Ik kan mijn vakantietrip van afgelopen jaar nog herinneren, dat was 5.000km door Europa toeren in 3,5 week. De terugreis was van Wenen naar Utrecht in minder dan 10 uur

en dat met een "echte" 316i Compact uit 1995. Ik heb nog nooit zo'n lange rit in 1 dag gemaakt en daarna nog behoorlijk fris uitgestapt. Wat waarschijnlijk wel sterk meehielp was dat we een rijderswissel elke 2 à 3 uur maakte, ongeacht hoe we ons voelde.
Helaas kwam ik er gister met m'n vriendin achter dat de Compact buiten de snelweg misschien toch wel wat stug is, ondanks dat ik een tijdje terug bang was dat m'n dempers wellicht versleten zouden zijn

Als je alleen in de auto zit, valt een stugge ophanging blijkbaar minder op dan wanneer er iemand naast je zit te stuiteren op haar stoel
En nee, hij is niet verlaagd, hij staat nog steeds op het standaard onderstel en alleen de achterveren zijn een keer vervangen voor het dezelfde type. En op het moment staat hij ook nog eens op 15" staal met 195 breed winterrubber, ipv de 16" lichtmetaal met 225 waar ik in de zomer op rij.
Maar ik blijf me verbazen over de motor. Ik ben nu 160.000km verder en bij de laatste check van het oliepijl (2 weekjes terug) stond dat nog steeds op het bovenste streepje van de pijlstok, terwijl ik al weer halverwege de afstand ben voor z'n volgende beurt. En ondanks dat ik met dit koude weer duidelijk kan merken dat de accu niet echt lekker meer is, start hij altijd in 1 keer en protesteert hij echt nooit (aanslaan duurt soms iets langer, maar daarna loopt hij gelijk soepel tussen de 800 en 1200 rpm, afhankelijk van de temperatuur en accuspanning).
Nu nog de uitlaat dichtlassen (er zit een klein gaatje op de plek waar hij 2 jaar geleden door een beun is gelast) en ik kan hem met een gerust hart de APK in sturen. Hooguit dat er een aantekening over de banden komt, maar dat zal ook alles zijn.
Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier