Afgelopen maandag heb ik mijn HDX-1000 binnengekregen. Vanaf dit forum topic heb ik veel info verkregen ter ondersteuning van mijn beslissing tot aanschaf. Daarom als dank hierbij mijn bijdrage aan dit topic (en om hopelijk geïnteresseerden te helpen bij hun beslissing)
1) Gekocht
- HD Digitech HDX 1000 Network Media Player zilver
- 1000GB Western Digital WD10000FYPS RE2-GP 24x7
De HDX-1000 wordt geleverd met de volgende accessoires:
Voeding met NL netsnoer, HDMI kabel, USB (slave) kabel, afstandbediening met batterijen, gebruikershandleiding. Er zaten bij mij geen audio kabels bij.
De gebruikershandleiding is deels in het Chinees en zeer beknopt. Op de HDX site is de nieuwste, uitgebreidere handleiding te downloaden:
http://www.hdx1080.com/in...at_view&gid=52&Itemid=136
Dit is overigens een aardige support site met veel topics over de HDX:
http://www.networkedmediatank.com
2) Overwegingen m.b.t. aanschaf van een Mediatank
Omdat ik het zat was steeds maar DVD-tjes te moeten kopen en branden om van usenet gedownloade films te bekijken (gaat ook aardig in de papieren lopen en kost veel tijd) was ik op zoek gegaan naar een alternatief.
De meest voor de handliggende optie leek een HTPC (home theater PC) met Windows Media Center erop. HTPC’s produceren echter over het algemeen veel geluid. Het is met een HTPC natuurlijk wel mogelijk om games te spelen en te internetten maar dat is voor mij niet van belang; hier gebruik ik mijn PC wel voor. Van een vriend met een HTPC heb ik ook gehoord dat internetten via de HTPC vanwege de kleine lettertjes op websites eigenlijk niet lekker werkt.
Een video streamer zoals bijvoorbeeld Pinnacle Showcenter is voor mij ook geen optie. Ik heb weliswaar een NAS waar vanaf content gestreamed kan worden maar ik betwijfel of streamen van HD content over mijn netwerk goed werkt.
Vervolgens via het internet achter het bestaan van Networked Media Tanks als de HDX en popcorn hour gekomen. Nog getwijfeld tussen de verschillende producten (TivX / Popcorn hour / eGreat / HDX) en uiteindelijk voor de HDX gekozen obv diverse goede reviews op internet en deze review op mpcclub waarin verschillende NMT’s tegen elkaar worden afgezet:
http://www.mpcclub.com/modules/Reviews/reviews/NMT-CLASH.pdf
Uiteindelijk voor de HDX gekozen om de volgende hoofdredenen:
+ betaalbaar alternatief tov HTPC
+ groot intern geheugen voor een dergelijk apparaat
+ relatief stil (zeker met de Western Digital WD10000FYPS green power HD)
+ speelt praktisch alle codecs af (andere Syabas gebaseerde producten doen dat ook).
+ interne HD mogelijk
+ looks (mooi geborsteld aluminium)
+ hardware matige “uit” knop
Ik heb met opzet de 1TB interne harde schijf genomen omdat ik de HDX als primaire opslag van films en evt. muziek wil gebruiken.
3) Installeren
Na aansluiten eerst de laatste firmware erop gezet. Het is mogelijk de upgrade vanaf het internet te installeren. Aangezien ik niet zeker weet hoe het apparaat reageert op een eventuele uitval van de connectie tijdens het upgraden heb ik besloten de firmware vanaf een USB stick te installeren.
Volgens de HDX site is de 00-17-081023-15-HDD-403.nmt de nieuwste upgrade. Deze is te downloaden vanaf de volgende locatie:
http://www.hdx1080.com/in...at_view&gid=53&Itemid=136
Ik heb ook besloten de NMT applicaties te installeren. Hierdoor wordt de NMT voorzien van o.a. een Bittorrent client en een Usenet client. Of ik dit ga gebruiken weet ik nog niet. Het is altijd mogelijk de verschillende NMT services op een later moment via set-up uit te zetten. Mogelijk levert dit wat performance winst op. De NMT apps nemen bij elkaar ongeveer 400 Mb schijfruimte in beslag.
