ik ben brildragend en vaak hou ik mijn bril op als ik door de zoeker kijk. dit leverde op mijn compactcam krassen op en dat wil ik met mijn 450d voorkomen. better safe then sorry
de camera van wilmocs is een hasselblad 500 CM, die worden niet meer gemaakt en zijn dan ook niet meer nieuw te koop. wel maakt hasselblad 503 CW camera's. dat is een opvolger van de camera van wilmocs en onderdeel van hetzelfde systeem (het V-systeem van hasselblad).Shark.Bait schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 21:13:
[...]
tof ding. zijn die nog nieuw te kopen dan?
een tof ding is het zeker, al kleven er wel wat nadelen aan tov de 503, zeker wanneer je digitaal wilt gaan...
maar je zit niet met je bril tegen je scherm aan hoorMeulugar schreef op woensdag 12 november 2008 @ 14:38:
ik ben brildragend en vaak hou ik mijn bril op als ik door de zoeker kijk. dit leverde op mijn compactcam krassen op en dat wil ik met mijn 450d voorkomen. better safe then sorry
Ook bril dragend en ook een 450d... Je komt met je bril echt niet tegen het schermpje aan hoor... Er zit een rubberen rand rond de viewfinder, en als je echt bang bent voor krassen zou ik een verlangd rubbertje halen (geen idee wat de officiële naam voor dat ding is, maar is een standaard assesoire) lijkt me een nettere oplossing?Meulugar schreef op woensdag 12 november 2008 @ 14:38:
KlikKleineAap schreef op woensdag 12 november 2008 @ 17:03:
[...]
Ook bril dragend en ook een 450d... Je komt met je bril echt niet tegen het schermpje aan hoor... Er zit een rubberen rand rond de viewfinder, en als je echt bang bent voor krassen zou ik een verlangd rubbertje halen (geen idee wat de officiële naam voor dat ding is, maar is een standaard assesoire) lijkt me een nettere oplossing?
This footer is intentionally left blank
Verwijderd
mensen bedankt voor jullie reacties. Ik zal het gewoon doen zonder protector

Om on topic te blijven..
Ik heb vandaag m'n Lowepro Slingshot 100 AW ontvangen
(gister besteld bij kamera-express, vandaag ontvangen)
Eerste indruk.. kleine tas
moet nog wat wennen hoe hij zit. verder past mijn 1000d met kitlens er goed in, neemt wel bijna de hele breedte in.
Als er behoefte aan is wil ik later wel wat foto's posten
Ik had trouwens ook bijna een canon 50mm 1.8 gekocht
maar ik denk dat ik eerst wat meer ervaring moet opdoen met m'n kitlens voordat ik lenzen erbij koop
Om on topic te blijven..
Ik heb vandaag m'n Lowepro Slingshot 100 AW ontvangen
Eerste indruk.. kleine tas
Als er behoefte aan is wil ik later wel wat foto's posten
Ik had trouwens ook bijna een canon 50mm 1.8 gekocht

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2008 18:17 ]
Straks een Speedlite 430 EX II ophalen.
Zou er graag meteen een omnibounce bijnemen, is er iets waar ik op moet letten hiervoor?
Zou er graag meteen een omnibounce bijnemen, is er iets waar ik op moet letten hiervoor?
Dat ie pastRikske_007 schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 11:09:
P R N D
een omnibounce is gewoon een stukje plastic. Kan niet veel aan mis zijn eigenlijk.
Te koop: Agfa clack; DM voor details.
430 EX of EX II lijkt dezelfde maat als ik de Sto-Fen site mag geloven.Rikske_007 schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 11:09:
Immitatie dingetje waaraan je je ook geen buil kan vallen.
Hehehe, inderdaad vereiste Nr.1
Dit dacht ik erook van, maar wou toch eens cheken met de Experts hierqadn schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 11:15:
een omnibounce is gewoon een stukje plastic. Kan niet veel aan mis zijn eigenlijk.
Thx voor de link, geen geldajhaverkamp schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 11:20:
[...]
430 EX of EX II lijkt dezelfde maat als ik de Sto-Fen site mag geloven.
Zal straks ook eens zien wat hij in de winkel liggen heeft en wat de prijs is.
[ Voor 74% gewijzigd door Rikske_007 op 14-11-2008 11:29 ]
bij de 450 zit deze idd met een rubber op iets meer afstand, maar met mijn compact was dit niet het geval en die zat al snel vol met krassen.sapphire schreef op woensdag 12 november 2008 @ 15:58:
[...]
maar je zit niet met je bril tegen je scherm aan hoor
om en nabij de 20 euro!Rikske_007 schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 11:27:
[...]
Hehehe, inderdaad vereiste Nr.1
[...]
Dit dacht ik erook van, maar wou toch eens cheken met de Experts hier
[...]
Thx voor de link, geen geld![]()
Zal straks ook eens zien wat hij in de winkel liggen heeft en wat de prijs is.
Imitatie ding werkt idd ook goed. Voor een simpel stukje plastic ga ik geen >€20 betalen. Wat in mijn ogen een betere diffusor is de Gary Fong Lightsphere. Ziet er wel maf uit en ook in imitatie te verkrijgen.ajhaverkamp schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 11:20:
[...]
Orgineel, immitatie?/\/\|) schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 11:41:
[...]
Imitatie ding werkt idd ook goed. Voor een simpel stukje plastic ga ik geen >€20 betalen. Wat in mijn ogen een betere diffusor is de Gary Fong Lightsphere. Ziet er wel maf uit en ook in imitatie te verkrijgen.
Eenmaal bij de winkel had hij enkel de oude versie van de 430...
Half Brussel doorgewandeld voor niets dus
(nog een geluk dat ik gebeld had)
Vanavond maar bestellen bij Konijn dan want de meeste winkels vroegen 300€ voor de 2e versie.
Half Brussel doorgewandeld voor niets dus

