[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 4 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 77 Laatste
Acties:
  • 372.594 views

Onderwerpen

Alle 126 producten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10:18
Wijnands schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 07:38:
[...]

Dat roep je wel vaker, ik heb met nikon echter nooit problemen in dat opzicht. Ik ken zat canon (en nikon) gebruikers die toch hun externe flitsers handmatig zetten en via cactus triggers aansturen. Verder vraag ik me af hoe relevant dit is voor iemand die F1 wil doen.
Met externe flash bedoel ik; on-body mounted flash. Dus een 580EXII of SB-800 óp je camera. En geloof me dat het verschil maakt, ik ken mensen die er voor over (willen) stappen ;)
Tja..
Tja... hoeveel nikonians zouden bijv. geen 70-200/4(VR) willen? ;) Ga nou niet doen alsof het geen voordeel is.
Dit vind ik een persoonlijke, zowel nikon als canon hebben er over nagedacht en andere keuze's gemaakt.
Jup, bij bijv. de 40D vs de D300 had ik dit ook niet zomaar beweerd, maar tov de D90 zijn er imho voor de 40D voordelen.
Aan de andere kant, compact flash is een stuk duurder, zeker voor de snelle kaarten. Verder kun je sd op echt elke straathoek wel krijgen.
En CF is een exoot?
Canon is ook niet echt heel goedkoop.
Ehm... zet een Canon 17-55/2.8IS naast een Nikkor 17-55/2.8VR, of een Canon 35/2 naast een Nikkor 35/2 (kom niet aan met een 35/1.8, dat is crop vs FX vergelijken en niet echt eerlijk :) ), en ineens zie je al verschillen. En zo kan het lijstje nog wel even doorgaan ook ;)
Canon heeft echter wel als voordeel dat ze een middeklasse hebben, die heeft nikon niet. Canon heeft echter weer geen 70-300VR.
echt niet? :P
Merk je eigenlijk geen verschil

[...]

D300 en/of 40D en snel bewegende objecten.... mijn keuze is snel gemaakt.
Die van mij ook, want in beide gevallen blijft het behelpen :) De D300 kan een bewegend object met de 3D-mode niet echt lekker blijven volgen en heeft vaag geplaatste crossfocus sensoren, de 40D heeft goedgeplaatste cross-focus maar mist de lineaire hulppuntjes, en zo hebben ze allebei wat. Op meer vlakken trouwens, maar daarom noemde ik het meninggebonden, waar ik dat bij de D90 minder voel. (jeh, lekker vaag :) )

[ Voor 6% gewijzigd door Henk op 17-03-2009 08:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nou echt vaag vind ik het niet.
Ik denk dat er best een aantal dingen naar voren zijn gehaald waar iemand een goede beslissing mee kan maken.
En het prijsverschil is inderdaad aanzienlijk wat je naar mijn mening beter aan een leuke lens kan besteden.
Zie het zo: je houdt geen 400 euro over voor een leuke lens maar 900 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik vergis me dus. Wist niet dat canon ook een IS 70-300 had.

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Wijnands schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 10:30:
Ik vergis me dus. Wist niet dat canon ook een IS 70-300 had.
Haha, sterker nog twee ;) waarvan de non-DO variant genoeg reden is voor veel mensen om keihard te twijfelen tussen die en de 70-200/4L USM (non-IS) :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
70-200 f4 is iets wat echt een gat is in de nikon lineup.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Wijnands schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 10:38:
70-200 f4 is iets wat echt een gat is in de nikon lineup.
Niet alleen die natuurlijk. Of beter gezegd, Canon is gewoon erg compleet.

Maar wat te denken van de 24/1.4L, 35/1.4L, 85/1.2L (de laatste in mindere mate omdat Nikon ook een 85/1.4 heeft, maar dat ding moet wel de AF-S motor missen)... en de 70-200VR op FF die niet helemaal doet wat hij zou moeten doen (sprak toevallig van het weekend nog een D3 user die stellig wacht op een mark II variant met N-coating omdat ie de huidige gewoon niet toereikend vond).

Nikon is een prachtig merk, en bijvoorbeeld de D700 is een supermooie cam, maar er zijn ook gewoon gaten en hiaten ;) Bij Canon ook zo btw :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ach ja.. aan de anderek ant, ik krijg nu stellig de indruk dat ik met m'n nieuwe body toch net iets meer uit m'n simpele 70-300 weet te halen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iekozz
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 20:21
Zo, na dit topic gelezen te hebben ben ik ook van plan om een dSLR te kopen, ik,heb nog geen idee welke, maar volgens verschillende winkels moet ik de D60 hebben. Ook zag ik hier een hele moie aanbieding. Is dat wat, of kan ik beter wat anders kopen...? Alvast bedankt!.

Wat is je beschikbare budget?
Ongeveer 600 euro. ( Mag iets meer, iets minder).
Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Ik ga serieus beginnen met fotografie, en daar ook een cursus voor volgen.
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Ja, het maken van brede foto's ( landschappen enzo en weer heel dicht op het object. Voor de rest niks speciaals ;).
Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee, maar mijn vader heeft een D300 met dure lenzen, dus als ze ook op een Nikon passen zou dat handig zijn.
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Na een aantal camera shops te zijn binnengelopen kwam ik uit bij de Nikon D60. Een prima camera voor beginners ( ik dus ). Maar waar je toch nog best veel in kan stellen.
Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Ja.
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies.
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Ik ga eerst beginnen met een cursus fotografie, en daarna ga ik beginnen met een gevorderde cursus. Naast pc's en webdesign wordt dit mijn hobby. Dit kan ik allemaal mooi combineren :).
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Als het nodig is wel, anders niet.
Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Ik heb nu nog niks, maar natuurlijk wel gespeeld met de D300. Die is voor mij VEEL te uitgebreid.
Is 2e hands een optie of per se niet?
Niet echt, tenzij het een leuke aanbieding is natuurlijk! Maar ik koop het liever nieuw.

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Check 's wat je pa precies heeft en wat je zou mogen lenen. Een D60 autofocust alleen met nikon AF-S en Sigma HSM en de tamron built-in-motor lenzen. Als je pa veel glas heeft zonder motortje dan is een 2e hands D50 misschien een betere keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Eldariel: is dat budget inclusief lens, of zonder (gezien de glasbak van je pa)?

Ik zou btw óf voor de D40, of voor de D90 gaan, maar de D60 lekker links laten liggen. Ben geen fan van die sensor, en zeker niet voor die prijs. De D40 biedt je op 95% van de vlakken hetzelfde (sensor-wise zelfs iets fijners :) ) tegen een lagere prijs.

Mocht de glasbak van je pa niet doorslaggevend genoeg zijn, dan zou ik ook de Canon 450D overwegen, maar één merk binnen hetzelfde huis heeft voordelen (en nadelen, glas jatten van elkaar zuigt :P ). Let er trouwens wel op dat die lenzen van je pa AF-S modellen zijn, want anders focussen ze niet best op je D40/D60 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iekozz
Wijnands schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 11:51:
Check 's wat je pa precies heeft en wat je zou mogen lenen. Een D60 autofocust alleen met nikon AF-S en Sigma HSM en de tamron built-in-motor lenzen. Als je pa veel glas heeft zonder motortje dan is een 2e hands D50 misschien een betere keuze.
Zal straks thuis even kijken voor je :).
Henk schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 11:52:
Eldariel: is dat budget inclusief lens, of zonder (gezien de glasbak van je pa)?

Ik zou btw óf voor de D40, of voor de D90 gaan, maar de D60 lekker links laten liggen. Ben geen fan van die sensor, en zeker niet voor die prijs. De D40 biedt je op 95% van de vlakken hetzelfde (sensor-wise zelfs iets fijners :) ) tegen een lagere prijs.

Mocht de glasbak van je pa niet doorslaggevend genoeg zijn, dan zou ik ook de Canon 450D overwegen, maar één merk binnen hetzelfde huis heeft voordelen (en nadelen, glas jatten van elkaar zuigt :P ). Let er trouwens wel op dat die lenzen van je pa AF-S modellen zijn, want anders focussen ze niet best op je D40/D60 ;)
Ik wou gewoon eerst beginnen met een camera, en dan kijken of er nog lenzen bijmoeten. Omdat ik toch niet heel professioneel ga beginnen, kan ik altijd later nog andere lenzen kopen :).

"Computers are like Old Testament gods: lots of rules and no mercy." --Joseph Campbell

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
:D

Zijn pa koopt ws. per direct een 450D voor hem. Tenminste, dat zou ik doen, past mijn glas lekker niet op jouw cam en vice versa >:)

[ Voor 10% gewijzigd door Henk op 17-03-2009 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iekozz
Uiteraard. Gewoon lekker eigenwijs een canon nemen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Eldariel schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 13:51:
[...]

Hehe, dat zijn de betere discussies aan de keukentafel >:)

Voor het geld heb je btw nét geen 40D, das dan wel weer jammer... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

hjs

[...]

Of een Sony, Olympus, Pentax, Fuji of Sigma :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wouter87
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16-09-2021
Haha, ik kan met een Canon, wat ik met een Nikon ni kon :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iekozz
Henk schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 13:55:
[...]

Hehe, dat zijn de betere discussies aan de keukentafel >:)

Voor het geld heb je btw nét geen 40D, das dan wel weer jammer... :)
Dat wordt mij een beetje duur hoor, als er nog lenzen bij moeten enzo. Body alleen al kost zo'n 635 euro. ( Uit de PW ).
Wouter87 schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 14:08:
[...]

Haha, ik kan met een Canon, wat ik met een Nikon ni kon :+
_/-\o_

Maar jullie adviseren dus een Nikon D40 of D90? ( Of heel wat anders? ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

landschappen enzo en weer heel dicht op het object
Heel dicht op het object gaat goed met de Sigma 17-70.
Als de die dan combineert met een Pentax K200D ben je voor rond de 650 euro klaar.

Ik heb die combinatie nu een weekje in huis en heb oa deze foto gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://www.desmitten.nl/t/gelet1.jpg

auto is ongeveer 4 cm groot ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LinuX-TUX
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 12-09 13:22
/me LinuX-TUX meldt zich dan toch eindelijk na vele centjes terug gekregen te hebben van de belastingdienst :Y)

1. Wat is je beschikbare budget?
+/- 800,- Euro (Kit + Standaardlens het liefst)

2. Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
Oude hobby van me. Sinds m'n 16e helaas niet veel meer mee gedaan, maar wil het graag weer oppikken. ( Kom nog uit het analoge / rolletjes tijdperk :Y) )

3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Buiten fotografie (landschap), gebruikelijke feestjes & partijen EN binnenkort gewoon van het nieuwe huisje dat ik zal gaan betrekken met m'n vriendin.

4. Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Heb 1 goede pentax lens, maar is niet de moeite waard om mee te nemen (lees: pentax dSLR voor te kiezen)

5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Nikon, Canon en dan pas Sony. Gevoelskwestie. M'n broer had vroeger een Nikon F60, was een prachtig ding, terwijl ik altijd bezig was met m'n oude pentaxje. Rond Pentax vind ik het angstvallig stil in dSLR land waardoor ik het niet zo snel zal kiezen. Tevens wil ik die volgorde aan houden ivm lenzen lenen van m'n broer zo nu en dan :Y)

6. Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
• Nee, niet per definitie. Laat mij eerst maar leren lezen en schrijven met de geavanceerde mogelijkheden die een dSLR met zich mee brengt tegenwoordig, voordat ik met tele/macro lenzen ga zitten vlooien.
• Flitsers die ik op het begin zal gebruiken hoeven ook niet uitbundig te zijn en 99 van de 100 keer voldoet de 'flitser' die bij een dSLR ingebouwd geleverd zit. (denk ik)
• Filters daarentegen leun ik op jullie. Heb ik die nodig als ik op scheveningen sta op een zeer zonnige dag? Loop ik risico de chip te beschadigen bij overbelichting? (zoals jullie merken ben ik hier echt nog groen in) Tuurlijk weet ik dat je niet recht op de zon moet fotograferen :Y)
Vroegah nam je gewoon een ander rolletje met andere ASA waardes :/

7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Dit is echt PUUR ter orientatie voor mij, dus ALLE advies over waar ik op moet letten en wat voor mij weggelegd zou kunnen zijn, zal ik bovenop springen om in te kijken. De pest is dat ik als tweaker zijnde redelijk technisch aangelegt ben, zoals de rest hier en dan ga je al gauw door specs heen beunhazen en statistieken tegenover elkaar zetten om de camera's op DIE manier met elkaar te vergelijken.
Nu is het gewoon zo, dat ik er een redelijk gevoel voor heb en dat ik dus BEST wel wat functionele dingen uit kan halen (nachtfotografie -> sluitertijden aanpassen ed gebruik ik ook). Aan de andere kant, als ik mezelf afvraag op welke stand hij 60% van de tijd zal staan, denk ik toch dat het een standje 'Auto' is.

8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Zonder dollen, wekelijks een paar uurtjes gaat me heel makkelijk lukken. Ik loop op dit moment al mee met vrienden van mij. Laatste keer dat ik met ze op pad was was kinderdijk om 7:15 's ochtends over het ijs lopen, opkomende zon foto's gemaakt. Het proefte weer ouderwets naar meer, dus gemiddeld zou dat voor mij wekelijks een paar uurtjes zijn. (vergeef me als het 1 weekje niets is en andere week twee keer zo lang)

Tevens (niet dat het digitale camera waardig is) ga ik binnenkort verhuizen en wil ik voor, tijdens & na de verbouwing archievering hebben in vorm van digitale foto's :Y)

9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Zoals ik eerder meldde, het proefte als ouderwets naar meer. Verwacht niet van mij dat ik er duizenden euro's in zal investeren, maar lenzen op een later tijdstip zitten echt in het verschiet. Eerste half jaar neem ik wel een rust periode om 1 te worden met de mogelijkheden van de camera. Mocht ik enorm snel doorgroeien en de camera mij niet liggen, dan kan ik altijd nog wisselen/andere camera's proberen. Mocht het wel de camera zijn van m'n dromen, dan is het dus investeringswaardig voor mij. (zo zie ik het dan)

10. Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
AUB niet lachen, vage Kodak camera, 5.7 MP. Deze is EIGENLIJK van m'n moeder en om zeep geholpen door m'n zusje.
Beperkingen genoeg:
• Geen verwisselbare lens
• Geen toereikende zoom
• Zwakke flitser
• Nacht foto's zijn niet super (ook niet slecht hoor, voor z'n prijsklasse)
• Geen RAW kunnen schieten -> nabewerken van JPEGS is niet geweldig
• Niet van MIJ!

Pentax:
Beperking: Analoog & sluitingsrubber is verpulvert (stof bij film)

11. Is 2e hands een optie of per se niet?
Moeilijke. Vroeger had ik HEEL makkelijk ja gezegt, met digitale camera's ben ik toch geneigd om NEE te zeggen. Digitale apparatuur koop ik toch liever direct uit eerste hand zodat ik er makkelijk mee terug kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
hjs schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 15:05:
[...]

Heel dicht op het object gaat goed met de Sigma 17-70.
Als de die dan combineert met een Pentax K200D ben je voor rond de 650 euro klaar.

Ik heb die combinatie nu een weekje in huis en heb oa deze foto gemaakt.

[afbeelding]

auto is ongeveer 4 cm groot ;)
En die sigma 17-70 past niet op een Nikon D40 omdat?

Geef mij verder eens drie goede redenen om pentax te verkiezen boven nikon? Als cam, maar vooral als systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

1: Je hebt er vroeger mee gewerkt waardoor je een hele stapel nette lenzen hebt? Of past dat niet meer, ik heb geen verstand van pentax.
2: Je vind ze lekker werken qua ergonomie enzo?
3: Gekregen via een erfenis (stomme reden, weet ik, deze komt uit mijn directe omgeving, toen moest ik me opeens een beetje verdiepen in pentax!)

Wat ik eigenlijk probeer te zeggen is dat het gewoon erg moeilijk is om een camera aan te raden, je zit al erg snel tegen en voor, (huh) vooroordelen te werken. Dat is ook de reden dat ik hier niet zo vaak te vinden ben.

Als mensen aan mij vragen: welke camera moet ik kopen zeg ik eigenlijk altijd de duurste waar jij je nog prettig bij voelt. Het gebeurd overigens vrij vaak dat ik dit moet beantwoorden.
Als mensen er echt over nagedacht hebben enzo ga ik er zeker wel dieper op in maar meestal is de vraag zo oppervlakkig als hierboven staat.

EDIT: en damn you dat je er plotseling wel was gisteravond!

[ Voor 4% gewijzigd door Moby op 17-03-2009 15:50 ]

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Eldariel schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 14:56:

Maar jullie adviseren dus een Nikon D40 of D90? ( Of heel wat anders? ).
Niks mis met een D40 of D60. OK, body is niet echt groot en het AF systeem is wat krap maar de prijs is, zeker op de D40, erg vriendelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Henk schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 15:16:
[...]

Geef mij verder eens drie goede redenen om pentax te verkiezen boven nikon? Als cam, maar vooral als systeem?
1. Bouw van de camera
2. Wheather sealing
3. AntiShake gebeuren in de body dus werkt op alle lenzen (maar je zoeker beeld is niet gestabiliseerd)
4. 11 AF punten

Maar als systeem heb ik de redenen niet, bij Nikon of Canon kun je veel verder door groeien dan bij Pentax.
Daar houdt het nu wel op bij de K20D. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
hjs schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 15:59:
[...]

1. Bouw van de camera
2. Wheather sealing
3. AntiShake gebeuren in de body dus werkt op alle lenzen (maar je zoeker beeld is niet gestabiliseerd)
4. 11 AF punten

Maar als systeem heb ik de redenen niet, bij Nikon of Canon kun je veel verder door groeien dan bij Pentax.
Daar houdt het nu wel op bij de K20D. ;)
Mjah, en dat is dus imho de conclusie. Als je gewoon 'een' camera zoekt waarbij je verder niet al te gek uit zal breiden, is de pentax k200D een wat betere deal (afgaande op die punten :P ) dan een d40, maar hoe weet je zeker dat je niet door zult groeien? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Pentax schijn je dat oude k-bajonet spul op te kunnen gebruiken en da's echt heel goedkoop te vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13-09 17:18

Rannasha

Does not compute.

Henk schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 16:04:
[...]

Mjah, en dat is dus imho de conclusie. Als je gewoon 'een' camera zoekt waarbij je verder niet al te gek uit zal breiden, is de pentax k200D een wat betere deal (afgaande op die punten :P ) dan een d40, maar hoe weet je zeker dat je niet door zult groeien? ;)
Op het moment dat je verder wil groeien dan je huidige systeem aan mogelijkheden biedt, kun je de X euro aan spul dat je inmiddels van merk A hebt verkopen en daarmee voor X euros aan spul van merk B 2e hands terugkopen en vervolgens in merk B verder gaan.

Tuurlijk, kost wat meer moeite, maar dan heb je wel *nu* het systeem dat het beste bij je past in plaats van een minder ideale oplossing waarmee je ooit beter uit bent in het geval je aan de semi-professionele apparatuur toe komt. Daarbij, hoeveel mensen die in de markt zijn voor een starter-DSLR zullen ooit het aanbod van de kleinere producenten ontgroeien?

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Species5618 schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 16:25:
[...]

Op het moment dat je verder wil groeien dan je huidige systeem aan mogelijkheden biedt, kun je de X euro aan spul dat je inmiddels van merk A hebt verkopen en daarmee voor X euros aan spul van merk B 2e hands terugkopen en vervolgens in merk B verder gaan.
Verkopen kost je altijd een klap met geld, meer dan dat je gewoon rustig in het systeem groeit.
Tuurlijk, kost wat meer moeite, maar dan heb je wel *nu* het systeem dat het beste bij je past in plaats van een minder ideale oplossing waarmee je ooit beter uit bent in het geval je aan de semi-professionele apparatuur toe komt. Daarbij, hoeveel mensen die in de markt zijn voor een starter-DSLR zullen ooit het aanbod van de kleinere producenten ontgroeien?
Geen idee, en ik heb ook geen idee van hoe het hier op tweakers ligt tov de 'gewone' mens. Jij wel? :)

En tov een D40 kan ik een keuze voor een k200D wel begrijpen, als je tenminste weet dat je óf echt niet verder wilt óf helemaal nat bent van oude mf-spullen. Maar ga je daarboven shoppen (nikon D90/Canon40D reeks) dan laat pentax echt teveel steken vallen om nog serieus genomen te worden imho.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marmotje
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-09 17:50
Na het wehkamp verhaal zonder winst af te kunnen sluiten en een keer bij de MM geweest te zijn heb ik nog een shortlist van 2 camera's heb mijn vorige post er even bijgepakt en aangevuld zie hieronder

Voor de camera met geheugenkaartje max € 500,-

We hebben nu 1 zoon van 12 weken en willen zijn jeugd natuurlijk goed vastleggen. We hebben nu een Canon 400d te leen van mijn schoonvader met kitlens en die bevalt erg goed. Mooie duidelijk foto's. Op het moment gebruiken we de extra functies nog niet echt, maar met een eigen dslr ben ik wel van plan er een hobby van te maken of mij er in ieder geval in te gaan verdiepen

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Meestal foto's van onze kleine en natuurlijk vakantie foto's. NIet echt 1 speciaal doel.

Nee, maar mijn schoonvader heeft al wat extra lenzen bij zijn 400d ( kwalitatief niet zulke goede, maar wel leuk om te testen welk bereik ik dan zou willen

Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Die is aardig geshortlist:
450d met 18-55 IS kit lens
1000d met 18-55 IS kit lens

andere merken en modellen hebben de revu gepasseerd, maar werden of door mij of door mijn vriendin die vooral naar ergonomie en uiterlijk ;) keek afgewezen

Nee

Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Advies

Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken ?
Het zal niet elk weekend erop uit zijn, maar als ik er tijd voor maak ( tijdens vakantie's etc) wil ik niet gelimiteerd zijn door de camera en alle functies gebruiken / ontdekken

Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja, Losse flitser en evt. tele zoom lens (evt. 2de hands)

Kodak EasyShare Z700. Losse baterijen, zijn snel leeg. Kwaliteit van foto's binnen is erg matig.

