Wat is je beschikbare budget?
ca. 2000,- incl. tas en geheugenkaartjes.
Waarom wil je eigenlijk een DSLR (geen ellenlang verhaal ajb)
ruisprestaties veel beter, scherptediepte kunnen instellen, betere flits mogelijkheden
Waarvoor wil je je DSLR gaan gebruiken? (Wat je het meest verwacht te fotograferen, of waar je de beste foto's van wilt hebben)
Thuis en gezin, dagjes uit (burgers zoo abbo), landschappen en architectuur (werk op een architectenbureau), mijn zoon op voetbalveld e.d
Heb je al lenzen van een bepaald merk die je per se wilt gebruiken?
Nee, mensen uit mijn omgeving hebben zowel canon als nikon.
Heb je al een voorkeur? Wat is deze en kan je -heel kort- uitleggen waarom je deze voorkeur hebt?
Canon heeft de voorkeur, vanwege lens aanbod en de prijzen zijn iets gunstiger dan Nikon.
Wil je gelijk extra lenzen/flitser/filter e.d. aanschaffen?
Ja, flitser (EX 430 of de EX 580) erbij, en 2 of meer lenzen. Eventueel kan de flitser ook later ( eind van het jaar) aangeschaft worden
Wil je advies of wil je onze goedkeuring voor wat je hebt bedacht? (Is toch echt anders) Ik zou zelf graag de 40D willen t.o.v de 450D, sneller, robuuster, instelwiel, cros type AF sensoren, kleurtemp in te stellen. Maar misschien is de 450D eerst voor mij ook wel oke, maar daar wil ik nog even niet aan
Ik zou het liefst bereik willen van 10 tot 200/300mm. Dus zit te denken aan 10-22 Canon met een Tamron 17-55 F2.8 en een 70-200 F4. Of een combinatie van een 17-40 F4 met een 70-200 F4
Verder lijken mij de 100mm marco en de 70-300 mij ook wel wat. Tja veel te veel keuze?!
De 24-70 F2.8 vind ik wel duur, dan kan ik er eigenlijk niet veel meer erbij kopen.
Of een superzoom 18-200 en een paar primes als de 50 F1.4 en de 100mm. F2.8 macro?
Ik weet niet of IS nog voor mij belangrijk zal zijn. Of dat ik meer aan lichtsterk glas heb.
Ik kan binnenkort een Nikon D80 met een 18-200 VR lenen, misschien dat ik dan beter kan bepalen wat ik echt nodig heb. Als ik mijn foto's van de canon powershot analyseer maak ik veel foto's tussen de 18 en 30mm op 35mm formaat (als ik het goed heb)
Is het een overweging om te letten op E-TTL informatie die de lens kan doorgeven aan de flitser. Dan alleen canon lenzen?
PS ik heb een hekel aan de barreldistortion, groothoek probleem. Dat ziet er niet uit met gevels en gebouwen.
Hoeveel tijd ga je in deze hobby steken, hoe serieus wil je het allemaal aanpakken?
Ik wil dit gaan doen ipv drummen, dat blijkt wel wat lastig in een tussenwoning en 3 kinderen, baan en deeltijdstudie. Ik zou wel een fotografiecursussen willen volgen. Bijvoorbeel de fotovakschool basiscursus in Apeldoorn = vlakbij.
Ben je van plan, op een later tijdstip, wellicht meer te investeren in je camera-spullen?
Ja, maar niet extreem met duizenden euro's strooien.
Wat gebruik je tot nu toe en wat ervaar je als beperking hiervan?
Compact Canon A620, veel ruis, slecht bij lowlight, but flitslicht, niet super snel met scherpstellen en afdrukken. Mindere controle over scherpstelpunten. Vreselijke barreldistortion. Kan middels een software add-on wel in RAW fotograferen maar dat is wel traag
Als point en shoot is het ook geen slechte camera, alleen je moet wel goed licht hebben.
Is 2e hands een optie of per se niet?
Camera liever niet, maar lenzen misschien wel, veel aanbod in bv 70-200 F4 of ander L lenzen.
Al hoe wel er 40D body's worden aangeboden die nog vrij nieuw zijn.
Maar het liefst alles nieuw bij cameratools in Apeldoorn, fijne gasten, uitstekende service, vlakbij huis en nette prijzen.