+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++
Auto stand is een goede reset knop dertegen, zet hem op auto en al je instellingen worden terug gezet. Daarmee bedoel ik de ISO/Aperture/Exposure etc instellingen.ssj3gohan schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 13:03:
[...]
Auto-stand doet in mijn ervaring bijna nooit wat ik zou willen in Av/Tv modus. Kan me best voorstellen dat compacts het op dit punt winnen van SLRs, er wordt niet heel veel nagedacht over de auto-stand denk ik.
Ik geloof ook dat ik in de afgelopen 7000 foto's nog nooit de auto-stand heb gebruikt.
Dus het heeft een gebruik als reset knop!
Maar inderdaad niet voor de beste foto's
There is no place like ::1
Maargoed, nu niet meer, dus alles is vrolijk in D300 land.
Heb toenertijd nog discussies gehad met Henk over overstappen op Canon
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
Verwijderd
Rond de 800-900 euro maar dan inclusief een goede lens.
2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Belichting bij compactcamera's werkt vaak niet goed, en de kwalitatief zijn de foto's ook wat minder. Ik ga op vakantie naar China, dus wil daar dan wel hele mooie foto's kunnen maken.
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Modelauto's, Gebouwen, Natuur, Op feestjes evt.
4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee.
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ik heb voorkeur voor Canon, maar alleen omdat mijn vader een EOS 400D heeft, en daar tevreden over is.
6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Ja, ik wil goed dichtbij kunnen fotograferen, maar wil ook nog van veraf iets goed kunnen vastleggen. Filters zijn niet al te duur en beschermen je lens dacht ik, dus dat waarschijnlijk wel. Flitsers niet. Alleen misschien als de ingebouwde flitser dusdanige slechte kwaliteit heeft.
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies.
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Grotendeels zal de camera niks doen, maar tijdens vakanties zal hij intensief worden gebruikt.
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Wellicht een statief oid, om beter foto's in het donker te kunnen maken enzo, met langere sluitertijden.
10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Ik heb nu een Sony 5Mpx, compact camera.
11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Liever niet, alleen als het echt niet anders zou kunnen.
Alvast heel erg bedank voor jullie advies en tijd die jullie mij op deze manier geven!
Mvg, Erik
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2009 21:06 ]
Verwijderd
Poeh, dat is het gehele lensbereik. Macro, groothoek, tele, en lichtgevoelig..Verwijderd schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 21:03:
....
3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Modelauto's, Gebouwen, Natuur, Op feestjes evt....
Elk merk heeft zoiets in het productgamma. Waar je dus op moet richten is (het lijkt wel een plaat met een kras) gebruikersgemak, ergonomie, maar wat belangrijker in jouw geval, iets van weatherseal?
Niet het meest droge land ter wereld.Ik ga op vakantie naar China
Pentax k200d/k20d schiet in mijn hoofd.
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2009 21:45 ]
Ik heb met mijn niet gesealde plastic fantastic 300D ook in de stromende regen gefotografeerd, een beetje DSLR kan best wat hebben. Weatherseal kan handig zijn maar is ook een verkooptruc, ik zou me daar niet blind op staren...Verwijderd schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 21:43:
[...]
Poeh, dat is het gehele lensbereik. Macro, groothoek, tele, en lichtgevoelig..
Elk merk heeft zoiets in het productgamma. Waar je dus op moet richten is (het lijkt wel een plaat met een kras) gebruikersgemak, ergonomie, maar wat belangrijker in jouw geval, iets van weatherseal?
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Hier staat tekst
Serieus? Lijkt me raar dat de auto-stand de boel reset. Wil je toch niet?swampy schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 14:52:
[...]
Auto stand is een goede reset knop dertegen, zet hem op auto en al je instellingen worden terug gezet. Daarmee bedoel ik de ISO/Aperture/Exposure etc instellingen.
Dus het heeft een gebruik als reset knop!
Maar inderdaad niet voor de beste foto's
De 50/1.8 kun je zelfs schrappen imho... En als alternatief op de 70-300 apo roep ik dan liever 50-250IS met raynox DCR-250. En mocht Schoofie serieuzer aan het partyverhaal willen (waarom wil iedereen dat toch?Sjaak_Afhaak schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 21:50:
tja, een 450d met IS kitlens, een sigma 70-300apo met behoorlijk goede macro-functie en een 50 f/1.8 moet volgens mij wel ruim in het budget vallen. Dan heb je tele, macro, redelijke landschapmogelijkheden, en lichtsterk. dan blijft er nog ruimte voor een statief, tas, geheugen en evt filters.
'gewoon' een 450D met 18-55IS + 50-250IS en eventueel grip kit dus
@Krusher: lichtgevoelig en pentax gaan echt NIET samen trouwens... niet eens zozeer door het glas of de iso-values, maar wel door de autofocus-unit en het belachelijke flitsen.
[ Voor 12% gewijzigd door Henk op 05-05-2009 22:12 ]
En die 55-250 is, net als de nikon 55-200VR, een heerlijk compact lensje.
Hier staat tekst
Verwijderd
Met een 70-300 lens, heb je dan wel een goed bereik voor foto's op kleine afstand? Of moet je daarvoor een lagere waarde hebben? En aangezien ik niet alles weet van al die waardes: Wat wordt er bedoelt met 50 f/1.8?Sjaak_Afhaak schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 21:50:
tja, een 450d met IS kitlens, een sigma 70-300apo met behoorlijk goede macro-functie en een 50 f/1.8 moet volgens mij wel ruim in het budget vallen. Dan heb je tele, macro, redelijke landschapmogelijkheden, en lichtsterk. dan blijft er nog ruimte voor een statief, tas, geheugen en evt filters.
Ik lees dat die Raynox een extra lens is voor marco foto's, kan ik die lens dan zonder al te veel extra's op de 50-250IS lens schroeven? Of is het een aparte lens die je op de Body draait?Henk schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 22:08:
[...]
De 50/1.8 kun je zelfs schrappen imho... En als alternatief op de 70-300 apo roep ik dan liever 50-250IS met raynox DCR-250. En mocht Schoofie serieuzer aan het partyverhaal willen (waarom wil iedereen dat toch?), dan moet hij toch zijn eisen of budget bijstellen, want dat red je dan allemaal niet voor dit bedrag
'gewoon' een 450D met 18-55IS + 50-250IS en eventueel grip kit dusIk zie niet in waarom je in China meer weathersealing zou willen dan een instap dSLR biedt, het hangt er heel sterk vanaf wanneer je gaat of het droog is ja/nee, en zelfs dan houdt een 450D het waarschijnlijk langer uit dan zijn eigenaar
Met die cam + twee lenzen heb je ook nog eens een redelijk licht reissetje bij je. Fix een tas waar alles netjes in past et voila.
Wat is precies een Grip kit? En in China moet die camera het denk ik wel uithouden. Het is niet dat ik continue de camera om mijn nek heb hangen, grotendeels van de tijd zal hij zich in de tas bevinden, en ik verwacht dat hij daar wel redelijk beschermd is.
Heeft iemand toevallig een suggestie voor een tas? Eentje die stevig is, maar ook niet al te groot en zwaar is.
De sigma heb ik zelf in een grijs verleden ook gehad, maar ik zou hem voor de macrofunctionaliteit toch niet willen ruilen voor een 50-250IS. Die laatste is optisch gewoon beter, heeft IS en een net wat prettiger bereik. Maar ik moet ook eerlijk zeggen dat ik geen DCR-250 heb gehad (enkel even mee gespeeld ooit) dus heel veel kan ik er niet over zeggen. De 60/2.8 macro van canon die ik ooit gehad heb, is na een jaar verkocht waarbij ik echt durfde te zweren dat ik er nog geen 100 foto's mee gemaakt hadSjaak_Afhaak schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 22:34:
@ henk: ik heb een sigma 70-300 gehad, nu een nikkor 70-300VR met raynox 250. Voor macro's is deze combo lang niet zo werkbaar, omdat je altijd vastzit aan een vaste focusafstand. De veel goedkopere sigma is wat mij betreft veel meer bang for bucks. IS op een tele geeft jouw opmerking uiteraard meer credits, maar onderschat de sigma aub niet. De dubbele zoomkit blijft ook een goed advies wat mij betreft.
Nee, maar daarom koop je ook een 18-55 kitlens en een 70-300 telelens. Inweze willen die getallen het aantal milimeters brandpuntafstand of focal length zeggen. Hoe hoger het getal, hoe groter je brandpuntafstand, en hoe krapper je beeldhoek, waardoor je meer in het telebereik gaat zitten. Op een aps-c camera (alle instap en semi-pro spiegelreflexen) mag je als vuistregel aanhouden dat 35mm de standaardbrandpuntafstand is. Dat komt ongeveer overeen met het menselijk oog (al ben ik het daar niet helemaal mee eensVerwijderd schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 22:35:
[...]
Met een 70-300 lens, heb je dan wel een goed bereik voor foto's op kleine afstand? Of moet je daarvoor een lagere waarde hebben? En aangezien ik niet alles weet van al die waardes: Wat wordt er bedoelt met 50 f/1.8?
Zie ook http://www.tamroneurope.com/flc.htm
Wat 50/1.8 wil zeggen is een lens met een brandpuntafstand van 50mm en een maximaal te openen diafragma van F/1.8. Je diafragma (zie ook de t.net FAQ) wil zeggen hoe groot het gat kan worden waar het licht doorheen kan. Hiermee bepaal je de hoeveelheid licht, maar ook je scherpte diepte. Veel van deze dingen zijn natuurkundige gevalletjes die in het begin heel ingewikkeld lijken, maar waar je uiteindelijk echt blind mee werkt
Nee, je 'klikt' hem op je lensIk lees dat die Raynox een extra lens is voor marco foto's, kan ik die lens dan zonder al te veel extra's op de 50-250IS lens schroeven? Of is het een aparte lens die je op de Body draait?
