en vroege modellen e46, al hebben die vaak net wat meer km's ed
Hmm, keek net naar Peter R De Vries.. Hij stapte op t eind in in een BMW 6-serie.
Zozo, een politieagent met een 6-Serie.
De enige goede politieagent in NL, volgens mij...

Zozo, een politieagent met een 6-Serie.
Gulfstream G650
1:11 is normaal voor een E36 316i. Ik rij met m'n Compact weinig zuiniger (1:11,7), terwijl die lichter is. Echt zuiniger dan 1:12 met een BMW redt je in Nederland eigenlijk alleen met een diesel of een moderne 1 of 3 serie. T/m de E46 lag het verbruik van de wagens tussen de 1:8 en 1:12, afhankelijk van het type motor.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Peter de Vries een agent?salimrmaf schreef op zondag 09 november 2008 @ 23:30:
Hmm, keek net naar Peter R De Vries.. Hij stapte op t eind in in een BMW 6-serie.![]()
Zozo, een politieagent met een 6-Serie.![]()

Maargoed, hij heeft wel een vette 6 jah
Wat is hij dan? Ok, rechercheur.JdM schreef op zondag 09 november 2008 @ 23:36:
[...]
Peter de Vries een agent?![]()
Maargoed, hij heeft wel een vette 6 jah
Gulfstream G650
Op lange afstanden waarbij je een constante snelheid aan kan houden lukt het wel om erg zuinig te rijden.
Groningen-Maastricht zondagnacht om 2 uur ofzo zal het wel lekker zuinig kunnen.
Alleen zijn dat niet echt dagelijkse situaties voor de meeste mensen.
Mn E30 318i liep iets van 1:13-1:14 met langere ritten @ 120kmh, moest je dr alleen wel op letten, maar dat was een lekker simpel elektronisch injectiesysteem (zonder lambdasensor, stationairregeling en de hele zooi).
Gemiddelde verbruik lag rond de 1:11 waarmee je gewoon fatsoenlijk door kon rijden
Mn 1602 deed met zn carburateurtje en 4-bak ong 1:11 met 120km/h (op benzine dus) en rond die koers lag het gemiddelde verbruik ook.
Dus het kan wel, t kost alleen wat meer moeite
Groningen-Maastricht zondagnacht om 2 uur ofzo zal het wel lekker zuinig kunnen.
Alleen zijn dat niet echt dagelijkse situaties voor de meeste mensen.
Mn E30 318i liep iets van 1:13-1:14 met langere ritten @ 120kmh, moest je dr alleen wel op letten, maar dat was een lekker simpel elektronisch injectiesysteem (zonder lambdasensor, stationairregeling en de hele zooi).
Gemiddelde verbruik lag rond de 1:11 waarmee je gewoon fatsoenlijk door kon rijden
Mn 1602 deed met zn carburateurtje en 4-bak ong 1:11 met 120km/h (op benzine dus) en rond die koers lag het gemiddelde verbruik ook.
Dus het kan wel, t kost alleen wat meer moeite
leeg
Nee joh, dat is gewoon een gast die fatsoenlijk onderzoek naar "ongrijpbare" criminaliteit doet. Maar hij werkt niet voor de politie of wat dan ook
[ Voor 11% gewijzigd door JdM op 09-11-2008 23:47 ]
Ik kijk Peter R. wel regelmatig, hij doet altijd veel moeite om te laten zien dat ie 6er rijdt.salimrmaf schreef op zondag 09 november 2008 @ 23:30:
Hmm, keek net naar Peter R De Vries.. Hij stapte op t eind in in een BMW 6-serie.![]()
Zozo, een politieagent met een 6-Serie.![]()
Hij zal wel korting hebben gekregen (die RaRo stond toch ook bij Ekris Exclusief te koop? zal wel een linkje zijn).
Ik snap ook niks van die discussie tussen peter en freek de jonge. Die freek is toch echt een beetje de grip op de realiteit kwijt. En dan een ouvre prijs krijgen... gruwel.
Hij heeft nog een keer bij een bekende van me op de stoep gestaan, had iets te maken met oplichtingspraktijken. Hij was toen der tijd ook erg betrokken bij de LPF, en heeft genoten van het geld dat binnen kwam van donaties waarvan luxe diners en artikelen zijn gekocht. De LPF was nogal een farce. Met en zonder Fortuyn.
Heb ik overigens niks mee te maken
Om nog even on-topic te blijven, zojuist weer lekker gedineerd en kon niet laten om wat fotos te schieten van de gelegenheids parkeerplaats:

Het was weer een mooie collectie bij elkaar. En overigens had ik iets teveel bubbels op en vergat de camera recht te houden
[ Voor 25% gewijzigd door Heuving op 10-11-2008 01:03 ]
Ik ben benieuwd wat ik ga scoren. Ik rijd redelijk rustig, want ik geef de motor goed de tijd warm te worden en bovendien rijd ik naar mijn werk voornamelijk 80-90 @ 5th gear want ik rijd binnendoor. Zit een stukje snelweg bij van pak hem beet 5 km ofzo.deepbass909 schreef op zondag 09 november 2008 @ 23:32:
1:11 is normaal voor een E36 316i. Ik rij met m'n Compact weinig zuiniger (1:11,7), terwijl die lichter is. Echt zuiniger dan 1:12 met een BMW redt je in Nederland eigenlijk alleen met een diesel of een moderne 1 of 3 serie. T/m de E46 lag het verbruik van de wagens tussen de 1:8 en 1:12, afhankelijk van het type motor.
Ik heb gister de tank volgegooid en ga nu de metingen starten!
ik zit nu bij een halve tank op 11,8 liter per 100km volgens de boordcomputer. dat maakt dus 1:8.5. Heb helaas nog niet de kans gehad wat langere stukken te rijden en die korte stukjes zullen het verbruik wel wat opschroeven.
@zimbab
Om de één of andere reden kan ik geen verschil ontdekken tussen constant 130 op de snelweg rijden en 80/90 op de provinciale weg. Waarschijnlijk heeft het te maken met al die kl*te rotondes en drempels die er liggen, zodat je niet meer fatsoenlijk door kunt kachelen met die met die snelheid, maar steeds moet afremmen en versnellen...
Ik rij nu (gemeten over bijna 2 jaar) 1:11,85 gemiddeld (standaard deviatie is 0,75, dus het varieert tussen de 1:11,10 en 1:12,6). De standaard deviatie is 6% van het gemiddelde, dus het verbruik is vrij constant (al voelt dat soms anders).
Om de één of andere reden kan ik geen verschil ontdekken tussen constant 130 op de snelweg rijden en 80/90 op de provinciale weg. Waarschijnlijk heeft het te maken met al die kl*te rotondes en drempels die er liggen, zodat je niet meer fatsoenlijk door kunt kachelen met die met die snelheid, maar steeds moet afremmen en versnellen...
Ik rij nu (gemeten over bijna 2 jaar) 1:11,85 gemiddeld (standaard deviatie is 0,75, dus het varieert tussen de 1:11,10 en 1:12,6). De standaard deviatie is 6% van het gemiddelde, dus het verbruik is vrij constant (al voelt dat soms anders).
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier
Zo, vandaag weer 's een flink stuk in een 730D gereden, wat een tank blijft het toch. Die motor maakt precies hetzelfde geluid als een trekkermotor..
730d is ook niet echt 1 van mn favo wagens.Autoreply schreef op maandag 10 november 2008 @ 15:12:
Zo, vandaag weer 's een flink stuk in een 730D gereden, wat een tank blijft het toch. Die motor maakt precies hetzelfde geluid als een trekkermotor..
Vroegah regelmatig in een 730d gereden, die ook nog eens gierig was aangekleed (geen Logic 7, Dynamic Drive, e.d.).
Ook een auto waar je kracht in te kort komt. Ik vind het fijn dat ik sportief kan wegtrekken en weet dat ik nog wat power over heb.
Heuving. Op die website in je signature staat een klein maar niet onbelangrijk foutje. Belangrijkste is nog altijd belangrijkste en niet balngrijkste.
*empty*
Als we dan toch bezig zijn, default sound aan is irritant. Verder nette siteMR_VIPER schreef op maandag 10 november 2008 @ 16:15:
Heuving. Op die website in je signature staat een klein maar niet onbelangrijk foutje. Belangrijkste is nog altijd belangrijkste en niet balngrijkste.
Mooi man, praat je met wat mensen over auto's, verklaren ze je voor gek dat je ook beetje naar BMW kijkt en je moet maar gewoon klein hok kopen, waarbij ikzelf al minimaal bv een Yaris T-Sport wil... maar dan zie je auto's als deze en ga je toch twijfelen ... 
http://www.autotrack.nl/o...ype_lijst=RL&o_id=5373457
http://www.autotrack.nl/o...ype_lijst=RL&o_id=5595744
Waar ik sommige E36's vrij 'oud' vind overkomen vind ik zoiets toch wel errug gaaf...
Qua aanschaf goed te doen... zal me eens gaan inlezen over de E36