Vanavond maar bestellen bij Konijn dan want de meeste winkels vroegen 300€ voor de 2e versie.
Ik moet zeggen dat het resultaat best goed is volgens dit filmpje.../\/\|) schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 11:41:
[...]Imitatie ding werkt idd ook goed. Voor een simpel stukje plastic ga ik geen >€20 betalen. Wat in mijn ogen een betere diffusor is de Gary Fong Lightsphere. Ziet er wel maf uit en ook in imitatie te verkrijgen.
http://www.youtube.com/watch?v=VGb1eO9awFk
The birds turned into The Flying Dutchmen!
Het schijnt dat die StoFen zo duur zijn omdat het een bepaalde hoeveelheid licht doorlaat en een bepaalde kleur heeft, nepperts kunnen dat niet garanderen./\/\|) schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 11:41:
[...]
Imitatie ding werkt idd ook goed. Voor een simpel stukje plastic ga ik geen >€20 betalen. Wat in mijn ogen een betere diffusor is de Gary Fong Lightsphere. Ziet er wel maf uit en ook in imitatie te verkrijgen.
Zal verder ongetwijfeld ook wel met marketing te maken hebben hoor, maar toch.
Misschien kunnen we deze discussie beter voortzetten in het Canon flitstopic?sOid schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 13:52:
[...]
Het schijnt dat die StoFen zo duur zijn omdat het een bepaalde hoeveelheid licht doorlaat en een bepaalde kleur heeft, nepperts kunnen dat niet garanderen.
Zal verder ongetwijfeld ook wel met marketing te maken hebben hoor, maar toch.
Misschien een beetje appels en peren, maar boven een Sto-Fen 420 EX, onder een HokkieWokkie 580 EX II.

FYI: Die imitatie van dealextreme past prima op mijn 430EX II.ajhaverkamp schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 11:20:
[...]
mijn SB-600 versie past ook (met wat wilskracht) prima op mijn 800.
Het komt niet zo heel nauw.
Het komt niet zo heel nauw.
Ik vind 't allemaal ondingen, zijn maar in enkele situaties inzetbaar (kleine ruimtes met niet-gekleurde muren) en geven vaker lelijk dan mooi licht.
Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS
Ik vind ze vaak best leuk op een losse flitser die niet op de camera zit. Doet dan een beetje een gloeilamp na
Ondingen vind ik het niet, maar het valt mij wel op dat sommige mensen hun omnibounce altijd op de flitser hebben. En dat is IMHO niet echt handig.
Inderdaad. Een bouncecard is in veel situaties een stuk prettiger imo.Herrick schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 15:43:
Ondingen vind ik het niet, maar het valt mij wel op dat sommige mensen hun omnibounce altijd op de flitser hebben. En dat is IMHO niet echt handig.
Ik heb ook maar een nieuw speeltje gekocht. ik heb een paar party en lowlight dingen gedaan, waardoor ik het aardig nodig vond om een goede externe flitser aan te schaffen:

Het enige waar ik problemen mee had waren de kabelstjes tussen de flitser en de camera, maar met een beetje huisvlijt is het gelukkig wel gelukt.
Ook kan je zelf hele goed(kop)e diffusers maken met een paar stukjes plastic die je overal en nergens kan vinden: http://www.instructables....diffuser&limit:type:id=on
Vind ik persoonlijk leuker, en het is erg goedkoop.

Het enige waar ik problemen mee had waren de kabelstjes tussen de flitser en de camera, maar met een beetje huisvlijt is het gelukkig wel gelukt.
Ook kan je zelf hele goed(kop)e diffusers maken met een paar stukjes plastic die je overal en nergens kan vinden: http://www.instructables....diffuser&limit:type:id=on
Vind ik persoonlijk leuker, en het is erg goedkoop.
@deugtniet: Wat bedoel je met moeite met kabeltjes? Gefeliciteerd overigens
[ Voor 20% gewijzigd door J3roen op 15-11-2008 12:33 ]
Nou, op een 580 EX zit dezelfde connector als op mijn 20d. dus beide male of beide female. Het is een beetje moeilijk te duiden. Maargoed, ik praat over een kabeltje dat hier beneden staat:
Alleen ik ben bij 5 foto zaken langs geweest, maar ze konden me helemaal geen dergelijke kabel leveren.
Alleen maar een kabel met een male en female uitgang.
Dus ik heb twee van dat soort kabels gekocht, doorgeknipt en 2 male connectors aan elkaar gesoldeerd.
dat werkt
excuses voor de van het web gejatte foto