Dat is een kit waar ook een grip in zit. Een grip is zo'n ding nog onder je camera, met een extra sluiterknop, en waar twee accu's in kunnen. Bij Canon kun je er ook een handstrap aan vastmaken, wat er als totaal voor zorgt dat het allemaal wat comfortabeler vasthoudt (mening!Wat is precies een Grip kit?
Precies, en je camera gaat ook niet gelijk kapot van een paar regendruppels. Het voordeel van een 400D + 18-55 + 50-250 is ook nog eens dat het erg draagbaar en handzaam is. Voor mij vaak niet echt een issue, maar voor de meeste mensen die steden in gaan geloof ik welEn in China moet die camera het denk ik wel uithouden. Het is niet dat ik continue de camera om mijn nek heb hangen, grotendeels van de tijd zal hij zich in de tas bevinden, en ik verwacht dat hij daar wel redelijk beschermd is.
Hangt er een beetje vanaf wat je koopt, maar bekende merken zijn lowepro, tamrac, crumpler, domke... gewoon even gaan passen in een camera/tassen-winkelHeeft iemand toevallig een suggestie voor een tas? Eentje die stevig is, maar ook niet al te groot en zwaar is.
[ Voor 17% gewijzigd door Henk op 05-05-2009 22:45 ]
Wat tassen betreft, neem je zwikkie mee en ga naar een goed gesorteerde zaak om te passen. Het is zo vreselijk persoonlijk. Voor een reis naar china zou ik iets nemen waar naast je camera zooi ook je dagspullen in kunnen (jasje, eten, drinken etc). Een tas kiezen is zo ontzettend persoonlijk.
Verwijderd
Wat doet die sluiterknop precies?Henk schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 22:42:
[...]
Dat is een kit waar ook een grip in zit. Een grip is zo'n ding nog onder je camera, met een extra sluiterknop, en waar twee accu's in kunnen. Bij Canon kun je er ook een handstrap aan vastmaken, wat er als totaal voor zorgt dat het allemaal wat comfortabeler vasthoudt (mening!)
Afgezien van die sluiterknop denk ik eigenlijk dat ik inmiddels wel genoeg weet, als ik nou de volgende conclusie trek, zouden jullie het daar dan mee eens zijn?
Ik neem een Canon EOS450D met een 18-55 en een 50-250IS lens (of een 70-300?). Daarbij dan nog een Raynox DCR-250 op klik lens.
Dan daarbij evt nog een Grip kit, voor extra batterijduur, en (volgens Henk) beter om vast te houden.
Maakt het dan nog uit van welk merk ik die lenzen neem? Van Canon zelf, van Sigma of iets anders?
En die Grip kit? is die van canon zelf of ook van een ander merk?
Voor mijn tas was ik dat inderdaad wel van plan. Goed dat je nog even helpt herinneren om ook ruimte te houden voor dag spullen!Wijnands schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 23:04:
Wat tassen betreft, neem je zwikkie mee en ga naar een goed gesorteerde zaak om te passen. Het is zo vreselijk persoonlijk. Voor een reis naar china zou ik iets nemen waar naast je camera zooi ook je dagspullen in kunnen (jasje, eten, drinken etc). Een tas kiezen is zo ontzettend persoonlijk.
[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 05-05-2009 23:11 ]
Hetzelfde als de sluiterknop op de camera... Foto's maken

|| Vierkant voor Wiskunde ||
Ik zeg nergens dat het beter is, enkel dat het voor sommige mensen meer comfort toevoegt, het is echt heel persoonlijk. Ikzelf vind een 450D in het geheel niet prettigVerwijderd schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 23:10:
[...]
Wat doet die sluiterknop precies?
Afgezien van die sluiterknop denk ik eigenlijk dat ik inmiddels wel genoeg weet, als ik nou de volgende conclusie trek, zouden jullie het daar dan mee eens zijn?
Ik neem een Canon EOS450D met een 18-55 en een 50-250IS lens (of een 70-300?). Daarbij dan nog een Raynox DCR-250 op klik lens.
Dan daarbij evt nog een Grip kit, voor extra batterijduur, en (volgens Henk) beter om vast te houden.
Maakt het dan nog uit van welk merk ik die lenzen neem? Van Canon zelf, van Sigma of iets anders?
En die Grip kit? is die van canon zelf of ook van een ander merk?
Net zoals de DCR-250... ik zou als ik jou was beginnen met de Canon 450D, 18-55IS en 50-250IS, eventueel de grip (en strap) als dat je bevalt. Vervolgens proberen wat je er mee kunt, en als je macro tekort komt, de DCR-250 erbij halen....
De lenzen zou ik in deze gevallen gewoon lekker van Canon zelf nemen, de concurrentie heeft optisch niet echt iets dat dit evenaart voor dit geld.
Verwijderd
Tsja, ik vind het spul iets te duur om dat te testen eigenlijkbreinonline schreef op dinsdag 05 mei 2009 @ 21:48:
[...]
Ik heb met mijn niet gesealde plastic fantastic 300D ook in de stromende regen gefotografeerd, een beetje DSLR kan best wat hebben. Weatherseal kan handig zijn maar is ook een verkooptruc, ik zou me daar niet blind op staren...

Daarnaast vroeg ik me af of het lens bereik (18-55) op een zelfde manier moet worden geintepreteerd als het bereik bij een compact cam, die vaak 35-105 zijn. Kan iemand mij dit uitleggen?
De 35-105 USM is overigens een behoorlijk slechte lens - je 18-55 gaat het daar makkelijk van winnen. Wat voor andere lenzen heeft je pa?
Hij doelde volgens mij op de 35-105 (35mm equivalent) lens die je op veel 3x zoom compactcamera's ziet.ssj3gohan schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 13:19:
De 35-105 USM is overigens een behoorlijk slechte lens - je 18-55 gaat het daar makkelijk van winnen. Wat voor andere lenzen heeft je pa?
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Verwijderd
En dat wilde ik uiteindelijk horen, bedankt allen voor de heldere uitleg. Vanavond gelijk even bij m'n pa langs gaan om z'n lenzen collectie te bekijkenVerwijderd schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 13:55:
Om het verhaal dus even af te maken, moet je de 29-88 vergelijken met de 35-105 (in werkelijkheid is dat 2-6 mm oid). Hoe lager het eerste getal, de te meer groothoek. Hoe hoger het tweede getal, hoe meer tele. Die brandpunt in mm correspondeert eigenlijk gewoon met een beeldhoek (vast wel ergens te vinden).
woeps... Verkeerd gelezen.universal creations schreef op woensdag 06 mei 2009 @ 13:37:
[...]
Hij doelde volgens mij op de 35-105 (35mm equivalent) lens die je op veel 3x zoom compactcamera's ziet.
ca. 1.000 euro......(beetje meer mag)
Huidige camera's ontgroeid (o.a. Panasonic FZ5) en wil professioneler (mede ivm waarvoor ik de camera wil gebruiken)
Kids, natuur, dieren (o.a. safari -> tele)
Nee.
5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Nikon, aangezien een vriend van me diverse Nikon mount lenzen heeft (semi profi lenzen, o.a. 50mm 1.4) en hiervan wellicht eens gebruik zou kunnen maken,
ja, eentje met een goede lichtgevoeligheid aangezien ik vaak fotografeer bij bewolkt weer/binnenshuis en flitsers meer een noodzakelijk kwaad vind dan iets anders (buiten invulflits dan)
7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies
8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Wil er redelijk serieus iets mee gaan doen...maar, dat is natuurlijk gissen......
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
statief, filters, grip
Pansonic FZ5, Olympus Tough 8000
Bereik, (vooral 14 mm of zo mis ik) megapix ivm crops (5mp bij Panasonic), instellingen, toegang instellingen
No problemo.....
http://srom.zgp.org || "Did u use Tha Magic Book ?"
Afgezien van punt 3 waar iedere dSLR geschikt voor is. Zou je richting Nikon D90 of D300 moeten kijken. Gezien het budget is de D300 2e hands een optie (al hoewel ik twijfel of er veel te vinden zal zijn) en de D90 valt wel binnen budget daarnaast is de D5000 een mogelijkheid met mogelijk een betere lens aangezien die wel de voordelen van eerdere genoemde heeft zoals bv de sensor uit de D90 en D300 maar weer niet in de handeling niet zo "profi" is.pret schreef op donderdag 07 mei 2009 @ 14:51:
1. Wat is je beschikbare budget?
ca. 1.000 euro......(beetje meer mag)
Huidige camera's ontgroeid (o.a. Panasonic FZ5) en wil professioneler (mede ivm waarvoor ik de camera wil gebruiken)
Kids, natuur, dieren (o.a. safari -> tele)
Nikon, aangezien een vriend van me diverse Nikon mount lenzen heeft (semi profi lenzen, o.a. 50mm 1.4) en hiervan wellicht eens gebruik zou kunnen maken,
ja, eentje met een goede lichtgevoeligheid aangezien ik vaak fotografeer bij bewolkt weer/binnenshuis en flitsers meer een noodzakelijk kwaad vind dan iets anders (buiten invulflits dan)
Wil er redelijk serieus iets mee gaan doen...maar, dat is natuurlijk gissen......
