Verwijderd schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 17:47:
Als we het toch over drivers hebben;
Na een maand of twee/drie met de 4870x2 concludeer ik dat de drivers toch wel ATI's zwakke punt zijn. Valt allemaal een beetje tegen, ik loop tegen best veel probleempjes aan. AA forceren wil bij een hoop spellen niet lekker. Als je dan gaat googlen kom je erachter dat iedereen dat heeft bij een bepaald spel, en bijna overal lees je er dan bij dat het voor Nvidia-users geen probleem is. The witcher bv, om daar AA te forceren zou ik de exe moeten renamen naar Oblivion.exe, dat werkt inderdaad, maar na iedere cutscene reset dit zich weer naar geen AA, zeer irritant. Zit je met je 4870x2 en je komt niet verder dan 4x AA uit het ingame menu en de drivers op 'application'. Ander voorbeeld, Brothers in Arm Hell's highway, spel is spuuglelijk zonder AA. De UT3 engine zou het niet ondersteunen, renamen naar verschillende exe's schijnt hier niet te helpen, Oblivion.exe werkt wel maar levert daarbij allerlei gekke artifacts op. Bij Nvidia schijnt het geen probleem op te leveren.
Je realiseert je hopelijk wel dat de engines die je noemt van huis uit geen AA ondersteunen en dat het forceren via drivers een 'hack' is die ook voor (kleine) artifacts kan zorgen. Dit is al meerdere keren aangehaald in dit topic en elders. Dat je van nVidia en AMD hacks ingebouwd krijgt in de drivers is echter een service en niet officieel ondersteunt. Gaat er iets mis, dan is dat jammer, maar helaas.
Je kan toch ook niet verwachten dat je een game simpelweg kan renamen naar bv Oblivion.exe en alles dan perfect werkt. Aan "Oblivion.exe" zit in de drivers een profiel gekoppeld die zorgt dat bepaalde optimalisaties voor de engine van Oblivion actief worden. Soms werkt dit op een andere game, maar het is absoluut geen garantie.
Als je in The Witcher niet genoeg hebt aan de 4xAA via de ingame settings, dan heb je bij AMD nog altijd de mogelijkheid om de custom filters aan te zetten. Er gaat niets boven 12x of 24x Edge Detect AA wanneer de performance het toestaat om dit aan te zetten.. en dit ziet er nog altijd beter uit dan een geforceerde 8x of 16xAA. Overigens vind ik AA in The Witcher niet echt high priority. De game ziet er met weinig AA nog goed uit.
De problemen die jij omschrijft lijken voornamelijk juist om dit geval te gaan... AA in games die officieel geen AA ondersteunen of games die alleen maar beperkte AA mogelijkheden geven via de ingame panel. Om dan meteen de drivers als zwak punt aan te geven vind ik wel een beetje te gemakkelijk afgeven op AMD... het ligt namelijk vaak meestal aan de developer van de games die besluit om geen DX10 AA te implementeren of die beperkte AA mogelijkheden geeft... Wat betreft stabiliteit en performance doen de drivers namelijk absoluut niet onder voor nVidia.
Brothers In Arms is een TWIMTBP game waardoor van huis uit een driverprofiel in de NV drivers zit waardoor AA goed werkt. Bij AMD is het dan gewoon wachten op een 'fix'. Officieel gezien zouden van Catalyst 8.3 alle games die gebruik maken van de Unreal Engine 3, dus ook de nieuwste BIA, AA moeten ondersteunen wanneer het geforceerd wordt in Catalyst Control Center. Hoe het moet staat zelfs in de releasenotes van die drivers.
This release of Catalyst™ introduces anti-aliasing support for all Unreal Engine 3.0 based games (running in DirectX 9 mode). Users can enable Anti-Aliasing for titles such as Gears of War and Unreal Tournament 3 by simply enabling Anti-Aliasing within the ATI Catalyst™ Control Center.
Zo werkt het bv voor UT3 en Mass Effect prima. Voor DX10 games geldt dat je de game dan in DX9 mode draaien, waarna je AA kan forceren in de CCC (bv zoals in Bioshock). Werkt het niet gelijk in een nieuwe game, dan komt dit waarschijnlijk omdat de engine aangepast is en bepaalde dingen net even naar andere plekken wil schrijven, waardoor AA niet meer goed functioneert. Een driverfix zou dit kunnen oplossen.
Onder DX10 werkt dit niet omdat DX10 andere methodes heeft om wel correct AA weer te geven in engines als de UE3. Dat is het hele punt van DX10 en vooral ook van DX10.1.
Wanneer een developer dit niet gebruikt en de videokaart fabrikant zich in allerlei bochten moet wringen om dit toch te ondersteunen omdat de klant verwend is, wiens schuld is dit dan?
Iets anders, als ik mijn TV die ik middels de Svideo kabel heb aangesloten op clone zet dan springt de resolutie van mijn desktop LCD ook op 1024x768. Volgens het ATI forum is het niet mogelijk om in clone stand een verschillende resolutie te hanteren. Nvidia? Je raadt het al, geen probleem. Ook zag ik in 8.8 een optie om op de TV film in volledig scherm af te laten spelen, heb ik geselecteerd maar werkte gewoon niet, bleef gewoon mijn mediaplayer scherm zien. In de 8.9 set kan ik de optie niet eens meer vinden. Bij Nvidia werkte dit ook lekker, kon op mijn pc gewoon andere vensters openen terwijl video gewoon fullscreen bleef spelen op mn TV.
NV != AMD. Ze stellen andere prioriteiten. Heb je problemen....
http://support.ati.com/ic...894&surveyID=486&type=web
http://forums.amd.com/gam....cfm?catid=279&entercat=y
http://forums.amd.com/gam....cfm?catid=260&entercat=ySorry voor de rant maar ik dacht ik schrijf het even van me af.