Alleen ik ben bij 5 foto zaken langs geweest, maar ze konden me helemaal geen dergelijke kabel leveren.
Alleen maar een kabel met een male en female uitgang.
Dus ik heb twee van dat soort kabels gekocht, doorgeknipt en 2 male connectors aan elkaar gesoldeerd.
dat werkt
excuses voor de van het web gejatte foto
Ik even niet waarom je zo'n kabel nodig hebt....
De sync kabel is normaliter enkel voor studio/niet canon flitsers benodigd.
de 580ex en alle andere canon flitsers kun je zonder kabel gebruiken hoor.
Kan je de 580EXII off-shoe gebruiken zonder toevoegingen dan? Dat wil ik dan ook wel eens weten hoe
The devil is in the details.
Wellicht dat deugtniet off-shoe flitst? Zoniet dan moet ie zich voorbereiden op schokkend nieuws
Dan kun je IMO beter voor zo'n kabeltje gaan.
Dan heb je nog E-TTL erbij. Tenzij je een kabel van langer dan 1,3m nodig hebt. Dan is deze geen optie.
Dan heb je nog E-TTL erbij. Tenzij je een kabel van langer dan 1,3m nodig hebt. Dan is deze geen optie.
Nee, Canon flitsers kun je niet zomaar off-cam gebruiken. Daar heb je een kabel voor nodig die op je hotshoe komt, om het E-TTL systeem te behouden..Hahn schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 12:47:
Kan je de 580EXII off-shoe gebruiken zonder toevoegingen dan? Dat wil ik dan ook wel eens weten hoe
De getoonde kabel is echter een pc-sync kabel. Deze triggered normaliter studio flashes en kan niet worden gebruikt voor het E-TTL systeem. Oftewel, als je die kabel gebruikt kun je alleen manueel je flitsers instellen.
Vanaf je body de 580EX aansturen middels deze kabel kan helemaal niet voor zover ik weet. De body of de 580ex kunnen wel andere fliters aansturen middels deze verbinding, maar onderling heeft het geen functie.
[ Voor 15% gewijzigd door djkooij op 15-11-2008 12:57 ]
Precies, daarom vroeg ik het ookcoorz schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 12:52:
Wellicht dat deugtniet off-shoe flitst? Zoniet dan moet ie zich voorbereiden op schokkend nieuws
Ik had het misschien beter uit moeten leggen:
Ik heb ten eerste de flitser gekocht voor ''on shoe'' weinig licht fotograveren.
Maar ten tweede wil ik ook wel een paar experimentjes doen in de strobist hoek. Dan heb ik iets meer afstand nodig dan die 1.3 meter. Dus gebruik ik een pcsync kabel.
Het is idd zo dat de kabel die ik in elkaar geflanst heb geen mogelijkheid heeft om de flitser instellingen te wijzigen. Maar dat neem ik maar op de koop toe.
Ik heb ten eerste de flitser gekocht voor ''on shoe'' weinig licht fotograveren.
Maar ten tweede wil ik ook wel een paar experimentjes doen in de strobist hoek. Dan heb ik iets meer afstand nodig dan die 1.3 meter. Dus gebruik ik een pcsync kabel.
Het is idd zo dat de kabel die ik in elkaar geflanst heb geen mogelijkheid heeft om de flitser instellingen te wijzigen. Maar dat neem ik maar op de koop toe.
Serieus, jij hebt de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt... Dat is een PC sync cord, die worden simpelweg als standaard aansluiting op flits apparatuur gebruikt. Niet alleen studio apparatuur. Als je serieuzer wil flitsen schiet je sowieso op manual en niet op TTL, immers is het zo dat je zelf je licht in de hand wil kunnen houden en dat dit niet door je camera gedaan wordt.djkooij schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 12:54:
[...]
Nee, Canon flitsers kun je niet zomaar off-cam gebruiken. Daar heb je een kabel voor nodig die op je hotshoe komt, om het E-TTL systeem te behouden..
De getoonde kabel is echter een pc-sync kabel. Deze triggered normaliter studio flashes en kan niet worden gebruikt voor het E-TTL systeem. Oftewel, als je die kabel gebruikt kun je alleen manueel je flitsers instellen.
Vanaf je body de 580EX aansturen middels deze kabel kan helemaal niet voor zover ik weet. De body of de 580ex kunnen wel andere fliters aansturen middels deze verbinding, maar onderling heeft het geen functie.
PC sync cords doen niks anders dan de aangesloten flashes triggeren. Deze PC cords zijn een goede oplossing, er kan weinig aan fout zijn & ze zijn relatief goedkoop. Ik heb nog geen TTL kabel van 5 meter gezien bijvoorbeeld. Ook geldt PC sync als standaard, zowel je studiolicht als je reportage flitser kan er aan hangen. De x0d en xd series van Canon hebben beide standaard ook een PC sync aansluiting, op een xx0d kan het ook, maar zul je een adapter voor op je hot shoe moeten hebben.
[knip]
[ Voor 4% gewijzigd door Nomad op 15-11-2008 15:56 . Reden: zullen we wel lief blijven doen? ]
Serieus flitsen doe je dus alleen maar bij constante verlichting die je zelf onder controle hebt? Hmmm, laat mij dan maar lekker niet serieus flitsen. Brengt me meteen bij mijn laatste aankoop: Marumi DRF14C macro ring flitser, ja het heerstKleineAap schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 15:49:
[...]
Als je serieuzer wil flitsen schiet je sowieso op manual en niet op TTL, immers is het zo dat je zelf je licht in de hand wil kunnen houden en dat dit niet door je camera gedaan wordt.
Tuurlijk niet. Maar als je bijvoorbeeld een studioshoot doet met model. Dan wil je het licht inderdaad wel onder controle hebben. Zodat je in elkgeval de foto's in een serie telkens gelijk belicht.ajhaverkamp schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 16:05:
Serieus flitsen doe je dus alleen maar bij constante verlichting die je zelf onder controle hebt? Hmmm, laat mij dan maar lekker niet serieus flitsen. Brengt me meteen bij mijn laatste aankoop: Marumi DRF14C macro ring flitser, ja het heerst
Dat er genoeg situaties zijn waar je niet perse constant licht nodig hebt snapt hij ook wel.
[ Voor 7% gewijzigd door job op 15-11-2008 16:10 ]
Je kunt ook normaal blijven doen.KleineAap schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 15:49:
[...]
Serieus, jij hebt de klok horen luiden maar weet niet waar de klepel hangt... Dat is een PC sync cord, die worden simpelweg als standaard aansluiting op flits apparatuur gebruikt. Niet alleen studio apparatuur. Als je serieuzer wil flitsen schiet je sowieso op manual en niet op TTL, immers is het zo dat je zelf je licht in de hand wil kunnen houden en dat dit niet door je camera gedaan wordt.
PC sync cords doen niks anders dan de aangesloten flashes triggeren. Deze PC cords zijn een goede oplossing, er kan weinig aan fout zijn & ze zijn relatief goedkoop. Ik heb nog geen TTL kabel van 5 meter gezien bijvoorbeeld. Ook geldt PC sync als standaard, zowel je studiolicht als je reportage flitser kan er aan hangen. De x0d en xd series van Canon hebben beide standaard ook een PC sync aansluiting, op een xx0d kan het ook, maar zul je een adapter voor op je hot shoe moeten hebben.
[knip]
Als je had gelezen dan had je kunnen constateren dat ik zei "voor zover ik weet". Dat houd in dat IK het nooit gebruik want ik werk draadloos... Het wijs doen over "Als je serieuzer wil flitsen schiet je sowieso op manual en niet op TTL" is leuk, zolang je de omgeving en het licht in de hand hebt. In alle andere gevallen werkt E-TTL fantastisch. Niet iedereen heeft zin om altijd op volledig manual te schieten.
Dat je de sync kabel tussen body en 580ex kunt gebruiken is dan goed om te melden, dank daarvoor, maar dat had ook op een andere toon gedaan kunnen worden.
Investerenqadn schreef op zondag 02 november 2008 @ 16:05:
[...]
waarom stap je eigenlijk over van een 645 naar een ander 645 systeem? Ze zijn redenlijk equivalent toch?
Nieuwste aanwinst, Asahi Pentax SP 500 met Super Takumar f/2 55mm lens:

Dat is een fijn flitsertje voor zijn prijs. Ik heb hem ook nog niet zo lang en heb er al een paar nette macro opnamen kunnen flitsen.ajhaverkamp schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 16:05:
[...]
Serieus flitsen doe je dus alleen maar bij constante verlichting die je zelf onder controle hebt? Hmmm, laat mij dan maar lekker niet serieus flitsen. Brengt me meteen bij mijn laatste aankoop: Marumi DRF14C macro ring flitser, ja het heerst
Voor macro zal die ringflitser vast heel fijn zijn, maar heeft iemand 'm ook al voor portretfotografie gebruikt? Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar, hoe ie daarvoor werkt.
The devil is in the details.
Daar is zo'n flitser veeeeels te klein en niet krachtig genoeg voorHahn schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 19:11:
Voor macro zal die ringflitser vast heel fijn zijn, maar heeft iemand 'm ook al voor portretfotografie gebruikt? Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar, hoe ie daarvoor werkt.
Bij aanschaf van mijn Nikon D300 was al duidelijk dat ik een nieuwe allround lens nodig zou hebben ipv de 18-55 kitlens van m'n D50. Ik dacht dat ik wel een maandje kon wachten tot m'n volgende salaris, maar hij is er toch maar wat eerder gekomen (lang leve de credit card zullen we maar zeggen
):