Pansonic FZ5, Olympus Tough 8000
Bereik, (vooral 14 mm of zo mis ik) megapix ivm crops (5mp bij Panasonic), instellingen, toegang instellingen
En iets ouders dan een D90, D300 kan ik niet in goed geweten aanraden.
Maarja, dat zijn DX-camera's, wat dan weer beperkt in de groothoek.
Maar je moet wel weten wat je wilt/doet.
Verwijderd
En dat onderscheid de beginner/starter van de gevorderden!Maar je moet wel weten wat je wilt/doet.
Derhalve denk ik dat Wijnands een goed punt heeft, en zou ik verwachten in dit topic (gaat immers over starters
De D200 was al een beetje in de picture gespeeld door een vriend van me, maar ik lees veel over de D300 dat deze een heel vooruitgang is tov de D200.
Daarnaast ben ik dan wel een beginner op het gebied van dslr, maar wat betreft mogelijheden van een (d)slr ben ik goed op de hoogte en weet wat ik ermee kan (en wil!).
Alleen, een 2de handse D300 kan misschien voor 800 euri's of zo op de kop getikt worden, maar dan blijft er wel weining geld over voor goede objectieven.....
De D90 lijk interessant in ieder geval...alleen ik vind die filmmogelijkheden een beetje 'overbodig' en dit is natuurlijk weer iets waar je veel voorbetaald en betekend dat er weer meer stuk kan gaan wat ik niet eens nodig heb....
Heb ook al eens naar de Canon 500D, Oly E450 en Pentax K20D gekeken, maar vind vooral de Canon 'plastic' aanvoelen, de Oly een beetje klein en "lastig" kwa lenzen, en de Pentax weet ik gewoon niet....
http://srom.zgp.org || "Did u use Tha Magic Book ?"
Daarmee leer je veel creatiever foto's maken!
-[ Het Kwartjuh Valt... ]-
http://www.fotokonijnenbe...8-105_vr___vr_70-300.html
(D90 + 18-105VR +70-300VR)
[ Voor 6% gewijzigd door Nomad op 08-05-2009 13:11 ]
Daarmee bedoel ik dat als ik fotografie op een lager plan zou zetten dat ongeveer is wat ik zou kopen na het verpatsen van alle apperatuur.
[ Voor 82% gewijzigd door qadn op 08-05-2009 13:32 ]
750 euro voor toestel + lenzen
Ik wil meer dan alleen maar de auto stand van me huidige camera
Vakantie (ga backpacken, dus gebouwen, omgeving, cultuur)
Nee, verras me.
Ik heb voorkeur voor Canon, ervaring met huidige camera
Advies.
Ik zal het vaak op vakantie gebruiken, maar denk ik ook veel in me vrije tijd!
Zeker, als het mij bevalt wel!
Ixus 70, ik gebruik hem nu al point and shoot camera.
2e hands is geen probleem als er maar garantie bij zit.
Van het kastje naar de muur lopen...
Wat is je beschikbare budget?
Ca 1200, maar is flexibel
Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Omdat ik mooie foto's wil maken, en me erger aan het gemis van instellingen op een compact camera
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Vooral op vakantie's maar ook dagjes weg. Geen uitgebreide portretrapportage's oid
Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Niks
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Niks, behalve dat ik hier met de mainstream mee wil, omdat ik er te weinig verstand van heb
Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Als het nodig is
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies, met goedkeuring voor 1 marktplaatsadvertentie, zie benenden
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Op vakantie serieus, maar ik wil niet 20 dagen moeten studeren voordat uberhaupt het aanknopje gevonden heb.
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Denk het niet. Dit moet een eenmalige goede investering worden, waar we een tijd mee vooruit kunnen
Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Casio exilim compact camera (weet niet welke exact). Gebrek aan instelmogelijkheden en zoom doet me de das om.
Is 2e hands een optie of per se niet?
Ja, al vind ik dit wel moeilijker, omdat ik niet zeker weet, of hetgene wat ik koop ook helemaal werkt enzo. Maar in general is 2e hands goede optie voor mij.
Nu ben ik zelf al even aan het zoeken gegaan en ik kwam op marktplaats deze camera tegen. Is dat wat?
Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.
Vertel iets meer wat je wil gaan doen met het ding, als in, wat zijn de meest voorkomende onderwerpen in je huidige fotografie (landschappen, dieren, etc etc)? Vakantieplaten wil helaas niets zeggen.
tenslotte twee pakketten die zeker goed zijn:
http://www.fotokonijnenbe...18-55_is___55-250_is.html
zijn leuke aanbiedingen, waar ik als ik jouw was zeker voor de canon zou gaan, vanwege de scherpe prijs.
Daar moet uiteraard nog een tas, geheugen en eventueel filtertjes bij, maar heb je een set om jaloers op te worden voor minder dan 1000 euro, nieuw en met volle garantie.
[ Voor 28% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 08-05-2009 14:33 ]
Hier staat tekst
Nu twijfel ik echt tussen de 40D met 70-400 F4 en een standaard lens canon 17-40 F4 of tamron 17-55 F2,8
of
Nikon D90 met 16-85 F3,5/5,6 VR en 70-300 F4,5/5,6 VR
De wireless flash en de hoge iso prestaties vind ik een groot voordeel voor de D90
De prettige lenzen van canon vind ik ook een voordeel, mooie 70-300 IS en 70-200 series, alleen niet een goede walkaround.
Hoe bevallen de nikkor lenzen jullie? Met name de 16-85 en distortion op wide angle
Wat merk in van een verschil in flash sync tussen 1/200 en 1/250?
Wat ik moeilijk te vergelijken vind is de ruis prestaties tussen de 40D en D90.
De D90 kan wel tot iso 3200.
Wat heb ik als voordeel met cros type sensoren?
Hierbij nog kort de verschillen
Nikon D90: € 730,-
- Grip met instel wieltjes
- 12 MP t.o.v. 10 van Canon 40D, niet heel boeiend
- 4,5 fps
- Beter scherm 3” 920.000 pixels t.o.v. 230.000 bij 40D wel boeiend
- Flash sync 1/200,
- In camera CA en distortion correctie, kan altijd achteraf op de computer
- ISO 200-3200 (6400) ,
- Auto focus assist lampje
- SD kaart (past overal in de computer)
- Wireless flash transmitter ingebouwd, vind ik wel een groot voordeel
- Iets duurde objectieven in de hogere segmenten
- Kan er min of meer mee filmen, vind ik niet echt een extra punt
11 punt focus, alleen middelste type cros
- Goede betaalbare F4 objectieven, top objectieven ietsje goedkoper dan Nikon varianten
- Snelle continu opnamen ca 6,5 per sec. RAW
- Snelle focus
- Cros type AF sensoren (allemaal)
- Degelijke body, metaal
- Beter bestand tegen water / regen
- Flash sync 1/250
- 3 extra programmeerbare knoppen, picture styles
- ISO 100-1600 (3200), ook goede ruis prestaties
- Flash vanuit menu in te stellen
- Compact flash iets minder algemeen, wel degelijk
- Flash nodig bij AF assist
- Grip en Flash weer duurder dan Nikon varianten (580 EX II t.o.v SB900)
COTE!
'Rond' de 1000 Euro.
Betere foto's en meer bedieningsmogelijkheden.
Fabrieken voor werk. Vaak al gesloten dus regelmatig weinig of slecht licht. Daarnaast ben ik tijdens het opnieuw opbouwen van diezelfde fabrieken vaak in de meest uiteenlopende landen (Afrika, Azië, Zuid-Amerika) en wil daar ook graag betere foto's van landschappen, dieren etc. kunnen maken. Leuk portretje kunnen schieten is natuurlijk altijd mooi meegenomen, maar niet essentieel.
Nee.
Na wat camera's vast gehad te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat ik een wat grotere body fijn vind. Hier wat inlezen heeft me tot deze combi gebracht: Nikon D90 18-105 VR + VR 70-300. (Vandaar ook 'Rond' 1000 Euro)
Liever niet.
Advies, en dan vooral op het gebied van lenzen want op dit gebied tast ik ook na redelijk wat lezen nog behoorlijk in het duister. Zeker omdat ik niet zeker ben welke kant ik op moet omdat in de fabrieken ik vaak in krappe hoekjes moet werken en in hoe verre ik hiervoor naar extra wide angle zou moeten zoeken zonder te veel in het telebereik in te leveren én toch dekkend ben met 2 lenzen...
Op de body wil ik stiekem ook wel bevestiging. Ik zie toch echt wel wat in die filmfunctie voor korte filmpjes van machines etc. voor de zaak...
Ook voor het werk, dus alleen al vandaar behoorlijk serieus. En ik heb tijdens het reizen gemerkt dat ik steeds meer geniet van het maken van mooie foto's van landschappen etc.
Ja, flitser voor donkere ruimtes tijdens het werk. Evt. in de loop van de tijd al het andere dat me nuttig/interessant lijkt.
Vele verschillende compacts van mezelf zowel als het werk. Laatste tijd vooral Casio Exilim EX-S880.
Enkel nieuw.
Dat had ik gevonden, vandaar dat ik op deze terecht was gekomen (heb wel een beetje vooronderzoek gedaan)Sjaak_Afhaak schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 14:27:
Dat is een zeer goede camera voor iemand die eigenlijk nog geen ervaring heeft met DSLR's. Het beestje heeft een automatische stand, wat voor jou erg handig kan zijn.