http://www.autotrack.nl/o...ype_lijst=RL&o_id=5373457
http://www.autotrack.nl/o...ype_lijst=RL&o_id=5595744
Waar ik sommige E36's vrij 'oud' vind overkomen vind ik zoiets toch wel errug gaaf...
Qua aanschaf goed te doen... zal me eens gaan inlezen over de E36
Daarom wil ik mezelf ook es beetje inlezen... staan ook zat km's op de teller.
Die 2 vielen me qua uiterlijk gewoon op.
Die 2 vielen me qua uiterlijk gewoon op.
voor zulke bedragen heb je ook wel een e39 (Gaaaaaaaaf!), maar wel iets duurder elke maand. E46 is weer een tandje duurder of niet ?
E39 is idd errug gaaf, maar gaat me wel te duur worden... en groot, begon met kijken naar kleine autotjes...
Zijn ook verschillende E46 modellen die ik volgens mij wel moet kunnen betalen, maar hangt ook vanaf wat ik voor mn huidige auto terugkrijg... Wil ding ook bij voorkeur inruilen.
Zat ook ff snel naar lpg bmw's te zoeken, maar dat zijn eigenlijk allemaal maar 316's en een 318 bij uitzondering... dus das ook niks...
Zijn ook verschillende E46 modellen die ik volgens mij wel moet kunnen betalen, maar hangt ook vanaf wat ik voor mn huidige auto terugkrijg... Wil ding ook bij voorkeur inruilen.
Zat ook ff snel naar lpg bmw's te zoeken, maar dat zijn eigenlijk allemaal maar 316's en een 318 bij uitzondering... dus das ook niks...
De 1-er staat in bestelling, met 141'sTHIJZEL schreef op zondag 19 oktober 2008 @ 16:09:
* THIJZEL is in dubio over de te kiezen (17") velgen voor zijn nieuwe 1er
..
Wat vinden jullie?
Zo gaat ie er uit zien:

118d corperate lease 3d
Saphirschwarz metallic / Stof Network Anthrazit/Schwarz
opties:
Business line
- Airconditioning
- Opbergpakket
- Middenarmsteun voor
- Mistlampen voor
- Regen- en lichtsensor
Multifunctioneel stuurwiel
Exterieur delen in carrosseriekleur
Chrome Line exterieur
Sportstoelen
Vijf zitplaatsen
Cruise control
Radio BMW Professional
Lichtmetalen wielen V-spaak (141) 17"
M Sportstuurwiel
[ Voor 18% gewijzigd door THIJZEL op 10-11-2008 23:30 ]
Verwijderd
Bij de Z3 (facelift model, 2000) is het batterijklepje afgebroken. En dan eigenlijk niet het klepje, maar waar het klepje op in haakt, een plastic vierkantje dat je eraf kan halen door de plus pool los te draaien. Zit onder de motorkap, beetje linksachter. Is mogelijk later bijgebouwd i.v.m. acculader.
Moet ik hierbij denken aan een prijs van 20-30 euro of eerder 100-120 euro?
Moet ik hierbij denken aan een prijs van 20-30 euro of eerder 100-120 euro?
hee die maranello..Heuving schreef op maandag 10 november 2008 @ 00:35:
[...]
Ik kijk Peter R. wel regelmatig, hij doet altijd veel moeite om te laten zien dat ie 6er rijdt.
Hij zal wel korting hebben gekregen (die RaRo stond toch ook bij Ekris Exclusief te koop? zal wel een linkje zijn).
Ik snap ook niks van die discussie tussen peter en freek de jonge. Die freek is toch echt een beetje de grip op de realiteit kwijt. En dan een ouvre prijs krijgen... gruwel.
Hij heeft nog een keer bij een bekende van me op de stoep gestaan, had iets te maken met oplichtingspraktijken. Hij was toen der tijd ook erg betrokken bij de LPF, en heeft genoten van het geld dat binnen kwam van donaties waarvan luxe diners en artikelen zijn gekocht. De LPF was nogal een farce. Met en zonder Fortuyn.
Heb ik overigens niks mee te makenJe naam 100% zuiver houden is een vereiste als je succesvol wil ondernemen in het zuivere milieu. Daar komt bij dat ik in de LPF tijd nog bij de lokale supermarkt werkte
![]()
Om nog even on-topic te blijven, zojuist weer lekker gedineerd en kon niet laten om wat fotos te schieten van de gelegenheids parkeerplaats:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Het was weer een mooie collectie bij elkaar. En overigens had ik iets teveel bubbels op en vergat de camera recht te houden
die komt mij wel heel bekend voor
lijkt wel die van ons uit de showroom..
klik
Audi S3
Staan er continu Mph en Kmph rond de snelheidsmeter, of wordt de schaal ook d.m.v. een display weergegeven? Wanneer die Mph permanent rond je teller snelheidsmeter staan valt mij dat wel een beetje tegen van BMW. Vind het nogal zuinig om zo'n auto niet met een teller met een landspecifieke schaalverdeling uit te rusten.Heuving schreef op zondag 09 november 2008 @ 13:02:
[...]
De achtergrond van de tellers zijn inderdaad LCD displays.
Informatie zoals navigatie wordt hierin weergegven.
Ik zal eens wat fotos maken als ik het testprogramma loop. Dat is opzich wel grappig.
dit dus:
[afbeelding]
[afbeelding]
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
Het is sowieso onhandig want volgen wikipedia zijn er maar een paar landen zijn die het gebruiken, en als je van de EU daarheen gaat ben je wel even bezigargro schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 21:58:
[...]
Staan er continu Mph en Kmph rond de snelheidsmeter, of wordt de schaal ook d.m.v. een display weergegeven? Wanneer die Mph permanent rond je teller snelheidsmeter staan valt mij dat wel een beetje tegen van BMW. Vind het nogal zuinig om zo'n auto niet met een teller met een landspecifieke schaalverdeling uit te rusten.
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
ik reed laatst nog in zijn 7er, maar dat is mij niet opgevallen.. Volgens mij zie je dit meer bij amerikaanse uitvoeringen van Europese auto'sargro schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 21:58:
[...]
Staan er continu Mph en Kmph rond de snelheidsmeter, of wordt de schaal ook d.m.v. een display weergegeven? Wanneer die Mph permanent rond je teller snelheidsmeter staan valt mij dat wel een beetje tegen van BMW. Vind het nogal zuinig om zo'n auto niet met een teller met een landspecifieke schaalverdeling uit te rusten.
Vrijdag ga ik Z4, nu dus omgedoopt tot Roadster S Supercharged, ophalen in Noorwegen. Het vermogen zit na wat tweaks inmiddels op 378 wielpk's (= 445pk met 15 procent aandrijfverliezen)
.
De terugrit verdient een camera aan boord (en wij ook
)!
Nooit geweten dat ze in Engeland het Metric System gebruikten voor snelheid...tdw schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 22:41:
[...]
Het is sowieso onhandig want volgen wikipedia zijn er maar een paar landen zijn die het gebruiken, en als je van de EU daarheen gaat ben je wel even bezig
Idd, ik ben ook benieuwd naar filmpjes..Bram77 schreef op woensdag 12 november 2008 @ 01:02:
De terugrit verdient een camera aan boord (en wij ook)!
www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me
Dat ze dat "officieel" zouden moeten doen wil nog niet zeggen dat mensen zich er ook aan houden. Niet dat ik er vaak kom, maar wat ik zo meekrijg uit engelse tvprogramma's is toch zeer zelden metrisch.Cocytus schreef op woensdag 12 november 2008 @ 01:07:
[...]
Nooit geweten dat ze in Engeland het Metric System gebruikten voor snelheid...
Sterker nog, Engeland gebruikt nog steeds officiëel het imperialistische stelsel (3 keer raden waar de naam vandaan komt
), al beginnen ze bij programma's als topgear en 5th gear wel steeds meer snelheden uit te drukken in km/u ipv mph.
Verdienen wij de camera, of verdienen wij het om aan boord te zijnBram77 schreef op woensdag 12 november 2008 @ 01:02:
De terugrit verdient een camera aan boord (en wij ook)!
Advies of actie nodig in de boomverzorging? Pruning boomverzorging
We verdienen allemaal een camera aan boord
Om aan boord te zijn kan die wel 30€ p.p gaan vragen. Heeft hij het er ook zo weer uit
Femme moet eigenlijk zo'n logo onder het 3.4S plakken:

