Canon EOS 5D MkII

Pagina: 1 ... 16 ... 28 Laatste
Acties:

Onderwerpen

Alle 47 producten

• zonoskar
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11:17

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik heb de camera weggedaan om 4 redenen:
- 7D
- Sigma 12-24mm full frame lens stelde teleur :)
- AF op de 5D is goed met het centerpunt, maar ik gebruik voor MTB wedstrijden erg vaak de buitenste.
- De keeper rate kreeg ik niet echt hoog. Met de 40D had ik veel vaker scherpe foto's (en dan niet eens op 100% bekeken). Waar dit aan ligt weet ik nog steeds niet. Toch AF? Of te dunne DoF? User error?

Eigenlijk heeft de komst van de 7D de balans doen omslaan ten nadele van de 5D. Ik ben alleen benieuwd hoe de ruisprestaties worden met 18Mpix op een APS-C sensor. Ik had natuurlijk liever de 5D gehouden voor op vakantie en de 7D erbij gekocht, maar ik ben maar een amateur en dat kan/wil ik niet betalen.

Hier nog een foto ter illustratie van mijn frustratie met de keeper rate:
Afbeeldingslocatie: http://www.zonoskar.nl/IMG_0346.jpg
Niets op die foto is scherp en toch gebruikte ik centerpunt servo AF (hmm, ik zie wat waterdruppels die scherp zijn, kan toch niet dat ie daarop scherp heeft gesteld?). De volgende foto is wel scherp:

Afbeeldingslocatie: http://www.zonoskar.nl/IMG_0347.jpg
Maar helaas is de foto niet zo boeiend meer :) (foto's zijn klikbaar)

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
zonoskar schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 10:40:
Ik heb de camera weggedaan om 4 redenen:
- 7D
- Sigma 12-24mm full frame lens stelde teleur :)
- AF op de 5D is goed met het centerpunt, maar ik gebruik voor MTB wedstrijden erg vaak de buitenste.
- De keeper rate kreeg ik niet echt hoog. Met de 40D had ik veel vaker scherpe foto's (en dan niet eens op 100% bekeken). Waar dit aan ligt weet ik nog steeds niet. Toch AF? Of te dunne DoF? User error?
Misschien een combinatie van dingen, maar denk toch vooral de AF. Voorlopig hou ik de 5D2 nog wel, want ik kan er meestal wel mee werken. Maar ik sluit niet uit dat wanneer de 1D4 er is (en een wat normale prijs heeft bereikt) ik daar op ga overstappen.
Eigenlijk heeft de komst van de 7D de balans doen omslaan ten nadele van de 5D. Ik ben alleen benieuwd hoe de ruisprestaties worden met 18Mpix op een APS-C sensor. Ik had natuurlijk liever de 5D gehouden voor op vakantie en de 7D erbij gekocht, maar ik ben maar een amateur en dat kan/wil ik niet betalen.

Hier nog een foto ter illustratie van mijn frustratie met de keeper rate:
[afbeelding]
Niets op die foto is scherp en toch gebruikte ik centerpunt servo AF (hmm, ik zie wat waterdruppels die scherp zijn, kan toch niet dat ie daarop scherp heeft gesteld?). De volgende foto is wel scherp:

[afbeelding]
Maar helaas is de foto niet zo boeiend meer :) (foto's zijn klikbaar)
Ja ik snap je. Als ik jou was zou ik overigens een ander watermerk maken, deze doet nogal afbreuk aan je foto's imo.

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

sOid schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 10:46:
Ja ik snap je. Als ik jou was zou ik overigens een ander watermerk maken, deze doet nogal afbreuk aan je foto's imo.
Ja, dat watermerk komt zo uit Lightroom rollen en ik heb nog niet gevonden hoe ik dat aanpas. Ik vind het ook lelijk :)

/edit: wat een handig tooltje. Ik hoop dat mijn watermerk nu beter in de smaak valt :)

[ Voor 11% gewijzigd door zonoskar op 12-09-2009 20:00 ]

Powermac G5 casemod. Mijn PV live output. | Ioniq 6 Style 77kWh Ultimate Metallic Red 18" RWD

• sOid
  • Niet online
zonoskar schreef op zaterdag 12 september 2009 @ 11:15:
[...]

Ja, dat watermerk komt zo uit Lightroom rollen en ik heb nog niet gevonden hoe ik dat aanpas. Ik vind het ook lelijk :)
http://www.photographers-toolbox.com/products/lrmogrify.php :) Kun je gewoon een grafische afbeelding (psd is het beste) gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Mijn ervaringen met de 5d mk2:
Fijn:
- bediening vind ik handiger dan mijn 400d in ieder geval. Het lcd schermpje bovenop is erg handig!
- Display is echt top en geeft een prima indicatie hoe de belichting is. Ik moest uiteraard even wennen, maar zat er op een gegeven moment nooit meer dan een stop naast, zonder naar een histogram te kijken (zowel binnen als buiten).
- Accu is echt wow! Vandaag 250 foto's gemaakt en flink wat foto's bekeken. Accu stond daarna nog op 74%.
- Met voldoende licht en een iets afgestopte L lens maakt ie gewoon haarscherpe foto's tot op 100% crop.
- Kleuren/contrast zijn erg fijn!
- Houd fijn vast! Moet nog wel even wennen aan het extra gewicht (mede ook door de L lenzen), want creëer regelmatig net wat bewegingsonscherpte op een mm of 70, 1/100e

Minder fijn:
- de AF is inderdaad niet echt het sterkste punt. Eigenlijk wat zwak zelfs :P Bij voldoende licht/contrast gaat het prima, maar de servo AF werkt ook in een goede situatie niet echt lekker. De buitenste punten zijn dan helemaal uit den boze.
Ik denk dat de AF vergelijkbaar is met mijn 400d, maar daarbij valt het wat minder op vanwege de minder krappe DOF en minder pixels.
- Ruis bij hoge ISO valt me ietwat tegen, op iso 800 ga je het toch echt wel al flink merken vind ik. Vooral het extra stukje dynamisch bereik in RAW is dan slecht bruikbaar door de ruis.

Gebruikte lenzen: 70-200 F/4.0 L , 17-40 F/4.0 L (waarbij de 70-200 net ff lekkerder scherp is dan de 17-40)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Huh? Miepen over de ruisprestaties van een 5D2? Dat is de eerste keer dat ik dat hoor... Imo stel je je een beetje aan :P Ik vind de beelden tot ISO 1600 erg goed bruikbaar en ISO 3200 is ook nog prima te gebruiken.

Over de AF t.o.v. de 400D (ik heb ook beide camera's); het centerpunt van de 5D2 is sowieso wel wat beter. Maar zoals je zelf ook al zegt, door de krappe DoF lijkt het minder goed/accuraat dan op de 400D.