Het is aan te raden de NMT applicaties te installeren _voordat_ je content als films e.d. op de harde schijf zet. De NMT apps installatie procedure partioneert en formatteer de schijf namelijk waardoor je alle op de schijf aanwezige content kwijt raakt.
De NMT applicaties zijn te downloaden van de volgende locatie:
http://www.hdx1080.com/in...at_view&gid=54&Itemid=136
Als je van plan bent ook de NMT applicaties te installeren heb je alleen de NMT applicaties download nodig; hier zit de laatste firmware update namelijk al bij.
Installeren van de firmware via een USB stick is zeer eenvoudig. Pak hiervoor de gedownload bestanden uit en zet deze in de root van de USB stick.
Het is van belang het 00-17-081023-15-HDD-403.nmt bestand hernoemen naar syb8634.nmt, anders werkt de firmware upgrade niet.
Als gekozen wordt voor de NMT applicatie installatie zal de installatie na upgrade van de firmware automatisch verder gaan met installeren van de NMT apps (en formatteren van de HD!). Het installeren van de firmware, NMT apps en formatteren van de HD neemt ongeveer 30 minuten in beslag. De HDX houdt je op de hoogte van de voortgang middels een “percentage compleet” voortgangsindicatie.
4) Formatteren HD
Op verschillende sites wordt aangeraden de harde schijf als EXT3 te formatteren,, ik heb dit dus ook maar zo gedaan. De HDX draait schijnbaar op LINUX oid en EXT2/EXT3 is het native filesysteem voor dit OS. EXT3 op de HDX kan zonder probleem grote bestanden (> 2Gb) aan.
Het is ook mogelijk de schijf na installeren van de NMT apps als NTFS te formatteren (bijvoorbeeld met Partition Magic of via Windows disk management als je de HDX als slave aan je computer hangt). Hiermee zou het benaderen vanaf een Windows machine wellicht makkelijker moeten gaan. Ik weet echter niet zeker hoe de HDX omgaat met NTFS en heb daarom toch maar voor EXT3 gekozen. Vanaf mijn Windows machine connecten naar de HDX gaat verder probleemloos.
5) ISO probleem
De HDX is in principe in staat ISO’s te mounten en af te spelen. Een ISO van een DVD is immers alleen een container bestand. Het is bij mij echter al een paar keer voorgekomen dat de ISO als een folder verschijnt in de HDX (als deze via windows explorer wordt benaderd). Een film ISO, bijvoorbeeld TerminatorII.iso, zal dan veranderd zijn in een folder genaamd: TerminatorII.iso. Binnen die folder verschijnen vervolgens de VIDEO_TS en AUDIO_TS folders als bestand 1 en 2. Vervolgens kan de ISO niet meer afgespeeld worden door de HDX. De HDX geeft dan de melding “no content”. De ISO kan ook niet meer vanuit deamon tools in windows worden gemount. Ik weet, het klinkt absurd maar gebeurt echt…
Volgens mij ligt dit aan het file systeem (EXT3) icm het mounten van de ISO vanaf Windows mbv deamon tools. Het gebeurt namelijk niet alleen op de HDX maar ook op mijn andere NAS die ook als EXT3 geformatteerd is. Op een NTFS geformatteerd systeem ben ik dit nog nooit tegen gekomen. Mogelijk komt dit probleem dus niet meer voor als je de HD als NTFS formatteert.
Gelukkig speelt de HDX echter ook direct folders af waarin hij de VIDEO_TS folder kan vinden. Het is dus zaak de schijnbaar corrupte 1 bestand in de ISO folder te openen met WINRAR en de oorspronkelijke VIDEO_TS folder te extracten. Plaats deze vervolgens in een folder met de naam van de film. Mijn pragmatische oplossing; ik zet gewoon geen ISO’s meer op de HDX maar alleen folders met VIDEO_TS en AUDIO_TS
5) Netwerk
Op verschillende sites wordt aangeraden de HDX een vast IP adres te geven (buiten de range die wordt uitgedeeld door je DHCP natuurlijk). Dit is in de HDX in te stellen via het setup -> netwerk scherm.