Ok, duidelijk.Toch neig ik te zeggen dat het misschien wel een beetje overkill voor je is. De lens die in die advertentie genoemd wordt, kan echter wel omschreven worden als een ideale 'vakantielens' (voor zover een lens zo genoemd kan worden). Met deze lens hoef je niet te wisselen. Je heb redelijke groothoek, en lekker veel optische zoom voor de beestjes enzo. Echter zal een gevorderde fotograaf een dergelijke lens niet gauw nemen, omdat je wegens de grote optische zoom ook wat beeldkwaliteit inlevert.
Ok, vriendin en ik houden van vakantie. Vorig jaar 4 weken in brazilie gezeten, nu 3 weken mexico cuba.Vertel iets meer wat je wil gaan doen met het ding, als in, wat zijn de meest voorkomende onderwerpen in je huidige fotografie (landschappen, dieren, etc etc)? Vakantieplaten wil helaas niets zeggen.
We reizen daar rond. Voor dagelijks gebruik en "gewone grappige plaatjes" is zo'n compact camera echt heel handig. Echter toen we dieren op een open vlakte wilden fotograferen, of bij de iguacu watervallen waren schoot die compact toch echt veel te kort. Ook de algehele kwaliteit en "feel" van onze foto's was ok, maar ik miste de extra's.
Nu ben ik me duidelijk er van bewust dat een slechte fotograaf + heel goed toestel = bagger foto's, en ik weet zeker dat ik geen goede fotograaf ben, maar ik wil het wel worden.
Tnx voor de reactie. Ik vind het niet erg om iets teveel geld in iets te investeren, zolang ik maar weet dat het voor een beginnend fotograaf goed is, en er wat doorgroei is. Ik heb namelijk niet de tijd om exact uit te zoeken wat ik wil, en om elk half jaar updates aan mijn apparatuur te gaan doen. Ik doe het liever in 1 keer goed.tenslotte twee pakketten die zeker goed zijn:
http://www.fotokonijnenbe...18-55_is___55-250_is.html
zijn leuke aanbiedingen, waar ik als ik jouw was zeker voor de canon zou gaan, vanwege de scherpe prijs.
Daar moet uiteraard nog een tas, geheugen en eventueel filtertjes bij, maar heb je een set om jaloers op te worden voor minder dan 1000 euro, nieuw en met volle garantie.
Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Canon EOS 450D Body | € 454,- | € 454,- |
1 | Tamron SP 17-50mm f/2.8 XR Di-II LD ASP IF | € 326,- | € 326,- |
Importeren | Totaal | € 780,- |
Wellicht dat bovenstaande combi wat voor je is. Valt 30 euro duurder uit maar je hebt wel meteen een mooie combinatie waar je mee uit de voeten kan. Met de Tamron 17-50 kun je aardig uit de voeten wanneer je gebouwen, omgevingen en cultuur wilt vastleggen. Pluspunt: je kunt over het hele bereik gebruik maken van een diafragma getal van 2.8 wat handig is zowel binnen als ook 's avonds wanneer het donker is en je wilt nog foto's maken.
@BontjeBlauw:
Henk is in tig post uitgebreid ingegaan op zowel 40D als D90, eens zien of ik ze nog kan terughalen...
Henk schreef op maandag 16 maart 2009 @ 22:30:
[...]
Mijn vraag was ook niet waarom je een D90 zou kiezen, maar waarom je een D90 zou verkiezen over een 40DIk denk dat dit voor meer mensen gezien de prijzen een keuze is, dus laat ik aftrappen waar ik de verschillen in zie. En dan vergeet ik er vast een zut.
uitgaande van 40D:
+ Betere AF-unit
+ Betere sensor (maar verschil is niet echt extreem)
+ Consistenter bij externe flash
+ Uitgebreider lens-assortiment erachter
+ Goed geplaatste controls
+ Duidelijke menustructuur, en 580EXII/430EXII vanuit menu instellen is gers
+ Groot wiel achterop is heerlijk (Smaak-gebondenheid alert)
+ Gedeeltelijke weatherseals, waarbij _ook_ je flash mee doet
+ 6 FPS (en dus korte shutterlag/MBO)
+ Compactflash, dus geen gezeik met nieuwe SD-standaarden
+ Betaalbaar glas (Nikon-spul is zeker in de semi-pro en pro-klassen gewoon _duur_)
- echt een _slecht_ LCD (en de d90 is goed)
- De grip is van slechte kwaliteit tov de body (maar weet niet hoe dit bij de D90 zit)
- Het ding filmt niet (de D90 min of meer)
- Stomme printbutton (maar die hoef je niet in te drukken natuurlijk)
- _SLECHT LCD_
- De weatherseals zijn leuk, maar het meeste L-glas geeft maar een vaag bereik op een 40D. EF-S is duidelijk meer toegespitst op die body, maar laat op gebied van bouw wel wat te wensen over.
- Kan geen flitsers met out-of-cam flitser aansturen. De D90 wel.
- Focus assist zonder externe flash zuigt harige kamelenballen. Die van de D90 is slecht, die van de 40D is ronduit onbruikbaar.
Voor de D90, draait men dit lijstje omEn aanvullingen zijn natuurlijk welkom, want beide cams heb ik nooit lang mee gewerkt. 30D wel, maar de 40D heeft toch wat dingen voor.
Sterker nog, zelfs t.o.v. een D300 vind ik het smaakbepalend welke van de twee bodies je kiest
Beide zijn iig niet gelijk aan elkaar in de markt gezet. 5000D, 500D, D90, 50D, D300. Ze worden dus net boven of net onder een ander in de markt gezet. Toen de D90 er nog niet was stond de 40D boven de D80 (voorloper D90) gepositioneerd. Trek dus voor jezelf de conclusie welke je denkt dat beter is.Henk schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 17:24:
[...]
Henk in "[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 4"
Henk in "[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 4"
En last, but sure not least: Henk in "[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 4"
Maar even echt geen zin om het te herhalen
Ik heb zelf de 16-85 VR in gebruik en aldus photozone.de issie op zijn zwakst op 16mm f/3,5 = wide open. Daar vertoont ie het meeste distortion, CA, en wat al niet meer. Ik gebruik hem echter niet wide open, daarnaast schroef ik hem op mijn D90 die automagisch CA o.a. corrigeert. Ik let bij het bekijken van mijn foto's ook niet erop of de distortion, CA enzovoort aanwezig zijn. Ik maak gewoon foto's, bekijk of de compositie is zoals ik in gedachte had tijdens het maken van de shot en zo niet >> delete. Vind het bereik ideaal, qua afmeting/gewicht ditto enkel zou een f/4 of nog mooier: 17-70mm f/2,8 mooier geweest zijn
Wat betreft cross type AF punten, tis iig beter dan enkel het middelste AF punt cross te hebben, al kan ik niet uitleggen waarom. Henk ongetwijfeld wel. En gezien de posts die Henk hier heeft gemaakt kan ik al zeggen welke hij je zou aanraden: de 40D. Niet alleen omdat ie de camera beter uitgerust vind met specs, ook omdat je zoals je zelf al aangeeft gebruik kunt maken van Canon haar f/4 lijn (namelijk de 70-200 f/4 die je zelf al aangaf, en nee das geen 70-400 helaas
mmm. ik ben een canonman, dus ik kan je alleen een eerlijk canon-advies geven:Rowel81 schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 15:17:
Na al jaren enkel meegelezen te hebben vraag ik nu dan toch voor het eerst actief om advies...
ik zou kiezen voor een 40D, ivm de iets grotere camera, en betere ergonomie.
voor gebouwen van binnen (en landschappen) is een sigma 10-20 een goede optie. Niet zo prijzig als de canon variant, en optisch heel behoorlijk.
Omdat de lens niet zeer lichtsterk, is een statief een optie om in een low-light omgeving te schieten. Dit voorkomt ISO 3200 en hoger. Een voorbeeld is de Velbon sherpa serie.
voor walk-around lens is de Canon 18-55 IS een mooie optie.
al met al ben je een kleine 1200 euro kwijt....
Rond de 400-600 euro
Waarom wil je eigenlijk een DSLR?
Ik gebruik nu een Panasonic Lumix DMC-TZ3 maar ik ga deze zomer naar Amerika en daar is die camera voor mijn eisen niet bruikbaar. (te traag en de zoom werk niet altijd mee)
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Foto's van vakantie, Natuur(vooral de Grand Cayon, dus zo groot mogelijke foto's), vrije tijd
Nee, ik ben nieuw bij DSLR's
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ik zit te denken aan een Canon EOS 450D, ik ben bij deze voorkeur gekomen door sites te raadplegen en bij meerdere winkels langs te gaan om modellen te vergelijken.
De eerst komende tijd niet, ik wil gewoon een kit halen met lens inbegrepen.(of is dit niet slim? en moet ik gewoon een body halen en aparte lens? zo ja welke?) en ik wil nog wel een fatsoenlijke tas halen die mee kan in vliegtuig.
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Goedkeuring over het model of advies voor een ander model
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Ik ben van plan om het echt hobby matig te gaan gebruiken. dus niet professioneel.
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Uiteindelijk misschien nog een andere lens of filters.
Ik gebruik tot nu toe een Panasonic Lumix DMC-TZ3. Het is een compact camera en geen DSLR en hier wil ik toch voor gaan.
Ik wil gewoon een nieuwe halen. als er dan wat mis mee is kan ik gewoon terug met eigen bon en administratie.
Alvast bedankt
Oke maar polarisatiefilter.... Welke?(Merk en model)/\/\|) schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 17:48:
Lijkt me een goed plan. Wellicht een polarisatiefilter erbij (blauwe luchten).
http://www.digicamshop.nl...troduction-kit-58-mm.html is dit iets?