Verder ben ik het met je eens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
savale schreef op zondag 13 september 2009 @ 02:04:
Mijn ervaringen met de 5d mk2:
Fijn:
- bediening vind ik handiger dan mijn 400d in ieder geval. Het lcd schermpje bovenop is erg handig!
- Display is echt top en geeft een prima indicatie hoe de belichting is. Ik moest uiteraard even wennen, maar zat er op een gegeven moment nooit meer dan een stop naast, zonder naar een histogram te kijken (zowel binnen als buiten).
- Accu is echt wow! Vandaag 250 foto's gemaakt en flink wat foto's bekeken. Accu stond daarna nog op 74%.
- Met voldoende licht en een iets afgestopte L lens maakt ie gewoon haarscherpe foto's tot op 100% crop.
- Kleuren/contrast zijn erg fijn!
- Houd fijn vast! Moet nog wel even wennen aan het extra gewicht (mede ook door de L lenzen), want creëer regelmatig net wat bewegingsonscherpte op een mm of 70, 1/100e

Minder fijn:
- de AF is inderdaad niet echt het sterkste punt. Eigenlijk wat zwak zelfs :P Bij voldoende licht/contrast gaat het prima, maar de servo AF werkt ook in een goede situatie niet echt lekker. De buitenste punten zijn dan helemaal uit den boze.
Ik denk dat de AF vergelijkbaar is met mijn 400d, maar daarbij valt het wat minder op vanwege de minder krappe DOF en minder pixels.
- Ruis bij hoge ISO valt me ietwat tegen, op iso 800 ga je het toch echt wel al flink merken vind ik. Vooral het extra stukje dynamisch bereik in RAW is dan slecht bruikbaar door de ruis.

Gebruikte lenzen: 70-200 F/4.0 L , 17-40 F/4.0 L (waarbij de 70-200 net ff lekkerder scherp is dan de 17-40)
Jij trekt toch vaak in photoshop aan de blacks volgens mij , dus dan zou die ruis wel weg moeten gaan :P
Ja, in het onderste stukje DR zit inderdaad vrij snel ruis, maar dat is echt met elke camera zo.
Belangrijker vind ik de ruis in de normaal belichte stukken, waar mensen automatisch het meest naar kijken.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Nu online
100% crop op iso 800, niks mee gedaan na de RAW inmport (lightroom defaults, geen noise reductie)

Afbeeldingslocatie: http://i31.tinypic.com/28tjcwj.jpg

Tja misschien ben ik een zeikerd, maar ik haat ruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee je bent geen zeikerd. Dat is de ruis bij mijn 40D op iso 1600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lateef
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-07 22:24
sorry, maar volgens mij moet je dan gewoon beter leren fotograferen :X een goed belichte foto op ISO 800 met een 5Dii bevat naar mijn idee nooit zoveel ruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

savale schreef op zondag 13 september 2009 @ 21:56:
100% crop op iso 800, niks mee gedaan na de RAW inmport (lightroom defaults, geen noise reductie)

[afbeelding]

Tja misschien ben ik een zeikerd, maar ik haat ruis.
Dit is wat chroma noise, als je de chroma noise op 0 hebt staan en niet op de standaard 25 (die de camera op jpeg zelf ook toepast, dan krijg je inderdaad wat ruis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Nu online
Ik ben wel benieuwd wat dit dan veroorzaakt heeft... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Nu online
http://i28.tinypic.com/25uji8o.jpg (default waarde ruisonderdrukking: color 25) (edit toch wel n stuk beter al)

Te hoog contrast in die foto ofzo? Sensor een beetje viezig?

[ Voor 45% gewijzigd door savale op 13-09-2009 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Als ie op 25 staat dan heeft ie wel noise onderdrukking gehad en je zei van niet dus daar ging ik even van uit.

Sowieso is rood wel een kanaal wat voor digitale camera's het snelst ruis geeft, groen juist het minst (2x zoveel groene receptoren). dus op zich is dit niet gek. Je zou eens een testshot kunnen maken in een wat meer gecontroleerde omgeving.

Let op: Als je langdurig hebt gefilmd of je hebt liveview gebruikt dan kan de ruis ook aanzienlijk toenemen!

Edit: Een vieze sensor geeft nooit dit soort effecten.

Maar dan nog. Print deze foto nu eens een keer gewoon uit op A4, of desnoods op A3 fotopapier als je daar de beschikking over hebt en bekijk het eens van een normale kijkafstand. Ik weet bijna zeker dat je er echt niks aan zult zien, want 1 op 1 foto's bekijken van een 5D mark II is bijna hetzelfde als met een microscoop een foto van 10*15 beoordelen op scherpte.

[ Voor 31% gewijzigd door Fairy op 13-09-2009 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Nu online
Ja op een print valt het best mee hoor, maar als ik achteraf toch in ene een stuk wil croppen beperk je jezelf toch een beetje. Verder heb ik zoiets, liever geen onnodige ruis. Het tast toch de kleuren ook wat aan.
Ik denk dat trouwens dat het misschien ook nog wat te maken kan hebben met de kwaliteit van het licht: het is een mengeling geweest van dag / flits / halogeenlamp licht, absoluut geen pretje dus. Ik zal er nog eens een testje aan wagen, met bijvoorbeeld alleen daglicht.

[ Voor 38% gewijzigd door savale op 13-09-2009 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
is wel een 100% plaat van 21mp he.
Meestal heb ik de platen cleaner dan bovenstaande inderdaad, maar vergeet niet dat dit echt niet opvalt op normaal formaat weergave.

Ik vind het niet schokkend en haar is nu eenmaal een lastig onderwerp bij hogere iso's.
kunstlicht/slechte witbalans kunnen eveneens vrij significant je foto verergeren inderdaad.

[ Voor 15% gewijzigd door Nomad op 13-09-2009 22:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Nu online
Mijn 400d creëert zulke ruis ongeveer op iso 400 denk ik, dus ik had wat beters verwacht, maar het is natuurlijk wel 10mp vs 21mp, dat moet ik wel even beseffen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kan het niet zo zijn dat je sensor gruwelijk smerig is?
Anders zou je misschien voor de gein eens op Flickr kunnen kijken of je daar foto´s kan vinden op high res. en die gemaakt zijn op iso 800.
Beetje vergelijken. Maar goed er dus meedere factoren die kunnen meespelen in de kwaliteit zoals hierboven genoemd dus echt eerlijk is het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
we hebben hier ondertussen ook genoeg mensen met 5d2.
Ik zal even wat 100%'s bekijken in lightroom van iso800

edit:
plonk
(vbdtje, iso1600 dus, 100%)

zal nog wat meer vbdtjes zoeken.

edit2:
hmm, zoveel ruis als jij hebt op 800 kan ik niet zo snel vinden eigenlijk.
Schiet vrij veel op 800 en dat is bij mij nog gewoon vrij clean. Zoals je hierboven ziet is zelfs iso1600 van wat ik zo zie bij mezelf clean genoeg.

edit3:
savale schreef op zondag 13 september 2009 @ 22:17:
http://i28.tinypic.com/25uji8o.jpg (default waarde ruisonderdrukking: color 25) (edit toch wel n stuk beter al)

Te hoog contrast in die foto ofzo? Sensor een beetje viezig?
hmm, dat vind ik gewoon vrij netjes trouwens hoor,
Raw is vaak wat ruizig en onfijn om naar te kijken. Lightroom leest het in en optimaliseert al een beetje en dan is het resultaat vaak niet beroert en dat laatste gaat het om, het uiteindelijke plaatje.