Ragscherp, zeer fijne bouw (dit was de reden dat ik niet voor de Tamron ben gegaan, die kwam toch wat minder degelijk over) en die macro stand is stiekem toch ook wel fijn (1:3 vergroting - focust dan ook zéér dichtbij).
(Nu wel het juiste topic
)

Ragscherp, zeer fijne bouw (dit was de reden dat ik niet voor de Tamron ben gegaan, die kwam toch wat minder degelijk over) en die macro stand is stiekem toch ook wel fijn (1:3 vergroting - focust dan ook zéér dichtbij).
(Nu wel het juiste topic
Verwijderd
En daarnaast is een ringflitser niet echt handig bij portretten. Een cirkelvormige reflectie in elk oog, niet erg mooi.GerardHenninger schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 21:32:
Daar is zo'n flitser veeeeels te klein en niet krachtig genoeg voor
Edit: @DarkFlow, da's geen 1:3 vergroting, maar geeft aan dat je lens een object dat 3x zo groot is als je sensor beeldvullend kan worden weergegeven. Bij echt macro heb je 't volgens de puristen over 1:1, maar m'n 50mm macro doet 1:2 (op full frame), en 1:3 is dan helemaal niet gek. Maar strict gezien is 't close-up, en geen "macro".
For what it's worth.
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2008 01:56 ]
Hey, die heb ik ook net nieuw sinds woensdag voor m'n 40D. Zéér fijne lens inderdaad.DarkFlow schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 22:50:
Bij aanschaf van mijn Nikon D300 was al duidelijk dat ik een nieuwe allround lens nodig zou hebben ipv de 18-55 kitlens van m'n D50. Ik dacht dat ik wel een maandje kon wachten tot m'n volgende salaris, maar hij is er toch maar wat eerder gekomen (lang leve de credit card zullen we maar zeggen):
[afbeelding]
(Nu wel het juiste topic)
Verwijderd
Neh, dan hou ik 't gewoon bij m'n SV met Auto-Takumar 1:2.2/55 (al moet je bij elke opname het diafragma weer 'spannen').Erasmo schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 17:32:
Nieuwste aanwinst, Asahi Pentax SP 500 met Super Takumar f/2 55mm lens:
Houd er wel rekening mee dat bij dit soort oudere SLRs de foam van de achterwand bijna per definitie is verweerd en dus vervangen moet worden (wanneer de camera niet uitsluitend in een divitrine komt te staan).
Maar 't blijft mooi spul!
Je hebt helemaal gelijk, vergroting is niet het juiste woord (hoewel ik het zeker zo ervaar, gezien het formaat van de objecten op m'n beeldschermVerwijderd schreef op zondag 16 november 2008 @ 01:43:
[...]
Edit: @DarkFlow, da's geen 1:3 vergroting, maar geeft aan dat je lens een object dat 3x zo groot is als je sensor beeldvullend kan worden weergegeven. Bij echt macro heb je 't volgens de puristen over 1:1, maar m'n 50mm macro doet 1:2 (op full frame), en 1:3 is dan helemaal niet gek. Maar strict gezien is 't close-up, en geen "macro".
For what it's worth.
Een Tamron is echt wel degelijk gebouwdDarkFlow schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 22:50:
Bij aanschaf van mijn Nikon D300 was al duidelijk dat ik een nieuwe allround lens nodig zou hebben ipv de 18-55 kitlens van m'n D50. Ik dacht dat ik wel een maandje kon wachten tot m'n volgende salaris, maar hij is er toch maar wat eerder gekomen (lang leve de credit card zullen we maar zeggen):
[afbeelding]
Wensen zijn maar relatief! Meestal kosten ze veel geld ook... |
Waarom voor deze en niet de 24-70 f/2.8 macro? Ik zit namelijk te dubben tussen deze 2 lenzen.DarkFlow schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 22:50:
[afbeelding]
(Nu wel het juiste topic)
Ik kan me zo voorstellen dat het verschil tussen 24 en 18 behoorlijk groot is, zeker op DX. Ik kan me er ook niets bij voorstellen dat je een 24-70 neemt op een DX, tenzij je plannen hebt om over te gaan naar een FX camera.Noxa schreef op maandag 17 november 2008 @ 19:39:
[...]
Waarom voor deze en niet de 24-70 f/2.8 macro? Ik zit namelijk te dubben tussen deze 2 lenzen.
De 18-55 kitlens kan je ook prima laten stuiteren (sterker, door het lage gewicht stuitert hij beter terugallstarted1 schreef op maandag 17 november 2008 @ 12:59:
[...]
Een Tamron is echt wel degelijk gebouwdDing kan best wel een keer stuiteren en dat doet ie zonder kleerscheuren
Waarom de 18-50 en niet de 24-70? Ik neig standaard meer naar groothoek en hoewel ik dankzij m'n Tokina 12-24 ook best uit de voeten zou kunnen met een lens die bij 24 begint, zorgt dat beetje overlap er toch voor dat ik net wat minder vaak lenzen zou hoeven wisselen. Het gat tussen 50 en 70 mm vind ik niet bepaald interessant, heb zelden de behoefte aan meer dan 50mm.
DX voldoet voorlopig ook prima voor mij. Als ik op een gegeven moment overstap op fullframe, zal het zijn naar een camera die significant beter is dan de D300. Dat gaat per definitie geld kosten, dus tegen die tijd kan een stel nieuwe lenzen er vast ook wel vanaf (of wellicht al eerder, op zo'n overstap kun je je voorbereiden) .
Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC

(pic bij weinig licht)
+Hoya 77 UV
+Hoya 77 Pola
+72-77 step-up ring voor m'n 18-50 EX DC
Sinds wanneer doet Sigma er fatsoenlijke lenskapjes bij? Werd tijd.
Bij gebrek aan een printer, heb ik zelf maar even iets op papier gezet. Hier gefocust op het cijfer 3 (centimeters):

(f/5.6 - 1/13s)
Zaterdag maar weer terug naar de winkel? Worden lenzen niet getest voordat ze de fabriekshal uit gaan?