Sorry maar ik ben helemaal nieuw met dSLR's

[ Voor 15% gewijzigd door Meijeh op 08-05-2009 18:39 ]
Verwijderd
400 euro is echt het maximum bedrag. Het liefst inclusief accessoires die ik nodig heb: tas, koffer, memory card, accu
Ik wilde eerst een digitale compact camera, iemand wees mij erop dat de goedkoopste DSLR velen mater beter is dan de digitale compact camera's.
Ik ga naar Zuid-Afrika, ga daar veel landschappen en wildlife fotograferen. Ik las dat je hiervoor een lens nodig hebt met minimaal 200mm telezoom (kan iemand dit bevestigen?). Ik heb dan ook een kit nodig waar een lens op zit met een IS (of ingebouwde IS sensor uiteraard).
Nee, ik heb geen bepaald voorkeur. Ik heb wel de voorkeur aan een kit, gewoon een goed instapmodel waarmee ik ervaring op kan doen.
Ik heb het liefst een Canon of een Nikon camera. Ik wil er zeker van zijn dat ik gewoon degelijk spul in huis heb.
Nee, dat is niet mijn intentie.
Advies, ik heb erg weinig ervaring met fotografie.
In de reis uiteraard vrij veel, ik denk dat ik daardoor ook gestimuleerd word om in het dagelijks leven ook te gaan fotograferen. Het is voor nu een hobby, dus ik zou het ook prettig vinden als de camera ook uitbreidingsmogelijkheden heeft voor een later stadium/
Ja, maar daar heb ik nog weinig zicht op.
Ik heb momenteel geen camera.
Ja, is zeker een optie.
Beetjes krap aan, het is mogelijk en misschien moet je dan maar tweedehands kijken. In de winkel kan dit ook als je een aanbieding tegenkomt. Maar het is krap!Verwijderd schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 22:10:
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen![]()
400 euro is echt het maximum bedrag. Het liefst inclusief accessoires die ik nodig heb: tas, koffer, memory card, accu
Hangt van gebruik af maar het is waar dat de sensor in de DSLR's groter en beter zijn dan de sensoren in P&S modellen. Nu ja dat is een onderdeel dat beter is de kwaliteit hangt ook af van de lens. En tja kitlensen hebben hun limiet, je maakt er foto's mee beter dan de meeste P&S modellen ja. Maar ga ermaar van uit dat je toch al snel meer wilt.2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Ik wilde eerst een digitale compact camera, iemand wees mij erop dat de goedkoopste DSLR velen mater beter is dan de digitale compact camera's.
En daar ga je al over je 400 euro heen, inderdaad wild houd er niet zovan om van dichtbij genomen te worden en de 55mm or 70mm van de kitlens [hangt natuurlijk de de kit af] is niet dichtbij genoeg voor die prachtige foto's met super detail. Dan zijn er bepaalde P&S modellen die je dichterkijk kunnen krijgen [heeft met cropfactor te maken, P&S modellen hebben door hun kleine sensor een meer versterkt effect kwa zoom. Dus kunnen bepaalde modellen wel 400mm bereiken]3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Ik ga naar Zuid-Afrika, ga daar veel landschappen en wildlife fotograferen. Ik las dat je hiervoor een lens nodig hebt met minimaal 200mm telezoom (kan iemand dit bevestigen?). Ik heb dan ook een kit nodig waar een lens op zit met een IS (of ingebouwde IS sensor uiteraard).
Sorry voor wilde dieren heb je meer nodig dan de kitlens je biedt, behalve als je geen probleem hebt het grootste deel van de foto's eraf te snijden naderhand.4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee, ik heb geen bepaald voorkeur. Ik heb wel de voorkeur aan een kit, gewoon een goed instapmodel waarmee ik ervaring op kan doen.
Er wordt geen troep verkocht, zelf de goedkope instap modellen zijn best aardig om mee te beginnen en leren. Let op ik zei LEREN! Er zijn meer merken dan Canon of Nikon [ze zijn de twee grootste] Pentax bijvoorbeeld! Mijn advies neem en pro series P&S met zo'n 12x zoomlens, want dat kan een 300-400mm lens emuleren. DSLR kopen betekent hoe dan ook meer spul erbij kopen zoals in jou geval een Lens die je dichtbij genoeg brengt voor het wilde leven. Dan ga je zwaar over je budget!5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ik heb het liefst een Canon of een Nikon camera. Ik wil er zeker van zijn dat ik gewoon degelijk spul in huis heb.
Verwijderd
Bedankt voor je adviesswampy schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 22:39:
Er wordt geen troep verkocht, zelf de goedkope instap modellen zijn best aardig om mee te beginnen en leren. Let op ik zei LEREN! Er zijn meer merken dan Canon of Nikon [ze zijn de twee grootste] Pentax bijvoorbeeld! Mijn advies neem en pro series P&S met zo'n 12x zoomlens, want dat kan een 300-400mm lens emuleren. DSLR kopen betekent hoe dan ook meer spul erbij kopen zoals in jou geval een Lens die je dichtbij genoeg brengt voor het wilde leven. Dan ga je zwaar over je budget!
Point-&-Shoot.Verwijderd schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 22:48:
[...]
Bedankt voor je advies. Ik zat zelf ook veel te twijfelen, met name over het bereik. Wat bedoel je precies met P&S serie?
I make things.
In navolging van deze post..Prulleman schreef op maandag 04 mei 2009 @ 14:47:
Ik ben een beetje aan het kijken naar een dSLR om een oude 4MP compacte minolta f200 op te volgen.
Op dit moment neig ik naar een D60 met 18-105 lens (303+178 euro in de pricewatch, mooi budget).
De reden om voor deze lens te gaan is zit em vooral in het grote bereik zonder extra lenzen mee te hoeven slepen. Ik zie het niet zo zitten om een hele tas mee te nemen bij een dagtripje.
De reden om voor een dSLR te gaan en niet voor een andere fixed lens camera met veel zoom, is dat ik wel de mogelijkheid wil hebben tot uitbreiden, maar in eerste instantie wil ik gewoon een mooi kant en klaar startsetje met een groot bereik voor een lage prijs.
Zitten er nadelen aan deze combo, of weten jullie betere alternatieven (reden om voor nikon te gaan is dat ik dan ook spullen kan lenen van mijn zwager)
Zijn er misschien betere alternatieven voor een dSLR met een goede 18-+/-100 lens. Na een aantal reviews van lenzen en camera's gelezen te hebben kom ik er toch al wel achter dat de meeste "walkaround" lenzen wel hun probleempjes kennen. Aangezien ik zeker in het begin niet teveel wil uitgeven, maar wel gelijk met wat bereik op stap wil kunnen zoek ik eigenlijk het merk die een redelijke instap body heeft, waar een goede(in de zin van prijs kwaliteit) budget walkaround lens bij past.
Misschien is de D60 +18-105 wel de beste optie, maar wie weet zijn er wel betere third party lenzen, of bv een canon 400d/450d met een 17-85. (85 is wel het minimale max bereik wat ik zoek) of canon third party..?
wat hebben sony, pentax, minolta in deze categorie te bieden?
Ik snap dat een lens van max 200-300 euro nooit perfect kan zijn, dit hoeft ook niet, als de onscherpte en chromatic aberration maar binnen de perken blijft.(ik denk dat ik persoonlijk dit de belangrijkste eigenschappen vind) Beetje distortion bijvoorbeeld ga je niet op mijn foto's zien denk ik
Beetje distortion is ook vaak goed weg te werken met specifieke tooltjes of fotobewerkingsprogramma's. Mocht het echt te nadrukkelijk aanwezig zijn naar jou zin, kan je daar naar grijpen. Lijkt me voor een instaplens inderdaad niet grootste criterium.Prulleman schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 23:09:
[...]
In navolging van deze post..
Zijn er misschien betere alternatieven voor een dSLR met een goede 18-+/-100 lens. Na een aantal reviews van lenzen en camera's gelezen te hebben kom ik er toch al wel achter dat de meeste "walkaround" lenzen wel hun probleempjes kennen. Aangezien ik zeker in het begin niet teveel wil uitgeven, maar wel gelijk met wat bereik op stap wil kunnen zoek ik eigenlijk het merk die een redelijke instap body heeft, waar een goede(in de zin van prijs kwaliteit) budget walkaround lens bij past.
Misschien is de D60 +18-105 wel de beste optie, maar wie weet zijn er wel betere third party lenzen, of bv een canon 400d/450d met een 17-85. (85 is wel het minimale max bereik wat ik zoek) of canon third party..?
wat hebben sony, pentax, minolta in deze categorie te bieden?
Ik snap dat een lens van max 200-300 euro nooit perfect kan zijn, dit hoeft ook niet, als de onscherpte en chromatic aberration maar binnen de perken blijft.(ik denk dat ik persoonlijk dit de belangrijkste eigenschappen vind) Beetje distortion bijvoorbeeld ga je niet op mijn foto's zien denk ik
Heb je zelf al research gedaan naar eventuele lenzen die je interesse hebben? Het komt op het moment meer over dat je hier voorbeelden zoekt, dan dat je actief hebt gekeken wat betreft bijvoorbeeld sony, pentax, (minolta = sony tegenwoordig).
I make things.
Als je de 18-55 mmIS lens neemt, heb je filters met een diameter van 58mm nodig.Meijeh schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 17:57:
[...]
Oke maar polarisatiefilter.... Welke?(Merk en model)
http://www.digicamshop.nl...troduction-kit-58-mm.html is dit iets?
Sorry maar ik ben helemaal nieuw met dSLR's
Goede merken zijn B+W en Hoya. Goede kwaliteit filters multi-coated (MRC).