Ik zie niet zoveel om zorgen om te maken

edit4:
iso800 plaatje, ruis in de onscherpte van de foto:
klik

Heb je iig wat vergelijkingsmateriaal.
Maar nogmaals, op 100% kijken is beetje onlogisch met 21mp..want wanneer gebruik je iets met zoveel mp op 100%?

[ Voor 118% gewijzigd door Nomad op 13-09-2009 23:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Nu online
Nuh geloof ook wel dat het normaal is, maar ik vind het gewoon stom >:) Dit was trouwens even noodgedwongen omdat er echt geen plek was voor een flitser (was op zaterdagmiddag in een kledingwinkel vol klaten)
Ik had eigenlijk op iso 1600/3200 moeten gaan zitten met het aanwezige licht dus heb nog één flitser op de grond gelegd richting het witte plafond om wat extra licht te krijgen. Het effect is wel fraai, maar wel ranzig menglicht:

- flitser: 5300k
- lampen: tungsten: ~3200k
- ietsiepietsie daglicht.

uiteindelijke witbalans ligt ongeveer op 4500k, dus dat is wel een mengelmoesje geweest.

lichteffect was ongeveer zo:
Afbeeldingslocatie: http://i27.tinypic.com/29yjo1g.jpg (zie je natuurlijk niks meer van ruis)

edit: sorry dwaal af, maar ruis is uiteindelijk toch niet heel boeiend...

[ Voor 4% gewijzigd door savale op 13-09-2009 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-09 18:26
ik vind je nabewerking wel erg ranzig btw, die huidskleuren mogen van mij altijd wel beetje heel blijven.. :p

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hey Hannerieke. Fijn model.
Ben benieuwd naar resultaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Qua ruis komt het overeen met wat ik gewend ben van de 5DmkII. Ik heb altijd al gezegd dat de 5DmkII maximaal 1 stop beter is dan de 40D.

Het grootste dillemma waar ik nu mee zit: 15mm fish houden of verkopen? :) aangezien ik geen FF sensor meer ter beschikking heb en ook de 7D dat niet heeft.

• savale
  • Nu online
pffft 15mm op Full frame... Moet er niet aan denken! Waar gebruikte jij m voor dan? Misschien is een 10-22 of 17-55 wel een mooi alternatief op crop (ligt eraan hoe wijdt je wilt)

moest wel even slikken toen ik de 17-40 op FF had. Eigenlijk net ff te wijdt voor waar ik m voor gebruik. Misschien ff gaan kijken naar een 24-70. De 17-40 komt trouwens ook wel duidelijk net een beetje te kort op de 5d mk2. (ook met afstoppen op F/6.3) Over de hele plaat aan de softe kant vergeleken met de 70-200 F4.

• -DG-
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 31-07 16:31
zonoskar schreef op maandag 14 september 2009 @ 12:40:
Qua ruis komt het overeen met wat ik gewend ben van de 5DmkII. Ik heb altijd al gezegd dat de 5DmkII maximaal 1 stop beter is dan de 40D.

Het grootste dillemma waar ik nu mee zit: 15mm fish houden of verkopen? :) aangezien ik geen FF sensor meer ter beschikking heb en ook de 7D dat niet heeft.
Ik zou hem een tijdje houden en kijken hoe je hem op crop vind. Ik zat met de Tokina 10-17mm op crop namelijk juist vaak rond de 14-15mm en zou zelf 15mm fish op fullframe te veel vinden. Vandaar dat die nu ook weg is.

Een andere optie is inderdaad een 10-22, maar qua beeldhoek ga je er niet op vooruit. (15mm fish is ongeveer gelijk aan 10mm gewoon)

• savale
  • Nu online
Heeft iemand enig idee of het mogelijk is te filmen met de eos utility aan? Ik krijg het niet voor elkaar. Ik zie wel netjes de live preview, maar dan kan ik alleen nog maar foto's maken.

• Joepv
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 13-09 08:54
savale schreef op zondag 13 september 2009 @ 23:41:
Nuh geloof ook wel dat het normaal is, maar ik vind het gewoon stom >:) Dit was trouwens even noodgedwongen omdat er echt geen plek was voor een flitser (was op zaterdagmiddag in een kledingwinkel vol klaten)
Ik had eigenlijk op iso 1600/3200 moeten gaan zitten met het aanwezige licht dus heb nog één flitser op de grond gelegd richting het witte plafond om wat extra licht te krijgen. Het effect is wel fraai, maar wel ranzig menglicht:

- flitser: 5300k
- lampen: tungsten: ~3200k
- ietsiepietsie daglicht.

uiteindelijke witbalans ligt ongeveer op 4500k, dus dat is wel een mengelmoesje geweest.

lichteffect was ongeveer zo:
[afbeelding] (zie je natuurlijk niks meer van ruis)

edit: sorry dwaal af, maar ruis is uiteindelijk toch niet heel boeiend...
Tip: koop een setje flits gels. Dan kun je bij TL licht de groene gel op je flitser doen, witbalans op TL en je kleurtemp is stukken beter ;)

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

• multipasser
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 12:19

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Wat denken jullie van de RAW video rumor of de 1.1.4 firmware rumor? :)
Toch goed dat er wat rumors zijn. Waar rook is, is hopelijk vuur.

Een amiga 500 met 512 kb ram !

• savale
  • Nu online
Nou nog wat extra video functies kan geen kwaad hoor :) Heb vandaag voor het eerst wat geprobeerd met de video en dat is toch echt wel gaaf met een mooi setje lenzen. Ik vind het focussen nog wel lastig: het is ondanks het goede scherm toch echt niet makkelijk met een kleine DOF te filmen. Nou had ik misschien ook niet echt een makkelijk onderwerp: paarden... ;)
Ik heb nu alles met de hand zitten focussen / zoomen. Misschien de volgende keer eens de liveview focus proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
savale schreef op zaterdag 19 september 2009 @ 23:48:
Nou nog wat extra video functies kan geen kwaad hoor :) Heb vandaag voor het eerst wat geprobeerd met de video en dat is toch echt wel gaaf met een mooi setje lenzen. Ik vind het focussen nog wel lastig: het is ondanks het goede scherm toch echt niet makkelijk met een kleine DOF te filmen. Nou had ik misschien ook niet echt een makkelijk onderwerp: paarden... ;)
Ik heb nu alles met de hand zitten focussen / zoomen. Misschien de volgende keer eens de liveview focus proberen.
liveview focus kan je vergeten :P
Paar keer geprobeerd, maar dat was het hem niet.
Filmkwaliteit is wel heel gaaf hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Nomad schreef op zondag 20 september 2009 @ 00:01:
[...]

liveview focus kan je vergeten :P
Tijdens het filmen wel ja. Werkt prima als je liveview voor het maken van 'n foto gebruikt (hoewel het geen snelle AF is).

Gisteren toevallig in de gelegenheid om wat met AI-Servo te schieten. Moet zeggen dat ik positief verrast ben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ja voor film werkt het niet inderdaad bedoel ik. Voor foto's maken gebruik ik liveview best wel eens. Zeker groepsportretten tijdens een bruiloft etc :)

• Joepv
Misschien een interessant filmpje voor de fotografen hier die wat serieuzer filmen met de 5DmkII :)

Visit my Smart Home Adventure blog at https://docs.joepverhaeg.nl with lots of awesome FIBARO home automation!