(pic bij weinig licht)
+Hoya 77 UV
+Hoya 77 Pola
Bij gebrek aan een printer, heb ik zelf maar even iets op papier gezet. Hier gefocust op het cijfer 3 (centimeters):

(f/5.6 - 1/13s)
Zaterdag maar weer terug naar de winkel? Worden lenzen niet getest voordat ze de fabriekshal uit gaan?
[ Voor 35% gewijzigd door PD2JK op 20-11-2008 09:29 ]
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$
bij sigma? niet echt. ik heb het zelf ook meegemaakt, en hoor vaker wel dan niet dat een nieuwe Sigma focusproblemen heeft.PD2JK schreef op donderdag 20 november 2008 @ 06:56:
[afbeelding]
(f/5.6 - 1/13s)
ik had een 18-50 2.8 die op oneindige focus nog een stuk verder draaide. Nomad heeft enorm veel werk gehad om een goede 70-200 te vinden. mensen die in de winkel verschillende 35mm's geprobeerd hebben tot ze een goede hadden, etc..
[ Voor 16% gewijzigd door Korras op 20-11-2008 10:13 ]
7D | 30D | grips | flitslampjes | lensspul
Te Koop: A-Mount Sigma 20MM F1.8
Ik heb nu 3 Sigma's in m'n tas gehad die keer op keer perfect waren. Maar soms wordt ik toch wel bang van de verhalen die op internet te lezen zijn.
The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire
Weet je zeker dat je verder dan de minimale scherpstelafstand van 24 cm zit? No offence maar vaak worden er user errors gemaakt met focuscharts.PD2JK schreef op donderdag 20 november 2008 @ 06:56:
Sigma 10-20mm f/4-5.6 EX DC
[afbeelding]
(pic bij weinig licht)
+Hoya 77 UV
+Hoya 77 Pola
[afbeelding]
(f/5.6 - 1/13s)
Ja ik heb een kleine 60 foto's gemaakt om er zeker van te zijn. Ook 'real-life' (littlejoannes schreef op maandag 24 november 2008 @ 11:19:
[...]
Weet je zeker dat je verder dan de minimale scherpstelafstand van 24 cm zit? No offence maar vaak worden er user errors gemaakt met focuscharts.
(mits je bij dezelfde mount en aps-c blijft natuurlijk)
Heeft van alles wat: 8088 - 286 - 386 - 486 - 5x86C - P54CS - P55C - P6:Pro/II/III/Xeon - K7 - NetBurst :') - Core 2 - K8 - Core i$ - Zen$
De materialen die hier nog in huis liggen en ik zou kunnen gebruiken.
Linksonder een f3.5 50mm en rechtsonder een f1.4 50mm. Laatsgenoemde gebruik ik nog regelmatig op m'n D80. Lekker ouderwets scherpstellen. De rest waag ik me niet aan.
M'n 'moderne' apparatuur post ik ook nog 'ns, maar daar moet ik eerst een foto van zien te maken (klinkt wel heel erg, maar heb niet meer camera's hier bij de hand).
Linksonder een f3.5 50mm en rechtsonder een f1.4 50mm. Laatsgenoemde gebruik ik nog regelmatig op m'n D80. Lekker ouderwets scherpstellen. De rest waag ik me niet aan.
M'n 'moderne' apparatuur post ik ook nog 'ns, maar daar moet ik eerst een foto van zien te maken (klinkt wel heel erg, maar heb niet meer camera's hier bij de hand).

ter vervanging van mn kitlens
Tokina 20-35 3.5-4.5
Sigma DG 24-60 2.8 EX
Nu kan ik eindelijk primes gaan sparen
"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."
Verwijderd
Voor mijn D700:
Een MB-D10.
Wapiti camera strap. (een aanrader)
En een Gitzo reporter met offcentre balhoofd.
Een MB-D10.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2008 16:42 ]
alweer een week of 3 in huis, ter vervanging van m'n kitlensje. Ik zit alleen nu in de ziektewet, en wil weer eens dolgraag erop uit om m'n nieuwe aanwinst te testen (R72, UV & Pola filtertjes komen er ook nog aan).

Tamron 17-50mm SP AF F/2.8xr
nu nog doorsparen voor een D90 (m'n D50 heeft alweer 43.000 clicks gemaakt), UWA, en een grotere tas
Tamron 17-50mm SP AF F/2.8xr
nu nog doorsparen voor een D90 (m'n D50 heeft alweer 43.000 clicks gemaakt), UWA, en een grotere tas
[ Voor 13% gewijzigd door Sjaak_Afhaak op 27-11-2008 17:26 ]
Hier staat tekst
Verwijderd
Waarom is die strap 40USD waard?Verwijderd schreef op donderdag 27 november 2008 @ 16:41:
Voor mijn D700:
Een MB-D10.
[afbeelding]
Verwijderd
Ook over een strap kun je eindeloos discussiëren.M a r c o schreef op donderdag 27 november 2008 @ 19:28:
geef mij dan maar mijn Optech. goedkoper, en lijkt me comfortabeler ook.
Ik vind die Optech straps niet fijn. Neopreen is comfortabel voor een half uurtje, daarna gaat het zweten in je nek en neopreen neemt geen vocht op.
Als je er mee loopt voel je de vering in je nek, het lijkt comfortabel maar ik vind het niks.
Ook wil ik absoluut geen sluit mechanisme in de strap, stel dat hij los schiet.
En ik vind ze veel te dik, dat dikke gedeelte hangt altijd in de weg.
De Wapiti's zijn hand gemaakte straps waar leer in verwerkt zit, lekker comfortabel in je nek en neemt vocht op.
Ze zijn oerdegelijk, duurzaam en gemaakt uit 1 stuk.
Bovendien zien ze er nog eens mooi uit.
Mijn camera van 2300 gram heb ik moeiteloos en veilig de hele dag om mijn nek.
Maarja, zo denk ik er over
zo dan, vorige was een beetje groot 
maar mijn nieuwe aanwinst
maar mijn nieuwe aanwinst

Voorlopig laatste pakketje: Lowepro Rover AW II Grijs

en een B+W 77E Neutral Density grijsfilter 103 NDx8

Mensen met deze tas en een 70-200 2.8: hoe hebben jullie de lens mounted in de tas zitten? Ik ben er nog niet helemaal uit. O en sorry voor de shitfoto's, het werd al donker en ik had geen zin om mijn statief te halen.

