestel en de snelheid van het hele toestel, ook de interface vond ik bijzonder goed.

Mijn vrouw had nog een Samsung wb500 gekocht, maar ook die gaat weer terug. Zelden zulke slechte foto's gezien, doet denken aan de begin dagen van de digicams toen alles uitgesmeerd en video-achtig was.

Dus wat nu ? We zijn duidelijk niet tevreden met de fotokwaliteit van de huidige compacts, maar we willen ook niet zeulen met een enorme tas vol apperatuur. Zelf dacht ik aan een pentax k-m of een pentax k200d (is die laatste een stuk groter ?) of toch maar de geldbuidel trekken en de panasonic dmc-g1 aanschaffen. Die laatste was mijn favoriet, tot ik van de week het toestel in een schemerige winkel probeerde en ik de electronische zoeker zag stotteren en ruisen..

In de loop van de jaren veel digicams gehad, en eigenlijk wil ik mijn oude pentax k110d en de casio ex-p700 terug. Helaas zijn die niet meer te krijgen.

Alle suggesties welkom, bedankt !

[ Voor 8% gewijzigd door HaseMike op 17-05-2009 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Als je al ontevreden bent over de ruis van een A200 zul je weinig verbetering zien in andere APS-C camera's en zelfs de vorige generatie fullframe SLRs. Je wensen vallen niet te verenigen met elkaar - je zult naar een Canon 5D Mark II moeten kijken voor minder ruis, maar dat is nog zelfs een tikkie groter dan de A200, of naar een Canon 1000D of Nikon D40 non-X voor een iets kleiner cameraatje met ook wat minder ruis (de canon 40D heeft dezelfde sensor als de 1000D, maar is weer beduidend groter).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brawler
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 31-07-2024
HaseMike schreef op zondag 17 mei 2009 @ 13:06:
Tja nu toch wat advies nodig want de 2 aangekochte toestellen vielen toch wel wat tegen, mijn eigen inschatting toch niet correct dus hulp gewenst :) Recent had ik een Sony Alpha 200 aangeschaft, maar vanwege de forse maat en de duidelijke ruisproblemen toch maar weer teruggebracht gister. Ook vond ik het nogal een enorm ding om mee te sjouwen. Wel was ik bijzonder tevreden over de degelijkheid van het toestel en de snelheid van het hele toestel, ook de interface vond ik bijzonder goed.

Mijn vrouw had nog een Samsung wb500 gekocht, maar ook die gaat weer terug. Zelden zulke slechte foto's gezien, doet denken aan de begin dagen van de digicams toen alles uitgesmeerd en video-achtig was.

Dus wat nu ? We zijn duidelijk niet tevreden met de fotokwaliteit van de huidige compacts, maar we willen ook niet zeulen met een enorme tas vol apperatuur. Zelf dacht ik aan een pentax k-m of een pentax k200d (is die laatste een stuk groter ?) of toch maar de geldbuidel trekken en de panasonic dmc-g1 aanschaffen. Die laatste was mijn favoriet, tot ik van de week het toestel in een schemerige winkel probeerde en ik de electronische zoeker zag stotteren en ruisen..

In de loop van de jaren veel digicams gehad, en eigenlijk wil ik mijn oude pentax k110d en de casio ex-p700 terug. Helaas zijn die niet meer te krijgen.

Ik heb ook een Sony A200, maar ja ruis probleem heb ik niet. Ik moet zeggen dat ik hooguit tot ISO 400 schiet daarboven alleen voor noodgevaal. Maar ja als je de A200 te groot vindt, is Olympus E-420 een optie. Kleiner dan de Sony A200 en toch DSLR.
Is een Canon G10 geen optie? Kleiner en platter dan de Sony maar toch veel instel mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Haha, ontevreden over de ruis van de camera en dan naar een Pentax kijken.... De pentaxen ruisen meer dan de Sony hoor!

Als je minder ruis wilt, kijk dan bij een Nikon D90. Wil je weinig ruis kijk dan bij een nikon D700 of een Canon Eos5DII. Is dit te groot of te duur, dan zul je je eisen bij moeten stellen.