Nee

kort samengevat. Denken jullie dat de 450d 100 euro meer waardt is door de paar extra functies die, die heeft tegenover de 1000d ?

http://www.dpreview.com/r...%2Ccanon_eos450d&show=all

apt-get moo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wijnands schreef op vrijdag 13 maart 2009 @ 22:52:
[...]

Hoge kwaliteitsfoto's is ook een kwestie van veel, heel veel oefenen.

[...]

Da's minimaal een kitlens en een 70-300 telezoom.

[...]

D90 is inderdaad niet fullframe. Probleem is, dit zijn allemaal mooie camera's en allemaal net even anders. D60 is een instappertje wat betekend dat je geld overhoudt voor een goedkope 70-300. D80 is een oudje en daarom lekker voordelig. D90 is een erg mooie camera maar dan zit je met kitlens als dik over je budget.

450D, tja, je bent de eerste die ik fijne ergonomie hoor noemen als voordeel >:) Goeie cam inderdaad en als je die fijn vind, selchte keuze is het niet.

[...]

Objectieven 2e hands zijn er zat. Als je er echt een hobby van wil maken is een D80 misschien wel een goed idee, hou je toch wat geld over. D80 is niet zo sterk als de 450 zodra je boven iso 800 komt maar ik zie in je wensen niets wat hoge iso schreeuwt.
Hmmm misschien ben ik te gretig ofzo, maar de dingen die ik voor ogen heb om te fotograferen lijken me geschikt om met de camera's te doen die ik voorstelde. Geeft verder ook niet. Dus een 450, mits die lekker in de hand ligt en dat is bij mij het geval, zou voldoen aan mijn eisen ? Alleen moet ik dan dus echt kijken voor een zoomlens. Is het wellicht een optie om meer te investeren in lenzen ipv body ? Dus een 1000d of een D40 ? Of is het misschien nog verstandiger om te investeren in een compacte camera en daarmee aan de slag gaan om meer te leren over fotografie. Ter illustratie, ik had nu een Ixus80. Ik ga me namelijk even melden in het 250-500 euro topic.

Bedankt alvast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Marmot84: Ik had zelf een 1000D, die is twee daagjes geleden na een kleine 7000 sluiterbewegingen van een dakje afgevallen, dus nu sta ik net als bij mijn aankoop (half jaartje geleden) voor hetzelfde punt. To be brutally honest is het verschil het niet of nauwelijks waard - je krijgt als enige echt nuttige feature 14-bits verwerking en meer framepjes per seconde in burst. De rest is aankleding: leuke AF-punten (maar niet meer cross-sensoren), oogsensortje, paar extra pixeltjes (die je lenzen en iso alleen maar tegenwerken) en IR-remotemogelijkheid. Tsja... Het is een hoop geld voor een camera die geen fundamenteel voordeel levert en niet beter is in ergonomie. Ik zou mijn geld eerder op ergonomie gooien.

Echter, zelf heb ik gemerkt dat ik gewoon *niet* meer raw schiet op momenten dat ik het wel zou willen doen, namelijk juist als ik burst nodig heb (die 'belangrijke' momenten). M'n 1000D werd dan gewoon te langzaam. Dus ik gok dat mijn volgende aankoop een 450D wordt.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-09 18:32
Henk schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 15:16:
[...]

1. Het is geen Nikon
2. Het is geen Nikon
3. Het is geen Nikon

;) :P

Maar even zonder gekheid, ik kan me wel voorstellen dat iemand vanwege de limited objectieven kiest voor Pentax. Daarnaast heeft Pentax in-body IS, goedkope spatwaterdichte bodies, en er kan natuurlijk nog zoiets meespelen als gevoel.
Het is niet zo'n uitgebreid systeem als een aantal andere merken, maar het heeft zijn charme en voor de meeste gebruikers is het voldoende. Daarnaast bieden Sigma, Tokina en Tamron ook voldoende mogelijkheid tot doorgroei.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Henk schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 16:30:
[...]
Verkopen kost je altijd een klap met geld, meer dan dat je gewoon rustig in het systeem groeit.
Ik heb inmiddels zo vaak mensen langs zien komen die van Canon naar Nikon switchen en andersom, dat ik niet zo geloof in dit argument. Welk systeem je ook mee begint; het kan altijd gebeuren dat je na verloop van tijd toch naar een ander merk wilt. Als je dit verstandig aanpakt, kost het niet bijster veel geld. Niet meer dan dat je kwijt bent als je binnen het merk van goedkope kitobjectieven naar duurdere aps-c objectieven en vervolgens naar fullframe-objectieven en body overstapt.
Natuurlijk moet je altijd nadenken wat je wilt en waar je over een paar jaar denkt te staan. Maar het moet wel redelijk blijven. Er is meer dan Canikon. (Gelukkig.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 17:15:
[...]

Hmmm misschien ben ik te gretig ofzo, maar de dingen die ik voor ogen heb om te fotograferen lijken me geschikt om met de camera's te doen die ik voorstelde. Geeft verder ook niet. Dus een 450, mits die lekker in de hand ligt en dat is bij mij het geval, zou voldoen aan mijn eisen ? Alleen moet ik dan dus echt kijken voor een zoomlens. Is het wellicht een optie om meer te investeren in lenzen ipv body ? Dus een 1000d of een D40 ? Of is het misschien nog verstandiger om te investeren in een compacte camera en daarmee aan de slag gaan om meer te leren over fotografie. Ter illustratie, ik had nu een Ixus80. Ik ga me namelijk even melden in het 250-500 euro topic.

Bedankt alvast
Ik weet niet meer precies maar volgens mij wilde je outdoor en mensen doen, toch? Ik weet niet wat je onder outdoor verstaat maar ik kan me goed voorstellen dat je dan een klein cameratje wil wat tegen een stootje kan.
Aan de andere kant, ik krijg een sik van fotograferen vanaf een schermpje en de meeste compactjes hebben, vind ik, geen prettige zoeker. Als je fotografie series neemt kom je naar mijn mening vroeg of laat toch op een SLR uit. En dan heb je aan de 400d en 450d zeker geen slechte.

Tussenoplossing, koop voor een paar tientjes 's een filmbody met lensje op marktplaats en neem 'm 's mee op je outdoor activiteiten en kijk hoe dat bevalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:44
In navolging van deze post heb ik toch gekozen voor het de Sony DSLR-A350 Body met een Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC (Sony).

Ik heb de 450D en de A350 beide beetgehad, en ik ben toch meer te spreken over 'het gevoel' van de Sony.

Het enige waar ik nog (licht) over twijfel zijn de lenzen. De standaard Sony lenzen zijn geen optie omdat die slecht presteren. Ik wijk daarom uit naar Sigma en niet naar Tamron, volgens reviews presteren die gelijk, waarbij Sigma iets goedkoper is.
Ik ga nu voor een 18-200mm lens, terwijl ik ook voor een 18-55 en 55-200 kan gaan. Qua prijs maakt het niet veel uit. Op dpreview lees ik echter dat de 18-200 lens relatief goed presteert en dat het eigenlijk een perfecte lens is voor hetgeen ik het ga gebruiken. Het hebben van een all-in-one lens (geen gewissel) weegt denk ik niet op tegen het betere beeld dat je hebt bij twee lensen.

Iedereen die denkt dat ik het hierbij fout heb (ik heb geen ervaring): maak van je hart geen moordkuil :)

Ik ga de cam één dezer dagen waarschijnlijk in een winkel halen (als ze een beetje internetprijzen aanhouden). Tot zover al bedankt voor het advies dat ik hier heb gehad!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

_Teq_ schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 22:56:
In navolging van deze post heb ik toch gekozen voor het de Sony DSLR-A350 Body met een Sigma 18-200mm F3.5-6.3 DC (Sony).

Ik heb de 450D en de A350 beide beetgehad, en ik ben toch meer te spreken over 'het gevoel' van de Sony.

Het enige waar ik nog (licht) over twijfel zijn de lenzen. De standaard Sony lenzen zijn geen optie omdat die slecht presteren. Ik wijk daarom uit naar Sigma en niet naar Tamron, volgens reviews presteren die gelijk, waarbij Sigma iets goedkoper is.
Ik ga nu voor een 18-200mm lens, terwijl ik ook voor een 18-55 en 55-200 kan gaan. Qua prijs maakt het niet veel uit. Op dpreview lees ik echter dat de 18-200 lens relatief goed presteert en dat het eigenlijk een perfecte lens is voor hetgeen ik het ga gebruiken. Het hebben van een all-in-one lens (geen gewissel) weegt denk ik niet op tegen het betere beeld dat je hebt bij twee lensen.

Iedereen die denkt dat ik het hierbij fout heb (ik heb geen ervaring): maak van je hart geen moordkuil :)

Ik ga de cam één dezer dagen waarschijnlijk in een winkel halen (als ze een beetje internetprijzen aanhouden). Tot zover al bedankt voor het advies dat ik hier heb gehad!!
Hier is al zoveel over gezegd, maar goed hier gaan we weer. Je moet alleen een superzoom kopen als je echt niet wilt wisselen, voor alle andere gevallen moet je lekker 2 lenzen kopen, is meestal goedkoper en ook meestal beter, heel weining uitzonderingen daar gelaten.
En dat Sony geen goede lenzen maakt is mij ook een raadsel, misschien iets minder goed of iets duurder maar ze winnen het zeker wel van een superzoom denk ik.

Je moet dus bij jezelf te rade gaan denk ik voor de keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

_Teq_: als je echt een verweer wil hebben kun je altijd zeggen, volledig naar waarheid, dat de overwegende reden voor het produceren van slechte foto's een slechte fotograaf is. Ikzelf zou alleen al voor de brakke lichtsterkte niet voor een superzoom gaan, maar er is ongetwijfeld goed beeld mee te produceren.

Trouwens, waarom heb je niet voor de Tamron 18-270VC gekozen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordLynx
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13-09 14:38
Max zo'n 8-9 honderd

Wil mooiere foto's dan ik nu met een compactcamera krijg

Voornamelijk foto's tijdens reizen, dit kan varieren tussen een paar dagen een stedentrip of wekenlang natuurlparken bezoeken.

Nee

Eigenlijk is mijn keuze gemaakt op de Canon 1000D OF de 450D. Waarom ik perse voor de Canons wil gaan kan ik eigenlijk niet zeggen, ben misschien nog wel over te halen...

Het liefst wil ik een telelens erbij hebben, ik denk bijvoorbeeld aan een kit met 18-55mm en 55-250mm lenzen, of eventueel 1 18-200 lens.

Advies, wat ik vooral wil weten is of een 450D de meerprijs tov een 1000D waard is voor een beginner met SLRs, maar zwaarwegende argumenten om voor bijvoorbeeld een Nikon te gaan zal ik zeker meenemen.

Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Durf ik nog niet te zeggen, maar ik wil (zeker als ik een Canon neem) iig de cursus die ze erbij aanbieden volgen.

Ja

Canon Ixus 850IS, levert meestal wat softe foto's op en is zeker in lagere lichtomstandigheden vrijwel onbruikbaar.

Heeft niet mijn voorkeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
LordLynx schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 00:00:
Advies, wat ik vooral wil weten is of een 450D de meerprijs tov een 1000D waard is voor een beginner met SLRs, maar zwaarwegende argumenten om voor bijvoorbeeld een Nikon te gaan zal ik zeker meenemen.
Volgens veel mensen hier is nikon toch duurder en slechter dan canon. Mijn punt voor nikon is dat een D40 met 18-200 een lekker compacte combi is voor de reiziger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

Koop dan een prosumer ipv een SLR.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

GoT schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 08:00:
Koop dan een prosumer ipv een SLR.
Nee, want met een SLR kun je toch meer
en vooral als je na een jaartje foto's maken meer wil kan dat heel makkelijk door bv een Tamron 17-50 2.8 erbij te kopen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Watskebeurt?
Mijn 1000D is stukgevallen. Inclusief kitlens. Vanaf een dak.

Wat wil je nu?
In de 7000 foto's die ik in een half jaar heb geschoten weet ik wat mijn stijl van fotografie is. Ik wil even in de groep gooien wat de beste camerakeuze is. IMO is elke SLR wel geschikt voor fotografie bij normaal licht, of veel licht, maar is weinig licht toch een gebied waar je de beperkingen zult vinden. Helaas zit ik vooral in lowlight. Ik zoek de camera in mijn budget die het beste presteert bij hoge iso's.

Wat is je budget?
Ruwweg 600 euro, body only.

Voorkeuren?
Canon.

Lenzen?
Lichtsterke primes.

Ikzelf heb het idee dat eigenlijk alle x00's, x0's en de 1000D vergelijkbaar presteren. Maar is dit ook echt zo? Ik kan het niet goed terugvinden want volgens mij zijn er niet zoveel objectieve vergelijken tussen die camera's.

En is het uberhaupt nuttig om binnen APS-C te zoeken naar dat beetje verschil? Hoeveel verschil kán er nou helemaal tussen zitten. Moet ik voor het echte werk eigenlijk niet gewoon bij fullframe zijn (wat ik niet kan betalen)? In dat geval kan ik voorlopig beter nog een 1000D of 450D kopen en als ik ooit een geldboom vind eens een 5D op de kop tikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

ssj3gohan schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 11:24:
Watskebeurt?
Mijn 1000D is stukgevallen. Inclusief kitlens. Vanaf een dak.

Wat wil je nu?
In de 7000 foto's die ik in een half jaar heb geschoten weet ik wat mijn stijl van fotografie is. Ik wil even in de groep gooien wat de beste camerakeuze is. IMO is elke SLR wel geschikt voor fotografie bij normaal licht, of veel licht, maar is weinig licht toch een gebied waar je de beperkingen zult vinden. Helaas zit ik vooral in lowlight. Ik zoek de camera in mijn budget die het beste presteert bij hoge iso's.

Wat is je budget?
Ruwweg 600 euro, body only.

Voorkeuren?
Canon.

Lenzen?
Lichtsterke primes.

Ikzelf heb het idee dat eigenlijk alle x00's, x0's en de 1000D vergelijkbaar presteren. Maar is dit ook echt zo? Ik kan het niet goed terugvinden want volgens mij zijn er niet zoveel objectieve vergelijken tussen die camera's.

En is het uberhaupt nuttig om binnen APS-C te zoeken naar dat beetje verschil? Hoeveel verschil kán er nou helemaal tussen zitten. Moet ik voor het echte werk eigenlijk niet gewoon bij fullframe zijn (wat ik niet kan betalen)? In dat geval kan ik voorlopig beter nog een 1000D of 450D kopen en als ik ooit een geldboom vind eens een 5D op de kop tikken.
Ten eerste, je camera laten vallen van een dak :|

Qua ISO prestaties zullen deze camera's elkaar niet al teveel ontlopen denk ik. Als ik jou was zou ik een 40D kopen, misschien budget een beetje oprekken of een 2ehands kopen. Je hebt lekker kunnen oefenen met een 1000D en een 40D is echt een hele mooie upgrade. De 40D is echt niet te vergelijken met een 450D of 1000D. Als het je echt alleen om ISO prestaties gaat weet ik het niet, dan kan je net zo goed weer een 1000D kopen denk ik, is een stuk goedkoper en kan je weer (een gedeelte) van een lichtsterke prime kopen ;) Maar er zijn vast wel weer meer mensen met ideeën.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

500-600 E

Omdat ik niet te spreken ben over de kwaliteit en snelheid van mijn huidige point and shoot. Ik ben van mening dat ik met zo'n camera bovengemiddelde plaatjes schiet en wil daarom 'doorgroeien' naar een dSLR.

3. Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Landschappen en mn kat. :P

Nee

5. Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Pentax K200D, lijkt mij een goedkope instapper die bepaalde functies heeft die ik wil, dwz: er kan SD in, er kunnen batterijen in. Als pluspunt heeft hij ook nog dioptriecorrectie (vind ik wel fijn ;))

Niet gelijk

7. Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders)
Goedkeuring

8. Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Ik hoop enkele keren per maand als het lukt :)
9. Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja

Canon A520. Erg traag en vaak ruis, zelfs mn telefoon doet het zowat beter :P

Liever niet.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Mobyrick schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 11:32:
[...]

Ten eerste, je camera laten vallen van een dak :|

Qua ISO prestaties zullen deze camera's elkaar niet al teveel ontlopen denk ik. Als ik jou was zou ik een 40D kopen, misschien budget een beetje oprekken of een 2ehands kopen. Je hebt lekker kunnen oefenen met een 1000D en een 40D is echt een hele mooie upgrade. De 40D is echt niet te vergelijken met een 450D of 1000D. Als het je echt alleen om ISO prestaties gaat weet ik het niet, dan kan je net zo goed weer een 1000D kopen denk ik, is een stuk goedkoper en kan je weer (een gedeelte) van een lichtsterke prime kopen ;) Maar er zijn vast wel weer meer mensen met ideeën.
Definitie van een ongeluk... Dat was inderdaad ook mijn idee: keuze tussen een 1000D of 40D. Zowel 1000D als 450D zuigen als het om ergonomie gaat (imo, ik weet waar de knoppen zitten, ik weet hoe ik bij alle functies kan komen, maar het is geen plezier om hem vast te houden, en de 450D is niet beter). 40D zou dan beter zijn, maar ik zou een geliefde tweedehands sigma 50/1.4 of 20/1.8 kunnen kopen voor de meerprijs van de 40D tov 1000D. Eens kijken of andere mensen hier nog commentaar op kunnen leveren.

@hierboven: Je bent al overtuigd van de K200D? In principe is het selling point van dat ding niet wat jij daar noemt, maar het feit dat bouw en ergonomie met kop en schouders boven prosumers/instappers van de concurrentie staat. Wat mij betreft heb je goedkeuring, het lenzenaanbod van Pentax is goed, tweedehands is er wat te vinden als je wil, hij kan alles wat je met een camera wil. Heb je al serieus vergeleken tussen verschillende merken? Wat is je reden om niet meteen naar Canikon te grijpen zoals elke noob doet (inclusief ik)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Nou, ik kan de K200D alleen maar aanraden ik heb alleen geen ervaring met de kitlens ik heb er de Sigma 17-70 bij gekocht

alleen katten zijn lastige beesten, ze zitten zo lastig stil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

ssj3gohan schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 11:59:
[...]
@hierboven: Je bent al overtuigd van de K200D? In principe is het selling point van dat ding niet wat jij daar noemt, maar het feit dat bouw en ergonomie met kop en schouders boven prosumers/instappers van de concurrentie staat. Wat mij betreft heb je goedkeuring, het lenzenaanbod van Pentax is goed, tweedehands is er wat te vinden als je wil, hij kan alles wat je met een camera wil. Heb je al serieus vergeleken tussen verschillende merken? Wat is je reden om niet meteen naar Canikon te grijpen zoals elke noob doet (inclusief ik)?
In Canon en Nikon gaan vaak alleen maar accu's. Ik heb een aantal Canon's in mijn handen gehad, en echt super vond ik ze niet werken. Overigens moet ik over de D60 nog wel even een review lezen, die had ik namelijk over het hoofd gezien... Ik zie alleen wel al dat daar een accu in gaat...

@hjs: Ja, lachen he, die beesten :D Alleen maar vogeltjes op je bed leggen.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

tdw schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 12:19:
[...]

In Canon en Nikon gaan vaak alleen maar accu's. Ik heb een aantal Canon's in mijn handen gehad, en echt super vond ik ze niet werken. Overigens moet ik over de D60 nog wel even een review lezen, die had ik namelijk over het hoofd gezien... Ik zie alleen wel al dat daar een accu in gaat...

@hjs: Ja, lachen he, die beesten :D Alleen maar vogeltjes op je bed liggen.
Uit interesse: wat heb je tegen accu's? Ik vind dat een extreem groot voordeel namelijk, gaan veel langer mee, paar imitaties erbij en je hebt er geen omkijken meer naar enzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Mobyrick schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 12:25:
[...]

Uit interesse: wat heb je tegen accu's? Ik vind dat een extreem groot voordeel namelijk, gaan veel langer mee, paar imitaties erbij en je hebt er geen omkijken meer naar enzo.
Ze zijn vaak erg duur en je kan ze maar in 1 apparaat gebruiken, batterijen kunnen nagenoeg overal in :) Ik koop liever geen 3rd party, als ik zie wat er bijv. met Nokia gebeurd... Of dat de kwaliteit gewoon ruk is ;)

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

Schijnt dat als je Eneloops gebruikt die ook lekker lang meegaan en dat ze vooral lang hun spanning vasthouden.
(nog geen ervaring mee)

Grote voordeel van AA's is natuurlijk wel dat je ze overal kan kopen mocht je een keer zonder prik staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Ok, even serieus - ik schiet 800 foto's op één batterijlading (nog steeds 300-400 bij -15 graden). Gripje erop met twee accu's e je zit gegarandeerd op 1000. Ik schiet zowat alles wat ik zie en zit op <1000 per maand. Ik zeg: non-issue.

Ik snap het punt, bij compactcamera's zit je soms na 150 foto's al zonder sap en dat maak je gemakkelijk op een drukke vakantiedag (met een SLR). Maar bij SLRs is dat eigenlijk geen issue, op zn ergst moet je elke twee dagen je accu opladen. En echt duur is het nou ook weer niet... voor 40 euro heb je een originele, voor 15 een imitatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Tsja, het blijft een persoonlijke voorkeur. Ik denk dus ook dat ik het bij de Pentax houd, bedankt voor jullie goedkeuring :)

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hjs
  • Niet online

hjs

tdw schreef op woensdag 18 maart 2009 @ 13:03:
Tsja, het blijft een persoonlijke voorkeur. Ik denk dus ook dat ik het bij de Pentax houd, bedankt voor jullie goedkeuring :)
Wacht niet te lang, wat ik begrepen heb is dat de K200D al eind vorig jaar uit productie is gegaan.
(cameranu heeft ze iig nog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Teq_
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16:44
ssj3gohan schreef op dinsdag 17 maart 2009 @ 23:26:
Trouwens, waarom heb je niet voor de Tamron 18-270VC gekozen?
Omdat die NOG meer zoombereik heeft, en er in dit topic vrij veel moeite is gedaan om mij van een super-zoom af te brengen. :) Ik durfde het niet voor te stellen dus.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Voor een superzoom is de 18-270 (en 18-250 for that matter) een heel goed apparaat hoor. Ik zou zeggen de beste. Dus als je dan toch een superzoom wil...

Alleen is hij substantieel duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• everb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-08 08:37
Ik wil graag iedereen hier bedanken voor de hulp. Gisteren heb ik de knoop doorgehakt en een D90 met 18-105VR lens gekocht. De voornaamste reden om voor de D90 te kiezen zijn de afmetingen van de body. Deze zit tussen die van de Olympus E520 en Canon 40D in. Perfecte pasvorm voor mij!

Gisteravond naar buiten geweest en low-light foto's gemaakt. Wat een verschil is dat met mijn Fuji S9600! Geweldig! :)

Afbeeldingslocatie: http://www.ericverberkmoes.com/Foto/DSC_0068%20klein.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

(no flame intended, meer hoopgevend bedoeld: als je dit al mooi vindt, wacht maar eens tot je echt profi bezig gaat zijn met je camera... Het kan nog mooier ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• everb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 12-08 08:37
Snap ik, maar voor mij is het al een verademing dat dit soort foto's uberhaupt goed gaan! ;) Met die Fuji was dit zelfs met statief een grote korrelbende geworden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuelke
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:50

Fuelke

Forza Ferrari

Tussen de 1000 & 1500€ (Afhankelijk van de keuze tussen de 2 cams in mijn hoofd)

Waarom wil je eigenlijk een DSLR
De hoofdreden is dat ik een aantal autoraces wil bezoeken, waarvoor ik heel goed een DSLR kan gebruiken wegens het beter kunnen spelen met sluitertijden en dergelijke. Plus ik heb vorig jaar vaak gebruik gemaakt van de Nikon D70 van een vriend.

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken?
Racefotografie, landschappen, sunsets & sunrise

Nee, maar advies qua lenzen zou wel handig zijn, ervaring leert dat een 70-300 lens het beste "speelgoed" is voor op Spa, op Zolder zou eventeel een 200 lens nog wel volstaan.

Ik twijfel tussen de Nikon D60 of de Nikon D90.
Reden is vrij eenvoudig, heb ervaring met de D70 en die is me zeer goed bevallen, heb beide cams in de hand gehad, en het gevoel zat meteen goed, iets wat ik bij de Canons in dezelfde prijsklasse minder had.

Ja. Want ik vrees dat de lenzen in de huidige kits niet toereikend zullen zijn qua zoombereik. Het is echter nog geen must, ik kan later ook nog de lens bijkopen, eerste race is pas eind april - begin mei. En ik wil later heel graag een fish-eye.

Advies

Ik heb met mijn eerste digitale cam ontzettend veel foto's geschoten, en ben van plan om dit opnieuw te doen met mijn DSLR.

Zie de fish eye

Canon PowerShot S30 >> te traag en presteert slecht bij duisternis
Nikon D70 >> Ideaal, maar het is niet mijn DSLR

Neen

La Ferrari più bella è quella che dobbiamo ancore fare: La Prossima

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Fuelke: Waar twijfel je precies aan? Ik zou namelijk helemaal niet twijfelen tussen die 2. D90 met kitlens en de 70-300 erbij.
everb schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 08:21:
Ik wil graag iedereen hier bedanken voor de hulp. Gisteren heb ik de knoop doorgehakt en een D90 met 18-105VR lens gekocht. De voornaamste reden om voor de D90 te kiezen zijn de afmetingen van de body. Deze zit tussen die van de Olympus E520 en Canon 40D in. Perfecte pasvorm voor mij!

Gisteravond naar buiten geweest en low-light foto's gemaakt. Wat een verschil is dat met mijn Fuji S9600! Geweldig! :)

[afbeelding]
Hier past eigenlijk maar 1 tekst bij.

And said, You ain't seen nothin' yet
B-B-B-Baby, you just ain't seen n-n-n-nothin' yet
Here's something that you're never gonna forget
B-B-B-Baby, you just ain't seen n-n-n-nothin' yet
And you're thinkin' you ain't been around, that's right

[ Voor 86% gewijzigd door Wijnands op 20-03-2009 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Even terugkomend op mijn eerdere vraag: Ik schrok even heel erg van wat ik op marktplaats vind - een 5D kun je daar al vanaf 800 euro vinden op elk willekeurig moment, en ik heb ze zelfs voor 700 euro gezien. Is het stiekum gewoon een no-brainer (ik bedoel - 300 euro meer dan een nieuwe 450D.. dat is minder dan een lens) of is het echt heel onvoordelig om zo'n camera tweedehands te kopen omdat er bekende problemen zijn met duurzaamheid oid?

Het geld heb ik eerlijk gezegd wel, en ik kan zo'n apparaat prima bedienen. M'n vriendin zal hoogstens een beetje tegensputteren omdat ze de 1000D goed vond vastpakken (hoewel hij voor mij gruwelijk te klein is, maar ik ben zodanig goedkoop dat ik ergonomie maar terzijde schuif).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-09 19:40
everb schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 09:37:
Snap ik, maar voor mij is het al een verademing dat dit soort foto's uberhaupt goed gaan! ;) Met die Fuji was dit zelfs met statief een grote korrelbende geworden...
Ik voel met je mee. Aangezien dit inderdaad slechts een standaard fotootje is, kan ik me voorstellen dat dit al een veel beter resultaat is. Ik had dit ook bij de overstap van Minolta Z5 naar 40D+17-55 lens.
Misschien was je enthousiasme NOG beter tot zijn recht gekomen wanneer je dezelfde foto met je S9600 erbij gedaan had :)

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoT
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

GoT

/ / ( . Y . ) \ \

ssj3gohan schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 17:16:
Even terugkomend op mijn eerdere vraag: Ik schrok even heel erg van wat ik op marktplaats vind - een 5D kun je daar al vanaf 800 euro vinden op elk willekeurig moment, en ik heb ze zelfs voor 700 euro gezien. Is het stiekum gewoon een no-brainer (ik bedoel - 300 euro meer dan een nieuwe 450D.. dat is minder dan een lens) of is het echt heel onvoordelig om zo'n camera tweedehands te kopen omdat er bekende problemen zijn met duurzaamheid oid?
Nu de 5D mkII uit is gekomen zijn er genoeg mensen die hun 5D verkopen.

Maar bij MP/Speurders/V&A is het altijd pech of mazzel hebben.
Je kan iemand hebben die heel zuinig is op zijn materiaal, of je hebt iemand die zijn camera als stuiterbal heeft gebruikt en het verkoopt of je krijgt een baksteen in je pakketje ;)
Nooit via post versturen, altijd ergens afspreken zodat jij de camera uitvoerig kan gaan testen.
Hou er rekening mee dat het aantal clicks makkelijk gereset kan worden, een 5D sluiter vernieuwen is erg prijzig.

o << Your asshole before prison.
O << Your asshole after prison.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
ssj3gohan schreef op vrijdag 20 maart 2009 @ 17:16:

Het geld heb ik eerlijk gezegd wel, en ik kan zo'n apparaat prima bedienen. M'n vriendin zal hoogstens een beetje tegensputteren omdat ze de 1000D goed vond vastpakken (hoewel hij voor mij gruwelijk te klein is, maar ik ben zodanig goedkoop dat ik ergonomie maar terzijde schuif).
Of je koopt een tweedehands 40D voor 399 bij een echte fotograaf. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
40D versus een 5D, wel 2 heel verschillende camera's, niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Mijn vraag wijkt wat af, maar uiteindelijk met hetzelfde doel: de aanschaf van een nieuwe D-SLR.

Wij zijn momenteel in het bezit van een Canon EOS 750 i.c.m. twee lenzen:
- Canon EF 35-70mm f/3.5-4.5A
- Canon EF 100-200mm f/4.5A Tele-Zoom lens

Beide lenzen zijn afkomstig uit 1988, hier is wat meer informatie te vinden (incl. afbeeldingen).

Is het nog mogelijk deze lenzen te plaatsen op bijvoorbeeld de Canon 40D of 50D? Is het daarnaast überhaupt wel interessant nog gebruik te maken van deze lenzen? Ik neem aan dat er in 20 jaar tijd wel het een en ander verbeterd is aan de kwaliteit ervan?

Waarom: Overstap naar digitale fotografie
Waarvoor: Natuurlandschap, Familie-reunien/Verjaardagen, Vakantiefoto's

Hartstikke bedankt alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Verwijderd schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 18:49:
Hallo,

Mijn vraag wijkt wat af, maar uiteindelijk met hetzelfde doel: de aanschaf van een nieuwe D-SLR.

Wij zijn momenteel in het bezit van een Canon EOS 750 i.c.m. twee lenzen:
- Canon EF 35-70mm f/3.5-4.5A
- Canon EF 100-200mm f/4.5A Tele-Zoom lens

Beide lenzen zijn afkomstig uit 1988, hier is wat meer informatie te vinden (incl. afbeeldingen).

Is het nog mogelijk deze lenzen te plaatsen op bijvoorbeeld de Canon 40D of 50D?
Jup
Is het daarnaast überhaupt wel interessant nog gebruik te maken van deze lenzen?
Nee :P
Ik neem aan dat er in 20 jaar tijd wel het een en ander verbeterd is aan de kwaliteit ervan?
Nogal... een 18-55IS + 50-250IS setje rent rondjes om die twee lenzen, niet alleen kwa optiek, maar ook kwa bereik. Als je een 40D haalt met die twee lenzen krijg je er echt geen spijt van. Die andere lenzen zijn nogal oud, optisch ws. niet al te denderend, maar vooral het bereik is echt iets waar ik voor zou passen.
Waarom: Overstap naar digitale fotografie
Waarvoor: Natuurlandschap, Familie-reunien/Verjaardagen, Vakantiefoto's
Zoals gezegd, 40D + 18-55IS + 50-250IS is een prachtige set dan :)
Hartstikke bedankt alvast!
yw :Y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou die lenzen ook niet meteen wegdoen. Je zal er niet veel voor vangen en je kunt allicht 's proberen wat het doet op je nieuwe body.

Zelf heb ik een tijdje wat gedaan met een nikon 35-70 uit ongeveer die tijd. Onhandige bereik daargelaten was 'ie nog niet eens zo slecht en de pseudo-macro functie was best leuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Henk, Wijnands, bedankt, prima advies :)

Ik zie dat je de 40D aangeeft en niet de 50D, is dat vanwege prijs/kwaliteit verhouding (50D kost E250,- meer)? Of puur vanwege het aantrekkelijke setje (ik zie hem staan voor E1060,-)?