en een B+W 77E Neutral Density grijsfilter 103 NDx8

Mensen met deze tas en een 70-200 2.8: hoe hebben jullie de lens mounted in de tas zitten? Ik ben er nog niet helemaal uit. O en sorry voor de shitfoto's, het werd al donker en ik had geen zin om mijn statief te halen.
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Om te starten met flitsen a la Strobist, een eerste aanzet:
Lumopro swiveler voor plu & flitser,
Lumopro statief (3-poot), ca 2 meter hoog (5 secties) en klein opklapbaar;
Westcott 43 inch plu (voor shoot-through danwel bouncen via de binnenkant;
Resultaat (met 1 SB600)

Nu kan ik met de SB800 eea aansturen, en een tweede SB600 op de achtergrond benutten.
Nu nog kijken hoe eea werkt, dus als er mede-strobisten uit regio Noord-Limburg zijn: PM me maar!
Lumopro swiveler voor plu & flitser,
Lumopro statief (3-poot), ca 2 meter hoog (5 secties) en klein opklapbaar;
Westcott 43 inch plu (voor shoot-through danwel bouncen via de binnenkant;
Resultaat (met 1 SB600)
Nu kan ik met de SB800 eea aansturen, en een tweede SB600 op de achtergrond benutten.
Nu nog kijken hoe eea werkt, dus als er mede-strobisten uit regio Noord-Limburg zijn: PM me maar!
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Ik had in sommige topics al een keer wat gezegd over recente nieuwe aanschaffen die ik gedaan heb, maar dit topic is er meer geschikt voor. Kortom, eens een update van deze kant over wat recente nieuwe spulletjes, inclusief foto, zoals het hoort (waar de belangrijkste dingen wel op staan).

Je ziet VLNR mijn nieuwe aanschaffen: allemaal canon spul
24-70 2.8
1DMKII
5D+grip
500n + 50 2.5 macro
28-80 kitlensje (kreeg ik bij de 500n)
wat niet op de foto staat, maar wel nieuw is:
2x tri-x 400 en 800 iso z/w rolletjes, kleinbeeld
ebay triggers voor draadloos flitsen,
2x paraplu, 1x 70cm, 1x 100cm (beiden wit)
2x lichtstatief van 2meter hoog
2x swiffel, met pivot functie (om paraplu en flitser vast te houden)
etc, kortom, strobist spulletjes
Volgens mij kan ik er weer even tegen aan
.
P.S. en dan vergeet ik mijn net nieuwe laptop om alles op te bekijken e.d. op locatie.
specs van laptop vind ik wat overbodig, maar prima ding in het kort

Je ziet VLNR mijn nieuwe aanschaffen: allemaal canon spul
24-70 2.8
1DMKII
5D+grip
500n + 50 2.5 macro
28-80 kitlensje (kreeg ik bij de 500n)
wat niet op de foto staat, maar wel nieuw is:
2x tri-x 400 en 800 iso z/w rolletjes, kleinbeeld
ebay triggers voor draadloos flitsen,
2x paraplu, 1x 70cm, 1x 100cm (beiden wit)
2x lichtstatief van 2meter hoog
2x swiffel, met pivot functie (om paraplu en flitser vast te houden)
etc, kortom, strobist spulletjes
Volgens mij kan ik er weer even tegen aan
P.S. en dan vergeet ik mijn net nieuwe laptop om alles op te bekijken e.d. op locatie.
specs van laptop vind ik wat overbodig, maar prima ding in het kort
[ Voor 9% gewijzigd door Nomad op 29-11-2008 22:35 ]

Groter
Mijn nieuwe camera!
u ziet:
Nikon D90 (geen kit, alleen de body)
MB-D80 Battery Grip
3th Party Battery
* Noxa is zo blij als een kind!
En de Nikkor 50mm f/1.8 zit in de pijplijn.
Vandaag na wat testen een scherp exemplaar meegenomen van de Sigma 30mm F/1.4 EX DC HSM

Erg prettig stukje glas, voelt goed aan (niet te licht) op een 40D. Focus is snel en stil hoewel de USM uit m'n 70-200 sneller is. De zoomring heeft lekker veel demping erop zitten, op F/1.4 is je DOF extreem klein dus een ring die te soepel is schiet steeds voorbij je focuspunt. Ik ben nu klaar voor de kerstfoto's bij weinig licht!

Erg prettig stukje glas, voelt goed aan (niet te licht) op een 40D. Focus is snel en stil hoewel de USM uit m'n 70-200 sneller is. De zoomring heeft lekker veel demping erop zitten, op F/1.4 is je DOF extreem klein dus een ring die te soepel is schiet steeds voorbij je focuspunt. Ik ben nu klaar voor de kerstfoto's bij weinig licht!
LOL, zoomring op een prime. Je bedoeld natuurlijk de focusringSick Nick schreef op woensdag 03 december 2008 @ 13:10:
De zoomring heeft lekker veel demping erop zitten
PS: waar blijven de 5DmkII foto's ?
Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD
Eh ja, de focusring ja
Net even bij gewoon wat sfeerlicht gekeken wat de sluitertijden doen, heeeerlijk gewoon. F/1.4 is toch wel erg prettig!
Vandaag ook maar even een 430ez aangeschaft voor het nodige geflits vanaf statiefjes e.d.
Ik zal eens een totaal foto voor het gear topic maken
...hoop spulletjes recentelijk gekocht
Ik zal eens een totaal foto voor het gear topic maken
Een EOS 1

Even stiekem een edit na dit weekend met dit beest geschoten te hebben. Ik snap nu waarom mensen graag een FF camera (willen) hebben. Zo'n heldere zoeker is erg lekker, alleen was het focussen in low light wat lastig omdat het enige focuspunt van de eos 1 amper te zien was
(en hij is een beetje 'zwaar', maar wat wil je met 8 penlites in de grip
)

Even stiekem een edit na dit weekend met dit beest geschoten te hebben. Ik snap nu waarom mensen graag een FF camera (willen) hebben. Zo'n heldere zoeker is erg lekker, alleen was het focussen in low light wat lastig omdat het enige focuspunt van de eos 1 amper te zien was

[ Voor 68% gewijzigd door Mr.B op 08-12-2008 11:55 ]
Maakt soms wel eens een foto ...
Afgelopen weekend een Pentax LX binnengehengeld via marktplaats.

hmmm
Ik heb 'm al een tijdje maar hij is zelf nog niet op de foto geweest.

