Dat weten van dingen is direct gerelateerd aan het feit dat ik betaald krijg om kaasverhalen over camera's in het algemeen op te hangen (en ik dat maar naar mijn beste vermogen pleeg te doen)

No offence, maar ben het niet eens met jouw oordeel en bewoordingen dat Canon geen "schuld" heeft. Ik zelf zou het eerder een logisch gevolg van een keuze willen noemen. Canon gaat toch bewust met Sony in zee voor die onderdelen, kunnen ze die sensoren echt niet zelf bakken? Volgens mij hebben ze de technologie wel in huis en de daadwerkelijke productie-faciliteiten in orde krijgen, moet ze ook wel lukken lijkt me...
Canon koopt inderdaad willens en wetens sensoren van Sony die zo'n beperking hebben. Sony is veruit marktleider op het gebied van CCD-sensoren en in heel veel camera's kom je hun
beeldchipjes tegen. Een productielijn opzetten voor sensoren en de zeer hoge kosten (en vereiste kennis) die daarmee gemoeid zijn was Canon klaarblijkelijk een brug te ver. Wat ook een reden kan zijn om CCD-sensoren ergens anders te betrekken is natuurlijk dat Canon veel ervaring heeft met CMOS-sensoren maar niet met de toch behoorlijk verschillende CCD-techniek (want Canon bakt wel als één van de weinige reflex-boeren hun CMOS-chips zelf).
Nikon, Pentax (K-x), Leica met de X1 (en natuurlijk Sony zelf) gebruiken sensoren gebakken door Sony (al dan niet in samenwerking met één van deze cameraboeren). Leica (de M-serie) plus Canon in het verleden gebruiken Kodak-sensoren en alle fourthirds/micro-fourthirds chips komen bij Panasonic vandaan. Pentax en Samsung hadden in het verleden een overeenkomstje wat de ontwikkeling van sensoren inhield (maar zijn daarmee gestopt), Pentax gebruikt wel in de K7 een Samsung-chip (en natuurlijk de Samsung NX10 bijv. ook).
In dit rijtje van elektronica-giganten die beeldchips maken (Sony, Panasonic en Samsung) is de cameraboer Canon een uitzondering. Het zou mij niet verbazen dat als Sony aps-c en FF CMOS-sensoren beter worden het wel eens rendabeler kan zijn voor Canon om die sensoren op termijn ook in te gaan kopen in plaats van zelf maken. Het gaat bij beeldsensoren om schaalvergroting en om kosten en Canon zal zoals elk bedrijf goed op de kosten moeten letten (en Canon is qua aantallen geproduceerd dus maar een ukkie en heeft niet veel mogelijkheden om aan schaalvergroting te gaan doen).
EF: 1DX2, 17-TSE, 20-35L, 28-80L, 35LII, 50L F1, 50 Planar, 80-200L, 85L F1.2, 100-300L, MR14-EX, 470EX-AI, 600EX-II RT
RF: R5, 15-35L, 24-70L, 28, 70-200L F2.8, 100L, 100-500L
CV: 20, 40, 50 F1, 90
Én veel klassiek Canon spul in alle mounts