Ik heb de reviews m.b.t. de 50D op Tweakers.net, StevesDigicam en DPreview doorgelezen en er zijn wat aanmerkingen:
- Tweakers.net review conclusie is positief, echter de gebruikersreacties zijn veelal negatief van aard,
maar zijn (mits ik het goed concludeer) vooral gerelateerd aan de 17-85 lens
- DPReview review oordeelt ietwat negatiever, maar heeft weer veel klachten gekregen van lezers die
negatieve punten weerleggen

Er is geen twijfel over dat het een uitstekende camera is, maar het gaat mij natuurlijk om de toegevoegde waarde t.o.v. zijn voorganger. Zelf spreekt mij het verbeterde LCD scherm op de 50D ook erg aan, maar dat is geen E250,- waard. Daarnaast is de primaire functie natuurlijk foto's maken.

Dit is de laatste knoop die ik nog moet doorhakken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Wijnands schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 13:37:
40D versus een 5D, wel 2 heel verschillende camera's, niet?
Ik meldde het, omdat de 40D voor 399 als occasion bij een winkel ook aantrekkelijk kan zijn. Natuurlijk is de 5D een heel ander apparaat maar een 5D voor 700 of 800 tweedehands bij een particulier via marktplaats kopen of een 40D voor 399 bij een fotowinkel en dus met garantie... Ik zou het wel weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ja, ik ook maar ik ben ook niet zo besmet met de fullframe manie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pete
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-09 17:51
600-750 euro

Ter vervanging van mijn Sony DSC-H2. De sony is te beperkt en heeft te veel ruis.

Foto's binnenshuis, portretfoto's (op een gala/bruiloft bijvoorbeeld), natuurfoto's, landschapfoto's.

Nee

Geen voorkeur. Ik heb gekeken naar 1000D/450D/D80/E-520 maar geen goed idee welke ik zou moeten nemen. (Ik heb genoemde camera's vastgehouden in een winkel, maar vond de ergonomische verschillen te verwaarlozen voor mij)

Naast memory, tas zat ik te denken aan een externe flitser. Dit omdat ik de flits van mijn DSC-H2 niet altijd even prettig (en traag) vond en een goede flits mij essentieel lijkt voor bijvoorbeeld de gala foto's. Maar hiervan heb ik nog niet veel verstand, dus als jullie adviseren dat het overbodig is dan drop ik het.

Advies

Tijd heb ik niet veel, maar ik denk er wekelijks in de weekenden gebruik van te maken.

Later waarschijnlijk wel. Bijvoorbeeld een zoomlens.

Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?.
DSC-H2
Traag, niet altijd eenvoudig instelbaar (bijvoorbeeld red eye reductie was 10 stappen door het menu)

Nee (omdat ik in het buitenland woon)

[ Voor 3% gewijzigd door Pete op 22-03-2009 08:31 ]

petersmit.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
@Pete: Ga de camera's eens vasthouden. Wat betreft featureset en IQ is de 450D de beste van de 4 uit je lijstje, maar als je na 2 minuten al kramp in je fikken hebt, heb je daar niet heel veel aan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-09 13:39
Henk schreef op zondag 22 maart 2009 @ 12:06:
@Pete: Ga de camera's eens vasthouden. Wat betreft featureset en IQ is de 450D de beste van de 4 uit je lijstje, maar als je na 2 minuten al kramp in je fikken hebt, heb je daar niet heel veel aan ;)
Geen voorkeur. Ik heb gekeken naar 1000D/450D/D80/E-520 maar geen goed idee welke ik zou moeten nemen. (Ik heb genoemde camera's vastgehouden in een winkel, maar vond de ergonomische verschillen te verwaarlozen voor mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
:X

Najah, dan lijkt de keuze me simpel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pete
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07-09 17:51
Henk schreef op zondag 22 maart 2009 @ 13:26:
[...]

:X

Najah, dan lijkt de keuze me simpel :+
Niet helemaal. Ik zit hier in Finland al gauw tegen de 600 euro aan voor body + kitlens (18-55). Een tasje, geheugen en extra batterijen en mijn budget is bijna vol. Welke flitser kan ik dan het beste aanschaffen? Of is de standaard flitser erg goed? (Beter dan die van een DSC-H2)?

petersmit.eu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-09 13:39
Het voordeel van een externer flitser is dat je veel meer akn instellen, zeker op een gala is dit leuk. Ook bouncen kan je niet met de interne flits. Je hebt ook minder kans op rode ogen omdat de flitser verder boven de lens staat en schaduwen van een grote lens of zonnecap merk je ook al minder. Je kan eventueel voor een D1000 met iskitlens en dan later een flitser bijkopen als je merkt dat je die toch nodig hebt. dan spreid je de kosten ook al wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Pete schreef op zondag 22 maart 2009 @ 14:20:
[...]

Niet helemaal. Ik zit hier in Finland al gauw tegen de 600 euro aan voor body + kitlens (18-55). Een tasje, geheugen en extra batterijen en mijn budget is bijna vol. Welke flitser kan ik dan het beste aanschaffen? Of is de standaard flitser erg goed? (Beter dan die van een DSC-H2)?
Ehm... Finland is ook EU, dus ik zou gewoon aan een vriend/familielid in NL vragen of zij voor jou de cam (+ accesoires) hier ergens bij een NL shop kunnen bestellen en vervolgens door willen sturen naar jou. Sterker nog, als je een shop kunt vinden die naar Finland shipt, zit dat ook goed. Reparatie en garantie kan je gewoon doen in je eigen land door de Canon garantie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
Pete schreef op zondag 22 maart 2009 @ 08:27:
600-750 euro

Ter vervanging van mijn Sony DSC-H2. De sony is te beperkt en heeft te veel ruis.

Foto's binnenshuis, portretfoto's (op een gala/bruiloft bijvoorbeeld), natuurfoto's, landschapfoto's.

Nee

Naast memory, tas zat ik te denken aan een externe flitser. Dit omdat ik de flits van mijn DSC-H2 niet altijd even prettig (en traag) vond en een goede flits mij essentieel lijkt voor bijvoorbeeld de gala foto's. Maar hiervan heb ik nog niet veel verstand, dus als jullie adviseren dat het overbodig is dan drop ik het.

Advies

Tijd heb ik niet veel, maar ik denk er wekelijks in de weekenden gebruik van te maken.

Later waarschijnlijk wel. Bijvoorbeeld een zoomlens.

Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?.
DSC-H2
Traag, niet altijd eenvoudig instelbaar (bijvoorbeeld red eye reductie was 10 stappen door het menu)

Nee (omdat ik in het buitenland woon)
Even een vergelijkje in prijzen:

Canon 1000D, 18-55mm IS + flitser EX430: ongeveer 650 euro
Canon 450D, 18-55mm IS + flitser EX430: ongeveer 774
Nikon D80, 18-55mm VR + flitser: SB600: ongeveer 940 euro (?)
Olympus E520, 14-42mm + flitser FLR36: ongeveer 600 euro
Olympus E520, 14-42mm, 40-150mm + flitser FLR36: ongeveer 660 euro

De prijzen zijn van Kamera-express, met uitzondering van de D80 body, daarvoor is gekeken naar de pricewatch, geen idee of dat een reëele prijs is of dat hij ergens nog flink gedumpt wordt. (pricewatch: 650 euro voor de body.)

Je geeft al aan dat de ergonomie van alle camera's je wel bevalt, maar hoe is dat wanneer je er een flitser vol met batterijen in hebt zitten? En hoe bevalt het maken van foto's binnenshuis met de combo? Ik denk dat je het beste bij een grote fotozaak zoals kamera-express of foto konijnenberg kunt proberen wat voor jou het beste werkt. Qua beeldkwaliteit doen ze nauwelijks voor elkaar onder. De Canon's presteren iets beter bij hogere iso's, daarentegen heb je bij de Olympus IS ingebouwd in de body en heeft Nikon een wat grotere zoeker. Nikon heeft als enige geen live view, maar eerlijk gezegd vind ik dat alleen zinvol als je werkt van statief of wanneer de camera een draai/kantel scherm heeft.

Alle camera's zijn getest op dpreview, dus vergelijk daar de output en bekijk de image-galleries om een indruk te krijgen van wat ze kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

GoT schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 07:18:
[...]
Nu de 5D mkII uit is gekomen zijn er genoeg mensen die hun 5D verkopen.

Maar bij MP/Speurders/V&A is het altijd pech of mazzel hebben.
Je kan iemand hebben die heel zuinig is op zijn materiaal, of je hebt iemand die zijn camera als stuiterbal heeft gebruikt en het verkoopt of je krijgt een baksteen in je pakketje ;)
Nooit via post versturen, altijd ergens afspreken zodat jij de camera uitvoerig kan gaan testen.
Hou er rekening mee dat het aantal clicks makkelijk gereset kan worden, een 5D sluiter vernieuwen is erg prijzig.
(ik ben even een weekend weg geweest, late reactie)

Goed, ik ga voorlopig even uit de fotografie-roulatie om te sparen voor een nieuwe camera. Tegen de tijd dat ik genoeg geld bij elkaar heb geschraapt en heb besloten of ik het geheel nu wél wil verzekeren ga ik kijken of ik wel of niet fullframe wil gaan. Want voor de prijs is het eigenlijk zowat geen keuze meer, en ik hunker toch wel naar een helderdere, grotere viewfinder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Kwintessens schreef op zondag 22 maart 2009 @ 17:06:
[...]
Nikon D80, 18-55mm VR + flitser: SB600: ongeveer 940 euro (?)

De prijzen zijn van Kamera-express, met uitzondering van de D80 body, daarvoor is gekeken naar de pricewatch, geen idee of dat een reëele prijs is of dat hij ergens nog flink gedumpt wordt. (pricewatch: 650 euro voor de body.)
De D80 kan je (als ze hem nog hebben) oppikken voor €500,- met de kitlens. Dus dan kom je met de SB600 op iets van 660 euro of zo?

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redax
  • Laatst online: 26-08 15:52
400 euro

Schijnt stukken betere kwaliteit te hebben, nog geen praktijkervaring mee maar ik vertrouw op het woord van anderen.

Met name landschappen, en eventueel voor bij het vliegtuigspotten, en tijdens lan-party's.

Nee

Nee, ik ben nog een leek in de fotografie

Mocht dat nodig zijn voor wat ik wil doen, ja

Advies

Ik wil het vrij serieus gaan doen in de nabije toekomst, en ik gok er een uurtje of 4 per week mee bezig te zullen zijn.

Wil het liefst een camera waarmee ik voor een paar jaar klaar ben.

Heb momenteel een oude 3.2 mp cameratje, dat apparaat heeft niks anders dan beperkingen.

Nee

Hier staat geen lijstje met willekeurige spullen die ik bezit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Voor €400,- inclusief kitlens en geen 2e hands rest je niets anders dan naar de winkel te gaan en kijken welke het prettigste in je hand ligt. Zo heel veel zijn er niet in dat segment.