Als je goed kijkt, zie je dat het geen Maranello is, maar een Super America.MexxT schreef op dinsdag 11 november 2008 @ 21:14:
[...]
hee die maranello..
die komt mij wel heel bekend voor![]()
lijkt wel die van ons uit de showroom..
klik
IMO 1 van de mooiere Ferrari's ooit.
Het interieur van die auto is ook echt mooi.
Op mn site is het de 7e At work foto in de gallery
net ff wielen uit laten lijnen enzo 
tip voor alle tilburgs + omgeving
jutte bandenservice ...
tip voor alle tilburgs + omgeving
jutte bandenservice ...
ik ga naar what in Berkel. Profile banden en onafhankelijke garage. Ook goede service.
*empty*
Nice! Maare, ik mis Climate control? Gewoon airco?THIJZEL schreef op maandag 10 november 2008 @ 23:26:
[...]
De 1-er staat in bestelling, met 141's![]()
Zo gaat ie er uit zien:
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
118d corperate lease 3d
Saphirschwarz metallic / Stof Network Anthrazit/Schwarz
opties:
Business line
- Airconditioning
- Opbergpakket
- Middenarmsteun voor
- Mistlampen voor
- Regen- en lichtsensor
Exterieur delen in carrosseriekleur
Chrome Line exterieur
Sportstoelen
Vijf zitplaatsen
Cruise control
Radio BMW Professional
Lichtmetalen wielen V-spaak (141) 17"
M Sportstuurwiel
Ja, wel over nagedacht maar vond het niet echt noodzakelijk. Rij nu ook met gewoon airco en vind dat niet zo'n probleem.
wat kost de optie climate control, mijn ervaring is dat het toch wel heel relaxed is om gewoon een temp aan te kunnen geven... anders zit je continu die temperatuur wat te verschuiven aangezien het voormij lijkt dat er nooit een goede stand is...
(was wel in onze vitara.. mijn bimmer heeft arko)
(was wel in onze vitara.. mijn bimmer heeft arko)
Afgelopen woensdag de hele dag op Zandvoort lopen scheuren; heb ook nog een paar rondjes op tape staan. Zal ze eens bewerken en uploaden
Ioniq 5 P45
Ik ben ook aan het rondkijken voor een lease-auto, en ben in een BMW 318 sedan geinteresseerd. Ik kom dan op de volgende configuratie. Heb ik volgens jullie nog iets over het hoofd gezien?
Ook twijfel ik welke wielen het geschikst zijn. Standaard met de business line krijg je 16" lm velgen in de maat 205/55R16. Voor een meerprijs van 271,- euro heb je een upgrade naar een bredere, en dan ook in sterspaak styling, dat is maat 225/50R16. 17" velgen wordt me te duur en het boeit me verder ook niet echt , maar deze upgrade kost niet veel.
Ook twijfel ik welke wielen het geschikst zijn. Standaard met de business line krijg je 16" lm velgen in de maat 205/55R16. Voor een meerprijs van 271,- euro heb je een upgrade naar een bredere, en dan ook in sterspaak styling, dat is maat 225/50R16. 17" velgen wordt me te duur en het boeit me verder ook niet echt , maar deze upgrade kost niet veel.
BMW 318i Sedan Tasmangruen metallic
Opties:
Lichtpaket
In delen neerklapbare achterbankleuning
Regen- en lichtsensor
Elektrisch glazen schuif-/kanteldak
Hifi actief luidsprekersysteem
Sportstoelen
Business Line uitvoering
Airconditioning, automatisch
Lichtmetalen wielen Sterspaak 283
Park Distance Control (PDC), achter
Navigatiesysteem Professional
Alarmsysteem klasse 3 (VbV/SCM)
Navigation Pack
Bluetooth telefoonvoorbereiding
Spraaksturing
Sloom hokFemme schreef op woensdag 12 november 2008 @ 00:45:
Vrijdag ga ik Z4, nu dus omgedoopt tot Roadster S Supercharged, ophalen in Noorwegen. Het vermogen zit na wat tweaks inmiddels op 378 wielpk's (= 445pk met 15 procent aandrijfverliezen).