Kopiëren van films over een 10/100 netwerk neemt natuurlijk de nodige tijd in beslag. Gelukkig beschikt de HDX ook over een USB slave functie waarmee je direct en sneller films naar de HD van de HDX kan kopiëren.
6) Bedieningsgemak
De gebruikersinterface werkt redelijk intuïtief. Starten van een film is simpel een kwestie van naar het juiste opslag medium navigeren en op de AB op enter drukken, kind kan de was doen.
Het valt mij wel op dat het apparaat soms traag reageert. Koud opstarten van het apparaat duurt ongeveer 90 sec. Bij stoppen en starten van het apparaat gaat het beeld soms secondelang op zwart. Bij het stoppen van een mediastream (bijvoorbeeld een Youtube filmpje) moet ik het apparaat herstarten. Als een film eenmaal loopt is er geen enkel probleem en speelt de HDX lekker soepel. Met de afstandsbediening is het mogelijk door de chapters van een film te skippen, te pauzeren etc.
Je kan de HDX eventueel uitbreiden met movie art based browsing dmv het gratis programma “movie jukebox”. Je kan dan films opzoeken en starten door in een bibliotheek van filmposters te zoeken. Deze bibliotheek moetje wel zelf opbouwen. Hiervoor heb je als extra het programma movie collector voor nodig. Op YouTube zijn enkele coole voorbeelden van movie jukebox op een popcorn hour NMT te vinden.
De gratis movie jukebox software is op de volgende lokatie te downloaden:
http://www.treasure-cove.net/moviejukebox.htm
7) Afspelen van content
De HDX speelt tot nog toe alles probleemloos af met uitzondering van het geluid (AC3) van een specifiek MKV bestand. Dit ligt waarschijnlijk aan mijn receiver. AC3 wordt namelijk alleen doorgegeven, de ontvangende apparatuur (zoals een receiver) moet het dus wel aankunnen. De ISO’s worden, voor zover ze niet corrupt raken (zie par 5), ook goed afgespeeld.

Geluidsniveau
Hoewel de Western Digital schijf van zichzelf al behoorlijk stil is hoor je toch een bepaalde bromtoon van de HD als het apparaat direct contact maakt met een ander oppervlak. Bij mij staat het apparaat op een plank in een kast. Ondanks dat het brommen zeer zacht is, is het toch hoorbaar. Met name tijdens stille scènes in films kan dit irritant zijn. Het brommen komt volgens mij omdat de schijf aan de behuizing vast zit i.v.m. de passieve koeling.
Ik heb het trillingsprobleem pragmatisch opgelost door van de styrofoam verpakking van de HDX twee strookjes af te knippen en daar de HDX op te zetten. Dit spul werkt uitstekend trillingsdempend. Probleem opgelost
9) Warmteontwikkeling
De HDX wordt passief gekoeld wat het geluidsniveau ten goede komt. Door de passieve koeling wordt de behuizing echter wel vrij warm. Het is daarom belangrijk voldoende vrije ruimte en vrije luchtstroom rondom de behuizing te behouden.
10) Webservices
Op zich een leuke feature maar in de praktijk niet echt bruikbaar. Het navigeren over de webpagina’s met een afstandbediening werkt langzaam. Ook het ingeven van zoekopdrachten (bijvoorbeeld bij YouTube) is niet echte snel met de afstandsbediening. De toetsen op de afstandsbediening hebben een SMS layout zoals je gewend bent op je mobiele telefoon.
11) Conclusie
Dit mijn eerste mediatank en ik heb eigenlijk geen referentiemateriaal (ook nooit een mediacenter PC gehad of zoiets).
Hoewel het installeren en eerste gebruik van het apparaat een behoorlijk uitzoekwerk is (enig technisch inzicht is noodzakelijk) doet het apparaat wat hij moet doen; afspelen van films en muziek, en dat doet hij uitstekend.
Al met al ben ik zeer enthousiast over dit apparaat. Gedownloade films direct op je HDX zetten en direct kijken is ideaal. Kortom; De HDX-1000 is zeker een aanrader en zeker waar voor je geld!