Daar heb je zeker een punt.lateef schreef op woensdag 22 april 2009 @ 22:42:
Ik snap dat de focus van dit forum op apparatuur ligt en wanneer mensen het leuk vinden, zich er goed bij voelen, of wat dan ook door mooie, dure apparatuur te kopen, dan moeten ze dat zeker doen. maar hier lijkt nog weleens de waanillusie gecreeerd te worden dat groeien in je fotografie synoniem staat met groeien in apparatuur. maar die apparatuur is naar mijn mening maar een heel klein deel van je fotografie. ik weet zeker dat een hobbyist met een instap dSLR en kitlens en voor een paar honderd euro aan fotocursussen velen malen beter zal fotograferen dan de meeste hobbyisten op dit forum (maar niet alleen hier) die voor duizenden euro's aan apparatuur hebben. wanneer je echt wil groeien in je fotografie moet je dat naar mijn idee niet doen met apparatuur, maar door jezelf te ontwikkelen. hoe vaak ga je naar een museum, naar een galerie, wat lees je over kunst, over fotografie, wat doe je om je manier van kijken te stimuleren? dat zijn dingen waarmee je naar mijn idee echt zal groeien in je fotografie, het kost meer moeite en het kost meer tijd, maar ik ben er heilig van overtuigd dat dat meer vruchten afwerp dan alsmaar nieuwe apparatuur te kopen...
Ik denk dat we kunnen vaststellen dat in het geval van een beginner, de beginner de beperkende factor is en niet zijn apparatuur. Of dat nu een budget slr is of een 1Ds mkIII.
Het allerbelangrijkste is dat men weet wat men wil. En dat lijkt mij het moeilijkste. Denk dat veel mensen ook gear hebben dat eigenlijk overdone is. Waarschijnlijk is de koop gerechtvaardigd met iets als 'straks ontgroei ik m'n camera'.
Verder is het denk ik belangrijk dat men vooral ook plezier beleeft aan de gemaakte foto's. Niet alleen bij het maken, maar vooral ook bij het bekijken (wellicht bewerken). Voor de een is een foto de beste foto die hij ooit heeft geschoten van z'n kind. Voor de ander is de compositie storend of is er weet ik wat allemaal mis. Belangrijk? Alleen als die persoon dat wil weten. Wederom een stukje zelfreflectie.
Gelukkig kunnen we door het internet een goede inschatting maken van hetgeen wij in huis halen. Die inschatting kan mijns inziens alleen goed zijn, als je echt weet wat je wil. Ik kan het mij goed voorstellen dat je daar pas tijdens het schieten achter komt. Maar dat hoeft dus niet.