Kijk anders ook even de andere adviezen door in dit topic, er zijn toch al een aantal cases langsgekomen met jouw eisen.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Redax, wil je echt wat uit een DSLR halen zul je ook bereid moeten zijn om er wat tijd in te steken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
Wijnands schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 09:14:
Redax, wil je echt wat uit een DSLR halen zul je ook bereid moeten zijn om er wat tijd in te steken.
QFT! Veel mensen denken dat een dSLR mooie foto's maakt in de handen van een fotograaf omdat het een dSLR is. En dat klopt eigenlijk maar voor 10%. Ja, ook een goede fotograaf is kreupel/vleugellam zonder lekker werkende apparatuur, maar het is wel de fotograaf die de mogelijkheden van de camera moet kunnen benutten.

Net zoiets als een racefiets versus een stadsfiets eigenlijk. Iemand met een brakke conditie zal op de racefiets met dito racefietsenpak door het lagere gewicht en betere aerodynamica iets harder gaan dan op een stadsfiets met flubberkleding, maar een wielrenner (geoefende fietser) maakt pas écht gebruik van de mogelijkheden van zo'n ding. Ook op een stadsfiets kan zo'n gast rijden, maar hij zal zich een beetje als een vis op het droge voelen omdat hij gewoon bepaalde dingen zoals de gebogen positie etc. mist.

Het is echt maar voor een klein deel de camera het verschil maakt, het is vooral de fotograaf die weet hoe hij díe camera moet bedienen :)

[ Voor 6% gewijzigd door Henk op 24-03-2009 09:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rctworld
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:48
+/- 450 euro
Omdat compactcamera's op zijn zachst gezegd nogal hun beperkingen hebben, vooral binnen heb ik eigenlijk nog nooit een echt goede compactcamera gezien. Daarnaast wordt ik steeds vaker uitgenodigd om naar persevenementen te komen voor mijn website en dan is het wel zonde als je zo dicht op sommige gebeurtenissen staat en geen fatsoenlijke foto's kunt maken.
Foto's van auto(sport) evenementen, Bavaria City Racing/AutoRAI/RaceSalon
Met overige producten neig ik naar SONY, voor camera's neig ik echter vooral richting een Canon EOS 450D. Enkele keren dat ik hem gebruikt heb vond ik het een zeer handzame camera.
Een lens wellicht wel als dat handiger is om apart aan te schaffen met een losse boddy, zolang de totaalprijs maar niet enorm hoog uitvalt.
Advies a.u.b. :) Nog weinig kennis van lenzen, filters etc...
Ligt eraan, zal er niet zo snel op uittrekken om zomaar mooie foto's maken, alleen als er een bijzondere gelegenheid is neem ik hem uiteraard mee :)
Investeer natuurlijk liever wat meer in de basis als ik daar op lange termijn meer aan heb.
N.V.T.
Per se niet, heb niets met tweedehands tenzij er echt een mega deal is natuurlijk, maarja dan zal ik niet de enige zijn die hem wil hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ksborg
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-09 09:13
Goed, ook ik ga maar eens wat proberen. Ben me namelijk al een behoorlijke tijd aan het verdiepen in de materie, maar er zijn mij nog wat dingen onduidelijk.

Rond de 800 Euro

Vanwege de beperkte instelbaarheid van m'n huidige compactcamera (Panasonic TZ3) en de mogelijkheid om lenzen te wisselen.

Voertuigen (zowel op het circuit als op beurzen, maar ook gewoon m'n eigen motoren bijv. in een mooie setting) en landschappen

In feite mogen ze van Canon zijn. Ik las dat Tokina ook erg goede lenzen maakt, maar ik geloof dat die mijn budget iets overschrijden. Voor 't "gewone" werk is een kitlens voldoende, ik heb een set gezien die daarnaast een 55-250 lens heeft. Deze leek mij ook wel geschikt.

Canon 450D. Maar dat hangt even af van de 500D die eraan schijnt te komen.

Evt. later nog een vaste lens met hoge lichtsterkte, vooral voor op beurzen.

Goedkeuring, en uiteraard advies als iemand een beter suggestie heeft :Y.

Het zal voor mij puur een hobby zijn, net als nu ook. Ik probeer wel bij elke gelegenheid de camera mee te grijpen.

Ja evt. voor andere lenzen.

Panasonic TZ3

Is een optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Henk schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 09:38:
[...]

Het is echt maar voor een klein deel de camera het verschil maakt, het is vooral de fotograaf die weet hoe hij díe camera moet bedienen :)
Ik zit nu zonder SLR, en ik heb aan den lijve ontdekt hoe ontzettend brak de kwaliteit van compactcamera's tegenwoordig is geworden. Dan heb ik het niet over flagshipmodellen zoals wat de meeste mensen hier wel als secundaire camera bij zich hebben, maar juist die goedkope aldi-dingen zoals wat m'n moeder nu heeft. Maar zelfs een powershot A530 van m'n broer (ouder middenklasseding) stelt echt heel erg teleur... Daar kun je dan tenminste wel de ISO instellen, maar geen controle over metering. Bij m'n moeder zijn er gewoon twee standen: FOTO VIDEO. Ohja, en 0.3, 6 of 10 MP. En dan te bedenken dat je voor 200 euro extra al een oneindige wereld van verschil hebt (goedkoopste slr).....

:'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Rctworld schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 10:58:
+/- 450 euro
Met overige producten neig ik naar SONY, voor camera's neig ik echter vooral richting een Canon EOS 450D. Enkele keren dat ik hem gebruikt heb vond ik het een zeer handzame camera.
Kijk ook 's naar de nikon instappers. D40(x) en D60 zijn regelmatig leuke deals mee te vinden. Niet dat er met de 450d wat mis is maar je hebt gewoon een enorm krap budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bontje Blauw
  • Laatst online: 15:25
ca. 2000,- incl. tas en geheugenkaartjes.

ruisprestaties veel beter, scherptediepte kunnen instellen, betere flits mogelijkheden

Thuis en gezin, dagjes uit (burgers zoo abbo), landschappen en architectuur (werk op een architectenbureau), mijn zoon op voetbalveld e.d

Nee, mensen uit mijn omgeving hebben zowel canon als nikon.

Canon heeft de voorkeur, vanwege lens aanbod en de prijzen zijn iets gunstiger dan Nikon.

Ja, flitser (EX 430 of de EX 580) erbij, en 2 of meer lenzen. Eventueel kan de flitser ook later ( eind van het jaar) aangeschaft worden

Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders) Ik zou zelf graag de 40D willen t.o.v de 450D, sneller, robuuster, instelwiel, cros type AF sensoren, kleurtemp in te stellen. Maar misschien is de 450D eerst voor mij ook wel oke, maar daar wil ik nog even niet aan :)
Ik zou het liefst bereik willen van 10 tot 200/300mm. Dus zit te denken aan 10-22 Canon met een Tamron 17-55 F2.8 en een 70-200 F4. Of een combinatie van een 17-40 F4 met een 70-200 F4
Verder lijken mij de 100mm marco en de 70-300 mij ook wel wat. Tja veel te veel keuze?!
De 24-70 F2.8 vind ik wel duur, dan kan ik er eigenlijk niet veel meer erbij kopen.
Of een superzoom 18-200 en een paar primes als de 50 F1.4 en de 100mm. F2.8 macro?
Ik weet niet of IS nog voor mij belangrijk zal zijn. Of dat ik meer aan lichtsterk glas heb.
Ik kan binnenkort een Nikon D80 met een 18-200 VR lenen, misschien dat ik dan beter kan bepalen wat ik echt nodig heb. Als ik mijn foto's van de canon powershot analyseer maak ik veel foto's tussen de 18 en 30mm op 35mm formaat (als ik het goed heb)
Is het een overweging om te letten op E-TTL informatie die de lens kan doorgeven aan de flitser. Dan alleen canon lenzen?
PS ik heb een hekel aan de barreldistortion, groothoek probleem. Dat ziet er niet uit met gevels en gebouwen.

Ik wil dit gaan doen ipv drummen, dat blijkt wel wat lastig in een tussenwoning en 3 kinderen, baan en deeltijdstudie. Ik zou wel een fotografiecursussen willen volgen. Bijvoorbeel de fotovakschool basiscursus in Apeldoorn = vlakbij.

Ja, maar niet extreem met duizenden euro's strooien.

Compact Canon A620, veel ruis, slecht bij lowlight, but flitslicht, niet super snel met scherpstellen en afdrukken. Mindere controle over scherpstelpunten. Vreselijke barreldistortion. Kan middels een software add-on wel in RAW fotograferen maar dat is wel traag :P
Als point en shoot is het ook geen slechte camera, alleen je moet wel goed licht hebben.

Camera liever niet, maar lenzen misschien wel, veel aanbod in bv 70-200 F4 of ander L lenzen.
Al hoe wel er 40D body's worden aangeboden die nog vrij nieuw zijn.
Maar het liefst alles nieuw bij cameratools in Apeldoorn, fijne gasten, uitstekende service, vlakbij huis en nette prijzen.

COTE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

450-500 euro

Waarom wil je eigenlijk een DSLR
Wanneer ik straks klaar ben met school wil ik graag een fotografie opleiding doen. Daarvoor heb ik een DSLR nodig. Ik wil er nu al eentje aanschaffen zodat ik wat tijd heb om er mee vertrouwd te raken en te oefenen.

Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken?
Voor mijn fotografie studie die ik wil gaan volgen. Ik ben voornamelijk geinteresserd in portret foto's, maar wil ook op zijn tijd natuur of sport foto's maken. Moet beetje veelzijdig zijn dus :).

Nee, nog geen lenzen.

Ik heb natuurlijk al beetje rondgekeken. De sony a300 lijkt me wel leuk, Live view lijkt me erg handig.

In de toekomst wel uiteraard. Maar eerst even spelen met een standaard lens denk ik, of zijn er betere alternatieven die in mijn budget passen? Een flits komt later wel wanneer ik hem echt nodig heb.

Nog een vraagje over de lenzen: Mocht ik in die toekomst nou meer lenzen hebben, kan je die dan ook voor andere camera's gebruiken? Ik kreeg namelijk een tip om je lenzen te houden en alleen een nieuwe body kopen als je in de toekomst iets nieuws wilt. Passen de lenzen van een sony bijvoorbeeld ook op andere camera toestellen?

Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht?
Ik wil graag advies.

Ik wil fotografie studeren, dus ik wil serieus bezig zijn met de camera en fotografie om er later mijn beroep van te maken.

Ja.

Ik heb nu nog geen enkele camera, of je moet de LG viewty als camera zien :P

2e hands mag, maar neig toch meer naar nieuw.

Alvast bedankt voor jullie advies! :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
@bontje blauw: Ik zou gaan voor de 40D, 17-40/4L en 70-200/4L om mee te beginnen... dat is echt al een hele dikke startset. IS nodig ja/nee... hmm, das een goeie, maar als je dat op de 70-200/4 wil ben je wel wat meer kwijt :)

Maar ik weet niet waarom, maar zeker omdat je er al zoveel in onderzocht hebt heb ik niet het idee dat wij je nog kúnnen adviseren, enkel vertellen wat onszelf gevoelsmatig lekker ligt. De keuze ligt echt bij jou. Wat ik zou doen bij échte twijfel is zorgen voor een goede basis (40D bijvoorbeeld val je je echt geen buil aan) inclusief een tamron 17-50/2.8 of Canon 17-40/4L (of, als je het echt niet weet, eerst een Canon 18-55IS kitlens ;) ), en van daaruit je interesse verder uitdiepen.