don't mind de geweldige macbook webcam kwaliteit.
't is dus een zwarte yashica electro 35 GX, 'n meetzoekertje met een vaste lens.
De electro 35 serie was heel populair in de jaren '70 en qua beeld en bouwkwaliteit boven het gemiddelde, wat er voor zorgt dat er nog veel van leven. De G-serie is 30+ jaar in productie geweest met steeds kleine verbeteringen onder de naam GS en later de GSN. Deze hadden allen een alleraardigst 45mm f/1.7 lensje.
Aan het eind van de productietijd is er een tijdje deze compactere, luxere GX geproduceerd.
Deze heeft een 40mm f/1.7 lensje en heeft de lichtmeter direct boven de lens, nog binnen de filterring. Een kleurenfilter voor zw-w film wordt dus automagisch gecorrigeerd.
Lichtmeting is instelbaar van iso 50 t/m 800 en werkt op basis van diafragmavoorkeuze, je stelt dus het diafragma op de lens in en de camera bepaalt de sluitertijd. Batterijen zijn nog wel eens lastig te vinden voor oudere camera's maar deze slikt gewoon standaard hoortoestel batterijtjes, die zijn kleiner maar met een veertje en een kartonnetje zitten ze als gegoten. (en zijn goedkoop!)
De meetzoeker is vrij groot en redelijk helder, iig genoeg om met iso400 f/1.7 en 1/25e scherp te stellen.
Heb er de afgelopen weken 3 rolletjes superia 400 mee geschoten en de resultaten zijn erg goed, 't lensje is superscherp en heeft lekkere bokeh en 40mm is natuurlijk een geweldig brandpunt voor zo'n cameraatje.
Ik denk dat deze mag blijven

don't mind de geweldige macbook webcam kwaliteit.
't is dus een zwarte yashica electro 35 GX, 'n meetzoekertje met een vaste lens.
De electro 35 serie was heel populair in de jaren '70 en qua beeld en bouwkwaliteit boven het gemiddelde, wat er voor zorgt dat er nog veel van leven. De G-serie is 30+ jaar in productie geweest met steeds kleine verbeteringen onder de naam GS en later de GSN. Deze hadden allen een alleraardigst 45mm f/1.7 lensje.
Aan het eind van de productietijd is er een tijdje deze compactere, luxere GX geproduceerd.
Deze heeft een 40mm f/1.7 lensje en heeft de lichtmeter direct boven de lens, nog binnen de filterring. Een kleurenfilter voor zw-w film wordt dus automagisch gecorrigeerd.
Lichtmeting is instelbaar van iso 50 t/m 800 en werkt op basis van diafragmavoorkeuze, je stelt dus het diafragma op de lens in en de camera bepaalt de sluitertijd. Batterijen zijn nog wel eens lastig te vinden voor oudere camera's maar deze slikt gewoon standaard hoortoestel batterijtjes, die zijn kleiner maar met een veertje en een kartonnetje zitten ze als gegoten. (en zijn goedkoop!)
De meetzoeker is vrij groot en redelijk helder, iig genoeg om met iso400 f/1.7 en 1/25e scherp te stellen.
Heb er de afgelopen weken 3 rolletjes superia 400 mee geschoten en de resultaten zijn erg goed, 't lensje is superscherp en heeft lekkere bokeh en 40mm is natuurlijk een geweldig brandpunt voor zo'n cameraatje.
Ik denk dat deze mag blijven
Das nog een een post !
Leuke pic met het gezicht achter de naam+ een nieuwe aanwinst+ een stukje geschiedenis ervan.
Altijd fijn om wat interessante fotofacts te lezen
Leuke pic met het gezicht achter de naam+ een nieuwe aanwinst+ een stukje geschiedenis ervan.
Altijd fijn om wat interessante fotofacts te lezen
Plus het zijn ERG leuke apperaatjes die yashica's.
Ik heb een vivitar die er heel erg op lijkt. Zowel qua lens als bediening, features en lichtmeting.
Leuke dingen.
Ik heb overigens ook weer eens een nieuwe aanwinst; een Sigma 30/1.4
Ik heb een vivitar die er heel erg op lijkt. Zowel qua lens als bediening, features en lichtmeting.
Leuke dingen.
Ik heb overigens ook weer eens een nieuwe aanwinst; een Sigma 30/1.4
Is dat die van Manuel van DPZ?
Dat was (is) namelijk een fijn exemplaar
Sinds vrijdag heb ik een "nieuwe" EOS op de kop kunnen tikken als vervanging van m'n crop-sensor EOS. Samen met m'n EOS-3 is het een ideaal maatje qua bediening.
EOS-1Ds II

De teller staat nog niet op de 55000 en hij's nog niet het klokje rond geweest. Oftewel, ik kan nog eventjes vooruit hiermee. Hij's alleen wel erg koud met dit weer... Echt kouwe-klauwe-schieten met dit ding. Maar da's niet zo belangrijk. 'k Heb nu tenminste gelijkwaardige analoge en digitale maatjes.
abracadaver
Jou 35 GX is ook een zeer leuk apparaatje. Voor zoiets heb ik nog een Canonet 17 G-III staan. Heb je al resultaten van hem ergens staan?
EOS-1Ds II