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!", But nobody rubs your dick and says "Good Job"?
M-StuurBigfoot schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 16:47:
Ik ben ook aan het rondkijken voor een lease-auto, en ben in een BMW 318 sedan geinteresseerd. Ik kom dan op de volgende configuratie. Heb ik volgens jullie nog iets over het hoofd gezien?
Antrahzit hemel bekleding
Armsteun voor
Meer echt nuttige dingen kan ik niet verzinnen. Nouja op 't sportonderstel en toch die 17"-es na natuurlijk
Tsja, wat merk je van zo'n sportonderstel in de praktijk? Ik heb nu een standaard business edition als voorloopauto en vind hem wel prima qua gedrag._Arthur schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 18:11:
[...]
M-Stuur
Antrahzit hemel bekleding
Armsteun voor
Meer echt nuttige dingen kan ik niet verzinnen. Nouja op 't sportonderstel en toch die 17"-es na natuurlijk
En is een antracieten hemelbekleding niet te donker?
Verder zit ik nu aan het max. qua leasebedrag+25% extra als eigen bijdrage dus dan moet ik andere opties laten vallen. Evt. de neerklapbare achterbank kan er mogelijk uit (+665 eur).
Is die verstelbare armsteun voor als optie in de praktijk prettig?
[ Voor 19% gewijzigd door Bigfoot op 14-11-2008 18:51 ]
Ze zijn met de B10, zal even duren.c0ne schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 17:23:
[...]
Sloom hok![]()
, het is al donker en nog geen beeldmateriaal
weet iemand toevallig hoe je bij een e46 uit 2003 , farenheit op display / climatecontrol veranderd in celcius.
Hij stond goed , maar ik heb per ongeluk iets gedaan , waardoor hij op farenheit staat en krijg het met geen mogelijkheid terug.
Hij stond goed , maar ik heb per ongeluk iets gedaan , waardoor hij op farenheit staat en krijg het met geen mogelijkheid terug.
slimmehotspot.nl
Voor zover ik weet moet je auto dan aan de computer om die instelling te veranderen.xdc schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 19:42:
weet iemand toevallig hoe je bij een e46 uit 2003 , farenheit op display / climatecontrol veranderd in celcius.
http://www.gerritspeek.nl/bmw_obd-progman-e46.html
Een klein stukje (9minuten) van woensdag in de 535i
Ioniq 5 P45
Leuke video, het is druk op de baan. Die Golf laat wel mooi zijn achterkant zien aan je
Die Porsche, die wilde gewoon geen schade rijden met zo'n E34 maniak wannabee-Nigel-Mansell achter zich
Hahah, die Porsche was al tegen de vangrail geklapt met zn achterkant. Bumper + uitlaat in de poeierWekkel schreef op zaterdag 15 november 2008 @ 11:59:
Leuke video, het is druk op de baan. Die Golf laat wel mooi zijn achterkant zien aan jeDie Porsche, die wilde gewoon geen schade rijden met zo'n E34 maniak wannabee-Nigel-Mansell achter zich
Golf GTI wordt bestuurd door een of andere coureur die de lijnen wél kent; vind ik niet zo'n schande eigenlijk. Daarbij heeft ie 29pk meer dan ik en weegt hij 200kg minder.
Ioniq 5 P45
jaja probeer je er maar uit te praten! Je bent gewoon zoek gereden door een golfje
wel leuk zo'n circuit dag.
wel leuk zo'n circuit dag.
Veel, ligt als een blok op de weg.Bigfoot schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 18:42:
Tsja, wat merk je van zo'n sportonderstel in de praktijk? Ik heb nu een standaard business edition als voorloopauto en vind hem wel prima qua gedrag.
Vind dat juist prettig en staat veel netter dan de standaard kleur die nooit echt goed bij je interieur past.En is een antracieten hemelbekleding niet te donker?
Die achterbank in delen neerklapbaar vind ik toch wel erg prettig. In mijn hatchback was het standaard trouwens.Verder zit ik nu aan het max. qua leasebedrag+25% extra als eigen bijdrage dus dan moet ik andere opties laten vallen. Evt. de neerklapbare achterbank kan er mogelijk uit (+665 eur).
Armsteun is niet verstelbaar. Maar als ik in een auto rijdt zonder, mis ik hem best wel :-)Is die verstelbare armsteun voor als optie in de praktijk prettig?
Leuke video inderdaad. Maar wat zijn straatauto's eigenlijk toch een boten qua wegligging hè als je dat zo ziet al die beelden van achter een auto. Overhellen als een gek, zo slap als een skippybal.Spiller schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 22:35:
[video]
Een klein stukje (9minuten) van woensdag in de 535i
In de BMW zit standaard wel een armsteun, als optie is ie deels verstelbaar. Sportonderstel is misschien wel een goed idee, ga es kijken of dat nog in te passen is._Arthur schreef op zondag 16 november 2008 @ 10:28:
[...]
Veel, ligt als een blok op de weg.
[...]
Vind dat juist prettig en staat veel netter dan de standaard kleur die nooit echt goed bij je interieur past.
[...]
Die achterbank in delen neerklapbaar vind ik toch wel erg prettig. In mijn hatchback was het standaard trouwens.
[...]
Armsteun is niet verstelbaar. Maar als ik in een auto rijdt zonder, mis ik hem best wel :-)
Verwijderd
Sportonderstel onder een E90 is een beetje overdreven hoor. Zelfs zonder kan ik er aardig mee driften / bochten pakken. Je levert een hoop comfort in voor net wat meer stabiliteit in de bochten.
Dunno op welke optie/prijslijst jij hebt?. Maar ik kan nergens vinden dat de middenarmsteun voor standaard is en al helemaal niet verstelbaar :-)Bigfoot schreef op zondag 16 november 2008 @ 12:26:
In de BMW zit standaard wel een armsteun, als optie is ie deels verstelbaar. Sportonderstel is misschien wel een goed idee, ga es kijken of dat nog in te passen is.
Het gaat om een E81. En of een sportonderstel overdreven is, ach, alles is persoonlijk he.Verwijderd schreef op zondag 16 november 2008 @ 12:44:
Sportonderstel onder een E90 is een beetje overdreven hoor. Zelfs zonder kan ik er aardig mee driften / bochten pakken. Je levert een hoop comfort in voor net wat meer stabiliteit in de bochten.
Verwijderd
Het gaat om een 318i sedan toch?_Arthur schreef op zondag 16 november 2008 @ 13:34:
Het gaat om een E81. En of een sportonderstel overdreven is, ach, alles is persoonlijk he.
Tuurlijk, zonder sportonderstel heb je veel meer bodyroll, maar om daar nou je comfort voor in te leveren.
Pardon. Je hebt gelijk, ik zat de config van Thijzzel door de war te halen (die ging voor een einser).Verwijderd schreef op zondag 16 november 2008 @ 13:57:
Het gaat om een 318i sedan toch?
Op een 3er zou ik zeker het sportonderstel willen.Tuurlijk, zonder sportonderstel heb je veel meer bodyroll, maar om daar nou je comfort voor in te leveren.
En als je comfort wilt ga je maar een C5 rijden he
Verwijderd
Ik zeg het niet om vervelend te zijn, maar ik denk dat je met een 318i power te kort komt om het sportonderstel goed te kunnen gebruiken. Dan ga ik persoonlijk eerder voor comfort._Arthur schreef op zondag 16 november 2008 @ 14:53:
[...]
Pardon. Je hebt gelijk, ik zat de config van Thijzzel door de war te halen (die ging voor een einser).
[...]
Op een 3er zou ik zeker het sportonderstel willen.
En als je comfort wilt ga je maar een C5 rijden he
dit staat er bij standaard opties:_Arthur schreef op zondag 16 november 2008 @ 13:34:
[...]
Dunno op welke optie/prijslijst jij hebt?. Maar ik kan nergens vinden dat de middenarmsteun voor standaard is en al helemaal niet verstelbaar :-)
--> – vaste armsteun voorin met opbergmogelijkheid
en bij de extra opties:
--> 4AE Middenarmsteun voor verschuifbaar
[...]
Ik ga toch voor een versie zonder sportonderstel, zie er het nut niet van in.Het gaat om een E81. En of een sportonderstel overdreven is, ach, alles is persoonlijk he.
Ik zag afgelopen weekend de nieuwe 7-serie rijden, op de naar mijn mening te grote nieren na een hele mooie wagen 
En op de Nürburgring zag ik een goudkleurige M6 afgevoerd worden die anderhalve meter korter was dan hoe die was toen ie uit de fabriek rolde, au
En op de Nürburgring zag ik een goudkleurige M6 afgevoerd worden die anderhalve meter korter was dan hoe die was toen ie uit de fabriek rolde, au

@bigfoot, sportonderstel is ook zon 15mm verlaging vind dat altijd wel mooi
Tom heeft foto's gemaakt, wellicht kan hij ze ook hier plaatsen. De motorruimte na de compressoropbouw:c0ne schreef op vrijdag 14 november 2008 @ 17:23:
[...]
Sloom hok![]()
, het is al donker en nog geen beeldmateriaal

De cover van de fuel rail past er niet op zonder modificatie van de fuel rail of de cover. Dit heeft te maken met het feit dat er in de Alpina een afwijkende fuel rail wordt gebruikt. Er wordt een op maat gemaakte "intake elbow" (het elleboogvormige kanaal van de gasklephuis naar de compressor) gebruikt omdat er op de Alpina een gasklephuis met een veel grote diameter dan standaard op de E46/E85 wordt gebruikt.
Dit is de dyno grafiek (vermogen/koppel aan wielen, max. motorvermogen/koppel is ca. 445pk / 484Nm):

De koppelkromme is erg mooi. Hij bouwt vermogen op tot aan de toerenbegrenzer, dus als je er echt voor wilt gaan geeft het nog steeds voldoening om de juiste versnellingen te hanteren. Met uitzondering van de onrustige koude start, die wordt veroorzaakt door de aggressieve nokkenassen en de noodzaak om te voldoen aan de emissie-eisen, loopt de motor buitengewoon soepel. Tijdens het acceleren in lagere versnelling is in de achtergrond het geluid van de compressor waarneembaar, maar het valt nauwelijks op door de demping van de luchtinlaat. Met een open luchtfilter krijg je een totaal ander geluid (we hebben meegereden in een 520i die was voorzien van een open luchtfilter omdat er geen ruimte was voor de standaard airbox en die wagen maakte tijdens het acceleren het geluid van een elektrische auto). Als je het rustig aan doet rijdt de auto volstrekt normaal en kun je je moeder of oma er boodschappen mee laten doen (is nu wel lastig vanwege de kuipstoelen
Hans en Asbjorn van ESS zijn erg coole gasten en hebben duidelijk veel kennis van zaken, ook al gaat het er soms nogal typisch aan toe.
[ Voor 64% gewijzigd door Femme op 18-11-2008 17:06 ]
Heel erg gave wagen Femme!Femme schreef op dinsdag 18 november 2008 @ 16:45:
[...]
Tom heeft http://www.driving-fun.co...p?p=352231#p352231]foto's gemaakt, wellicht kan hij ze ook hier plaatsen. De motorruimte na de compressoropbouw:
[afbeelding]
Dit is de dyno grafiek:
[afbeelding]
Heeft ook een computer!
Verwijderd
Wat een power!
En dan te bedenken dat die Amerikanen uit een gloednieuwe 4.0 liter 6-cilinder net 200PK weten te persen.
En dan te bedenken dat die Amerikanen uit een gloednieuwe 4.0 liter 6-cilinder net 200PK weten te persen.
Zo, dan ben je je garantie van BMW zeker wel kwijt?
Mijn verslag (warning: lange post
).
Ik hoop dat het verhaal klopt want het zijn twee losse verslagen even aan elkaar geplakt met de foto's ertussen gezet. Deze staan misschien niet helemaal op de juiste plek, in ieder geval wel bij de juiste dag.
Donderdag (heenreis naar hotel in Zweden):
We hadden een dikke 1100 kilometer gereden tot ons hotel in Zweden. Echt doorrijden was er niet bij. Tijdens de boottocht hadden we overigens wel even laten zien dat we beide BMW rijden. Toen de auto's de boot op mochten stonden ze (een autotje of 30-40) netjes in een rij opgesteld. Ik zat achter het stuur en als echte BMW rijder zie je die zogenaamd niet staan. Ik reed ze vrolijk voorbij om vervolgens de boot op de rijden. Hoezo, wachten? Vervolgens nam Femme op de boot een lekker kopje soep. Het bleek echter saus te zijn. De kok had er zo zijn best op gedaan...