Misschien zit ik er naast maar volgens mij is het vooral zo dat dSLR gebruikers wat meer veeleisend zijn. Hierdoor hoor je veel negatieve verhalen over walkaround lenzen terwijl je die zelfde verhalen niet over compact camera's met superzoom hoort. Ik denk dat als je het uiteindelijk vergelijkt je met de DSLR toch vele betere foto's hebt.Prulleman schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 23:09:
[...]
In navolging van deze post..
Zijn er misschien betere alternatieven voor een dSLR met een goede 18-+/-100 lens. Na een aantal reviews van lenzen en camera's gelezen te hebben kom ik er toch al wel achter dat de meeste "walkaround" lenzen wel hun probleempjes kennen. Aangezien ik zeker in het begin niet teveel wil uitgeven, maar wel gelijk met wat bereik op stap wil kunnen zoek ik eigenlijk het merk die e....
Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa
Enige positieve uitzondering die ik tot nu toe de hele tijd hoor is de Nikkor 18-105VR. Als je alsnog een superzoom wil is de Tamron 18-270VC een relatief goede keus, met op zijn minst een prima bokeh in het grootste deel van het zoombereik en voor een superzoom zeer beperkte CA.
Misschien niet specifiek het onderwerp here maar inderdaad Sony heeft minolta overgenomen en een ieder die een Sony DSLR koopt kan ik aanraden te gaan kijken naar goede kwaliteit minolta objectieven. GOED sony glas is niet goedkoop en vaak zijn de minolta lensen nog zeker aan te raden. Wel een goede verkoper vinden natuurlijkRoyBijster schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 23:32:
[...]
Beetje distortion is ook vaak goed weg te werken met specifieke tooltjes of fotobewerkingsprogramma's. Mocht het echt te nadrukkelijk aanwezig zijn naar jou zin, kan je daar naar grijpen. Lijkt me voor een instaplens inderdaad niet grootste criterium.
Heb je zelf al research gedaan naar eventuele lenzen die je interesse hebben? Het komt op het moment meer over dat je hier voorbeelden zoekt, dan dat je actief hebt gekeken wat betreft bijvoorbeeld sony, pentax, (minolta = sony tegenwoordig).
sja, ik denk aan de hand van wat reviews dat de nikkor 18-105 wel zal voldoen aan mijn eisen. De Canon 17-85 denk ik minder.RoyBijster schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 23:32:
[...]
Beetje distortion is ook vaak goed weg te werken met specifieke tooltjes of fotobewerkingsprogramma's. Mocht het echt te nadrukkelijk aanwezig zijn naar jou zin, kan je daar naar grijpen. Lijkt me voor een instaplens inderdaad niet grootste criterium.
Sony 16-105 is aan eigenlijk te duur... als je deze tegenover de nikon zet scheelt het in beeldkwaliteit denk ik weinig, de sony is vooral wat afgewerkter.
Verder staan er in het nikon mount en canon mount topic niet veel over lenzen in dit bereik. Ook bij dpreview kom ik niet verder dan bovenstaande
Mooie set lijkt me. Heb je er een goed gevoel bij?Rowel81 schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 15:17:
Na wat camera's vast gehad te hebben ben ik tot de conclusie gekomen dat ik een wat grotere body fijn vind. Hier wat inlezen heeft me tot deze combi gebracht: Nikon D90 18-105 VR + VR 70-300. (Vandaar ook 'Rond' 1000 Euro)
Waar je dan weer niet blij van wordt is dat het front element echt alle kanten opgaat./\/\|) schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 23:51:
[...]
Als je de 18-55 mmIS lens neemt, heb je filters met een diameter van 58mm nodig.
Goede merken zijn B+W en Hoya. Goede kwaliteit filters multi-coated (MRC).
[ Voor 23% gewijzigd door Wijnands op 09-05-2009 07:28 ]
Met 400 euro als budget voor een IS dslr blijft er eigenlijk maar 1 over : Sony Alpha 200. Prima kit met 18-70 lens, wat overeenkomt met 27-105mm. 27mm is een mooie wideangle voor landschappen en e 105mm zoom is ook niet gek. Bij een compact camera noemen ze dit 4x zoom. De A200 heeft een infolithium akku, waardoor je altijd precies weet hoeveel energie er nog over is. De A200 kit heb je al vanaf 300 euro. 4gb kaartje en tas erbij en je zit nog dik onder de 400.Verwijderd schreef op vrijdag 08 mei 2009 @ 22:10:
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen![]()
Ook nog binnen de 400 euro zit de pentax k-m en k200d, die laatste heeft een enorm goede body maar gebruik helaas penlights. Ik weet dat velen dit als voordeel zien, maar het maakt de cam ook een stuk zwaarder.
Over Nikon/Canon die zijn niet perse de beste, de fotografie "club" is zo'n beetje de meest conservatieve club die er is. Als het geen Nikon/Canon is met spiegel is het direct al niet "goed". Kijk eens naar de panasonic dmc-g1, dat is de nieuwe manier van goede kwaliteit foto's maken. Geen spiegel meer, geen trage live view met continue geklap van de spiegel, enz. Kost echter helaas een aardig smak centen (550-600 euro). Ik heb de dslr markt nooit zo goed begrepen, we maken nog steeds foto's met technologie uit 1949 (!), alleen de film is door een digitale chip vervangen. Panasonic heeft het aangedurft de spiegel een schop te geven. Ik heb overigens geen dmc-g1, helaas met 2 kit lensen wel erg prijzig. Ik zou echter direct mijn dslr op marktplaats zetten als die G1 betaalbaar zou zijn.
Een dslr is niet perse "stukken" beter dan een compact, in jou situatie en met het gegeven budget zou je ook kunnen kijken naar de superzoom sector en dan de panasonic fz28 of de canon sx10is. Beiden zitten rond de 300 euro, hebben IS en een enorme zoom. Zolang je foto's maakt in goed daglicht tot maximaal iso 200, zit je met die superzooms camera's ook heel goed.
Vergis je niet in de sjouw factor van een dslr + 2 lensen..
[ Voor 16% gewijzigd door HaseMike op 09-05-2009 08:02 ]
Klopt, daarom heten het ook nog steeds lenzen (hoewel objectieven eigenlijk een betere benaming is) en geen lensen.HaseMike schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 07:43:
[...]
Over Nikon/Canon die zijn niet perse de beste, de fotografie "club" is zo'n beetje de meest conservatieve club die er is. [...]
De G1 is een leuk ding, maar je moet niet te grote handen hebben en er rekening mee houden dat het aantal objectieven op dit moment beschikbaar is, erg beperkt is. Als je dat niet erg vind dan kan het een leuke camera zijn, waar je wel de hoofdprijs voor moet betalen.Als het geen Nikon/Canon is met spiegel is het direct al niet "goed". Kijk eens naar de panasonic dmc-g1, dat is de nieuwe manier van goede kwaliteit foto's maken. Geen spiegel meer, geen trage live view met continue geklap van de spiegel, enz. Kost echter helaas een aardig smak centen (550-600 euro). Ik heb de dslr markt nooit zo goed begrepen, we maken nog steeds foto's met technologie uit 1949 (!), alleen de film is door een digitale chip vervangen. Panasonic heeft het aangedurft de spiegel een schop te geven. Ik heb overigens geen dmc-g1, helaas met 2 kit lensen wel erg prijzig. Ik zou echter direct mijn dslr op marktplaats zetten als die G1 betaalbaar zou zijn.
WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini
Verwijderd
Wonderbaarlijk hoe je een koopadvies in dermate negatieve bewoordingen kunt uitdrukkenbreinonline schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 08:31:
De G1 is een leuk ding, maar je moet niet te grote handen hebben en er rekening mee houden dat het aantal objectieven op dit moment beschikbaar is, erg beperkt is. Als je dat niet erg vind dan kan het een leuke camera zijn, waar je wel de hoofdprijs voor moet betalen.
De G1 vind ik overigens helemaal niet zo duur; een paar tientjes duurder dan de 450D.
Verwijderd schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 08:36:
[...]
Wonderbaarlijk hoe je een koopadvies in dermate negatieve bewoordingen kunt uitdrukken
Bij de introductie van het micro 4/3 systeem is volgens aangegeven dat er veel voordelen aan zitten en met name ook omdat er geen spiegel in de behuizing gebouwd hoeft te worden. Een eenvoudigere constructie zou zich best kunnen vertalen naar een goedkoper te produceren camera. Maar dat prijsvoordeel zie ik nu (nog) niet terug in de G1.De G1 vind ik overigens helemaal niet zo duur; een paar tientjes duurder dan de 450D.
Goed gevoel, euh... ja...Wijnands schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 07:25:
Mooie set lijkt me. Heb je er een goed gevoel bij?
Belangrijkste vraag blijft eigenlijk: Ga ik met deze lenzen uitkomen in zowel de donkere fabrieken met krappe hoekjes zowel als leuke landschap en beesten fototjes wanneer ik in Verwegistan lange afstanden met de auto door het binnenland moet of zelfs tijd heb voor een safaritje of iets dergelijks?
En een vraag die in mijn eerste post niet helemaal duidelijk stond denkik... Met mijn compact heb ik al een paar keer tijdens de wintersport serie foto's van jumps gemaakt om ze daarna te editen zodat je zo'n foto krijgt waar je de boarder meerdere keren ziet tijdens zijn sprong (ken de technische term niet). Gaat zelfs dit mogelijk zijn met die combo D90 - 18-105VR - VR70-300? Of ist dan echt een kwestie van nog even sparen en extra materiaal kopen.
