Nee, geen bullshit, ik ken serieus weinig mensen die 5D materiaal op een PC editen, hoezo is dat nou bullshit? Oh wacht, je had het natuurlijk over het feit dat ik zei dat PC's onnodig traag zijn met 5D materiaal. Ik heb hier meerdere PC's en waaronder een Vista-systeem waarmee ik 5D materiaal niet lekker kan editen. En dan heb ik 16 jaar meer ervaring met PC's/Windows dan met m'n nieuwe Mac's. Maar aangezien jij al 10 jaar AV ervaring hebt, zou ik graag van je willen weten wat jouw workflow dan is om 5D simpel en snel te editen (zonder proxies of de Cineform codec) met een eventuele 25p conversie erbij, want weinig mensen krijgen het goed voor elkaar. Kunnen de PC-gebruikers hier nog wat van je leren (en dan draag je iets nuttigs bij aan dit topic).
Macs zijn alleen voor fanboys en girls die vallen voor een sexy buitenkantje.
Euh, yeah right. Dat is echt typisch een anti-Mac opmerking. Ik heb meerdere Macs, waaronder een Hackintosh, dus nee, ik val niet op het buitenkantje. Maar laten we er geen PC vs Mac discussie van maken, laten we het over workflows hebben.
BamSlam_ schreef op vrijdag 28 augustus 2009 @ 20:00:
Gerard schreef dat video editing op de PC onnodig traag zou werken als gevolg van codec-problemen. Laat hij dan maar eens onderbouwen waarom Premiere "dat niet lekker aan zou kunnen". Mijn ervaring is, zoals ik al schreef, dat het editten van de files zoals die door de 5D2 worden aangemaakt juist geen probleem is. Daardoor werd mijn irritatie opgewekt, met een nogal bot geformuleerde reactie als gevolg. Dat had netter gekund, sorry.
[...]
De post van Gerard was nou ook niet bepaald onderbouwd. Een paar stellingen, een referentie naar codecproblemen, that's it. Laat hij maar eens onderbouwen wat precies zijn problemen zijn dan.
Waar ik voornamelijk op doelde was het editen van 5D (Quicktime, H264) materiaal, maar over het algemeen kan ik wel zeggen dat al dat gedoe met codecs op PC's gewoon irritant is, waarom denk je dat er zoveel codec packs zijn? Waarom moeten dingen zoals ffdshow bestaan? Bouw een willekeurige HTPC en je moet je serieus gaan verdiepen in codecs/players etc etc.
Maar terug naar de 5D.....
Neem Premiere CS3 of CS4, die lukt het niet om normaal zonder stotteren een 5D-bestand af te spelen in de timeline. En nee, dat ligt niet aan de CPU, maar ligt aan Adobe en de ondersteuning. Zelfs met de laatste CS4 update (van eind juli) lukt het niet om fatsoenlijk met 5D-bestanden om te gaan. Oplossing? Ja, proxies of vage intermediate codecs wat de workflow niet beter maakt, of wat in veel gevallen zelfs niet werkt.
Een
simpele Google opdracht levert dit als eerste resultaten :
een -
twee -
drie
Nee, editen van 5D materiaal op een PC met een bekend videobewerkingspakket is niet zo simpel.
Maar nogmaals, misschien missen al die mensen een goede workflow en zou ik nu dus jouw workflow voor 5D + Premiere + Windows willen horen/lezen.