Vrijdag (ophalen bij ESS in Noorwegen):

Maargoed, vandaag de dag dat we de auto konden ophalen. Het was nog twee uur rijden tot ESS. Helaas werden we wakker met een grijze bedoeling buiten, en helaas ook regen. Als dat maar goed ging komen met 400+pk in een auto van 1250kg. Om twaalf uur kwamen we aan bij ESS... het lag inderdaad afgelegen (understatement). Er was blijkbaar wat miscommunicatie want ze hadden ons nog niet verwacht. De auto was nog niet helemaal gereed gemaakt.

Gelijk even onder de kap gekeken en dat zag er netjes uit. Femme ging als passagier mee om een eerste blokje om te maken. Na een klein half uur kwamen ze terug.... en ik geloof dat er iemand erg blij was
De auto werd gewassen. Ondertussen kwam er een andere medewerker van ESS langs. Hij deed vooral het softwarematige gedeelte van de tuning. Daarmee zijn we een ritje wezen maken in de omgeving in een testauto waarvoor ESS nog druk bezig was. Het betrof een 520i. Ik weet zo niet hoeveel pk die standaard heeft, maar na de compressorombouw zat dat wel goed. Verder veel interessante dingen te weten gekomen, wat een kennis daar! Zo hadden ze bijvoorbeeld een E39 M5 kit... daar waren ze een paar jaar mee bezig geweest en het was nu pas 'af'. Met elke kit werd er uitgebreid getest. Nouja, verder kan ik hier wel alles neerpennen maar dan gaat deze post te lang worden.

Bij terugkomst was de Z4 van Femme zo goed als klaar. Met een print van de dyno op zak konden ermee op pad. Het werk wat ze afgeleverd hadden was op papier super, het vermogen is een kaarsrechte lijn naar 7000rpm (378 pk aan de wielen). Beter kan niet. Ook het koppel heeft een mooi verloop en is al bij lage toerentallen beschikbaar en blijft stand houden over het hele toerengebied. De uitdraai zal Femme nog posten. Goed, op papier allemaal mooi, nu de praktijk. Het was helaas al donker, maar ondanks dat en de temperatuur ging de kap open. Je bent cabriorijder of je bent het niet!

Voor ons lagen kronkelige wegen. Met veel hoogteverschillen. Regelmatig zie je links en rechts een mooi meer. Verder veel bossen. DF heaven. Ik begrijp nu volkomen waarom er hier zoveel rallyrijders vandaan komen. Dus we hebben een geweldige roadster, in een unieke Alpina uitvoering, getuned naar 435pk EN die gaan we uitlaten op de mooiste kronkelige weggetjes die je je maar kunt voorstellen. En de manier waarop dat ding versnelt, ik heb er geen woorden voor!!! De eerste keer dat Femme serieus gas gaf kon ik m'n lach niet houden... hoe verzin je zoiets... dit gaat nergens meer over. Ik heb al in meer auto's meegereden met veel vermogen maar vaak is de snelheid eruit gefilterd, dit is het tegenovergestelde. Beleving is super!

Na tien minuten stopte Femme langs de kant: 'zo, nu mag jij'. Juist, die zagen we niet aankomen. Vooruit maar. Ik heb een paar keer voorzichtig gas gegeven, van 3000 tot 5000rpm ofzo. Slik. En dan ging het al belachelijk snel, helemaal op deze wegen. Wil niet weten hoe het is om tot 7000rpm te gaan en het volledige vermogen aan te spreken.
De rest van de avond hebben we mooi filmmateriaal opgenomen. Die film gaat helemaal goedkomen, al kost het wel veel tijd. Uiteindelijk hebben we misschien voor een kleine vijf minuten aan materiaal. Maar het is het waard! Net even gekeken wat er opgenomen was en dat ziet er alvast vet uit.
Zaterdag (filmen):
Op zaterdag gingen we filmmateriaal schieten. Femme had flink veel materiaal bij, van zuignappen tot een complete camerakraan om zijn HD-camera tot zo'n drie meter hoogte te krijgen. Gelukkig was het zaterdag een stuk beter weer dan de dag ervoor. Een prachtige heldere lucht en droog! In deze omgeving moest dat zeker lukken. De gehele dag hebben we toen in de omgeving op alle mogelijke manieren videobeelden geschoten. Eigenlijk heb ik de hele dag gereden en is de Alpina op verschillende manieren (rijdend) vastgelegd. Ook 's avonds hebben we een mooie locatie gevonden voor leuke beelden. Ik ga niet teveel verklappen. De video volgt zodra al het materiaal is uitgezocht, gemonteerd en bewerkt. Dat zal nog een hele klus zijn.

De hele dag heb ik in de Alpina gereden. Femme heeft de auto slechts vier meter gereden die dag, van de supermarkt tot een wasbox. Verschil moet er zijn. Omdat het droog was en ik de hele dag ermee gereden heb kon ik ook wat meer van de auto voelen. De dag ervoor was dat niet mogelijk. Toen was het al donker, nat en reed ik op onoverzichtelijke wegen. En dat met een auto die je niet kent en van iemand anders is.

Ik kan niet anders zeggen dat dit project echt dik voor elkaar is. Alle zaken waren natuurlijk al aangepakt om dit vermogen aan te kunnen. Een perfecte auto in de basis (laag gewicht, sportieve auto, etc.), sperdif, onderstel en remmen. De Alpina heeft geen probleem met de 435pk na de ESS Supercharger ingreep. Ondanks al dat vermogen is de auto (op normale snelheden) makkelijk te rijden, geen nerveus gevoel of plotseling gigantisch veel vermogen. Wanneer het gas erop gaat merk je dat je in iets heel speciaals rijdt. Aan vermogen wen je zeggen ze, dit zal wat minder snel wennen. Wat gaat dat hard vooruit!! Zo'n compressor is trouwens een mooi stukje techniek, ik had nooit zo'n hoge pet op van zulke tuning (houd meer van atmosferisch) maar er kleven eigenlijk geen nadelen aan. Althans voor gebruik op de openbare weg, hoe dat op circuit zit weet ik niet in verband met hitte of betrouwbaarheid. Reactie op gaspedaal is super en de opbouw van vermogen is geweldig.

Overigens ben ik ook erg onder de indruk van het onderstel. Ik ben niet zo'n coureur, houd wel van doorrijden maar zal niet snel de limiet opzoeken. Maar dit onderstel was ook voor mij als redelijke 'leek' op dat gebied merkbaar beter. Oneffenheden in een bocht, waar je normaal geleidelijk van het gas afgaat, maakt eigenlijk niet uit. De auto geeft je ontzettend veel vertrouwen en gaat er erg goed mee om. Kan het moeilijk beschrijven, maar het verbaasde mij erg. Ook dat ik het gewoon op de openbare weg zonder op de limiet te rijden al kon merken. Het standaard Z4 onderstel (wel M), zoals onder mijn Z4 en ook standaard onder de Alpina te vinden is, doet het een stuk minder. Ook super zijn de stoelen, zitten echt heerlijk. De Mov'it remmen zien er super uit, al had ik daar misschien hogere verwachtingen van. Ze zullen zichzelf wel bewijzen op circuit (geen last van fading), maar op de openbare weg vond ik het niet echt spannend. De standaard remmen onder een Z4 zijn maar net voldoende dus het is logisch met een dergelijk vermogen dat er fatsoenlijke remmen onderzitten. De Brembo's onder de B10 Touring vond ik wel lekker aanvoelen.