En 107mb, ik heb al een Velbon statief (kzou op kantoor even precieze type moeten kijken) die ik gebruik voor filmwerk zowel als met de compact camera in low-light. Niet alleen vindt ik het er te knullig uit zien, compact op zo'n statief, maar wil ik ook echt kwaliteitsfoto's maken wanneer ik dat statief gebruik in plaats alsnog amper zichtbaar beeld te hebben.
Met die lensenset ga je toch behoorlijk goed uitkomen in die omstandigheden.
Gooi je er een goedkoop statief bij en dan kan je overal tegen
rond 400 euro en max 500
Gebruik nu nog een hele oude normale digitale camera, en wil wat meer functies hebben, wat sneller kunnen fotograferen om de juiste momenten vast te leggen en wil een betere kwaliteit foto's
Foto's van vakanties, dagjes uit, evenementen met bewegende beelden.en gewoon mooie plaatjes vastleggen weer,natuur e.d.
nope
Sony a200 DSLR: past in mn budget en goede aansprekende reviews...
nee
Advies
Zoals eerder vermeld niet zo gek serieus, maar als ik een foto wil maken wil wel in staat zijn een mooie te maken.
Mocht het me meer gaan trekken dan wel maar op het eerste gezicht niet.
Oude fuji S3000...hij is traag en foto;s zijn gewoon niet scherp.
Waarom niet als ik weet waarop ik moet letten.
Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.
Misschien een idee om voor jezelf eerst te bepalen of je uberhaupt een dSLR wil, of gewoon iets simpels met veel bereik.
[ Voor 21% gewijzigd door Henk op 09-05-2009 16:26 ]
That's 'bout it
Dan ben je, denk ik, op de goede weg.
Dat laatste, ja. Alhoewel er grenzen zijn aan klein gevogelte en schuw wild. Check mijn flickr album anders 's, staat het e.e.a. tussen van nederlandse natuur en een goedkope 70-300.Belangrijkste vraag blijft eigenlijk: Ga ik met deze lenzen uitkomen in zowel de donkere fabrieken met krappe hoekjes zowel als leuke landschap en beesten fototjes wanneer ik in Verwegistan lange afstanden met de auto door het binnenland moet of zelfs tijd heb voor een safaritje of iets dergelijks?
Die fabriek, ja, tenzij je echt in hele kleine hoekjes moet rommelen. Ga je studiokwaliteit werk halen? Nee maar dan moet je ook de tijd nemen en met statieven en extra licht bezig gaan.
Moet gaan, vermoed alleen dat je dit wel op de pc moet doen en niet meer in de camera zelf kan.En een vraag die in mijn eerste post niet helemaal duidelijk stond denkik... Met mijn compact heb ik al een paar keer tijdens de wintersport serie foto's van jumps gemaakt om ze daarna te editen zodat je zo'n foto krijgt waar je de boarder meerdere keren ziet tijdens zijn sprong (ken de technische term niet). Gaat zelfs dit mogelijk zijn met die combo D90 - 18-105VR - VR70-300? Of ist dan echt een kwestie van nog even sparen en extra materiaal kopen.
Statiefaansluitingen zijn de laatste 40 jaar ofzo niet veranderd. Als dat ding een beetje degelijk is heb je er straks ook nog lol van.En 107mb, ik heb al een Velbon statief (kzou op kantoor even precieze type moeten kijken) die ik gebruik voor filmwerk zowel als met de compact camera in low-light. Niet alleen vindt ik het er te knullig uit zien, compact op zo'n statief, maar wil ik ook echt kwaliteitsfoto's maken wanneer ik dat statief gebruik in plaats alsnog amper zichtbaar beeld te hebben.
Henk schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 16:54:
Wat betreft 50D: Het LCD is toffer, extra spikkels heb je t/m iso800 wat aan en de DR is wat beperkter.
DR beperkter? Serieus??
[ Voor 6% gewijzigd door Wijnands op 09-05-2009 17:40 ]
Grappig, daar zat ik ook al een paar dagen over na te denken. Een betere LCD is leuk en aardig maar je gaat toch niet photo shoppen op je camera lcd. En ach, meer megapixels is niet super belangrijk als je je foto's niet ontiegelijk groot uit gaat printen. De 50D heeft een veel hogere maximale ISO maar eerlijk gezegd moet je dat soort waardes toch al vermijden. Daarom ik denk dat de 40D een betere prijs/kwaliteit verhouding heeft dan de 50D.cardinal808 schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 16:45:
Ik heb even een vraag. Ik zit momenteel te twijfelen tussen een 40D en een 50D. Momenteel zit er een prijsverschil in van ongeveer 230 euro. Waar ik even benieuwd naar ben is of het prijsverschil de voordelen van een 50D kan verantwoorden naar jullie mening?
Als je ze naast elkaar zet vind ik het eigenlijk geen 200 Euro meer waard.
Looking at the specification differences between the EOS 40D and our test candidate it appears you pay quite a premium for the 50D's extra megapixels and as we've found out during this review you don't get an awful lot of extra image quality for your money. The Canon EOS 50D still earns itself our highest reward but considering its price point and our slight concerns about its pixel-packed sensor, it only does so by a whisker.
# High ISO performance worse than 40D
# Reduced dynamic range in the shadow areas compared to EOS 40D
High iso moet ik wel even de sidenote bij zetten dat ze het daar op een vlakje pixels van 50x50 vergelijken ofzo... 100% crops dus. Als je de 50D files naar 10 mpix downsized is het ongeveer gelijk.qadn schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 17:46:
Om de 50D review te quoten:
# High ISO performance worse than 40D
# Reduced dynamic range in the shadow areas compared to EOS 40D
En als het goed is heb je niet heel veel shadow DR nodig, meer highlight DR, maar toch is en blijft het kut
Of de 50D de extra 200 euro waard is, kan eigenlijk iedereen slechts voor zichzelf afwegen.
Rond de 450-500
Heb nu een panasonic fz8 leuk om te beginnen goed ding maar wil gewoon wat geavanceerder bezig zijn,
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je foto's van wilt hebben)
vliegtuig spotten. En vakanties
Tamron 70-300mm
Nikon d60 omdat ik er veel over gelezen heb en toch goed voor een aardige prijs
nee daarna pas. eerst een een lens/body/uv-filter/tas
Goedkeuring en advies eigenlijk.
Ja ben pas 14 maar wil het wel verder gaan uitbreiden
Ja.
Een panasonic lumix fz8. Ja wel met spiegelreflex gefotografeerd.
Ja, Als het allemaal werkt etc.
Groet,
Ramon
Life is not about specs, it is about joy!
Zelfs áls het een F-mount is... volgens mij heeft tamron geen 70-300 met focusmotor, dus blijft MF-gedoebartvl schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 20:31:
En voor welke mount heb je die Tamron 70-300 liggen?
Rond de 450-500
ik heb met dslr gefotografeerd en gwn digitaal maar vind dslr veel leuker!
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je foto's van wilt hebben)
vliegtuig spotten. En vakanties
Tamron 70-300mm voor spotten en een tamron 18-200 of nikon 18-55.
Nikon d60 omdat ik er veel over gelezen heb en toch goed voor een mooie prijs
Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d aanschaffen?
nee nadat ik een beetje ervaring heb enz wel een lens/body/uv-filter/tas wel al gelijk.
Goedkeuring en advies eigenlijk.
ik ben 13 maar wil vrij veel er mee gaan doen vind het nu al erg leuk!
Ja.
camera's van vrienden en een sony ixus maar die is niet leuk voor spotten wel voor vakantie. heeft maar 3 keer inzoom en is niet echt goed.
Ja, Als het allemaal werkt enz.
dag barth
[ Voor 4% gewijzigd door Razer46 op 09-05-2009 20:42 ]
Technische specificaties - AF 70-300 / 4-5,6 DI LD MACRO:
- Brandpunt: 70-300 mm
- Type zoom: draaizoom
- Beeldhoek: 34-8
- Lensconstructie (elementen/groepen): 13/9
- Extra scherp geprijsd bij redcoon
- Aantal lamellen: 9
- Kleinste diafragma (f/): 32
- Maximale Beeldvergroting: 1:2
- Kortste scherpstelafstand: 0,95 m
- Filtermaat: 62 mm
- Lensvatting: Nikon
- Incl. Zonnekap
Afmetingen:
- 76.6 x 116.5 mm (Diameter x Lengte)
Ik had gelezen dat er een af motor in zit.
Maar ik heb ook nog anderen gezien.
http://www.vergelijk.nl/o...r_di_ld_so_af/specs.rhtml
http://www.vergelijk.nl/o...g_macro_nikon/specs.rhtml
http://www.vergelijk.nl/o..._vr_dx_nikkor/specs.rhtml
[ Voor 20% gewijzigd door Ramon_k123 op 09-05-2009 20:48 ]
Ik val ook meteen door de mand als n00b zeg!Henk schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 20:38:
[...]
Zelfs áls het een F-mount is... volgens mij heeft tamron geen 70-300 met focusmotor, dus blijft MF-gedoe
'Focus' je je echt alleen op Nikon of ben je ook in de markt voor andere merken?Ramonisgek123 schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 20:42:
Ja ik wil deze kopen http://www.redcoon.nl/ind..._70_300_4_56_DI_LD_MACRO/
Technische specificaties - AF 70-300 / 4-5,6 DI LD MACRO:
- Brandpunt: 70-300 mm
- Type zoom: draaizoom
- Beeldhoek: 34-8
- Lensconstructie (elementen/groepen): 13/9
- Extra scherp geprijsd bij redcoon
- Aantal lamellen: 9
- Kleinste diafragma (f/): 32
- Maximale Beeldvergroting: 1:2
- Kortste scherpstelafstand: 0,95 m
- Filtermaat: 62 mm
- Lensvatting: Nikon
- Incl. Zonnekap
Afmetingen:
- 76.6 x 116.5 mm (Diameter x Lengte)
Ik had gelezen dat er een af motor in zit.
