Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 17:25:
@henk: Ik zit te twijfelen tussen de foto academie in amsterdam of de fotovakschool. Ik ga binnenkort wat open dagen bezoeken om te kijken welke me het meeste aanspreekt. foto academie is wel hoog aangeschreven volgens mij, maar is ook meteen vrij duur.
Ik hoef pas in schooljaar 2010/11 te kiezen naar welke school ik wil, dus heb nog even tijd om te beslissen en te sparen

.
Op de FOAC zijn ze iig redelijk Canon-idolaat, vestiging Rdam iig wel. Maar ik zou zeggen; bezoek open dagen, en vraag ook hoe ze er daar over denken. In geval van de FOAC moet je namelijk ook óf een vooropleiding volgen, óf met een voldoende portfolio komen en twee testen doen voor je direct door mag naar de opleiding. Moet je de vooropleiding doen, dan zullen ze je daar ws. prima adviseren over een camera.
Ik roep keihard Canon, maar hey, wie ben ik. Ik ben vast biased

Nikon doet het in het pro-segment met de D3, de D700 en de 14-24 en 24-70 ook absoluut niet slecht. Het is alleen mijn ding niet, en de gaten in de line-up van Nikon in het prosegment (Primes!) vind ik te groot om dat aan een maybe pro-to-be aan te raden.
Hmmm, dat is over krap 2 maanden. Ik heb geen glazen bol, en mig29 kan je wellicht meer vertellen, maar volgens mij moet je dan nog wel een 40D te pakken kunnen krijgen. Maar nogmaals, mig29 heeft daar ws. meer inzicht in

(@Henk: dan heb ik een opleiding HBO bouwkunde afgerond

)

nice
Het zal alleen jammer zijn als de 40D niet meer te krijgen is en de 50D nog weer wat duurder is dan de 40D nu.
Die overlap houd je wel even. Groter probleem vind ik dat de 50D gewoon bepaalde concessies moet doen t.o.v. de 40D, met name de DR til ik zwaar aan dat die minder is geworden. Dat zijn echt de puntjes die mij voor de 40D zouden doen kiezen. Jammer dan van het 3" niet-VGA-rot-LCD (de 3" van canon is écht slecht

) maar uiteindelijk gaat het toch om de IQ van de cam.
Kan de Tamron 17-55 F2.8 lens informatie doorgeven aan het canon flits systeem?
De meeste canon lenzen wel, dat heb ik gevonden op een sheet van de canon site.
Geen idee of het informatie doorgeeft of blabla, maar het werkt iig prima

Welke lenzen gebruik jij Henk?
Verreweg het meeste: de 17-40/4L. Ik heb ook nog wel ander glas, maar als ik maar één lens mee mag nemen op een verder onbekende fotobestemming, zou die het zijn. I'd take my chances

By the way, indrukwekkende reis heb je gemaakt, veel avonturen?
Thx, en ja. En ik had er een hele leuke blog over bijgehouden, maar die is even down. Mooie reminder, ik ga dat eens oppakken

Bij Cameratools hadden ze het ook over een aantal primes nemen bv de 20mm, 35mm en een 50mm. Dan ben je meer met fotografie bezig, want je moet meer bewegen. Daar zit wat in, maar is voor mij denk ik absoluut niet praktisch. Ik moet alleen nog weten of ik met een 17-40 aan 17 genoeg wide heb. Tja....
Primes zijn leuk, maar het nut van een 20/2.8, 35/2.0 en 50/1.8 is voor ieder een beetje persoonlijk. Ik zou sowieso geen primes kopen die zo dicht op elkaar zitten, dan eerder een setup kiezen zoals bijvoorbeeld Oxi heeft; een 10-22, 24 en een 85. Dat ligt net wat verder uit elkaar, en zijn brandpuntafstanden die (op aps-c) ook mijn keuze zouden zijn. Een 50/1.8 op aps-c vind ik bijvoorbeeld echt een gaar bereik
Ik heb btw geen enkele prime in mijn tas, maar kies wel heel bewust mijn brandpuntafstand. Wat je vooral leert van primes is dat je bewust in de eerste instantie een bepaalde focal length kiest, en daarbij je compositie maakt. Maar als je die discipline met zooms zelf al hebt, en verder de lichtsterkte en/of compactheid niet nodig hebt, kun je ook prima af met zooms.
Ik zou iemand die een prime wil kopen liever aanraden om gewoon te beginnen met een zoom (desnoods een 18-55 kitlensje) en er een stuk tape om te wikkelen om te kijken of je echt kunt leven met een prime.
Markofnikoff schreef op woensdag 25 maart 2009 @ 11:09:
Hallo,
Ik ben al een tijd aan het fotograferen en ik zie mijzelf niet meer echt als starter, maar ik denk dat mijn vraag toch het beste in dit topique thuis hoort (correct me if i'm wrong)
Ik ben op zoek naar een nieuwe camera, nu is het dilemma; of bij mijn huidige merk blijven, namelijk Sony. Of overstappen naar nikon. Ik heb slechts twee camera's die er toe doen op het oog, namelijk de D300 of de A700. Nu is het zo dat ik voor de sony al lenzen heb, maar deze zijn niet van dusdanige kwaliteit dat ik in het geval van de A700 klaar ben met alleen de body. Ik zal dus ook nog een lens van +-600 euro erbij kopen (CZ 16-80). In het geval van de Nikon wil ik gaan voor de kit met de 18-200 VR. Ik weet dat deze lens kwalitatief niet bij de CZ komt, maar ik heb het zoom bereik wel nodig voor sport fotografie. (bij de sony heb ik daar al een 70-300 voor). Nu zit er dus een pittig prijs verschil, van ongeveer 400 euro tussen de twee mogelijkheden. Is de D300 dit verschil waard? En ook met de blik op uitbreiding van mijn glaswerk, ben ik beter af bij Nikon of bij sony? Ik hoop dat iemand hier ervaring met misschien beide camera's heeft, of mij in iedergeval wat advies kan geven. Bedankt alvast

De vraag is een beetje waarom je naar Nikon kijkt, en waarom sony je niet bevalt. De 18-200 (ik ken de 16-80 verder niet, maar kwa bereik mag je het wel aannemen) is volgens mij een stap terug... dat kun je volgens mij nog beter onderverdelen in de twee losse VR-kitlenzen
Maargoed, waarom dus een overstap? Wat bevalt je niet bij Sony dat Nikon wel heeft?
[
Voor 34% gewijzigd door
Henk op 25-03-2009 13:44
]