In de avond zijn we voorzichtig begonnen met de terugweg. De bestemming was een hotel in Zweden zodat we op zondag alleen snelweg hadden en niet de volledige afstand hoefde af te leggen.

Zondag (terugrit):
De dag erop ontbijtje naar binnen gewerkt en vertrokken (met twee parkeerboetes.. rukkers). In Zweden nog redelijk doorgereden, niet te hard vanwege de vrij hoge boetes. In Denemarken vervolgens op zoek naar een tankstation met 98. Iets wat daar vrijwel onmogelijk is aangezien ze overal 92 en 95 verkopen. Rijden ze daar niet met dikke auto's? Uiteindelijk een Shell gevonden met V-Power (99 oct.). Dus weer op weg, al hadden we daar wel wat tijd verloren.

Toen op de boot met een vrij onrustige overtocht naar Duitsland. In Duitsland was het behoorlijk druk, ook een stuk file. Na die file werd het geleidelijk aan rustiger op de weg. Wat later op de avond kon het gas erop. Modderfok wat wil die Alpina ervandoor. Ik reed in de B10 Touring met een niet misselijke 260pk maar zag Femme keer op keer vol wegspurten. Het maakte niet uit vanaf welke snelheid. Het duurde dus even voor ik kon 'aanhaken'. Daarna ook nog twee Polizei-auto's ingehaald. Ik geloof de eerste met een snelheid van boven de 200 en de tweede was Femme ook vol langsgereden. Ik dacht dat we nog in een 120km-limiet zaten dus moest aanspraak maken op de Brembo's. We zaten gelukkig al bijna in Nederland. Het was toen rond 21:30 toen we de buitenweggetjes rondom Ruurlo opzochten. Hier was Femme bekend dus ik moest op goed geluk de facelift achterlichten van zijn Z4 achterna sturen. Natuurlijk was ik redelijk kansloos. Ondanks dat ook ik op die 80km-wegen snelheden heb gezien waarbij je zelfs op de snelweg je rijbewijs mag inleveren
Om een uur of tien kwamen we bij Femme aan. Snel het videomateriaal overgeladen en toen ben ik naar huis vertrokken. Dat was ook iets meer dan een uur rijden. Uiteindelijk iets langer omdat m'n navigatie niet mee wilde werken en ik op de gok maar naar huis ben gereden.
Al met al een ontzettend gave ervaring in twee mooie landen. Ik zou er nooit op zijn gekomen om daarheen te gaan (houd meer van warme landen) maar de omgeving daar is erg mooi. En zoals ik al zei is het te begrijpen dat er veel rallyrijders vandaan komen.. met die wegen en de winters leer je daar wel rijden! Femme bedankt
Ik hoop dat het verhaal klopt want het zijn twee losse verslagen even aan elkaar geplakt met de foto's ertussen gezet. Deze staan misschien niet helemaal op de juiste plek, in ieder geval wel bij de juiste dag.
Donderdag (heenreis naar hotel in Zweden):
We hadden een dikke 1100 kilometer gereden tot ons hotel in Zweden. Echt doorrijden was er niet bij. Tijdens de boottocht hadden we overigens wel even laten zien dat we beide BMW rijden. Toen de auto's de boot op mochten stonden ze (een autotje of 30-40) netjes in een rij opgesteld. Ik zat achter het stuur en als echte BMW rijder zie je die zogenaamd niet staan. Ik reed ze vrolijk voorbij om vervolgens de boot op de rijden. Hoezo, wachten? Vervolgens nam Femme op de boot een lekker kopje soep. Het bleek echter saus te zijn. De kok had er zo zijn best op gedaan...

Vrijdag (ophalen bij ESS in Noorwegen):

Maargoed, vandaag de dag dat we de auto konden ophalen. Het was nog twee uur rijden tot ESS. Helaas werden we wakker met een grijze bedoeling buiten, en helaas ook regen. Als dat maar goed ging komen met 400+pk in een auto van 1250kg. Om twaalf uur kwamen we aan bij ESS... het lag inderdaad afgelegen (understatement). Er was blijkbaar wat miscommunicatie want ze hadden ons nog niet verwacht. De auto was nog niet helemaal gereed gemaakt.

Gelijk even onder de kap gekeken en dat zag er netjes uit. Femme ging als passagier mee om een eerste blokje om te maken. Na een klein half uur kwamen ze terug.... en ik geloof dat er iemand erg blij was
De auto werd gewassen. Ondertussen kwam er een andere medewerker van ESS langs. Hij deed vooral het softwarematige gedeelte van de tuning. Daarmee zijn we een ritje wezen maken in de omgeving in een testauto waarvoor ESS nog druk bezig was. Het betrof een 520i. Ik weet zo niet hoeveel pk die standaard heeft, maar na de compressorombouw zat dat wel goed. Verder veel interessante dingen te weten gekomen, wat een kennis daar! Zo hadden ze bijvoorbeeld een E39 M5 kit... daar waren ze een paar jaar mee bezig geweest en het was nu pas 'af'. Met elke kit werd er uitgebreid getest. Nouja, verder kan ik hier wel alles neerpennen maar dan gaat deze post te lang worden.

Bij terugkomst was de Z4 van Femme zo goed als klaar. Met een print van de dyno op zak konden ermee op pad. Het werk wat ze afgeleverd hadden was op papier super, het vermogen is een kaarsrechte lijn naar 7000rpm (378 pk aan de wielen). Beter kan niet. Ook het koppel heeft een mooi verloop en is al bij lage toerentallen beschikbaar en blijft stand houden over het hele toerengebied. De uitdraai zal Femme nog posten. Goed, op papier allemaal mooi, nu de praktijk. Het was helaas al donker, maar ondanks dat en de temperatuur ging de kap open. Je bent cabriorijder of je bent het niet!

Voor ons lagen kronkelige wegen. Met veel hoogteverschillen. Regelmatig zie je links en rechts een mooi meer. Verder veel bossen. DF heaven. Ik begrijp nu volkomen waarom er hier zoveel rallyrijders vandaan komen. Dus we hebben een geweldige roadster, in een unieke Alpina uitvoering, getuned naar 435pk EN die gaan we uitlaten op de mooiste kronkelige weggetjes die je je maar kunt voorstellen. En de manier waarop dat ding versnelt, ik heb er geen woorden voor!!! De eerste keer dat Femme serieus gas gaf kon ik m'n lach niet houden... hoe verzin je zoiets... dit gaat nergens meer over. Ik heb al in meer auto's meegereden met veel vermogen maar vaak is de snelheid eruit gefilterd, dit is het tegenovergestelde. Beleving is super!

Na tien minuten stopte Femme langs de kant: 'zo, nu mag jij'. Juist, die zagen we niet aankomen. Vooruit maar. Ik heb een paar keer voorzichtig gas gegeven, van 3000 tot 5000rpm ofzo. Slik. En dan ging het al belachelijk snel, helemaal op deze wegen. Wil niet weten hoe het is om tot 7000rpm te gaan en het volledige vermogen aan te spreken.
De rest van de avond hebben we mooi filmmateriaal opgenomen. Die film gaat helemaal goedkomen, al kost het wel veel tijd. Uiteindelijk hebben we misschien voor een kleine vijf minuten aan materiaal. Maar het is het waard! Net even gekeken wat er opgenomen was en dat ziet er alvast vet uit.
Zaterdag (filmen):
Op zaterdag gingen we filmmateriaal schieten. Femme had flink veel materiaal bij, van zuignappen tot een complete camerakraan om zijn HD-camera tot zo'n drie meter hoogte te krijgen. Gelukkig was het zaterdag een stuk beter weer dan de dag ervoor. Een prachtige heldere lucht en droog! In deze omgeving moest dat zeker lukken. De gehele dag hebben we toen in de omgeving op alle mogelijke manieren videobeelden geschoten. Eigenlijk heb ik de hele dag gereden en is de Alpina op verschillende manieren (rijdend) vastgelegd. Ook 's avonds hebben we een mooie locatie gevonden voor leuke beelden. Ik ga niet teveel verklappen. De video volgt zodra al het materiaal is uitgezocht, gemonteerd en bewerkt. Dat zal nog een hele klus zijn.