Maar ik heb ook nog anderen gezien.
http://www.vergelijk.nl/o...r_di_ld_so_af/specs.rhtml
http://www.vergelijk.nl/o...g_macro_nikon/specs.rhtml
http://www.vergelijk.nl/o..._vr_dx_nikkor/specs.rhtml
[ Voor 67% gewijzigd door bartvl op 09-05-2009 20:51 ]
Life is not about specs, it is about joy!
Sowiso is 3rd party spul met motor vrij nieuw. Aan de andere kant, voor vliegtuigspotten zit je toch altijd heel dicht tegen oneindig en da's met MF nog wel te doen.Henk schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 20:38:
[...]
Zelfs áls het een F-mount is... volgens mij heeft tamron geen 70-300 met focusmotor, dus blijft MF-gedoe
http://www.pixmania.nl/nl...oom-lens-70-300mm-f4.html
Het gaat hier om een sigma 70-300mm met gemotoriseerde autofocus.
Aangezien ik liever voor het spotten voor een sigma ga dan een tamron omdat ik toch beteren dingen hoor over de sigma;)
slakken en zout of zoals je wilt zlakken en sout.breinonline schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 08:31:
Klopt, daarom heten het ook nog steeds lenzen (hoewel objectieven eigenlijk een betere benaming is) en geen lensen.
Op wie reageer je eigenlijk? Spyros boven je heeft het over een Sony A200 dslr. Of ben ik nou zo blind?Henk schreef op zaterdag 09 mei 2009 @ 16:24:
ehm... je vraagt dus in een dSLR-dedicated topic advies over een bridge-camera? En wat verwacht je nu van ons? Dat we je gaan wijzen op de voordelen van een dSLR, de nadelen van kleine sensoren en superzoomlenzen etc?
Misschien een idee om voor jezelf eerst te bepalen of je uberhaupt een dSLR wil, of gewoon iets simpels met veel bereik.
@Spyros: Die Sony is prima, maar alle instapmodellen zijn ok. De standaard kitlens van Sony is niet echt geweldig. De 18-55mm IS en 18-55mm VR van Canon en Nikon zijn beter. Ook de kitlenzen van Pentax en Olympus doen het goed. Als je in één keer een complete set wil aanschaffen en later geen andere objectieven meer wil aanschaffen (denk niet dat je dat volhoudt overigens) dan kun je het beste kijken naar een kit met twee zoomlenzen waardoor je een redelijk bereik afdekt. Mijn persoonlijk advies is om eens te kijken naar een Olympus E520 kit met 14-42mm en 40-150mm objectieven. Deze valt net binnen je budget van max 500 euro.
had later mn post even aangepastKwintessens schreef op zondag 10 mei 2009 @ 11:17:
[...]
Op wie reageer je eigenlijk? Spyros boven je heeft het over een Sony A200 dslr. Of ben ik nou zo blind?
@Spyros: Die Sony is prima, maar alle instapmodellen zijn ok. De standaard kitlens van Sony is niet echt geweldig. De 18-55mm IS en 18-55mm VR van Canon en Nikon zijn beter. Ook de kitlenzen van Pentax en Olympus doen het goed. Als je in één keer een complete set wil aanschaffen en later geen andere objectieven meer wil aanschaffen (denk niet dat je dat volhoudt overigens) dan kun je het beste kijken naar een kit met twee zoomlenzen waardoor je een redelijk bereik afdekt. Mijn persoonlijk advies is om eens te kijken naar een Olympus E520 kit met 14-42mm en 40-150mm objectieven. Deze valt net binnen je budget van max 500 euro.
Zit nu qua prijs te kijken...een double zoom kit met een E420 is voor 377 te halen...of is dat niets? De interesse voor dit soort camera's is gewekt door die EOS 350.
[ Voor 7% gewijzigd door FDMK op 10-05-2009 11:29 ]
Any job you can do in your pajamas is not the hardest job in the world.
Het verband tussen e420 en eos 350 zie ik ff niet. 377 euro voor een dubbel zoom kit is natuurlijk erg goedkoopspyros schreef op zondag 10 mei 2009 @ 11:26:
[...]
Zit nu qua prijs te kijken...een double zoom kit met een E420 is voor 377 te halen...of is dat niets? De interesse voor dit soort camera's is gewekt door die EOS 350.
Ongeveer 800 euro (voor camera + lens) maar komt niet op een paar tientjes aan.YellowCube schreef op dinsdag 30 september 2008 @ 22:28:
Daarom heb is er getracht een simpel basis-vragenlijstje op te stellen zodat wij (maar ook jijzelf) een inzicht kunnen krijgen in wat jouw eisen en behoeften zijn, wat je budget is etc.
Wat is je beschikbare budget?
Ik gebruik nu een Canon Powershot G5. Een goede camera, ik ben tevreden over de kwaliteit, maar vind de lens een beperkende factor.Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Vooral vakantiefoto's: Buiten-fotografie van landschappen en gebouwen, vrijwel altijd bij daglicht. Ik wil een camera die (ook in RAW-modus) een reeks van minimaal 4-5 foto's snel achter elkaar kan maken, voor die enkele actiefoto. Video is meegenomen maar geen vereiste.Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Het zou fijn zijn als het toestel met een GPS-receiver kan samenwerken om GPS-coordinaten direct (dus zonder handmatige stappen) in de metadata van een foto te verwerken, maar ik betwijfel of dit binnen mijn budget haalbaar is op een DSLR.
Nee.Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee.Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Ik wil een groothoek lens hebben t.b.v. landschap-fotografie maar misschien is een goede kitlens al voldoende verbetering t.o.v. de G5. Flitser heb ik niet nodig, aangezien ik vrijwel alleen bij daglicht fotografeer en in buiten-situaties waar een flitser niet veel toevoegt, en van filters weet ik nog niet eens waar ze toe dienen.Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Advies. Er is zoveel mogelijk, en de technische termen zijn zo nieuw voor me, zodat ik door de bomen het bos niet zie.Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Qua mentaliteit ben ik echt een point-and-shoot type fotograaf, die met relatief weinig moeite gewoon goede foto's wil maken. Ik heb geen artistieke pretenties.Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Groothoek is nu 't belangrijkste maar ik zal op termijn vast wel wat meer opties willen, zoals een telelens. Vermoedelijk zal het wel bij een paar lenzen blijven.Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Al genoemd.Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Perse niet.Is 2e hands een optie of per se niet?
Waar zou ik dan op moeten letten? Ik heb gisteren eens in de Mediamarkt gesnuffeld, een paar camera's in m'n handen gehad, maar ik zie niet veel verschil.Voordat je hier je lijst post, kijk eerst eens in een camera winkel hoe de ergonomie van de verschillende modellen is van de verschillende merken. Hier zit namelijk best een verschil tussen en is iets heel persoonlijks
Rond de 400
Compact camera's maken tot 100 iso mooie foto's, daarna niet meer. Ik verwacht met een dSLR een beter resultaat.
Vakantie Zweden, stedentrip NewYork en andere dagelijkse dingen.
Geen verstand van.
De Sony A200K kit, goede prijs en volgens mij is het bereik van de Sony DT 18-70mm kitlens voldoende.
Nog niet.
Advies.
Het is niet voor de hobby, puur voor de betere foto's
Ja.
Lumix TZ5. Een van de betere compact camera's, maar gewoon niet goed genoeg. zeker niet indoor
Mits in goede staat en met garantie
Zit overigens ook te twijfelen tussen boven genoemde en de Canon EOS 1000D + Canon 18-55 IS lens (Zwart).
laatstgenoemde is iets duurder en qua lens lijkt het minder maar ik heb daar niet genoeg kennis voor om dat te beoordelen
[ Voor 7% gewijzigd door Gumball op 10-05-2009 18:55 ]
Omdat?downtime schreef op zondag 10 mei 2009 @ 18:37:
[...]
Ongeveer 800 euro (voor camera + lens) maar komt niet op een paar tientjes aan.
[...]
Ik gebruik nu een Canon Powershot G5. Een goede camera, ik ben tevreden over de kwaliteit, maar vind de lens een beperkende factor.
Landschapswerk kan met elke camera eigenlijk wel. Ik zou een fijn statief uitzoeken en een iets oudere camera geen probleem vinden. Wat je wel wil is een fijne lens. Ikzelf schiet veel landschap met de 28-105 en zou graag een 24mm 2.8 erbij hebben
[ Voor 26% gewijzigd door Wijnands op 10-05-2009 19:40 ]
Ow. dan heb ik niks gezegd, Henk.spyros schreef op zondag 10 mei 2009 @ 11:26:
[...]
had later mn post even aangepastwas in twee categorieën aan het zoeken...zowel een dSLR als een zoomcamera. Vandaar
Wat betreft de E420, ik heb zelf een E400 en dat is een prachtig ding, maar als je met de 40-150mm schiet is een image stabilizer wel handig en die zit er niet in, wel in de E520. Ook bij weinig licht is dat wel handig bij het standaar objectief. Je betaald honderd euro meer voor de combokit met de E520, maar dan heb je dus IS ingebouwd en een prettigere grip. Misschien dat er nog meer verschillen zijn, dat weet ik zo even niet. Maar ik zou het verschil er voor over hebben. Ik heb het op mijn E3 en het is echt erg handig.
Dit topic is gesloten.