• simon
AMATEURS worry about equipment. PROFESSIONALS worry about money. MASTERS worry about light.
vond 't wel mooi passen bij 't filmpje..

|>

• Joepv
Wat heb jij toch met mijn sig? :? Ik zie op Internet een interessant filmpje van een fotograaf die ik al tijden volg en dat mag ik niet posten omdat in mijn sig staat dat meesters niet naar gear kijken, maar naar licht? Is het dat? :?

• simon
van mij mag je posten wat je wil, maar ik vind 't beetje frappant dat je dat er in hebt staan, ik vind dat als je wilt gearnerden, je dat ook lekker moet doen, is namelijk gewoon leuk, en dan is zo'n sig een beetje raar, tenzij je je zelf echt puur als amateur beschouwt. Maar goed, das mijn mening hoor..

|>

• Joepv
ik denk dat je het iets te serieus opneemt :)

• BamSlam_
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Eens met Mindfreaker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09:06

Exigence

dnkroz

Je kunt het beter verduidelijken tot:

AMATEURS worry about equipment. PROFESSIONALS worry about equipment and money. MASTERS worry about equipment and money and light.

:P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joepv
Voor de amateurs >:) staat deel 2 online:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Nu online
Iemand ervaring met dit kaartje?

http://www.sandisk.com/pr...me-compactflash-card.aspx

Ik heb nu een extreme IV 8gb, maar die zijn aanzienlijk duurder. Ik heb nu wat extra opslag nodig, dus vroeg me af of dit een goed kaartje is. (zowel HD video als RAW foto's). Ik gebruik vrijwel nooit de "burst" functie trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ik heb transcend kaartjes in gebruik naast wat sandisk kaarten, ik merk het verschil niet. Behalve in prijs dan.
100 euro uitgeven voor een kaartje vind ik vrij veel, laat staan nog meer.
2x een 16gb kaartje van transcend is goed te betalen en de kaartjes zijn snel genoeg voor video e.d.

edit:
https://www.geheugen-onli...cf-card-133x-type-i-.html
gebruik ik, tevreden.

[ Voor 16% gewijzigd door Nomad op 03-10-2009 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Nu online
edit: de 32gb is net wat sneller en de opslag kan ik goed gebruiken, dus dat gaat m worden:

http://www.robgalbraith.c...ti_page.asp?cid=6007-9784

[ Voor 182% gewijzigd door savale op 03-10-2009 14:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Nomad schreef op zaterdag 03 oktober 2009 @ 14:18:
ik heb transcend kaartjes in gebruik naast wat sandisk kaarten, ik merk het verschil niet. Behalve in prijs dan.
100 euro uitgeven voor een kaartje vind ik vrij veel, laat staan nog meer.
2x een 16gb kaartje van transcend is goed te betalen en de kaartjes zijn snel genoeg voor video e.d.

edit:
https://www.geheugen-onli...cf-card-133x-type-i-.html
gebruik ik, tevreden.
Ik heb 3 SanDisk Extreme III kaartjes en één Transcent 133x kaartje. En ik moet zeggen dat ik het verschil juist wel merk. De camera kan de raw-files merkbaar minder snel wegschrijven op de Transcend.

Maar goed, dat is lang niet altijd belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Nu online
Ik heb ook nog een 8gb extreme IV kaartje voor als ik een snel kaartje nodig heb, maar dat zal bij mij zelden voor komen. Meer dan 3 raw foto's per 10 seconden zal ik echt niet maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
savale schreef op zondag 04 oktober 2009 @ 10:51:
Ik heb ook nog een 8gb extreme IV kaartje voor als ik een snel kaartje nodig heb, maar dat zal bij mij zelden voor komen. Meer dan 3 raw foto's per 10 seconden zal ik echt niet maken. :)
Als ik met langere sluitertijden werk, waarvan ik weet dat het of net wel of net niet bewogen is, burst ik er altijd twee of drie. Bij de eerste keer afdrukken is het namelijk mogelijk dat je de camera extra beweegd door het 'knijpen'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadButcher
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 17:55
Ik hoop toch echt dat die 5D mk2 snel genoeg op de schop gaat, en er een 5D mk3 komt met eenzelfde AF-unit als de 7D.
En dan een goeie resizing doet bij filmen zonder lijnen weg te gooien en vooral meer keuzes in framerates natuurlijk.
quote: canonrumors
Digic IV was not designed as a video processing chip, hence it cannot downscale multi Megapixel images in real-time at a frame rate needed for video. The fastest camera ever released by the company is the 7D and it can only down sample by pixel binning close to ten 18MP images to any smaller size a second. Current implementation skips vertical and horizontal lines then averages pixel values.

Digic V has a new on die area for video processing which lets it do up to 60 1080p frames a second with help from a pre-encoding ASIC chip that does pixel binning really fast. This will generate an image with almost no visible artifacts or moire. It will still be a step below RAW video but quality will be usable on production environments and on heavily detailed scenes.
En dan mag die body 500 euro van duurder zijn dan een D700 van mijn part.
Kan het ook anders stellen: ik hoop dat Nikon snel met een D700x uitkomt o.i.d.

[ Voor 5% gewijzigd door MadButcher op 05-10-2009 20:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Beetje gezeur vind ik, maar het kan ook wezen dat ik een bias heb aangezien ik 4 dagen in bezit ben van de 5DII. Een 5D met 7D AF is een 1Ds vind ik, niet helemaal natuurlijk maar wel een beetje.

Het filmgedeelte zit echt wel goed in elkaar behalve dan wat jij aanhaalt qua framerates. Er is altijd ruimte voor verbetering natuurlijk.

Ik heb nog een vraagje, de auto iso is een handige functie in bepaalde omstandigheden, alleen houdt deze geen rekening met de IS. Als ik dus op 200mm zit, zoekt de camera een sluitertijd van 1/200, terwijl ik ook wel 1/25 red. Is dat nog ergens in te stellen? of gebruiken jullie nooit auto ISO.

Nu is het totaal nutteloos als ik mijn 70-200 gebruik.

Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadButcher
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 15-09 17:55
Je haalt een punt aan ja.
Camera's mogen veel meer instelmogelijkheden hebben.
Bevoorbeeld dat je kunt instellen wat de minimale en maximale waardes mogen zijn voor de verschillende parameters, en waar de prioriteit moet liggen.
Word wel een beetje een complex model om van te voren in te stellen.
Vooral bij concertfotografie met sterk wisselend licht lijkt mij dat handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Ja precies, ik liep gister in een bos waar je ook snel wisselende lichtomstandigheden hebt. Ik dacht ik probeer dat auto ISO even maar zo heb je er weinig aan natuurlijk. Misschien moet ik mijn IS versie maar omruilen voor de non-IS :P

