Bang? Nee, in mijn 30D zaten ook plenty imitatie accu's, maar dan vooral in de grip. Die kan ik wel lijen als een accu smelt

In mijn 1D vind ik het een ander verhaal, daarbij heb ik één meegeleverde en één extra accu. In dat geval is mij het risico niet waard dat bij een smeltende accu ik niet netjes aanspraak kan doen op Canon. Afgezien van de functies die een imitatie zou moeten missen, en het feit dat er toen nog helemaal geen imitaties waren, en ik het ding nu bij bijvoorbeeld aq4u.nl nog steeds niet zie

Maar ik vraag je: heb je ooit in je leven, buiten de bangmakerij van Canon, een concreet voorbeeld van zoiets gehoord? Vorige week ontplofte er een mobiel bij een Chinees, maar die had er zelf aan zitten kloten. Ik geloof dat er 3 of 4 keer in de afgelopen paar jaar iets is gemeld van dien aard. Maar het ging daarbij om knutselarijen en nep-producten.
één keer een originele accu in een nokia telefoon, 6310i was het type geloof ik.En bij mijn oom een keer een compactcam die aan gort ging.
3rd party accu's zijn geen nep-producten, maar gewoon producten die onder de eigen naam van de producent worden verkocht. Canon heeft geen accu fabriek, net zo goed als BMW geen uitlaten maakt. Maar de uitlaten van de leverancier van BMW zijn een stuk goedkoper. Het zou me niets verbazen als de accu's uit China gewoon dezelfde accu's zijn als die van Canon.
Dat zal, dat boeit me ook niet. Het gaat mij erom wat canon er mee doet op het moment dát het misgaat, wat door een productiefoutje helemaal niet ondenkbaar is (5D spiegels laten immers ook wel eens los

) wat Canon er mee doet. En ik snap donders goed dat zij in geval van een imitatieaccu vrolijk zeggen dat ik dáár dan maar moet gaan klagen. Zelfde product of niet.
Maar goed, ik hoef jou niet te overtuigen, ik heb nu al een paar jaar 3rd party accu's (in 4 verschillende camera's) en het bevalt me prima. Canon heeft er nu een stokje voor gestoken door er een chip in te steken zodat je allerlei handige extra info krijgt. 3rd party accu's kunnen die chip er natuurlijk niet in steken, dus de accu's zelf doen het wel, alleen de camera laat niet zien hoe vaak ie al opgeladen is enzo. Lastig, maar niet onoverkomelijk. We zijn niet anders gewend zou ik zeggen. Hoewel ik alweer iemand hoorde roepen op dpreview dat ie dat als essentiele info zag....wtf?
Essentieel niet, maar het procentueel uitlezen van mijn batterijstatus is wel érg fijn moet ik heel eerlijk zeggen. Is het de meerprijs waard? Ehm, ja, eigenlijk wel... 2500 shots op één accu, en er een goed gevoel bij hebben wat betreft weathersealing, performance, compatibiliteit etc. vind ik die zes tientjes extra wel waard, ook omdat dat ding ín mijn body zit
Bij schakelaartjes is het een wat ander verhaal, maar bij schakelaartjes die 230V-driven zijn ga ik me wél ineens achter de oren krabben. Om de simpele reden dat ik mezelf echt uberlomp zou vinden als ik mijn body om zeep help omdat ik een paar tientjes wil besparen op een accesoire...