De hele dag heb ik in de Alpina gereden. Femme heeft de auto slechts vier meter gereden die dag, van de supermarkt tot een wasbox. Verschil moet er zijn. Omdat het droog was en ik de hele dag ermee gereden heb kon ik ook wat meer van de auto voelen. De dag ervoor was dat niet mogelijk. Toen was het al donker, nat en reed ik op onoverzichtelijke wegen. En dat met een auto die je niet kent en van iemand anders is.

Ik kan niet anders zeggen dat dit project echt dik voor elkaar is. Alle zaken waren natuurlijk al aangepakt om dit vermogen aan te kunnen. Een perfecte auto in de basis (laag gewicht, sportieve auto, etc.), sperdif, onderstel en remmen. De Alpina heeft geen probleem met de 435pk na de ESS Supercharger ingreep. Ondanks al dat vermogen is de auto (op normale snelheden) makkelijk te rijden, geen nerveus gevoel of plotseling gigantisch veel vermogen. Wanneer het gas erop gaat merk je dat je in iets heel speciaals rijdt. Aan vermogen wen je zeggen ze, dit zal wat minder snel wennen. Wat gaat dat hard vooruit!! Zo'n compressor is trouwens een mooi stukje techniek, ik had nooit zo'n hoge pet op van zulke tuning (houd meer van atmosferisch) maar er kleven eigenlijk geen nadelen aan. Althans voor gebruik op de openbare weg, hoe dat op circuit zit weet ik niet in verband met hitte of betrouwbaarheid. Reactie op gaspedaal is super en de opbouw van vermogen is geweldig.

Overigens ben ik ook erg onder de indruk van het onderstel. Ik ben niet zo'n coureur, houd wel van doorrijden maar zal niet snel de limiet opzoeken. Maar dit onderstel was ook voor mij als redelijke 'leek' op dat gebied merkbaar beter. Oneffenheden in een bocht, waar je normaal geleidelijk van het gas afgaat, maakt eigenlijk niet uit. De auto geeft je ontzettend veel vertrouwen en gaat er erg goed mee om. Kan het moeilijk beschrijven, maar het verbaasde mij erg. Ook dat ik het gewoon op de openbare weg zonder op de limiet te rijden al kon merken. Het standaard Z4 onderstel (wel M), zoals onder mijn Z4 en ook standaard onder de Alpina te vinden is, doet het een stuk minder. Ook super zijn de stoelen, zitten echt heerlijk. De Mov'it remmen zien er super uit, al had ik daar misschien hogere verwachtingen van. Ze zullen zichzelf wel bewijzen op circuit (geen last van fading), maar op de openbare weg vond ik het niet echt spannend. De standaard remmen onder een Z4 zijn maar net voldoende dus het is logisch met een dergelijk vermogen dat er fatsoenlijke remmen onderzitten. De Brembo's onder de B10 Touring vond ik wel lekker aanvoelen.

In de avond zijn we voorzichtig begonnen met de terugweg. De bestemming was een hotel in Zweden zodat we op zondag alleen snelweg hadden en niet de volledige afstand hoefde af te leggen.

Zondag (terugrit):
De dag erop ontbijtje naar binnen gewerkt en vertrokken (met twee parkeerboetes.. rukkers). In Zweden nog redelijk doorgereden, niet te hard vanwege de vrij hoge boetes. In Denemarken vervolgens op zoek naar een tankstation met 98. Iets wat daar vrijwel onmogelijk is aangezien ze overal 92 en 95 verkopen. Rijden ze daar niet met dikke auto's? Uiteindelijk een Shell gevonden met V-Power (99 oct.). Dus weer op weg, al hadden we daar wel wat tijd verloren.

Toen op de boot met een vrij onrustige overtocht naar Duitsland. In Duitsland was het behoorlijk druk, ook een stuk file. Na die file werd het geleidelijk aan rustiger op de weg. Wat later op de avond kon het gas erop. Modderfok wat wil die Alpina ervandoor. Ik reed in de B10 Touring met een niet misselijke 260pk maar zag Femme keer op keer vol wegspurten. Het maakte niet uit vanaf welke snelheid. Het duurde dus even voor ik kon 'aanhaken'. Daarna ook nog twee Polizei-auto's ingehaald. Ik geloof de eerste met een snelheid van boven de 200 en de tweede was Femme ook vol langsgereden. Ik dacht dat we nog in een 120km-limiet zaten dus moest aanspraak maken op de Brembo's. We zaten gelukkig al bijna in Nederland. Het was toen rond 21:30 toen we de buitenweggetjes rondom Ruurlo opzochten. Hier was Femme bekend dus ik moest op goed geluk de facelift achterlichten van zijn Z4 achterna sturen. Natuurlijk was ik redelijk kansloos. Ondanks dat ook ik op die 80km-wegen snelheden heb gezien waarbij je zelfs op de snelweg je rijbewijs mag inleveren
Om een uur of tien kwamen we bij Femme aan. Snel het videomateriaal overgeladen en toen ben ik naar huis vertrokken. Dat was ook iets meer dan een uur rijden. Uiteindelijk iets langer omdat m'n navigatie niet mee wilde werken en ik op de gok maar naar huis ben gereden.
Al met al een ontzettend gave ervaring in twee mooie landen. Ik zou er nooit op zijn gekomen om daarheen te gaan (houd meer van warme landen) maar de omgeving daar is erg mooi. En zoals ik al zei is het te begrijpen dat er veel rallyrijders vandaan komen.. met die wegen en de winters leer je daar wel rijden! Femme bedankt
Bedankt voor het verslag met bruut mooie foto's. Daar gaat je hart wel sneller van kloppen (alleen de natuur al, laat staan het blik). De Alpina heeft lang genoeg in de garage gestaan...
Mooi verslag en foto's. Ik ben benieuwd naar de film.
Ganz Geil!!!
Femme, ik ben nu echt nieuwsgierig naar je wagen geworden.
Femme, ik ben nu echt nieuwsgierig naar je wagen geworden.
Bedankt voor het leuke verslag en de goede foto's. Moet echt super zijn om je de eigenaar te mogen noemen van zon wagen!
Leuk verslag, zeer mooie modificatie en leuk om te lezen. Ik vind alleen je foto's wat raar overkomen, vreemde kleuren en wat aan de donkere kant. Kun je met bewerken misschien oplossen, bijvoorbeeld in Photoshop.
Laat dat filmpje maar komen!
Laat dat filmpje maar komen!
[ Voor 5% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 19-11-2008 14:47 ]
20 x 310 Wp = 6.200 Wp @ SMA op zuid | PVOutput.org
Ziet er al een beetje gephotoshopt uit. Waarschijnlijk tonen ze anders in een grote resolutie. Kan overigens ook aan je scherm instellingen liggen.
Vet!
En dan dat kenteken van die saab
En dan dat kenteken van die saab
Tom weet wel hoe Photoshop werktBeQuietAndDrive schreef op woensdag 19 november 2008 @ 14:46:
Leuk verslag, zeer mooie modificatie en leuk om te lezen. Ik vind alleen je foto's wat raar overkomen, vreemde kleuren en wat aan de donkere kant. Kun je met bewerken misschien oplossen, bijvoorbeeld in Photoshop.
Erg vet verslag heren, lijkt me een mooie tocht
Ben benieuwd naar de video!
Ioniq 5 P45
Sommige foto's zijn inderdaad een beetje aan de donkere kant. Er was echter een behoorlijk contrast tussen lichte en donkere gebieden en dat maakt een foto maken zonder detail te verliezen lastig. Bij veel foto's heb ik het contrast al wat teruggetrokken en donkere partijen lichter gemaakt. De kleuren zijn erg persoonlijk maar ik vind ze iets meer sfeer uitstralen dan de gemiddelde JPG die uit een camera op de automatische stand komt rollen. Het wijkt overigens niet zo heel veel af met de realiteit.
Heb je ze ook in een mooie 1680x1050 reso?
Erg cool allemaal
Ben ook benieuwd naar de film!
Vrije keuze van de artiest dusTom schreef op woensdag 19 november 2008 @ 21:56:
Sommige foto's zijn inderdaad een beetje aan de donkere kant. Er was echter een behoorlijk contrast tussen lichte en donkere gebieden en dat maakt een foto maken zonder detail te verliezen lastig. Bij veel foto's heb ik het contrast al wat teruggetrokken en donkere partijen lichter gemaakt. De kleuren zijn erg persoonlijk maar ik vind ze iets meer sfeer uitstralen dan de gemiddelde JPG die uit een camera op de automatische stand komt rollen. Het wijkt overigens niet zo heel veel af met de realiteit.
Ik zit ze nu nog eens op mijn gecalibreerde scherm thuis te bekijken, ik vind het qua compositie trouwens bijzonder fraaie foto's alleen de kleuren ga ik niet aan kunnen wennen denk ik. Maar dat is persoonlijk inderdaad en voor ieder weer anders.
[ Voor 7% gewijzigd door BeQuietAndDrive op 20-11-2008 00:16 ]
De kleuren en vignettering zijn doelbewust gekozen om een bepaalde sfeer te creeëren. Neutrale foto's die de realiteit zo dicht mogelijk benaderen zijn vaak slaapverwekkend saai qua kleurgebruik omdat spectaculair natuurlijk licht zelden voorkomt.
Ah ok, dan is het echt niet mijn smaak qua bewerking dan he, zoals gezegd vind ik ze qua compositie vaak wel super. Maar daar gaat het eigenlijk helemaal niet om, het gaat uiteindelijk om jouw auto, ben erg benieuwd naar je ervaringen ermee en natuurlijk -en velen met mij- naar het filmpje
Gisteravond miste ik voor het eerst echt traction control op m'n 316i... RWD op een besneeuwde snelweg is best tricky...