Gelukkig is het merendeel wat ik heb non-IS dus dan werkt het weer zoals het zou moeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als hij rekening houd met IS, maar je onderwerp beweegt weer een beetje, dan moet hij er weer geen rekening mee houden omdat je anders een bewogen onderwerp krijgt.
Dan raakt het einde zoek op die manier. Ik snap het wel dat hij geen rekening houd met IS. Misschien klik je wel meteen door en wacht je niet op de IS om aan te springen ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Klinkt logisch, maar dan nog zou ik daar zelf controle over willen hebben. Voor mijzelf heb ik afgesproken dat ik altijd een sluitertijd van minimaal 1/50 uit de hand wil kunnen doen. Daarom heb ik mijn telelens ook met IS en al het bereik daar onder gewoon niet omdat ik dat niet nuttig vind.
Als ik in zou kunnen stellen wanneer de auto ISO wel rekening houdt met IS en wanneer niet zou de functie een stuk nuttiger zijn. Wat helemaal fijn zou zijn als je het helemaal kon instellen, gewoon een sluitertijd en de ISO past zich aan. 1/100 zou al schelen ipv 1/200.

pff het is weer een lekker warrig verhaal geworden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Mobyrick schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 08:37:
Wat helemaal fijn zou zijn als je het helemaal kon instellen, gewoon een sluitertijd en de ISO past zich aan. 1/100 zou al schelen ipv 1/200.
Zou wel relaxed zijn af en toe, dat je een sluitertijd en diafragma instelt en dat de camera dan de iso varieert. Heeft pentax of leica dat niet in z'n nieuwe toestellen?

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonoskar

zonoskar

<-- Mika R.I.P!

Ik had het met de 5D2 eigenlijk altijd andersom, ik wou altijd een kortere sluitertijd dan 1/f omdat de resolutie zo hoog is dat je alle bewegingsonscherpte ziet. Als ik de 17-40 @40mm erop had, wou de auto-iso vaak rond de 1/40s gaan zitten. En dat is wel echt te weinig voor actie foto's (Mountainbike races) Auto ISO is best handig, maar dan moet je wel iets meer kunnen instellen. Doe een feature request bij Canon zou ik zeggen :)

[ Voor 15% gewijzigd door zonoskar op 06-10-2009 11:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Hoe dan ook, auto-iso kan dus handig zijn als je er meer aan kan instellen, de ene of de andere kant op. Waar kan je feature requests doen en heeft het zin, ik denk namelijk van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Villean
  • Laatst online: 15-09 14:54
Ik heb binnenkort mijn eerste bruiloft en ik wil daar naast het fotograferen ook wat gaan filmen, in van interviews maken van het echtpaar en de gasten tijdens de bruiloft. Ik wil ongeveer een half uurtje aan beeld materiaal opnemen in HD.

Nu heb ik een 4GB & 8GB kaartje en dat is duidelijk niet genoeg en ik haal denk ik nog wel een 16GB/32GB kaartje voor alleen het filmen. Waar ik echter mee zit is ik heb nu 2 accu's is dat wel genoeg voor een hele dag fotograferen en filmen?

AMD 7950X | 128GB DDR5 | GTX3080Ti | Canon R5 | RF 15-35mm F2.8 | 35mm F1.4L II | RF 50mm F1.2L | RF 70-200mm F2.8 IS | EF 400mm F2.8 IS II | Phrozen 8K Mini & 8K Mighty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardHenninger
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09:41
Villean schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 07:39:
Ik heb binnenkort mijn eerste bruiloft en ik wil daar naast het fotograferen ook wat gaan filmen, in van interviews maken van het echtpaar en de gasten tijdens de bruiloft. Ik wil ongeveer een half uurtje aan beeld materiaal opnemen in HD.

Nu heb ik een 4GB & 8GB kaartje en dat is duidelijk niet genoeg en ik haal denk ik nog wel een 16GB/32GB kaartje voor alleen het filmen. Waar ik echter mee zit is ik heb nu 2 accu's is dat wel genoeg voor een hele dag fotograferen en filmen?
Met je accu's red je het denk ik wel, ik heb een keer een dag lang gefilmd met 2 accu's (grip) en toen had ik nog 60% over. Genoeg om ook nog foto's mee te maken dus.

Maar heb je geen laptop? Want video reviewen op de 5D is niet zo fijn als foto's; soms ligt je scherpte niet goed, mis je bepaalde dingen die je niet ziet op je LCD etc etc. Daarnaast kan je dan af en toe je kaartjes legen/backuppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Villean
  • Laatst online: 15-09 14:54
Dat is goed nieuws die accu's zijn best wel duur namelijk. Dat van de laptop is wel een goed idee daar ga ik even achter aan.

Nooit echt bij stil gestaan dat het scherm van de 5D niet geschikt is voor het controleren van de scherpte bij video gebruik.

AMD 7950X | 128GB DDR5 | GTX3080Ti | Canon R5 | RF 15-35mm F2.8 | 35mm F1.4L II | RF 50mm F1.2L | RF 70-200mm F2.8 IS | EF 400mm F2.8 IS II | Phrozen 8K Mini & 8K Mighty

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Villean schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 09:43:
Dat is goed nieuws die accu's zijn best wel duur namelijk. Dat van de laptop is wel een goed idee daar ga ik even achter aan.

Nooit echt bij stil gestaan dat het scherm van de 5D niet geschikt is voor het controleren van de scherpte bij video gebruik.
Ik heb nog nauwelijks gefilmd (iig een stuk minder dan Gerard) maar wel de LiveView regelmatig gebruikt. Je kan vrij ver inzoomen (digitaal) en dan scherpstellen, werkt imo perfect. Het is wat onhandig bij bewegende objecten, maar het is wel prettig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodweep
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-06-2023
Ik had es op een avond 800 fotos genomen en enkele filmpjes en had in totaal 24GB aan data (fotos wel in RAW) en de batterij stond nog op 30%. Ik heb een extra batterij voor de zekerheid, maar heb die nog nooit moeten inzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 22-03 01:02
psychodweep schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 12:37:
Ik had es op een avond 800 fotos genomen en enkele filmpjes en had in totaal 24GB aan data (fotos wel in RAW) en de batterij stond nog op 30%. Ik heb een extra batterij voor de zekerheid, maar heb die nog nooit moeten inzetten.
behoorlijk wat volgens canon zou je met één accu circa 800 foto's moeten kunnen maken, blijkbaar gaat een acculading toch een stuk of 1100 foto's mee of is dat alleen in de uiterste gevallen. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Registratie: September 2005
  • Nu online
Het aantal foto's dat je op een accu kunt maken hangt nogal van het gebruik af. Als je bijvoorbeeld het scherm helemaal niet gebruikt (ook de automatische preview uit) heeft ie maar weinig nodig voor een foto.

[ Voor 0% gewijzigd door - J.W. - op 14-10-2009 15:25 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

90% van de tijd trek ik foto's in AV.
Wat me mateloos irriteert is dat ze Focallength als minimale sluitertijd nemen totdat er te weinig licht is en dan gaan ze natuurlijk nog trager.

Dus dat wil zeggen dat op mijn 17mm ik altijd rond de 1/20ste zit en bij mijn 50mm op 1/50ste
Ik vind dat zeker 1 stop te traag! Foto's zijn dan zeker niet 100% zonder bewegingsscherpte.

Is er een optie in de 5D zodat hij 1 stop sneller gaat sluiten?
Ik denk dat de 1D wel zo'n optie heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Ongeveer 10 posts hierboven haal ik dit probleem ook aan. Ik neem aan dat je het over auto ISO hebt? Lees dat even door zou ik zeggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Tja, auto iso of niet. Op AV probeert hij natuurlijk altijd op de grens te werken. En de sluitergrens is f/1 voor canon. Ik weet niet of een feature request gaat helpen. Hoe werkt dit bij Nikon ?

