Nee hoor. Dat is een idiote opvatting die vaak slechts gehanteerd wordt door mensen die zich geen eigen mening kunnen vormen. Het zit gewoon voor een groot deel tussen de oren, ze horen wat ze willen horen. Het is een harde analyse, maar dat is mijn mening...
Maar het is nu eenmaal de gewoonte (en 'mode') om zeikerig te doen op alles waar apple op staat. Zie op internet alle nerdjes in hordes over elkaar heen vallen om elkaar zo veel mogelijk na te papegaaien over 'hoe brak de iPod wel niet is'. Vaak hebben ze nog niet eens
een eigen ervaring met een iPod product, maar willen ze toch de eerste zijn om het gezegd te hebben. Het is een mantra dat een eigen leven is gaan leiden, en als automatisme en universle waarheid gepost wordt, enkel bedoeld om zich te profileren als:
"kijk mij eens een audiofiel zijn".
Het is gewoon de uitdrukking van een anticipatie die ze al hadden
lang voor ze hun iPod aanzetten of aanschaffen.
Als je dan vraagt om een paar concrete puntjes op te noemen, weten ze vaak niet meer wat te zeggen, behalve dat het 'brak' is.

Tot zover hun 'audiofiele kwaliteiten'. Hoe vaak lees je niet,
'jamaar apple is design, maar de geluidskwaliteit loopt sterk achter op ... ' 
Triest... Dit staven met grafiekjes of data om tot een kwalitatieve analyse te komen, kan uiteraard niet, omdat ze dan misschien moeten inleveren om hun overdreven stellingname. Om wat voor reden dan ook is het 'stoer' om zo tegen een 'hype' te reageren omdat een 'hype' een inbreuk zou zijn op hun individualiteit of automatisch zou betekenen dat het product slecht is. (en 'hype' is een vies woord, want hype ontstaat enkel door dat soort sukkels die zichzelf en hardware veel te serieus nemen, principieel zijn en in hokjes denken, get a life denk ik dan) Jammer, die volslagen op niets gestoelde emo-associaties (hype=brol, hoe dan ook)
Trouwens, al sinds de eerste nano, en vooral de tweede, staat de nano gekend als een uitstekende audioperformer met goede audioprocessing en kwaliteit van de bovenste plank in mp3 wereld. En laten we ook vooral de 1G shuffle niet vergeten die veel reviewers erg verbaasd heeft (op het gebied van audiokwaliteit). En dit uit monde van professionele reviewsites, en niet van een stel pubers met een 'gekleurde mening'.
Daarnaast, denken ze nu echt dat apple met al hun laboratoria, peperduur onderzoek en met de hoge verwachting die de consument heeft van een iPod (A merk) spelertjes op de markt zal zetten met de kwaliteit van de gemiddelde blokker mp3 speler? Ik heb al genoeg 'standaard' merkjes gehoord en geen enkele klinkt significant beter dan m'n nano('s), laat staan dat de nano veel slechter zou zijn. Apple hoeft zich ook trouwens totaal niet te haasten bij het op de markt brengen van een iPod. Ze zijn marktleider en de apparaatjes zijn 'done when it's done'.
Ze gebruiken trouwens vaak net dezelfde hardware, audioprocessors, IC's, noem maar op als andere merken. Of denken veel mensen nu echt dat daar ook tientallen varianten van zijn? Bijna alle hardware in die branche komt uit de foxconn fabrieken. Dus het is goed mogelijk dat hun 'superieure' iRiver spelertje dezelfde componenten heeft als de 'verfoeide' Nano.
En als laatste wens ik nog op te merken: zelfs al was de kwaliteit minder, WHO CARES? Het is een apparaat om
mobiel muziek te luisteren. Bewegend (lopend, op de fiets) met achtergrondlawaai (in de auto, trein, bus)... Je zal met die parameters nooit dezelfde geluidservaring kunnen creëren als met een goede geluidsinstallatie in de woonkamer. En daar dienen die apparaatjes ook niet voor. Dus het is meer dan goed genoeg voor het gebruik waarvoor ze bedoeld zijn (en zelfs aangesloten op een goede receiver klinkt het geweldig, dus waar gaat het uiteindelijk nog over)
Volgens mij komt een groot deel van de frustratie voort uit het feit dat er geen volledig vrij in te stellen EQ inzit.

Want elke tweaker die naam waardig wil toch elke dag minstens een uur laveloos tweaken aan de instelling van een EQ op een mobiel geluidsapparaat!!! (en dat is dus onder hun stand...)