De F/4 lijn van Canon is wel _steengoed_ btw, daar val je je echt geen bult aan. Een lens als de 17-40/4 vind je ook bij nogal wat pro's in de tas, idem voor de 70-200/4L (al dan niet naast een /2.8IS) vanwege het gewicht en de kleinere omvang.

@Zoe: ik weet niet welke fotografie-opleiding je wilt gaan doen, maar de meeste foto-docenten die ik ken gillen en masse: Canon. Dus wellicht dat je die sony-keuze wilt herzien. Het is ook een stevig voordeel dat je met 'de grote groep' van je school meegaat dat je wel eens wat van klasgenoten kunt lenen. In moeilijkere situaties zijn docenten ook op de hoogte van jouw model camera en kennen ze de beperking beter dan van een 'vreemd' merk. Maar zoals gezegd, dat is ook heel erg afhankelijk van de opleiding en de docenten.

Ondanks dat de betreffende school echt _vol_ ligt met Nikon-propaganda in de vorm van flyers, posters etc. trouwens :+

[ Voor 83% gewijzigd door Henk op 24-03-2009 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ik heb een budget van 2500 euro voor een nieuwe laptop + dslr. De Sony Vaio VGN-FW31ZJ heb ik op het oog, deze kost zeg maar 1400 euro. Dus zou er in principe 1100 euro overblijven...Met tas + memorycard + zonnefilter (?) zal ik er wel overheen komen. Ik mag van mezelf wel iets over budget :P.

Ik ben nu in het bezit van een niet al te dure compact camera van Sony. Ik mag heel erg graag foto's maken, maar ik ben meestal een beetje teleurgesteld in de kwaliteit van de foto als ik deze terug zie. Ik hoop dus met een dsl technisch betere foto's te krijgen.

Natuur/landschap, mijn omgeving, mooie plaatjes van sterrenhemels (venus + maan bv), architectuur en misschien ook wel wat portretten later. Maar ook close-ups van technische dingetjes/schakelingen. Van alles wat dus...

Ze zullen met de alpha mount overweg moeten (zie hieronder).

Er komt een Sony, andere merken wordt hem niet. En dit weet ik uit ervaring... Schijnbaar heb ik iets van Sony-dna in mijn bloed zitten 8)7 . Nu ben ik meerdere malen in een fotozaak geweest om enkele modellen in de hand te houden. Uiteindelijk ligt de α700 het lekkerste in mijn hand. En ik heb heus wel canon's/nikon's etc in de hand gehouden, maar die lagen niet perse beter in de hand dan die α700. (Gelukkig maar ;) ).

Nu zit ik te twijfelen over een twee zaken:
- Koop ik die α700P kit (zoals gelezen in het grote α700 topic)? Hierbij zit een 18-105 lens. (1045 euro)
- Echter: Als beroep vaar ik als machinees een beetje tussen wat chemie havens heen en weer in Europa (wordt wereldwijd). Omdat ik tijdens varen echt mooie dingen zie en wil fotograferen kwam de fotoboer met het idee om een losse α700 body te kopen, en dan de Sony DT 18-200mm f/3.5-6.3 lens erbij te nemen. Omdat die nog meer allround is/kan? Dat scheelt mij ruimte in de bagage (moet meestal vliegen) als ik uiteindelijk terecht kan met 1 lens als start. Is die lens dan van gelijkwaardige kwaliteit met die 18-105? Omdat in het α700 staat dat die K kit met een goedkope (plastic?) lens komt? (body: 714. lens: 337 euro, dat maakt samen 1051 euro)

Wel wat accessoires, maar ik zat niet -gelijk- aan lenzen/flitsers te denken.

Tja...ik denk toch meer goedkeuring dan advies. Maar wel advies in de opties ;)

Ik ben altijd serieus mits ik geprikkeld blijf :P . Maar het zal wel hobby werk blijven.

Zeker, daarom start ik liever met die α700 body dan een α350. Ik ken mijzelf ondertussen maar al te goed als ik een slagje goedkoper koop :o .

Compact, en zoals eerder vermeld: Het snapshot idee + heel veel ruis tijdens donkere sessies valt me altijd vies tegen.

Neuh...liever brandnew.

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
willem900 schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 14:11:
Ze zullen met de alpha mount overweg moeten (zie hieronder). Ben zelf altijd erg tevreden over Carl Zeiss lenzen.
Hoe weet je dit? ;)
- Echter: Als beroep vaar ik als machinees een beetje tussen wat chemie havens heen en weer in Europa (wordt wereldwijd). Omdat ik tijdens varen echt mooie dingen zie en wil fotograferen kwam de fotoboer met het idee om een losse α700 body te kopen, en dan de Sony DT 18-200mm f/3.5-6.3 lens erbij te nemen. Omdat die nog meer allround is/kan? Dat scheelt mij ruimte in de bagage (moet meestal vliegen) als ik uiteindelijk terecht kan met 1 lens als start. Is die lens dan van gelijkwaardige kwaliteit met die 18-105? Omdat in het α700 staat dat die K kit met een goedkope (plastic?) lens komt? (body: 714. lens: 337 euro, dat maakt samen 1051 euro)
Geweldig plan, een superzoom! :P

[ Voor 5% gewijzigd door Henk op 24-03-2009 14:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Niet online
Dat met die Carl Zeiss zit nu ook op mijn camera. Ben wel altijd erg tevreden over hoe de Zeiss lens (qua kleuren) die ik nu heb. En mijn moeder heeft veel Carl Zeiss lenzen (gehad).

Over die superzoom: Nee bedankt. Een familielid heeft zo'n ding...en om heerlik te zijn is dat een produkt wat mij gewoon niet ligt/aanspreekt. Anders had ik waarschijnlijk ook geen topis in "[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 4" geopend, al had ik dat misschien voor de duidelijkheid wel even kunnen vermelden...

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
willem900 schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 15:10:
Dat met die Carl Zeiss zit nu ook op mijn camera. Ben wel altijd erg tevreden over hoe de Zeiss lens (qua kleuren) die ik nu heb.
En denk jij dat dat een echte zeiss, of een plakkertje is?
En mijn moeder heeft veel Carl Zeiss lenzen (gehad).

Over die superzoom: Nee bedankt. Een familielid heeft zo'n ding...en om heerlik te zijn is dat een produkt wat mij gewoon niet ligt/aanspreekt. Anders had ik waarschijnlijk ook geen topis in "[starters] Ik wil een dSLR, wat nu? Deel 4" geopend, al had ik dat misschien voor de duidelijkheid wel even kunnen vermelden...
Je hebt het anders wel over een 18-105 en een 18-200. Zeker de laatste (wat eigenlijk de tamron 18-200 is afaik) profileert zich zeer zeker als superzoom. Maar ook een 18-105 (ik ken de lens verder niet) is al een stevig bereik waarvan ik me niet voor kan stellen dat hij helemaal ragzuiver zal zijn ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Henk op 24-03-2009 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Running_Cow
  • Niet online
@ Henk:
Aangezien je over die Carl Zeiss door blijft gaan heb ik dat maar even weg gehaald. Want echt belangrijk is het voor mij niet.

En nogmaals over die superzoom: Zo'n fototoestel is niet mijn ding. Punt. Een macrolens lijkt me ook erg leuk, en zover ik weet kun je een superzoom later niet uitbreiden met andere lenzen. Maar dat staat imo ook in mijn eerste post.

[ Voor 27% gewijzigd door Running_Cow op 24-03-2009 15:46 ]

U.P.L.I.F.T.I.N.G.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Henk schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 13:44:
@Zoe: ik weet niet welke fotografie-opleiding je wilt gaan doen, maar de meeste foto-docenten die ik ken gillen en masse: Canon. Dus wellicht dat je die sony-keuze wilt herzien. Het is ook een stevig voordeel dat je met 'de grote groep' van je school meegaat dat je wel eens wat van klasgenoten kunt lenen. In moeilijkere situaties zijn docenten ook op de hoogte van jouw model camera en kennen ze de beperking beter dan van een 'vreemd' merk. Maar zoals gezegd, dat is ook heel erg afhankelijk van de opleiding en de docenten.

Ondanks dat de betreffende school echt _vol_ ligt met Nikon-propaganda in de vorm van flyers, posters etc. trouwens :+
Wat voor Canon camera past in mijn budget die dezelfde soort resultaten geeft als de sony? Ik vond de Canon's wat prijzig vergeleken met die van sony, terwijl ze toch hetzelfde presteren. Of heb ik het mis? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
willem900 schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 15:43:
@ Henk:
Aangezien je over die Carl Zeiss door blijft gaan heb ik dat maar even weg gehaald. Want echt belangrijk is het voor mij niet.
Neuh, het gaat mij er meer om dat je dacht ervaring te hebben met zeiss spul, maar dat gewoon te betwijfelen is :) Verder geen aanval, meer een opmerking ;)
En nogmaals over die superzoom: Zo'n fototoestel is niet mijn ding. Punt. Een macrolens lijkt me ook erg leuk, en zover ik weet kun je een superzoom later niet uitbreiden met andere lenzen. Maar dat staat imo ook in mijn eerste post.
Ehmm, als je in mijn eerste reactie op jouw post op het woordje superzoom had geklikt, had je gezien dat dat het woordje 'superzoom' opzocht in dit topic, waarmee de 18-heelveel lenzen worden aangeduidt. Dus geen bridge/prosumer camera, maar een superzoom lens. En dat is wel degelijk waar jij het over hebt. Dus zo heel erg 'punt' is die punt van jouw niet, want sommige concessies die je met een prosumer cam doet, doe je ook met een superzoom lens. Punt.
Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 15:49:
[...]

Wat voor Canon camera past in mijn budget die dezelfde soort resultaten geeft als de sony? Ik vond de Canon's wat prijzig vergeleken met die van sony, terwijl ze toch hetzelfde presteren. Of heb ik het mis? :)
1000D/450D zou aardig moet lukken binnen dat budget. Maar wacht nog héél even, want morgen schijnt de 500D aangekondigd te worden, en dat doet de prijzen altijd goed ;)

Het gaat opzich niet eens zozeer over de instapcam, een sony doet het daar ws. niet minder dan een canon of andersom, maar je gaat als je echt fotografie wilt gaan studeren wel stevig groeien in je spullen, en daar wil je gewoon een _echt_ pro-merk achter hebben zoals Canon of Nikon. Er zijn maar weinig mensen die ik zo warm aan kan raden een van de twee groten te kopen als een beginnend fotografiestudent :) En dan met een lichte (persoonlijke!) voorkeur naar Canon. Maar dat is echt een voorkeursverhaal. Welke opleiding wil je gaan doen?

[ Voor 38% gewijzigd door Henk op 24-03-2009 15:56 ]

Pagina: 1 ... 15 ... 77 Laatste

Dit topic is gesloten.