Hopelijk fixed Magiclatern dat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodweep
multipasser schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 14:56:
Is er een optie in de 5D zodat hij 1 stop sneller gaat sluiten?
Ik denk dat de 1D wel zo'n optie heeft?
Je kan toch de exposure compensation value op -1 zetten (bij AV mode) ?
Je moet dan wel geen auto iso gebruiken.

[ Voor 6% gewijzigd door psychodweep op 14-10-2009 16:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
- J.W. - schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 13:51:
Het aantal foto's dat je op een accu kunt maken hangt nogal van het gebruik af. Als je bijvoorbeeld het scherm helemaal niet gebruikt (ook de automatische preview uit) heeft ie maar weinig nodig voor een foto.
dat snap ik ook wel en natuurlijk ook temperatuur en vocht die 2 zijn ook funest voor je accu('s)
|:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Nu online
photofreak schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 17:51:
[...]

dat snap ik ook wel en natuurlijk ook temperatuur en vocht die 2 zijn ook funest voor je accu('s)
|:(
Waarom vraag je het dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• photofreak
ten eerste het was meer een opmerking dan een vraag en volgens mij heeft toch bijna iedereen wel bij een spiegelreflex hem op automatisch preview staan. Je hebt zo veel variabelen en de algemene zijn wel bekend: interne flitser, LCD-scherm, veel aan/uit zetten, temperatuur, vocht, accustaat, live-view. kort om soms maak je op een lading veel foto's en soms weer minder. Maar dan is een SLR alsnog beter dan mijn brakke compact cameraatje. }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

psychodweep schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 16:55:
[...]

Je kan toch de exposure compensation value op -1 zetten (bij AV mode) ?
Je moet dan wel geen auto iso gebruiken.
Dan onderbelicht je wel hé!
Ik wil een goede belichte foto met een aannemelijke sluiter. f/1 is dat echt niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• - J.W. -
  • Nu online
photofreak schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 22:04:
[...]

en volgens mij heeft toch bijna iedereen wel bij een spiegelreflex hem op automatisch preview staan.
Ik dus niet ;)
Je hebt zo veel variabelen en de algemene zijn wel bekend: interne flitser, LCD-scherm, veel aan/uit zetten, temperatuur, vocht, accustaat, live-view. kort om soms maak je op een lading veel foto's en soms weer minder.
Yup, daarom is 't lastig vergelijken. Canon specificeert precies wat ze verstaan onder een foto maken (kijktijd enzo) en dan onder gecontroleerde omstandigheden maakt hij ongeveer 800 foto's.
Maar dan is een SLR alsnog beter dan mijn brakke compact cameraatje. }:|
Dat zeker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodweep
multipasser schreef op woensdag 14 oktober 2009 @ 22:06:
[...]

Dan onderbelicht je wel hé!
Ik wil een goede belichte foto met een aannemelijke sluiter. f/1 is dat echt niet.
Je moet niet in auto iso schieten he.... en je zegt de hele tijd f/1... je bedoelt zeker 1/f sluitertijd.
Als je ISO en diafragma vast zijn, dan moet de sluitertijd wel door het toestel gekozen worden.
Als je enkel diafragma kiest, dan zal het toestel op 1/f beginnen en de ISO aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
Dat hele auto ISO vind ik sowieso beroerd werken. Het liefst bepaal ik zelf alle instellingen, maar dat is lang niet altijd praktisch. Daardoor heb ik de camera meestal op Av staan met handmatige ISO (op 1/3e stops ingesteld) en ik let vrijwel altijd ook ff op de shutterspeed die ik krijg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-09 09:42
Zijn er nog fijne rumours over 60fps in een volgende firmware upgrade? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Jasper schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 13:42:
Zijn er nog fijne rumours over 60fps in een volgende firmware upgrade? :)
The 5D MII 24p firmware seems to be on hold, it has been tested since the camera was a prototype and there is simply no reason why the 5D can’t do 1080 24p or 720p 30. The upcoming 1D Mark IV will have even better video than the 7D from the specs Ive heard about and this camera will not be released this year as speculated. So Canon doesn’t really need to release a new update for the 5D.
http://www.canonrumors.co...ography/canon-5d-mark-ii/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasper
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 14-09 09:42
Boehoe, ik vind de 60fps beelden op 24fps bij de 7D zo ontzettend cool. Dat zou ik echt heel graag op de mk2 hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Jasper schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 20:29:
Boehoe, ik vind de 60fps beelden op 24fps bij de 7D zo ontzettend cool. Dat zou ik echt heel graag op de mk2 hebben..
60fps op de 7D? Of bedoel je 24fps met 1/60e shutter?

Daar moet ik ook nog eens mee aan de slag, ik schoot veel op 1/30 met de 5DII maar ik hoorde dat 1/60 veel beter was....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
Fairy schreef op donderdag 15 oktober 2009 @ 20:54:
[...]
60fps op de 7D? Of bedoel je 24fps met 1/60e shutter?

Daar moet ik ook nog eens mee aan de slag, ik schoot veel op 1/30 met de 5DII maar ik hoorde dat 1/60 veel beter was....
De 7D kan 720p met 60fps doen. :)
Zie hier.

[ Voor 10% gewijzigd door -DG- op 15-10-2009 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Druk bij Canon vandaag
Canon EOS 5D Mark II: verklaring over firmware ontwikkeling

Canon maakt vandaag bekend bezig te zijn met de ontwikkeling van een firmware update voor de EOS 5D Mark II zodat deze camera HD1080p video kan opnemen met 24 en 25fps. Het besluit om nieuwe firmware die deze functionaliteit ondersteunt te ontwikkelen, is genomen naar aanleiding van feedback van cinematografen en fotografen.

De in september 2008 op de markt gebrachte en meervoudig bekroonde EOS 5D Mark II was de eerste digitale spiegelreflexcamera die HD-video opnam met 1080p en daardoor een wereld vol nieuwe creatieve mogelijkheden opende voor fotojournalisten, nieuwsfotografen en amateur-filmers. Sindsdien is Canon zijn baanbrekende EOS Movie-functionaliteit verder blijven ontwikkelen, in de eerste plaats met de firmware update voor de EOS 5D Mark II voor handmatige regeling van de belichting, en meer recentelijk met de introductie van video-opname framerates voor de EOS 7D en EOS-1D Mark IV.