Overigens is het enige dat bij de G1 ruist de zoeker. Dit komt niet 1:1 terug in de foto.

Wat een alternatief zou zijn is je eens verdiepen in lichtsterke objectieven of een losse flitser. Dan kan je ISO waarde wat omlaag, waardoor je minder ruis hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
Ik had de prijsrange erbij moeten zetten, alles over de 600 euro inc kit lens is me te veel.

Nikon d40 : Oud model met heel weinig mogelijkheden slome AF en geen IS ; wel mooie 6mp plaatjes.
Nikon D70, 700 Eos5d ; veel te prijzig
Extra lenzen : sjouwfactor
Canon G10 alleen leuk bij iso 10 ;) Highlight clipping en andere compactcam problemen. Daarbij ook nog eens stevig aan de prijs voor een compact.
Eos 1000d / 450d, tja Canon dslr's nog niet naar gekeken, zal het zeker even doen.

Pentax nog meer ruis dan de Sony ? Zal even zoeken naar wat samples van de k200d/k-m. De laatste is wel beduidend kleiner dan de sony.

Als ik jullie reacties zo lees, denk ik dat mijn eisen te groot zijn voor wat ik ervoor wil uitgeven / mee wil sjouwen. De g1 blijft eigenlijk de enige optie, jammer dat daar geen 18-150 o.i.d. voor te krijgen is.

[ Voor 6% gewijzigd door HaseMike op 17-05-2009 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joosie200
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
HaseMike schreef op zondag 17 mei 2009 @ 15:04:
Als ik jullie reacties zo lees, denk ik dat mijn eisen te groot zijn voor wat ik ervoor wil uitgeven / mee wil sjouwen. De g1 blijft eigenlijk de enige optie, jammer dat daar geen 18-150 o.i.d. voor te krijgen is.
Wel dit: Lumix G Vario HD 14-140mm F4.0-5.8 met beeldstabilisatie. En 18mm bij Nikon/Pentax/Sony (delen toch dezelfde cropfactor niet?) is 27mm (35mm equiv.), bij Canon: 28,8mm (35mm equiv.), en bij Panasonic/Olympus dus 28mm (cropfactor van 2 i.p.v. 1,5 of 1,6)

Kortom: die is er wel, alleen nogal prijzig. Maar alles wat net nieuw in de markt is, daar betaal je de hoofdprijs voor. Verder, als je zoiets als de Alpha A200 al te groot vind, dan vrees ik dat geen enkele dSLR jou zal bekoren. En dan heb ik het nog geeneens gehad over een 70-200 lens erop monteren bijv.

Dus of je moet je sjouw eis laten vervallen, of je moet je neerleggen bij het betalen van de hoofdprijs (Panasonic G1 met 14-140) Wat ik wil zeggen: mooi dat je besloten hebt van compacts af te stappen en het een stap hoger te zoeken, maar met jouw eisen maak je het jezelf wel zo donders lastig iets geschikts te vinden wat toch beter is als een compact. Dus heroverweeg eens je eisen, want die gaan je niet helpen in het vinden van een geschikt iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
Joosie200 schreef op zondag 17 mei 2009 @ 15:13:
Dus of je moet je sjouw eis laten vervallen, of je moet je neerleggen bij het betalen van de hoofdprijs (Panasonic G1 met 14-140) Wat ik wil zeggen: mooi dat je besloten hebt van compacts af te stappen en het een stap hoger te zoeken, maar met jouw eisen maak je het jezelf wel zo donders lastig iets geschikts te vinden wat toch beter is als een compact. Dus heroverweeg eens je eisen, want die gaan je niet helpen in het vinden van een geschikt iets.
Je hebt gelijk, overigens ik had een paar jaar terug een pentax k110d en zoals je al kan raden was die na een klein jaar ook weer verkocht i.v.m de sjouwfactor. De kwaliteit van de huidige compacts is echter sinds de MP race om te huilen, dus daar valt m.i. niets leuks te kopen.

Eisen naar beneden dan maar, dus E420 (helaas 4:3 en geen IS) of G1 met de 14-42 en dan maar lopen ipv inzoomen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

De Panasonic LX3 staat bekend als een erg goede compact. Granted, je hebt niet de sensor-grootte van een DSLR (of EVIL) camera, maar het is wel de top-end onder compacts en het ding is terecht erg populair.

