Meestal word er indd een arm op de lens gelegd om de laatste trillingen eruit te krijgen/verminderen. Dus dat is misschien gewoon een werkwijze waar je aan zal moeten wennen.Killzone schreef op maandag 21 juni 2010 @ 01:25:
[...]
Jawel, het grote voordeel dat je dan gewoon aan de onderkant kan zoomen (wat volgens mij bij deze lens niet het geval is, maar toch). Nu zou je moeten draaien aan de bovenkant, lijkt mij niet echt lekker
.
Daarnaast moet je volgens mij zorgen dat het brandpunt van de lens precies in het midden van de kop zit (waar hij omheen draait dus.
Maar daarnaast zijn er weinig zoom lenzen die op een dergelijke kop gebruikt zullen worden. Bijvoorbeeld een 70-200 wil je niet eens op zo'n ding.
Het is vooral voor de 400+mm tele lenzen die een flink gewicht hebben. Het voordeel is dat je je onderwerp veel beter kan volgen. En met een 70-200 ben je veel wendbaarder uit de hand.
Enige zoomlens die ik kan bedenken is de sigma 300-800.
Stel je hebt die lens en je wilt zoomen of met elke andere lens manual focus doen, is het helemaal geen probleem om je arm er boven/tussen te leggen. Althans voor zo ver ik zie bij gebruikers ervan.
Dit is natuurlijk ook 'maar' een manfrotto gimbalhead, de wimberley heeft maar 1 L-vormige beugel met daar een kleinere L-vormige hanger in. Zo kan je makkelijk met je arm bij je lens aan de andere kant van de beugel.
De lens moet indd precies op het draaitpunt hangen, maar je kan de beugel afstellen op hoogte, dus no problemo.