Canon verwacht dat de huidige firmware update in de eerste helft van 2010 beschikbaar zal zijn. Informatie over de details van de update en de beschikbaarheid zal kort voor de introductiedatum bekend worden gemaakt.
En een PDF waar precies hetzelfde in staat, hier hoef je dus niet op te klikken

[ Voor 6% gewijzigd door Moby op 20-10-2009 07:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
Mobyrick schreef op dinsdag 20 oktober 2009 @ 07:39:
Canon verwacht dat de huidige firmware update in de eerste helft van 2010 beschikbaar zal zijn.
De huidige firmware update bevindt zich in mijn 5D2. :) De nieuwe firmware update zal in 2010 beschikbaar komen. Dan pas? Dat is wel rijkelijk laat. :? Nou ja, ik ben blij dat Canon in ieder geval de update beschikbaar gaat maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 17:41
Weet een 5D mark II eigenaar een oplossing voor dit probleem? Ik heb een paar video's geschoten met de 5d mark II, maar ik kan er niks mee. Afspelen in Media Player Classic gaat erg hakkelend, volkomen onbruikbaar. Ik wil de filmpjes het liefst omzetten naar Theora. Normaal gebruik ik daar ffmpeg2theora voor, dat werkt prima met .mov bestanden afkomstig uit een Canon Ixus 990 (die codeert ook in H.264 met LPCM geluid, net als de 5D mark II) maar bij de 5D klapt ffmpeg2theora versie 0.24. Geupgraded naar versie 0.25, deze klapt niet maar levert onbruikbare Theora bestanden met allemaal gekleurde blokjes.

Normaal schiet ik alleen video met de Ixus maar die had ik vandaag dus niet bij me. Ik heb SUPER geprobeerd maar dat levert alleen halfbakken resultaten. Als ik een recode doe met SUPER of met MediaCoder 0.6.1 waarbij ik een streamcopy doe van de video met als bestemming een .mp4 bestand wordt het iets beter, maar dan nog krijg ik niet een regelmatig afspelend bestand, het lijkt alsof de snelheid van het filmpje varieert. Het geluid is wel goed.

Ik wil dus eindigen met een Theora file, maar het is acceptabel als daar een andere vorm tussen zit. Uiteraard heb ik op internet gezocht, veel mensen gebruiken Vegas of Adobe Premiere maar die pakketten heb ik niet en zijn me ook veel te duur. Ik doe ook weinig met video, alleen wat huis- tuin- en keuken filmpjes van de kids. Wie helpt mij aan een werkende manier om mijn 5D .mov files om te zetten, het liefst met command line freeware of open source?

Overigens heb ik uiteraard ook geprobeerd om met de bijgeleverde Zoombrowser EX het filmpje te exporteren, maar dat levert een vette error op met een hele wazige verklaring over wat er fout ging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BamSlam_
  • Niet online
@Philipsfan: wil je uiteindelijk SD of HD overhouden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15-09 17:41
BamSlam_ schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 22:23:
@Philipsfan: wil je uiteindelijk SD of HD overhouden?
Het liefst HD natuurlijk. Met Theora kun je ook 1920x1080 coderen, al resize ik het meestal wat kleiner zodat ook minder krachtige clients het kunnen laten zien.

Edit: Ik krijg het echt niet goed. Zelfs als ik met SUPER helemaal decomprimeer naar AVI met uncompressed raw video en ik maak van dat 7,5GB grote bestand een Theora dan hakkelt het nog als een gek. Het lijkt wel alsof die videomodus van de 5DmkII gewoon niet goed is.

[ Voor 29% gewijzigd door PhilipsFan op 08-11-2009 00:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

Ik heb er eentje mee op een shoot vannacht en hoewel de AF-punten off-centre keihard zuigen, vind ik het verder wel een topding stiekem.. Bevalt me beter dan m'n 1D3 zelfs...

Bericht hierboven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
Floor-is schreef op zondag 08 november 2009 @ 05:13:
[...] Bevalt me beter dan m'n 1D3 zelfs...
Op welke punten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

Ik heb die AF punten nooit begrepen! Dat ligt waarschijnlijk 100% aan mij, maar als je een gezich in het midden hebt (waar je op wilt focussen) in de voorgrond heb je een plant en op de achtergrond nog enkele spullen.
50% van de tijd gaat hij toch focussen op de verkeerde dingen? Hoe weet die camera in godsnaam welk item jij gefocusd wilt? De analoge 1reeks had vroeger een systeem dat naar de richting van je iris keek en zo ook dat deel van de kadrage als focuspunt nam. (brilliant en nog steeds niet terug in de DSLRS geraakt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -DG-
In je viewfinder heb je vierkantjes (focuspunten) die je kunt selecteren, dat is het punt waar op gefocust wordt. Als je ze op automagisch laat staan, dan kan het inderdaad fout gaan als er iets op de voorgrond staat, maar als je handmatig selecteerd welk van de punten je op wilt focussen gaat het wel goed.
Deze 9 vierkantjes:
Afbeeldingslocatie: http://www.steves-digicams.com/2009_reviews/canon_5dmk2/canon_5dmk2_viewfinder.gif

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodweep
Floor-is schreef op zondag 08 november 2009 @ 05:13:
Ik heb er eentje mee op een shoot vannacht en hoewel de AF-punten off-centre keihard zuigen, vind ik het verder wel een topding stiekem.. Bevalt me beter dan m'n 1D3 zelfs...
Je moet zeker de filmfunctie uittesten (in low light) met een lichtsterke prime.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
multipasser schreef op zondag 08 november 2009 @ 12:42:
Ik heb die AF punten nooit begrepen! Dat ligt waarschijnlijk 100% aan mij, maar als je een gezich in het midden hebt (waar je op wilt focussen) in de voorgrond heb je een plant en op de achtergrond nog enkele spullen.
50% van de tijd gaat hij toch focussen op de verkeerde dingen? Hoe weet die camera in godsnaam welk item jij gefocusd wilt? De analoge 1reeks had vroeger een systeem dat naar de richting van je iris keek en zo ook dat deel van de kadrage als focuspunt nam. (brilliant en nog steeds niet terug in de DSLRS geraakt)
Lees dit eens, dan snap je waarom focus recompose stinkt http://visual-vacations.c...focus-recompose_sucks.htm

Overigens hangt de mate van succes bij focus recompose sterk af van je diafragma, afstand tot onderwerp en je lens.

Bij een WA lens op f11 met een (statisch) onderwerp op een meter of vijf afstand maakt het allemaal weinig uit. Met een 500mm lens op f5.6 bij een bewegend onderwerp op minimale scherpstelafstand, is het een ander verhaal. Zo ook met een 35mm lens op f1.4 met een onderwerp op een meter afstand.

Overigens was dat iris-herkenningsmechanisme ook niet heel relaxt, naar wat ik heb gehoord.

[ Voor 3% gewijzigd door sOid op 08-11-2009 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abrakadaver
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 06-01-2021
Is niet heel relaxed op alle toestellen (de eos 5 heeft een wat minder systeem), maar op de eos 3 werkt 't prima (zolang je geen bril draagt).

[ Voor 16% gewijzigd door abrakadaver op 08-11-2009 21:59 ]

Fujifilm X100F, Olympus OM, Rolleiflex, Canon EOS

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Woensdag moet ik een promotie op een universiteit vastleggen. Dit is een erg stille aangelegenheid en dus kwam "silent shooting" weer even bij me op.

Kort gezegd, ik snap er niets van. Volgens mij werkt dit alleen in live view modus ofzo. Als dit zo is snap ik het alweer wat meer. Zonder live view hoor ik namelijk echt geen verschil in de verschillende settings die je kan gebruiken. Is er iemand die hier meer over weet. Live view is overigens niet erg handig om te gebruiken in dit geval.