Onder de 600 euro zijn je mogelijkheden beperkt, dus ergens moet je consessies maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HaseMike schreef op zondag 17 mei 2009 @ 13:06:

Hier is een heel simpele suggestie, ga op zoek naar een goede 2e hands k110.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
HaseMike schreef op zondag 17 mei 2009 @ 15:04:
Ik had de prijsrange erbij moeten zetten, alles over de 600 euro inc kit lens is me te veel.

Nikon d40 : Oud model met heel weinig mogelijkheden slome AF en geen IS ; wel mooie 6mp plaatjes.
Dus mogelijkheden zijn belangrijker dan mooie plaatjes?
Nikon D70, 700 Eos5d ; veel te prijzig
Weet ik niet waar jij winkelt maar een 2e hands D70 is rond de 200 euro.
Extra lenzen : sjouwfactor
Ja.. die zijn ook heel zwaar ja. Neem nou een 55-200, moet eigenlijk een steekwagen bij geleverd worden. 8)7
Canon G10 alleen leuk bij iso 10 ;) Highlight clipping en andere compactcam problemen. Daarbij ook nog eens stevig aan de prijs voor een compact.
Eos 1000d / 450d, tja Canon dslr's nog niet naar gekeken, zal het zeker even doen.

Pentax nog meer ruis dan de Sony ? Zal even zoeken naar wat samples van de k200d/k-m. De laatste is wel beduidend kleiner dan de sony.

Ik zeg Leica m8 of eventueel sigma dp-2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HaseMike
  • Niet online
Wijnands schreef op zondag 17 mei 2009 @ 18:02:
Hier is een heel simpele suggestie, ga op zoek naar een goede 2e hands k110.
Al een k100d (=k110d + IS) gevonden op ebay, maar ik ben niet zo gek op gebruikte zaken.
Dus mogelijkheden zijn belangrijker dan mooie plaatjes?
Plaatjes zijn belangrijker maar de D40 is imho stevig verouderd er zit werkelijk bijna niets op.
Weet ik niet waar jij winkelt maar een 2e hands D70 is rond de 200 euro.
Sorry foutje ik had d700 in de pricewatch ingetikt en ziedaar. De D70 is dus al een oud model en alleen gebruikt te krijgen. Ben ik niet gek op.
Ja.. die zijn ook heel zwaar ja. Neem nou een 55-200, moet eigenlijk een steekwagen bij geleverd worden.
Gaat niet om gewicht gaat om de afmetingen : Tas met body, 2 lensen, flitser nou nee. Foto nemen gaat dan zo : "Wacht even foto nemen, tas van de schouder op de grond, openmaken, body eruit, lens selecteren, kapjes eraf, op de body schroeven, aanzetten, - weg onderwerp -. " Er komt echt alleen een camera met 1 lens in aanmerking, die "fout" van meerdere lensen enz, heb ik al eerder gemaakt. Let wel "fout" in mijn ogen dus ;)

Van de prijs van de leica M8 kan je een maand naar de USA, de sigma dp-2 heeft een vast brandpunt en dan ook nog boven de 40mm..

Mijn geschrijf komt niet positief over, zo is het echter niet bedoelt. Ik stel de hulp op prijs :) Na een middagje achter internet zit ik nu op de Canon sx10is, Dmc-g1 of een echt kleine dslr. Als ik klein wil moet ik betalen of genoegen nemen met mindere beeldkwaliteit lijkt het. De keuze is eigenlijk moeilijker geworden de laatste tijd, compact zijn met hun malle MP race de kwaliteit uit het oog verloren, bridge cams moeten 68x zoom hebben en de kwaliteit uit het oog verloren, en niemand neemt de moeite om dslr's te innoveren. m.u.v. de dmc-g1 dan wat geen dslr is..

[ Voor 8% gewijzigd door HaseMike op 17-05-2009 18:32 ]

Pagina: 1 ... 22 ... 77 Laatste

Dit topic is gesloten.