Gelukkig heb ik de sneeuw niet hoeven trotseren. Als het niet hoeft, sla ik dat graag over. Ik heb zowaar een soort tractiecontrole (ASC+T) die ik in bijna 3 jaar tijd nog maar 2 keer heb zien oplichten tijdens zware acceleratie. Wel zo prettig, zeker met een vrouw die vaak van de auto gebruik maakt (met kindertjes erin) 
Echter, als je gaat glijden, houdt niets bijna 1700 kilo meer tegen
Ik spotte pas een E39 B10 3.2. Foto's zijn niet top, ik heb er niet de tijd voor genomen, maar ik wil ze jullie niet onthouden. Deze serie is vrij exclusief, ik begrijp dat er 72 van gemaakt zijn, waarvan de wagen van Femme er een van is.
Femme's wagen
Waarschijnlijk de gespotte wagen, bekleding is igg hetzelfde.

Een strakke bak, alleen had ik lederen bekleding verwacht in plaats van stof. 18" Alpina classics staat erg goed

Ik spotte pas een E39 B10 3.2. Foto's zijn niet top, ik heb er niet de tijd voor genomen, maar ik wil ze jullie niet onthouden. Deze serie is vrij exclusief, ik begrijp dat er 72 van gemaakt zijn, waarvan de wagen van Femme er een van is.
Femme's wagen

Een strakke bak, alleen had ik lederen bekleding verwacht in plaats van stof. 18" Alpina classics staat erg goed
[ Voor 1% gewijzigd door Wekkel op 23-11-2008 13:35 . Reden: check images ]
Nette auto's zijn dat inderdaad. Wat betreft die stoffen bekleding, dat zie je toch opvallend vaak in oude Alpina's. Kijk maar eens naar wat er te koop staat, vooral van voor 2000.
Foutje....bedankt.
[ Voor 98% gewijzigd door zimbab op 23-11-2008 14:08 ]
Je 540iT blijft een stuk dikker Wekkel!
Ioniq 5 P45
Naar die opmerking zat ik natuurlijk te hengelen
Mmm, denk dat het een andere is. Die in het archief is namelijk "type-loos". Waarom zou je daarnaWekkel schreef op zondag 23 november 2008 @ 13:33:
Gelukkig heb ik de sneeuw niet hoeven trotseren. Als het niet hoeft, sla ik dat graag over. Ik heb zowaar een soort tractiecontrole (ASC+T) die ik in bijna 3 jaar tijd nog maar 2 keer heb zien oplichten tijdens zware acceleratie. Wel zo prettig, zeker met een vrouw die vaak van de auto gebruik maakt (met kindertjes erin)
Femme's wagen
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
weer al die type plaatjes er weer op zetten?
Aan de andere kant: de uitlaat hangt net zo scheef.
Lovers, they will leave you
A thief will rob you blind
And good friends are awful hard to find
Misschien om te laten zien dat het niet zomaar een BMW is. Ik zou ze in elk geval terugplaatsen.Naboo schreef op zondag 23 november 2008 @ 18:36:
[...]
Mmm, denk dat het een andere is. Die in het archief is namelijk "type-loos". Waarom zou je daarna
weer al die type plaatjes er weer op zetten?
No Shame, only Fame!
Komop zeg... Traction control op de snelwegdeepbass909 schreef op zondag 23 november 2008 @ 12:49:
Gisteravond miste ik voor het eerst echt traction control op m'n 316i... RWD op een besneeuwde snelweg is best tricky...

Woensdag de Maybach 57s opgehaald omdat we de volgende dag met een select gezelschap naar de Toyota Formule 1 fabriek in keulen gingen.
Daar werken meer dan 600 mensen in een gigantisch complex aan het forumule 1 team.
Toyota heeft ook het grootste F1 budget.
Toyota: $445.6m
McLaren: $433.3m
Ferrari: $414.9m
Dus dan verwacht je wel wat leuks te kunnen zien.
Helaas viel het hele bezoek enorm tegen.
Vanwege alle nieuwe 2009 regels, waren de meeste afdelingen niet toegangkelijk. Het bleef dus bij wat oppervlakkige insights in hoe de auto wordt gemaakt.
Uiteraard was het maken van foto's niet toegstaan. Ze maakte wel een mooie groepsfoto in de lobby, waarvan je achteraf een mousepad krijgt.
Ik heb ook niet veel tijd gehad voor foto's, dus maar een paar foto's van de maybach.
De auto had het standaard 57s interieur. overal zwart leer en zwart alcantara dak en carbon/piano lak decoratie. Witte bies vind ik persoonlijk wel een erg mooie optie.

De klokken voor de passagier. Blijft een erg grappig detail.

Achterin is eigenlijk de enigste echte comfortabele plek in een Maybach.
Ik heb er ongeveer 800 km mee gereden in 3 dagen, en ik vind mn eigen 7 zoveel beter als auto voor lange afstanden.

En voorin blijf je het S-klasse teveel zien. Ik heb zelf ook nog S gereden
dus het is heel erg dejavu. Het werkt en voelt allemaal precies hetzelfde als in een normale S van de vorige generatie.

Daar werken meer dan 600 mensen in een gigantisch complex aan het forumule 1 team.
Toyota heeft ook het grootste F1 budget.
Toyota: $445.6m
McLaren: $433.3m
Ferrari: $414.9m
Dus dan verwacht je wel wat leuks te kunnen zien.
Helaas viel het hele bezoek enorm tegen.
Vanwege alle nieuwe 2009 regels, waren de meeste afdelingen niet toegangkelijk. Het bleef dus bij wat oppervlakkige insights in hoe de auto wordt gemaakt.
Uiteraard was het maken van foto's niet toegstaan. Ze maakte wel een mooie groepsfoto in de lobby, waarvan je achteraf een mousepad krijgt.
Ik heb ook niet veel tijd gehad voor foto's, dus maar een paar foto's van de maybach.
De auto had het standaard 57s interieur. overal zwart leer en zwart alcantara dak en carbon/piano lak decoratie. Witte bies vind ik persoonlijk wel een erg mooie optie.

De klokken voor de passagier. Blijft een erg grappig detail.

Achterin is eigenlijk de enigste echte comfortabele plek in een Maybach.
Ik heb er ongeveer 800 km mee gereden in 3 dagen, en ik vind mn eigen 7 zoveel beter als auto voor lange afstanden.

En voorin blijf je het S-klasse teveel zien. Ik heb zelf ook nog S gereden

Het blijft toch een enorme limo, S-klasse afkomst of niet.
Dit topic is gesloten.