(ik bedenk me nu dat ik ook even in het boekje kan kijken natuurlijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
silent mode werkt alleen in live view ja :)
en ja dit staat ook in je handleiding en ja dat had je eerst even moeten lezen en ja eh....graag gedaan verder :P

[ Voor 12% gewijzigd door Nomad op 09-11-2009 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Moby
  • Niet online

Moby

Iets te zeggen? Nou en!

Nomad schreef op maandag 09 november 2009 @ 12:31:
silent mode werkt alleen in live view ja :)
en ja dit staat ook in je handleiding en ja dat had je eerst even moeten lezen en ja eh....graag gedaan verder :P
:P ja ik zat op mijn werk en het kwam opeens bij me op. Even niets te doen en een post is zo gemaakt natuurlijk. Maar bedankt Nomad de handleiding citeerder. 8)

Het zal nooit meer gebeuren....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mobyrick schreef op maandag 09 november 2009 @ 12:55:
[...]

:P ja ik zat op mijn werk en het kwam opeens bij me op. Even niets te doen en een post is zo gemaakt natuurlijk. Maar bedankt Nomad de handleiding citeerder. 8)

Het zal nooit meer gebeuren....
can i quote you on that one? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PhilipsFan schreef op zaterdag 07 november 2009 @ 21:42:
Weet een 5D mark II eigenaar een oplossing voor dit probleem? Ik heb een paar video's geschoten met de 5d mark II, maar ik kan er niks mee. Afspelen in Media Player Classic gaat erg hakkelend, volkomen onbruikbaar. Ik wil de filmpjes het liefst omzetten naar Theora. Normaal gebruik ik daar ffmpeg2theora voor, dat werkt prima met .mov bestanden afkomstig uit een Canon Ixus 990 (die codeert ook in H.264 met LPCM geluid, net als de 5D mark II) maar bij de 5D klapt ffmpeg2theora versie 0.24. Geupgraded naar versie 0.25, deze klapt niet maar levert onbruikbare Theora bestanden met allemaal gekleurde blokjes.

Normaal schiet ik alleen video met de Ixus maar die had ik vandaag dus niet bij me. Ik heb SUPER geprobeerd maar dat levert alleen halfbakken resultaten. Als ik een recode doe met SUPER of met MediaCoder 0.6.1 waarbij ik een streamcopy doe van de video met als bestemming een .mp4 bestand wordt het iets beter, maar dan nog krijg ik niet een regelmatig afspelend bestand, het lijkt alsof de snelheid van het filmpje varieert. Het geluid is wel goed.

Ik wil dus eindigen met een Theora file, maar het is acceptabel als daar een andere vorm tussen zit. Uiteraard heb ik op internet gezocht, veel mensen gebruiken Vegas of Adobe Premiere maar die pakketten heb ik niet en zijn me ook veel te duur. Ik doe ook weinig met video, alleen wat huis- tuin- en keuken filmpjes van de kids. Wie helpt mij aan een werkende manier om mijn 5D .mov files om te zetten, het liefst met command line freeware of open source?

Overigens heb ik uiteraard ook geprobeerd om met de bijgeleverde Zoombrowser EX het filmpje te exporteren, maar dat levert een vette error op met een hele wazige verklaring over wat er fout ging.
Wat voor een pc heb je? Een filmpje uit een 5dmk2 kan niet iedere pc zomaar afspelen namelijk. Het vergt aardig wat cpu power.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMarcie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15-09 11:31

MrMarcie

CFMoto 650MT

Mobyrick schreef op dinsdag 06 oktober 2009 @ 08:37:
Klinkt logisch, maar dan nog zou ik daar zelf controle over willen hebben. Voor mijzelf heb ik afgesproken dat ik altijd een sluitertijd van minimaal 1/50 uit de hand wil kunnen doen. Daarom heb ik mijn telelens ook met IS en al het bereik daar onder gewoon niet omdat ik dat niet nuttig vind.
Als ik in zou kunnen stellen wanneer de auto ISO wel rekening houdt met IS en wanneer niet zou de functie een stuk nuttiger zijn. Wat helemaal fijn zou zijn als je het helemaal kon instellen, gewoon een sluitertijd en de ISO past zich aan. 1/100 zou al schelen ipv 1/200.

pff het is weer een lekker warrig verhaal geworden
M? of Tv? Of mis ik iets?

For sale | "Goodbyes are only for those who love with their eyes. Because for those who love with heart and soul there is no such thing as separation" Rumi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha BasZ
  • Laatst online: 14-11-2024

Tha BasZ

- niks -

Ik kijk mijn 5D MKII filmpjes altijd in VLC, gewoon vloeiend en zonder coderen (wel Core2Duo 3Ghz. / 4GB RAM)...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11:15

sapphire

Die-hard pruts0r

Verwijderd schreef op maandag 09 november 2009 @ 17:23:
[...]

Wat voor een pc heb je? Een filmpje uit een 5dmk2 kan niet iedere pc zomaar afspelen namelijk. Het vergt aardig wat cpu power.....
of gewoon een modern videokaartje halen, de huidige generatie budget kaartjes speelt full HD al vloeiend af :)

Gabriël AM5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• multipasser

multipasser

Daftpunk Ownz Ya!

De mac mini heeft ook moeite met de native 5D filmpjes.
De Macbookpro doet het net, soms lichte hapering.. De macPro natuurlijk geen problemen met de mov's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 11-09 12:57

Floor-is

5.2

ISO prestaties, beeldkwaliteit, gemak in gebruik (ja echt). Werkende liveview in die zin dat ik ineens ook focussen kan. FullFrame bevalt mij uitermate goed (16mm is 16mm en 70mm is ook 70mm). Mijn 24-70 is ineens een lekker bruikbare lens geworden en de 16-35 echt heel erg wijd. Ik mis wel wat tele, maar dat overleef ik waarschijnlijk makkelijk, ook omdat ik veel meer kan croppen :)

De AF-punten van de 5D MarkII:
Afbeeldingslocatie: http://www.steves-digicams.com/2009_reviews/canon_5dmk2/canon_5dmk2_viewfinder.gif
Die zijn echt te krankjorum voor woorden, ik vind het er te weinig, dat er te weinig coverage is en buiten het middenste AF-punt functioneren ze bovendien allemaal vreselijk slecht in de omstandigheden waarin ik werk.

Vergelijk de D700 nou eens met de 5D MarkII. De bodies zijn exact even duur op het moment..
Viewfinder Nikon D700/D3vsAfbeeldingslocatie: http://www.steves-digicams.com/2009_reviews/canon_5dmk2/canon_5dmk2_viewfinder.gif

De grootste reden om niet voor de 5D te gaan is gewoon die belabberde AF-dekking en de slecht werkende AF-punten in low-light. Ik werk nu eenmaal nagenoeg altijd in low-light met relatief snel bewegende onderwerpen, dus focus-recompose is vaak geen optie. Nu werk ik met 1-series bodies waar ik best wel gelukkig van wordt, hoewel de ruisprestaties echt wel een stapje mogen krijgen en een werkende liveview-AF ook bijzonder welkom zou zijn. Maar ik heb wel een onwijs veel betere AF-dekking:

Viewfinder Canon 1-series

[ Voor 40% gewijzigd door Floor-is op 11-11-2009 19:00 . Reden: complete rewrite zegmaar :P ]

Bericht hierboven

Pagina: 1 ... 16 ... 28 Laatste