De teller staat nog niet op de 55000 en hij's nog niet het klokje rond geweest. Oftewel, ik kan nog eventjes vooruit hiermee. Hij's alleen wel erg koud met dit weer... Echt kouwe-klauwe-schieten met dit ding. Maar da's niet zo belangrijk. 'k Heb nu tenminste gelijkwaardige analoge en digitale maatjes.
abracadaver
Jou 35 GX is ook een zeer leuk apparaatje. Voor zoiets heb ik nog een Canonet 17 G-III staan. Heb je al resultaten van hem ergens staan?
[ Voor 19% gewijzigd door Shaggy_NL op 14-12-2008 20:06 ]
geweldig apparaat!
Niet interessant, maar wel voor mij: van Sinterklaas heb ik een circular polarization filter voor op mn kitlens (1000D) gekregen.
Cool hè?
Cool hè?
Een Polar is altijd erg leuk. Ga je nog op wintersport binnenkort? Daar issie zeker handig om te hebben. En anders komende zomer komt hij vast vaak zat van pas.
Hejje d'r niet een foto'tje bij?
Hejje d'r niet een foto'tje bij?
Vergeet niet om hem na het focussen goed te draaien hessj3gohan schreef op zondag 14 december 2008 @ 17:35:
Niet interessant, maar wel voor mij: van Sinterklaas heb ik een circular polarization filter voor op mn kitlens (1000D) gekregen.
Cool hè?
Verwijderd
De enige echte FG oplossing is natuurlijk een nieuw objectief te kopen die dat niet doetweebl schreef op zondag 14 december 2008 @ 18:39:
[...]
Vergeet niet om hem na het focussen goed te draaien heHet frontelement draait namelijk bij het focussen
Tja, maar om nou een lens te kopen voor bij je polarisatie-filter is een beetje de omgekeerde wereld, niet?Verwijderd schreef op zondag 14 december 2008 @ 18:49:
[...]
De enige echte FG oplossing is natuurlijk een nieuw objectief te kopen die dat niet doet
Nee; Die van Manuel is een canon exemplaar en ik schiet (zoals bekend) Nikon.sapphire schreef op vrijdag 12 december 2008 @ 16:34:
Is dat die van Manuel van DPZ?
Inmiddels ook weer wat nieuwe aanschaffen gedaan:
Sigma 70-200/2.8 HSM EX.
Agfa Clack!
Die agfa clack doet het verrasend leuk voor de prijs van het ding, komen mooie scherpe platen uit.
Binnenkort maar eens wat scannen en laten zien.
En dan meteen een nieuw pola filter, omdat je er achter komt dat die nieuwe lens een groter front element heeftVerwijderd schreef op zondag 14 december 2008 @ 18:49:
[...]
De enige echte FG oplossing is natuurlijk een nieuw objectief te kopen die dat niet doet
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Van het weekend een Pentax K200D gekocht met een Tamron 18-200 lens. Ben benieuwd:)
Handtekening
Wat een pestkoppen zijn jullie ook hè 

Moet je ook bij een cp-filter je filter weer goed draaien dan? Word ik nu uitgelachen als ik dit vraag?
Anyway, het was een beetje lastig kiezen of ik nou zon filter op mn kitlens of op mn 50mm 1.8 wilde. Immers, de laatste draait niet mee en heeft niet dat vreselijke nadeel van de foto hierboven: je houdt werkelijk géén licht meer over op tele. Mijn sluitertijden zijn 15x sneller op de 50mm...
De keuze was overigens beslecht nadat ik me bedacht dat ik er voornamelijk bij heldere luchten natuur- en landschapsfoto's mee wilde maken, zowel voor panorama (18mm, joepie) als voor kleine lieve diertjes en plantjes (25cm focusafstand, joepie) beter geschikt.
Nu weer sparen voor ofwel iets wideangle (tweedehands sigma 10-20 oid) of iets tele (70-300? 55-250?)

Moet je ook bij een cp-filter je filter weer goed draaien dan? Word ik nu uitgelachen als ik dit vraag?
Anyway, het was een beetje lastig kiezen of ik nou zon filter op mn kitlens of op mn 50mm 1.8 wilde. Immers, de laatste draait niet mee en heeft niet dat vreselijke nadeel van de foto hierboven: je houdt werkelijk géén licht meer over op tele. Mijn sluitertijden zijn 15x sneller op de 50mm...
De keuze was overigens beslecht nadat ik me bedacht dat ik er voornamelijk bij heldere luchten natuur- en landschapsfoto's mee wilde maken, zowel voor panorama (18mm, joepie) als voor kleine lieve diertjes en plantjes (25cm focusafstand, joepie) beter geschikt.
Nu weer sparen voor ofwel iets wideangle (tweedehands sigma 10-20 oid) of iets tele (70-300? 55-250?)
Ja, een polarisatiefilter moet je in een bepaalde positie draaien voor het juiste effect. Dit is het beste te zien als je het filter draait terwijl je (door de zoeker) naar een blauwe lucht kijkt en de zon pal links of rechts van je is. Als door de autofocus het front element roteert zul je daarna dus het filter weer goed moeten zetten.
hm, dacht dat dat alleen bij LP was...
Het nut van een pola verandert met de stand van de zon (en dus ook de breedtegraad op de aardkloot). In Nederland hebben ze (in vergelijking met Zuid-Europa een beperkt effect), maar ze werken wel.
I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock
Lekkere crosspost met fototastopic maar mijn nieuwe tas!

De Crumpler Pretty Bella Full Photo Backpack

De Crumpler Pretty Bella Full Photo Backpack
Gruwelijk gejatte Icoon!
Dit topic is gesloten.
Let op:
-> Zorg voor plaatjes die je zelf gemaakt hebt, dat maakt het waardevol. Stockplaatjes verwijderen we.
-> Ben je helemaal wild van hoeveel knopjes er op je camera zitten of hoe goed je iemand z'n hersenen in kan slaan met je nieuwe telelens,dan mag je dat uiteraard melden. Wil je echter wat meer uitgebreide ervaringen over het product delen, doe dit dan in de daarvoor bestemde topics. Op die manier verzuipen de ervaringen niet in al het aankoopgeweld en hebben andere mensen er ook wat aan.
-> Fotoapparatuur = lenzen, camera's, flitsers, statieven en printers etc. <strong>Dus geen filters, omnibounces, geheugenkaartjes, schoonmaakspul en andersoortig "klein spul"</strong> <i>Ook nieuwe monitoren, PC's, laptops, (externe) HD's, extra geheugen voor je computer etc zijn weliswaar goed bruikbaar bij digitale fotografie, maar vallen daar dus niet onder. </i>
-> Houd slowchat binnen de perken.
-> Zorg voor plaatjes die je zelf gemaakt hebt, dat maakt het waardevol. Stockplaatjes verwijderen we.
-> Ben je helemaal wild van hoeveel knopjes er op je camera zitten of hoe goed je iemand z'n hersenen in kan slaan met je nieuwe telelens,dan mag je dat uiteraard melden. Wil je echter wat meer uitgebreide ervaringen over het product delen, doe dit dan in de daarvoor bestemde topics. Op die manier verzuipen de ervaringen niet in al het aankoopgeweld en hebben andere mensen er ook wat aan.
-> Fotoapparatuur = lenzen, camera's, flitsers, statieven en printers etc. <strong>Dus geen filters, omnibounces, geheugenkaartjes, schoonmaakspul en andersoortig "klein spul"</strong> <i>Ook nieuwe monitoren, PC's, laptops, (externe) HD's, extra geheugen voor je computer etc zijn weliswaar goed bruikbaar bij digitale fotografie, maar vallen daar dus niet onder. </i>
-> Houd slowchat binnen de perken.