Begrijpelijk dat je een beetje gefrustreerd bent, maar dit topic is niet bedoeld voor rants.

Verwijderd schreef op maandag 13 oktober 2008 @ 18:26:
Geen nieuws, wel goede feedback. Kan zijn dat je nog wat meer moet wennen aan ATi's interface. Toch lijkt me de gebruiksvriendelijkheid achteruit gegaan, ook voor nvidia naar mijn mening. Ik bedoel wat goed werkt moet men zo laten of verbeteren, niet terug gaan in ontwikkeling.
bijv: AI aan en uit zetten? Noem het dan gewoon CF aan en uit zetten switch. Dat is toch gewoon niet duidelijk voor nieuwe gebruikers. Maarja ik ken het altijd blijven tweaken he, soms moet je er gewoon met je tengels vanaf blijven.

CF AAN/UIT zou de lading niet meer dekken. Cat AI ON/OFF doet namelijk veel meer. Zie voorgaande posts. CF op bv een X2 zou transparant moeten werken. En dat doet het ook in de meeste gevallen. Maar voor de verontruste gebruiker kan ik melden dat er wel wat verbeteringen in de pipeline zitten. AMD luistert wel naar de community en probeert een zo groot mogelijke doelgroep te bereiken. De eerste verandering is bv de mogelijkheid om op HD4000 kaarten je fanspeed binnen de drivers aan te passen. En er komen meer veranderingen aan. Vergeet echter niet dat het driverteam van AMD uit een handjevol mensen bestaat (ik geloof zo'n 12 man), die zich vol overgave op de drivers storten om een betere gebruikerservaring te garanderen. Voor zo'n klein aantal mensen hebben ze de afgelopen jaren toch enorm veel vooruitgang geboekt, zeker als je het vergelijkt met de massale driverteams van nVidia.
Technical PR Officer @ MSI Europe. My thoughts and opinions may not reflect the ones of my employer.